bato-adv
کد خبر: ۱۳۸۷۳۵
صادق زیباکلام در گفتگو با فرارو تحلیل می‌کند

«موتلفه» تاوان چشم بستن بر «حقیقت» را پس می‌دهد!

یک استاد دانشگاه با اشاره به برخی موضع گیری‌های جدید اعضای حزب موتلفه اسلامی با رد احتمال تغییر دیدگاه این حزب سیاسی گفت: بنده معتقد نیستم که شاهد تولد یک موتلفه جدید هستیم چرا که هیچ دلیل خاصی وجود ندارد که موتلفه در جهان بینی‌اش نسبت به مسائل سیاست داخل ایران دچار تغییر و تحول شده باشد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۲۷ دی ۱۳۹۱
فرارو-یک استاد دانشگاه با اشاره به برخی موضع گیری‌های جدید اعضای حزب موتلفه اسلامی با رد احتمال تغییر دیدگاه این حزب سیاسی گفت: بنده معتقد نیستم که شاهد تولد یک موتلفه جدید هستیم چرا که هیچ دلیل خاصی وجود ندارد که موتلفه در جهان بینی‌اش نسبت به مسائل سیاست داخل ایران دچار تغییر و تحول شده باشد. 

دکتر صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی، با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو گفت: با این حال آنچه که اکنون از موضع گیری‌های اخیر برخی از اعضای موتلفه و به طور مشخص آقای حبیب الله عسگراولادی و تبعاتی که این سخنان و موضع گیری‌ها داشته، بروز پیدا کرده نشانه دیگری است از عقب ماندگی سیاسی در جامعه ایران. 

وی افزود: این عقب مندگی سیاسی و عدم توسعه یافتگی سیاسی در جامعه ایران است که وقتی تشکلی همچون موتلفه با نیم قرن سابقه فعالیت سیاسی که همچون جبهه ملی و نهضت آزادی فعالیت سیاسی‌اش به ۱۰، ۱۵ سال قبل از انقلاب اسلامی باز می‌گردد، نظری مخالف اصولگریان ارایه می‌کند با انگ و اتهاماتی مورد حمله و هجمه قرار می‌گیرید. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تا پیش از این اگر عضوی از موتلفه اسلامی همچون حبیب الله عسگراولادی موضع گیری شجاعانه‌ای در دفاع از آقایان موسوی و کروبی نمی‌گرفت یقینا نه موتلفه اسلامی و نه اعضای او همچون حبیب الله و اسدالله عسگراولادی با اتهاماتی همچون عامل انگلیس و مرتبط با دشمنان روبرو نمی‌شدند و اسناد و مدارکی بر علیه آن‌ها برملا نمی‌شد. 

زیباکلام با تاکید بر اینکه چنین پدیده‌ای نادری تنها در ایران ظهور و بروز پیدا می‌کند گفت: این نوع برخورد‌ها با منتقدان، با همراهان دیروز که امروز منتقد شده‌اند، هرگز در ترکیه، پاکستان، هند، برزیل، آرژانتین و... که کمی از آزادی سیاسی و توسعه یافتگی سیاسی برخوردارند دیده نمی‌شود. 

وی افزود: برخوردی که امروز با موتلفه به دلیل دفاع حبیب الله عسگراولادی از آقایان موسوی و کروبی می‌شود و این حزب و اعضای آن از سوی برخی تندروهای نزدیک به دولت مورد هدف قرار می‌گیرد مشابهه برخوردی است که دیروز با علی اکبر هاشمی رفسنجانی شد و پیش از آن نیز با مرحوم مهندس مهدی بازرگان. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادمه داد: متاسفانه جریانات تند رو، چه چپ و چه راست در این ۳۳ سال گذشته به هیچ عنوان تاب و تحمل انتقاد را نداشته‌اند و حاضر نیستند که ذره‌ای صدای مخالفان را بدون آنکه واکنش غیر منطقی از خود نشان دهند بشنوند.

وی تصریح کرد: این جریانات نشان داده‌اند که اگر حرف و سخنی برخلاف نظر وعقیده آن‌ها بیان شود سخنران آن را به خاک سیاه می‌نشانند، آن‌ها نمونه هم ازاین نوع برخورد‌هایشان کم به جا نگذاشته‌اند، مهم‌ترین آن‌ها برخوردی است که با هاشمی رفسنجانی شده است، سیاستمداری با ۶۰ سال سابقه فعالیت سیاسی، با جایگاهی رفیع نزد بنیانگذار انقلاب اسلامی. 

زیباکلام تاکید کرد: تردید نباید کرد که اتفاقی که اخیرا برای موتلفه و اعضای آن افتاده است پایان ماجرا نخواهد بود و‌‌ همان برخوردی که جریانات تندروی اصولگرا با همسنگر خود یعنی موتلفه کرده‌اند؛ تشکلی که روزی برای دفاع از آن‌ها حاضر شد از حق و حقیقت بگذرد و مصلحت را قربانی حقیقت کند، هاشمی رفسنجانی را بر محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۴ ترجیح دادند و در سال ۸۸ چشم بر حقایق ببندند؛ مشابه همان برخورد را باز هم علیه منتقدان دیگرشان خواهند کرد. 

وی با تاکید بر اینکه این سرنوشت همه کسانی است که روزی چشم بر حق و حقیقت بستند گفت: موتلفه اکنون خوب می‌داند که تاوان چه چیزی را پس می‌دهد این حزب ریشه دار و اعضای آن قربانی مواضع واقعگرایانه و شجاعانه‌شان نشده‌اند بلکه آن‌ها توان چشم بستن بر روی حقیقت به خاطر مصالح و منافع سیاسیشان را پس می‌دهند. 

این استاد دانشگاه افزود: این اتفاقی که اکنون برای موتلفه افتاده درس اخلاقی بزرگی است برای همه سیاستمداران و فعالان سیاسی ایران که هیچ چیز را فدای حق و حقیقت نکنند و مهم‌ترین اصلی را که باید در نظر داشته باشند و سرلوحه خود قرار دهند ایستادگی بر حق و حقیقت است. 

زیباکلام با تاکید بر اینکه باید در ایران همه سیاستمداران و فعالان عرصه سیاست یاد بگیرند که مبارزه سیاسی را به شکل صحیح و اخلاق مدارانه آن انجام دهند گفت: اطلاق لفظ فتنه، فتنه گر، انحرافی، عامل بیگانه و... به جریانات سیاسی منتقد کار به هیچ عنوان درستی نیست. با منتقدان تنها می‌توانیم مخالفت کنیم و نظرات خود را در چارچوب منطقی آن در قامت مخالف یا منتقد بیان کرد. 

وی افزود: برچسب زدن و انگ زدن به منتقدان نشانه‌ای واضح و روشن از توسعه نیافتگی سیاسی است و کار برد آن علیه منتقدان چه موسوی باشد یا کروبی و چه احمدی‌نژاد و مشایی امری مذموم و غیر احلاقی است. در حالی که باید به مخالف و منتقد احترام گذاشت و آن را تحمل کرد. 

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه زمان آن رسیده است که در ادبیات سیاسی ایران پالایشی اساسی صورت بگیرد گفت: بهتر است هر چه زود‌تر گفتمان سیاسی کنونی که مملو است از اتهامات و انگ زدن‌ها و برچسب زدن‌ها کنار گذاشته شود و گفتمانی اخلاق مدارانه و مبتنی بر احترام متقابل به منتقدان و مخالفان جایگزین شود و باید یاد بگیریم که فرهنگ سیاسی دموکراتیکی پیدا کنیم.

ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
ایران فدای مصلحت اندیشی شده است.کشوری که سیاستمدارانش منتظرند تا یکنفر حرف بزند وآنان با صدور بیانیه تایید کنند وهر کسی را موافق نبود محکوم به دشمنی کنند سرنوشتش نابودی است
tehran
INDIA
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
آقای مدیره عزیز ،خبر‌های واقعیه را از ما مردم هم گوش بدید ،لطف کنید با دنیا صلح کنید تا بتونیم ۳۰ تا هواپیمای مسافربری بخریم ،تا کی‌ ما باید از هواپیمای کشور‌های عربی‌ استفاده کنیم و در فرودگاه‌ها به ما توهین بشه ،،من خودم دانشجوی هند هستم و تا به حال ۲ بار در فرودگاه دوبی‌ ما ایرانی‌‌ها رو تحقیر کردند و خودم یکی‌ از اونها بودم ..عربهای دوبی‌ به خودشون احترام زیاد میذارند فقط با هدف به ما توهین میکنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
نتیجه گیری منطقی:
اگر در روزهای آینده موضع محکمی از سوی موتلفه و عسکراولادی علیه فتنه و تاکید بر حفظ انقلاب و ولایت فقیه گرفته شود نشانگر این است که صادق زیباکلام شخص محترم ولی بیسوادی است که تحلیل و پیش بینی اش مفت نمی ارزد
موسسه مذهبی بقیه الله بجنورد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
افرادی که با مرحله ی دوم هدفمندی یارانه ها مخالف هستند از قشری هستند که جیب خود را با اموال ملت پر کرده اند با رشوه یا کلاه گذاشتن سر دیگران .ما مستضعفین و مظلومان راضی هستیم به اینکه تمام یارانه را از روی وسایل بردارند اگر چه قیمت ها ده برابر شود . یارانه ها را به اقلامی می دهند که از بیشتر آن اقلام فقط سرمایه داران استفاده می کنند بعنوان مثال رفت و آمد با هواپیما یا خود رو و ... سوخت بنزین و نفت و ...
ما اکثر روستائیان در عمرمون هواپیما سوار نشده ایم و نمی شویم و وسیله ی خودرو هم نداریم با بیل و کلنگ و زمین سرو کار کار داریم پس هر که هواپیما و اتومبیل و ... می خواهد باید تاوان آن را بپدازد چرا یارانه ی ما روستائیان را شهری ها باید استفاده کنند اگر هر چیزی بخواهیم استفاده کنیم هزینه ی آن را می پردازیم .چرا بعضی از خانواده ها چند ماشین مختلف در منزل دارند و سوار می شوند و بنزین لیتری دو هزار تومان را لیتری 300 یا 400 تومان استفاده می کنند ما روستائیان نباید از نعمت های خدادادی مثل شهریها استفاده کنیم راه جاده های روستایی ،گاز و...
اگر احمدی نژاد دست بوس رهبر عزیز باشد سه باره دولت احمدی نژاد را سر کار می آوریم با رفتن پای صندوق و رای دادن به وزراء فعلی این دولت که نامزد ریاست جمهوری آینده هستند.
مرگ بر ضد ولایت فقیه
سلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
ناشناس از انگلیس حرف دل فرارو را زده!!................بمیرید!!هیچکس هم اعتراض نکرده چرا درخواست مرگ می کنی حالا اگر برای خانم کلینتون یا نتانیاهو درخواست مرگ کنید همه اسلام شناس می شوند درخواست مرگ بد بد بد!!!!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵۷
pili
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
یعنی اینکه چون منافع جریان انحرافی با منافع موتلفه در تضاد قرار گرفته منجر به تغییر مقطعی دیدگاه موتله شده است؟ یا به قول آقای لیلاز در روزنامه اعتماد ، آیا آقای توکلی از روز اول نمی دانست که دولت چه برنامه هائی دارد ؟ و الان متوجه شده اند؟ .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
جالبه اول یک تاوان خیالی تعریف می کند، بعد می گوید چه کسی پس بدهد، تازه دلیل هم برایش می آورد. عزیز من، کدام تاوان؟
دنیای سیاست محل تضارب آرا است، نه محل انتقام و انتقام کشی.
هاتف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
دکتر جان
نمی دانم چرا حرفهایت به دلم نمی نشیند، خوب سخن می گویی خوب تحلیل! می کنی اما!
جایی که باید به هدف بزنی می زنی به جاده خاکی!
مدتهاست زیر نظر دارمت بخاطر همین حرفات به دلم نمیشینه.

(فرارو جان قبلا سانسور کردی اینبار نکن)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
احسنت
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
خدا پدرت رو بیامرزه دو کلمه حرف حساب زدی . تا کی مردم باید تاوان افراط و تفریط ها را بدهند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
تا وقتی خودشون دوست داشته باشن
به قول حضرت علی:مردمی که خود حکومت خود را اختیار کردن خود لایق آن هستن
ناشناس
FRANCE
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
مردم خود دچار در افراط و تفریطهایند برادر!
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
bazargani khareji iran dast in do baradar bodeh salha az in bishtar ham cheshmeshan ra khahand bast
یکنفر از مردم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
چشم بستن به اعمال شروع کنندگان حوادث 88 ، گناه کمی نیست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
دقيقا درسته بايد ديد چه كسي با تهمت و حتاكي باعث شروع ماجرا شد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
دقیقا تهمتهای دروغگویی، رمالی، خرافاتی و حجتیه در قبل از انتخابات شروع کننده فتنه بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
احسنت، هتاکی به رئیس جمهور در زمستان 87 و بهار 88 از سوی شروع کنندگان ماجرا باید مدنظر باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
واقعیت این است که بسیاری از مخالفتهایی که امروز با احمدی نژاد میشود نیز در این راستا قرار دارد !
مثلا مجلس محترم طی این مدت اجرای طرح یارانه ها سکوت کرده و حالا لب به اعتراض گشوده !ند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
سوال اساسی این است که
چه چیزی باعث شده تا
آقای عسگراولادی که بسیار با هوش است ومصالح و منافع خودش وبرادرش رو خیلی خوب تشخیص میدهد در این روزها مصمم به بیان حقیقت شده است ؟! آیا چون با خبرشده که افشاگری در راه است حقیقتگو و حقیت جو شده ؟؟ یا چون بخشی از حقیقت را گفت افشاگری در مورد آن دو برادر صورت گرفت؟؟ کدام یک ؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
ما نیت خوان نیستیم. این ادبیات لنین است که میفرمایید. پشتیبانی از حقیقت توسط هر کس قابل احترام است.
ناشناس
UNITED STATES
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
حرف حساب شما به چه درد میخوره ؟ 34 سال از عمر ما تو این برزخ گذشت .34 سال وعده و وعید دادین .34 سال تو سرو کله هم زدین .چی بدست آوردیم ؟ چپ راست موتلفه اصلاح طلب اصولگرا ملی مذهبی همتون با هم بمیرید
م ا فرهمند
SWEDEN
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
دوست ناشناس

مخاطب شما استاد دانشگاه و از آموزگاران والا مقام

و ارجمند کشورمان میباشند.

ایشان دستی در سفرهْ هیچ جناح و طرفی ندارند و تنها

موضع اشان معیار حق و حقیقت است٫ همانگونه که در

ختم کلامشان در متن فوق نیز اشاره نمودند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
ایشاله
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
گل گفتي!
نسل سوخته
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
گل گفتی ما که تو این 34 سال زندگیمون فنا شد خدا به جوانان رحم کند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
اين آموزگار دانشگاه اگر از ديوار مردم بالا نرفته بود كه به اينجا نميرسيد، حالا هم نميدونم چيه كه هرچي ميخواد ميگه و كسي كارش نداره خيلي ها خيلي كمتر از اينها رو گفتن و سرنوشت بدي براشون رقم خورد
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
یعنی هر کی هر کاری میخواد بکنه همه بهش احترام بذارن.اختلاس کردین فدای سرتون ،فامیلات بردن اشکال نداره،خودت خوردی نوش جانت،یه عده رو سرمایه دار کردی دستت درد نکنه.(آقای زیبا کلام بخاطر همینه میگن سیاست بی پدر مادره.اونهم سیاست مریض ما با آدمهای عقده ای ،زیرآب زن،قدرت طلب و...خودتو ناراحت نکن هنوز اول کاره .بعدش هم یه عده حقشون بود خیلی زودتر از اینها برن کنار تازه خیلی بهشون لطف شده.اختلاف سلیقه و نظر با کوبیدن نظام فرق میکنه خیلی ها میخواستن نظام رو نابود کنن پس به این نمیگن اختلاف نظر بهش میگن توطئه.در ضمن حمایت از بعضی ها هم دلیلی نداره وقتی ملت اونها رو طرد کردن حمایت مساویست با ...
یا علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
شما هم مثل دکتر خودت را ملت میبینی؟!!
چقدر عقده خودبزرگ بینی داری!
بعدشم.نظام رو کسانی نابود کردند که به اسم نظام توسر مردم زدند و جنایاتی از قبیل کهریزک را انجام دادند و مال مردم را به یغما بردند و اختلاس کردند و با گردن کلفتی جواب دادند و....
بازهم بگم یا بستته؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
آقا تند نرو. هر کسی هر خلافی هم کرد قانون فصل الخطابه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
کاش دراین مملکت ما همه به نظرات کارشناسان ازقییل استاد در مسائل سیاسی و یا هر کارشناسی در حوزه خودش توجه میشد
ناشناس
UNITED STATES
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
البته فکر میکنم مواضع جدید حبیب الله عسگر اولادی رو نباید موضع موتلفه دونست. همون طوری که خودش گفته.
به نظرم این صحبت ها یک کنش سیاسی حساب شده نباید تلقی بشه. صرفا دریافت شخصی عسگر اولادی هست که البته منصفانه و درسته
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
«ﺯﻧﺪﮔﯽ، ﺩﺳﺖ ﮐﻢ ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ، ﻳﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﺭﺍﻫﺮﻭﻫﺎی ﻣﺨﻔﯽ ﻗﺪﺭﺕ، ﻧﺨﺴﺖ ﺑﺤﺚﻫﺎی ﺳﺮّی، ﻭ ﺳﭙﺲ ﺭﻗﺎﺑﺖِ ﭘﻨﻬﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻗﺪﺭﺕ ﺭﺍ ﺗﺤﻤﻴﻞ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺍﻣﺎ ... ﺑﺮﺍی ﺍﻳﻦ ﺗﻨﺶﻫﺎ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻧﻴﺴﺖ، ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﯽ ﺩﻳﺎﻟﻮگ ﻭ ﮔﻔﺘﮕﻮی ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺑﺎ ﺯﻧﺪﮔﯽ (ﺟﺎﻣﻌﻪ) ﺩﺭ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ. ﭘﺲ ﺩﺳﺘﭙﺎﭼﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ...
اﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﻟﺤﻈﻪﺍی ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮﻁﺌﻪﻫﺎی ﻭﺍﻗﻌﯽ ﻳﺎ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﯽ، ﺟﻨﺎﻳﺎﺕ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﻳﺎ ﻭﻫﻤﯽ، ﻭ ﺧﻄﺎﻫﺎی ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪﻫﺎی ﺩﻭﺭ ﺑﺮﻣﻼ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﻟﺤﻈﮥ ﺑﺮﮐﻨﺎﺭ ﮐﺮﺩﻥﻫﺎ، ﺗﻬﻤﺖﻫﺎی ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ، ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺣﺘﺎ ﺩﺳﺘﮕﻴﺮیﻫﺎ ﻭ ﻣﺤﺎﮐﻤﻪﻫﺎﺳﺖ. ﺩﺭﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺗﺎ ﺍﻳﻦ ﻟﺤﻈﻪ، ﻫﻤﮥ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻳﮑﺴﺎﻧﯽ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻭ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕﺷﺎﻥ، ﻳﮏﺩﻝ ﻭ ﻳﮏﺯﺑﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩﺍﻧﺪ؛ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ، ﺳﺎﻣﺎﻥ ﻳﮑﭙﺎﺭﭼه ... ﺑﻪ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﻣﺘﻤﺎﻳﺰی ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ، ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﻫﻤﻴﺸﮕﯽ ﻭ ﻣﺸﺘﺮک ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﮔﻴﺮﻧﺪ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﭘﺲ، ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮﺍی ﻣﺘﻬﻢ ﮐﺮﺩﻥ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﻣﺮﺩﻡ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺷﮕﻔﺘﯽ ﻣﯽﺷﻨﻮﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭی ﺍﺯ ﺭﺅﺳﺎی ﺳﺎﺑﻖ- ﺷﮑﺴﺖ ﺧﻮﺭﺩﮔﺎﻥ ﻣﺴﺎﺑﻘﮥ ﻗﺪﺭﺕ- ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻣﻘﺮﺭ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﮐﺎﺭﻫﺎﺷﺎﻥ ﻣﻮﻓﻖ ﻧﺒﻮﺩﻩﺍﻧﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ- ﺑﺮﻧﺪﮔﺎﻥ ﻗﺪﺭﺕ- ﻭﺍﻗﻌﺎً ﺑﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻧﻈﺎﻡ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻫﺪﻑﻫﺎ ﺩﺳﺖ ﻳﺎﺑﻨﺪ.»
مهتاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
دکتر زیبا کلام احسنت احسنت احسنت ..واقعا" زیبا کلامی امروز 27 دی عصر مصاحبتون رو تو رادیو اتفاقی شنیدم عالی بود...عالی بود مرسی
عباسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
با تشکر از جناب دکتر زیباکلام امیدواریم به زوده شدن واژگانی هدفمندی نظیر اتهام بی بصیرتی ازادبیات سیاسی این کشورباشیم انشاءا...
ناشناس
CANADA
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
زنده باد مخالف من
ناشناس
UNITED STATES
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
نه تنها چشم بر خیلی حقایق می بست بلکه بر چشم ها چشم بند هم می زد به خیال اینکه بهشت می خرد غافل از اینکه جهنم درو می کند!
علی
UNITED STATES
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
دقیقا با نظر دکتر زیبا کلام موافقم .جضرت علی می فرمایند هیچ مصلحتی بالاتر از حقیقت نیست. حال متاسفانه می بینیم بیشتر آقایان مصلحت ومنافع خود را مصلحت نظام تفسیرکرده ودرکتمان حقیقت از همدیگر سبقت گرفته ومی گیرند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
این بار فشار به بازاریها هم آمده دولت بازاریها و کلا بازرگانان را با کارهایش آچمز کرده انگار پا روی شاهرگ حیاتی آنها گذاشته بخاطر همین صدایشان در آمده.
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
كو گوش شنوا در اين مملكت
ناشناس
NETHERLANDS
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
بازار و موتلفه باید انتخاب کنند یا نظام و مردم و یا انگلیس و فتنه گران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
انتقاد با انتقام فرق ميكند بايد مرز ها مشخص شود اگر كسي از روشي يا رويه ايي انتقاد مي كند و نظر ديگري دارد بايد شنيد نه او را با تهمت و افترا كتمان كرد . كي مي خواهيم اصولي ترين مسائل سياسي را درك كنيم.؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
استاد عزیز اگر بهتر و ریشه ای تر فکر کنیم می فهمیم اینکه حذف گروهی افراد در کشور باب شده است اگر به خو آییم نه اینکه برنامه ای حساب شده در کشور است بلکه به نظر تهدیداتی برای خروج از و وحدت ملی(مردمی )است من از شما این سوال را می کنم در کدام کشور دنیا مردم خودشان را به دو دسته خودی و غیر خودی تقسیم می کنند!! وقتی اصطلاح غیر خودی باب شد در اصل همان خواسته فروپاشان یک کشور است.به زبان ساده تر مگر دو تیم فوتبال آبی و قرمز که باهم رقابت می کنند وقتی یکی قهرمان می شود دیگری را غیر خودی می داند هردو طرفدار تیم ملی می شوند هردو برای تیم بازیکن می دهند.پس بیایید نگاه را تغییر دهیم.به خدا ما غیر خودی نیستیم ما عاشق اهل بیت هستیم عاشق ایران هستیم.هر جا بیگانه ای به کشور حمله کند از کشور دفاع می کنیم ولی وقتی ما را غیر خودی می خوانید در کشور خودمان مگر نه اینست که به طور غیر مستقیم می گویید بیگانه ایم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
این نکته اش خیلی جالب و درست بود که گفته:
تا پیش از این اگر عضوی از موتلفه اسلامی همچون حبیب الله عسگراولادی موضع گیری شجاعانه‌ای در دفاع از آقایان موسوی و کروبی نمی‌گرفت یقینا نه موتلفه اسلامی و نه اعضای او همچون حبیب الله و اسدالله عسگراولادی با اتهاماتی همچون عامل انگلیس و مرتبط با دشمنان روبرو نمی‌شدند و اسناد و مدارکی بر علیه آن‌ها برملا نمی‌شد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
فرهنگ نخبگان سياسي در ايران به تعبير مقام معظم رهبري دامت بركاته فرهنگ قومي -قبيله اي وعشيره اي است كه تنگ نظرانه وبلاهت آميز است وديدگاه دكتر زيبا كلام نيز در همين راستا شايان توجه است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
"تشکلی که روزی برای دفاع از آن‌ها حاضر شد از حق و حقیقت بگذرد و مصلحت را قربانی حقیقت کند، "
متوجه نشدم که اشتباه بالا در گفته های دکتر زیبا کلام بوده و یا در هنگام تهیه خبر اشتباهدرخ داده. ظاهرا منظور این بوده که حقیقت را قربانی مصلحت کرده اند.
صبا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
ترس از دست دادن قدرت، باعث مصلحت اندیشی و فدا کردن حقیقت می شود. آیا برای ریاکاری حرف از زندگی علی وار می زنیم؟
ناشناس
GERMANY
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
موتلفه باید تاوان خیلی چیزهای دیگر را هم پس بدهد...احمدی نژاد با اینکه دل خوش ازت نداریم ولی در این خصوص و یکی دو مورد دیگر (!!) خیلی می خوایمت!
ایزدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
تحلیل زیبا ومنطقی اقای زیبا کلام را پسندیدم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
دلم برای خاتمی و حال وهوای دانشجوهای اون زمان تنگ شده دانشجوها پادشاهی میکردن الان چی اشم دانشجو میاد مردم حالت تهوع میگیرن
منتظر فردا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
از مکافات عمل غافل مشو
گندم از گندم بروید جو ز جو
اگاه گ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
خداوند وتمامی پیامبران وامامان وامام ورهبری ومردان وزنان پاک وازاده توهین وبی احترامی به منکران چه رسد به منتقدان را نه تنها جایزنمی داند بلکه نکوهش می کنند .نقد همراه با ارائه طریق بدون چشم داشت از هرکسی حتما نیاز است ولی غیر از این دیگر نقد نیست وباید درجای دیگری بررسی شود .لازم به یاداوریست که انقلاب اسلامی ایران مدیون هیچ کسی نیست حتی خود امام ورهبری چه رسد به هاشمی و.احمدی نژاد و.عسگراولادی و.. ....وهرکسی در مسیرتعالی انقلاب قرار گیرد وظیفه اش را بدور از هر گونه خود نمایی وغوغا سالاری برای پیشرفت در ابعاد مختلف کشور واگاه سازی اقشار جامعه انجام می دهد .همه میدانیم میزان درهرجامعه منجمله ایران حال ان فرد است گذشته افراد نمی تواند گفتار ورفتارهای بدون بصیرت را توجیه کند این استاد محترم نیز در خیلی از موارد تغییر موضع داده است منجمله حمایت از کج روی احمدی نژاد از رهبری و شورای نگهبان و...میباشد البته ازقسمت اخر نظر استاددر باره تند روی بدون تدبیر چپ وراست موافقم
سعید از مشهد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
صحبتای ایشون منو یاد شخصیت جناب میثم تمار میندازه!خدا حفظت کنه که همیشه حق رو میگی ولو اینکه به ضررت باشه!!مثل حدیث امام کاظم(ع) که فرمودند ،حق را بگوید ولو اینکه به ضررتان باشد
ناشناس
UNITED KINGDOM
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
آقایان جنتی و احمدخاتمی از جمله کسانی هستد که مدتی است که پالاش را در ادبیات سیاسی شروع کرده اند>
کامران
UNITED STATES
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
اقای دکتر تورا به خدا شما اظهار نظر نفرمایید.تمامی پیش بینی های شما در باب 3 دوره مجلس ، 2 دوره ریاست جمهوری قبل هیچکدام به واقعیت نپیوست.من نمی دانم مبنای جناب عالی در پیش بینی چیست؟
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
عجب اعتماد بنفسي داره اين آقاي زيبا کلام
مصداق جمله: "متاسفانه جریانات تند رو، چه چپ و چه راست در این ۳۳ سال گذشته به هیچ عنوان تاب و تحمل انتقاد را نداشته‌اند و حاضر نیستند که ذره‌ای صدای مخالفان را بدون آنکه واکنش غیر منطقی از خود نشان دهند بشنوند" چه کساني هستند که هم در طيف چپ هستند هم در طيف راست و اينهمه باهم اتحاد محکم نامرئي دارن؟ که آقاي زيبا کلام هم جرأت نداره اعلام کنه اينها کي هستند؟ ولي ايشون تونسته حضورشون و ارتباطشونو درک کنه و فاش کنه و بيان کنه؟
جالب اينجاست که ايشون خودشون رو حقيقت ميدونند و پاک و منزه از هرگونه اشتباه، سؤال اينجاست که با اينهمه کارهايي که اصلاح طلبان انجام دادند، بايد فقط اونها رو به عنوان صداي مخالف شناسائي کرد و اينهمه مدتها آوردن مردم در کف خيابانها، کارهاي انجام دادشون در دولتهاي اصلاحات و مجلس اصلاحات هيچ!!! عجب حافظه اي داريد بابا، سنگ پاي قزوين پيشتون کم مياره باورکن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
جناب زیبا کلام ماجرا چیست؟
سینا از شیراز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
به هرحال موتلفه داره از خواب بیدار میشه. هرچند دیر ولی زودتر از بقیه اصول گرایان.
مجله فرارو