صفحه نخست

سیاست

ورزشی

علم و تکنولوژی

عکس

ویدیو

راهنمای بازار

زندگی و سرگرمی

اقتصاد

جامعه

فرهنگ و هنر

جهان

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۱۵۵۴
آنچه امروز تحت عنوان حجاب اختياري مطرح است و رسانه‌هاي خارجي به آن دامن مي‌زنند، ظاهري دارد و باطني و به قول شاعر «صورتي در زير دارد آنچه در بالاستي». ظاهر قضيه اين است كه مي‌خواهيم در داشتن روسري آزاد باشيم.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶

علی مطهری در روزنامه اعتماد نوشت: آنچه امروز تحت عنوان حجاب اختياري مطرح است و رسانه‌هاي خارجي به آن دامن مي‌زنند، ظاهري دارد و باطني و به قول شاعر «صورتي در زير دارد آنچه در بالاستي». ظاهر قضيه اين است كه مي‌خواهيم در داشتن روسري آزاد باشيم.

اما وقتي تعمق مي‌كنيم مي‌بينيم بعيد است اين روسري نيم‌بند كه فلسفه پوشش اسلامي را هم تامين نمي‌كند آنقدر مزاحم باشد كه افرادي براي حذف آن حاضر به در خطر قرار دادن خود باشند، بلكه هدف، بالاتر از اين حرف‌هاست و آن اينكه بعد از حذف روسري، نوبت به پوشش‌هاي ديگر مي‌رسد تا به نقطه آخر يعني خيابان‌هاي اروپا و امريكا و شمال تهران در زمان رژيم گذشته برسيم، چيزي كه تحقق آن همان و بيرون رفتن روح فتوت و رشادت و شجاعت و آرمان‌خواهي از وجود جوانان و ميانسالان و كهنسالان همان.

وقتي از طرفداران حجاب اختياري سوال مي‌كنيم مرز اين اختيار كجاست، پاسخي ندارند جز اينكه جامعه اروپا و شهرهايي مثل آنتاليا را نشان بدهند و در نهايت بگويند برهنگي، كه بيماري امروز دنياي ما است و به عقيده محققان اجتماعي مديريت جهاني آن با صهيونيسم است چرا كه تا هفتاد هشتاد سال پيش حتي زنان اروپا نيز از پوشش قابل قبولي حتي با روسري برخوردار بودند و اين وضعيت رسوا مربوط به حدود نيم قرن اخير است.

متاسفانه برخي محترمين نيز به اين موضوع دامن مي‌زنند. حجت‌الاسلام ايازي با استناد به نقل قولي از استاد حكيمي مدعي شده‌اند كه شهيد آيت‌الله مطهري طرفدار حجاب اختياري بود، در حالي كه همان نقل قول نيز دالّ بر اين مطلب نيست. طبق نقل آقاي حكيمي، در موضوع قانوني شدن پوشش اسلامي در ادارات دولتي در ماه اول پيروزي انقلاب اسلامي، استاد مطهري گفته‌اند «طرح مساله حجاب زود بود» و بعد فرموده‌اند «من خدمت امام رفتم و گفتم الان وقت اين نبود كه شما اين مساله را مطرح كنيد.»

در يادداشتي هم كه زمان شهادت آيت‌الله مطهري در جيب لباس ايشان يافت شد و در آن، مطالبي كه بنا بوده با امام خميني(ره) مطرح كنند يا مطرح كرده بودند فهرست شده، از جمله آمده است: «پيشنهاد آقاي تهراني (آيت‌الله سيد محمدحسين حسيني‌تهراني) و حجاب استاندارد شده» و «توقيف اجراي حدود اسلامي به برقرار شدن نظامات اسلامي.»از مجموع اينها برمي‌آيد كه نظر استاد مطهري اين بوده است كه مطرح شدن الزام حجاب در اسفند ١٣٥٧ زودهنگام بوده و ...

بايد بعد از استقرار نسبي نظامات اسلامي در كشور مطرح شود، نه اينكه ايشان موافق حجاب اختياري بوده‌اند.

اما كساني كه سنگ حجاب اختياري را به سينه مي‌زنند بايد بدانند كه بانوان ما با آنها همراهي نخواهند كرد زيرا آنها پوشش اسلامي را انتخاب و اختيار كرده‌اند و آن را از نظر بالا رفتن ارزش و احترام زن و آرامش رواني جامعه و افزايش نيروي كار جامعه و استحكام كانون خانواده، بهتر و برتر از بي‌حجابي مي‌دانند و آثار بي‌حجابي را بهتر از مردان مي‌دانند.

به ياد دارم در ماه‌هاي اول پيروزي انقلاب اسلامي، تلويزيون با يك كارمند زن درباره پوشش جديدش مصاحبه مي‌كرد. او مي‌گفت از مسوولان كشور تشكر مي‌كنم كه ما زنان اداري را از يك رقابت سخت در ادارات نجات دادند. ما قبل از انقلاب، هر روز صبح پيش از آمدن به اداره يك ساعت آرايش مي‌كرديم و به خود مي‌رسيديم تا از رقباي خود در اداره عقب نمانيم، امروز همه با يك لباس ساده و پوشش مناسب و بدون آرايش به اداره مي‌رويم و از آن رقابت نفسگير راحت شديم.

كساني كه از حجاب اختياري سخن مي‌گويند مفاسد ناشي از بي‌حجابي دوره رژيم گذشته را فراموش كرده‌اند يا سن‌شان اقتضا نمي‌كند كه به ياد آورند، كه برخي از آنها قابل ذكر كردن نيست. فاجعه اندلس را كه طي آن غربي‌ها سرزمين اندلس را به گفته خودشان به كمك دو عنصر زن و شراب از دست مسلمانان خارج كردند و مرتكب جنايت‌هاي وحشتناك شدند، نبايد فراموش كنيم.

اصرار رژيم گذشته بر بي‌حجابي و داير كردن مراكز فحشا و كاخ‌هاي جوانان، يك سياست حساب شده بود كه جوانان فيل‌شان ياد هندوستان نكند. هر نظام سياسي كه مي‌خواهد مردمش او را راحت بگذارند، به اشاعه بي‌بند و باري مي‌پردازد تا مردم مشغول باشند و او به كارش بپردازد. اگر جمهوري اسلامي بر پوشش اسلامي تاكيد دارد گذشته از اينكه دستور اسلام است، بدين علت است كه خير دنيا و آخرت مردم خود را مي‌خواهد و نسبت به سعادت اخلاقي و روحي مردم خود نيز احساس مسووليت مي‌كند و مانند يك حكومت سكولار نسبت به اخلاق و عقايد مردم بي‌تفاوت نيست و خود را تنها متعهد به تامين معاش مردم نمي‌داند.

برخي طرفداران حجاب اختياري براي اثبات ادعاي خود به اختياري بودن نماز و روزه استناد مي‌كنند كه هركس كه نماز نخواند يا روزه نگرفت گناهش پاي خودش است و ما مامور به الزام نيستيم. به اين افراد بايد گفت رعايت پوشش اسلامي كه شامل زن و مرد مي‌شود و به دلايلي براي زن حدود بيشتري دارد، در دو حوزه قابل بحث است؛ يكي در حريم خصوصي و ديگر در اجتماع. در حريم خصوصي مانند محل سكونت، حكم الزام يا اختيار حجاب مانند حكم نماز و روزه است و كسي نمي‌تواند الزام ايجاد كند و اساسا الزام شدني نيست.

اما در حوزه اجتماع، مساله حجاب و پوشش قابل قياس با نماز و روزه نيست چرا كه بي‌حجابي آثار مستقيم خاص خود را دارد و در اينجا حق اجتماع مطرح مي‌شود و كسي نمي‌تواند بگويد نوع پوشش من فقط به خودم مربوط است.

به هرحال كساني كه اين روزها بر طبل حجاب اختياري مي‌كوبند در تقسيم اول دو دسته‌اند؛ يكي گروهي كه هدف سياسي دارند و رسانه‌هاي خارجي پيگير كار آنها هستند، گروه دوم كساني كه هدف سياسي ندارند و خود به دو دسته تقسيم مي‌شوند: افرادي كه در امور ديني سهل‌انگار و به دنبال راحتي و بي‌قيدي هستند كه در ميان آنها به تعبير شهيد مطهري مردان شكارچي نيز حضور دارند كه با شعار آزادي زن، دنبال شكارهاي خود هستند؛ و دسته ديگر كساني كه از روي حسن نيت و اعتقاد، فكر مي‌كنند حجاب اختياري به نفع جامعه است. خطاب اين مقاله بيشتر به اين افراد است.

ارسال نظرات
ناشناس
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
آقای مطهری حجاب اختیاری به معنی برهنگی نیست. چشم ها را باید شست و جور دیگر باید دید. تا کی با این دید تیره و تار و بسته به همه چیز می خواهید نگاه کنید. اینقدر فساد و بداخلاقی که در ایران هست آیا در کشورهای اروپایی و غربی که حجاب هم ندارند هست؟ اینقدر تجاوز به زنان و دختران که همه هم حجاب دارند و حتی دختر بچه ها ، این ها نشانه چیست؟ آقای مطهری این حرف ها دیگر خریدار ندارد. مهم هم نیست پدر شما نظرشان چه بوده است نسل جدید این اجبار را نمی پذیرند. مگر امام نگفت که شاه حق نداشته برای نسل 40 سال بعد خود تصمیم بگیرد. سرنوشت هر ملتی به دست خود آن ملت باید تعیین شود. امروز هم زنان و دختران دلشان می خواهد خودشان انتخاب کنند که حجاب داشته باشند یا نه. اصلا هم به معنی ولنگاری و برهنگی نیست. در ضمن برگزاری یک رفراندوم تنها راه حل است. البته اگر جرات برگزاری آن را داشته باشید.
جواد
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
طرف تو تهران نشسته فکر می کنه کل کشور اونهان. تمام روستاها و ۹۰ درصد شهرستان ها به آزاد شدن بی حجابی توخیابون رای نمی دهند.
طرف فکر می کنه تمام مردم اینهایی هستن که تو فیس بوک و اینستا مفت می چرخن این ور اون ور
85
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
میشه اینقدر از از زبان مردم حرف ...نزنید شما آزادید نظر خودتونو بگید . مردم ما مردم ما مردم ما ...
ناشناس *
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
من خودم زمان شاه كارمند بودم اجازه نميدادند بدون جوراب دامن بپوشيم حتي اجازه نداشتيم لاك بزنيم به ناخن اجازه پوشيدن لباس بدون آستين و دامن كوتاه را نداشتيم بايد حتما مرتب و تميز ميبوديم اين حرفي كه بايد قبلش دوساعت آرايش ميكرديم صحيح نيست من خودم كارمند بوده ام آن زمان
ناشناس
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
یه فکری به حال سربازی بکنید خواهشا
فرارو پیگیر باش.
من و خیلی ها مثل من فوق لیسانس داریم و 26 سالمونه دو سال هم بریم سربازی کار هم که نداریم
ناشناس
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
من در مورد ضرورت یا عدم ضرورت آن نطری ندارم ولی چه بسیار در محاکم دادگستری زنان و مردان ظاهر الصلاحی دیده میشود مرتکب ترسناکترین گناهان شرعی و ناموسی شده اند.
پس ظاهر قضیه نمی تواند دیانت را تقویت کند.
ناشناس
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
ما گناهانی میلیونها برابر بدتر از بی حجابی داریم که هیچکس توجهی ندارد و کوچکترین ان دزدی سپرده های میلیونها ایرانی در موسسات مالی با همدستی و مشارکت بانک مرکزی و دولت می باشد. بی حجابی در بالاترین حد یک جرم کوچک است که مابین پنج تا پنجاه هزار تومان جریمه دارد.
حسن
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
البته متاسفانه مردم ما درتمام مسایل خیلی زود جوگیر میشن وهمیشه از اون طرف بوم غش میکنن وبدون در نظر گرفتن شرایط فرهنگی واجتماعی وآداب بکارگیری امور همه چیز رو لوث میکنن بعنوان مثال چه درحفظ حجا ویا بی حجابی که کلا افراط ویا تفریط میکنن
ناشناس
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
نفهمیدید؟
این قضیه حجاب، همن سوپاپ اطمینانه که ملت سرشون فعلا به این موضوع گرم باشه! تا یوقت به فکر حقوق مهتر خود نیوفتند!
مزدک
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
...winter is coming زمستان در راه است...
ناشناس
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
من یه زنه مانتویی ساده بدون ارایش هستم ولی باز نگاهای کثیف مثل خنجری در بدنم فرو میره. مردهای بیمار و هرزه حتی با حجاب هم مهار نمیشن.
ناشناس
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
واقعا بدبختی بزرگی داریم که در مورد یک چیز ساده باید اینهمه بحث کنیم .حجاب باید اختیاری باشه مطمئن باشید که هیچ مشکلی هم برای کسی پیش نخواهد آمد.این موضوع یک چیز ساده است ونباید اینقدر در موردش بحث کرد.بسیاری ازمشکلات اخلاقی بوجود آمده بخاطر حجاب اجباریه.
a.azadei
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
از آقای مطهری که عنوان دکترا را یدک میکشند چنین تحلیل بی مایه و آبکی بعید است!!
هرگاه شما یادگرفتید که هر چیز را با چوب سیاسی و دشمنی نرانید ، آنگاه از مردم بخواهید تحلیلهای شما را بپذیرند.
مشکل اینجاست که حنای آقای مطهری و دوستانشان رنگ باخته است و حتی اگر درست هم بگویند کسی نمی پذیرد.
بنده به شخصه اروپا را دیده ام و ایمان دارم که از لحاظی که آقای مطهری گفته اند بسیار بهتر از جامعه کنونی ماست.
مشکل آقای مطهری این است که با اسکورت در اروپا جابجا میشوند و احتمالا جاهایی میروند که ایشان را به حجاب بدبین کرده است!!
ناشناس
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
من بانکوک زندگی می کنم مسلمانان اینجا که تعداد کمی هم هستند بدون هیچ اجباری حجاب را رعایت می کنند با اینکه به علت گرمی هوا اذیت هم می شوند. اما سایر مذهب پوشش حداقلی هم ندارند ولی تحریک کننده نیز نیستند آن هم دلایل خودش را دارد یکی آب و هوای اینجا و دیگر اینکه ازدواجها به موقع در سنین بلوغ و نیازهای جنسی برآورده می شود. کشور ما اصلا شرایط جاهای دیگر را ندارد.
یک ایرانی
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
فرارو که چیزی منتشر نمیکنه ولی سایت بهتری نیست متاسفانه .
بحث حجاب با برهنه گی و ابتذال تفاوت دارد .
حجاب اجباری برای پیروان دین دیگر ، در اسلام نیست . حکومت ما زرتشتیان و مسیحی ها و کلیمی های هموطن رو هم مجبور میکنه حجاب داشته باشن . این کار مصداق بارز حق الناسه چون اون دنیا باید جواب پس بدن. اونا پیرو دین ما نیستند و در دین اسلام هم هیچ اجباری نیست طبق آیه ی قرآن . ما هرگز نشنیدیم پیامبر اسلام زنان غیر مسلمان را مجبور به رعایت قوانین اسلام کرده باشند . این یک بدعت آشکار در دین خداست و همه هم اینو میدونن ولی جراتش رو ندارن بگن اشتباه کردیم . پس زنان مسیحی اگر نخوان حجاب داشته باشن معنیش این نیست لخت میخوان بیان بیرون .
ناشناس
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
درجامعه ای که اکثریت با مسلمین است. باید به شعائر اسلام .اقلیت تمکین کند.
ناشناس
۰۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
اصولا مسائل مهم مملکت چه فلسطین و اسرائیل چه حجاب و مسائل دیگه با این مثال تاج نزدیکی بسیاری دارند گردش کنی میخ میشه پهنش کنی سیخ میشه حجاب اگه نباشه پس حکومت اسلامی به چه کار آید که در راسه اگرم باشه که مردم عدم تمکینشون رفته رفته بیشتر نشون میدن یه اوضاح سیخ و میخی شده
نیکان
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
اغلب سخنان اقای علی مطهری درباره موضوع اجباری کردن "پوشش فقهی " نیست بلکه او از نگرانی ها و تصورات شخصی خود میگوید و اتهامات و نتیجه گیرهای عجیبی را مطرح میکند .مثلا اینکه نقشه هایی پشت این کارها هست در حالیکه عملا برعکس بوده است و تحمیل پوششش شرعی از اول نادرست بوده است و انتخابی بودن نوع پوشش نیز ربطی به تغییر ارزشهای انسانی کلیت جامعه ندارد .
رزمنده
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
آیا در زمان شاه که بقول جناب مطهری برهنگی در جامعه رواج داشت، روح فتوت و رشادت و آرمانخواهی رخت بربسته بود؟ پس انقلابیون و کثیری از رزمندگان از روح فتوت و شهامت تهی بودند؟ و این روحیه فقط در کشور ما و عربستان و افغانستان که حجاب اجباری است وجود دارد و بقیه‌ی ملتها از آن تهی هستند!!!؟؟
ناشناس
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
اصولا غریزه جنسی انسان نامحدود است. امروز حجاب برداشته شود فردا درخواست های دیگرمطرح می شود و عده ای درجریان این باتلاق غوطه ور می شوند. فرهنگ برهنگی خود مثل اعتیاد است. این همه در مورد کار فرهنگی برای مقابله با بدحجابی گفته شده چندان مزایای داشتن عفت و حجاب برای خود انسانها توضیح داده نشده است و یا تحقیقی علمی از بعد روانشناختی روی آن صورت نگرفته است. چرا باید همه اندیشه های خود را از غرب بگیریم و آنها را الگو قرار دهیم و درهمه چیزازآنها تقلید کنیم و دین و راه و روش پیامبر خود و عقل خود را بکار نگیریم.درحالیکه آنها چندان پیشرفت مسلمانان را نمی خواهند.
امیر
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
آب و هرچه بیشتر تو دستت بفشاری بیشتر بیرون میزنه: وقتی با قدیمیا حرف میزنم همگی میگن زنای الان به مراتب پوششون تحریک پذیر تر از پوشش زنای بی حجاب قبل از انقلابه. این یه واقعیته ما سی سال به زنامون گفتیم از نظر اسلام فقط یه پوشش واسه زن وجود داره و اون چادره میخواین بخواین نمیخواینم باید بخواین. عاقبت شد این که رفتن دنبال الگوی خیابانهای آنتالیا
جلیل
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
من سوال می پرسم . لطفا جواب بدین . آیا همین الان کدام یک از شما حاضرین خواهر یا مادر یا همسرتون در خیابون بین مردم بره بالای سکو و روسری خودشو برداره و سر چوب کنه ؟ چرا تا قبل از اعتراضات و اغتشاش های اخیر این موضوع نبود . آیا این کمپین دلقک بازی از کدام ناحیه رهبری میشه ؟ آیا باید آنقدر ضعیف باشیم که تحت تاثیر صدای امریکا و شبکه من و تو قرار بگیریم ؟ یک مشت سست عنصر امروز به حکم شبکه من و تو روسری شون سر چوب میشه فردا همه چیزشون . چون اصلا نمیدانند که خودشون سر چوب شدن .
از سار کاشان
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
احسنت دقیقا همینطوره
ناشناس
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
امیدوارم اختلاف نظر شدید ما ایرانی ها با دموکراسی، عشق به هم میهن، عشق به همنوع یا یافتن مشترکات یا از هر راه حل انسانی و خدایی دیگر و از طریق دوستی و تفاهم ختم به خیر شود دو دستگی و تضادی که بنظر لاینحل می رسد!
ناشناس
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
بابت حجاب مراکز فرهنگی درست شد که بیت المال را بنام کار فرهنگی غارت کنند.
m
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
جناب آقای مطهری متاسفانه مسئولین انقدر درگیری دارند که حواسشان نیست چی برسر فرهنگ این مملکت می آید زمانی متوجه می شوند که دیراست
آیا واقعا الان پیزی به عنوان حجاب و پوشش برای جوانان معنا دارد؟
ناشناس
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
اولا که حجاب بخاطر خداست نه مردان ایه ی حجاب رو که مردها داخل قران نکردن ! دوما منظور از ازادی ازادی بیان ازادی اجتماعات و ازادی تحزب و غیره هست نه ازادی لباس هیچ روشنفکری برای لخت شدن مردم مبارزه نمیکنه منظور همشون همونایی هست که گفتم
ناشناس
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
روشنفکران غیرتی و طرفدار بی حجابی که میگین هر زنی آزاده با هر پوششی بره بیرون . گیریم اینم چراغ سبز گرفتین و براتون بصورت قانونی آزادش کردن . اونوقت اگر خواهرتون با هفت قلم آرایش و سر و ریخت ناجور و بی حجاب صبح رفت خیابون اما صلات ظهر با چشمان گریون برگشت وقتی پرسیدین مگر چه اتفاقی افتاده ؟ گفت چند تا لات خالکوبی شده رو بحدی تحریک کردم که وسط خیابون منو مورد آزار و اذیت قرار دادن . بعد آیا اونام حق دارن بگن چون این از شدت تحریک دیونمون کرد و بهمون فهموند که اهلشه ما هم آزاد بودیم این بلا رو سرش بیاریم ؟
ولایی ح
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
در دین اجباری نیست سوره بقره دیگه ... مشکل اقتصادی را حل کنید حکم قرانی را درمورد سارقان واختلاس کنندگان اجرا کنید .
امید به آینده
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
حجاب اجباری؟!
مگه حجاب تو کشور ما اجباریه!
والا ما هرجا رفتیم همین روسریهایی که الکی گرفتن رو چوب رو گذاشتن زمین! و بدتر از این وضع حجاب مگه داریم!
اصلا شما مردم مارو با دیگر کشورها رعایت میکنید؟!
وقتی اروپا و آمریکا اولین تولید کننده لوازم آرایشی میشن و کشور من اولین مصرف کننده اش...وضع از همین جا معلوم نیست که قراره چی بشه؟!
همین الانش چرا ازدواج ها محکم نیست؟! چرا جوونا دیر ازدواج میکنن؟!
چرا اینهمه وفا کم شده و خیانت زیاد؟!
به نظرتون یعنی دعوا سر یه روسری 40-50 گرمیه؟! چیه این زور داره آخه!
اونموقع که این خانم ها نمیتونن روسریو تحمل کنن باید ما مردا از فردا اعتراض کنیم که نمیتونیم دو سال سربازیو تموم کنیم!
یه عده هم بلند شن اعتراض کنن که نمیتونن یه چیز دیگه رو تحمل کنن!
مگه میشه برا هرچیزی هرروز رفراندوم برگزار کرد!

بیشتر کسایی که تو ایران زندگی میکنن طالب ایران اسلامین..چون براش انقلاب کردن...براش خون دادن و حالا باید ما بایستیم جلوی توطپه کسانیکه تو بدترین شرایط زمان جنگ گذاشتن از کشور رفتن و تو خوشی خودشون مست بودن!
الان بیان برا ما تعیین تکلیف بکنن!

الان اگه وضعمون به اینجا رسیده بخاطر حجاب و... نیست بخاطر اینه که اسلام واقعی تو جامعه پیاده نشده!
اسلام واقعی میگه حق کسیو نخور
میگه به ناموس کسی چپ نگاه نکن
بیخبر از وضع برادرت نباش
و...
والا از زمانیکه چشم باز کردیم خیانت های بسیاری به این مردم و کشور شده
چه بسیار افرادی که از نون همین مردم خوردن و به جایی رسیدن و برگشتن ضد مردم حرف زدن!

اینم بگم تمام
انسان همیشه نشون داده که به کم قانع نمیشه...اول روسری...بعد مانتو بعد...
محمد
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
همه اشاره میکنن که رفراندوم برگزار کنید برای این ماجرا ولی مشکل جای دیگری است.تمام جهان دارن سعی میکنن که مغز ملت ما رو شست و شو بدن تا از اسلام دست برداریم و ظاهرا موفق هم شده اند و مردم ناآگاهانه با اسلام مخالفت میکنن.البته مشکل از جایی شروع میشه که تو ایران با اسلام بازی شد و اون رو سیاسی کردن.کجای یک کشور اسلامی اختلاس جرم نیست و مجازات نداره؟از مال مردم دزدی میشه؟مردم حق اعتراض ندارن؟و... به هر حال. مت باید حساب اسلام رو به عنوان دین خدا جدا کنیم از کشوری که فقط اسم اسلام رو داره.لطفا بخاطر سو استفاده از اسلام فریب دشمن رو نخورید حجاب اجباری است چون خدا گفته نه فلان مرجع تقلید.حالا اگه کسی میخواد با خدا بجنگه و شکستش بده شروع کنه از الان.این چیزی هست که آمریکا میخواد و مردم ما هم دارن فریب میخورن.لطفا نظر رو منتشر کنید تا مردم کمی آگاه بشن.با تشکر
ناشناس
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
دین خدا اسلام است. حقا که ..!
ناشناس
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
واقعیت اینه که ذات و سرشت سیاست با دغل بازی و غیرشفاف سخن گفتن گره خورده و پیوند دین با سیاست عملا بجز معصوم از احدی دیگه ساخته نیست و باید تاسف مضاعف خورد از بازی هایی که باسم دین با دین طی این سالها شد و نتیجه اش شده دین گریزی کسر کثیری از جامعه
ناشناس
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
قانع کننده نیست.چونکه حجاب باید درونی باشد وگرنه اگه همه هم لخت باشند بعد از مدتی عادی خواهد شد ددر ضمن حجاب تاکنون دستاوردی برای جامعه نداشته میگید نه آمار فساد و ظلاق رو اعلام کنید وبا سایر کشورها مقایسه کنید
ناشناس
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
جالبه .استدلال اقای مطهری فقط دیدگاه یک مرد وانهم باگرایش و سلیقه خاص مذهبی است.
مثلا دراین دیدگاه وجه غالب اینه که مرد اسیب نبینه.مرد از راه درست منحرف نشه.
اصلا مهم نیست که یک زن چه فکر میکنه
وبعد به عنوان یک نظر جامع به همه ارائه میشه
ناشناس
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
چرا همش مردها درباره حجاب حرف میزنن؟
هادی
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
حجاب اختیاری باعث از بین رفتن روح فتوت رشادت و آرمان خواهی میشه؟! آقای مطهری فراموش کردن جوانانی که انقلاب کردن و هشت سال جنگیدن در زمان حجاب اختیاری بدنیا آمدن و بزرگ شده بودن
ناشناس
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
اقای مطهری بهت امیدوار شدم خدا رو شکر
ناشناس
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
واقعا" مقاله بی سرو تهی بود.
آقای وزیر ارتباطات گفته بود در شورای عالی فضای مجازی افرادی هستند که اصلا" بلد نیستند یک ایمیل بسازند !!!
منظور من از ذکر این جمله این بود که که اکثر تصمیم گیران برای مردم افرادی فاقد اطلاعات در آن زمینه هستند...
1- آقای مطهری شما دم از اتحاد و وحدت میزنید ولی مثلا" در همین مقاله شمال شهری را بی بندبار و جنوب شهری را مذهبی معرفی میکنید ! اینقدر بین مردم نفرت ایجاد نکنید. اگر اینطور که گفتید چرا اکثر مسئولین در شمال شهر ساکن هستند؟؟؟ خود شما کجا زندگی میکنید؟
2- مسئولین ما تا میخوان از فساد مثال بزنن اسم آنتالیا را میارن در صورتیکه اصلا" نرفتن ببینن , قابل توجه ایشان در اکثر کشورهای اسلامی مراکز فسخ و فجور و عبادت کاملا" تعریف شده است , به مساجد این شهر سری بزنید و ببنید که موقع نماز پر میشود ولی در ایران چطور؟ و افراد محجبه زیادی را در کنار بی حجاب ها مشاهده میکنید.
3- شما میگید اکثر مردم موافق حجاب هستند. این مردم هائی که تا مسئولین کم میارن از اونها مایه میزارن نمیدونیم چند درصد هستند, اگر اینطور هست یکبار یک رفراندوم برگزار و تکلیف را مشخص کنید. خانواده خودم همه محجبه هستند ولی مخالف حجاب اجباری میباشند. هر شخصی که محجبه هست دلیل نمیشود موافق حجاب زوری باشد.
5- جمله قصار ایشان که نبود حجاب را مترادف از دست رفتن فرهنگ رشادت قرار دادن هست و وظیفه حکومت را مردم را به زور به سمت بهشت سوق دادن هست !!! آقای عزیز وظیفه حکومت ایجاد نظم و عدالت هست ولی رشادت و شهادت یک موضوع زوری نیست که حکومت فکر کند اگر یک عده حجاب را رعایت نکنن این فرهنگ از بین میرود !! همیشه در بوق و کرنا کردید که در رژیم گذشته فقط بی بندباری بود و فساد , پس این افرادیکه در جنگ 8 ساله رشادت به خرج دادن در رژیم گذشته زندگی و تربیت نشده بودن؟؟

شما که هزاران میلیارد صرف دین و رشادت مردم کردید و هزاران ماموران انتظامی را مامور به کنترل حجاب زنان , چرا بسیاری از مساجد خالی از نمازگزار شده , فساد و دزدی افزونی پیدا کرده و اخلاق جامعه هم هر روز بدتر میشه؟
ناشناس
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
متاسفانه امروزه تمام صحبتها از پوشش زنان جامعه است. حجاب تنها در پوشش زنان نیست . اصل حجاب ذهن و نوع برداشت انسانهاست . تا زمانیکه ذهن بعضی مردان کژ اندیش که حتی از صدای تق تق پاشنه کفش خانمی تحریک میشود پاکیزه نشود هیچ امیدی به داشتن جامعه سالم نمی رود
ناشناس
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
این به نظرم حذف کردن یک طرف از این قضایاست. اگر انحراف جنسی یا رابطه نامشروع و ... اتفاق میافته دو طرف داره. هم زن و هم مرد. به عنوان یک مرد میگم، خانومی که این مسائل رو نخواد، هیچ مردی نمیتونه حتی نزدیکش بشه.
ناشناس
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
خيلي پرتي کجا زندگي ميکني پس اينهمه ادم ربائي وتجاوز به زور ،اختياريه ؟برات ماسفم فقط خواستي چيزي بگي کاش 1 ثانيه فکر ميکردي يعد نظر ميدادي امثال شما هها هميشه بدون تفکر و با تراوش ذهني في البداعه چيزي ميگويند که با واقعيتها مغايره
ناشناس
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
مسئله اصلی مردم ایران فساد اقتصادی اختلاس رانت خواری اقازاده گری اشرافی گری مدیران نجومی وزرا میلیادر و فاصله طبقاتی بیکاری مشکل ازدواج جوانان مشکل مسکن واز این قبیل حرفهاست
مگر دیگر در کشور هیچ مشکلی غیر از حجاب نیست
وجدانا مشکل چیست ؟
mashan
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
اقا اینها که خیلی راحت بی پروا به خودشان مشغولند چه نیازی به بی بند باری دارند مگر دزیدی هایشان ورانت هایشان و چپاولشان با مانعی روبرو ست که بخواهند مردم را در خانه جوانان و چه چه مشغول بکنند؟
ناشناس
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
محدودیت در آزادی فرقی نمیکنه کدوم قسمت بدن را تحت شعاع قرار بده هیمنکه محدودیت هست خودش آزاردهنده است. من مطمئن هستم که اگه آزاد بشه وضعیت عادی میشه و حساسیت های اجتماعی هم از بین میره . الان که مثلا پوشش هست فساد داره بیداد میکنه . بزارید مردم آزاد باشند. به شما چه که مردم چی می پوشند؟
ناشناس
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
من خودم مخالف حجاب اجباری هستم، ولی اون چیزی هم که در خیابونها میبینیم حجاب نیست.
ناشناس
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
اگر این مقاله رو نمینوشت که علی مطهری نبود..درسته که اندلس را با دو زن توانستند از دست مسلمانان خارج کنند این نشانه ضعت امت اسلام وهوس ران بودن مردانی است که ادعای خداجویی دارند چرا هیچوقت با این ترفند دشمنان اسلام شکست نمیخوردند؟؟؟؟چون این یک موضوع پیش پا افتاده است برای آنها..خدایا آدم دیوانه میشه با این سطح فکر امثال این آقا ..ایران بیچاره چه بر سرت اومده که الان اینجایی..فکر میکردم ده هزار سال عقبیم از دنیا اما نه پرفسور مطهری ثابت کردند عصر حجری هستیم..خیلی چرت وپرت بود ..
علی
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
اگر قرار حجاب آزاد بشه باید قانون مهریه هم حذف بشه به همین سادگی حالا ببینم بازم زنی جرات داره روسری از سرش دربیاره
ناشناس
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
نه این که خیلی مهریه و حق و حقوق به زن ها پرداخت میشه!
ناشناس
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
آقایانی که با دیدن موهای سر خانمها تحریک می شوند و می ترسند به گناه بیافتند بهتر است یک وقت ویزیت از یک روانپزشک بگیرند. ای آقایانی که از حجاب اجباری دم می زنید خدا می داند که در خانه تان چه فیلمها و برهنگیهایی را در ماهواره و اینترنت تماشا می کنید. زورتان به نفس خودتان نمی رسد ولی زورتان به خانمها می رسد!
ناشناس
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
جمع نبندید عزیز.
ناشناس
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
"آقایانی که با دیدن موهای سر خانمها تحریک می شوند"
این جمعی که گفتن کاملا مشخص بود! دیگه چیو جمع نبندن؟؟
ناشناس
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
شما چهل سال با تغییرتمام اصول اسلامی و انسانی دیدگاه زن و مرد روبهم فقط در حد الات جنسی متحرک پایین اوردین. با کمال احترام به عرضتون برسونم به واسطه همین طرز فکرهای شما فساد اخلاقی در ایران از جوامع غربی هم بیشتره. اگر بحث روابط ازاد در غربه باید بدونید پایداری اونها به شریکشون خیلی بالاتر از بیشتر زوجهای ایرانی هست. کاش حضرات حداقل بخشی از پولهایی که به حسابشون ریخته میشه رو خرج سفر و زندگی کوتاهی در غرب می کردن تا میفهمیدن کجای این دنیا ایستاده ایم.
ناشناس
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
اگر اول انقلاب مانند طالبان، دستار و ریش را هم برای مردان اجباری می کردند الان بحث این بود که مرد بی دستار یا مردی که صورتش را زده مخل امنیت عمومی است
ناشناس
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
مگر بیشتر زنان ممالک غربی که حجاب ندارند، برهنه هستند!!!
ناشناس
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
در تعریف این حضرات کسی که سرش هم نپوشونه برهنه محسوب میشه
ناشناس
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
بینی و بین الله اگر مسلمان هستیم و به قران و خدا اعتقاد داریم احکام پوشش در قران آمده است. اما اگر دینی غیر از دین اسلام اختیار کرده اید خوب حسابش جداست. آخر بدحجابی و برهنگی، ولنگاری و فساد و فحشاء و بی بند و باری جنسی است که غرب الان تجربه می کند. خبری خواندم که در برخی متروهای کانادا، واگن های ویژه ای برای بانوان اختصاص داده اند راه رفته رو دوباره رفتن خطاست. قدری به انسانیت و وجود خودمان ارزش قائل شویم
ناشناس
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
کانادا خیلی چیزهای دیگری هم دارد میخواهید به آنها هم بپردازیم؟ کانادا گشت ارشاد برای لباس زنان نگذاشته است .آنها اقدامات افراطی خود در برهنگی را اصلاح کرده اند، ما هم باید اقدامات افراطی خود در حجاب اجباری را اصلاح کنیم. ضمنا جوامع خود مکانیسم کنترل پوشش افراد را دارند.
ناشناس
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
یعنی الان وضعیت کرامت و شخصیت زنان و آمار تجاوز و ازدواج سفید و روابط نامشروع و آزارهای کلامی و چشمی و لمسی و ... در کشور ما بعد از 40 سال حجاب اجباری بهتر از کشورهای دیگر است؟
ناشناس
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
این نشون دهنده اینه که ایرانی ها جنبه ندارن
محمد
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
هر وقت گفته شد که حجاب اجباری بد است، یه عده گفته یعنی میخواهید لخت بشید؟!
مثه این که به یک آدم پرخور بگی رژیم بگیر، برگرده بگه که میخوای از گشنگی بمیرم؟!
بابا از حجاب اجباری تا برهنگی کامل، درجاتی وجود دارد که خیلی از کشور ها یه چیزی بینش رو انتخاب کرده اند.

الان در امارات که حجاب اجباری نیست، آیا مردم لخت هستند؟!
ساکت المتکلمین
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
افراط همراه با خشونت در شعار معروف "یا روسری یا توسری" این شده که امروز از تهش بیرون زده است. شعار دهنده های کم شعور که هنوز تعدادشان در بدنه مدیریت کشور کم نیست، با سلیقه های شخصی و تفکراتی که حاصل آن خشونت و زور و تزویر است، سبب لجبازی و دوری مخالفان از روش های عاقلانه شده است. سبب شده مخالفان به جای برگزیدن تفکرات عاقلانه( در مورد حجاب) به کسی نگاه کنند که خود دست کمی از افراطیون خشونت گستر داخلی ندارد. اشاعه دهنده چهارشنبه های سفید روی دیگر سکه افراطیون داخلی است با تفکرات افراطی که نظریه های خود را به جای کاغذ روی شلاق می نویسند. اگر چند مدیر لایق در حوزه فرهنگ داشتیم اکنون دچار چنین مخالفانی نبودیم که چهره تفکرشان بسیار شبیه تفکر حجاب اجباری است متاسفانه. خیلی بی مناسب نیست که از لاک پشت بلبل عمل نمی آید. از زر و زور و تزویر نیز چهارشنبه های سفید عمل می آید نه روشنفکر و بینش پژوه
ناشناس
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
اینهمه هزینه و نیرو و وقتی که برای بزور روسری سر ملت کردن و 10 سانت اندازه مانتو بالا و پایین بودن از خودتون و مردم صرف کردید، اگر برای پیشرفت کشور گذاشته بودید الان در تکنولوژی و رفاه و عدالت یه چیزی شده بودیم
ناشناس
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
آزادی دوران ستمشاهی هرچه بود، بی ریا بود و نقاب و ظاهرسازی بر چهره نداشت. نه اینکه مثل الان در داخل با حجاب چادر فخر بفروشند و قرارداد کاری درو کنند و بعد در سوئیس با یک وزش باد، همه ظاهرسازی شان به باد برود
نادر
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
همون که میگفت خدارو شکر چادری ام
دیدیم که دست ریاکاران رو شد
ناشناس
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
البته متاسفانه در مورد نماز و روزه هم نوعی از اجبار و تحمیل در جامعه وجود دارد مثل برخی از سازمانهای دولتی و حکومتی و مدارس و دانشگاهها هنگام اذان ظهر یا برخورد با روزه خواری و ...
ارمان
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
مردم عزیزم ایران باید این واقعیت تلخ رو بپذیریم
ما باختیم
نادر
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
ما رکورد زدیم
ناشناس
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
این نگرانی از آزادی غربی و بی بند و باری، برای عزیزان شیعه جنوب لبنان و سوریه جناب بشار اسد و عراق و سایر کشورهای اسلامی هم صدق میکند یا فقط زورتان به مردم ایران میرسد؟
نادر
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
فقط ایران
ناشناس
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
فقط ایران
لبنان رو دیدی؟
اوففففففففففففففف
ناشناس
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
فقط نمی دانم با این همه هرزگی و برهنگی و درگیری غرب با مسائل جنسی، چطور وقت برای پیشرفتهای علمی و اقتصادی پیدا کرده اند و ما با اینهمه معنویت و هاله نور و حفظ عفاف و کرامت بانوان، اینقدر درجا میزنیم؟
ناشناس
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
الزام عکس گذرنامه با حجاب کامل اجباری برای دختر 5 ساله به بالا ، راه ندادن دخترکان کوچک همراه با پدر و برادرشان به استادیوم ، اجبار حجاب چادر در برخی سازمانهای دولتی و بیمارستان بقیه الله هم برای جلوگیری از هرزگی و برهنگی بوده است؟
ناشناس
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
بیمارستان بقیه الله رو واقعا خوب شد گفتید! تو کامنت ها نبود! با زور حجاب میخوان سر مردم کنن
ناشناس
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
ایمان و مسلمانی که با بود ونبود یک متر پارچه از دست میرود، همان از دست برود بهتر است
ناشناس
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
نمی دانستیم بیرون کشیدن زنان و دختران از داخل خودرو و دنبال کردن آنها در خیابان و داخل فروشگاهها و روی زمین کشیدن آنها و توهین و تحقیر و بازداشت و پرونده سازی و ... برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به اندلس بوده است...
ناشناس
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
آزادی بدون ریا و ظاهرسازی و خودفریبی غربی را به معنویت زورکی و ریاکارانه و چماقی ترجیح میدهم.
ناشناس
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
امیدوارم تا بحث جبر و اختیار داغه این وسط یکی هم به فکر اختیاری شدن خدمت نظام وظیفه بیفته!بخدا اون دو سال اجباری اندازه 40 سال زندگی با حجاب سختی داره!
ناشناس
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
آقای مطهری خوب می دانید که نگران دیده شدن موی سر بانوان نیستید! همین الان هم روسری ها و شالها و مقنعه ها بخشی از پشت سر خانمها را می پوشاند. اما واقعیت به اعتقاد من نگرانی از بابت برداشتن روسری ها فقط جنبه سیاسی دارد و آن را نوعی مخالفت با نظام جمهوری اسلامی تعبییر می کنید! چه اشکالی دارد اولین همه پرسی به حفظ یا برداشتن روسری اختصاص یابد؟! قطعا منظور فقط نپوشاندن موی سر است نه برهنگی!
ناشناس
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
هر موقع هنگام نماز صبح وارد اتوبوس بین شهری شدید و دیدید که چند درصد از مردم برای نماز صبح پیاده می شوند آنوقت در مورد حجاب هم صحبت کنید.آقای مطهری شما مسلمان آزاده ای هستید ولی تا زمانیکه حاکمیت خود ریشه ی اخلاق را میزند سخن از ظواهر دین، تمسخر دین است
ناشناس
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
هر موقع هنگام نماز صبح وارد اتوبوس بین شهری شدید و دیدید که چند درصد از مردم برای نماز صبح پیاده می شوند آنوقت در مورد حجاب هم صحبت کنید.آقای مطهری شما مسلمان آزاده ای هستید ولی تا زمانیکه حاکمیت خود ریشه ی اخلاق را میزند سخن از ظواهر دین، تمسخر دین است
محمد
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
عالی بود ایول
ناشناس
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
درحالیکه ما سرگرم گفت و گو درباره لزوم حفظ یا حذف قوانین مربوط به حجاب و عفاف هستیم بطن جامعه بصورت چراغ خاموش حجاب را عرفی نموده و کشف پوشش براحتی و در انظار انجام میشود.پس بهتر نیست غائله را همینجا جمع کنیم و به امور دیگری بیندیشیم؟؟
جیمز باند
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
ملت عزیزایران :لطفا دقت فرمایید :تیتر را از روی پدر سوختگی زدن اگه در مورد اسلام وروحانیت این جوری تیترنمیزدند: آخه حجاب وبرهنگی واقعا باهم میخونه مثل این که بگی خانمه اهل ... یا ... هست نه جانم اینجوری تیتر نزن : چه جوره ه که در دوران شاه بزور حجاب از سر مردم برمیداشتند وحالا نگو که انقلاب کردیم باید بزور سر مردم چادر وحجاب گذاشت اصلا مگه دین ایمان با پوشش عجیب و غریب هستن نه هرگز همه ناموس را میفهمند جز اندک که اصلا نمیخان . خندیم برهنه کی تو این دنیا حتی بدترین نوع بشر دوست داره لخت وبرهنه باشه اول برهنگی را با هرزگی تعریف بکن بد تیتر بزن .
ناشناس
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
اولا در قرآن قبل از آیه حجاب خانمها در سوره نور از آقایان مومن خواسته شده است که چشم خود را از نامحرم فرو بندند. چرا در مورد چشم افراد حریص کاری نمی کنید؟
ثانیا" آیا در کشورهایی که حجاب اختیاری است مثل مالزی، همه مردم لخت می گردند؟ حتی برهنه ها هم بی هیچگونه آزاری زندگی خودشان را می کنند.
ثالثا" اگر حجاب از اول اختیاری بود اینهمه مسافر به آنتالیا، پوکت و ... نداشتیم و اینهمه دلار از کشور فقط جهت خوش گذرانی خارج نمی شد.
رابعا" برعکس اگر حجاب اختیاری بود شاید تعداد توریستهای مراجعه کننده به ایران خیلی بیشتر از ترکیه بود چرا که ایران کشوری بزرگ با آثار تاریخی بسیار و طبیعت کم نظیر در دنیاست. توریستها به کشوری مسافرت می کنند که در آنجا راحت بوده و امنیت داشته باشند.
ناشناس
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
مگر نمی فرمایند که زنان ما انتخاب خودشان حجاب را برگزیدند. چرا اون موقع انتخاب خودشان خوب بود ولی الان اجازه انتخاب ندارن!؟
این جناب مطهری یه مدت حرف نزنند به جایی برنمی‌آید خوره
ناشناس
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
والا كاش نسبت به بقيه اصول و فروع دين هم همينقدر محكم ايستاده بودين
احمد
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
از كارمند صدا و سيما گفتي . الان كه مجري صدا و سما با چادر مياد جلوي تلويزيون و توي اروپا با اون وضع گردش مي كرد. اينو چي ميگيد ؟
ناشناس
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
تا مسولین بیان بجنبن و یه راه حل واسه این موضوع پیدا کنن مردم خودشون مشکل رو حل خواهند کرد
شایان
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
آره مردم خودشون حل میکنن با چراغ سبز نظام
فرارو چاپ کنید حرفهامو و میدونید دارم واقعیت هارو میگم پس زور نزنید من درست میگم نمونش سانسور شما مثلا ار دو جهات حرفهارو و میچاپید ولی نظر سوم هارو نه چون دست اصلی هونا هستن ما میدونیم پشت بی حجابی و این بازی ها دقیقا وزارت اطلاعات و نظام وایستاده والا سوند تا خبرگزاری به هر طریقی تبلیغ و ضد تبلغ! نمیکردن براش تموم شبکه های اصلاح طلبی و حامیان نظام خودشونو و جر نمیدادن براش حق طبیعی رو مردم در دی ماه داد و فریاد کردن جرات دارید بگید چی میخواستن و چی میگفتن
شایان
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
شونصد تا خبرگزاری
ناشناس
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
«اينجا حق اجتماع مطرح مي‌شود و كسي نمي‌تواند بگويد نوع پوشش من فقط به خودم مربوط است.»
خوب شما که معتقدید حق اجتماع مطرح میشود، اگر اکثریت اجتماع خودش با اختیاری بودن حجاب موافق باشد چه؟ چرا از خود اجتماع سوال نمی کنید؟
رسول
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
خود ایشان متوجه حرف هایی که می زنند هستند؟! (اگر حجاب برداشته شود روح فتوت و شجاعت جوانان از بین می رود) پس اگر چنین بوده پس چگونه این این جوانان انقلاب کردند؟! چگونه با کلاشینکف عراقیان تا دندان مسلح را از خاک ایران بیرون راندند؟!حال که این سیاست را بیش از سه دهه پیاده کرده اید آیا نتیجه ی مثبتی از آن گرفته اید؟ این حجاب نیم بندی که من در خیابان ها می بینم بیشتر توهین به بانوان محجبه است تا حفظ اسلام! حال که جلوی فساد های دوران پهلوی را گرفته اید بهتر است سری به مدارس راهنمایی و دبیرستان پسرانه در سطح شهر ها بزنید تا فساد برخاسته از این تصمیمات نا بخردانه به چشم خود ببینید!
ناشناس
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
فقط در ایران حجاب اجباری وجود داره پس فقط روح فتوت و جوانمردی در ایران وجود داره؟؟؟ چرا یک حرفی میزنید که مرغ پخته هم خنده اش بگیره؟
مهديار
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
هرزه هايي مثل مسيح علي نژاد فاسد و ... هدفشون برهنگيه نه ....
همت
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
ايراني جماعت اونم زنان ما هدفشون از بي حجابي همون هر...گي و برهنگيه نه چيز ديگه وگرنه مگه الان بي حجاب نيستن ماشاله همه جوره دارن ميگردن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
رفتاراي رناي ايرانيو با غربيها مقايسه كنين از جمله اونايي كه ميرن اروپا تيپ ميزنن حتا خارجيا با چشم تحقير نگاشون ميكنن عقده وجودشونو گرفته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
میشه اینقدر قاطعانه در مورد همه نظر ندی همه ی زنان اطرافیان شما نیستند
شما چطوری با افکار نیمی از ایرانیان اشنایی داری؟
من خارج میرم و میام
حجابم هم کامل ولی حجاب دستوری رو هم قبول ندارم برادر من
چهل سال نتونستید فرهنگ حجاب رو در جامعه پیاده کنید
حجاب بحثش با پوشش زوری فرق داره
ناشناس
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
همه جوره دارن میگردن؟؟؟ پس این گشت ارشاد سر خیابونها و میدونها برای خوشگلی شهره؟
ناشناس
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
همت حرف شما درسته منتهی چون الآن فاحشه خونه مثل شهر نو قدیم بطور رسمی دایر نیست و فواحش چه مجرد چه حتی بعضا متاهل تو خیابون ولو هستن بهترین راه برای جلب مشتری همون بیرون آوردن روسری و لخت گشتنه . خیلی ها هم خانواده بی بند و بار دارن مردهاشون وقتی می بینن زن و خواهر مادرشون بی حجاب و عریان زد خیابون تو دل هر چی لاته شهوتیه بسیار بسیار لذت روشنفکرانه میبرن
ناشناس
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
شما بگو کدومش رو انتخاب میکنی?
سید حسین
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
باید با بی حجابی برخورد شدید بشود.این همه بی بند و باری و افزایش سن ازدواج و خیانت ها همش نتیجه سهل انگاری اقایون هست.
متاسفانه به خاطر رای 4 تا دختر و زن بی حجاب اسلام رو بر باد دادند.چه اهمیتی دارد که این افراد از نظام راضی باشند یا نباشند.
اگر همین حجاب و خانواده شهدا نبود همین زنان و دخترا الان در اختیار داعشیا بودند.
واقعا زمانی که ماهواره و تلگرام و اینستاگرام نبود ارامش بیشتری بود یا الان؟این همه فیلم و سریال عشقی که بد اموزی دارند باید تعطیل شود تا ان موقع ببینید جوانها چگونه مسجد ها را پر می کنند.
ناشناس
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
خدا شفات بده سید!!!!!
ناشناس
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
می بینم که تخت سلطنت جنسیتی برخی آقایان به لرزه در آمده و آسمان و ریسمان به هم می بافند!
نادر
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
متاسفم برای اندیشه پلمب شده ات
کوته نظر
ناشناس
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
عاره واقن راس گفتي
بيحجابا رو بايد غل و زنجير كنن تا عادم بشن
ناشناس
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
نادر جون ما هم خوشحالیم برای اندیشه بلند نظر شما که اهمیتی نمیده ناموس خونواده با چه سر و ریختی میره تو اجتماع . ماشاالله غیررررت ماشاالله
ناشناس
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
این معنویت و فتوت این زمانه که ریشه در حجاب داره منو کشته .... خخخخخخ بالاخره باید راهی باشد تا مردم سرگرم باشند . آقای محترم که من فکر میکردم خیلی روشنفکری یک سر به بلاد دیگر برو و ببین که آنها که حجاب در آنها وجود ندارد چگونه در برابر تعدی به حقوق هم .. رانندگی .. رعایت حقوق حیوانات و طبیعت و کلاه نگذاشتن سر هم و نخوردن خق هم از ما خیلی فتوت و مردانگیشان بیشتر است .
ناشناس
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
پس چرا قبل از انقلاب کسي نگاه بد به اين افراد نميکردند چون چشم پاک و نيک صفت بودند
چرا شما حجاب خودتان را (حيض بودن ) را رعايت نميکنيد و با دقت تار موي خانمها را نگاه ميکنيد آيا کرم از خود درخت نيست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بخدا مردم عادي پا کتر و سالمتر از خيلي مسئولين مدعي هستند
ناشناس
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
"هیز " منظورتان است لابد که آن معنی را هم نمی دهد و به معنی فرد مخنث است . در زبان کوچه و خیابان "هیزی" به معنای چشم ناپاکی است. آون حیض که شما نوشته اید اساسا ارتباطی با اقایان ندارد.
ناشناس
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
برای من مهم نیست که زنان در خیابان چه به سر میکنند چون بیکار و بی پول هستم و اولویت در کار و پول هست زنی که آگاه باشد خودش خودش را حفظ میکند
ناشناس
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
این حرفها تنها از زبان یک بیمار جنسی می تونه بیرون بیاد، کسی که معتقده خداوند برای اون به عنوان جنس نر اراده ای نذاشته و هر ماده ای رو که پوشش ضمختی نداشته باشه رو باید به نیش بکشه!
جناب آقای دکتر مطهری، بنده روانکاو خوب سراغ دارم، بفرمایید معرفی کنم، بلکه این ذهن جنسیت زده شما رو بشه کاری کرد
ناشناس
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
مهریه زن مسلمان هم حذف بشه بجاش حجاب اختیاری !
در ضمن سربازی هم برن
ناشناس
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
خیلی هم عالیه. مسئله برابری در شهادت، ارث، حضانت، آزادی شغل و تحصیل و سفر رو حل کنید مهریه مال خودتان! سربازی هم میریم و درآمدمون رو هم میاریم با خانواده خرج می کنیم.
ناشناس
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
مهریه به بخش های دیگه مربوطه مثل ارث ، ارث باید برابر بشه تا مهریه برداشته بشه.
ناشناس
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
اگه مساله برابری و مثل غرب شدنه باید اینطوری بشه.
ناشناس
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
من خودم به عنوان یک خانم این رویه رو بیشتر میپسندم! ترجیح میدم سربازی برم مهریه رو هم ببخشم نفقه هم لازم نیست، اما در عوض حق ارث و دیه ی برابر و حق طلاق و ... داشته باشم
امیر
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
جالب است که همین آقای مطهری کسی بود که حتی به پوشش ساپورت خانمها گیر میداد و مساله را به مجلس کشاند، ولی حالا با روسری نیم بند هم موافق است. این نشان میدهد که چقدر استدلالشان ضعیف است. جناب مطهری همه مثل شما فکر نمیکنند و کسی هم نمی خواهد برهنه شود.
ناشناس
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
اقای مطهری امروزخیلی از چیزها مرجعیت فکری و فرهنگی از دست داده اند . استناد به چهل سال پیش که کی موافق بوده کی مخالف دردی از مشکلات امروز دوا نمی کند . درد امروز جامعه ما فقدان عدالت درهمه زمینه ها و نبود عشق به انسان به ماهو انسان است . با خط کشی های من دراوردی عده ای فدرت طلب که این فاجعه را به جامعه ما تحمیل کردند . پس الکی دست و پا نزن . به جای گیر دادن به پوشش زنان که امری اختیاری و عقلانی است و به شما ربطی ندارد به فکر تامین عدالت باش . چرا که جوان امروزی اصلا به کسانی که شما به عنوان مرچع و ملجا می نگری . کاری ندارند و به رسمیت نمی شناسد .
ناشناس
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
مگه نمیگید مردم خودشان انتخاب کردند ؟ اگر به رفراندوم نمیگذارید اقلا یکروز بدن رویرب اعلام کنید تا بفهمید با مردم چند چندید و اینهمه هزینه گشت های ارشاد چه نتیجه ای داشته . جوانهای جنگ در آن دوره بی حجابی بزرگ شدند وضعیت جوانهای الان را مقایسه کنید با رشیدان جبهه و جنگ و ازشون مایه مگذارید الکی
رضا
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
البته میشه موضوع رفراندوم رو محدود به همین یه موضوع هم نکرد!!!!! مثلا راجع به سربازی اجباری!!! راجع به اجباری بودن دادن مالیات!!!!! راجع به تعطیلات بیشتر برای کارمندان دولت!!!راجع به امتحانات پایان سال دانش آموزان !!!!
ناشناس
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
آمار تجاوزات و هرزگی در ایران کمتر از معیار جهانی نیست پس مشکل از حجاب نیست
ناشناس
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
چه اشکال داره ما هم مثل ترکیه باشیم؟
اونجا زن رییس جمهور حجاب داره و زنان بی حجاب راحت در خیابانها راه میروند و زنان با حجاب هم در کنارشان هستند !
مغانلو
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
.... اما كساني كه سنگ حجاب اختياري را به سينه مي‌زنند بايد بدانند كه بانوان ما با آنها همراهي نخواهند كرد زيرا آنها پوشش اسلامي را انتخاب و اختيار كرده‌اند و آن را از نظر بالا رفتن ارزش و احترام زن و آرامش رواني جامعه و افزايش نيروي كار جامعه و استحكام كانون خانواده، بهتر و برتر از بي‌حجابي مي‌دانند و آثار بي‌حجابي را بهتر از مردان مي‌دانند....
.
.
.
.
ضمن احترام به جناب مطهری بنظرم این قسمت از حرفهای ایشان بر خلاف دیدگاهها و نوشته های قبلیشان تحلیل نیست. بلكه موعظه و خطابه است و تحمیل عقیده و سلیقه شخصی خود به دیگران. كی بانوان حجاب را انتخاب كرده اند. كدام نظر سنجی و چه زمانی. اگر شده مطمئنین كه آنها همچنان بر آن دیدگاه هستند. و یا اگر شده آیا نظر یك نسل را می توان به یك نسل دیگر (نسل جوان فعلی) نیز تحمیل نمود یا اینها هم حق دارند كه نظر خود را راجع به پوشش فردی خود بدهند؟ بله برخی هستند و زیاد هم هستند كه به حجاب كامل اعتقاد دارند و نظرشون هم محترمه. ولی اینهایی كه در خیابان حجاب نیم بند دارند و در عقیده هم اعتقادی به این موضوع ندارند بنظر شما از مریخ آمده اند و یا شهروند این كشورند؟
ناشناس
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
نمیدانم این علی آقا چه موقع میخواهد دست از سر پدر خدا بیامرزش بردارد .
اولا که هرچه خودش به فکرش میرسد به نام شهید مطهری جا میزند در ثانی مگر مطهری معصوم بوده که هرچه فکر میکرد و میگفت درست باشد .
بیشتر مطهری را با گفته های قبل از انقلابش میشناسیم معلوم نبود اگر تا حالا زنده میماند اسب چموش قدرت با او چه میکرد ؟!
هر شخص را باید در قدرت ارزیابی کرد و الی بقول آیت الله طالقانی ممکن است فردی برای رسیدن به قدرت خود را به گونه دیگری عرضه کند و بهد از قدرت
ناشناس
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
بيرون رفتن روح فتوت و رشادت و شجاعت و آرمان‌خواهي از وجود جوانان و ميانسالان و كهنسالان همان؟
تقریبا خودتون هم دیگه میدونید زمان سابق روح فتوت بود یا الان!
ناشناس
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
((مردمش او را راحت بگذارند، به اشاعه بي‌بند و باري مي‌پردازد تا مردم مشغول باشند و او به كارش بپردازد)) تمام صحبت ها عالي بود
حمید
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
واقعا تحلیل خوبی بود ممنون . معنی واقعی آزادی رو تا حدی تو این سایت دارید انتشار میدید .آزادی به معنی نشون دادن پایین تنه زنها تو خیابون نیس آزادی معنی خیلی گسترده تری داره آزادی اندیشه آزادی بیان آزادی انسانها از چنگ ظلم اسارت و غیره امیدوارم مردمم همشون آزادگی رو دنبال کنن.
ناشناس
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
آزادی بیان؟
آزادی اعتراض؟
کجاس؟
شما به من نیشانش بده
ناشناس
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
پایین تنه زنها؟؟؟؟؟؟
واقعا متاسفم برای این نحوه ی صحبتتون.
واقعا متاسفم که کلمات توهین آمیزی مانند این به کار میبرید، و بعد هم دم از آزادی میزنید. آزادی دستمایه ی افکار کثیفتان شده.
حمید
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
دقیقا نه آزادی بیان داریم نه اندیشه و نه هیچی منم منظورم همونه منتها از اصل موضوع منحرف نشیم معنی آزادی رو اشتباه تفسیر نکنیم.من در مورد برهنگی زنان هم فقط مثال زدم آقای ناشناس. فعلا تو خیلی مسائلی بزرگتر از اینا موندیم .
مجید
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
کاملا موافقم. کسانی که این همه مشکلات جامعه مانند فقر، بیماری، طلاق، بچه‌های بد و بی سرپرست، استبداد و ... را رها کرده‌اند و چسبیدند به حق برهنگی از انسانیت به دورند.
ناشناس
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
ببخشید همه ی اینایی که گفتی وظیفه ی نظامه که انجام بده
اون همه ی کارهارو ول کرده چسپیده به حجاب اجباری
ناشناس
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
جناب چقدر دیر به فکر افتادید
ناشناس
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
اشتباه مثبت دادم
ناشناس
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
روح فتوت و رشادت و شجاعت و آرمان‌خواهي جوانان و ميانسالان و كهنسالان در دفاع مقدس از دوره گذشته مانده بود
ناشناس
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
من موافق حجاب اختیاری هستم و اگر مقایسه هم کنیم میزان آرایش و تجملات ظاهری در ایران خیلی بیشتر از غربه پس ایجاب حجاب منجر به ساده زیستی نشده .ولی از طرفی با گنگ مسیح علینژاد به شدت مخالفم . کاملا مشخصه که به سرویسهای غربی وصلند و اهداف سیاسی رو دنبال می کنند و خدا می دونه اون اهداف بجز برداشتن روسری چه چیزهای دیگری هستند!!
ناشناس
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
ارایش بیشتر از غرب شد بخاطر نبود فرهنگ و با اختیاری شدن حجاب ارایش از صورت به کل بدن گسترش می یابه!
ناشناس
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
(اگر جمهوري اسلامي بر پوشش اسلامي تاكيد دارد گذشته از اينكه دستور اسلام است، بدين علت است كه خير دنيا و آخرت مردم خود را مي‌خواهد و نسبت به سعادت اخلاقي و روحي مردم خود نيز احساس مسووليت مي‌كند و مانند يك حكومت سكولار نسبت به اخلاق و عقايد مردم بي‌تفاوت نيست و خود را تنها متعهد به تامين معاش مردم نمي‌داند.). این متنو خوندم کلی خندیدم!!!
ناشناس
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
خون باید گریست
ناشناس
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
امیدوارم اون دنیا هم بخندی!
ناشناس
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
الحمدالله الان در ایران کسی آرایش نمی کند
فرهنگی بازنشسته
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
آرایش بعدازانقلاب باب شد به وفور درهمه جا برایش تبلیغ شدچون بیزنسی است که پولهای بادآورده به جیب عده ای می ریزد
ناشناس
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
دلیل این همه آرایش حجاب اجباریه چون به قول یارو صورت رو قاب به این ترتیب قاب شده پس باید به بهترین نحو هم نشون داده بشه.
ناشناس
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
ارایش بعد انقلاب مد شد؟
حتی کلمه انگلیسی ارایش که تویلت بود همه جا بکار میرفت!
ناشناس
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
الان ک حجاب اجباریه فساد و فحشا وجود نداره???