bato-adv
کد خبر: ۱۶۷۳۷۶
رابطه اصولگرایان با دولت در گفت وگوی فرارو با زیباکلام و ترقی

"تاریخ" در حال تکرار است؟!

صادق زیباکلام معتقد است تقابل های اخیر با دولت حسن روحانی مشابه تقابل جناح موسوم به راست با دولت سید محمد خاتمی است. از سوی دیگر حمید رضا این دیدگاه را رد کرد و گفت: «این تحلیل ها با واقعیت همخوانی ندارد.»
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۰۸ آبان ۱۳۹۲

فرارو- صادق زیباکلام معتقد است تقابل های اخیر با دولت حسن روحانی مشابه تقابل جناح موسوم به راست با دولت سید محمد خاتمی است. از سوی دیگر حمید رضا ترقی این دیدگاه را رد کرده و می‌گوید: «این تحلیل ها با واقعیت همخوانی ندارد.»

برخی تحلیلگران سیاسی انتقادات اخیر اصولگرایان به دولت درباره عملکرد دستگاه دیپلماسی و حمله به دولت به خاطر مذاکره با آمریکا را در راستا تقابل با دولت تفسیر می کنند و این رویکرد را همانند رویکرد جناح راست پس از انتخابات دوم خرداد 76 می دانند. این تحلیلگران عدم رای اعتماد مجلس اصولگرا به برخی وزرای کابینه روحانی را هم در این راستا می دانند.

زیباکلام: رای عدم اعتماد مجلس به صالحی پاسخی به یک گام عقب نشینی دولت بود
صادق زیباکلام استاد دانشگاه در گفتگو با فرارو با بیان اینکه رای عدم اعتماد مجلس به صالحی امیری پاسخی به یک گام عقب نشینی دولت بود گفت: دولت باید بداند که اگر در مقابل زیاده خواهی ها عقب نشینی های کند، نه تنها جناح راست به لاک مصالحه جویی نمی رود بلکه گارد حمله می گیرد. بنابراین آقای روحانی باید بداند موفقیت دولتش در گرو ایستادگی است نه عقب نشینی.

وی آغاز روند فشار بر دولت را مشابه فشارها در دوره پس از دوم خرداد ارزیابی کرد و گفت: اگر به عقب برگردیم یعنی به ماه های پس از دوم خرداد76، مشاهد می کنیم که تا چه اندازه فضایی که اکنون در آن به سر می بریم مشابهه آن فضا است.

وی افزود: در انتخابات ریاست جمهوری 2 خرداد 76 جناح راست، همچون انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد 92 غافل گیر شدند چرا که انتظار رای 22 میلیونی سید محمد خاتمی را نداشتند، کما اینکه انتطار پیروزی حسن روحانی در انتخابات 24 خرداد را نداشتند.

این تحلیل گر مسائل سیاسی تصریح کرد: بنابراین آن زمان جناح راست در پی شوکی که از این شکست دریافت کرده بود، در بهت و حیرت فرو رفته بود مدتی به لاک خودش رفت و تا مدتی صدای چندانی از آنها شنیده نمی شد، هر چند این سکوت موقتی بود آنها بعد از مدتی کم کم متوجه شدند که قدرتشان تنها متکی به رای مردم نیست پس بنابراین فارغ از رای و نظر مردم آنها هم چنان توان زورآزمایی دارند.

وی تاکید کرد: بنابراین از آن نقطه به بعد جناح راست از لاک دفاعی خود خارج شدند و پس از آن شاهد بروز بحران هایی در روند حرکتی دولت اصلاحات بودیم.

زیباکلام ادامه داد: بعد از آن هم شرایط را برای دولت آقای خاتمی آنقدر تنگ کردند که این دولت در تحقق همه وعده هایش ناکام ماند که همین امر موجی از ناامیدی در طبقه متوسط به پایین جامعه از توان اصلاح طلبان در عرصه حکومت داری به وجود آورد بنابراین شاید انتقال رای مردم از دولت اصلاحات به دولت مهروز احمدی نژاد ریشه در همین سنگ اندازی های جناح راست داشته باشد.
  
ترقی: این تحلیل ها جوسازی است
اما معاون امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با فرارو در مخالفت با این اظهار نظر و تحلیل هایی از این دست گفت: طرح موضوعاتی همچون تکرار تاریخ، یا آغاز تقابل با دولت همانند آنچه که دولت اصلاحات مدعی آن بود و آغاز مانع تراشی‌هایی منتقدان اصولگران در مسیر دولت را به هیچ وجه قبول ندارم و معتقدم از اصل تحلیل‌هایی این چنینی با واقعیت همخوانی ندارند.

حمید رضا ترقی، گفت: طرح تحلیل‌هایی از این دست جوسازی‌های بی‌جهتی است که از سوی جریانات تندروی اصلاح طلب مطرح می‌شود تا هر صدایی غیر از صدای دولت را خفه کنند.

وی افزود: طبیعتا تلاش برای ساکت کردن صدای منتقدان با طرح ادعای آغاز تقابل با دولت هم، با معیار‌ها و ارزش‌های حاکم بر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مغایر است و هم، با شعارهای دولت آقای روحانی.

ترقی با بیان اینکه دولت آقای روحانی با شعار اعتدال سر کار آمد و انتظار می‌رود که به این شعار هم پایبند باشد و پایبندی خودرا در عمل نشان دهد گفت: یکی از شاخصه‌های اعتدال نقد پذیری و تحمل صدای منتقدان است. تلاش دولت و همراهانش برای ساکت کردن صدای منتقدان آن هم با جوسازی و طرح ادعای تقابل با دولت هیچ نسبتی با اعتدال ندارد.
 
این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه تقابل با دولت با شاکله روحیه اصولگریان هم مغایرت دارد گفت: موضوعاتی از این دست با بزرگ نمایی کردن نقد‌ها و ایرادات به اشکالات دولت بیشتر توسط جریان‌های تندروی اصلاح طلب با هدف حذف رقیب از صحنه سیاسی و هموار کردن میدان را برای تاخت وتاز‌های بعدی مطرح می‌شود.

زیباکلام: تاریخ در حال تکرار شدن است!
زیباکلام در ادامه گفتگو با فرارو با اشاره به فضای پس از انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و فضای پس از آن گفت: نمی خواهم بگویم تاریخ در حال تکرار شدن است اما تشابه هایی زیادی وجود دارد که فضای پس از 24 خرداد 92 یادآور فضای پس 2 خرداد 76 می شود.

این استاد دانشگاه افزود: با این حال این دو فضا تفاوت های هم دارند از جمله آنکه جناح راست آن زمان و اصولگریان اکنون نسبت به گذشته خیلی ضعیف تر شده است و آن یکپارچگی سابق را به دلیل انشقاق ها و انشعاب ها ندارد. از سوی دیگر کشور با بحران هایی روبرو است مهمترین آن بحران اقتصادی، که این بحران در دوره پس از انتخابات ریاست جمهوری 2 خرداد وجود نداشت تورم آن زمان به 45 درصد نرسیده بود و دولت هزاران میلیارد تومان کسری بودجه نداشت.

وی ادامه داد: بنابراین اصولگریان اکنون پذیرفته اند که کشور با چنین بحران اقتصادی روبرو است از این رو باید به دولت فرصت داد که از این بحران برای آینده خود اصولگریان هم که شده عبور کنند. با این حال این اجازه اصولگریان در ایجاد تحول تنها محدود به عرصه اقتصادی می شود و آنها در ازای فراهم کردن این فرصت می خواهند عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... را تحت کنترل داشته باشند و مانع از تحقق شعارهای دولت در این حوزه ها شوند.
 
زیباکلام تصریح کرد: ممکن است که اکنون دولت این بده بستان اصولگرایان را درک کرده باشد اما یقینا باید به این درک هم برسد که نمی شود در عرصه اقتصادی موفق شود اما در عرصه سیاسی و اجتماعی نه و به طور کلی نمی شود موفقیت در یک عرصه را فدای عرصه دیگر کرد به این معنا که چون کشور در حوزه های اقتصادی و سیاست خارجی با بحران روبرو تمرکز دولت بر این دو عرصه باشد و موفقیت در این دو عرصه می تواند بر ناکامی ها در سایر حوزه ها سرپوش بگذارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: موفقیت دولت حسن روحانی در عرصه اقتصادی گره خورده است به موفقیت در عرصه سیاست داخلی و خارجی، گره خورده است به عرصه فرهنگی و اجتماعی و ناکامی در یک عرصه با ناکامی در عرصه های دیگر همراه خواهد بود.

وی گفت: آقای روحانی باید بداند دست روی دست گذاشتن هیچ کمکی به پیشرفت نمی کند. او باید بداند که اگر می خواهد شرایطی مشابه آقای خاتمی را پیدا نکند ضروری است با اتکا به آرای 19 میلیونی خود ارتباط بیشتری با مردم داشته باشد و از کلی گویی و در لفافه صحبت کردن پرهیز کند.

این تحلیل گر مسائل سیاسی افزود: روحانی نمی تواند گامی از پیش بردارد بدون آنکه اوضاع و احوال را آنطور که هست بگوید و اینکه تصور کند که اگر در مقابل خواسته های زیاده خواهانه مخالفان عقب نشینی کند آنها را به تعامل وامی دارد سخت در اشتباه است. این جناح بارها ثابت کرده است که در مقابل یک گام عقب نشینی رقیب دو گام پیش روی می کند.

ترقی: برخی فکر می‌کنند معنای تعامل با دولت سکوت در برابر همه اقدامات آن است
ترقی در ادامه گفتگو با فرارو درباره طرح انتقاداتی که به اصولگریان پیرامون تلاش دولت برای مذاکره با آمریکا و رفع تنش و اختلافات با این کشور در ماه‌های گذشته مطرح می‌شود نیز گفت: متاسفانه بعضی‌ها تصورشان این است که ما هیچ دشمنی با آمریکا نداشته و نداریم پس نباید بگوییم بالای چشم آمریکا ابرو است.

معاون امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه این عده که معتقدند، معنای همراهی و تعامل با دولت سکوت در برابر تمامی اقدامات دولت است گفت: تاکید بر دشمنی میان ایران و آمریکا حرف دسته و گروه خاص نیستی، حرف ملت است. مردم ایران نمی‌توانند به سادگی جنایت‌های ۶۰ ساله گذشته آمریکا علیه کشورشان را فراموش کنند تا دولت‌های دو کشور بخواهند مذاکره‌ای با یکدیگر داشته باشند.
 
وی افزود: مگر می‌شود چون دولت تصمیم گرفته است با آمریکا مذاکره کند از مردم بخواهیم هر نوع واکنش قلبی و واقعی خود در قبال این کشور را متوقف کنند یا مثلا به سر دادن شعار مرگ بر آمریکا پایان دهند. اساسا با کدام مجوز می‌توان به مردم گفت که از ابراز احساسات علیه آمریکا منع شده‌اند.

ترقی ادامه داد: بنابراین در همین راستا ممکن است عده‌ای از مردم انتقاداتی را نسبت به سیاست‌های در پیش گرفته شده از سوی دولت به خصوص در قبال آمریکا مطرح کرده یا مطرح کنند که این انتقادات به هیچ وجه به معنای تقابل با دولت نیست. اتفاقا طرح این انتقادات به نفع دولت هم محسوب می‌شود و می‌توان قدرت چانه زنی دولت در مذاکرات را بالا ببرد.

وی با تاکید بر اینکه منتقدان به سیاست خارجی دولت با اصل مذاکره ایران و آمریکا مخالفتی ندارند گفت: مذاکراتی که میان ایران و آمریکا شکل گرفته است اساسا برای رفع دشمنی میان دو کشور نیست این مذاکرات تنها برای حل برخی سوء تفاهمات و منازعات است.

معاون امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه حال چون مذاکراتی میان ایران و آمریکا شکل گرفته است باید تاریخ دشمنی‌های آمریکا با ملت ایران را به فراموشی سپرد یک اشتباه بزرگ است گفت: اصلا کسی چه کسی به دولت چنین اجازه‌ای را می‌دهد که دشمنی با آمریکا را نادیده بگیرد و به نوعی این کشور را برای ۶۰ سال دشمنی با ملت ایران ببخشد.

وی درباره راه‌های پایان دشمنی ایران و آمریکا نیز گفت: طبیعتا راه پایان دشمنی دو کشور‌‌ همان راهی است که امام راحل و مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشته و دارند و آن عذرخواهی رسمی از ملت ایران، پایان دادن به سال‌ها دشمنی با ملت ایران، آزاد کردن اموال بلوکه شده ایران و توقف تمام تحریم‌های ظالمانه خواهد بود.

ترقی در خاتمه با تاکید بر اینکه اصولگریان بنای تقابل با دولت را ندارند گفت: دولت متاسفانه با مشکلات جدی روبرو است که مهم‌ترین آن مشکلات اقتصادی است هرچند مشکلات سیاسی و اجتماعی به جای خود برای دولت دردسر آفرین است بنابراین دولت با مشکلات بالقوه‌ای که نمی‌تواند با فرافکنی مسوولیت آن را به گردن جریانات سیاسی منتقد بیندازد به نظر می‌رسد اصلاح طلبان تندرو هم قصد اقداماتی در آینده دارند که اکنون با طرح موضوعاتی از این دست که اصولگرایان روند تقابل با دولت را آغاز کرده‌اند دست پیش گرفته‌اند تا بحران‌هایی خود ساخته را به گردن رقیب بیاندازند.
روح الله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
به نظر من صحبت های آقای زیباکلام منطقی تر است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
« موفقیت ... در گرو ایستادگی است نه عقب نشینی.» خوب اینکه همان استراتژی پیشنهادی و منش طرف مقابل در یک سطح بالاتر است!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
امیدوارم این دفعه تاریخ را مردم بنویسند.
sina
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
«دولت باید بداند که اگر در مقابل زیاده خواهی ها عقب نشینی های کند، نه تنها جناح راست به لاک مصالحه جویی نمی رود بلکه گارد حمله می گیرد»؟!انصافا کدام آدم معتقد به منافع ملی آنهم در این برهه حساس، دو جریان سیاسی کشور را به تخاصم و نزاع فرمی خواند؟!استاد زیباکلام! شما که انتخابات را بردید و جریان طرفدار سیاستمدار همیشه موردعلاقه ات آقای هاشمی بر مسند نشسته اند، پس سعی کیند پیرو سیره پیامبر پس فتح مکه باشید که در برابر آن فرد معلوم الحال که گفت:«الیوم یوم الملحمه؛امروز روز انتقام است»، پیامبر رحمت فرمودند ندا بدهیدکه:«الیوم یوم المرحمه؛امروز روز رحمت و بخشش است».
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
sina

انتخابات برگزار نمی شود که فقط به کشور های دیگر بگویند ما هم مردم سالاری داریم!!

انتخابات برگزار نمی شود چون قانون گفته هر 4 سال باید برگزار شود!!

انتخابات برگزار می شود تا

1- نظر وخواست اکثریت جامعه برای نحوه مدیریت جامعه در 4 سال آینده مشخص شود

2- از هرج و مرج نظرات در جامعه جلو گیری شود
3- رای مردم تزیینی نیست!

بنابراین تا زمانی که اقلیت شکست خورده در انتخابات ( به خاطر منافع شخصی و گروهی شان ) نخواهند به نتیجه انتخابات و خواست اکثریت مردم تمکین کنند و درمقابل ملت ایران بایستند و آفرادی مثل شما از تنها منتخب واقعی مردم بخواهد در مقابل منافع اقلیت شکست خورده در انتخابات سر تعظیم فرود آورد

این نه تنها ظلم آشکار بلکه طنز تلخ تاریخ است!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
سینا

تو فرق انتخابات رسمی وقانونی در یک کشور و جنگ بین دو سرزمین رو نمی ونی که اون مثال رو زدی؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
اقای ترقی چرا 8 سال سکوت کردید
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۸۱
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
بله تاریخ همیشه در حال تکرار شدن است، ولی ایکاش آنهایی که باید از آن پند بگیرند، به خودشان بیایند!
علی ذوست
UNITED STATES
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
به آقای ترقی بگویید آیا زمانی که نامه های فدایت شوم و بی پاسخ به امریکا نوشته میشد امریکا از ملت ایران عذر خواهی کرده بود ؟؟؟
چرا آن زمان رگ دشمن تراشی شما باد نمیکرد و دولت را دولت .... میخواندید ؟؟
ظاهرا حلوای ان دولت زیر زبان حزب شما مزه دیگری داشت.
پس لطفا از طرف "ملت ایران" حرف نزنید . حد خودتان را بشناسید که و باندازه 7 درصد مردم حرف بزنید.
حامی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
آقا شما را به خدا قسم می دهیم
دست از این دعواهای سیاسی که همش برای قدرته بردارید
مردم تا کی باید اسیره این دعواهای سیاسی شما اقایون باشند
معیشت مردم در خطره به خاطر خدا هم که شده کمی به فکر مردم باشید
آقا ما نه اصلاح میخوایم نه اصول ما آرامش امنیت اقتصاد درست و درمون میخوایم همین و بس...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
حامی جان

اتفاقا" دعوا سر معیشت و زندگی آبرومندانه مردم است

عده ایی می گویند ایران وتمام ثروتش مال ماست و عده ایی می گویند ایران وثروتش متعلق به همه ایرانیان است!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
کلی گویی ودر لفافه گویی رو خیلی خوب گفتید دکتر جان!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
دقیقا تاریخ تکرار میشود آقایان اصولگرا باید بفهمند که اگر مردم قبولشان داشتند به آنها رای می دادند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
بهتر است به نظر عميق آقاي زيباكلام توجه كنيد كه «نها بعد از مدتی کم کم متوجه شدند که قدرتشان تنها متکی به رای مردم نیست پس بنابراین فارغ از رای و نظر مردم آنها هم چنان توان زورآزمایی دارند.»
حامد
UNITED KINGDOM
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
چقدر رو دارید شماها.انگار نه انگار که 12 سال است هیچ کاندید اصلاح طلب رای نمی آورد.مردم فقط برای وضعیت اقتصادی به روحانی رای دادند تمام.
بنده عاصی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
حامد جان، انگار یادت رفته حدادعادل تو مناظرات به صراحت گفت اصلا احمدی نژاد اصولگرا نیست. پس شما چند ساله رای نیاوردید؟! یعنی مردم به اندیشه فرهنگی اصولگراها رای میدن؟!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
جامد؟؟؟؟؟؟؟؟ تو بازم اينجايي كه !!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
آقای ترقی:

آیا مرگ بر آمریکا کنش واقعی دل مردم است؟

اگر اینطور است چرا رفراندوم برگزار نمی کنید؟
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
واقعا مرگ بر آمریکا حرف ایرانی وطن دوست و ملی گرای واقعیست
آخر مگر از دشمنی امریکا علیه این ملت چیزی کم شده؟ واقعا هشت سال تمام قد چه کسی از صدام علیه ایران حمایت کرد؟ و هزاران دلیل دیگر..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
احمدی نژاد پاشنه آشیل اصولگرایان شد به طوریکه موضع آنها را به ضعف کشاند و البته برخی نا گفته ها را در مورد آنها روشن ساخت. در کنار فجایعی که او به بار آورد، شاید بتوان این آشکارسازی هویتها را مدیون احمدی نژاد دانست. آنها حداقل 6 سال تمام قد از او دفاع کردند و مجازاتش را دیدند. امیدوارم در قالبهای دیگر یا اسمهای خود را بازسازی نکنند.
سهیلا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
صحبتهای استاد زیبا کلام واقعیت در حال حاضر رو بیان میکنه و شما آقای ترقی بهتر از جانب ملت حرف نزنی ملت ایران بر دشمنی با امریکا هیچگاه تاکید نداشته و ندارند بلکه این تاکید شما و همان اقلیت 4 میلیونی است مردم ایران خواهان صلح با همه دنیا از جمله امریکا هستند و سخنی با جناب روحانی عزیز ما ب شما رای دادیم که شاهد تغییر اوضاع باشیم اما متاسفانه هنوز شاهد جولان تندروها هستیم ما را نامید و پشیمان نکنید .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
زهرطرف کشته شودبه سودروسیه است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
بخدا اگر اين دفعه هم نگذارند دولت مردمي موفق شود نه از تاك نشان ماند و نه ازتاك نشان
طاهره
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
من تعجب می کنم از رییس جمهور محترم که چرا یک فرد غیر ورزشی را به مجلس معرفی می کند. تحلیل های آقای زیبا کلام هم سیاسی است چرا فکر کنیم اگر مجلس به فردی مثل امیری صالحی که واقعا به درد ورزش نمی خورد رای اعتماد نداد در مقابل رییس جمهور قرار گرفته است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
ما (مردم) از روسیه هم دلخوشی نداریم و می خواهیم از فردا شعار مرگ بر روسیه هم سر بدهیم. ولی آیا نیروهایبه اصطلاح خودجوش مردمی می گذارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
همطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
نظر آقای دکتر زیبا کلام درست است و اصولگرایان درصدد پیاده سازی برنامه خود مثل زمان آقای دکتر خاتمی هستند . مردم باید به هوش باشند که هستند . حداقل تا 4 دوره دیگر اصولگرایان به قدرت نخواهند رسید.
ک م
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
بخش بزرگی از اصولگرایان تکنوکرات هستند
یا بقولی اصولگرایان اصلاح طلب

این بخش شامل کسانی ازجمله قالیباف است که تندروان بیشتر با این گروه مشکل دارند تا با اصلاحطلبان.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
با این نظر زیباکلام که اصولگرایان تنها در عرصه اقتصادی به دولت فرصت داده اند تا اوضاع را بهبود دهد موافقم. از نظر جناح راست تنها وظیفه دولت روحانی جمع کردن گندی است که آنها طی مدت 8 سال به کشور زده اند و بعد هم باید کشور را باز تقدیم خودشان کند.
یک خواننده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
چرا آدمهایی مثل ترقی فکر می کنند حف آنها حرف ملت ایران است؟!!! اگر راست می گوئید فقط یک بار برای همیشه رابطه با آمریکا را به رای مردم بگذارید تا واقعا مردم حرف خود را از آن طریق بگویند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
نمی دونم چرا همه این ها در صحبت هایشان از جانب "ملت"، "مردم" و ... حرف می زنند بابا زشته لااقل بگین "بخشی از ملت" آخه شما که صاحب و نماینده و قیم و سخنگوی ملت هفتاد ملیونی نیستید. شاید هم منظورتون از ملت" چهار میلیون نفر است" اگه اونطوره باید گفت " یک بیستم ملت یا بخشی از ملت"!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
یعنی اقای زیباکلام حداقل درس های سیاست را هم نمی دانند یعنی هر حزب در هر جای جهان به منفعت های خودش فکر میکند الان جمهوری خواهان دولت امریکا را تعطیل کرده اند برای رضای خدا بوده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
شما به بزرگی خودتون ببخشید .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
در تاریخ ایران همیشه قدرت دست کسانی بوده که مردم را قبول نداشته و فقط به دنبال منافع شخصی و گروهی خود بوده ان و متاسفانه همیشه هم در جنگ قدرت برنده شده اند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
قربون دهنت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
عدم معرفی توفیقی اعطاء اعتماد به نفس به جناح راست بوده است که فشارهایشان تاثیرگذار هست. روحانی نباید اشتاباهات خاتمی را تکرار کند. بنده هم موافق تعامل هستم و ایجاد تنش خوب نیست ولی شاکله جناح راست بر اساس تنش و درگیری بنا شده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
آقای دکتر فضای تعاملی از ایجاد تنش و درگیری بهتر جواب میده .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
مردم سالاری دینی یعنی احترام اقلیت به خواست اکثریت جامعه.

تعامل یعنی احترام اقلیت به نتیجه رای مردم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
این تعریف شماست اما واقعیت اینه که جناح مقابل تمام قدرت را در دست دارد . این واقعیت را بپذیرید .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
ناشناس 10:18

یعنی مردم بپذیرند که انها نمی توانند در سرنوشت خود تغییری ایجاد کنند

یعنی مردم واقعیت را بپذیرند که در این کشور علی رغم تعیین رییس جمهور هیچ قدرتی ندارند و رییس جمهور یک تدارکاتچی بیش نیست؟!

یعنی مردم بپذیرند رعیت اربابانشان ( اصول گرایان ) هستند؟؟!! وهمیشه باید تابع خواست آنها باشند !!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
ناشناس بالایی دقیقا منم میخواستم همینو بگم ولی گفتم احتمالا سانسور میکنن . بله منظور من دقیقا همینه و این واقعیت کشور ماست .البته متاسفانه .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
اين يك اصل در تاريخ است كه تاريخ هيچگاه تكرار نمي شود. ممكن است عده اي فكر كنند با تكرار كارهاي گذشته شان به همان نتايج مي رسند اما گذشت زمان شرايط را چنان تغيير مي دهد كه نتايج هيچ عملي با تكيه به تاريخ قابل پيش بيني نيست.
الان هم اگر اصولگرا فكر مي كنند همان نتايج زمان خاتمي را خواهند گرفت كاملا در اشتباه هستند.
عملكرد يك دوره مديريت خودشان بر كشور؛ شرايط تحريمي؛ عقب ماندگي اقتصاد كشور از همسايگان و جهان؛ پيشرفتهاي تكنولوژيك دنيا؛ شرايط منطقه اي و جهاني؛ سطح آگاهي مردم
هيچكدام مانند زمان خاتمي نيست.
ناظر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
شخصی گفته است که تاریخ تکرار میشود ، اما بصورت کمدی . اما جناح راست نمیداند که تکرار اعمال انان در بعد از دوم خرداد مسلما منجر به یک تراژدی خواهد شد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
با اقای زیبا کلام موافقم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
یک گام عقب نشینی دولت مساوی است بادو گام جلو امدن اصول گرایان‏!‏‏!‏‏!‏؟
سينا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
چه خوب است كه افاي ترقي از جانب ملت صحبت نكنند .ايشان از كجا مي دانند كه نظر ملت ايران در رابطه با دوستي و ذشمني با امريكا چيست؟ ايشان مي توانند به عنوان فردي از احاد ملت نظر خود را بگويند.اما نظر اكثر ملت نظر منتخب انها در انتخابات رياست جمهور است. و چه خوب است كه همه ما به نظر اكثريت جامعه احترام بگذاريم. اين شرط انصاف و ازادگي است/
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
از میزان عصبانیت امثال ترقی از نظرسنجی در مورد ارتباط با غرب می توان به خیلی نکات پی برد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
الان احمدی نژادبودوزیرمعرفی نمیکردببینن چیکارمیتونن بکنن!این مجلس فقط احمدی نژادرومیخواد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
ترقی: یعنی عقب گرد به سمت پایین از بعضی از جهات که برسی نماییم.

زیبا کلام واقعیت را بیان می کند

اصولا تفگر اصول گرا ها این استکه در یک دایره بسته فکر می کنند.و تصور می کنند که حرف اسلام را می زنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
من به خاطر عدم قاطعيت هيأت دولت يازدهم در انتخاب يك استاندار با سابقه‌ي روشن سياسی براي استان يزد با آقای زيباكلام موافقم. آقای خاتمی هم سال اول رياست جمهوريش با ظلم و تبعيض فاحش در تعيين حوزه‌های انتخابيه‌ی استان يزد در مجلس، مردم همه‌ي استان جز شهرستان اردكان را از خود مكدر كرد و حالا آقاي روحانی با انتخاب يك استاندار اردكانی. حيف نبود آقاي روحانی؟ حيف نبود آقاي خاتمی؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
مگه اردکان جزو استان یزد نیست؟
عزیز برادر یعنی استاندار فقط باید از خود شهر یزد باشد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
مساله اینست که بعضی از مردم خودی هستند و عده ای نخودی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
و عده اي بيخودي
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
هر دو نفر از طرف مردم صحبت میکنن . یک رفراندوم چاره کار است که پرونده یکی از طرفین را برای همیشه ببندد . اگر هر دو طرف جرات داشته باشند . هر کی با رفراندوم موافقه مثبت بده . البته اگه فرارو بذاره ، که بعید میدونم .
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
آقاي زيبا كلام بر خلاف نظر شما اين دولت ، دولت تدبير و اميد نيست و قابل مقايسه با دولت خاتمي نيست. دولتي كه وزراي آن علاقه مند به گراني دارند (نعمت زاده، طيب نياو ...) . مردم قطعا در چهار سال آينده به روحاني راي نحواهند داد
محمدزاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
علی جان کسی موافق گرانی نیست ولی گویی نمی دانی که دولت گذشته بجای پول ناشی از درآمد کلان فروش نفت تنها بدهی های هزاران میلیاردی به ارث گذاشته و رفته و حامیانشان هم پاسخگو نیستند. من و شما بجای وزرای دولت روحانی
چه کاری می توانیم بکنیم؟؟ ضمن اینکه گرانی گاز و برق و ... مصوبه مجلس هست که باید از اول سال 92 اجرا می شد ولی دولت گذشته قانون را اجرا نکرده و دولت فعلی مجبور است آنرا اجرا نماید
من خودم یک کامند مستاجر هستم و فشار زیادی را تحمل می کنم ولی امید دارم که دولت هر چند با سختی اقتصاد را از مسیر غلط گذشته به مسیر درست برگرداند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
با علی موافقم

محمد زاده سفسطه کرده!
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
مردی دکتر زیبا کلام مرد
همه که مثل شما جیگر رک و رو راست حرف زدن ندارند
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
اقاي روحاني نبايد اشتباه استراتژيك خاتمي را مرتكب شوند درصورت كارشكني عوامل افراطي وباندهاي قدرت وثروت سريعا" به ملت اعلام كند وحتي اگر لازم باشد خودش ودولتش استفعاء كنند.تامين منافع ملي همشيه درقدرت ماندن نيست گاهي لازم است براي معرفي كردن علل عقب ماندگي ها ؛ازقدرت كناره گرفت .بااينكار ضمن حفظ مواضع اصولي خود عوامل اخلال درسيستم معرفي ميشوند .انجا ديگرملت خودش تصميم ميگيرد .
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
من هم باآقای ترقی موافقم اماآقای روحانی هم بایدبداندتعامل واعتدال به معنای سکوت درمقابل زیاده خواهان نیست .بایدبامردم رک وصادقانه حرف بزنندومطمئن باشندکه ازطرف مردم حمایت می شوند
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
جناح راست بویژه طیف تندرو آن هرجادولتی که باآنها همسو نلاشد ولو راست میانه راتحمل نخواهد کرد وبا هرگام پسروی یک گام جلوترخواهد آمدوخوش خیالی است اگر فکر کنند آنه ذره ای به رای آقای روحانی اهمیت می دهنذ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
جناب اقاي تر قي سري به خيابان هاي شهرتان به عنوان يك ناشناس بزنيد متوجه ميشويد كه ٩٠ در صد مردم مخالف شعار مرگ بر امريكا هستند كما اينكه نتايج نظر سنجي ها همين بوده ، لطفا شما فقط از طرف خودتان وحزب خودتان سخن بگوييد نه از طرف مردم
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
تاریخ تکرار می شود. یک بار تراژدی و یک بار کمدی..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
حالا ببینید آیا مثل دوره خاتمی که تمام تقصیرها در مذاکرات هسته ای به گردن دولت اصلاحات افتاد مذاکرات با آمریکا هم اینگونه نمی شود من قول می دهم همان جریان دوباره تکرار شود
میراقا طلبه جانبا ز ازقم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
دقیقا مشابه همان سالها است که زیبا کلام گفته اند.دردشمنی امریکا هیچ تردیدی نیست اما مگرنباید بادشمن قلدری مثل امریکا بامدارا رفتار کرد ؟؟؟مگرپایش را به خرخره تان نگذاشته است که فشار می دهد جانتان درآیدو خفه شوید ؟آیا نبایدبامذاکره ونرمخوئی پای نحسش را ازخرخره بیرون کشید؟؟؟این وضعیت را شما راستی ها به وجودآورده اید حالا عوض عذرخواهی وکمک به دولت کار شکنی می کنید؟؟؟ چقدرپرروتشریف دارید؟؟؟شما ده درصد ملت هستید . آیا گروگان گیری دیپلمات های امریکا یادتان رفته است؟؟؟شما مگرباشوروی صلح نکردید ؟؟؟باامریکا چه فرقی دارد؟؟؟نه شرقی ونه غربی هنوز بالای در وزارت خارجه تلالوئ میکند چراازروش منطقی کناره می روید؟؟؟ درثانی ازاین شعار مرگ ...تابحال چه سودی برده ایدغیرازضررش؟؟؟ مگرخداوند ازفحش دادن به دیگران حتی مشرکان نهی نکرده است؟؟؟ ولاتسبوا الذین یدعون من دون الله...> راخونده اید؟؟؟ چگونه مسلمان هستید؟؟؟هیچ تئاملی نموده اید آقای ترقی ؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
ای ول سید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
منفعت طلبی و دنیازدگی !!
یک هموطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
آقای روحانی تجربه تاخت و تاز ویرانگر 8 سال دولت مهرورز احمدی نژاد و مماشاتی که در سطوح بالای نظام با فجایع ایشان بعمل آمد همگی نشان میدهد اگر دولت شما کمی محکم بایستد و از خواسته های مردم کوتاه نیاید جناح راست را مجبور به کوتاه آمدن و سکوت خواهند کرد ترا بخدا محکم باشید و کوتاه نیایید
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
جناب ترقی یه سوال دارم صادقانه جواب بدهید ایا تو منزل فرزند بیکار دارید.. میدونی بی پولی چیه.. میدونی قسط قرض چیه ... پس مرحمت کنید یک بار جای خودتان حرف بزنید نه جای مردم...
mohammad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
تا افراد افراطی اجازه دارن هرچی میخوان بگن همینه که هست
مهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
این تاریخ نیست که تکرار می شود ! این اشتباهات ماست که تاریخ را تکرار می کند!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
آفرین

فکر می کنم منظور زیبا کلام هم همین باشه احتمالا"!!
ناشناس
-
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
روحانی اراده مخالفت با اقتدار گرایان را ندارد
متاسفم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
و دودش تو چشم مردم میره.
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
آقایانی مثل ترقی باید در جامعه بگردند و ببینند نظر مردم چیست نه اینکه نظر شخصی خودشان را نظر مردم بدانند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
آقای زیباکلام آقای خاتمی هزار بار بیشتر از روحانی به وعده هایش عمل کرد پس از آب گل آلود ماهی نگیرید و سعی نکنید ناکامی های روحانی و وادادند هایش را با دوران خاتمی مقایسه کنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
از سرخوردگی عمومی مردم وروی کار آمدن "مرد هاله ایی " کاملا" مشخصه خاتمی با رای و حمایت ملت به خودش چه کار کرد

البته قبول دارم روحانی بدتر از اوست!

اما در نهایت آنکس که از قصور روسای جمهور به عذاب می افتد مردم ایران هستند!
هموطن
UNITED STATES
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
من کلا از همه چیز ناامید شدم به آقای روحانی احترام میگذارم و رای هم دادم اما در مجموع از رای دادنم پشیمان شدم چون اصلا فاضای شادی دیگر در جامعه نیست البته نه بخاطر آمدن آقای روحانی که انتخابش مردم را چند روزی شاد کرد بلکه به خاطر این که بازهم یک عده تند رونمیگذارند کارها درست پیش برود ناامید شدم و خسته چون8سال دوره احمدی نژاد فقط بدبختی و گرانی و حرف مفت شنیدیم حالام که یکی میخواد کار کنه بازم این تندروها و از خودراضیان و کسانی که فکر میکنند فقط خودشان میفهمند و بجای مردم تصمیم میگیرند باز دارند زیاده روی می کنند به نظرم باید به همه چیز دیگر بی اعتنا بود تا بلکه سر عقل آیند این آقایان و بادمجان دورقاب چین ها!!!!البته منافعشون هم خب نمیتونن بگذرند اما هرچیز روزی بهر حال تمام میشود!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
زنده باد خاتمی،زیبا کلام و اعتدال
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
و اصلاحات
رضا
CANADA
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
آقای ترقی درزمان هاله نور زبانتان کجا بود؟
ناظر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
بهتر نیست فرارو از معاون امور بین الملل موتلفه برای تحلیل مسائل جهانی استفاده کند . چنین فرصت هایی کم به دست می آید .
مجله فرارو