bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۲۸۵۴۴

کیهان: کلاه سرمان رفت؛ دولت پنهانکاری می‌کند

تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۴
حسین شریعتمداری، در یادداشت روز کیهان، ادعا کرده است که دست آورد ماه ها مذاکره هسته ای با 1+5 ، کلاه گشادی است که آن ها بر سر ملت ایران گذاردند و این فاجعه بزرگ را تیم مذاکره کننده و شخص آقای حسن روحانی از مردم پنهان می کنند.

مدیر مسوول و نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان، روز پنجشنبه  نیز در خصوص نتیجه مذاکرات هسته ای اظهار داشته بود که " اسب زین شده دادیم اما افسار پاره گرفتیم!".

این یادداشت را با عنوان "ستاوردها یا از دست‌داده‌ها‌؟!" در زیر بخوانید:

1- سال 1394 در نخستین روزهای خود با رخدادهای سرنوشت‌سازی همراه بود. بیانات رهبرمعظم انقلاب در حرم رضوی(ع) که باید از آن با عنوان «نقشه راه جمهوری اسلامی ایران» نه فقط برای سال 94 بلکه برای همه سال‌ها یاد کرد و سه رویداد بزرگ دیگر که هر یک از آنها به‌تنهایی می‌تواند در فهرست وقایع تاریخ‌ساز دنیای امروز جای گیرد.

 اول؛ حمله وحشیانه راهزنان شترسوار آل‌سعود با جنگنده‌های اهدایی آمریکا و اجاره‌ای اسرائیل به مسلمانان مظلوم یمن که در ادامه آرزوی برباد رفته اجدادشان، ابولهب و ابوجهل و ابوسفیان صورت گرفته است.

دوم؛ قلع‌و قمع تروریست‌های تکفیری داعش در سوریه و عراق که نطفه حرام آنها در رحم اجاره‌ای و مشترک غربی، عبری و عربی بسته شده بود و فرزندان روح‌الله در سوریه و عراق و لبنان با قلع و قمع آنها داغشان را بر دل والدین حرامی آنان گذاردند و سوم؛ مذاکرات هسته‌ای در لوزان که متأسفانه نتیجه آن کام ملت را تلخ کرد. چرا که حریف به فریب و خدعه، خواسته‌های نامشروع خود را که طی 12 سال گذشته بر زمین مانده بود به ایران اسلامی تحمیل کرد و کلاه ‌گشاد توافق ژنو را در پوشش بیانیه مطبوعاتی بر سر فعالیت هسته‌ای کشورمان گذاشت. در ادامه یادداشت پیش‌روی شرح بیشتری از این ماجرا خواهیم داشت.

2- سه رخداد یاد شده و بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب اگرچه ممکن است در نگاه اول چهار موضوع جداگانه تلقی شوند ولی با نگاهی دقیق‌تر می‌توان رشته‌ای را دید که هر چهار رویداد مورد اشاره را به یکدیگر گره زده است به گونه‌ای که فقط در یک جغرافیا و فضای واحد قابل ارزیابی هستند.

الف: انقلاب اسلامی مردم یمن الگو گرفته از انقلاب اسلامی در ایران است و حمله وحشیانه آل‌سعود به مردم مسلمان این دیار به اعتراف آمریکا و متحدانش یک جنگ نیابتی - PROXY WAR- از سوی قدرت‌های بزرگ است که تنها با هدف پیشگیری از تکثیر ایران اسلامی آغاز شده و ادامه دارد.

ب: هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود با عنوان «گزینه‌های دشوار» اعتراف می‌کند که داعش را سازمان «سیا» برای مقابله با بیداری اسلامی پدید آورده و می‌نویسد؛ برای جلب حمایت دولت‌ها از داعش به یکصد و چند کشور سفر کرده و آنها را متقاعد ساخته بود که پس از اعلام موجودیت داعش، این جریان را به رسمیت شناخته و از آن حمایت کنند، که دیدیم چنین کردند.

ج: چالش هسته‌ای 12 ساله اگرچه تابلوی هسته‌ای دارد ولی این تابلو فقط بهانه‌ای برای تحریم‌هاست و تحریم‌ها حربه‌ای برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران است، نکته‌ای که مقامات رسمی غرب و مخصوصا آمریکا بارها به صراحت از آن یاد کرده‌اند و دقیقا به همین علت است که به قول حضرت آقا؛ آمریکایی‌ها نمی‌خواهند چالش هسته‌ای تمام شود و «دیوید فروم» تصریح می‌کند که هدف اصلی تحریم‌ها در گام اول تغییر رفتار و در گام بعدی تغییر ساختار ایران است و صدها و بلکه هزاران نمونه دیگر از این دست که شرح آن به درازا می‌کشد.

بخشی از بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب و مخصوصا انتخاب شعار«دولت و ملت، همدلی و همزبانی» به عنوان شعار سال و اهمیت ویژه و سرنوشت‌ساز آن را باید در این عرصه به ارزیابی نشست. حضرت آقا با توصیه به ملت برای همدلی و همزبانی با دولت و توصیه‌های بیشتر به دولت برای همسویی با ملت، در پی‌آنند که دولت و ملت را به صورت «امت واحده» به مقابله با تهدیدها و توطئه‌های دشمنان بیرونی فراخوانند. دشمنان ریز‌ودرشتی که در دشمنی با ایران اسلامی با یکدیگر به ائتلاف رسیده‌اند. 

3- و اما، درباره نتیجه مذاکرات لوزان گفتنی‌هایی هست که به چند نمونه از آن اشاره می‌کنیم و گزارش مستندی از این ماجرا نیز یکی از دو تیتر اصلی کیهان امروز است؛

اول: آقایان ظریف و عراقچی اعضای محترم تیم هسته‌ای کشورمان تا آخرین دقایق قبل از اعلام نتیجه مذاکرات تصریح می‌کردند که آنچه قرار است منتشر شود «بیانیه مشترک مطبوعاتی» است گفتنی است، بیانیه در تعریف حقوقی آن یک سند توضیحی یا توصیه‌ای است که اجرای مفاد آن الزام‌آور نیست و چنانچه تعهد و الزامی در آن باشد، دیگر «بیانیه» نخواهد بود، بلکه نام آن «توافق» است ولی انتشار این - به قول آقایان بیانیه- نشان داد سند یاد شده حاوی تعهداتی است که ایران ملزم به اجرای آن است. بنابراین دولت محترم، برخلاف آنچه ادعا می‌کند، به یک توافقنامه تن داده است و سوال این است که چرا واقعیت را از مردم پنهان می‌کنند؟!

دوم: در بندهای مربوط به ایران در متن اصلی توافقنامه، از عبارت «IRAN  HAS  AGREED  TO...- ایران موافقت کرده است که...» استفاده شده است و باید پرسید در کدام فرهنگ رسمی و شناخته شده حقوقی یا سیاسی، AGREEMENT مفهوم و معنایی غیر از «توافق» دارد؟ بنابراین چرا در مواجهه با مردم، این «توافقنامه» را بیانیه- DECLARATION- قلمداد کرده‌اید؟!

سوم: قرار بود و به صراحت اعلام شده بود که ایران به توافق دومرحله‌ای تن نمی‌دهد. ولی آقایان به شرحی که گذشت ابتدا یک توافق با چارچوب تعهدآور را پذیرفته‌اند و بحث و توافق درباره جزئیات را به بعد موکول کرده‌اند! چرا این خط قرمز را که همان کلاه‌گشاد توافق ژنو است نادیده گرفته‌اند؟!

چهارم: تأکید شده بود که فردو مرکز تحقیق و توسعه باشد و در آن دستکم 1000 دستگاه سانتریفیوژ برای غنی‌سازی به کار گرفته شود اما، آقایان موافقت کرده‌اند که در این مرکز حداقل برای 15 سال نه‌فقط غنی‌سازی اورانیوم صورت نپذیرد بلکه هیچگونه فعالیت تحقیق و توسعه‌ای که مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم باشد نیز انجام نشود و معلوم نیست دیروز جناب رئیس‌جمهور با چه توجیهی در گزارش تلویزیونی خود از حفظ تحقیق و توسعه در فعالیت هسته‌ای کشورمان به مردم خبر می‌دهد؟! 

پنجم: در توافقنامه لوزان تعهد کرده‌اند که از حدود 20 هزار سانتریفیوژ فعال فقط تعداد 5060 دستگاه آنهم از نوع IR-1 که نسل اول سانتریفیوژهاست در تاسیسات نطنز استفاده شود و متعهد شده‌اند دستکم برای مدت 10 سال از سانتریفیوژهای پیشرفته مدل‌های 2 و 4 و 5 و 6 و 8 که دستاورد دانشمندان هسته‌ای کشورمان است استفاده‌ای نشود! آیا می‌توان از این تعهد که به معنای از دست دادن دستاوردهاست با عنوان دستاورد لوزان یاد کرده و به آن افتخار کرد؟!

ششم: ایران در توافق لوزان متعهد شده است که حداقل برای مدت 15 سال ذخایر اورانیوم غنی شده خود را از 10 هزار کیلوگرم کنونی به 300 کیلوگرم کاهش دهد و 9700 کیلوگرم دیگر را اکسیده کرده و از تیپ اورانیوم غنی شده خارج کند، آیا کاهش 9700 کیلوگرم اورانیوم غنی شده از ذخایر کشورمان که حاصل زحمات شبانه‌روزی و ایثار و شهادت دانشمندان هسته‌ای است، درخور تقدیر است یا...؟!

هفتم: فقط نیم‌نگاهی به متن توافق لوزان به وضوح نشان می‌دهد امتیازاتی که ایران سخاوتمندانه تقدیم حریف کرده است، شفاف و قابل اندازه‌گیری است اما، آنچه  حریف بر عهده گرفته است، مبهم، چندپهلو و تفسیرپذیر است به گونه‌ای که «وعده نسیه» گویاترین تعریف برای آن است.

هشتم: قرار بود و مسئولان هسته‌ای بارها اعلام کرده بودند که هیچ توافقی را بدون لغو همه تحریم‌ها نمی‌پذیریم. ولی در متن توافق لوزان اولا؛ سخن از تعلیق در میان است و نه لغو، ثانیا؛ فقط بخشی از تحریم‌ها تعلیق می‌شود، ثالثا؛ همین تعلیق نیز قرار است در فاصله 10 تا 15 ساله صورت پذیرد و رابعا که از همه بااهمیت‌تر است این که تعلیق بخشی از تحریم‌ها به گزارش آژانس و راستی‌آزمایی تعهدات ایران موکول شده است و درباره بند اخیر گفتنی است که؛

الف: آژانس طی 12 سال گذشته علی‌رغم همه بازرسی‌ها و اطمینان از صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای کشورمان حاضر به تأیید آن نشده است.

ب: از متن توافق برمی‌آید و پذیرش اجرای پروتکل الحاقی - بازرسی از هر مکان در هر زمان- نیز حاکی از آن است که این بازرسی‌ها تحت عنوان PMD- ابعاد احتمالی نظامی- صورت می‌پذیرد، یعنی آژانس باید اعلام کند که در فعالیت‌های نظامی ایران، هیچ نمونه‌ای که احتمال - دقت‌کنید فقط احتمال- بهره‌گیری از آن در سلاح هسته‌ای وجود داشته باشد، دیده نشده است! و این در حالی است که به قول خانم وندی شرمن بسیاری از موشک‌های ساخت ایران قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند و باید نابود شوند! به بیان دیگر، گزارش آژانس از یکسو مشروط به آن است که از تولید موشک‌های بالستیک دست بکشیم و موشک‌های تولید شده را نابود کنیم و از سوی دیگر تعلیق تحریم‌ها مشروط به همین گزارش آژانس خواهد بود و از آنجا که آژانس موشک‌های بالستیک را تحت گزاره PMD ارزیابی می‌کند! تحریم‌های تعلیق شده نیز در اولین بازه زمانی مجددا برقرار خواهد شد. یعنی امتیازات را داده‌ایم و تحریم‌ها نیز به جای خود باقی مانده‌اند! آیا این، همان فرمول «برد-برد»! مورد نظر است؟!

و گفتنی‌های دیگری که بعدها خواهیم نوشت... 

bato-adv
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
کی بود کی بود من نبودم!!!! آقای محترمی که تمامی مذاکرات با نظارت لحظه به لحظه شما بوده است، لطفا برای یکبار هم که شده مسئولیت یک کار این مملکت را بپذیرد و خود را نفر سومی نشان ندهید که اگر سود داشت نفر اول شوید و اگر نه منتقد آگاه و با بصیرت از اول!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
بخاطر هسته ای کشور ومردم را نابود نکنید
مردم همه از این توافق خوشحالند
دادگر
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
مردم بیچاره چه گناهی دارن؟ فقر گریبان مردم رو گرفته.کیفیت همین زندگی جهان سومی مردم ایران داره در حد افغانستان و پاکستان میرسه....به سطح بهداشت مردم نگاه کنید....انرژی هسته ای به چه قیمت؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آقاي شريعتمداري شما چطور نماينده ولي فقيه هستي كه هيأت ايراني رو كه مورد تأييد رهبري هست رو علناً دروغگو و خائن خطاب مي كني؟! آقاي شريعتمداري همين مونده كه شما جملات انگليسي بيانيه رو ترجمه و تفسير كني! واقعاً تا كي ميخوايد به خاطر منافع جناحي و حزبي تون هر تهمتي رو به دولت محبوب مردم بزنيد؟ تا كي ميخوايد مصالح نظام و منافع ملي رو فداي جاه طلبي هاي جناح خودتون كنيد؟ واقعاً فكر مي كنيد اقبال از دست رفته تون برميگرده؟! زهي خيال باطل! متاسفانه دستتون براي مردم رو شده!!!
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آهای تمامی آدمهای که با متن حاج حسین برآشفته اید . مگر در دنیای شما آزادی وجود ندارد .
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۲۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آیا امکان داشت این توافق بدون نظر رهبری پذیرفته شود؟ در غیر اینصورت مخالفت شریعتمداری چه معنایی میتواند داشته باشد؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
کاش جلیلی وشریعتمداری رابه مذاکرات می فرستادند
حساس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
قطعا" رهبری معظم از ریز جزئیات مذاکرات مطلع و در همه زمینه ها نظرات خود را اعمال کرده اند
اینکه بعضی افراد امضای تفاهم را هم به نوشیدن زهر تشبیه کنند ملالی نیست چرا که رهبری خیر و صلاح ملت و مملکت را بهتر از هرکسی میدانند و لازم باشد اولین نفر برای ایثار و از خود گذشتگی هستند
اما ، انتخابات مجلس در پیش است و نگرانیها برای امثال کیهان و کیهان پرستها زیاد ، اینکه اینروزها علیرغم تذکر رهبری به دولت بتازند و از ادبیات سخیفی استفاده کنند اصلا" جای تعجبی ندارد چرا که شکست دولت پیروزی و شادمانی آنهاست و در این میان انچه اصلا" مهم نیست مردم و رفاه و خواست آنهاست ، لذا توصیه میکنم به بی توجهی مردم به کیهانیها و تندروها و حمایت قاطع از دولت منتخب و محبوب آقای دکتر روحانی و تیم مذاکره کننده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
اولا که طبیعی است برادر حسین اینقدر ناراحت باشد چون قسم جلاله خورده تا زنده است با هرکسی با مش و منش و منویات ایشان و ..... مخالفت کند . دوم اینکه مشکل ایشان نه منافع ملی است نه مصلحت کشور بلکه ترس از برنده شدن جناح روحانی است که از حالا دارند شب و روز نقشه می کشند چطوری تخریب های تاثیرگذار داشته باشند چون به وحشت افتاده اند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
به این میگن کاسه داغتر از آش. باید انتظار این غوغا و فریاد ها رو از کسانی که کاسبی شون به هم ریخته داشته باشیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
رهبری خودشون گفتن تو جزییات دخالت نمیکنن.
به این وضوح خطوط قرمز مد نظر رهبری زیر پا گذاشته شده، باز هم از ایشون مایه میذارین؟
ایران آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
من هم قبول دارم کلاه سرمان رفت ولی به نظر میرسد چاره ای هم نداشتیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
رهبری در مورخ 1392/8/29 فرمودند: من در جزئیات مذاکرات هسته ای دخالت نمی کنم
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
این شخص چندین سال است که دارد سنگ اندازی میکند آیا شد یکبار بیایید ویک پیشنهاد سازنده برای نجات این کشور بدهد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
به نظر بنده رهبر معظم انقلاب اسلامی باید این فرد را از نمایندگی خود بردارند ایشون دارند کم کم به تصمیمات رهبری هم معترض می شوند مگر رهبری از تیم مذاکره کننده و اقدامات آنها حمایت نکردند؟؟پس آقای شریعتمداری به کی و چی اعتراض دارد؟به رهبری؟؟به تصمیمات ایشون؟تیم مذاکره کننده مگر سر خود رفته و مذاکره کرده و مگر تمام خطوط قرمز توسط رهبر عزیز تعیین نشده؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
بعضی ها دلواپسن چون دیگه نمیتونن به اسم دور زدن تحریمها ملت رو دور بزنن, اول آقایون بیان توضیح بدن چرا انرژی هسته ای را تو این مسیر انداختن که حالا مجبور بشیم بیایم امتیاز بدیم. اتفاقا" تیم هسته ای حداکثر امتیاز رو تونست بگیره و توافق آبرومندانه ای بود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
هر کس به اندازه شریعتمداری با اسرائیل همنوا شده بود، تا حالا 10 بار اعدام شده بود. معلوم نیست چرا کسی به این فرد حرفی نمی زنه؟
کسی نیست به او بگوید که سازت را با تهران کوک کن نه تلاویو
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
مگه چند وقت پیش رهبری به کنایه نفرمودند : بروید هرچه میخواهید مذاکره کنید! " اگه رهبری جلوگیری کنه میگن ما میخواستیم وضع مملکت رو درست کنیم رهبری نذاشت! اگرم تو مذاکرات خرابکاری کنن میگن رهبری که تو جریان بود! باش تا صبح دولتت ...
ناشناس
-
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
مرگ بر خوارج
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
والله که همین طوره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
کیهان روزنامه هستش یا تریبون گروهی مشخص ؟ مالکیت این روزنامه متعلق به کیست و اساسا چه کسی سردبیر و بقیه اشخاص را تعیین میکند ؟ شما برو فکری به تیراژ روزنامه کن که به این روز افتاده ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
واقعا این پاسخ دلایل مستند کیهانه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
توافق زمانی شکل گرفت که کیهان در تعطیلات بسر میبرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
دلایل مستند!!!!
حاج حسین حاضر شده گفته های طرف امریکایی را که برای ارام کردن تندروها در امریکا بیان شده تا اسیبی به کار دولت امریکا نرسد را فراتر از وحی منزل و سرلوحه ی قضاوت همراه با بغض خود قرار دهد!!!!!!!!!!!!!!! اون وقت شما میگی مستند!!!!!!
شباب
Canada
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
کیهان و امثال آن منافعشان در بقای تنش و فشار برملت است!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
عقایدشان در ایستادگی مقابل قلدری و زورگوییست نه منافعشان.
امثال شما به جز پول و مادیات و اقتصاد فکرتان به چیز دیگری قد نمی دهد.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
معلومه که کی به فکر منافع و پوله
حتما اون 3000 نفری که بورس دزدکی گرفتن و دلالهای تحریم که 3000 میلیارد و 6000 میلیارد و ... رقم زدند به فکر عقیده و ایستادگی در برابر قلدرها و زورگوها هستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
عزیز ناشناس این ایستادگی مقابل قلدری باید به منطقی داشته باشه یا نه تا کی ملت باید در این تحریمها گرفتار بشه بدون هیچ راهکاری و برون رفتی و منطقی مثلا شما میخواین چی را ثابت کنید ؟ درد و رنج مردمی که زیربنا و اصل در مقاومت به قول شما در برابر قلدری هستند براتون مهم نیست ؟ اصلا ذره ای به این فکر کردید ؟
سامان
United States
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
کاش تحویل شریعتمداری هم جزوی از بند تفاهم نامه بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آفرین
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
دقیقا نقش (گلام) تو کارتن گالیور یادتونه حالا اینجا دیده میشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
واقعا که حاج حسین دروغ میگه دولت بیاد شفاف سازی کنه
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
حتی اگه راست هم بگه، مردم از این آدم، قبول نمیکنند! راست را باید کسی بگه که توی همه چیز راستگو باشه. به امید افق روشن برای ملت ایران.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آخه وقتی هنوز هیچی شفاف نیست ناراحتی و خوشحالی بعضی واسه چیه؟
امیر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آیا خروجی مذاکرات لوزان فقط یک بیانیه مطبوعاتی بوده است؟
توافق انجام شده در لوزان بدون شک یکی از مهم‌ترین اتفاقات – و شاید مهم‌ترین اتفاق- در تاریخ پرونده هسته‌ای ایران است. فراتر از همه عبارت‌پردازی‌ها و بازی‌های کلامی موجود، آنچه انجام شده یک توافق واقعی است؛ هم از این رو که متن بیانیه مشترک موگرینی- ظریف جزئیاتی از تعهدات دو طرف را ذکر می‌کند (این جزئیات در متون اختصاصی منتشر شده از سوی آمریکا و ایران کم و بیش تایید شده و بسط یافته) و هم از این جهت که اساسا منطقی نیست بپذیریم 6 وزیر خارجه، حدود 10 روز به طور شبانه‌روزی روی موضوعی کار کرده‌اند که هیچ الزامی برای آینده مذاکرات ایجاد نمی‌کند. بر خلاف آنچه عموما گفته شده، آنچه در مذاکرات لوزان اهمیت دارد متن بیانیه پایانی نیست. بیانیه پایانی، خروجی یک سلسله بحث‌های بسیار جزئی و مفصل درباره چارچوب یک توافق جامع (برنامه جامع اقدام مشترک) یا به عبارت دیگر توافق سیاسی روی اصول راه‌حل‌هایی که باید در یک برنامه جامع اقدام مشترک بیاید بوده است. این بحث‌ها بیش از 95 درصد به نتیجه رسیده و در پیوست‌هایی راجع به 6 موضوع اراک، فردو، غنی‌سازی، بازرسی‌ها، تحقیق و توسعه و تحریم‌ها درج شده است. همانطور که دو طرف تصریح کرده‌اند، تا زمانی که ایران و 1+5 درباره این راه‌حل‌ها به توافق نرسیدند، بیانیه مطبوعاتی صادر نشد؛ آنچه هم که در بیانیه مطبوعاتی آمده، صورت بسیار خلاصه و نازلی از توافقات تفصیلی است که میان دو طرف انجام شده است. توافق لوزان، به عنوان یک توافق بر سر کلیات و اصول راه‌حل‌ها، خود حاوی جزئیات فراوانی است اما از آنجا که این جزئیات هنوز به حدی کافی نیست که توافق قابل اجرا باشد، دوطرف باید تا ژوئن جزئیات فنی بیشتری –براساس همین چارچوب و اصول توافق شده نه بیرون از آن- به آنچه در لوزان توافق کرده‌اند بیفزایند تا متن اصلی توافق نهایی به دست آید، متنی که تصور می‌شود قابل امضا و اجرا خواهد بود. بنابراین تیم مذاکره‌کننده نمی‌تواند از زیر بار این موضوع که در لوزان یک تعهد بین‌المللی مهم برای ایران ایجاد کرده، بگریزد. اگر به اسناد مراجعه کنیم، متن بیانیه مشترک ظریف- موگرینی می‌گوید در برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، مسائل کلیدی مطابق این راه‌حل‌ها، حل خواهد شد. این بدان معناست که برجام، صورت بسط یافته توافق لوزان خواهد بود و تنها تفاوت آن با توافق لوزان این است که جزئیات بیشتری خواهد داشت و درباره 5 درصد مسائل اختلافی هم تعیین تکلیف خواهد کرد.
بیانیه می‌گوید این موارد طبق بیانیه مشترک، مبانی مورد توافق برجام است. (the agreed basis for the final text of the JCPOA) جان کری هم در سخنرانی خود گفته است این یک تفاهم سیاسی با جزئیات است1. و در نهایت، چنانکه بیانیه مشترک تصریح کرده، آنچه باقی مانده صرفا جزئیات فنی (technical details) است.
بر این اساس، می‌توان گفت در اینجا 2 امر بشدت قابل انتقاد رخ داده است:
1- تیم مذاکره‌کننده، در لوزان مجموعه‌ای از تعهدات بین‌المللی برای ایران ایجاد کرده که الزام‌آور است در حالی که مجوز چنین کاری را نداشته است. آقای ظریف ادعا کرده و این ادعا در صدر بیانیه توجیهی تیم ایرانی هم تکرار شده که این متن الزام‌آور نیست. من آقای ظریف و تیم ایشان را دعوت به پاسخ به یک سوال ساده می‌کنم: آیا می‌توانید حین مذاکره درباره جزئیات تا ژوئن، مفاد آنچه را که در بیانیه مشترک لوزان آمده یا در بیانیه توجیهی خودتان نوشته‌اید، پس بگیرید یا تغییر بدهید؟ به عنوان مثال، آیا در مذاکره درباره جزئیات، مثلا ممکن است حدود 5000 ماشین سانتریفیوژ ایران بدل به 10 هزار ماشین شود؟ اگر نمی‌توانید یعنی بیانیه لوزان یک متن الزام‌آور بوده و این تعهدات تثبیت شده است.
2- فرآیند نگارش برجام، بدون تردید بدل به یک فرآیند دو مرحله‌ای شده است. یک مرحله از آن که توافق روی اصول راه‌حل‌ها به همراه مقدار زیادی جزئیات است در لوزان رخ داده و مرحله دیگر که توافق روی جزئیاتی است که توافق را قابل امضا و اجرا کند هنوز باقی مانده است. این دقیقا چیزی است که تیم مذاکره‌کننده از آن منع شده بود بویژه اگر توجه کنیم همانطور که مقام‌های آمریکایی و فرانسوی از پنجشنبه شب تا حالا گفته‌اند بخشی از تعهدات طرف مقابل درباره تحریم‌ها (عمدتا در زمینه زمان‌بندی‌ها) هنوز تعیین تکلیف نشده و به مذاکره درباره جزئیات موکول شده است. این امر بدون شک، یک خبط مذاکراتی عظیم است و منافع کشور را در معرض مخاطرات جدی قرار خواهد داد.
دوم- چرا جزئیات توافقات پنهان است؟
حقیقت این است که ما متن آنچه را که در لوزان توافق شده در اختیار نداریم. آنچه در اختیار ماست یک بیانیه مشترک است، 2 متن توجیهی از سوی ایران و آمریکا و سخنرانی‌های ظریف، کری و اوباما پس از توافق. واضح است آنچه مذاکره و توافق شده بسیار بیش از آن چیزی است که منتشر شده است. ظاهرا در یکی دو روز آخر یکی از مجادلات اصلی دو طرف همین بوده که چه میزان از جزئیات توافق شده می‌تواند به متن بیانیه مطبوعاتی تزریق شود. مجموعه اطلاعات نشان‌دهنده این است که تیم ایرانی در این زمینه بشدت دچار عارضه «ترس از جزئیات» بوده است در حالی که آمریکایی‌ها اصرار داشته‌اند حتی‌المقدور میزان بیشتری از جزئیات توافق شده منتشر شود؛ همان کاری که در «یادداشت رسانه‌ای» کاخ سفید انجام شده است. اما نکته جالب این است که مجموعه این متون – بر خلاف آنچه ظاهرا به نظر می‌رسد- تا حدود زیادی بر هم منطبق است و به همین دلیل می‌توان از دل آن صورتبندی و ساختمان اصلی یک توافق را استخراج و آن را بازسازی کرد. این کاری است که در کمال احتیاط در این نوشته انجام خواهد شد. من تلاش خواهم کرد با کنار هم گذاشتن تکه‌های پازل، یک تصویر کلی از توافق به دست بیاورم و به ارزیابی آن بپردازم. به طور کاملا طبیعی، چنین روشی از تحلیل، حدی از عدم قطعیت را با خود همراه خواهد داشت بویژه اینکه شک نداریم روایت طرف آمریکایی از توافق سودمندانه است ولی اگر به برآیند همه متون موجود توجه کنیم می‌توان تصویری کم و بیش قابل اطمینان از توافق لوزان به دست آورد یا در یک هدفگذاری فروتنانه‌تر، حداقل می‌توان فهمید آمریکایی‌ها چه در سر دارند و نوبت به اجرا که برسد چه خواهند کرد. من در این نوشته، به دلیل همه محدودیت‌های موجود، درباره همه مسائل کلیدی سخن نخواهم گفت بلکه صرفا چند موضوع مهم یعنی غنی‌سازی، تحریم‌ها، تحقیق و توسعه، بازرسی‌ها،PMD و فردو را بررسی خواهم کرد. پرسش بنیادین، پرسش از توازن است به این معنی که ببینیم ایران چه داده و چه گرفته و آیا آنچه گرفته با آنچه واگذار کرده، هم‌وزن است؟
سوم- غنی‌سازی
اجازه بدهید از مساله غنی‌سازی به عنوان اصلی‌ترین موضوع مورد مناقشه شروع کنیم. سرجمع متون به ما می‌گوید:
1- به مدت 10 سال فقط 5060 ماشین در ایران غنی‌سازی می‌کند.
2-کل ماشین‌ها به مدت 10 سال 6104 عدد خواهد بود.
3ـ 1044 ماشین در فردو خواهد بود.
4- به مدت 15 سال ذخیره مواد 5/3 درصد در ایران 300 کیلو خواهد ماند.
5- به مدت 15 سال ایران تاسیسات اورانیوم جدید نمی‌سازد.
6- ماشین‌های فعلی ایران فقط می‌تواند جایگزین (replacements) ماشین‌های خراب شده شود.
براساس خطوط قرمز ترسیم شده، درباره غنی‌سازی 2 سوال مهم وجود دارد:
1- آیا این غنی‌سازی تامین‌کننده نیاز کشور در مقاطع مختلف خواهد بود؟
2- آیا پس از اتمام دوره توافق، محدودیت‌ها بر برنامه غنی‌سازی ایران برچیده شده و ایران حق غنی‌سازی صنعتی خواهد داشت؟
متاسفانه پاسخ هر دو سوال اکیدا منفی است. از آنجا که مبنای توافق لوزان، همچون توافق ژنو، افزایش زمان Break out به حداقل یک سال بوده است:2
1- این توافق اصلی‌ترین دارایی هسته‌ای را که مواد هسته‌ای به صورت گاز UF6 است به مدت 15 سال از ما می‌گیرد. متن وزارت خارجه آمریکا می‌گوید در تمام این مدت مواد 5/3 درصد ایران باید زیر 300 کیلوگرم باشد. متن توجیهی تیم ایرانی نیز تصریح می‌کند موجودی فعلی مواد هسته‌ای ایران یا تبدیل به سوخت می‌شود یا صادر و این بدان معناست که ایران به مدت حداقل 15 سال از در اختیار داشتن ذخیره مناسبی از مواد قابل غنی‌سازی مجدد محروم خواهد شد3.
2- توافق در این باره که حدود 12000 ماشین اضافی ایران از تاسیسات خارج می‌شود یا نه ابهام دارد.
3- ایران در این مدت اجازه ساخت ماشین جدید نخواهد داشت.
4- از همه مهم‌تر، در هیچ کجای متن طرف ایرانی به این موضوع اشاره نشده است که برنامه غنی‌سازی ایران در طول دوران توافق، چگونه رشد خواهد کرد و آیا اساسا رشدی وجود خواهد داشت یا نه؟ فراموش نکنید نیاز ایران تا سال 2021، 190 هزار سو غنی‌سازی فقط برای تامین سوخت رآکتور بوشهر است که در آن سال دیگر قراردادی برای تامین سوخت آن از سوی روسیه وجود نخواهد داشت. نکته بسیار نگران‌کننده این است که متن منتشر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید بعد از 10 سال هم ظرفیت غنی‌سازی ایران محدود خواهد بود و هیچ نشانی از اینکه نتیجه پذیرش این همه محدودیت، رسیدن به غنی‌سازی حتی پس از 10 سال باشد دیده نمی‌شود. در متن منتشر شده از سوی آمریکا گفته شده برنامه ایران پس از 10 سال هم به گونه‌ای خواهد بود که منجر به محدودیت‌های مشخص بر ظرفیت غنی‌سازی می‌شود(resulting in certain limitations on en richment capacity.). در جای دیگری از این متن آمده است که بعد از 10 سال هم برنامه غنی‌سازی بلندمدت ایران مشروط به توافق با 1+5 است:
Beyond that, Iran will be bound by its longer-term enrichment and enrichment research and development plan it shared with the P5+14.
جالب‌تر از همه اینها سخنان جان کری است که خیلی به صراحت می‌گوید اساسا برای این توافقنامه پایانی وجود ندارد و اینکه ایران توقع داشته باشد زمانی فرا برسد که محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران به طور کامل برچیده شود، کاملا بی‌معنی است. کری می‌گوید: «من می‌خواهم یک موضوع دیگر را هم کاملا صریح بیان کنم، زیرا تعبیرها و تفسیرهای بسیار نادرستی درباره آن در طول این مذاکرات ارائه شده است. هیچ پایانی برای اعتبار توافقنامه‌ای که تلاش می‌کنیم تدوین و نهایی‌سازی کنیم وجود ندارد. هیچ پایانی برای این توافقنامه وجود ندارد. پارامترهای این توافقنامه در مراحل مختلف اعمال و اجرا خواهند شد. برخی از این پارامترها برای مدت 10 سال اعمال خواهند شد. برخی دیگر برای مدت 15 سال اعمال خواهند شد. برخی دیگر هم برای مدت 25 سال اعمال خواهند شد. اما پارامترهای خاص از جمله تدابیر شفاف‌سازی به شکل کاملا مشخص در زمان آینده هم اعمال خواهند شد. مدت اعتبار این تدابیر و پارامترها به هیچ‌وجه پایان نخواهد یافت و نکته مهم در این توافقنامه این است که جامعه جهانی این اطمینان را خواهد داشت که برنامه هسته‌ای ایران کاملا مسالمت‌آمیز است و در صورتی که براساس تدابیر و پارامترهای مشخص شده نباشد ما امکانات و تدابیری در اختیار داریم که با آن برخورد کنیم»5.
تیم مذاکره‌کننده می‌تواند بگوید این خلاف توافق است اما نمی‌تواند انکار کند که این موضع آمریکاست و تجربه نشان داده آمریکایی‌ها به موضع خودشان عمل می‌کنند نه آنچه ما تصور می‌کنیم یک توافق میان 2 دشمن است. مهم نیست آمریکا در متن برجام چه خواهد نوشت. مهم این است که کری به صراحت می‌گوید آمریکا هرگز با برچیده شدن این محدودیت‌ها موافقت نخواهد کرد و از آنجا که این موضوعی اساسا مربوط به آمریکاست، بهتر است این مساله را جدی بگیریم!
چهارم- فردو
موضوع بعدی که مناسب است به آن پرداخته شود، مساله فردو است. آنچه تیم مذاکره‌کننده درباره فردو مامور به محقق کردن آن بود این بود که 1000 سو غنی‌سازی در فردو انجام شود. این یک خط قرمز صریح و بدون ابهام است. در آنچه ما از توافق لوزان می‌دانیم هیچ نشانی از این خط قرمز وجود ندارد.
در این توافق، تاسیسات فردو به گونه‌ای تغییر می‌کند که دیگر تاسیسات غنی‌سازی نباشد. این یعنی ایران فقط یک تاسیسات غنی‌سازی در نطنز خواهد داشت. این امر، علاوه بر اینکه به معنی از بین بردن پدافند غیر عامل نطنز و در معرض حمله نظامی قرار دادن آن است، صریحا خط قرمز ترسیمی برای تیم مذاکره‌کننده را هم نقض می‌کند.
در بیانیه مشترک هم تصریح شده است که فردو از تاسیسات غنی‌سازی به چیز دیگری (یک تاسیسات تحقیقاتی فیزیک و هسته‌ای) تبدیل می‌شود (Fordow will be converted from an enrichment site into a nuclear, physics and technology). به این ترتیب در واقع موضع بارها اعلام شده آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه فردو باید هدف دیگری پیدا کند، کاملا محقق شده است. در بیانیه طرف ایرانی هم پذیرفته شده که فردو به چیز دیگری غیر از آنچه اکنون هست تبدیل می‌شود (will be turned into a research center). در این بیانیه ادعا شده 1000 ماشین در فردو باقی خواهد ماند و 2 آبشار 174 تایی آن گردش خواهد کرد اما گفته نشده است که این آبشارها مواد هسته‌ای تولید خواهد کرد یا اساسا مواد هسته‌ای به آن تزریق خواهد شد6. فردو در توافق لوزان و به تبع آن در برنامه جامع اقدام مشترک، یک تاسیسات غنی‌سازی نخواهد بود، اساسا در آن مواد شکافت‌پذیر وجود نخواهد داشت، حتی تحقیق و توسعه غنی‌سازی هم در آن انجام نخواهد شد. شما خود قضاوت کنید که این کجا و خط قرمز 1000 سو غنی‌سازی کجا؟ ممکن است تیم مذاکره‌کننده ادعا کند که موفق شده حداقل 1000 ماشین را در فردو نگه دارد و این در موقع لزوم به کار ایران خواهد آمد اما این توجیه بسیار سبکی است، چرا که براساس دیگر بخش‌های توافق اساسا، ایران مواد هسته‌ای در اختیار نخواهد داشت که بتواند با این ماشین‌ها کاری انجام بدهد!
پنجم- تحقیق و توسعه
موضوع بعدی که باید با دقت به آن رسیدگی شود مساله تحقیق و توسعه هسته‌ای بویژه تحقیق و توسعه غنی‌سازی است. تیم مذاکره‌کننده موظف بوده است در توافق نهایی، یک برنامه تحقیق و توسعه فارغ از هرگونه محدودیت را تضمین کند. در واقع برای ایران، برنامه تحقیق و توسعه از بسیاری دیگر از جنبه‌های برنامه هسته‌ای مهم‌تر است، چرا که تداوم بدون محدودیت برنامه تحقیق و توسعه منجر به رشد مهارت‌های غنی‌سازی ایران می‌شود و این به نوبه خود تضمین می‌کند در زمانی مفروض در آینده ایران خواهد توانست– اگر لازم دانست - با استفاده از ماشین‌های پیشرفته به سرعت یک جهش در ظرفیت غنی‌سازی خود ایجاد کند. دقیقا به همین دلیل، صهیونیست‌ها هم اصرار داشته‌اند برنامه تحقیق و توسعه غنی‌سازی ایران در هرگونه توافق نهایی باید بشدت محدود شود. یوال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی و مسؤول پرونده ایران در کابینه رژیم اشغالگر قدس شریف، چند روز قبل به روشنی گفت از دید وی مهم‌ترین امتیازی که باید از ایران گرفته شود محدود شدن برنامه تحقیق و توسعه است.
بسیار خوب! اکنون اجازه بدهید ببینیم در توافق لوزان، برنامه تحقیق و توسعه غنی‌سازی ایران به چه شکلی درآمده است.
متن منتشر شده از سوی آمریکا درباره برنامه تحقیق و توسعه غنی‌سازی در ایران بر قید «محدودیت» تصریح دارد:
Iran will engage in limited research and development with its advanced centrifuges, according to a schedule and parameters which have been agreed to by the P 5+1.
در واقع این اصلا عجیب هم نیست> چرا که تیم ایرانی پذیرفته است که تحقیق و توسعه به عنوان یکی از پارامترهای اصلی محاسبه زمان برک اوت در نظر گرفته شود به همین دلیل کاملا روشن است که برای افزایش زمان گریز، باید برنامه تحقیق و توسعه هم محدود شود.
در بیانیه مشترک هم گفته شده است که سطح و زمان بندی تحقیق و توسعه، به صورت دو طرفه توافق می‌شود: «تحقیق و توسعه غنی‌سازی در ایران روی ماشین‌های سانتریفیوژ براساس یک جدول زمانی و سطح توافق شده به صوت دو طرفه، انجام خواهد شد». ) Iran’s research and development on centrifuges will be carried out on a scope and schedule that has been mutually agreed.) معنی اینکه باید یک جدول زمانی و سطح توافق شده در این باره وجود داشته باشد، این است که اولا تا زمانی که آن جدول تدوین شود و ثانیا درون خود آن جدول، این برنامه مقید به محدودیت‌هایی خواهد شد.
جالب است که حتی بیانیه طرف ایرانی هم می‌پذیرد که آغاز و تکمیل فرایند تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای IR-4،
IR-5،IR-6و IR-8 در طول دوره زمانی 10 ساله (in the 10-years period of the agreement.) است و این تلویحا یعنی در لحظه نخست آغاز اجرای برجام محدودیت‌هایی بر برنامه تحقیق و توسعه ایران تحمیل خواهد شد و همچنین در طول این مدت نیز این برنامه دورانی از محدودیت را تجربه خواهد کرد که نمی‌دانیم زمان آن چقدر خواهد بود.
همانطور که پیش از توافق حدس زده می‌شد، مجموعه متون موجود هم دلالت دارد که برنامه تحقیق و توسعه ایران در توافق لوزان مشروط به شروطی از جمله احراز پایبندی ایران به تعهداتش شده، ضمن اینکه گره خوردن تحقیق و توسعه به Break out امکان اعمال بدون محدودیت آن را قطعا از بین می‌برد.
ششم- بازرسی‌ها و دسترسی‌های آژانس
ششمین موضوع، مساله بسیار حیاتی بازرسی‌ها و دسترسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طول زمان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک است. درست است که ایران به دلیل مطمئن بودن از ماهیت برنامه هسته‌ای خود، اساسا با مفهوم بازرسی و حتی توسعه آن مشکلی ندارد اما آنچه در توافق لوزان آمده در واقع یک برنامه بازرسی از برنامه هسته‌ای ایران نیست، بلکه یک برنامه جاسوسی تمام عیار است که بدون شک خسارات حفاظتی و امنیتی بی‌سابقه‌ای را به ایران وارد خواهد کرد بویژه اگر فرض را بر این بگذاریم که اینها که روبه‌روی ما ایستاده‌اند دشمن هستند.
در توافق لوزان، به آژانس دسترسی‌های جدیدی به زنجیره تامین (supply chain) ایران از حیث مواد و تجهیزات داده شده است. این بسیار مهم است. این دسترسی به سرویس‌های اطلاعاتی غربی امکان می‌دهد تمام زنجیره تامین مواد، تجهیزات و قطعات هسته‌ای ایران را بشناسند و در صورت لزوم علیه آنها اقدام کنند.
مساله بعدی این است که توافق لوزان می‌گوید آژانس (بخوانید سرویس‌های اطلاعاتی غربی) می‌تواند صرفا به بهانه وجود یک تاسیسات مشکوک (suspicious sites) یا ادعای وجود یک تاسیسات پنهان، به هر نقطه کشور دسترسی داشته باشد.
در متن منتشر شده از سوی آمریکا آمده است– جالب است که متن طرف ایرانی در این باره کاملا ساکت است-: «ایران ملزم خواهد بود به آژانس دسترسی‌های لازم برای تحقیق درباره تأسیسات مشکوک این کشور یا تحقیق درباره ادعاهای وجود تأسیسات غنی‌سازی پنهان، تأسیسات تبدیل (اورانیوم)، تأسیسات تولید سانتریفیوژ یا تأسیسات تولید کیک زرد در هر نقطه از آن کشور فراهم کند».‎
Iran will be required to grant access to the IAEA to investigate suspicious sites or allegations of a covert enrichment facility, conversion facility, centrifuge production facility, or yellowcake production facility anywhere in the country.
آیا این معنایی جز آن دارد که غرب می‌تواند هر مکانی را که به لحاظ اطلاعاتی نیاز به دیدن آن دارد یک تاسیسات مشکوک اعلام کند و خواستار بازدید از آن شود؟!
تازه این هم باز پایان بازی نیست. چیز بدتری هم وجود دارد. در توافق لوزان –آنگونه که از مجموعه متون می‌توان فهمید- ایران پذیرفته است که یک رژیم بازرسی ویژه حتی فراتر از پروتکل الحاقی برای آن مصوب شود و برقرار بماند!
متن منتشر شده از سوی آمریکا می‌گوید به مدت 15 سال ایران رژیم بازرسی اضافی (accept enhanced transparency procedures) خواهد داشت. در همین جا تصریح شده، این رژیم بازرسی پیشرفته 15 ساله، چیزی فراتر از پروتکل الحاقی است.
بیانیه مشترک هم تصریح دارد علاوه بر پروتکل، آژانس از دسترسی‌های بیشتری (enhanced access) برخوردار خواهد بود7. اوباما هم در سخنرانی خود می‌گوید بازرسی‌های ایران طوری است که در هیچ کشور دیگری نمونه ندارد: «با این توافق ایران با بازرسی‌هایی روبه‌رو خواهد شد که از همه کشورهای دیگر جهان بیشتر است»8. و این به صراحت بدین معناست که رژیم بازرسی‌های ایران حتی از پروتکل هم فراتر است چرا که هم اکنون پروتکل الحاقی در برخی کشورها در حال اجراست.
جالب است که تیم ایرانی در این مورد، حتی الزامات قوانین داخلی کشور را هم رعایت نکرده است. مطابق قانون منع اقدامات داوطلبانه مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1385 انجام هرگونه اقدام داوطلبانه از سوی ایران ممنوع است ولی بیانیه طرف ایرانی می‌گوید پروتکل بدون تصویب در مجلس شروع به اجرا خواهد شد!
(Iran will implement the Additional Protocol temporarily and voluntarily in line with its confidence-building measures)
این متن در حوزه بازرسی‌ها هیچ نسبتی با حقوق و تعهدات ایران طبق ان‌پی‌تی ندارد. اساسا این متن طوری نوشته شده انگار ایران عضو ان‌پی‌تی نیست و هرگز نبوده است و این یعنی ایران یک استثنای کامل از معاهده NPT است. پذیرش این مدل از بازرسی، خود به این معناست که تیم ایرانی متهم بودن یا حداقل در معرض اتهام قرار داشتن برنامه هسته‌ای ایران را تا زمانی نامشخص در آینده دور قبول دارد و به غرب حق می‌دهد که با این برنامه به عنوان یک برنامه مشروع و عادی رفتار نکند. وقتی ما خود درباره خویش چنین می‌اندیشیم، از دشمن چه انتظاری داریم؟
هفتم- PMD
موضوع بعدی که باید در اینجا به آن پرداخت این است که توافق لوزان تا چه حد توانسته برنامه‌های دفاعی غیر هسته‌ای ایران را از گزند دست‌اندازی غرب مصون نگه دارد؟ به عبارت دیگر سوال این است که مذاکره‌کنندگان در لوزان تا چه میزان به خط قرمز عدم ورود به برنامه‌های نظامی متعارف ایران پایبند بوده‌اند؟ غرب، از همان روز نخست بحران هسته‌ای، تلاش کرده است نگرانی‌های ادعایی درباره برنامه هسته‌ای را بهانه و ابزاری برای ورود، دست‌اندازی، کسب اطلاعات و اگر توانست محدود‌سازی و خرابکاری در برنامه نظامی متعارف ایران قرار دهد. دقیقا به همین دلیل، موضوعاتی مانند PMD ساخته شد تا پلی میان برنامه هسته‌ای و برنامه دفاعی متعارف ایران ایجاد کند و بحران را از یکی به دیگری منتقل کند.
حداقل وظیفه‌ای که یک توافق جامع هسته‌ای بر عهده دارد این است که راه این بهانه‌جویی‌ها و سندسازی‌ها را مسدود کند. در واقع، اگر قرار باشد ایران پس از موضوع تحریم‌ها و تحقیق و توسعه فقط یک مطالبه دیگر در حوزه هسته‌ای داشته باشد، به عقیده من آن مطالبه باید متوقف شدن فرآیند سندسازی و توطئه‌چینی علیه برنامه هسته‌ای ایران از سوی سرویس‌های اطلاعاتی غربی با توسل به بهانه‌هایی مانند PMD باشد. باز ماندن PMD، به معنی باز ماندن همه آن مسیرهایی است که تاکنون توطئه‌ها و خرابکاری‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران از طریق آن انجام شده است. بدتر از این، باز ماندن موضوع PMD راه را برای بهانه‌جویی‌های پی‌درپی آژانس –که در توافق نهایی خصوصا در زمینه تعلیق تحریم‌ها به عنوان یکی از داوران اصلی تعیین شده- باز می‌گذارد و هر لحظه به غربی‌ها این امکان را می‌دهد که با سندسازی و طرح ادعاهای جدید، انجام همه تعهدات خود را متوقف کنند. PMD یک موضوع سیاسی است و فیصله آن هم باید در یک توافق سیاسی جست‌وجو شود اما این موضوعی است که نه تنها در توافق لوزان رخ نداده، بلکه در این توافق هم به PMD مشروعیت داده شده، هم ایران پذیرفته است که در این زمینه به نگرانی‌های آژانس بپردازد و هم تعلیق تحریم‌ها بویژه تحریم‌های شورای امنیت به این موضوع مشروط شده است.
متن منتشر شده از سوی آمریکا می‌گوید PMD باز می‌ماند و ایران مجموعه‌ای مورد توافق از اقدامات (agreed set of measures) را برای رفع نگرانی‌های آژانس در این باره انجام خواهد داد. چنانکه بالاتر گفتم باز ماندن PMD یعنی باز ماندن اصلی‌ترین عامل بهانه تراشی و توطئه علیه برنامه هسته‌ای ایران. با این همه امتیاز که ایران در موضوع هسته‌ای واگذار کرده حداقل این موضوع باید بسته می‌شد. این یعنی اساسا مساله اصلی حل نشده است. مطابق ادعای آمریکا لغو قطعنامه‌های شورای امنیت مشروط به اقدام برای پرداختن به نگرانی‌های آژانس در این باره شده است. جالب است که حتی بیانیه مشترک هم به این موضوع تاکید دارد. در بیانیه مشترک گفته شده است دسترسی‌های فراپروتکلی آژانس از جمله برای رسیدگی به مسائل حال و گذشته است. هر کسی که با ادبیات کاری جاری میان ایران و آژانس اندکی آشنا باشد، می‌داند که مساله‌ای جز PMD در گذشته برنامه هسته‌ای ایران باقی نمانده است. اوباما هم در سخنرانی خود می‌گوید به PMD رسیدگی خواهد شد:
Iran’s past efforts to weaponize its program will be addressed
در یک بیان کاملا خلاصه، باز ماندن PMD و محور شدن آژانس در این مورد (بخوانید اسرائیل) به معنای انتقال بحران از سازمان انرژی اتمی به وزارت دفاع و از بخش هسته‌ای به بخش نظامی متعارف است.
مخصوصا اگر این موضوع کنار آن بخشی از متن منتشر شده از سوی آمریکا قرار داده شود که می‌گوید آژانس به صرف نگرانی درباره وجود یک تاسیسات مشکوک می‌تواند به هر نقطه‌ای از کشور دسترسی پیدا کند.
همچنین در بخش دیگری از متن آمریکا تاکید شده که یک قطعنامه شورای امنیت در حوزه‌های نظامی متعارف و موشکی محدودیت‌هایی بر ایران تحمیل خواهد کرد که این هم مشخصا به معنای مشروعیت یافتن فشار بر ایران در این حوزه است. پایین‌تر – حین بحث درباره تحریم‌ها- به این مساله خواهیم پرداخت.
هشتم- تحریم‌ها
آخرین و مهم‌ترین مساله البته مساله تحریم‌هاست. تیم ایرانی مدت‌هاست ادعا می‌کند هدف اصلی آن از مذاکرات برداشتن تحریم‌هاست. در واقع این عبارت همواره به گونه‌ای بیان شده است که گویی تیم هسته‌ای عقیده دارد آنچه در اصل موضوعیت دارد برداشتن تحریم‌هاست نه حفاظت از برنامه هسته‌ای ایران. حتی ادبیات آقای رئیس‌جمهور در این مدت به گونه‌ای بوده است که گاهی تصور می‌شد ایشان ارائه هیچ حجمی از امتیازهای هسته‌ای را در ازای برداشته شدن تحریم‌ها «زیاد» نمی‌داند. دولت موضوع برداشته شدن تحریم‌ها را بدل به مساله محوری در سیاست خارجی خود کرده و عملا در 18 ماه گذشته همه چیز را در کشور به این موضوع گره زده است. بنابراین بسیار مهم است که ببینیم در ازای امتیازات کاملا حداکثری که در حوزه هسته‌ای داده شده، در حوزه تحریم چه چیز عاید ملت ایران شده است؟ برای مردم کوچه و بازار نیز بی‌گمان هیچ سوالی از این مهم‌تر نیست. سوگمندانه باید گفت توافق لوزان از این حیث بسیار نگران‌کننده است. اگر خط قرمز ترسیم شده برای تیم مذاکره‌کننده ایران این بوده باشد که باید همه تحریم‌ها به طور یکجا و یکپارچه بلافاصله پس از امضای توافق لغو شود، هیچ کس، با هیچ ذره‌بینی، قادر به یافتن این امر درون متونی که از توافق لوزان در اختیار داریم نخواهد بود. حداکثر چیزی که در این متون وجود دارد، یک سیستم مبهم، مشروط، بشدت غیر قابل اعتماد و به هم ریخته از تسکین تحریم‌هاست که هیچ ضمانتی هم برای تحقق عملی آن وجود ندارد.
اجازه بدهید ببینیم چه اتفاقی افتاده است؟
1- واژه‌ای که به طور گسترده در متون موجود مورد استفاده قرار گرفت، تخفیف (sanctions relief) تحریم است و جز در بیانیه طرف ایرانی هیچ کجا از جمله در متن بیانیه مشترک خبری از لغو (Lift) تحریم‌ها نیست بلکه برعکس، در موارد متعدد بر خلاف آن تصریح شده است.
2- متن منتشر شده از سوی آمریکا را درباره تحریم‌ها بسیار باید جدی گرفت، چرا که این آمریکاست که باید تحریم‌ها را بردارد و آمریکا هم در این مورد، قاعدتا مطابق تفسیر خویش عمل خواهد کرد نه براساس خوش‌بینی‌های دوستان وزارت امور خارجه و دولت. در متن منتشر شده از سوی آمریکا تصریح شده است که تخفیف تحریمی مشروط به این است که آژانس پایبندی ایران به تعهداتش را راستی‌آزمایی کند. این یعنی آژانس در هر مرحله می‌تواند جلوی این امر را بگیرد و همچنین، معنای مهم‌تر آن این است که چیزی به نام تعلیق همزمان وجود نخواهد داشت و هرگونه تسکین تحریم پس از عمل ایران به تعهداتش رخ خواهد داد.
متن آمریکا می‌گوید پس از اینکه ایران همه اقدامات کلیدی (all of its key nuclear-related steps) را که باید انجام دهد انجام داد (به تایید آژانس)، اروپا و آمریکا تحریم‌های صرفا هسته‌ای را تعلیق می‌کنند. می‌بینیم که تعلیق تحریم بعد از از تایید اقدام ایران از سوی آژانس خواهد بود. این متن تصریح می‌کند معماری تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایالات متحده در بخش اعظم دوره توافق (for much of the duration of the deal) حفظ می‌شود و این یعنی زیرساخت قانونی تحریم‌ها در آمریکا در بخش اعظم این 10 سال دست نمی‌خورد.
همچنین لغو قطعنامه‌های شورای امنیت مشروط شده به اقدام ایران در پرداختن به همه نگرانی‌های کلیدی از جمله PMD. این یعنی هیچ لغو فوری در این حوزه رخ نخواهد داد. در حالی که بیانیه ایران هیچ اشاره‌ای به این شروط نمی‌کند. کری در سخنرانی خود صریحا می‌گوید این امر یک زمان‌بندی خواهد داشت که هنوز توافق نشده است: «ما هنوز جزییات فنیِ بسیاری داریم که هر دو طرف باید روی آن کار کنیم و حتی موضوعات دیگری وجود دارد که ما اذعان داریم که باید هنوز حل و فصل شود. به عنوان مثال، (یکی از این موضوعات) مدت زمان محدودیت‌های تسلیحاتی و موشک‌های بالیستیک سازمان ملل علیه ایران است»9. سوال این است که در حالی که موضوعی به این مهمی، یعنی زمان‌بندی برداشته شدن قطعنامه‌های شورای امنیت، هنوز حل نشده، چرا طرف ایرانی در حوزه هسته‌ای این همه تعهدات حیرت‌انگیز را
پذیرفته است؟!
مطابق متن منتشر شده از سوی آمریکا، قطعنامه‌ای که برنامه جامع مشترک اقدام را تایید می‌کند، همزمان، محدودیت‌های مهم (Important restrictions) در حوزه‌های موشکی، نظامی و بازرسی بر ایران اعمال می‌کند. این در واقع بدان معناست که این قطعنامه، تحریم‌های اشاعه و تسلیحاتی را دوباره اعمال کرده و تنها خاصیت آن این است که تعهدات ایران در برجام را الزامی می‌کند! و مهم‌تر، می‌تواند به این بهانه‌ها دوباره اعمال تحریم کند:
Important restrictions on conventional arms and ballistic missiles, as well as provisions that allow for related cargo inspections and asset freezes, will also be incorporated by this new resolution.
جالب است که از حیث عبارات هیچ اتفاق نظری میان متون موجود در زمینه اتفاقی که دقیقا برای تحریم‌ها خواهد افتاد وجود ندارد. این نکته بسیار مهمی است. مجموعه این متون- چنانکه بالاتر گفتم- در مواردی که مربوط به تعهدات ایران است تقریبا بالای 95 درصد همدیگر را تایید می‌کنند اما وقتی نوبت به برداشته شدن تحریم‌ها می‌رسد، اختلاف‌های حیرت‌انگیزی میان روایت طرف ایرانی و طرف غربی وجود دارد. در بیانیه می‌گوید تحریم‌های اتحادیه خاتمه می‌یابد (terminate) اما تحریم‌های آمریکا هم زمان (simultaneously) با پای‌بندی راستی‌آزمایی شده ایران به تعهدات کلیدی‌اش متوقف می‌شود (will cease). در حالی که بیانیه ایران می‌گوید این تحریم‌ها لغو خواهد شد. (will be lifted)
همچنین بیانیه ایران می‌گوید همه تحریم‌های اقتصادی یکپارچه فورا لغو خواهند شد (will be immediately lifted all at once) در حالی که نه در بیانیه و نه در متن آمریکا مطلقا چنین چیزی وجود ندارد.
اوباما هم از واژه تسکین استفاده می‌کند: «در ازای این اقدامات ایران، جامعه بین‌المللی توافق کرده است که شماری از تحریم‌های مشخص ایران را تخفیف دهد»10.
جان کری هم همین واژه را به کار برده است. وی می‌گوید: «ما و شرکای بین‌المللی خود به طور مرحله‌ای تحریم‌هایی که اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داد تسکین خواهیم داد و اگر ما در هر نقطه‌ای متوجه شویم، تحریم‌ها به سرعت باز خواهد گشت»11.
اما همه اینها در مقابل چیزی که در اینجا می‌خواهم بر آن تاکید کنم، بی‌اهمیت است. کری در سخنانی که بلافاصله پس از اعلام توافق داشته نکته بسیار مهم‌تری را هم مورد تاکید قرار می‌دهد و آن این است که می‌گوید بین 6 ماه تا یک سال طول خواهد کشید تا پای‌بندی ایران به تعهداتش روشن شود و تازه پس از آن است که غرب اجرای تعهداتش در زمینه تحریم را آغاز خواهد کرد: «حدود 6 ماه تا یک سال زمان می‌برد که ایران به گام‌ها و اقداماتی که در زمینه هسته‌ای باید صورت دهد، پایبندی خود را نشان دهد تا پس از آن وارد مراحل توافق شویم. این اقدامات باید نخست انجام شود. همزمان توافق موقت که معروف به طرح مشترک اقدام است همچنان به طور کامل اجرا خواهد شد»12.
او در ادامه مقصود خود را روشن‌تر توضیح می‌دهد و می‌گوید ایران ابتدا باید زمان گریز هسته‌ای خود را به یک سال برساند و بعد تعلیق تحریم‌ها با تحریم‌های اقتصادی آغاز خواهد شد که این امر می‌تواند 4 ماه تا یک سال انجام شود. جملات وی چنین است:«درباره تحریم‌ها نیز باید بگویم همانطور که گفتم لغو تحریم‌ها مرحله‌ای خواهد بود، مجموعه‌ای از ملزومات وجود دارد که به عنوان مثال یکی از آنها برچیده شدن شماری از سانتریفیوژها و تاسیسات زیرساخت مربوط به سانتریفیوژهاست. ایران مسؤولیت دارد که زمان فرار هسته‌ای خود را به یک سال برساند و می‌تواند این مساله را سریع‌تر نیز انجام دهد و من تصور می‌کنم که این اقدام را سریع‌تر انجام دهد. با این حال فکر می‌کنم این مساله به میزان کاری بستگی دارد که ایرانی‌ها باید انجام دهند و این مساله می‌تواند ظرف 4ماه تا یک سال انجام شود. من نمی‌توانم به طور دقیق اعلام کنم چه زمانی. با این حال زمانی که این اقدامات صورت گرفت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز آن را تایید و اعلام کرد ایران مسؤولیت‌های هسته‌ای خود را اجرا کرده است ما می‌توانیم در این باره قضاوت کنیم که چه زمانی مراحل تسکین تحریم‌ها آغاز شود. ما به طور صریح اعلام کرده‌ایم این مساله با تعلیق تحریم‌های اقتصادی و مالی در آن برهه زمانی آغاز خواهد شد. بنابراین این مساله بخشی از ماهیت هر گونه مذاکرات است که در ازای محدودیت‌هایی که ایران به اجرا می‌گذارد، در واقع از همان ابزاری که برای آوردن ایران به میز مذاکره استفاده کردیم و زمانی که به هدف خود دست پیدا کردیم لغو تحریم‌ها آغاز خواهد شد و این زمانبندی هنوز مورد مذاکره قرار نگرفته است اما تحریم‌های مالی و اقتصادی و بانکداری تحریم‌هایی هستند که رئیس‌جمهور متعهد شده است پس از پایان مرحله نخست آنها لغو کند و ما در مرحله بعد وارد اجرای این مرحله خواهیم شد»13. این عبارت حیاتی است. مقصود کری به روشنی این است که آمریکا تحریم‌های اقتصادی را زمانی تسکین خواهد داد که زمان گریز هسته‌ای ایران به یک سال رسیده باشد و این دیگر به ایران بستگی دارد که با چه سرعتی این کار را بکند؟! این ظاهرا همان زمانی است که طرف ایرانی در بیانیه توجیهی خود آن را در عبارتی که متاسفانه باید گفت بشدت غیر صادقانه است، «زمان آماده‌سازی» نامیده است!
درباره قطعنامه‌های شورای امنیت هم کری در پایان تاکید می‌کند اساسا آمریکا در توافق چارچوب، درباره تحریم‌های شورای امنیت تعهدی نداده است: «در حال حاضر تعهد این است که تحریم های اقتصادی و مالی در ازای اقدامات ایران لغو شود. فرای آن درباره تحریم‌های موشک‌های بالستیک باید بگویم این مساله همچنان برای مذاکره باقی است».14
متاسفانه باید گفت این یک وضعیت کاملا فاجعه‌بار درباره تحریم‌هاست. تعهدات طرف مقابل در این باره مطلقا شفاف نیست، هیچ لغوی وجود نخواهد داشت، همه چیز مشروط به انجام تعهدات کلیدی از سوی ایران و تایید آن از سوی آژانس است، آژانس می‌تواند در هر بار گزارش‌دهی نوبه‌ای خود درباره میزان پایبندی ایران به تعهداتش، موضوع تعلیق تحریم‌ها را با تنش شدید مواجه کند و موضوع نحوه لغو تحریم‌های شورای امنیت– نه قطعنامه‌های شورای امنیت- به عنوان اصلی‌ترین مساله هم هنوز محل اختلاف است، ضمن اینکه می‌دانیم قطعا فوری نخواهد بود (چرا که که کری می‌گوید در این باره زمان‌بندی محل اختلاف است).
نهم - خاتمه
من ترجیح می‌دهم این متن را بدون جمع‌بندی به پایان ببرم. در نوشته‌هایی دیگر، به جای شیوه تحلیلی که در اینجا از آن بهره برده شده –که اساسا نوعی تحلیل متنی است- بر جنبه‌های راهبردی‌تر موضوع تمرکز خواهم کرد. سرجمع، توافق لوزان، در بهترین حالت نگران‌کننده و در بدترین حالت فاجعه‌بار است.
جز در موضوع اراک، این توافق در هیچ موضوع دیگر، حتی به طور تلویحی به خطوط قرمزی که تیم مذاکره‌کننده خود برای خود ترسیم کرده بود پایبند نیست و با هیچ فرمولی نمی‌توان از حیث معادله داده- ستانده آن را یک توافق متوازن دانست. به رغم همه زحماتی که بی‌شک تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشیده در اینجا نشانی از یک پیروزی بزرگ دیده نمی‌شود در حالی که آمریکا به اعتراف کری و اوباما آنچنان در موضع ضعف قرار داشته و دارد که بتوان در مقابله با آن یک پیروزی بزرگ به دست آورد. هنوز هم دیر نشده است. اگر چشم‌ها شسته و نقطه‌های دید عوض شود، می‌توان آمریکایی را که به اعتراف خودش هیچ گزینه جایگزینی برای توافق ندارد به زانو درآورد اما این نمی‌تواند براساس متونی همچون توافق لوزان یا ژنو استوار شود. پایه و اساسی دیگر و مدلی متفاوت باید جست‌وجو کرد.
ناشناس
United States
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
نمی دونستم می تونیم به جای درج نظر، مقاله کپی پِیست کنیم!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
این دوستان که مقاله نویسی میکنند توجه داشته باشند اگر کسی مایل بود این مقاله رو بخونه همون میرفت روزنامه کیهان و جوان رو میخوند.منتهی چون این روزنامه ها مشتری ندارند میان اینجا مقاله میدهند.
حساس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
حداقل مینوشتی این متنو از کجا کپی کردی یا منبعت کجا بوده؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
امیر جان :
اولا به نظر میرسه متن شما خلاصه ای محترمانه از مقالات و تحلیلهای شریعتمداری (کیهان) باشه و میخواهی نشان بدهی علرغم عدم حضور در جلسات تیم هسته ای ، از تمام جزئیات مباحث و مذاکرات طرفین اطلاع داری و عاقبت کار را هم به عینه می بینی .
گوئی هم در میان تیم هسته ای ایران عوامل نفوذی داری و هم مکالمات طرف های مقابل را شنود میکنی و یا نیت خوان قوی هستی !!
ثانیاً : مشخص نیست چرا این دلواپسان هنوز مرز خود را با بیانات رهبری معلوم نمی کنند و هرجا به نفعشان هست اوامر رهبری فصل الخطاب ایشان تلقی ولی در جای دیگر صرفاً جنبه طریقی و ارشادی دارد.
ثالثاً: شما فکر میکنید تیم هسته ای و کارشناسان و صاحب نظران سیاسی کشور که در این چند سال اخیر ( زمان دولتهای هاشمی و خاتمی و روحانی ) سکان امور هسته ای را در دست داشتند به اندازه شما نمی دانستند و یا فکر میکنید با وجود دلواپسان و ..... جایی برای مخفی کردن اطلاعات و .... وجود داشت تا بر سر آنان کلاه گذارند !!
رابعاً : به قول روحانی هم باید چرخ هسته ای بچرخد و چرخ صنعت و کشاورزی و ..... درست است که انرژی هسته ای خوب است ولی همه چیز نیست نباید بر سر این مسئله تمام سرمایه و انرژی خود صرف کنیم و از روی تعصب و یا ستیزه جویی ( مانند قمار بازان ) هست ونیست خود را فدای انرژی هسته ایی نمائیم . ما از قبل از انقلاب به این موضوع وارد شدیم و بیش از سی سال است که بدون آن هم زنده ایم و در دنیا فعالیت اقتصادی و سیاسی میکنیم . همچنانکه امام معتقد بودند نیروی اصلی که دشمن را از تجاوز به این کشور دور میکند اعتماد واعتقاد مردم به مسئولان کشور است که امثال شریعتمداری و دلواپسان ، سعی در اعتماد سوزی و بی آبرو کردن افراد خدوم را دارند
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
بسیار روشنگر بود
به نظرم این قبیل نکته سنجی ها لازمه و بسیار کمک می کنه تا آسیبهای احتمالی رو بشه کمتر کرد. به هر حال تمام عبارات و کلمات بار حقوقی دارن و تا قرارداد امضا نشده همونطور که در این نظر زحمت کشیدن میشه اصلاح کرد.
ناشناس
United States
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
تاسف برای جامعه مدنی‌ ایران که فقط به فکر جلیلی یا ظریف است، ولی نمیداند که برای ۱۰۰ سال دارند ایران را به یک کشور حاشیه تبدیل میکنند، و ما هنوز درگیر مدیر جهانی‌، هاله نور, ظریفه ۷ دولت ح ریفه!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
چه طولانی.من که هیچ نخوندمش
موسویان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
چند صفحه پر از سفسطه نوشتی که آخرش بگی این بیانیه اگر دوطرف ظرف این سه ماه مقدماتش رو فراهم کنند تبدیل به توافق میشه؟ خوب کوچولوی منهم میدونه که این بیانیه یک سند رسمی امضا شده توسط طرفین هستش که باید مفادش رو اول قبول واجرایی کنند وبعد که مثل مرحله اول ازانس، خداییش بدون بهانه گیری اعلام کرد که ایران تمام تعهداتش رو اجرا کرده، میگه ایران وطرفهای دیگر به تعهدات موجود دراین بیانیه متعهد بوده اند، سپس جهت اوردن جزییات با هم صحبت کرده و موارد دیگر را درآن میاورند! این کاملا مشخصه و لازم نیست اینهمه مهملات بنویسی. معلومه که باید انجام بدن مقدمات رو وبعدش تازه بشینند ومتن اصلی رو بیارند. الان دیگه دنیا میدونه که هر دو طرف وچند طرف دنبال توافقی جامع وبقرد برد هستند وموفق هم میشن...واقعا" که پر چونگی شماها از یک دستور ناشی میشه که ستاد مقابله با دکتر ظریف و اگر بود مرحوم امیر کبیر ومرحوم مصدق، صادر کرده نشات میگیره... بس کنید و سرجاتون بشینید ودلواپسی تون واسه رانتها وسودهای باداورده از سوی معاملات با برادران چینی و روسی رو کنار بذارید. بخاطر منافع اندک خودتون یک ملت رو به فنا نبرید ومطمئنا" ملت حاضره اجازه بده شما رانتهاتون رو داشته باشید...
شاکی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
هشت سال مملکت دست تندروهایی مثل شمابود چه گلی به سرمردم زدیدبازدم روحانی گرم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
و تو این هشت سال نشان دادید که ضعف مدیریت سومدیریت و بی لیاقتی شما بیداد میکنه و نتیجه اش این شده پس لطفا دیگه بسه . اگر مدیرانی لایق میداشتید بازم حرفی جز اختلاس و فساد و رانت چیزی باقی گذاشتید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
چرا بی انصافی میکنی.
اون 8 سال اگه برای من و شما ، نگرانی و اضطراب و گرانی داشت برای خودشان که میلیاردها ثروت به بار آورد.
دلار 1000 تومانی رسید به 3600 .چرا؟
چون محمود می خواست فشار کاهش فروش نفت به خاطر کاغذ پاره های تحریم رو به مردم منتقل کنه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
کلاهی هم باشه سر ملت میره نه شما
م
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
تو را خدا بذارید از این کلاهها سرمون بره
مردیم در دوره محمود از بس سرمون بی کلاه موند
ناشناس
United States
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
تسليت به كيهان تسليت به رانت خواران تسليت به همه آنها كه خوشبختيشان در سيه روزي مردم ايران است . درود بر ايرانيان صبور و متين و دشمن شكن
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آره هشت سال
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
دست بر نمی داره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
خدایا به من وآقای شریعتمداری در سال 94 یاد بده که در حرف زدنمون ادب را رعایت کنیم چرا ایشان فکر میکند اگر ازکلمات رکیک استفاده نکند مردم متوجه نمی شوند.
duman
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
جناب آقای شریعتمداری، می شه این سری دیگه شما نظر ندهید؟دفعات قبلی با نظرات شما و امثال شما مملکت به این وضع رسیده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
ای کاش ...
ولی آخ ....
مهران
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
ولمون کن تروخدا ...
holies
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
کلاه گشاد سر کسایی میره که پول میدن روزنامه شما را میخرن چون مفت نمی ارزه!!همزبانان با اسراییل!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
قبلا که کلاه میذاشتید چه دسته گلی به سر این مردم زدید
ارشميدوس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
بايد منتظر بيانيه‌ي مشترك اين دلواپس عزيز و نتانياهو هم باشيم ....
alireza
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
جناب اقای شریعت نداری:
آره تو خوبی؟
salman
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
کسی که فکر میکند همه کاره مملکت هست و هر چه او میگوید باید انجام شود ودرست هست """ نمونه ای از تحفه افرینش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آب بریز اونجا که میسوزه
ناشناس
Kuwait
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
من از دوستان خواهش می کنم ازاین ادبیات استفاده نکنید این ادبیات مال اوناییه که مملکت رو به این روز انداختند ......
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
درود بر دکتر ظریف
درود بر ملت فهیم ایران
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
تسلیم هسته ای بر ملت شهیدپرور و مظلوم ایران تسلیت باد...
حیف از خون شهدای هسته ای که پایمال شد...
فریدون ننگت باد...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
یعنی بدون موافقت رهبر بوده؟
میشه؟
واقعا میشه توی مساله به این مهمی؟!
دیروز هم که امامان جمعه حمایت کردن
شما از جانب کی حرف میزنی و موضعت چیه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
ظاهرا شما خبر نداری ما تو چه موقعیت خطیری قرار داشتیم و این توافق چه خطراتی را از سر این ملت کم کرده آقای مثلا هموطن!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
تسلیت برای کاسبان تحریم و تبریک به مردمی که 12 سال خونشون در شیشه شد
ایرانی
United States
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
هموطن شما خیلی خنگی نمی دونی بدون اینابدون اجازه رهبر کاری نمی تونستند انجام بدهند با اجازه رهبر کارها را تمام کرده اند.
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آقای شریعتمداری گاهی سکوت بهترین گزینه است سکوت
اهورا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
به چه زبونی به تو بگیم حرف نزن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
هم شما کلاه گشادی سرت رفت ، هم اون بنده خدا نتانیاهو ! خدا صبرتون بده !
عزيز
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آخ گفتي به خدا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
خداحافظ انرژی هسته ای
000000000
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
وقتی نون خوردن نداریم انرژی هسته ای چه دردی دوا میکنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
شما فکر کنم هنوز فرق انرژی هشته ای و بمب هسته ای رو نمی دونی. همینطوری یه چیزی شنیدی و تکرار می کنی...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
چاره ای نبود
صادق
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
بدا بحال کیهانیان که در قضاوت نسبت به دولت تحت حمایت رهبری با اسرائیل ولابی صهیونیستی همسو شده اند....
صغري
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
شماها بوديد كه امتياز داديد وتحريم ها را يكي بعد از ديگري با ولع كامل
پإيراشديد حالا براي لغو ر كلمه از كاغذ پاره ها كلي زمان وانرزي وضرر به ملت لازم است لطفا ساكت شويد وبهانه به دست دشمن نذهيد. به ديوانه اي ميگفتن جنگ آتش نزنيا واو بهفرش رسيد چه خوب كاري است
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
اخه مگر ما بمب میخواهیم که شما اینقدر ناراحت هستید شما از تحریم سود میبرید نه مردم جوانها را نگاه کن و خجالت بکش مرد اگر باشی
دلیریان
Netherlands
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
کلاه گشاد رو 8 سال شما و دولت احمدی نژاد سر ملت ایران گذاشتید حسین بس کن دیگه حنات رنگی نداره ساکت باش
moj
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
باشه شما راست میگی شما شفافی
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
در مورد عربستان قشنگ نوشتی حاج حسین، دمت گرم. راهزنان شترسوار!

برای اولین بار یک پاراگراف حرف حساب زدی.

خودش پیشرفت بزرگی محسوب میشه.
ناریک
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
وقتی کیهان ناراحت مطمئن باشید همه کارا به خوبی انجام شده.
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
جناب شریعتمداری!
حرفت از روی شکم سیری هستش، نگاه به بخش تولید و اقتصاد ممکلت بنداز
همه که مثل شما یارانه های همه جوره نمی گیرند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
نون بعضیا داره آجر میشه صدای جلز و ولزشون داره میاد
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
شریعتمداری خجالت بکش.
اگر تو توانستی یک دقیقه به جای دکتر ظریف در جلسه شرکت کنی آن وقت حرف های مفت بزن.
ایرانی
United States
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
اگر اینها بودند الان قهر کرده بودند وراهی ایران شده بودند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
هيسسسسسسس لطفاً
ناشناس
Georgia
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
جناب ان موقع كه ملت را تا خرخره دون بدبختى تپانديد از اىن حرفها مى زدد تو ك روزنام نگار عقب مانده ورشكسته هستى و بهترين لطف در حقت بازنشسته كدنت است ولى مت محاكم تو را مى خواهد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
فقط تحریم ها لغو بشه کافیه چون به نفع مردم است بقیه مهم نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
کلاه گشاد این جمله بود:
" تحریمها کاغذ پاره است"
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
اگر رهبر انقلاب در ديتيل مذاكرات بوده و همانگونه كه فرموده اند چك سفيد امضا به كسي نداده اند ؛ خود در اولين سخنراني ارشاد خواهند نمود
لذا صحبتهاي اقاي شريعتمداري و رسائيمحترم از جانب ايشان جاي بسي تاسف دارد
مسلما منافع بسياري در اين رويداد در داخل كشور اسيب ديده و تجارت ايشان و منافع سرشارشان از بين ميرود يك واقعيت تلخ ؛ و اينكه شش كشور سياستمدار آمده باشند تا تسليم شوند و هرچه اين حضرات بگويند انها تائيد كنند يك جوك تاريخ گذشته است
نبي اكرم و خاتم انبيا نيز در حركات خود سياست زمان خود را داشتند

اگر كسي فكر ميكند آنها برده اند و يا يا ما برده ايم نه اينطور نيست يه معامله و مصالح است ؛ آنها خواهان پيشرفت ما نيستند و ما خواهان سلطه ايشان و ضعف كشور ايران

پس در ميانه بايد راهي يافت

اين دو عزيز هم منافعشان را انشا الله از روشهاي ديگر به دست مي آورند و رهبر انقلاب نيز ناظر بر اعمال اين سه ماهه خواهند بود و اگر صلاح باشد خود سخن خواهند گفت و حتي مذاكره را لغو مي نمايند ؛ فكر نكنم در ايران اسلامي چه مخالفان و چه موافقان دولت در مقابل حكم ايشان بتوانند يا مايل باشند حرفي بزنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
جناب شریعتمداری منتظر جواب های طعنه آمیز و بی ربط باشید چرا که حرف حساب هیچ وقت جواب نداره.
کلا این اصلاحاتیها تو کار ترکمنچای هستند اون از زمان خاتمی که همه چیز تعلیق شد حتی قراردادهای نفتیشان مثل کرسنت صدای هم حزبی هایشان در مجلس را هم دراورد این هم از دولت تحقیر و امید با این همه تناقض در متن انگلیسی و فارسی بیانیه!
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
البته من طرفدار آقای شریعتمداری نیستم. ولی فکر می کنم این نکته سنجی های ایشون لازمه....خود آقای خاتمی هم این همه بر گفتگوی درست تاکید کرده ولی هنوز ما به درستی این مهارت رو یاد نگرفتیم. به جای اینکه نظر آقای شریعتمداری رو نقد کنیم و یا زیر سوال ببیرم نباید خود ایشون رو زیر سوال ببریم. این کار منصفانه و منطقی نیست. این حتی جزو اصلاح طلبی هم نیست. تیم مذاکره خیلی زحمت کشیدن....به نظرم من با نقد درست تا توافق نهایی کارشناسان و خبرگان کمکشون کنن تا آسیب های احتمالی خیلی کمتر بشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
این همه نوشته با اتکا به گفته های آمریکایی های مکار و فریب کار؟؟!
عجب پارادوکسی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
كلاهي كه شما در8سال سرملت گذاشتيد نصيب ظالم هم نشود .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
تمام مردم و دولت حکومت و ... هم که موافق باشند باز هم این آقا خودشو نماینده ملت میدونه و میگه ملت مخالفن، آقای شریعتمداری سرتو از برف در بیار
امير
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
مهم اين كه مردم ايران از توافق هسته اى خوشحال وشادمان شدند. واينكه جنك طلبان باختند و صلح طلبان پيروز شدند. وهمينطور فرهنگ گفتگوى مسالمت آميز نهادينه شد. وافراطيون به حاشيه رانده شدند واولين معترض به توافق هسته اى اسراييل غاصب بود
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
شما نمی خواهد وکیل ملت باشید .
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
وقتی آدم نون مفت خورد اونوفت حرف مفت هم می زنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
جورج سوروس رااینبارازقلم انداخت حاج حسین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
درود بر حاج حسین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
خوشم مياددقيقا هم صدايي بانتانياهو.نمي گويم پيوندتان مبارك براي اينكه چند سال است كه بانتانياهو هم صدايي
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
توهین به ملت های دیگر ذیل عنوان "راهزنان شترسوار" آن هم از مقاله نویس یکی از معنبرترین نشریات این کشور بسیار قبیح و زننده و سخیف است. لطفا در رفتار و نوشتار سخیف خود تجدید نظر کنید.
ناشناس
United States
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
شما زیاد سخت نگیرید خر ایشان از کره گی دمب نداشت و همیشه مرغش یک پا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
نميدونم چرا كيهان و نتانياهو يك ساز ميزنند
به گفته خودشان اگر ديديد با دشمن همنواييد در فكرتان تجديد نظر كنيد!!
ناشناس
Georgia
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
يكى به ما بگه ما انهمه اورانيوم غنى شده و ان همه سانتفيوژ را براىچه مى خواستيم چرا دلاخاى كشور ما كه بايد صرف ابادنى و رفاه مردم وميشد تا به انحد به اورانيوم تديل شود و هاى گزاف ان را ملت دهد اقاان ا ن همه هست اى هدفش چه بده شما از پنهن قضايا به مدم بكوييد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آقاي عزيز باور كن اين ملتي كه شما مدام ازش دم ميزني از شما و طرز تفكر امثال شما با تمام وجود بيزارن. چرا كه عواقب ويران كننده ش رو با تمام وجود در زندگي و معيشت شون حس كردن. ملت اين انزجار خودشون رو در انتخابات اخير فرياد زدند. باز هم خواهند زد. متاسفانه شما خودتو زدي به كري و اين ديگه مشكل خودته.
گلناز
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
بچه كه بودم فكر ميكردم آهنگرانحتما خودش شهيد ميشه بااين اشعاري ومديحه هاالان آقاي شريعتمداري هم من ياد آهنگران مياندازه ميخونه كه ديگران انرژي حمله ور شدن بگيرن اگه اين كارارو احمدي نژاد كرده بود الان ازياران امام زمان بود.برای اولین بار است که کشوری مشمول فصل هفت شورای امنیت شده، ولی با مذاکره و بدون جنگ توانسته بیرون بیاید. این نشانه هوشمندی مسئولین دولت و مقاومت مردم است. این بیانیه نشانه شکست نتانیاهو و افراطیون درون آمریکاست و جلوی بهانه جویی غرب را گرفت...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
همین حاج حسین در جبهه تا مرز شهادت رفته شما چکار برای این کشور و انقلاب کردید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
خانواده محترم شهدا اینهمه ادعا ندارند تو اومدی میگی تا مرز شهادت رفته . کسانی که منافع شخصی و حزبی را به منافع ملی ترجیح میدهند از منافقین بدترند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
خیر عزیز جان شک ندارم اگه این کار را احمدی نژاد کرده بود با بغضی که از او دارید انگ وطن فروشی و ترکمنچای و این حرفها را هم به او اضافه می کردید.
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
مرز شهادت??????!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
جناب شریعتمداری منتظر جواب های طعنه آمیز و بی ربط باشید چرا که حرف حساب هیچ وقت جواب نداره.
کلا این اصلاحاتیها تو کار ترکمنچای هستند اون از زمان خاتمی که همه چیز تعلیق شد حتی قراردادهای نفتیشان مثل کرسنت صدای هم حزبی هایشان در مجلس را هم دراورد این هم از دولت تحقیر و امید با این همه تناقض در متن انگلیسی و فارسی بیانیه!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
علت تناقض در متن فارسی و انگلیسی شیرین کاری رسانه میلی بوده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
فقط زمان دوست حسین آقا، محمود قلی خان بود که مفهوم واقعی عدل و پیشرفت و سربلندی را دیدیم
کلمه پر کاربرد 3000 ، بورس تحصیلی، اختلاس ، دلالی تحریم ...
بابک
Netherlands
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
شما اونجا بودی وقتی تا مرز شهادت رفت و بعد برگشت؟ نکنه اخیرا تا سر مرز رفته برگشته شما متوجه نشدی؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
دروود بر روحانی رییس جمهور انقلابی ایران . درود بر ظریف
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
حاج حسین وقتی بخشی از مردم برای باخت مقایل آرژانتین در خیابون شادی میکنند انتظار دارید برای تواقفل شادی نکنند؟
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
ببینید چه بر سر مردم اورده اید که دنبال بهانه برای خوشحالی هستند.
ع ل ی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
قبلا کشورهای غربی این قدر قطع نامه دادند تا قطع نامه دانشون فرسوده شد. حالا برعکس افرادی مانند والا مقام شریعنمداری، رسایی، مهدی کوچک زاده و ... اینقدر نطق کنند تا نطق دانشون به طور جدی آسیب ببیند و برای همیشه از این ابزار سودمند خود و دیگران را به بهره نمایند:)
ناشناس
-
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
با این مورد که میگه (( فقط نیم‌نگاهی به متن توافق لوزان به وضوح نشان می‌دهد امتیازاتی که ایران سخاوتمندانه تقدیم حریف کرده است، شفاف و قابل اندازه‌گیری است اما، آنچه حریف بر عهده گرفته است، مبهم، چندپهلو و تفسیرپذیر است به گونه‌ای که «وعده نسیه» گویاترین تعریف برای آن است.))بسیار موافقم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
جناب شریعتمداری منتظر جواب های طعنه آمیز و بی ربط باشید چرا که حرف حساب هیچ وقت جواب نداره.
کلا این اصلاحاتیها تو کار ترکمنچای هستند اون از زمان خاتمی که همه چیز تعلیق شد حتی قراردادهای نفتیشان مثل کرسنت صدای هم حزبی هایشان در مجلس را هم دراورد این هم از دولت تحقیر و امید با این همه تناقض در متن انگلیسی و فارسی بیانیه!
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
همه این امتیازها را به خاطر قطعنامه های میدیم که مموتی بر ما تحمیل کرد.شریعتمداری هم بهت است در مورد حق ما در خزر صحبت کند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
دانش اگر در ثریا هم باشد مردانی از اصلاح طلبان آنرا پلمپ خواهند کرد.
ناشناس
France
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
لطفا حدیث پیامبر رو به مسخره نگیرید البته به شما که پاش برسه خدا رو هم قبول ندارید چیزی بعید نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
ولی دولت محمود با بورس تحصیلی رایگان به دانشمندان آن را باز میکنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
حاج آقا همه ما دیدیم که عملکرد هسته ای دوستان شما چگونه بود، چه بلایی بر سر این مردم آورد، کشور را در آستانه چه خطراتی قرارداد، در جریان انتخابات چه کسانی از آن انتقاد کردند، اگر قرار بود ادامه یابد به کجا ختم می شد و در نهایت چه قدر مقبول ملت واقع شد.
محمد تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
انگار حسین آقا اطلاعاتش بیشتر از جناب ظریف میباشد .
ما که مانذه ایم حرف چه کسی را باور کنیم
خدا عاقبت مردم و کشور را ختم به خیر گرداند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
ملت راضي ، رهبر راضي ٩٩٪
شريعتمداري ناراضي، رسايي ، كوچك زاده، زنجاني.. ناراضي ١٪
حتي مخالف هر چند اينقدر كم بايد اجازه دارد نظرش را بدهد. ولي خودش را در ايينه ببيند فقط ١٪ هستند!
مستقل
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
ترکمانچای هم اینطور نبود!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
ترکمنچای یک سری آدم بی شعور خلق کردن که می کفتند کاغذ پاره وهرکس منافعش به خطر افتاده ناراحت است مانند نتانیاهو وشریتمداری ودلواپسان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
جناب شریعتمداری منتظر جواب های طعنه آمیز و بی ربط باشید چرا که حرف حساب هیچ وقت جواب نداره.
کلا این اصلاحاتیها تو کار ترکمنچای هستند اون از زمان خاتمی که همه چیز تعلیق شد حتی قراردادهای نفتیشان مثل کرسنت صدای هم حزبی هایشان در مجلس را هم دراورد این هم از دولت تحقیر و امید با این همه تناقض در متن انگلیسی و فارسی بیانیه!
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
بله بله فقط ایشان هستند که حرف حساب میزنند
فقط و فقط بقیه همه بی ربط هستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
ایت الله سیدکاظم نورمفیدی شامگاه جمعه در گفت و گو با ایرنا در گرگان اظهارداشت: رسیدن مذاکرات به این مرحله با رهبری و هدایت های معظم له بوده و با نظر ایشان توافق نهائی صورت گرفته است.
نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: البته این بیانیه نهائی نیست، بلکه چارچوبی برای توافق نهائی است و امیدواریم که توافق نهائی در چارچوب این بیانیه مورد نظر باشد.
آیت الله نورمفیدی ادامه داد: در مجموع این بیانیه، حق فعالیت صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران، محفوظ مانده و تحریم ها نیز برداشته خواهد شد.
امام جمعه گرگان افزود: البته برداشتن این تحریم ها، آنطور نخواهد بود که آنها می خواهند، بلکه یکپارچه و هماهنگ بوده و از سوی دیگر ، ما بازدید سرزده از تاسیسات هسته ای خود را پذیرفته ایم ، زیرا اعتقاد داریم که ما دنبال سلاح هسته ای نبوده و به همین دلیل در قبال این مساله کوتاه آمدیم.
آیت الله نورمفیدی گفت: اصل مذاکره این است که طرفین در برخی مسائل کوتاه بیایند، اما در اصول حقوق هسته ای ملت ایران، تیم مذاکره کننده محکم ایستادند و حتی یک میلی متر عقب نشینی نکردند و این پیشامد خوبی است.
نماینده ولی فقیه در گلستان در خصوص انتقاد برخی افراد و گروه ها در خصوص بیانیه مشترک ایران و 1+ 5 نیز گفت: اگر نقدی در کار باشد، باید در مرحله اول اصول مذاکره را بپذیریم، زیرا پیش از این (در مقابل) هرچه آنها به خصوص آمریکا می گفت، تسلیم می شدیم، اما امروز حاضر نیستیم زیر بار آنها برویم.
آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: مذاکره این است که طرفین بر سر یک سری مسائل که مصلحت کلی است، کوتاه بیایند و اگر نقدی بر این مساله باشد، باید منطقی صورت گیرد.
نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: همانطور که رهبرمعظم انقلاب فرمودند، نقد باید عاقلانه، عالمانه و با توجه به مسائل حقوقی و شرایط جامعه باشد که اگر این نقد انجام شود، ایرادی ندارد
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
سلام
من سیاستمدار نیستم ولی همین اندازه میفهمم که سال های گذشته اوباما میگفت ما اگه بتونیم پیچهای سانتریفیوژ ها را باز میکنیم یا حتی هراس داشتند بگویند " ایران هسته ای " یا حتی صحبت از تعطیلی تمام سایتها میکردند یا اراک را خط قرمز میدانستند یا ....
ولی الان در همین بیانیه یا " توافقنامه به قول بعضی از دوستان " صراحتا به هسته ای شدم ایران اشاره شده و این یعنی پیورزی تحت لوای هدایتهای رهبری.
درود بر رهبر فرزانه
درود بر دکتر ظریف
درود بر دکتر روحانی
ودرود بر تمامی رئیس جمهوری های سابق
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
مذاکرات هسته‌ای در لوزان که متأسفانه نتیجه آن کام ملت را تلخ کرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خیلی رو داری بخدا
محمدحسن
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
من نمیدونم چرا همه به ظریف و دولت حمله می کنند؟ این عزیزان زحمت خودشون رو کشیدن ، حاضرم قسم بخورم هر کسی جای ظریف بود آلان یک توافق فاجعه بار داشتیم در ضمن بگم اگه طرف مقابل خدعه می کنه و یا می خواد دبه در بیاره به تیم مذاکره کننده چه ربط داره؟

به هر حال اونها سواره و ما پیاده هستیم پس باید امیدوار باشیم آنچه دکتر ظریف می گوید عملی بشه ولی با این حال به نظرم فرارو عزیز زیاد نباید مانور داد چون طرف ایران ابرقدرت ها هستن هر وقت بخواهن هر کاری می کنند.
ولی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
توافق زمانی شکل گرفت که کیهان در تعطیلات بسر میبرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
جناب شریعتمداری منتظر جواب های طعنه آمیز و بی ربط باشید چرا که حرف حساب هیچ وقت جواب نداره.
کلا این اصلاحاتیها تو کار ترکمنچای هستند اون از زمان خاتمی که همه چیز تعلیق شد حتی قراردادهای نفتیشان مثل کرسنت صدای هم حزبی هایشان در مجلس را هم دراورد این هم از دولت تحقیر و امید با این همه تناقض در متن انگلیسی و فارسی بیانیه!
يك ايراني
United States
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
سلام به همه ملت ايران
واقعيت اين است كه مناقشه هسته بايد پايان ميگرفت كه با زحمات دولت و پشتيباني رهبري و مردم به انجام رسيد ولي يك سوال از همه هموطنان عزيزم دارم و دوست دارم نظر همه شما عزيزان را بدانم اگر اين بر مبناي اين توافق تحريم ها به ان صورت كه مردم از ان انتظار دارند رفع نشود و بر معيشت و زندگي ما تاثير نگذارد اقدام بعدي مردم در قبال دولت چيست؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آقايان تا ديروز آسياب اسرائيل و جمهوريخواهان را با آبي كه احمدي نژاد به آن وارد ميكرد مي چرخاندند و ژست انقلابي ميگرفتند و امروز فرياد نتانياهو و سناتور هاي جمهوريخواه به نام دين و ملت و به كام دشمنان قسم خورده اين ملت از پشت نقابي ساختگي از حلقوم شوم امثال شريعتمداري ها و نقدي ها و..... خارج ميشود و همسو با آنان در تضعيف منافع ملي عمل ميكنند. گويا فراموش كرده اند كه اين سلسله از حساسيت ها و تحريم هاي ناجوانمردانه در سايه تدابير دولت پاكدست در زماني كه بيشترين در آمد نفتي در تاريخ را به تاراج مي دادند بدست آمده و بخش قابل توجهي از فعاليت ها معطوف به بي اثر كردن همين دستاورد شوم دولت اصولگرايان گرديده تا جايي كه خود ايشان هم خواستار پاك كردن آثار مخرب اين فضاحت ساخته و پرداخته شان بصورت يكجا توسط تيم مذاكره كننده بودند و حال نيز باز با همان سبك و سياق اختلاس كنندگان بي رقيب و ركورد دار 8 سال سياه ،به دنبال سوء استفاده و زنده كردن منافع نامشروعشان به قيمت بر هم زدن نظم رواني و اقتصادي جامعه مي باشند . علي الظاهردروغگويي و سياست ماكياولي جزو كاراكتر ذاتي آقايان شده و از آنان جدا شدني نيست بقاي منافع نامشروع و حيات ننگين سياسي ايشان در گرو ايجاد بحران و به حراج گذاردن منافع حال و آينده اين ملت است كه به تجربه بارها و بارها به منصه نمايش گذارده شده است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
به كلاه گشاد عادت داريم نگران نباش هيچي نميشه
نیکو
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
امیر خان؛
اصرار بر انرژی هسته ای از دیدگاه فنی و انرژی برای ایران با توجه به ذخایر عظیم و منحصر به فرد نفت و گازکاملاً مردود است. شایان ذکر است که ایران از نظر مجموع ذخایر نفت و گاز در رتبه اول دنیا قرار دارد و سایر کشور ها با فاصله قابل توجه در رتبه های بعدی قراردارند.
اصرار بر انرژی هسته ای از طرف افرادی انجام می شود که در لوای هیاهوها و زیر سایه مجادلات سیاسی مربوط به آن خر خود را می رانند و جیب خود را پر می کنند. اینان با ترفند ها ی مختلف افراد نا آگاه و عوام مردم را خام شعارهای خود کر ده اند. گروهی معدود از مطلعین ساده دل و ساده اندیش نیز متأسفانه با آنان هم صدا هستند.
کشوری که با پشتوانه ذخایر عظیم نفت و گاز خود می تواند از طریق اصلاح الگوی مصرف، کاهش هدر روی انرژی با افزایش راندمان تجهیزات مربوطه با کمک تکنولوژی های جدید موجود در دنیا تا قرنها (حد اقل 400 سال) از انرژی فسیلی بهره مند باشد، وقتی سراغ انرژی هسته ای که هیچ مزیت نسبی در آن، چه از نظر ذخایر سنگ اورانیوم و چه از نظر تکنولوژی غنی سازی و ساخت نیروگاههای مربوطه ندارد، میرود، حاصل کار تنها ایجاد شک و نگرانی در کشورهای دنیا از اهداف این اقدامات می باشد.
آن کشور ها علاوه بر اطلاع از ذخایر نفت و گاز ایران، از مزیت های بالقوه در حیطه انرژیهای نو و تجدید پذیر (Renewable) دیگر در کشور ما همچون باد، خورشید و زمین گرمایی کاملا آگاه هستند و عدم اصرار ابران بر استفده از آنها و تأکید بر استفاده از انرژی هسته ای ، که هیچ مزیت نسبی در آن وجود ندارد ،کاملا برای آنها مشکوک ونگران کننده است.
استقبال از تحریمها و ایجاد شرایط سخت برای کشور و مردم فهیم و محجوب آن برای چیزی که هیچ ارزش فنی و اقتصادی برای ما ندارد بر این شک می افزاید.
بهتر است فرهیختگانی چون شما بجای پرداختن به تفاهم هسته ای و بررسی متن آن ریشه ای تر با موضوع برخورد کنند و نان کاسبان تحریم را آجر کنند و در جهت توسعه و پیشرفت کشور راه گشا باشند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
جناب شریعتمداری
هیچکس نیست که در کشور به مجهز شدن تسلیحات اتمی جهت دفاع افتخار نکنه ولی در شرایط واقعی جهان امروز بدانید
1- شما و همفکران شما موجب اعمال تحریم و بعد کاغذ پاره خواندن انها شدید
2- کلیه تصمیمات در لوزان با تایید مقامات عالی گرفته میشود
3- در دنیای امروز عقلانیت و منطق کارساز تر از تعصب و افراط کور کورانه است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آقاي شريعتمداري 8 سال زمام مذاكره به دست نمايندگان تام الاختيار جنابعالي بود چه غلطي كرديد تا كار به اينجا نرسد جز اين بود كه قطعنامه ها را كاغذ پاره خوانديد و بعد كه فشار به ملت آمد خفه شديد و يكباره بدون هيچ راه چاره اي فقط مشتي حرف مفت تحويل ملت داديد و بعد با وقاحت تمام كثافتكاري و حساسيت آفريني را كه شما و دوستانتان ايجاد كرده و به همرا خزانه اي خالي به ميراث گذاشتيد همه را يكجا از تيم مذاكره كننده درخواست كرديد كه رفع و رجوع كنند . حتي اگر صحبت شما را هم بپذيريم كه كلاه سرمان رفته باشد اين كلاه گشاد را نه 5+1 كه شما و همپالكي هايتان بر سر ملت گذارده ايد و در اين ميان شايد بتوان گفت كه تيم مذاكره كننده موفق شده كه مانع از اين شود كه اين كلاه ساخته و پرداخته شما ملت را حداقل خفه نكند و اين در حاليست كه شما و دوستانتان ناجوانمردانه بصورت همگام با نتانياهو و همراه با سناتور هاي جمهوريخواه هم آواز و هم داستان شده ايد تا براي تصاحب دستمالي از جيفه دنيوي قيصريه را به آتش بكشيد.
الی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
من موندم شما با چی موافقی؟؟؟؟؟همش مخالفی۰۰۰۰۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
گشاد ترين كلاه تاريخ در سال 1384 با انتخاب آقاي احمدي نژاد بر سر ملت رفت و نه در سال 94
منصوری
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
واقعا حرف حق رو کیهان زده فقط
دیگران قصد دارند با هوچی گری
و بزرگ نمایی از شکست بزرگ برای ما پیروزی جلوه دهند
پروتکل الحاقی رو پذیرفتیم
غنی سازی رو نمایشی کردیم
فردو را تعطیل کردیم
واقعا خاک بر سر دولت
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
باید ببینیم نظر آقا احمدی نژاد چیه!!!!؟؟
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
من یک سوال دارم چرا هیئت ایرانی دیگر لبخند از لبشان رخت بربسته؟ پس خودشون هم می دونند که باختند اما شاید چاره ای نبوده در هر حال حاج حسین این بار حق دارد.
ناشناس شماره 1
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
از کل متن خنده دار آقای شریعتمداری فقط به دو نکته اشاره میکنم:
1- هم در متن توافق ذکر شده و هم آقای ظریف در کنفرانس مطبوعاتیش تو فرودگاه مهرآباد این مطلب رو ذکر کرد که تحریم ها و قطعنامه های شورای امنیت همگی "لغو" خواهد شد نه تعلیق و دوباره گفت :دوستان دقت کنند لغو خواهد شد ونه تعلیق!!
2- در همین کنفرانس مطبوعاتی اعلام شد که تحریم ها یکجا لغو میشود و هرکس حرف از حذف تدریجی میزنه بدانید که خلاف بیانیه لوزان داره صحبت میکنه
آقای شریعتمداری با اطمینان کامل داره میگه صحبت از تعلیق است و نه لغو و تحریم ها طی 15 سال برداشته میشود و نه بکجا
آقای شریعتمداری ، یا آقای ظریف یک دروغ گوی بزرگ است یا شما واقعا در فهم زبان فارسی و ساده ترین موارد دچار مشکل هستید!
که با توجه به اینکه نتایج توافق قرارست عینا در اختیار عموم قرار بگیرد و نهایتا اجرا شود بعید به نظر میرسد آقای ظریف بتواند همچین دروغ آشکاری بگوید و همچنین اختلاف فاحشی بین متن توافق و حرف ایشان باشد!!!
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
راستی پیش بینی کیهان شریعتمداری یادتونه که با مرگ ملک عبد الله قیمت نفت 200 دلار خواهد شد!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
جناب آقاي شريعتمداري
با سلام
روز جمعه همه ائمه جمعه كشور از تلاش هاي تيم هسته اي دفاع كردند و مطمئن هستم كه مقام معظم رهبري نيز در جريان مذاكرات بوده و حمايت مي كردند و اگر خلافي صورت گرفته باشد ايشان زودتر از ديگران ابراز مي نمايند.
جنابعالي طبق عادت بايستي به دولت گير بدهيد و سنگ اندازي در دستور كارشماست
نميدانم چرا مقام معظم رهبري ايشان را از روزنامه كيهان عزل نمي نمايند تا مردم نفس راحتي بكشند
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آقاي شريعتمداري صد گفته به نيم كردار نيرزد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
احمدی نژاد کجایی عزت ایران را فروختند
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آقای شریعتمداری واقعا براتون متاسفم، به صراحت گفته شد تحریم های اروپا یک جا و تحریم های آمریکا پس از راستی آزمایی ( که این طبیعی و عقلانی است ) یک جا و در پایان توافق قطعنامه ای بر پایان قطعنامه های قبلی صادر میشود. اصلا میخوام ببینم کجای بیانیه صحبت از 10 سال زمان بر پایان تحریم ها آمده است. تا کی شایعه پراکنی برای تضعیف این حرکت بزرگ فقط به خاطر اینکه دولت از جناح شما نیست
فضولباشی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
شما بهتره همون افسار پاره و بچسبی!
مردم کوچه وبازار
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
چندی قبل حسین اقای خودمان فرمودند بهیچ وجه توافق صورت نمیگیرد توی این 8سال هرچه پیش بینی کرده یا دستور داده درست بوده ولی این توبمیری از اون توبمیریها نیست همه مردم ایران بجز چند نفر رانت خور هیچکی به هزیان گوی تو ایمان نداره ایران تغییر کرده باید فکر جای دیگه باشی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
درود بردکتر ظریف .آقای شریعتمداری لطفا بیدار بشید یه کم از سمت مردم به دنیا نگاه کنید نه از سمت جیب خودتون و هم حزبی ها والله که رهبری هم شما رو قبول نداره .طرز فکر شما ایراد داره.
زارع
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
من با مطالب گفته شده علیرغم اینکه این روزنامه را دوست ندارم موافقم بجز مورد بیانیه لوزان ماززمانی که شما بر مردم سیطره پیداکردید کلاه سرمان رفته .ودیگر اب که ازسر گذشت چه یک وجب چه 10 وجب .
رضا زندیگان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آقای شریعتمداری لطفا"دیدگاه بنده را تا آخر بخوانید:
در اینکه کلاه گشادی بر سر ملت ایران رفته جای هیچ شک و شبهه ای نیست اما پرسش و مهم اصلی این است رفتارها و گفتار افراطی چه کسانی و گروهائی از داخل.و جاسوسی وخیانت چه گروههائی در خارج از کشور طی سالیان گذشته زمینه بروز این نتایج گریز نا پذیر را فراهم آوردند؟؟!!
آقای شریعتمداری وقتی امکان جدا سازی هزینه های حاصل از گفتار و رفتار افراطی شما و امثال شما از حساب آرمانهای عقلائی ملت فراهم نباشد!!!! توافقها یا بیانیه هایی همچون سعدآباد.. ژنو و یا لوزان فارغ از محتواها ناچارا" بهترین عملکرد دستگاه دیپلماسی خواهدبود.

البته تمامی موارد بالا چیزی از ارزشها و توانمندی و دقت وزیر خارجه و تیم مذاکره هسته ای کنونی نمیکاهد..... منظور بنده صرفا"تفهیم دقیق تر موضوع به آقای شریعتمداری از زوایه نگاه واقع بینانه است.
آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
تبریک به ملت ایران ، تسلیت به آقای شریعتمداری و دوستان ایشون !!!!
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
بعد از 8 سال جنگ تحمیلی در نهایت توافق به آتش بس کردیم!
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
سرمان کلاه رفت چون نمی تونیم از تحریم سود به جیب بزنیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
کلاه گشادی سر ایران رفت.
این همه امتیاز ذاذیم اما برداشتن تحریمها کلی اما و اگر داره ! واقعا که ...
وطن دار
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آقای شریعتمداری نوشته کام مردم تلخ شد منظور ایشان ازمردم را هر کس متوجه شد اعلام کند
میگویند مورچه ای در جوی آب افتاده بود داد و هوار میکرد سیل آمده ودنیا را آب برد
چون نابودی خود را مساوی نایودی دنیا میدانست
آقای شریعتمداری هم تلخ کامی خود را برابر تلخ کامی ملت ایران میداند
بنده ی خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
مرگ بر ضد ولایت فقیه
یعنی امکان داره مقام معظم رهبری اجازه بدن که کلاه سرمان برود ؟؟؟؟
برو خجالت بکش و توبه کن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
یک زمانی برای محدود کردن فعالیتهای هسته ای ایران دولتهای غربی حاضر به دادن امتیاز هم بودند که آقایان جمله در غلتان در برابر آبنبات را گفتند، بعد ما را تهدید به قطعنامه و تحریم کردند که آقایان کاغذ پاره و قطعنامه دان پاره شود گفتند، حالا هم که بعد از 20 ماه مذاکره، دولت موفق شده در برابر محدود شدن فعالیتهای هسته ای تحریمها را لغو کند(قضیه چاه، سنگ، یک دیوانه و ده عاقل) آقایان می گویند اسب زین کرده و افسار پاره
ناشناس
-
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
حرف شریعتمداری درست بود اما سوال اینست راهکار ایشان چیست؟گیرم ایران مذاکرات را ترک کردورفت؟چه خواهد شد؟به جز تشدید تحریمها وانزوای بین المللی امریکا دست روی دست نخواهد گذاشت حالا مادر سوریه چه کردیم 80درصد زیرساختهای این کشور به قیمت حفظ یک خوانواده سلطنتی با سواستفاده از کلمه جمهوری نابود شده وحکایت همچنان باقی
بعداز تبلیغات بزرگ ونام این وان ومانور صداوسیما وعملیات ازادسازی تکریت بدون مشارکت امریکا 30هزار نفر حریف 5000داعشی خونخوار نشدند تامقامات عراقی عاجزانه از امریکا تقاضای کمک کردند که امریکا با شروطی از جمله خروج شبه نظامیان تحت رهبری ما و فقط گردانهای ضدتروریسم ارتش عراق با موافقت دولت عراق و حضور آقای سلیمانی در ایران که رسما درعزاداری دیده شد ظرف6روز تکریت را آزادکرد!!!حالا اگر قدرت هسته ای فکر میکنیم بازدارندگی دارد امریکا وغرب عربستان و ترکیه ومثلا امارات را به سلاح اتمی مجهز میکنند ورقابت راه می افتد حالا اگر ما هسته ای هستیم آنها هم هستند تازه با پاتریوت محافظت می شوند ما چی؟؟؟توان هوایی عربستان راتقویت کرد جنگ نیابتی علیه ایران در یمن تازه در بعد متعارف راه افتاده از دست ما جز تاسف چه کاری ساخته هست؟ لذا توافق به نفع همه هست خصوصا ایران.
غلامرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
جناب شریعتمداری چرا این همه کینه به دل داری ؟
چرخ زندگی مردم نمی چرخد ای کاش به چشم می دیدی ای کاش آمار واقعی اعتیاد رو می دو نستی و هزاران بد بختی دیگر...
افسوس می خورم که نماینده رهبری هستی ، تو نماینده نتانیاهو هستی ای کاش می فهمیدی تفاهم چیه ؟ آیا همه چیز باید می گرفتیم و هیچی نمی دادیم ، فرزندان ایران در حال مذاکره بودند امثال تو نقدی و کوثری و اعلم الهدی از کینه و نفرت و جنگ صحبت می کردید ای کاش نبودید شمایانی که مهرتان کینه است و تند خوئی . جناب شاه سلطان حسین شریعتمداری فقط می گویم :
تا چه بازی رخ نماید بیدقی خواهیم راند
عرصه شطرنج رندان را مجال شاه نیست
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آقا یکی بگه این ملت کیه که کامش تلخ شده و شریعتمداری در تعطیلی روز جمعه با چه معیاری اینو سنجیده؟
اینایی که دیشب تو خیابونای حتی محله های مومن تر و انقلابی تر هم تو خیابون بودن آدم مریخی هستند که کامشون شیرین بوده؟
ناشناس
United States
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
دوستان عزيز توجه داشته باشند كه انتقاد حق هر كسي است درضمن به نظر بنده اين تفاهم اگر تبديل به توافق شود برون رفت ابرومندانه از بحران هسته اي است كه توسط برخي بدون توجه به ساختار بين المللي إيجاد شده بود البته تحليل كيهان نه از منظر واقعيت ها بلكه از منظر بي مسؤوليتي وشعار زدگي مورد توجه عوام انجام ميگيرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
یک زمانی برای محدود کردن فعالیتهای هسته ای ایران دولتهای غربی حاضر به دادن امتیاز هم بودند که آقایان جمله در غلتان در برابر آبنبات را گفتند، بعد ما را تهدید به قطعنامه و تحریم کردند که آقایان کاغذ پاره و قطعنامه دان پاره شود گفتند، حالا هم که بعد از 20 ماه مذاکره، دولت موفق شده در برابر محدود شدن فعالیتهای هسته ای تحریمها را لغو کند(قضیه چاه، سنگ، یک دیوانه و ده عاقل) آقایان می گویند اسب زین کرده و افسار پاره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
اقاي شريعتمداري
٧ سال پيش قرار بود بعد از فارق التحصيلي ازدواج كنم. كار هم داشتم. اما ندانم كاريهاي دوستان شما حقوق بنده و خيلي از جوانان اين مملكت را از ٨٠٠-١٠٠٠ دلار به ٢٠٠ دلار در ماه كاهش داد.
نه تنها ازدواج نكردم بلكه از پس هزينه هاي ساده زندگي هم برنيامدم.

اين داستان زندگي من نيست. خيلي از جوانان اين مملكت هم شرايط بنده را دارند. كساني كه مثل فرزندان شما اقازاده نيستند خرج خانواده ميدهند و هم اكنون در پايان دوران جواني خود قرار دارند.

شما براي چه كسي دلسوزي ميكنيد؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
یک زمانی برای محدود کردن فعالیتهای هسته ای ایران دولتهای غربی حاضر به دادن امتیاز هم بودند که آقایان جمله در غلتان در برابر آبنبات را گفتند، بعد ما را تهدید به قطعنامه و تحریم کردند که آقایان کاغذ پاره و قطعنامه دان پاره شود گفتند، حالا هم که بعد از 20 ماه مذاکره، دولت موفق شده در برابر محدود شدن فعالیتهای هسته ای تحریمها را لغو کند(قضیه چاه، سنگ، یک دیوانه و ده عاقل) آقایان می گویند اسب زین کرده و افسار پاره
علی محمد صفری
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
اول؛ حمله وحشیانه راهزنان شترسوار آل‌سعود با جنگنده‌های اهدایی آمریکا و اجاره‌ای اسرائیل به مسلمانان مظلوم یمن که در ادامه آرزوی برباد رفته اجدادشان، ابولهب و ابوجهل و ابوسفیان صورت گرفته است.این ادبیات آقای شریتمداری با تعالیم اسلامی درتضاد است ما پیرو پیامبری هستیم که رئوف ومهربان است روی سرش خاکستر می ریختند واو به ایادت همان نفر می رفت این ادبیات به جز ایجاد اختلاف با کشورهای همسایه نتیجه ای را دربرندارد ونتیجه اختلاف جز ایجاد ترروریسم وبه خطر افتادن منافع ملی وقطع ارتباط با دهکده جهانی نخواهد بود هیچ کلاحی سرمان نرفته است حتی اگر با شرایط فعلی از انرژی هسته دست بکشیم اصل را فدای فرنکن آقای شریعتمداری به عراق وسوریه وپاکستان وافغانستان و...بنگر تا متوجه هجوم به مسلمانان شوی وراهی پیش گیری که فشار بر مسلمانان را کم وقدرت حاصل گردد.تحریم ها مرگ تدریجی ملت است ولاکن شریعتمداری لایتفکرون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
دوستان اصلاح طلب دارند نشان می دهند که خیلی بی تحمل تر ، کم ظرفیت ترو متعصب تر از رقیب هستند. بدون داوری درباره توافق هسته ای 'ادبیات فقط من حق اظهار نظر دارم ' در تمام کامنت هایشان موج می زند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
ترا خدا یکی این رسائی و شریعتمداری رو کنترل کنه.78میلیون به اندازه اینا نمی فهمن؟یا درآمدشون بالاست که فشار اقتصادیو حس نمی کنن؟
سورن
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
اقاي شريعتمداري شما سخنگوي مقام رهبري نيستيد!!! شما فقط سردبير يك روزنامه اي با مخاطبان خيلي محدود/مطمئن باشيد اين موضوع با نظرمقام رهبري و همه دلسوزان واقعي نظام نه خودنمايان دايه هاي مهربانترازمادر ، اين تفاهم صورت گرفته و اين ملت براي رهبري و دولت وهردلسوزي كه نفع ايران رادراين ماجرا درنظرگرفت تمام قد مي ايستد. واقعا همه حد شما همينه است " نق زدن" ؟؟!!! درچه شرايطي شما دولت را تحسين ميكردين ميشه يه مقاله بنويسين كه تحت چه شرايط خلاف اب شنا نميكني بنظرم شما براي سياه بودن ماست هم ميتونيد سرمقاله بنويسيد!!!
ناشناس
United Kingdom
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آره !! خداییشم که کلاه گشادی سرتون رفت!!!!! !!!!!!!؟
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
حالا ایناروولش کنید

میخوایم با امریکا رفت و امد کنیم

چی بپوشم
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
اگه برید تو خیابون از مردم ایران بپرسید تحریم چیه ، می گن تحریم نه منه دی!!!
ناشناس
Australia
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آ ره میگن تحریم یعننی عین اسب کار میکنی سه شیفت که فقط کرایه خونه بدی با خرج خورد خوراک بمیر نمیر بس دیگه بسه یکم بزارید زندگی کنیم
مینو
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
امیدوارم سالها بعد تو کتاب تاریخ نوادگان ما این قرارداد جزء قراردادهای ننگین کنار قراردادهایی مثل ترکمانچای قرار نگیره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
اين کلاه گشادي است که سر کاسبان تحريم رفت . بله ديگه نميتوانند از تحريم کاسبي کنند ديگه احتمالا بابک جديدي توليد نخواهد شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
بله شما كلاه سرتان رفته ولى بيشتر مردم ملت خوشحالند و احساس پيروزى و برد مى كنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آقای شریعت مداری کجای متن انگلیسی لفظ تعلیق رو دیده اند که می فرمایند تحریم ها تعلیق می شود و لغو نخواهد شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این هم بخش مرتبط به لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل در متن انگلیسی:

"A new UN Security Council Resolution will endorse the JCPOA, terminate all previous nuclear-related resolutions and incorporate certain restrictive measures for a mutually agreed period of time"

آقای شریعتمداری اگر خواستید بزنید توی گوگل ترنسلیت تا ترجمه بشه، واژه ی "terminate" به معنای لغو و یا خاتمه دادن به تمام قطعنامه های تحریمی قبلی می باشد.
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
یک مسئله خیلی مهم وجود داره که با ظرافت تمام در بیانیه گنجونده شده و دیشب آقای عراقچی به صورت سر بسته به اون اشاره کردند. کلمه ماشین و کلمه سانتریفیوژ با هم متفاوت هستند. یک ماشین از چند سانتریفیوژ تشکیل شده، بنابراین 5060 ماشین به معنای 5060 سانتریفیوژ نیست بلکه بسیاز بیشتر از این تعداد سانتریفیوژ در چرخه تولید وجود خواهد داشت. اگر اشتباه میکنم لطفا اصلاح کنید.
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
سلام دوست عزیز
من هم اطلاعات هسته ایم خیلی کمه ولی فکر کنم به تعدادی از سانتریفیوژ میگن آبشار و نمیگن :ماشین
ناشناس
Germany
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
این محدودیتها 10 ساله را برای برنامه هستهای ما ایجاد کردنند که ترکیه و عربستان در این مدت به پای امروز ما برسند. وگرنه چرا 10 سال را گذاشتند!؟ خود شیخ عربستانی گفت ما اگر امروز شروع کنیم حداقل 10 سال نیاز داریم که به پایه ایران امروز برسیم. تیم مذاکره باید هرچه سریعتر بر کنار شوند.
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
حالا ایناروولش کنید

میخوایم با امریکا رفت و امد کنیم

چی بپوشم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
يك لباس شيك از فروشگاههاي زنجيره اي مربوط به دلواپسان ميخريم . البته با روزنامه كيهان هم يك كلاه كاغذي درست كنيم .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
كلاه وقتي سرمون رفت كه با سياست چاله ميدوني نتونستيم مانع رفتن پرونده هسته اي از آژانس به شوراي امنيت بشيم و در شوراي امنيت هم روي حق وتوي روسيه و چين حساب كرديم. حالا هم به جاي اعتراف و عذرخواهي طلبكار شديم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
یک زمانی برای محدود کردن فعالیتهای هسته ای ایران دولتهای غربی حاضر به دادن امتیاز هم بودند که آقایان جمله در غلتان در برابر آبنبات را گفتند، بعد ما را تهدید به قطعنامه و تحریم کردند که آقایان کاغذ پاره و قطعنامه دان پاره شود گفتند، حالا هم که بعد از 20 ماه مذاکره، دولت موفق شده در برابر محدود شدن فعالیتهای هسته ای تحریمها را لغو کند(قضیه چاه، سنگ، یک دیوانه و ده عاقل) آقایان می گویند اسب زین کرده و افسار پاره
gisoo
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
توافق ایران و5+1
بند۱ اساسنامه...
چی چی می گه؟
میگه ایران واس ماست،یعنی کلش ماس واست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
این نوشته ها و جلو تر از رهبر حرکت کردن ها توهین آشکار به رهبر است.
کیهان تو نوشته به وضوح نماینده ملت رو به دروغ متهم کرده، این انتقاده؟
پیام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
به نظر بعضی ها هرچه درصد غنی سازی و تعداد سانتریفیوژها بالاتر باشه، تورم میاد پایین، بیکاری کم میشه، سن ازدواج میاد پایین، عدالت اقتصادی بوجود میاد، فساد ریشه کن میشه، و همه مشکلات ما حل میشه!
سیدمرتضی حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آقای شریعتمداری برام عجیبه هنوز نظر میدی ، عامه مردم و خرد جمعی به این رسیده که بقای شما در مخالفت ورزیدنه و اگر کمک های بلا عوض آنچنانی جناحی نبود حد اقل پنج سال پیش این روزنامه تعطیل شده بود ، مخصوصا اگه تعین سهمیه خرید برای گروه های مختلف جناح برا اشتراک اجباری روزنامه نبود مقدار تیراژ واقعی قابل پخش از یک نشریه شهرستانی هم کمتر بود، دیگه گذشت که با سیاه نمایی بتونید واقعیت را قلب کنید و فکر خاصی را به بدنه ی نظام تزریق کنید در نهایت خرد جمعی که تفسیر یدالله مع الجماعه و امروهم شوری بینهم هست پیروز شد نه عوام فریبی هدفدار شما
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
این آاقای شریعتمداری فقط یک عضو از جامعه ی بزرگ 78 میلیونی ایران است .همین و بس. ایشان هیچ ویژگی برتری نسبت به سایر هموطنان خود ندارد. پس بهتر است خود را آقا بالاسر و قیم و وکیل ملت ایران به حساب نیاورد ، برای مردم و دولت تکلیف معلوم نکند ، دایم چوب لای چرخ دیگران نگذارد و در این سالی که سال همدلی و همزبانی دولت و ملت است،بر طبل اختلاف افکنی و تفرقه نکوبد. بعضی ها ایشان را بزرگ جلوه می دهند در حالی که اصلا این طور نیست.آقای شریعتمداری کشور ما رهبر دارد ، پس شما لطفا سکوت کنید .
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
جناب آقای شریعتمداری عزیز از نگاه تیزبین جنابعالی نسبت به مسائل مختلف کشور سپاسگزارم ولی استاد عزیز هر کسی مسئولیتی دارد حالا که دولت به قول جنابعالی به جای یک بیانیه موافقت نامه ای را تایید نموده این وظیفه نمایندگان محترم مجلس است که براساس اصل 77 قانون اساسی وارد عمل شده و وظیفه قانونی خودرا انجام دهند
بانو
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آقای شریعتمداری، چیکار بشه از نظر شما خوبه؟ بذارید من بگم: این که ایران تو مذاکرات هی هرچی پیشنهاد بشه بگه نه، بگه ما می خواهیم بالاتر از 20 درصد غنی سازی کنیم، به کسی هم مربوط نیست، هیچ کس رو هم نمیذاریم بیاد بازرسی. بعد مذاکرات بهم می ریزه بعد تحریم ها شدیدتر میشه بعد هی ما بیشتر فحش به غرب و آمریکا میدیم و برنامه رو شدت می بخشیم بعد با یه قطعنامه دیگه جنگ میشه و اونوقت ما با استفاده از تسلیحاتی که تو این سالها ساختیم، خودی نشون میدیم. البته جنگه و توش حلوا پخش نمی کنن بنابراین ممکنه یه چند ده هزار نفری هم کشته بشن. یه مقدار تاسیسات و زیربنا و خلاصه چیزایی که بعد جنگ دوباره ساختیم نابود میشه که مهم نیست چون مهم اینه که دست از غنی سازی سطح بالا برنداریم.
آقای شریعتمداری، لطفا برید یه کشور برای خودتون درست کنید، بشید رئیس جمهورش و اونجا واسه خودتون این برنامه رو پیاده کنید چون ما مردم ایران چنین چشم اندازی رو نمی خواهیم
hasan
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
نصیحت حکیم ابوالقاسم فردوسی به وزیر امور خارجه

ظریفا! چو دشمن درشتی کند
و گر با تو سودای کشتی کند
سخن پخته گو تا که خامش کنی
به جادوی تدبیر، رامش کنی
که هر چند خیل پلنگیم ما
ولی خسته از طبل جنگیم ما
به فکر گذشت زمان نیز باش
ز حق مگذر و فکر جان نیز باش
که این غول مردم کش اهرمن
نسوزد دلش هیچ بر ما و من
مبادا که با وی درشتی کنی
که سرپنجه در کار کشتی کنی
همی با قوی، پنجه کردن خطاست
که بازوی خود رنجه کردن خطاست
ز چنگ سگ هار پروا خوش است
چو دشمن قوی شد مدارا خوش است
تو در بند مشتی رجز خوان مباش
به جز در پی خاک ایران مباش
رجز خوان نداند که اندوه چیست
که بر شانه مرد و زن، کوه چیست
رجز خوان نداند غم و بیم را
نداند مکافات تحریم را
نداند که نان از کجا می خوریم
زمین خورده ایم و هوا می خوریم
نداند زن بیوه چون می کند؟
که نان خشکه در ظرف خون می خورد
نداند رعیت زمین خورده است
که ابروش از غصه چین خورده است

چنان کن که تاریخ ایران زمین
تو را گوید از عمق جان آفرین
بگیرند اگر بر تو ایرادها
که با جان کری راه رفتی چرا؟
بگو هست تاکتیک مردانه ام
همان نرمش قهرمانانه ام
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
مقاله امير از هر نظر صحيح است.ما در مذاكره ضعيف و بي تدبير عمل كرده و باخته ايم.در واقع حقوق مان پامال شده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
كلاه وقتي سرمون رفت كه با سياست چاله ميدوني نتونستيم مانع رفتن پرونده هسته اي از آژانس به شوراي امنيت بشيم و در شوراي امنيت هم روي حق وتوي روسيه و چين حساب كرديم. حالا هم به جاي اعتراف و عذرخواهي طلبكار شديم.
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
خدا ظریف و دکتر روحانی رو حفظ کنه، توافق کردند تا چشم شما گروه دشمن ایران و ایرانی در بیاد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
یک زمانی برای محدود کردن فعالیتهای هسته ای ایران دولتهای غربی حاضر به دادن امتیاز هم بودند که آقایان جمله در غلتان در برابر آبنبات را گفتند، بعد ما را تهدید به قطعنامه و تحریم کردند که آقایان کاغذ پاره و قطعنامه دان پاره شود گفتند، حالا هم که بعد از 20 ماه مذاکره، دولت موفق شده در برابر محدود شدن فعالیتهای هسته ای تحریمها را لغو کند(قضیه چاه، سنگ، یک دیوانه و ده عاقل) آقایان می گویند اسب زین کرده و افسار پاره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
جناب كيهان:
اگر اينطور كه شما ميگوييد توافق بدي هست و ما باختيم، چرا رهبري تا حالا تذكر ندادند؟
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
نفع آقای شریعتمداری در چیست؟ به نظر می رسد توافق خیلی از منافع ایشان را تحت الشعاع قرار داده! منافع مشترک ایشان با اسراییل چیست که مشابه آنها فکر می کنند؟! نظر شما چیست؟
سپیدار
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
حتی اگه کلاه سر ما رفته باشه بهتر از اینه که مقاومت ها و سختی ها و تحریم ها رو ما رو بکشیم و امثال شریعت مداری و دلواپسان و رحیم و بابک زنجانی ها حالشو ببرن .
مرسی ظریف جان .
حالا زمان دست و پا زدن آقایونه همیشه مدعیه .
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آقای شریعتمداری مشکل مملکت ما امثال توه وبس. دس از سر مردم بردار .
بینا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آقای دلواپس منافع گروهی کام ملت تلخ نشده وبه لطف خدا شیرین شدومردم ما نیازی به تکثیر ایران ویمن در جاهای دیگر ندارنداز طرفی ما مردم ایران از جنگ خسته شدیم ومی خواهیم با جهان خارج در کمال دوستی وهمزیستی مسالمت آمیز زندگی کنیمدر ضمن شما دلواپس انتخابات آینده هستید وبدانید مردم به جریانهای تند رو رای نخواهند داد.
بنده خدا
France
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
به نام خدا
آقای حسین شریعتمداری در گفتگو با خبرگزاری فارس(جناح تندروی احمدی نژادی) : در یک کلمه باید گفت اسب زین شده را دادیم و افسار پاره تحویل گرفته ایم.
اسب زین شده چیست؟
1- به مجموعه قطعنامه های شورای امنیت، تحریم بانک مرکزی، قطع خدمات سوئیفت و تحریم خرید نفت از ایران و ... گفته می شود.
افسار پاره چیست ؟
به تلاش شبانه روزی یک تیم متخصص برای پاک کردن گندی که هشت سال به مملکت زده شده آنهم در نبود آب با سنگ و کلوخ گفته می شود.
2-اسب زین شده دلاری است که دولتی 1000 تومان تحویل گرفت و 4000 تومان تحویل داد و افسار پاره دلاری است که 4000 تومان تحویل گرفت و الان 3450 تومان است.
3- اسب زین شده تورم بیش از 50 درصدی است.
زین پاره تورم زیر 15 درصدی است.
4- اسب زین شده
خالی شدن 80 درصد صندلی های سازمان ملل موقع سخنرانی است.
افسار پاره کسی است که مشاور امنیت ملی آمریکا (هنری کیسینجر) به او مکتوب گفته : تقدیم به دشمن قابل احترام : ظریف
امیدوارم این کامنت درج شود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
آیا منطقی است ما بخاطر اینکه توافق باید یک مرحله ای باشد همه چیز را خراب کنیم وکشور را 35 سال دیگر بخاطر هیچ عقب بیندازیم
اگر توافق سه مرحله ای ودر طول یک سال هم اجرا شود می ارزد به اینکه همیشه تحریم باشیم
درطول عمرم در حین پیروزی انقلاب وقبول قطعنام598 دفاع مقدس تا این اندازه مردم را شاد ندیده ام همه مردم ازتوافق هسته ای وپیروزی دکتر ظریف بر مسائل هسته ای بسیار خوشحال ومسروند ومردم دوست دارند کشور ما از انزوا و عقب ماندگی بین المللی در بیایند ولحمدوالله به همت عقلا الخصوص آیت الله رفسنجانی ودکتر روحانی وجناب دکتر ظریف که به قول تمام دیپلمات های اروپا ایشان بر تمام مسائل هسته ای واروپا وامریکا و... از خود اروپایی ها هم چیره دست تراست این در حال تحقق است وملت باید هوشیار باشد که بی خردان داخلی وکسانیکه با رفع تحریم کشور ایران منافع انان به خطر می افتد کار را خراب نکنند اجرا شود می ارزد به اینکه همیشه تحریم باشیم
ناشناس
-
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
جناب شریعتمداری اگر کلاه سزمان رفته مقصر شخص شما وامثال شماها میباشید چونکه خود شما ورورنامه شما تا حالا چندمقاله در رابطه با رانت خواری ومفاسد اقتصادی و دزدی از بیتالمال وافشاگری در موردآنها پرداختید تا اقتصاد این کشور که ازهمه جهات تحریم است آنقدر سست وتضعیف نشود تا مجبور به قبول آنچه شما آنرا کلاه بزرگ نامیدید نشویم.
پریسا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
اونایی که مثبت زدیدشماچه می دونیدفقرچیه دولت تدبیروامیدشما فقط واسه پولدارهاست امثال من روبه بدبخترکرده .هسته ای رو واگذارکردولی خوشبحال پولدارها پولدلرترمیشن مردم ازناامیدی.بریدحال کنید
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
از دولت روحاني به خصوص دکتر ظريف عزيز متشکرم که بسيار منطقي وخردمندادنه مذاکرات را پيش بردند و انشاءالله در ماه‌هاي آتي نيز همينگونه باشد. کاسبان تحريم که پر کردن جيب خود را درگذشته به قيمت سوء تغذيه هزاران هزار کودک، کليه فروشي جوانان، در خانه ماندن دختران، بيکاري و اعتياد نان آوران، فرار نخبگان و مرگ و مير ايرانيان انجام دادند بايد از خجالت سرشان پايين باشد. گذشت دوران مفت خوري و از اين به بعد بايد براي پول حلال عرق بريزند. بايد هم عده‌اي دردشان سانتفيوز زياد و غني سازي با درصد بالا باشد چون مرگ انسان برايشان هيچ ارزشي ندارد. انسانيت در ساختار فکري آنها اصلا جايگاهي ندارد. همه کاسبان تحريم بايد در محکمه عدل الهي پاسخگو باشند. خواهشن سانسور نکنيد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
یک زمانی برای محدود کردن فعالیتهای هسته ای ایران دولتهای غربی حاضر به دادن امتیاز هم بودند که آقایان جمله در غلتان در برابر آبنبات را گفتند، بعد ما را تهدید به قطعنامه و تحریم کردند که آقایان کاغذ پاره و قطعنامه دان پاره شود گفتند، حالا هم که بعد از 20 ماه مذاکره، دولت موفق شده در برابر محدود شدن فعالیتهای هسته ای تحریمها را لغو کند(قضیه چاه، سنگ، یک دیوانه و ده عاقل) آقایان می گویند اسب زین کرده و افسار پاره
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
حالا ایناروولش کنید

میخوایم با امریکا رفت و امد کنیم

چی بپوشم
تراب یعبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
سلام خدمت همه عزیزان احساس می شود بعضی از کسانیکه مطالب می زنند ازروی عدم آګاهی نظر می دهند اګر آقای شریعت مداری مطالب نوشت مستدل جواب بندبند آن رابدهید از همه عزیزان انتظارمیرود علمی تر ازهمدیګر انتقاد کنید به همدیګر توحین نکنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
دوستان زیاد جدی نگیرید توی تقسیم وظایفی که شده قراره کیهان همیشه همین نقش رو بازی کنه یه چیزی مثل پلیس بد و پلیس خوب
مجله فرارو