bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۸۵۹۴۰
نگاهی به سخنان تازه آیت الله مصباح یزدی

رئیس‌جمهور ایده‌آل مصباح یزدی کیست؟

«طبیعتا امثال آقای احمدی نژاد و آقای سعید جلیلی در گذشته افراد ایده‌آلی از نظر آیت الله مصباح یزدی بوده اند. چرا که ایشان از آن‌ها بسیار تعریف و تمجید کرده است و مشابه آن‌ها را هم افراد ایدئال می‌داند. احتمالا کاستی مورد نظر آیت الله مصباح این است که نظام نتوانسته است از جنس افرادی مانند احمدی نژاد و دکتر جلیلی فراوان تکثیر و تولید کند.»
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۷
فرارو- آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی معتقد است که نیروی ایده‌آل در کشور برای ریاست جمهوری وجود ندارد و چاره‌ای نیست جز این که از میان چهره‌ها موجود گزینه بهتر را انتخاب کرد. او عدم نیروسازی را به عنوان یک "غفلت" مطرح می‌کند.
رییس جمهور ایدئال مصباح یزدی کیست؟آیت الله مصباح در سال 92 کامران باقری لنکرانی را اصلح برای ریاست جمهوری دانست
به گزارش فرارو، آیت الله مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در اظهار نظری از برخی کاستی‌ها و اشتباهات در گذشته برای تربیت نیرو‌های موثر و مدیر در کشور سخن گفت. به عقیده او " برخی جا‌ها اشتباهاتی رخ داد و کم کاری و غفلت صورت گرفت و نیروسازی برای آینده با برنامه دقیق و صحیح صورت نگرفت. اگر هوشیارانه‌تر عمل کرده بودیم، امروز نظام ما برای این‌که کسی را برای پستی تعیین کند، این قدر در تنگنا نبود! "

مصباح یزدی همچنین افزود: «همین امروز چند نامزد ایده‌آل برای ریاست‌جمهوری کشور سراغ دارید؟ چاره‌ای نیست که بین افراد کسی را مدنظر قرار دهیم که نسبت به دیگران بهتر باشد، نه این‌که کامل و ایده‌آل باشد. این یعنی به فکر ساختن نیروی معتقد متخصص نبوده‌ایم. یکی از عوامل ضعف ما، همین غفلت بوده است و جا دارد تا فرصت هست، این غفلت را جبران کنیم؛ البته اگر امروز شروع کنیم، ۲۰ سال دیگر نتیجه خواهد داد.»

دقیقا مشخص نیست که می‌توان این سخنان مصباح یزدی را به روسای جمهور پیشین و رییس جمهور کنونی تعمیم داد یا خیر، با این حال به نظر می‌رسد او دلخوشی از روسای جمهور ندارد.

وی درباره مدل مورد نظرش برای تربیت نیرو می‌گوید: "الگوی این کار نیز همین نهاد عقیدتی سیاسی در سپاه پاسداران است. دین، دشمن‌شناسی، شناخت موقعیت‌های اجتماعی، جلوگیری از ورود نفوذی‌ها از جمله اموری است که این نهاد، تجربه‌ای حدود چهل سال برای آن دارد که باید این تجربه را با رفع نواقص آن، تکمیل و تدوین کرده و در اختیار دیگران قرار دهد. "
 
مصباح یزدی این سخنان را در دیدار مسئولان عقیدتی سیاسی حافظت اطلاعات سپاه بیان کرد.

انتخابات ریاست جمهوری دو سال دیگر در کشور برگزار خواهد، سال آینده انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. با این وجود شواهد نشان می‌دهد جریان اصولگرا فعالیت‌ها خود را آهسته آهسته برای حضور در این دو انتخابات آغاز کرده است.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی از جمله روحانیونی است که حضور فعالی در عالم سیاست دارد. موسسه او طیف مهمی از سیاستمداران اصولگرا را پرورش داده است. سیاستمدارانی که برخی از آن‌ها تحت لوای جبهه پایداری در کشور فعال هستند.

مصباح یزدی از جمله چهره‌هایی است که کاملا در تقابل با جریان اصلاح طلب قرار دارد. او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ به حمایت تمام قد از محمود احمدی نژاد پرداخت و در همان زمان بود که جریان سیاسی منتسب به او در ساختار قدرت نفوذ زیادی پیدا کرد.

پس از پیروز احمدی نژاد در آن انتخابات مصباح یزدی در اظهار نظری جنجالی درباره رییس جمهوری وقت گفت: «وقتی رئیس‌جمهوری از جانب رهبری نصب و تأیید می‌شود به عامل او تبدیل شده و از این پرتو نور بر او نیز تابیده می‌شود. وقتی ریاست‌جمهوری حکم، ولی فقیه را دریافت کرد، اطاعت از او نیز، چون اطاعت از خداست.»

مصباح یزدی با وجود اینکه از حامیان جدی محمود احمدی نژاد بود، اما در دور دوم ریاست جمهوری او پس از چرخش احمدی نژاد به سمت مشایی و شکل گیری حلقه موسوم به "انحرافی"، او نیز همچون دیگر اصولگرایان سعی کرد که خود را از احمدی نژاد جدا کند. مصباح یزدی در آن زمان حتی از "جادو شدن" رییس جمهور وقت سخن گفت.



آیت‌الله مصباح یزدی پس از آن در انتخابات سال ۹۲ سعی کرد با طرح بحث انتخاب اصلح نامزد مورد نظر خود را به اصولگرایان دیکته کند. آن فرد کسی نبود جز کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت دولت محمود احمدی نژاد، کسی که شباهت زیادی به رییس پیشینش داشت، اما برخلاف احمدی نژاد مطیع به نظر می‌رسید.

تیر آیت الله مصباح و همراهانش یعنی جبهه پایداری با عدم احراز صلاحیت باقری لنکرانی از سوی شورای نگهبان به سنگ خورد. کامران باقری لنکرانی شب اعلام صلاحیت‌ها و پس از اطلاع از ردصلاحیت به نفع سعید جلیلی کناره گیری کرد. این یک شکست بزرگ برای مصباح یزدی به حساب می‌آمد چرا که او در تائید باقری لنکرانی گفته بود: «بینی و بین الله شهادت می‌دهم که روی زمین و زیر آن آسمان کسی اصلح از آقای لنکرانی نمی‌شناسم. امیدوارم که این شهادت برگ زرینی در نامه ۸۰ ساله ام باشد.»

پس از آن مصباح یزدی نیز به حمایت از نامزدی سعید جلیلی پرداخت و گفت: «من و جبهه پایداری پیشتر کامران باقری لنکرانی، وزیر پیشین بهداشت دولت احمدی نژاد را اصلح تشخیص داده و بدین خاطر از وی حمایت کرده بودم، اما با انصراف لنکرانی به نفع جلیلی شرایط عوض شده است ...»

پس از شکست جلیلی در انتخابات حضور آیت الله مصباح یزدی در عرصه سیاسی کشور کم شد. حسن روحانی پیروز انتخابات شده بود کسی که اصلا مورد تائید مصباح یزدی نبود. جریان وابسته به او نیز آرام آرام از سوی اصولگرایان به گوشه رینگ هدایت شد. شکست در انتخابات مجلس گام بعدی بود که جبهه پایداری و آیت الله مصباح تجربه کردند.

اما سنگین‌ترین شکست آیت الله مصباح یزدی به انتخابات مجلس خبرگان رهبری باز می‌گردد. او که از حوزه انتخابیه تهران نامزد شده بود شکست سختی را تجربه کرد و نتوانست به مجلس خبرگان راه پیدا کند. وی در آن مقطع حمایت قاطع خود را از نامزد ابراهیم رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نکرد. به این حال جریان منتسب به او برای رئیسی فعالیت انتخاباتی کردند. این جریان تمایل داشتند که سعید جلیلی نامزد اصولگرایان باشد.
رییس جمهور ایدئال مصباح یزدی کیست؟
آیت الله مصباح از حامیان جدی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 بود
کاندیدای ایده‌آل مصباح کیست؟
حالا با این توضیحات سوال این است که کاندیدای ایده‌آل آیت الله مصباح یزی در مقطع کنونی چه کسی می‌تواند باشد و چه خصوصیاتی می‌تواند داشته باشد.

محمد صادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح طلب در این باره به فرارو گفت: «طبیعتا امثال آقای احمدی نژاد و آقای سعید جلیلی در گذشته افراد ایده‌آلی از نظر آیت الله مصباح یزدی بوده اند. چرا که ایشان از آن‌ها بسیار تعریف و تمجید کرده است و مشابه آن‌ها را هم افراد ایده‌آل می‌داند. احتمالا کاستی مورد نظر آیت الله مصباح این است که نظام نتوانسته است از جنس افرادی مانند احمدی نژاد و دکتر جلیلی فراوان تکثیر و تولید کند.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه تئوریسین و منشا فکری جریان احمدی نژاد آقای مصباح بوده است، گفت: «طبیعی است که آقای مصباح این رویکرد را مناسب ریاست جمهوری می‌دانند و بدیل آن را مناسب این مقام نمی‌دانند. به همین خاطر است که او می‌گوید قحط الرجال شده است.»

او افزود: «در جریان آقای مصباح شخصیت قابل اتکایی مثل احمدی نژاد دیگر پیدا نمی‌شود که بتوانند به او اعتماد کنند و بعد هم این اعتماد ادامه داشته باشد. چراکه درباره آقای احمدی نژاد نظر ایشان و بسیاری تغییر کرد و گفتند که احمدی نژاد اول با احمدی نژاد دوم متفاوت است.»

این فعال سیاسی معتقد است: «مسئله‌ای که این حضرات باید به آن توجه داشته باشند این است که وقتی تمام بستر‌های تولید فکر و اندیشه افراد را در گزینش‌ انتخابات‌های مختلف مسدود می‌کنید خروجی آن همین افراد متوسط الحالی می‌شود که به قول خودشان دیگر چاره‌ای ندارند که از همین افراد استفاده کنند. در مدیرت‌های اجرایی امکان رشد افراد غیر همسو داده نمی‌شود. در مجلس نظارت موثر که همان نظارت استصوابی بوده اجازه رشد همه سلایق را نداده و گزینش‌ها همه از یک سلیقه صورت پذیرفته است.»

جوادی حصار در پاسخ به این پرسش که با رویکرد، منش و روش آیت الله مصباح و جریان منتسب به او آن‌ها در انتخابات آینده پشت سر چه کسی قرار می‌گیرند؟، گفت: «جریان اصولگرا می‌تواند در انتخابات آینده پشت سر آقای لاریجانی، قالیباف، ضرغامی قرار گیرد البته این جریان نیز چهره نو و کارآمدی ندارد که بخواهند روی او حساب باز کند. آقای رئیسی هم که در دوره قبل مورد اجماع بود بعید است که در این انتخابات وارد شود. اما طیف آقای مصباح برای معرفی گزینه قابل اعتنا و موثر در کنش‌های انتخاباتی دستشان بسیار تنگ است و نمی‌توان در این باره پیش بینی دقیقی داشت. من بعید می‌دانم که حتی آقای جلیلی حاضر باشد در بازی از پیش باخته شرکت کند.».
رییس جمهور ایدئال مصباح یزدی کیست؟
آیت الله مصباح یزدی در سال 92 پس از  عدم احراز صلاحیت باقری لنکرانی از سعید جلیلی حمایت کرد

اما حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا هم درباره سخنان آیت الله مصباح به فرارو گفت: «چند نکته درباره سخنان آیت الله مصباح وجود دارد، اول اینکه کسانی که در ۴۰ سال گذشته رییس جمهور شده اند یا محصول دانشگاه بوده اند و یا محصول حوزه. اگر محصولات حوزه مثل مرحوم آقای هاشمی، آقای خاتمی، آقای روحانی آنگونه که باید عمل نکرده اند این ایراد به حوزه و امثال آیت الله مصباح وارد است که چرا نتوانسته اند کسانی را مناسب مسند‌های مختلف کشور تربیت کند. محصول دانشگاه هم آقای بنی صدر و آقای احمدی نژاد بوده اند، اینجا باید دانشگاه‌ها هم زیر سوال بروند که چرا نتوانسته اند این کار را انجام دهند.»

به گفته کنعانی مقدم "نکته بعدی این است که کادرسازی تکلیف احزاب سیاسی است. در کشور‌های دیگر تربیت افراد برای مسئولیت‌های اجرایی و حکومتی را احزاب بر عهده دارند. در ایران همه کسانی که رییس جمهور شده اند به نحوی خود را غیر حزبی می‌دانستند، اما در نهایت برخی از آن‌ها وقتی سر کار آمدند حزب تشکیل دادند و به نوعی احزاب دولت ساخته را به راه انداختند تا قدرت را حفظ کنند. روشن است که این روش غلط است."

این فعال سیاسی اصولگرا در توضیح نکته سوم درباره سخنان مصباح یزدی گفت: «ما باید ببینیم که آقای مصباح اساسا چقدر مقام رییس جمهوری را به عنوان کسی که قانون اساسی او را نفر دوم کشور می‌داند، به رسمیت می‌شناسند. این آقایان تا مدت‌ها بحث می‌کردند که رای اکثریت معنی ندارد، مقبولیت و مشروعیت هم نمی‌آورد. می‌گفتند که رای اکثریت ملاک تشخیص خوب و بد نیست.»

او در ادامه توصیح داد: «نکته چهارم این است که باید ببینیم ایشان تاکنون از چه رییس جمهوری حمایت کرده است. درباره این نکته هم بهتر است خود ایشان اظهار نظر کنند و ما تحلیلی ارائه ندهیم.»
bato-adv
د د
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
يه فاتحه بخونيد . يه ليوان آلم روش .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
احتمالا هلو گزینه نظر مورد ایشان است.
ناشناس
United States of America
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
هلو هلو هلو
ابوالقاسم فاتحی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
با سلام وقت آن رسیده است که تا دیر نشده است دست از برداشت های یک سویه و شیطنت آمیز برداریم و در فضای فعلی کشور که تقریبا همه مردم مشکل روزمره معیشتی دارند بیش از این در کوره اختلافات سیاسی و جناحی ندمیم . مردم را خسته تر و نا امیدتر نکنیم خدا را خوش نمی آید قطعا روزی که زیاد هم دور نیست همه باید در پیشگاه ذات حق پاسخگو باشیم و می دانیم در آن زمان جلوی قاضی نمی توان معلق بازی کرد. من از روزی که خود را شناختم تا به امروز علی رغم حضور مستمر در هرجایی که احساس ضرورت کردم با کمترین برداشت و بیشترین تلاش داخل هیچ جناح و باند و گروه سیاسی نشدم و نخواهم شد . زیرا تجربه زیسته من و تجربه تاریخ شفاهی انقلاب وتاریخ معاصر ایران و انبوهی از آموزه های دینی به وضوح و روشنی نشان می دهد ورو.د در هر جناح خود به نوعی بندگی و جاهلیت مدرن توجیه پذیر تبدیل شده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
جنگ برسرمیزوقدرت ومقام همچنان ادامه دارد،بدون اینکه چاره ایی بربیکاری وگرانی ومشکلات مردم اندیشیده شود.!!!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۹
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
چرا به احمدی نژاد استناد میشود؟
دولت فعلی ناکار آمد است
و دولت مطلوب و ایده آل ما دولت آیت الله دکتر رئیسی میباشد که قطعا تا الان همه فهمیدند از این دولت خیلی بهتره

برید حرفای وزیر مستعفی بهداشت رو ببینید ماهیت این دولتو خوب توضیح دادن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
رئیسی یعنی اعلم الهدا . سخنان هفتگی اعلم الهدا رو گوش کنی میفهمی رئیسی برنامه هاش چیه .
یلدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
2سال مونده به انتخابات باز مصباح هراسی رو شروع کردین؟
دیگه تکرار نمیکنم بسمه دیگه
علی
Germany
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
8 سال هم این یا همفکر این می آید و کشور باز مسیر فلاکت و بدبختی را طی خواهد کرد. تا سیاست این کشور بر این روال باشد هر روزمان بدتر از روز قبل خواهد شد .
ناشناس
France
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
خیلی وقت بود ازت خبری نبود
هرچند گاهی با نظراتت موافق نبودم اما‌ جات اینجا خالی بود
خوش آمدی صفا آوردی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
تمام بدبختی ما ملت از این القاب است. آیت الله دکتر رییسی! ایشان دکترای چه دارند؟ نکند دکترای ایشان نیز از آکسفورد است؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
حضرتعالی دولت آقای رئیسی رو دیدی که می گی از این دولت خیلی بهتره؟!!! از کجا متوجه شدی که دولت ایشان دولت (مطلوب و ایده آل) است؟!!!طرفداران آقای روحانی هم قبل از ایشان معتقد بودند که اگر روحانی در انتخابات برنده شود کشور گل و بلبل می شود ولی در عمل اتفاق دیگری افتاد...اشتباه ایشان را تکرار نکنید.
امیر
Netherlands
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
جناب رسواگر، مردم فهمیدن که دیگه نباید بین بد و بدتر انتخاب کنن واسه همین شعار می دن اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا، اونوقت شما به دروغ می گی مردم معتقدن که رئیسی از روحانی بهتره، نه مردم معتقدن چه روحانی که نزدیک به اصلاح طلب ها هست و چه رئیسی که اصولگرا هست هر دو از یه قماشن
کیشو
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
پولی که باید سبب آسایش مردم شود با بودجه رسمی تقدیم این شخص میشود که به هربهانه ای برای پیشبرد افکار خود پای مقدسات را وسط می کشد.
اگر مردم از صندوق ها قهر نکنند عواملش کمترین شانسی برای انتخاب شدن ندارند. واقعا در کجا زندگی می کنیم.
افوس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
آقای کیشو سلام،
تو سه خط پیامت 1 سفسطه و1دروغ و از هر دو بدتر با پیش شرط 2مورد اول ، یک راهکار مغالطه آمیز و خطر ناک ارائه دادی!!!(پول مردم دست مصباح نیست ، بلکه بالغ بر 1000هزار میلیارد تومان بوجه ی عمومی دولته که بدون نظارت در اختبار دولت هاست!!! اون کسی هم که با استفاده از مقدسات اهدافش رو پیس میبره ،کسیه که با استفاده از لفظ سیادت و رنگ سادات 8ماه مردم رو بجون هم میندازه!!!!! یا اونی که وزیراطلاعاتش رو بر مبنای فرزند حضرت زهرا بودن و نه تخصص انتخاب میکنه!!! یا روزی امام حسین رو مرد مذاکره و روز دیگر مرد ایستادگی معرفی میکنه!!!!)

راهکار خطرناک تون هم اینه که باز هم به قبیله ی زرسالار و اشراف جمهوری اسلامی رای بدیم!!! حاشا وکلا

البته این موارد در سایت سطحی و بدون عمق فرارو ممکنه برخی از مردم عزیزمون رو دچار شبهه بکنه ، ولی خودجنابتان هم میدانید که؛

دشمنی امثالتان و رسانه های اصلاحات نه بخاطر سیاست ورزی و حمایت از این و آن توسط مصباح یزدیه بلکه اوج کینه و دشمنی شما با مصباح

بخاطر ایستادگی و مناظرات منطقی و استدلالی در سالهای موسوم به دوم خرداد در برابر حملات شبانه روزی بزرگانتان به اسلام و اهل بیت و انقلاب و شهداست!!!!
یادتان که می آید؛" امام حسین رو هم استیضاح میکنیم!! بر علیه خدا تظاهرات میکنیم!!!! زیر سوال بردن قران!!!انکار وحی و نبوت!!!! انکار امامت و ولایت!!!! به موزه فرستادن امام خمینی!!!!تمسخر شهادت لقب خشونت طلبی به شهدا!!، و هزاران مورد دیگر!!
وباز هم یادتان هست که ، مصباح یزدی با منطق و استدلال تمام نقشه هایتان برای منحرف کردن جوانان رو خنثی میکرد؟؟؟
مناظره ی مصباح و حجتی کرمانی رو بخاطر دارید ، که چطور پس از ماه ها شانتاژ رسانه ایه قبیله ی اصلاحات چه افتضاحی ببار اوردند در این مناظره؟؟؟ و بعد از مناظره بود که کلا قید مناظره ی روبرو و آزاد رو زدند و به شیوه ی ناجوانمردانه و یهودیسم تحریف روی آوردند؟؟ دقیقا مثل همین مقاله ی فرارو؟؟؟

فرارو جان شاید بتونی عده ای دو برای زمان کوتاهی فریب بدی ولی این راه به ترکستان است!!

دوستان هموطن دقت کنید که در دعوای زرگری اصلاحات اصولگرا نیفتید ،

بازی اصلاحات اصولگرا اتفاقا ، نیرنگ قبیله ی مافیاییست که مردم به انقلابیون حقیقی رجوع نکنند
مثال؛ آیا شما فرقی بین ، لاریجانی و روحانی و هاشمی و موسوی و خاتمی و ناطق میبینید؟؟؟
اینها همیشه رقیب هم بودند و ما هم نا آگاهانه در این بازی گرفتار بوده ایم و چه بسا با هم تندی هم کرده ایم.
والسلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
آفرین افوس . اصلاح طلب و اصول گرا باید تمام شود تا جریانی مردمی ظهور کند که تمام هم و غمش مردم ایران اسلامی باشد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
آقا یا خانم افوس شما صحبت از مباحثات منطقی این آقا در دوران اصلاحات کردید. یکی از این صحبتهای منطقی! علامه مصباح اینه که مردم برای تعیین سرنوشتشان چکاره اند؟ ایشان تئوریسین استبداد دینی بوده و ذره ای به رای و نظر مردم اعتقاد ندارند چرا با خودتان و مردم روراست نیستید؟
کیشو
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
فراروی عزیز.نصف کامنت بنده را حذف کردیدواین شبهه پیش آمد که قصد بنده تشویق به رای دادن است.خواهش می کنم کامنت های بنده را یا کامل چاپ بفرمایید یا اگر نیاز به جرح وتعدیل دارد چاپ نکنید. بخش سانسور شده توسط فرارو گوشه ای کوچک از شیرین کاری های مصباح یزدیست که خوشبختانه در اینترنت قابل جست وجوست. خداوند این کشور را ازدست فتنه آنوسی ها دور نگه دارد.
نسل انقلاب کرده
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
جناب کیشو:باهمین تز به روحانی رای دادیم ولی نشد که نشدآنچه که می خواستیم بشود.حالا دولتی داریم مثل آش شله قلمکارهرجناحی درآن کارخودش رامی کند.
بودجه های کلانشان رامی گیرند
امیر
France
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
جناب افوس،مردم دیگه گول اصلاح طلب و اصولگرا رو نمی خورن ولی فکر نکن می یان طرف انقلابی ها و تندرو ها مثل این مصباح که اصلا جمهوریت رو قبول نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
افوس جان این همه نوشتی ولی من یک خط اول را بیشتر نخواندم.چون تاریخ مصرفنوشته های امثال جنابعالی تمام شده!!!!! مردم اگاه شده اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
آقای مصباح به نظر من درست می گویند که نیروی خوب تربیت نکرده ایم و البته ایشان منظورشان تنها برای ریاست جمهوری نبوده بلکه مجموعه نظام را گفته اند که درست. همین الان که بحث بازنشستگی جدی شده یکی از اشکالات این است که جایگزین چه کسی را بگذاریم در صورتی که اینهمه جوان نخبه تحصیلکرده و با استعداد داریم منتهی در این مدت هیچ جایگاهی به این جوانها داده نشد که تجربه اندوزی کنند هرچند باز بهتر از بازنشستگان بی انگیزه کار کشور را جلو خواهند برد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
شما بو امثال روحانی ائده آل چه کسی بودند که مملکت را به فنا بردند. از اقتصاد و امنیت بگیر تا فرهنگ و سیاست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
مگر خودت ايده الي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
United States of America
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
در ميان چهره هاي موجود گزينه اي (چه جوان و چه مسن ) مناسب وجود ندارد .
در هر حال عنوان اين مطالب از چهره هاي متفاوت و مكتوب كردن نظر بينندگان يك نوع روانشناسي است تا نظر مردم را جويا شوند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
ناشناس 11:29اینا همه شون امتحانشون رودادند پیر وجوانشان.هیچکدام گزینه مناسبی نیستند.
ناشناس
Germany
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
بهترین فرد برای ریاست جمهوری جناب دکتررسعید جلیلی این جانباز مومن و انقلابی هستند شک نکنید اگر دکتر جلیلی در سال ۹۲پیروز میشدن امروز دلار ۳۰۰۰تومان بود و ما رشد دو رقمی داشتیم و با اقتدار برنامه های هسته ای صلح آمیز و بشر دوستانه خودمان را پیش برده بودیم سال ۱۴۰۰همه با هم دکتر سعید جلیلی
ناشناس
Netherlands
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
شما واقعأ آلمان زندگی میکنی یا ایران؟
اگر آلمان هستی که وای بر حال و روزت!
محمد
Germany
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
ایشان‌از‌کجا‌و‌کی‌دکتر‌شد‌.‌
جلیلی‌بهتر‌در‌حوزه‌درس‌‌خارج‌
بدهد‌.‌
ناشناس
Germany
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
من دقیق تر حساب مردم دلار اگر ایشان ریس جمهور بود 2950 تومن میشد، بیشتر دقت کن، کجاست حواست؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
جلیلی خودش هم به خودش رأی نمی ده. یکی این بنده خدا رو بگیره!
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
اقای مصباح به فرمانبر نیاز دارند نه به فرمانده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
دست و پا زدنهای الکی! در حالی که با حسرت از این روزهای خوش یاد خواهند کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
چه اهمیتی داره این موضوع؟؟؟!!!
چرا این اقا رو بیخود بزرگ می کنید؟؟!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
نمی دونی عزیزم حیف که نمی دونی
ناشناس
United States of America
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
یک محمود دیگه برای ما بیاره تمامه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
از کجا؟ توی لپ لپ؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
فعلیها که به اندازه یک میلیون تا محمود حال دادن اقتصاد رو تو این 6 سال . راه دور چرا میری ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
ایشان قبلا گفته نظر مردم ارزشی ندارد و مردم صلاح خود را نمیدانند .
ایشان کلا جمهوریت را قبول ندارند . چه برسد به رئیس آن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
ماکه ایشان را نمی شناسیم که هرچه ایشان بگویندبه آن عمل کنیم چرابانظر و فهم خودکارنکنیم یعنی خودمان نمی فهمیم یاعقل نداریم؟
ناشناس
France
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
در این زمینه چندان هم بیراه نمیگه
نتایج انتخابهای مردم را از زمانی که به یاد میاورم مرور میکنم و میبینم چندان هم ناحق نگفته
Frankfurt
Germany
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
عامل نیمی از مشکلات کشور این باند پایداری هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
کل مشکل همینان
افوس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
دوست فرانکفورتی سلام،

مطمئنم که اصلا نمیدونید پایداری ها چه کسانی اند، ولی جو رسانه ای شما رو مقهور کرده!!!

مثلا امروز ، بانک مرکزی و وزارت مسکن و بهداشت یا ومجلس ، دست پایداری هاست یا اعتدالیون و اصلاحات

خواهشا آگاهانه در فکر تحمیق مردم نباشید و اگر نا آگاهید بیشتر تحقیق کنید!!!
همین حرف ها رو دیگران هم میتوانند مثل شما به اصلاحات ربط بدن، لطفا با سند و مدرک صحبت بفرمایید!!
بیدل
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
عامل تمام فلاکت ملت ایران همینها هستند با لباس و افکارشان.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
نیمی پایداری نیمی کارگزاران
علی آقا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
او عدم نیروسازی را به عنوان یک "غفلت" مطرح می‌کند.
بسیار خوب حاج آقا شما هم بفرمائید .
میگویند مرحوم حسنی امام جمعه ارومیه دریکی از خطبه های نمازجمعه فرمودند :
شاه ملعون ومعلمهای آن دوران باکریها ، باقریها ، بروجردیها و .... تربیت کردند که انقلاب را خلق کردند و ما این جوانان را تربیت کردیم وبار آوردیم که ..... شده اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
دمت گرم
جوانمردی و درستی تو منش مردم بود
یه تار سبیل براشون ارزش داشت.
اما الان چی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
ایشان طبق تئوری هایی که دارد قائل به رای مردم نیست اما خود در انتخابات(خبرگان رهبری) بعنوان کاندیدا از مردم رای میخواهد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
احسنت. آفرين.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
هرکسی رییس جمهور می شد از روحانی بهتر بوداین آدم چهال سال تمام با هاشمی مملکت را خراب کردند ودر شش سال گذشته ماهیت خودش را نشان داد ای کاش که برکنارش کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
اگه کسی رو قبول ندارین راحت بگین قبول نداریم چرا دروغ میگین؟! ایشون گفتن اعتبار رای مردم به تنفیذ ولی فقیه است و اگر ولی فقیه تنفیذ نکنن رای مردم هیچ میشه. بعد هم این بحث مال الان نیست زمان ائمه هم همین بود. در مکتب اسلام و تشیع حکومت تنها مال خداست و نماینده خدا باید بر مردم حکومت کنه و البته جانشین نماینده خدا. خلفایی هم که جای اماما حکومت کردن حکومتهاشون مشروع نبود. امام خمینی بعد از انقلاب با توجه به تشکیل حکومت اسلامی و غیبت امام زمان "جمهوری اسلامی" را ایجاد کردند که رای مردم و جمهوریت هم باشد و یه جورایی مجبور بودند چون هیچ نمونه دیگه اسلامی موجود نداریم تا امام زمان ظهور کنن.
ناشناس
France
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
ناشناس۱۶:۲۲
دقیقاً به خاطر همین حرفهاست که از بابت دور شدن نسل جدید از عقایدتان هیچ وقت متاسف نشده‌ام. برعکس، همیشه خدا را هم شکر میکنم که مردم دارند گروه گروه از عقاید شماها خارج میشوند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
همه مشروعیتشون رو از رای مردم میگیرن و بدون رای مردم نه تنها مقبول بلکه مشروع هم نیستند داستان ائمه را هم به الان نچسبانید. در لفافه هم صحبت نکنید اگر با رای مردم دموکراسی مشکل دارید صراحتا بگید تا ما هم تکلیف خودمان را با صندوق رای بدانیم یک بار برای همیشه
سجاد
Romania
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
ناشناس16.22__ از بزرگترین گناه ها دروغ بستن به دین و دروغ بستن به ائمه اطهار است. حد اقل کمی از روز آخرت بترسید و به خاطر جیفه دنیا و این حکومت همین ته مانده اعتقادات مردم را با این حرف نگیرید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
جناب 16:22 خواستی درستش کنی زدی بدتر خرابش کردی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
اصلا خودت متوجه شدی که چی گفتی 16:22 ؟
بصیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
با سلام سایت نفاق فرارو به مشکلات بپرداز نه به فرافکنی .
اصغر دیزل
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
من به نظرم باید ببینیم کی خوب معذرت خواهی میکنه از مردم، چون الان معذرت خواهی مد روزه
ناشناس
United States of America
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
رییس جمهور ایده ال اینها کسیست که اینها هرچه میگویند انجام بدهد و در اخر تمامی تقصیرات ناکامی اینها را بر دوش بگیرد و فحش و ناسزایشان را هم بشنود و اگر لازم شود حتی به زندان هم بیافتد !!!
دقت کردیدن هیچ کدام از رییس جمهورهای ایران در سالهای پایانی کارشون دل خوشی از حکومتیان نداشتند .!!1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
من خود ایشونو دوزار قبول ندارم چه رسد به رییس جمهور منتخب ایشونو .نقطه سرخط.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
ناشناس 13:22بهترین نظررادادید.نقطه سرخط
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
اونوقت شما و رئیس جمهوری را که به بهانه رقص و اوار اوردین سر کار کی قبول داره؟
سلطان جلال الدین خوارزمشاه
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
جناب اقای مصباح یزدی! شما 40سال هست توی این مملکت همه سکانها رادراختیار دارید برای تربیت نیروی انسانی ایده التان.....دانشگاه امام صادق یک نمونه است...صدها دانشگاه ودانشکده شبه حوزوی دیگه....چرا قبول نمی کنید بعد از40سال کارنامه شما موفق نبوده ونیست؟؟؟ مشکل جای دیگری هست.....لطفا نگاهتان را عوض کنید متوجه خیلی از مسایل می شوید.........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
دانشگاه امام صادق؟! صدها دانشگاه و دانشکده شبه حوزوی؟!
ایران زندگی می کنی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
به قول مرحوم حسین پناهی مرغمان تخم نمی گذارد امادرعوض گاومان هر روز می زاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
حضرت آیت الله دکتر رئیسی، این مجاهد نستوه و خستگی ناپذیر و حامی ضعفا و مردی از جنس مردم، که اتفاقا داماد بزرگوار خطیب توانا حضرت آیت العظمی اعلم الهدی هستند، در این برهه حساس کنونی بهترین گزینه مورد نظر علامه بزرگ حضرت آیت اله دکتر مصباح یزدی(حفظ اله) می‌باشند.
ناشناس
Germany
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
انصافا پرداختاتون چطوریه ؟
حقوق ماهانه ثابت میگیری یا به ازای هرکامنت این شکلی مبلغی میزنند به کارتت ؟!!
ناشناس
Romania
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
یه چند تا شعار و مرگ بر این و اون هم می گفتی دیگه تکمیل می شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
تا پول مفت نفت است تمام نمی شود این بازی ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
همه اجناس سه چهار برابر شده در طی یکسال . شما هم فقط سنگ سینه دولت بزن. لیاقت ما همینه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
ببین تصمیم گیر های ما کیا شدن!!؟؟؟....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
خيلي اين آقا رو جدي گرفتيد؟ يه دوره اي احمدي نژاد براي دهن كجي به بقيه ايشون رو قبله آمال كرد وگرنه خود ايشون به خودي خود رايي نداره كه بخواد رئييس جمهور ايده آل تغيين كنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
اتفاقا برخلاف حرف مصباح کشور ما الان نیروهای فراوان و بسیار خوبی دارد انشاالله این جوانان اداره امور را در دست خواهند گرفت. مصباح دنبال کسانی است که تفکرات اشتباهش را ادامه بدهند اما خوشبختانه ایشان نتوانسته است برای تفکرات اشتباهش مشتری پیدا کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
مگر رییس جمهور را با رای مردم انتخاب نمی کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
سلام آیه الله مصباح یزدی شم سیاسی ندارد وورود ایشان به امور سیاسی اغلب ناکام بوده است . امثال احمدی نزاد وآقتی جلیلی مرد زمان خود نیستند وبا روحیه ر افراطی وعدم عقلانیت لازم مدیریت می کنند که نتیجه اش هم خب معلوم شده است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
چطوره دوباره مموتی رو برگردونین؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
این شخص رئیس جمهور ایده آلش هرکس باشد اعلام نماید تا افرادی مثل من به او رآی ندهیم
ناشناس
United States of America
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
مگه قراره بازم رای بدی؟؟؟؟!
مجله فرارو