bato-adv
کد خبر: ۳۳۹۸۶۵
واکنش خسرو معتضد به صادق زیباکلام در گفت و گو با فرارو

زیباکلام تاریخ نمی خواند!

بازنشر گفت و گوی صادق زیباکلام با فرهنگستان فوتبال در سایت فرارو با واکنش خسرو معتضد، تاریخ نگار و مجری تلویزیون همراه شد. این تاریخ نگار در تماس با فرارو انتقاداتی را به استاد دانشگاه تهران وارد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۲۱ آذر ۱۳۹۶
 زیباکلام تاریخ نمی خواند!
فرارو- خسرو معتضد با اشاره به سوال خبرنگاری که به زیباکلام می گوید: «شما همیشه نوشته‌اید که از باخت تیم ملی فوتبال ایران خوشحال می‌شوید. اخیراً هم دوباره این حرف را تکرار کردید. البته دلایل‌تان را هم کم‌وبیش توضیح داده‌اید ولی یک بار دیگر مختصراً دلایلتان را بفرمایید تا برویم سر اصل مطلب. » گفت: آقای زیباکلام مورد احترام من است. وقتی مردم در موضوع زلزله کرمانشاه بیش از دو میلیارد به حساب او می ریزند یعنی مورد اعتماد مردم است. اما من اصولا در مسائل تاریخی در ارتباط با ایران با کسی شوخی ندارم. ایشان گفته: معتقدم رگه‌هایی از شوونیسم و نژادپرستی در میان ما ایرانیان وجود دارد. همچنین معتقدم بخشی از حاکمیت جمهوری اسلامی هم، خودآگاه یا ناخودآگاه، به این روحیۀ شوونیستی پروبال می‌دهد. شما اگر برنامه‌های صداوسیما را در طول فقط یک هفته رصد کنید، می‌بینید که بارها از عباراتی مثل "مردم قهرمان ایران"، "مردم سرافراز ایران"، "این ملت رشید"، "این ملت آزاده" و ... استفاده می‌شود.»  
 
این تاریخ نگار ادامه داد: مگر استفاده از این تعابیر چه اشکالی دارد؟ در ماجرای حمله به برج های دوقلوی آمریکا، همه شهروندان این کشور پرچم آمریکا را برافراشتند و زن و مرد در خیابان ها آمدند. این روحیه میهن دوستی که بد نیست. این روحیه باعث تداوم حیات ملت ایران شده. در جایی که همسایگان ما مفاخر ما را برای خود مصادره می کنند. این روحیه شوونیسم نیست بلکه رمز همبستگی مردم ماست. اوایل انقلاب سعی می‌شد این مسائل را نفی کنند. بنابراین اینکه ایشان می گوید حاکمیت کشور هم اصرار دارد به روحیه شووینستی پر و بال دهد درست نیست.  
 
معتضد گفت: آقای زیباکلام زیاد تاریخ نمی خواند. من با ایشان بارها رو در رو صحبت کردم و حضار هم شاهد بودند ایشان بارها کوتاه آمده است. صدا و سیما اگر به ملت می گوید ملت قهرمان، حرف بدی نیست. الان در اطراف ما عده ای از ملت کرد حرف می زنند. یکی می گوید ملت بلوچ. از کانادا مردم آذربایجان را به جدایی تشویق می کند. وقتی پایتان را از ارس آن سمت می گذارید، می بینید در تابلویی که درست کرده اند آذربایجان را به شمالی و جنوبی تقسیم کرده اند. دولت وقتی از این تعابیر استفاده می کند می خواهد حاکمیت مملکت حفظ شود. اگر این کار را نکند مثل شوروی سابق می شویم.  
 
معتضد با طرح این سوال که «چرا شوروی تجزیه شد؟» ادامه داد: در شوروی یک باکویی با یک لتونی هیچ ارتباطی نداشت. یا اهل استونی با قزاقستان با هم ارتباط نداشتند. قدرت زور تزاری و شوروی اینها را فقط به زور به هم متصل کرده بود. در نهایت این امپراتوری از هم گسست چون هیچ وجه تشابهی بین ملت شان وجود نداشت.  
 
او با اشاره به این سخن زیباکلام که «من یادم است روزی که با یک بازی خوب به آرژانتین باختیم، تلویزیون چه کارها که نکرد! ترانه‌ای را دائماً پخش می‌کردند که از فردوسی و رستم و کاوه آهنگر و ... می‌گفت.» گفت:  آقای زیباکلام برو شاهنامه را بخوان. من با رادیو تلویزیون کار نمی کنم اما سه سال است که یک برنامه رادیویی در رادیو جوان به گردنم انداخته اند و دارم هر روز تاریخ ایران را روایت می کنم. 15 برنامه درباره فردوسی داشته ام اما مردم به من می گویند این برنامه را ادامه بده. آقای زیباکلام مگر آمریکایی ها روحیه ناسیونالیستی ندارند. مگر شوروی این روحیه را تشویق نکرد. چرا برای ایران اشکال دارد؟ ایشان یک مقدار دور است.
 
او همچنین با اشاره به  جمله دیگر زیباکلام که گفته: «برای شماری از مردم آلمان، هیتلر همچنان یک قهرمان است.» ادامه داد: اصلا چنین چیزی نیست. یک سری از جوانان که به آنها کله پوستی می گویند دنبال هیتلر می روند. آدم حسابی که دنبال هیتلر نمی رود.  آقای زیباکلام یک جای دیگر می گوید: «ممکن است شما بگویید عرب‌ها هم از ما متنفرند. قبول دارم. ولی این متنفر بودن از اعراب، حتی از ملیت‌های دیگر، مثلاً افغانستانی‌ها، و یا ناسیونالیسم فارسی ما علیه ترک‌ها، این‌ها فی‌الواقع وجود دارند.» عزیز من شما تاریخ نمی خوانی. برو تاریخ بخوان. برو تاریخ انقراض صفویه را بخوان. استاد من! ما گزارش روز به روز از اصفهان داریم. همین افاعنه زمانی که به اصفهان آمدند جمعیت این شهر یک میلیون و 250 هزار نفر بود. اما این جمعیت به حدود 400 هزار نفر رسید. همین افغان ها در زمان نادر لشگر ایران شدند. حکومت صفوی فاسد بود که این کشتار اتفاق افتاد. شما تاریخ نمی دانی!  
 
معتضد گفت: آقای زیباکلام تلویزیون های عربستان را نگاه نمی کند ولی من تماشا می کنم. تلویزیون سعودیه روزی نیست که به ایران فحش ندهد. روزنامه العرب متعلق به خانواده سعودی است و در لندن منتشر می شود. روزنامه شرق الاوسط متعلق به احمد بن سلمان، برادر ولیعهد عربستان است. این‌ها مرتب درباره الاهواز صحبت می کنند.  اگر ملت ایران به عربستان مشکوک است حق دارد.  
 
او با اشاره به جعل نام خلیج فارس می گوید: خلیج فارس از ابتدا خلیج فارس نام داشته است. ابتدا نامش خلیج ناماراتو بوده که آن هم ایرانی است و به خوزستان برمی‌گردد. این در دو هزار و 512 سال پیش خلیج فارس شده. دنیا قبولش کرده  اما اینها نام جعلی خلیج ع ر ب ی  را به کار می‌برند. اینها نام دریای مکران را به دریای عمان تغییر دادند. الان هم روی خلیج فارس مانور می‌دهند.  
 
این مجری برنامه های تاریخی تلویزیون ادامه داد: آقای زیباکلام ریشه تاریخی را نمی شناسد و می گوید ما ضدافغان هستیم. آخر آقای زیباکلام کدام کشور ضدافغان است؟ چهار میلیون افغانی به این کشور آمدند و رفتند. شما الان به آلمان بروید. بعد از سه ما به شما می گویند از این کشور برو. دولت ایران اما به افغان‌ها کمک می‌کند و اینجا مانده اند. الان وقتی یک ایرانی هم دست به جنایت می زند ما از او منزجر می شویم. آقای زیباکلام همه صحبتی که می کند برای این است که توجه مردم را به خود جلب کند. آخر هیتلر چه ربطی به رستم دارد؟ رستم یک اسطوره است. آقای زیباکلام همه حرفهایی که می زند این است که ایرانی ها نژادپرستند، خودشان را بالاتر می دانند و اعراب را تمسخر می کنند. در این مملکت همه با هم شوخی می کنند. رشتی ها تهرانی ها را مسخره می‌کنند و ترک ها لرها را. در آمریکا هم که بروید مردم لهجه نیویورکی را مسخره می کنند. در انگلستان هم به اسکاتلندی ها می خندند.  
 
معتضد در پایان گفت: اگر آقای زیباکلام به کتاب مروج الذهب یا صورت الارض نگاهی می‌کرد علت نفرت ایرانی ها از اعراب را می دانست. آنها از بلوچستان غلام سیاه می خواستند. این ها در کتاب های تاریخی عربی آمده. شما باید سالی 500 جوان را خواجه می کردید و به دربار می فرستادید. باید خروارها عسل از مازندران به عنوان باج و خراج فرستاده می‌شد. امروزه انگلستان و آلمان با هم متحدند. اما من وقتی به آلمان رفتم وقتی انگلیسی صحبت می کردم جوابم را نمی دادند. صحبت های آقای زیباکلام صحبت های روز است و به ریشه تاریخی نگاه نمی کند.  اینکه مردم هفت آبان برگزار می کنند به این خاطر است که متوجه شده اند در این دنیا خاک ارزش دارد. او خطاب به زیباکلام نیز گفت: آقای زیباکلام! دوست من که ما بارها با هم غذا خوردیم این صحبت ها را کنار بگذار. شما باید کاری کنید که مردم وطن شان را دوست داشته باشند.  
 
* به زودی گفتگو با صادق زیباکلام درباره سخنان خسرو معتصد در فرارو منتشر خواهد شد...
 
 

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
با سلام
در رابطه با روسیه استاد تاریخ را خوب بررسی نکرده و آنچه که به ذهن خود رسیده بیان کرده است . واقعیت امر دلیل تجزیه روسیه یا شوروی سابق طبق برنامه بود برنامه ای دقیق و منسجم و همان دو گام به جلو و یک گام به عقب که طراح آن رهبران قبلی آن کشور بودند. نظام حاکمیت شوروی وقتی دید که بهره وری و ساماندهی کشور به خاطر گستردگی مشکل است با توجه به قومیت و ساختار فرهنگی خاص آنها را به صورت کشور مجزا در ظاهر اعلام کرد و این ایده تا حدودی هم از باغ آلبالوی آنتوان چخوف الهام گرفته بود و نتیجه هم داد . حس ناسیونالیستی در بعضی مواقع جواب میدهد و دقیقا در آنجا جواب داد.
حالا دوست دارم استاد چند ورق از وقایع آن زمان را مطالعه نماید بد نخواهد بود.
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
فداي شما بشم كه خوب نُون رو به نرخ روز ميخوري
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
ایشان تاریخ نگار نیستند، تاریخ ساز هستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
تاریخ تحریف شده و دیکته شده تو را نمیخواند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
برخی از تجزیه طلبها نشستند و هی منفی میدن به حرفهای دکتر معتضد.
بسوزید.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵۹
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
با وجودی که قبولت ندارم ولی راست میگی
زیبا کلام = نخود هر اش
همینکه میگی صفویه فاسد بود و ریشه تمام کثافت کاری ها همین صفوی بوده هزار هزار کارت درسته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
معتضد تاریخی که امثال تو بنویسند به درد لای جرز خوبه نه خواندن
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
شما که تازیخ میخونی همش خلاف واقع حرف میزنی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
مسخره بازیه مگه؟ بزودی پاسخ زیبا کلام. چرا دانشگاهی ها را بجان هم میندازید؟
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
شایدآقای زیباکلام مثل شمازیادتاریخ نخواند؟!امامثل شماتاریخ راتحریف نمی کند؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
شما هم که به جعل تاریخ مشغولی. لابد تاریخ نوشته های شما را نمی خواند
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
آقای تاریخ ئان حرف دکتر زیبا کلام افراطی گرایی بی منطق است و تکیه بر چیزهایی که وجود خارجی ندارند قبول کنید ما ایرانی ها بیشتر متوهم هستیم تا باهوش ترین و مهمان نوازترین و خونگرم ترین مردم دنیا.
شما پیشنه تون با حمایت از معجزه هزاره سوم کاملا مشعشع است بیشتر هندوانه زیر بغل مردم نذارید
آسمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
اقای زیباکلام نتنها تاریخ نخوانده بلکه از علوم سیاسی که مثلا تخصصش است هم به معنی واقعی کلمه چیزی نمیداند
من به عنوان یکی از شاگردهای ایشان میگم که ایشان حتی یک نظریه در این زمینه از خودشان هم ندارد
ایشان هیچ نیست الا یک عوام فریب که همیشه با فریب افکار عمومی ژست اپوزیسیون میگیرد تا از زیر بار مسئولیت فرار کند و خود را پرسشگر نشان میدهد در حالی که در اکثر مواقع دوستان ایشان در قدرت بوده اند و مسئول اکثر مشکلات هستند
و همیشه هم هستند عده ای انسان ساده دل با یک ذهن ساده که به راحتی اب خوردن فریب این پوپولیسم عیان اقایان را میخورند
از فردا با یک تَکرار همه چیز فراموش میشود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
با توجه به نرخ روز
زیبا کلام آدم خوبه است
معتضد آدم بده است

تا ببینیم فردا نرخ بازار چنده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
آقای معتضد علی رغم احترام به شما ، خواهشمندم برای مطرح کردن خود از نام هایی بجز صادق زیبا کلام استفاده فرمایید.
چویل سبز
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
اقای ناشناس 14:20منگر که کیه بنگر که چیه مگر میشود ملتی را از اسطورهای انسانی خود دور نگه داشت آقای زیبا کلام که اسطوره نیست فردی نیمه روشن فکر در زمان کنونی است هر ایرانی اکه تاریخی خوانده باشد شاهانی که در فکر مملکت ومردم بوده باشند مورد تقدیر وستایش میباشد مثل شاه عباس وبعد از او عباس میرزاوبعد از او مثل کریم خان زند ولی بر عکس شاهان ترسو وجبن مثل شاه سلطان حسین صفوی در رابطه بالشکر افغان مورد نکوهش اینها مال هزاران سال پیش که نیست مال همین قرن است تا ببینیم که تاریخ وایندگان آیا ما را نفرین یا برای آنها مایع عزت خواهیم بود اله علم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
من هم برای زیبا کلام احترام قائلم ولی دلیل ندارد هر حرفی بزنند دربست قبول کنیم . معتضد حرف حساب می زند . مردم یک سرزمین باید به نمادهای آن عشق بورزند . حتی آمریکایی ها که ( بجز سرخپوستان ) هیچکدانمشان اصالتا آمریکایی نیستند برای پرچم و نمادهای آمریکایی فداکاری می کنند . چه سودی در حرف زیبا کلام برای ایرانیان هست ؟
ناشناس
United States
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
این آقای زیبا کلام جزء آن دسته ایست که بهشان میگویند غربزده غرب ندیده. ایشان اگر واقعا چند سال در خارج کار و زندگی کرده بود میفهمید که تصوراتی که از آنجا دارد کاملا غیر واقعیست. مثلا در مورد شوخی با لهجه ها که در بالا هم اشاره شد این مساله همه جا هست حتی در کشور کوچکی مثل کره جنوبی که تنها یک قومیت و زبان دارد اگرچه که جالب و مطلوب نیست. در ثانی ایشان عملا مبلغ جریان گلوبالیسم شده که هدف اصلیش کوبیدن هویت ملی و تجزیه کشورهاست. جریانی که توسط ابرسرمایه داران یهودی مدیریت می شود و حتی دشمن خود امریکا و کشورهای اروپایی هم هست. فقط کافیست ببینیم این اظهارات آقای دکتر چه کسانی را خوشحال می کند؟ قوم گرایان ضد ایرانی در اول صف این جماعت هستند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
راست میگوید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
این چی میگه تو این هاگیر واگیر ؟تحریف گر تاریخ یادمون نمیره چه دروغهایی میبستی به خدوم تاریخ ایران تا یه نون وپنیری گیرت بیاد ...متاسفم
ناشناس
United States
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
آفرین بر شما آقای معتضد. ای کاش با آدمی مثل احمدی نژاد همراه نمی شدید تا الان که حرف حق می زنید عده ای بهانه گیری نکنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
"..من با رادیو تلویزیون کار نمی کنم اما سه سال است که یک برنامه رادیویی در رادیو جوان به گردنم انداخته اند.."
طوری میگه برنامه رادیویی رو "به گردنم انداختن" که انگار به ضرب شلاق آوردنش نه با تقدیم چک بانکی!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
شما هم که تاریخ رو برعکس میخوانی حالا خودت را تاریخدان فرض کردی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
خالا اعراب از کی تا به حال سفید شدند و بلوچ ها از کی تا به حال سیاه شدند که اعراب از بلوچ ها غلام سیاه می خواستند؟!!!
معلم بازنشسته
Netherlands
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
هردو طبل میان تهی
ناشناس
Switzerland
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
تاریخ خوان دولتی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
نه شما تاریخ میدانید یا بهتر بگم تحریف تاریخ چند؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
اقای معتضد حرف منطقی زده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
شما تاریخ میخونی بسه.راهی جدید برای اومدن به تیتر اخبار پیدا کن
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
زیبا کلام کلا چیزی نمی خواند
فقط دهانش را باز می کند و .......
آمده بود مذاکره درباره بدجام و خودش می گفت برجام را نخوانده ام و از برجام نخوانده دفاع می کرد
یا للعجب
اینا دیگه کین
همین شد که برجام این شد دیگه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
مگه تاریخ علمه که با چنین قطعیتی در موردش صحبت می کنید؟
تاریخ بخش عمده ش تخیلات و افسانه پردازی های کسانی چون شماست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
آگر تاریخدان تو هستی وای به حال ایران
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
درود بر غيرت و شرف تو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
آقای معتضد دنیا اینقدر ارزش ندارد که این همه چاپلوسی کنید و منم منم الکی بدرد نمی خورد . تمام حرف های شما از روی غرض ورزی و از طرف دیگر چاپلوسی است از متن گفته ها کاملا معلوم است طوری صحبت می کنید که دهن طرف مقابل مخصوصا اگر استاد زیبا کلام نباشد اجبارا باید بسته باشد . شما تاریخدان واقعی نیستید و سو استفاده کننده از قدرت هستید . دنیا ارزش اینهمه چاپلوسی را ندارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
همین تو یکی که تاریخ می خوونی برای هفت نسلمون کافیه خسرو جون!
حمید
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
"رشتی ها تهرانی ها را مسخره می‌کنند و ترک ها لرها را ..."
خسرو خان چی زدی؟ اینجوری میخوای با یه دکتر زیبا کلام بحث کنی؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
آقای معتضد، خود شیفتگی ما توهین های عربستان را خنثی نمیکند. برای احساس این خود شیفتگی لازم نیست تاریخ را بخوانیم فقط کافیست کمی به اطراف خودمان نگاه کنیم. بقول دکتر شریعتی اگر میخواهید کسی را تحمیق کنید به او القاء کنید که خیلی می فهمد.!
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
جناب اقای معتضد ،میهن دوستی وحب به سرزمین دروجودهرانسانی موجودمیباشد،امااینکه عده ای بخواهند ،ناسیونالیسم ایرانی را به تفکرات نژادپرستی ودیگرستیزی که متاثرازاندیشه نازیسم وفاشیسم میباشد،الوده کنندوازطریق این گفتمان ضدانسانی به وحدت ملی وهمبستگی ایرانیان ضربه واردکنند،موردپذیرش هیچ ایرانی علاقمند به وحدت ملی وسرزمینی این مرزوبوم نمیباشد.متاسفانه ترویج گفتمان ناسیونالیسم نژادی بامحوریت عربستیزی درجامعه ضمن افزایش ایران هراسی درمنطقه درداخل موجب تقویت نگاه ورفتارتبعیض امیزونژادپرستانه به هم میهنان عرب تبارمادرخوزستان واستانهای جنوبی کشورمیگردد.هویت ملی ایرانیان باید به گونه ای تعریف گردد ،که کلیهٔ اقوام ومذاهب موجوددرجامعه ایرانی خودرادراین دایره هویتی ببینند. ترویج گفتمان ناسیونالیسم نژادی دام دشمنان ایران جهت گسست وحدت ملی وتبدیل جامعه ایرانی به مدل سوریه وعراق میباشد.روشنفکران ایرانی بابازتولید ناسیونالیسم نژادی درزمین دشمنان ایران بازی میکنند.اقای معتضد،جهت دیدن خروجی مصیبت خیزاین گفتمان نژادی دیداری ازهموطنان عرب تبارخوددرخوزستان داشته باشید،تاپیامدهای اجتماعی عربستیزی رادرجامعه ازنزدیک مشاهده نمایید.تبعیض دراستخدامها،عدم واگذاری سمتهای اداری وسیاسی ،گسترش فقرسازمان یافته ومحرومیتهای اجتماعی پیامدهای گسترش گفتمان دیگرستیزی جهت هموطنان عرب تبارایرانی بوده است.واین درحالی است که این هموطنان درجنگ تحمیلی ۲۵۰۰۰ شهید تقدیم دفاع ازسرزمین خود ایران نموده اند.سخنان اقای زیباکلام حاوی حقایق تلخی میباشد ،که باید ان راپذیرفت وبه خاطر ایران باید این گفتمان خانمانسوز( ناسیونالیسم نژادی) رانقد نمود.وبراین باورباشیم که تفاوت مادرتنوع ماست .
صادق
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
اصولا زیباکلام نه فقط تاریخ که کلا هیچ چیز دیگری هم نمیخونه.
بزرگواری در رابطه با زیباکلام جمله جالب و در عین حال کاملی گفته بود که ماهیت علمی ایشان را به خوبی نشان میده:
زیباکلام نمیداند و نمیتواند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
اگر تاریخ این چیزی است که شما روایت میکنید بهتر است نه زیباکلام و نه هیچ کس دیگر نخواند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
به هر حال اینکه آدم مثل زیباکلام خودش باشد خیلی بهتر است تا مثل معتضد دست نشانده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
آقای معتضد، مقالات شما در زمان پهلوی هنوز موجود است
بهادر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
تاریخ جعلی نمیخواند وگرنه تاریخ میخواند.
علي
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
همه آقاي خسرو معتضد را از قبل از انقلاب ميشناسند و از مقاله معروفي كه در روزنامهآن دوران نوشته است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
واقعا استدلال درستی است
66
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
چند میگیری گریه میکنی؟
س.ا.م
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
باسلام به نظر آقای معتضد باآقای زیباکلام مشکل ندارند بلکه با نوع فکر وبیان که میتواند ازهرشخصی باشد اعتراض دارند که بجا وبه حق هم هست
عطیه
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
"من به آلمان رفتم وقتی انگلیسی صحبت می کردم مردم جوابم را نمی دادند."
وای خدای من !!!!!!
نتیجه : مردم آلمان انگلیسی نمی دونند .فقط تو انگلیسی بلدی .
بهبهانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
با همه احترامی که برای صادق زیبا کلام قائلم و سخنان اجتماعی سیاسی اش را می خوانم و در زلزله هم به حسابش پول ریختم ، نمیتوانم حرفایش در مورد مباحث بالا را قبول کنم . بنظر من آقای معتضد درست می گویند .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
آقای زیبا کلام مزدور انگل ستان است که برای زدن ریشه های ایران لباس ایرانیان را پوشیده است . یک ضد ایرانی واقعی است و کسی برای او ارزشی قائل نیست .
امین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
ایشان تاریخ واقعی را براساس شرایط موجود تحریف میکند و ما از این نوع افراد در طول تاریخ متاسفانه کم نداشتیم
FUHRER
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
با سلام،

«برای شماری از مردم آلمان، هیتلر همچنان یک قهرمان است.»....

ادامه داد: اصلا چنین چیزی نیست. یک سری از جوانان که به آنها کله پوستی می گویند دنبال هیتلر می روند. آدم حسابی که دنبال هیتلر نمی رود.

جناب تاريخ دان عزيز ...آقاي محترم جناب آقاي دكتر معتضد عزيز جنابعالي تصور ميكنيد الان در اواخر سال 2017 همان اتمسفر سي سال پيش در آلمان حكم فرماست ؟؟؟!!!!! وشايد مرحوم هلموت كهل صدر اعضم هست؟!!!

دوست محترم لازمه شما هم كمي به "فضاي سياسي" اطراف نگاه كنيد شايد در اوراق كهنه كتاب هاي تاريخ تان محصور شده ايد؟

آقاي دكتر زيبا كلام به غايت درست ميگويند د رحال حاضر دو حزب دست راستي در آلمان به نام هاي : pegida

, alternative fur deutschland
در آلمان مشغول فعاليت هستند و اون جوانان كله پوستي معدود مورد نظر جنابعاي الان در قالب اعضاي بي شمار حزب alternative fur deutschland صاحب كرسي در "بوندستاگ" هم هستند .

به نظر من چندان بد نيست جنابعالي هم كمي قفسه هاي خاك آلود و كتاب ها و جزوات كاهي زرد شده را گرچه نوستالژيك و شيرين هستند كنار بزنيد واطراف را با شرايط حال حاضر تحليل كنيد.

با احترام.
هادی
Australia
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
خلاصه: چون بقیه به طبل ناسیونالیستی و افراطی گرایی ملی و نژادپرستی میکوبن، ما چرا نکوبیم. شوروی پاشید چون ملی گرایی یا اسطوره سازی نکرد!
من با همه نظرات مربوط به تاریخ دکتر زیباکلام موافق نیستم اما شگفت زده شدم از این سطح از تحلیل خسرو معتضد. نظریه پردازان قبل از شما همه سو تفاهم بودن! بسیار سپاسگزار از این همه روشنگری!!
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
آقای معتضد شما رو الان مهاجرایی که تو الان هستن رو نگاه کنید، وضعشون با توجه به این که تو مرحله مصاحبه هستن از افغانستانی های ایران خیلی وضع بهتری نسبت به ایران دارند، برید یه مصاحبه با مهاجرین افغانستانی تازه رفته به آلمان بگیرید بعد می فهمید که مسئولیت پذیری اونا نسبت به آواره ها و پناهنده ها چطوره، اونا بهترن یا ما ایرانیها؟؟!!؟!!؟!؟!؟!؟!؟!
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
آقای معتضد ما روحیه نژادپرستی تو کارامون مشخصه نسبت به اعراب و افغانستانی ها، و حتی تو برخورد مهربانانه و مهمانپذیرمون نسبت به اروپایی ها با سنگ تمام گذاشتن این نژادپرستی و خودفروختگی رو به اوج می رسونیم. آقای معتضد عزیز حرفهای آقای زیباکلام بخش اعظمیش درسته و متاسفانه شما حقیقت رو با وطن پرستی درآمیختی و حرف نژادپرستانه خودتو به کرسی می شونی. تاریخ به کنار. ولی حال فعلی ما همونه که استاد زیبا کلام می فرمایند.
احسان
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
مردان بزرگی مانند شما وزیباکلام 40سال زمان میبرد تا به وجود ایند
استاد عزیز شما استفاده از وازه تاریخ نمیدانید خطاب به دکتر ریباکلام حرمت اجتماعی خود را کاهش میدهید/ شما برای تعدادی الگو هستید و هجنینن دکتر زیبا کلام جسارتا بایستی با تامل از الفاط استفاده کنید / البته شاید منطور اقای دکتر زیبا کلام استفاده ابزاری ازمردم برای باشیدن کینه و دشمنی بین ایران و دیگران میباشدو این روش شایسته مردم با فرهنگ ایران نیست
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
با هردو موافقم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
آقای معتضد این بار درست گفته انصافا.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
به نظر میرسه برخی دوستان بدون خواندن مطلب و فقط از روی سوابق نظر داده اند. خسرو معتضد حرف های به جایی زده در این مطلب. خواهش می کنم خوب مطالعه کنید.
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین