bato-adv
کد خبر: ۳۰۴۸۸۶
کارشناسان در گفت‌وگو با فرارو بررسی کردند

واکنش اصولی "ایران" در برابر "ترامپ" چیست؟

ما باید تلاش خود را معطوف به افزایش منابع قدرت خود کنیم و در چنین شرایطی از دولت و این افراد حمایت کنیم. به نظر من هنر فردی در اینکه ایده‌ها و اهداف به درستی در میدان عمل پیاده کنیم، بسیار مهم است. یکی از متغیرهایی که به ما کمک می کند در مقابل مواضع تند ترامپ یک تصمیم منطقی بگیریم و کشورهای دیگه را با خود همراه کنیم، هوشمندی و هنر دیپلماسی آقایان روحانی و ظریف است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
واکنش اصولی

فرارو- باوجود اینکه تقریبا یک هفته از صدور حکم لغو روادید برای اتباع هفت کشور از جمله ایران، توسط رئیس جمهور جدید آمریگا می گذرد همچنان صحبت ها در خصوص چگونگی واکنش در قبال این مسئله در صدر اخبار قرار دارد.

به گزارش فرارو؛ در نخستین روزهای ریاست جمهوری دونالد ترامپ، وی به بهانه حفظ امنیت ایالات متحده آمریکا دستوری مبنی بر ممنوعیت صدور روادید برای هفت کشور صادر کرد که در میان آنها نام ایران نیز به چشم می خورد. تصمیمی که موجب شد واکنش های داخلی و جهانی گسترده‌ای به همراه داشته باشد.

تصمیمات دولت جدید ایالات متحده آمریکا به همین مورد ختم نشد و طی روزهای اخیر رئیس جمهوری این کشور تلاش کرد با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، فضای سیاسی با ایران را به گونه ای پیش ببرد که علاوه بر اینکه قدرت مند ظاهر شود، بتواند افکار عمومی را با خود همراه کند.

وی در توییت روز گذشته خود اعلام کرد: «ایران با آتش بازی می‌کند. آنها قدر مهربانی که اوباما با آنها داشت را نمی دانند. من آنطور نیستم». اما این صحبت‌ها بی پاسخ نماند و در واکنش به این توییت، محمد جواد ظریف وزیرخارجه کشورمان در توییتی نوشت: «ایران از تهدیدات متاثر نمی‌شود، ما امنیت را از شهروندانمان می‌گیریم. هرگز آغاز کننده جنگی نخواهیم بود، اما می‌توانیم به تمام ابزار دفاعی‌مان تکیه کنیم.»

ظریف همچنین در توییت دیگری خطاب به ترامپ آورده‌بود: «ما هیچ‌گاه از سلاح‌های خود علیه دیگری جز در دفاع مشروع استفاده نخواهیم کرد. ببینیم آیاکسانی که (از توان موشکی ما) شکایت می‌کنند حاضرند همین حرف را تکرارکنند؟» در این میان اما نکته قابل توجه واکنش کاربران آمریکایی بود که نه تنها با رئیس‌جمهور کشور خود موافق نبودند بلکه با حضور در صفحه شخصی وی به تمسخر او می پرداختند یا انتقاد خود از سیاست هایش را ابراز می‌کردند.

به هرحال این‌ها تصمیماتی بود که طی 10 روز اخیر نه تنها موجب واکنش‌های داخلی در ایالات متحده آمریکا شد بلکه جوامع بین المللی نیز مخالفت خود را با آن اعلام کردند. اما در این میان روز گذشته  وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی علیه ۱۳ شخص و ۱۲ نهاد ایرانی اعمال کرد. اقدامی که موجب واکنش سریع وزارت امورخارجه شد و آنها طی بیانیه‌ای اعلام کردند که این اقدامات خلاف قوانین بین المللی است به صرف توان نظامی و موشکی یک کشور نمی توان آن را مورد تحریم قرار داد.

با همه این تفاسیر اما در ایران اختلاف نظر درباره اینکه بهترین تصمیم برای واکنش نشان دادن به دولت آمریکا، چه اقدام یا اقداماتی است، موضوع بحث در رسانه ها و میان نخبگان و کارشناسان عرصه بین الملل است. برخی اقدام متقابل را توصیه می کنند و عده دیگر تاکید دارند باید دولت با شدت بیشتری برخورد کند و صرفا به اقدام متقابل و ایجاد ممنوعیت برای حضور تیم ملی کشتی آمریکا در جام جهانی کشتی ایران، اکتفا نکند.

باید تلاش خود را معطوف به افزایش منابع قدرت کنیم
یوسف مولاییدر همین خصوص یوسف مولایی کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با فرارو گفت: دستگاه دیپلماسی یا سیاست خارجی متکی به رفتارهای افرادی که آن را مدیریت می کنند و هر فردی در شرایط های متفاوت می توانند، تصمیم‌های متفاوتی بگیرند. یکی از متغییرهای تاثیرگذار در تصمیم گیری سیاست مداران، فضای عمومی کشورشان است و فشارهایی است که از سوی افکار عمومی و نهادهای مدنی بر آن ها وارد می‌شود. لذا ترامپ یا هر فرد دیگری در شرایط این چنینی می توانند تصمیمات متفاوتی اتخاذ کند و حتی از بسیاری از شعارها و برنامه هایی که اعلام کرده بود، عدول کند. زیرا به هرحال هیچ دستگاه دیپلماسی نمی تواند بدون عقلانیت، منافع ملی کشور را تامین کند.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت های روحانی و ظریف خارج از ظرفیت‌های ملی کشور نیست، افزود: در سطح جهانی این قدرت ملی است که توان چانه‌زنی را برای ما افزایش یا کاهش می دهد. اما نباید نادیده گرفت که روحانی و ظریف افرادی هستند که این توان ملی را با ظرافت و مهارت دیپلماتیک خود، عملی می کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: لذا ما باید تلاش خود را معطوف به افزایش منابع قدرت خود کنیم و در چنین شرایطی از دولت و این افراد حمایت کنیم. به نظر من هنر فردی در اینکه ایده‌ها و اهداف به درستی در میدان عمل پیاده کنیم، بسیار مهم است. یکی از متغیرهایی که به ما کمک می کند در مقابل مواضع تند ترامپ یک تصمیم منطقی بگیریم و کشورهای دیگه را با خود همراه کنیم، هوشمندی و هنر دیپلماسی آقایان روحانی و ظریف است.

این تحلیل گر مسائل بین الملل با اشاره به آزمایش موشکی ایران در هفته جاری گفت: به طور کلی در شرایط فعلی آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که بتوانند بهانه ای از دولت ایران بگیرند تا بخشی از اهدافی که دونالد ترامپ در دوران رقابت انتخاباتی خود وعده داده بود را عملی کند.  بنابراین بهتر است دولت و به طورکلی نظام جمهوری اسلامی ایران از هر گونه اقدامی که می تواند زمینه را برای بهره برداری در آن مسیر برای آمریکا فراهم کند، خودداری کند.

مولایی در پایان تاکید کرد: باید در شرایط فعلی در چارچوب مقررات بین المللی حرکت کنیم. به عنوان مثال درست است که آنها مدعی هستند آزمایش موشکی ایران نقض برجام و قطعنامه 2231 است اما واقعیت این است که تست موشکی ایران نقض هیچ گونه قطعنامه ای نیست. بنابراین ما باید مواضع خود را کاملا مستدل اعلام کنیم و دستگاه دیپلماسی ما هم از از کانال های خود مناسبات خود را با موافقان برجام بیشتر کند و کشورهای 1+5 را  قانع کند که هرآنچه انجام داده اند، مطابق قوانین بین المللی بوده است.

احساسی عمل کردن برای کشور هزینه دارد
حسن بهشتی پورحسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت‌وگو با فرارو ضمن تاکید بر توجه به اصول عرصه روابط بین الملل گفت:  در وهله نخست باید در نظر داشت که عرصه سیاست بین الملل، فضایی نیست که در آن احساسی عمل کنیم. افراد و کشور‌هایی در این حوزه موفق بودند که توانسته اند حکیمانه و منطقی و اصولی عمل یا موضع گیری کنند.

وی ادامه داد: لذا نباید به روابط بین الملل به صورت شخصی نگاه کرد. متاسفانه در ایران برخی بر این باورند که اگر کشوری مانند آمریکا یا هر کشور دیگری اقداماتی علیه ایران انجام داد یا موضع گیری منفی اتخاذ کرد، باید مسئولان به شدیدترین حالت ممکن با آن برخورد کنند و حرف‌های درشت و تندی درباره آنها در عرصه بین المللی بزنند تا به نوعی یک اقدام انقلابی انجام داده باشیم. در صورتی که گاهی وقت‌ها مطرح کردن برخی صحبت‌ها نه تنها نمی تواند منافع ملی را تامین کند و اثر مطلوبی داشته باشد بلکه هزینه هایی نیز ایجاد می کند.

بهشتی‌پور تصریح کرد: ما باید در عرصه روابط بین الملل قواعد و زبان بین الملل را خوب بشناسیم. زبان به معنی این نیست که صرفا انگلیسی صحبت کنیم. منظور این است که در قبال تصمیمات و رویدادها، درخور همان اقدام تصمیم گیری کنیم. یعنی اگر دولت آمریکا تصمیم می گیرد لغو روادید کند ما هم اقدام متقابل انجام دهیم. البته باید توجه داشته باشیم که در این میان نباید خلف وعده کند و روادید قدیمی را لغو کند. اما می توان روادید جدید صادر نکرد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه  به طور کلی در اصول سیاست و روابط بین‌الملل «عمل متقابل» تعریف شده و وجود دارد، گفت: عمل متقابل به این معنی است که اگر کشور دیپلمات ما را اخراج کند ما هم می توانیم دیپلمات آنها را اخراج کنیم. اگر ممنوعیت صدور روادید کردند ما هم روادید صادر نکنیم. بنابراین هر کشوری در شرایطی طبق اصول و قواعد بین‌المللی تصمیم می گیرد که چه اقدامی انجام دهد که تاثیرگذار و مفید باشد.

وی افزود: به عقیده من بهترین کاری که می‌توان در چنین شرایطی انجام دهیم این است که مسئولان ما خونسردی خود را حفظ کنند و برخلاف ترامپ که غیر منطقی و به ضرر منافع کشورش و همچنین خلاف قانون اساسی آمریکا و به اسم تامین امنیت، اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون وین را نقض می‌کند، منطقی و اصولی رفتار کنیم. ما نباید مانند رئیس جمهور آمریکا رفتار کنیم. زیرا اگر آنگونه عمل کنیم چه تفاوتی میان ما و دولت ایالات متحده آمریکا است؟ اما این حق را داریم که عمل متقابل انجام دهیم.

همچنین بهشتی‌پور درباره اینکه تصمیم یا تصمیماتی که دولت در قبال سیاست‌های ترامپ اتخاذ می کند تا چه حد می تواند عملی و قابل اعتماد باشد، گفت: باید در نظر داشت که آقایان روحانی و ظریف پایه‌گذار نوع جدید از دیپلماسی نیستند و این افراد نخستین نفراتی نیستند که قانونمند و روشمند عمل می کنند. این کاملا در عرصه بین الملل رایج است که اگر می‌خواهیم به اهداف خود برسیم و منافع و امنیت ملی کشور را تامین کنیم باید قانونمند و اصولی گام برداریم. البته درست است که برخی از این قوانین ظالمانه و تحمیلی است اما ما برای احقاق حق خود باید در چارچوب صحبت و عمل کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: باید در نظر داشت آنچه که بزرگانی نظیر روحانی و ظریف انجام می‌دهند، این است که در چارچوب قوانین بین‌المللی از حق جمهوری اسلامی ایران دفاع می کنند. لذا برخلاف ادعای منتقدان و مخالفان دولت که این افراد را به ساز‌ش‌کاری متهم می‌کنند، باید بگویم این افراد بسیار قاطع به دنبال تامین منافع ملی هستند. اما در چاچوب قوانین بین‌المللی این اقدامات را انجام می‌دهند. این افراد به هیچ وجه سازش نمی کنند، بلکه درچارچوب اصول و قوانین  به دنبال دستیابی به حق ملت ایران در جوامع بین المللی هستند. ما باید در نظر داشته باشیم اینکه صرفا حق بگویم کافی نیست و باید به روش درست این را مطرح کنیم.

دیپلماسی دولت برای مقابله با ترامپ مناسب نیست
حسن هانی زادهحسن هانی‌زاده دیگر کارشناس مسائل بین‌الملل دیدگاه دیگری دارد. وی در گفت‌وگو با فرارو با بیان  اینکه مصوبه اخیر آمریکا مبنی بر منع صدور روادید برای هفت‌کشور اسلامی نشانه خوی نژادپرستانه ترامپ و برخی از نخبگان سفیدپوست آمریکا است، اظهار داشت: اقدام اخیر دونالد ترامپ برای منع دادن ویزا به اتباع ایرانی و برخی از کشورهای جهان نشانه خوی نژاد پرستی او است. در واقع ترامپ نماینده جامعه نژاد پرست و سفید پوست آمریکا است و این امر نشان می دهد که آمریکا به سمت خوی نژاد پرستی و بازگشت به ده های 40 و 50 از قرن میلادی گذشته است که نگاهی کاملا تحقیرآمیز نسبت به رنگین پوستان داشته است.

وی با اشاره به اینکه  منع ورود اتباع هفت‌کشور اسلامی نوعی قدرت‌نمایی آمریکا علیه کشورهایی است که سیاست‌هایشان با آمریکا هم‌خوانی ندارد، تصریح کرد: یکی از کشورهایی که عامل تروریسم است و در 11 سپتامبر نیز نقش داشته عربستان سعودی است ولی ترامپ به خاطر منافع تجاری این کشور را وارد لیست سیاه خود نکرده است.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی ایران باید با حرکتی سریع و از طریق رایزنی با 6 کشور دیگر تحرکی دیپلماتیک انجام دهد، خاطرنشان کرد: ایران و سایر کشورها می‌توانند با صدور بیانیه‌ای مشترک تعطیلی سفارت‌خانه‌های آمریکا در 6 کشور را اعلام کرده و از ورود اتباع آمریکایی نیز جلوگیری کنند.

هانی‌زاده با تأکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی در این خصوص بسیار ضعیف عمل کرده و واکنش لازم را انجام نداده است، تصریح کرد: وزارت‌خارجه باید به ایرانی‌های مقیم آمریکا فراخوان بدهد تا خاک آمریکا را هرچه سریع‌تر ترک کنند. این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: دولت و به طور ویژه وزارت‌خارجه باید ضمن رایزنی‌ اقدامات دیپلماتیک خود را با دیگر کشورها عملیاتی کند چراکه اظهارنظر صرف آن هم به شکل کنایه و غیر مستقیم کارساز نیست.

هانی زاده در پایان اظهار داشت: دولت باید در نظر داشته باشد که شاید روش های آنها برای افرادی نظیر باراک اوباما، نتیجه بخش باشد اما قطعا درباره ترامپ نمی توان به همان روش دیپلماسی لبخند، در مقابل ترامپ ایستاد. زیرا وی به وضوح نشان داده است که به هیچ عنوان شباهتی با دیگر روسای جمهور این کشور ندارد. لذا باید تغییراتی در روش دیپلماسی خود ایجاد کنیم که جواب گوی اقدامات و مواضع رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا باشد.


ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
با دشمنان مدارا با دوستان مروت
ای کاش این همه دشمن ، دشمن نمی کردیم و همه را بر علیه کشور نمی شوراندیم. آنقدر بر علیه کشور تبلیغات منفی صورت گرفته در خارج از کشور وقتی گفته میشود ایرانی هستم مردم وحشت میکنند
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
ترامپ دیوانه است و جنگ طلب تحریکش نکنید . اگر جنگی بین ایران و آمریکا صورت پذیرد جنگ نفرات نیست جنگ تکنولوژی هست و ما قطعا بازنده خواهیم بود
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
بهترین کار اینه که مقامات ایران ترامپ رو تحریک نکنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
استعمار جدید آمریکا و غرب: اقتصاد بیمار و مبتنی بر ربا و سرمایه داری .و استثمار غرب به رهبری آمریکا..دنبال سود و بهره کشی هرچه بیشتر از جهان سوم هستند.هر گاه سودشان کم می شود.بفکر براه انداختن جنگ بین دو کشور می افتند.تا مقداری آهن بنام سلاح به قیمت گزاف بفروشند و بجایش نفت و منابع خام ارزان ببرند!!! و صنعت زیان ده شان را دوباره تقویت کنند!!!! .اکنون سئوال اینجاست ؟که چرا حاکمان کشورهای جهان سوم تن به این نزاعهای ساختگی می دهند؟ مثلا ایران چه خصومتی با کشورهای همسایه و مسلمان خود می تواند داشته باشد؟ ترامپ برای تقویت اقتصادش سعی دارد ایران و عربستان را به جنگ وا دارد!!!!و منابعشان را به غارت ببرد !!!! ای دولتها و ای ملتهای مسلمان .تا کی در بی خبری هستید؟چرا خود را به خواب می زنید؟چرا؟ فریب آمریکا را می خورید؟ اصولا چرا ایران بخواهد در سیاست کشورهای منطقه دخالت کند؟ و کشور های منطقه چرا باید از ایران بترسند؟که بهانه دست آمریکا برای دخالت در کشورهایشان را بدهند؟ اگر بهوش نباشیم !! بزودی آمریکا و انگلیس بین ایران و عربستان جنگ خانمانسوزی براه میاندازند.!!! در حالی که جنگ بین دو مسلمان حرام است!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
متاسفانه شما هنوز بر طبل کوتاه اومدن جلوی کدخدا با توجیهات مختلف می کوبید
ببینید واقعیت سوریه درس عبرت هست برای همه
داخل این جبهه ای که دارید با آمریکا بازی می کنید اگه نرمش نامطمئن نشون بدید طرف دهان طمعش صدبرابر بازتر میشه
آقایون سال 82 رو فراموش نکنید آخر گفتگوی به اصطلاح تمدن ها حمله قریب الوقوع آمریکا به ایران شد!!!
وقتی سگی چنگ و دندان برای شما نشون میده بدترین کار نشستن یا پشت کردن به اوست. وقتی که می ترسید از خود امواجی ساطع می کنید که به وسیله سگ دریافت میشه که این داره میترسه الان باید پارش کرد!!
الان موضع دولتی ها داره این امواج رو ساطع میکنه!!!!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵۷
ناشناس
United States
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
آنچه مسلم است، تا همین جا، اسرائیل و روسیه و اعراب در ایجاد و گسترش تنش بین ایران و آمریکا در دوره ترامپ بسیار موفق بوده اند. از طرفی‌ ایران بر حق دفاعی خود در استفاده و یا آزمایش موشک بالستیکی تاکید می‌کند، و از طرف دیگر، ترامپ و تیم‌ او با استناد به همان برجام و قطعنامه تایید شده توسط خود ایران، اعلام می کنند که ایران خود تعهد داده و امضا کرده که آزمایش موشک بالستیک را در ۸ سال آینده متوقف کند. متاسفانه آقای ظریف و تیم‌ مذاکره کننده، چه بخواهیم قبول کنیم و چه نخواهیم قبول کنیم، اشتباه بزرگی در برجام برای نهایی‌ کردن آن مرتکب شدند و خود، غیر مستقیم، این اشتباه را تأیید می کنند وقتی‌ می فرمایند، ما چون دیگر غنی‌ سازی را به صورت صنعتی متوقف کردیم، بنابر این خود به خود، باید نگرانی برای ساخت و توسعه موشک‌های بالستیک را از بین ببرد.

باید به آقای ظریف و آقای عراقچی گفت، این فرمایش شما برای زمانی‌ است که دو کشور دوست، که در موردی با هم اختلاف دارند، این چنین مساله و ابهام را حل کنند ولی‌ نه در مورد رابطه ایران و آمریکا، که بارها همین اساتید فرموده اند که اساس مذاکره ما در مورد برجام، عدم اعتماد به طرف مقابل بود. اگر واقعاً این چنین است، باید، و تکرار می‌کنیم، باید، تبصره یی در برجام یا قطعنامه شورای امنیت گنجانیده میشد که تصریح می کرد، اگر ایران فعالیت غنی‌ سازی خود را محدود کند، هیچ محدودیت و اشکالی بر برنامه موشکی ایران، وارد نخواهد بود! ولی‌ آیا ما چنین کاری را از تیم‌ مذاکره کننده در برجام میبینیم؟ همین دست اشتباهات و غفلت های بسیار اساسی‌ است که حالا شده دستاویز تیم‌ ترامپ. وقتی‌ قرار دادی نوشته میشد، نباید این تصور بود که همیشه تیم‌ اوباما و کری در مسند قدرت هستند. اینها از بدیهیات است که مورد غفلت واقع شده و حالا ایران باید هزینه بدهد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
دوست عزیز ما دنبال هسته ای صلح آمیز بودیم نه بمب هسته ای در ان صورت اینطوری استنباط میشد که ما بدنبال بمب هستا ای بودیم
ناشناس
United States
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
زنجانی را از زندان آزاد کنید تا با دادن دو برابر کمیسیون به ترامپ و تیمش، تحریمها را مانند فلکه دور بزند! صراف و جمشید بسمللل بماند برای تحریمهای بعد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
طبق تصریح مقامات ایرانی و امریکایی پرتاب موشک هایی که توانایی حمل کلاهک هسته ای دارند مخالف مفاد برجام است ، و برجام در باره سایر فعالیّت های موشکی صراحتی ندارد
ناشناس
United States
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
اما آنچه حالا کشور در موقعیت حساسی قرار داده، این اشتباهات نیست، بلکه خطر اصلی‌ این است که چه از طرف ترامپ و متاسفانه چه از سو برخی‌ از کارشناسان داخلی، مساله ایران و آمریکا و مساله موشکی دارد تبدیل میشود به خطوط قرمز دو طرف. از طرفی‌ آمریکا با استناد به برجام، صریحاً ایران را مسول نقض محدودیت موشکی میداند، و از طرفی‌ بسیاری از کارشناسان در ایران، بدون توجه به این اشتباه استراتژیک تیم‌ مذاکره کننده، انجام آزمایش موشکی را حق طبیعی‌ ایران می‌دانند. اینجاست که تیم‌ مذاکره کننده و شخص آقای ظریف، مسئولیت بزرگ و تاریخی برای جلوگیری از این رویاروی بین ایران و آمریکا دارند. آقای ظریف باید صادقانه و شجاعانه مسئولیت این اشتباه را به عهده بگیرند و کشور و نظام را از یک رویاروی خطرناک، به خاطر اشتباه سهوی آن ها و میل به فرجام رساندن برجام بدون توجه به این موارد، بی‌ نیاز سازند.

البته قطعاً دوستان خواهند گفت، اینها همه بهانه تیم‌ ترامپ است و اگر ما این مورد را به دلیل اشتباه تیم‌ مذاکره کننده بپذیریم، آنها به سراغ بهانه دیگری خواهند رفت. بله، درست هم هست، ولی‌ حداقل در برابر افکار عمومی‌ دنیا و کشورهای ثالث، آمریکا دیگر حربه قانونی‌ برای تحت فشار قرار دادن ایران نخواهد داشت. اگر موارد دیگری هم باشد که آنها باز با اتکا‌ به اشتباهات ما، حربه قانونی‌ داشته باشند، باز چاره یی نیست که آن حربه‌ها را از دست آنها خارج کنیم. اطمینان داشته باشیم، آمریکا هرگز بدون حربه قانونی‌ بین المللی به دنبال تقابل با ایران نخواهد بود. ولی‌ این ما هستیم که باید این هوشیاری را به خرج دهیم و این حربه‌ها را از دست او خارج کنیم. چه در اسرائیل و چه در سایر کشورها، بسیار خوشحال خواهند شد که ما یک موشک دیگر (متاسفانه خلاف تعهد ناخواسته یی که تیم‌ مذاکره کننده در برجام داده اند) انجام دهیم، از این بهتر برای اعراب، روسیه و اسرائیل و حتی چین و اروپا نخواهد بود که ببینند تیم‌ ترامپ و ایران را درگیر یک تقابل عظیم کردند. هوشیار باشیم که در زمین آن ها بازی نکنیم و تیم‌ ترامپ را خلع سلاح کنیم. نبود آقای هاشمی‌ در این برهه بسیار تاسف انگیز است.
ناشناس
United States
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
به هر حال باز باید یادآوری کرد، که حالا قدم بعدی ایران، میتواند بسیار سرنوشت ساز باشد. ترامپ و تیم‌ او، برای تقابل با ایران بالا آمده‌اند و چه در شرق و چه در آمریکا، گروه ها و کسانی‌ هستند که از این آتش گرم می شوند. آنها از همه ابزار خود، حتی افراد نفوذی خود در داخل ایران، برای پیش بردن این برنامه خباثت آمیز خود استفاده خواهند کرد. به یاد دارم، که رهبر انقلاب در مورد دیگری در دهه هشتاد و بعد از روی کار آمدن بوش که درست مانند امروز به دنبال بهانه بود، فرمایشی به این مضمون داشتند که حالا هیچ کس در کشور اجازه کوچکترین خطایی ندارد، همه باید هوشیار باشند و در زمین دشمن با اشتباهات خود بازی نکنند. باشد که چنین باشد.
ناشناس
United States
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
دوست عزیز، اصلا مساله جأ زدن نیست، مطمئن باشید که آمریکا هرگز به دنبال حمله نظامی نیست، همه چیزی که او به دنبال آن است این است که ایران را در این شرعت مشکل اقتصادی باقی‌ نگاه دارد. شما ممکن است بفرمایید که آمریکا خیلی‌ تهدید و تحریم کرد، ولی‌ به هدف نرسید، و هدف آمریکا را مثلا فروپاشی و حمله به ایران قلمداد کنید، ولی‌ هدف اصلی‌ و مستتر شده آنها که در همه ۳۰ سال گذشته به آن رسیدند، جلوگیری از تبلور قدرت ملی‌ ایران است، هدف آنها افزایش مشکلات عظیم ساختاری اقتصادی، فرهنگی، محیط زیست و ... برای جلوگیری از حضور فعال ایران در منطقه و جهان است که متاسفانه به آن رسیدند. نگاهی‌ به مشکلات اقتصادی و فرهنگی‌ و محیط زیست ایران بیاندازید. آمریکا یا کشورهای دیگر، کدام یک از این مشکلات را دارند. آنها مشکل دارند، ولی‌ اصولا قابل قیاس با ایران نیست. پس متاسفانه بدون اینکه بخواهیم، به هدف آنها، با اصرار برا راهی‌ که آنها ظاهراً ما را از آن نهی میکنند ولی‌ کابوس واقعی‌ آنها این است که ما واقعاً مسیر خود را عوض کنیم، ادامه میدهیم. افسوس. آنها هرگز به ایران حمله نخواهند کرد چون نیازی نیست، ما با ادامه برا سیاستهای خود، هدف آنها را ناخواسته تامین می‌کنیم. بروید تاریخ جنگ سرد بین آمریکا و شوروی را بخوانید، ببینید که آیا آمریکا حتی یک تیر به شوروی انداخت، ولی‌ با فشار اقتصادی و عدم تحلیل درست در شوروی، در نهیات به هدف خود بدون انداختن حتی یک تیر رسید، دستور کار آنها در مورد ایران هم دقیقا همین است. زمانی‌ ما پیروزیم که مانند چین بتوانیم این مسیر را به طرف بهروزی و سعادت ملت ایران تغییر دهیم. زمانی‌ که بیکار در ایران کم شود، صادرات ایران زیاد شود، گذرنامه ایرانی‌ اعتبار داشته باشد، همه دوست داشته باشند در ایران سرمایه گذاری کنند حتی شرکت‌های آمریکایی‌ و... آنزمان، پیروزی واقعی است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
خوشبختانه ملت دیدن که اصول گرا و اصلاح طلب همه کشک و ذره ای لطف برای مردم نداره ...
باز خدا پدر احمدی نژاد رو بیامرزه میدونست توافق و برجام چرته اصلا سمتش نرفت و سنگر رو حفظ کرد !!!
دولت احمدی نژاد یارانه دادن که پدر ملت دراومد و گرونی شد , تو این دولت هم سود بانک ها کم شد که باعث شد ملت اجاره نشینمون بیچاره بشن و رکود بوجود بیاد ...
ناشناس
United States
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
باز روس‌ها دارند سیاست موش دواندن خود را بین روابط ایران و غرب دنبال میکنند، ابتدا اینجور ایران را امیدوار و تشویق به تاکید برا مواضع خود میکنند، ولی وقتی‌ کار به تحریم و شورای امنیت برسد، مانند هست یی در نهایت با گرفتن سهم و امتیاز خود از همه مواضع آنها حمایت خواهند کرد، کاما اینکه هرگز به اسرائیل و حملات اسرائیل به سوریه ،کوچکترین واکنشی نشان نمیدهند،ولی‌ پشت سر هم، از حق و حقوق دولت بشار اسد برا حاکمیت در سوریه بیانیه‌ها صادر میکنند.
ناشناس
United States
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
واکنش اصولی ایران، ذوب شدن هر چه بیشتر در روسیه است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
متاسفانه بخصوص پس از روی کار آمدن ترزا می در انگلیس و ترامپ در امریکا روابط ایران با تمام دنیا به سمت تیرگی میره ، به همین دلیل ایران بیش از پیش به روسیه نزدیک خواهد شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
«واکنش اصولی»؟ بهتر است بنویسید «واکنش اصلاحی»!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
حقیقتش من نه دلواپس هستم و نه اصلاح چی و نه طرفدار آمریکا و نه ضد آمریکایی هستم یک ایرانی هستم که در زیر بار فشارهای اقتصادی دارم خورد میشم مثل میلیونها ایرانی دیگه.این را به تجربه دریافته ام که ما نباید برای جهان و کشورهای همسایه شاخ و شونه بکشیم و این مردک ترامپ دیوانه است و از نظر عقلی هم مشکل داره و تعادل ندارد خواهشا یک چهار سالی دندان روی جگر بزارید و برای دنیا شاخ و شانه نکشید تا این مردم ابله با بذترین شکست تاریخ انتخابات آمریکا با اردنگی پرتش کنند بیرون.دود این کارها تو چشم ما ملت بخت برگشته میره آقایان که ککشان نمی گزه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
کاملا حرف منطقی و عقلانی است با شاخ و شانه کشیدن در این 38 سال به جایی نرسیدین حداقل در این جهار سال ترامپ را تحمل کنید و روی دم مار پا نگذارید که این مار گزنده است و کشنده
ناشناس
China
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
شما داری "خرد" میشی چون بی سواطی خخخخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
جناب ناشناس از چین بله درست میگی ما بیسوادیم و از قشر کارمند و مثل شما در کار واردات بنجل از چین نیستیم که پولدار باشیم
آسمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
اخه دوست عزیز ناشناس چرا وقتی از سیاست چیزی نمیدونی میایی این قصه ها را میبافی؟؟؟؟؟میشه بگی چه تصوری از موقعیت جغرافیایی سیاسی کشورت داری؟؟؟؟اصلا کشوری با موقعیت ایران میتونه بی طرف باشه ؟؟؟؟؟برو ببین کشور لهستان که در قرن 19 و 20 موقعیت ما را داشت به دلیل اینکه افکار کودکانه ای مثل شما داشت چی به سرش اومد.بروببین در جنگ اول و دوم با وجود بی طرفی ایران ولی چون ضعیف بود چی به روز مردم امد و چقدر در قحطی جان باختند.درضمن چرا فکر میکنی یک شخص میتونه سیاست خارجی کشوری را عوض کند و با رفتنش همه چیز خوب شود؟؟؟؟ترامپ نماینده مردم و سیستم سیاسی امریکا البته خیلی عریان و بدون بزک است.بهتره بیدار شوی و بدونی که برای بقا و امنیت در این خطرناک ترین نقطه جهان باید چهره خشن همراه با چره لطیف داشته باشیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
ناشناس چینی، مظنه آدم فروشی در چین چقدره؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
مثل همیشه یک واکنش انفعالی خواهد بود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
هر چی باشه واکنش دولت و وزارت خارجه اش است!
نیما
Canada
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
با اساتید ایرانی خارج از کشور مصاحبه کنید، راستش را بخواهید پر ایران به جز عده اندکی مثل صادق زیبا کلام که انگلستان علوم سیاسی خوانده و محمود سریع القلم که امریکا، بقیه ایرانی ها فقط اطلاعات رسانه ای دارند.
ایران چه باید بکند؟
ایران باید با اسرائیل تنش زدایی کند،
با عربستان کنار بیاید،
متحد ترکیه و مصر شود
با اتحادیه اروپا و استرالیا و کانادا روابط اقتصادی را تقویت کند.

ایران یک متحد واقعی در میان کشورها و دولت ها ندارد و با گروه های شبه نظامی کار می کند،
ایران باید با دولت ها هم پیمان شود نه گروه های شبه نظامی ایدئولوژیک.
ناشناس
United States
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
البته برادر آقای زیبا کلام، سعید زیبا کلام، هم در انگلیس تحصیل، تحقیق و زندگی‌ کرده ولی‌ مقالات بسیاری از نفرت و بدی انگلیس و تمدن غرب دارد. مثال‌ها زیاد است. مهم این است که معیار فقط عقل، منطق و منفا ملی ایران باشد، نه حرف این برادر یا آن برادر، یا این گروه و یا آن گروه، که در حال حاضر فقط در ایران همین است.
آسمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
واقعا من که در علوم سیاسی درس خونده ام از این رنج میبرم که افرادی نا اگاه مثل اقای نیما چرا اینقدر خام اندیشانه نظر میدهند.دوست عزیز شما فکر میکنید موجودیتی مثل رژیم اسرائیل و سعودی اصلا امکان داره که با کشوری مثل ایران کنار بیایید؟؟؟؟برو ببین افرادی مثل خاتمی و هاشمی که اینقدر تلاش برای تنش زدایی کردند چی پاسخ گرفتند.این رژیم ها و البته امریکا به کشور شما به عنوان یک عقیده نگاه میکنند نه یک کشور و به چیزی کمتر از تجزیه و جنگ داخلی راضی نیستند.اگر فرصت بود تک تک دلایلش را مینوشتم.دوست عزیز اگر گروه های مثل حزب الله که دست دراز ایران است نبود کشور ما اکنون در این نا امن ترین نقطه دنیا گرفتار انواع نا امنی بود.کمی اهل مطالعه باش
ناشناس
Uzbekistan
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
برادر هانی عزیز کشور د ست شما باشه یه روز به باد می دهید؟؟ دیپلماسی یعنی گفتگو و تلاش در جهت تنش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
واژه "ترسیدن" را چه قشنگ تبدیلش کرده اند
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
وقتی بازورگوبااحترام وفروتنی برخوردکنی نتیجه اش همین سیلی خوردن های پشت سرهم میشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
جنگ هم نتیجه میشه سوریه و عراق صدام حسین
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
ما هیچ کاری نمی تونیم بکنیم. روزهایی که در دولت قبلی تحریما یکی پس از دیگری اومد و هیچ کاری نکردیم ، غربیها فهمیدن که نقطه ضعف ایران اقتصادشه. با کوچکترین حرکتی میتونن هزار درصد تورم برامون به ارمغان بیارن و ملت رو فقیر و فقرتر کنن. حالا بعد از هسته ای میرن سراغ موشکی و حقوق بشر و ... قطعا تا به تمام خواسته هاشون نرسن کوتاه نمیان. ما هم با این اقتصاد فروپاشی کرده ای که داریم هیچ کاری نمی تونیم بکنیم. دقیقا هیچ کار.
سعید مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
اقای هانی زاده دقیقا ایران باید بدون تنش و با حوصله رفتار امریکا را دنبال کند و هیچ بهانه ای دست انها نده دوما هدف اصلی خودرا باکاستن از تنش ها با همسایگان بدون تعصب و ترس دنبال کند و بهترین نتیجه برای اقتصاد و شرایط ایران است متا سفانه چه به مذاق مسولین خوش بیاید یا نه ما به هرکدام از کشور های همسایه از ترکمنستان تاجیکستان افغانستان اذربایجان کشور های همسایه خلیج فارس و حتی عراق با مردمش صحبت میشود علنا می گویند شما هدفتان کمک به مانیست و نیت خیر ندارید و به گروه های خاص کمک میکنید و باید مسولین ما بدون وقفه جلوی این تبلیغات مسموم را بگیرند و حتی ما داریم صادرات خود به این کشور ها را از دست میدهیم مطمن باشید عراق سر وسمان بگیرد ما درش جایی نداریم دوما ان عزیزی که می گوید فراخوان بدهیم ایرانیان از امریکا بیایندخوب بعدش بیایند چکار کنند در کدام کارخانه یا دانشگاه مشغول بشوند مگر منافع موجود در امریکا را ول میکنند چند در صدشان اقا زاده هاو فامیل های مسولینندتنها راه برون رفت همریستی و اتحاد با همسایگان و گول روس ها را نخوردن است
مرتضي
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
آنهايي كه مي‌گفتند اصلاح طلبان عاشق سينه چاك نماينده دموكراتها هستند و از انتخاب ترامپ افسرده شده‌اند! يواش يواش مي‌فهمند كه چرا و بايد به دلايل شيفتگي خود به انتخاب نماينده جمهوري خواه، پاسخگو باشند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
کلینتون خیلی سیاست مدار مکار تری بود که اروپا هم قبولش داشتن و اگه می یومد بیشتر به ضرر ایران بود!
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
با عکس العمل و بدون عکس العمل چه فرقی بحال ما دارد. بنظر من مهترین فاکتور در تصمیم گیری و واکنش نشان دادن منافع کشور است نه غلیان احساسات. آنها عمدا غرور ملی ما را هدف گرفته اند تا اتفاقی بیافتد و بهره برداری کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
با نظرات هانی زاده کاملا موافقم.
ایرانی های مقیم آمریکا هم قبل از اینکه این جانور های ماقبل تاریخ مثل ژاپنی های آمریکا در جنگ دوم اونها رو توی کمپها محبوس کنن بهتر هست هر چه زودتر به ایران برگردن. دوستان اون بچه پنج ساله رو دیدین چکار کردن باهاش !!!؟
قبول کنین که بقول خود آمریکاییها:
!!The party is over
(یعنی مهمونی دیگه تموم شد!!)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
فقط اقتصاد مقاومتی را دریابید. اقتصاد مقاومتی با بسیاری چیزهایی که الان هست هم خوانی ندارد. مثلا حقوق بالای 10 میلیون در حالی که بسیاری حقوق 1میلیونی هم ندارند بیکارند. اسراف- سستی کار اقتصادی و عدم تصمیم گیری سریع و قاطع شده بلای مدیریت و اقتصاد کشور. اگر در زمینه اقتصادی هم مثل زمینه های سیاسی قاطع و سریع و شفاف بودیم خیلی خوب بود....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
اقتصاد 1 روزه شکل نمی گیره حداقل 50 سال طول می کشه مثل کره جنوبی که با ما شروع کرد.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
اگر دولت (چه اصولگرا چه اصلاح طلب) بتونه یکبار فقط یکبار بعد از تهدید کشورهای دیگه جلوی بالا رفتن دلار رو بگیره ، واقعا معجزه است. هر کی یه گیر به ایران میده ، فرداش دلار چند درصد میره بالا. بعد سه ماه طول میکشه تا دوباره بیارنش پایین (البته اگر بتونن بیارن پایین). به هر حال اونها می دونن که هر حرفشون برای ایران کلی هزینه داره و بسادگی پول ملی ایران رو نابود می کنه. اما ما نمی تونیم حتی در ظاهر و به صورت موقت بازار ارز رو کنترل کنیم تا شاید اونها هم از اثربخشی حرفاشون ناامید بشن. ما نمی تونیم.
سعيد فكار
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
روسيه در قرن 21 آمريكا را مي بلعد و چين جايگزين مي شود
ناشناس
Canada
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
تحلیلی بسیار عمیق و کاملا منطقی بود.
کل جهان رو ترکاندی با این تحلیل
اسلاني
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
بهترين واكنش دادن دمكراسي و حق انتخاب به مردم و ايجاد انتخابات ازاد و يا يك رفراندوم است.

ملتها حق تعيين سرونشت دارند و اينكه عده اي ٤ دهه پيش براي خود سرنوشتي را تعيين كرده اند دليل نمي شود ٣ نسل بعد از انها هم همان سرنوشت را بخواهند.

ايجاد رابطه با همه كشورهاي جهان و عدم دخالت در بقيه كشورها و موارد بالا هم باعث پيشرفت ايران ميشود و هم باعث ميشود همين اقاي ترامپ نرديكترين دوست و متحد ما شود.

غير از اين با حمله يا جنگ يا شورش داخلي روبه رو خواهيم بود.

جلو خواست ملتها را نميتوان گرفت.
آسمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
هههههههههههههه عجب توهمی.کدام کشوری حتی هر صد سال برای اصل وجودش رفراندم گذاشته است؟؟؟؟؟امریکا یا انگلیس؟؟؟؟؟؟یعنی فکر میکنی اگر ما به امریکا کاری نداشته باشیم امریکا بی خیال ما میشود؟؟؟؟پسر خوب برو طرح خاورمیانه بزرگ را بخوان امریکا علنی میگه کشور تو باید به شش کشور تجزیه شود.بعد هم برو به نظرسنجی خود امریکایی ها مثل نظر سنجی موسسه رند نگاه کن که میگه بیش از 75 درصد مردم ایران به امریکا بدبین هستند پس بیخود سر کار رسانه های زنجیره ای نرو و از این ژست ها دموکراسی خواهی نگیر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
تفاوت ما با شما به نوع جهان بینی بر می گرده
ما هزار بار بمیریم بهتره تا مثل این ترامپ و رژیم منحوس صهیونیستی دست دوستی بدیم
اگه می خواستیم تن به این ذلت ها بدیم هیچ موقع 300 هزار شهید نمی دادیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
به نظرم ما باید در موقعیتی که تمام جهان در مقابل اقدام فاشیستی ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور مسلمان ایستاده بود و سردمداران امریکا در موقعیت تدافعی قرار گرفته بودند آزمایش موشکی انجام نمی دادیم با این آزمایش بزرگترین خوراک تبلیغاتی را به آنان دادیم تا باز با نام جعلی خطر ایران اذهان را منحرف کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
نشانه های درماندگی را در ایران میبینید یا در امریکا؟یا دعوا نکن ویثا اولین ضربه را تو بزن چون در این دعوا اولین ضربه را ترامپ زد مطمئن باشید تا اخر این راند بازی برد با ترامپ خواهد بود درماندگی سیاسی ایران کاملا مشهود است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
ما دستاوردی از کرنش و تسلیم در مقابل آمریکا نخواهیم داشت. حداقل آزادگی مون رو ازمون نگیرید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
بعد از ۶ ماه و قبل از امضا کردن قانون منع وارد شدن ایرانی ها ، ایران در سکوت رسانه ای یک ازمایش کرده!
بعد دوستان میگن بهانه به دست غرب ندهید یا قبول کنید که تعهد دادید متوقف کنید توسعه موشکی رو!
خب اون وقت چه کنیم؟
موشک پیشرفته یا جنگنده پیشرفته بمون میفروشن ؟
تازه اگه بفروشن ، به چند برابر قیمت؟
با کدوم فاینانس؟

تمام مشکلات بخاطر قرارداد ضعیف برجام و دیپلماسی اقای روحانی و ظریف هست!

بازم خداروشکر که بجای روباه مکار ، یه دیوونه اومده رو کار!
وگرنه هزارتا تحریم حدید با استفاده از برجام مارو میکردن!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
شکی نیست که دولت باید موضع مخالف خود را در قبال این فرمان نژادپرستانه نشان دهد ، امّا آیا به نظر شما فراخوان خروج ایرانیان مقیم امریکا می تواند واکنش مناسبی باشد ؟ در حالی که بسیاری از اون ها چندین دهه است در امریکا زندگی می کنند ،یا برخی بدلیل تحصیل ، کار یا درمان ذر امریکا بسر می برند. به هرحال ماندن یا نماندن ایرانیان و مردم سایر کشورها ،موضوعی شخصی است و دولت ها نباید بیش از این در امور شخصی مردم دخالت کنند .
به نظر من واکنش مناسب عبارت است از اتحاد با هفت کشور موضوع این فرمان و نیز سایر کشورهای اسلامی در مورد اعتراض و مخالفت دولتها و حتی کشاندن موضوع به سازمان ملل و استفاده از نیروی ملت و ساماندهی حرکت اعتراض آمیز ایرانیان مقیم امریکا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
هیچی حمله روحانی به منتقدان داخلی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
ترسیدید
مهران محمدی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
همانگونه که در زمان نه چندان دور آمریکا نهایت استفاده را از اظهارنظرها و رفتار افراطی دولت ایران انجام داد و خود را مصلح و ایران را خطر قلمداد کرد ، باید در این دوران ایران ضمن خویشتن داری و ارائه چهره میانه رو و صلح دوست سعی کند همواره توپ را در زمین حریف قرار دهد تا دولت آمریکا با رفتارهای افراطی خود در جامعه جهانی مطرود و منزوی گردد.مقابله به مثل و افراط متقابل ، چهره ایران را مخدوش خواهد کرد و اهداف آمریکا را محقق خواهد ساخت.
اقدام اخیر ایران در راه ندادن تیم کشتی آمریکا از رفتارهای نسنجیده ای بود که می توانست برعکس باشد و با استقبال از تیم کشتی آمریکا ، قبح رفتار ترامپ را به مردم آمریکا نشان دهد و یقینا تاثیر جهانی آن نیز بیش از این رفتار خود را مثبت و موجه نشان میداد.
دانشجوی روابط بین الملل
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
برجام در واقع یک قمار سیاسی با دمکراتها در آمریکا بود اگه آنها در قدرت میماندن امید بود که تز آقایی روحانی در کشور موفق بشه...با روی کار آمدن جمهوریخواهان ورق برگشته و برجام داره تبدیل به یک دام میشه... آنها غنی سازی و موشک بالستیک و نفوذ منطقه ای ایران را به هیچ وجه قبول ندارن تحریمها رو به بهانه غیر هسته ای بر میگردانند و ایران در برابر دو انتخاب می ماند یا در همه آنها تسلیم میشود که امکانش صفره و یا مجبور میشه برجام را نادیده بگیره که در اینصورت با تحریم همه جانبه و بمباران گسترده هوایی روبه رو میشود و ....بنابراین صادقانه باید گفت قمار رو باختیم و در دام افتادیم تنها راه ممکن واگذاری قدرت به ملت و ایجاد دمکراسی فراگیر در ایران است که در اینصورت برنامه آمریکا به کل تغییر میکنه...نقطه عطف تاریخ ایران داره عیان میشه تصمیم تاریخی و سخت میخواد برای نجات ایران.....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
هانی‌زاده با تأکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی در این خصوص بسیار ضعیف عمل کرده و واکنش لازم را انجام نداده است، تصریح کرد: وزارت‌خارجه باید به ایرانی‌های مقیم آمریکا فراخوان بدهد تا خاک آمریکا را هرچه سریع‌تر ترک کنند. درود به این راه حل!!!
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
ترس برادر مرگه
ترامپ داره پارس میکنه که شما رو بترسونه
اگر فرار کنید یا کوتاه بیایید گاز هم میگیره
چاره سگ هار، چوبه

یادتونه موقع حمله آمریکا به افغانستان چقدر کمکشون کردیم؟ بعد شدیم محور شرارت و تهدید به حمله
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین