bato-adv
کد خبر: ۲۲۳۰۵۱

توضیح زیباکلام درباره خودکشی دانشجو دکترا

تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۳
صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در روزنامه شرق نوشت:

 هرکس که شنید «حسین خجسته‌نیا» خودکشی کرده، از بهت و حیرت، از ناباوری و بالاتر از همه تألم و تأثر همان‌جا نشست. همه به‌جای اینکه بپرسند «چرا»، بی‌اختیار می‌گفتند «یعنی چه؟» چون نمی‌توانستند باور کنند که او خودش را کشته است. مشکل این بود که خیلی‌ها این دانشجوی دوره دکترا که همیشه لبخند بر لب داشت را می‌شناختند. شاید اسمش را یا اینکه در چه رشته‌ای درس می‌خواند یا در کدام مقطع تحصیل می‌کند را نمی‌دانستند، اما می‌دانستند دانشجوی دانشکده خودمان است.

ورودی٨٧ بود؛ جزو دانشجویان ممتاز دکترای روابط بین‌الملل و جزو استعدادهای درخشان. آنقدر بر کار و درس خود مسلط بود که در کلاس‌های آمادگی روابط بین‌الملل و زبان که دانشکده برای جمعی  به راه انداخته بود، تدریس می‌کرد. از نظر «کلاس‌داری» و «فن تفهیم به دانشجو» و بالاخره سواد و معلومات انصافا جزو بهترین استادان این دوره‌ها بود و قطعا اگر عضو هیات‌علمی می‌شد، استاد بسیار برجسته و توانمندی می‌شد.

یک‌بار برای او و اردشیر پشنگ- از هم‌دوره‌ای‌‌هایش- یک مشکل اداری در رابطه با استعدادهای درخشان پیش آمده بود. پشنگ از من تقاضا کرد با دکتر زهتابیان، مدیر کل تحصیلات تکمیلی دانشگاه و مسوول کمیته موارد خاص، صحبت کنم. حسین با حالت شوخی‌وجدی گفت اگر پای استاد زیباکلام بیاید وسط، آن مختصر شانسی هم که داریم، هوا می‌شود.

فردا یا چندروز دیگرش به دفتر من آمد و کلی عذرخواهی کرد که یک وقت جسارت نکرده باشد. فکر نکنم در این شش‌سال‌و‌اندی که در دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی بود کسی از او بی‌ادبی یا رفتاری غیرمعقول دیده باشد. به‌غایت افتاده و باادب بود؛ حتی نسبت به مستخدمان دانشکده.
حسین خجسته‌نیا قطعا نابغه نبود؛ اما انصافا حق وی هم نبود که در سی‌وچندسالگی به خاک سپرده شود و یک‌عمر خانواده‌اش را داغدار کند. او یک‌سروگردن از استادانی که در دور دوم ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، وارد دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی شدند باسواد‌تر بود.

نیازی به اینکه به‌دنبال عامل یا مقصر خودکشی حسین بگردیم، نیست! در فاصله
٩٢-٨٨ عملا ملاک و معیارهای علمی و آکادمیک چه در خصوص بورسیه‌کردن دانشجویان دوره دکترا و چه بدتر از آن درخصوص جذب هیات علمی در دانشگاه‌ها - اگر نگفته باشیم که عملا کنار گذاشته شدند- بسیار کم‌رنگ شدند. حکایت بورسیه‌های غیرقانونی که زبانزد خاص‌وعام شده، اما داستان جذب هیات‌علمی در چهارسال دوم دولت احمدی‌نژاد متاسفانه هنوز بازتابی نیافته است.

بدون علم و اطلاع گروه‌های آموزشی و استادان باتجربه، فردی که کسی او را نمی‌شناخت با یک حکم کارگزینی  عضو جدید این یا آن گروه آموزشی می‌شد. حاجت به گفتن نیست که حامی و پشتوانه اینگونه استخدام‌ها چه بود؟ مساله‌ای که در این استخدام‌ها رعایت نمی‌شد، توانمندی‌های علمی، پیشینه تحقیقاتی، مقالات علمی چاپ‌شده، نظر استادان گروه آموزشی مربوطه و این‌دست ملاحظات بودند. امثال حسین خجسته‌نیا همه اینها را داشتند یا دست‌کم خیلی بیشتر از کسانی که جلو چشمانشان به عنوان استاد استخدام می‌شدند، داشتند.

نیازی به مطالعات و تحقیقات گسترده پیرامون توانایی‌های علمی جذب‌شدگان هیات‌علمی سال‌های اخیر وجود ندارد. یک خبرنگار معمولی هم می‌تواند یکی، دوساعت با دانشجویان به‌خصوص رشته مطالعات منطقه‌ای یا علوم‌سیاسی دانشگاه تهران صحبت کند تا متوجه شود اوضاع از چه قرار است؟ نمی‌دانم چرا ما از تجربه تربیت‌مدرس درس نگرفته‌ایم؟ تربیت‌مدرس قرار بود دانشگاهی شود که صددرصد حسب جهان‌بینی دولتی عمل کند.

بعد هم تک‌تک استادان آن گلچین شدند و یکایک دانشجویان آن هم دستچین، اما حاصل آن درنهایت دانشگاهی مثل سایر دانشگاه‌ها شد. پرکردن رشته مطالعات منطقه‌ای، علوم‌سیاسی یا مطالعات جهان در دانشگاه تهران از یک طرز فکر خاص، نه‌تنها آن منظوری را که متولیان امر داشتند برآورده نخواهد کرد، بلکه در بلندمدت سطح علمی این واحد‌ها را به‌شدت تنزل خواهد داد چرا که ملاک استخدام استاد متاسفانه توان علمی نبوده، بلکه رویکرد و نگاه آنها به مسایل رسمی است. حسین خجسته‌نیا از این نوع رویکرد آسیب دید.

او بعد از صحبت با رییس دانشکده ظاهرا هیچ‌امید و شانسی برای عضویت در هیات‌علمی نداشت و از آنجا که از مدت‌ها  احساس نومیدی در روح و جانش پخش شده بود، کپسول سیانوری را که از قبل تهیه کرده بود با یک جرعه آب در دفتر رییس دانشکده سرمی‌کشد. او اکنون زیر خاک آرمیده، اما بسیاری از دانشجویان مستعد دانشگاه تهران، چنین احساسی دارند و جلو چشمانشان شاهد هیات‌علمی‌شدن و بورسیه‌شدن کسانی هستند که عدالت، انصاف، وجدان، حق و... را هرگونه تعریف کنیم، سزاوار آن نیستند.

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
بنده یک طلبه و دانشجوی دوره دکترای حقوق هستم با بیش از ده سال سابقه تدریس... در فراخوان سال 90 بورس هیئت علمی ثبت نام کردم و هیچ توصیه ای هم نداشتم و در دو مرحله مصاحبه در رقابت با حدود ده نفر انتخاب شدم ولی دولت جدید جذب بنده را متوقف کرده است!! چرا؟

پس من هم باید بروم خودکشی کنم و تقصیر را بیندازم گردن دولت فعلی؟
نسرین
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
وای برما وبر این مرز وبوم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
در هزار سال دیگه هم کسی خودکشی کرده باشد مقصر احمدی نژاد است حتما همین الان هم که یک دوره دکتری 5-7 سال طول می کشد و تخریب روحیه دانشجو به خوبی انجام می شود و حتما به دلیل این که یک نخبه تراز اول را به خاطر اینکه دانشجوی شریف بوده در شریف استخدام نمی کنند و هزاران نقص دیگر دلیلش احمدی نژاد است وبس خجالت نمیکشی با آن سوادی که داری؟
ناشناس
United States
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
من کارمند مخابرات بودم دیدم آدمها و محیط اونجا رو نمی تونم تحمل کنم و اومدم بیرون. این مرحوم هم راه های مختلف دیگه ای رو می تونست پیش رو داشته باشه: می تونست بره یه دانشگاه دیگه و یا شهرستان عضو هیئت علمی بشه، یا می تونست بره خارج از کشور. هرچند حالش رو وقتی بی عدالتی و تبعیض و رابطه بازی رو می بینه درک می کنم اما در مورد خودکشی بهش حق نمی دم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
خيلي ضعيف بوده كه دست به اين كار حرام زده است . اگر قرار بر اين باشد كه هر جواني با هر مشكلي دست به خودكشي بزند ديگر جواني باقي نمي ماند. مقصر اصلي خودش و كساني كه در شكل گيري چنين شخصيتي نقش داشته اند ، مي باشند.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۱۵
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
چه کسی جوابگوی چنین ظلمهایی در حق جوانان نخبه این مملکته؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
OBAMA
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
تا زمانی که به جای تلاش نظام مند, دلسوزانه و فراگیر برای حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی آنها به گردن این فرد و آن حزب و فلان دولت وووو آمریکا و جن و پری و ... بیاندازیم اوضاع بهتر نخواهد شد, آقای دکتر, شما مسئولید, من هم مسئولم, چرا همه شانه خالی می کنید؟
کمی تصور کنید, همین خودکشی 4 سال پیش اتفاق می افتاد, تصور کنید چه موضع گیری های اتفاق می افتاد, تا کی فرافکنی؟ پس کی باید با دقت و تحقیق و تلاش به فکر مشکلات این جامعه بود؟ چه کسی باید به فکر مشکلات جامعه باشد؟ غیر از نخبگان و اساتید دانشگاه؟ آقای زیباکلام, اینقدر مشکلات اجتماعی و فرهنگی کشور را سیاسی نکنید, با این کار هیچ وقت این مشکلات حل نمی شود, شما به نوبه خودتان در پی حل مشکلات و ارائه راه حل دلسوزانه و پدرانه باشید! مشکلات عظیمی در این جامعه وجود دارد... رها کنید دعوای زید و عمرو را ...
دانشجوی دکتری
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
من که 4 ساله هر سال در دو فراخوان جذب هیت علمی شرکت میکنم (اوایل برای بورسیه و اواخر برای جذب پیمانی) اما هر بار با همین مسائل روبه رو شدم و بعد از مصاحبه با خبر شدم که الکی کلی وقت و سرمایه صرف کردم ولی یکی که از قبل توصیه شده رو گرفتند....
خدا بیامرزدش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
و ظلمی که به آینده ی علمی ایران میشود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
"الف" جان حرف شما درست ولي ريشه ماجرا دقيقا در همان 4 سال پيش است از اين دست عزيزان زيادي هستند که متاسفانه در دانشگاه تهران و علامه و....وجود دارند .نخبه هايي که نا عدالتي تبديلشون کرده به اشباح سرگردان و سرخورده در کريدورهاي دانشگاه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
الف جان شما را توصیه میکنم به انصاف.
استاد زیبا کلام الحق برای حل مشکلات از خود بسیار هزینه کرده اند.
بهتر بود مخاطبتان را اساتید عافیت طلب قرار میدادید نه آقای صادق زیباکلام را ..
در ضمن واقعیت ، واقعیت است .
وقتی استخدام هیات علمی در گذشته سیاست زده بود شما به زور میخواهید بگویید که نیست!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
دولت تدبیر و امید!
ناشناس
United States
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
هیچکس
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
متاسفانه همین رویه در دانشکده کتابداری دانشگاه تهران از سال 92 حاکم شده بورسیه های بسیاری از دانشجویان نخبه را ملغی کردند و جایابی انان را مخدوش کردن و ببینید به جای دانشجویان نخبه دکتری چه کسانی به هیات علمی وارد کرده اند. این دیگر چه اوضاعی است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
یک نگاه به اعضای هیت علمی در هشت ساله دییس قبلی دانشگاه علامه بیاندازید متوجه فرمایش زیبا کللم میشدید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
دانشگاه تربیت مدرس رو در چهار سال دوم احمدی نژاد (کامران دانشجو) بررسی کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
يك نگاه هم به دانشگاه هاروارد بيندازيد.
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
دییس نه رئیس-جالبه برای بقیه غلط های املایی شون رو میگیریم و مخندیم ولی برای همفکرامون نه-خودمون هم بی انصافیم.درسته؟
ناشناس
Canada
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
آقای زیبا کلم، اگر سیاست خارجی‌ ما از افراد شایسته استفاده میکرد ، نه اینکه صرفاً به دلیل دانستند زبان انگلیسی‌ و یا دانشجو بینلملل بودن که فقط قلّک دانشگاه خارج است از افراد باندی و جناحی استفاده نمیکرد، فکر میکنید وضع سیاست خارجی ما به این چنین روزی میفتاد که کشور را هم با خود به قهقرا میبرد، هنوز وزیر خارجه سابق ایران از لفظ استراتژیک برای رابطه ایران و روسیه استفاده می‌کند، یعنی‌ نمی‌داند که هرگز رابطه ایران و روسیه در هیچ زمانی‌ استراتژیک نبوده و اصولا تعریف رابطه استراتژیک را بین کشورها نمی‌داند، رابطه استراتژیک مانند رابطه آمریکا و کانادا یا کره جنوبی است که در صورت حمله هر کشوری به آنها، آمریکا به صورت خودکار وارد دفاع از آنها خواهد شد، آیا رابطه ایران و روسیه این چنین است؟!...و یا استاد روابط بین‌الملل ما به سفارت سوئد برای نوبل صلح نامه می‌نویسد، با عرض شرمندگی!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
آخرشو خراب کردی دوست عزیز 09:32
یعنی شما هیچ وقت خطا نکردید؟
معصومید؟
البته که نیستید.
آیا بعد از خطایتان توان عذرخواهی داشتید.
استاد زیبا کلام این توان را داشت.
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
خودت فهمیدی چه نوشتی؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
درود بر کلام پر از صداقتت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
بسیار باید گریست بر وضعیت نابسامان این مرز و بوم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
با گریه کردن و خودکشی کردن چیزی درست نمیشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
به يزدان که گر ما خرد داشتيم
کجا اين سرانجام بد داشتيم
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
دیدن مشکلات بدون دیدن نقاط مثبت مناسب نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
ممنون از توضیحات شما
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
وزیر علوم دوره دوم احمدی نژاد (باافتحار):
ما هجده هزار نفر عضو هیئت علمی بردیم در دانشگاه‌ها اگر کسی از اینکه این بچه‌های متعهد و عالم بیایند عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها شوند واهمه دارد این را بداند که در دوره من بیش از هجده هزار تا جمعاً حدود 24 هزار تا در دوره من و آقای ظاهری به دانشگاه‌ها بردیم و آن حلقه بسته که یکی از مشکلات آموزش عالی بود، شکسته شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
یعنی چی که خودکشی یک نفر را بخواهیم ربط بدیم به یک دولت و نحوه پذیرش دانشجو و استاد. !!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
خیلی دلت می خواست ربطش بده به آمریکا. نه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
منظورش حق کشی و حق خوری و پارتی بازی و رانتخوری و ویژه خوری و تبعیض و ظلم آموزشی و ..... در دولت عدالت محور و عدالت گستر است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
ربط داره. هیچ چیز مثل بی عدالتی آدم رو زجر نمی ده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
خبر نداری عزیز پس قضاوت نکن
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
باشه ربطش میدیم به خرزو خان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
ظاهراً جناب زیباکلام در همه چیز صاحب نظر هستند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
حداقل در این موردکه هستند چون اتفاق درمحیط کار ایشون بوده وکاملا ازموضوع مطلع بودند!
لطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
چرا در دولت احمدی نژاد خودکشی نکرد و از دست دولت روحانی خودکشی کرد؟ چرا مسولان دانشکده نا امیدش کردن؟ مگر نه اینکه بورسیه ها در حال بررسی است؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
نه همه چیز ولی انصافا در مورد هر چیزی که تا حالا اظهار نظر کرده اند، حق مطلب را بیان کرده اند.
آفرین استاد. ایکاش می تونستم از محضر شما استفاده کنم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
خدا بیامرزدش ولی اینها نمیتونه دلیلی برای خودکشی باشه. کسی که امیدش به خداست به این زودیها تسلیم نمیشه.
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
با شعاد دادن چیزی درست نمیشه. بهتره جلوی فساد و پارتی بازی گرفته بشه. مخصوصا در تحصبلات تکمیلی. این رو میگم چون با چشمهای خودم مواردی رو دیدم.
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
فرمایش شما صحیحه؛ اما صبر و تحمل انسانها فرق دارند و همه نمیتونن همه چیز را تحمل کنند. خدا او را بیامرزد و به مسئولین در اصلاح رویه های نادرست کمک کند.
تئو
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
اونی هم که تو اونس خودش را به آتش کشید... امیدش به خدا را از دست داده بود.. ربطی به بدبختی ها نداشت...
نه ..؟؟؟!!!!
شایدم این بنده خدا گفت که تمام تلاشش را برای زندگی با عزت کرده... اما ... جامعه بهش حکم کرده که جایی برای تو وجود نداره...
با خودکشی مخالفم ... ولی ... یه جایی میرسه که طرف از زور ظلم مجبور میشه یه همچین کاری بکنه....
خیلی راحت میتونست بره خارج...
ولی اون ترجیح داد تو کشورش با عزت بمیره...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
از کجا معلوم که میگی "به این زودی"؟
معمولا آدمها نجیب و تودار حتی اگر خیلی تحت فشار باشن با اینکه مثل کوه آتفشان دارن میسوزن ولی به روی خودشون نمیارن ولی ناگهان منفجر میشن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
بابا اینقدر سیاه نمایی نکنین من از همکلاسی هاشون بودم بچه مستعد و محترمی بود ولی هیچ ربطی به بورسیه و چی و چی نداره مشکل مالی داشت و اداری و..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
خوب این هم به بدی همان بورسیه و چی و چی است که یه دانشجوی دکترا مشکل اداری و مالی به این حد داشته باشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
خوب شما بیا بگو چه عاملی باعثش بوده؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
اقای ناشناس همه مشکلاتش را برای شما شرح میداد ؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
آخه ناشناس عزیز 09:44
اگه بورسیه میشد مشکلات اداری و مالیش بصورت خودکار کم میشد دادا.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
عادت داریم کلا همه چیز رو سیاسی کنیم
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
خدا رحمتش کنه. بعد از دوازده سال درس خوندن در بالاترین تراز، مزدش رو گرفت.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
کسی که به آخر دوره دکتری میرسه بدون حساب زمان هایی که برای سه کنکور صرف کرده است، لااقل باید 22 سال درس خونده باشه.

من که از هفت سالگی که رفتم دانشگاه تا حالا که 37 سالمه هنوز دارم درس می خونم و هم هنوز فارغ التحصیل دکتری نشدم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
در تمام ادارات دولتی و شرکتهای نفتی دولتی و خصوصی شده هم همین حکایت است و پست و امتیاز برای بیسوادهای هم کیش و هم باند مدیران بوده و هست. کارمند با تمام توان و استعدادش فقط کار انجام میدهد ....
اگر فکری به حال این سیستم کاری آموزشی بحران زده نشود در آینده شاهد همین وقایع در کل جامعه خواهیم بود
افسوس که برای مدیران و بزرگان باید این مشکل در اهمیت باشد که نیست......
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
جالب اين جا است که رييس دانشگاه تهران خودکشي ايشون رو انکار کرد
علي
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
تاريخ در خصوص عاملان اين وضعيت و اين دوران قضاوت خواهد كرد
شاه غلام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
با این روند این آخرین نفر نخواهد بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
قبول دارم شدید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
سلام دقیقا حال وروز من هم این جوریه .جلوی چشمم کسایی رو هیات علمی کردن ومن با 7سال سابقه حق التدریس و.... نتوانستم عضوهیات علمی بشم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
درد مضاعف اینه که یه عده با مدرک کارشناسی ارشد هیات علمی شدن و بعد با سهمیه همون هیات علمی دکتری قبول شدن و بورسیه شدن ولی اوناییکه خودشون تلاش کردن و دکتری قبول شدن هیچ جایی ندارن چون جاها قبلاً پر شده!!!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
اينقدر از اين داستانها ديده ايم كه اگر روزي حقمان را دادند تعجب ميكنيم.
بهراد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
البته این قضیه صرفاً مربوط به دانشگاه تهران نیست.
دانشگاه شیراز هم تو این مسائل ماشااله برای خودش رکورد داره :(
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
من عضو هیات علمی هستم.صحبت های دکتر زیباکلام درست است.حتی برای من نیز کار کردن در کنار افرادی که تنها باداشتن روابط خاص ودرفقدان الزامات حداقلی علمی موفق به عضو شدن در هیات علمی شده اند سخت و ناامیدکننده است.به راحتی می توانم فهرستی از افرادی را نام ببرم که ازاین شیوه استفاده کرده اند و اکنون عضو هیات علمی هستند.البته در هر مورد سعی شده است استناد به بند،تبصره،قانون یا آیین نامه ای شودتا ظاهر قانونی کار رعایت شده باشدوالبته برای دیگران تفسیرهای خاص از قوانین به عمل نمی آید و به براحتی افراد شایسته ممکن است به حاشیه رانده شوند.اگر مایلید سری به دانشگاه ما بزنید:بوعلی سینا.البته قطعا در همه دانشگاه ها به این موارد کم و بیش برخواهید خورد.پیشنهاد می کنم خبرنگارانتان دست به کار شوند.
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
سلام
خدايش بيامرزد
اما يك انسان فرهيخته و با دانش آيا بايد با يك دست رد به سينه اينگونه خود را فنا كند ؟ درهاي روزگار براي يك انسان نخبه اينقدر بسته نيست كه براي يك استخدام خودكشي كند .
البته در بي عدالتي هاي و حق كشي هاي دولت قبل شكي نيست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
چی بگم. دارم دیوونه میشم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
این احمدی نژاد بلاهایی به سر این مملکت و جونهاش آورد که صدام با 8 سال جنگ سر ما نیاورد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
احمدی نژاد + اصولگراها
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
باور كنيد انتخاب روحاني هم كار احمدي نژاده اگر قبول ندارين مشكل شماست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
یکی میگه سکته قلبی کرده یکی میگه سیانور خورده !! آخه چرا انقد دروغ میگید مسلمانان واقعی!!
رزمنده وجانباز دفاع مقدس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
ضمن تائید مطالب استاد زیبا کلام در جذب های هیات علمی در دانشگاهها ،در دانشگاه ما هم چند نفری با مدرک فوق جذب شدند که چند تا شون اخیرا"اخراج شدند ولی به هر حال وجود تبعیض در استخدام دلیل خود کشی نمی شود به نظر حقیر امتیا زات قانونی وغیر قانونی که به هیات علمی ها می دهند یکی از دلایل شکست این افراد هستند.
کلید عمو پورنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
زیباکلام:کپسول سیانوری را که از قبل تهیه کرده بود با یک جرعه آب در دفتر رییس دانشکده سرمی‌کشد.!!
فرهادی وزیر علوم: این دانشجو در حال حرکت در راهروی دانشکده حقوق بوده است که به طور ناگهانی ایست قلبی کرده و در بررسی‌ها هم همین نتیجه به دست آمده است.
کلید عمو پورنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
یه نامه اعتراضی بزن به سفیر گینه بیسائو که به همتای مغولستانی خودش بگه که اصلا چه دلیلی داره دانشجو به این راحتی به سیانور دسترسی داشته باشه
ناشناس
China
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
نه تها بالِ پر، بالِ نظر بسته است/ قفس تنگ است و در بسته است
زهره
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
وقتی کنکورو کردن آرمان نسل ما وقتی سالهای سال درس میخونی و بعد از مدت ها تحصیل وضعیت کار زندگیت رو میبینی که به هیچی نرسیدی احساس پوچی و یاس میاد سراغت این وضعیت بسیاری از جوونای ماست بی تدبیری مسوولان افزایش ظرفیت ها غول دانشگاه آزاد نابرابری ها...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
درود بر پاکترین دولت تاریخ ایران
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
از نظر زيبا كلام اين خودكشي هم كار احمدي نژاده . بايد يه طوري اون رو به احمدي نزاد وصل كرد هر چند احمدي نژاد و روحاني هر دو سرو ته يه كرباسند
زهره
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
ناشناس: مشکل مالی و اداری که مشکل همه جوونای تحصیل کرده و بیکاره سیاه نمایی رو مسوولان میکنن روحش شاد اون خودکشی ارزشی کرد رفت تا حداقل تلنگری باشه برای وضع وخیم جوونا
نازنين
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
از این افراد در جامعه ما کم نیست اینقدر از این ناحقی ها به خصوص در طی این ۸سال شده به خصوص در مورد استخدام که برای خود من هم پیش اومد ولی چاره آن خودکشی نیست جز بی اهمیت ترین چیزی که در جامعه وجود داره جون مردم! شما فکر میکنید حالا مثلا آقایون دچار عذاب وجدان میشن یا به فکر راهکار می افتند!! از این خبرها در ایران نیست حتی به روی خودشون هم نمی یارن این وسط فقط خانوادش داغدار شد!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
كاش اقاي زيبا كلام حقايق رو همونجوري كه هست ميگفتن نه با نگرش سياسي محض نسبت به يه جريان خاص
اگه حرفهاي اقاي زيبا كلام را درست در نظر بگيريم ان مرحوم در دوره دوم اقاي احمدي نژاد به نااميدي رسيد
سوال من اينجاست در اين دو سال گل و بلبل از نظر اقاي زيبا كلام چه اتفاقي افتاد كه ان مرحوم از نااميدي به خودكشي رسيد؟؟؟
كاش روشنفكران ما مثل گاندي و ماندلا بودن ...راستگو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
هیچی!

این 2 سال حسن آقا واسه مون لالایی خونده تا آرام آرام بمیریم....
totti90
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
وای بر ما و کسانی که حتی از مرگ دیگران هم میخواهیم استفاده جناحی وسیاسی کنیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
آقا يه عده آدم تنبل پُر ادعا نشستن پشت كامپيوتر زِرت زِرت نظر مي دن كه اِِي داد چرا اينجوري شد چرا فلاني خودكشي كرد چرا گراني شد چرا.... فقط مي گن چرا...خَُب برادر من خواهر من تو كل دنيا يه كشور براي من بگو كه همه نشسته بودن پشت كامپيوتر نظر مي دادن بعد الآن از نظر رفاه اجتماعي در سطح بالايي اَن... خب براي به دست آوردن هر چيزي بايد بهايي پرداخت، كه متاسفانه ملت ما ميخوان اين رفاه اجتماعي و اقتصادي به صورت"هلو برو تو گلو" براشون فراهم بشه و نميخوان از خودشون و منافعشون مايه بذارن... تا زماني كه اين رويه ادامه داشته باشه و دانشجوي ما به جاي حركت عَمَلي يا سيانور بخوره يا نظرات بيخودي تو اين سايت و اون سايت بذاره،هيچ تغييري در مملكت ايجاد نخواهد شد ... فرارو به شرف انساني قسمِت ميدم چاپ كن...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
حضرتعالي با اين روحيه پشت كامپيوتر چه ميكني؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
رانتخورانم به ناحق جای ما را اشغال کرده اند

علت فوت این جوان پرکار و پرتلاش ئوره دکتری همین بود

ناحق جای حق نشسته بلند هم نمیشه!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
گل گفتی دو صد گفته چون نیم کردار نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
اينايي كه منفي مي دن همونايي ان كه نشستن منتظر معجزن تا يه حركتي ايجاد بشه تو مملكت!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
درست ميگه... يه عده فقط نشستن و شعار ميدن...
امیدفردا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
واقعا بی غیرت شدیم. همگی مرده ایم...
زائری بوشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
اقای زیبا کلام کاش تامه ای به وزیر کار صنعت و اقتصاد می نوشتی و می گفتی هزینه حق حیات بیشتر از مبلغ دستمزدها است. در این بحران هویتی و بیکاری راهی جزء این باقی نمانده است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
اینکه این وضعیت مملکت جز خجالت برای ما در مقابل نسل آیندمون نداره شکی نیست اما خودکشی موضوعی شخصیه چه ربطی به دولت داره آخه؟
رحیم
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
من فکر میکنم حدیثی از امام صادق (ع) است که انسان در صورتی که از راهی به نتیجه اش نرسید، راهش را عوض کند. اگر در این کشور نشد کشوری دیگر ! واقعاً اگر نخبه بود ایشون ! بهتر از این بود که فعل حرام انجام بده!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
آخرین درسش را چه خوب داد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
دانشجوی دکتری چه معنی داره که هیات علمی بشه باید یک وعده غذا بخوره و در خوابگاه بپوسه!
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
یه سوال درام
اصلا کاری به اینکه ایا اعضای هئیت علمی عادلانه یا ناعادلانه انتخاب میشن نارم فقط میگم که این به اصطلاح دکتر به همین راحتی خودشو کشت !به یه چنین بهانه ای خودشو کشت؟؟
یعنی اون علمش چه بدردش میخورد؟؟نفهمید که ارزش خودش از همه چیز بیشتره مدرک بخوره تو سرش خدا از عذابش کم کنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
بعد وزیر علوم دولت تدبیر و امید به جای اینکه درصدد کشف واقعیت براید و معضل را رفع کند خیلی ساده مبفرمایند این جنجال رسانه ای است ومساله اصلا خود کشی نبوده بلکه سکته بوده است !!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
اینکه هرکس جای خودش نیست مسئله ای عادی شده است!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
ریس دولت و وزیر باید عذرخواهی و استعفا دهند .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
من دقیقا متوجه نشدم
یعنی هرکی هیات علمی نشد یا بهش ظلمی شد ، باید خودکشی کنه؟!!
دفاع بد از دفاع نکردن بدتره استاد!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
شما تو اون موقعیت قرار نگرفتی که بعد از سالها درس خوندن و رسیدن به سن چهل سالگی همچنان بیکار و بلاتکلیف باش و در صورتی که انسانهای نالایق و بی صلاحیت با روابط عضو هیات علمی شده باشند. پس به این سرعت قضاوت نکن
يک دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
نميدانم چگونه از دکتر زيباکلام بابت توضيحاتشان سپاسگزاري نمايم. ايشان با بهترين جملات وضعيت ما دانشجويان دکتري روابط بين الملل و علوم سياسي را توضيح داده اند. سپاس
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
درود بر استاد زیبا کلام.واقعا باعث تاسفه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
بیابید پرتقال فروش را
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
یک نفر هم در چها راه طالقانی کشته شده لطفا آقای زیبا کلام نظر بدهد .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
من از آقای روحانی خواهش می کنم در جذب هئیت علمی دولت به اصطلاح پاک آقای احمدی نژاد (بنده و خیلی از افراد این کشور ایشان واگذار به قیامت کردیم)بررسی کنند .
وتجدید نظر کنید.چشم امید ما جوانان بعد از خدا به شما می باشد
ممد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
من از بینوایی نیم روی زرد
غم بینوایان رخم زرد کرد
چی بگم والا
اوستا
Uzbekistan
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
فرزند وطن فرزند وطن و درد خودش را دارد
به خانواده اش تسلیت می گویم
متاسفانه درجامعه امید کم رنگ است وبرای افرادی که وصل نیستند صد چندان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
همین آدم اگه تو خارج درس خونده بود حلوا حلوا میکردنش میگرفتن سرشون
ناشناس
United States
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
خدا رحمتش کند. فکر میکنم بجای دنبال مقصر گشتن دنبال راه حلی باشیم تا بعدی اتفاق بیافتد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
دوباره می سازمت وطن........
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
خدا بیامرزدش ولی کسی که اینقدر ضعیف است که بافرض صحت مطالب گفته شده دست به خودگشی میزندچگونه میتواندمدرس دانشگاه شودودانشجوی باسوادومتعهد تربیت کند
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
تر خدا هر چیزی پیش می اید به احمدی نزاد نچسبانید بیاییم درست کنیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
متاسفانه تبعيض پاتي بازي باند بازي قوم و خويش بازي در همه جادنهادينه شده است. در سازماني كه من كار مي كنم يك شركت نيمه دولتي بسيار بزرگ و پولدار است از حدود چها مديري كه در اين سازمان سمت داند حتي يكي را توانمند نمي بينم و حتي يك نفر را بدون رانت اين پست را گرفته باشد نمي شناسم . آينده اين شركت معدني كه صادرات يك فلز گرانقيمت را دارد در آينده نزديك ورشكستگي كامل است و بدا به حال سهامدارانش!!

همه نخبگان در حال فرار از اين مملكتند و حق هم دارند چرا كه بايد زير دست افراد كودن و كم سواد رانت خور كار كنند كه هرگز اجازه كار نمي دهند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
از پیامبر (ص) نقل شده از در بین یک گروه بجای یک کس که از همه لایق تر است کس دیگر را سرپرست آن گروه نمایی در خلقت خداوند خیانت کرده ای .( با این حرف برو به پیش )
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
من 30 سالمه و 4 سال درگیر جذب هیئت علمی دانشگاه آزاد بودم، کارم زمان جاسپی درست شد اما با اومدن دانشجو، پرونده های ما دوباره بررسی شد و بعد از دوسال رد شد! هر وقت یاد این 4 سال می افتم حالم بهم بد میشه و اصلا تمایلی به شرکت در هیچ فراخون جذب دیگه ای ندارم. اگرچه 10 سال از ایشون کوچکترم ولی یاس و ناامیدیش رو درک میکنم. دانشجو و معاون آموزشی وقت ایشون رو هم بخدا واگذار میکنم.
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
حق کشی ها در ادارات هم هست جواب می دهند چون مدیر اینگونه تشخیص داده باید اینگونه باشد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
متاسفانه پارتي بازي را مي توان در همه جاي مملكت مشاهده نمود
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین