bato-adv
کد خبر: ۲۸۰۵۵۴

بی‌اعتباری گذرنامه‌ ایرانی!

سال گذشته به دعوت یکی از هم اتاقی‌های بلغارم، قرار شد یک هفته از تعطیلات تابستان را در بلغارستان مهمان او باشم و سپس همراه یکدیگر به ایران بیاییم تا او هم یک هفته مهمان من باشد. همراهم به سفارتخانه بلغارستان در آنکارا آمد و درخواست ویزا دادیم؛ که با هزینه‌های جانبی، بیش از دویست دلار شد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۲۲ تير ۱۳۹۵
فرارو- امیر هاشمی مقدم؛ سال گذشته به دعوت یکی از هم اتاقی‌های بلغارم، قرار شد یک هفته از تعطیلات تابستان را در بلغارستان مهمان او باشم و سپس همراه یکدیگر به ایران بیاییم تا او هم یک هفته مهمان من باشد. همراهم به سفارتخانه بلغارستان در آنکارا آمد و درخواست ویزا دادیم؛ که با هزینه‌های جانبی، بیش از دویست دلار شد.

دو هفته بعد که رفتم و پاسپورتم را گرفتم، با مهر مشکی روی آن «رد شد» زده بودند. هم من شگفت‌زده شدم هم دوست بلغارم شرمنده؛ آنچنانکه دیگر رویش نشد همراهم به ایران بیاید و اصرار مرا هم با بهانه‌های بیهوده پاسخ گفت.

آن موقع با خودم اندیشیدم بلغارستان، یکی از شرقی‌ترین کشورهای اروپایی با جمعیت هشت میلیونی و اقتصادی که هنوز عمدتاً بر پایه کشاورزی، آن هم نه مکانیزه، بلکه سنتی می‌چرخد، مرا به‌عنوان یک دانشجوی ایرانی دکترا که به بلغارستان دعوت شده‌ام نمی‌پذیرد؛ آن وقت چه انتظاری است از کشورهای توسعه‌یافته‌تری چون انگلیس و آلمان و فرانسه و...؟ آنجا بود که با این توجیه که کشورهای غربی در پی خوار شمردن ما هستند، با خودم تصمیم گرفتم عطای سفر به کشورهای غربی را به لقایش بخشیده و بر کشورهای شرقی متمرکز شوم (که به نوعی حوزه مطالعاتی‌ام نیز هست).

چند ماه پیش در یک دوره انسان‌شناسی و فرهنگ مغولی که از سوی دولت مغولستان برگزار شده بود و برای دو هفته همه هزینه‌های پذیرفته‌شدگان را می‌پرداخت، ثبت‌نام کردم. پذیرفته شدم و دعوتنامه به دستم رسید. اما از میان سی نفر پذیرفته‌شده، فقط منِ ایرانی بودم که برای دریافت ویزا فرمهای گوناگون را باید پر می‌کردم. چون تنها هزینه رفت و برگشت به عهده خودم بود، تصمیم گرفتم از راه کشورهای آسیای میانه به منطقه ترکستان چین رفته و از آنجا به مغولستان بروم.

در این راه دو تن از استادان جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی دانشگاه تهران هم قرار شد همسفرم شوند. اما برخلاف سفر پیشین‌ام به آسیای میانه، این بار شرایط سفر به این کشورها برای ایرانیان بسیار دشوارتر شده بود. رزرو هتل، آن هم هتلهایی که مورد تأیید سفارتخانه این کشورها باشد یکی از گزینه‌های جدید بود. تازه برای کشوری مانند ترکمنستان شما باید مشخص کنید دقیقاً به کدام شهرها سفر می‌کنید و اگر در بیرون از شهرها پلیس با شما روبرو می‌شد، برخورد قانونی صورت می‌گرفت (احتمالاً همانند بسیاری از ایرانیان دیگر باید سر از زندانهای طویل‌المدت ترکمنستان در می‌آوردیم).

در این میان حکایت چین هم جالب بود. این متحد استراتژیک و اقتصادی ایران، به تازگی برای سفر اتباع ایرانی به آن کشور، گواهینامه رسمی از بانک، مبنی بر تمکن مالی با موجودی حساب دوازده میلیون تومان می‌خواهد. حقیقتاً هر سه نفرمان خیلی سرخورده شدیم از این رفتارهای تحقیرآمیز. گویا خیلی از کشورها به تازگی این شرایط را برای گردشگران ایرانی تعیین کرده‌اند. حتی کشوری مانند تایلند! این بود که هر سه‌مان فعلا از خیر سفر گذشتیم؛ شاید تا روزی که بتوانیم با این رفتارهای تحقیرآمیز کنار بیاییم.

تحقیر ایرانیان برای دریافت ویزا را می‌توان از راه‌های دیگری نیز شناخت. صفهای دراز جلوی سفارتخانه‌ها که از شب قبل منتظر می‌ایستند؛ واسطه‌هایی که گاه با دریافت چندین میلیون تومان برای شما نوبت سفارتخانه می‌گیرند؛ سفارتخانه‌های کشورهای شناخته‌شده یا ناشناسی که یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند و شما برای دریافت ویزای‌شان باید به کشور سوم بروید؛ و... برخی از این موارد است.

این برخوردهای تحقیرآمیز تنها محدود به شهروندان عادی نمی‌شود. حتی سیاستمداران‌مان نیز در موارد بسیاری با این برخوردها روبرو می‌شوند. عدم صدور ویزا برای احلاس جهانی در امریکا و یا حتی عدم و نهایتاً دیرکرد صدور ویزا برای هیئت ایرانی‌ای که می‌خواست برای مذاکره درباره حج به عربستان برود از این دست است. انصافاً بسیاری از ایرانیان هنگامی که شنیدند بالاخره حجاج ایرانی را امسال به عربستان راه نمی‌دهند، خوشحال شدند که بیش از این شاهد رفتارهای توهین‌آمیز عربستانی‌ها نیستیم.

پرسش اینجاست که به راستی چه شده که این رفتارهای تحقیرآمیز دارد روز به روز بیشتر می‌شود؟ کشورهای برادر اسلامی از یکسو، و هم‌پیمانان استراتژیک از سوی دیگر دارند روز به روز بر محدودیتهای‌شان بر گذرنامه‌های ایرانی می‌افزایند.

شگفت‌آور اینکه گویا این محدودیتها تنها «نزد ایرانیان است و بس»! یکی از هم‌اتاقی‌هایم اهل بنگلادش است. در این دو سه سال اخیر اخباری که از بنگلادش به بیرون درز می‌کند عموماً بمبگذاری، بریدن سر روزنامه‌نگاران، سکولارها، پیروان یا رهبران ادبان دیگر و... است. اما با این وجود اعتبار گذرنامه هم‌اتاقی‌ام خیلی بیشتر از اعتبار گذرنامه منِ ایرانی است. او به بسیاری از کشورهای اروپای غربی و امریکای شمالی سفر کرده و من حتی از رفتن به کشورهای اروپای شرقی و آسیایی هم درمانده‌ام. دوستان دانشگاهی ایرانی بسیاری دارم که برای رفتن به همایش‌های علمی‌ای که مقالات‌شان پذیرفته شده، یا با دردسرهای بسیار روبرو بودند و یا آنکه نهایتاً ویزا برای‌شان صادر نشده است.

اینها با اصطلاح دهان پر کن «ایرانی سربلند» ناهمخوان است. یک جای کار می‌لنگد (و ای‌کاش تنها یک جای کار بلنگد). سربلندی بالاخره باید در یک جایی خودش را نشان بدهد. آن یکجا دقیقاً کجاست؟ هزار و یک پرسشی که در هنگام مصاحبه در سفارتخانه‌های خارجی از ایرانیان می‌پرسند و بیشتر به بازجویی می‌ماند؟ یا اثر انگشت و حتی اثر چشم گرفتن از ایرانیان در فرودگاه‌های کشورهایی که گاهی عمرشان کمتر از نیم‌سده است؟ یا هر چند سال یکبار، قتل عام صدها زائر ایرانی توسط عربستان و بعد هم گردنکشی این کشور برای‌مان (و هنوز خون‌شان خشک نشده، ما راه می‌افتیم می‌رویم تا برای فرستادن حاجیان جدید، به تفاهم برسیم)؟ یا تعرض جنسی به نوجوانان‌مان در فرودگاه‌های این کشور (که نهایتاً هم کسی نفهمید نتیجه این پرونده و ماجرا چه شد)؟ یا ده‌ها مورد مشابه دیگر؟

شهروندان کشورهای غیرسربلند وقتی می‌خواهند به کشوری دیگر بروند، گذرنامه‌شان را می‌گذارند توی جیب و راه می‌افتند. توی فرودگاه یا سر مرز مهر ورود به گذرنامه‌شان می‌زنند و وارد آن کشور می‌شوند (بگذریم از اتحادیه اروپا که کارت شناسایی‌شان را سر مرز نشان می‌دهند و تمام!). اما در ایران برای گرفتن ویزای حتی یک کشور برادر مسلمان و جهان سومی هم باید یک ماه پاشنه کفش‌ها را بالا کشید و از کار و زندگی زد. حالا اگر ساکن شهرستان باشید که مصیبت دو چندان است.

این شیوه رفتار کشورهای دیگر در میزان تعلق خاطر به میهن هم اثرگذار است. چندی پیش با یکی از دوستان قوم‌گرا بحث می‌کردم. در لابلای سخنش می‌گفت: «ببین فلانی! من اگر سنگ فلان کشور را به سینه می‌زنم برای این است که اگر ما هم شهروندش بشویم، با گذرنامه‌اش آزادانه‌تر و بی‌دردسرتر می‌توانیم به کشورهای دیگر برویم».

واقعیت تلخی بود که از زبانش بیرون می‌آمد. اگر دیپلماسی خارجی ما که منجر به چنین رفتارهایی از سوی دیگر کشورها می‌شود را تغییر ندهیم، دور از ذهن نیست که فرار مغزها و درخواست پناهندگی از دیگر کشورها (حتی با عناوین و دلایل دروغین و عجیب و غریب) و قوم‌گرایی افسارگسیخته و... روز به روز بیشتر شود که معنایی به جز فرار از مفهوم «ایرانی سربلند» ندارد.
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
بلایی که احمدی نژاد سرمون اورد به این سادگیا درست نمیشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
تازه شده مثل دفتر بیمه به درد یادداشت میخوره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
واقعا نمیدونی چرا ملتی که منتظرن یکی یه گوشه دنیا آب بخوره تا به صورت یک گله به صفحه اینترنتش حمله کنن نشون از وحشی گری دارن بدون شک کشورهای دیگه راحت نباید به این بی فرهنگ ترین مردم حال حاضر جهان به راحتی اجازه ورود بدن
ناشناس
United Kingdom
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
چند نفر از فامیل ما با دعوتنامه معتبر به سفارت سوئیس رفتند برای مصاحبه بابت مصاحبه و بیمه چند میلیون ازشون گرفتند بعدشم گفتند ببخشید به شما نمی تونیم ویزابدیم الان بعد از گذشت یک ماه پاسپورت هایشان را هم پس نمی دهند بماند بی احترامی دربان های سفارت و بی احترامی هایی که کلا بهشون شده است اقای ظریف اگر راست می گوید که وزیر خارجه قوی ای است برود جلوی این وحشی بازی ها را بگیرد
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۰۳
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
سربلندی دقیقا نزد دلواپسان است و بس! این بی اعتباری پاسپورت نتیجه 8 سال تلاش شبانه روزی دولت پاک سابق است.
amir
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
شما تدبیری های کدخدا دوست تا زمانی که سند زنده ای مثل حمید ابوطالبی رو دارید در مورد دیپلماسی هیچی نگید بهتره
به دکتر ظریف بگید کلاشو بزاره بالاتر...
ندا
Japan
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
دنبال یک پاسخ ساده نباشید. این نه تنها مشکل ایران است و نه آخرین آن، ریشه هایش را هم باید در عمق تاریخ جستجو کرد هنوز هستند کسانی که به یاد بیاورند سفر بدون ویزا به تقریبا همه کشورهای پیشرفته جهان از شرق تا غرب ولی ظاهرا عزت و اعتبار برای برخی ها تعریف دیگر دارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
من هم اون 8 سال را دوران سیاه میدونم اما آیا فقط مختص اون 8 ساله ؟
مهدی
United States
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
به نظرم هر ملتی لایق شرایطی هست که توشه. این بحثا بی فایده است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
یه سوال فنی
خودتون خسته نشدید اینقد تقصیر قبلی انداختید؟؟
نه واقعا خسته نشدید؟
سیامک
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
چرا فکر میکنید کاری که احمدی نزائ کرد به این اسانی از ذهن دنیا پاک میشه وقتی شما شیوه تهاجمی رو برای دیپلماسی انتخاب میکنید حتی در حرف توقع برخورد مناسب دارید؟؟؟؟؟
دشمنی کردن هم راه درستی داره اما احمدی نزادی های عشق تحریم یبا شیوه تهاجمی سیاست خارجی با گل الود کردن اقتصاد داخلی ماهی گرفتن و برای اونها اهمیت هم نداشت چه بلایی سر اینده کشور میاد
دقیقا تمام مشکلات گذشته به اسانی پاک نمیشه و در ضمن کشورها دنیا دسوت منافع خودشون هستن و ایران ضعیف همیشه به نفع خیلی هاست
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
از ریاست جمهوری روحانی سه سال گذشت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
و سفارتخانه هایی که کارمند ایرانی دارن... واویلا.. فقط با تورها زد و بند...
ناشناس
France
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
سر بلندی ایرانی اوون دنیا خودشو نشون میده بله!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
این دنیا هم خودشو نشون داده رفیق زیاد منتظر اون دنیا نباش عواقب بعضی اعمال ما در این دنیا هم نمود داره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
شاید به دلیل این است که انقدر که نگران حال و اوضاع بسیاری از کشورها و اقوام نه همسایه بلکه دورتر منطقه ای هستیم از خودمان غافل شده ایم!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
دقیقا حرف حسا ب زدی. یه کمی باید دیده به گریبانمون فرو ببریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
من نمی دونم نویسنده این نامه واقعا غرض سیاسی داشته یا نه
اما آنچه که من از تجربیات کاری 17 ساله ام در بخش بین الملل یک سازمان دولتی دار با بیشتر از 150 نفر اعزام سالانه در حد رییس سازمان،معاونان،مدیر کلها تا کارشناسا و حتی افرادی از بخش خصوصی که با ما همکاری دارن داریم این هس ککه ویزای همه کشورها رو می تونیم براشون بگیریم
حتی آمریکا و مواردی هم که امکان نداره به دلیل ضیق وقته
قبول که یک ایرانی به دلایلی که همه می دونن نمی تونه آزادنه هر جا خواست سفر کنه ولی تجربه شخصی خود من در مورد کنفرانس ها و مجامع بین المللی کاملا خلاف اینه و اتفاقن بامبولهایی که سر ما چند باری در اومده بابت دوستان عزیز سفارتی خودمون در کشور مقصد بوده( البته اکثرن خوبن)
برای همین من اساسا این نوشته رو از بیخ و بن قبول ندارم و از احمدی نژاد هم بیزارم....!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
اعلام برائتت از احمدی نژاد هلاکم کرد
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
احتمالا شما هم از همین مدیران چند صد میلیونی هستی که مشکلی نداری.
این مشکلات برای ما مردم عادی هست که شما متاسفانه مردم عادی رو نمیبینی.
درضمن من از روحانی واحمدی نژاد باهم بیزارم....!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
آمریکا به من و افرادی مثل من ویزا نمیدهد ولی به پسر خانم معصومه ابتکار و مرتضی آقا تهرانی گرین کارت می دهد شما هم حتما فرذی از قیبل پسر خانم ابتکار و مرتضی آقا تهرانی هستید که راحت به همه جا سفر می کنید
کتی
Japan
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
افق دید شما با ایشان فرق میکنه برادر. استانداردهای که در ذهن شما نقش بسته از پشت میز یک اداره دولتی در ایران است و ایشان ظاهرا تجربیات متفاوتی دارند. قطعا میشه با تشریفات اداری پیچیده و تضمین از طرف یک سازمان دولتی ویزا گرفت ولی واقعا شما صف های جلو سفارت، حتی خرید فروش وقت سفارت و حتی همین فرایند پیچیده گرفتن ویزا برای سفر به همه کشورها و رفتارهای تبعیض آمیز در فرودگاها را قبول ندارید؟ در حالی که شهروندان دیگر کشورها فقط با خرید آنلاین بلیط از منزلشان بدون نیاز به ویزا سوار هواپیما می شوند و به هر مقصدی مسافرت می کنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
نخیر من یک رییس اداره با حقوق 2400 با فوق لیسانس و لیسانس از دوتا دانشگاه دولتی معتبر بدون استفاده از سهمیه و همچنین بدون پارتی هستم
شماره ملی و نام پدرمم بدم بریو سرچ کنین آقای احتملا مدیرای صد میلیونی....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
من کاملا از دیدگاه دولتی گفتم و مردم عادی رو هم گفتم اما توجه نکردن که نویسنده کفته برای کنفرانس یا سمینار رفته بوده و تجربیات اش کاملا با منی که سالهاس این کارو برای خودم نع بلکه برای ماموران اعزامیمون داریم انجام میدیم متناقضه
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
قطعا تجربه شما نادر هست
مقاله من در یک کنفرانس در اتریش پذیرفته و مراحل اخذ ویزای اون آنچنان تحقیر کننده و طاقت فرسا بود که دیگه تقریبا منصرف شده بودم و اگر مسئله درج نام در لیست بلک لیست کنفرانس نبود قطعا نمیرفتم
هیچ عزتی برای ایرانی ها و جود نداره و من این مسئله رو مختص دولت قبل نمیدونم اما معتقدم که اوج اون در دولت قبل بود و دلیل اصلی رو هم سیاست های مداخله جویانه خارجی میدونم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
آقای روحانی یکی از وعده های انتخاباتی شما اعتبار بخشی به پاسپورت ایرانیان بود، پس کووووووووووووووووووو!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
همه پیش نیاز ها و مراحلی که باید طی بشه تا اعتماد از دست رفته جهانی، جبران بشه و زمینه برای اعتبار پاسپورت ایران فراهم بشه، جز خطوط قرمز پررنگ دلواپسان است و جالب تر آنکه همین دلواپسان از یک طرف تخطی دولت از خطوط قرمز را پایش می کنند و از طرف دیگر، محقق نشدن وعده انتخاباتی را سرکوفت می زنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
شما اگر توابع کشورهایی که حرف و عمل شان در سیاست خارجی یکی نیست، بخواهد به کشورتان بیایند، خداییش راهشون میدی؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
عزت داشتن و انقلابی بودن خرج داره. البته خرجش رو فقط مردم میدن. "بزرگان" که مشکلی ندارن!
hassan
China
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
جالب است بدانید که در کشور چین هرروز شرایط بدتر میشود مثلا بانک های اصلی در چین به جز یکی از آنها از ارایه خدمات به ایرانی ها سر میزنند ، پست رسمی کشور چین از ارسال مرسولات پستی به روش دریایی به ایران سرباز میزند و محصولات ارسالی در نیمه راه ریجکت میشوند، حتی در محیط های دانشگاهی گاهی رفتارهای نژادپرستانه ای با ایرانی ها رخ میدهد بنظرم به قول یک ینده خدایی : ما رکورد زدیم ، حتی در چین هم ارزشومون از دست دادیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
قبول ندارم که به اصطلاح مسئولین هم مشکل مردم عادی را در خصوص دریافت ویزا دارند چون بسیاری از اینها اقامت دایم یک یا چند کشور بدردخور خارجی را گرفته اند و اصلا با پاس ایرانی سفر نمی کنند. اینها اگر مشکل مردم عادی را داشتند یک کم با ملاحظه تر صحبت می کردند.
hassan
China
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
جالب است بدانید که در کشور چین هرروز شرایط بدتر میشود مثلا بانک های اصلی در چین به جز یکی از آنها از ارایه خدمات به ایرانی ها سر میزنند ، پست رسمی کشور چین از ارسال مرسولات پستی به روش دریایی به ایران سرباز میزند و محصولات ارسالی در نیمه راه ریجکت میشوند، حتی در محیط های دانشگاهی گاهی رفتارهای نژادپرستانه ای با ایرانی ها رخ میدهد بنظرم به قول یک ینده خدایی : ما رکورد زدیم ، حتی در چین هم ارزشومون از دست دادیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
چین نه تنها جدیدا برای ویزا به ایرانیها سخت گیری می کند ، حتی جدیدا در فرودگاه شانگاهای عملا از تمام ایرانیها بازجویی می کنند و مدارک دال بر سفر و برگشت رزرو هتل را در گیت ورودی فرودگاه چین مطالبه می کنند و عکس هم می گیرند جدیدا در فرودگاه، اون هم فقط از ایرانیها.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
دروغه

3ماه ایسلند بودم
همه چیز عادی بود

معمولا سختگیری برای ریگ به کفشهاست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
اتفاقا بعضی ها اصلا با این موضوع مشکلی ندارن و حتی انگشت نگاری عزتمندانه رو افتخار میدونن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
ما در همه زمینه ها رکورد زده ایم از بی اعتباری پاسپورت گرفته تا دزدی و اختلاس و آلودگی هوا و کاغذبازی اداری همه جا رکورد زده ایم وایکاش در یک کشور دیگر متولد شده بودم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
آیا عزت ملی این است ، تحقیر مردم تا کی ادامه دارد !!!...
مسافر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
تازه اگه همه چى هم درست شد وخواستى ٣٠٠$ ناقابل را بگيرى بايد دوروز وقت صرفكنى اخرش هم براى گرفتن كپى همه مدارك كه دستت ميدن كه انور بلواره كه من نزديك بود فداى ٩٠هزار تومن مبه تفاوت بشم،
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
4 سال پیش برای یه سفر تفریحی به بالیراندونزی رفتم، توی فرودگاه همونجا با 20 دلار هزینه ویزا صادر شد.
امسال میخواستم دوباره اقدام کنم، شرایط کلی تغییر کرده، اولا که باید از سفارتخونه ویزا بگیریم، بعد پرینت حساب با حداقل 10 میلیون موجودی میخوان.
واقعا سیاست خارجی ما تو این موارد خیلی ضعیفه
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
اندک حامیان برجام تحویل بگیرند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
یه زمانی کلفت ها مون فیلیپینی و کارگران مخابرات ما کره ای بودند . دروغه ؟ سرتونو از تو برق بیرون بیارید .
ناشناس
United States
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
هر روز دریغ از دیروز عوضش اخرت داریم برادر نقد رو گرفتن و فعلا حواله نسیه برای اخرت میدن
مسعود
Turkey
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
با سلام البته شاید دوست عزیزمان کاملا درست بفرمایند اما مورد بنده :که یک ایرانی ساکن ترکیه هستم و امسال قرار بود پسرم را از سوی مدرسه به گردش آلمان ببرند. بنده تحت تاثیر همین شایعات در ابتدا مخالفت کردم زیرا اطمینان داشتم که ویزا به وی نخواهند داد و این میتواند ضربه روحی و زمینه خود کم بینی در او را ایجاد کند اما بالاخره با اصرار او و اولیا مدرسه راضی به امتحان کردن موضوع شدم پس از دادن مدارک در عرض دو هفته ویزای پسرم بدون حتی یک سوال صادر شد و به آلمان رفته و برگشت . دوستان پاسپورت ایران خیلی هم محترم است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
شاید پاسپورت شما محترم بوده !
مسعود
Turkey
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
با سلام البته شاید دوست عزیزمان کاملا درست بفرمایند اما مورد بنده :که یک ایرانی ساکن ترکیه هستم و امسال قرار بود پسرم را از سوی مدرسه به گردش آلمان ببرند. بنده تحت تاثیر همین شایعات در ابتدا مخالفت کردم زیرا اطمینان داشتم که ویزا به وی نخواهند داد و این میتواند ضربه روحی و زمینه خود کم بینی در او را ایجاد کند اما بالاخره با اصرار او و اولیا مدرسه راضی به امتحان کردن موضوع شدم پس از دادن مدارک در عرض دو هفته ویزای پسرم بدون حتی یک سوال صادر شد و به آلمان رفته و برگشت . دوستان پاسپورت ایران خیلی هم محترم است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
عزیز من اگر از ایران اقدام کرده بودی حالا نمی گفتی پاس ایرانی محترم است
علی
United States
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
شما به احتمال بسیار قوی دلواپس جنس اصل هستی جانم بحث اینجا بحث آقازاده حضرت عالی نیست.من خودم هفته پیش چین بودم برا نمایشگاه تا میگی اهل ایرانی میگن ایران بانکی هم داره پول بزنه؟ تحقیر از این بیشتر؟ من اعتقاد کامل دارم حتی پاسپورت فلسطین از ایران به اصطلاح سربلند باارزش تره.
مسعود
Turkey
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
علی جان اولا متشکرم که کامنت من رو خوندی و نظرت رو نوشتی دوست عزیزم من اینجا فقط یک ماجرای واقعی رو که برای خودم اتفاق افتاده بود شرح دادم . متهم کردن افرادی که مثل من فکر نمیکنند و مثل من نمینویسند به دلواپسی و .... البته که ساده ترین راه برای ارضا خود است ولی آیا راه حل است ؟؟؟ واقعیت این است که ایران متعلق به همه ماست و سیاه نمایی هیچ کمکی به آبادی کشورمان نخواهد کرد. باز هم مرسی از توجه شما.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
خواهشا دروغ ننویسید، چیزی که به عیان است چه حاجت به بیان است................
امیر هاشمی مقدم
United States
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
دوست گرامی؛ اگر واقعا رفتن یک کودک آن هم در قالب یک اردو از سوی یک کشور دیگر به آلمان می تواند شما را متقاعد کند، پس مفهوم سربلندی بین مان متفاوت است. آلمان را مثال زدید و امیدوارم مثال من هم شما را متقاعد کند. یکی از دوستانم به نام آقای اکبر وطن خواه، دانشجوی دکترای روان شناسی دانشگاه حاجت تپه آنکارا دقیقا دو هفته منتظر و معطل ویزای آلمان بود تا اینکه سه هفته پیش درخواستش رد شد. با نام و نشانی برای تان نوشتم که یقین حاصل کنید.
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
خودت فهمیدی چی گفتی؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
آقا می خوای بری خارج از کشور که چی بشه ؟ یه مشت اجنبی با زبان خارجی . بمون همینجا و دنبال اعتلای وضعیت اقتصادی کشور باش برادر.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
خوشبحالت 8 ساعت در روز کار میکنی سرماه حقوقت صاف میره تو حسابت
امير
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
من از شركت مپنا كه يك شركت بزرگ در ايران هست و تا حدودي در سطح بين المللي هم نامي از ان هست ميخواستم برم ايتاليا كارگاه يه پيمانكار كوچك با صد تا پرسنل يه قطعه اي كه خودمون نقشه شو داده بوديم فقط ماشينكاري بكنند بازرسي كنم از مهر 94 تا خرداد 95 ايميل ميزدم به سفارت ايتاليا تا وقت سفارت بدن اما اصلا نميخوندن ايميل ها رو!!! تازه يه هفته پيش ويزا دادن رفتم دو روزه برگشتم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
صددرصد مقصر احمدی نژاد است
کیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
باباجان بالاخره کدومتون درست می گید. نویسنده یا دوستانی که کامنت می ذارن؟

خدایشش . . .
ناشناس
Romania
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
دنیا نشان داد نه به نفت ایران و نه به حجاج ایرانی و نه به توریست ایرانی و نه به .....ایرانی هیچ احتیاجی ندارد...اعتباری نداریم دیگر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
آفرين دقيقا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
اعتبارمون دست خودمونه.
هر چند حرمت امامزاده هم به متولی اونه.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
خلایق هر چه لایق
ما که قبلا اینجوری نبودیم
خودمون خواستیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
این گذرنامه ها کاغذ پاره ای بیش نیست خودتان را ناراحت نکنید ما خیلی باحالیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
این دانشجوی دکتری فقط یک بیانیه سیاسی داده فرارو هم چاپ کرده خب راهکار هم میدادی .خب چیکار کنیم؟ برجام رو با هزار خفت و خواری به جون خریدیم تا به قول آقایان اعتبار به پاسپورت ایرانی برگردد. این اتفاق که نیفتاد هیچ وضعیت بدتر هم شد. در تمام زمینه های دانشگاهی کنسولی و بانکی قبل از این ننگنامه وضعیت بهتری داشتیم . من نمیدونم اینها رفتند چیرو امضا کردند. اون موقع که میگفتیم اگر باج بدید بدتر میشه و اونها جلوتر میان فقط توهین و مسخره میکردید .حالا نوش جان کنید که حق انسانهای ضعیف چیزی جز این نیست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
در تمام زمینه های دانشگاهی کنسولی و بانکی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
در صورتی که حرف های این هم وطن تحصیل کرده درست باشد باید از خودمان و از دولت محترم و وزیر امور خارجه پرسید که ریشه وجود اینچنین مشکلاتی کجاست و چه راه حل هایی در بلند مدت و کوتاه مدت می توان به کار بست تا حداقل بخشی از این مشکلات یا تمامی آنها را از بین برد و اعتبار گذرنامه ایرانی را افزایش داد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
ما که رفتیم ترکیه از اونجا بریم اطریش به ما سفارت اتریش گفت بروید از ایران اقدام کنید و ما اومدیم ایران سند خونه 40 میلیدن پرینت بانکی خواستن و گفتن انگشت نگاری هم بشوید لطفا و گفت
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
اکثر کشورهای دنیا وقتی اسم ایرانی می شنوند اولین چیزی که ناخود آگاه به ذهنشون میرسه اینه که ایرانی تروریسته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
کشورهای دیگر خیلی بیتربیتن !
سعید مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
برداران عزیز مشکل ما ایرانیان از کشور خودمان است سفارت خانه های ما در کشور های دنیا کوچک ترین مشکل هم وطنان را حل نمی کنند برای بنده در سال 1380 از ژاپن به مالزی امدم و در یک هتل اقامت نمودم شب رفتم شام بخورم با اینکه ورود به اطاق با کارت بود وقتی بر گشتم تمام وسایلم در اطاق پخش شده بود و حتی کیف سامسنیتم را هم خورد کرده بودند همان شب به پلیس توریست شان شکایت کردم و دو روز تو اداره پلیس دوندگی کردم و در نهایت بدلیل رشوه ای بودن پلیس به سفارت شکایت کردم سوم محرم بود از طریق تلفن میدانید جواب بنده چی بود اول پرسیدند پاسپورت شما دیپلماتیک است گفتم نه گفت به ما ارتباط ندارد خوب در همان روز یک نفر امریکایی را پاسپورتش را دزدیده بودند سفارت امریکا تو سه ساعت پلیس را مجبور به پیدا کردن گذرنامه ان فرد نمود بنده با سرافکندگی و تهدید پلیس محل را ترک کردم بنده ماموریت دولتی داشتم مورد بعد به دعوت نمایشگاه دوبی دعوت شدم 5 سال بعد در فرودگاه دبی با ایرانیان بر خورد بسیار بدی داشتند مجددا اعتراض و به سفارت ایران منعکس کردم سر کنسول محترم فرمودند اگر مامورین فرودگاهای ایران دقت بیشتری بکنند و مواد مخدر را کنترل کنند تو فرودگاه دوبی این بر خورد ها با ایرانیان نمیشود که حرف بی ربطی بود بنده تحقیر هم وطنان را در فرودگاهی عراق وعربستان خیلی بیشتر از اروپا و افریقا می بینم بیشتر مشکلات ما از دولت مردان خودمان است چون برای ملت خودمان ارزش قایل نیستند در گذشته معتبر ترین پاسپورت مال ایران بود و باید وزارت خارجه در این مورد اقدامات قانونی را انجام دهد متاسفانه دنیا چشمش را بر جنایات تروسیم داعش و القاعده که زاییده کشور های عربی است بسته در حالیکه یک ایرانی جز اینها نیستند متا سفانه مردم دنیا را باید برایشان توزیح بدهیم که ما جز کشور های خاورمیانه عربی نیستیم و در غرب اسیاییم
// یک هم وطن //
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
واقعا این بهترین تحلیلی بود که خوندم! به جای اینکه قضیه رو بیاندازیم گردن احمدی نژاد یا برجام، بهتره فکر کنیم ببینیم هرکدوم از ما ، تک تک ما برای ارزشمند کردن نام ایران چی کار کردیم؟؟؟
مثل همین کامنت ، که کم کاری و بی توجهی کارکنان سفارت های ایران در جهان رو به روشنی توضیح داده ....
شخصا امیدوارم به عنوان یک انسان فرهیخته و بافرهنگ، به راههایی فکر کنیم که نه تنها سطح شعور و خدمت رسانی خودمون رو افزایش بدیم بلکه مبلغ ایرانی فرهیخته و با شعور باشیم..... احترام هر کس دست خودشه! این فقط یک مثل نیست.
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
حقيقت همان بى اعتبارى حتى نسبت به دولت قبل است،اما پادوها گير مى دهند به دولت قبل يادشان نيست كه كى قول داد بازگشت اعتبار به پاسپورت ايرانى!حالا پيدا كنيد....!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
به نسبت قبل خیلی بهتر شده. در ضمن کی ادعای پاکدستی داشت؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
پاسپورت ایران در قعر جدول اعتبار پاسپورتهای جهان در کنار افغانستان و پاکستان و سومالی و عراق قرار دارد و از قدیم هم گفته اند خلایق هر چه لایق
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
متاسفانه در خارج از کشور خیلی با ایرانی ها بی احترامی برخورد میشه..یا حداقل مثل اتباع کشورهای دیگه با احترام روبرو نمیشیم....چون میدونن ایرانی ها بی پناه هستن و سفارت و دولت ایران هم چندان پیگیر حق و حقوق اتباعش نمیشه.

بعد چقدر هم ادعا داریم که معتبر هستیم و همه جهان رومون حساب میبرن و ازمون میترسن و.....
ناشناس
-
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
"بعد چقدر هم ادعا داریم که معتبر هستیم "
lol
kaveh
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
سالهایی دور،تقریبا چهل سال پیش پدر خدابیامرزم که دبیر دبیرستان شهرستان کوچیکی بود تصمیم گرفت به اتفاق مادر اینجانب که ایشون هم معلم ابتدایی بودن،توجه کنید هر دو شون معلم بودن،تور 15 روزه اروپا رو تجربه کنند.تمام اقدامات لازم رو برای سفر انجام دادند و آماده سفر شدند و این همزمان بود با انتقلاب ایران و سفر به کلی منتفی شد.غرض این مقدمه مقایسه شرایط معلم جماعت بود و تمکن مالی این قشر زحمت کش که متاسفانه الان محلی از اعراب نداره.اون زمان نه کسی از ما تضمینی برای بازگشت گرفت و نه به موجودی حساب بانکی ما سرک کشید.نه قرار بود توهینی در فرودگاه به بشه و نمیشد و نه کسی پدرم رو پشت دروازه های بسته سفارت ویلون و سرگردون کرد.هر چی بود ما بودیم و شرایط بعد از انقلاب و خب محدودیتهای ایجاد شده.کاریش نمیشد کرد و برنامه منتفی شد.میخواستم بگم و بپرسم که چیکار کردیم با خودمون،با کشورمون و با فرهنگمون که الان اینجوری باهامون رفتار میکنن؟موضوع رو هم اصلا نمیخوام سیاسی کنم.منظورم خودمونه،ما تک تک فرزندان این سرزمین !
تاجر ایرانی استاراخانی
France
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
سلام...همه مطالب را خواندم یک مطلب...مهم این است ایران اماده برای برای بعضی ازکشورها لغو ویزاراانجام داده مثل اذربایجان و روسیه .......منتها جوک داستان این است که اون کشورها اماده انند شرایط ویزای خودشان رابرای ایرانیان سختر هم کردنند الان من به علت کاربیزنسی مجبور شدم برای ویزای 15 روز توریستی....نزدیک به 500 هزارتومان هزینه نمایم تابرای سفر به بندراستاراخان روسیه بروم برای بیزنس خود اون وقت دولت محترم اماده برای توسعه صادرات ایران به روسیه مبلغ 3/5 ملیارد تومان سوبسید داده به هواپیمایی تابان که رونق صادرات ایجاد شود فرارو ترا خدااین مطلب رابرجسته تر بازنشر بده شاید به گوش مسولین محترم برسد...وتغیری شاید ایجاد شود انشاالا.....
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
پدرم ميگفت در گذشته هاي نه چندان دور ايرانيها به خيلي از كشورهاي معتبر دنيا بدون ويزا ميتوانستند مسافرت كنند و در فرودگاههاي مختلف دنيا به محض اينكه پاسپورت ايراني را ميديدند اداي احترام ميكردند ، واقعا ايراد كار كجاست ؟ يه خورده با مردم روراست باشيد و خجالت بكشيد .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
آفرین به این طرز نوشتار منطقی و به دور از حب و بغض
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
آدم متعجب ميشه بعد از شنيدن اين واقعيات اسف بار عده اي بازم ميخوان منکر کارهاي آقاي احمدي نژاد بشن .
ymrweinw
Netherlands
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
20
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
ملت ایران حقش همینه
باید بخوره حالا حالاها
ناشناس
-
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
لياقت مردم ما همينه
saeed
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
حالا بعد از ويزا
لحظه ورود به يه كشور پيشرفته با پروازهاي ايراني چه قدر متفاوت برخورد ميشه در chek in ...با ايرانيها.
حس حقارت داره وقتي همزمان يه پرواز از كشوري ديگه ميشينه و كنار گيت داري ميبيني چقدر احترام ميزارن
وااااااااااااويلا
از چهره نگاري...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
نه که تو فرودگاه های خودمون خیلی احترام داریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
خب ایرانی سرفراز پولداره و با دارا بودن دومین ذخائر نفت و گاز دنیا همه چیز را حل میکنه فقط تعجب کشورهای اروپایی از اینه که با وجود این همه دارایی چرا باید ایرانی جماعت پول خیلی بیشتری ندهد بنابر این هی شرایط ویزا را سخت تر میکنند تا ایرانیها از ثروتهای خدادادی خود بیشتر هزینه کنند خب خدا به ما داده و به انها نداده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
دربازی شطرنج جهانی بایدقوانین بازی رامحترم شمردوبازی کردوگرنه بازیرمیززدن نمیشودشطرنج بازی کرد
ناشناس
Canada
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
همه چي هم تقصير احمدي نژاد نيست، زمان احمدي نژاد ارزش پاسپورت كمتر شد ولي قبل از اون هم چندان ارزشي نداشت ،به قول ديرين ديرين :چه كرديم كه چون شد يا يا چه كردند كه چون شد!
عسل
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
خلایق هرچه لایق، حیف که خشک و تر کنار هم میسوزیم!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
واقعا خوشبحال پسر خالم.پاسپورت کانادا را دارد و در تورنتو زندگی میکند و به هر کشوری بخواهد براحتی سفر میکند اونوقت ما...
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
سلام اقای ناشناس 17:37 که میگی لیاقت مردم ما همینه لطفا بگین مردم چه جوری به این وضع اعتراض کنند.
ناشناس
Malaysia
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
بلغارستان ویزای تو را رد کرده فقط به یک دلیل: ایرانیانی که از اوضاع خراب سوریه سو استفاده کرده و راه لروپا پیش گرفته اند تا عمری با حقوق پناهندگی مفت خوری کنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
واقعا خوشبحال پسر خالم.پاسپورت کانادا را دارد و در تورنتو زندگی میکند و به هر کشوری بخواهد براحتی سفر میکند اونوقت ما...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
کاش قدر انفاس بدانندی خلق
ناشناس
United Kingdom
۰۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
تا رفتارها درست نشود دیپلماسی کاری از پیش نمی برد.
شایان
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
مموتی کجایی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
زیر گِل
فردین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
برای دیدن فرزندمان که دانشجوی کشور بلاروس است 2 سال است که حتی اجازه نمیدهند فرزندمان دعوت نامه برایمان بگیرد (البته بعد از گرفتن مبالغ لازم برای دعوت نامه، جواب منفی را میدهند) ، که متعاقب آن بتوانیم ویزا بگیریم، اصلا علت این بی احترامی و بی اعتمادیشان را نمیفهمیم..! واقعا لایق اینهمه بی احترامی و بی حرمتی و بی انصافی و بی رحمی هم از داخل، هم از مردم کشورهای دیگر نیستیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
دلم نيومد ننويسم همه چيز ما به همه چيز ما ميخورد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
آقای روحانی یکی از وعده های انتخاباتی شما اعتبار بخشی به پاسپورت ایرانیان بود، اما در زمان شما به به دو نوجوان کشورمان ماموران عربستانی تجاوز کردند، حاجی ها بیگناه را کشتند، به سفیر مان ویزا ندادند و هزاران مورد دیگر اینچنینی

خدایش در دوران دولت قبل ایرانی ارزشمند بود و در جهان عزت داشت یا این دولت
بیست و سی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
انشالله با امدن احمدی دلاور بار دیگر عزت را به پاسپورتمان برمیگردانیم و به جهانیان ثابت خواهیم کرد ملتی صلح جو و مهمان نوازی هستیم .درود و دوصد بدرود بر یوسف زمانه اقای دکتر احمدی نژاده نزدیک النظر .به جون هرچی مرده دکتر برمیگرده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
بله چون در دولت ایشون مجبور بودیم کشتی هامون را با پرچم کشورهایی بفرستیم روی دریا که 8000 نفر جمعیت دارن
اسم اون جزیره را فراموش کردم
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین