bato-adv
کد خبر: ۲۲۳۲۰۶
مردم‌شناسی یک کنش زبانی

الکی! مثلا ما خیلی می‌فهمیم!

اینکه جامعه ایرانی از هر چیزی به زعم خود «جُک» می‌سازد را یقینا باید نوعی «کنش اجتماعی» تلقی کرد؛ کنشی در قبال شرایط و وضعیت موجود جامعه، با این توضیح که دلایل چنین کنش‌هایی نزد گروه‌های اجتماعی گوناگون، الزاما یکی نیست.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
فرارو- افشین داورپناه؛ اینکه جامعه ایرانی از هر چیزی به زعم خود «جُک» می‌سازد را یقینا باید نوعی «کنش اجتماعی» تلقی کرد؛ کنشی در قبال شرایط و وضعیت موجود جامعه، با این توضیح که دلایل چنین کنش‌هایی نزد گروه‌های اجتماعی گوناگون، الزاما یکی نیست. هر گروه می‌تواند ساختار یا قالب هر جوک را با هدف، نیت و محتوای فرهنگی مورد نظر خود هماهنگ کند.

به نظر می‌رسد جامعه ایرانی در این مورد و در ادامه تجربه‌ «جوک‌سازی‌های همگانی» که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده، وارد مرحله جدید ـ و جدی‌تری ـ شده‌است؛ «جدید» از این نظر که فرآیند جوک‌پردازی یا جوک‌سازی همگانی، ساختار‌ها و قالب‌های جدیدتری را برای این کار تولید کرده‌است، و «جدی‌تر» از این نظر که، عمل جو‌ک‌سازی، به عنوان گونه‌ای از کنش اجتماعی، الف ـ فراگیر‌تر شده‌، ب ـ تنوع محتوایی بیشتری یافته، ج ـ کارکرد‌ها و دلالت‌های فرهنگی آن متنوع‌تر و در عین حال پیچیده‌تر شده‌است و.... بنابراین، «جوک‌سازی همگانی» دیگر نه به عنوان مقوله‌ای که صرفا دارای کارکردهای فرهنگی ـ اجتماعی سرگرم‌کننده‌گی یا هزل و هجو است و یا بیشتر هدف «خندان» را دنبال می‌کند، بلکه ضروری است تا به عنوان کنشی اجتماعی (سیاسی ـ فرهنگی) مورد توجه پژهشگران و بیش از آن سیاستمداران سیاستگزاران و و مدیران فرهنگی قرار بگیرد.

در آخرین مورد از «پویش همگانی جوک‌سازی» در ایران، گونه‌ای از «جوک‌پردازی عمومی» که به نام جوک‌های «الکی، مثلا...» می‌شناسیم، این جوک‌ها، نوشتاری است. فقط ظرف مدت یک هفته، بخش وسیعی از تعداد پیامک‌های منتشر شده در فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطی اجتماعی را به خود اختصاص داد. فقط ظرف ۲۴ ساعت اولیه، ۱۷۵ جوک در این قالب، ثبت شد!

قالب جوک‌پردازی «الکی! مثلا...!» را همان‌گونه که پیش از این نیز اشاره شد، از نظر اهمیت باید رخداد جدید و قابل توجهی تلقی کرد؛ در اینجا به طور اختصار و بر اساس «ساختار» و «کارکرد» این الگوی جوک‌پردازی، به برخی از مهم‌ترین نکات دراین‌باره اشاره می‌شود:

الف ـ سادگی و ظرفیت بالای عمومی‌شدن الگوی «الکی! مثلا...!»: ساختار یا الگوی تولید این «جوک‌سازی» بسیار ساده است و در عین حال، ظرفیت بالایی برای طرح انواع موضوعات دارد؛ سادگی این ساختار یا الگو باعث شده‌است تا افراد گوناگون بتوانند شخصا به تولید جوک در این قالب بپردازند ـ توجه داشته باشیم که «جوک‌سازی» در هر حال توانمندی ویژه‌ای می‌طلبد ـ هر کسی توانایی جوک ساختن ندارد، همانطور که جوک گفتن نیز توانایی‌های مخصوصی می‌طلبد. اما قالب یا الگوی جدید «الکی! مثلا...!» به گونه‌ای است که بسیاری از افراد می‌توانند در قالب آن، مفاهیم و محتوای مورد نظر خود را به جوک تبدیل کنند؛ هر چند ممکن است این جوک، برای دیگران چندان هم «با مزه» نباشد. افراد بر حسب تونایی‌های شخصیشان در استفاده از خلاقیت، اطلاعات و صنایع ادبی مثل «ایهام»، «استعاره»، استفاده از توانایی‌های «بین متنی» و... و بر اساس گرایش‌ها و خواستگاه سیاسی، فرهنگی، اقتصادیشان می‌توانند جوک خودشان را تولید کنند!

ب ـ توانایی بالا در بیان انتقاد‌ها و سخنان ممنوع: ساختار و شیوه بیان در این نوع جوک گویی به شهروندان اجازه می‌دهد تا حتی آنچه را که به دلیل ممنوعیت‌ها، تابو‌ها و ملاحظات فرهنگی، سیاسی در شرایط عادی نمی‌توانند بیان کنند، در این قالب به راحتی بیان کنند. در واقع، آن‌ها می‌توانند حرف‌هایشان را بزنند بدون اینکه از عواقب بیان آن‌ هراس داشته باشند.، زیرا راه فراری برای آن‌ها باقی می‌گذارد و آن هم اینکه «شوخی کرده‌اند». شما می‌توانید هر حرفی را بزنید و در پایان بگویید «الکی! مثلا...»؛ در واقع، گویی در این الگو با نوعی «کنش غیرصادقانه زبانی» مواجهیم که به شدت متاثر از شرایط اجتماعی است! در این الگو، امکان بالایی برای کاربرد محتواهای «فرا زبانی»، «بینا متنی» و وجوه «کنایی» و «استعاری» زبان وجود دارد.

ج ـ «جوک‌گویی و جوک‌سازی» و نیاز جامعه به شادی: یقینا بخش عمده کارکرد جوک‌هایی که در این الگو تولید می‌شود نیز سرگرمی و ایجاد خنده و شادی است؛ جامعه ایرانی، تشنه شادی است. میل به شادی تا حدی است که افراد‌گاه به هر بهانه به دنبال تولید شادی و خنده‌اند حتی اگر این شادی و خنده به بهای تمسخر، استهزا، هزل یا هجو باشد! اگر چه تولید خنده حتی اگر به بهای تمسخر یا هزل و هجو دیگران نیز انجام شود، دارای دلالت‌های اجتماعی است. در نظر بگیریم کهاز همه افراد جامعه نمی‌توان انتظار داشت که در فضایی پراسترس، مبهم و مغموم، به دنبال تولید جک‌های پاستوریزه یا طنز به اصطلاح فاخر باشد! از همین روست که موضوع و دستمایه بخش قابل توجهی از جوک‌هایی که در قالب «الکی! مثلا...» تولید می‌شود در عین انتقادی بودن، مربوط به موضوع‌های ارزشی و دینی است؛ یعنی موضوعاتی که در شرایط عادی جامعه نمی‌توان آن‌ها را به شوخی گرفت!

د ـ «جوک‌گویی و جوک‌سازی» و سرعت‌بخشیدن به فرآیند «عرفی شدن»: همان‌گونه که گفته شد، نیاز جامعه ایرانی به شادی (گاهی به هر قیمت) و انتقاد به شرایط موجود،‌گاه باعث می‌شود که در الگوی جوک‌سازی «الکی! مثلا...»‌ حتی موضوعاتی که برای بخش عمده‌ای از جامعه ارزشی قلمداد می‌شود نیز دستمایه جک‌پردازی قرار بگیرد؛ موضوعاتی که در شرایط عادی جامعه نمی‌توان آن‌ها را به شوخی گرفت و بعضا در هاله‌ای از احترام یا قداست است؛ مثل موضوعات دینی و مذهبی. این جک‌گویی‌ها حتی در بین گروه‌های مذهبی نیز دیده می‌شود. فرایندی که در طولانی مدت به «عادی سازی»، «معمولی سازی» یا «دنیوی شدن» مقوله‌هایی منجر می‌‌شود که پیش از این «مقدس» تلقی می‌شدند یا شوخی با آن‌ها، قبیح تلقی می‌شد.

هـ ـ «جوک‌گویی و جوک‌سازی» به مثابه مکانیسمی برای تقویت فضای «همزیستی»، «انسجام اجتماعی» و همچنین به مثابه مکانیسم تغییر شکل یافته ابراز «تفاوت»، «تعارض» و «خشونت» «جک گویی»: از رویکرد انسان‌شناختی، می‌توان جوک را گونه‌ای از «کنش متقابل» دانست که فضای تفاوت، تعارض و حتی خشونت را به نوعی بازی تبدیل می‌کند و از این طریق باعث تقویت حس «رواداری»، «همزیستی» و تلطیف فضای اجتماعی و از این رو تقویت انسجام گروهی یا اجتماعی شود. در واقع، جوک‌سازی شیوه‌ای است برای تقویت همبستگی اجتماعی در بین مردمی که علی‌رغم تفاوت‌هایفرهنگی، سیاسی و اقتصادی، به دلایل گوناگون، از مواجه‌های مبتنی بر خشونت با یکدیگر، بیزار‌ند. آن‌ها با تبدیل هر پیام و محتوایی به جوک ـ حتی پیام‌ها و موضوعات جدی سیاسی، اخلاقی، دینی و... ـ تلاش می‌کنند تا فضای اجتماعی را تلطیف کنند ـ اگر چه همچنان در جک‌ها تلاش می‌کنند تا حرف‌های خودشان را بزنند و فاصله بین خودشان و دیگران ـ دیگرانی که در گروه آن‌ها قرار ندارند ـ را حفظ کنند. در این سازوکار اجتماعی، «تفاوت‌ها»، «تعارض‌ها» و «خشونت» موجود در روابط میان فردی و گروهی، در قالب جک‌گویی و جوک سازی (و انواع لطیفه و انواع طنز) نمود پیدا می‌کند؛ در الگوی جوک‌های «الکی»، نمونه‌های فراوانی وجود دارد که نشان‌‎دهنده استفاده جامعه ایرانی، از این مکانیسم است!

 «زبان» به عنوان یک مقوله جدی اجتماعی ـ که در ارتباط تنگاتنگ با قدرت، فرهنگ و ایدئولوژی قرار دارد ـ در ایران هرگز به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته‌است؛ ظاهرا این گزاره که «زبان» بازنمود فرهنگ و شرایط اجتماعی است، نیز در عمل چندان جدی گرفته نمی‌شود! زبان و کنش‌های زبانی، چندان کنترل پذیر نیستند. در زندگی روزمره نمی‌توان با صدور بخش نامه و... جلوی حرکت یا کنش‌ها و تغییرات زبانی را گرفت؛ مردم بر اساس نیاز‌هایشان، زبان (چه در وجه گفتاری و چه در وجه نوشتاری) را به گونه‌ای خلاقانه دستکاری می‌کنند، گونه‌های ادبی می‌آفرینند و... مردم و زبان، راه خودشان را می‌روند. رخداد زبانی «جوک سازی‌های فراگیر و عمومی» در جامعه ایرانی را باید نشانه‌ آشکاری از ظرفیت‌های اجتماعی زبان تلقی کرد؛ خنده و شادی آفرینی، انتقاد از شرایط فرهنگی اجتماعی موجود، توانایی در بازنمایی اوضاع جامعه و دیدگاه‌ها، خواست‌ها و آرزو‌ها، مهم‌ترین کارکردهایی است که «جوک سازی‌های فراگیر و عمومی» دنبال می‌کند؛ در سال‌های اخیر امکانات فضای مجازی و ابزارهای ارتباطی جدید نیز فرآیند تولید و بازتولید این ظرفیت‌های زبانی و بازنمایی واقعیت‌های اجتماعی را به نحوچشمگیری سرعت بخشیده و تقویت کرده‌است.

با وجود این، متاسفانه علیرغم اهمیت شناسایی و توجه به مکانیسم‌ها و اهداف چنین کنش‌هایی در شناخت و تحلیل وضعیت جامعه و مسائل ومشکلات آن و همچنین نقش تعیین کننده آن در شناسایی نقاط و موضوعات حساس و بحران‌خیز جامعه، بررسی چنین کنش‌هایی همچنان به دلیل کم اهمیت پنداشته شدن، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.
نیما
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
نسل جدید هم مثل نسل های قبل نمی دونه دنباله چیه فرقش اینه که نسل های قبلی با آزمان ها گول می خوردند ولی این نسل دنبال آرمان نیست به دنبال حق زندگیه اون هم به آسون ترین شکل ممکن
از آرمان هایی که نسل ها رو سوزاندند خسته است میفهمی خسته
امیر
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
بیشتر از 20 کشور دنیا رو از نزدیک دیدم، قصد توهین ندارم اول خودم رو میگم، از ما ایرونیها بی جنبه تر وجود نداره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
ول کنید برین ببینید از بی حجابی زمستون نداریم
.
.
.
.
الکی مثلا من نمیدونم قضیه چیه....
فرابین
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
من همه نظرات این بخشو خوندم. ممنون از همگی. واقعا زیبا طنزآمیز و پر از نکته های قابل تامل...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
جناب محمدصادق نظرگذاشتن تخلیه یاتدافع نیست نظریک فرداست چراتحمل شنیدن نظرات دیگران سخت است ؟چرابایدکامنت دانی تعطیل شود؟ امرفرمودید؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۰۵
معتدل
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
آدم بیکار خیلی خیلی زیاد شده
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
در جامعه ما بیشتر جوک ها بیان واقعیت های تلخ اجتماع هستند ، به جوک ها بیشتر از فقط خندیدن ، فکر کنید .
ناشناس
Hong Kong
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
نه رضا جان حقیقت جامعه از دل رسانه های بیگانه بیرون نمیاد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
شما اگر کارميکردي نمي امدي نظر بدهي

الکي مثلا من خودم دارم کار ميکنم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
الکی مثلا معتدل بیکار نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
ادم بیکار کم داریم اما ادم از کار مانده زیاد داریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
این نسل جدید دیگه حد رو گذرونده . تماما در حال تفریح و خوشگذرونیه . والا ما از هیجده سالگی مجبور بودیم عملگی کنیم تا خرج تحصیلمون رو در بیاریم . جدیدیا تا سی سالگی هم تینیجرند !! تازه مدام هم غر می زنند ما تفریح نداریم !!!
محمدصادق
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
به فرارو پیشنهاد میکتم امتحانی یه مدت پاسخ دادن رو ببنده! واقعا بعضی وقتها کامنتهای تدافعی و تخلیه روانی زیاد میشه...
راستکی بود..
ترانه
United States
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
ملتی که از بدبختی هاش جک می سازه .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
خلایق هر چه لایق !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
ملتی که به بدبختی هایش بخندد
دیگر از داشتن این بدبختی ها عصبانی نمیشود
ناشناس
United States
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
الکی مثلا من خیلی روشنفکرم و بدبختی هایی که خود ملت بلد نیستند ببینند را می بینم.
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
شما بدبختی مارو قاطی نکن.
...
.
.
الکی مثلا من بدبخت نیستم
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
چه بد !

الکی ! مثلا من هم اجساس بدبختی میکنم
شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
خیلی مطلب پر محتوا و عمیقی بود!






الکی مثلا من خیلی حالیمه!!!
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
الکی میگییییییییییییییییی؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
:))))))))))))))))))))
ناشناس
Hong Kong
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
شما هم جدی گرفتید ها اینها یه مشت بچه ی بیکار هستن که دوست دارن تو فیس بوک لایک بخورن مگه ندیدی میان میگن خسته ام لایکم کنید خستگیم در بره اینا باید به روانشناس مراجعه کنن خواهشا سانسور نکن من با لحن توهین نمی گم نسل جدید گم شده و نمی دونه دنبال چه هی که چی الکی الکی!!یهویی! من و فلانی یهویی!! همینجوری!! یکی یه حرفی می زنه بقیه عین طوطی تکرار می کنن
ناشناس
United Kingdom
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
انفاقا نسل جدید خیلی بهتر تر از نسل های قبلی میدونه دنبال چیه!
ناشناس
Hong Kong
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
بعید می دونم ناشناس جان نسلی که برای دشمن کشورش درود می فرسته و برای اصلی ترین متحدان ایران شعار مرگ بر سر میده نسلی که شده بازیچه دست فیس بوک و رادیو فردا نسلی که تمام توانایی های کشورش رو به تمسخر می گیره و منتظره تا آمریکا به کشورش حمله کنه تا آزاد بشه!!!! فکر نمی کنم چیزی رو بفهمه البته من پدر و مادر و سیستم آموزشی رو مقصر می دونم نسل جدید دنبال چیه جز برداشت زیر ابرو و ساپورت پوشیدن و شلوار جاستین بیبری؟اسم اینم می ذاره آزادی!!! نسلی که فکر می کنه رضاپهلوی جیره بگیر انگلیس ناجی کشورشه!!!و با سادگی تمام می گه ما بریم با اسرائیل متحد بشیم!!واقعا متاسفم که شما قرار آینده سازان ایران باشید نمی دونید امنیت یعنی چی و قدر و لیاقت ایران رو ندارید کشور دست شما باشه دو روزه تبدیل می شه به افغانستان و تحت سلطه ی استکبار
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
دنبال چیه؟؟پول،شهرت،کار و.... و صد البته از ساده ترین راهش... هر چند تقصیر خودشونم نیس از بچگی تو یک ساختار اجتماعی که تمامی اعمال خلاف رو توجیه و تطهیر میکرده(حالا به هر اسمی) بزرگ شدن...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
واقعا دركت از مسايل روز همينقدره ! ! ! /؟متاسفم واسه اين طرز فكرت در مورد جوانان و نوجوانان .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
نسل جدید با تکیه بیشتر به فردیت و خواسته های خودشون جامعه مدرن تری خواهند ساخت. نسل ما نسل تبدیل کردن خود به خواسته های دیگران بود و در مجموع به افراط و تفریط کشیده شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
اين پرچم كجاست ؟ از كدام كشور پيام دادي ؟ چند ساله از ايران رفتي ؟ آيا شما هم فرزند جوان داري يا خودتون از نسل جديد هستي ؟
خوبه قبل از زدن جوالدوز به ديگران يه سوزن به خودت هم بزني .
ناشناس
United Kingdom
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
جناب وقتی همین نسل جوان اکثریت شد میخوای جلوش دربیای؟!
به دموکراسی اعتقاد داری؟!!
نمیدونم شاید روسیه و امثالهم متحد شما باشن ولی متحد نسل جوان که یه روزی اکثریت میشن نیستن
ناشناس
United Kingdom
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
راستی الانم فاصله زیادی با افغانستان نداریم
و تحت سلطه روسیه و چین
م
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
واقعا ما نسل جوان انسان های نفهمی هستیم ...


الکی مثلا این آقا خیلی میفهمه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
ساپورت و زیرابرو برای نسل جوان هدف که دنبالش باشن وسیله هست که خیلی هم هوشمندانس! بهش میگن نافرمانی مدنی
شاید خودشونم از کاری که میکنن خوششون نمیاد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
اتفاقا تعداد جوان ها نسبت به ده سال پیش کم شده . کی گفته اکثریتید ؟! ولی بی مسئولیت و خوشگذرون و تنبل و بیعار هستید !
ناشناس
Hong Kong
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
جناب ۱۴:۴۹
فردیت؟؟ :D نخندون ما رو این بچه ها صبح تا شب پای فیس بوکن اینترنت که قطع می شه انگار از غار اومده باشن بیرون نمی دونن اصلا تو جامعه چطوری باید حرف بزنن کدوم فردیت؟؟؟یه غذا نمی تونن گرم کنن بخورن جوراب هاشون رو هم مادر پدرشون می شورن ما داریم مثل شما تو این کشور زندگی می کنیم به ما نگید دیگه!!!
جناب ۱۴:۵۹
دموکراسی معنیش این نیست که مملکت رو بدی دست یه عده جوگیر اکثریت نمی شید خیالتون تخت هنوز هستن پدر مادرهایی که بچه ها رو وطن پرست و با غیرت با میارن و نخبه ها به پست های بالا می رسن نه فیس بوکی ها!!!
جناب ۱۵:۰۰
شما یا نمی دونی افغانستان کجاست یا نمی دونی ایران کجاست!!
ما فرقی با افغانستان نداریم؟؟ تا حالا شده نصف شب بریزن تو خونت بهت تجاوز کنن؟؟ تا حالا شده یه آمریکایی قلدر وسط خیابون ببینی و جرات نکنی بری سمتش اونم تو خاک خودت؟؟تا حالا شده نصف جمعیت کشورت آواره و تو سری خور کشورهای دیگه باشن تا حالا شده بلندپایه ترین مقامات کشورت از آمریکا خط بگیرن و نوکر اونا باشن؟؟ تا حالا شده حتی در آرزوی درس خوندن بمونی؟؟نگو عزیز من شما نمی دونی ایران چیه و یه روزی قدر می دونید که خیلی دیر شده ایران الان آمریکای منطقه است در مقابل این همه نقشه کشی های دشمن و این همه بودجه ایران هراسی و اسلام هراسی ایران هر روز پیشرفت می کنه و ماهواره می سازه حالا شما بگو این ماهواره ها کاغذی و پلاستیکیه فقط آمریکا و اسرائیل می دونن ایران یعنی چی برید از اونا بپرسید.
زنده باد ایران.
ناشناس
Hong Kong
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
فرارو من معذرت می خوام پر حرفی می کنم اما باید جواب بدم دوستمون می گه اینکه جوانان ساپورت می پوشن و غیره یعنی نافرمانی مدنی!!!!
اون فسادی که دچارش شدن هم نافرمانی مدنیه؟؟؟بیسوادی و دشمن پرستی هم نافرمانی مدنیه؟؟نداشتن فهم سیاسی چی؟؟اینا فهم مدنیه یا فریب دشمن رو خوردن؟؟؟شمایی که برای اوباما و آمریکا درود می فرستید واقعا فکر می کنید مشکل آمریکا برنامه اتمیه؟؟؟مگه همین چند روز پیش نبود خانم جن ساکی گفت برنامه فضایی ایران تهدید برای خاورمیانه است!!؟؟ چرا چشمهای خودتون رو می بندید چطور اسرائیل و برنامه اتمیش تهدید نیست بعد علم و ماهواره ایرانی تهدیده؟؟؟چرا برای کسی که سالهاست باعث مرگ کودکان سرطانی و هموفیلی شما شده درود می فرستید؟؟کسی که از تحریم دارو هم کم نذاشت و هخرجا تونست به مردم ایران فشار آورد فکر می کنی این اقتصاد خراب ایران دلیلش چیه؟؟جز اینه که ایران نمی خواد تو سری خور آمریکا باشه اما اونا خوششون نمیاد و تحریم می کنن و به هر بهانه ای ایران رو تهدیدی علیه دنیا می نامند؟؟امروز برنامه ی اتمی فردا حقوق بشر پس فردا می گن ایران حق نداره دانشگاه داشته باشه!!! امیدوارم روحانی موفق بشه توافق کنه تا ببینید بعدش یه مسئله دیگه رو پیش می کشن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
دیگه همینم جک گفتنم میخواین بگیرین از مردم؟ دلخوشی این مردم چی باید باشه؟
از چی بگم؟ از اختلاس ؟ از دزدی ؟ از بیکاری؟ از تورم ؟ از اونایی که نشان لیاقت میگیرن و میلیاردی پول مردمو میخورن... پشت این جک گفتن ها دل مردم خونه برادر ...
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
شما چرا اینا رو که میگی اسمشو نسل جدید میزاری؟ چرا بیسوادی حرف میزنی؟ تازه مگه دقیقا میدونی کی جک میسازه؟
میم الف
United States
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
نسل جدید میدونه دنبال چیه ، اما هیچ امکاناتی نداره دنبال اون چیزی بره که میدونه چیه :)))
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
ببخشید فرارو این آقا چون فهم همگانی رو زیر سوال برده و زیاد حرف زده منم باید زیاد حرف میزنم پس خواهش می کنم منتشر کن.

1. درباره بخش نخست صحبت شما فرمودید بچه های بیکاری که به دنبال لایک هستن! باید خدمت شما عرض کنم وقتی در یک جامعه و در فضای واقعی اجتماعی سرخوردگی ها از حد می گذره آدمهای اون جامعه به دنبال ایجاد یک فضای دیگه می گردن که شاید فیس بوک و شبکه های اجتماعی بتونه جای دنیای واقعی رو بگیره فردی که تحصیلات داره اما بیکاره یا بدیهی ترین چیزها مثل ازدواج، خانه، آزادی عقیده و بیان و بسیاری چیزهای دیگه رو نداره برای ساختن اون رو به دنیای مجازی میاره. پس مقصر اگر جوان ها هستن دو برابر اون سیستمی هست که جوان رو مجبور میکنه به سمت فضای مجازی بره.

2. فرمودید نسلی که برای دشمن درود می فرسته: میخوام بگم دلیل اون رو تا حالا پرسیدید از خودتون؟ آیا وقتی حکومتی ملت خودش رو دسته بندی میکنه به خودی و غیر خودی و دایره خودی ها در کشور 75 میلیونی بیشتر از 5 میلیون نیستن آیا 70 میلیون بقیه واکنشی نباید نشون بدن؟ آیا وقتی تاریخ کشور مصادره به مطلوب میشه و امثال مصدق که در برابر آمریکا ایستادن منفور معرفی میشن و امثال ... که در سرنگونی مصدق نقش داشتن کوچه و خیابون به نامشون میشه آیا انتظار نداری برای دشمن کف و سوت و هورا بکشن؟

3. نسل جدید رو ساپورت پوش و غیره و غیره نامیدید آیا نباید از خودت به عنوان یک مدافع بی چون و چرا سوال کنی چرا به اینجا رسیدیم؟ شما و هم فکران شما باید بپرسید چرا بعد 36 سال ملت نه تنها از دین و انقلاب دور شدن بلکه از اون روی گردان هستن. مگر قرار نبود در انقلاب ما همه حتی کمونیست ها آزاد باشن چه شد که حتی یک تعبیر و یا تفسیر اسلامی اما مخالف شما جایی در این مملت نداره چرا همه کسانی که برخلاف شما و همفکران شما هستن یا فتنه گر هستن یا نوکر غرب وقتی شما ملت رو از هویت ایرانی اون خالی می کنید وقتی کوروش و داریوش از کتاب های تاریخ حذف میشن وقتی محمد و علی در چارچوب مطلوب شما و منافع همفکرانتان باید معرفی بشن وقتی اسلام مصادره به مطلوب میشه جوان برای ساختن یک هویت برای یک اعتراض جاستین بیبر گوش میده چون امثال شما حتی اجازه پخش ساز ملی رو از صدا و سیما کشور نمیدن.

4. فرمودید چرا جوان مملکت میگه بریم با اسرائیل هم پیمان بشیم: تا حالا چقدر جدی به این سوال فکر کردی؟ جوان وقتی میبینه بی کاری و فقر در کشور بیداد میکنه بعد کمک های بی دریغ دولتمردان از جیب بیت المال در حال صادر شدن به غزه و لبنان هست چرا نباید بدبین باشه؟ از قدیم هم گفتن چراغی که به خانه رواست ... دوست عزیز شما فقط بدونه دلیل ملت رو محکوم می کنید، چون حاضر نیستید در برابر اعمال ناصحیح خودتون جوابگو باشید.

5.فرمودید ایران رو نباید با افغانستان مقایسه کنید: در این مورد با شما موافق هستم اما تا حالا ایران رو با کره جنوبی، ژاپن و یا همین کشور دوست و برادر چین مقایسه کردید؟ نگفتم با کشورهایی مثل قطر و امارات چون می فرمایید عمله غرب هستن آیا تا حالا فکر کردید چطور کشوری مثل کره جنوبی که در زمان تولید صنعت الکترونیک و خودرو در کشور ما حرفی برای گفتن نداشت در حال حاضر دنیا رو با صنعت خودرو و الکترونیکش گرفته آیا تا خاطر شریف شما هست جناب حداد عادل در مجلس هفتم شعار ژاپنی شدن ایران رو میداد ولی نه تنها ژاپن نشدیم بلکه از خودمون هم عقب افتادیم

دست آخر باید بگم این نسل خوب یا بد دست پخت مسئولین نظام هستن مسئولینی که هیچکدام از مسئولیت های خود رو به عهده نمی گیرن و خودشون رو معیار ایران و اسلام می دونن.کسانی که فکر می کنن همه جوره باید به جای مردم تصمیم بگیرن در حالی که خودشون نیاز دارن که براشون تصمیم گرفته بشه. وضعیت امروز کشور ناشی از تصمیمات دیروز و امروز امثال حضرتعالی هست. و شک نکنید اگر دشمن از همین جمعیت جوان نمی ترسید تا حالا هزار باره به ایران حمله کرده بود پس توهم نزدنید که دشمن از فلان فرد یا بهمان شخص می ترسه. فقط این رو اضافه کنم که شما و همفکرانتان بیشترین خدمت رو به دشمن کردید آدمهایی که از ایران رفتن به خاطر تفکر شما بود. آدمهایی که در زندان هستن به خاطر تفکر شماست. در دوران احمدی نژاد کشور بیشترین چالش رو داشت و این فقط به این خاطر بود که نظر ایشون به نظر امثال شما نزدیکتر بود پس باید می ماند و کشور را می رساند تا نزدیکی پرتگاه سقوط. هنوز کنار پرتگاهیم پرتگاهی که شما و همفکرانتان خواستید به خاطر جاه طلبی خودتان از روی آن پرواز کنید فارغ از اینکه بالی برای پرواز به غیر غرورتان نداشتید و ندارید. فرارو خواهش می کنم منتشر بفرما در غیر این صورت به خدای یگانه نه تنها دیگر به سایت شما نمی آیم بلکه بر علیه شما اقدام می کنم.
فرابین
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
نسل جوان یعنی نیمه دوم دهه 60و نیمه اول دهه70 حداقل اگر هم نمیدونه دنبال چیه و حتی اگه راه رو اشتباه میره دنباله رو و کپی بردار و مطیع اونچه بهش از طرف خانواده جامعه و دولت القا میشه نیست و این قابل تحسینه.
فرابین
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
در ضمن جمله آخرتون تکرار طوطی وار تو نسل گذشته خیلی بیشتر مصداق داره.نه؟
ناشناس
Germany
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
این که ایرانیها ابتدا شروع به جوک سازی و مسخره کردن هر موضوعی می کنند به نظر من جالب نیست. نمونه اش جک هایی که در مورد فیلم های منتشر شده از بیمارستان ساختند. یا همین جک های الکی مثلا که شما مثال زدید و به نظر من خنده دار هم نیستند. کاش کمی جدی تر به مسائل نگاه می کردیم و شوخی و جدی اینگونه قاطی نمی شد.
مص
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
ایرادش چیه؟ کنایه و متلک هم میتونه جدی باشه
تکنوکرات
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
عجب متن وزین و پر مغزی!
.
.
.
.
.
.
الکی مثلا قصه نبافتی... منم فیلسوفم!
صفائي
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
شادي و خنده بسيار هم خوب است اما برخي اسير مسخره گي و لوس بازي و بطالت شده اند.سراغ دارم كساني را كه صد تا دوست ورفيق اينترنتي دارند و ساعت ها مشغول احساس پراكني هستند! اما دو دقيقه پاي درد دل همسرش برادرش خواهرش نميشينه!!!از اينكه افراد خانواده ام ، دوستانم و كلا جوان هاي اين مملكت عمر ارزشمندشون را به هجو و خنده هاي بي ارزش تلف مي كنند افسوس مي خورم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
خيلي احساسي شدي

الکي مثلا من خيلي منطقي ام
دكتر (قلب و عروق )
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
كار مهمتري سراغ داري ؟
نه خداييش با اين خفقان كار بهتري سراغ داري ؟
بيا باهات بحث كنم تا بفهمي چقدر پرتي !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
اینا دیگه گندش رو در آوردند. زیر هر مطلب جدی ای میان و لودگی می کنند . دیگه هر چیز حدی داره .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
از هر دو دسته اش هستن.............
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
الکی ، مثلا توافق هسته ای انجام شده !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
سرتون گرمه ها....

الکی. مثلا خودم مطالعه دارم !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
روانشناسي جامعه
اين پيام را ميدهد كه بيشتر مردم از محدوديتهايي كه در ايران هست ولي در خارج ايران نيست در عذابند و مي خواهند يك جوري بگن كه ديگه نميخوان در اين دنيا مانند جزيره اي دور افتاده وديوار كشيده دور خودشان باشند مي خواهند همانند بقيه دنيا باشند شادي كنند و رفاه را بعد از شادي ميخواهند و تنها امكان اين مردم حقير شده ارتباطات مجازي ميباشد از گير حرام وحلالها خلاص شوند و به فكر اين باشند كه دنيا چه خبر است نه سياسي بلكه علمي و يا تفنني اين عقده يك روزي سر گشاده ميشود و بايد ان روز فقط به خدا پناه برد كه مقداري هم مردم هويت خوشونو حفظ كنند اميدوارم ان روز نرسد كه اين جوكها مصداق عملي بخود بگيردو افراط چنان شود كه مردم از طرف ديگر ديوار بيفتند
م ص
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
راست میگه دیگه

الکی. مثلا آقا بیشتر مردم رو روانشناسی کرده که پیام خواسته شون رو بدینوسیله اعلام میدارد...
فرارو خوان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
در جوامعی که آزادی کمتر است صنایع ادبی مانند کنایه، استعاره، تمثیل، جوک و مانند آنها، برای بیان مطالبی که پرداختن به آنها آسان نیست، رشد بیشتری پیدا می کند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
الان به نظرت آزادی کمه ؟! الان که همه کار می کنند و همه چیز میگن ملت ! تو شبکه های اجتماعی دیگه ته همه چیزو در آوردند و تابو ها رو کهنه کردند .استعاره مال نسلی بود که گونی می پوشید و گوش دادن آهنگهای لوس انجلسی براش جرم محسوب میشد !!! بهتره غرولندهاتون رو نسبت به وضعیت آپدیت کنید !
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
ناشناس 16:02
این آزادای بیان در شبکه های اجتماعی و اینترنت یه جور آزادی مجازی است.
آزادی وقتیه که تو با هویت شناخته شده بتونی و جرات بکنی حرف بزنی و عقوبتی برات نداشته باشه.
البته قبول دارم که در نسل ما دهه که حتی آهنگ بنان هم جرم محسوب می شد، در مقابل وضعیت فعلی محدود تر بوده است ولی هنوز با آزادی بیان فاصله زیادی داریم.
صادق
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
:: صنایع ادبی مانند کنایه، استعاره، تمثیل، جوک و مانند آنها، اصلا ربطی به آزادی نداره بابا ! اینها همه هنرهای فردی است.

در کمبود آزادی ، هنرهای جمعی ضعیف میشوند!
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
بسیارجالب بوددستت دردنکنه پرمغز وپرمحتوا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
جك گفتن هـم كه نداشته باشيم ديگه بايد بميريم

نسل امروز پاسوز اهداف بنياد گرايانه ى نسل گذشته شدن لااقل با جك ساختن با اهدافشون يكمى دل خودمون رو آروم مى كنيم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
اتفاقا پاسوز اهداف سرمایه و قدرت پرستانه بعضیا شدن...................
Aynaz
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
رفتم نون بگیرم , دست خالی برگشتم خونه . بابام گفت پس نون کو؟
گفتم الکی مثلن نونوایی بسته بود!
یهو دیدم بابام با لگد چنان ضربه ای کوفت تو پوزم که آب دهنمو معلق تو هوا دیدم
وقتی بهوش اومدم دیدم بابام با لبخند ملیحی گفت:
.
.
.
الکی مثلن من بوروسلی ام :||
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
ضعیف ولی برای شروع خوبه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
آفرین خیلی خوب بود. اما من فکر میکنم این متن قبل از الکی مثلا نوشته شده ولی امکان انتشارش درمورد اون موضوع نبوده
سعید
United States
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
جامعه ایرانی می داند مشکلاتش چیست و از کجا اب میخورد ... فقط می داند زورش نمی رسد و بسیار برایش هزینه دارد ... در نتیجه برای جلوگیری از این یاس غم افزا در مورد خودش جوک می سازد
نسرین
United Kingdom
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
آفرین سعید جان.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
جامعه ایرانی (بخصوص نسل جدیدش) بجز غر زدن کاری بلد نیست . قدیم در تاکسی و مهمونی غر می زد حالا در شبکه های اجتماعی . و از قدیم گفتند خلایق هر چه لایق !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
معلومه که هر تغییری هزینه داره!
ما میخوایم همه چی بخودی خود درست بشه ما هم هیچ هزینه ای پرداخت نکنیم!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
بیکاری بیهودگی پوچی مسخره بازی نا امیدی و سرازیری مرگ و نابودی
دون دون
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
کار ، کار اسراییله !!!






الکی مثلا من شریعتمداریم !!!
مهدیه
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
+++++++++++++++++++++++++++
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
نسل بیعار و بی خاصیت و مفت خور . ننه بابا تا سی سالگی می ریزند تو شکمشون تازه غر هم می زنند خیلی بدبختیم !! نوجوونی شون تا سی سالگی کش میاد و خیلی بدبختند !!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
احسنت گل فتی و تلخی حقیقت رو نشون دادی
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
هر دو نسل بدبختن ولی نوع بدبختی نسل دوم شرافتمندانه تره. مثلا تو سن پایین بین 20 تا 25 سالگی پدر یا مادر بشن خوبه؟ حداقل نفر سومی رو به این بدبختی وارد نمیکنن. یه سوال خودکرده را تدبیر چیست؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
نسل بیکار
علاف ، بی مسیولیت ،
کاری ندارن جز جک ساختن برای هر چیزی
پاشید جمع کنید این مسخره بازیها رو




الکی مثلا من معترضم !!!
کیوان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
دوستان من خودم فوق متخصص روانشناسی هستم بر اساس تحقیقاتی که خود من در سال 1945 در مونیخ فرانسه از 500 هزار نفر بعمل اوردم به این نتیجه رسیدم هر کس روزی 8 ساعت بخندد نتنها هیچ وقت پیر نمی شود بلکه روز بروز جوانتر هم می شود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
منم خودم ناپلئونم
الکی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
روزی 8 ساعت!!! مگه دیوونه ایم؟؟؟

الکی یعنی من روانشناسم خیلی حالیمه...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
این جوک بود با جدی؟ روزی 8 ساعت بخندیم؟ خیلی دلت خوشه. الان دیگه مردم در کل سال روی هم 8 ساعت نمی خندن چه برسه به روزی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
الکی مثلا دیگه؟؟
حسن
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
"الکی مثلا" یادت رفت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
.
.

.
الکی مثلا من جزو اون الکیا نیستم
رامین
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
در سال 1945 !!!!!!! الآن چند سالته ، اقل باید 110 سال داشته باشی
.
.
.
.
.
الکی ! مثلا من خیلی نکته سنجم !!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
1945؟.........2015-1945=70..... خودت جوونتر شدی یا پیرتر؟
زهره
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
اخه کدوم ادم سالمی میتونه روزی 8 ساعت!!!!!!!!! بخنده. همچین ادمی احتمالا کم داره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
سال 1945 چند سالتون بوده؟
مونيخ كي جزء فرانسه بوده ؟
با توجه به تحقيقاتتون اگه بهش عمل كرديد آلان چنذ سالتونه؟
مثلا منم دارم تحقيق مي كنم.اين يه پرسشنامه است.
ناشناس
United Kingdom
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
الکی مثلا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
بیشتر 50 میلیون نفر..حاجی 500 هزار نفر خیلیه..5 تا استادیوم ازادی ..یه چیزی بگو بگنجه ..مرسی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
..............
..
.
.
.
الکی مثلامن نظری ندارم
مرضیه
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
خدایا شکر بالاخره بعد ده سال از بلاتکلیفی دراومدیم!!







الکی مثلا توافق هسته ای کردیم.
عظیم
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
ﻣﯿﮑﺮﻭﺟﻮﮐﻮﻣﺘﺮ ﭼﯿﺴﺖ؟ ......
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺯﻣﺎﻧﯽ
ﺑﯿﻦ ﻭﻗﻮﻉ ﯾﮏ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺟﻮﮎ
ﺭﺍ ﻣﯿﮑﺮﻭﺟﻮﮐﻮﻣﺘﺮ ﻣﯿﻨﺎﻣﻨﺪ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
جوک در کشورهای طرفدار داره که حرف حق را نتوان براحتی گفت! الکی مثلا من نمیتوانم حرف بزنم!
هدی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
حالا می خوایید همین جک ها رو هم ازمون بگیرید!! چشم ندارید ببینید ملت با یه چیزی خوشند؟!
شهاب
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
دوستان عزیز
شنیده اید که می گویند تاریخ در محلهای مختلف تکرار می شود ؟
خواهش می کنم تاریخ اتحاد جماهیر شوروی در زمان دیکتاتوری لنین و بعد از او را بخوانید و به بینید که چقدر به اتفاقات کشور ما شباهت دارد .
اصلاندوز
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
واقعا همی جوره که نویسنده یادداشت اشاره کردن ... این همه گرایش به جک ساختن خیلی عجیبه
سحر
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
به نظرم به همین شکل و با تحلیل این رفتارهاست که می شود لایه های زیرین مشکلات و مسائل جامعه را تحلیل کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
کیوان خودت وخانواده ات روزی هشت ساعت بخندید تا پیر نشویدما پیری را هم روندی طبیعی میدانیم
الکی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
هاهاهاهاها



الکی مثلن شادم
سحر
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
به نظرم به همین شکل و با تحلیل این رفتارهاست که می شود لایه های زیرین مشکلات و مسائل جامعه را تحلیل کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
عططططسسسسه، ههههههچیییی...

.

.

.

الکی، مثلا احمدی نژاد اومده من حساسیت بهاری دارم
ناشناس
United States
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
الكي خوش .قاچاقي زنده اند جوانان بيكار و بي زن ايراني .خدا به فرياد اين مملكت برسد.!!!!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
آقای داورپناه خیلی ممنون مطلب علمی و جالبی بود
ناشناس
United States
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
این مملکت وضعش خیلی خرابتر از اینهاست
سمی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
به چه حقی و با چه انگیزی ای محتوای پیام ها را بررسی میکنید؟
امار محتوی پیام های مردم را چگونه به دست اوردید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
جالبه بعضیا فکر میکنن بچه ها باید با معیارهای اونا جور باشن وگرنه بچه های بدین.یه بارم به معیارهای خودتون شک کنید
ما به نسل امروزی چی دادیم؟مشکلات اقتصادی، آب و هوای نامناسب، کشور جهان سومی با حداقل امکانات و تفریحات
جون تفریح میخواد، چرا باید از جوونی زیر فشار باشه حتی یه جکم نگه؟
نسبت به نوجونای کشورای دیگه بچه های ما بچه های خوبین ایراد از ماست که براشون کمترین امکاناتم فراهم نکردیم
مجله فرارو