bato-adv
کد خبر: ۲۲۴۳۴۰

نامه معاون احمدی‌نژاد به ابتکار

تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۳
معاون اسبق محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در دولت نهم در نامه‌ای خطاب به ابتکار با اشاره به این مطلب که حل معضل گرد و غبار خوزستان در گرو انداختن گناه آن به گردن دیگران نیست، گفت: شما در خصوص معضلات تالاب شادگان پرونده قضایی دارید.

به گزارش فارس، دلاور نجفی معاون اسبق محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در دولت نهم در نامه‌ای سرگشاده خطاب به ابتکار درباره موضوع گرد و غبار خوزستان مطالبی را نوشت.

در زیر متن این نامه را می‌خوانید.

سرکار خانم دکتر ابتکار

معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

سلام علیکم

بدنبال رخداد هجوم ریزگردها به استان خوزستان و انتقادات مردم و مسئولان آن استان از سازمان حفاظت محیط زیست، سرکار عالی در مصاحبه‌های متعدد با رسانه‌ها علی رغم تبین نسبتاً درستی که از موضوع گرد غبار از جمله دلایل علمی وقوع آن و راهکارهای مقابله ارائه نمودید، متاسفانه بخش عمده‌ای از قصور و تقصیر را متوجه دولت‌های نهم و دهم نمودید. جهت یادآوری سرکار عالی و همچنین تنویر افکار عمومی نکاتی در این خصوص بیان می‌گردد:

تقریباً همگی صاحب نظران موضوع ریزگردها در جنوب غرب کشور اذعان دارند که این ریزگردها دارای دو منشاء داخل و خارجی است و عمده ترین منشاء خارجی آن را کشور عراق و بیابانهای جنوبی و غربی آن می‌دانند. اگرچه صحبت از بیابانهای عربستان، سوریه، اردن و کویت نیز گاهی شنیده می‌شود اما آنچه در سال‌های اخیر بیشتر کشور ما را متاثر نموده است، بیابان‌های کشور عراق است. منشاء داخلی این ریزگرد‌ها در استان خوزستان نیز عمدتاً از دو کانون شامل بخش خشکی تالاب هورالعظیم و بیابان‌های ماهشهر و بخش خشک تالاب شادگان می‌باشند.

آنچه در دو هفته گذشته در استان خوزستان رخ داد ترکیبی از ریزگردهای با منشاء خارجی و داخلی بود. تصاویر ماهواره‌ایی نشان می‌دهد که همزمان با وقوع این پدیده در خوزستان، استان بصره عراق و کشور کویت را نیز گرد و غبار فرا گرفت و موج ورودی آن به کشور ما با فعالیت کانون‌های داخلی تشدید و حجم کم سابقه‌ایی از گرد و غبار استان خوزستان و شهر اهواز را فرا گرفت.

اینکه چرا بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم خشک شده و تبدیل به کانون و منشاء ایجاد ریزگردها گردیده است، سه دلیل عمده را می‌توان برشمرد:

یکی از این دلایل به زمان جنگ تحمیلی و اقتضائات آن دوره برمی‌گردد که می‌توان به احداث جاده‌های شط علی و شهید همت اشاره کرد که باعث گردید تا تالاب قسمت ایرانی به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم گردیده و انسداد مرز در دل تالاب نیز باعث شد تا به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم گردد یعنی عملاً تالاب هورالعظیم به چهار قسمت نسبتاً مجزا تبدیل گردید.

دومین دلیل، کاهش میزان ورودی آب تالاب است که عمدترین علت آن احداث سد کرخه می‌باشد. مقصد نهایی رودخانه کرخه تالاب هورالعظیم است که با احداث سد کرخه و مهار طغیان‌های رودخانه کرخه عملاً تالاب هورالعظیم با کاهش حجم ورودی آب مواجه گردید.

سومین دلیل نیز انجام عملیات اکتشاف و استخراج نفت در پهنه وسیعی از تالاب هورالعظیم بویژه بخش جنوبی آن در قالب میدان نفتی آزادگان است.

نگاهی اجمالی به این سه عامل و تاریخچه آنها براحتی میزان نقش دولت‌های گذشته را به وضوح نشان می‌دهد. از دلیل اول که به دوره دفاع مقدس برمی‌گردد، اگر بگذریم، مطالعات سد کرخه در سال 1367 توسط شرکت مهاب قدس انجام و احداث آن در سال 1370 در دولت سازندگی آغاز و در سال 1380 و دولت اصلاحات و همزمان با مدیریت سرکارعالی خاتمه یافت.

همانگونه که بدستی اشاره کردید "دخل و تصرف در بخش‌های بالا دستی تالاب چنین عواقبی را رقم زده است" ولی اشاره نگردید که این دخل و تصرف در چه دوره‌ایی انجام شده است و کدام دولت‌های پس از انقلاب باید پاسخگو باشند؟! قطعاً دولت‌های نهم و دهم دراین میان نقشی نداشته‌اند.

تاریخچه اکتشاف و استخراج نفت در تالاب هورالعظیم نیز بدینگونه است که مطالعات لرزه نگاری آن جهت اکتشاف در دولت سازندگی و بلافاصله بعد از پایان جنگ تحمیلی تکمیل آغاز گردید و احداث چاه‌های اکتشافی آن در سال 1376 و در دولت اصلاحات و همزمان با مدیریت سرکار عالی انجام و بعنوان بزرگترین میدان نفتی کشور معرفی گردید.

در سال 1382 و همزمان با مدیریت سرکار عالی، بهره‌برداری از این میدان نفتی نیز بصورت بیع متقابل با یک شرکت ژاپنی آغاز شد و پهنه وسیعی از تالاب بصورت کاملاً خشک شده تحویل دولت نهم گردید این بهره‌برداری در سال‌های بعد تاکنون نیز ادامه داشته است. پس همانگونه که تاریخ تغییرات در تالاب هورالعظیم را مشاهده می‌فرمائید هم احداث سد کرخه و کاهش ورودی آب به تالاب و هم اکتشاف و آغاز استخراج نفت در دوره‌های مدیریت سرکارعالی به وقوع پیوسته است و انتساب آن به دیگران صحیح و منطقی نمی‌باشد.

و اما داستان غمبار رودخانه کارون در خوزستان و کاهش دبی آن و بالطبع کاهش ورودی آب به تالاب شادگان نیز وضعیتی مشابه هورالعظیم دارد که جهت اطلاع سرکار عالی و تنویر افکار عمومی بطور خلاصه تاریخچه مختصری از سد‌های احداثی برروی رودخانه مذکور بشرح زیر اشاره می‌گردد:

سد شهید عباسپور یا کارون1، عملیات اجرایی این سد از سال 1344 آغاز و در سال 1354 به پایان رسید.

سد مسجد سلیمان (گدار لندر). مراحل احداث این سد از تابستان 1370 آغاز و سال 1380 به پایان رسیده است و حدود 5 سال دوره ساخت آن در زمان مدیریت شما بوده است.

سد کارون3، عملیات اجرایی این سد در سال 1373 آغاز و در سال 1383 به پایان رسیده است که از مجموع 11 سال دوره ساخت آن، 8 سال دوره مدیریت سرکار عالی بوده است.

سد کارون4، مراحل احداث این سد از سال 1376 آغاز و در سال 1390 به پایان رسیده است که از دوره 14 ساله ساخت آن، 8 سال دوره مدیریت شما بوده است.

سد گتوند علیا، عملیات اجرایی این سد از سال 1376 آغاز و در سال 1391 به پایان رسید و حدود 8 سال اولیه دوره ساخت آن در زمان مدیریت سرکار عالی بوده است.

همانگونه که مشاهده می‌فرمائید دوره ساخت تمامی سدهای مذکور بین 5 تا 8 سال مدیریت دوره قبل سرکار عالی را پوشش می‌دهد و به عبارتی در دوره قبل مدیریت سرکار عالی و طی هشت سال آن یعنی از سال 1376 تا 1384 سدهای مذکور در حال احداث بوده است و باید از شما سوال بشود که چرا به فکر امروز تالاب شادگان نبودید؟ بد نیست سرکار عالی جهت یادآوری تاریخ های ذکر شده با توجه به دسترسی به اسناد مکتوب و موجود آنها را مطالعه نمائید و یا حداقل از طریق موتورهای جستجوگر این چند کلمه مربوط به سدها را جستجو نمائید.

سرکار خانم دکتر ابتکار

حل معضل گرد و غبار خوزستان در گرو انداختن گناه آن به گردن دیگران نیست و اگر روزی به دنبال قصورها و تقصیرها بگردیم، کسی بیشتر از شما مقصر نخواهد بود و شما تنها فردی هستید که در خصوص معضلات تالاب شادگان پرونده قضایی دارید پس بهتر است بجای مقصر جلوه دادن دیگران، فکر و امکانات کشور را در خدمت مردم صبور خوزستان قرار دهیم و هر کس سهم خود را در تخریب بپذیرد و قول جبران بدهد. اگر این کار را بکنیم قطعاً مردم مهربان خوزستان در میان طوفان گرد و غبار نیز به رویمان لبخند خواهند زد.

بااحترام

دلاور نجفی

معاون اسبق محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در دولت نهم
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
قضيه به اين سادگي ها نيست. اگر سد كرخه ساخته نمي شد امروز بايد درباره خسارات ناشي از سيل و آمار كشته هاي ناشي از آن صحبت مي كرديم. مشكل از اينجاست كه بايد توسعه بصورت متوازن صورت بگيره و جنبه هاي مختلف آن بررسي بشه كه متاسفانه ما به اين مسئله كمتر توجه شده است.
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
چرا همان سال ها با این پدیده روبرو نشدیم و مهمتر اینکه شما که دلایل و مسبب را متوجه قصور دولت های جنگ و سازدگی و اصلاحات می کنید برای جلوگیری از عوارض فعلی چکار کردید آیا با این اطلاعات عامداًبا وجود درآمد کذایی کشور دست رو دست گذاشتید تا ویرانی امروز راشاهد باشید ؟
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
من معتقدم در چند دهه اخیر تمامی دولتها در حق خوزستان اجحاف شدیدی روا داشته اند.از بحث سدها که بگذریم بحث انتقال بی رویه سرچشمه های کارون مخربترین اقدام انجام شده بر علیه محیط زیست خوزستان بوده که هنوز هم ادامه دارد.به نظر من مسولینی که به ظاهر در مورد قضیه ریز گردها ابراز نگرانی میکنند صادق نیستند چون موضوع انتقال آب از کارون را در شرایطی که کارون شدیدا کم آب شده هنوز هم پیگیری می کنند.نکته تاسف بار اینجاست که نه تنها ورودی آب به تالابها کاهش یافته بلکه مواد سمی و شیمیایی زیادی نیز به درون تالابها از سوی شرکت نفت منطقه ریخته میشود و به نظر میرسد دولت فعلی در امتداد دولتهای قبلی عزم خود برای نابودی محیط طبیعی خوزستان را جزم کرده اند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
همتون از یه قماشین
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
باز هم احمدی نژاد معجزه قرن.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۹۸
حساس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
دقیقا" اگه هرکسی تقصیره خودشو قبول کنه و لازم بشه جبران کنه ، حضرتعالی باید بعنوان اولین نفر توضیح بدید با اعتبارات مصوب جهت مقابله با ریزگردها چکار کردید و بعدش عین پولو برگردونید
ایران آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
یه موضوع جالب! دیدید هر وقت اصلاح طلبان(منفعت طلبان) جواب ندارن یا یه موضوعی به ضرر آنهاست از جواب دادن طفره رفته و سوال را با سوالهای بی ربط و با ربط ،پاسخ میدن؟ یه نگاهی به کامنتهای این صفحه بیاندازید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
درود بر شرفت ایران آزاد جان
برگ طلایی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
حضرت علی (علیه السلام) :حقیقت را بگویید هرچند به سود یا ضرر شما باشد .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
همه مقصرن جز دولت نهم و دهم. آخه ما پاکترینیم. پس "پاک یادت نره"
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
چرا فرافکنی میکنی منطقی جواب بده البته اگر واقعا بشه منطقی بهش جواب داد
آزاد فکر باش دوست من اگر اشتباهی از طرف همفکران شما هم انجام شده اعلام کن این روش بیشتر به حقانیت گواه میدهد ما اشتباهات هم فکرانمون رو میپذیریم و از خدماتشون دفاع میکنیم انصافا عملکرد ابتکار جای دفاع داره؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
11:07، استغفرالله مگه شما اشتباهی هم انجام دادین که بپذیرین؟چندتاش و نام ببر!!!!! بیخیال! بگو "پاک یادت نره"
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
اتفاقاً خانم ابتکار یکی از دلسوزترین و سالم ترین افراد دولت بوده وهست امیدوارم بدون سنگ اندازی اجازه بدهند ایشان پروژه هایی که برای کنترل این معضل در نظر دارند انجام بدهند.
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
اگر نوبت گزارش دهی از سهم دولتها در سازندگی کشور بویژه در زمینه احداث سد و استخراج نفت، باشد آیا همین مواردی که برشمردی جز عملکرد دولت سازندگی و اصلاحات، فهرست می فرمایید؟! انصاف، انصاف ، انصاف.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
بله بله بله
درخوزستان سد زیاد ساخته شده که همه ی دولتها درآن نقش داشته اند خشکی هورالعظیم مربوط به یک دوره هشت ساله نیست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
حرف حساب جواب نداره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
حالا اگر قرار بود آمار ساخت سد و سازندگی در کشور را ارائه نمایند تاریخها را آنچنان تغییر میدادند که گویی سد دز هم در دوران دولت نهم و دهم ساخته شده است.
باز جای شکرش باقیست که اعتراف کرده هر چه سد در خوزستان ساخته شده مربوط به دولت نکبت بار قبلی نبوده است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
دوست من سد سختن های بی برنامه که مشکلاتی رو به کشور تحمیل میکنه که به کول همین سرکار خانم حداقل 10 سال باید مردم خاک بخورند و بیمار شوند تا حل بشه جای دفاع داره در ضمن یکم که مطالعه کنی میفهمی برخی از این سدها فایده چندانی نداشته و خسارتاش بیشتر از فایدشه
خداجو
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
دوست ناشناس11:10 وقتی پروژه عظیمی مثل سدسازی مطالعه میشود،تمام جوانب ان اعم از زیان دهی وسود دهی مطالعه وبا برایند همه جوانب اقدام به ساخت می شود.اولا خوزستان به علت پایین دست بودن وجلگه ای بودن وسرازیر شدن ابهای کوههای لرستان وکهکیلویه دارای رودهای پرابی است که مهار انها کمک های قابل توجهی در ابادانی واشتغال ورونق کشاورزی وایجاد صنایع جانبی ودر کل رفع وابستگی وخودکفایی وازدیاد درامد وبهبودوضعیت اقتصادی مردم این خطه دارد.باتوجه به خشک شدن هورالعظیم وضرر ریزگردها که حدود 20درصدمنشاء ان این حوزه میباشدوبا کمی تلاش وجدیت وعملیات فنی بسادگی قابل حل است،محاسن ایجاد سددر برابرمعایب ان بسیار بسیار بیشتر است.ضمن انکه مطالعات ایجاد ریزگردها همزمان با مطالعات میدانی ایجاد سدها انجام،بودجه مقابله با ان پرداخت وسازمانهای ذیربط مکلف به انجام ان شده انداما متاسفانه همانندبعضی بودجه های دیگر در جهات دیگر مصرف شده اند.همانطور که اقایان در چند روز گذشته با بودجه ان مخالفت کردند.پس با کمی دقت وبا توجه به انکه اگر این سدها احداث نمیشدند نیز عده ای وجود زمینهای بسیار وحاصلخیز خوزستان را بهانه قرار میدادند،می توان پی برد که چه کسانی در این جهت تلاش وچه کسانی کم کاری وسهل انگاری کرده اند.بنده بعنوان لیسانس عمران از دید خود وسیاسیون از دید خود به مسئله مینگرند.لیکن مردم خوزستان می بایست نفع وضرر سد ها را درنظرگرفته ،هدر رفت ابها وریختن ان به دریای خلیج همیشه فارس،کم شدن درامدشان ووضعیت اقتصادی خانواررا در نظرگرفته وساده ترین راه مقابله با این معظل یعنی باز کردن دریچه سدها یا تحمل ریزگردها تا رفع ان از راههای موجود راانتخاب نمایند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
احسنت
بهترین کامنت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
کارون سه و چهار رو اوند موقعی که میخواستن پزش رو بدن می گفتن از صفر تا صدش توسط دولت خدمت گزار انجام شده خالا نوشته شروعش مال زمان قبل از احمدی نژاده!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
بله کلنگ و تحقیقات فنی مال زمان حاج خانوم بوده ولی ساختش مال محمود جون
بنده ی خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
هر کس سهم خود را در تخریب بپذیرد ؟؟؟؟؟
حتمأ شما و دولتتان آبادگر بودبن !!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
اين ابتكار و گروهش به همه هرچي دلشون خواست گفتن ولي يه كار مثبتي تو هيچ زمينه اي انجام ندادن.
حتي به وزير بهداشت روحاني هم به طرز بي ادبانه اي حمله كردند.
چرا كسي اين ابتكار و دارو دستش رو نميندازه بيرون؟
تا كي بايد بسوزيم و بسازيم؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
راست میگه دیگه منطقی باشین من از دولت روحانی و خودش متنفرم اما به هیچ عنوان نمیتونم نسبت به خدمات وزیر بهداشت بی تفاوت باشم و به این خاطر از صمیم قلب از روحانی بابت چنین انتخابی تشکر میکنم خوب شما هم یکم با انصاف باشید ابتکار با این عملکرد داره دولت رو هم خراب میکنه هروقت مسولیتی داشته به کشور لطمه زده روحانی اگر میخواد وجه دولتش بیش از این خراب نشه تو انتخاب چند نفر از کابینه باید تجدید نظر کنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
شما فقط بسوز، و توسط هم فکرانت در مجلس برای محیط زیست سنگ اندازی کن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
لطفا اين بحثا رو تمومش كنيد و به درد دل مردم برسيد.
خانم ابتكار لطفا سياسي كاري رو كنار گذاشته و فكرت رو متمركز كن رو كارت.اگه هم نميتوني بكش كنار تا يه آدم درست و حسابي امور رو به دست بگيره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
جو سازی موقوف
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
جواب مستدل دارید بدید؛ چرا اتهام زنی و جنجال آفرینی؟!
روند خشک شدن دریاچه ارومیه از کی شروع شد؟! از اواخر دهه 70
نکته سنج
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
جناب دلاور! صادقانه بگو که در زمان تصدی شما چند درصد مسئله ریزگردها حل شد؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
همین که کنترل شد خیلی مهم بود ولی ابتکار دوساله این مسله رو رها کرده و حالا این به یک بحران برای کشور تبدیل شده شدت امال ریزگردها سابقه نداشت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
چرا جلوی کامنتها رو بستی اقای بیطرف!!!!!
آرین
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
بنده کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست هستم.اولا اقای نجفی اینقدر خرابکاری در دوران ریاست خودشون در سازمان دارند که بهتر است به انها توجه داشته باشند دوما ایشان سیاه نمایی میکنند سدی که از قبل شروع شده چطور باید جلوش را گرفت یا حتی سدی که سال76شروع شده یعنی مطالعات ان از قبل بوده و مخالفت سازمان معمولا اثری ندارد .ایشان اگر می تواند یک نامه موافقت خانم ابتکار را با این پروژه ها نمایش دهند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
اینکه نامه معاون معاون احمدی نژاده
ولی حرفش حقه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
مطمئن باش این نامه فقط جنبۀ سیاسی دارد و بس! تنها چیزی که در این نامه دیده نمیشود واقع بینی و حرف حق است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
پررویی هم حدی داره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
ما که کاری نداریم ولی چرا وقتی پولای نفت ازادگان رو میل میفرمودین یاد ابتکار وبقیه نبودین؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
اقا جان ازاد فکر کن تعصب سیاسی بیخودی هم نداشته باش با اتهام زنی چپ و راست به هم مشکلی درست نمیشه بلکه مشکلات صد چندان شده (وضعیت جامعه)
سیاه نمایی بسه دیگه مسئولین اگه واقعا به فکر مردم هستن باید دست به دست هم بدن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
حرف منطقی زده والا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
واقعاً که نامردی را به حد اعلا رسانده اید
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
خوب پس خدا رو شکر یه چیزی که روشن شد این بود که تمام پروژه های سد سازی که دولت محمود احمدی نژاد مدعی ایجاد انها بود توسط دولت های قبل کلید خورده و حدود نیمی از مراحل ساخت آنهاتوسط دولتهای قبل ایجاد شدند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
دقیقا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
آخه آقای احمدی نژاد اصلاً کاری انجام نداده که به خاطر انجام آن کار مشکل پیش بیاید! ایشان تمام خرابکاریهایشان به خاطر انجام ندادن کار است. و کار ایشان و اطرافیانشان فقط حیف و میل پولهای بسیار زیاد ی بود از دورانی که درآمد نفتی بالایی داشتیم و تحریم هم وجود نداشت
ناشناس
China
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
کاری به اشتباهات و خسارت های فراوان دولت های احمدی نژاد ندارم ولی اینهم نمیشه که هرچی اتفاق افتاد بگیم تقصیر قبلی هاست بلاخره رای دادیم که اصلاح و تدبیر بشود
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
به این میگن متفکر
نه اینکه از معده یه چیزی بگی که خودت هم نمی دونی و از این و اون شنیدی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
عزیزم بودجه ای که در دولت قبل وجود داشت را با این دولت قیاس نفرمایید. در اختیار داشتن بودجه برای انجام کار خیلی مهم است. اگر دولت احمدی نژاد با این شرایط سخت و بحرانی سر کار بود به شما میگفتم چه میشد
لطفی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
من بارها و بارها این موارد را گفتم و کاملا درست است. علاوه بر این ها سد هایی که رو رودخانه های دریاچه ارومیه احداث شده مجوز آن توسط همین سرکار خان انجام شده.
اول میان خراب میکنن بعدا باز میان که درست کنن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
تازه سرکار خانم ابتکار
میگن کی بود کی بود من نبودم؟
آخه اصولا وقتی نمیمونه برای این بنده خدا
همون طور که وقتی نداشت برای آمدن به خوزستان
وقتی نداره برای مطالعه این تاریخ ها
دلاور جان مچکریم که یادآوری کردین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
ب.......للللللل....... هههههه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
تا اونجايي كه عقل بنده قد ميده
مساله زيرگردها كمتر از ٥-٦ ساله كه گريبانگير عزيزان خوزستاني و غربي كشور شده
اما با توجيه جناب دلاور نجفي بايد اين اتفاق حداقل از ١٠-١٥ سال پيش بروز پيدا ميكرد كه شايد من اشتباه ميكنم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
محیط زیست در طی سالیان تخریب میشه نه یکباره عزیز
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
واي همشون ماشالله يد طولا در پايخ دادنو نامه نوشتن دارن
ناشناس
Canada
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
حالا گیریم ابتکار مقصر، شما در اون 8 سال برای احیای تالاب ها و رودخانه ها و جلوگیری از بروز ریزگردها چه کار کردید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
اقدامات ایشون باعث شده بود مثل امسال این مساله به یک بحران تبدیل نشه ثانیا شمایی که میگید احمدی نژاد خراب کرده روحانی چه طوری جمع کنه خوب خاتمی خراب کرده احمدی نژاد چه طوری جمع کنه ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
لطفاً اقدامات آقای نجفی را بفرمایید چه بوده تا من عوام هم شیر فهم شوم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
خاتمی با خزانۀ ملی پر دولت را تحویل داد و احمدی نژاد چقدر از بیت المال را پس انداز کرده بود؟ خجالت هم بعضی مواقع چیز خوبی است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
ریز گردها مهم نیست درست میشه درشت گرها را درست کنید
ی خاک دیده و خاک نفس کشیده
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
حرفش حقه انصافا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
تو خوبی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
موافقم ولی دولت دهم فاجعه بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
خواهشا منطقی جواب دهید. بدون توهین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
اداره امور تخصص میخواهد و همه علوم نزد همگان است نهمدیریت گردشی گرو ه خاص و ضامن منافع خود حتی کمک بیگانه لازم است
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
عجب دلايل خوب وفني بود خانم ابتكار...
دانش
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
سلام زدن سد گرچه در كوتاه مدت احتمال دارد اثر تخريبي داشته باشد اما در دراز مدت هم در تامين منابع اب زير زميني وكشاورزي وشرب وتقويت اقتصاد كشور بسيار مفيد است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
اون سدها ضررشون بیشتر از فایدشون بوده خخخخخ
ناشناس
United States
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
بیشتر مشکلات الان به عهده گروهی است که 8 سال پول بیت المال رو صرف موهمات حودش کرد
شما از همه بیشتر مقصر هستید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
کاملاً موافقم
حامد
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
دولت راستگویان!!!!!!!!!!!!!!!خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ به توان خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
دولت پاک= تصاعد هندسی اختلاس
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
چه خوب است دیگر مسئولین هم با همین ادبیات و بصورت محترمانه پاسخگوی اقدامات خود باشند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
هر جند با نظر آقای نجفی موافق نیستم ولی با این نظر که ایشان منطقی و از راه صحیح دلایل خود را مطرح نموده اند موافقم . امیدوارم این جو در همۀ زمینه ها وجود داشته باشد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
نكته جالب نام گذاري دولت هاست كه دقيقا كاري كه نمي خواهند بكنند را نام گذاري مي كنند...
سازندگي، اصلاحات، اقتصاد و عدالت و تدبير و اميد و ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
LIKEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
هممون سرکاریم.
این خانه از پایبست ویران است.
scalper
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
جالب بود. مرسی
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
با سلام
ماشالله به این شیر زن که این همه سد ساخته در واقع با این صحبت های شما تمامی سدهای ایران را ایشان ساختخ همانطریکه جنابعالی بخوبی آگاه هستید مطالعه و ساخت یک سد حدود 20 سال طول می کشد و نمی توان یک پروژه ای که 50 درصد آن انجام شده را قطع نمود وشما مجبور به ساخت آن هستی پس همه مسئولین در ساخت سدها مقصرند و نباید مردم را با این بازیها سرکار گذاشت.هرچه می توانید به این مردم نجیب خدمت کنید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
پرتی داداش این سد ساخته ؟؟؟این باید از سد سازی غیر اصولی و غیر علمی که با هزینه زیاد فواید کم وضرر بسیار زیادزیست محیطی به نتیجه میرسیده مخالفت میکرده که نکرده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
همه ميدونن مشكل اصلي از دولت نهم و دهم هست در تمامي موارد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
پس كانتها كو فراروي بيطرف و منصف !!!!!
نيما
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
بالاخره يك نفر معقول پيدا شد به صورت منظقي پاسح بي كفايتي و فرا فكني هاي سر كار خانم ابتكار را بدهد
لطفی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
چرا فرا روجان کامنت ها رو منتشر نمیکنی؟؟ یعنی به نفعت نیست؟ حالا فکر میکنی اینکار با اصول حرفه ای شما در تعارض نیست؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
حرف حق گفته خب این معاون اسبق ... کلا توی مملکت ما گناه رو انداختن گردن دیگران خیلی راحته ... من یکزمانی بعضی مناطق مرزی خوزستان میرفتم. 20 سال پیش خیلی تالابها پرآب و حدود 10 سال پیش همشون خشک شده بودن. بعد از اون بود که برام جذابیتی نداشت و نرفتم و تعجب هم میکردم که چیز به این واضحی رو چرا هیشکی اهمیت نمیده. کودتای طبیعت علیه مدیریت اصلاح طلبان رخ داد طی چند سال گذشته
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
ایول دمت گرم
خانم ابتکار که با ترس و لرز از آلودگی هوایی خوزستان از سفر به این استان صرفنظر کرد و تقصیرات رو هم به گردن دولت احمدی نژاد انداخت و حالا با این استنادات شما ایشان چه دارند که بگویند؟
حاجی پور
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
سلام
مگه ایشون تصریح نکردن که ریشه موضوع به دوره قبلی مسوولیت خانم ابتکار برمی گرده؟با فرض صحت این گفته، ایشون به عنوان مسوول بعدی چه کمکی به حل این معضل کردن؟
Hendi
India
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
احمدی نٰژاد و اطرافیانش باید محاکمه بشونداینها باید نیمی از ۸۰۰ میلیارد دلار برگردانند این پول مردم ایران هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
با اين نامه به اين نتيجه مي رسيم كه عملا احمد نژاد هيچكار نكرده و هر چه سد ساخته شده مربوط به دوران گذشته بوده .ولي اين گرد و غبار از دوره احمدنژاد ظاهر شد قبلا نبود
سعیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
ساخت سد باید اصولی باشد وتبعات زیست محیطی ان درنظر گرفته شود که این مورد در حوزه اختیارات خانم ابتکار بود وهست صرف سد سازی نه هنر است نه پیشرفت /خشکی دریاچه ارومیه نتیجه سد سازی بی رویه در دهه هفتاد بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
از نامه ايشون اينگونه برداشت مي شود متاسفانه تاكنون هيچ مسئولي اقدام مناسب براي برطرف كردن مشكل ريزگردها نداشته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
اینکه یک نفر در زمان احداث یک سد رئیس سازمان محیط زیست بوده باشد دلیل نمی شود مقصر باشد . لابد سد سازی یک طرح توجیهی دارد . باید دید طرح توجیهی را چه کسانی ارائه و تصویب کرده اند که این معضلات در آن پیش بینی نشده است.
سالار
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
به نظر ميرسد نبايد هيچ اتهامي رو متوجه پاكترين دولت تاريخ بكنيم.اخه نفت ارزون بود و بر و بچه هاي دولت نهم و دهم هم خب چول نداشتن كاري بكنند بعدشم خب چون پاك بودن نمي تونستند از صندوق ذخيره ارزي يا تامين اجتماعي يا بيمه ايران بردارن صرف كار ريزگردها كنن.
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
دلایل منطقی را ایراد کرده ولی درستش اینکه حرف طرف مقابلش راهم بدونیم .( کسی اگه ی طرفه پیش قاضی بره حتما راضی برمی گرده )
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
همه مون سر کاریم هرکس به فکر خودش جیبش مقامش اطرافیانش وحذبش هست خدا به همه ما رحم کند.
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
عجب! پس شما فقط ناظر بودی!!! البته راستم میگه دولت نهم و دهم فقط ناظر بوده تقصیری ندارن بنده های خدا فقط خواستن جلوی کسی و چیزی رو تو هیچ زمینه ای نگیرن نکنه یکهو یکی ناراحت نشه از دستشون. همینجوری دور همی نشسته بودن ۸ سال دوستان. خداییش مدیر یه مهد کودک اگه اسزاب بازی یکی از بچه ها گم شه تا یکماه جلوی اولیای اون بچه پیداش نمیشه اینا تو این هشت سال این همه گند رو پی در پی بالا آوردن چه رویی باید داشته باشن باز هی سرو کله شون پیدا میشه.ا
سعید مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
با سلام و احترام به هموطنان مصیبت زده جنوب و همه جاهایی که در معرض بی مدیریتی قرار گرفتند مشکل کشور ما این بود که هر گز از مخصصین زبده کشور در مسایل محیط زیست استغاده نکردند ان هم بدلایل سیاسی و در خط و خطوط زعما نبودند سد کارون چهار نمونه واضح ان است اگر فرصت کردید جلو طوفان نمک دریاچه ارومیه را بگیرید که عنقریب فاجعه وحشتناکی را رقم خوا هد زد به جای همدیگر را متهم کردن مروری بر سه ده اشتباه در کارهایتان بکنید و با مردم رو راست باشید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
همه تان باید در پیشگاه خدا خجالت بکشید
خودمونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
واقعاً دلم می سوزه که چقدر سرکارتون گذاشتن. تا کی میخواید احساسی و مقطعی نظر بدید؟ هی دولت هشتم.. دولت نهم.. دولت دهم.. چهار یا هشت سال دیگه: دولت یازدهم و.. همینجور هی گردن قبلی بیندازیم و ما مردم هم ذوق کنیم. آدم متاسف میشه تو این همه کامنت, یک نفر یه نظر کارشناسی نداده و فقط عقده گشایی و .. !؟ کاش توی اهواز یا .. بودید بعد می دیدید که الان وقت این حرفا نیست تورا به خدا فکری برای این مردم رنج کشیده بکنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
جواب دولت به این نامه:
بی خود کرده هر کی گفته برید به جهنم میخوان کثافت کاری خودشونو پنهان کنند
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
خانم ابتکار مقصره که سد کارون یک را سال 1334 ساختن ؟ خانم ابتکار مقصر جنگ شده و هورالعظیم را خشک کردن؟
چطور هنوز سد کارون 4 و سد سیمره به اتمام نرسیده بود احمدی با عجله افتتاح کرد.
در رابطه با سدهای کارون باید گفت این سدها با هدف تامین برق ساخته شده اند و آب های ورودی برای تولید برق جریان داره و از پشت سد به همان انداز ه ورودی خارج می شود و مصرف نمی شود .
مجله فرارو