bato-adv
کد خبر: ۱۱۲۱۳۱
اکبر ترکان در گفتگو با فرارو:

فساد اقتصادی اکنون خرخره کشور را گرفته است/ ریشه فساد اقتصادی در ایران، انتخابات است

وزیر اسبق راه و ترابری گفت: «اکنون وضعیت به گونه ای است که متاسفانه در سیستم بانکی باید پول داد. در حالی که اگر ما بخواهیم نظر مقام معظم رهبری را در تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی جلو ببریم؛ یکی از موانع بزرگ آن فساد است.»
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

فرارو- وزیر اسبق راه و ترابری گفت: «اکنون وضعیت به گونه ای است که متاسفانه در سیستم بانکی باید پول داد. در حالی که اگر ما بخواهیم نظر مقام معظم رهبری را در تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی جلو ببریم؛ یکی از موانع بزرگ آن فساد است.» 

پس از انتشار خبر فساد سه هزار میلیارد تومانی در شبکه بانکی کشور، موضوع فساد اقتصادی به یکی از موضوعات اساسی در میان کارشناسان و مسئولین عالی رتبه کشور تبدیل شده است. حساسیت افکار عمومی جامعه به این موضوع باعث شد با توصیه و تاکید رهبری دادگاه مربوط به این پرونده به صورت علنی و در کمترین زمان ممکن آغاز و پیگیری شود. فارغ از گزارشات تخصصی بین المللی درباره میزان فساد اداری در کشور بسیاری از کارشناسان معتقدند در زمانه کنونی مسئله فساد اقتصادی از موضوعات مهم کشور می باشد.

اکبر ترکان وزیر اسبق راه و ترابری در گفتگو با فرارو بیان می‌کند که مسئله اصلی کنونی کشور فساد اقتصادی است. وی ضمن ریشه یابی این مسئله راهکارهایی هم برای جلوگیری از آن پیشنهاد می کند.

ترکان گفت: «فساد هم اکنون خرخره کشور را گرفته است. هر کجا می روید از شما پول می خواهند. اگر زمانی این موضوع به صورت پنهانی انجام می گرفت اکنون اینطور نیست و خیلی راحت مذاکره می کنند و این امر برای کشور خیلی خطرناک است.»

معاون اسبق وزیر نفت اظهار داشت: «اکنون وضعیت به گونه ای است که متاسفانه در سیستم بانکی باید پول داد. در حالی که اگر ما بخواهیم نظر مقام معظم رهبری را در تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی جلو ببریم؛ یکی از موانع بزرگ آن فساد است.»

وی گفت: «فساد یک موضوعی است که اگر آن را رها کنیم تا به استخوان برسد مثل قانقاریا می شود و باید استخوان را قطع کرد. خدا نکند این فسادی که ما اکنون در بخش های اجرایی کشور مشاهده می کنیم نهادینه شود. اگر نهادینه شود به آسانی درمان نخواهد شد. من می شنوم اکنون در ادارات و سازمانهای متعدد همه گرفتن پول را جزء کار خود حساب می کنند و این امر تبدیل به یک موضوع علنی شده است. یعنی کار شما در این ادارات زمانی انجام می شود که پول بدهید.»

ترکان درباره علت اصلی فساد مالی موجود در کشور گفت: «ریشه اولیه و آغاز فساد در کشور ما از انتخابات شروع می شود؛ هر انتخاباتی که در کشور برگزار می شود. شما ببینید هزینه تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای محترم مجلس از حقوق چهار سال نمایندگی آنها بیشتر است. وقتی حقوق چهار سال نمایندگی جوابگوی هزینه های تبلیغاتی نیست پس این کاندیدا خرج تبلیغات خود را ازکجا بیاورد؟ باید برود با یک نفر وا ببندد. وقتی با کسی وا ببندد آن طرف برای رضای خدا که این پول را به او نمی دهد.»

وی ادامه داد: «ممکن است اوایل انقلاب واقعا کسی برای ثواب و برای رضای خدا این کار را می کرد؛ اما امروز اگر کسی برای کاندیدای نمایندگی هزینه ای می کند این کار را نوعی بیزنس و کسب و کار حساب می کند. یعنی امروز هزینه می کند که بعدا از منافع آن برخوردار شود.»

وزیر اسبق دفاع افزود: «بنابراین وقتی آن کاندیدا رای آورد شخصی که هزینه کرده بود نزد این نماینده می آید و از این نماینده می خواهد که برایش کارهای خلاف قانون انجام دهد. بنابراین به نظر من نقطه آغاز فساد در کشور ما اینجاست.»

مدیرعامل اسبق شرکت نفت و گاز پارس خاطرنشان ساخت: «این امر فقط مربوط به انتخابات نمایندگی مجلس نیست. شما فکر می کنید سایر انتخابات دیگری که ما برگزار می کنیم، آقای x و y و z از ارث مرحوم پدرشان خرج هزینه های تبلیغات خود می کنند؟ چه کسی این هزینه ها را متقبل می شود؟ عده ای این هزینه ها را می پردازند و بعد زمانی که آن کاندیدا رای آورد سراغ او می آیند و از اینجا فساد آغاز و فراگیر می شود.»

ترکان درباره راه حل ریشه کن کردن فساد اقتصادی موجود در کشور گفت: «مگر کشورهای اروپایی مسئله فساد مالی ندارند؟ آنها چه کار کردند؟ این کشورها قوانین متعددی برای جلوگیری و برخورد با این موضوع وضع کردند. یکی از این قوانین این است که اشخاص سیاسی اعم از شخص حقوقی سیاسی مانند احزاب، موسسات و سازمان ها و یا شخص حقیقی سیاسی باید ترازنامه مالی خود را به دادستان کل کشور بدهند.»

وی ادامه داد: «اکنون بعضی از کشورهای اروپایی این قانون را اجرا می کنند. یعنی مثلا فلان حزب باید عنوان کند که چقدر پول و از چه کسانی گرفته و در چه مواردی هزینه کرده است. این کار جلوی بخش بزرگی از فساد را می گیرد.»

ترکان گفت: «اجازه بدهید مثالی بزنم. هلموت کهل صدراعظم سابق آلمان بود که ادغام دو آلمان در زمان او انجام شد. او را به عنوان قهرمان اتحاد دو آلمان می شناسند. اما همین فرد را به این دلیل که 500 هزار مارک برای حزب خود از جایی کمک گرفته بود و این موضوع را به مقامات مربوطه اعلان نکرده بود به دادگاه کشاندند. چون این موضوع یک تخلف محسوب می شود و اگر پولی گرفته می شود باید آن را آشکار کرد.»

وی افزود: «بنابراین یکی از راه حل های جلوگیری از انجام فساد همین تجربیاتی است که در کشورهای دیگر انجام شده است. شفافیت، اعلان گردش مالی و ترازنامه هر حزب، ارائه بیلان مالی هر کاندیدا و نماینده ای می تواند مانع از سوءاستفاده های احتمالی شود. بنابراین ما باید از این تجربیات استفاده کنیم.»

ترکان درباره دادگاه فساد بزرگ مالی گفت: «هنوز رای صادر نشده است؛ ولی تا اینجا می توانم بگویم خدا پدرشان را بیامرزد. من فکر می کردم این موضوع ماست مالی شود ولی تا حالا که نشده است.»

این وزیر اسبق راه و ترابری گفت: «شما نمی دانید در هفته چند پدر با شرافت و با عزت به من مراجعه و برای اشتغال فرزند فارغ التحصیل دانشگاهی خود التماس می کنند. آنها فکر می کنند من هنوز مسئولیتی دارم. حال در چنین وانفسایی عده ای دارایی کشور را بالا کشیدند که خون به جگر همه ما کردند.»

وی ادامه داد: «به نظر من میلیون ها ایرانی که در فشار فقر، تنگدستی و بیکاری می سوزند منتظر نتیجه این دادگاه هستند. البته من شنیدم چند فساد دیگر مانند فساد بزرگ اخیر در راه است. امیدورام به آنها هم رسیدگی شود. چون نظام اسلامی باید منزه تر از سایر نظام ها باشد چرا که بالاخره ما مسلمان هستیم.»

وی گفت: «اگر در آلمان، اتریش یا سوئیس خلافی ببینیم ممکن است بگوییم آنها که مسلمان نیستند. بنابراین آیا نباید میزان خلاف در کشور ما کمتر از این کشورها باشد؟ آیا نباید میزان دروغ گویی در کشور ما کمتر از این کشورها باشد؟ آیا نباید میزان فساد اقتصادی در کشور ما کمتر از این کشورها باشد؟ باید حتما کمتر باشد و امیدورایم همین طور شود.»

ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
علت العلل مشکلات نبود اکسیر آزادی است.
بهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
مشکل این دولت اینه که هر گندی که میزنه؛ با افشاگری کاذب و دروغ پردازی کار خودش را توجیه میکنه و اصلا نیازی به اصلاح خودش نمیبینه!!!!!!!!!!و جالبه که طرفداراش مثل علی اقا هم همین راه را میرن.بر فرض که در زمان اقای ترکان هم فساد بوده باشد؛آیا این دلیل میشه که در پاکترین دولت تاریخ(به زعم رئیس جمهور)فساد چند ده هزار میلیارد تومانی اتفاق بیفته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ebi
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
dar amrica agar kasi be aghaye obama bish az 500 dollar hatta bozorgtarin kompanihaye in keshvar dastgir mishod
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
من موافقم که بخش عمده ای ازفسادازانتخابات شروع میشه: درانتخابات مجلس کنونی درشهرایلام کاندیداها وحامیانشان علنی رای میخریدند!!! همه اینودیدندجزاستانداروفرمانداروهیئت نظارت!! البته اونادیدندولی جدی نگرفتند!!
راستی بهترنیست انتخابات را به مزایده بگذاریم و ملت راهم اذیت نفرماییم!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
مشكل اصلي اين است كه حفاظت و حراست ادارات فاسد شده اند٠
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۴
seyed
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
پیدا کنید پاک ترین دولت تاریخ ایران را !!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
همه چیز از یک جا شروع می شود: دروغ...
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
در اين كه فساد دامان اقتصاد ايران را به شدت آلوده ساخته است ما نيز با شما هم راي هستيم.
اما آقاي اكبر تركان در زمان شخص شما نيز فساد در وزارت راه بيداد ميكرد چه خوب است گروهي بيطرف دوران وزارت شما را مورد بررسي و تحقيق قرار دهند تا حقايق بر مردم ايران روشن شود.
تا موقعي كه شفافيت و پاسخگويي بدون قيد و شرط وجود نداشته باشد نميتوان بطور موثر با فساد مبازره نمود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
با نظر شما موافقم که فساد در همه دوره ها در ایران بوده و خود آقای ترکان هم فرمودند که حالا علنی شده ولی ریشه و بستر آن از دورتر ها بوده است و تنها به موضوع انتخابات ربط دادن بی انصافی است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
با سلام واحترام به همه کسانی که به نظر بالا رأی منفی دادند، به نظر بنده وضعیت فلاکت بار امروز ما دقیقاً به دلیل همین حافظه تاریخی ضعیفمان می باشد مشکلات و فساد شدید و تو در توی امروز ما بر هیچ عقل سلیمی پوشیده نیست، اما چطور می توانید فساد و باند بازی نه چندان دور دولتهای قبلی را فراموش کنید، راه فرار ما از دست مفسدین تازه به دورن رسیده، بازگشت به دامان همان چپاولگران سابق نیست بلکه می بایست به اصول اولیه و ابتدایی یک جامعه مدنی اسلامی بازگردیم، اصولی که از ابتدای انقلاب فراموش شد.....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
وقتی بعضی مراکز در بالاترین نقطه از نظارت مصون باشند چه توقعی از پایین دست؟
raza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
در جواب دوستمان علی باید بگویم اگر این وزیر محترم مشکل فساد مالی داشتند اکنون که هیچ همان چهار سال پیش پدرش را آقایون پایداری و انحرافی درآورده بودند .پس نتیجه میگیریم که ایشان انسان پاک و شایسته ای بودند و شک هم نکنید .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
همه شعار مي دهند كه فساد هست و بايد مبارزه كرد اما همينها زماني كه قدرت دست خودشان بود همين سوء استفاده ها را از قدرت مي كردند مگر دولت احمدي نژاد فساد را در اين كشور خلق كرده است؟
ذاکری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
ایشان وجود فساد در دوران وزارت خود را رد نکرده اند دردی را که گریبانگیر کشور است برای علاج کار گوشزد نموده اند واقدام دلسوزانه ایشان و تذکر دردمندانه ریاست محترم قوه قضاییه وسازمان بازرسی ودادستان کل کشور در خصوص کیف های پر پول و فشار بر قوه قضاییه نوید بخش وجود زمینه فراهم شدن بستر چاره جویی برای علاج موریانه فساد در اندام کشور است وباید این تذکرات رسانه ای وعلنی را به فال نیک گرفت نه اینکه تذکر دهندگان را زیر سوال برد
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
در اين كه فساد دامان اقتصاد ايران را به شدت آلوده ساخته است ما نيز با شما هم راي هستيم.
اما آقاي اكبر تركان در زمان شخص شما نيز فساد در وزارت راه بيداد ميكرد چه خوب است گروهي بيطرف دوران وزارت شما را مورد بررسي و تحقيق قرار دهند تا حقايق بر مردم ايران روشن شود.
تا موقعي كه شفافيت و پاسخگويي بدون قيد و شرط وجود نداشته باشد نميتوان بطور موثر با فساد مبازره نمود.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
فساد اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی از عدم وجود شفافیت و نظارت بوجود می آید و بعضا نهادهایی نظارتی چون مجلس نیزخود مستلزم سیستم نظارتی هستند لذا تجربیات ملل توسعه یافته دنیا این را به اثبات رسانده که برای کنترل سیستماتیک قدرت و فساد منتج از آن باید احزاب و اتحادیه ها و سازمانهای صنفی و سیاسی نهادینه شده و مطبوعات و رسانه های مستقل نیز بدون هیچ هراس و لکنتی و البته در چهارچوبهای قانونی کارکرد واقعی خود که همانا شفاف سازی وجوه قدرت و نظارت بر آن است را پیدا کنند لذا وقتی صدا و سیمای ما بعنوان بزرگترین ابر رسانه کشور خود در دست قدرتمداران است نمی توان انتظار استقلال و نقد بی ملاحظه قدرت را داشت ضمن اینکه فساد و بخصوص فساد اقتصادی از ملزومات قدرت است و ارتباط به شاه ، دولت جمهوری اسلامی و فلان شخص و بهمان شخص نداشته و باید از ابزارها و نهادهای سیستماتیک کنترل کننده قدرت ( احزاب و کانونهای صنفی ، اجتماعی و سیاسی و مطبوعات و رسانه های مستقل ) حمایت کرد. مضافا اینکه کسی منکر وجود نهاد های رسمی مانند قوه قضائیه ، سازمان بازرسی ، مجلس و... نیست و آنها نیز باید وظیفه خود را انجام دهند.اما مهمترین نهاد خود مردم هستند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
دولت احمدی نژاد فساد را خلق نکرد، اما با ایجاد مصونیت های آهنین و دفع نخبگان و جذب آمد های حداقلی و کوچک، فضا را برای مکر فروشان و حیله گران باز کرد و دولتی به راحتی فریب خوردند.
البته استراتژی سیاسی دوستان احمدی نژاد به آنها تاکید می کند "یک دوره ای آمدیم دیگر هم نمی آییم و نمی توانیم بیاییم. بیایید جیب خودمان را پر کنیم.. حالا وقت برای خدمت زیاد هست...ما رو که مردم دوباره انتخاب نکردند و نمی کنند، شاید پولمان ما را به جایی برساند"
حکایت این است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
دو کلمه هم از ....
ایشان بوی گوشت به دماغ مبارکشون رسیده. بر همه واضح است که تمامی ریشه های بدبختی این مملکت از زمان مدیریت امثال شما بوده که هم قوه ی ناظر بودید وهم مجری.
و دست اخر هم مولود نامبارک اقا زاده ها رو برای این پابرهنگان به ارث گذاشتید.
انشالله محکمه عدل الهی در ان سرا حکم خواهد کرد وخواهیم دید حال وروزتان.
یوم یفر المرء من اخیه و....
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
به خدا پاي همه توي لجنه.منتهي يكي تا پنجه پا و يكي تا زانو ويكي تا مرفق.دزدي اسم ديگه اش شده زرنگي.وقتي دزده از نزديكان خودمونه چشمهامون رو هم ميذاريم و وقتي غريبه است دادمون به هوا ميره.به كاسبهاي اين مملكت نگاه كنيد وفكر ميكنيد بجز درصد كمي از آنها كه كمتر از 5درصد را شامل ميشود چه جمعيتي از نانوا و لبنياتي و ميوه فروش و كسبه ديگر مشغول كم فروشي هستند؟اينها در همين حد قدرت انجام كار خلاف را دارند وگرنه بدتر هم ميكردند.فكر ميكنيد چند درصد از اينها اقوام ما منتقدين به فساد هستند؟قبه قضييه از بين رفته و بايد براي آن فكري كرد.بهتر است بگوييم خدا ترسي از بين رفته.زهي تاسف
مانی افتخار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
آقای عزیز تا زمانیکه به فکر اجرای قانون نباشیم و صلاح بعضی ها را در نظر داشته باشیم اوضاع بدتر میشه
جواد جوادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
ما که خیلی از کار ها یمان را از چینی ها الگو برداری کردیم در مورد رشوه هم کار انها را بکنیم. اعدام مسئولین خاطی.
آشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
در میان اشعار سعدی شاه بیتی هست که علت العلل تمام دردهای اقتصادی اجتماعی سیاسی فرهنگی و ... که گریبان این مملکت رو گرفته بیان میکنه - سخنان آقای ترکان هم حرف حق است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
آقای ترکان زمانی که دانشجوی دانشگاه آریامهر سابق بودید ودر دبیرستان خوارزمی دختران درس میدادید در ضمن کلاس قرآن برای دانش آموزان می کذاشتید وپسر رئیس دبیرستان مطالب دیگری درمقابل شما به دانش آموزان ارائه میکرد باورتان میشد که امروز چنین سخنانی به زبان آورید!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
بیشتر افراد دوره آقای خرم و بعد دوره ایشان را دارای کمترین فساد و بهترین مدیریت در بعد از انقلاب میدانند و دوره بهبهانی و فعلی را دارای یشترین فساد میدانند
مجله فرارو