bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۳۸۱۷۵
واكنش زيباكلام به استقبال مردم براي واريز كمك‌ها به حساب شخصي اش

صادق زیباکلام: مثل حاملگی ناخواسته بود

تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶

بامداد لاجوردی؛ تعدد فراخوان كمك‌هاي نقدي و غيرنقدي از طريق حساب‌هاي شخصي «پديده»‌ زلزله كرمانشاه بود. در اين ميان اما پديده نوظهور رشد ميدان‌داري سلبريتي‌ها براي جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي بود. اما اين اتفاق بسياري را با يك سوال روبرو كرد كه چرا رغبت مردم براي اجابت فراخوان سلبريتي‌ها و حتي افراد گمنام از كمك‌ به نهادهاي دولتي يا شبه‌دولتي بيشتر بوده است. پاسخ‌ها به اين سوال منجر به شكل‌گيري يك تحليل قابل انتظار شد كه ريشه مساله در «رابطه دولت و ملت ايران» با يكديگر و متعاقب آن «بي‌اعتمادي مردم به دولت» است. «سياستنامه» اين موضوع را با صادق‌زيباكلام در ميان گذاشته و از او در اين باره پرسيديم كه چرا توان اجتماعي خودش را صرف احياي هلال احمر نكرده است. متن اين گفت‌وگو را در ادامه مي‌خوانيد:

چقدر در زلزله اخير فعاليت سلبريتي‌ها را ناشي از بي‌اعتمادي مردم به نهادهاي دولتي مي‌دانيد؟

تا حد بسيار زيادي رشد فعاليت سلبريتي‌ها در زلزله اخير به بي‌اعتمادي مردم به نهادهاي دولتي مربوط مي‌شود. بطوري‌كه حتي براي تاكيد بيشتر بر اين موضوع مي‌توانم دو تا سه بار ديگر- براي اهميت اين موضوع- تكرار كنم كه جامعه تاحد بسيار زيادي به نهادهاي دولتي بي‌اعتماد شده است. مردم بسياري از گزارش‌ها و ادعاهايي كه از تربيون‌هاي دولتي بيان مي‌شود را نمي‌پذيرند و نسبت به كاركرد و عملكرد نهادهاي دولتي بي‌اعتماد هستند و حتي يا اگر گزارش‌ها را در بدو امر رد نكنند، نسبت به واقعي بودن آن به ديده ترديد نگاه مي‌كنند.

اما اين بي‌اعتمادي تاريخي است.

بله، اين موضوع هم تاريخي و هم مساله‌اي دايمي است. به طوري‌كه مي‌توان گفت بي‌اعتمادي مردم به دولت فقط محدود به بحث زلزله كرمانشاه نيست بلكه در تاريخ اخير ايران تجارب ديگري وجود دارد كه نشان مي‌دهد مردم به دولت‌هاي خودشان اعتمادي ندارند و براي مرور اين تجارب نياز نيست به گذشته‌هاي خيلي دور برويم و تنها كافي است ٤ تا ٥ سال به عقب برويم. در ماه‌هاي نخست فعاليت حسن روحاني در سال ١٣٩٢ زماني كه او به عنوان رييس‌جمهوري منتخب مردم، يعني كسي كه توسط مردم مورد اقبال عمومي قرار گرفته بود، از مردم خواست، اگر واقعا به يارانه‌ها نياز ندارند، از دريافت يارانه انصراف بدهند. واكنش مردم به درخواست كسي كه به تازگي از سوي خودشان انتخاب شده بود، از نظر جامعه‌شناختي نيازمند تحليل است. با وجود آنكه دولتي‌ها انتظار داشتند مردم دسته دسته از دريافت يارانه انصراف دهند اما در عمل اين اتفاق نيفتاد و تعداد انصرافي‌ها، بسيار بسيار كمتر از پيش‌بيني دولتي‌ها بود در حالي كه بر كسي پوشيده نيست بسياري از كساني كه انصراف ندادند به مبلغ يارانه هيچ نيازي نداشتند اما چرا دعوت و درخواست دولت را اجابت نكردند؟!‌ از نظر من به اين دليل كه آنها باور نداشتند پول حاصل از انصراف آنها از دريافت يارانه به خزانه بازگردد. مردم اين اطمينان را نداشتند كه پول‌هاي انصراف‌دهندگان صرف توسعه و بهبود معيشت فقرا شود و در عوض اين دسته از شهروندان تصميم گرفتند، يارانه كما في‌السابق از جانب دولت به حساب‌شان واريز شود و آنها خود تصميم بگيرند آن مبلغ را چطور در امور عام‌المنفعه هزينه كنند.

اما اگر همان روز، دولت واقعيات جامعه را در آيينه مي‌ديد و فراخوان انصراف از دريافت يارانه نقدي را به چشم آزموني براي ارزيابي رابطه ملت با دولت در نظر مي‌گرفت، ما امروز شاهد بروز رفتارهاي بهتري از جانب دولت و مردم بوديم. من در همان زمان‌ها در يادداشتي متذكر شدم كه رفتار مردم در ماجراي يارانه بايد مورد بررسي‌هاي جامعه‌شناختي قرار مي‌گرفت. به نظر مي‌رسد مسوولان، آنچه باب‌ميل‌شان نباشد را مورد بررسي قرار نمي‌دهند و اغلب به جاي بررسي مساله، صورت مساله را پاك مي‌كنند. اگر آن تجربه مورد بررسي دقيق قرار مي‌گرفت امروز شاهد اين پديده نبوديم كه يك استاد دانشگاه بتواند در كمتر از ٤٨ ساعت دو ميليارد پول جمع‌آوري كند.

يارانه با كمك به زلزله‌زدگان قابل مقايسه نيست. اغلب افراد تمايل دارند كه پول بيشتري به دست بياورند، هرچند اين مبلغ قابل توجه نباشد.

من در همان زمان درباره يارانه‌ها يادداشتي نوشتم و رفتار مردم براي ثبت‌نام يارانه را با ماجرايي در سال ١٣٥٧ مقايسه كردم. در دي ماه ١٣٥٧ پالايشگاه‌ها در اعتصاب بودند و زمستان و به تبع آن هوا سرد بود. بسياري از مردم براي گذران امور زندگي روزانه يا برخي سالمندان و... به سوخت براي گرمايش خانه‌هاي‌شان يا هر كار ضروري ديگري نياز داشتند. امام خميني(ره) در پاريس به بازرگان و هاشمي‌رفسنجاني و صباغيان حكم دادند و آنها را موظف كردند نفت و سوخت را به كساني كه نياز مبرم دارند، برسانند. من در آن زمان در منطقه شميرانات تهران زندگي مي‌كردم و حدود ٢٠٠ ليتر نفت در اختيار ما قرار داده شد. آنجا بحث بر سر اين بود كه اين نفت با چه سازوكاري ميان مردم توزيع شود در نهايت قرار بر اين شد از مردم بخواهيم كساني كه واقعا نياز دارند مثلا مريض در خانه دارند، بچه نوزاد دارند و... خودشان اظهار كنند و نفت بگيرند. در همين راستا اعلام شد كه فلان روز براي دريافت سوخت به مسجد محل بيايند اما شايد الان كسي باور نكند، هيچ كس براي دريافت سوخت به سراغ ما نيامد و همه مي‌گفتند شايد ديگران بيش از ما به سوخت نياز داشته باشند و بهتر است ما از گرفتن نفت صرف‌نظر كنيم. حال شما در سال ١٣٩٦ در همان منطقه اعلام كنيد كالايي كه نياز اساسي مردم است به صورت مجاني توزيع خواهد شد، بدون ترديد خواهيد ديد همه براي دريافت آن كالا صف خواهند كشيد .

با طرح مساله شما بايد پرسيد كه چرا جامعه به اينجا رسيد.

‌مردم ايرادي ندارند و اين مردم همان‌هايي هستند كه در جريان جنگ ايران و عراق كه پاي مرگ و زندگي در ميان بود، وقتي فراخوان داده‌شد در صحنه حضور پيدا مي‌كردند يا اگر امكان حضور در جبهه جنگ براي‌شان فراهم نبود، هرچه در توان داشتند را به جبهه‌ها مي‌فرستادند. در آن زمان مردم به هلال‌احمر و كميته‌هايي كه كارهاي امدادي مي‌كردند، كمك مي‌كردند. شايد براي شما جالب باشد كه اغلب پول‌هاي واريزي به حساب من، حدود ٥٠ هزار تومان بود. اين نشان مي‌دهد اغلب واريزي‌ها و كمك‌هاي نقدي از جانب اقشار متوسط بوده و اكثر آنها از قشر مرفه نبوده‌اند. اين نشان مي‌دهد در حقيقت اعتماد‌ملي صدمه ديده است. شما بايد بپرسيد چه شد كه اعتماد‌ملي از بين رفت.

در سال ٤١ هم، تختي و مردم به اين تحليل رسيدند كه دولت در رسيدگي به مساله زلزله‌زدگان ناكارآمد است. اين نشان مي‌دهد باور بي‌اعتمادي به دولت تاريخي دارد.

در اينجا مهم‌تر از بحث ناكارآمدي دولت، بحث عدم اطمينان مردم به دولت است. مردم در سال ١٣٤١ كه زلزله بويين‌زهرا رخ داد به حكومت اعتماد نداشتند اما به غلامرضا تختي و حسين شاه‌حسيني اعتماد داشتند. الان هم جامعه نسبت به دولت اعتماد خودش را از دست داده است و به طور جدي اين بي‌اعتمادي ريشه‌هاي تاريخي دارد و منحصر به يك يا دو دولت نمي‌شود.

بي‌اعتمادي به دولت سابقه‌اي تاريخي دارد. مورخاني هم هستند كه آن را يك اصل در تاريخ ايران مي‌دانند؛ چرا صادق زيباكلام، استاد علوم سياسي، توان اجتماعي‌اش را در براي احياي نهادهاي مدني- مثلا هلال‌احمر- به كار نگرفت و خود مستقلا وارد عمل شد؟

پاسخ روشن است براي اينكه هلال احمر در جمهوري اسلامي ايران بخشي از حكومت تلقي مي‌شود و مسوولان آن از سوي مردم انتخاب نمي‌شوند بلكه عالي‌ترين مقامات سازمان هلال احمر از جانب وزير بهداشت و رييس‌جمهوري انتخاب مي‌شوند‌.

اما شما دو ميليارد تومان پول را در نهايت در اختيار نهادي قرار خواهيد داد. در نهايت كمك‌ها همان مسير پيشين را خواهد رفت.

تفاوت من با دولت در اين است كه من در درجه اول احساس مسووليت كردم. من به كرمانشاه رفتم و وجب‌‌به وجب منطقه را ديدم. با سمن‌هاي منطقه جلسه داشتم.

اما اين ملاقات‌هاي شما بازهم روشن نمي‌كند چرا از توان‌تان براي فعال كردن نهادهاي مدني استفاده نكرديد؟

شما بايد توجه داشته باشيد كه وضعيت فعلي من خودخواسته و عمدي نيست. شايد بتوان از آن به عنوان حاملگي ناخواسته تعبير كرد. من هيچ برنامه‌اي نداشتم تا اين سطح درگير مساله و ماجرا بشوم. بدون رودربايستي شبي كه تصميم به انتشار اين فراخوان گرفتم، تصور مي‌كردم ٥ تا ١٠ ميليون تومان پول جمع شود و صادقانه تحت تاثير كارمندان و دانشجويان دانشكده حقوق- كه براي زلزله‌زدگان پول جمع مي‌كردند- قرار گرفتم و فراخواني در توييتر منتشر كردم؛ با انتشار فراخوان در همان ساعت اول مبالغ واريزي به بالاي ١٠ ميليون تومان رسيد و تا زماني كه من بيدار بودم واريزي‌ها به ٥٠ ميليون تومان رسيد و ظهر چهارشنبه اين بالاي ٥٠٠ ميليون رفت و من متوجه شدم اتفاقي در حال وقوع هست و لذا تصميم گرفتم به سمت منطقه زلزله زده بروم.

من وقتي به منطقه رسيدم و از نزديك فهرست مشكلات منطقه را برداشتم در عين حال شاهد حجم قابل توجهي از كمك‌هاي مردمي بودم كه به دليل نبود سازماندهي منسجم حتي در انبار يا جايي كمك‌ها نگهداري نمي‌شدند و بدون حضور هيچ متولي در كنار جاده و خيابان رها شده بودند. تعداد بسيار زيادي آب‌معدني، پتو و... جمع شده بود بدون‌ آنكه كسي يا نهادي آن را سازماندهي كند. ‌به همين ترتيب با ورود به منطقه متوجه شدم بسياري از تصوراتم درباره هلال‌احمر اشتباه بوده است و به تعبيري ديگر ماجرا آن‌طور كه ما فكر مي‌كنيم، نيست. به همين خاطر اعلام كردم كه از هلال احمر حلاليت مي‌طلبم؛ چون به چشم خود ديدم آنها خيلي خوب كار مي‌كردند و در هر روستا حداقل چهار تا پنج چادر هلال احمر مستقر بود.

قبول داريد اگر سلبريتي‌ها مي‌آمدند و توان خودشان را براي احياي هلال‌احمر به كار مي‌گرفتند ثمره كار خيلي بيشتر بود؟

شما بايد توجه داشته باشيد اين احساس چه زماني در من ايجاد شد!‌ من وقتي به منطقه رسيدم و فعاليت‌ نيروهاي امدادگر را ديدم به چشم خودم زحماتي كه آنها مي‌كشيدند را ديدم، نظرم تغيير كرد. اما‌ در عين حال، همچنان اين سوال برايم مطرح بود كه اگر ستاد بحران كرمانشاه وظيفه خودش را به خوبي انجام داده بود دپوي آب معدني و پتو به وجود نمي‌آمد. اگر هلال‌احمر، استانداري و سپاه وظايف خودشان را درست انجام مي‌دادند، اين اتفاق نمي‌افتد. بارها اين صحنه را ديدم كه مواد غذايي و لباس تلف مي‌شد. اين شواهد نشان مي‌دهد كه فقط بي‌اعتمادي نيست بلكه بحث مديريت ناكارآمد هم هست؛ چرا نبايد مركزي باشد تا اعلام كند كسي كانكس، پتو يا آب معدني نياورد و مسوول هماهنگي داشته باشد. اين آشفتگي را نمي‌توان كتمان كرد.

منشا اين آشفتگي رفتار توده‌اي است. اينطور نيست؟

اين دعواي مرغ و تخم مرغ است و بايد الي‌الابد درباره اين موضوع بحث كنيم كه آشفتگي و بي‌اعتمادي مردم به دولت باعث رفتار توده‌اي مردم شده است يا رفتار توده‌اي باعث بروز و ظهور آشفتگي و شلختگي در امدادرساني و كمك‌ها شده است.

مساله مرغ و تخم‌مرغ نيست. نهادها بايد از سلبريتي‌ها دعوت مي‌كردند تا مردم را به كمك به نهادها دعوت كنند. مردم هم براساس تشخيص سلبريتي‌ها به نهادهاي مورد تاييد كمك مي‌كردند.

اين پيشنهاد محمدي در هلال احمر است كه در جلسات اخير- در همين ايام زلزله- مطرح شد اما به نظر من الان براي اين كار دير است. شما چرا از زيباكلام انتظار داريد بگويد كه بي‌برنامگي فقط مربوط به ساعات اوليه بوده است و روند مديريت بحران به روال قابل قبولي افتاده است. واقعيت اين است كه هنوز در كرمانشاه مديريت درستي حاكم نشده است و اين موضوع درباره زلزله ورزقان كه مدت مديدي از وقوع آن گذشته است، همچنان ادامه دارد. دقيقا به دليل وجود چنين تجاربي در اذهان مردم است كه ميل كمك به نهادهاي مردمي كاهش يافته است. خود من، وقتي در جريان مسائل زلزله ورزقان قرار گرفتم، تصميم گرفتم پول جمع شده را در اختيار مسوولان بازسازي قرار ندهم.

چرا كه من از نظر اخلاقي اين اطمينان را ندارم اگر پول‌ها و امانت‌هاي مردم را در اختيار دولت قرار بدهم، دولت به درستي از آنها استفاده خواهد كرد. در عوض هم‌اكنون با سمن‌هايي ارتباط دارم كه كارشان ارايه خدمات و فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي است. يكي از همين سمن‌ها اين روزها مشغول آماربرداري از بچه‌هايي است كه در نتيجه زلزله بي‌سرپرست شده‌اند و بعد اينها را چطور مراقبت كنند. اگر اين پول را به اين سمن‌ها بدهم كار درستي كرده‌ام اما مردم اگر مي‌خواستند اين پول‌ها در اختيار هلال‌ احمر يا كميته امداد قرار بگيرد خودشان اين كار را مي‌كردند. واقعيت اين است كه اين سمن‌ها بدون اينكه بخواهند تسويه‌حساب سياسي كنند به دنبال كار بلندمدت رفته‌اند ولي در عوض من هيچ نهاد دولتي نديده‌ام كه به فكر كارهاي بلندمدت باشد. اين سمن مي‌خواهد كتابخانه سيار تاسيس كند. واقع مطلب اين هست كه اين توان، كارايي و افق فكري در دولتي‌ها وجود ندارد. دولتي‌ها خيلي نزديك‌بين‌ هستند و به مسائل فرهنگي و اجتماعي بلندمدت‌‌تر فكر نمي‌كنند.

شاخص‌هاي اجتماعي سطح بالايي از بي‌اعتمادي اجتماعي را نشان مي‌دهد. چطور در زلزله اخير بي اعتمادي شان را فراموش كردند؟اين پارادوكس چطور قابل فهم هست؟

من اين چيزي كه شما از جامعه ايران مي‌گوييد را قبول دارم اما‌ آن را پارادوكسيكال نمي‌بينم. يعني از نظر من اين‌طور نيست كه مردم ايران يك رفتار فرهنگ اجتماعي داشته باشند و در سويي ديگر مسوولان سياسي و اجتماعي به گونه‌اي كاملا متفاوت رفتار كنند. به بيان ديگر همانقدر كه اين احتمال وجود دارد كه هلال‌احمر يا كميته امداد به امانات و كمك‌هاي مردم خيانت كند، احتمال خيانت در صادق زيباكلام و علي دايي و... به همان اندازه هست؛ علت اين امر هم آن است كه ‌مگر صادق زيباكلام و علي دايي و مسوولان هلال‌احمر در محيطي متفاوت از نظر اجتماعي و سياسي رشد كرده‌اند يا قواعد فرهنگي-اجتماعي جامعه ايران را ياد گرفته‌اند؟! به همين خاطر مي‌گويم‌ پارادوكسي وجود ندارد. از نظر من همانقدر كه دولتي‌ها ممكن است كمك‌هاي مردمي را كم و زياد كنند، ديگران هم ممكن است اين بي‌اخلاقي يا بي‌مبالاتي را داشته باشند.

bato-adv
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
مگه خود این سلبریتی ها چقدر قابل اعتمادند؛ یعنی اینها از دولتی که اکثریت مردم بهش رای دادن مطمئن ترند و امانتدارتر؟ نمیتونن بخشی از این کمکها رو کش برند؟؟؟!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
این جه نوع تیتیر زدنه عاااخه؟؟؟
چند نفر فارغ التحصیل روزنامه نگاری دارید؟ شورای سردبیری و تیتر ندارید؟؟؟
خیلی سخیفه این تیتر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
بی عقل و بی سواد کسانی بودند
که از گرفتن یارانه انصراف دادند
به نفع نجومی بگیر ها
افوس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
دوستان عزیزم سلام،
خواهشا دقت بفرمایید؛
"بعد از رفتن به منطقه نظرم نسبت به حلال احمر و امداد رسانان تغییر کرد و فهمیدم که اشتباه کرده ام""دکتر جان وقتی موردی به این سادگی رو نمیدونستید و کلی در مذمت امدادرسانی داستان گفتید!!!
چطور میشه به نظرات بسیار پیچیده ی سیاسی امنیتی اشراف داشته باشید؟؟؟
بنده بعنوان کسی که حداقل10ساله مطالب شما رو میخونم، عرض میکنم که شما در اکثرغریب به اتفاق نظراتتون دچار وارونگی هستید!!
البته دقیقا میدونید که چطور و با چه شگردی قیافه ی یک ملی گرای آزاده رو بگیرید و در عین حال به نقاط قوت کشور حمله و ضعف ها و خیانت های برخی سیاسیون رو زیباسازی کنید!!

ومطلب حیرت انگیز اینه که با 2تا 10میلیاردی که "به هرعنوان"به حساب امثالتان جمع شده نتیجه میگیرید که مردم به حکومت بی اعتمادن!!!!!!و کلی مصاحبه و تریبون در اختیارتون قرار میگیره که این کشف اعجاب انگیزتون ""عدم اعتماد""رو هجی کنید!! جل الخالق

دکتر جان ده هاهزار برابر "هدایای شما" توسط مردم به نهادهای دولتی تحویل داده شد، ولی توسط شما و همفکرانتون دیده نشد !! شاید شما هم مردم رو اون کسانی میدونید که شما رو قهرمان میدونند؟

دکتر جان از پیله ای که توسط غربیان و غربزدگان دورتان پیچیده خارج شوید و از ولیعصر پایین تر هم قدم رنجه بفرمایید تا خیلی چیزهای جدید کشف کنید که تا بحال نمیدانستید و در مذمتشان کلی سخنرانی های احساسی و حماسی کرده اید!!

ودرآخر اینکه هرجا دشمن به سرباز احتیاج داره زیباکلام و مطهری نفرات اولند.
فرارو جان جدیدا کامنت های این دوست کوچکتان را چاپ نمیکنید، البته اختیار با شماست. والسلام
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
جناب آقای زیبا کلام شما ثابت کردی فاصله حرف تا عمل بی نهایت است و تا زمانیکه ما ایرانی ها یاد نگیریم در مقابل انتقاد بایستی برنامه وطرح قابل قبول نداشته باشیم در بر همین پاشنه می چرخد.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
به مطلب درستی در مورد یارانه اشاره شد. با روی کار آمدن دولت 11، 5 سال است از گرفتن یارانه انصراف دادم و احساس مغبون شدن دارم.
سیاوش هستم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
به نظرم ریشه ی این مساله بی اعتمادی بحث اقتصادی است ، یک بار برای همیشه باید بین سوسیالیسم و اقتصاد آزاد (لیبرال) یکی را انتخاب کنیم تا سیطره ی دولتها بر معیشت ملت برچیده شود.
در غیر این صورت بازهم یک پوپولیست یا یک مسلک جمع گرای دیگر چند سال دیگر ظهور می کند .
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
چرا بی اعتماد نباشند به دولت؟
چرا چک برگشتی در دولت روحانی 6برابر شده است؟؟؟(برای نمونه 13هزارمیلیارد تومان فقط در مهرماه96!!!
چرا....؟
جواب : نابودی اقتصاد مردم بدلیل بی کفایتی دولت در مدیریت و اقتصاد
پس دیگر روحانی زحمت نکشد مصاحبه تلویزیونی نکند چون مردم جوابها را میدانند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
خجالت داره
کی الان مسئول رسیدگی هست آیا غیر از هلال احمر و بنیاد مسکن و ارتش و سپاه کس دیگه ای مسئوله؟
بفرمائید شما مسئول این ارگانها بشید و کمک کنید
اگه کمکی دارید به هلال احمر و مسئولین مربوطه بکنید
کیو
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
آقای زیبا کلام شما که نا توان بودی برای مدیریت پولی که مردم با اعتماد بشما بحساب معرفی شده تان واریز کردند.بی جا کردی وارد این داستان شدی وبعد پولو در اختیار هلال احمر دادی آنها اگر اطمینان داشتند خودشان به هلال احمر واریز می کردند.از مدیریت هلال احمر همین که یک روز عادی بری آنجا خون اهدا کنی ببین باید چند ساعت معطل شوی از چندین تخت خونگیری آنجا بیشتر از نصف آن به دلیل سو مدیریت و... غیر فعال است.
ساروی
United Arab Emirates
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
یه تشبیه بهتر نمیتونستی بکنی دکتر
این چه مثالیه آخه، حاملگی ناخوسته رو هیچکی دوست نداره اما شما خودت پیشقدم شدی واسه جمع آوری کمک، پس ناخواسته نبود
مثلا میگفتی توفیق اجباری بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
ایشون تمام کارهاش مثل همون مثلیه که زده
شخصی که برای اثبات خودش حاضر بشه نهادهای مدنی کشورشو با مثالهای سخیف و کوچک زیر سئوال ببره باید توی شرافتش شک کرد
همه دزدن و این آقا پاک ! باشه ما هم قبول کردیم !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
کار جناب آقای زیبا کلام زیبا نبود. برخی مواقع نیاز به ایجاد همگرایی در جامعه می باشد . ایشان در حقیقت از آب گل آلود ماهی گرفته اند. بنده به شخصه از روز اولی که ایشان شماره حساب اعلام کردند این حس را داشتم. از برخورد هموطنان عزیزم متاسفم که چرا به واگرایی کمک کردند و روحیه همگرایی را با هیجانات روزهای اولیه این اتفاق از بین بردند.
مطالب و مقالات آقای زیبا کلام را دنبال می کردم ( البته نه به این معنا که موافقم - بلکه بعنوان پی گیری مواضع یکی از منتقدین) . اما برایم ثابت شد که ایشان زیبا کلام نیستند.
Mehbod
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
نظر خوانندگان را به یک نکته کلیدی جلب می کنم.
نداشتن برنامه ! فرقی نمی کند استاد دانشگاه باشی یا کارگر . این ویژگی ما ایرانی هاست !
یک آلمانی یا ژاپنی وقتی کاری را شروع می کند صفر تا صد آن را با در نظر گرفتن همه احتمالات برنامه ریزی کرده سپس شروع به انجام آن کار می کند.
ما ساختمان می سازیم بعد فکر می کنیم با آن چه کار کنیم ؟ کارخانه می سازیم بدون محاسبه سود و زیان و عواقب زیست محیطی اش ؟
فراخوان می زنیم برای پول جمع کردن ! وقتی جمع شد نمی دانیم با آن چه کنیم .

و نکته دیگر باید نخبگان مورد اعتماد ما مانند آقای دایی یا دکتر زیبا کلام پیشگام شوند و به فکر شکل دهی نهاد های مردم نهاد باشند تا در موقعیت های بحرانی خود مردم بتوانند به همدیگر یاری برسانند . این نهاد ها به انسجام و اتحاد ملی ما ایرانیان نیز کمک می کند .
به نظر من هیچ امیدی به هیچ دولتی با این ساختار فشل و ناکارآمد نیست.
مرتضي
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
بعيد ميدونم كه دفعه بعد اين مقدار به حسابتان واريز شود. چونكه در استفاده از آن وجوه، جديت و درجه خلاقيت مورد انتظار از يك استاد دانشگاه چون شما، پوشش داده نشد، .... شايد حداكثر يك پنجم اين مقدار واريز شود.....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
ریشه بی اعتمادی خیلی روشنه وقتی مردم درمراجعات به ادارات وسازمانها که ویترین دولته به وضوح اشفتگی وسو مدیریت وروزمرگی را با تمام وجودشون حس می کنند طبیعی است در بقیه موارد اعتماد نکنند.
مجله فرارو