bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۲۲۸۵۶
علی خرم در گفت‌وگوی فرارو تشریح کرد

رمزگشایی از یک جمله "ظریف"

این که تحریم ها سه ماه و سه ماه تمدید می‌شود هم از بی‌عقلی خودمان بود. اگر همان دوران که اوباما در کاخ سفید حضور داشت، رفتار متناسب و معقولی داشتیم و سعی نمی کردیم رابطه را متشنج تر کنیم شاید الان می توانستیم با لغو تحریم ها برای 5سال هم مواجه باشیم
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۲۸ تير ۱۳۹۶
رمزگشایی از یک جمله  
 
فرارو- یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: باید توجه داشت که بعضا شرایط به گونه ای است که وزیر امورخارجه مجبور می‌شود خیلی جدی و تند اعلام موضع کند و بخشی از این مسائل به دلیل تحت فشار قراردادن دولت آمریکا است به همین دلیل هم آقای ظریف به مسئله نقض برجام یا اینکه گزینه لغو برجام روی میز است، صحبت به میان آوردند و گرنه متن برجام نقض نشده است.

علی خرم سفیر پیشین ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با فرارو عنوان کرد: در دوران ریاست جمهوری اوباما، کاخ سفید بسیار تلاش کرد که رابطه میان ایالات متحده آمریکا و ایران را سروسامان دهد از حالت خصومت و دوشمنی به یک دوستی نسبی تبدیل کند اما تلاش های آنها با تندی های ایرانی ها مواجه شد و هرچقدر هم سعی کردند فضا را آرام کنند اما در داخل مداوم مورد حمله قرار می گرفتند. حالا بعد از اوباما فردی روی کار آمده است که همه تندروهای آمریکا پشت او جمع شدند و تنها مسئله ای برایشان اهمیت دارد، تحت فشار قرار دادن ایران است.

وی تصریح کرد: باید در نظر داشت که وقتی توافقی میان دو کشور مثل ایران و آمریکا صورت می گیرد، این دو کشور هستند که باید شرایط را آرام نگه دارند اما درباره ما و ایالات متحده شرایط اینگونه نیست. یعنی از یک سو ما به آنها حمله می کنیم و از سوی دیگر هم آمریکایی های تازه وارد به کاخ سفید به دنبال زیرسوال بردن برجام و ایران هستند. در چنین شرایطی قطعا برجام یا هر توافق دیگری هم بود مورد توجه کشورهای دیگر قرار نمی گیرد.

او افزود: قضیه ما و امریکا هم اینگونه است که در داخل، ایران انباشته از اتهام به توافق هسته ای و آمریکا بود و هرچقدر هم رئیس جمهور آمریکا(اوباما) از آن حمایت کرد اما در داخل ایران همچنان به آن منطقی نگاه نشد. حالا تندروها پشت ترامپ جمع شدند و قصد تلافی دارند زیرا آنها هم خیلی دل خوشی از این توافق ندارند اما با توجه به اینکه برجام قابل دست‌اندازی نیست و نه کاخ سفید و نه سنا نمی‌تواند آن را نقض کنند، در مسائلی مانند موشکی و حقوق بشر ما را تحت فشار قرار می دهند.

رمزگشایی از یک جمله این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به گزارش وزیر امور خرجه آمریکا در خصوص پایبندی ایران به برجام گفت: اما در این میان تیلرسون تنها فردی در کاخ سفید است که نگاه تقریبا مثبتی به برجام و ایران دارد و گزارش اخیر او مبنی بر اینکه ایران برجام را نقض نکرده و کاملا بر آن پایبند است، توانست دست ترامپ را ببند و او را مجبور کرد تعلیق تحریم‌ها را سه ماه دیگر هم تمدید کند.

وی افزود: البته این که تحریم ها سه ماه و سه ماه تمدید می‌شود هم از بی‌عقلی خودمان بود. اگر همان دوران که اوباما در کاخ سفید حضور داشت، رفتار متناسب و معقولی داشتیم و سعی نمی کردیم رابطه را متشنج تر کنیم شاید الان می توانستیم با لغو تحریم ها برای 5سال هم مواجه باشیم. اما حالا با دولتی طرف هستیم که در کنار سنا، هیچ تمایلی به تمدید لغو تحریم‌ها ندارد و این عدم رضایت را در تحریم‌های جدید آنها می توان دید.

او در خصوص اظهارات محمدجواد ظریف که اخیرا عنوان کرده بود گزینه لغو برجام روی میز است و آمریکا متن برجام را نقض کرده است گفت: متن برجام نقض نشده است. باید توجه داشت که بعضا شرایط به گونه ای است که وزیر امورخارجه مجبور می‌شود خیلی جدی و تند اعلام موضع کند و بخشی از این مسائل به دلیل تحت فشار قراردادن دولت آمریکا است به همین دلیل هم آقای ظریف به مسئله نقض برجام یا اینکه گزینه لغو برجام روی میز است، صحبت به میان آوردند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: واقعیت این است که لغو برجام هیچگاه از سوی ایران اتفاق نمی افتد. زیرا این اقدام نوعی خود زنی است. ما بعد از 38 سال حالا توانستیم شرایطی ایجاد کنیم که در یک آرامش نسبی قرار بگیریم و آرام آرام سرمایه‌های خارجی و تکنولوژی در حال ورود به ایران است. این درحالی است که ما بعد انقلاب در یک قطع رابطه جدی با شرکت‌ها و خارخانه های بزرگ بودیم. ما نیازمند ادامه این روند و آرامش موجود هستیم. 

وی تصریح کرد: بنابراین تا زمانی که آمریکا برجام را نقض نکند، از سوی ما هم اتفاق نمی افتد. البته ممکن است روح برجام نقض شده باشد اما آن هم دلایل مشخصی دارد که در ابتدای اظهاراتم به آنها اشاره کردم. زیرا روح برجام به معنی آن است که فضای دوستی در رابطه حاکم شود و وقتی این اتفاق نمی‌افتد، می گویم روح برجام نقض شده است.

خرم در پایان با اشاره به نظر ظریف درباره اینکه احتمال دیدار و گفت‌وگو با تیلرسون صفر نیست گفت: این می تواند یک پیام باشد زیرا ما در دوران اوباما هم با آقای جان کری وزیر امورخارجه وقت رابطه بسیار خوبی داشتیم و حتی در بعضی موارد او بود که راه‌های خوبی در پیش پای ما قرار می داد. بنابراین لزومی ندارد در حد وزیر امور خارجه ارتباط نداشته باشیم.
bato-adv
اقبال
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
باسلام.جناب گاوچران کوموری این دفعه باشماموافقم ولی فکرکنم نفس قریب باتفاق این جماعت کاربران ازجمله خانم یا آقای آسمانی ازجای گرم بلند میشود.حتما این جماعت ازآن دسته هستند که تحریم ها به آنها اثرنمیکرده !!!!! ولی بنده میدانم خیلی از مردم ایران ازجمله خودم وخانواده شدیدا باتحریم درگیربودیم وپیه اش هم حسابی به تنم خورد.بنده مادربیماری دارم که نسخه دارویی اش دارای داروی خارجیست وتاکیدمیکنم بغیرازاصل همان دارو ، مشابه یا ایرانی آن تاثیری دربیماری ایشان نمیکرد.دردوره تحریم ها علیرغم داشتن امکانات مالی آنچنان تا سرحدناامیدی درعدم توانایی تهیه دارو بپیش میرفتم که مواردی جز گریه کردن کاری نمیتوانستم بکنم اما الحمدلله پس ازبرجام این دارو به وفورقابل تهیه است.پس مدعیان عدم تاثیر تحریم ها وغیره وذالک ، الکی قمپوز درنکنند.حداقل وقابل لمس ترین اثرتحریم ها برداشته شدن سایه جنگ از روی ایران وآزادی ورود داروها وفناوریهای جدید غیرهسته ای وازدیاد میزان فروش نفت وامثالهم است.که اگربرجام نبود ایران هم میشد ونزوئلای دوم.
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
فقط ميتونم بگم گير ادمهاي بس نادان واحمق افتاديم
ناشناس
United Kingdom
۰۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
چقدر سطحی!
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
البته که این بیچاره امریکاییها چه کار بکنند که به مردم ایران بگن بابا ما هم متن برجام رو نقص کردیم هم روح برجام ولی مردم ایران نمیخوان بفهمند اقایون عقل کل که دم از عقلگرایی میزنند بتن میریزند تو راکتورشون این اوج خواری برای ایرانی بود از نظر این اقایون عقل گرایی یعنی امتیاز بدی هیچ چیز بدست نیاری
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
«واقعیت این است که لغو برجام هیچگاه از سوی ایران اتفاق نمی افتد. زیرا این اقدام نوعی خود زنی است.»ترامپ و کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس دارند توطئه ای را می چینند که خود ایران برجام را نقض کند آنوقت عربستان ضمن اتحادی که با کشورهای مختلف ایجاد کرده می تواند از حماقت بی حد و حصر ترامپ استفاده و زمینه تهاجم به ایران را با جلب حمایت سناتورهای تندرو ضد ایرانی امریکا آغاز کنند، برجام در زمینه تخلف هر یک از طرفین آن ساز و کار خود را پیش بینی کرده است و شایسته است حقوقدانان و سیاستمداران ما مفاد برجام را دقیقاً مطالعه و موارد نقض آنرا توسط امریکا مشخص و سپس آنرا در هیئت مربوطه مطرح و پس از اثبات تخلف امریکا راه خروج از برجام آسان و حمایت سایر کشورها را در بر خواهد داشت
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۸
آسمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
ههههههههههههههه چقدر جالب.یک شرق شناس که مطالعات گسترده ای در احوال ملت شرق داشته میگه در طول دوران استعمار اینقدر بعضی از این جماعت بی هویت و خودباخته و شیفته غرب شده اند که هر جنایت و خیانت و حتی شکست انسان غربی را جوری توجیح میکند و ما را تبرئه میکند که خود ما از ان ناتوان هستیم حالا شما ببین این بنده خدا چجوری اسمان و ریسمان میبافد تا امریکا را تبرئه کند.ببینید جناب زیباکلام چقدر تلاش میکند تا غرب را از اتهام استعمار که خودشان به ان معترف هستند تبرئه کند.واقعا باید متاسف بود برای این همه ازخودبیگانگی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
خدا بهت عقل درست و حسابی بده
ناشناس
Canada
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
پس ببین اونی که عقل کل ملت رو به بازی گرفته چی باید بکنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
خدا عقلت بده گر چه ما که میدونیم چرا بهت عقل نداده
آسمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
واقعا که از این همه ادب و فرهنگ و تربیت خانوادگی مخاطبان محترم فرارو در عجب هستم
ناشناس
-
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
متن رو نخوندی، عکس رو هم ندیدی که بفهمی این زیباکلام نیست؟ یا نکنه از روی عکس هم تشخیص ندادی؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
برای ما چی؟
برای ترکها کره ای ها فرانسوی ها و... اشتغال و حتی اخیرا بیش از 5000هزار شعبه زنجیره ای فروش کالا در ایران!
آنوقت کارخانجات و کارگاههای م ا روزشمار تعطیل میشوند
پس چی شد وعده ها؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
استعمار مسلمانان از چالدران شروع شد
ناشناس
United States
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
شما نارحات نشو واسه قلبت بده یه ساندیس بخور اروم شی !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
فكر كنم اين شرق شناس بي نام خودت باشي .آخه اين شرق شناس اسم نداره .بدون مستند حرف زدن كار انسان هاي خود باخته و بي منطق است !!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
این که تحریم ها سه ماه و سه ماه تمدید می‌شود هم از بی‌عقلی خودمان بود?????
آقای خرم مزید اطلاع برخی از تحریم ها در زمان اوباما وبعد از برجام انجام شد واین امامزاده کاری نکرد .مشکل این بود ما خونه ای روکه باید پلمپ میکردیم که گرویی ما باشه تواین روزا خراب کردیم عقل کل . یا زمانی که جزءبه جزء در باره سانترفیوژهاوسایر موارد وقلب راکتور اراک وارد شدیم باید در مورد تحریم ها ودور برگردان یا یو ترم آقای سیف کارراتمام میکرد که امروز کاسه چه کنم دست نگیریم وبقولی برد برد میشد مذاکرات .عقلانیت رو باید اونجا عمل میکردیم وگرنه چه اوباما چه ترامپ چه جمهوری خواه چه دمکرات همه یه تیم فکری پشتشونه .شنیدی دیگه اتاق فکردارند ومهندسی میکنن حتی مردم خودشونو جیگر .بعیده بزرگان سیاسی ما اینقدر کوتاه اندیش با قضایا برخورد میکنن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
نگران اتاق فکر اونها نباش شما هم دارید، اتاف فکر حسن عباسی و یوگی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
خودتم فهمیدی چی گفتی؟ ضمنا "یوترن" درسته نه "یو ترم"....!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
درسته که اشتبا ه تایپی داشتی ویوترن رو یوترم نوشتی ولی کلا درست میگی ما برداشتن تحریم ها با نابودی قلب نیروگاه هم خوانی نداشت میتونستیم تحت نظارت آژانس پلمپش کنیم به جای خراب کردن ضمنا بانک مرکزی وسیف یا طیب نیا باید با جک لو مذاکره میکرد ودرصورت عدم توافق با بانک مرکزی امریکا ظریف رو مطلع واز امضائ برجام جلوگیری میکرد این دو موضوع دو بال یه پرواز خوب میتونست باشه اگه هماهنگ تر بودیم بعضی ها میگن ما اعتماد کردیم سوال من اینه باکدوم منطق به کشوری که سابقه بدعهدی فراوان به این ملت داره اعتماد کردید مگه امریکاییها در موردبرداشتن قلب نیروگاه اراک وسایر موارد به شما اعتماد کردنند (تکیه برعهد عمو سام خطا بود خطا)
ناشناس
United States
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
شما هم ناراحت نشو قندت میوفته یه ساندیس بخور اروم میشی!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
بعضی ها انگار در سالهای بعد از تحریم در ایران زندگی نمی کردند ویادشون نمیاد که کشور به چه فلاکتی افتاده بود ؛ موضوع هسته ای فقط بهانه ای بود برای فشار بیشتر بر ایران و منافعی که از هسته ای شدن یا داشتن راکتور اراک کشور می برد در مقابل زیان وخطر تحریم ها اصلا قابل قیاس نبود و برجام از این منظر معجز های بود که کشور را نجات داد
ناشناس
France
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
کاسب تحریم که منافع ملی برایش مهم نیست! کاسب تحریم که نمی داند انسانیت چیست! فقط سنگ اندازی می کند که جیب خودش و هم کاسه هایش را پُر کند. کارش وطن فروشی و غارت اموال مردم بیچاره ایران است.

درود بر ظریف و شرم بر کاسبان بی شرم و حیای زالوصفت.
ناشناس
United Kingdom
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
کاسب تحریم اونهایی هستند که قبل از انقلاب به جز یک دست لباس چیزی نداشتند و حالا چند هزار میلیارد سرمایه و خانه ها و ویلاهای آنچنانی در لواسان دارند
حالا ببین اینها کجا هستند و چه کسانی هستند
ناشناس
China
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
بشین بابا حال نداری! کم عقل ما هستیم که اوباما خودش تحریممون کرده بعد می گیم باید نازشو می خریدیم!
ناشناس
United Kingdom
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
دوست فرانسوی من شما کلا یک جمله رو یاد گرفتی تو همه مطالب با بخود و بی خود copy paste میکنی
ناشناس
France
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
به 11:51
با شما موافقم. لواسان که سهله، تمام سواحل ایران رو گرفتن! کلی هم سد ساختن که اگر چه ایران رو خشک کردن و فجایع زیست محیطی درست کردن، اما خودشون بالادست اون سدها ویلا ساختن!
یه قرارگاه مهم دارن که اون هم در حال ویلا سازی برای خودیاشونه!
ناشناس
Canada
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
بله قرارگاه قاچاق لباس دختر وزییر و شرکا در ویلای لواسون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
بدهكار هم شديم
چقد يه آدم ميتونه خود باخته باشه آخه
خدااااااااااااااااااا
آسمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
به والله به والله این کارشناس محترم یا نمیداند یا حقایق را انکار میکند.دوستان لطفا احساسات را کنار بگذارید و منطقی این نوشته را بخوانید.در سیاست خارجی هر کشوری و تصمیمگیری برای ان چند متغییر تاثیر گذار است از میان این متغیرهای دوتا از ان ها رابطه معکوس با هم دارند و ان ها متغیر نقش و فرد است در تصمیم گیری در ساختار سیاست خارجی امریکا متغیر نقش و دیگر متغیرها برتری ویژه ای بر نقش دارد یعنی این گفته ایشان که اگر در دولت اوباما خوب عمل کرده بودیم همه چیز درست میشد کذب محض است چون اونجا فرد تصمیم نمیگیرد بلکه این سیستم است و تفاوت انچنانی هم بین دولت ها نیست.چیزی که است این است که دوستان نمیخواهند قبول کنند امریکا درمورد کشوری با موقعیت ژئوپلتیک و ایدئولوژیک ایران به چیزی کمتر از تجزیه راضی نمیشود و تنها راه کنار امدن با امریکا قدرتمند شدن است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
ادعای بیخود کردن نشان قدرتمند شدن نیست. ضمنا چرا وقتی ما تحریم بودیم یه عده ماشین 3 میلیاردی سوار میشدن؟
آسمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
قدرت یعنی اینکه شخص جنگ طلبی مثل بوش نتنها به ایران حمله نمیکنه که در2006 بلر را به عمان میفرسته تا با ایران به گفته خودش معامله بزرگ را انجام دهد.یعنی نامه اوباما به رهبری برای حل مشکلش در خاورمیانه اما با فتنه و دلگرمی دشمن به تحریم همه چیز عوض شد.درضمن اینکه کسی ماشین سه میلیاردی سوار میشند چه ربطی به این موضوع داره؟؟؟؟؟الان که تحریم برداشته شده دیگه اقازاده ها ماشین سه میلیاردی سوار نمیشند؟؟؟؟
ناشناس
United States
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
به به جناب متخصص إاتننن
هر روز کلمه های جدیدی یاد میگیری دارم امیدوارم میشم
ژئو پلتیک !!؟ از دوست گرامیتون والتراشتاین چه خبر ؟!!!! با 4000000 میلیون مسکن مهر مموتی چه میکنید؟
امروز متوجه شدم که شیر اب حیاط خونه چکه میکرد و به همین دلیل با لاستیک ساخت وطن تعویض کردم تا مشتی بر دهان استکبار باشه و متوجه شدم اب بیشتری بعد از تعویض چکه میکنه ! از اونجایی که دایره تخصص شما از شیر مرغ تا جان ادمی زاد هست خواهشمند است یک نظری در این باره بدید ما مستفیظ شیم !!
یک سوال دیگه ایا تو دوران جنگ سرد هوا واقعن سرد بود !!؟
ناشناس
United Kingdom
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
من متوجه این نکته نشدم
ما کلیه برنامه های هسته ای رو تعطیل و نابود کردیم که تحریم ها از 3 ماه یک بار تعلیق بشه
حالا نمیشد تحریم ها لغو بشه ما هم در عوض هر سه ماه یک بار برنامه هسته ای مونو تعلیق کنیم؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
در سیاست بین الملل هر طرف به اندازه ی زورش میتونه امتیاز بگیره!!! فکر کردی مذاکره کنندگان بلد نبودند امتیاز بگیرند؟
ناشناس
China
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
گوشمون رو بیخ تا بیخ بریدن ولی نکته این جاست که ظریف امیرکبیره!
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
اگر شکست خوردگان انتخاب و کاسبان تحریم و برادران قاچاقچی میگذاشتند و با اکثریت واقعی مردم یک صدا بودند حتما همانطور میشد که میفرمایید.
ناشناس
Canada
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
بله اگر شکست خوردکان سال 88 و کاسبان تحریم که با هزاران میلیارد الان وزیر شده اند با مردم یک صدا میشدند اوباما به خودش جسارت این تحیم ها را نمی داد
ناشناس
Canada
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
آقای ناشناس 11:56
رئیس جمهورتان فرمودند ما سه گل زدیم و 2 گل خوردیم
والا ما هرچی نگاه می کنیم 2 گل خورده را فقط میبینیم ولی خبری از گل زده نیست
ناشناس
United States
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
از چیزی که نوشتی معلومه متوجه هیچی نشدی و نمیشید شماها
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
توجیه گر خصومت آمریکایی... عقلانیت به علاوه شجاعت تامین کننده منافع ملی ماست نه منهای آن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
اینکه همیشه دنبال دشمن تراشی بگردیم کی تمام میشه؟ نون یک عده در دشمنی با این و آن است و فقط مردم ایران هستند که از این دشمنی ها لطمه میبینند امیدوارم روزی برسد که نون به نرخ دشمنی با این و آن خورها دستشان از کارشکنی ها کوتاه بشه تا ایران بتواند به جایگاهی برسد که بتواند آرامش و آسایش ملت خودش را برای همیشه تضمین کند
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
خود آمریکایی ها هم با توجه به کارنامه وقیحانه و افتضاحی که توی برجام از خودشون به جا گذاشتن، روشون نمیشه اینجوری از خودشون دفاع کنن.
لطفا به هر کسی که نظر میده صفت کارشناس ندید!
بعضی ها واقعا چقدر میتونن بدبخت یا
احمق باشن؟؟!!!
ناشناس
United States
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
"""بعضی ها واقعا چقدر میتونن بدبخت یا
احمق باشن؟؟!!! """

حرف دهنتو بفهم دلواپس ، برو ساندیستو بخور !! عاقل های ما شما بودین که تو 8 سال صدها میلیارد دلار پول نفت مملکت رو تاراج کردین !!
سیدجوادتختعراقچی
United Kingdom
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
با سلام:

علی خرم: این که تحریم ها سه ماه و سه ماه تمدید می‌شود هم از بی‌عقلی خودمان بود. اگر همان دوران که اوباما در کاخ سفید حضور داشت، رفتار متناسب و معقولی داشتیم و سعی نمی کردیم رابطه را متشنج تر کنیم شاید الان می توانستیم با لغو تحریم ها برای 5سال هم مواجه باشیم .

1- آقای کارشناس وقتی که تحرمی برداشته یا لغو نشده حالا چه فرقی می کند 3 ماه یکبار یا هر 5 سال یکبار تحریم ها لغو شود؟
2- شما فرموده اید ما رابطه را متشنج کرده ایم . دقیقا معلوم نیست آیا در تعطیلی و نابودی برنامه و تاسیسات هسته ای کوتیهای و قصوری کرده ایم یا اینکه از بتن های مرغوبی برای بتن ریزی رآکتورها استفاده نکردیم؟
3- حال شما فرض کنید ما در دوره همه جوره راه می آمدیم به نشر شما برای دولت ترامپ و در کل دولت آمریکا که به یچ یک از عهدنامه ها و توافقنامه های بین المللیو دو طرفه پایبند نبوده نق و زیر پا گذاشتن برجام هم کاری دارد؟
آسمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
ناشناس۱۱:۰۹.دوست عزیز کاسب تحریم و زالوصفت و وطن فروش و... اون های بودند که برای قدرت و منافع شخصی و حزبی مشاوره تحریم به دشمن دادند و فتنه بپا کردند و دشمن را به ابزار تحریم امیدوار کردند و صرافی تاسیس کردند و بحران ارزی ایجاد کردن.دوست عزیز مواضع اوباما و کلینتون را در مورد تحریم قبل و بعد از فتنه مقایسه کن تا بفهمی کی مصداق این صفات کی است
ناشناس
France
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
با شما موافقم دوست عزیز و مثبت هم بهتون دادم. دقیقاً همین وطن فروشها دارن با توتال هم مخالفت میکنن چون نونشون توی تحریمه!
ملت گرفتار شدن از دست این زالوصفتا!
ناشناس
Canada
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
تحریم بشیم بهتره که دوستان با توتال و کرسنت و شل بخورند وببرند به ریش شما و امثال شما بخندند البته شما فرانسه تشریف دارید سهمتون محفوظه
ناشناس
France
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
شما هم کانادا تشریف دارید. نکنه خود خود خاوری هستید؟! ای ناقولا عجب سهمی زدی به جیب از گلوی ملت بیچاره!
آسمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
ناشناس 13:29 در پرونده خاوری که یک اعدامی داشت و کلی زندانی و خودشم که فراری شد و بیشتر پول به خزانه برگشت ولی ببینید در پرونده های ابرمفاسد کرسنت و توتال و استات اویل و..... مفسدین نتنها اعدام و زندان و فراری نشدند که دارند راست راست راه میرند و حتی وزیر و وکیل هم هستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
چطوری عقل کل ؟ ندزدنت با این همه مغز
فریدون مودب
Canada
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
با سلام
سریال پرستاران این روزهای از تلوزیون پخش میشود و با اینکه فرارویان عزیز می فرمایند کلا تلوزیون را تماشا نمی کنند ولی به استثنای برنامه نود سریال پرستاران رو هم یواشکی نگاه می کنند . این قسمتش مزاح بود

مطلب مهمی کی میخواهم بگویم این است که در این سریال یکی از نقش ها ایفای نقش شهروز با بازی زیبای شهنام شهابی است. ایشان که با دختر یک کارخانه دار مطرح دوسیت شده و بعد هم به هر ترتیبی شده با این دختر ازدواج می کند . از طریق همین ازدواج به کارخانه پدر همسرش راه یافته و تا سمت مدیر مالی نیز پیش میرود . این فرد با سو استفاده از حسن نیت پدر و با جلب اعتماد ایشان به سرمایه کارخانه دسترسی پیدا می کند و با پولی که بدون زحمت به دست آورده به قمار می پپردازد و بدهی زیادی بالا می آورد و چون میخواهد سرمایه و پولی که از حساب پدر زنش برداشته را از قماربازان حرفه ای پس بگیرد باز به قمار با آنها می پردازد و هر دفعه پول بیشتری می بازد چون بسیار ساده لوح و مبتدی است و ترس اینکه به پدرزنش بگوید نیز سبب میشود تمام زندگی خود را غرق در قمار کند. تا پیش خانواده اش سرافکنده نشود
دعوای فامیلی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
من گرفتم
ای شیطون شوخی شوخی همه چیزو گفتی
ناشناس
United States
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
یعنی مموتی این همه گند زد از ترس پدرزنش بود ؟!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
پاسخ به " آسمانی "

بیشتر بخوان ، آگاهی ات را بالاتر ببر ، بیاموز ، آنگاه دانش و خرد تو را راهنما خواهد بود ، در گام نخست بیاموز وام واژه های عربی در پارسی را درست بنویسی ، گفت و گو با کسانی همچون شما که " توجیه " را " توجیح " می نویسید و در همه زمینه ها کارشناسید بیهوده است ، کاش همه ما به اندازه دانش و آگاهی خود سخن می گفتیم و در جایگاه راستین خود بودیم و هر کسی کار خویش می کرد ! بیشتر گرفتاری ها و دشواری های کشور چاره پذیر می شد .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
تکبیر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
صلوات بفرس ختم دعوا...
آسمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
ناشناس۱۲:۵۹ شما اگر سواد سیاسی داشتید نوشته من و اصول اساسی سیاست خارجی را نقد میکردید.نه اینکه مانند دیگر هم مسلک هایتان بی ربط حرف بزنید.واقعا که کاش هرکس به اندازه سواد و تخصصش حرف میزد.اینجا بحث از دنیایی سیاست است شما هم اگر حرفی برای گفتن دارید به جای املا به این مسائل بپرداز دوست عزیز
ناشناس
United States
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
""""واقعا که کاش هرکس به اندازه سواد و تخصصش حرف میزد""""

یعنی اولین بار هست که از دهن جناب عالی یک حرف درست و حسابی بیرون اومد ! امیدوار شدم !

""" شما هم اگر حرفی برای گفتن دارید به جای املا به این مسائل بپرداز دوست عزیز """

یک بابایی بود که بعد جوری از "نون" کلمه "ذاتن " گله داشت و شدیدن غلط گیری میکرد ! احیانن از فک و فامیل های جنابعالی نیست ؟!
بنده ذاتنننننننننن در متخصص بودن شما شک ندارم فقط نمیدونم که باید دم خروس رو ببینم یا قسم عباس رو باور کنم !!؟؟
یلدا سماوات
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
فرراو دارم تبلیغ کتاب رو میکنم که سرانه مطالعه کشور بره بالا چرا منتشر نمیکنی یک نفر هم که اومده کار فرهنگی میکنه شما مانع میشید

من این داستان رو هم خیلی دوست دارم:

پدر ژپتو پینوکیو را مثل تمام کودکان به مدرسه می‌فرستد. پینوکیو در راه مدرسه از روی سادگی و خوش‌قلبی گول روباه مکار و گربه نره را می‌خورد و به تماشای نمایش خیمه‌شب‌بازی می‌رود. در آنجا روباه مکار او را به صاحب خیمه‌شب‌بازی می‌فروشد. پینوکیو با جوجه اردک همراهش جینا به‌ناچار در آنجا می‌ماند و به‌همراه آن‌ها از شهری به شهر دیگر می‌رود و ستارهٔ نمایش خیمه‌شب‌بازی می‌شود؛ تا این‌که تصمیم به بازگشت به خانه را می‌گیرد و در راه باز فریب روباه مکار را می‌خورد و سکه‌هایی را که از صاحب خیمه‌شب‌بازی گرفته بود از دست می‌دهد. ... هنگام برگشت به خانه باز به دام روباه مکار و گربه نره می‌افتد، و ماجراهای بسیاری رخ می‌دهد و با این‌که بارها گول آن‌ها را می‌خورد ولی باز هر بار با سادگی و خوش‌قلبی با آن‌ها دوست می‌شود

ماجراهای پینوکیو : نوشته کارلو کلودی
به دوستان توصیه میکنم حتما این کتاب رو بخونند
ناشناس
United States
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
برادراندلواپس و پینو کیو ؟! پینوکیو استین کوتاه میپوشه با شلوارک !! یه دلواپس رو در چنین لباسی میتونید تصور کنید ؟!!!
زیر زمینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
من یه سوال برام پیش اومده این دوستان امثال اسمانی کجا کار میکنند که وقت اداریشونم تو نت هستند نکنه بخاطر همین حقوق میگیرند با اضافی کاری دست مارو هم بگیرید در کنارتون شاید کاسبی را یاد بگیریم قول میدم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
خدا وند همه را به راه راست وعقلانیت برسونه کلا موضوعات رو شخصی میکنید
آسمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
زیرخاکی عزیز یه ابزاری وجود داره بنام موبایل و اتفاقا به اینترنت هم وصل میشود و هرجای با گذراندن 2 دقیقه زمان میشود کامنت گذاشت.کلا شما و امثال شما چون حرفی برای گفتن ندارید و اصلا چیزی زیادی از این موضوعات متوجه نمیشوید فقط به این اراجیف توجه میکنید.یعنی حدتان همین است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
رهبر انقلاب در سال 93 گفته بود، با برجام تحریم ها برداشته نخواهد شد!!

...اما ما به دنبال برجام 2 بودیم
ناشناس
Germany
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
شما کجا کار میکنی؟
باز امثال آسمانی برای مطلب نوشتن پول میگیرند
شما برا یچی پول میگیری؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
ظاهرا شما که از همه بیشتر تو نت می‌چرخید که آمار همه کامنت‌های جناب آسمانی رو دارید! شما اول بفرمایید کجا کار می‌کنید؟ در دولت تشریف دارید؟ یا در مؤسسه وزین فرارو؟ یا باقی هم مسلکی‌ها؟!
ناشناس
United States
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
برادر من اینها صبح تا شب کارشون اینه که بیان تو سایت فرارو رو اعصاب من و شما راه برن و برای این کار حقوق و مواجب میگیرند و به قول خودشون ارتش دلواپسان سایبری هستند و الا من و شما که یک شهروند عادی هستیم تا حالا شده که بخواهیم بریم پشت سر هم تو وبسایت فارس یا تسنیم که با عقاید ما فاصله دارند ضدشون نظر بدیم ؟! مسلمن جواب نه هست .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
نمی دونم کی باید باور کنیم که قدرت و ظرفیت اقتصادی کشور ما کمه! اگر قوی باشیم (اقتصاد-دیپلماسی-نظامی) اونوقت هر قراری باهر کی بزاریم جرات نمی کنه زیرش بزنه. اگر هم ضعیف باشیم بهترین قراردادها را هم اگه ببندیم هر وقت دلشون خواست نقض می کنند.
متاسفانه ضعیفیم! با همه ی اینها با یک حرف جناب خرم موافقم: از فرصت ها بهتر میتونستیم استفاده کنیم. معولا این قدر دست دست می کنیم که فرصت از بین میره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
یادمان باشد مذاکره نکردن بهتراز مذاکره بد کردن است ما باید درمذاکرات خواسته هامون روبا داشته هامون معامله میکردیم یعنی قبل از اینکه چیزی بدیم مطمئن بشیم که خواسته هامون عملیاتی بشه وبقولی بردبردمذاکره کنیم نه اینکه همه چیزو بدیم وراه رو روی تمام خواسته هامون ببندیم راستی اگه اگه ایندفعه امریکا صنایع موشکی ما رو خواست مذاکره کنه حتما باید موشکامونو نابود کنیم بعد منتظر فرمایشات عمو سام توتحریم های جدید باشیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
اینو همه میدونن! طرفهای مذاکره هم میدونستن! برای همین امتیازاتی رو گرفتن و شروطی را تحمیل کردند که ما برگ برنده ای نداشته باشیم... ما نهایتا یا باید این قرارداد رو امضا میکردیم یا میزدیم زیر میز و مذاکرات رو ترک میکردیم! هر کدام هم پیامدهایی داشت. امضا کردن پیامدهای منفی کمتری داشت...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
به گفته مشاور رهبر ولایتی اگر مذاکره نمیکردیم گام بعدی جنگ ود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
چرا اصلاح طلبان به جون ظریف افتادن؟
چرا توی روزنامه افتاب ظریف رو مسخره میکنن؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
این که تحریم ها سه ماه و سه ماه تمدید می‌شود هم از بی‌عقلی خودمان بود. اگر همان دوران که اوباما در کاخ سفید حضور داشت، رفتار متناسب و معقولی داشتیم و سعی نمی کردیم رابطه را متشنج تر کنیم شاید الان می توانستیم با لغو تحریم ها برای 5سال هم مواجه باشیم

خب دیگه بهانه هم برای بد عهدی کدخدا جور شد تقصیر خودمون بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
شما و دولت رفتارش معقول بود اون نهاد مسئول این مشکله
دکتر گاوچرون از کومور
United Kingdom
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
آخ آخ آخ چقدر دلم برای دکتر ظریف میسوزه که وقتی میاد جملاتی بگه که مصرف خارجی داشته باشند و اهرم فشار باشند، ناگهان با کسانی مواجه میشه که از دشمن خارجی دشمنترند و در زمین دشمن بازی میکنند.

به هر حال با ظریف یا جهانگیری تا 1408 :))
وحیدم
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
آسمانی جان کیف کن.
شکست ۳۰ بر صفر در مجلس تهران
شکست ۱۵ به یک در خبرگان تهران
شکست ۲۱ به صفر شورای شهر تهران

تازه همه اینا با نفرات ذخیره اصلاحات بوده

تازه دو دوره رای حدود ۷۰ درصد خاتمی
واین دو دوره روحانی هم بزار روش
فریبرز
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
کلا این مسائل اساسی مملکت رو به رفراندوم بگذارند تصمیمی که عموم ملت میگرن همیشه به منافع ممل،کت است مسائلی مانند قضیه هسته ای،و.....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
ما که نفهمیدیم کی راست میگه کی دورغ هرچند اینو می دانیم که برخلاف ان چیری که به وزیر خارجه می گفتند که تو چقدر بلدی وروزنامه های اطلاح طلب نادانسته وبا داتسته به تعریف و تمجید از وریر خارجه می پزداختند واو را حلوا حلوا می کردندکه گویی از اسمان هفتم افتاده بود چقدر ساده لوحانه به مذاکرات می پرداخت وبرای ایرات اشی پخت که بک وجب روغن روشه. بالاخره معلوم نشد ان ضد ملیارد دلار که اوباما می گفت به ایران دادند یانه بی سر صدا تمامش کردند
مجله فرارو