bato-adv
کد خبر: ۲۲۲۶۷۰

زنانی که نمی‌خواهند مجرد باشند

آمارها از بالارفتن مداوم سن ازدواج در جامعه خبر می‌دهند. علی ربیعی (وزیر کار و راه) ضمن ابراز نگرانی درباره افزایش سن ازدواج در جامعه، به افزایش آمار زنان مجرد تاکید کرده است. این اولین‌بار نیست که مسئولین و آمارها از افزایش تجرد ناخواسته زنان سخن می‌گویند. پیش از این نیز بارها درباره این موضوع سخن گفته شده است. گذشته از آمارها و ارقام و هشدارها نسبت به تبعات اجتماعی این موضوع، چه عواملی را باید در تجرد ناخواسته زنان سهیم بدانیم؟
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۳
فرارو- آمارها از بالارفتن مداوم سن ازدواج در جامعه خبر می‌دهند. علی ربیعی (وزیر کار و رفاه) از افزایش سن ازدواج در جامعه و افزایش آمار زنان مجرد ابراز نگرانی کرده است. این اولین‌بار نیست که مسئولین و آمارها از افزایش تجرد ناخواسته زنان سخن می‌گویند.

 گذشته از آمارها و ارقام و هشدارها نسبت به تبعات اجتماعی این موضوع، چه عواملی را باید در تجرد ناخواسته زنان سهیم بدانیم؟

یک جامعه‌شناس می‌گوید: مشکلات اقتصادی، مولفه‌های جامعه‌شناختی و روان‌شناختی، تغییر در سبک زندگی و نگاه به ازدواج و تصور منفی برخی از مردان به ازدواج از عوامل تجرد ناخواسته زنان در جامعه است.

مریم جمشیدی (جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه زنان) در گفتگو با فرارو، گفت: بالا رفتن سن ازدواج دختران و پسران موضوع جدیدی نیست. اما به طور کلی بر سر دلایل افزایش سن ازدواج اختلافاتی وجود دارد.

جمشیدی درباره انواع تجرد زنان توضیح داد: در توضیح افزایش آمار تجرد میان زنان، باید دقت کرد که درباره چه نوع تجردی صحبت می‌کنیم؛ تجرد خودخواسته و یا تجرد ناخواسته. در آمار و ارقامی که درباره تجرد زنان داده می‌شود، هر دوی این نوع از تجرد جای می‌گیرد. البته ما نمی‌توانیم بخش زیادی از دختران و پسرانی را که در سنین پایین ازدواج می‌کنند نادیده بگیریم. بیشتر آماری که در این رابطه وجود دارند، به افراد متولد اواخر دهه 50 و یا اوایل دهه 60 باز می‌گردد.

وی گفت: در اینجا ما درباره افزایش تجرد ناخواسته در میان زنان سخن می‌گوییم. چهار عامل را می‌تواند در این نوع از تجرد در نظر گرفت.

این پژوهش‌گر با اشاره به 4 عامل اثرگذار در تجرد ناخواسته زنان، تشریح کرد: مسائل اقصادی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که بسیاری از تحلیل‌گران نیز بر روی آن تاکید داشته‌اند. مشکلات اقتصادی، بیکاری، درآمد پایین و... پسران را از شروع زندگی و مسئولیت‌های مالی آن ترسانده است. به اعتقاد بسیاری از مسئولان و جامعه‌شناسان، اگر مشکلات اقتصادی در میان جوانان کاهش پیدا کنند، تجرد در میان زنانِ آماده ازدواج کمتر خواهد شد.

جمشیدی همچنین گفت: مولفه‌های جامعه‌شناسی و یا روان‌شناسی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. در فرهنگ تربیتی جامعه ما، دختران مسئولیت‌پذیرتر از پسران بار آمده‌اند که همین امر آمادگی آن‌ها را برای ازدواج افزایش می‌دهد. پسران اما به دلایل روان‌شناختی و تربیتی سخت‌تر و دیرتر زیر بار ازدواج می‌روند. برای تعدیل این موضوع خانواده و سیستم آموزشی نقش موثری می‌توانند داشته باشند تا افراد را مسئولیت‌پذیر بار بیاورند.

این جامعه‌شناس درباره تصور مردان نسبت به ازدواج اظهار کرد: یکی‌دیگر از عوامل، که می‌تواند از نگاهی بدبینانه ناشی شود، ترسی است که برخی از پسران و مردان نسبت به زنانی که ازدواج را با معامله‌ای اقتصادی اشتباه گرفته‌اند، دارند. ترس از گرفتن مهریه، ممکن است آمار این افراد در میان مردان زیاد نباشد، اما به هرحال تصور آن‌ها را نسبت به زنان، بدل به تصوری معامله‌گرانه کرده است.

جمشیدی با اشاره به یک اتفاق جدید در جامعه ما، گفت: اما یک مسئله بسیار مهم نیز در تحلیل این مسئله اجتماعی وجود دارد. تغییر الگوهای زندگی چیزی است که در ازدواج دختران بسیار تاثیرگذار است. در گذشته تعداد زیادی از دختران با اعتقاد بر زندگی ساده و داشتنِ حداقل امکانات وارد زندگی زناشویی می‌شدند. در حال حاضر اما دختران از نظر اقتصادی و مالی ایده‌آل گرا شده‌اند و به دنبال فردی می‌گردند که بتواند از نظر مالی مولفه‌های مشخصی را داشته باشد. برای مثال یکی از این مولفه‌ها که بسیاری از دختران بر آن تاکید دارند، داشتنِ خودرو است.

مریم جمشیدی همچنین به تجرد خودخواسته در میان زنان اشاره کرد و گفت: گذشته از تجرد ناخواسته، قِسمی از آمار به تجرد خودخواسته زنان در جامعه بازمی‌گردد. دلایل متعددی می‌توان برای این تجرد برشمرد. یکی از این دلایل ممکن است در نگرانی‌ای باشد که یک زن نسبت به ازدواج خود دارد؛ روبرو شدن با شکست، داشتن سابقه ذهنی و تاریخی بد نسبت به ازدواج، بدبینی و... .

این پژوهشگر اجتماعی با آوردن مصداقی از شوخی‌هایی که پسران در رابطه با انتخاب دختر مناسب برای ازدواج می‌کنند، توضیح داد: یکی شوخی جدیدی میان پسران و مردان جوان باب شده است که می‌گویند "ما دنبال زنی هستیم که خانه‌دار باشد!" این ممکن است در ظاهر یک شوخی به‌نظر برسد اما امری جدی است. خانه‌داری در این‌جا به معنای داشتن زنی با مولفه‌های سنتی نیست، بلکه به معنای زنی است که از نظر اقتصادی جایگاه و وضعیت مناسبی داشته باشد. برای زنان و دختران ما – از هر طیف فکری که باشند – خوشایند نیست که فردی به دلیل وضعیت اقتصادی با آن‌ها ازدواج کند، در نتیجه به دلیل ترس نسبت به این موضوع تجرد را ترجیح می‌دهند.

جمشیدی با یادآوری آماری از یک دهه پیش درباره تعداد پسران و دختران آماده ازدواج، گفت: در سال‌های 83-1382 آماری منتشر شد که در آن گفته شده بود تعداد پسران در جامعه از دختران کمتر است. این آمار توانست به سرعت تاثیرات منفی خود را بگذارد. یکی از این تاثیرات، تولید و بازتولید جُک‌ها و مطالب طنزی است که از ازدواج زنان و کمبود مردان سخن می‌گوید. در همان زمان، بسیاری از جامعه‌شناسان به انتشار چنین آماری اعتراض کردند و از تبعات آن سخن گفتند. این جامعه‌شناسان معتقد بودند دلیل این امر ازدواج مردان با زنانی است که در سنین بسیار پایین‌تری از آن‌ها قرار دارند. از آن زمان تا کنون متخصصان علوم اجتماعی سعی کردند این پیش‌فرض غلط را تغییر دهند و بگویند ازدواج با زنی که از شوهرش بزرگتر است بدونِ ایراد است.

مریم جمشیدی در انتها گفت: درباره بیشتر بودن سن زنان از مردان در ازدواج، ما به نمونه‌های اسلامی نیز توجهی نمی‎‌کنیم. پیامبر اسلام نمونه خوبی در این امر است چرا که همسر او از خودش بزرگتر بود. البته در حال حاضر و به‌مرور زمان، ازدواج با چنین اختلافات سنی در حال انجام است و به مرور جایگاه خود را باز خواهد کرد.
shahram
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
احسنت به نظر اون آقای ناشناس که درمورد ازدواج به سبک کاسبی صحبت کردن اینهم اضافه میکنم تو دادگاه بخاطر گرفتن نیم عشر وهزینه داد رسی با پر کردن یه اظهار نامه از طرف خانوم قبل از هرگونه اجرای دادگاه اگر کارمندم باشی که بدتر یک چهارم حقوقت میره تو جیب خانوم واونوقته که پوست تو میکنن وهفت خان مهریه نفقه نفقه ایام عده اجرت المثل نحله به اضافه هزینه اجرا ونیم عشر و میگرن حتی اگه خانوم محترم به قول خودشون ناشزه باشه باید حق وحقوقشو بدی وهمش هم میگن حقشه حتی خلاف کار باشه واگه خانوم خواست برمیگرده سر خونه زندگیش چون مرد نمیتونه ترک انفاق کنه واگه بزن وراه نده با اجازتون 61 روز زندان وپرداخت حدودا پنج میلیون تومان محکوم میشه یاد اونموقه ها بخیر که عشق علاقه ونجابت ایتم اصلی بود نه مثل الان که همه چیز مالی شده
ندا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
يكي بما بگه واسه چي ازدواج كنيم؟

- خودمون از ساعت 8 صبح كار ميكنيم تا عصر
- خونه و ماشين از خودمونه
- فكر اقتصادي و سرمايه گذاري از خودمونه

اونوقت بريم كي آدم بي مصرف و بيكار رو بياريم شريك اموالمون كنيم كه چي بشه؟!
فردا خودشو و خانوادش برامون حرف دربياره كه مرده شوهر بودي كه منو قبول كردي؟!

در مورد پسران موفق هم همينه طرف چند سال جون كنده درس خونده كار كرده خونه زندگي درست كرده كه يكي از راه برسه واسش سروري كنه؟!

نه آقا من يكي آقا بالاسر نخواستم.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
کشوری که در آن با مهریه زنان امام پیامبر را سکه می کنند چه نتیجه ای می شود انتظار داشت.تاریخ صدر اسلام را مطالعه کنید می بینیم مهریه هز زن بر اساس پایگا اجتماعی فرد بوده . الان دختره چشم وا می کنه میگه حداقل 300 سکه . خانم این شریک زندگی را خودت را امنیتش را به کام مرگ می بری اخه بعد زندگی میشه. خانه اجاره نمی تونه بکنه بعد سکه میده ....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
توصیه می کنم ازدواج چیز خوبی نیست .کلا امروزه مردان نقش رفاهی خانم ها رو بازی میکنن و خانم ها به عنوان عابر بانک به اقایون نگاه می کنن. کلی هم طلبکار هستن.ما که پشیمون شدیم .توصیه به مجردها.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
ازدواج تو اين دور و زمونه مثه گذشتن از هفت خان رستم شده.من كار دارم خانه هم دارم ولي جرات زن گرفتن ندارم.مثه يه كابوس برام. تجرد ترجيه ميدم به اتفاقات ناگواري كه ممكنه برام بيفته
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۲۴
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
اشتباه مي كنند كه نمي خواهند مجرد بمانند
محمدصادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
اصل بر ازدواج است. مجرد ماندن طولانی یک وضعیت خاص و استثنا است...
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
من با خانمی کارمند ازدواج کردم اما اگه مجرد بودم با خانمی کم سنتر و دانشجو یا دانش اموز اما زیباتر ازدواج میکردم اما از ما گذشت و...!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
خانمها یا زیبا هستند یا کارمند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
فقط کمي توقعات خانم‌ها بايد پايين بياد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
که چه بشود؟ که در نداری زندگی کنند و از دوره مجردی بیشتر خجالت بکشند و با سختی بچه بزرگ کنند و از حمایت خانواده پدری هم محروم باشند...
مهدی ویس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
توقعات ناخودآگاه با پیشرفت دنیا بیشتر و بیشتر میشه و اجتناب ناپذیره.مثال میزنم:برای اجاره خونه باید 10میلیون پول رهن و 400هزارتومان بابت اجاره داشته باشی تا بتونی یه خونه کوچیک 50متری پایین شهر اجاره کنی.ماهی 600هزارتومن بابت خورد و خوراک.ماهانه 200هزارتومن برای ایاب و ذهاب و هزینه موبایل.ماهانه 100هزار تومان برای پرداخت قبض ها و... و ماهانه 200هزار تومن بابت دکتر و لباس و خورده ریزهای دیگه.مجموعا ماهانه 1/5میلیون تومن برای هزینه های ثابت و غیرقابل حذف.خداوکیلی اگه کسی میگه میشه با کمتر از این زنده موند بگه‏(بعد میگن توقع بالاس‏)اینی که گفتم کمترین و حداقل ترین بود.حالا تصور کنید قراره یه هزینه درمانی مثل زاییمان یا تصادف و خسارت یا یه بیماری معمولی پیش بیاد یا خدای نکرده مهمان بیاد‏!از کدومیک از هزینه های فوق میشه کسر کرد و به هزینه های یادشده اختصاص داد؟دیگه مسافرت و تفریح و سینما رفتن و کادو دادن و تعمیرات وسایل منزل و هزینه های کودک و خیلی از ابتدایی ترین خواسته های انسان بماند‏!تازه همه اینا منوط به اینه که یه مبلغ 20میلیونی هم واسه شروع ازدواج کنار گذاشته باشی و پیش بینی پرداخت یه مهریه حداقل 114 سکه بهار آزادی رو هم کرده باشی‏!حالا من جوون مهندس عمران که ناظر نظام مهندسی هم هستم اگه بدون وقفه و بیکار شدن کار کنم ماهیانه 1200 حقوق دارم.الان پیدا کنید پرتوقع را‏!‏
ناشناس
United States
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
و در ادامه ی نظر ناشناس 17:07 اینکه در آخر که مرد به جایگاهی رسید و زن از قافه و جوانی افتاد برود یک زن دیگر روی سر آن خراب کند
رحیم
-
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
پاراگراف آخر (خود پیامبر فرموده با دختری که از لحاظ سنی کمی پایین است ازدواج کنید )البته دلایلی دارد که خارج از ادب مقاله میباشد که عنوان گردد. ولی بقیه مطالب را قبول دارم .اما کسی را میشناسم که دخترانشان کمی از سن ازدواجشان گذشته بود .وبرای یافتن شوهر به امام رضا متوسل شد .وبالاخره همسری برای دخترش یافت وهمان خانم یادش رفت که به چه کسی متوسل شده .پدر پسر رو در آوردند وخیلی هزینه روی دست پسر از بابت عروسی قرار دادند .همچنین ناساز گاری دختر باعث شد که مرد ذلیل خانه عاقبت طلاقش داد واز آنروز جوکی شد برای کوچه ما
جل الخالق
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
عجب حکایتی داشتی کل رحیم !!!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
این زنها و دخترهارو از شرکتها و ادارات بندازید بیرون این جوانان بیکار بروند سرکار باور کنید همه چی درست میشه..
ناشناس
United Kingdom
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
هزارتا لايك داراي به قرآن شركت ما پر شده از دختران (خانم هاي) مجرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
تو اگه عرضه داشتی میتونستی بری سر کار این حرف هم کاملا از روی عقده درونت زدی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
اگر پسری نتونسته کار پیدا کنه و بیکار مونده دلیلش استخدام خانمها نیست . دلیلش اینه که پسرها بی مسولیت و تنبل و از خودراضی هستند و تن به هرکاری نمیدهند. اگه شما بیکاری یکم به خودت فشار بیاری کار پیدا میکنی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
بی ادب.... حقتونه که بیکار بمونید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
ادم بهتره مواظب زبونش باشه كه دردش حتي از شمشير بيشتره.همين زنها و دخترا شكم خيلي ها رو دارن سير مي كنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
درود
علیرضا
Italy
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
کاملا معلومه آدم بی مصرفی هستی که دنبال توجیه ولگردی و بیکاری خودت میگردی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
کی گفته که مردها باید کار کنند و زنها باید خانه داری کنند؟
اگر مردی لیاقت ندارد، چرا استخدام شود؟
مهدی ویس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
ناشناس 17:09:البته استخدام خانمها تنها بدلیل لیاقتهایشان نیست که اگه بود هیچ ایرادی نداشت.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
استخدام خانمها در ادارات و شرکتها باعث بیکاری آقایان شد و توقع خانمها بالا رفت دوستمون درست میگه از استخدان خانمها صرفنظر کنید ازدواجها دوباره پا می گیره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
با این حقوقهای کم که خرج غذا و پوشاک آدم رو هم نمیده همون بهتر که زنها کار کنن! کار با درآمد پایین نه به آدم عزت نفس میده نه خرج زندگی رو تامین میکنه با این وضعیت خانمها هم اگه کار نکنن سنگین ترند این وضعیت زمینه ساز بی هویتی و نا امیدیه یا افراد رو به سمت مشاغل کاذب و دلالی و بازار سیاه و مکاره و شارلاتان بازی سوق میده! دولت و مسولین اگه فکری برای ریشه کنی فقر نکنن فساد و انحراف خواسته و ناخواسته جامعه رو فرا میگیره کما اینکه الان هم درگیرش هستیم!
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
آفرین، درست است. چرا مردی که باید خرجی خانواده رابدهد باید بیکار باشد و دختری که با درآمد پایین تر هم کار میکند، چون متعهد نیست در ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
کاملا درست میگن ایشون. چونکه خانمها با حقوق کمتر هم راضی میشن برن سر کار و در نهایت هم هیچ تهعد مالی نسبت به خانواده ندارن. با این وضعیت اولویت باید با آقایون باشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
ازدواج اگر درست باشد قطعا در راستای سعادت و موجب کامیابی است.
تجرد بر خلاف مسیر طبیعت و خاقت است
علیرضا
Italy
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
شما از کجا در مورد مسیر طبیعت و خلقت اطلاع داری که با این اطمینان نظر میدی؟؟؟!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
افزایش تجرد = افزایش روابط نا مشروع و بی بند و باری

مسولان به فکر وضعیت اشتغال و اقتصاد ، کار و مسکن جوانان باشند تا ازدواج تسهیل شود
سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
درست بودنشو کی معلوم میکنه؟ هر مبحثی تو ازدواج نسبیه... هیچ چیز کلی و دقیق نیست که بگیم به به !!!! الان به سعادت میرسیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
الان بسیاری از ازدواج ها هم رابطه نامشروع هستند. وقتی مردی به وظایف اقتصادی اش عمل نکند، سایر روابطش هم نامشروع است.
ضمنا اگر در شرایط خوبی افراد ازدواج نکرده باشد، کار به روابط خارج از خانواده کشیده می شود که این می شود قوز بالا قوز
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
آن زمانی که قانون این اجازه را به خانمها میدهد که هر بلایی را سر مرد بیاورند ، باید منتظر این نتیجه بود.
سری به دادگاه های خانواده بزنید و ببینید چند مرد را در روز با دست بسته مزین به دستبند از بازداشتگاه به دادگاه می اورند ؛ جرم اینان چیست ؟ امضای قباله ازدواج !!! خوب نتیجه اش این میشود که مردان دیگر مرتکب جرم نشوند......
زن میتواند در صورت دلخواه خود مرد را به خاک سیاه بنشاند و مرد با قوانین موجود به نوعی اسیر زن میباشد، آیا عقل سلیم حکم میکند که مردها خود را در چنین شرایطی قرار دهند ؟ نتیجه اینگونه قوانین است که میشود ازدواج سفید و بدون ثبت !!!!
مهریه - نصف اموال - اجرت المثل ایام زندگی - نحله و ......
اگر نگران وصع خانواده هستید، قوانین خود را بازبینی کنید هرجند من معتقدم که دولتمردان اصلا برایشان تفاوتی ندارد که چه بر سر خانواده ها می آید.
چرا در گذشته طلاق کم بود ؟
از طرفی ، چون مسلمانیم ، برای زن حق مهریه و ...... در نظر میگیریم و چون میخواهیم از غرب عقب نمانیم، عینا قوانین آنهارا هم پیاده میکنیم، قوانینی مانند نیم اموال مرد ، حق حضانت و .....
رفتاری که خانمها با همسرانشان کردند نتیجه اش گرفتار شدن خود خانمها در بحث تجرد بود، خود کرده را تدبیر نیست....... با این اوضاع حالا حالا ها شوهر موجود نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
ما که دختریم تا حالا ندیدیم نصف اموال رو کسی بده.
طلاق هم که می گیرن میگن پول نداریم و مهریه از بین میره
اینکه قانون هم به نفع زنه هاست یک جوک بود.
می دونید زن های سرپرست خانوار چه جوری زندگی می کنن؟
می دونید مردهای معتاد و ... چه بلایی سر زن ها میارن؟
اخه شما مردای ایرانی چرا اینقدر رو خودتون معطل هستین و همیشه همه چی رو به نفع خودتون می بینید
کشور و قانون گذاری و ...که دست خودتون هست
از چی ناله می کنید؟
دوست دارین ما زن ها رو از این هم بدبخت تر کنین؟
ناشناس
United Kingdom
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
خط آخرتون رو اصلاح مي كنم، شوهر مورد نظر در دسترس نمي باشد!(No Response to paging)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
اگه مرد موقع ازدواج یه سری به جیبش بزنه و براساس دارائیش مهریه را ببنده هیچوقت از این مشکلات پیش نمیاد. مشکل از مردهاست که وقتی عاشق میشن کور و کر و نادان میشن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
همين قانون كه شما مي گي از شوهر سابق من قبول كرد كه در عرض 3 ماه از مديرعاملي به كارمند ساده تنزل پيدا كرده و حقوقش از 3ميليون به 850 هزار تومان كاهش پيدا كرده! در عرض 3 ماه ماكسيماي زير پاش به برادري منتقل شده كه ماهي 1000 تومن هم درآمد نداره و در عرض 3 ماه (كه تاريخ دادرسي بوده و وقتي بوده كه دادگاه تعيين كرده) خونه اش رفته تو رهن بانك و 280 ميليون به بانك بدهكار شده! همين قانون شما به من، زني كه 15 سال كار كرده و حقوقش رو تو خونه ي همين نامرد خرج كرده گفت وظيفه نداشتي خرج كني و كاري نميشه واست كرد! نزديك بود بهم بگن اجرت المثل ايام زوجيت رو هم تو بده به همسرت! دخترها خوب مي كنن كه با امثال شما ازدواج نمي كنن! فكرشون روشن شده و اين خيلي خوبه حتا اگه به قيمت نابودي نسل من آينده دخترهاي مملكت خوب بشه اشكال نداره بذار ما فنا شيم!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
نظر شما عالی بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
قوانين ما كه مرد سالارانه است
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
قوانین در ایران به گونه ای شده که پسر ها از ازدواج می ترسند. مهریه یک چک سفید امضا است که هیچ عاقلی به دست زن نمی دهد...
هر زنی که مهریه اش را به اجرا گذاشت ده ها پسر را از از ازدواج فراری داد و نتیجه این شد...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
من به عنوان یک فرد متاهل خدمت دوستان عرض کنم که: مجردی و متاهلی هر کدام مزایا و معایب خود را دارد, افراد با توجه به روحیات و شناختی که از خود دارند باید یکی را انتخاب کنند نه فشار خانواده و جامعه یا حتی غریزه. چه بسا زندگی مجردی زمینه رشد و تکامل بیشتری برای برخی افراد فراهم کند که هرگز در زندگی مشترک بدست نیاورند یا برعکس. در هر حال به نظر میرسد ازدواج با فرد درست در زمان درست,عالی است ولی ازدواج نادرست بسیار اسفناک خواهد بود و اثرات روحی طولانی مدتی برجای خواهد گذاشت! مردان عزیز هم لطف کنند در انتخاب همسر به چیزی بیش از صرفا زیبایی و تیپ توجه کنند و خانمها هم به چیزی بیش از قدرت مالی و نوع خودرو, تا کمی امار طلاق کاهش یابد!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
بهترين كامنت.
پسر شجاع
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
ناشناس 13:06 ..... زیبا نوشتید ممنون .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
به خدا پسر خوب و سالم و اهل کار و زن و زندگی هم هست که با این شرایط اسفناک تورم هم باز اهل ازدواج باشه
فقط کافیه دختران و خانواده آنها هم یکم کوتاه بیایند و قبول کنند که دختر و پسر با هم باید زندگیشون رو بسازند نه اینکه یه تاجر با اسب سفید بیاد خواستگاری دخترشون.... و با مهریه های سنگین هم برای دختر خودشون قیمت تعیین نکنند!

شما خودتون ترجیح میدید دخترتون با کیس بالایی که عرض کردم ازدواج کند یا تا سنین بالا مجرد بماند و درگیر روابط نامشروع و بازیچه این پسر آن پسر شود؟
ناشناس
United Kingdom
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
با اسب سفيد نه اخوي پورشه سفيد!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
در طول تاریخ بشریت و در هیچ کجای جهان با مقوله ای به نام "زندانی مهریه" به جز در کشور ایران و آن هم در طول این سی و چند سال اخیر مواجه نبوده و نیستیم.در گذشته ازدواجها بر اساس عرف و آداب هر شهر و دیاری و متناسب با سطح فرهنگی و اقتصادی افراد به وقوع می پیوست و آنهایی که کمی مذهبی تر بودند سنت مهریه را با یک شاخه نبات و یا یک کله قند و یا مبلغی پول و غیره به جا میاوردند.بعد از انقلاب مهریه که یک سنت حاشیه ای بود تبدیل به قانون شد و برای مثلا حمایت از خانومها در مقابل تورم میزان آن با سکه های طلا محاسبه گردید. و چون حق طلاق و بسیاری از حقوق دیگر با مرد بود و قوانین اصولا مردسالارانه تنظیم میشدند تنها حربه ای که میتوانست به عنوان یک اهرم به ظاهر حمایتی و حتی فشار در دستان خانومها باشد بالا بودن هر چه بیشتر و بیشتر عدد مهریه بود که در ابتدای ازدواج به لطایف الحیل و توسل به صدها شیوه حیله و خدعه و نیرنگ به مردها تحمیل میشد. و چون روابط قبل از ازدواج هم مذموم و محکوم بود مردها عموما با چشمان بسته و بدون آگاهی و شناخت و حتی عشق و دلبستگی واقعی, و صرفا از روی نیاز جنسی وارد رابطه ای میشدند که به قول عوام مثل هندوانه دربسته بود و اگر (به احتمال بسیار زیاد) در انتخاب خود اشتباه, و یا در ادامه رابطه دچار اشکال میشدند یا از هستی ساقط میشدند و یا سر از زندان درمیاوردند.!!؟ و خانومها نیز چون در یافتن شغل و فعالیتهای اقتصادی با مشکلات و محدودیتهای زیادی مواجه بودند به ازدواج از دریچه یک فرصت نگاه میکردند و آینده اقتصادی خود را به آن گره میزدند!. و بودند بسیاری از زنها که بارها و هر بار حتی به عنوان باکره با تغییر و تنظیم اسناد مربوطه ازدواج کردند و مبالغ هنگفتی نیز از این راه نسیب خود نمودند.با توجه به مشکلات بوجود آمده و ریسک و خطر بسیار بالایی که در ازدواج انتظار آقایان را میکشید و با تلفیق این مسائل با مشکلات اقتصادی عمومی جامعه, نتیجه آن شد که بسیاری از آقایان اصولا عطای ازدواج را به لقای آن بخشیدند و چنان شد که چنین گشت.!! و قوانینی که به اصطلاح میخواست از خانومها حمایت کند موجب خانه نشینی و تجرد آنها گردید و داستان دوسنی خاله خرسه بار دیگر بازنویسی شد!! اگر ازدواج را به عنوان رابطه دو انسان عاقل و بالغ و با حقوق و شرایط یکسان و برابر پذیرفته باشیم(که صد البته چنین نیز هست),چرا شرایط و ضوابط و میزان و سطح آن را به خود طرفین واگذار نکنیم و اصولا چه نیازی به تنظیم و امضای اسناد و مدارک رسمی و محضری است (که منتهای آن بالا پایین کردن پله های دادگستری و تحمیل هزینه به دولت و اقتصاد ملی است) و این همه دنگ و فنگ بیهوده و بیجا و دست و پا گیر.!!!ضوابط شرعی آن نیز بنا بر فتوای اکثر مراجع اصلا نیاز به شخص سوم و یا دولت ندارد و به صورت شفایی توسط خود طرفین قابل حل است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
آفرین، بسیار مفید بود برای بنده مجرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
مهریه موجب کاهش ازدواج شده است.
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
هرکس یک قسمتی داره با تقدیر نمیشه جنگید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
اگر تقدیر درست است پس برنامه ریزی کشک است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
اگه تقدیر پس اراده و عقل کجاست؟
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
جق با ایشان است ما دنبال زنی هستیم که خانه دار باشد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
دخترای ایرانی نسبت به غربی ها یه خوبی داشتن این بود که باحیا بودن .....ولی الان با تقلید کورکورانه از بعضی ها این حیا و نجابت هم داره از بین میره
اگه این کارها رو برای پیدا کردن شوهر میکنن که باید بگم با اینکارا شوهر گیرتون نمیاد هیچ ازتون هم دور میشه
شایدم تجرد خودخواسته میخوان که خوش بحال ما پسرا :)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
زن و مرد نداره ازدواج 90 درصد خریته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
دوست عزیز لطفا از انتشار این افکار بیمار گونه خودداری کنید
علیرضا
Italy
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
بیمار گونه؟؟!!!!! حقیقت محضه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
حرف حساب جواب نداره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
آقا بیمارگونه نیست. واقعیته
moh
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
احسنت. در ایران 99% خریته ولی در امریکا و اروپا شاید 20%
مجرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
تمامش مزخرفه
فقط مشکل اقتصادی و بیکاری و گرانیه
این تحلیلارو کسایی میکنند که متاهلن و از قبل همه چی داشتن برید از جوونای مجرد بپرسید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
مسائل اقتصادی اصلی ترین دلیله اما همه ش نیست‏!ساده انگارانه نیندیشیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
خانم کارشناس !
چرا مساله را از دید من مرد مجرد نگاه نمی کنید ؟
اتفاقا من و امثال من خیل مقید و متعهد هستیم که حاضر نیستیم دختر معصوم را از خانواده پدریش بیاریم توی یک زندگی که معلوم نیست از ثبات برخوردا رباشد یا نه

من چرا باید اون دختر بی گناه و حساس را از کانون خانواده اش جدا کنم و بیارم توی این زندگی خودم که هر روز در تلاطم هست


اتفاقا من دوسش دارم ولی بخاطر آینده او و خوشبختی او با تمام سختی ها پا روی خواسته و عشقم و احساسات خودم گذاشتم

و همه اینها را به پای نظام جمهوری اسلامی نوشتم تا ان شالله یکروز تسویه کنم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
فرارو عجب نظراتی رو منتشر میکنی کلک
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
چجوری تسویه میکنی جوون !!؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
اگه راست میگی تلاش کن تا زندگی خوب فراهم کنی. تنبلی خودمون رو به حساب دیگران نذاریم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
شما یک گونه در حال انقراض از مرد ایرانی هستید... مگه تو فرارو پیدا بشین آقا
ناشناس پریم
Germany
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
دوست عزیزم من بهت قول میدم لا اقل حرف دل 75 درصد ما جوونای نرمال مجرد مونده رو زدی. ما که غیر از ازدواج پا روی خیلی خواسته های حداقلی دیگمون هم گذاشتیم.
با 35 سال سن باید بگم از ما که گذشت خدا به نسلهای بیچاره بعدیمون رحم کنه.
مملي
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
آفرين دوست عزيز. حرفاتون را كاملا قبول دارم. متاسفانه من از اين مرحله اي كه شما گفتيد عبور كرده ام. يعني ازدواج كرده‌ام ولي با حقوق كارمندي چيزي جز بدبختي و فقر عايد زنم نكرده ام . يك بچه داريم كه خرجش را به زور در مي آورم و با هزار مصيبت خرج مدرسه اش را تامين ميكنم. خونه ندارم. ماشين ندارم تازه كارشناس و فوق ليسانس هم هستم. هرچي درميارم هزينه اجاره خانه، خورد و خوراك روزمره و مدرسه پسرم ميكنم. و دلمون خوشه توي اين مملكت كارشناسيم و فوق ليسانسم و استخدام رسمي هستم و توي مملكتي كه درآمد هاي سرشار نفتي و گازي و... دارد زندگي ميكنم و هرروزه شاهد هدررفتن اين منابع به خاطر سوء مديريت ها و اختلاس هاي ميلياردي و نجومي اهداي مبالغ هنگفت به كشورها و گروه هاي خاص و... هستم. و دولت هم حقوق ما را مطابق تورم افزايش نداده و بصورت ماقيايي از دايره بسته مديران و دارودسته آنها اداره ميشود . توي اين شرايط از اينكه ازدواج كرده ام مثل سگ پشيمانم و آرزو داشتم مجرد بودم و يك زن و بچه را علاف اين زندگي نمي كردم. تنها چيزي كه مانع بهم زدن اين زندگي ميشه بچه ام و آينده اوست. ديگر حتي علاقه اي به زندگي ندارم. حاضرم اين زندگي در اين جا متوقف بشه در عوض زندگي زن و بچه ام تامين باشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
تلاش جایی نتیجه میده که همه چی سر جاش باشه. نه اینکه من نصف سال از کل زندگیم زدم برای آزمون ارشد حالا میبینم یکی میاد سر کلاس که اصلا کنکور نداده!!!!!!!! یعنی تلاش کشک جناب ناشناس ۱۵:۳۵
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
حماسه هشت سال دفاع مقدس دستاوردش مجرد ماندن ما دحتران دهه پنجاه شد،
الهام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
آره والله
بخدا بايد دختران مجرد اواخر دهه 40 و دهه 50 رو همسر شهيد اعلام كنند و بهشون مزاياي همسر شهيد بدند.
راستي چند صدهزار تا جوون شهيد شدند؟
الهام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
بودش یه جور ؛ نبودش هزارجور !!
والا بخدا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
یکی از مشکلات خود زنان جامعه هستند.
مادران پسرها یکی از معضلات هستند. اونا ناخودآگاه انتظار دارن سر عروسشون همون چیزایی بیاد که سر خودشون اومده! البته درک اونا سخته.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
فقط ازدواج موقت دوای این موقعیت است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
این دارو، دارویی مسکن است که اعتیاد به آن خیلی خطرناک است و خانمان سوز. داروی مسکن فقط باید در موارد خاص و با تجویز پزشک متخصص استفاده شود در غیر این صورت خود به معضلی جدید تبدیل می شود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
واسه خانوداه خودت هم این نسخه رو می پیچی؟
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
من میخوام زن بگیرم .اما حال خواستگاری رفتن ندارم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
:)))ای ول
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
میدونم خسته ای ... خسته میخواین بگین خانواده دختر آژانس بفرستن بارتون؟!
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
با دختراي ايراني که نميشه ازدواج کرد من دنبال يه خانم خارجي برا ازدواج ميگردم که بتونم خواسته هاشو براورده کنم چون دختران سرزمين من بسيار پر توقع هستند !!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
عمرا دختر خارجی بتونه مردای ایرانی رو تحمل کنه. ازادی رو که اونا دارن، استقلالی رو که دارن، شما نمی تونید بهشون بدین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
اتفاقن ما هم همین نظرو داریم با مردان سرزمینم نمیتوانم ازدواج کنم چون بسی خیانت پیشه اند!
ناشناس
New Zealand
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
اشتباه به عرضتون رسوندند. دقیقا به دلایل برعکس مردان غربی در تلاشند برای ازدواج با زنان شرقی از بس که زنان کشورهاشون به مر زغیر قابل تحمل رسیدند. شما فکر کردی زن غربی لی لی به لالای شما می زاره؟ من اینها رو می دونم چون همسرم مرد غیرایرانیه و ایشون شرح حال مصیبت برام گفته از زنهای کشورش که چطور روزگار مردان رو سیاه کردن. فمیسنیسم غیر منطقی اینجا غوغا می کنه. چیزی به نام کانون خانواده وجود خارجی نداره. هر دو خانواده یکی مطلقه اند. زنان دایم در حال قمار و خیانت اند. مردان افسرده و مشکوکند. حرفها بسیاره. حیف که گوش شنوایی نیست و حیف ایران زیبای ما هم در حال دچار شدن به چنان دردی هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
خارجی داریم تا خارجی. پاکستان و افغانستان و عراق هم خارجند. آلمان و فرانسه و اسپانیا هم خارجند. منظور شما کدام نوع خارج بود؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
دوست عزيز همون قدر كه شما دنبال دختر قد بلند و خوشكل و خوش هيكل و با موقعيت خوانوادگي و مالي خوب ميگردين دخترها هم دنبال خونه و ماشين و حساب پر شما ميگردن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
یک اصل کلی :
« آدم های مجرد عاقل ترند »
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
ازدواج علاوه بر اینکه نشانه کم عقلی است، به مرور زمان، تمام نشانه های عاقل بودن را هم از بین می برد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
امان از نیهیلیسم‏!‏
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
مشکل خدمت سربازی ، مشکل اشتغال ، مشکل مسکن ، تورم ، پر توقع بودن ، عدم اطمینان به آینده و ...
کافیه یا بازم بگم؟
پژمان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
طبق آمار دولت 78% از طلاقهاي اينروزها به درخواست زنان انجام مي گيرد. طبعا با وجود قانون مهريه و تصاحب همه پس اندازي كه در زندگي مشترك چند ساله اندوخته شده توسط زن خواه نا خواه پيدا مي شوند زناني كه صرفه را در طلاق ببينند و پس از طلاق هم يك زندگي آزااااد مجردي. تا زمانيكه قانون مهريه اصلاح نشود آمار ازدواج روز به روز پايينتر مي آيد.
ندا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
نابغه ي دروغگووووووووووووووووووووو

زن اگه خودش درخواست طلاق بده عمرا بتونه مهريه شو بگيره
پژمان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
طبق آمار دولت 78% از طلاقهاي اينروزها به درخواست زنان انجام مي گيرد. طبعا با وجود قانون مهريه و تصاحب همه پس اندازي كه در زندگي مشترك چند ساله اندوخته شده توسط زن خواه نا خواه پيدا مي شوند زناني كه صرفه را در طلاق ببينند و پس از طلاق هم يك زندگي مجردي. تا وقتيكه قانون مهريه اصلاح نشود آمار ازدواج روز به روز پايينتر مي آيد
یوگی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
در ایران ما زن و مردی میتوانند ازدواج کنند و خوشبخت باشند که هردو مرتاض باشند
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
دقیقا همینه
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
خخخخخخخخخخ. دمت گرم. شادمون کردی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
من اززنانی که مجرد می مانند یا دیر ازدواج می کنند علیرغم داشتن خواستگار خیلی خوشم میاد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
ازدواج هیچ فایده ای ندارد همش درگیری همش جنگ اعصاب همش مهمونی های مسخره و خاله بازی های خانم و .... و بدتر از همه اینها فدا شدن آزادی مرد است بطوریکه بایستی کوچک ترین مورد در زندگی را هم با خانم درمیان گذاشت و بطورکلی ازدواج دیوانگی محض است البتخ من خودم 45 سالمه و هرگز ازدواج نکرده ام
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
تشکر از این همه تجربه نداشته که در اختیار کاربران قرار دادی!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
منم 33 سالمه و ازدواج نکردم و نمیکنم اما دلایلت واقعا مسخره بود.همه دخترها که اونجوری که تو گفتی نیستن داداش.جلوی دماغتم ببین‏!‏
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
بازارآزادروهم مطرح کنید.تا بازارروسپی ها با تنوع بسیارزیادوبا هرسلیقه ای با قیمت ارزون هست جوونها سرشون گرمه خودشون روپابندنمی کنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
به تازگی خیلی از جوانهائی که برای زیارت اربعین به عراق رفتن توسط عراقیها برای ازدواج با دخترهای عراقی تور شدن حتی درخواست از طرف پدر دختر بوده که ایرانیها را بعنوان میهمان به خانه اش برده بوده این را گفتم که حواس مردم ومسئولین بخصوص دختر ها جمع باشه
سوگل
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
دوستان چرا اینهمه سیاه نمایی می کنید در خصوص ازدواج ؟؟؟؟
والله ما تو سن کم (21ساله خودم بودم و 28 سال هم همسرم) ازدواج کردیم و خداروشکر بی نهایت هم خوشبخیم . توقع های عجیب غریب نداشتیم . شوهرم نه خونه داشت نه حتی یه ماشین! ولی من فقط نگاه کزدم به اخلاقش و اینکه کار داره. خیلی زود باهمدیگه زندگیمون رو ساختیم . الان بعد از 6 سال ، من در 27 سالگی با همراهی های همسرم دارم دکتری میخونم و اون هم استاد دانشگاهه و خونه و ماشین خوب هم داریم. و در انتظار بدنیا اومدن بچه مون ...
فقط خواهش می کنم انتظارهای بالا از همدیگه نداشته باشید و باصداقت جلو برید. افرادی رو دیدم که میخوان از طرف مقابل هر جوری شده بِکَنند . مرد میخواد دختر پولدار رو بگیره و زن میخواد تا میتونه پول خرج کنه تا شوهرش پرررو نشه !!!!
زندگی رو میشه باهم ساخت. باور کنید میشه . اینهمه نمونه در اطرافمون هست . ما که از مریخ نیومدیم . از خونواده درب و داغون هم نبودیم که فقط بخوان ردمون کنند بریم !!!!وضع مالی خانواده من خوبه ولی اصلاااا نگفتند چرا داماد ماشین نداره حتی یه پراید زیرپاش نیست !!!البته اون موقع پراید ارزون بود :)
ناشناس
France
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
شوهرت 28 سالش بوده بعد میگی تو سن کم؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
یاد حرفهای مادر بزرگم افتادم .... البته اون بنده خدا 72 سالشه .... شما چند سالتون بود ... نوشتید 27
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
عزیزم شما شانس آوردی
خدا شاهده منم با همین تفکر ازدواج کردم. نه خریدی نه خرج و مخارجی و ... تا جایی هم که اون دنیا شرمنده خدا و رسولش نباشم کوتاه اومدم. اما طرف مقابل و مادر محترمش فکر کردن برده گرفتن. می دونید چند تا مشاور و ... رفتم همه گفتن جدا شو.
ته اون همه عشق و صداقت و کوتاه اومدن و ... شد هیچ
زندگی یه اتوبانه که دو طفرس نه یه خیابون. وقتی یه نفر چه زن چه مرد همش مایه بذاره یقین بدون یه جایی دیگه می بره یا علنی یا غیر علنی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
فرض رو بر صداقت شما میذارم،اما همیشه استثنا وجود داره و شما و همسرتون استثنایید ضمن اینکه مسلما تفاهم‏(توانایی تحم تفاوتها‏)خوبی هم داشتید.شرایط شما قابل تعمیم به کل جامعه نیست.ایشالا همیشه خوشبخت باشید.
شهریار
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
من و همسرم هم دقیقا همینطوریم. حتی ایشون جهیزیه هم نداشت. الانم داره تخصص میخونه. ما همه اینها رو از لطف خدا میدونیم که ما رو کم توقع کرد و پرتلاش.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
آقا چرا دست از سرمون ور نمیدارین
ما اگه نخواهیم ازدواج کنیم کی رو باید ببینیم.
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
والله سوگل خانم خوش به حالتون باور کنید الان من ۵ باره که دارم میرم خواستگاری هر بار هم جواب رد میشنوم اخلاقم به گفت اطرافیان بد نیست کار هم دارم ولی نه خونه دارم نه ماشین.این دختر آخری ریز به ریز حساب کرد که با درآمد ۱۳۰۰۰۰۰ من نمیشه یه زندگی معمولی رو چرخوند خودمم به کلی ناامید شدم کم کم دارم فکر میکنم که ببینم میتونم وارد جمع اختلاس کننده ها بشم?!
هادب
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
وزیر کار و راه ؟؟؟!!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
حذف مهریه... گرفتن تعهدات معنوی و لازم الاجرای ضمن عقد از دوطرف و ازبین رفتن تجملات جشنها و دریافت خانه های دولتی اجاره به شرط تملک از طرف دولت...حداقل کارها برای خروج ازدواج از رکود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
هم درست میگویند ولی همه از تجارب خود اگر صداقت و دوستی و عشق بین زوجین و درک متقابل از یکدیگر داشته باشند !! میشود ازدواج موفق ولی اگر یکی از این عوامل بخصوص صداقت نباشد میشود جنگ مخربی که نابود کننده است و مورد اول کم است ولی دوم تا دلتان بخواهد و میشود ابتدا طلاق عاطفیی درگیریهای لفظی وبعد فیزیکی منجر به جرح وقتل و خیاتت و نابودی
احسان
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
"در فرهنگ تربیتی جامعه ما، دختران مسئولیت‌پذیرتر از پسران بار آمده‌اند"....آخه چرا وقتی باسواد هم میشویم،نمی تونیم تعصب های جنسیتی و قومی را کنار بگذاریم...خانم دکتر لطفا علمی بررسی کنید،نه حسی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
علت ها:
- بيكاري و مشكلات اقتصادي
- بدبيني نسبت به آينده
- قوانيني كه به شدت مدافع خانمها هستند و سوء استفاده هاي بسيار از آنها مي شود (مثل مهريه ، نفقه ، نصف اموال و ...) تا آنجا كه كم كم مردها را به برده تبديل مي كند.
- توقعات زياد خانمها
- افزايش فساد و ايجاد حس بدبيني و عدم اعتماد
-.....
يك ناشناس
-
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
يك كلام ختم كلام: مجوز ازدواج بيش از يكي را به مردان داراي توانمندي مالي بديد مشكلا همه حل ميشه.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
قانون به زن می گوید حتی برای کار کردن در خانه و شیر دادن بچه می تونه تقاضای پول از مرد بکنه؟!!! این مسخره نیست؟؟
این قوانین دوستی خاله خرسه برای زن ها شده. الان باید بمانند تا در تنهایی بپوسند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
بنظرم برنامه های تلویزیون خیلی میتونه در کاهش توقعات دختران داشته باشه. متاسفانه هنرمندان خودشون با حاشیه های فراوانی ک دارند اثرات بسیار منفی در جامعه دارند. متاسفم براشون ...
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
خانوم سوگل اون موقع مردم آدم بودند اخلاق مردم بد شده سوء استفاده میکنند اگه کوتاه اومدی با نداریش ساختی تا دارا بشه که با این اوضاع نمیشه بی جنبه اند میره معتاد میشه و خلاف میکنه و خیانت میکنه مردم گرگ شدند علی الخصوص مردا
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
ازدواج يك مسئله شخصي است. ازادي بزرگترين نعمت زندگي است.
اين جمله كه جوانان مسئوليتپذير نيستند ازدواج نميكنند، تجاوز به حق انتخاب انان است جامعه را نمي شود مهندسي كرد
کارمند جزء 000
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
بابا به پیر مشکل اصلی نداشتن کار برای آقایون مجرده متاسفانه بازار کار افتاده دست خانم های مجرد ومتاهل ،خود من در یک وزارت خانه کار می کنم وبا کمال تاسف 50% نیروها خانم ها هستن که خیلی هاشون حتی همسراشونم کارمند دولت هستن .سئوال من اینجاست که آیا نباید حداقل خانم هایی که همسرانشون کار دولتی دارند اخراج بشن وبه جای اونا مردان مجرد وارد بازار کار بشن تا بتونن ازدواج کنن وجالبتر اینکه اینکه خیلی ازاین خانمهای کارمند ازصبح تا زمانی که تعطیل میشن همش تو اطاق های همدیگه در حال خوش وبشن واز مهمانی های شب قبلشون باهم صحبت میکنن ودر بقیه اوقات هم با تلفن مشغولن وتازه این آخر کارکردن خانم های محترم نیست چون اکثر اینها بچه مهد کودکی ومدرسه ای دارن بعد از ظهرها نیز یکساعت زودتر تشریف می برن وتازه یکماه مونده به زمان زایمان مرخصی می گیرن تا شش ماه بعد از زایمان ، حالا شما خودتون قضاوت کنید آیا کار کردن خانم ها در ادارات دولتی توجیحی داره یا نه ؟؟؟ برادر من باداشتن فوق لیسانس مهندسی صنایع یکسال ونیم دنبال کار می گرده .
فراروی عزیز خدایی این مطالب عین حقیقت بود لطفا این واقعیت ادارات مارو انتشار بدین .
آشنای ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
مشکلات :
1 : بسختی پول در میاریم و خییییلی راحت پول رو از ما میگیرن ( دولت )
2 : خودخواهی جدید دختران و و توقع بیش از حد از شوهران
3 : فروش دختران توسط پدر عروس توسط مهریه ( مهریه بالااااااا )
4 : ندیدن آموزش سبک زندگی در دوران مجردی توسط پدر مادرها
5 : کمبود کار برای مرد ( لطفا سر صبح برید میدون ببینید چقدر لیسانس ایستادن تا برن بنایی
6 : فساد اجتماعی که بیشتر خانم های متاهل را درگیر خودش کرده
7 : اشتباهات مسئولین و سوژه شدن برای مردم و بهانه ای برای ازدواج نکردن و امکان وجود بهم ریختگی وضعیت مالی و اقتصادی کشور
8 : نفوذ فساد اخلاقی در درون خانواده ها و عدم اعتماد دختر و پسران به هم
9 : گول خوردن دختران و پسران جوان در برنامه های اجتماعی نظیر : وایبر و ، واتساپ ، لاین ، دی دی و ندیدی و ......
10 : جنگ روانی پدر و مادر ها در خانه بر اثر مشکلات خانوادگی که بر پسر و دختر وارد میکنند تا دختر یا پسر دل به جنس مخالف ببندد و با هم بستر شدن خود را از حاشیه های خانه دور میکنند و نهایت آن ...... فسااااد
11 : چشم و هم چشمی
12 : و بسیار موارد دیگر که اینجا فرصت بحث نیست

مسئولین لطفا دختران و پسران مجرد با این همه مشکلات را فرزند خود بدانید و کمی فقط کمی دل بسوزانید
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
دختر عاقل دختری ایست که دیر ازدواج می کنه
مجله فرارو