bato-adv
کد خبر: ۱۴۵۸۰۸
عباس عبدی در گفتگو با فرارو فضای پیشا انتخاباتی را تحلیل می‌کند

ممکن است هر چیزی از این "فضا" بیرون بیاید!

همه از ظن خود یار سیاست و انتخابات می شوند و چون نمی دانند رفتار مردم و جامعه چیست، همه گمان می کنند رای اول را دارند؛ در حالی که ممکن است تعداد آرای آنها به اندازه تعداد صندوق های رای هم نباشد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۲
فرارو- یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: «مشکل وضعیت کنونی ایران این است که جناح های سیاسی قادر به ایفای نقش خود در ارائه برنامه برای اداره کشور نیستند و مردم هم قاعدتا نمی دانند باید از چه کسی حمایت کنند؛ چون می خواهند از یک جناح و برنامه سیاسی حمایت و با جناح دیگری مخالفت کنند و سپس جستجو می کنند که نامزد آن جناح کیست.»

عباس عبدی تحلیل گر مسائل سیاسی در گفتگو با فرارو گفت: «تعدد نامزدها لزوما به گرم شدن انتخابات منجر نمی شود. ممکن است در انتخاباتی (مانند انتخابات کنونی در ونزوئلا) دو نامزد وجود داشته باشد و فضای انتخابات هم کاملا گرم شود و اتفاقا ممکن است در چنین انتخاباتی اگر تعداد نامزدها بیشتر شود گرمای رقابت از بین برود.»

وی ادامه داد: «این مسئله مانند این می ماند که اگر مسابقه فوتبالی میان اسپانیا و برزیل برگزار شود، جذابیت آن صد برابر بیشتر از مسابقاتی است که میان 100 تیم محلات تهران برگزار شود. بنابراین تعدد نامزدها لزوما منجر به افزایش گرمای رقابت نمی شود.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: «آنچه در سیاست مهم است رقابت میان اشخاص نیست؛ بلکه رقابت میان جناح ها و برنامه‌ها است. آنچه که اکنون در کشور ما وجود ندارد جناح های سیاسی دارای برنامه روشن است. یعنی اگر چند جناح سیاسی در کشور وجود داشته باشد، رقابت میان آنها برای گرم شدن فضای انتخابات کفایت می کند، حتی اگر نامزد آنها مشخص نباشد.»

وی ادامه داد: «مشکل وضعیت کنونی ایران این است که جناح های سیاسی قادر به ایفای نقش خود در ارائه برنامه برای اداره کشور نیستند و مردم هم قاعدتا نمی دانند باید از چه کسی حمایت کنند؛ چون می خواهند از یک جناح و برنامه سیاسی حمایت و با جناح دیگری مخالفت کنند و سپس جستجو می کنند که نامزد آن جناح کیست.»

وی تصریح کرد: «به عبارت دیگر از روی فرد نمی توان به جناح سیاسی رسید؛ بلکه از روی جناح سیاسی و برنامه آن است که می توان به فرد رسید. لذا چون این مسئله وجود ندارد قاعدتا فضای انتخابات هم گرم نیست. هر روز افرادی به قطار نامزدی انتخابات اضافه می شوند بدون آنکه اساسا این افراد رایی داشته باشند.»

عبدی در پاسخ به این سوال که مشخص نبودن کاندیدای مورد حمایت دولت و نیز اصلاح طلبان تا چه اندازه به مبهم بودن فضای انتخابات دامن زده است؟، گفت: «این مسئله نیز در ادامه بحث قبلی است. البته جناح دولت می داند که احتمالا چه کسی را نامزد خواهد کرد؛ اما اینکه بتواند این کار را بکند یا خیر بحث دیگری است.»

وی ادامه داد: «اصلاح طبان به دلیل تناقضات و تضادهایی که در ذهنیت آنها به وجود آمده فعلا قادر به معرفی فردی که نامزد ممکنی برای حضور در انتخابات باشد نیستند و یا حداقل از زمانی که بتوانند این کار را به نحو مطلوبی انجام دهند گذشته است.»

وی افزود: «این امر نشان دهنده این واقعیت است که فضای سیاسی ایران یک فضای شکل یافته، پایدار و با ثبات نیست و حکومت باید این وضعیت را خطرناک بداند و آن را مطلوب خود نداند. یعنی گمان نکند در این فضایی که همه در وضعیت انفعال و ناشناخته گیر کردند لزوما می تواند نان خود را بپزد و تنور خود را گرم کند؛ بلکه ممکن است هر چیزی از این فضا بیرون بیاید.»

عبدی در پاسخ به این سوال که آیا کاندیدای مورد حمایت دولت برای شخص جنابعالی مشخص است؟، گفت: «دولت بر خلاف تمام گروههای 30 سال گذشته بسیار اطلاعاتی و محرمانه و تا حدی بصورت فرقه‌ای رفتار می کند. ظاهرا فقط دو سه نفر در درون دولت تصمیم گیرنده هستند و بدون آنکه کسی در جریان باشد این تصمیمات را به دیگران ابلاغ می کنند.»

وی ادامه داد: «بنابراین اگر منظور "اطلاع" باشد که بنده اطلاعی ندارم، اما از بُعد تحلیلی باید گفت دیگر چقدر باید داد بزنند که بهار می آید و ... به قول معروف: به سر مناره اشتر رود و فغان برآرد / که نهان شدستم اینجا مکنیدم آشکارا!»

عبدی در پاسخ به این سوال که اگر کاندیدای خاص مورد حمایت دولت با رد صلاحیت مواجه شود، آیا ممکن است احمدی نژاد بازی را برهم زند؟، گفت: «همه حالات ممکن است. چون وقتی در ایران می خواهید رفتاری را پیش بینی کنید باید به مبانی و اطلاعات آن رفتار آشنا باشید و اکنون چنین اطلاعاتی در دسترس نیست. به ویژه آنکه خیلی از رفتارها فردی است.»

وی ادامه داد: «اگر حزبی وجود داشت می شد رفتارهای آن را بطور نسبی پیش‌بینی کرد چون در حزب بیست، سی نفر تصمیم می گیرند و این افراد نمی توانند یک دفعه یک تصمیم خیلی عجیب و غریب بگیرند.»

وی افزود: «اما اینجا حتی هیئت دولت هم تصمیم گیرنده نیست؛ چنانکه یکی از وزیران گفته بود فرق این دولت با دولت های قبلی این است که در دولت قبلی نظرات را می پرسیدند و خود در نهایت این نظرات را جمع بندی می کردند، اما در این دولت نظرات را نمی پرسند و از ابتدا حرف خود را می زنند.»

این تحلیل گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: «بنابراین در دولت که یک نهاد حقوقی است وقتی "جمع" نمی تواند تصمیم بگیرد، در حوزه سیاست آنان که اصلا تصمیم گیری جمعی وجود ندارد و کاملا فردی است و وقتی هم که فردی باشد نمی توان پیش بینی کرد و هر احتمالی ممکن است.»

عبدی گفت: «به هر حال تایید نامزد خاص مورد حمایت دولت هم برای حکومت کار بسیار سختی است. چون قبلا صلاحیت وی برای معاونت ریاست جمهوری به شکل ضمنی رد شده است، لذا اگر صلاحیت ایشان برای ریاست جمهوری تایید شود آنگاه معنای مصلحت پیش می آید و این خود مشکل آفرین می شود.»

وی ادامه داد: «معنای آن چنین خواهد بود که کسی صلاحیت ندارد ولی به عنوان مصلحت پذیرفته می‌شود و به احتمال زیاد رای هم می آورد، آنگاه کل ریاست جمهوری مصلحتی می شود. بنابراین به نظر من گیر و پیچ سیاسی در این قضیه بیشتر از آن است که اکنون به ذهن ما می آید.»

عبدی درباره تبعات فضای کنونی از این منظر که خیلی مشخص نیست چه کاندیداهایی در عرصه انتخابات حضور خواهند یافت گفت: «این شرایط مانند سوراخی است که کسی دست خود را در آن فرو می بَرد بدون آنکه بداند در آن عقرب و مار پنهان شده یا گنجی نهفته است.»

وی ادامه داد: «در سیاست عاقلانه نیست که رفتار سیاسی مانند دست کردن در سوراخی باشد که ممکن است مار در آن باشد یا گنج و شاید هم هر دوی آنها.»

وی افزود: «واقعیت سیاست ایران اکنون چنین است و نتیجه این شرایط این می شود که همه از ظن خود یار سیاست و انتخابات می شوند و چون نمی دانند رفتار مردم و جامعه چیست، همه گمان می کنند رای اول را دارند؛ در حالی که ممکن است تعداد آرای آنها به اندازه تعداد صندوق های رای هم نباشد.»

وی در پایان تاکید کرد: «یقین داشته باشید در این عدم تعیّن لزوماً چیزی مفیدی برای جامعه بیرون نخواهد آمد و این مسئله ای است که حکومت باید درباره آن به صورت جدی تجدیدنظر اساسی کند و فضای سیاست را از این وضعیت بیرون بیاورد.»

mohsen
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
سلامي دوباره . بنده اعتقادم براين است كه دولت براي معرفي كانديدا به دنبال نمادي از دكتر احمدي نژاد است ومي داند كه شخص ايشان كماكان در نزد اقشاري كه با يارانه به زندگي بهتري رسيدند محبوبيت دارد حتي كساني كه از خانه نشيني ايشان بدشان نيامد نيز به خيل راي دهندگان مي پيوندند در ضمن كساني كه ايستادگي ايشان در مقابل مجلس را پسنديدند نيز هم و بسياري ديگر . بنابراين الهام يا هر شخص ديگري كه از طرف دولت معرفي شود سمبلي از جناب دكتر است و راي دكتر را به ايشان خواهند داد . در ادامه عرض كنم كه اگر از جناح اصلاح طلبان شخص قدرتمندي معرفي نشود بهر حال 12 سال ديگر بايد شاهد رياست دكتر باشيد. در پاسخ به يكي از دوستان:(صحبت از قدرتمندي الهام نيست صحبت از قدرت دكتر احمدي نژاداست)
فارسانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
تحلیل آقای عبدی کاملا درست تا احزاب قوی وبا برنامه نباشد هرکس از راه رسید میخواهد رییس جمهور شود وما هم انشائ الله تاصد سال دیگه احزاب قوی پیدا خواهیم کرد.
اقا کاوه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
بدم نیامد از این تحلیل, اولین باری است که از سر تا انتهایش به نظرم درست می آید. من معمولا همیشه موضوعی برای مخالفت با عبدی پیدا می کنم اما این بار نکته ای ندارم. در مورد این که دولت کسی را برای تصدی گری دولت آتی معرفی کند تردید دارم. به هر حال بی تردید اگر هم کسی معرفی شود, آن کس قطعا مشائی یا رحیمی نخواهد بود چون از شوخی می گذرد و به وادی مسخرگی وارد می شود. ضمن این که شورای نگهبان هم قطعا آنها را رد صلاحیت خواهد کرد. الهام و امثال او هم در این قد و قواره ها نیستند.- راستی آقای عبدی اولین باری است که ازعقلانیت !!!! نگفتی. وجدانا دیگه هیچوقت صحبت هایت را با انتساب عقلانیت به گفته ها و نظراتت معتبر نکن. یک حرف حساب می تواند بدون استفاده از این الفاظ هم معتبر باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
تحليل خوبي است بايد نظام به فكر ايجاد فضايي مناسب براي حضور همه اقشار وهمه گروه هاي سياسي كشور شود شايد فرجي شود و مملكت رو به آرامش و اعتماد برگردد.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
به نظر نمیاد انتخابات بدون اصلاح طلبا (به عنوان جناح رقیب اصول گراها) خیلی جالب باشه مگه تمهیداتی برای شور و شوق خودجوش اندیشیده بشه!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۱
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
این تحلیل درست به نظر می آید . بدون به به و آفرین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
قوت آقاي عبدي همين نگاه متفاوتشون به مسائله.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
همیشه از خواندن تحلیل های عبدی لذت می برم به ویژه استدلال های او، اگر چه گاها هم تفاوت نظر با او دارم ولی پیشنهاد می کنم در صورت امکان در مورد انتخابات با او مصاحبه ای مفصل داشته باشید.
mohsen
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
جناب عبدي كهنه كار سياست به شما قول ميدهم كانديداي دولت شخص مشايي نيست كه هم مدرك تحصيلي ليسانس دارد و هم دشمن زيادي دارد بلكه دكتر الهام گزينه ي اصلي است چرا كه ميدانند نقطه ضعفشان كجاست بنابراين شخص قدرتمندتري به صحنه ميفرستند.كسي كه حتما تاييد صلاحيت خواهد شد و راي هم خواهد آورد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
الهام رای زیاد داره؟؟؟؟!!!!! اون بنده خدا خودش هم به خودش رای نمی ده!!
وفا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
آقامحسن عزیز شما ازکحا متوجه شدید که الهام رأی خواهد آورد؟
aria
NETHERLANDS
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
شما به این آقا میگوئید قدرتمند. وای به حال شما که قدرتمندتان اینست. از گل‌ بهتر غضنفر.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
این نتیجه از این تحلیل به دست می آید که وجود حزب عاملی برای امنیت کشور و حفظ نظام است. ب
اشد که بعضی ها بدانند....
ناشناس
UNITED STATES
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
در پاسخ به محسن:

"جناب عبدي كهنه كار سياست به شما قول ميدهم كانديداي دولت ....... دكتر الهام گزينه ي اصلي است............ .راي هم خواهد آورد."

باید عرض کنم الهام شاید تایید صلاحیت شود ولی مطمئن باشید که میزان رای او بسیار پایین تر از حتی نمایندگان مجلسی و چهره های کمتر شناخته شده ای است که قصد دارند کاندید شوند در ضمن بسیاری معتقدند که نیکزاد که از یاران قدیمی احمدی نژاد است به مراتب شانس بیشتری نسبت به بقیه در تیم دولت دارد که او هم البته رای چندانی نخواهد آورد تنها شانس دولت این است که مشایی را کاندید کنند که کمی پتانسیل رای آوری دارد در این زمینه من با عبدی هم نظر هستم ولی بر خلاف بقیه معتقدم که دولتی ها از همین حالا خود را بازنده می دانند (البته این به این معنی نیست که تلاش برای انتخابات آتی نخواهند کرد) و نگاهشان به فعالیت برای آینده است بخشی از تبلیغات که تیم دولتی ها و مشایی می کنند برای آینده است نه برای انتخابات، بسیاری از حرف ها و عملکرد های احمدی نژاد هم در جهت فعالیت های سیاسی او و هم فکرانش برای حضور در عرصه قدرت در سالها و انتخابات های بعدی است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
خاتمی باید شرکت کند و با صراحت و شفافیت بر مواضع اصلاحی تاکید کند یا تایید صلاحیت می شود که در این صورت باز یک گام به جلو محسوب می شود و به احتمال زیاد نیز رای را می آورد که در این حالت نیز بدون سیاست بازی و با شفافیت روی موازش باید تاکید کند و اگر مانع تراشی کردند با اعلام فرجه زمانی استعفا نماید سود چنین حرکتی این است مخالفان تا حال ادعا کرده اند که مردم در دوره های قبل اشتباه کرده و به رای داده بودند و اگر در این دوره که دوباره به خاتمی رای دادند مفهومش خلع توجیهات مخالفان مانع تراش است و رای دوباره به خاتمی پس از دو دوره عملکرد ریاست جمهوری و با به اصطلاح روشنگریهای بی امان سالهای اخیر بر علیه خاتمی نشان از حقانیت وی خواهد داشت و اگر پس از انتخاب شدن و در مواجهه با مانع تراشی ها کنار برود مخالفان وی باید هزینه های بسیار سنگینی پرداخت کنند که این نیز برای آنها معقول نیست و مجبورند با خاتمی قدرتمند بسازند و بسوزند و در حالت دوم حتی اگر خاتمی رای نیاورد یا رد صلاحیت شود چون قبل از انتخابات با صراحت مواضعش را مطرح کرده باز گام مثبتی است برای ایجاد فضای تنفس برای آینده و استارتی برای روحیه بخشی برای جامعه است به شرطی که سریعا اعلام کاندیداتوری کند و قرص و محکم مواضعش را بیان کند لیکن در حالت سوم اگر در انتخابات بدون هیچگونه حرکتی از نامزدی امتناع کند اغلب هزینه های پرداخت شده نارس خواهد ماند. و عافیت طلبی هیچ عایدی برای کشور نخواهد داشت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
با تمام اين تفاصيل تمام اين تحولات فرضي براي جابجايي قرت جناحهاي مختلف است و انتظار تحول عمدهاي در اداره كشور نخواهيم بود زير بفرض پيروزي جناح مقابل دولت ناكارامدي ان چماق ناتواني دولت قبلي است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
به نظر من اگه خاتمی با یه اصلاح طلب موجه دیگه در انتخابات نام نویسی کنند اگه خاتمی تایید شد که برابر با انتخاب مجدد ایشان میباشد و اگر تایید نشد از نفر دوم حمایت قاطع داشته باشد و اعلام کند که معاونت اولی را با تمام اختیارات بدست خواهد گرفت باز کاندید اصلاح طلب رای خواهد آورد در غیر این صورت یکی از ائتلاف سه گانه پیروز خواهد شد . وسلام شک نکنید .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
أفاي عبدي إز شما بعيد است فراموش كرديد اين شعر تا يار كه را خواهد و ميلش به كه بأشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
آورين
موبد
UNITED KINGDOM
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
آورین آورین
دژمن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
آورین ناشناس.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
ببیشتر با آقا محسن موافق هستم. اگر چه مشایی یار غار دکتره و بهار او محسوب می شه ولی به هر حال دکتر از الزامات سیاست در ایران بی خبر نیست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
از حيث منطقي تحليل ايشان در ست مي باشد اما رفتار مردم بر مبناي اين زمينه صورت نمي گيرد در گذشته كانديداهاي كه فاقد برنامه روشن ومشخص بودن در انتخابات فائق امدند وهمچنين بدون حضور اصلاح طلبان انتخابات هاي پر شور ومشاركت بالا را شاهد بوده ايم بنظر در اين انتخابا ت شرايط بگونه اي پيش مي رود كه بدون حضور طيف اصلاح طلب نيز فضاي انتخابا ت گرم خواهد شد ومشاركت مردم نيز چشم گير خواه بود
amene
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
نمیدونم کجای این نظر منطقی بود ولی با ادامه حرفت موافقم
بهنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
از منفی ها خجالت نمیکشی؟؟؟
مصدق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
آدر س انتخابات پرشور بدون اصلاح طلبان را میشه بدیددوست عزیز؟
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
«اصلاح طبان به دلیل تناقضات و تضادهایی که در ذهنیت آنها به وجود آمده فعلا قادر به معرفی فردی که نامزد ممکنی برای حضور در انتخابات باشد نیستند و یا حداقل از زمانی که بتوانند این کار را به نحو مطلوبی انجام دهند گذشته است.»
آقای عبدی!! اگر منفی بافی های امثال شما و کرباسچی نبود، اصلاح طلبان تا کنون بر سر کاندیدای مطلوب به اجماع رسیده بودند!! ولی اشتباه نکنید، هنوز هم دیر نشده است. هنوز هم می توان با رو کردن خاتمی و استفاده از وجهه نیک این مرد نازنین در بین مردم و حتی نظام، کشور را از این بن بست خارج نمود. در صورت اعلام کاندیداتوری و رد صلاحیت ایشان دیگر هیچ تقصیری متوجه اصلاح طلبان نیست. ولی در غیر این صورت آیندگان از همگی ما طلبکار خواهند بود!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
بنده ترجیح می دم به جای اینکه در مقام یک تحلیلگر، ناظر یا هر عنوان دیگری به انتخابات نگاه کنم، خودم را جای نظام بگذارم و آنگاه به انتخابات نگاه کنم. اون موقع مشایی و خاتمی رد صلاحیت می شوند و اقایی مثل ولایتی هم رئیس جمهور میشه و ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
باسلام
نتیجه انتخابات بستگی مستقیم با بحث یارانه ها دارد کاندیدای برنده کسی هست که بتواند خیال مردم را از بابت ادامه پرداخت بارانه ها مطمئن کنه. وقتی شرایط اقتصادی خیلی سخت باشه مردم حتا اگر درآمد خوبی هم داشته باشن به این بارانه خودشون محتاج احساس میکنن . اصلاح طلبان شانس خاصس ندارن چون مردم از تلاطمهای سیاسی که در نهایت دودش به چشمشون میره فراریند مردم میدونن اگر اصلاح طلبان پیروز بشند بارانه را نمی تونن بدهند چون اون ساختار همکاری باهاشون نخواهد کرد اگر صداوسیمارا نماینده نظام بدونیم میبینیم که هیچ احساس ناراحتی و پشیمانی از عملکرد خودش نمیکنه یکی از عوامل اصلی مظلوم واقع شدن اصلاح طلبان در 88 صداوسیما بود .مردم را شاکی کرد بعدم هزار وصله ناجور بهشون چسبوند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
شعار من بهاره، تداوم یارانه
سید جمال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
با تحلیل محسن موافقم مطرح کردن مشایی بقول سیاسیون ،فرار به جلوست.او آمده است تا برای نظام هزینه ببار بیاوردکاندیدای دولت شخص دیگری است که نیازی به محبوبیت و مقبولیت هم ندارداصلا دولت طرفداری در اجتماع نداردفقط به کمک عوامل دیگری در بین اقشار پایین فرهنگی رای می آورد که همه می دانیم
مجله فرارو