bato-adv
کد خبر: ۲۸۶۹۶۱
سعید لیلاز در گفتگو با فرارو بررسی کرد

"خراب آباد" حسن روحانی

«در پنج ماه گذشته شرایط اقتصادی نیز بهتر شده است. لذا بنده یقین دارم اگر انتخابات سال 96 با آزادی کامل برگزار شود که طی آن هم احمدی نژاد و هم روحانی بتوانند کاندیدا شوند مطمئن هستم آقای روحانی برنده انتخابات خواهد شد.»
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
فرارو- یک استاد دانشگاه با اشاره به پیروزی طرفداران روحانی در انتخابات مجلس دهم گفت: «در پنج ماه گذشته شرایط اقتصادی نیز بهتر شده است. لذا بنده یقین دارم اگر انتخابات سال 96 با آزادی کامل برگزار شود که طی آن هم احمدی نژاد و هم روحانی بتوانند کاندیدا شوند مطمئن هستم آقای روحانی برنده انتخابات خواهد شد.»

منتقدان دولت عنوان می کنند شرایط اقتصادی کشور اصلا خوب نیست و مردم از دولت راضی نیستند. آنها معتقدند میان معیشت مردم و آمارهای اقتصادی ارائه شده از سوی دولت فاصله زیادی وجود دارد. لذا نتیجه می گیرند کار روحانی برای پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خیلی مشکل خواهد بود.

دکتر سعید لیلاز استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «کسانی که عنوان می کنند میان آمارهای اقتصادی و معیشت مردم فاصله وجود دارد اشتباه می کنند و اساسا این حرف غیرعلمی است. البته رشد 4.4 درصد اقتصادی تغییر خیلی بزرگی نیست که انتظار داشت آثار آن بر روی زندگی مردم ملموس و محسوس باشد. اگر چنین انتظاری داریم باید نرخ رشد اقتصادی به هشت درصد و بیشتر برسد.»

آنچه مشهود است؟
وی ادامه داد: «البته دولت آقای روحانی هم چنین ادعایی ندارد که تغییرات در حوزه اقتصادی تغییرات خیلی بزرگی است. بنابراین آثار نرخ رشد 4.4 درصدی به همان اندازه بر روی زندگی و معیشت مردم کاملا پیدا و مشهود است.»

این استاد دانشگاه در بیان استدلال خود اظهار کرد: «امسال تولید خودروی سواری پانصد هزار دستگاه بیش از سال 91 خواهد بود که این آمار غیرقابل انکار است. از سوی دیگر به طور کلی مصرف کنندگان خودروی سواری داخلی، طبقات متوسط و محروم هستند.»

وی ادامه داد: «بنابراین اگر تولید خودرو در سال جاری تقریبا 80 درصد بیش از سال 91 باشد و بتوانیم 500 هزار دستگاه خودرو بیشتر به مردم بفروشیم که به معنای خودرودار شدن 500 هزار خانوار جدید بیش از آن چیزی است که در سال 91 اتفاق افتاده، آنگاه کدام اقتصاددان بی غرض می تواند ادعا کند این موضوع نشان دهنده تاثیر رشد اقتصادی بر زندگی مردم نیست؟»

لیلاز گفت: «همچنین در سال 91 خرید تضمینی گندم از کشاورزان توسط دولت حدود 4.5 میلیون تُن بود؛ در حالی که امسال این رقم بیش از 11 میلیون تُن بوده است. قیمت خرید تضمینی گندم هم در چهار سال گذشته حدود دو و نیم برابر شده است. تعداد کشاورزان گندم کار در ایران نیز تقریبا ثابت است.»

وی ادامه داد: «لذا در حالی که طبقه ای زحمت کش تر، شریف تر و مستحق تر از کشاورزان در ایران وجود ندارد باید گفت پرداختی دولت به گندم کاران ایران در سال 95 حدودا چهار برابر سال 91 است در حالی که در این مدت نرخ تورم هم 70 درصد نبوده و به قیمت ثابت و بر اساس قدرت خرید، دریافتی امسال هر کشاورز گندم کار از دولت بیش از سه برابر سال 91 شده است.»

وی افزود: «کار بزرگ دیگری که در این سه سال انجام شده طرح تحول سلامت است که چون فقیرترین و فرودست ترین اقشار جامعه ایران را هدف قرار داده روشنفکران و نخبگان منتقد یا حتی طرفدار دولت هیچ درک روشنی از آن ندارند چراکه آنها به بیمارستان های دولتی مراجعه نمی کنند که بفهمند اینکه سهم پرداختی بیمار از حدود 70 درصد به زیر 8 درصد رسیده است چه معنایی دارد.»

خراب آباد حسن روحانی

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: «ما معمولا شدت خرابی ها را خیلی زود فراموش می کنیم. زمانی که دولت روحانی روی کار آمد شدت خرابی ها به قدری زیاد بود که با وجود آنکه در سه سال گذشته دولت روحانی به طرز بی سابقه ای در نیم قرن اخیر بین 12 تا 15 درصد به قدرت خرید کارگران و کارمندان اضافه کرده بازهم درآمد آنها بین 20 تا 25 درصد نسبت به سال 89 عقب است.»

وی ادامه داد: «یعنی اینکه تحول بزرگی در جهت ترمیم خرابی ها اتفاق افتاده تردیدی وجود ندارد اما در اینکه هنوز بیش از آن چیزی که ساخته شده خرابی وجود دارد نیز نمی توان تردید کرد.»

دروغ مستتر
لیلاز درباره این انتقاد که دولت به قیمت افزایش رکود توانسته تورم را کاهش دهد، گفت: «این پیش فرض کاملا اشتباه است. صرف تکرار شدن یک گزاره نباید اجازه دهد ما دروغ مستتر در آن را باور کنیم. با تورم 35 درصدی سال 92 نرخ رشد اقتصادی منفی 2 درصد بود که البته در نیمه اول سال این رقم منفی 4 درصد بود و اگر دولت روحانی نبود رشد اقتصادی سال 92 منفی 4 درصد می شد.»

وی ادامه داد: «لذا اگر فرض منتقدان درست باشد اکنون و در سال 95 که نرخ تورم یک هفتم نرخ تورم سال 92 شده است، نرخ رشد اقتصادی باید منفی 10 درصد باشد؛ در حالی که مثبت 4.4 درصد است.»

وی افزود: «رکود تعریف دقیقی دارد و به این معنا است که دو 3 ماهه‌ی پی در پی رشد اقتصادی منفی یا صفر باشد که در تمام سه سال گذشته به هیچ وجه چنین ویژگی در اقتصاد ایران نداشتیم؛ با وجود این که در همین دوره دریافتی ارزی ایران از حدود 68 میلیارد دلار در سال 92 به 33 میلیارد دلار در سال 94 کاهش یافته است و امسال هم قطعا به نصف سال 92 نخواهد رسید.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «یعنی با وجود نصف شدن ورودی درآمدهای حاصل از نفت خام و اینکه برجام عملا هنوز اجرا نشده و یا آثار لغو تحریم ها بر اقتصاد ایران ننشسته است، نه تنها نرخ تورم یک هفتم شده بلکه نرخ رشد اقتصادی از منفی 4 درصد در نیمه اول سال 92 به مثبت 4.4 درصد در سال 95 رسیده است. کجای این رکود است؟! لذا من به هیچ وجه این استدلال منتقدان را قبول ندارم.»

لیلاز درباره وجود نرخ بیکاری بالا در کشور گفت: «ما زودتر از سال 97 و حتی با رشد های 5 و 6 درصدی قادر به کاهش نرخ بیکاری نخواهیم بود؛ چون تا مدتی رشد اقتصادی در ایران، کاهش شدید بهره وری در 10 سال قبل را جبران خواهد کرد و سپس وارد ایجاد اشتغال جدید خواهد شد.»

انتخابات پیش رو
وی با بیان اینکه ما هنوز هیچ کدام از مسائل داخلی و بین المللی خود را حل نکردیم اظهار کرد: «بعد از یک سال از توافق برجام هنوز به دلیل وجود کشمکش های داخلی قراردادهای نفتی اجرا نشده است. نرخ تشکیل سرمایه بخش خصوصی در ایران منفی است و هنوز هیچ سرمایه داخلی و خارجی وارد اقتصاد ایران نمی شود و دولت هم منابع کافی ندارد چون درآمدهای ارزی آن یک سوم شده است.»

لیلاز در پاسخ به این سوال که این شرایط اقتصادی که توصیف کردید چه تاثیری بر آرای آقای روحانی در انتخابات پیش رو خواهد گذاشت؟، گفت: «من این سوال را با این سوال پاسخ می دهم که مگر ما در پنج ماه قبل انتخابات مجلس دهم را نداشتیم. مردم در این انتخابات به آقای روحانی رای مثبت دادند. یعنی حتی اگر بگوییم اصلاح طلبان پیروز انتخابات مجلس دهم نبودند، بدون تردید می توان گفت آقای روحانی پیروز انتخابات بود چراکه فراکسیون مستقل و اصلاح طلب در مجلس با هم اکثریت را تشکیل می دهند.»

وی ادامه داد: «در پنج ماه گذشته شرایط اقتصادی نیز بهتر شده است. لذا بنده یقین دارم اگر انتخابات سال 96 با آزادی کامل برگزار شود که طی آن هم احمدی نژاد و هم روحانی بتوانند کاندیدا شوند مطمئن هستم آقای روحانی برنده انتخابات خواهد شد.»
شایان
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
روحانی امید مردم
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
ملت عجیبی هستیم آنهمه اختلاس و دزدی را فراموش و اکنون چسپیده ایم به حقوق میلیونی یا نجومی عده ای قلیل
wrkwtewx
-
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
20
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
اگر روند فعلی چهار سال دیگر ادامه پیدا کنه امثال بنده از گرسنگی قتل عام می شویم
سعیدجلالی
-
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
راست میگه!!

الان دور و بری های ما از بس وضع مالیشون خوبه یکی یکی دارن از سر کار شون میان بیرون...

روحانی به خاطر این همه وضع خوبه اقتصادی مچکریم اگه یه دوره دیگه هم باشی از خوشی می میریم!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۸۲
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
خود دکتر روحانی گفتن که آمار واقعی سفره مردمه نه گزارش بانک مرکزی و سازمان آمار ....
پس چرا ما این رشد اقتصاد و کاهش تورم رو حس نمیکنیم!!
راستی چجوری میشه نقدینگی افزایش پیدا کنه ولی ازون طرف تورم کاهش!!؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
وقتی به خاطر رکود گردش پول رو متوقف کنی نقدینگی زیاد میشه و تورم کم میشه...
اما این نقدینگی دست کیاست اون مهمه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
این آقایان در دوره سازندگی هم حامی دولت در بی بی سی بودند و همین حرفها را می زدند. جدی نگیرید.
ناشناس
Germany
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
برای اینکه تلاش نمی کنی عزیزم . دولت لقمه را آماده کرده لطفا زحمت کشیده آنرا بجوید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
من کارمند شرکت خصوصی به شخصه هی بهبودی در زندگی و معیشت خودم و اقتصاد کشور نمی بینم ،به نظر اگه سیاست های درست اقتصادی برای افزایش تولید اعمال بشه ،رونق از نیمه دوم دولت بعدی احتمالا شروع بشه
ناشناس
Germany
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
جناب هموطن عزیز معلوم میشه متوجه خرابی بیش از حد اوضاع در دوره ایکه چشم بندی به غیب کردن نفت کش و نفت آن رسیده بود نیستی ؟ کمی مطالعه و کمی افزایش کیفیت خدماتی که ارائه میدهید همراه با اندکی افزایش بهره وری اوضاع را بهتر میکند . باور کنیم عصر درآمدهای نفتی سپری شده و باید روی پاهای خودمان به ایستیم .
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
بهود اتفاق نیافتاده. ثابت مونده. اگر دولت قبل سر کار بود، و تا الان تورم 40 درصد تداوم پیدا میکرد و هر روز بدتر از دیروز میشد، اونوقت میدیدی که فرق داره.
ناشناس
Armenia
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
من کارمند بانک دولتی هستم
بر خلاف چیزی که توی بوق و کرنا شده از حقوق کارمندان بانک واقعاً حقوق پرداختی کفاف اقساط و مخارج ماهیانه رو نمیده و اخیراً هم که به بهانه ی فیش های حقوقی همه جوره از سر و ته حقوق زدن و این موضوع باعث شده در بازپرداخت اقساط تسهیلاتی همه در مونده بشن
داغ
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
شک نکن احمدی نژاد برنده است اقای کارشناس کجای کاری شما کاخ نشینان بی درد
ناشناس
United States of America
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
از دکل و نفت کشهای گم شده چه خبر....
افشین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
خودت خنده ات نمیگیره ازین اظهار نظر ناپخته ات پسرجان؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
13:57
از کرسنت و فیش نجومی و حقوق های میلیاردی و لیست های نجومی چه خبر عمووووویی؟؟؟
ماژیک
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
آدمی که داغ میشه نظر میده نباید زیادتوجه کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
درسته که روحانی هم با پرداختهای نجومی مدیران و پزشکان بساط کاخ نشینی را برای اقلیتی خاص فراهم کرد که پنت هاوس خرید و فروش کنند اما در دوره هاله نور هم بابک زنجانی ها و دلواپسان امروز مواجب می گرفت و نفت 100 دلاری به باد رفت.
ناشناس
Germany
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
جناب 15:57 توجه داشته باش فروش آخرت برای دنیای دیگران معامله ای زیان بار میباشد . کمی انصاف و کمی آزاد مرد بودن سفارش امام شهید مان سید الشهداست . گوش کرده بکار ببندیم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
ما مردم عادی از هیچی خبر نداریم و این دولت هم همه چیز رو به نفع خوش تفسیر میکنه
نمیدونم میتونم به عدالت خدا امیدوار باشم یا نه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
شک نکنید احمدی نژاد برنده میدان است
منتظرتیم احمدی ما، امید ما تویی تو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
معیشت مردم در این دوره با احمدی نژاد هیچ فرقی نکرده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
چون هر دو اصولگرا و دنباله خط هم و یک خط اند. محمود پرداخت حقوق میلیاردی را قانونمند کرد و روحانی اجرا کرد. اینه که یک اقلیت براحتی از بیت المال مردم سالی 1 میلیارد از وزارت بهداشت حقوق می گیرند و روحانی هم حمایت می کند. بد و بدتر است. گزینه خوب را اصلاح طلبها این بار باید اعلام کنند. این اصولگرا که در شرایط اون زمان بهردلیل انتخاب شد با خط اصلاحات که حامی طبقه متوسط است همخوانی نداره.
دهه شصتی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
اشتباه + زدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
اقای کارشناس نفست جای گرم درمیاد با حلوا حلوا وامار های متناقض دادن وفریبکاری ابی واس ملت گرم نمیشه نگاه اقایون تدبیر و امید به کدخداست وباافکار لیبرالیستی مشکلی از اقتصاد و... حل نخواهد شد تنها با تکیه بر نیروها وامکانات درونی میتوان ضمن حفظ استقلال از سد مشکلات عبور کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
نمیدونم چرا بعضی ها با اینکه جنایتا و خیانتایه احمدی نژاد برای همه رو شده و صدمات جبران ناپذیرش بر تن نحیف مردم و کشور تا سالیان طولانی جبران نخواهد شد اما تا چه حد سود بردن که این طور از یه خائن به ایران دفاع می کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
شاید مسئله این است که اینها نفت 100 دلاری احمدی نژاد را که الان 30 دلار شده نمی فهمند که سه برابر درآمد داشته اما واقعیت اینه که احخمدی نژاد یک یارانه 40 تومنی داد که الان از همان می توانند چندروز بیشتر زندگی کنند اما روحانی یک چهارم یارانه کشور را به حساب مدیران و پزشکان افزایش حقوق دارد می دهد و کسی هم اعتراض نمی کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
ناشناس 13:58 قربون دهنت...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
خائن کسی است که دروغ میگوید خائن کسی است که چشم گوش بسته نظر اربابان خود را تکرار میکند.خائن کسی است که سال 88 شورش وبلوا در کشور رو می اندازد.و....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
اشتباهی منفی دادم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
ای کاش حافظه تاریخی ما کوتاه نبود.
من هنوز روزهای وحشتناک نیمه دوم سال 91 رو به یاد دارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
درسته که اون دوره بسیار وحشتناک بود اما یک دوره معادل هم در دوره دوم هاشمی بوده که وضعیت بهمان نسبت وحشتناک بود و روحانی هم الان سیاست های تبعیض آمیز حقوقی اش عملا همان سیاست است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
واقعا حافظه تاریخی کوتاهی داریم و البته قدر ناشناس برای زخمتکشان و نخبگانمون
دوست
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
واقعا حافظه تاریخی ما کوتاه است
شما نیمه دوم سال 91 یادت هست ولی روزهای خوب از سال 84 تا 90 رو یادت نیست
چند سال آب و برق و گاز گران نشد ، سیب زمینی و پیاز سه هزارتومانی دوره ی خاتمی اینقدر تولیدش افزایش پیدا کرد که رایگان توزیع شد ، چند سال مردم خواب و خوراک راحت داشتند تا اون اتفاقات سال 88 و گرای آقازاده ها به آمریکا و افزایش تحریمها و همراهی سرمایه داران داخلی
بله مشکل اصلی ما کمی حافظه ی ماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
بله 11 میلیون شده خرید گندم دولت
ولی میشه بگید چرا تحویل پول از 45 روز شده سه ماه
یا در مورد مطالبات چای کاران نظرتون چیه
یا بحث زمان خانه دار شدن که سال 92، 12 سال بود و الان به گفته وزیر شده مسکن شده 17 سال
یا ...
ناشناس
Germany
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
اگر مشتری بهتری با شرایط آسانتر دارند بفروشند . متن را بخوان . با شیرین کاری یارانه ها و کاهش درآمد ارزی دولت همین که سه ماهه میده هنر میکند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
ممنون دوست عزیز
اینها تنها چند مورده
واقعا که اجمدی نژاد میهن دوست بود نه اینکه کلا قربون صدقه غربی ها بره و هی به اونها باج بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
اقای کارشناس چرا همه را نمی گویید بنده کشاورز هستم برای شخم هم پنج برابر هزینه میدهیم برای کود و سم که خود دولت توزیع کننده است تا هفت برابر هزینه برای کمباین پنج برابر شما چنان قیمت چهار برابری گندم را بزرگ کردی که فراموش کردی ان موقع در سال 90 و 91 قیمت ارز 900 تومان بود کشاورز و دامدار همین امروز هم ضرر میدهد فرارو لطفا چاپ کن ایشان کارشناس نیستند از نظر من چون نمی توانند همه زوایا را ببینند متشکروم
سام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
آقایی که میگی من کشاورزم این اعداد 7 و 5 و 4 برابر که میگی چطوری محاسبه کردی سال 91 قیمت ارز بالای 3500 تومان بود
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
گاهی ادم آرزو میکنه ایکاش این دولت یازدهم و هتا دوازدهم هم دست احمدی نژاد و دوستان !!! میفتاد تا مردم :اونایی که خوابند و درجریان نیستند و اونایی که خودشونو زدن بخواب(برای اینکه پته ی دورویی و ناراستی شون بیفته رو آب) بفهمند که یک کیلو ماست چقدر کره داره تا کشور رو به مرز فنا میبردند تا اون موقعه مردم قدر عافیت رو میدونستند چون این لوک خوش شانس تو اوج درامدهای بی سابقه نفتی دو دولت رو تحویل گرفت و بگفته دکتر لیلاز خراب آبادی بجا گذاشت در حالی که تو همون دو سال آخر مردم اوج ناتوانی و شیر تو شیری دولت دهم این بابا رو با گوشت و پوست شون لمس کردند ولی حیف که جهید بدون اینکه ذره ای پاسخگوی فرصت سوزی و فساد ودزدی ها و شلختگی های دولتهاش باشه من که از اش نمیگذرم شماها رو نمیدونم !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
چرا فکر می کنید هرکی میگه روحانی بده باید بی برو برگرد احمدی نژادی باشه؟ لابد برای اینکه دوران سیاه احمدی نژاد رو به رخ بکشید تا از دوران "طلایی" روحانی نشه انتقاد کرد؟
ناشناس
Germany
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
البته هنوز نجهیده . ممکن است سرانجام فرصت پیدا کنند به پرونده های ایشان رسیدگی شود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
بله اگر او بود وسنگ اندازیهای شما واربابانتون مجالی می داد صد در صد وضعیت بهتر از الان بود.ضمنا مدام به یک اقتصاددان قحطی شده و آن اظهارات جهت دارش ننازید.واز همت او وسیاستهاش بود که قیمت نفت متوازن شده بود نه از گندکاریهای این دولت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
با سواد
حتی درسته
استاد دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
بايد در تحليل ها از آرزو انديشي اجتناب کرد.. گاهي شما چيزي مي پسندي و جامعه چيز ديگه..
تفکر و نگاه روحاني (صرفنظر از کارآمد يا ناکارآمد بودن)طبقه يا قشر اجتماعي وسيعي را در جامعه ايران نمايندگي نمي کنه.. پايگاه اجتماعي ارگانيک اين تفکر از نظر کمي محدود و از نظر کيفي متفرق و غير منسجم هست؛ بر خلاف پايگاه اجتماعي جريان اصلاح طلب و طيفي از جريان اصول گرا(سوسيو -پوپوليستهاي اين جريان).
به زبان ساده سبد راي آقاي روحاني عاريتي هست. بنابراين نتيجه انتخابات تا حد زيادي بستگي به جبهه مقابل روحاني و پايداري ائتلاف اصلاح/اعتدال داره..
حتي اگر اين ائتلاف پايدار هم باشه باز اگه جريان اصول گرا روي احمدي نژاد اتفاق نظر نسبي داشته باشند روحاني رفتني است. اگر اتفاق نظر هم نداشته باشند ولي اجازه حضور بهش بدند بازم شرايط سختي رو براي روحاني رقم خواهد زد.
خسرو گارس چی
Saudi Arabia
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
با سلام و احترام
آقای سعید لیلاز استاد محترم دانشگاه و کارشناس مسایل اقتصادی حایز اهمیت است ....
پیش فرض : جناب عالی هیچ اشکالی ندارد بنده را به عنوان یک شهروند بشناسید اما اینجانب حتما باید شما را بشناسم و کار درستی نیز می باشد .....

با کسب اجازه از جناب عالی
فرمودید : شما از شدت خرابی ها و وضعیت بد اقتصادی از دولت قبل رسیده به آقای روحانی رییس محترم جمهوری اسلامی کشورمان مطرح کردید ......بنابر این :

سوال : آیا با اجازه می توانم به لحاظ اقتصادی و سیستمی از شما سوال کنم فقط معضل اجتماعی "" بیکاری "" که مهمترین دغدغه مقام معظم رهبری می باشد را بفرمایید همه بیکاری موجود در کشورمان آیا ماحصل و میراث دولت های گذشته است و یا دولت تدبیر نیز در این سه سال به آن دامن زده است ؟؟ به این سوال پاسخ بدهید ....

سوال : لطفا همه مقاله ها و نوشته هایی که در زمینه اقتصادی در مطبوعات به رشته تحریر در آوردید فقط چندمورد را به بنده نشان بدهید که در زمان دولت اصلاحات ، مانند جمله ای که در سطور بالا فرمودید ، بیان و اظهار داشته اید .....

نکته لطفا از سایت های الف ....فرارو ..... انتخاب .....صراط .... مثلث .....سوال بفرمایید بنده چند بار اظهار کردم به هیچ عنوان احزاب فعلی را قبول ندارم ..... و وابستگی به آنها نیز ندارم و اعتقادی به آنها ندارم چون عملکرد خوبی نداشتند و همه انها هم تندروی ....و هم کند روی .... و هم افراط ....و هم تفریط ......و هم کارهای خوب ....و هم کارهای اشتباه داشتند ....لذا : دنباله روی از آنها وقت تلف کردن می باشد ...و غیره ...... و ذره ای از نگاه بنده به نظام جمهوری اسلامی کشورم نتوانستند کم کنند .... یعنی حساب افراد در این احزاب از نظام جمهوری اسلامی ایران جدا می دانم ....

با تشکر - گار س چی
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
واقعا رو که نیست سنگ پای قزوینه .
با دروغ گویی به جایی نخواهید رسید.
میزان رای مردم است . روز حسابرسی از شما بسیار نزدیک است.
فراز
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
اقای بابک زنجانی وامثال ایشان را به جرم فساد و دزدی بیت المال به مبلغ حدود سه میلیارد دلار مفسد فی الارض محاکمه می کنند ولی از سارق اصلی که هشتصد میلیارد پول مملکت وبیت المال را نابود کرد.. طرفداری می کنند ... مانده ایم در این قانون یک بام و دو هوا .... به خدا پناه می بریم
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
واقعا رو که نیست سنگ پای قزوینه .
با دروغ گویی به جایی نخواهید رسید.
میزان رای مردم است . روز حسابرسی از شما بسیار نزدیک است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
مگه شما به روز حساب اعتقاد دارید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
احمدی نژاد طبل تو خالیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
شما طبل تو پر باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
احمدی نژاد گوله برف تو تابستونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
پس بزارید صداش در بیاد اگه دودمانتون به باد نرفت ، حرف بزنید
ک م
United States of America
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
9:57
دودمان ما بر باد نمیره دودمان همدست و همپالگیاش برباد میره, مردم که تخلفی ندارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
روحانی و احمدی نژاد هیچ تفاوتی با هم ندارند در اینکه هر دو فقط به فکر خود و دار و دسته شان هستند هیچ شکی نیست مردم اگر به امید اینها نشسته اند که کاری برایشان کنند تا ابد باید صبر کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
ایول با این نظر موافقم..اما شما بفرمایید بلاخره چه کسی ما رو از این فلاکت نجات خواهد داد؟
به ناشناس ۱۷:۳۹
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
دوست عزیز اگر به امید کسی نشسته ای که شما را از این فلاکت نجات بدهد که کلاهتان پس معرکه هست از قدیم گفته اند کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من.مشکل مردم ایران این است که همیشه دنبال قهرمان می گردند که اونها را نجات بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
این دید ریشه ی تمام کاستی ها و بیچارگی های تاریخ ایران است و تا زمانی که ما این دید را درست بپنداریم هیچ پیشرفتی در کشور حاصل نخواهد شد.
ناشناس
Oman
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
من بار اول به روحانی رای دادم که وضع از این بدتر نشه ولی خب این بار یا به کسی رای میدم که بشناسم و بدونم در پی بهترکردن اوضاعه یا اصلن رای نمیدم. اولین خواسته منم این بار اینه که مسببین اوضاعی که باعث شدن پراید 7 میلیونی بشه 20 میلیون محاکمه بشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
فکر میکنید روحانی رو چطور تایید صلاحیت کردند؟ اگر 1 درصد احتمال پیروزی روحانی را می دادند هرگز او را تایید نمی کردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
در مورد طرح تحول سلامت ،، واقعاً اتفاق بسیار مثبتی برای اقشار فرودست جامعه اتفاق افتاده .برای مثال برای دو و نیم ماه بستری یک نوازاد نارس در NICU( بخش مراقبت های ویژه نوزادان ) مبلغ دریافتی از بیمار در حد ۳ میلیون تومان بود که معادل فقط دو شب بستری در یک بیمارستان خصوصی است و قبل از اجرای این طرح فقط خرید داروهای آزاد مورد استفاده حداقل برای خانواده ها حدوداً ده میلیون تمام میشد بدون در نظر گرفتن سهم بیمار از بستری که حدوداً ۲۵ درصد کل هزینه را باید پرداخت می کردند.در حالی که الان با احتساب داروهای مصرفی و هتلینگ برای روستایی ها ۳ درصد و برای شهری ها ۶ درصد می باشد.
ناشناس
Germany
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
طرح تحول طبق آمارهای موجود سالانه حداقل هفتصد هزار نفر را از ورشکستگی نجات داده ؛ این اقدام تنها با همت ایرانیانی ممکن شد که از دریافت یارانه صرف نظر کردند . خدا نگذرد از کسانی که مردم را به ثبت نام مجدد جهت دریافت یارانه تشویق کردند تا بزعم خویش انتقام شکست خرداد 92 را گرفته باشند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
شما دفترچه رو نشان هر جایی بدی قبول نمیکنه و فقط مراکز دولتی ان هم باید چند روز تو نوبت باشی چه کشکی که چنین تعریف میکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
دوست گرامی طرح تحول سلامت یک بار در آمریکای جنوبی انجام شده بود و کاملا هم شکست خورده بود.
ولی متاسفانه با افتخار آفرینی مسولان ایرانی همگی آشنایند.
این عزیزان فقط در چنین زمینه هایی شعار "ما میتوانیم" را سر میدهند.
برای وزارت بهداشتی که تشت رسوایی طرحش در حال افتادن است و خود را به زور قرص و سرنگ و تزریق سرم سر پا نگه داشته هیچ جای غصه ای نیست چرا که نوبخت با دوتا استدلال جمش میکنه.مث آب خوردن.(مث همون آب خوردنی که قرار بود با برجام به کشور سرازیر بشه ولی نشد)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
دوست گرامی طرفدار طرح تحول سلامت!
نام درست این طرح،طرح تهوع سلامت بود و نه تحول،و به فرض که تحولی هم رخ داده باشد،آیا تحول همیشه به سمت خیر و صلاح است؟؟نمیشود تحول و تغییر به سمت خرابی و ویرانی باشد!؟؟؟
دوست گرامی!
میشه بفرمایید چند درصد مردم ازین طرح سلامت استفاده کردن؟؟
و اینکه عوض این طرح سلامت که فقط شامل عده ای از بیماران شد(که نوش جونشون هم باشه)،یارانه چه تعداد واحد صنعتی داده نشد،یارانه کالاهای اساسی برداشته شد،افرزایش قیمت 3 ماه یکبار آب،برق،گاز،بنزین توانست یارانه سلامت را تا این لحظه مقتدرانه پیش ببرد.یعنی از اون جیبت برداشت و نصفشو گذاشت جیب خودش برا کارانه ها و صفدر حسینی ها،و بقیه اش را گذاشت تو طرح سلامت و کلی هم منت گذاشت رو سر مردم اونم با اون دکترای دربو داغون و بیمارستانهای کثیفش که موشهای 3 کیلویی توی راه روهاش مسابقه المپیک برگزار میکنن.
موفق و سربلند و همیشه سلم باشید.بدور از هر گونه بیماری120سال عمر بفرمایید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
آقا من دارم کم کم به این نتیجه اسفبار میرسم که شماها احمدی نزادی ها به هیچ چیز اعتقاد ندارید و همینجوری مثل خودش دست در انبان میکنید و در و گهر (امار دروغ و ساختگی ) می پراکنید : هر سه ماه یکبار قیمت بنزین و گاز و ... افزایش پیدا میکنه !!؟ مگه پول حقوق و کارانه صفدر حسینی ها چقدر میشه(برا شماها خدا ماشین حساب را آفریده !!!) دمب یه فیش حقوقی رو گرفتن ول نمیکنند بابا مردم میفهمند با این چیزا دزدیهاتون فراموش نمیشه و آخر اینکه این کارخونه ها و واحدهای صنعتی هم از سالهای آخز اون معجزه دمینو بسته شدنشون آغاز شده بود که همش افتاد گردن این دولت چون با سنگی که اون بابا انداخته تو چاه(یارانه ها) دیگه پولی برا دولت نمیمونه که به واحد صنعتی وام و کمک بده و پ.ن: چرا مردم ایران رو مانند خودتون فرض میکنید !!!؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
فقط احمدی دلاور
بیست و سی
Germany
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
ایشالله با امدن دکتر در بهار ۹۶ روح تازه ای بر کالبد این مملکت بی جان دمیده میشود. بارها برای من اتفاق افتاده است هنگامی که صبح از خواب برمیخیزم به فکر فرو میروم که ایا دکتر در بهار ۹۶میاید ناگهان چندبار برزمین میخورم و دوباره بلند میشوم.حتی فکر نیامدن دکتر نیز مرا عذاب میدهد .دکتر احمدی دلاور را با تمام دنیا معامله نخواهیم نمود
جوادسکاکی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
در دولت قبل فقرفساداختلاس تورم گرانی و تمام کلمات منفی اقتصادی حاکم بودامادردولت فعلی حقوق های نجومی نمکی برزخمهای های کهنه مردم زده شد!
سلام
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
معلومه به بيمارستان سروكارت نيافتاده!!!!
ک م
United States of America
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
یه دفترچه بیمه سلامت بگیر برو بیمارستان با یه نرخ ناچیز جراحی کن چون پولشو دولت میده.
دیگه به این ایراد نمیتونید بگیرید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
خود روحانی گفته ما مشکل رکود داریم , اونوقت این آقا...
پیمان
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
دم خروس یا قسم حضرت عباس ؟ دولت گرون فروشی خودش را متوقف کنه . گرون فروشی شهرداری ها را متوقف کنه . یه سازمان یه خبرنگار بیاد لطفا بررسی کنه گران فروشی این دولت را به نسبت 4 سال پیش .. در دفتر پیشخوان های دولت و دفتر پلیس به اضافه ده و شهرداری ها و مالیات و پولی که سازمان آب برای تعویض کنتور از مردم میگیره و هرجا که مردم باید به دولت هزینه بدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
اقای دکترعزیزدر زحمات تیم اقتصادی دولت شکی نیست ولی تایید همه جانبه نیز صحیح نیست دولت با ایجاد رکود وحشتناک وجذب شدید نقدینگی تورم را پایین اورده است و این کاملا اشکار است دولت اسب سرکش تورم را باافزایش تولید رام نکرده بلکه زنجیرش کرده ولاف کاهش تورم را شب وروز میدهد اقتصاد ایران با تورم 15 درصدی هم اداره می شد و احتیاج به تورم 7درصدی نداشت که حالا دولت از رکود شدید وحشت کرده و فکر میکند با کاهش سود بانکی بازار راه میافتد اخر کدام ادم عاقلی سود بانکی 15 درصدی یا حتی 10 درصدی را رها میکند و پولش وارد بازار 7درصدی میکند سیاست های اقتصادی دولت شدیدا انقباضی است ودولت برخلاف گفته هایش به هیچ وجه به دنبال خروج پول از بانک و به اصطلاح راه افتادن بازار نیست ودرمورد رشد اقتصادی 4/4 درصدی کاملا دروغ است و مربوط به نفت است در بازار کسب و کار وتولیدحتی رشد اقتصادی صفر هم نیست چه برسد به مثبت و این کاملا مشهود است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
جالبه بعضي مي گويند از اختلاس ها و دزدي ها و دكل ها چه خبر و بعضي در جواب مي گويند از كرسنت چه خبر يعني بايد چشم خود را به روي فساد ها ببنديم و ساكت باشيم
ناشناس
-
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
در دوران احمدي نژاد با تورم 40 در صد رفاه داشتم ولي در دوره روحاني با تورم 10 درصد اصلا احساس رفاه ندارم
پس ميزان تورم ميزان رفاه را مشخص نميكند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
من از طرفداران سرسخت روحانی بودم و همه قبیله ام بهش رای دادم ولی باید اعتراف کنم تو این 4 سال جز بی عدالتی و رانت خواری چیز خاصی ندیدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
فقط من موندم این دولت تزویر و کلید چه گلی به سر مردم زده واقعا هی برجام برجام میکنن چه تاثیری تو زندگی مردم داشته واقعا هیچی هیچی همه چیز از موقعی این آقا اومده حداقل دوسه برابر گرون شده از مایهتاج مردم تا کرایه و ... اونوقت حقوق کارگر ها چقد اضافه شده چه کارشناس بیسوادی انبارهای خودروسازها با پولی که خود دولت ریخت تو کیسه اونها اسمشو گذاشت حمایت از تولید تا دونه اخر ماشینای اشغالشون رو به مردم چندین برابر قیمت قالب کنند و مردم رو بدهکار کنند این میشه رشد اقتصادی ایا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
روحانی آدم درستی تست. دارد کار درست را انجام میدهد. نباید همه چیز را با نتیجه سنجید. هدف و روش کار هم مهم است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
بدبختی ما اینه که در دوره قبل گندی که به کشور زدند روغنی بوده که اونهم حالا حالاها با این شستشوهائی که هی یک عده به سطل آبش لگد میزنند و یکی مواد شویندشو میدزده و ... بعید میدونم پاک بشه
مگر اینکه یک جوری آنچه از گذشته و آثارش باقی مونده با کارتک بکنیم و دوربریزم تا دیگه نتونه نشو و نما پیدا کنه وگرنه هرجائی را میتونه دوباره گند بزنه
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین