bato-adv
کد خبر: ۳۸۱۸۴۷

اظهارات صریح ابتکار درباره حضور پسرش در آمریکا

دانشجویان در اعتراض به ورود شاه به خاک آمریکا این کار را انجام دادند. دانشجویان تحلیلشان این بود که آمریکا در ایران کودتا کرده و احتمال اینکه دوباره کودتا کند خیلی بالاست. چهار پنج سال پیش در شیلی و همان موقع در پامانا داشت کودتا می‌کرد
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷

اظهارات صریح ابتکار درباره حضور پسرش در آمریکا

روز ۱۳ آبان که می‌شود، بسیاری از عکس‌ها و فیلم‌های مربوط به تسخیر سفارت آمریکا در سال ۵۸ از آرشیوها بیرون می‌آید و در فضای مجازی بین کاربران دست به دست می‌چرخد. در روز ۱۳ آبان امسال یک عکس و یک فیلم چند دقیقه‌ای بسیار بحث‌برانگیز شدند؛ موضوع آنها معصومه ابتکار بود.

ابتکار، فیلم و عکس یادشده را جعلی و مصداق بارز جنگ روانی جریان سلطنت‌طلب خارج‌نشین می‌داند و می‌گوید «متأسفانه برخی در داخل این اسب‌های زین‌کرده را سوار شدند».

مشروح گفتگوی معصومه ابتکار با خبرآنلاین را در ادامه می‌خوانید:

برخی می‌گویند خانم ابتکار که خیلی از تسخیر سفارت آمریکا دفاع می‌کند، چه طور فرزند خودش در آمریکا تحصیل می‌کند؟

مردم ایران در سال ۵۸ از تسخیر سفارت آمریکا دفاع کردند، یعنی تعبیر نشود به اینکه چند دانشجو این کار را انجام دادند و چند دانشجو دفاع کردند. این خطی است که عامدا دارد از آن طرف القا می‌شود که یک اتفاقی بود که چند دانشجو این اقدام را کردند. می‌خواهم بگویم ما درباره واقعه ۱۳ آبان واقعیت‌ها را بدانیم. واقعیتی بود که اگر مورد حمایت عظیم و گسترده مردم و امام قرار نمی‌گرفت، اصلا تبدیل به یک انقلاب دوم نمی‌شد. ۴۰۰ دانشجوی طراز اول دانشگاه‌های کشور در این واقعه شرکت داشتند که همه آگاهانه مشارکت کردند و از هیچ جایی خط نگرفتند. علت تسخیر سفارت هم بی‌اعتمادی مکرری بود که بعد از انقلاب درباره آمریکایی‌ها پیش آمد. مصادیقی از آمریکایی‌ها به دست آمد که مداخله در امور داخلی ایران بود؛ از همه مهم‌تر ورود شاه به آمریکا اتفاق افتاد. اینکه بعد از ۳۹ سال هنوز ما متهم می‌شویم، باید بگویم در این ۳۹ سال تحولات زیادی رخ داده است. همه آنچه ما درباره روابط با آمریکا داریم، صرفا ناشی از آن واقعه نیست. خیلی اتفاقات بعد از آن افتاد. در همین دولت در قالب برجام با آمریکا مذاکره شد که موفق بود و تفاهمی بین‌المللی هم حاصل شد. برجام در قالب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مورد اجماع جهانی قرار گرفت. بنابراین اگر ما بخواهیم تقصیر همه مشکلات {در روابط ایران و آمریکا} را به گردن جریان تسخیرکننده لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ۵۸ بیندازیم، نادیده‌گرفتن یکسری اصول و واقعیت‌های تاریخی است.

یک عکسی هم اخیرا در فضای مجازی دست به دست می شد که آن را به شما منتسب کردند.

بله، یک عکسی هم جعل کردند، حالا از کجا پیدا کردند، نمی‌دانم. این عکس نشان می‌دهد یک آقایی برای خانمی {کنار سفارت آمریکا} قلاب گرفته و آن را به من نسبت می‌دهند که دروغ است. آن آقا معلوم نیست از نیروهای کدام گروه سیاسی اول انقلاب بود. در ضمن آن خانم هم دارد پوستر می‌چسباند. خاطرات من سال‌ها پیش منتشر شد. من روز سوم بعد از تسخیر وارد سفارت آمریکا شدم. بنابراین چنین عکس‌هایی همه جعلیات است تا ما را از اصل مسئله منحرف و افکار عمومی را به آن اتفاق بی‌اعتماد کند. معتقدم یک جنگ روانی با هدف نفرت‌پراکنی در جریان است تا افرادی که در کشور مورد علاقه و اعتماد مردم هستند، تخریب شوند، سرمایه اجتماعی کشور از بین برود و پیوند بین دولت و مردم گسسته شود. اینها همه سیاست‌هایی است که تحت عنوان جنگ روانی و نفرت‌پراکنی انجام می‌شود.

این جنگ روانی را خارجی‌ها دارند انجام می‌دهند یا مخالفان دولت؟

خارجی‌ها دارند انجام می‌دهند. کلیپ از آن طرف آب علیه من ساخته می‌شود. اولین اتهام من این است که «اسمم از اول نیلوفر بوده، برای اینکه خودم را انقلابی جلوه دهم اسمم را به معصومه تغییر داده‌ام». در حالیکه واقعیت چیز دیگری است. در برنامه دست‌خط، مادرم گفت «از اول اسم فرزندم در شناسنامه معصومه بود، پدرش دوست داشت اسم معصومه را روی او بگذارد اما من نام نیلوفر را دوست داشتم بنابراین او هم معصومه و هم نیلوفر است». خیلی از دختران ایرانی این طور هستند که یک نام ایرانی و یک نام مذهبی دارند اما این درباره من یک مسئله غریبی شده است.

به فرزندتان توصیه داشتید که از آمریکا به ایران برگردد؟

فرزندم سی و خرده‌ای سالش بود، اینجا درس خواند و کارشناسی ارشد گرفت. دنبال این بود که بتواند ادامه تحصیل بدهد، در رشته‌ای که دلش می‌خواست پذیرش گرفت. انتخاب خودش و خانواده‌اش بود که برای ادامه تحصیل به آنجا برود. خیلی‌ها می‌روند. فکر می‌کنم قبل از ترامپ سالی سه چهار هزار نفر، حتی جایی نوشته بود، یکی دو سال ده پانزده هزار نفر برای ادامه تحصیل به خارج کشور می‌روند.

به آمریکا می‌روند؟

بله، آمریکا و جاهای دیگر برای ادامه تحصیل می‌روند. تحصیل در آمریکا تأیید خوی سلطه‌گری آمریکا نیست. در آمریکا تحصیل کردن از قدیم بود. خیلی‌ها رفتند آمریکا تحصیل کردند اما لزوما تحصیل در آنجا به معنای تأیید سیاست‌های دولت آمریکا نیست. در واقع استفاده از یک فرصت برای تحصیل است. یک جوانی حق انتخاب دارد و می‌تواند انتخاب کند. نفاقی هم در آن نمی‌بینم. ضمن آنکه ممکن است دیدگاه‌های جوانان صد در صد در راستای والدینشان نباشد. ممکن است اقدامی که انجام می‌دهند مفهومش نقض یا رودرویی هم نباشد. او حق دارد که برای زندگی خودش تصمیم بگیرد. افرادی که این انتقادها را می‌کنند، اگر خودشان در موقعیت‌هایی باشند که بخواهند آزادانه تصمیم بگیرند، حتما از والدینشان می‌خواهند دخالت نکنند و اجازه دهند حق تصمیم‌گیری با خودشان باشد. آن هم کسی که در سن سی و چند سالگی است. فکر می‌کنم استقلال رأی و استقلال نظر را باید محترم بشماریم.

فیلمی از شما مربوط به سال ۵۸ منتشر شده که از اعدام انقلابی گروگان‌های آمریکایی حمایت می‌کنید. صحت دارد؟

خیر، اعدام انقلابی نبود. این هم باز کار آن‌ور آبی‌هاست، ساخته و پرداخته جریان سلطنت‌طلب بود ولی در داخل یک عده خیلی خوب این اسب‌های زین‌کرده را سوار شدند. این مصاحبه برای ۳۹ سال پیش بود. من ۱۷ سال داشتم. در مصاحبه، خبرنگار خیلی سعی دارد موضوعی را القا کند. مصاحبه خیلی مفصل است اما حدود یک دقیقه و نیم آن را بریدند. خبرنگار آن روز با اصرار یک سوالی را از من پرسید: «اگر اینها واقعا آمریکایی‌ها حمله نظامی کنند دانشجویان چه کار می‌کنند؟» اما پاسخ من را براساس استراتژی جنگ روانی و نفرت‌پراکنی با تقطیع تحریف کردند که اصلا دروغ است. مردم باید هوشیار باشند ببینند این فیلم چگونه تقطیع شده و از کجا درآمده است. چه کسی به آن پرداخته است؟

این نکته را یادآور می‌شوم که شگفتی دیپلمات‌ها این بود که دانشجویان بدون اسلحه و خشونت وارد سفارت آمریکا شدند و هیچ‌گونه خشونتی هم به خرج ندادند. حتی نوار صحبت بعضی از کارکنان سفارت است که گفتند هیچ خشونت و درگیری وجود نداشت. حداکثر یکی دو گاز اشک‌آور حالا آن هم معلوم نیست از کدام طرف زده شد چون خود تفنگداران دریایی هم گاز اشک‌آور داشتند. بعدها نیز هیچ وقت دانشجویان دنبال این نبودند که بخواهند خشونت به خرج دهند. پزشکان درباره یکی از گروگان‌ها تشخیص ام‌اس دادند که فورا امام دستور آزادی او را صادر کردند. ضمن آنکه همان روزهای اول امام فرمودند «سیاه‌پوستان و زنانی که جاسوس نیستند آزاد شوند» که هشت ۹ نفر آزاد شدند. این مسئله انعکاس زیادی بین مردم آمریکا پیدا کرد که دو قشر آسیب‌پذیر، محروم از حقوق انسانی و مورد تبعیض آن جامعه یعنی زنان و سیاه‌پوستان آزاد شدند. هرگز دانشجویان رفتار تندی با گروگان‌ها نداشتند.

علت این اقدام دانشجویان چه بود؟

دانشجویان در اعتراض به ورود شاه به خاک آمریکا این کار را انجام دادند. دانشجویان تحلیلشان این بود که آمریکا در ایران کودتا کرده و احتمال اینکه دوباره کودتا کند خیلی بالاست. چهار پنج سال پیش در شیلی و همان موقع در پامانا داشت کودتا می‌کرد. از آن روز تاکنون هم چهل پنجاه کودتا در کشورهای مختلف انجام داد و در امور آنها دخالت کرد بنابراین اتفاق عجیبی نبود. این واقعیت‌ها را اگر جوانان بدانند، آن وقت می‌توانند قضاوت درستی کنند. البته دانشجویان هم شاید موافق بودند یک جاهایی زودتر می‌شد هزینه‌ها را کم کرد. بعد از ۴۴۴ روز تمام این افراد به سلامت آزاد شدند و سالم به خانه‌شان برگشتند. یعنی ذره‌ای آسیب به یک نفر از گروگان‌ها در طول این مدت وارد نشد. اینکه دوره‌اش طول کشید تصمیم مجلس و امام بود. بعد از شکل‌گیری مجلس، دانشجویان دیگر کاره‌ای نبودند.

یادمان نرود آمریکا و جریان همسو با آن ظرف چهار دهه گذشته در جنگ‌های مختلف عامل کشته شدن پنج میلیون کودک بوده‌اند. حالا بماند که چقدر خانواده‌ها آواره شدند و چقدر خانه‌ها و زندگی‌ها نابود شد. اینها واقعیت‌هاست. اینها واقعا اتفاق افتاد ولی در سفارت آمریکا هیچ اتفاقی نیفتاد. ما امروز روی پای خودمان ایستاده‌ایم و سرفرازیم اما خیلی از کشورهای منطقه زیر چکمه‌های ترامپ هستند و متأسفانه امنیت و زندگی‌های‌شان نابود شد. مشکل داریم و نمی‌توانیم انکار کنیم. حتما اتفاق ۱۳ آبان ۵۸ هزینه داشت ولی هزینه‌اش کمتر از فایده‌اش بود.

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
با سلام خوب هخانم شما که به احترام به ارای جوانان هستید چرا فقط این امر را در مورد جوان خودتان رعایت می کنید در دیگر موارد چنین چیزی دیده نمی شود در سن 17 سالگی خود به این عقل و ادارک نرسیده بودید که با مذکراه می توان به حقوق حقه خویش رسید الان رسیدید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
به جای قانع کردن ما پسرت را قانع کن که نتوانستی کسی که در دامان شما بزرگ شده را قانع کنی

مساله این است سرکارخانم

یعنی وقتی نمی توانی فرزندت را توجیه کنی چه حقی داری که اراجیف تحویل مردم بدهی .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
ایشون درست میگند.تحصیل در دانشگاه های آمریکا چه ربطی با سیاست دولت آن کشور دارد؟
یک فرد می تواند معترض و منتقد آمریکا باشد ولی در دانشگاه های آن کشور هم تحصیل کند.
ضمنا مگر جایی ایشون به ملت توصیه کرده بوده که بچه هاتون رو نفرستید آمریکا؟

به طور کلی اون چیزی که باعث مخالفت با آمریکا هست سیاست های این کشور در خاورمیانه هست وگرنه این کشور از نظر دانشگاهی و علمی بسیار پیشرو هست و کسی مخالف پیشرفت علم نیست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
براي ايشون كه خيلي فايده داشت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
خاله مري....شما ميگيد امريكا تا الان قاتل پنج ميليون كودك بوده...خب چطور پسرتون داره از امكاناتياستفاده ميكنه كه به قيمت خون پنج ميليون كودك فراهم شده.؟؟!!!
خودت يكم فكر كن...
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
خانوم ابتکار شما خودتون توی آمریکا اقامت داشتید. پدرتون فارغ التحصیل آمریکاست. مشکل اینجاست که شما و کل خانواده تون از مزایای آمریکا استفاده میکنید و از طرف دیگه انتظار دارید مردم مرگ بر آمریکا بگن! این هم مختص شما نیست البته، خیلی از مقامات اینطوری هستن. شما و بقیه مقامات حق ندارید توی تریبونهای رسمی از آمریکا بد بگید و بعد هم خانواده تون رو بفرستید آمریکا. بگذریم از اینکه معلوم نیست چطور پسر شما که توی گرفتن سفارت نقش داشتید، تونسته از آمریکا پذیرش بگیره و بهش ویزا دادن. هرکس دنبال ادامه تحصیل بوده میدونه که به این راحتی هم نمیشه ویزای آمریکا گرفت، مگه اینکه از طریق دیگه ای مثل سرمایه گذاری اقدام کرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
دست همشون رو شده دیگه نمیشه لاپوشونی کنن با القابی مثل اصول گرا یا اصلاح طلب
من من
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
البته اگه شما پذیرش یک دانشگاه خوب رو بگیری ویزا گرفتنش در دوره اوباما خیلی راحتتر بودا...
ولی چون این بابا فرزند ابتکار بوده مطمنا پروسه پذیرشش باید با مردم عادی فرق می کرده
ناشناس
Turkey
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
ایشون مخاطب را چی تصور کردند؟
ناشناس
United States
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
همان چیزی که تو این 39 سال تصور کردند و اتقاقا خوب هم جواب داده چون با انتخاب همین من و شما در دولت قانون مدار و حقوقدان معاون رئیس جمهوری هم شدند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
برو خدا روزيت رو يه جا ديگه بده. ما ديگه گول اين حرف ها رو نمي خوريم.
ناشناس
United States
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
می گفتند ما تجربه 92 را داریم ولی دیدیم 96 چه کردند حالا 1400 را هم می بینیم . اگر غیر از این بود که ایران تفاوتی با المان و ژاپن نباید می داشت>
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
ما خیلی وقته گووول خوردیم
mina
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
عدم صداقت موجب بي اعتمادي مي شود
ناشناس
United States
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
شما ها بچه های خودتون رو به بهشت برسونید باقی مردم پیشکش!....خجالت که نمیکشید هیچ...طلبکار هم هستید!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
تو دیگه چی میگی تو هم که تو "بهشتی"!
ناشناس
France
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
اقا فقط بگو چرا نباشن
هاتف
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
مرگ بر امریکا برای عوام.رفتن آمریکا و سکه و طلا و زندگی ویایی برای خودی ها !!؟؟ به این میگویند : شعار تو خالی !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
خانم ابنکار در خصوص عکسی که مربوط به ایشان است افاضه نموده اند که "معتقدم یک جنگ روانی با هدف نفرت‌پراکنی در جریان است تا افرادی که در کشور مورد علاقه و اعتماد مردم هستند، تخریب شوند" از کی تا حالا مورد علاقه و اعتماد مردم هستید؟ از پشت پرده بیرون بیایین و نفرت مردم را ببینین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
حالا کسی بخاطر وضعیت محیط زیست از ایشون مواخذه نمیکنه ...
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
دستتون درد نکنه. بسیار عالی نوجییییییییییییه فرمودین !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برخی
آره برخی از سیاستمداران ما می فرمایند : آمریکا اخه.
اما برای مردم عادی. برای خودشان نه.
حاج خانم : بنظرتون یک بام و دو هوا کار خوبیه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
افرادی که در کشور مورد علاقه و اعتماد مردم هستند؟ بهتر است يك جا براي خودت در آنور آب پيدا كني تا به موقعش به دست عدالت سپرده نشويي
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
دمت گرم عین حقیقت را گفتی 10:52
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
احسنت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
اره تو راست میگی
ناشناس
France
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
اقا شک داری مگه!
ایشون و همسر گرامیشون فقط تشنه خدمت هستند
بیدل
United States
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
شما که ادعاتون زیاده چطور خانم زاده شما رشته تحصیلی مورد نظرش را در جای دیگری ازجهان و مخصوصا ایران که به ادعای شما ازجهت علمی سرامد جهان است انتخاب نکرده شاید هم در اونجا در امور بالا رفتن از در و دیوار سایر جاها دوره میبیند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
"۴۰۰ دانشجوی طراز اول دانشگاه‌های کشور در این واقعه شرکت داشتند که همه آگاهانه مشارکت کردند و از هیچ جایی خط نگرفتند."
توجه: اين دانشگاه ها بودند كه طراز اول محسوب مي شدند نه آنان كه از ديوار ها بالا رفتند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
"یک جوانی حق انتخاب دارد و می‌تواند انتخاب کند. نفاقی هم در آن نمی‌بینم. ضمن آنکه ممکن است دیدگاه‌های جوانان صد در صد در راستای والدینشان نباشد."
شما شخص معمولی نیستی خانم دکتر. شما در سمت معاون رییس جمهوری که از بام تا شام از آمریکا بد میگه و تلقین میکنه که آمریکا اخه نباید فرزندت در سرزمین دشمن زندگی کنه.
ناشناس
Canada
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
توجیهات صد من یه غاز بی ارزش همیشگی
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
شما راست میگویید ولی هرچقدر تلاش در ترمیم انجام بدهید بدتر غرق میشوید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
نفرت‌پراکنی در جریان است تا افرادی که در کشور مورد علاقه و اعتماد مردم هستند، تخریب شوند!!! مطمئني؟؟؟ چه اعتماد به نفسي ماشاءالله!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
اعتماد به نفس ایشون حتی از روزی که از دیوار سفارت بالا رفت هم بیشتر شده است. کدوم علاقه و اعتماد؟ یعنی واقعا فکر کردی مورد علاقه و اعتماد مردم هستی که دیگران در صدد تخریب شما هستند؟ واقعا که دیگه حرفی برای گفتن ندارم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
خب بهتر است خانم ابتکار فیلم مورد بحث را که می گوید تقطیع شده است به طور کامل پخش کند و در اختیار عموم قرار دهد تا تردیدها برطرف شود.
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
احسنت
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
هزینه اش کمتر از فایده اش بود!!!
مشکلی نیست تحصیلش تموم شد برگرده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
تو محیط زیست مسئولیت گرفتی یک هیروشیما پشت سر خودت گذاشتی جا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
خانم ابتکار! یک دولت مردمی و عدالتمدار؛ شرایط را به گونه ای فراهم می کند که هر کس خواست توانایی رفتن به خارج (آمریکا و اروپایش مهم نیست!) و ادامه تحصیل را داشته باشد. اما در شرایط فعلی که کودکان کار فراوانند و بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه های داخل به مسافرکشی و دیگر کارهای خدماتی ( و حتی دستفروشی در مترو) پناه برده اند؛ فرزندان شما به مدد چه توان مالی سر از دانشگاه های برتر درمی آورند؛ ما که عقلمان قد نمی دهد!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
فردا هم میشود یکی از نخبه های علمی !
جلیل
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
شتر سواری دولا دولا !!!
ناشناس
Netherlands
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
نه خانم محترم آن چیزی که من از زندگی 40 سال بعد از انقلاب شما و امثال شما دستگیرم شده این است که خیلی چیزها برای ملت بد است ولی برای شما نه، شما 40 سال است آمریکا را شیطان بزرگ میدانید و ملت را به مبارزه با این امپریالیسم جهانخوار(به قول خودتان) دعوت میکنید، بعد تا استفاده از مواهب همین شیطان بزرگ پیش می آید شروع به توجیه عمل خود می کنید جوانان امروز این مملکت با آنهایی که 40 سال پیش برای شما هورا می کشیدند تفاوت دارند جهان تغییر کرده گردش اطلاعات به کسری از ثانیه رسیده دیگر با این حرفها نمی توانید ملت را... فرض کنید خانم
ناشناس
Netherlands
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
تازه یه چیز هم طلبکار شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
شما و امثال شماها ابروی ملت ایران را در سطح دنیا بردید و حالا هم راست راست راه میرید و به روی خودتون هم نمیارید.
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
مرک بر امریکا کفتم / 3 تا فرزند تحصل کرده دانشگاهی دارم که هر سه بیکار میباشند / انوقت فرزتدان مدیران ارشد جه راحت همه امکانات را دارند/ اگر جایی هم بخواهند استخدام شوند با سد گزینش روبرو هستند جونکه فقط تعداد اندکی خودی هستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
شما که میگی سال 58 تنها 17سالت بوده اصلا به چه حقی موضع گیری سیاسی داشتی وقتی هنوز به سن قانونی هم نرسیده بودی؟؟
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
فقط با کلمات بازی کردی! این گروه های خارج کشور نبودن اینارو به کی نسبت میدادین!؟
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
خانم ابتکار چطوری میشه پسرت رو بفرستی اونجا از امکانات امریکا استفاده کنه بعد خودت اینجا پرچم امریکا رو اتش بزنی و از رو پرچمش رژه بری.به نظر شما این توهین به کشوری نیست که امکانات زندگی مرفه در اختیار فرزندت قرار داده؟ به نظر شما این توهین به مردم ایران نیست که مطمئننا به خاطر شرایطی که رفتارها و عملکردهای شما به وجود اورده خیلی دوست دارند از ایران بروند ولی توانایی و امکانات شما را ندارند؟
خود شیفته
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
(معتقدم یک جنگ روانی با هدف نفرت‌پراکنی در جریان است تا افرادی که در کشور مورد علاقه و اعتماد مردم هستند، تخریب شوند، سرمایه اجتماعی کشور از بین برود و پیوند بین دولت و مردم گسسته شود.)
ماشالله چه اعتماد به نفسی دارند سرکار خانم دکتر ابتکار مشخص نیست سرکار ایشان با کدام مآخذ و منبعی و کدام نظر سنجی به این امر که جزء ( افراد مورد علاقه و اعتماد مردم ) هستند پی بردند .
احمدی
United Kingdom
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
شما که نتوانستید پسرتان را قانع کنید که امریکا دشمن است چطور به مردم می گویید که مرگ بر امریکا بگویند یا واقعا قبول ندارید که امریکا با ایران دشمن است یا مرگ بر امریکای شما صرفا برای رسیدن به پست ومقام بود در هر دو صورت شما رفوزه شدید امیدوارم روزی تاوان ماجراجوی هایتان را پس بدهید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
وقتی منافع من باشد همه چی همه گونه تفسیر می شود گور پدر دیگران
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
بنده با ایشان و جریان سیاسی که ایشان وابسته به آن هست مخالفم و درباره بقیه صحبتهای ایشان هم نظر نمی دهم اما این جمله اش کاملا درست است که تحصیل در آمریکا تأیید خوی سلطه‌گری آمریکا نیست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
خانم ابتکار شما وبقیه آن دانشجویان تا کی می خواهید کار نسنجیده تان را که ضررهای بیشماری به منافع ایران وارد کرد توجیح کنید؟بگویید که اشتباه کردید وتحت تاثیر جو قرارگرفتید وچون زبان بلد بودید دوست داشتید حرفهارا ترجمه کنید وخودی نشان دهید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
وسیعلم الذین ظلموای منقلب ینقلبون شما خوش باشید وعده خدا هم خواهد رسید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
علاقه و اعتماد مردم به شما که خود را سرمایه اجتماعی این کشور می دانید از درصد منفی و مثبت های همین مردم مشخص است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
خجالت و حیا نعمتی است که عده ای از انسانها از آن بی بهره اند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
۴۰۰ دانشجوی طراز اول دانشگاه‌های کشور در این واقعه شرکت داشتند که همه آگاهانه مشارکت کردند و از هیچ جایی خط نگرفتند. بعد یک جای دیگر میفرمایند:این مصاحبه برای ۳۹ سال پیش بود. من ۱۷ سال داشتم. جالبه ایشان با 17 سال سن جزء دانشجویان طراز اول بوده اند ؟؟!!!!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
نیازی به نفرت پراکنی نیست. اکثر نظرات که مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که مردم بدون دلیل، و فقط چون یک نفر ساکن آمریکاست اظهار تنفر میکنند. بدون اینکه کوچکترین دلیلی داشته باشند. مثلا اگر فرزند خانم ابتکار ساکن روستاهای بشاگردی باشد، یعنی ادم خوبی است. اندکی تعقل کنید.
امير
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
خانم ابتكار
به قول پيرمرد خراساني :خودت مي دوني و حكومت تتون.خدا حافظتون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
مرگ بر کشور و مردم و حتی کوهها و جنگلهای آمریکا . مرگ بر کل قاره اروپا . مرگ بر کرات و کهکشانها . مرگ بر این مرگ بر اون مرگ مرگ مرگ مرگ مرگ مرگ . . آی گلوم گرفت . . . بغیر از سه کشور دوست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
کامنت ها و لایک های کامنت ها گویای همه چیزه. شرک کن حاج خانم
ناشناس
United States
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
حالا چرا اسمش را از نلی عوض کرد گذاشت معصومه بعد از انقلاب کسی میدونه چرا
مجله فرارو
هم اکنون دیگران میخوانند