bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۸۰۲۴۸

پاسخ‌های صریح وزیر بهداشت به سوال‌های حاشیه‌ای

تاریخ انتشار: ۰۰:۵۷ - ۲۰ تير ۱۳۹۵
پیراهنِ راه‌راه آبی‌رنگ را به خودش نزدیک می‌کند: «نه اندازه نیست.» عکاس روزنامه از او خواسته تا پیراهنش را با یک پیراهن رنگی عوض کند، مشکی جلوه خوبی در عکس‌ها ندارد. دوساعت مانده به غروب یکی از شب‌های قدر است و وزیر بهداشت، همچنان پیراهن یکی از کارکنانش را بالا و پایین می‌کند. آستین‌ها کوتاه است. اندازه‌اش نمی‌شود. آخر سر با همان پیراهن مشکی، مقابل بزرگترین پنجره اتاقش در طبقه شانزدهم یکی از ساختمان‌های دوقلوی وزارت بهداشت در بلوار ایوانک شهرک قدس، می‌ایستد و رو به آفتاب رنگ باخته، برای عکاسی آماده می‌شود: «قدی نگیرید لطفا.»

خیلی جلوی دوربین ایستادن و ژست گرفتن را دوست ندارد، یکی- دو دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. می‌آید می‌نشیند روی یکی از مبل‌های کنار پنجره. اتاقش بزرگ است، آن‌قدر که دو دست مبل و صندلی در آن چیده شده تا دو دقیقه قبل از مصاحبه، یک جلسه طولانی با معاونانش داشت. جلسه‌ای که ما را یک ساعت و ١٥ دقیقه پشت در اتاق منتظر گذاشت. سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، اما خستگی از چهره‌اش پیدا نیست. ساعت هفت بعدازظهر، برایش انگار هفت صبح است.

از حاشیه‌های وزارت بهداشت و دولت می‌گوید، از هم‌لباسی‌هایشان و دولت‌ها و مجلس‌هایی که آمدند، دلخور است، همان‌ها که بیشترین ضربه را به نظام سلامت وارد کردند. اشاره غیرمستقیمی هم به رفتنش از وزارت بهداشت برای دولت بعدی می‌کند و همسرش که دیگر اعتراضی برای رفتنش از این وزارتخانه ندارد. او در گفت‌وگوی ٥٣ دقیقه‌ای با «شهروند» از مشکلات و حاشیه‌های نظام سلامت گفت.

  چند روز پیش گفت‌وگویی با شما داشتم، درباره فیش‌های حقوقی مدیران در وزارت بهداشت ازجمله خود شما، از من خواستید که آن را منتشر نکنم، قبلا هم از این جنس سوال‌ها از شما پرسیده بودم و شما بعدش خواسته بودید که منتشر نشود، داشتم به این فکر می‌کردم که شما چقدر از حاشیه‌ها دوری می‌کنید و نمی‌خواهید به آنها دامن بزنید اما چقدرحاشیه‌ها به شما علاقه‌مند هستند و دست از سر شما و وزارتخانه‌تان برنمی‌دارند. به نظرتان چرا؟
متأسفانه این حاشیه‌ها وجود دارد و به دلایلی از این دست وضع خوب نیست، نه فقط برای وزارت بهداشت، بلکه برای اداره کشور. این وضعیتی هم که حاکم است نه فقط امروز که سال‌هاست خوب نیست. به‌ هرحال مردم مشکلاتی دارند که علاقه دارند حاکمیت به آن توجه کند، برایشان فرقی نمی‌کند که من وزیر بهداشت حسابم جدا از مجموعه دولت است یا دولت یک مجموعه جدا از حاکمیت. مردم جمهوری اسلامی و نظام را می‌شناسند و علاقه‌مند هستند که مشکلاتشان به سرعت حل شود.

آنچه ما گرفتارش هستیم، اولویت ندادن به مشکلات کشور توسط جریان‌های سیاسی یا کسانی است که درحاکمیت قدرت دارند. پرداختن به حواشی می‌تواند در کسب قدرت، تاثیرگذار باشد، اما باید باور کنیم این حاشیه‌ها خیلی دارد به منافع ملی صدمه می‌زند. درحوزه سلامت هم همین‌طور است. ممکن است یک کسی از جریانی یا از خود من یا از دولت آقای روحانی خوشش نیاید، اما رفتارش، منجر به آسیب به مردم و منافع‌شان می‌شود. یک اشکال را چند صد برابر بزرگ می‌کنند یا اشکالی که وجود ندارد را پای دولت یا وزارتخانه می‌نویسند یا تلاش می‌کنند پزشک یا پرستار یا مدیری را تحقیر کنند. آخر، دود همه اینها به چشم مردم می‌رود. این حرف‌ها و حرکت‌ها، مشکل مردم را حل نمی‌کند.

بنابراین پرداختن به این حاشیه‌ها باعث ایجاد مشکلات بیشتر برای مردم می‌شود، پیش‌بینی من این است  که (حاشیه‌ها) از این بدتر هم می‌شود. فقط هم منحصر به امسال نیست. پارسال هم ما انتخابات مجلس را داشتیم،‌ سال آینده انتخابات ریاست‌جمهوری را داریم، بعد شوراها و بازهم حاشیه‌ها شروع می‌شوند. به نظر من این رفتارها زیبنده کشور و انقلاب نیست. بنای ما هم این است که به این حواشی توجهی نکنیم اما گاهی چه بخواهیم چه نخواهیم ذهن جامعه را معطوف می‌کنند به این مسائل که اگر پاسخ ندهیم، بالاخره منجر به قضاوت عمومی می‌شود که مبنای آن درست نیست، اما تلاش ما بر این است که از فرصتی که خداوند دراختیارمان گذاشته، حداکثر استفاده را بکنیم تا کارنامه قابل قبولی از ما برجای بماند. امام (ره) هم می‌گفت همه اینها را مردم به ما داده‌اند. اگر مردم پای صندوق‌های رأی نیامده بودند، ما هم سر این کارها نبودیم. من و همکارانم علاقه‌مندیم صرفا برای مردم کار کنیم نه برای دفاع از خودمان، اما گاهی حاشیه‌ها وادارمان می‌کند برای این‌که هدف اصلی آسیب نبیند، در موضوعاتی ورود پیدا کنیم. با این همه ما مخالف ورود به این حاشیه‌ها هستیم.

  درست است اما به ‌هرحال وزارت بهداشت خیلی زیر ذره‌بین است، دو بخیه‌اش می‌شود یک بخیه، بیماری در بیمارستان جان می‌دهد، قصوری اتفاق می‌افتد و... هیاهو می‌شود، یک پزشک در اردبیل به قتل می‌رسد، انگشت اتهام به سمت وزارت بهداشت نشانه می‌رود، بعد معلوم می‌شود، هیچ ارتباطی به این وزارتخانه نداشته و... چرا این‌همه حمله می‌شود و واکنش نشان می‌دهند؟ اتفاقی که در دوره‌های قبل کمتر دیده می‌شد.
زیر ذره‌بین بودن خوب است و الزاما بد نیست در حکومت مردمی همه رفتار و کردار مسئولان باید زیر ذره‌بین باشد. آن جایی بد است که پای تسویه‌حساب‌های شخصی یا جناحی یا عقده‌گشایی‌ها باز می‌شود و منجر به تهمت و غیبت و دروغ و نسبت‌های نادرست می‌شود. اینها حاصلش فقط تخریب است و درست نیست. وزارت بهداشت همیشه زیر ذره‌بین بوده، به ‌خاطر این‌که وزارتخانه‌ای هستیم که بیشترین ارتباط را با مردم داریم، حتی درمقایسه با وزارت آموزش‌وپرورش یا حتی وزارت کشور. در هرخانه‌ای، بالاخره اثری از ما می‌بینید یا دارویی هست یا بیماری، یا نوزادی، زن بارداری، معلولی، مجروحی. ما از قبل از تولد تا بعد از مرگ در خانه‌ها حضور داریم. فرقی نمی‌کند این حضور درخانه فقیر باشد یا ثروتمند، درخانه رئیس‌جمهوری باشد یا یک کارمند جزء. طبیعی است که در کار ما قضاوت‌های متنوع و متناقض هم می‌شود. گاهی حتی علت یک تصادف را هم به حوزه ما مرتبط می‌دانند.

درحالی ‌که ممکن است جاده یا وسیله نقلیه مقصر باشند. یک نفر چند بچه به دنیا می‌آورد ما را مقصر می‌داند، بچه‌دار نمی‌شود، ما را مقصر می‌داند، همسرش را طلاقش می‌دهد می‌گوید مشکل اعصاب و روان دارد باز هم ما را مقصر می‌داند، همسر پیدا نمی‌کند ما را دخیل می‌داند، بالاخره وزارت بهداشت، وزارتخانه پرچالشی است، اما الحمدلله آن چیزی که به مردم مربوط می‌شود، این است که نظرسنجی‌های مختلف نشان می‌دهد، آنها از کار ما رضایت دارند.

  ما بازتاب‌هایی از ارتباط مردم با شما را در صفحه اینستاگرامتان، می‌بینیم. مردم خیلی زیر پست‌های شما نظر می‌دهند، خیلی وقت‌ها انتقادها تند است، با هم دعوا می‌کنند، به وزارتخانه حمله می‌کنند، گروهی هم تشکر می‌کنند. کامنت‌های انتقادی را پاک می‌کنید؟
من اصلا نظرهای انتقادی را پاک نمی‌کنم، اما آنهایی که بی‌ادبی است، چرا، حذف می‌کنم. برخی در انتقادها از واژه‌های رکیک استفاده می‌کنند، طبیعی است که اینها باید پاک شود.

  انتقادها را پیگیری هم می‌کنید؟
پیگیری می‌کنم البته بیشتر آنهایی را که عمومی هستند. البته خواهشم این است که مردم برای اعلام انتقادها به جای دیگری که سایت وزارتخانه است، مراجعه کنند. اینستاگرام حوزه شخصی است و مطالبی که می‌گذارم، باورهای شخصی‌ام است و دوست دارم مرتبط با موضوع اظهارنظر شود. مردم اثر آن نوشته را با نظرهای غیرمرتبط از بین نبرند، ولی با این حال به انتقادها هم توجه می‌شود.

  خودتان پست‌ها را می‌گذارید؟
خیر خودم نمی‌گذارم اما ایده و متن از خودم است.

  حضور شما همیشه متفاوت بوده، چه در فضای مجازی چه درفضای واقعی. با شین‌آبادی‌ها ملاقات می‌کنید، با قربانیان اسیدپاشی، با شوخان، چشم‌هایشان را عمل می‌کنید، اخبار شجریان را دنبال می‌کنید، از عباس کیارستمی در بیمارستان عیادت می‌کنید، از قهرمان راگبی و... همان‌ها که خبرساز شده‌اند و مردم دنبال خبرهایشان هستند، با خبرنگاران، معتادان هرندی، دانشجویان و... سلفی می‌گیرید، خم به ابرو هم نمی‌آورید، پیاده‌روی می‌روید، کوهنوردی. این شخصیت هم از یک طرف، چهره محبوبی از شما ساخته و ازسوی دیگر، مسائلی را مطرح کرده که می‌گویند همه اینها هدفدار است. دوست ندارم به حاشیه‌ها دامن بزنم، اما این مسائل بعضا مطرح می‌شود و همه تصورشان این است که اینها هدفدار است.
مردم قبلا هم به من اظهار لطف داشتند، بزرگواری آنها فقط در این دوره نیست. راستش را بخواهید من هیچ‌وقت برای این چیزها کار نکرده و نمی‌کنم، من و هم‌نسل‌های من یک اعتقادی داشتیم و قبل از انقلاب برای آن تلاش کردیم و منجر به پیروزی انقلاب شد و حکومتی ایجاد کرد که ما دوستش داریم و علاقه‌مندیم که پایدار باشد. پایداری آن هم به رضایت‌مندی مردم است. من و همکارانم در این دوره که به وزارتخانه‌ها آمدیم، با این انگیزه آمدیم که به نسل جدید بگوییم اگر بخواهید شدنی است و می‌توان گره‌های زیادی را از کار مردم باز کرد، نسل ما اگر انقلاب کرد، دنبال ارزش‌هایی بود و طمع شهرت، محبوبیت، قدرت و ثروت را نداشت. برای هیچ ‌کدام از اینها هم نیامدیم. امیدواریم روزی که وزارتخانه را ترک می‌کنیم، به اندازه سر سوزنی هم از اعتقادات‌مان دور نشده باشیم. محبوبیت خوب است، هرکسی دوست دارد که محبوب باشد، اما واقعیت این است که اینها ماندگار نیست. محبوبیتی ماندگار است که برای خدا باشد وگرنه ما خیلی‌ها را داشتیم که صبح به آنها زنده‌باد گفتند و شب مرده‌باد، اینها خیلی مهم نیست، ما قبل از انقلاب در زمان مصدق هم از این محبوبیت‌ها داشتیم، بعد از انقلاب هم دیدیم. همین حالا هم اگر دو گزارش علیه وزارت بهداشت منتشر کنند، افکار عمومی علیه ما می‌شود. باید ببینیم این چهارسالی که مسئولیت روی دوشمان گذاشته شده، آنچه از دستمان برمی‌آمده، انجام داده‌ایم یا نه.

  خیلی‌ها از ما می‌پرسند، واقعا آقای ‌هاشمی مرد خوبی است؟ شما به این افراد که در باورکردن شما تردید دارند، چه می‌گویید؟
به نظر من آنها حق دارند، مردم آن‌قدر تناقض درحرف و عمل ما مسئولان دیده‌اند که اعتمادشان سلب شده است. مهندسی‌هایی که روی افکار عمومی در رسانه‌های بیگانه می‌شود، درجهت فاصله‌دارکردن حکومت و مردم است. آنها (مردم) در داخل نظام هم تناقض‌ها و وعده‌های بدون عمل دیده و شنیده‌اند، ادعاهایی را دیده‌اند که در عمل خلافش ثابت شده است. خیلی‌ها حرف‌های زیبایی زدند اما رفتار خود و خانواده‌شان عکس اینها را نشان داد که باعث کم‌اعتمادی و بی‌اعتمادی مردم شد. این هم جبران‌شدنی نیست مگر با عمل. مردم باید در رفتار ببینند که واقعا آن فرد به چیزی که ادعا می‌کند، پایبند است یا خیر. من حق را به مردم می‌دهم تا به خودمان.

  از چند ماه گذشته تاکنون درمصاحبه‌ها و جمع‌های دوستانه با خبرنگاران، همیشه حرف از این بوده که ‌سال دیگر، یعنی برای دور بعدی ریاست‌جمهوری، شما دیگر وزیر بهداشت نخواهید بود، یعنی کمتر از یک‌سال دیگر، وزیر خواهید ماند، چرا؟ ریاست بر نظام سلامت، تا به این اندازه سخت است که برای تمام‌شدن این دوره روزشماری می‌کنید؟
روزشماری کردن برای پایان دوره که ظلم به مردم و خود من است. من بعد از دوران دفاع مقدس، بالاترین افتخار زندگی‌ام نه از جهت مسئولیت، بلکه از جهت خدمت، حضور در وزارت بهداشت است، ولی خب وزیر با یک دولت می‌آید، هیچ‌ کس هم نمی‌تواند پیش‌بینی کند که در آینده چه اتفاقی می‌افتد. مردم باید تصمیم بگیرند که چه کسی رئیس‌جمهوری آینده می‌شود. آقای روحانی باید تصمیم بگیرد که اصلا برای دوره بعد می‌آید یا خیر. اگر ایشان رئیس‌جمهوری بعدی بودند باید انتخاب کنند که چه کسی وزیر بهداشت باشد و بعد مجلس باید تأیید کند.

ما برای یک دوره آمدیم، این دوره هم یک‌سال و یکی- دوماه از آن بیشتر باقی نمانده است. باید همین‌طور هم فکر کنیم. اگر همه مسئولان جمهوری اسلامی فکر کنند که دولت یک دوره است، شاید آزادی عمل بیشتری داشته باشند و ریسک بیشتری کنند. فکر نکنند که در دولت بعد هم هستند یا نیستند. به‌ هرحال من آن چیزی که فکر می‌کنم به عهده‌ام گذاشته شده، همین دوره چهارساله است به شرط این‌که تخلف نکنم و اعتماد رئیس‌جمهوری از من سلب نشود و مجلس رأیش را پس نگیرد.
 
  اگر دولت تکرار شود، چه؟ باز هم نمی‌خواهید بمانید؟
من همه کارهایی که فکر می‌کردم از دستم برمی‌آید، را انجام دادم. نظام سلامت از نظر علمی، در این دوره تعریف شده است، البته ادامه طرح‌ها و برنامه‌ها نیاز به همراهی مجلس در برنامه ششم توسعه دارد؛ موضوعاتی مانند منابع پایدار مالی، بیمه، حقوق شهروندان و مراقبت از آن‌که در بسیاری از بخش‌های پزشکی مغفول مانده، ماجرای خطاهای پزشکی و تولیت نظام سلامت، یعنی متولی نظام سلامت وزارت بهداشت باشد، اگر اینها همراهی کنند، فکر می‌کنم دوره دوم اگر آقای روحانی اراده کنند و بیایند که واقعا هم از این اقدام مطمئن نیستم و مردم هم همین انتخاب را داشته باشند، ما حتما شکوفایی جدی را در خدمات نظام سلامت خواهیم داشت.

  با یک وزیر دیگر؟
فرقی نمی‌کند. زیرساخت‌ها ایجاد شده، ما شبکه بهداشت را  در شهر و روستا و درحاشیه شهرها خواهیم داشت، مسأله فعلی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر است. درصورتی که تولیت نظام سلامت را درست تعریف کنند، مشکل بیمه‌ها را حل کنند، از حقوق مردم مراقبت کنند و منابع این حوزه را پایدار کنند، دیگر کاری برای ادامه برنامه‌ها  نمی‌ماند.

  بعد از خودتان نگران ادامه اجرای طرح تحول نظام سلامت نیستید؟ به ‌هرحال این نگرانی حتی ازسوی نمایندگان مجلس هم وجود دارد، آنها نگرانند که بعد از شما این طرح، ادامه پیدا نکند. از کجا معلوم که وزیر بعدی با همین کیفیت بتواند طرح را اجرا کند؟ برای اعتبارگرفتنش تلاش کند، خون دل بخورد.
من از آن بابت نگران نیستم، آقای روحانی چند شب پیش در مراسم افطاری گفتند که این دولت در کلان اداره کشور، سه طرح مهم داشت، یکی در بخش اقتصاد بود که تورم را کنترل و رشد اقتصادی را مثبت کرد، یکی برجام بود و دیگری درحوزه سلامت بود. این خدمات ادامه پیدا می‌کند و حتی ممکن است خدمات بیشتری هم اضافه شود، البته ما در زمینه اعتبارات مشکلاتی هم داریم، اما من خوشبین‌تر از گذشته هستم و امیدوارم تا پایان این دوره مشکلی پیش نیاید.

  تا پایان این دوره؟ ممکن است دور بعدی این اتفاقات نیفتد؟ به ‌هرحال امضای شما پای طرح تحول نظام سلامت است.
خیر، طرح تحول نظام سلامت به اسم آقای روحانی است، مربوط به ایشان است و انصافا اگر ایشان تصمیم نمی‌گرفتند، محال بود این طرح اجرا شود، البته مجلس نهم، رئیس مجلس و کمیسیون بهداشت هم خیلی کمک کردند. بنابراین همه اینها در اجرای طرح دخیل هستند. علاوه بر همه اینها، ائمه جمعه و نماینده‌های رهبری و استانداران و جناح‌های سیاسی و مراجع هم آن را تأیید کردند. این تنها موضوعی بود که همه درباره آن اتفاق‌نظر داشتند. بنابراین، این طرح مربوط به کل نظام است، اگر آورده‌ای هم دارد، برای کل نظام و انقلاب است و اگر رضایت‌مندی ایجاد کرده، برای کل نظام ایجاد کرده است. ما خوشحالیم که در این مجموعه  و سربازی هستیم. اما برای دوره بعد، ادامه اجرای طرح تحول به برنامه ششم توسعه بستگی دارد که چگونه نوشته می‌شود. امیدواریم نواقصی که طرح تحول نظام سلامت دارد از سوی مجلس دهم برطرف شود و به نوعی تصویب شود که حتما مردم شاهد ادامه طرح با نقص کمتر باشند. آنچه که ما به مردم دادیم کسی نمی‌تواند بگیرد.

  قبلا خودتان بارها در مصاحبه‌ها گفته بودید که تمایل و اصرار همسرتان برای قبول وزارت تأثیر داشته، حالا که برای دور بعد خیلی تمایلی به ماندن ندارید، همسرتان اصراری به ماندن نمی‌کنند یا از پایان دوره خوشحال هستند؟
این سوال خیلی شخصی است. (لبخند) اما نه ایشان هم مثل من فکر می‌کند. او هم فکر می‌کند که  کاری که باید انجام می‌دادم یا حرف‌هایی که باید می‌زدم را زدم و انجام دادم؛ آن بخشی هم که محقق نشد در دور بعد تکرار می‌شود. واقعیت این است که توقع ما این بود که بالاخره بخشی از این گره‌ها و سنگ‌هایی که پیش پای ما هست، به‌راحتی برداشته می‌شد چون قابل برداشتن بود و ما با سرعت بیشتری می‌توانستیم کارنامه موفق‌تری به جا بگذاریم، که نشد. یکی از مسائل مهم هم بیمه‌ها بودند و هنوز هم هستند. من فکر می‌کنم درباره بیمه‌ها بحث را میان این وزارتخانه و آن وزارتخانه شخصی کردند. به‌ هر حال بیمه خرید خدمت می‌کند، در این خرید نباید تقلبی در کار باشد، باید احترام بیشتری وجود داشته باشد و باید قیمت‌تمام شده ارزان‌تر باشد اینها را برخی نخواستند ببینند و به رودربایستی و اما و اگر گذشت. در حوزه‌های دیگر هم بحث تولیت و... مطرح شد. متأسفانه فقط حرف زده شد و اتفاقی نیفتاد. شما دعا کنید همه ما عاقبت بخیر شویم. (لبخند)

   اخیرا در جلسه علنی مجلس هم این موضوع را مطرح کردید؛ یعنی بالاخره قرار نیست در این دوره بیمه‌ها تجمیع شوند؟
بعید می‌دانم در این دوره بتوان بیمه‌ها را تجمیع کرد. ما از قبل هم قانون تجمیع بیمه‌ها را داشتیم ٥‌سال هم اجرا نشد نه در این دولت و نه در دولت قبلی؛ ولی آنچه که من به نمایندگان مجلس گفتم این بود که اگر می‌خواهید نظام سلامت کارآمد باشد، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که باید بگیرید درباره بیمه‌هاست. این تصمیم هم باید مبتنی بر شواهد علمی و تجربه کشورهای دیگر باشد.

  نگاه‌های حمایتی به طرح‌های وزارت بهداشت مانند دو‌ سال گذشته است؟ یعنی طی اجرای طرح تحول نظام سلامت، نظر آنهایی که در ابتدا آن را تأیید کرده بودند، برنگشت؟
خیر. من حتی حمایت‌ها را بیشتر می‌بینم؛ در رأس همه حمایت‌ها هم مردم قرار دارند، چون خدمات را  لمس می‌کنند. مردم حمایتشان مستمر است و کاری به فضای سیاسی ندارند. مقام معظم رهبری هم وقتی می‌بینند مردم راضی هستند، حمایت می‌کنند. حمایت ایشان همیشه بوده و هست و ما هم تشکر می‌کنیم. رئیس‌جمهوری هم که دیگر طرح خودشان است. در میان سیاسیون تا جایی که دیدم، همه بزرگوار هستند، اگر اشکالاتی داریم در خفا به ما می‌گویند و جار نمی‌زنند. چیزهایی هم که شنیده می‌شود نمک رسانه‌هاست. آنجا که در انعکاس مطالب ظلم نباشد ما قبول داریم. آنجا که ظلم است واگذار می‌کنیم به خدا. آنجا که مربوط به ما است، مهم نیست اما گاهی یک خبر یا تحلیل نادرست، جامعه را بدبین می‌کند.

انصافا حوزه سلامت جای شیطنت نیست؛ چون با جان انسان‌ها سرو کار دارد، نه ما می‌توانیم مرتکب این فعل نامناسب شویم و نه دیگران. من فکر می‌کنم اگر بناست به دولت خرده بگیرند، خیلی به این بخش کاری نداشته باشند، چون این‌جا مردم و پزشک و بیمارستان آسیب می‌بینند. اگر نسبت‌هایی دادیم که بیش از واقعیت بوده، یا در اصل درست نبوده مثلا درباره قاچاق اظهارنظری کردیم که مردم را نگران کرد یا درباره تقلب‌های دارویی و غذایی حرف زدیم، بیش از آن‌که یک وزارتخانه را زیر سوال برده باشیم، مردم را نگران می‌کنیم و این ظلم است.

  از این موضوع که بگذریم، می‌رسیم به یک ماجرای دیگر؛ منتقدان می‌گویند كه آقای ‌هاشمی وزیر پزشکان است، شما ولی در صحبت‌ها می‌گویید مدافع صنف پزشکان نیستید و حامی بیماران هستید، اما درنهایت می‌بینیم که نه پزشکان راضی هستند نه پرستارانی که همیشه به وزارت بهداشت انتقاد دارند. یک‌جا به شما برچسب پزشک‌سالاری می‌خورد، یک‌جا کسی که در مقابل پزشکان ایستاده.
خب، یک عده‌ای تصور می‌کنند، اگر اینجا (وزیر بهداشت) پزشک نباشد، منافع آنها بیشتر تأمین می‌شود؛ شاید هم درست می‌گویند؛ مثلا اگر ارکان وزارت بهداشت دست پرستاران باشد، منافع آنها بیشتر لحاظ مي‌شود یا اگر دندان‌پزشک، ماما، روان‌پزشک و... باشند همین‌طور. اما وقتی قانون هست نباید این اتفاق بیفتد. آنچه که من بر آن باور دارم این است که این کار( وزیر بهداشت بودن) بیشتر از این‌که پزشکی باشد، یک کار کاملا تخصصی  و اقتصادی است. در رأس وزارت بهداشت بیشتر از این‌که لازم باشد پرستار، پزشک و ماما باشد، باید یک اقتصاد‌دان قوی باشد. اگر به کل هزینه‌ها در کشور نگاه کنید، بهداشت و درمان نقش اول را دارد و اقتصاد این حوزه خیلی مهم است.

 در دنیا بسیاری از وزرای بهداشت پزشک نیستند و بیشتر اقتصاد‌دان هستند. برای همین وقتی من کار را شروع کردم در همان هفته اول، وزیر اقتصاد یکی از دولت‌های سابق را به‌عنوان مشاور انتخاب کردم تا به مسیر خطا نروم و برای نخستين‌بار بود که دو تا سه نفر از معاونان را غیرپزشک انتخاب کردم. این انتقاد که چرا وزیر بهداشت پزشک است، در اصل درست است؛ اما راهکاری که پیشنهاد می‌کنند راهکاری نیست که ما را به نتیجه مطلوب برساند. طبیعی است اگر هر گروهی از گروه‌های پزشکی بیایند، اگر خدای نکرده رعایت مصالح مردم را نکنند و برای این مجموعه نخواهند پدری کنند، قطعا منافع یک گروه در نظر گرفته می‌شود. من فکر می‌کنم باید این موضوع را به زمان دیگری موکول کرد؛ البته در جمهوری اسلامی خیلی بعید است که وزیر بهداشت را غیرپزشک انتخاب کنند. اگر هم دولت تصمیم بگیرد کسی را بگذارد که من به خصوصیاتش اشاره کردم، برایشان کف می‌زنم (لبخند)، وگرنه بنا نیست که ما اینجا وزن‌کشی کنیم یا هر کسی دنبال منافع خود و صنف خودش باشد. من تلاش کردم تا تصمیم‌های‌مان جهت‌گیری نداشته باشد و آن بخشی که مربوط به منافع صنف است، برای همه باشد. من ادعا نمی‌کنم که ما کاملا عادل بودیم یا غفلت نکردیم؛ چرا مواردی بوده، مثل علوم آزمایشگاهی‌ها که شاید از گروه‌هایی هستند که سهم و حق‌شان بیشتر از اینهاست و موانعی بر سر رسیدن به حقوقشان  وجود دارد.

  درست است، با همه این توضیح‌ها، به اعتقاد شما بزرگترین ضربه را نظام سلامت در چه دوره‌ای و در چه بخشی خورد؟ واردات دارو بود یا اختلاف رئیس دولت قبلی با وزیر بهداشت وقت، تحریم‌ها بود یا...  ضربه‌ای که در این دو‌ سال و اندی شما همچنان مشغول درست کردن وضع هستید؟
بیشترین آسیب را ما از خودمان خوردیم و از هم لباسی خودمان به خاطر مشاوره‌هایی که دادند. در همین لباسِی ما، بدترین توهین‌ها به جامعه پزشکی شد. منظورم فقط پزشکان نیستند، همه جامعه پزشکی. آنجا که درباره منابع حرف زدند و گفتند که این (نظام سلامت) چاه ویل است، پول ندهید، کمک نکنید. بله به‌هرحال سیاستمدار علاقه دارد جاده و ریل بسازد، ساختمان بسازد. آنها معمولا دنبال این چیزها هستند که بازده سریع و ملموس و قابل مشاهده دارد. این بود که هیچ وقت سهم حوزه سلامت را ندادند، هنوز هم نداده‌اند. آقای روحانی هم که آمد، باز هم آن طور که می‌خواست نشد. منابعی هم که دادند، پایدار نیست. نگرانی‌اي که همه‌مان داریم همین است؛ بنابراین اول از همه ما ضربه را از هم‌لباسی‌ها و بعد دولت و مجلس‌هایی که آمدند، خوردیم. آنها هم متأثر از هم‌لباسی‌های خودمان بودند.

 اگر صادقانه بگویم ما بیشترین گرفتاریمان از خودمان است یا برداشت‌های شخصی را وحی منزل می‌دانیم و می‌خواهیم به خورد سیاستمداران بدهیم و یا این‌که تخلفات شخصی مرتکب می‌شویم و به پای همه می‌نویسیم و در جامعه بدبینی ایجاد می‌کنیم. نکته دیگر این‌که سلامت جزو اولویت‌های دولت‌ها و مجلس‌ها نبوده، امروز نگاه کنید به کشورهای قدرتمند دنیا. دولت‌هایی که می‌آیند و می‌روند با چه حربه‌ای رقبای‌شان را از میدان بیرون می‌کنند؟ بلااستثنا با حربه سلامت. آنها انگشت می‌گذارند بر روی دردهای اجتماعی تا بتوانند رأی بگیرند. هر چقدر هم در جمهوری اسلامی در حوزه سلامت تلاش شود با حساب و کتاب و پیشگیری از اسراف، به نظر می‌رسد کم است.

  آقای وزیر درباره شما زیاد شنیده می‌شود که برنامه بعدی‌تان برای ریاست‌جمهوری است. می‌دانم خیلی از این سوال و حاشیه‌هایش خوشتان نمی‌آید، اما اگر من به شما بگویم که شما می‌خواهید برای ریاست‌جمهوری کاندیدا شوید، شما چه پاسخی می‌دهید؟
من می‌گویم صبر کنید؛ معلوم می‌شود. ادعایی که ما قبلا کردیم درست بوده یا خیر. حرف را همه می‌زنند. من ادعایی کردم و گفتم ما بچه‌های انقلابیم و چیزی که ٣٧‌سال پیش دنبالش بودیم یک آرمان مقدسی بود؛ بنابراین در آن آرمان مقدس همه شیفته خدمت هستند نه تشنه قدرت. اگر کسی برای مال و منال و پست و مقام تلاش کند، از انقلاب ما نیست. این‌که من صادقم یا خلاف می‌گویم را رفتارم نشان می‌دهد.

  چرا درباره شما از این صحبت‌ها می‌شود؟ چرا مثلا نمی‌گویند فلان وزیر می‌خواهد برای ریاست‌جمهوری کاندیدا شود؟
از آنهایی که مطرح می‌کنند، بپرسید.

  شما تحلیل‌تان چیست؟
اینها آدم‌های بیکاری هستند. (‌لبخند)  این‌که درست می‌گویم یا نادرست، برمی‌گردد به سوابق من. من یک زمانی دانشجوی‌ سال اول و دوم پزشکی بودم و  قبل از انقلاب در روستاها به صورت فوق برنامه کار می‌کردم، بعد که انقلاب شد جهاد سازندگی را درست کردیم و یک‌سال ترک تحصیل کردم و رفتم به روستاها تا کار کنیم. بعد جنگ شد و ما رفتیم جنگ. بعدش هم کشور را به دست سیاستمداران سپردیم. ٣٠‌سال نبودیم و علاقه‌ای هم به این فعالیت‌ها نداشتیم. در آخر هم دکتر روحانی  بعد از یک دوره سختی، از سوی مردم انتخاب شدند و اصرار کردند که من وزیر شوم. ما آمدیم کار کنیم و بعدا هم می‌رویم. هر کسی هر چه می‌خواهد بگوید. هر کسی بهتر می‌داند دنبال چه چیزی است.

  شما اخیرا معاونت اجتماعی را در وزارت بهداشت راه‌اندازی کردید؛ گزارش وضع آسیب‌های اجتماعی از این معاونت به رهبری ارایه می‌شود؟ نماینده‌ای از وزارت بهداشت در جلسه‌هایی که با همین موضوع با رهبری برگزار می‌شود، حضور دارد؟
من خودم افتخار دارم تا به اتفاق روسای قوا و روسای دستگاه‌ها در این جلسه‌ها شرکت کنم. در آخرین جلسه‌ای که میان دستگاه‌های دولتی بود، ایشان (رهبری) از گزارشی که ما تقدیم کردیم، رضایت داشتند.

  در ارتباط با همین موضوع آسیب‌های اجتماعی اخیرا تولد نوزادان معتاد زیاد رسانه‌ای شده، وزارت بهداشت هم در این زمینه ابلاغیه‌ای به بیمارستان‌ها برای تحویل این نوزادان به بهزیستی داده است. اما موضوعی که مطرح می‌شود، ماجرای عقیم‌سازی زنان معتاد برای پیشگیری از تولد نوزادان آسیب‌دیده و معتاد است. این موضوع از طرف وزارت بهداشت پیگیری شده؟
من می‌گویم همه باید به قانون احترام بگذارند. برای همه این موارد هم قانون نیاز است، اگر قانون اجازه دهد، ما موظف به اجرای آن هستیم. اما اگر بخشی از این جامعه علاقه به اجرای چنین برنامه‌هایی دارند، باید بروند مجلس تا قانونش نوشته شود. البته طرح مکرر این موضوعات در جامعه اثربخش نیست. به‌هرحال «ان‌جی‌او»‌ها در مجلس نماینده دارند، اگر دنبال قانون هستند، می‌توانند بروند و درخواست کنند و ما هم اجرا می‌کنیم. من پاسخم کلی است و موردی نمی‌توانم اظهارنظر کنم. نمی‌توان بدون تمسک به قانون  کاری انجام داد که بعدا نتوانیم در مراجع قضائی به آن پاسخ دهیم. شما از طرح این همه سوال خسته نشدید؟ (لبخند)

  آخرین سوال؛ هلال‌احمر به‌عنوان یک مجموعه بزرگ، چقدر توانسته در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مرتبط با سلامت، باری از دوش وزارت  بهداشت بردارد؟
در یک دوره‌ای قبل از انقلاب خیلی زیاد. بعد از انقلاب هم خیلی کارها کرده؛ اما ما معتقدیم که بیشتر از اینها می‌تواند کمک کند. چرا می‌گویم قبل از انقلاب خیلی کمک کرده، چون بیش از ٢٠٠ بیمارستان ما در حال حاضر متعلق به هلال‌احمر است. این نشان می‌دهد که هلال‌احمر یک شبکه بسیار وسیع درمانی در کشور داشته و مورد اعتماد مردم هم بوده و البته الان هم همین‌طور است و ظرفیت زیادی دارد. فکر می‌کنم هلال‌احمر از آنجا که مردم خیلی به آن اعتماد دارند، می‌تواند کارهایی بیشتر از این را انجام دهد؛ ازجمله در حوزه توانبخشی.
برچسب ها: وزیر بهداشت سوال
bato-adv
ناشناس
Germany
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
"مهندسی‌هایی که روی افکار عمومی در رسانه‌های بیگانه می‌شود، درجهت فاصله‌دارکردن حکومت و مردم است."
بهتر نیست با اخلاق و رفتار خودمان نگذاریم عدم کفایت و خطاهایمان، افکار ما را به تئوری همه جانبه توطئه هدایت کند؟
بهتر نیست برابری و مساوات اجتماعی راه را برای همه این توطئه هایی که تصور می فرمائید ببندد. مخالفان دولت این سناریو ارقام نجومی را منتشر می کنند اما آیا بهتر نیست ما خودمان این دلیل یا بهانه را برای آنها درست نکنیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
وزیر محترم. میبینی که مردم از حقوقهای زیاد پزشکان که البته خیلی کمتراز این ارقام است,شاکی میباشند. هزینه های درمانی هم بدوش بیمه ها افتاده که با توجه به اینکه بیمه ها چاه نفت ندارند,مجبورند انرا از بیمه گذاران خود بگیرند ویا ورشکست شوند. تنها سود طرح سلامت,بالا رفتن سهام بیمارستانهای خصوصی است که از شما تشکر خواهند کرد. اسیب دیدن سیستم درمانی دولتی باعث اسیب به بالای هفتاد درصد مردمی است که توان مراجعه به بیمارستانهای خصوصی ندارند.
ناشناس
Germany
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
در زمان خاتمی در سال 82 یک پزشک عمومی هر ویزیت هزار تومان و تخصصی دو هزار تومان بود و یک کارگر حدودا 4 هزار تومان بود.
الان ارقام مربوط به پزشکان و نرخ دارو بالای 15 برابر شده است ولی دستمزد یک کارگر ساده یا کارمند ساده آیا به این نسبت به: 15*4*30 = یک میلیون و هشتصد هزار تومان رسیده است؟
ناشناس
Germany
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
فقط استیضاح . البته چون شما مطلع بودید انتظار نداریم استعفا دهید مثل کشور ژاپن! اونها اونقدر بی وجدان هستند که وقتی کاری اشتباها ناخواسته انجام می شود خودشان استعفا می دهند. اه بدم می آید از این آدم های حساس. بذار یک کم شکمت با نون یتیم بیچاره ها بالا بیاد یک خورده جون بگیری ژاپنی لاغرو!
ناشناس
Germany
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
فقط استیضاح . البته چون شما مطلع بودید انتظار نداریم استعفا دهید مثل کشور ژاپن! اونها اونقدر بی وجدان هستند که وقتی کاری اشتباها ناخواسته انجام می شود خودشان استعفا می دهند. اه بدم می آید از این آدم های حساس. بذار یک کم شکمت با نون یتیم بیچاره ها بالا بیاد یک خورده جون بگیری ژاپنی لاغرو!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۳
ناشناس
Russian Federation
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
آقای وزیر چرا موضوع پرداختهای نجومی را عوض می کنید.
- قائم مقام وزارت بهداشت (۱۴ تير ۱۳۹۵ ) اظهار داشته است: باید توجه کرد که حقوق‌ها در وزارت بهداشت به دو قسمت تقسیم می شوند گروه اول حقوق مدیران و گروه دیگر حقوق مربوط به پزشکان متخصص و فوق تخصص است. درباره حقوق مدیران وزارت بهداشت اطلاعات کامل را به دولت، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات ارائه داده‌ایم

و معاون درمان وزارت بهداشت فرمودند: پرداختی های نجومی در وزارت بهداشت دیده نمی شود بلکه در بیمارستان های این وزارت خانه مشاهده می شود.

شما موضوع را از کادر پزشکان که میلیاردی دریافت می کنند به مدیران می رسانید. درحالی که به اذعان معاون درمان، در بیمارستانها پرداخت می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
مردم از گرسنگی دارند می میرند اونوقت حضرت اجل اینقدر شکم شون سیر هست که به حقوق های چند صد میلیونی ماهیانه میگن حاشیه! ... ببخشید پس متن چیه؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
آقای وزیر این امانتی بود که به دست شما سپرده شده بود و به نقع همکاران و احتمالا خودتان در آینده عمل کردید. این نه فقط ظلم است بلکه یک عنوان حقوقی در مورد امانت دارد. و باید پاسخگو باشید.
ناشناس
Russian Federation
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
وزیر بهداشت در جایی می گوید به گلایه از رسانه‌ها که: هر وقت خبر کم می‌آورند شروع به گمانه‌زنی (حضور من در عرصه انتخابات) می‌کنند".
بنظرم این لحن صحبت کردن با رسانه ها درست نیست. رسانه ها رکن اصلی اصلاحات بوده و هستند. ضمن اینکه اینقدر خبر پرداخت نجومی در وزارت بهداشت هست که کسی به این حواشی نپردازد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
آدم وقتی این آقا حرف می زنند فکر می کنه دولت پاک است و مطبوعات دارند سوال و جوابش می کنند. درحالی که دولت روحانی با حمایت مردم و رسانه ها آمد و قرار نبود اینقدر فاصله بگیره
ناشناس
Russian Federation
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
ایشان جمله جالب دارند جایی: "شاید دیگر وزیر نشوم .... در مورد وزارت هم، باید بگوییم این دوره آقای دکتر روحانی اصرار کردند و بنده علی‌رغم میل باطنی پذیرفتم و البته خدا را شاکرم که افتخار پیدا کردم به مردم کشورم خدمت کنم. از آینده هم هیچ کسی خبر ندارد، از این دوره هنوز یک سال و یک ماه دیگر باقی‌مانده ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
این همان بوی اشراف گرایی نیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
باید ببینیم این چهارسالی که مسئولیت روی دوشمان گذاشته شده، آنچه از دستمان برمی‌آمده، انجام داده‌ایم یا نه.آري آقاي دكتربسياربسيارخوب انجام دادي براي پزشكان كه بدنشداگربيمارستان دولتي كاركنندخداتومن حقوقشون روازدولت مي گيرند(دولت هم ازملت) واگردربخش خصوصي كاركنندكه پولهاي سرسام آوري راازملت بيچاره مي گيرند.
محمدسراب
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
عوامفریبی تا کی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
متاسفانه سیستم قضایی ما در این موارد حرکت قابل توجه نشان نداده. اگر نشان می داد اینها مثل خارج با هر رسوایی مالی سریع استعفا می دادند. این میگه شاید دیگه وزیر نشم!!!!! ما کجاییم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
با انحصاری که درظرفیت ورودی رشته پزشکی ایجاد کردید مردم روبیچاره کردید .کاری کردید که مردم محتاج ناز همین چندتا پزشک نیمه بیسواد شدند.
من که نمی فهمم جناب عالی سخنگوی وزارت بهداشت این مردم بدبخت بیچاره هستید یا سخنگوی پزشکان متخصص که مدام از این قشر حمایت می کنید و سینه سپر کرده اید تا هر روز با توجیهات رنگارنگ صدمه ای به دریافتی این قشر وارد نشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
بقول یک نماینده مجلس نهم: یک نفر که شاگرد اول کنکور وارد دانشگاه شریف می‌شود، بعد از آنکه استاد دانشگاه شد، حداکثر ۱۵ میلیون تومان دریافت می‌کند، اما یک پزشک متخصص ۳۰۰ میلیون تومان در ماه دریافت می‌کند
بااین توضیح که دکترای شریف 7 تومن هم نمی گیرند متاسفانه هر دکتری که از دانشگاه فلان علی آیاد پزشکی گرفته باید حقوق میلیاردی بگیره و نخبه شریف 7 میلیون. این کجا عدالت کجا نخبه پروری و کجا ... است. باید وزیر بهداشت به این سبب مورد استیضاح قرار بگیرد.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
فکر می کنم سال 2007 بود که اقای کیوین راد نخست وزیر استرالیا در یک اجلاس در جنوب شرق آسیا حضور داشتند و پس از پایان اجلاس تصمیم می گیرند دو روز بیشتر در کشور آسیایی برای تفریح باقی بمانند. وقتی ایشان به استرالیا برگشتند چند وقت بعد موج عظیم رسانه ای علیه ایشان شکل گرفت زیرا مشخص شد هزینه 2 روز اقامت اضافی در هتل توسط دفتر نخست وزیری پرداخت شده نه توسط شخص ایشان.
جناب آقای وزیر! در کشورهای پیشرفته موضوعاتی از قبیل حقوق های نجومی و ریخت و پاش بی حساب و کتاب مسئولین اسمش حاشیه سازی نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
اینجا چون هرکی به هرکیه.
بر اساس گزارش اداره كار ايالات متحده كه در ۲۵ مارس ۲۰۱۵ (۵ فرودين ۱۳۹۴) منتشر شد، متوسط درآمد سالانه يك جراح در ايالات متحده ۲۴۰ هزار و ۴۰۰ دلار است. یعنی به پول ایران ماهی 70 میلیون. یعنی شما از آمریکا هم بالاتر حقوق می دهید. آنهم در مقایسه با جراح در آمریکا!
در آمریکا درآمد سالانه يك متخصص داخلی ۱۹۰ هزار و ۵۳۰ دلار است یعنی 55 میلیون. مگه سطح درآمد ایرانی ها با آمریکایی ها برابره؟ که در ایران به 80 میلیون تومن بدهند. اگر رئیس جمهور این موضوع را متوجه نمی شوند بحث دیگریه اما به عنوان کسی که سوگند خورده باید این وزیر را عوض کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
درست است که نظام سلامت سرو سامان گرفت ولی بزرگترین ظلم وزارت بهداشت حقوق های نجومی است که به پزشکان داده می شود . من استاد دانشگاه هستم با دکتری مکانیک کل دریافتیم 5 میلیون است ولی همکلاسیهای من که پزشک هستند حداقل 200 میلیون میگیرند هیچ کجای دنیا بین یک دکتر غیر پزشک و دکتر پزشک این همه اختلاف حقوق نیست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
بنظرم دستگاه بازرسی باید راسا این موضوع را موردبررسیقرار بده. دولت که بااین گزارشهای آبکی خودش شورش را درآورده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
دقیقا فرمایش درست است من هم همین حالت را دارم با دریافتی حدود 3 ملیون
ناشناس
Germany
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
شما نخبگان باید به این بی عدالتی معترض شوید. البته انصافا کاری نکنید که فقط حقوق شما هم نجومی شود بلکه مثل کشورهای عقب مانده اروپایی! سعی کنید فاصله طبقاتی کم شود.
مبالو
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
کدوم دانشگاه بودی که مهندس مکانيک و پزشک همکلاس هستن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
وضعیت بهداشت و درمان کشور یکی از بدترین اوضاع را دارد در کنار بقیه چیزهای اسفناک. کافی است سری به مراکز درمانی بزنید تا متوجه بشوید البته امیدوارم هیچوقت سروکارتان به اینجاها نیفتد. هم باید پول بدهید هم تحقیر شوید هم خوب درمان نشوید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
واقعیتش اینه که اگر این 10 میلیارد را که به پزشکان داده صرف بیمه کردن مردم و همگانی کردن بیمه می کردند کشور عوض می شد. اینها از فرصتی که دستشان بود استفاده نکردند. در سردر همه بیمارستانهای دنیا به بیماران آرامش می دهند اما در ایران نوشته هرگونه برخورد با کادر، شلاق و مجازات داره. از این مسئولین فکر مردم خواهی انتظار داری؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
متاسفانه جنابعالی فقط حامی درامد میلیاردی پزشکان هستنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
اینها از حدش گذراندن. وقتی که سخنگوی وزارت بهداشت می گوید " از نظر وزارت بهداشت اگر هم پزشکان بالای 100 میلیون تومان کارانه بگیرند، کاملا قانونی و از شیر مادر حلال تر است" ببینید چه بخوربخوریه. یک نخبه شریف 7 تومن بگیره یک پزشک 100 میلیون. مگه کیه؟ چکار می کنه؟ والا به اندازه یک کارگری که صبح تا عصر بیل می زنه عرق نمی ریزه و 100 برابرش درمیارد. روحانی استعفا بده قال این قضیه را بکن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
واردات برنج خارجی ممنوع شد.
عجله کنید و برنج بخرید که به زودی به کیلویی 20 هزار تومان خواهد رسید
ناشناس
Germany
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
این آقا برنج فروشه همه صفحات این پیام رو گذاشته
ناشناس
Germany
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
شما برنج فروشی دارید همه جا تبلیغ گذاشته اید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
کاری به این دوست برنج فروشمان ندارم اما تایید کننده کامنت دقیقا" به چه منظوری این کامنت را تایید کرده ؟؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
وزیر محترم، شما تمامی منابع رو اختصاص به حقوق و مزایای هم لباسی های خودتان داده اید، از چه می نالید؟ اگر نیک نظر کنید متوجه حیف و میل در حوزه سلامت خواهید شد و پَر خویش در آن خواهید دید!
سری به بیمارستانهای دولتی بزنید، ادبار و بدبختی از سر و رویش میریزد. دیوارهای کثیف، کلید و پریزهای کثیف، کفپوش های رقت بار، تخت و تجهیزات بسار چرک و بیماری زا، دربهای فلزی چرک و رنگ و رو رفته و زنگ زده، سرویس های بهداشتی تهوع آور، خدمات دیر و دور و کم. پرستاران ناراضی و ناراحت. پزشکان غیرپاسخگو و یک لحضه بیا و فورا برو، در دسترس نبودن پزشک مربوطه پس از آن ده دقیقه ای که میاید و فورا میرود ...
چه چیز این سامانه افتخار دارد. ظارها فقط پزشکش از حقوق و ومزایایی که میگیرید راضی است و بس!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
وزارت بهداشت طرح تحول بهداشت را داد اما عملا چیزی عوض نشد. مشکل اینه که شرایط بدترشده. فقط اضافه بودجه ای که گرفتند را صرف پزشکها کردند. البته بعلاوه یارانه قطع شده مردم و مالیات ارزش افزوده. فشار بیشتر به مردم و رفاه پزشکان.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
با انحصاری که درظرفیت ورودی رشته پزشکی ایجاد کردید مردم روبیچاره کردید .کاری کردید که مردم محتاج ناز همین چندتا پزشک نیمه بیسواد شدند.
من که نمی فهمم جناب عالی سخنگوی وزارت بهداشت این مردم بدبخت بیچاره هستید یا سخنگوی پزشکان متخصص که مدام از این قشر حمایت می کنید و سینه سپر کرده اید تا هر روز با توجیهات رنگارنگ صدمه ای به دریافتی این قشر وارد نشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
واقعا. یک بیماری را باید پیش چندتا دکتر ببری نمی فهمند بیماری را. دولت هم به اینها تزریق میللیاردی می کنه. این وزارتخانه همانطور که سر ماجرای سریال مهران مدیری نشان داد وزارت پزشکان است. این البته ازنظر حقوقی خیلی مسئله داره اما کسی رسیدگی نمی کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
چقدر از افکار این وزیر خوشم میاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
"نسل ما اگر انقلاب کرد، دنبال ارزش‌هایی بود و طمع شهرت، محبوبیت، قدرت و ثروت را نداشت." واقعا اگر انجوری که میفرمایید سی سال مملکت را به سیاسیون سپردید و خودتان در روستاها و به مردم خدمت کردید، لطفا رقم سرمایه ای را که در اختیار دارید بدون هیچ کم و کاستی اعلام نمایید. تا مردم با دیدن رقم سرمایه شخصی شما قضاوت کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
روحانی جان پول انتخابات ۹۲ از کجا آمد که نعمت زاده و هاشمی وزیر شدند؟؟
ناشناس
United States of America
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
انصافا" نکته ظریفی بود.
ناشناس
United States of America
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
آقای هاشمی متاسفانه دیگه برای یک بچه کوچک هم واضحه که تموم تلاش شما در جهت میلیاردر کردن کوتاه مدت جامعه پزشکی از طریق حقوق و مزایای دولتی بوده. در جاییکه قسمت اعظم طرحهای عمرانی سالهاست بخاطر نبود اعتبار مالی و تخصیص ندادن بودجه خاک میخورن شما با چند برابر کردن ناگهانی بودجه وزارتخانه شخصیتون چنان حقوقهایی دادید که کنتور برق سه فاز از صفراش میزنه بیرون. در این سه سال شما ، هزینه کمرشکن دندانسازی 4 برابر شده. دارو بسیار گران و نابسامان شده اونوقت یک پزشک که با پراید و خونه اجاره ای سه سال پیش تو بیمارستان دولتی مشغول بوده الآن سانتافه صفر سوار میشه و تو ویلای شخصی شمالشهر میشینه. فقط واگذار میکنیم به خدا ببینیم آخر این شیرین کاریها چه نتیجه ای ببار میاره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
اخیرا یک گزارشی در مورد مقایسه حقوق پزشکان با آلمان انجام شده:
آلمان، به عنوان ثروتمندترین کشور اروپایی با تولید ناخالص داخلی حدودا ۴۰۰۰ میلیار دلار یعنی تقریبا ۱۵ برابر ایران گزینه مناسبی برای این امر است.
ساختار حقوق و دستمزد پزشکان در سال اول اشتغال چندان متفاوت نیست. در سال اول، پزشکان تقریبا ۴۰۰۰ یورو در ماه، دریافت می کنند که پس از ۳-۵ سال می تواند به بیش از ۵۰۰۰ یورو در ماه قبل از مالیات رشد کند. با آموزش های اضافی نسبت به یک متخصص، یک دکتر می تواند در یک بیمارستان دانشگاهی با حدود ۵۶۰۰ یورو در ماه شروع کند، که بعدا به حداکثر کمتر از ۷۰۰۰ یورو در ماه پس از ۱۲ سال کار افزایش می یابد. متوسط حقوق ماهانه همه شاغلین در آلمان کمتر از ۳۵۰۰ یورو قبل از مالیات است. به طور خلاصه با اینکه سرانه درآمد در آلمان بسیار بالا است، اما حقوق ماهانه یک پزشک، حدودا ۴۰۰۰ یورو است، که ۴۰ درصد مالیات هم باید بپردازد و از این نظر تقریبا زیر متوسط تحصیل کردگان جامعه و در حد متوسط همه شاغلین دریافتی دارد.
نتیجه: بنظر می رسد شما یدون توجه به شرایط کشور، اقدام به پرداخت مبالغ میلیاردی به همکاران خود نموده اید. این عمل از حیث اینکه نسبت به امانتی که به دست شما سپرده شده عمل نموده اید یک بحث حقوقی دارد و از این حیث که خودتان پزشک هستید و قطعا از این درآمد یک زمانی بهره مند خواهید شد یک جنبه دیگر است. بنظر می رسد دستگاه قضایی از این بابت رسیدگی عاجل نماید. چون رقم اضافه 10 میلیاردی که شما پرداخت نجومی نموده اید با رقم 3 هزار میلیارد دولت پاک قابل مقایسه است.
ناشناس
United States of America
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
به کامنتتون اینم اضافه میکردین که تو همون آلمان یه معلم مدرسه بطور متوسط بالای 3500 یورو حقوق ماهانشه تا بهتر مقایسه بشه. اینجا آقای هاشمی چه شاهکاری از بیت المال زد؟
مجله فرارو