bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۳۱۹۰۲
تاثیر عدم تایید برجام توسط آمریکا بر سیاست داخلی

صادق زیباکلام: می‌گویند لبخند روحانی و ظریف حاصلی به بار نیاورد!

صادق زیباکلام می‌گوید دلواپسان در چهارسال آینده علاوه بر اینکه فشارهای سیاسی و مدنی را افزایش می‌دهند از تریبون‌های خود مدام می‌گویند ما از اول گفته بودیم مذاکره با آمریکا ثمری نخواهد داشت.
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶
در این چهار سال محدودیت‌های خاتمی بیشتر می‌شود

فرارو - این روزها صحبت‌های پیش‌بینی‌های زیادی مطرح می‌شود که احتمالا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پایبندی ایران به برجام را تایید نکند. بنا به تحلیل کارشناسان مسائل بین‌المللی اگر چنین اتفاقی بیفتد کنگره وارد عمل می‌شود و بعید نیست که تحریم‌ دوباره خود را نشان دهد. بعضی معتقدند این اتفاق می‌تواند به انفعالی که دلواپسان بعد از انتخابات به آن دچار شده‌اند پایان دهد، مخالفان دولت احتمالا صدای خود را بلندتر می‌کنند دوباره قدم‌های خود را به جلو برمی‌دارند و دوباره برای نقش آفرینی در فضای سیاسی آماده می‌شوند. به این بهانه فرارو با صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی درباره فشارهای مخالفان به گفت‌وگو نشسته است.

اگر چند روز آینده ترامپ در آمریکا پایبندی تهران به برجام را تایید نکند در ایران چه خواهد شد. برخی می‌گویند ممکن است ترامپ با این اقدام خود فضایی در اختیار مخالفان روحانی قرار دهد. پیش بینی شما چیست؟

دلواپسان در مجموع از خارج شدن آمریکا از برجام و به شکست انجامیدن توافق هسته‌ای خوشحال می‌شوند. تندروهای داخلی به مصالح و منافع درازمدت ملی کاری ندارند. همین که دولت آقای روحانی فلج شود برای آنها کافی است. دلواپسان تا جایی که توانستند علیه متن و روح برجام فعالیت کردند اما نتوانستند برجام را متوقف کنند. اما ظاهرا آقای ترامپ این کار را برای تندروها انجام می‌دهد. اما من فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها رسما از برجام خارج شوند. چون ترامپ دلیلی برای خروج از برجام ندارد. به نظر من او شرایطی را به وجود می‌آورد که کار برای ایران بسیار دشوار شود. در این صورت تندروها باز هم از این موضوع استقبال می‌کنند چرا که این فشار می‌تواند به دولت روحانی ضربه وارد کند. برای دلواپسان مهم نیست که کشور چقدر آسیب خواهد دید بلکه این موضوع اهمیت دارد که آنها از نظر سیاسی بتوانند امتیاز به دست آورند.

عده‌ای می‌گویند اگر آمریکا از برجام خارج شود به خاطر آنکه رسما برجام را نقض کرده با استقبال جامعه جهانی رو به رو نخواهد شد و منزوی‌تر می‌شود. پس در این صورت ایران دست بالاتری خواهد داشت. اگر انزوای آمریکا خواست دلواپسان است چرا می‌‌خواهند به دولت روحانی فشار بیاورند؟

من این تحلیل را قبول ندارم. من فکر می‌کنم اعلام عدم پایبندی ایران به برجام و تصمیم گیری کنگره همه به ضرر ایران خواهد بود. اتفاقا به نظر من باعث منزوی شدن ایران می‌شود. درست است که الان اتحادیه اروپا پشت برجام است و با آمریکا همراهی نمی‌کند اما این نکته را نباید فراموش کنید که مبادلات تجاری و مولفه اقتصاد آنقدر به نفع آمریکا سنگین است که هیچ کشوری نمی‌تواند منافع اقتصادی و روابط تجاری خود با آمریکا را فدای اقتصاد و روابطش با ایران کند. بنابراین کنگره و ترامپ محدودیت جدیدی علیه روابط با جمهوری اسلامی می‌گذارند. هرچند این محدودیت بین‌المللی و برای کشورهای دیگر الزام‌آور نیست اما آیا کشوری که بیشتر از 100 میلیارد دلار صادرات به آمریکا دارد این ریسک را می‌پذیرد که این رقم را فدای تجارت با ایران کند؟ کره جنوبی، چین یا اتحادیه اروپا چنین ریسکی می‌کنند؟ هیچ مجموعه‌ای منافع ملی و اقتصادی خود با آمریکا را مورد تهدید قرار نمی‌دهد. بنابراین تصمیماتی که در آمریکا گرفته می‌شود چه در دادگستری آمریکا باشد چه در دولت یقینا به زیان ایران خواهد بود و باعث می‌‌شود کشورهای دیگر هم از آن تبعیت کنند. اما اینکه چرا تندروها از این سیاست‌ها حمایت می‌کنند پاسخ مشخصی دارد. آنها می‌خواهند بگویند نگاه معتدل و لبخند روحانی و ظریف به غرب حاصلی به بار نیاورد تا دست بالا را پیدا کنند و به اصلاح‌طلبان و میانه‌روها بگویند ما از اول گفتیم لبخند به آمریکا ثمری نخواهد داشت. در این صورت عرصه سیاسی مجددا دست تندروهایی می‌افتد که از تیر 94 برای دشمنی با آمریکا از هیچ کاری فروگذاری نکردند.

آیا دولت روحانی از طرف عموم مردم هم با فشار یا نارضایتی رو به رو خواهد شد یا آنکه فشارهای ناشی از این اقدام تنها از سوی مخالفان دولت خواهد بود؟

نه من مطمئن هستم از طرف مردم فشاری متوجه دولت نخواهد شد. مردم می‌بینند که چه کسانی بر طبل آمریکاستیزی و غر‌ب‌ستیزی می‌زنند. آنها می‌دانند که دولت روحانی تمام تلاش خود را کرده که به سمت تنش‌زدایی پیش برود و در مقابل این تندروها هستند که تحت عناوینی مختلفی خواستند تنش‌زدایی روحانی ناکام بماند.

پس با این حساب فشار دلواپسان نمی‌تواند در عزم دولت روحانی تاثیر بگذارد. اینطور نیست؟

همینطور است. اما باید در نظر داشته باشیم که مردم به جز اینکه پای صندوق رای بروند نقش دیگری ندارند. مردم قطعا از سیاست تندروها حمایت و طرفداری نمی‌کنند. نتیجه انتخابات 92،94 و 96 این موضوع را نشان داده است. اما مردم به هیچ شکل دیگری به جز صندوق رای نمی‌توانند مخالفت خود را از سیاست‌های تندروها نشان دهند.

اگر مسائل دیپلماتیک را کنار بگذاریم فکر می‌کنید در طی چهار سال آینده دولت روحانی با چه فشارهای دیگری از سوی دلواپسان رو به رو خواهد بود؟ آیا مسائل داخلی که در چند روز گذشته ...

از جنبه آزادی‌های سیاسی و مدنی فشارها افزایش پیدا می‌کند. مثلا محدودیت آقای خاتمی بیشتر می‌شود. سعی می‌کنند ادامه حصر را جدی‌تر پیگیری کنند. علاوه بر این فشارها از تریبون‌هایی که در اختیار دارند مثل نماز جمعه ، صدا و سیما و ... مرتب خواهند گفت دیدید ما گفته بودیم نمی‌شود به آمریکا اعتماد کرد؟ البته این حرفها را به طرفداران خودشان می‌گویند.

در دور دوم آقای روحانی صحبت بر سر فیلتر شدن تلگرام هم افزایش پیدا کرده. این موضوع را هم در همین چارچوب می‌دانید؟

دقیقا همینطور است.

مگر بین تلگرام و دولت چه ارتباطی وجود دارد که فیلتر شدن آن باعث فشار به دولت شود؟

بحث این نیست که تلگرام در خدمت دولت قرار دارد. تلگرام مشکل عمیقی را برای مخالفان دولت ایجاد کرده است. تلگرام عملا تنها منبع اطلاع رسانی غیرحکومتی است. از این بابت است که تندروها مایلند تلگرام فیلتر شود. اما به نظر من موفق نمی‌شوند. گیریم که تلگرام فیلتر شود. ابزار دیگری جایگزین آن می‌شود. عصری که بتوان از طریق بستن و فیلتر کردن جلوی گردش اطلاعات، خبررسانی و آگاهی رسانی بیطرفانه را گرفت گذشته است.

آقای روحانی در برابر فضایی که شما تشریح کردید باید چه رویکردی داشته باشد؟

آقای روحانی باید فقط و فقط مسائل و مشکلات را با مردم در میان بگذارد و بگوید تندروهای داخل چه نقشی در بهانه دادن به دست ترامپ داشته اند. باید بگوید آنها هرچه در توان داشتند به کار گرفتند تا برجام به انحراف کشیده شود. آقای روحانی باید محافظه کاری را کنار بگذارد.

در مسائل داخلی چطور؟

آقای روحانی با محدودیت‌های بیشتر آقای خاتمی یا ادامه حصر خیلی نمی‌تواند کاری بکند. ولی باید بگوید تندروهای داخلی چگونه به دست تندروهای آمریکا بهانه دادند.

bato-adv
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
پر رو تر از این مرد ندیدم. از روحانی هم پرروتره.
دلگیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
دلواپسان یا همان انقلابیون مدرن را تحسین میکنم اگر به توصیه شان گوش کرده بودید الآن پشیمان نبودید همه ناکامیها گره زدن همه مشکلات به برجام است و فریب مردم از این طریق ، حرفهای زیبا کلام دیگه خریداری ندارد خودش هم به این باور رسیده است.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
واقعا" تندرو ها چه کسانی هستند اینکه بدون هیچ ملاحظه ملی از سیاست تمایل به غرب جانبداری کردند یک نوع تندروی در ارتباط با غرب نیست؟
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
آقای همه جیز دان (زیبا کلام) خوب هستید ؟
من عضو هیچ جناحی نیستم ولی می شود بگویید چرا دولت به بهانه برجام دمار از روزگار ما نخبه ها درآورده و فرار مغزها را چند برابر کرده به عنوان مثال تمام برنامه های ماهواره ای ما کنسل شده و طرح های حمایتی از بنیاد نخبگان همه تعطیلند .
چرا روحانی با نزدیکان مفسدش برخورد نمیکند ولی کسانی که حافظان امنیت این کشورند را هر روز میکوبد .
ما در کشور دو نوع تند رو داریم یکی امثال شماها هستند که میخواهند زیر لوای آمریکا باشند و عده ای هم کسانی که جلوتر از رهبر تصمیم میگیرند ، خواهشاً اگر عضو هر حزب و جناحی هستین آزاده باشین . مردم رو به بسویی سوق ندهید که فکر کنند نمیتوانند بدون وجود قدرت های تکنولوژیکی کاری بکنند کاری بکنید که دانشگاهها بجای هرزگی فرهنگی به مکانی برای تولید علم تبدیل گردد . نمیدانم چه دینی و یا مذهبی دارید اصلا هم مهم نیست ولی خواهشاً آزاد مرد باشید ، شما که دستتان میرسد اگر کاری نکنید امثال جوانانی مثل ما هیچ کاری نمی توانند بکنند .
خوش باشین با وجدانتان
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
دوستان عزیز. آقای روحانی و امسال ایشان و بخشی از مسئولین که اتفاقا وضع مالیشون سکه هست. مساله اصلیشون کشور و مردم نیست. تداوم قدرت و تکیه بر صندلی ها و ادامه منافع مالی است. این مسئولین مایه دار چه اصلاح طلب و چه اصولگرا سعی دارند سوار موجی بشوند که امکان سواستفاده بیشتر برایشان فراهم شود. مسئولین واقعی این کشور امسال سردار سلیمانی ها هستند که اتفاقا بازیگر ( شومن ) نیستند عمل گرا هستند. الان هم اقای زیبا کلام که بعد از انقلاب بارها متحول شده اند اقرار دارند که با برجام فشارها بیشتر می شود حالا می گوید دلواپسان نمی گذارند دولت کارش رو بکند. دولت چیکار باید می کرده نکرده است. حاصل یک دهه اورانیوم رو فرستاد اونور و بتون کرد و هزار جور تعهد پذیرفته بدون اینکه نفعی چندانی داشته باشد اتفاقا امریکا پر روتر شده است.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۱
آسمانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
اقای زیباکلام کسی به فکر منافع ملی نیست که درست زمانی که به گفته خود اوباما امریکا داشت از ابزار تحریم دلسرد میشد و صحبت از معامله بزرگ با ایران میکرد و مجبور شد نامه به رهبر انقلاب بنویسد برای قدرت فتنه بپا کردند و مشاوره تحریم دادندو... و کاری کردند که امریکا بتواند علیه ایران اجماع کند و ۱۹۲۹ را تصویب کند
اقای زیباکلام اگر دوستانتان حین مذاکرات به صحبت های منتقدین گوش میدادند و همه چیز از اب خوردن و هوا را به مذاکرات پیوند نمیزدند و همه چیز را با یک قول شفاهی تعطیل نمیکردند شما اکنون مجبور نبودید این همه برای توجیه دوستانتان و تطهیر افتضاحشان تلاش کنید
روزهای اول شروع به کار دولت اول روحانی همین اقای زیباکلام در رادیو فرمودند جهان(منظور امریکا)امروز شاهد یک ادبیات موادبانه از ایران است و جوری صحبت کردند که قرار است تا چندماه دیگر مشکل تحریم ها حل شود اما اکنون فهمیدند که چقدر خودشان و دوستانشان بی سواد در سیاست خارجی تشریف داشته اند و امروز مجبور هستند برای این بی سوادی این شطحیات را بسرایند
درضمن اقای زیباکلام بداند خیلی خنده دار است که از نظر ایشان افرادی که در هزاران کیلومتر دورتر از وطن برای امنیت این وطن سرمیبازند به فکر منافع ملی نیستند و افرادی که فتنه بپا میکنند و مشاوره تحریم میدهند و در دوران بازنشستگی سر از رسانه ها و سرویس های جاسوسی غربی در میاورند به فکر منافع ملی هستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
حال جامعه که خیلی بده و حالا تحریم ها هم بخواهند برگردند و شاید جنگی در بگیره .......دیگه معلومه چی میشه دیگه!
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
اقایی که همیشه ادعای سواد داری (هرچند اگر چیزی بارت بود افتاده تر راجع به سواد حرف میزدی) چرا این رو در نظر نمیگیری که سنگ اندازی امثال شما در راه رسیدن به توافق باعث شد اقایان برای توجیه لزوم رسیدن ب توافق واقعیات رو علنی بیان کنند. شما حاضر بودید به قحطی در این کشور برسید اما از ادعاهای پوچتون دست برندارید. اخه شما متکی به کدوم توان اقتصادی و تکنولوژیکی و علمی هستید که اینقدر ادعا دارید؟؟ هر چند البته تحریم برای کسانی که در روابط قدرت سهیم هستند منافع زیادی داره. قطعا شما از تحریم اسیبی ندیدید و نمیبینید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
من هم این جمله آقای دکتر را کاملا قبول دارم "فکر می‌کنم اعلام عدم پایبندی ایران به برجام و تصمیم گیری کنگره همه به ضرر ایران خواهد بود. اتفاقا به نظر من باعث منزوی شدن ایران می‌شود. درست است که الان اتحادیه اروپا پشت برجام است و با آمریکا همراهی نمی‌کند اما این نکته را نباید فراموش کنید که مبادلات تجاری و مولفه اقتصاد آنقدر به نفع آمریکا سنگین است که هیچ کشوری نمی‌تواند منافع اقتصادی و روابط تجاری خود با آمریکا را فدای اقتصاد و روابطش با ایران کند." ولی این جمله یعنی بعد از اعلام تحریمهای جدید ما چه به برجام متعهد باشیم چه نه تحریمها دوباره برخواهد گشت و جناب دکتر نفرمودند چرا ما باید به برجام متعهد باشیم؟ چه نفعی برای ما دارد؟ آیا اگر امتیازهای داده شده را برگردانیم قدرت چانه زنی خود با طرفهای مقابل را بازیابی نمیکنیم؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
خلاصه کلام ترامپ و آمریکا همیشه خوب بوده ،هستند و خواهند بود و تمام اشکال از سایر کشورها و مردم دنیا حاصل میشود که مو به مو حرفهای آنها را به جان و دل قبول و اجرا نمیکند .واقعآ اگر آقای زیبا کلام از جمله افراد فعال سیاسی در آمریکا بود به ترامپ رای میداد و اقدامات ایشان را همیجور تآئید میکرد و یا جزء مخالفان آقای ترامپ قرار میگرفت ؟برادر جان اینهمه دولتها ومردم دنیا با ایشان و اقداماتش مخالف هستند شما قبول نمیکنید سر سوزنی نقد کنید ! واقعآ آقای ترامپ برای انتخابات بعدی باید از شما در ستاد انتخاباتیش استفاده کند حتمآ رای بالای خواهد آورد.
ناشناس
Australia
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
دوست گرامی آقای زیباکلام داره اقدامات خود مارو نقد میکنه. چه ربطی به ترامپ دیوانه داره. دیوانگی اون جای خود اما رفتار منطقه ای ما هم ایراد داره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
ترامپ پس از هشت سال انفعال مطلق دولت باراک حسین اوباما مجددا در حال احیای اقتدار امریکاست و این برای مردم امریکا خوشایند است هرچند شاید من و شما چندان خشنود نباشیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
اشکال برجام این است که ما به همه لبخند زدیم به جز آمریکا، حالا آمریکایی ها هم برجام را هوا می کنند تا ثابت کنند مهم نیست چند نفر تودنیا به برجام لبخند می زند مهم اینه که آمریکا لبخند بزند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
در ایران بدلیل تکثر منابع قدرت و تداخلات متعدد در شرح وظایف آنها عملا دولت و رئیس آن همچون سایر کشورها آزادی عمل و قدرت اجرائی ندارد لذا نمیتوان همه موفقیت ها یا ناکامی ها در اداره امور کشور را صرفا متوجه دولت دانست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
چطور تو دولت نهم و دهم همه تقصیرا و اشکالات از احمدی نژاد بود؟؟؟ حالا تقصیر دولت نیست!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
بله باید هم از این حرفها بزنید! شما که مسئله آب خوردن مردم رو هم به تحریم ها گره زده اید اکنون باید روی سیاست اشتباهی که پیش گرفته بودید ماله بکشید... آخر تا کی می خواهید بی لیاقتی و بی کفایتی مسئولین را بر گردن تحریم ها بگذارید و دم از سازش و وادادگی در برابر آمریکا بزنید....
سربارسازندگی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
آدمی به دگمی وثابت قدمی بر افکار مرتجعانه و خائنانه و شریک تاراج هستی ونیستی مملکت که حالا بیشرمانه دم از منافع ملی میزنه مثل این نوچه کدخدا ندیدم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
حالا تحریمهای قشنگ بر می گرده و خواهید دید لشگر گرسنگان مملکت چطور سیر خواهند شد!!!
جميله
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
آقاي زيبا كلام هزاران صفحه در تاييد و پربار بودن برجام نوشته اند الان هم مطابق پيشگويي هاي ماليخوليايي او نشده مي خواهد ماستمالي بكند.!
افوس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
مردم عزیزسلام؛
"بر روشنفکران غرب زده و شرق زده بتازیدو هویت خویش رادریابید!!
وبدانید که روشنفکران اجیرشده بلایی برسر ملت ومملکتشان آورده اند که تامتحدنشوید برشماآن گذشت که تاکنون کذشته!
پروفسور زیباکلام!!! از نظر شما ودوستان غربزده تان اگر امریکایی ها اشغالتان هم کنند باز هم حق با آنهاست! متاسفانه ذلالت شما در مقابل غرب حدیقف ندارد! حتی تا جلوی منزلتان!!،
ولی این را بدانید ملت نه برای آرزوهای شما بلکه برای سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی و مبارزه ی با فساد رای میدهند!
نتیجه ی تجزیه تحلیل مردم شده حسن روحانی ! ولی این بدین معنی نیست که مردم هم مثل اقشار مرفه بی درد و غرب زدگان فرو رفته در بیت المال و مفت چری ، غیرت و ناموس داری را سر بند پهن کرده اند!!
افوس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
مردم سلام!
آقای زیباکلام در حالی مخالفان اعتماد به امریکا رو تندرو و دلواپس میخواند که؛
جنابان روحانی و ظریف و عراقچی و صالحی و ...... هم مذاکره و اعتماد به امریکا را کاری اشتباه و بی فایده مینامند!
آقای دک تر زیباکلام طشت رسوایی برجام و خنگ بودن اعتمادکنندگان به آمریکاافتاده!!
برای سرکار گذاشتن جوانان معصوم و کم اطلاع کشور عزیزمون یه بادکنک رنگی جدید بیابید!
ضمنا اطلاعات شما ودوستانتان از طریق رسانه های محبوبتان که مستقیم توسط وزارت استعمارات انگلیس عزیزتان هدایت میشوند است!!
ودر آخر اینکه دلواپس بودن شرف داره به بی غیرتی و بیخیالی!!
افوس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
دوستان عزیز دلواپسی ونگرانی برای امور زندگی و جامعه از بهترین و اصلی ترین اعمال پیامبران و امامان و بزرگان دینی و ملی ست،
قران و نهج البلاغه مملو از هشدار وانذار است و کسانی نگرانی و دلواپسی برای جامعه ندارند که .....
واما تندروی و خشونت طلبی و افراطی گری!!!
آقای زیباکلام، از نظر جنابعالی مالک اشتر افراطی بود ؟ چون رفع خطر رو در سرکوب دشمن و ادامه ی جنگ میدانست .
وطبق نظریه ی جنابعالی ابوموسی اشعری صلح طلب و میانه رو بود؟؟ چون در بحبویه ی جنگ ،دم از صلح و "جنگ نه! جنگ نه!"میزد!
فرارو جان بموقع چاپ کنید لطفا!
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
دوران مالک اشتر طرف شمشیر بر می داشت و می رفت با دشمن می جنگید. الان آمریکا از اون طرف دنیا چهار تا دکمه فشار میده ، کل کشور با خاک یکسان میشه. دقیقا پشت کدوم خاکریز می خوای بری یه جنگ تکنولوژی؟!!!! با کدوم ژ3 و کلاش؟!!!!
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
آقای زیباکلام نگرانند که اصولگرایان دوباره مجلس و ریاست جمهوری را پس بگیرند.اما اتفاقاتی که در چند سال آینده خواهد افتاد ضرر هر دو طیف خواهد بود.نظام نیاز به جریان سوم با برنامه و روش های متفاوت از اصولگرایان و اصلاح طلب ها دارد.با برنامه های تحولگرایانه جدید و عملگرا.. در غیر اینصورت دیگر جواب نخواهد داد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
تنها راه روحانی این جمله است "" آقای روحانی باید محافظه کاری را کنار بگذارد."" در غیر اینصورت در تاریخ و ذهن جامعه بسیار تنزل می کند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
محافظه کاری رو بگذاره کنار ، مردم چه معجزه ای می کنند؟ بیشتر غـــــر می زنند؟!
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
شما نبودید که به مناظره درباره برجام رفتید در حالی که خودتان گفتید من برجام را نخوانده ام و از برجام نخوانده دفاع می کردید و به دلسوزان فحش میدادید
ما امروز را چهار سال پیش می دیدم و شما قول های پوچ کد خدا را
ولله آخرتی هم هست
چطور می خواهید پاسخ بدهید
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
چیزی از روحانی نماند دیگر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
الان بدرستی همه دلواپسیم حتی شما استاد
123
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
آقاي زيباكلام!
چطور زمان احمدي نژاد هرچه تحريم بود به پاي او نوشته مي شد اما الان به پاي روحاني نبايد نوشت؟هرچند به نظرم تحريمها نتيجه تقابل ايدئولوژي و ماهيت و عملكرد نظام بوده و كمتر به رييس جمهور مستقر ربط دارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
ادعا می کند که مصالح و منافع ملی برایش مهم است اما با اینکه خودش دارد می گوید در صورت خروج آمریکا بقیه هم همراهش می روند این موضوع را یقینی هم می داند که این یعنی خسارت محض برجام باز هم از آن حمایت می کند از آن طرف می گوید دلواپسان گفتند فلان
آقا حداقل حرف خودت را قبول داشته باش
بهزاد
United Kingdom
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
هیچ وقت این حرف روحانی رو در مناظره ها فراموش نمیکنم. «روی موشک شعار مینویسن وبرای کشور دردسر ایجاد میکنن». علت شکست برجام همینه.
حسین
United Arab Emirates
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
همان دلواپس های بدبخت گفتند برجام را طوری امضا کنید که تحریم‌ها واقعا لغو بشن و راه فرار برای آمریکا نگذارید که زیر قولش خواهد زد.

اگر منصفانه نگاه کنیم، تحلیل آنها درست تر بود تا اعتماد روحانی به آمریکا
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
همین روزها دلار گرون میشه و دوباره رانت خوارها به نون و نوایی میرسند مردم هم برند تو خیابون سینه بزنند تا بعضی ها خوشحال بشند!!
ناشناس
Sweden
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
خیام در 900 سال پیش هم این اوضاع رو پیش بینی کرده بود بطوری که گفته بود : برجام اگر ز باده مستی خوش باش با سیم تنی اگر شستی خوش باش چون عاقبت کار جهان نیستی است انگار که نیستی چو هستی خوش باش یا در مصرع دیگر میفرماید: برجام بیا تا که شرابی بخوریم زان پیش که از زمانه تابی بخوریم کاین چرخ جفا پیشه بناگه روزی چندان ندهد امان که ابی بخوریم یا اینکه : حسین فریدون فرشته نبود به عود و به عنبر سرشته نبود به داد و دهش یافت این فرهی تو داد و دهش کن فریدون تویی
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
آمریکا هیچوقت با ایران خوب نخواهد شد چراکه ایران و آمریکادوساختار ضد هم هستند . اساس انقلاب ایران مبارزه با امپریالیسم است و مظهر امپریالیسم هم آمریکاست.
zohreh shahi
United States
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
در عمرم نام و نام فاميلى به اين بى مسمايى نديدم و نشنيدم
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
اتفاقا من حس می کنم محدودیت برای سید محمد خاتمی و یا دیگران توسط خود دولت روحانی ایجاد خواهد شد . چون در محدویت بودن امثال خاتمی رای آوری زیادی برای امثال حسن روحانی خواهد داشت و هر چه قدر هم که از نظر اقتصادی وضع بد باشد مردم به خاطر آزادی و آزادی خواهی دروغین و فیلم گونه ی امثال روحانی به روحانی مسلک ها رای خواهند داد.
ناشناس
United States
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
بعضی‌ از آقایان جوری از برجام و قبول آن صحبت میکنند که انگار غیر از پذیرفتن آن نظام راه دیگری داشت. عزیزان اگر برجام نبود ایران در آستانه ورشکستگی کامل بود و به ۶ ماه نمیرسید که ایران ونزوئلا شده بود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
برجام فقط مایه باز شدن راه انتقال پولهای ایران به اروپای بحرانزده بود. این است راز بقا!
ممد
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
متاسفانه صادق خان تبدیل به یک متوهم بزرگ شده است و رسانه ها خصوصاً فرارو در این مسئله سهم به سزایی داشتند
مجله فرارو