bato-adv
کد خبر: ۳۰۴۴۰۷

انتقاد مطهری از مصوبه تعطیلی هشتم ربیع‌الاول

تاریخ انتشار: ۲۲:۱۷ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵
علی مطهری در صفحه شخصی اش در اینستاگرام نوشت: مصوبه روز یکشنبه مجلس درباره تعطیلی هشتم ربیع الاول به عنوان روز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام و آغاز امامت حضرت ولی عصر علیه السلام که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود و البته با لطایف الحیل به تصویب رسید مصوبه خوبی نبود.

اولاً این روز، هم روز عزاست و هم روز شادی و تکلیف مردم معلوم نیست.

ثانیاً فلسفه تعطیلی یک روز این است که مناسبت آن روز، بزرگ و گرامی داشته شود و این هدف در اکثر موارد با تعطیل نبودن آن روز و دایر بودن ادارات و انتشار روزنامه ها بهتر تامین می شود.

ثالثا تعطیلی هر یک روز خسارت مالی زیادی، هم برای دولت و هم برای بخش خصوصی و کارفرمایان دارد که ایراد شورای نگهبان هم بار مالی برای دولت بود.

رابعاً این روز مقارن است با یک مناسبت دیگر که تعطیلی آن، زمینه افراط مذهبی را که به وحدت اسلامی آسیب می رساند فراهم می کند. امیدوارم شورای نگهبان بار دیگر این مصوبه را رد کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
برای اولین باره که با مطهری مخالفم. ببخشید برای دومین بار، یاد ساپورت افتادم.
سید علیرضا رسولی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
با سلام
با این که با برخی از نظرات جناب مطهری مخالف هستم. کاملا با نظر ایشان در مخالف با تعطیلی روز هشتم ربیع موافق می باشم. متاسفانه این مصوبه در روزهای آخر مجلس قبل نیز بدون سرو صدا به تصویب رسید . خوب است که دوستان بدانند تعطیلی این روز از ناحیه یکی از مراجع در دیدار با آقای لاریجانی و احتمالا روحانی مطرح شده است. . با توجه به نظرات قبلی جضرت آقا پیرامون ازدیاد تعطیلات در کشور این مصوبه قطعا در تضاد با نظر ایشان میباشد. متاسفانه با توجه به رای جناب لاریجانی در قم و برخی از نمایندگان که به سبد رای روحانیت سنتی نیاز دارند این مصوبه از محدد تصویب شده است. جای تعجب است که با تعطیلی این روز چطور تعظیم شعائر می گردد؟؟
حتی اگر مشکل ازدیاد تعطیلات نیز مطرح نباشد قطعا تعطیلی این روز باعث حمله رسانه های تکفیری به جمهوری اسلامی در راستای اختلاف بین مذاهب میگردد . که چندان نیز حرف اشتباهی نمی باشد. متاسفانه جریانی که رهبری پیرامون حوزه انقلابی مطرح می کنند ناشی از همین مقوله است.بطور خلاصه در صورت تصویب این طرح باید قبول کرد که فشار مرجعیت بر جناب لاریجانی و شورای نگهبان باعث این امر شده است. از دکر نام مرجع تقلید محترمی که این مورد را به جناب لاریجانی گفتند معذورم
ناشناس
United States of America
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
استفاده ابزاری به این میگن
ناشناس
-
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
این گفته که گرامی داشتن یه مناسب با تعطیل نبودن اون روز بهتر انجام می شه کاملا درست و منطقیه .
سعید مسلمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
جناب شاهرخان بنده نزدیک 70 سال از خدا عمر گرفتم و پیشرو در انقلاب و جنگ بودم اگر چه در صنایع مهم نفت زیر بمباران دشمن هشت سال بچه های نفت کار کارستان میکردند که ما جز خیلی خیلی کوچک از جنگ بودیم همه حرف های شما متین ولی عزیز دلم این همه دست اورد چه دردی از فقر فساد بیکاری و ده ها مورد دیگر که دشمن انقلاب است و خطرناکتر از هزاران بمب و موشک است فکری برای مردم و جوانان این مملکت شده اگر چه تمام گفته های شما توسط فرزندان همین اب و خاک در حال انجام است و هیچکس منکر ان نیست ولی توده مردم نیاز به زندگی با شرافت دارند شادی و ماتم جز زندگی انسان است فکر کنم شما از درون خانواده و شرایط انها اطلاع داشته باشی که هر خانواده چند تا بیکار معتاد و غیره دارند حالا تعطیل باشد یا نه مردم برای گذر زندگی در حد یک انسان معمولی حق دارند مگر حکومت دست همین مسولین نیست مگر دست غریبه است دیگر که طاغوت نیست و بعد از 38 سال نمی توانیم با این ثروت و منابع گذشته را متهم کنیم شما میدانید 70 در صد کارخانه ها بدلیل بی مدیریتی همین عزیزان که در ادعا خودرا پیرو مولا علی میدانند تعطیل شده اند تا کارخان های رانتی وابسطه به نهاد های قدرت خوب به چرخند و همه بیکار شوند من دوست دارم بعنوان یک ایرانی شما را با هزینه شخصی به همه شهرک های صنعتی ایران ببرم تا به عمق فاجعه پی ببرید باور کنید ما بهترین تخصص ها را در این شهرک ها داریم که دارند پژمرده میشوند و گوش شنوا نیست که بیکار و درمانده شدند در حالیکه بدون چپیه و دوست دار بدون ادعای انقلابند هیچکس خواهان ایران فقیر نیست
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۵
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
از شورای محترم نگهبان استدعا داریم بعنوان یک باقی الصالحات این مصوبه را بدلایل متقنی که آقای مطهری برشمردند و بدلیل کمک به مردم و نظام ج. ا. ایران رد کنند. والله اسلام فرهنگ کار دارد نه اینکه به هر بهانه ای کشور را تعطیل کنیم. امام زمان هم راضی نیست از این مصوبه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
بالاخره از دید اقای مطهری و دوستان ، شورای نگهبان می تواند مصوبات مجلس را بدون دلایل منطقی ان که فقط مخالفت با شرع و قانون است رد کند یا خیر ؟

من هم مخالف این تعطیلی هستم ولی در قانون به شورای نگهبان اجازه داده شده که مصوبات مجلس را بر اساس مطابقت با شرع و قانون اساسی بررسی کند . کجای این قانون خلاف شرع و یا قانون است ؟

خود شما وقتی نمی توانید دوستان و هم حزبی هایتان را که ادعا می کنید با انها در مجلس در اکثریت هستین را هماهنگ کنید ، چرا از ارگانهای دیگر توقع اقدام غیر قانونی دارید ؟

ایا در موارد دیگر هم به شورای نگهبان حق می دهید که به صرف نظر و سلیقه دیگران ، مصوبات قانونی مجلس که مخالف شرع و قانون اساسی نیست را ، رد کند ؟

حکومت را نمی شود شتر مرغی اداره کرد اقای مطهری !!!!!!
ناشناس
Germany
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
شما نگران نباش روز عزا هم ملت جوج مي زنند ماهواره نگاه مي كنند.
میرزا فیروز
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
,واقعا ریزبینی آقای مطهری قابل تحسین است،
امید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
خیلی هم ریزبینی نمیخواد

تعطیلی الکلی یه دیگه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
مشخصه که اکثریت برای اینکه مخالفتشون با تعطیلی این روز به چیز دیگه ای تعبیر نشه اعلام موافقت کردن! واقعا به شهامت این نمایندگان باید صد آفرین گفت!
جعفر
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
متاسفانه چرا باید بین همه نماینده ها از تعداد انگشتان دست هم امثال مطهری پیدا نشود که بصیرت لازم را در قوانین موضوعه به خرج بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
درود بر تو.دقیقا درست گفتی
حسن زارعی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
احسنت به آقای مطهری که همیشه حرف دل ما را می زند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
بس تعطیلی کم داریم چپ و راست اضافش میکنن
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
شما تهرانی ها هفته ای دو روز تعطیل هستین برا همینه که خوشتون نمیاد بقیه مردم ایران هم تعطیل باشن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
خب بگو استاندارتون هم تعطیل کنه, من نمیدونم این تهران چی داره که انقدر با حرص درموردش حرف میزنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
سلام آقای مطهری
چند نکته..
1-میتوان شب 8 ربیع به عزاداری پرداخت و شب بعد به جشن و سرور
2- اگر مدیران برنامه ریزی درستی داشته باشند و کاری کنند که مردم در این تعطیلات به حوالی شهر خود بروند این خود باعث رونق گردشگریست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
واسه امثال شماها لیاقتتون احمدی نژاده
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
اگه قراره شب عزاداری یا شادی کنند پس چرا روزش تعطیل باشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
در مورد بند 1 باید بگم که مگر ملت ایران دچار خوددرگیری هستند؟
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
سلام
با این تعداد روزهای تعطیل آیا زمانی برای کار و تولید میماند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
اتفاقا" برعکس هست. هر روز که کشور تعطیل میشه کلی از خسارات کشور هم کم می شود.
استینگ
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
موافقم، کار یکهفته رو بنده خودم میتونم در نصف روز انجام بدم، منتها ازت میخوان که سرگرم نشون بدی خودتو!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
انتقاد درست و به جایی است به ویژه بند چهارم آن. متاسفانه در سالهای گذشته شاهد رونق گرفتن برخی جشنها هستیم که شدیداً به وحدت اسلامی و یک پارچگی جامعه ایران آسیب وارد می کند. در این دوران همه کشورهای اسلامی از فرقه گرایی و جنگهای مذهبی آسیب فراوان دیده اند و عاقلانه ترین اقدام این است که کشورمان را با تعدد ادیان و مذاهب از اختلافات فرقه ای و هر شائبه ای در این حوزه دور نگه داریم.
یک هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
علی آقا همه چیز توی اون رابعا نهفته است.این بساطو راه انداختن به همون منظور مگرنه آغاز امامت امام زمان(عج) یک مناسبت من درآوردی است.اگه اینطور باشه ما باید روز عاشورا راهم جشن بگیریم آغاز امامت امام سجاد علیه السلام.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
چه عجب اين اقاي مطهري يه حرف درست زد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
اقایان نماینده
این اگر راست میگویید باید در این 37 سال فهمیده باشید که فورمولهای از قبیل عزا یا شادی ،رزمنده یا بزمنده،چفیه بدوش یا بدون چفیه جانباز یا سالم جواب نمیدهد چشمها را باید شست
شاهرخ
Germany
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
عزیز دلم که قهوه میخوری و چای گرم نوش جون میکنی و توی فضای مجازی تنها و یکه و خوش و بش نشستی روبروی مانیتور و پیام میدی خدمتت عرض کنم تا اگر نمیدونی بدونی گرچه میدونم میدونی و مغرض هستی : چفیه و رزمنده و عزا و شادی برای اهل بیت و جانباز و شهید و جوابش و داده و خیلی هم بیتش از انتظار جواب داده برو ببین تو ی چه جاهاشش این مملکت پیشرفت داشتهع تو صنعت هسته ای که پیچیده ترین و کارامدترین فناوری دنیا در حال حاضر است همین چفیه ای ها و رزمنده ها و جانبازانی مثل شهید شهز=ریاری و احمدی روشن و رضایی نژاد ها که سرشون شبها به سجاده بود و روزها در دانشگاه دانشمند تربیت کردن جواب خوبی داده اند در علم نانو همین داشنمندانی که عشقشون همین عزاداریها و شادی ها برای اهل بیت هست جواب دادن توی علم روز و پیشرفته ی سلولهای بنیادی که علاوه بر کشورمون ااز تمام دنیا برای درمان بیماریهاشون میان ایران همین جهاد دانشگاهی بچه های عزادار و شادی کن برای اهل بیت د رتبه ی 4 دنیا قرار گرفتن توی بحث ماهواره همین بچه های اهل بیتی رتبه مون و به 8 کشور برتر دنیا رسوندن توی ماهواره بر و فضا پیما ها همین بچه های چفیه ای بردن کشور و در رتبه 8 کشور برتر دنیا در بحث فضا و و فرستادن موجود زنده همین چفیه ای ها انجام دادن تو ی موشک تهرانی مقدمها بردن کشور را جزو اولین و دومین یا سومین کشور دنیا که الان جنابعالی از امنیت همون موشکها داری راحت زندگی میکنی و قدر نشناسی میکنی در بحث پیشرفتهای نظامی با وجود سخت ترین تحریمها چون کار در دست همین چفیه ای ها بوده الان کسی نگاه چپ نمیتونه بکنه ولی شماها ببینید کارهاییکه دست امثال شماها و همفکران شماها بوده چه دستاوردی داشته ؟ در چ6یه ای ها سردار سلیمانی ها بیرون اومدن در تفرکات شماها هم ( م . ه ) حالا شماها از بزمنده و رقصنده هاتون و بدون چفیه هاتون یه نکته مثبت بگید ببینم؟ علی مطهری هم خیلی به فکر ملته ؟!!!!!!!!!!! اون مصوبه افزایش سنوات استفاده از انتشارات باباش و که یه مجلس و اسیر این مصوبه کرد تا از اسم و رسم باباش نون دربیاره رو هم کاش اشاره میکرد من نمیگم این مصوبه خوبه یا بد ولی علی مطهری هدفش خوشایند یه عده ای برای جمع کردن رای والا باید اون کار ونمیکرد تا شاید کاراهای اجق وجق الانش مورد قبول واقع میشد مجلس و علی مطهری اگر میخواد جلوی تعطیلی رو بگیرن برن تعطیلات خودشو ن که فصلی و غیر فصلی و سر کشی به حوزه انتخاباتی و تبلیغات انتخاباتی میرن و مجلس و تعطیل میکنن درست کنه نه یک روز تعطیلی کارمندان رو
در پاسخ به یک نفهم
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
چرا جانباز رو قاطی بقیه کردی. اگه اونها نبودند که تو الان باید از مامانت می پرسیدی دقیقا بابات کیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
در پاسخ شاهرخ آنهایی که شمردی همش شعار بود و است. چیزی هم درست نشده فقط بودجه کشور را هزینه کردن و بهانه به دشمن دادن. وگرنه حداقل چند واگن مترو می ساختن که من و تو رو کول هم سوار نشویم.
در پاسخ به ناشناس 8:52
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
و همچنین خود شما
ناشناس
Canada
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
دکتر جان برخی همکاران شما که چنین طرحهایی میدهند تعطیل هستند!!
سعید مسلمان
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
برادر مطهری این مملکت تعطیل باشد یا نباشد خیلی روی اقتصاد و زندگی مردم تاثیر ندارد تقریبا سی و اندی سال است مملکت باری به هر جهت چرخیده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
به نظر منطقي مياد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
قبل این سی و اندی هم وضع همین بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
بنده هم با نظر آقای مطهری موافقم. به این علت که ما برای سایر اعیاد مذهبی، ملی، ایام وفات و ولادت ائمه چه برنامه هایی برگزار می کنیم که این را هم به آن اضافه کنیم! غیر از اینکه در رادیو و تلویزیون می گویند امروز روز ولادت و یا وفا یکی از ائمه است! کدام برنامه های شاد و یا شناخت شخصیتی ائمه بصورت فراگیر برگزار می کنیم! این تعطیلات بغیر از بار مالی برای دولت و عقب ماندگی کشور و سردرگمی مردم هیچ ارزشی ندارند!!!!
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
چطور اینا که خودشون اغلب روزهای سال تعطیل هستن خوششون نمیاد بقیه مردم یه روز بیشتر تعطیل باشن ؟؟!!! ضمنا کجای حرفهای مطهری منطقی بود؟ تازه این فقط تهرانی ها هستن که با احتساب روزهای پنج شنبه و جمعه ، آلودگی هوا،گردوغبار،سرما،گرما و ... فقط 100 روز در سال سرکار هستن و معلومه که خوششون نمیاد بقیه مردم ایران هم یه روز به تعطیلاتشون اضافه بشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
من با نظر آقاي مطهري كاملا موافقم . مگر نعوذبالله امام زمان از شهادت پدرشان شاد شده اند كه شما مي خواهيد شادي كنيد؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
با اینکه بیشتر حرفهای مطهری سطحی و مقطعی است ولی در این مورد موافق ایشون هستم. فرهنگ شیعه باید فرهنگ کار باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
آقای مطهری درود بر شما
تشکر از نقطه نظرات شما من هم امیدوارم شورای نگهبان این مصوبه را رد کند این طرح انگلیسی هست و وحدت را در این مملکت هدف قرارداده خیلی مراقب باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
تعطیلی کم بود - یه تعطیلی دیگه بهش اضافه شد - در روزهای کاری هم کار مفید نداریم ........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
من نمی دانم چرا باید برای تولد یا مرگ یا هرچیز دیگری تعطیل باشیم اساسا تولد یا مرگ یک امام چه ربطی به کار نکردن دارد ؟ تعطیلی باید منطق داشته باشد مثلا برای تشیع جنازه آتش نشانان باید در تهران تعطیل اعلام شود ولی در سایر شهرها خیر چون اگر چه سوگوار هستیم ولی دلیلی برای تعطیل کردن فعالیتمان وجود ندارد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
سلام با این که همه معترفند تعطیلی زیادی داریم و باید کم کنیم چه لزومی دارد روزی که دارای مشکلات عدیده است از جمله وحدت شکنی توام با ناهنجاری را تقویت میکند تصویب کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
روز ابتدای امامت دیگر امامان را هم تعطیل کنید ملت کلا برن شمال!!!!
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین