bato-adv
کد خبر: ۲۵۶۴۲۸
صادق زیباکلام در گفتگو با فرارو بررسی کرد

لیست‌های جداگانه اصلاح‌طلبان به منزله خودکشی است

«من معتقدم تصمیم مدیریتی جمعی باید لحاظ شود و همه باید از آن تبعیت کنند؛ چراکه اگر بخواهند لیست های جداگانه بدهند، به منزله خودکشی خواهد بود.»
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۰۵ دی ۱۳۹۴
فرارو- یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان لزوم حمایت از شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان که محمدرضا عارف در راس آن قرار دارد گفت: «من معتقدم تصمیم مدیریتی جمعی باید لحاظ شود و همه باید از آن تبعیت کنند؛ چراکه اگر بخواهند لیست های جداگانه بدهند، به منزله خودکشی خواهد بود.»

برخی تحلیل گران اصولگرا معتقدند از آنجا که دولت نتوانسته این تصور را برای مردم ایجاد کند که با توافق برجام، تحول اقتصادی در کشور روی داده، همچنان اقبال به سمت اصولگرایان وجود دارد و آنها پیروز انتخابات مجلس خواهند بود. آیا ناامیدی موجود از آثار برجام می تواند منجر به پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس آینده شود؟

دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با فرارو گفت: «من قبول دارم انتظار جامعه از آثار توافق هسته ای و اینکه با این توافق گشایش جدی ایجاد خواهد شد اتفاق نیفتاده است؛ منتهی اصل این نگاه از ابتدا غلط بود و تا جایی که به خاطر دارم دولت یازدهم هیچگاه نگفت اگر به توافق برسیم همه چیز گل و بلبل می شود.»

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی ایران بسیار عمیق تر از آن است که توافق هسته ای بتواند آن را حل کند، گفت: «تحریم ها مانند سنگی بود که به پای یک دونده بسته شده بود، اما باز شدن این سنگ دلیلی برای پیروزی آن دونده و مدال طلا گرفتن نیست.»

وی افزود: «اکنون اقتصاد ایران در رکود شدیدی به سر می برد و بهای نفت که مهم ترین منبع درآمدی دولت است کاهش یافته و 6 میلیون نفر در کشور بیکار هستند و هزینه های دولت همچنان بالا است و فقط یارانه که مصیبت و یادگار دوره احمدی نژاد است ماهانه حدود 4 هزار میلیارد تومان هزینه روی دست دولت می گذارد؛ لذا اینها با برجام حل نمی شود.»

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت ناآگاهانه در شکل گیری این انتظار که اگر توافق هسته ای صورت می گیرد همه مشکلات حل می شود مقصر بود گفت: «البته الان دولت چوب این موضوع را می خورد؛ چراکه آن روزهایی که آقای روحانی در تلویزیون با مردم سخن می گفت باید حقایق و واقعیت های اقتصادی را به مردم می گفت؛ نه اینکه عنوان کنند همه چیز خوب است و مشکلی وجود ندارد.»

زیباکلام درباره شکل گیری این انتظارات و تاثیر آن بر انتخابات مجلس گفت: «من معتقدم سبد رای اصولگرایانِ سنتی سر جای خودش باقی است و قبول ندارم وقتی از سبد رای اصلاح طلبان کاسته می شود به سبد اصولگرایان ریخته می شود. اگرچه ممکن است شانس اصولگرایان میانه رو افزایش پیدا کند اما بعید است اگر انتخابات در شرایط مطلوبی برگزار شود اصولگرایان بتوانند اکثریت مجلس را در اختیار بگیرند.»

این استاد دانشگاه درباره شکاف ایجاد شده میان اصولگرایان گفت: «قطعا هر نوع اختلاف و شکافی میان اصولگرایان به نفع اصلاح طلبان خواهد بود؛ اما من فکر می کنم اتفاق دیگری در حال وقوع است و آن اینکه جریان های معتدل و میانه رو اصلاح طلب و جریان معتدل اصولگرا در حال نزدیک شدن بهم هستند و لذا بعید نیست که در خیلی از حوزه ها و حتی تهران لیست مشترکی از اصولگرایان میانه رو و اصلاح طلبان میانه رو ارائه شود.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا این تحلیل شما به این معناست که اصلاح طلبان با چند لیست در انتخابات حضور خواهند یافت؟، گفت: «ممکن است اصلاح طلبان لیست واحد نداشته باشند و به توافق نرسند و مثلا کارگزاران یک لیست بدهد، حزب عدالت و توسعه یک لیست بدهد و جریان آقای عارف و یا حزب مردم سالاری هم یک لیست بدهند؛ که البته شکل گیری این شرایط فاجعه خواهد بود و به منزله تیر خلاصی است که اصلاح طلبان به شقیقه خودشان شلیک خواهند کرد.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که شما قبلا از حمایت اصلاح طلبان از آقای ناطق نوری می گفتید، اکنون که حضور ایشان در انتخابات مجلس منتفی شده، آیا اصلاح طلبان نباید از آقای عارف حمایت کنند؟، گفت: «قطعا من هم این نظر را دارم و معتقدم تصمیم مدیریتی جمعی باید لحاظ شود و همه باید از آن تبعیت کنند؛ چراکه اگر بخواهند لیست های جداگانه بدهند، به منزله خودکشی خواهد بود.»

وی تصریح کرد: «من حتی اگر اختلافاتی با آقای عارف داشته باشم معتقدم باید از تصمیم شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان حمایت کرد.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: «لذا اگر کارگزاران سازندگی یا حزب اعتدال و توسعه یا هر یک از دیگر جریان های اصلاح طلب بخواهند به هر دلیلی لیست جداگانه ای بدهند که با لیست اصلی اصلاح طلبان همسویی نداشته باشد، منِ صادق زیباکلام رسما عنوان می کنم حتی یک رای هم نباید به کارگزاران داد؛ چراکه اصلاح طلبان نباید اتحاد و وحدت خود را از دست بدهند.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که برخی از لزوم حمایت اصلاح طلبان از آقای لاریجانی صحبت می کنند، نظر شما در این باره چیست؟، گفت: «من از هر تصمیمی که شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان که آقای عارف در راس آن است بگیرد ولو اینکه با آن تصمیم مخالف باشم، حمایت می کنم و خود را موظف می دانم به آن لیست رای بدهم.»
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
آقای دکتر این دیگر چه منطقی است. اگر شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان اشخاص نالایقی (که با آنها مخالفید) معرفی کند، باز هم به آنها رأی می دهید؟ پس عقل و انتخاب درست شما چه می شود؟ این را قبول دارید که شما و همۀ افراد جامعه فارغ از گرایش سیاسی مسئول انتخاب خود هستید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
اقای دکتر عزیز ادامه ی چگونه ما ما شدیم را هم بنویسید....
مهاجر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
اين بابا منو ياد دايي جان ناپلئون ميندازه.كار كار اصولگراهاست !!!! بابا ده بيدار شو دوره اونا گذشت اما اينا كه سنگشون رو به سينه ميزني چيكار كردن يا اگه بيان برنامشون چيه ؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
همه ایران متحد شن و در انتخابات شرکت کنن و صدالبته به اصلاح طلبان و همفکرهاشون رای بدن بمونین خونه و رای ندین و منفعل باشین بلای مجلس نهم سرتون میاد دیگه بسه هرچی از مموتی و همفکرهاش در انواع مختلف کشیدیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
با این ذلت و خواری و تورم و بیکاری و رکود و ..... باز هم دم از اصلاحات و ... می زنید. !!!!!!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۵
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
صد در صد از تصمیم ایشان حمایت می کنیم و اصلاح طلب ها باید مراقب نفوذی ها هم باشند تا مثل شورای شهر تهران نشه.
حمید
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
به شما و آقای زیبا کلام توصیه میکنم زیاد امید به اصلاح طلبان نبندید از اینا بخاری بلند نمیشه ...
ناشناس
United States
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
از نظر آقایان انتخابات خوب و سالم انتخاباتی است که حتما نظر آنها ،اکثریت باشد و جایگاه قدرت آنها ,تضمین . و اگر نباشد حتما دسیسه و فتنه یی بوده است!!!...
ناشناس
United States
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
بابا منظور از آقایان ، دلواپسین بود که همش دم از فتنه میزنند و امروز یکی‌ از بزرگورانشان در روزنامه خود فرموده که همانطور که یک شاگرد مغازه یا یک شرکت و اداره برای استخدام، نیاز به مصاحبه و احراز صلاحیت داره ،چه تور برای نمایندگی نباید احراز صلاحیت و مصاحبه بشه؟!.... ایشون نمیفرمایند که برای استخدام یک نیروی جدید، این وظیفه کارکنان و حق آنها نیست که در همه پرسی‌ شکرت کنند بلکه فقط مدیریت و رئیس وظیفه انتخاب را دارند،ولی‌ در یک مملکت چند ده میلیون مردمی که بالغ و همیشه از نظر ایشان در صحنه هستند، وظیفه انتخاب و احراز صلاحیت کارکنان و وکلا خود را دارند نه مدیریت ۱۲ نفری.... شرکت سهامی‌ خاص که نیست!!!...اگه غیر از این بود پس لزوم این همه هزینه و انتخابات چیست؟!!!!... مگه اینکه ایشون اعتقاد داشته باشند که کارکنان در کشور، فقط باید کار کنند و در راه پیمائی که میفرمایند شرکت کنند ولی‌ برای انتخاب درست از نادرست حقی‌ ندارند و صغیر هستند!!!
اسکندری
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
احسنت دکتر صادق و زیباکلام
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
جریان اصلاح طلب نیازمند لیدر قدرتمنداست درکنارابزارهای مناسب.اماایا جناح اصلاح طلب ابزارهای کافی دردست دارد؟لغو سخنرانی ها برهم زدن گردهم ایی ها گوشه ای از فشارهاست.مسیری بسیار پر فرازو نشیب-اما اندکی صبر سحرنزدیک است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
آره یه لیست متحد اصلاح طلب بدید ما رای میدیم...
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
احسنت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
مرگ اصلاح طلبان فرا رسيده است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
خخخخ !!!!
مثل همون زمانی که می گفتید اصلاحات مرده است؟؟؟!!!!
بوق
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
62 روز دیگه معلوم میشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
ok
فرامرز
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
يعني چي اين جمله آقاي زيباكلام؟ تا جایی که به خاطر دارم دولت یازدهم هیچگاه نگفت اگر به توافق برسیم همه چیز گل و بلبل می شود. مگر دولت نگفت كه بيشتر مشكلات مالي و اقتصادي و كيفيتي ناشي از تحريم هاي ظالمانه است؟ حالا كه 2*2 تا 4 تا كرديد ديديد ريشه اصلي مشكلات از جاي ديگه ايه داري مي گي كه دولت نگفت با رفع تحريم همه چي حل مي شه؟ ماكه تحريم بوديم و غني سازي داشتيم اوضاع جيب مردم همين بود حالا كه كم كم تحريم نداريم و غني سازي هم نداريم بازم همونه كه!!! امثال شما با حضور در منسب فقط شعار خوب مي دن اما دريغ از انجام كار. فرارو جان من كمنت كم مي ذارم اما زياد مطالب مردم عزير رو مي خونم لطفا اين يكي رو منتشر كن تا مردم آگاهانه تر تصميم بگيرن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
قبل از انتخاب روحانی برای ریاست جمهوری میگفت 80 دزصد مشکلات مدیریتی بود 20 درصد شامل حال تحریم ها میشد،بعد که انتخاب شد برعکس شد حتی آب خوردن هم به تحریم گره زده شد که تحریم هم برداشته شد و هیچی نشد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
نفت 100 دلاری شده 30 دلار
خود تحریم ها حاصل سوءتدبیر بود که 95 درصد بدنه بدترین دولت تاریخ سر جاش هست...
ک م
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
خسارتی که دولت احمدی نژاد زده به راحتی قابل جبران نیست
باید منطقی نگاه کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
موافقم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
اينها با برجام حل نمي شود.
آقاي دكتر پس با برجام چه چيزي حل مي شود؟ لطفا تو رو خدا شما كه به صغير و كبير نامه مي نويسي يكي هم به حسن آقا بنويس بگو شما كه بند ناف همه چيز رو گره زدي به برجام. حالا برجام هم كه چيزي رو حل نميكنه پس منتظر چي بايد باشيم؟ فروپاشي؟ يا چي؟
ناشناس
United States
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
یعنی شما واقعا فکر میکنید اصلاح طلبان تایید صلاحیت میشوند؟؟؟؟ در حدی که 4 تا لیست بدهند؟!!!!
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
باتوجه به اینکه کاندیداشدن درانتخابات وفعالیت سیاسی درایران مشکل وگاهی طاقت فرسااست.معمولا"اکثریت داوطلبین نمایندگی مجلس ازنیروهای توانا،مسئولیت پذیر،باشهامت وریسک پذیرجامعه هستندکه باشجاعت واردمیدان رقابت های انتخاباتی می شوند.ضمن تقدیرازاین عزیزان،بااین نخبگان وسرمایه های کشوربترتیب زیربرخوردشود.
1-چون نهایتا"هریک ازجریانهای سیاسی اصولگرایااصلاح طلب بتعدادنمایندگان مجلس کاندیدای نهایی خواهندداشت لذابانظرشورای هماهنگی یاحکمیت آن جریان سیاسی حوزه انتخابیه یااستان، بقیه نامزدهابنفع کاندیدای نهایی کناربروند.مطمئنا"هرجریانی برای حفظ توان رقابتی خودکاندیدای اصلح،تواناورای آورراانتخاب می کند.
2-نامزدهایی که ازانتخابات کناره گیری می کننددردستگاههای اجرایی ونهادهای حاکمیتی مورداستفاده قرارگیرند.آنان ازسرمایه های ملی ومحلی هستند.
3-درانتخابات آینده اعم ازانتخابات صنفی(اتاق بازرگانی،نظام مهندسی،نظام پزشکی و...)،شورای شهر،مجلس و...باتوجه به کسب تجربه قبلی دراولویت قرارگیرندوازآنان حمایت شود. 4-استقبال زنان نخبه وجوانان را به فال نیک می گیریم که نشاندهنده رشدعقلانیت سیاسی ومسولیت پذیری عمومی درجامعه است.
ازویژگیهای مثبت انتخابات 1394 حضورگسترده نخبگان علوم انسانی(حقوقدان،علوم سیاسی،روزنامه نگار حرفه ای و...)درانتخابات است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
معمولا"اکثریت داوطلبین نمایندگی مجلس ازنیروهای توانا،مسئولیت پذیر،باشهامت وریسک پذیرجامعه هستندکه باشجاعت واردمیدان رقابت های انتخاباتی می شوند.؟؟
جوزف
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
من هم از هر تصمیمی عارف بگیره تبعیت میکنم و به اون لیست رای میدم. امیدوارم برای شهرستان‌ها هم لیست بدن
ناشناس
Romania
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
مشکل از آقای روحانی بود که بعد از رسیدن به حکومت، نقش "احمدی نژاد مودب" را بازی کرد و همه راهها و اعتمادها و امیدها را که داشتیم را بست. البته مقصر نبود. از یک اصولگرای تغییر کرده نمی شد بیشتر هم انتظار داشت.
حامی جبهه پایداری
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
آقای زیباکلام تیر خلاص را اصلاح طلبان در فتنه 88 به خودشان زدند...

اما عملکرد 2 سال آخر احمدی نژاد مرده شان را زنده کرد...

با عملکرد دولت روحانی مقدار تنفسی که به دست آورده اند از دست رفته است... یه سری به کوچه و بازار بزن! چرا دور بریم سفرهای استانی رئیس جمهور!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
اصلاح طلبان دنبال دويدن رئيس جمهور و حتي بالاتر از ايشان را نه قبول دارند و نه اعتقادي به اينكار دارند و نه مثل عده ائي بيكارند كه دنبال مسئولي بدوند و يا با نامه دادن چندرغاز گول بخورند از گرسنگي بميرند نامه نمينوسند كه حكومت به آنها پول بدهد تا از فردي تعريف كنند ولي اصولگراها با تحريك مردم مستضعف به نامه دادن جهت حل مشكلات عوام را بدنبال مسئولين ميدوانند روزي كه دنبال رئيس جمهور كسي ندود روز پيروزي حقيقي اصلاحات است
پرستو
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
اشتباه می کنید.
ناشناس
United States
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
دوست عزیز! بین دو موضوع با هم فرق هست:
واقعیت اینه مردم از سیاست داخلی دولت روحانی ناراضی اند. (چه طبقه متوسط شهری که دنبال اصلاحات بود و چه بخش بزرگتر و عامه مردم که دنبال بهبود معیشت و وضعیت اشتغال هستند)
اما اینها به خودی خود دلیل نمیشه به اصولگرایان رای بدند. اتفاقا اصولگرایان با پرچم اصولگرایی محکوم به شکست در هر مسابقه واقعی هستند. (شاید با دستاویز کردن دشمن خارجی یا پوپولیسم بتوانند انتخابات را ببرند اما با اصولگرایی هرگز) هواداران اصولگرایان یک طیف 15 درصدی جامعه هستند که هر چه تحصیلات، دسترسی به رسانه و حتی رفاه بیشتر شود آنها هم میریزند (البته این را هم باید در نظر گرفت که زاد و ولدشان زیاد است!)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
حیرت از این خلقت
یعنی 8 ریشتر تحمیلی فقط دو سال آخرش بد بود؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
پایداری جان کوچه بازاری که شما میری کجاست؟ ادرس شو بده ماهم بریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
مرده شور اون اصلاحات رو ببرن که مثل آفتاب پرست رنگ عوض می کنند..نون به نرخ روزهای دم دمی مزاج
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین