bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۰۶۸۶۷

عباس عبدی: مشکل اساسی ایران چیست؟

عباس عبدی: مشکل اساسی ایران چیست؟
تازه شرکت‌هایی که برق و آب و سایر خدمات دولتی را ارایه می‌کنند با تثبیت قیمت‌ها نیز به سرعت رو به ورشکستگی خواهند رفت و دچار تورم ناشی از کاهش عرضه نیز خواهیم شد. مساله اساسی جامعه ما نه تورم است و نه کرونا و نه هیچ مشکل یا مساله دیگر، بلکه مشکل اصلی در بی‌اطلاعی مدیریت عمومی اقتصاد و سایر امور از قواعد حل مسائل است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰

عباس عبدی؛ ابتدا این توضیح را بدهم که هیچ‌گاه در چهل سال گذشته به اندازه یک‌سال اخیر، افزایش قیمت‌ها برایم آزاردهنده نبوده است. حتی اگر پول هم برای خرید داشته باشیم تا حد زیادی شرم می‌کنیم که خرید کنیم، زیرا هر لحظه تصور می‌کنیم که افراد بدون شغل و درآمد معین یا با حقوق ثابت و اندک و مستاجر و با داشتن چند فرزند قد و نیم‌قد و دانشجو در برابر این هزینه‌های رو به افزایش و کاهش شدید ارزش پول، چگونه از پس زندگی برمی‌آیند؟ قیمت اجاره خانه وحشتناک است، قیمت مواد ضروری خوراکی و بهداشتی غیر قابل تصور است.

بنابراین هر گونه اقدامی که از سوی دولت یا مجلس برای جلوگیری از افزایش تورم صورت گیرد به‌طور قطع اقدامی پسندیده است و باید از آن حمایت کرد. ولی شرط آن، انجام اقدامی است که مانع تورم شود و نه افزایش بیشتر آن. اقدامی که درمان‌کننده باشد و نه تسکین‌دهنده.

اگر کسی دچار جراحت و خونریزی شود باید کمک کنیم که خونریزی متوقف شود، ولی نه با استفاده از پارچه و دست‌های آلوده که عفونت را وارد بدن بیمار کرده و او را بکشد. باعث تاسف است که بگویم اقدام اخیر مجلس تحت عنوان: «طرح الزام دولت به تثبیت قیمت‌ها و کنترل تورم» نمونه روشنی از اقدام تکراری و شکست خورده ۴۰ ساله اخیر است.

در مقدمه توجیهی طرح آورده‌اند که «به منظور رفع فقر بالفعل و نیز دفع فقر بالقوه و نیز زدودن جلوه‌های خشن فقر، دولت باید سیاست‌های لازم را در زمینه کنترل و تثبیت قیمت‌ها در خصوص کالا‌ها و خدمات ضروری و اساسی جامعه انجام دهد، لذا، این طرح به منظور الزام دولت به تثبیت قیمت‌ها و کنترل تورم افسارگسیخته و اتخاذ تصمیمات منطقی با قید دوفوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.» سپس در چند ماده به تکرار سیاست‌های شکست خورده چند دهه اخیر پرداخته‌اند و حتی در مواردی پا را از آن تجربه‌های تلخ فراتر گذاشته‌اند.

می‌گویند دو نفر که فیلمی را چندین بار دیده بودند دوباره داشتند آن را تماشا می‌کردند که در پایان نیز قهرمان فیلم کشته می‌شد. پیش از رسیدن به صحنه کشته شدن، نفر اول از دومی می‌پرسد که پایان فیلم چه می‌شود؟ او می‌گوید معلوم است قهرمان کشته می‌شود. نفر اول شرط می‌بندد که زنده می‌ماند. شرط می‌بندد و البته می‌بازد.

دومی می‌گوید چطور گفتی کشته نمی‌شود تو که بار‌ها این فیلم را دیده بودی؟ می‌گوید بله ولی فکر کردم این بار حتما خود را نجات می‌دهد؟! اگر بگوییم که طرح نمایندگان برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها دقیقا مثل همین لطیفه است، هیچ اغراقی صورت نداده‌ایم، زیرا این فیلمی است که بار‌ها نمایش داده شده و سرنوشت و نتیجه آن نیز معلوم بوده است. اینکه بیش از ۴۵ سال با تورم دو رقمی مواجهیم که در هیچ کشوری، تورمی مزمن تا این حد طولانی سابقه ندارد.

جالب‌تر از همه اینکه منشا تورم مصوبات بودجه‌ای مجلس است. مجلسی که بودجه نامتوازن را تصویب می‌کند؛ به‌طوری که درآمد‌های آن احتمالی و نسیه و غیرقابل تحقق است ولی هزینه‌هایش نقد، قطعی و به سرعت پرداخت می‌شود، باید بداند که نتیجه تصویب چنین بودجه‌ای، تورم است.

تازه شرکت‌هایی که برق و آب و سایر خدمات دولتی را ارایه می‌کنند با تثبیت قیمت‌ها نیز به سرعت رو به ورشکستگی خواهند رفت و دچار تورم ناشی از کاهش عرضه نیز خواهیم شد. مساله اساسی جامعه ما نه تورم است و نه کرونا و نه هیچ مشکل یا مساله دیگر، بلکه مشکل اصلی در بی‌اطلاعی مدیریت عمومی اقتصاد و سایر امور از قواعد حل مسائل است.

در حقیقت فقدان کارشناسان و نداشتن درک و ذهنیت علمی در مدیران مشکل اصلی است. همان ذهنیتی که تشخیص کرونا را با کرونایاب یا به صورت چشمی می‌خواهد انجام دهد یا مساله کوانتوم را در هزار سال پیش در کتاب‌های عرفانی ابن‌عربی جست‌وجو می‌کند، یا به جای علم پزشکی دنبال طب سنتی می‌رود و کرونا را سوءتفاهم بزرگ می‌داند. تقریبا به هر بخش جامعه که نگاه می‌کنیم، از این نوع افاضات و ایده‌های عجیب و غریب به وفور دیده می‌شود.

به نظر می‌رسد که هر چه جلو برویم بیشتر هم می‌شود، زیرا درهم تنیدگی مشکلات به گونه‌ای است که هزینه اتخاذ راه‌های علمی و منطقی برای حل مسائل جامعه سنگین‌تر می‌شود. مثل بیمارانی که فاقد توانایی مالی برای درمان درست و حسابی هستند، به دعانویس‌های کنار خیابان مراجعه می‌کنند، بلکه با هزینه اندکی بیماری آنان درمان شود. خیلی صریح و روشن باید گفت با این نحوه مدیریت و قانون‌نویسی و سیاستگذاری امید به آینده کم و کمتر می‌شود. اگر صد بار دیگر هم این فیلم را ببینیم، قهرمان آن در پایان کشته خواهد شد.

منبع: روزنامه اعتماد

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
محسن رضایی میرقائد چی کار می‌کنه اون بالا؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
مشگل اصلی گول خوردن ما مردم ساده در چهار دهه ی پیش و دغل هایی مثل تو .
ناشناس
Turkey
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
مشکل بالا رفتن عده ای از دیوار ها است.
آن ها نه می بخشند و نه فراموش می کنند.
ناشناس
Netherlands
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
سیاست ما عین دیانت ماست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
چرا تثبیت ارزش پول ملی در برنامه نیست
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
عالی بود
Naser
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
مشکل اساسی ایران حاکمیت صنف روحانی بر تمام صنوف جامعه است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
کوتاه و کاملا درست
متشکرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
رییس اقتصاد هم روحانی است؟ خودت به روحانی رای ندادی جناب اصلاح طلللب
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
مشکل اساسی ایران فاصله گرفتن از ارزشهای اوایل انقلاب و ارزشهای انسانی است که ریشه آن و شروع آن از مسئولین بود و هست. ولذا این مشکل لاینحل باقی خواهد ماند.
بی نشان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
اصلی ترین چالش درونی وبیرونی ایران، عدم تعامل با آمریکا و عادی‌سازی روابط دو کشور بر اساس منافع مشترک و جمعی بر خلاف چهار دهه سیاست تنش و تقابل و فرقه ایست. آیا گذشت چهار دهه با هزینه های غیر قابل تصور برای منافع و امنیت ملی و جمعی ایران کافی نیست آقای عبدی که جسارت و لیاقت داشته باشی که اصلی ترین مشکل ایران را به صراحت اعتراف کنی؟ می دانم مامور هستید و معذور و اگر منافع فرقه ای نداشته باشید لااقل منافع شخصی که دارید اما بدانید همان پاسبان های مامور و معذور شاه هم کمی شرف داشتند.
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
این پاره کردن برجام و تشدید تحریمها توسط دولت آمریکا نتیجه تعامل با آمریکا بود . کور که نیستی .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
امریکا یک دولت جنایتکار است و میدانی! بگو حاضری با جانی برای منافعت سازش کنی!
عمو یادگار
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
مدیران نالایق که درک درستی از اقتصاد ندارند و با سپردن امور به نا لایق تر از خود باعث ویرانی مملکت شده اند .
قول می دهم یک امتحان دیکته فارسی در حد لیسانس از وزرا و مدیران نجومی بگیر بعمل آید بیش از ۸۰٪ تجدید خواهند شد .
تندیس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
بنظر من پایان افاضات این تئوریسین همه کاره پر مدعا اینست که بهتر بود راه درمانی را که مدیریت توانمند دوستان ایشان در دولت روحانی ادامه میدادند دنبال شود تا وضع اقتصاد خوب شود احتمالا ایشان دچار خطای محاسباتی شده اند که ما حصل وضع کنونی مردم کشور ما همین مدیریتی است که ایشان الان دارند اثار انرا بنام دولت فعلی و مجلس کنونی انتساب میدهند . مقاله ایشان تفسیری از استعفانامه آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی دولت روحانیست که در ان علت عدم توان ادامه همکاری با دولت را اتخاذ راههای حمایتی در اقتصاد عنوان کرده بود و به زبان دیگری مدعی بود چرا دولت با فرمولهای اقتصاد کاپیتالیستی هدایت سکان کشور را بدست نمیگیرد . طرح الزام دولت به تثبیت قیمت‌ها و کنترل تورم بمعنای قیمت گذاری دستوری بمثابه انچه رفیق گرمابه و گلستان ایشان اتخاذ کرد یعنی دلارجهانگیری نیست . بلکه این طرح از دولت رویکردهای عملیاتی ، نظارتی ، مدیریتی و بازی بازار را مطالبه میکند . به زبان ساده تر این طرح از دولت میخواهد پیش زمینه هایی که منجر به عدم توزان در مولفه های اقتصاد میشود را بنحوی مدیریت کند که زمینه ها و اثار نابهنجاری های اقتصادی را از بین ببرد و هیچ کجای طرح سخنی از قیمتگذاری دستوری و اینگونه مفاهیم نیامده است . ایشان حتی بخود زحمت نداده اند تماسی با افراد مطلع گرفته و از ماهیت موضوع مطلع شوند و البته مشی ایشان همیشه این بوده است که با طرح موضوعی که فکر میکنند مستمسک خوبی برای مطرح کردن خود و عقایدشان است زمینه ای را برای فراموش نشدنشان فراهم کنند و از ویژگیهای ایشان اینست که او در همه زمینه ها چون صاحبنظری حاذق سخن میگوید و خنده دار اینکه سخنانش هیچ قرابتی با ماهیت موضوع مطروحه ندارد که نشانگر بی سوادی و بی اطلاعی ایشان از همه چیز است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
واقعا تو شرم میکنی تو در آبانماه 98 وقتی مردم به گرانی ها اعتراض میکردند و خود تو همان تویی که داری این حرفا را میزنی میگفتی که باید به معترضان حمله شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
این حرفها به ظاهر درست وقشنگ وبر اساس علم اقتصاد است ولی در این شرایط ما درست نیست چون قسمتی از شرایط بازار کنترل ان است چون در شرایطی که دولت ارز 4200 تومانی برای کالاها می دهد چرا افزایش فیمت کالا ها اساسی به اندازه قیمت کالاهابازار ازاد است یعنی دولت ارز 4200 تومانی را می دهد یک مشت رانت خوار ویا سواستفاده کسبه است که یاید جلویش گرفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
مشکل اصلی نسل بی سواد دیوارنورد که بعد چهل سال سقوط دادن کشور هنوز چسبیدن به صندلی ها و تز های اشتباه میدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
نمی دانم چه اصراری هست که این نیم بند کارشناس ها هم از صحنه مدیریت کشور بیرون بره و تمامی پست های تصمیم ساز توسط یک جریان متوهم اشغال بشود.
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
عباس آقا ! سلام . از قدیم گفتن اگه علم به خوشه پروین یا عِقدِ ثريا هم که باشه ایرانیا بهش دست پیدا میکنن . مسأله اصلی اینه که دیواری که ازش رفتن بالا که به ثریا برسن (همون دیوار سفارت) يه مقدارى کج بوده از روش افتادن !!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
توهمات امین خان کمتر از عباس بیک نیست!!!
khak
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
دیوارنوردها وسفارت سوزان در پشت صحنه تشریف دارن وحالاهم دلشان خوش به خروج مصلحتتی امریکا از افغانستان باغ وحش رییس نمیخواد گذاشتند درندگان ووحوش این باغ وحش همدیکر را بدرانند نمونه استقرارچند تیپ انتهاریون طالبان در مرز تاجیکستان لاییک امریکا وغرب کارشون رو بلدن چون افرادی که در منطقه از تامین گندم مصرفی خودشان وسویا خوراکی دام هایشان عاجزند چندان دوام نمی ارن بهانه حضورامریکاست ما خودمان یکدیگر را بکام مرگ خواهیم فرستاد با درگیری های مذهبی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
اشتباه نشود دیوار نوردی امثال ایشان به تحریک و قیاس خودشان با برخی گروهک های چپی و چپ نمای به ظاهر اسلامی در ان مقطع بود و نیز طراحی و تحریک توده ای های داخل و لایپزیکی های بی نام و نشتان که اعلب نمی دانستند در جهت منافع نهایی عزیزان کمونیست و ابر قدرت های وقت و آتی از بلوک شرق کار می کنند و حتی انقدر ایشان خود بحرالعلوم پندارند که به این بازی خوردن آشکاتر خودشان از استراتنژی بلند مدت و طراحی شده توسط برژینسکی نفوذی بلوک شرقی اعتراف و اقرار هم نمی کنند؟!! ...
ارش
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
دمت گرم اقای عبدی . مشکل بیسوادی مسئولان و درعین حال اعتماد به نفس بسیار بالای انان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
مشکل عمده در سیستم حکومتی جیب خالی پز عالی است . وقتی خزانه خالی مدیران به تخصص و... هست با تمام دنیا نباید درافتاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
مشکل اساسی کشور ما استفاده نکردن از علم می باشد که این استفاده نکردن دلایل مختلفی دارد.شما همین نمونه ی کرونا رو ببین :راهکارهای ارایه شده از همون ابتدا غیر علمی بود و در نهایت این علم بود که ما رو‌نجات داد ،در همه چیز همینه ، کسانی که مدیریت علمی شهر رو بادن درسشو‌ خوندن اصلا برای این‌کار اموزش دیدن کنار گذاشته میشن به اقایی میاد شهردار پایتخت میشه که علم این کارو‌نداره حالت چرا؟چون سهمشو از قدرت می خواد چون لابی داره چون می تونه اونجا حیاط خلوت درست‌کنه برا یه هده اصول گرا و اصلاح طلب هم نداره هر دو‌جناح همینن متاسفانه،افراد شایسته که بادن کار رو با روشهای علمی پیش ببرن خانه نشین شدن افراد نالایق که کمترین احا طه رو به علم و ارتباطات علمی زمانه ندارن سر پستن ،صدا و سیما پر از افراد ی است که نظریات غیر علمی و جاهلانه ی خودشون رو در جامعه گسترش می دن ،زمانی علامه جعفری و الاهی قمشه ای پای نسبتا ثابت تلویزیون بودن برا پخش سخنرانیشون الان پای کاملا ثابت امثال پنا یان و‌داح ها هستن شما همینو بگیر برو‌نا بالا ترین رده ها گمشده ب ایران استفاده از هلم در تمام اموره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
اگر صد بار دیگر هم این فیلم را ببینیم، قهرمان آن در پایان کشته خواهد شد.

این داستان زندگی ما در این 40 سال بوده
الف، نون ندارد!
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
از کرامات شیخ ما این است ...شیره را خورد و گفت شیرین است!! التبه خوشبختانه شما شیخ نیستید!! هم مسولین میدونن مشکل اساسی چیه هم مردم.. ولی مثل گرگ و میش کنار هم مسالمت آمیز داریم می گذرونیم... نگفتم زندگی میکنیم... چون واقعن دیگه این شرایط تحملش برای همه سخت شده مخصوصن کارمند جماعت.... عرض کردم می گذرونیم... فقط بگذره.... موندم کرونا تموم بشه چه جوابی به زن و بچه هام بدم که تقریبن دوساله به بهانه ی کرونا هیچ مسافرتی نرفتیم... چون پولی نمی مونه که بریم... یه ماه از خرید گوشن منصرف میشیم یه ماه از خرید مرغ یه ماه از خرید ماهی.... خلاصه هر ماه باید از نیازهای اساسی خودموو بزنیم تا بگذرونیم... خسته شدیم به خدا... خسته شدیم...
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
وای بر ما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
مشکل کشور ما دقیقأ تو و امثال توست ...
ناامید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
آقا یا خانم اصولگرا تا سال دیگه عملکرد قوای یکدست اصولگرا هم معلوم میشه
ناشناس
Sweden
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
الان تو و امثال تو فقط خوبید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
اینقدر هم وقیح هستند دراوج رفاه ناشی از رانت خوری پز روشنفکری وعدالت طلبی هم می گیرندیعنی تا این حد مردم وعوام را احمق ونادان تصور می کنند ننگتان باد دست از سر مردم بردارید
fara
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
میخای بدونی مشکل اصلی ایران چیه؟ بذار من بیسواد بهت بگم.مشکل اصلی ایران تو و بقیه ی دوستان نادانت بودین که سال 57 از دیوار سفارت آمریکا رفتین بالا و چند نسل ایران و نابود کردین.هرچند نظرام جدیدن منتشر نمیشه ولی حداقل دوستان فرارویی شما هم این متن بخونن کفایت میکنه
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
پاسخ شما کوتاه و برنده بود
کو گوش شنوا؟
ناشناس
France
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
عزیز جان آیا بزرگان نمی بایستی جلو کار چند دانشجوی احساساتی می ایستادند ؟؟؟؟
بجز مرحوم بازرگان کدامیک از آنها با این اقدام مخالفت کردند ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
اینا بالا رفتند و چوبش رو خوردند نونش رو کیا خوردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
شما شاه پرستها همه جا هستید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
من هم در همین فکر بودم
و خیلی هم تعجب کردم که کامنت شما را منتشر کردند
اصلا ازشون انتظار نداشتم
چند وقتی هست که اینجا ملک طلق میرزایی و دو نفر مریدانش شده که هر لودگی آنها منتشر میشه و جالبه که از سانسور هم مینالند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
مشکل اساسی ایران ، در مسند قدرت بودن افراد بی تخصص و نادان که با رانت و دزدی مدرک گرفته اند ، میباشد !!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
بی تدبیری و عدم آگاهی حکام نسبت به امور سیاسی و مملکت داری . فقط همین. وچقدر ما ملت به خاطر اینچنین مسئولینی بدبخت و بیچاره هستیم.
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
مشکل اساسی این مملکت از جایی شروع شد که ایدئولوژی جای عقلانیت وتفکر را گرفت اگر شما عده ای بی سواد را بر مسند کار نشاندید دیگر نباید توقع داشته باشید از خر مراد پیاده شوند چون اینان به دلیل فهم وبرداشت غلط از انچه که در اطرافشان میگذرد وبه دلیل عدم مهارت وتخصص خاص،همچنان بر تقکراتشان پافشاری میکنند تا از اریکه قدرت ساقط نشوند،تنها ابزار ایشان استفاده از مرتبط کردن دین با سیاست جهت فریب افکار عمومی است.تا زمانیکه مردم به آگاهی کامل نرسند مشکلات حل نخواهد شد.که البته خوشبختانه سرعت آکاهی در جهت قابل قبولی در حال حرکت است.امیدوارم نظر بنده رو منتشر کنی فرارو جان
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
آقای عبدی فرمودی:
"تازه شرکت‌هایی که برق و آب و سایر خدمات دولتی را ارایه می‌کنند با تثبیت قیمت‌ها نیز به سرعت رو به ورشکستگی خواهند رفت و دچار تورم ناشی از کاهش عرضه نیز خواهیم شد. مساله اساسی جامعه ما نه تورم است و نه کرونا و نه هیچ مشکل یا مساله دیگر، بلکه مشکل اصلی در بی‌اطلاعی مدیریت عمومی اقتصاد و سایر امور از قواعد حل مسائل است."
حال مردم تا کی شما ها را تحمل کنند؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
قيمت هر كالايى با ازاد بودن ان و رقابت در بازار ازاد خودبخود منطقى ميشود
حتى گاهى رقابت بحدى زياد ميشه كه قيمت براى مصرف كننده از قيمت تمام شده هم پايين تر خواهد امد
بر عكس قيمت گذارى روى هر كالايى موجب ضرر و زيان توليد كننده و عدم رقابت و كاهش كيفيت و كميت كالا ميشود
درست مثل خودروسازى
اگر واردات ازاد بود و قيمت خودرو سازها هم كنترل نميشد يامجبوربودندازنظركيفيتوقيمت باخارجيهارقابتكنندياحدفميشدند
ناشناس
Singapore
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
جناب عبدی
اینکه می گویید طرح اقتصادی مجلس اشتباه است درست می گویید
اما
اینکه می گویید مشکل اساسی ایران این است کاملا اشتباه
می گویید.
متاسفانه توانایی های ذهنی و هوشی جنابعالی برای تشخیص و درک ریشه ها و مشکلات اساسی کشور بسیار محدود و کم دامنه همراه با سطحی نگری است.
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
راه حل : پاکسازی افراد دزد و کم کار و خائن حکومت و مجازات درخور جرم آنها. همین و بس
تعریف خائن: کسانی که رانت خواری و اختلاس کردن - کسانی که غربزده هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
درسته که باید مستقل بود
اما اگر بنا بر وابستگی باشه ، وابستگی به غرب مغرور اما دموکرات و لیبرال ، خیلی بهتر از وابستگی به شرق مستبد و خائن و مافیایی و کثیف هست

نه شرقی. نه غربی. ایرانی و مستقل.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
40 ساله داریم با همین فرمون که شما میگی جلو میریم و نتیجش رو داریم میبینیم
لی لی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
خائن ها که خودتونید
رامين
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
كسانيكه غربزده هستند اختلاسگر هستند ؟؟؟؟ خاوري خودشو چجوري نشون ميداد؟؟؟؟
نیکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
مشکل اصلی در بی‌اطلاعی مدیریت عمومی اقتصاد و سایر امور از قواعد حل مسائل است.

موافقم
ولی مشکل مهمتر، سیاستهای کلانی است که به زیان نسلهای مختلف کشور بوده اند و مناسب برای سود گروههای خاص .
مثل سیاست خودکفایی در همه محصولات کشاورزی ، مثل سیاست اجتناب از گسترش روابط با کشورهای دارای دمکراسی و اقتصاد آزاد ، مثل سیاست پرهیز از سرمایه گذاری خارجی که مورد نیاز کشور بوده است ، مثل ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
سلام
خیلی از دوستان نکات خوبی نوشتن
نظر من اینه که "عادت ها" مهمترین شکل دهنده های رفتارهای فردی و اجتماعی هستن
ما جامعه ای هستیم که 2500 ساله که به فردمحوری و ملوک الطوایفی و قبیله گرایی "عادت" کرده و سوق دادن مون به سمت دموکراسی ، انرژی فوق العاده ای میخواد البته به لطف شبکه های اجتماعی و اینترنت ، سرعت حرکت به سوی دموکراسی ، تسهیل و کاتالیز میشه
اما غرب 2500 ساله که به دموکراسی و مجالس اندیشیدن ، "عادت" کرده
هر چه میتونیم باید به هم احترام بذاریم و بحثهامون رو مودبانه و محترمانه انجام بدیم.
معلم ناامید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
وقتی متخصص تصمیم گیر نباشند همین میشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
آقا نیکان همه مواردی که اشاره کرده اید و بیشتر از اینها همه در همان مشکل اصلی است که آقای عبدی بدرستی اشاره کرده اند. اقتصاد مانند سایر علوم، علمی است و باید از طریق علمی با آن برخورد کرد که متاسفانه در مدیریت کلان کشور ما اعتقادی به علوم ندارند.دربرابر مشکلات هم کسی پاسخگو نیست و بنابراین یک حضرت آیت الهی ورود خودروی خارجی را کسر شان کشور می داند و نمی داند که بزرگترین تولید کننده های خودرو در دنیا همچنان از سایر کشورها هم خودرو وارد می کنند تا هم زمینه رقابت را فراهم کنند و هم در داد و ستد بین المللی و در مواقع امتیازدهی و امتیازگیری اهرم هایی در اختیار داشته باشند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
مشکل اینه اون کشورهای دموکرات در حقیقت کشورهای اولیگارشی هستند که چنگال هاشون رو انداختن بر کل بشریت و از خون اونها تغذیه میکنند. ۸۰۰ پایگاه نظامی امریکا در دنیا برای چیست؟
بابی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
مشکل اصلی مملکت جلوس نا متناهی روحانیون یر اریکه قدرت به هر قیمتی است.
ناشناس
Germany
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
مشکل اصلی رو همه مردم ایران میدونن ...
ان شاء الله خداوند هرچه زودتر مشکل اصلی رو رفع کنه ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
خود شما وهمفکرانتان نیز یکی از بزرگترین مشکلات این مملکت هستید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
مشكل أين است كه هيچكس در جايگاه خويش نيست ومديران شكمى طرح مى دهند
مرتضی خان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
مشکل ایران در تاریخ ۱۰۰ ساله وجود تفکراتی مثل عباس عبدی و امثال اینها که هیچ کاری بلد نیستند جز تحلیل آبکی .
معلم بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
نبود احزاب روزنامه های آزادومستقل
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
سلام. برادر عبدی، کشور ما مشکلی نداره. چرا سیاه نمایی میکنی؟ ما بر قله پیشرفت ایستاده ایم. چند تا معضل مثل، فاصله طبقاتی، حاشیه نشینی، حضور اکثریت شهروندان کشور در زیر خط فقر، درآمدی سرانه پایین، خودروهای نوستالژیک ۴۰ سال پیش فرانسه، سیل مهاجرت، ته کشیدن آب های زیر زمینی، فرسایش خاک، آلودگی محیط زیست و نابودی جنگل ها، ثروت سوزی، رانت های کلان اقتصادی، یک دهه رشد اقتصادی منفی، ۴۰ سال رشد و توسعه نامتوازن، آلودگی صوتی و هوای بسیاری از شهرها، نابودی اراضی کشاورزی، تنبلی عموم شهروندان، خودشیفتگی، بانکداری بدون ربای کشور که در دنیا نظیر آن را نمی توانید پیدا کنید، گرایش عموم مردم به بی قانونی، از بین رفتن اصل مطالبه گری شهروندان، حمایت بی حد و حصر از تولید داخلی به قیمت نابودی مصرف کننده و از این قبیل که نمیشه نام مشکل به آنها اطلاق کرد.
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
بنظر من مشکل اصلی ایران وجود جمهور است چون تما م رییس جمهور ها تا حالا خاءن وجاسوس بوده اندباید رهبری همه چیز را در اختیار بگیردورابطه با امریکا را بر قرار کند تا تحریمها لغو شود ودلار به زیر ۱۰۰۰۰ تومان برسد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
سوال درست این است :اساسی ترین و مهمترین مشکل ایران و مردم ایران چیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
مشکل اصلی اینه که حاکمان فکر نمیکنند زمامداریک کشور و مسئول رفاه و پیشرفت و آبادانی آن هستند.فکر میکنند مسئول یک گروه شبه نظامی اند که دائم باید اینور و آنور را نابود کنند
ناشناس
Turkey
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
مشکل اصلی روشن فکرانی مثل شما است که ایران را دوست ندارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
مشکل اساسی ایران جهل و خرافاته.
تا زمانی که باور قاطبه مردم مشمول این دو معضل باشه بستر برای حاکمیت نادان و جاهل و سوء استفاده گر گسترده است و نتیجه میشود این که میبینیم.
ناشناس
Israel
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
"«طرح الزام دولت به تثبیت قیمت‌ها و کنترل تورم» نمونه روشنی از اقدام تکراری و شکست خورده ۴۰ ساله اخیر است.
" یاد مجلس هفتم و عیدی جناب حداد عادل مبنی بر عدم افزایش قیمت حامل های انرژی که از لج دولت خاتمی مصوب کرده بودند افتادم که منجر به انفجار قیمت در دولت احمدی نژاد شد و چه زود به زود تاریخ تکرار می شود و کوته بینان همچنان مصر به تکرار اشتباهات خود!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
خدا را شاهد میگیرم اون کسی که دم از کوانتوم زد ولله و بالله هیچ چیزی از کوانتوم نمیدانست، حتی فیزیک کلاسیک را هم بلد نیست، چرا رهبری به اینها درجه میدهد؟ آخه تا چه اندازه چاپلوسی و نفاق و دروغ و تملق گویی؟ تا چقدر تحمیر مردم؟ چرا آخه مگه ملت چه کردند که دارید تقاص میگیرید؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
مثلا اینکه تولید داخل باید تقویت بشه درش حرفی نیست. اما با ممنوعیت واردات از فلان کشور؟؟ منتظر صعود انفجاری قیمت لوازم خانگی فلان کشور و به تبع اون لوازم خانگی داخلی باشید...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
مشکل اساسی ایران رو اگر بگم سرم به باد میرود ...
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین