bato-adv
انتقادات به حسام الدین آشنا مشاور رییس‌جمهور

جنجال بودجه‌ای

«آقای آشنا درست می‌گوید. پشت سر تصویب بودجه‌های غیر ضروری برخی نمایندگان مجلس، برخی چهره‌های با نفوذ سیاسی و مذهبی و برخی نهاد‌ها قرار دارند. این بودجه‌ها مجموعا و به صورت کلان دیده بشوند و رقم بسیار بزرگی می‌شود. الان می‌بینید که در مدارس برخی مناطق کشور مشکل میز و صندلی و بخاری دارند، خب کدام عقل می‌گوید که ما برویم در پرت و دور افتاده‌ترین مناطق در اثر فشار فلان نماینده دانشگاه بسازیم.»
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۷ - ۱۶ دی ۱۳۹۷
فرارو- سخنان اخیر حسام الدین آشنا درباره پشت پرده بودجه برخی نهاد‌ها با واکنش‌های تندی از سوی نمایندگان مجلس و برخی رسانه‌های اصولگرا روبه رو شده است. آشنا می‌گوید "پشت هر ردیف بودجه یک قبیله و یک پدر و مادر قرار دارد."
 
سخنان حسام الدین آشنا درباره پشت پرده بودجه خشم نمایندگان را در پی داشته است، او به مشایی تشبیه شده است
به گزارش فرارو، اخیرا ویدئو‌هایی از سخنرانی حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور و رییس مرکز تحقیقات استراتژیک در یک جمع دانشجویی درباره لایحه بودجه در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده که بازتاب گسترده‌ای داشته است.

حسام‌الدین آشنا در سخنان خود می‌گوید: «من اگر به جای دانشجویان امروز بودم به دنبال برگزاری دوره‌های مختلف بودجه‌خوانی و کسب اطلاعات بیشتر درباره بودجه می‌رفتم. امروز دانشجویان اسم یک نهاد به نام جامعه‌المصطفی را می‌دانند، اما سایر نهاد‌ها را نمی‌شناسند. پشت هر ردیف بودجه یک قبیله و یک پدر و مادر قرار دارد؛ شما فقط جامعه‌المصطفی را می‌شناسید، هزار نهاد دیگر وجود دارند که اصلا اسمشان را هم نشنیده‌اید. وقتی می‌خواهیم بودجه شان را قطع کنیم، کل بودجه کشور را گروگان می‌گیرند، تا تکلیف آن یک ردیف مشخص شود. بودجه مظهر تعارض و تفاوت‌ها در کشور و تجسم واقعی نظام قدرت است. با شفاف‌کردن بودجه همگان می‌توانند راجع به روابط قدرت بفهمند، در طول زمان ردیف‌های بودجه‌ای پادار شده‌اند. به این صورت که در ابتدا فردی با لابی، فشار، تماس و توافق یک بند در بودجه سالانه کشور به عنوان کمک به فلان موسسه باز کرد که در آغاز نیز اعتبار این بند ۱۰ میلیون تومان بوده، اما به مرور زمان این بند و مبلغ اعتبار آن رشد کرده است. هر رییس جمهوری فکر کرده که دوستانی دارد و باید آن‌ها را تقویت کند به همین دلیل نیز در بودجه ردیف‌هایی برای حمایت از آن‌ها قرار داده است.»

این اظهار نظر آشنا با واکنش تند نمایندگان مجلس روبه رو شده است. یکی از مهمترین واکنش‌ها متعلق به غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است.

تاجگردون در اینستاگرام خود نوشت: «هر رئیس جمهور گویا باید یک مشایی داشته باشد. مشاور محترم رئیس جمهور بعد از شش سال از دوره رئیس جمهور، با دادن آدرس غلط به جامعه فرار به جلو می‌کنید. بودجه را دولت می‌دهد. شش سال هم آقای روحانی بودجه را به مجلس داد. هر آنچه که بخواهد می‌تواند در لایحه انجام دهد.»

به نوشته تاجگردون "افزایش‌های مجلس هم مشخصه. افزایش حقوق بازنشستگان، کسری بیمه‌ها، عمرانی، مناطق محروم، پاداش برزمین مانده فرهنگیان و کارمندان، افزایش مستمری افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و از این قبیل موضوعات. "

او در ادامه تاکید کرده است: «جناب آقای آشنا این مردم درد زیادی دارند به دردشان نمک دروغین نریز یا اینکه اگر جنایتی شده دولت فعلی را هم در این جنایت شریک بدانید؛ البته که اگر مجلس ببیند جایی بی‌انصافی شده باشد اصلاح می‌کند. چه در عرصه اقتصادی و چه در فرهنگی و چه در دفاع. خدا همه را به راه راست هدایت کند.»

احمدامیرآبادی فراهانی نماینده دیگر مجلس و عضو هیات رئیسه مجلس در توییتی نسبت به اظهارات مشاور رئیس جمهور واکنش نشان داد و نوشت: «جناب آشنا که طرفدار شفافیت بودجه هستند، بفرمایند چه مقدار بودجه گرفته‌اند و چگونه خرج کرده‌اند و دولت شما در دنیا چند نفر را با زبان فارسی آشنا کرده است؛ ولی خوب است بدانید جامعه المصطفی که همیشه کمتر از آن چیزی که تصویب می‌شود تخصیص می‌دهید ۳۰۰ هزار نفر را با زبان فارسی آشنا کرده است.»

همچنین امروز بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس به سخنان آشنا انتقاد کرد و در توئیتی نوشت: "آقای آشنا مدت‌ها است سعی دارد در مقام تئوریسین با انداختن تو در زمین دیگران ناکارآمدی خود و دوستانش را بر دوش دیگران بیاندازد. اینبار در بودجه ۹۸ که تدوینی از طرف دولت بوده را با ناآشنایی تحلیل کرده است. آقای تئوریسین؛ مجلس تدوین گر نیست، ریل گذار است. هرجا اشتباه رفتی باید به ریل برگردی."
حمله به مشاور رییس جمهور/ رمز گشایی از افشاگری آشناانتقاد تند روزنامه جوان از مشاور رییس جمهور

این فقط نمایندگان مجلس نبودند که سخنان آشنا ناراحتشان کرده است. امروز روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران هم به تندی به مشاور رییس جمهور تاخت و در مطلبی با عنوان "عملیات فریب آشنا در بودجه" نوشت: "تقلیل‌دادن چالش بودجه‌نویسی ایران که یکی از پنج ابربحران اقتصاد ایران به‌زعم مشاوران اقتصادی دولت معرفی می‌شود به بودجه نهاد‌های غیردولتی (انقلابی، مذهبی و تبلیغاتی)، مصداق به انحراف بردن مبحث بودجه‌ریزی غیرعملیاتی ناصواب است."

به عقیده روزنامه جوان چالش اصلی بودجه دولت بدهی بیش از ۵۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت است. این روزنامه نوشته است: «با مطرح شدن دوباره حواشی بودجه و بهره‌برداری برخی جریان‌های سیاسی برای القای این دروغ که سهمیه‌ها برای برخی نهاد‌های غیردولتی، دست دولت را برای اداره کشور بسته نگه داشته، برخی به‌دنبال جدل‌های بیهوده و بی‌تأثیر در اقتصاد هستند.»

با این اوصاف آیا اظهارات آشنا درست است؟ ریخت و پاش‌ها بودجه در چه ابعادی است؟ و منظور از ابعاد پنهان بودجه چیست؟

حمله به مشاور رییس جمهور/ رمز گشایی از افشاگری آشنامهدی پازوکی کارشناس بودجه می گوید سخنان مشاور رییس جمهور درست است

مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی و تحلیلگر مسائل بودجه در این باره به فرارو گفت: «بودجه در ایران کاملا شفاف است. همین حالا لایحه بودجه سال ۹۸ در دسترس همه قرار دارد و تمام ابعاد آن روشن است، اما کسی حال ندارد این‌ها را بخواند و بررسی کند. سخنان آقای آشنا درست است. بی انضباطی مالی از دوره آقای احمدی نژاد در بودجه کشور افزایش یافته است.»

او افزود: «این موضوع در ساختار بودجه کاملا روشن است. به عنوان مثال دبیرخانه ستاد انقلاب فرهنگی، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری و بسیاری از نهاد‌های فرهنگی غیر دولتی ردیف بودجه دارند مگر دبیرخانه مجلس خبرگان را باید با چند نفر اداره کرد که هفت میلیارد تومان اعتبار دارد.»

این کارشناس مسائل بودجه گفت: «آقای آشنا درست می‌گوید. پشت سر تصویب بودجه‌های غیر ضروری برخی نمایندگان مجلس، برخی چهره‌های با نفوذ سیاسی و مذهبی و برخی نهاد‌ها قرار دارند. این بودجه‌ها مجموعا و به صورت کلان دیده بشوند و رقم بسیار بزرگی می‌شود. الان می‌بینید که در مدارس برخی مناطق کشور مشکل میز و صندلی و بخاری دارند، خب کدام عقل می‌گوید که ما برویم در پرت و دور افتاده‌ترین مناطق در اثر فشار فلان نماینده دانشگاه بسازیم.»

به عقیده پازوکی "دولت به تنهایی نمی‌تواند این مشکلات را رفع و رجوع کند و مجموعه حکومت باید به این جمع بندی برسد که این مشکل را رفع نماید. خصوصا در نهاد‌هایی که خیلی قدرتمند هستند. مثلا در بخش‌های نظامی یک دانشگاه کافی است. کشور اینهمه دانشگاه دارد از دانشجویان همین دانشگاه‌ها استفاده شود. در حال حاضر چندین دانشگاه نظامی در کشور وجود دارد؛ مالک اشتر، امام حسین (ع)، بقیه الله، علوم پزشکی ارتش و... این موارد در مجموع هزینه‌های بسیار کلانی را برای کشور در بر دارد."

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: "نمایندگان در بررسی بودجه باید منافع ملی را ببینند، منطقه‌ای عمل کنند، ولی منافع ملی را نادیده نگیرند. شما جامعه الامصطفی العالمیه را ببینید، در ۶۰ کشور جهان نمایندگی دارد مگر وزارت خارجه است. حتی وزارت خارجه هم در خیلی مناطق نیاز به نمایندگی ندارد. دانشگاه مرحوم آقای شاهرودی "دانشگاه عدالت"، این همه دانشکده حقوق در کشور داریم چرا باید دولت به این دانشگاه خصوصی کمک کند. دانشگاه امام صادق، چرا این همه گسترش پیدا می‌کند؟ اینهمه دارایی دارد چرا باید ردیف بودجه داشته باشد؟ اینهمه دانشجویان دانشگاه‌های دولتی بیکارند و ما در ۳۱ استان ۳۱ دانشگاه فرهنگیان درست کرده ایم. هیچ توجیه اقتصادی ندارد، جالب آنکه نفرات برتر کنکور بیکارند و نفراتی با رتبه‌های بسیار پایین‌تر در دانشگاه فرهنگیان از روز اول استخدامند و حقوق می‌گیرند. این‌ها باعث تبعیض می‌شود، باعث می‌شود نیرو‌های خلاق وارد آموزش و پرورش نشوند.»

او تاکید کرد: "این موارد نشان می‌دهد که مجموعه حکومت باید به این نتیجه برسد که این موضوعات را حل نمایند. "

پازوکی در ادامه تصریح کرد: «آقای آشنا مشاور رییس جمهور است از قضا سابقه اطلاعاتی و امنیتی هم داشته است، خب لطف کنند پشت پرده را افشا کنند. بگویند که شبکه‌هایی که پشت گرفتن این بودجه‌ها هستند چه کسانی اند. دولت از وزارت اطلاعات بخواهد وارد این داستان شود و بررسی کند که سرنوشت این پول‌ها چه می‌شود. بی انضباطی اقتصاد ایران اگر حل و فصل نشود قطعا در بلند مدت امنیت ملی کشور را با مشکل روبه ور می‌کند.»

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه "در خیلی موارد بَرج ما بیش از خرجمان است"، گفت: «درجا‌هایی هزینه می‌کنیم که نباید هزینه کنیم. در حال حاضر چند خبرگزاری اصلی کشور وابسته به نهاد‌های حکومتی و دولتی هستند، این‌ها پولشان از کجا می‌آید، این‌ها که درآمد و موسسه اقتصادی ندارند.»

او با انتقاد از مجلس شورای اسلامی گفت: «نظارت مجلس به شدت ضعیف است. بودجه خود مجلس هم جای بحث دارد. ۳۰۰ نماینده در مجلس هستند. ۴۰ سال است مجلس هر سال بودجه عمرانی می‌گیرد. مگر چقدر ساخت و ساز دارد. آیا این پول‌ها نباید خرج مدارس مملکت شود. مشکل ما ساختمان‌های مجلس است یا حاشیه نشینی در چابهار. نیمی از جمعیت این شهر حاشیه نشین هستند. نمایندگان باید به این موارد بپردازند.»

پازوکی درباره لابی‌های موجود برای دریافت بودجه گفت: "این نهاد‌ها و موسسات لابی قوی دارند. خوب است آقای آشنا این مورد را باز کنند که این لابی‌ها به کجا وصلند. آیا در دولت هم نفوذ دارند؟ "

این کارشناس بودجه گفت: «عموما بودجه‌های جاری (حقوق) صددرصد تخصیص پیدا می‌کند، اما بودجه‌های عمرانی نهایتا تا ۷۰ درصد اختصاص پیدا می‌کند. اگر از ریخت و پاش‌ها کاسته شود می‌توان بودجه عمرانی بیشتری تخصیص داد. در این حالت پیمانکار‌ها کار می‌کنند، بیکاری کاهش می‌یابد، زیر ساخت‌های کشور تقویت می‌گردد و ....»

او در بیان ابعاد دیگری از بودجه گفت: «در دولت آقای احمدی نژاد با مجوز‌های خاص حقوق برخی نهاد‌ها افزایش یافت. مثلا حقوق پرسنل یک نهاد خیلی بیشتر از آموزش و پرورش است. چرا باید کارمند کارگزینی یک نهاد خاص بیشتر از کارمند کارگزینی آموزش و پرورش حقوق بگیرد.»

پازوکی تاکید کرد: "نمایندگان باید مانع از این اتفاق شوند و اعتراض کنند. نمایندگان نباید تصویب کنند. مجلس نقش نظارتی خود را به درستی انجام نمی‌دهد. از طرف دیگر بودجه‌هایی را هم به دولت تحمیل می‌کند. سال گذشته مجلس نمی‌توانست پروژه جدید وارد کند، عناوین پروژه‌ها را تغییر داد. سال گذشته فقط ۵۲ پروژه جدید با تغییر عناوین به دولت تحمیل شد و هزاران میلیارد تومان بار مالی به وجود آورد. مهمترین کمیسیون مجلس برنامه بودجه است. بروید بررسی کنید در حوزه انتخابیه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه چقدر پروژه تصویب شده است. در مجلس برای ورود به دو کمیسیون همیشه دعواست، یکی برنامه و بودجه به دلیل اینکه اعتبار بودجه آنجاست و دیگری کمیسون سیاست خارجی به دلیل اینکه آنجا سفر خارجی وجود دارد. اینجاست که باز هم باید گفته مجموعه حکومت باید مانع از این اتفاقات شود و دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکل را حل کند. "
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
من از بیگانگان هرگز ننالم
کاظم
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
با تشکر از فرارو. کاش می شد این سخنان را دانلود کرد.
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
باید گفت چراغی که به خونه رواست برای مسجد حرامه،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
دولت اگر راست می گوید تمامی ردیف بودجه های غیر ضروری را حذف کند و به ملت اطلاع رسانی نماید ودرغیرمقصر اصلی خود دولت است و فرافکنی اش از طرف ملت قابل قبول نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
سیاست همیشه و همه جا نقش کلیدی دارد. حتی اگر شما با آن کار نداشته باشید، او با شما کار دارد. به قول برتولت برشت:«بدترین بی‌سواد، بی‌سواد سیاسی است. وی کور و کر است، درک سیاسی ندارد و نمی‌داند که هزینه‌های زندگی از قبیل قیمت نان، مسکن، دارو و درمان همگی وابسته به تصمیمات سیاسی هستند. او حتی به جهالت سیاسی خود افتخار کرده، سینه جلو می‌اندازد و می‌گوید که؛«از سیاست بیزار است».
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
آقای آشنا کاملاً درست گفته و مردم با گوشت و پوشت و استخوانشون این مسئله رو درک می کنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
اشنا در نقشی شبیه مشایی احمدی نزاد
معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
1200 هزار میلیارد تومان بودجه شرکتهای دولتی که بررسی نمی‌شود. 407 هزار میلیارد بودجه مورد بررسی مجلس که بیش از نیمی از آن دولتی است. کل بودجه فرهنگی کشور حدود 6500 هزار میلیارد و بدهی مالیاتی بانک مرکزی 5000 هزار میلیارد تومان. واقعا بازی آشنا با بودجه عالی است. اگر چه مثل 6 دفعه قبل منتشر نخواهی کرد.
محبوب
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
تمام سخنان اقایان اشنا و پازوکی کاملا شفاف و حقیقت است نماینده ای که اعتراض می کند از ضعف مجلس است که نمی توانند به وظایف قانونی خودعمل کنند فقط این را بلد هستند که زود از کوره در روند و به این و ان بر چشب بزنند به قول اقای پازوکی اقای اشنا فرد امنیتی است به اینکه نمی تواند بر چسب بزنید با استدلال و منطق جوابش را بدهید متاسفانه بعضی از نماینگان مثل اینکه از اوضاع کشور و مردم بی خبر هستند و در مدینه فاضله زندگی می کنند دانشجوی خارجی می اید در اینجا علوم اسلامی تحصیل کند چرا بودجه اش از جیب مردم پرداخت گردد مگر دانشجویان ما که در کشور های خارج تحصیل می کنند کشور میزبان به انها حقوق خانه و امکانات رایگان در اختیارشان می گذارد شما را به هر چه اعتقاد دارید به فکر کشور و مردم باشید
ناشناس
Germany
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
البته بعضی از دانشجوهای ایرانی در خارج از دانشگاه میزبان بورسیه میگیرن و دانشگاه بهشون پول میده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
10:03 دانشگاه های خارج به دوره لیسانس بورس نمیدن ، از لیسانس شهریه میگیرن به دانشجوی ارشد و دکترا در قبال تولید علم پول میدن
حمید
United States of America
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
"در مجلس برای ورود به دو کمیسیون همیشه دعواست، یکی برنامه و بودجه به دلیل اینکه اعتبار بودجه آنجاست و دیگری کمیسون سیاست خارجی به دلیل اینکه آنجا سفر خارجی وجود دارد."
وقتی نماینده های مجلس اینجورین چه انتظاری داری؟
ناشناس
United States of America
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
امروز در خبرها امده که سازمان برنامه در کزارشی از عملکرد اقتصاد ایران اعلام کرده در 8 ماه اول امسال صادرات نفت و میعانات گازی ایران با کاهش بسیار به دو میلیون بشکه در روز رسیده. همین اطلاعات نشان میده که متاسفانه در دو ماه اخیر میزان صادرات نفت و میعانات گازی چه اندازه کاهش شدید داشته و به زیر 700 هزار بشکه رسیده و ان ناشی از تحریم خرید نفت ایران است. چون در ششماه اول امسال که تحریم هنوز کامل اجرا نشده بود صادرات نفت و میعانات گازی متوسط حدود 2.5 میلیون بشکه یا مجموعا 450 میلیون بشکه برای 180 روز بوده. ولی در دو ماه مهر و ابان میزان صادرات نفت ایران به زیر 700 هزار بشکه کاهش داشته یا مجموعا 42 میلیون بشکه برای 60 روز. بنابراین برای 8 ماه یا 240 روز مجموع صادرات نفت و میعانات گازی به زیر 500 میلیون بشکه رسیده که در روز می شود همین حدود 2050 هزار بشکه! انها که به اقتصاد ایران و سیاست بین الملل اشنا هستند می دانند این برا اقتصاد ایران بعین به صفر رساندن درامد نفتی و این به چه معنی است که متاسفانه تحریم خرید نفت ایران بسیار موثر بوده و در صورت ادامه این روند چه تاثیرات عظیم و منفی برای اقتصاد کشور خواهد داشت . تا دیر تر نشده مسئولان بالای کشور باید برای این روند فکری بکنند. چند ماه دیگر برای اقتصاد ایران خیلی دیر است. البته برخی دوستان هم نگویند ما مثلا کارشناس تحریم ایران در وزارت خزانه داری امریکا هستیم. همینطور که می بینید یک ضرب و جمع ساده است و همه می توانند به این برسند. حالا ببینیند کارشناسان خزانه داری و وزارت خارجه امریکا که دسترسی به اطلاعات بسیار ریز تر دارند به چه راحتی دارند این اطلاعات را به نفع سیاستهای خود تحلیل می کنندو ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
دقیقا درسته و این تنها یکی از ابعاد سونامی اقتصادی است که دارد بسوی ما می آید . صنعت و تولید در کشور دارد نفس های آخرش را میکشد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
هي واي من
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
از رویاه پرسیدن شاهدت کیست گفت دمم! خخخ بودجه ی نهادهای مرتبت با ریاست جمهوری 30 درصد رشد داشته است!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
چرا به جای پاسخگویی فرار به جلو میکنی عالیجناب!
ناشناس
Germany
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
کل بودجه هایی که داری میگی پیش بودجه ای که وزیر مستعفی برای کارانه پزشکها میخواست هیچه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
لطفا با مدرک حرف بزن میزان اون بودجه رو بگو تا مردم خودشون مقایسه کنند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
این همه خبرگزاری وپایگاه خبری که اغلب به یک طیف خاص تعلق دارند بودجه شان از کجا تامین می شود؟
علی ازدیاراستادمطهری
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
اینقدر این اظهارات آشنا ... زیادی بود
که نمایندگان همسو هم بهش ایراد گرفتن ...
واقعأ این آشنا ملت رو چی فرض کرده؟؟
آقای آشنا با این اراجیف نمیتونی ذهن ملت رو از این همه فساد , بی عرضگی , خیانت , رانت وووو دولت منحرف کنی ...
اینو بفهم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
علی تعجبم تو همه نظراتت یک جور دیگه ست یا عقل و خرد در نظر تو یک مفهوم دیگه داره یا اینکه تعمدی در کاره! ببینم فرارو جرات چاپ داره یا فقط بلده نظرات امثال تورو بچاپه.
سینا
United States of America
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
درود بر این استاد شجاع و دلسوز که گوشه ای از حقایق را بدون ترس و مجامله اشکار ساخت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
باز فصل بودجه شد و ماهیگیری این اعتدالیون بی کفایت شروع شد
آشناخان بفرما دزدی مسئولان دولتی و برادران چه ربطی داره به بودجه فرهنگی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
بودجه فرهنگی یا نوندونی برای بعضیا!در ضمن من طرفدار دولتیها نیستم همتون در مکیدن خون مردم دستتون تو یک کاسه ست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
امان از آشنا و همه آشناها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
خود این آشنا در مرکز بررسی های استراتژیک چقدر از بیتالمال بودجه میگیره و کارکردش چی بوده به نفع جامعه چقدرمحقوق میگیره این طلاب جامعه المصطفی چقدر میگیرند مقایسه بشه ؟
افوس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
مردم ایران سلام،

کل بودجه سال98بالغ بر 1700هزار میلیارد تومان!!!

بودجه ی شرکت های دولتی و بانک ها 1250هزار میلیارد تومان یعنی 75درصد کل بودجه!!!

این بودجه ی 1250هزار میلیاردی در هیچ دوره ای بر رسی نمیشود ،با این استدلال که شرکت ها زیاد است و مجلس وقت کافی ندارد!!!!!!!

دقت لطفا؛
بودجه ی 4شرکت دولتی: شرکت ملی نفت، شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی، شرکت پالایش نفت آبادان و شرکت ملی گاز تقریبا 60درصد بودجه ی کل کشوره که از هرگونه بررسی و نظارت معاف میباشد؟؟؟؟

بیشترین رانت ها و حقوق های نجومی و فسادهای بزرگ در همین 4شرکت اتفاق می افتد.

شاید با این توضیحات ، دوستان بهتر در مورد شانتاژ رسانه ای در مورد بودجه ی سازمان های دینی قضاوت کنند!!
برگی کوچک از کتاب بزرگ فساد و جنگاوران روانیه همیشه "آشنا"
والسلام
ناشناس
France
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
داداش شما ارقام رو درست ننوشتید و یا خبر ندارید
1700 هزار میلیارد تومن کل نقدینگی موجود در کشور هست و نه رقم بودجه ..
ناشناس
Singapore
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
رقم بودجه 98 که : ۱۱ میلیون و ۹۴۹هزار میلیارد ریال تقریبی 119 هزار میلیارد تومانه این 1700 هزار میلیارد رو از کجا اوردی اصلا این آمار ارقام رو از کجا آوردی حتما از "جامعه مصطفا" !!!!!
خیلی جالبه در مرام اینا هدف وسیله رو توجیه میکنه (بدجور ها!!!)یاد آمارهای محمود بخیر !!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
بله دیگه فساد های اصلی ول میکنند دنبال چیز های کوچیک میگردند تا بزرگ جلوه بدن کل بودجه فرهنگی کشور 7 8 هزار میلیارد تومن اون وقت 1692 هزار میلیارد تومن همه صحیح درست هیچ عیش و نوشی فسادی درش نیست مثلا حقوق ماهانه رئیس شرکت گاز قبلا مطرح شد 99 میلیون در ماه
Ali
United States of America
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
حداقلش اینه که این شرکتها اگه بودجه ای هم صرف میکنند، بار اصلی تولید ثروت در کشور را بدوش میکشند.
انها که الان اعتراضشان بلند است صرفا مصرف کننده بودجه اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
کذب محض
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
خیلی جالبه نتیجه اینهمه بودجه برای این نهاد ها نتیجه این شده که می بینیم .
حامد
Hungary
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
درآمد حاصل از فروش نفت کم شده و بودجه بگیران دچار مشکل شدند. مقصر اصلی ترامپ است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
بهتر است بجای جنجال بودجه بگوییم جنجال ساختگی تا متوجه اوضاع کلی و خطرناک بودجه ۹۸ نشویم.
کسری بسیار شدید که حذف بودجه فرهنگی ذره ای اثر در بهبود این غول بی شاخ و دم ندارد.
چرا با مردم صادق نیستید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
اگر آشنا یک و فقط یک حرف راست زده باشه همینه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
شاهد روباه هم از راه رسید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
امید است شفاف سازی، عدالت محوری و واقع بینی سرلوحه تفکر حاکمان و دولتمردان قرار گیرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
جناب آقای حسام الدین آشنا چطور فراموش کردند که در دوران جوانی خود ایشان از محصلین همین حوزه هایی بوده اند که امروز اینگونه به آنان میتازند؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
اون موقع که ایجور نبود عزیز جان یه بار دیگه حرفای آقای آشنا رو گوش کن خودت میفهمی که چی شد که ایطور شد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
چه ربطی داره؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
چهل سال دارین تلاش میکنین تا روند بودجه ریزی اصلاح بشه ولی هنوز نشده !!!!!! اینها مشکل اصلی مملکته نه .........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
حالا چرا روزنامه جوان به خود گرفته است مگر ایشان هم سهمی دارد که نگران است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
نه پس از آسمون براشون می یاد
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
فقط سخنان جناب پازوکی را تایید میکنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
یک کلاف در هم تنیده است. اینطوری نیست که مجلس یکطرف باشه دولت یکطرف. اینا شبکه دارن. دولتیها توی مجلس لابی می کنن. مجلسی ها توی دولت. خوب معلومه وقتی روابط جای قاون و ضابطه رو بگیره همین طوری میشه.
آقای آشنا نگفته چطوری یه وزیری بعد از چهار بار استیضاح شدن می مونه. خوب معلومه به نماینده ها امتیاز میدن. کرم از خود درخته.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
در مجلس برای ورود به دو کمیسیون همیشه دعواست، یکی برنامه و بودجه به دلیل اینکه اعتبار بودجه آنجاست و دیگری کمیسون سیاست خارجی به دلیل اینکه آنجا سفر خارجی وجود دارد.
همین را بخوانید تا بفهمید چرا بدبختیم
امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
پازوکی گفته است بودجه کاملاً شفاف است. چرا دروغ می گویید؟ چرا از بودجه غیر شفاف و فله‌ای شرکت‌های دولتی نمی‌گویید که دوسوم درامد کل کشور یا کل ملت را به خود اختصاص داده و در عین حال، هر سال هم در حال زیاندهی هستند. آیا اینها خوب است، ولی نهادهای نظامی و فرهنگی با برخی از مشکلاتی که دارند، بودجه‌یشان باید به صفر برسد؟! مثلا 2 میلیارد برای کل یک دانشگاهی مثل دانشگاه امام صادق ع که فقط حدود سه سال است که از بودجه کشور همه به آن کمک می‌شود، بودجه زیادی است؟ خبر دارید که چقدر از بودجه پژوهشی کل کشور امسال کاهش یافته است؟ می‌خواهید همین باقیمانده هم حذف شود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
آقای آشنا ، جناب آقای روحانی رئیس جمهور آیا رای مردم را دارد یا رای نماینده های مجلس و آن قبیله هائی که گفتی؟ نمیشه با کت و شلوار شنا کنی و لباس هایت خیس نشوند آقای روحانی قدرت و شهامت اگر داشت نباید میگذاشت اینگونه بهش فشار بیاورند اگر ایشان پشتوانه اش به رای مردم گرم است بایستی در این موارد محکم برخورد کند و لابی هیچکس را نپذیرد و فقط به قدرت مردم اعتماد کند به طور شفاف و بدون هیچ ملاجظه ای با مردم حرف بزند و هرگونه فشار اشخاص و گروه ها را افشا کند و بودجه را با توجه به نیاز واقعی کشور ببندد نه با فشار این و آن و بعد تو را بفرسته اینجا توجیه کنی بی عرضه گی اشان را نه برادر به ایشان بفرمائید اگر راست میگوید نه تنها برای دوستان خود ارفاق نکند بلکه برای هیچ کسی حتی اعضای حاکمیت چنین ارفاقی را نپذیرد اگر چنین کرد آنوقت ببیند مردم چگونه تو دهن هر نابخرد و کلاهبرداری که بخواهد کیسه بیت المال را در خونه خودش سوراخ کند آنچنان کاهگل میگیرند که درس عبرتی برای هر نامردی بشه یکبار بهش بگو امتحان کن و اینقدر ننه من قریبم بازی درنیار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
یه بچه هم میدونه که حرفای آشنا درسته
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
آقای آشنا با موج سواری خیلی خیلی خوب آشناست.
ولی با درد و رنج مردم آشنایی ندارد و خبر ندارد و اقتصاد کشور به برجام و امثال آن گره زدن
با صداقت آشنایی ندارند که زیان و ضرر وزیران نفت (کرسنت و ... )، مسکن،صنعت،علوم و ... که به مردم نمی گوید
سعید مسلمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
جناب میر ابادی این سیصد هزار نفر که فارسی یاد گرفتند چه دردی از ملت مارا حل کردند چرا به مردم نمی گویید 50 در صد بودجه صرف عطینا میشود شما به جای اینکه دنیا را مسلمان کنید خرج جوان های ایرانی کنید که از دین خارج نشوند جلوی بیکاری ملت را بگیرید اگر خبری ندارید بیشتر کارخانه های مملکت در حال تعطیلی و بزودی همه بیکار میشوند مگر ما تعهد داریم خرج منطقه را بدهیم و مردم خودمان در حسرت یک وعده گوشت در ماه بمانند مشکل شما پوسته ای است که دور خودتان تنیده و مردم ایران را نمی بینید هیچ دشمنی بدتر از جهالت نیست
ناشناس
Italy
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
افرادی مثل آشنا یا دانسته و یا نادانسته دارند خوراک تبلیغات دشمنان اسلام و قران را درست میکنند و دشمنان اسلام عزیز بیشتر مانور را روی بودجه های نهادهای مقدس مذهبی میدهند نهادهای مذهبی که از نان شب برای کشور ما واجب تر هستند همان طور که شکم به غذا نیاز دارد ذهن انسان هم به غذا نیاز دارد تا سره را از ناسره تشخیص دهد و این جز وظایف این نهادهای مقدس مذهبی مثل جامعه المصطفی و بقیه هست که دشمنان برای بودجه بسیار ناچیز این نهادها تبلیغات به راه انداخته اند بودجه ای در برابر اختلاس هایی که برادران رییس جمهور و معاون رییس جمهور انجام میدهند عددی نیست
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
تمام این بودجه های مورد نظراقای آشنا از سرانه بهداشت وآموزش وپرورش برداشته میشه کاملاگ درست میگه واما روزنامه جوان که حق وحساب خودش رو گرفت اون چرا ناراحته لابد برای بودجه 99 زور میزنه.
اسد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
تمام سخنان هرکس درمورد بودجه وناشفاف بودن آن درست است کشور باتمام ثروتی که دارد نباید وضعیت مردم به این بدی باشد
شفا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
تمام سیاسیون برای خودشون بودجه تعریف کردند ای کاش دستگاهایی که بودجه میگیرند دولت ازشون نترسد روی سایت مخصوص قراردهد تابه کشور ومردم جواب دهند مثل اعضای کمیسون برنامه وبوجه مجلس که تمام نمایندگان برای آن سر ودست میشکنندتابرای خود وحوزه انتخابیه بودجه بیشتری بگیرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
سلام، باز شدن باب پیمانکار بازی درسطح مدارس مفسده بزرگی است ای عقلا به دادکشور برسید
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
آقایان نمایندگان مجلس ! چرا وقتی سخن درستی می شنوید ناراحت می شوید . البته که بودجه ما حیف و میل می شود ، اینهم سنت غلط گذشته هست و باید اصلاح شود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
اشتباها منفی زدم ببخشید نظرم مثبته.
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین