bato-adv
کد خبر: ۲۸۰۱۸۲
احمد روستا در گفتگو با فرارو بررسی کرد

دلیل هجوم مردم به شمال کشور چیست؟

«مردم ایران اصولا حوصله سفر کردن به نقاط جدید را ندارند. لذا شاید سهل انگاری، بی تفاوتی و بی حوصلگی در انتخاب مقاصد جدید و چالش های مربوط به یک جاذبه جدید از دیگر عواملی باشد که مردم صرفا به نقاط خاص و به ویژه شمال کشور توجه دارند.»
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۱۹ تير ۱۳۹۵
دلیل هجوم مردم به شمال کشور چیست؟
فرارو- یک استاد دانشگاه درباره چرایی انتخاب شمال کشور به عنوان اولین مقصد گردشگری بسیاری از مردم ایران گفت: «مردم ایران اصولا حوصله سفر کردن به نقاط جدید را ندارند. لذا شاید سهل انگاری، بی تفاوتی و بی حوصلگی در انتخاب مقاصد جدید و چالش های مربوط به یک جاذبه جدید از دیگر عواملی باشد که مردم صرفا به نقاط خاص و به ویژه شمال کشور توجه دارند.»

هجوم مردم به شمال کشور در تعطیلات عید فطر باعث ترافیک سنگینی در جاده های منتهی به این نواحی شد به طوری که بسیاری از مردم وقت خود را در جاده ها سپری کردند. اگرچه در دیگر نقاط کشور نیز گزارش هایی از شلوغی و ترافیک اعلام شده اما شمال کشور مهم ترین مقصد مسافران تعطیلات اخیر بوده است. با بروز پدیده ترافیک در جاده های منتهی به شمال کشور شاید این سوال مطرح باشد که چرا مردم ایران به دیگر نقاط گردشگری روی نمی آورند و در هر تعطیلی اولین گزینه آنها شمال کشور است؟

دکتر احمد روستا استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با فرارو گفت: «عوامل متعددی در گرایش مردم برای سفر به شمال کشور وجود دارد که مهم ترین آنها هجوم عادت گونه مردم به نقاطی از پیش تعیین شده و تکراری است.»

وی ادامه داد: «از دیگر عوامل می توان از عدم معرفی درست جاذبه های متنوع و جدید توسط فعالان بخش گردشگری کشور و عدم وجود زیرساخت ها و جاذبه های اقتصادی و تفریحی در دیگر مناطق که جایگزین شرایط گردشگری در شمال کشور شود اشاره کرد.»

وی افزود: «تمرکز بیش از حد فعالیت های گردشگری در مناطقی محدود و عدم سرمایه گذاری و فعالیت های ترویجی و تبلیغی جهت معرفی پتانسیل ها و جاذبه های متنوع در دیگر نقاط دیگر کشور در بروز این پدیده (هجوم به شمال کشور) موثر است.»

روستا در پاسخ به این سوال که سهم دولت و بخش خصوصی در بروز چنین پدیده ای تا چه میزان است؟، گفت: «اگرچه پاسخ دقیقی درباره درصد سهم هر یک از بخش ها نمی توان داد اما به طورکلی وقتی پدیده ای شکل می گیرد مجموعه ای از عوامل نقش دارند که به نظر من در این موضوع مردم نقش تعیین کننده ای دارند.»

وی ادامه داد: «این سوال مطرح است که در ایران اولین گزینه ای که از سوی افراد برای سفر در نظر گرفته می شود کجاست؟ آیا این گزینه ها به صورت عادت درآمده است یا افراد می توانند در انتخاب سایر جاذبه های گردشگری پیشگام و پیش قدم شوند؟»

وی افزود: «گاهی اوقات آرامش ناشی از وجود برخی امکانات یا گسترده بودن شرایط اقامت در مناطق شمالی باعث شده تا اولین گزینه بسیاری از مردم برای سفر شمال کشور باشد. در حالی که اگر به وضعیت آب و هوا و اقلیم توجه کنید خواهید دید که در این فصل از سال هیچگونه جذابیتی در شمال کشور که دارای هوایی شرجی است وجود ندارد. با این حال بازهم شاهد هجوم کم سابقه مردم به این مناطق هستیم.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «لذا باید در نظر گرفت که مردم نقش مهمی در انتخاب گزینه های دیگر دارند که البته در کنار آن نقش متولیان گردشگری کشور و فعالان حوزه گردشگری که می توانند در جهت دادن فعالیت های گردشگری نقش آفرین باشند را نباید نادیده گرفت.»

وی افزود: «به نظر می رسد اگر پیش از فرا رسیدن اینگونه تعطیلات، در رسانه های مختلف انواع گزینه های جدید گردشگری و به خصوص مناسب بودن شرایط آب و هوایی آنها و سهولت رفت و آمد در جاده هایی که کمتر با ازدحام روبرو می شوند و وجود تسهیلات در آن نقاط تبلیغ شود می تواند در تصمیم گیری مردم برای انتخاب مقاصد جدید موثر باشد.»

روستا با بیان اینکه سفر به شمال به لحاظ روانی برای مردم ایران به نوعی عادت تبدیل شده است گفت: «اگر از خود بنده یا شما نیز برای انتخاب گزینه ای جهت سفر سوال شود اولین گزینه ای که به ذهنمان می رسد شمال است. در حالی که همه می دانیم در این فصل از سال شمال کشور جذابیتی ندارد و 10 تا 12 ساعت هم وقتمان در جاده تلف می شود اما باز هم همه به سمت شمال می رویم.»

وی افزود: «مردم ایران اصولا حوصله سفر کردن به نقاط جدید را ندارند. لذا شاید سهل انگاری، بی تفاوتی و بی حوصلگی در انتخاب مقاصد جدید و چالش های مربوط به یک جاذبه جدید از دیگر عواملی باشد که مردم صرفا به نقاط خاص و به ویژه شمال کشور توجه دارند.»

روستا در پاسخ به این سوال که چرا در اقتصادی که در رکود به سر می برد حجم سفرهای برون شهری تا این اندازه بالا است؟، گفت: «اگر مطالعه ای در زمینه عوامل جامعه شناسی، روان شناسی و رفتار شناسی گردشگری در ایران صورت بگیرد بسیاری از عواملی که کمتر به آنها توجه شده است شناسایی خواهد شد.»

وی ادامه داد: «به نظر من یکی از دلایل هجوم مردم برای سفر و گردشگری در تعطیلات چند روزه و به عبارتی زندگی متفاوت از زندگی روزمره، خستگی های گوناگون روحی و روانی و تکرارهای زندگی است که مردم فارغ از مسائل اقتصادی به شدت به آن توجه دارند.»

وی افزود: «گاهی اوقات مشاهده می شود کسانی حاضر هستند در هنگام سفر در بدترین شرایط به سر ببرند اما تجربه جدیدی را به عنوان یک زندگی متفاوت داشته باشد. بنابراین عامل روانی و فرار از تکرار و خستگی های روزه مره زندگی یکی از دلایلی است که باعث می شود مردم حتی در شرایط رکود اقتصادی و محدویت های مالی به سوی گردشگری و سفر روی بیاورند.»
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
با سلام به همه دوستان و احترام به تمام نظرات به نظرحقیر بجای متهم کردن یکدیگر وحتی پیشینیانمون بهتر ابتداهدف ازسفرونوع سفری که با امکانات وتمکن مالی وشاخص رفاهی که درکشور ماموجود بحث کنیم با این شرایط براحتی میتونیم به این نتیجه برسیم که مناسبترین سفر میتونه همین سفر شمال باشه چرا که نسبتانزدیک از امنیت نسبی جهت چادر زدن بر خورداره وشرایط اقلیمی متفاوتی با محل سکونت بیشتر ما داره وفکر میکنم با توجه به وضعیت مالی اکثر ما قصد ما بیشتر استراحت وتمدد اعصاب باشه تا دیدن جاهای تاریخی
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
بنظرم علت اصلی سفرهای گسترده و بعضاً بدون برنامه هموطنان بویژه به خطه شمال کشور در ایام آخر هفته یا چند روز تعطیلی فرار از تکرار و عدم تنوع در زندگی روزمره و شادابی مستمر در زندگی حالا با این وضعیت چکار میتوان کرد که این سفره کوتاه موجب رنجش خاطر مردم نشود
من طی تعطیلی چند روز گذشته سفری همراه با دیگر به شمال داشتم که متأسفانه حدود 17 ساعت در ترافیک سنگین بودم با خودم فکر کردم چه عواملی موجب این ازدحام و ترافیک است که به این نتایج رسیدم:
1) یکطرفه کردن جاده توسط راهور
2) عدم رعایت حقوق همدیگر توسط مسافرین
3) عجله بیهوده جهت تسریع در رسیدن به مقصد
4) نبودن علایم رانندگی مکفی در طول مسیر
5) عدم راهبری مکفی توسط پلیس
......
با توجه به موارد فوق بنظرم اگر در ابتدا و طول مسیر تابلوهای الکمرونیکی هشدار دهنده و راهنمایی نحوه رانندگی صحیح نصب و مسافرین آموزش لازم بدهد شاید بخش قابل توجهی این ترافیک کاسته شود...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
هوای شرجی بهار شمال خیلی جذابه برای شماها؟ طبیعت شمال قشنگ و جذابه اما تحمل هواش کار هرکسی نیست شماها برید خوش باشید انقد اشغالم نریزید لطفا ادم دم ساحل عقش میگیره :/
ایمان
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
تمام مردم دنیا جایی که جایی که جنگل و دریا باشه برای تعطیلات میرن اونجا . جزایر قناری یا هاوایی چرا میرن ؟

اگر نویسنده ی این مطلب فکر میکنه شمال ایران نیست به صراحت اینو بگه . این همه آسمون ریسمون بافتن نداره . چند روزه تو همه سایت های خبری مطالب مشابه کار میشه .

قبول دارم که شمال همه ی ایران نیست اما کشوری که ۷۰ درصدش کویره انتظار داری مردمش برای دیدن جنگ و دریا و کوه نرن ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
وقتی نمیتونن یه جاده 120 کیلومتری رو بعد یک قرن تعریض کنن البته به سفر رفتن مردم ایراد میگیرن
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶۵
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
علت اصلی آن اینست که اجداد بی سلیقه ما سرزمینی عمدتا خشک و بیابانی و بی آب و علف را بری اقامتشان انتخاب کرده اند یعنی یه کم اونطرفتر میرفتن اروپا بودیم ما الان که شمال و جنوبش سبزه !!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
خخخخخخ
احسنت
شماله بابا بقیه کویره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
مسخره ترین حرف ممکن یه کم اونورتر میرفتن اروپا بودیم خخخخخ الان شماها اروپا هم بودین اونجارو تبدیل به بیابون کرده بودین خیالت راحت .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
به خدا!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
اروپا رو هم دربست بدن با ایرونی ها یه شبه تبدیلش می کنن به کالاهاری
مثل ثروت خدادی سیاهمون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
اجداد بی سلیقه ما؟ بله دیگه نفت و گاز مجانی مصرف می کنی به اجدادت بدوبیراه میگی. اگه توی اروپا بودی باید شب به اندازه نور چراغ موشی خونه ات رو روشن می کردی. ناشکری نکن ایران بی همتاست اگرچه وضع فعلی اش اینست
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
دوست عزیز احتمالا شما ایرانگردی نکرده اید
به سمت آذربایجان و اردبیل که برید کلی سرسبزی و زیبایی می بینید
اگه به لرستان و کهکیلویه و بویر احمد و چهارمحال بختیاری تشریف ببرید آبشارها و جنگل های بلوط رو مشاهده می فرمایید
همین طور کرمانشاه و کردستان
دوست من اگه سمت تهران تشریف ببرید کوهپایه های زیبای البرز با آب و هوای عالی (در صورت خلوت بودن ) را مشاهده می فرمایید
اگه سمت کویر ایران تشریف ببرید ستاره باران شب آسمان کویر را مشاهده می فرمایید.
من فکر می کنم دلیل اصلی رفتن مردم به شمال هزینه کم سفر به شمال هست نه بیابانی و خشک بودن سایر نقاط کشور عزیزمان ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
دکتر مهرزاد بروجردی:((بسیاری از ما ایرانیان تاریخ را با میراث یکی می پنداریم حال آن که اولی در دایره نقد می نشیند ودومی نه))
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
++++++++++++++++++++++
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
یک تعدادی از اریایی ها رفتن هند اما اجداد ما چون از سرما و یخبندان فرار می کردند اولین جایی که برف نبود را برای چادر زدن انتخاب کردند خخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
اجداد ما بی سلیقه نبودن. شما بی ذوقی!
نادی
Japan
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
اجداد ما بی سلیقه و نوادگانشان که ما باشیم هم بی عرضه! چون به قول شما اروپا همه جاش سرسبزه و اگه اینجوری باشه قاعدتا اروپاییها نباید برن مسافرت ولی واقعیت اینه که کلا کسی برای خود طبیعت مسافرت نمیکنه بلکه برای امکانات، زیرساختهای و جلوه های مدرن و زیبایی است که به دست بشر و با بهره گیری از زیبایی های طبیعت در دل طبیعت بنا شده و در کنار مجموعه گسترده ای از امکانات فرهنگی و هنری ساعات خوشی رو برای مردم فراهم میکنه وگرنه دبی هم بیابونه(البته بیابون هم طبیعته) پس چرا همه میرن. برام جالبه که مسئولین ما فکر میکنند خود جنگل، بیابان یا دریا چیز جذابیه واسه خارجی ها و انتظار دارند گردشگر خارجی هم جذب کنند نه بابا این چیزها همه جا هست مردم ما هم از ناچاری میرن شمال.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
اجداد ما بی سلیقه نبودند بلکه زیرکی و هوش مردم اروپا و آمریکا و حتی برخی نقاط آسیا را نداشتند و فکر می کردند همین ایران که بیشترش بیابونه بهترین جا برای سکونته!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
حالا شمال شد به درد نخور؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
آقای روستا دو موضوع کلید پهنه گسترده منبع آبی خزر و جنگلهای سرسبز را از قلم انداخت. من فقط برای این دو تا جاذبه هر هفته میرم شمال که اینجا به اون هیچ اشاره نشد؟
دااع
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
حتماویلا هم داری وبه بقیه توصیه میکنی اشغال نریزن تا بهت بدنگذره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
آقای دااع
ینی شما یا بقیه آشغال بریزن صرفا برا اینکه حال ویلاداران رو بگیرن؟؟!!
ینی شعور اجتماعی اینقدر ضعیفه؟؟
دااع
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
آقای باشعور اجتماعی ،منظوربنده اینه که ضرر ویلا سازی بیشتر از آشغال ریختن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
اینا بهتره برن شمال!!!! وگرنه این لشکر همشون بیان مثلا طرف جنوب سر راهشون همه جا رو تار و مار میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
ما این سه روز تعطیلات رو رفتیم اصفهان و چهار محال و بختیاری
خیلی خیلی خوش گذشت آب و هوای عالی غذاهای خوشمزه مناظر طبیعی دلپذیر.
فکر کنم اگه مطالعات و اطلاعاتمون رو راجع به گردشگری بیشتر کنیم میتونیم مقصدهای متنوعی رو انتخاب کنیم و هی خودمون رو تو ترافیک جاده های شمال گیر نندازیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
"در این فصل از سال شمال کشور جذابیتی ندارد"!!!!

من دیگه حرفی برای گفتن ندارم :ا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
جالبه کارشناسا نظرات شخصی خودشونو میگن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
عزیزم یه نگاهی به تهران بندازید شده خرابه تا یه شهر هر جاش میری برج میبینی شمال هم از همه جا نزدیک تر و هوای بهتر
زیاد نگران نباشید انقدر مدیریت خوب بوده که شمال هم دارن خرابه میکنن
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
تهران شده خرابه؟!!!
چون توش برج هست شده خرابه؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
آقای روستا میگن در این فصل از سال شمال کشور جذابیتی ندارد انگار ملت بین شمال کشور ، سیبری ، قطب جنوب و کشورهای اسکاندیناوی باید یکیو انتخاب کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
وای مردم از خنده، نمیری
amam
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
خب اگه حقوق خوبی بدن برای تعطیلات همیشه شمال نمیرن مردم میرن اونور آب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
واااا چ توقعات از مدیر المال از گلوی مدیران و مسولین بریدن و به ی مشت ملت شکم سیر دادن؟؟؟
مگه داریم ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
لابد از اخلاق خوب شمالیاس!خخخخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
سیر ترشی، کلوچه گندیده، کته کباب با گوشت فاسد، ساحل لجنی پر ازپوست هندوانه و خربزه،رطوبت چسبناک، گزش پشه، کلبه نمدار و خزه گرفته به اسم ویلا، و از همه بهتر ترافیک، دود، سرگیجه، حالت تهوع، و غیره
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
با درود
درباره اینکه شمال جذابیت بالایی نداره بی انصافی شده چرا که به راحتی میشه گفت بالاترین جذابیت گردشگری در ایران در همین نوار ساحلی باریک قرار گرفته اما با سخن جناب روستا درباره اینکه شمال رفتن عادت ما ایرانی ها شده کاملا موافقم... تا میگیم سفر همه میگن شمال!!!
کشور ما بسیار زیباست و ظرفیت های بسیار بالایی برای گردشگری در همه شهرها و استان ها وجود داره که خاموش و بی صدا داره روزگار میگذرونه...
ناشناس
Germany
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
به عنوان یه گیلانی هر کی ناراحته نیاد....واسه ما هم بهتره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
یه حرفی نزن که خندمون بگیره
اگه مردم نیان شمال که سر سال باید از گرسنگی مهاجرت کنید وگرنه خود شما حاضرید به خاطر غذای مسمومتون اون همه پول بدید???
اگه مسافرا نباشن میتونید اون کلبه خرابه ها رو کرایه بدید اون هم به قیمتی که تو خوابتون هم نمی دیدید

فرارو وقتی نظرات گستاخانه منتشر میکنی باید جوابش هم منتشر کنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
ناشناس 20 20 - حالا که میبینیم واسه همینایی که میگی صف میکشین....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
چرا واسه غذای مسموم و کلبه خرابه صف میکشین ...ها؟ خخخخ
حرفی نزن خندمون بگیره
مجید
Kazakhstan
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
جناب استاد .برای این به شمال میروند که نزدیک ترین راه به پایتخت وسالم ترین هواه و -پر از اکسیژن را داراست-بایک تیر دونشان که از جنگل ودریا استفاده میکنند-برای این کنار جاده می نشینند که از هوا سالم وازطبیعت استفاده کنند چون که معتدله شما خودتون چرا به مثلاسمنان یا قم یاکاشان که نزدیک به تهران است نمی روید بخاطر اینکه هیجا آرامش وامنیت مثل شمال
راندارد.وسلام
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
تو فرهنگ ما ایرانی ها نهادینه شده که سفر یعنی بری یه جایی و زیر سایه دراز بکشی و بخوری و بخوابی.
درحالی که سفر یعنی دیدن جاهایی که تا حالا ندیدیم.فکر کنم تو ایران کمتر کسی رو پیدا کرد که به شمال نرفته باشه.ولی چند نفر رو میشه پیدا کرد که دامنه سهند رفته یا تو تنگه های زیبای کوههای استان فارس رو گشته؟
ایرانی راحت طلب هست و همین هم مملکت اش رو خراب کرده و هم فرهنگ اش رو
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
بی فرهنگی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
مسئولین از قصد بهش رسیدگی نمی کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
این ملت همیشه جوگیره. همین که یه عده یه کاری بکنند بقیه بدون کوچکترین فکر و تاملی تابع آنها می شوند کاری هم به درست و غلطش ندارند. 10 ساعت توی ترافیک برای یک روز استراحت در شمال!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
نه آقاي دكتر! اينقدر فلسفه نباف ! يك برآورد ساده از هزينه سفر به شيراز با هزينه سفر به شمال همه چيز مشخص مي شود و يكي هم زمان است كه كه براي تفريحات از مرخصي ها درست استفاده نمي كنيم
وحيد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
تابستان:
هواي كوير بسيار گرم است و ماشين (شاسي بلند) ميخواهد.
كوهستان سرد و خشن است و مسافرخانه هايش (گران).
مناطق كوهستانيم كه سرد و خشنن
آناليا پولمان نميرسد ( شكر )
فقط شمال كه سرسبز است و شبيه اروپا كه در عكسها ميبينيم (كمي كثيف).
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
تا چند سال دیگه باید بگویم بخش عمده ای از ایران زیست مشکل خواهد داشت..اقای دکتر روستا تا اون موقع صبر کن . خودت هم فقط فقط فقط شمال خواهی رفت... مشکل بزرگ متوجه کیست...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
مناطق ديگر كشور حتي از حاشيه شمال زيباتر است .اما خواهشمند است نسبت به معرفي مناطق زيبا كمتر توجه شود چون هر كجا پاي انسان برسد به تدريج ويران مي شود مگر اينگه فرهنگ گردشگري آموزش داده شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
مردم دوست دارن جاهای دیگر هم برن...کیش..مشهد ..قشم....اصفهان و.... علاوه بر دوری نسبی مسافت ( از تهران) هزینه های سفر....اقامت و.... باعث میشه با یک ماشین قسطی بزن به سمت شمال و گاهی با اجاره یک سوئیت کوچیک و گاهی در چادر یه شبی در شمال باشن و برگردن....دل مردم خوش بود برای زیارت به مشهد برن....ایا هزینه بلیط قطار را دیدید ؟...
سارا
Germany
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
افرین گل گفتی به خدا
ما همین تعطیلات رفتیم مشهد (از تهران) هزینه بیلیط قطارمون هم شد حدود 400 هزار تومن !!!! دو نفر بودیم . هتل رو هم در نظر بگیریم می بینیم که واقعا نمی صرفه دیگه آدم مشهد هم بره. اگر هم بریم باید نهااااایت دو شب بمونیم و عجله ای بریم سیاحت و زیارت و برگردیم چون اگه از دو شب بیشتر بشه عمرا از پس هزینه هتل بر نمیایم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
وجود دريا يكي از مهترين عوامل گرايش مردم به شماله. در سشمال سرسبزي و دريا همزمان وجود داره و با اينكه گرم و شرجيه ولي باز هم مردم ميرن شمال. بعدشم از بعد مسافت نزديكه و امكانات خوبي هم داره. فكر كن مردم بخان برن به كوير مراكز ايران و يا غرب ايران كه با وجود سرسبزي ولي هيچ امكاناتي نداره و يه هتل درست و حسابي هم پيدا نميشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
هجوم عادت گونه مردم - از پیش تعیین شده و تکراری - دکتر مملکت زهی تاسف
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
آقا شمال بده نیاید
حتما یه چیزی داره چند میلیون مسافر میاند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
والا....میگن غذاتون مسمومه همه جا داغونه بعدش میان واسه همینا صف میکشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
چرا برای بدیهیات دلیل میارین آخه؟ دیگه دو تا دوتا چهارتاست. شمال و دریا و جنگل و آب وهوای عالی همه یجا با هم کجا پیدا میشه تو ایران غیر از همون نوار باریک!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
دقیقا........هر سال اوضاشون همینه ها بعدش تز هم میدن خخخ
کرمانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
کویریها باید هم به جنگل بزنند. 20 ساعت در ترافیک رانندگی میکنند اونوقت توی ساحل چادر میزنند نبوغ میخواد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
اقای دکتر روستا حتما در مصاحبه بعدی حرفشان اصلاح خواهند کرد. واقعا 8میلیون ادم صرفا عادت و روانی میرن شمال. عجب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
بیایید اردبیل
آب و هوای خنک ،غذاهای خوشمزه،طبیعت زیبا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
پس میخواین تو این جهنم تابستون برن کویر لوت؟!!!!!!!!!!!!!!!
استاد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
دلیلش وجود دو چیزی که ما ایرانیها عاشقش هستیم هر دو با هم در یک جا !
"جنگل و دریا "
ناشناس
Germany
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
فرارو لطفا اگر غیرت منافع ملی داری این حرف را به گوش مسئولین کشور برسان، اول اینکه بنزین در کشور ما تقریبا مجانیست ! ولی اگر به دلایل مختلف دولت‌ها نمیتوانند قیمت بنزین را در حد استاندارد بین المللی بالا ببرند در عوض میتوان عوارض جاده و عوارض تخریب محیط زیستی در جاده های شمال بر قرار سازند. از در آمد حاصله هم شغلی تولید میگردد و هم در آمد و عوارض زیست محیطی خرج نگاه داری و نظافت جاده ها و سواحل دریای خزر خواهد شد ، مگر اینکه محیط زیست و دیگر مسائل اصلا برای دولتمردان مطرح نباشد که آن بحث دیگری است، البته پیشنهاد من به تمام دولت‌ها است و ربطی به جناحها ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
مثل اینکه شما نفست از جای گرم بلند میشه
پری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
از تهران بخوای بری کیش ، حدود یک میلیون فقط پول بلیطش میشد، من کارمند با 800 تومن حقوق چطور می تونستم به این سفر برم؟ کسی از سفر بدش نمیاد مخصوصا اگه تکراری نباشه...
مجله فرارو