bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۲۸۸۶۹
معنای سخنان مسعود بارزانی چیست؟

صدای پای جنگ!

استان کرکوک یکی از مناطق استراتژیک شمال عراق به حساب می آید، ناحیه ای نفت خیز که کردها و دولت مرکزی بر سر حاکمیت بر آن اختلاف دیدگاه دارند. بارزانی روز گذشته به صراحت کرکوک را خط قرمز خواند و درباره مقابله احتمالی ارتش و حشد شعبی عراق با پیوستن کرکوک به کردستان گفت: "اگر آنها فقط تهدید می کنند بگذار حرف خودشان را بزنند. اما اگر بخواهند وارد عمل شوند فکر کنم بعد از آن وضعیت جدیدی پیش رو خواهیم داشت."
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۸ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
 فرارو- 25 سپتامبر روز مهمی برای عراق، اقلیم  کردستان، مسعود بارزانی و حتی ایران و ترکیه است. از دید دولت اقلیم برگزاری همه پرسی استقلال در این روز قطعی است. همه‌پرسی که دولت مرکزی عراق، ایران و ترکیه آن را به رسمیت نمی شناسند و آمریکا نیز خواستار به تعویق افتادن آن بوده است. با این حال بارزانی تصمیمش قطعی است و می گوید همه‌پرسی برگزار می شود.
 صدای پای جنگ!
به گزارش فرارو، مسعود بارزانی در گفت و گویی با شبکه خبری بی بی سی با صراحت درباره همه پرسی دو هفته دیگر کردستان عراق سخن گفت او حتی از احتمال استفاده از زور برای استقلال کردستان حرف زد.
 
بله يا خير؟...مردم كردستان عراق قرار است تا دو هفته ديگر با انتخاب يكى از اين دو جواب، بگويند كه آيا خواهان استقلال كامل اين منطقه هستند يا نه؟
 
رییس اقلیم کردستان طوری سخن گفت که گویی مطمئن است مردم اقلیم رای مثبت بر استقلال اقلیم کردستان می دهند. گزارش ها از کردستان عراق هم نشان می دهد فضای تبلیغاتی به گونه ای است که رای مثبت مردم اقلیم به استقلال قطعی است. هرچند که صداهای مخالف و تردیدهایی از سلیمانیه به گوش می رسد جاییکه که حزب اتحاد میهنی متحد نزدیک ایران حاکمیت دارد.
 
مهمترین بخش از سخنان روز گذشته بارزانی آنجایی بود که او موضعش درباره موقعیت کرکوک پس از همه پرسی را بیان کرد. او گفت که نمی‌خواهد بر سر مساله استقلال کردستان وارد درگیری نظامی شود، اما در عین حال با کسانی که بخواهند با زور اسلحه بر سر کرکوک بجنگند، مقابله خواهد شد.
 
استان کرکوک یکی از مناطق استراتژیک شمال عراق به حساب می آید، ناحیه ای نفت خیز که کردها و دولت مرکزی بر سر حاکمیت بر آن اختلاف دیدگاه دارند. بارزانی روز گذشته به صراحت کرکوک را خط قرمز خواند و درباره مقابله احتمالی ارتش و حشد شعبی عراق با پیوستن کرکوک به کردستان گفت: "اگر آنها فقط تهدید می کنند بگذار حرف خودشان را بزنند. اما اگر بخواهند وارد عمل شوند فکر کنم بعد از آن وضعیت جدیدی پیش رو خواهیم داشت."
 
او افزود: "می‌خواهیم کرکوک سمبل همزیستی اقوام و ادیان باشد، ولی هر نیرویی اگر در فکر این باشد که با زور و سلاح بخواهد واقعیت کرکوک را عوض کند و آن را از کردستان جدا کند باید توقع این را داشته باشد که همه کردها خود را آماده جنگ برای این شهر کنند."
 صدای پای جنگ!
این اظهارات نگرانی ها درباره وضعیت عراق بعد از همه پرسی کردها تشدید کرده است.
 
ایران و ترکیه بارها مخالفت خود را با این همه پرسی اعلام کرده اند. ماه گذشته نیز رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با مسعود بارزانی بر مخالفت واشنگتن با برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان تاکید کرد.
 
همه‌پرسی علاوه بر سه استان تشکیل دهنده محدوده اقلیم کردستان عراق در "نواحی خارج از مدیریت منطقه" نیز برگزار خواهد شد. سه استان اصلی عبارتند از "اربیل، سلیمانیه و دهوک" و  نواحی خارج از مدیریت هم منظور کرکوک و طوزخورماتو است.  
 
برگزاری همه پرسی در کرکوک باعث شده است برخی چهره های عراقی خواستار استقرار ارتش عراق و نیروهای شیعه، حشد شعبی در کرکوک شوند، تا مانع از برگزاری همه پرسی در این منطقه شوند.
 
در همین حال اقلیم کردستان در اظهار نظرهای رسمی سعی در کاهش تنش دارد. مقام‌های کرد گفته‌اند رای آوردن احتمالی گزینه استقلال ضرورتا به معنای اعلام استقلال نیست. هشیار زیباری پیش از این گفته بود که این رای فقط به کردها کمک خواهد کرد استدلال خود برای "بهترین توافقی" که در زمینه تعیین سرنوشت‌شان پس از شکست گروه داعش در عراق ممکن است را پیش ببرند.
 
اما سخنان بارزانی خلاف این موضوع را نشان می داد.
 
بحث همه پرسی زمانی در کردستان قوت گرفت که داعش توانست در عراق پیش روی فراوانی داشته باشد.
 
جنگجویان پیشمرگه کرد تحت فرماندهی اقلیم کردستان در عملیات علیه داعش که بخش های بزرگی از شمال عراق را در سال ۲۰۱۴ گرفت، نقش داشته‌اند.
 
نیروهای پیشمرگه همزمان با بیرون راندن داعش از کشور، کنترل ناحیه مورد مناقشه میان کردها و دولت مرکزی را در دست گرفته‌اند. این ناحیه شامل شهر کرکوک و شهرستان های مخمور، خانقین و سنجار است. برخی از ناظران معتقدند مسعود بارزانی از تهدید داعش فرصتی بزرگ برای استقلال کردستان ایجاد کرد. آنها عملکرد سه سال اخیر اقلیم کردستان را در این راستا تحلیل می کنند.
 
استقلال اقلیم کردستان عراق از هر نظر چالشی بزرگ برای خاورمیانه است، با وجود اینکه تحلیلگران بیم جنگی تازه در منطقه دارند اما کردها می گویند بر مبنای حق تعیین سرنوشت این همه پرسی برگزار می شود، آنها معتقدند که این همه پرسی خطری برای ایران و ترکیه ندارد.
 صدای پای جنگ!
علی اصغر زرگر تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت و گو با فرارو درباره همه پرسی کردستان عراق گفت:  «همه پرسی در اقلیم کردستان از  وجوه مختلفی قابل بررسی است. این منطقه  پس از فروپاشی دولت صدام حسین کردستان عراق تقریبا به شکل یک منطقه خودمختار اداره شده است. البته کردها سهمی هم از حاکمیت دولت مرکزی به دست آوردند.»
 
او افزود: «همانطور که شیعیان در ساختار قدرت انتخاب نخست وزیر سهم شان است و سنی ها ریاست مجلس  را در دست دارند،  براساس قانون اساسی عراق رییس جمهور عراق باید یک کرد باشد. پس از سقوط صدام همیشه چند وزارتخانه نیز در اختیار کردها بوده است. به این ترتیب  اینگونه نیست که تصور کنیم کردها سهمی از قدرت سیاسی در عراق ندارند با اینحال آنها  مدعی اند به سهم واقعی خود نرسیده اند.»
 
زرگر با اشاره به احتمال دخالت خارجی و تحریک حاکمان کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی استقلال گفت: «کردها همیشه تحت تاثیر قدرت های خارجی بوده اند، ممکن است برخی دولتهای خارجی و غربی از جمله رژیم اسرائیل و آمریکا در پشت پرده دخالت داشته باشند. ممکن است آنها بدشان نیاید دولت و حکومت کردنشینی در این منطقه تشکیل شود.»
 
او افزود: «اما تشکیل یک حکومت مستقل کردی می تواند بقیه را تحریک کند که آنها هم داعیه استقلال داشته باشند. به نوعی استقلال کردهای عراق خنجری در پهلوی کشورهای همسایه عراق است.»
 
به عقیده زرگر "استقلال کردستان عراق به معنای تشکیل یک کشور محاط در خشکی است. کشوری که احتمالا برای اداره خود نیاز به حمایت خارجی دارد. کشوری که نیاز به حمایت خارجی داشته باشد احتمالا سیاست خارجی وابسته ای هم خواهد داشت."
 
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه افزود: «اکنون تشکیل این دولت با مخالفت اکثر همسایگان و دولت مرکزی عراق همراه بوده است. حکومت مستقل کردی چالشی بزرگ ایجاد خواهد کرد که حتی ممکن است که حکومت عراق به مقابله نظامی دست بزند.»
 
به اعتقاد او "در این شرایط بهترین راه حل برای کردهای عراق خودمختاری و هم چنین مذاکره برای کسب سهم بیشتر از دولت مرکزی است."
 
زرگر درباره احتمال وقوع جنگ پس از همه پرسی استقلال اقلیم  کردستان گفت: «تجربیات گذشته نشان داده است که جنگ محتمل است.  کردهای عراق همیشه با دولت مرکزی درگیر بوده اند. در زمان صدام حسین، ملا مصطفی بارزانی پدر مسعود بارزانی با صدام حسین جنگید، البته کار ملا مصطفی نهایتا به پناهندگی به ایران کشیده شد. تجربه کردها در منطقه مملو از جنگ های خونین است. کردها همیشه با حکومت های مرکزی جنگ و گریز داشته اند.»

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه معتقد است رای مردم کرد به همه پرسی استقلال در واقع به این ایده مشروعیت می بخشد. و با این پشتوانه سردمداران کرد جربزه و جسارت بیشتری برای محقق کردن خواسته خود پیدا خواهند کرد. همچنین در وضعیت کنونی حکومت عراق با توجه به جنگ فرسایشی با داعش در ضعیف ترین شرایط قرار دارد.

او گفت: «با اینحال این به معنای آن نیست که با موافقت کردها با استقلال، به سرعت کشور جدیدی تشکیل شود، تشکیل کشور جدید نیازمند زمان زیاد و مذاکرات گسترده است، این زمان فرصت را به دولت مرکزی عراق برای بازسازی خود و ارتش عراق را می دهد. با بازسازی ارتش عراق شرایط پیچیده تر هم می شود و البته اینکه ایران و ترکیه نیز احتمالا از دولت مرکزی عراق حمایت خواهند کرد. البته موضع ایران قطعی است و بارها اعلام کرده است که مخالف تجزیه عراق است.»

زرگر درباره موضع احتمالی دولت ترکیه گفت: «ترک ها ثابت کرده اند فرصت طلب هستند، از طرف دیگر مرز ترکیه مرزهای ناتو نیز هست بنابراین نمی توانند سیاست خارجی کاملا مستقلی را در این باره در پیش گیرند. ترکیه ناچار خواهد بود با ناتو و آمریکا در این باره هماهنگ شود. به همین خاطر نمی شود رفتار دولت ترکیه را کاملا پیش بینی کرد.»

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه افزود: «ممکن است ترکیه برای ایجاد آرامش در میان کردها داخل کشور از حکومت مستقل کردی حمایت کند تا از این طریق هم به کردهای ترکیه پیام مثبت دهد و هم مرزها را راحت تر کنترل کند. از طرف دیگر از این طریق بتواند منافع مادی بیشتری کسب کند از جمله از خرید نفت از کردستان و یا ارتباطات گسترده مالی و تجاری دیگر.»

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
تویی که نظرات رو منتشر می کنی یا دین نداری یا وجدان که منطق رو نشر نمیدی و فحش ها رو می دی
لعنت به تو
صادق
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
ظاهرا باید آماده جنگ دیگری باشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
آمریکا تو منطقه دو هدف داره:
اول تضعیف همزمان ایران و عربستان با جنگ نیابتی
دوم تشکیل اسراییل دوم توسط برخی از گروهک های کرد که قراره رفراندومی در مهر ماه برگزار کنن
تورانیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
نحوه غصب اراضی و مهاجرت کردها رو خوب میدونم...
نمونه اش تو کرکوک عراق که بعد صدام تعداد زیادی از اعراب و ترکمن ها بزور و توسط کردها مجبور به کوچ شدن و کردها جای اونا رو گرفتن و الآن دارن ادعای حاکمیت به کرکوک رو دارن...
الآن تو غرب آذربایجان هم این سناریو داره اجرا میشه...
نه تنها اینجا بلکه در تمام استانهایی که دو نژاد مختلف با مذهب مختلف هستن اونی که بعدا اومده و کوچکتر هست دارن با زاد و ولد فراوان تعدادشونو افزایش میدن تا حدی که دوسال قبل یه آماری دادن که تعداد دانش آموزان کلاس اول سنی و شیعه برابر شده..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
کردهای تروریست به بهانه مبارزه با داعش به مدد تسلیحات اهدایی استعمار غرب با کشتار و انفجار وغصب اراضی اعراب و ترکمان ها در صدد ایجاد اسراییل دیگری هستن که این آرزو را به گور خواهند برد.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
بارزانی داره شکر زیادی میخوره مگه از روی جنازه ما امت مسلمان ایران و عراق رد بشه و مستقل بشه مگه منظقه بی صاحب شده که این مردک میخواد برای ما شاخ و شونه بکشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
مقابل عزم ملت 50 میلیونی کرد عددی نیستی بوزینه دست آموز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
اول ادب بعد....
محمد خسروی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
بعد از بی کفایتی دولت و حکومت عراق به نظر من حق دارن مستقل بشن
عبدالمطلب
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
من یه سوال دارم
آیا این نظر درسته که همونطور که کرد و ترک و فارس رو بخوای با ایدئولوژی کنار هم نگه داری همونقدر سخته که بخوای کرد شیعه و کرد سنی و ... رو کنار هم بزاری
بر فرض که اصلا کردستان‌های ایران و ترکیه هم به عراق اضافه شدند. آیا کردهای ایران و عراق و ترکیه رفتار و مسلک و روش یکسانی دارند؟
اصلا کدوم شهر پایتخت کردستان میشه؟
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
عبدالمطلب کمی مطالعه کن هر چیزی به ذهنت میرسه درست نیست
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
سلام آقای ناشناس 09:41

جدا شدن ملت کرد از عراق و ایران کار صحیحی نیست. آقای بارزانی داره آب به آسیای اسراییل میریزه. جو گیر نشید برادر کرد من. در نهایت غربیها اجازه نمیدن کشور کردستان هم قوی و سرفراز باشه.
افوس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
ملت عزیز ایران سلام؛""کردها مردمان جسور و طرف دار غرب اند، آنها ملتی هستند که ارزش های ما راحفظ و گسترش میدهند.نتانیاهو"" اسراییل بشدت از همه پرسی کردستان حمایت میکنه..... وباز هم جنگ در غرب آسیا با رهبری غرب و اسراییل....هنوز داعش نرفته فتنه ی بعدی شروع شد البته این جنگ پیچیده تر از داعشه،آیا دوستان غربگرا عبرت خواهندگرفت...غرب دشمن ماست ملت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
فقط اسرائیل و بریتانیا و عربستان از تکه تکه شدن کشورهای منطقه سود کلان میبرند که البته نوبت تکه پاره شدن عربستان و بریتانیا هم خواهد رسید
ناشناس
Australia
۰۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
عزیزم همین چند سال پیش بود که در رفراندوم اسکاتلند، مردم به جدا شدن از بریتانیا رأی منفی دادند. وقتی کشورت را با دموکراسی و عدالت اداره کنی و مانع پیشرفت اقلیت های قومی و مذهبی نشوی نگران تجزیه هم نخواهی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
عراق بای بای
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
دوباره این کردها جون گرفته اند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
بشین دوغتو بنوش
كيان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
هنوز چيزي نشده هموطنان ما اين گونه باهم حرف مي زنند و همين تفرقه هدف اصلي اسرائيل است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
باید اون موقع که داعش داشت کرکوک رو میگرفت ایران جلوی داعش رو سد نمیکرد میکرد که جناب بارزانی از رفراندوم یادشون بره
خیلی نمک نشناسی بارزانی
ابوالفضل
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
داعش ماعش همش فیلم بود تا کردستان بزرگ رو تشکیل بدن.
کرستانی که رو خون و خاک اعراب ترکمن ها آشوری ها و ... تشکیل میشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
داعش از اولش فیلم بود ...
همونطور که القاعده و طالبان فیلم بودند ...
یهانه ای برای مداخله و بی ثبات کردن کشورهای منطقه ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
داعش اگه فیلمم بوده فعلا باعث شده ایران در عراق و سوریه قدرمندتر بشه. حرفهاتون بیشتر تف سربالاس.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
ماموریت بارزانی ادامه راه داعش برای عدم ثبات منطقه است.
ناشناس
United States of America
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
همه اش حرفهای تکراری.. این تحلیل گر را از لپ لپ آوردین؟؟!! مگه نمی گویید حق تعیین سرنوشت هر ملتی دست خودشه پس به شما هیچ ربطی نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
داری از کدوم ملت حرف می زنی ...
ملت عراق؟؟؟
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
ناشناس09:08، عزیزم خودت ملت عراق رو بریتانیا و فرانسه نود سال پیش تشکیل دادند ازلی نبوده و ابدی هم نخواهد بود
عبداله
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
سلام.چرا به فتنه ای که پشت این همه پرسی است نگاه نمیکنی ؛چرا شما عمق مساله را نمی بینید.تمام هدف اسراییل غاصب در این است که ملتهای مسلمان با هم درگیر و آنها کیف خودشان را بکنند و سلاح هایشان را بفروشند.برادر اینها فرزندان حضرت یعقوب(ع) اند که بخاطر یک خواب به برادر خود حضرت یوسف(ع) هم رحم نکردند و 40سال پدر پیر و پیامبرشان را در زجر و انتظار نگه داشتند حال شما انتظار دارید به بقیه ملتها رحم کنند.اینها حیوانات درنده ای هستند که با ریختن خون دیگران آرام می شوند و متاسفانه بخاطر قدرت مالی و نفوذ سیاسی که در دولت های بزرگ دارند آنها را در رسیدن به مطامع خود با خودشان هم رای می کنند ولی انشاءالله پایان حکومتشان نزدیک است و بزودی طومارشان درهم پیچیده خواهد شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
خدا کمکتون کنه
ما هم براتون ئعا می کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
احتیاجی به دعا و این جور چیزا نداریم حق قانونی و طبیعیه پس انجام میشه چه ایران و ترکیه خوششون بیاد چه نیاد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
اگر چه با چنین همه پرسی و استقلالی مخالفم! اما یک کم بی طرفانه نگاه کنیم! آیا زمانی که داعشی ها کردهای ایزدی را قتل عام کردند و دختران و زنانشان را به بردگی جنسی گرفتند؛ دولتهای عراق و ترکیه و ایران هیچ کمکی به آنها نکردند ؛ چگونه است که حالا ادعای مالکیت دارند؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
این نقشه ای است که سالها قبل برای منطقه کشیده شده و آغاز آن از سال 1979 بوده.
بیننده
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
من خودم کرد هستم و شدیدا از کردها حمایت میکنم ولی این استقلال چیزی بجز رنج و درد برای مردم کرد نداره و فقط بازیچه دست قدرتها شدنه . کدوم دوتا حزب کرد باهم هم نظر هستند همین الان در سلیمانیه 16 حزب وجود داره که همه باهم مخالفن!!! . دستاورد استقلال برای مردم عزیز کرد میشه اینکه بجای اینکه دولت عراق و... اونها رو بچاپه ، بارزانی و دارو دستهش میچاپن !! با این تفاوت که جنگ و نا امنی هم شدت میگیره . کردها اول باید متحد و هم صدا بشن که بنظر من غیرممکنه!!! گویش و قومیتهای مختلف ، شیعه و سنی و ایزدی و... قابل جمع نیست
يك ايراني
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
درود بر انسانيت و فهم اين عزيز هموطن كُرد، تا از اين انسانهاي آزاده در هر قومي هست، جاي نگراني نيست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
اینجا بحث کردهای عراقه که 90 درصدشون سنی هستن و فکر هم نمیکنم براشون شیعه و سنی مهم باشه.
فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
کردها حق دارند یه سرزمین مستقل داشته باشند، تا کی باید آواره و سرگردان باشند، تا کی باید بدرفتاری حکومت های مرکزی را تحمل کنند، تا کی باید به جرم کرد بودن محروم و مظلوم و سربار بمانند،
اقبال
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
باسلام.من بانظر(بیننده) موافق هستم.ملت کردبایدخیلی مراقب باشندکه دردام قدرتهای بزرگ نیافتند.ترس من ازاین است که بااین برنامه ها ملت کردراتکه تکه کنندوبجان هم بیاندازندوباجنگهای نیابتی ، برادرکرد برادرکردخودراکشتارکندبدون اینکه کک اسرائیل کودک کش یا عربستان مزدور ووهابی ویا آمریکای جنایتکاربگزد.تراخدا احساساتی باقضیه برخوردنکنید.مراقب اتحادتان باشید.
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
اگر دولت ها نماينده مردم محسوب ميشوند و اساسا بر اساس قوميت ها شکل مي گيرند حق مردم کرد است که دولت تشکيل دهند زيرا هيچيک از حکومت هاي منطقه نماينده واقعي آنها نيستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
اسرائیل الان شبها بشکن می زنه حتی کردی می رقصه که این قوم رو چه باحال فریب داده و قراره به دست مسلمان خون مسلمان بریزه اخرش جز بدبختی نیست
از این جنگها زیاد شده و فقط کینه ها عمیقتر شده همین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
کردها جنگ نمیخوان. زمان صدام هم نمیخواستن ولی جنگ بهشون تحمیل شد. وقتی با تفنگ بری به سراغ یک عده، اونها با گل و شیرینی که جواب نمیدن. بزرگترین مشکل کردها در حال حاضر منطقه ایه که توش دارن زندگی میکنن. اینها میخوان با فرهنگ و زبان خودشون در آرامش زندگی کنن. درحالیکه همه توی خاورمیانه دنبال جنگ و طایفه گری هستن. شما فقط وضعیت اقلیم کردستان رو با بقیه عراق مقایسه کنید میبنید که هم آرامش بهتری داره هم نسبت به زمان صدام پیشرفت کرده. درحالیکه بقیه عراق همش جنگه. یک روز با القاعده، یک روز با داعش ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
به لطف سرمايه گذاري هاي اسرائيل، كردستان عراق در اين چند سال پيشرفت كرده.
به اين دوست عزيز توصيه مي كنم كمي اطلاعات خود را بيشتر كند و بعد اظهار نظر كند معلوم است از مسائل كردستان در زمان جنگ كاملا بي خبر هستند. چه جنگي به كردستان تحميل شد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
عزیزم من اطلاعاتم از شما خیلی بیشتره شما برو مطالعه کن ببین انفال چی بوده. بیشتر از 200 هزار غیرنظامی کرد با بمب شیمیایی و اسلحه و ... کشته شدن. خیلی از شهرها و روستاهای کردنشین تخریب شدن و خیلی جاها اعراب رو به جای کردها ساکن کردن. شما هنوز از امثال عملیات انفال خبر نداری میای بقیه رو به مطالعه دعوت میکنی؟ ضمنا همین کشورهای مثل کشورهای عربی که کردستان رو به رابطه با اسرائیل متهم میکنن خودشون علنا دارن نماینده میفرستن اسرائیل. درحالی که کردها هیچ رابطه لااقل رسمی با اسرائیل ندارن. کشوری مثل ترکیه که ما داریم هر روز بهش میگیم دوست و برادر بیشترین رابطه اقتصادی و امنیتی رو با اسرائیل داره! اگه رابطه با اسرائیل بده برای همه باید بد باشه. معیارهای دوگانه داشتن خوب نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
جناب ناشناس 14:37 خیلی خنده داره که شما چیزی از انفال نشنیدی و میای اینجا به بقیه میگی برن مطالعه کنن!
عبداله
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
سلام.اصالت بارزانی یهودی است این نکته را خوب کاربران گرامی مد نظر داشته باشند و به عمق فاجعه نگاه کنند.البته اگر مستقل هم شود بعلت اینکه از همه جا محصور است ره بجایی نخواهخد برد.
ناشناس
Germany
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
ترکیه میخاد ایران را جلو بندازه در این ماجرا
كوهستان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
509 ميليون كردكجا هستند؟ بارزاني فقط براي تداوم ديكتاتوري خودش اقليم نقلي را مي خواهد به يك كشور تبديل كند كشوري كه تنها اميدش به اسرائيل و آمريكا و..است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
شماها مگه نمیگید این همه پرسی نظر اسرائیل و آمریکاست؟ پس چرا میترسید کردها نظرشون رو بگن؟ البته من میدونم. چون اگه این همه پرسی رای بیاره کسی نمیتونه فردا استدلال کنه که بارزانی اینو میخواسته و خواست شخصیش بوده یا کار آمریکا و بقیه اس.
سبحان
Germany
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
من فک نمی کنم جنگی در خصوص استقلال کردستان عراق رخ بدهد. عراق عملا یک کشور تجزیه شده است. از بدو استقلال عراق، هویت ملی در این کشور برپایه قومیت عربی سنی تعریف شده بود و در ترکیه هم همین طور هویت ملی برپایه قومیت ترک تعریف شده است. ریشه اساسی مشکلات در همین تعریف قومی از هویت ملی است. اگر روز اول می گفتند عراقی یعنی هر کسی که شناسامه عراق را دارد و هویت ملی برپایه تابعیت و ملی گرایی سیاسی تعریف می شد امروز کردها آنقدر احساس بیگانگی نمی کردند. به آمریکا نگاه کنید آیا هویت ملی بر پایه قومیت تعریف شده؟ خیر. در آمریکا هویت ملی بر پایه تابعیت سیاسی تعریف شده و هنری کسینجر ژرمن تبار و ژرمن زبان، تد هوف روسی تبار و روسی زبان، فوکویامای ژاپنی تبار و ژاپنی زبان، ولی نصر فارسی تبار و فارسی زبان، فرید زکریای هندی تبار و هندو زبان و .... همه و همه خودشان را آمریکایی می دانند و برای امنیت ملی آمریکا کار می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
امیدواریم بالاخره این برادران تهران نشین هم فهمیده باشند آخر این ماجرا به کجا خواهید کشید و دامن این استقلال طلبی کردها به ایران هم خواهد رسید!
ناشناس
Germany
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
اغلب کامنت هایی که گذاشتید غیر منصفانه است. کردها در ترکیه بعنوان ترک کوهی معرفی می شوند در عراق آنها بیگانه محسوب می شوند. فارغ از تعلقات قومی باید بعنوان یک انسان از حقوق همه انسانها چه روهینگیایی های میانمار و چه کردهای آواره و چه فلسطینی های آواره حمایت کنیم. کردها همیشه برای من مثل فلسطینی ها مظلوم بوده اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
کردها برای من اورمیه ای نیز همیشه مثل اسراییلی غاصب و اشغالگر بوده اند
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
ناشناس 9:41 همه کردستان از ایران تا سوریه بخشی از خاک ایران است . آن بخش ها در گذشته از ایران جدا شده اند و ما نیز بر آن نیستیم که روزی دوباره آن ها را به خاک میهن بازگردانیم .برای من ایرانی چندان با ارج نیست که کردستان عراق بخشی از خاک آن کشور باشد یا از آن جدا شود ولی اگر درباره کردستان ایران نیز چنین اندیشه ای در سر دارید بدانید که خواب پریشان و آشفته شما " هرگز" گزارده نخواهد شد . این گوی و این میدان .
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
شما بر سر کل خاورميانه منت گذاشتيد که بر سر آن نيستيد که سرزمينهاي رفته را برگردانيد.اين موضوع را درک کنيد که اکثر کشورهاي حاضر بر اساس جنگ و قراردادهاي استعماري شکل گرفته اند.نه بر اساس برادري و مرزهاي فعلي خاورميانه قوميت هاي يکسان را در کشورهاي مختلف پراکنده کرده اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
کردستان اگر هم تشکیل بشه
فقط با اراده ترکیه ایران عراق و سوریه در عرض یکماه با خاک یکسان میشه
حریم هوایی مسدود
راه زمینی دورتادور مسدود
اصلا چرا جنگ! تحریم زمینی و هوایی میشه درنتیجه مردم اونجا مجبورن به علف خواری بیفتن
م
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
بشین و ببین. شتر در خواب بیند پنبه دانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
دوستان مخالف همه پرسی در اقلیم عنایت داشته باشید كه هموطنان كرد اینقدر سر این موضوع هیجانزده و احساسی بحث می كنند كه هر دلیل منطقی هم بیارین فعلن نمی پذیرن. الكی خودتونو خسته نكنین.
محمد از کرمانشاه
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
اولا جناب فرارو چرا کامنت‌ها رو فرمایشی منتشر میکنی و نظر حامیان استقلال کردستان از عراق رو منتشر نمی‌کنی که ببینیم حرف‌شون چیه.
دوما تعیین سرنوشت حق هر فرد و قومیه. عراق رو 90 سال پیش انگلیسی‌ها و فرانسوی ها درست کردن و چیزی به اسم ملت ایران در طول تاریخ وجود نداشته. قبل از حمله اعراب کردها و ایرانی حاکم میانرودان بوده‌اند و سپس تحت سلطه خلفای عباسی و بعد عثمانی‌ها بوده. پس حرف زدن از ملت عراق بی معنیه.
سوما بارزانی یک دیکتاتوره که متاسفانه به اندازه کافی باهوش نیست و شایستگی رهبری کردهای عراق رو نداره و فقط مردم رو به کشتن میده.
و در آخر هم خیالتون راحت. هیچ آسیبی به کردستان ایران وارد نمیشه. اصولا کرمانشاه و ایلام شیعه هستند و هیچ صنمی با کردهای عراق ندارند که بخوان به اونا بپیوندند. حتی گویش کردی ما هم متفاوته و من اصلا متوجه نمیشم چی میگن. پس خیالتون راحت باشه. همون طور که کرمانشاه بیشترین شهید نسبت به جمعیت در طول جنگ رو داشت باز هم از ایران دفاع کرده و خواهد کرد.
اما شما هم کمی به استان‌های کردنشین برسید. بی‌کاری و خودکشی و مهاجرت همیشه بالاترین نرخ رو داشته. در ضمن با تانک و زره‌پوش وارد شهرها نشید.
البته این مشکل استانهای مرزی فقط به کردستان مربوط نمیشه. بوشهر و هرمزگان با داشتن بیشترین درآمد گازی از فقیرترین استان‌های کشور هستند. اگه به جای شمال خلیج فارس جنوب خلیج فارس بودن وضع شون زمین تا آسمان فرق میکرد.
به خدا ایران فقط تهران و اصفهان و مشهد نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
اول انقلاب اسلامی همین کردها تحت عنوان دمکرات و کومله با همکاری چپی ها و کمک غرب و اسرائیل میخواستند کردستان را از ایران جدا کنند که نهایتا بعد از جنایتهای زیاد موفق نشدند حالا هم در عراق بعد از رفراندوم و رای مثبت و سپس جنگ و کشتار مردم عادی و بیگناه کرد رهبران مامور و معذور و خائن اشان سر جای خود مینشینند تا شاید وقتی دیگر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
سلام. کردها چنین کاری نمی توانند بکنند. والسلام.
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
بعضیها اینجا یک جور نظر میدن که انگار کشورهای منطقه مثل ژاپن به مناطق کردنشین شون رسیدن و کردها هم ناسپاسی کردن! عزیزم خیلی از مناطق کردنشین مرزی خودمون هنوز تو اوج محرومیت هستن. شما اول اینها رو درست کنید بعد برای بقیه نسخه بپیچید.
یک کورد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
کوردها عامل تجزیه نیستند. این سیاست‌های تبعیض‌آمیز سردمداران است که راهی جز این را پیش روی کوردها نمی‌گذارد. باید یک کورد باشی تا بدانی من چه میگویم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
جنگ داعش تموم شدحالا اینها بدتر از اونها هستند حالا گیریم که مستقل شدید هواپیماهای مسافری شما از کدوم کشور میخوان عبور کنند؟ چرا اینقدر فکرهای کوچیک دارید ومیخواهید کشورهای کوچیک وضعیف درمنطقه درست کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
صدام زبان این کردهای خاین و غاصبان اشغالگر رو خوب میدانست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
این رفراندوم در واقع تشکیل اسراییل حدیدی در منطقه است چرا که منطقه کردستان عراق تنها محل سکونت کردها نیست و اقوام دیگر نیز در آن ساکن هستند. اینها هفتاد سال است که پیرو سیاست انگلیس در منطقه هستند که به دنبال کوچک کردن کشورها برای نفوذ بیشتر است.هر زمان که کشوری دچار نا آرامی شد اینها سر به طغیان برداشته و ادعای ریشه کردند. برای نمونه بعد انقلاب در ایران و بعد رفتن صدام در عراق و نیز برهم خوردن اوضاع در سوریه .
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین