bato-adv
کد خبر: ۵۱۵۴۴۰
مدرن دیپلماسی تحلیل کرد

یک سناریوی خطرناک در خاورمیانه

یک سناریوی خطرناک در خاورمیانه
«نگرانی‌های گسترده‌ای وجود دارند که اگر اسرائیل بخواهد راهِ ماجراجویی علیه ایران را انتخاب کند، پاسخ ایران احتمالا بدتر و دردناک‌تر نیز خواهد بود. در این راستا امکان دارد که حتی کل منطقه در جنگ و درگیری فرو رود. جنگ و درگیری که شاید ابعاد آن به ورای منطقه گسترش یابد و بخش‌های دیگری از جهان را نیز متاثر سازد و در آن‌ها هم ایجادِ ناامنی کند».
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۹ آبان ۱۴۰۰

فرارو- پایگاه خبری "مدرن دیپلماسی" در گزارشی، نسبت به وقوع سناریوی خطرناک ماجراجویی نظامی اسرائیل علیه ایران اعلام هشدار کرده و تاکید کرده که به نفع دولت آمریکا نخواهد بود که اساسا روند ایجاد تنش نظامی علیه ایران را در عرصه منطقه‌ای تشویق و تحریک کند. این پایگاه خبری به طور خاص ایران را بازیگری با اهرم‌های مختلف و متنوع ارزیابی کرده که قادر است به هر بازیگری که علیه آن دست به کنشِ تهاجمی می‌زند، پاسخی دردناک را ارائه کند.

پایگاه خبری مدرن دیپلماسی در این رابطه می‌نویسد: «در مدت اخیر، یک سناریو نگران کننده و البته خطرناک در منطقه خاورمیانه در حال قوت گرفتن بوده است. مقام‌های ارشد نظامی اسرائیل اعلام کرده اند که این رژیم خود را برای درگیری‌های احتمالی با ایران و نیرو‌های نیابتی آن آماده می‌کند. در این رابطه، "آویو کوخاوی" فرمانده ارتش اسرائیل، سه شنبه گذشته در موضع گیری گفته است که "ارتش اسرائیل برنامه‌های عملیاتی خود برای مواجهه و تقابل با ایران را به سرعت افزایش داده و تقویت می‌کند".

اسرائیل رژیمی است که با ادعای تکیه بر یهودیت، در میان کشور‌های اسلامی قرار گرفته است. اسرائیل تنها رژیمی در منطقه است که از سلاح‌های هسته‌ای برخوردار است و به طور مکرر به اعراب حمله و سعی در تضعیف آن‌ها دارد. این رژیم به هیچ عنوان مایل نیست که هیچ دولت دیگری در اطراف آن به فناوری هسته‌ای دست پیدا کند. به طور کلی اساسا رژیم اسرائیل نمی‌تواند وجود رقبایی قدرتمند برای خود در منطقه را تحمل کند و اساسا از ظرفیت مقابله با یکچنین رقبایی نیز برخوردار نیست.

به گزارش فرارو، اسرائیل، ایران را تهدیدی اساسی برای خود در نظر می‌گیرد و تاکنون بار‌ها هشدار داده که اگر لازم باشد، جهت متوقف کردن پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، حاضر به استفاده از ابزار‌های نظامی نیز است. ماه گذشته، وزیر خارجه اسرائیل "یائیر لاپید" ادعا کرد که "اگر قرار است ایران به فناوری هسته‌ای دست پیدا کند و به یک قدرت اتمی تبدیل شود، آن زمان ما نیز حتما باید علیه این کشور دست به اقدام بزنیم".

ایران تاکنون بار‌ها اعلام کرده که ماهیت برنامه هسته‌ای آن صلح آمیز است. تهران به تازگی اعلام کرده که بنا دارد بار دیگر در روند مذاکرات هسته‌ای با غرب (با هدف احیای برجام) از تاریخ ۲۹ نوامبر سال جاری میلادی شرکت کند. توافقی که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد و دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸، کشورش را از آن خارج و بار دیگر تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران وضع کرد.

"آویو کوخاوی" فرمانده ارتش اسرائیل اخیر در جریانِ حضور در پارلمان اسرائیل (کنیست)، خطاب به قانونگذاران اسرائیلی گفت: "ارتش اسرائیل به عملیات هایِ ادامه‌دار و پنهانی خود علیه دشمنان اسرائیل در اقصی نقاط خاورمیانه، در سال گذشته ادامه داده است".

این موضع گیری کوخاوی در شرایطی اعلام شده که اسرائیل در سال‌های اخیر حملات هوایی زیادی را نیز در خاک سوریه و علیه مواضع نیرو‌های ایرانی در این کشور انجام داده است.

حملاتی که اسرائیلی‌ها به ندرت اقدام به اعتراف عمومی در مورد آن‌ها می‌کردند، اما اکنون به وضوح در مورد آن‌ها سخن می‌گویند. "بنی گانتس" وزیر دفاع اسرائیل نیز اخیرا در موضع گیری مدعی شده که "اسرائیل جهت جلوگیری از جنگ، به اقدامات گسترده‌ای نظیر انجام عملیات‌های پنهان و جلوگیری از قدرت‌گیری رقبای اسرائیل در منطقه دست می‌زند. اگر هم جنگی در منطقه رخ دهد، اسرائیل اقداماتی را انجام خواهد داد که نمونه آن‌ها تاکنون مشاهده نشده باشد و از سلاح‌هایی رونمایی می‌کند که تاکنون آن‌ها را نداشته است".

در سوی دیگر، دستِ طرف ایرانی نیز چندان خالی نیست. ایران هم از آمادگی فراوانی جهت پاسخ دادن به هرگونه اقدام نظامی علیه خود برخوردار است. در دوره حضور ترامپ در قدرت، آمریکا اقدام به ترور ژنرال "قاسم سلیمانی" فرمانده سابق سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران در عراق کرد. اقدامی که با واکنش سنگین و دقیق ایران در حمله موشکی به پایگاه نظامی "عین الاسد" همراه بود. حرکتی که کاملا حق مشروع ایران بود و ایران پاسخی متناسب و درخور به آمریکایی‌ها داد.

در این چهارچوب، نگرانی‌های گسترده‌ای وجود دارد که اگر اسرائیل بخواهد راهِ ماجراجویی علیه ایران را انتخاب کند، پاسخ ایران احتمالا بدتر و دردناک‌تر نیز خواهد بود. در این راستا امکان دارد که حتی کل منطقه در جنگ و درگیری فرو رود. جنگ و درگیری که شاید ابعاد آن به ورای منطقه نیز گسترش یابد و بخش‌های دیگری از جهان را نیز متاثر سازد و در آن‌ها نیز ایجاد ناامنی کند.

نباید فراموش کرد که منطقه خاورمیانه، منطقه‌ای است که بخش قابل توجهی از تامین و حمل نقل نفت جهانی از طریق آن انجام می‌شود. هرگونه اقدام تنش‌زایی در این منطقه موجب خواهد شد تا قیمت انرژی سر به فلک بزند. مساله‌ای که پیامد‌های مخربی را برای جهان در پی خواهد داشت. اروپا، ژاپن، و چین، تا حد زیادی به نفت خاورمیانه وابسته هستند (آمریکا نیز در این میان وضعیت مشابهی دارد). بی ثباتی در منطقه نیز به شدت بر اقتصاد‌های آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت و از این رو آن‌ها به شدت نسبتا به تحولات خاورمیانه و مخصوصا ایران حساس هستند.

متاسفانه باید گفت که به هیچ عنوان درست نیست که رژیم اسرائیل به عنوان رژیمی که به طور غیرقانونی به سلاح‌های اتمی دست پیدا کرده بخواهد کشوری نظیر ایران را به دلیلی پیشرفت‌های هسته‌ای اش، به جنگ تهدید کند. اسرائیل قویا به قواعد حقوقی و حاکمیت قانون در عرصه بین المللی بی اعتنایی می‌کند و همین موضوع اساسا موقعیت آن را در عرصه جهانی تضعیف می‌کند.

اخیرا اسرائیل اقدام به عادی سازی روابط خود با برخی کشور‌های ثروتمندِ عربی کرده است. کشور‌هایی که با ساختاری دموکراتیک اداره نمی‌شوند و نماینده واقعی ملت‌های خود به معنای واقعی کلمه نیستند. شاید برخی رژیم‌های عربی اسرائیل را به رسمیت بشناسند با این حال ملت‌ها و افکار عمومیِ این دسته از کشورها، یکچنین موضعی ندارند. بدون تردید اگر جنگی پیش آید، اغلب ملت‌های جهانِ عرب به احتمال فراوان از دولت‌های خود حمایت نخواهند کرد و در برابر اسرائیل خواهند ایستاد. نباید فراموش کردن که احساسات ضداسرائیلی در منطقه، حقیقتا در حال افزایش هستند و این کاملا به ضرر اسرائیل است.

جدای از این ها، چین و روسیه نیز همکاری‌های راهبردی با ایران دارند و اجازه نخواهد داد که آمریکا و اسرائیل هر آنچه می‌خواهند در مواجهه با ایران انجام دهند. نباید فراموش کرد که احیای موقعیت بین المللی روسیه و خیزش جهانی چین، نوعی وزنه ایجاد تعادل و موازنه در برابر آمریکا است. آمریکا دیگر یک ابرقدرتِ منحصر به فرد در جهانی تک قطبی نیست. آمریکا باید بار دیگر و به دقت نسبت به تبعاتِ مخرب مداخله و حضور خود در هرگونه تنش و جنگ میان ایران و اسرائیل، دست به بررسی و ارزیابی بزند».

محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
کامنت اول من چی بود که سانسور شد آقایون اتفاقا همین روس و چین اول از همه به ایران حمله میکنند
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
دلخوش به چین وروسیه نباشید در جنگ احتمالی صدر صد پشت ایران رو خالی میکنندوایرات تبدیل به ویرانه خواهد شد حداکثر ظرف یکماه!!!!
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
منم موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
فرارو نظرات را سریعتر تایید کن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
میجنگم !!!!! میکشم !!!!! آنکه برادرم کشت
حواست باشه گوشات مبیوروم میندازوم تو آتیش خین بیاد
ناشناس
Turkey
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
به به چه حرف خوبی آن شب امام زد دشمن گیاه هرزه است ما نو گل بهاریم .فریادمان بلند است نهضت ادامه دارد حتی اگر شب و روز بر ما گلوله بارد
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۰
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
هیچ اتفاقی نخواهد افتاد این تهدیدات همیشه قبل از شروع مذاکرات بوده ...به محض شروع مذاکره در وین دهن دشمن بسته میشه ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
ابکی بود
ایران ۱۴۰۰
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
هیچ جنگی نمیشه خیالتون راحت جنگ زرگری واسه من و شماست که بیشتر از این سرکار باشیم
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
عجب تفسیر کشکی که کمترین مطابقتی با واقعیت دارد.
با این تفاسیر نه تنها به جایی نخواهیم رسید بلکه مملکت را به نا کجا آباد خواهیم برد.
دماوند
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
نمیتوانیم ادعا کنیم که دست ایران در جنگ بالاتر است. شما فقط فکر کنید. چند ده میلیارد دلار فقط در تاسیسات پارس جنوبی در طول سی سال اخیر سرمایه گذاری شده است.حدودا بیش از 80 درصد گاز کل کشور از مخازن پارس جنوبی تامین میشود.حال فرض کنید اگر در یک فقره این تاسیسات در جنگ منهدم شود قطعا تا سالهای سال گاز کل کشور قطع شده و همه به دوران دهه 50 و استفاده از ذغال و نفت برخواهیم گشت. تازه اگر پالایشگاه های نفت مورد اصابت قرار نگیرد. که آن موقع خبری از بنزین و نفت هم نخواهد بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
مگه اسرائیل یا کشورهای اطراف ایران چنین سرمایه گذاری هایی نکره اند؟ آنها هم از آتش جنگ در امان نخاوهند بود!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
به زمان قاجاریه برمیگردیم. اگر پالایشگاه گاز و نفت نباشد.برق 90 درصد کشور هم که از سوزاندن نفت و گاز تامین میشود قطع خواهد شد. اون موقع حتی گوشی تلفن همراه هم کار نخواهد کرد. بنزین هم نیست باید رو به اسب و الاغ بیاوریم. راه حل اینه که هر خانه ای دو تا صفحه خورشیدی نصب کنه.
مرتضی مقدم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
اسراییل تاسیسات نداره؟ی وجب خاک داره.جنگ یعنی نابودی اسراییل الی الابد.اون میخاد آمریکا رو بکشه وسط
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
کاملا موافقم جناب دماوند دوستان قاجار که به کنار بر می‌گردیم به دوران ایلام یا ورود آریایی ها به فلات ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
جفت طرفا میدونن اگه جنگ بشه تلفاتش برای خودشون سنگین تره همیشه تا مرز جنگ پیش میرن وبیخیال میشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
اگر در خوارمیانه جنگ بشود کل دنیا رو فرا میگیرد! این چنین جنگی یعنی آخرالزمان! هیچ طرفی مایل به جنگ نیست و فقط دارن برای امتیازگیری بیشتر همدیگر رو تهدید میکنن!
دماوند
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
اگر جنگ بشه.اگر فقط یک فقره مخازن گازی پارس جنوبی رو بزنند تا سال های سال گاز 80 درصد از کل کشور قطع خواهد شد.برمیگردیم به دوران نفت و ذغال !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
یعنی ایران هم فقط تمشاش میکنه که بیان بزنن؟ خیلی ترسو هستی! در دنیای سیاست بین الملل اگر ترسو باشی میخوررنت! اسرائیل جرئت حمله به ایران را ندارد چون در تیررس ایران است...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
ولی وضعیت جالبی خواهد شد. اون موقع بدون گاز چطوری باید نون تازه تهیه کنیم یا غذا بپزیم خخخ . برق و تلفن همراه و یخچال و... هم قطع خواهد شد چون نیمی از تولید برق کشور هم به نحوی از سوزاندن گاز تهیه میشود.
مش قاسم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
“ اگر هم جنگی در منطقه رخ دهد، اسرائیل اقداماتی را انجام خواهد داد که نمونه آن‌ها تاکنون مشاهده نشده باشد و از سلاح‌هایی رونمایی می‌کند که تاکنون آن‌ها را نداشته است".
نکته رو گرفتید ؟؟؟ بازدارندگی!
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
هیچ اتفاقی نمی افتد چطور که ارتش به ظاهرنیرومند(قدرت موشکی ، هوایی و زمینی در خاورمیانه )صدام حسین رو درعرض چند روزنابودکردند ایران هم رو مثل آب خوردن نابودخواهندکرد.
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
تخصصِ اسرائيل حمله محدود و شدیده . معمولنم حول و حوشِ یکی از تعطیلات مثلن کریسمس یا همون حنوکا يا عید کیپور و عید پاک و امثال اون انجام میشه . مردم سرگرمِ چیزای دیگه ن خبرگزاریام خوابن . راحت میتونه حمله کنه . بینِ سه تا شیش و بعضی وقتا تا سی روز میجنگه و با بمب و موشک تأسیساتِ حیاتی و مراكزِ رسانه اى رو میزنه . بعد چن تا کماندو میفرسته برا کشتنِ فردی که باید ترور بشه . همیشه همینطور بوده !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
اتفاقا امیدوارم اسرائیل ماجراجویی رو انتخاب کنه و قال قضیه کنده بشه. اینجا فقط بلدن شعار بدن و تایمر بذارن و هرچند سال یه وقت تایمر رو ریست کنن.
نون تحریم رو بخورن و شعار نابودی اسرائیل بدن
مرگ یک بار، شیون هم یک بار
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
اینو مینویسم امیدوارم خونده بشه . اونم از طرف بالادستیای مسئول که چیزی از تاریخ نمیدونن و باید هی بهشون یادآوری کرد که کی به کیه . جنگ دوم جهانی یه سری از دانشمندای اروپايى از دستِ هیتلر دررفتن امریکا . چادویک و فِرمی و انيشتين و هايزنبرگ و زیلارد و شرودینگر و اوپنهایمر و بور . کارشون شد پروژه منهتن . ازین ور ژاپنیا که متحد هیتلر بودن رفتن تو کارِ ساخت بمبِ اتم . یوشیو نیشینا تو کپنهاگ شاگردِ بور بود . رفت سراغِ هگزافلوراید اورانیوم . یه شتاب دهنده ساخت به اسم نی-گو ! یه سرلشگری با نیشینا بد بود زد بابای نی-گورو دراوُرد . اینام رفتن سراغ پروژه اف-گو . آراکاتسو که پیشِ انیشتین درس خونده بود مسئولِ بمب هسته اى ژاپن شد . متفقین فهمیدن . چن تا هواپیما فرستادن و یه گروه کاندو . بابای اف-گو درومد پروژه ام شکست خورد . ژاپنیا از مغولستان و برمه اورانیوم میبردن ژاپن ، کامیکازا یا خلبانای ژاپنم انتحاری خودشونو میزدن به ناوای امریکایی ... اوجشم تو پِرل هاربر بود !! بعد یه دفعه ورق برگشت . هزینه ساختِ بمب اتم بابای ملت ژاپنو دراورده بود . ازونورم همه جهان علیه هیتلر و متحدش ژاپن بسیج شد . پروژه منهتن به سرانجام رسید تو لس آلاموس . میخواستن ۵ تا شهر ژاپن از جمله هیروشیمارو با بمب بزنن که اخر سر با دوتاش (هیروشیما و ناکازاکی ) موافقت شد . نکته ش اینه که هیچ كشوری با بمبارونِ ژاپن مخالفت نكرد امپراطورشونم از مقام خدایی خلع شد !! ژاپن بعدِ جنگ چن تا نیروگاه اتمی ساخت ... الان رفته طرفِ انرژی پاکِ غیر هسته ای ... از وقتی فوکوشیما رفت هوا ... همین چن سال قبل بود !!!
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
استاد هیتلر آدم خوبی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
جهت اطلاع: روسیه حفظ امنیت اسرائیل را به عنوان خط قرمز خود مشخص نموده است. رجوع کنید به آرشیو اخبار خود!!!! غیر از آن، چین و روسیه همواره با برگ ایران بازی کرده اند و ما بازیچه دست آنها با صرف هزینه های گزاف هستیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
تعداد زیادی یهودی اول انقلاب به اسراییل مهاجرت کردن(حدود 250 هزار نفر) این یعنی اینکه اسراییل خودش یه ایرانه.پس هیچ گاه جنگی بین ایران و اسراییل اتفاق نخواهد افتاد
Allianz
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
سلام

جنگی در کار نیست.خیالتون راحت راحت
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
ما الان محاصره هستیم گذشت اون زمان کشور ها با جنگ همدیگر را از بین می‌بردند الان از درون نابود می‌کنند مارو
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین