bato-adv
کد خبر: ۲۷۵۷۵۴
حمیدرضا جلایی پور در گفتگو با فرارو تحلیل کرد

فرق "ایرانی‌"ها با "سوئیسی‌"ها در چه چیزهایی است؟

«با نتیجه ای که در این رفراندوم بدست آمد سوئیسی ها به تمام پوپولیست های دنیا درس دادند و به تمام شهروندان متاثر از عقلانیت ابزاری نشان دادند که ملت های دیگری هم وجود دارند که در ارتباط با منافع آنی به صورت دیگری برخورد می کنند.»
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
فرارو- یک استاد دانشگاه با اشاره به رفراندوم برگزار شده در سوئیس برای دریافت یارانه گفت: «با نتیجه ای که در این رفراندوم بدست آمد سوئیسی ها به تمام پوپولیست های دنیا درس دادند و به تمام شهروندان متاثر از عقلانیت ابزاری نشان دادند که ملت های دیگری هم وجود دارند که در ارتباط با منافع آنی به صورت دیگری برخورد می کنند.»

در روزهای گذشته خبر مخالفت مردم سوئیس با دریافت یارانه واکنش های مختلفی در جامعه ایران داشته است. با انجام این رفراندوم مخشص شد 77 درصد از مردم سوئیس با دریافت ماهانه 2260 یورو حقوق پایه (بدون انجام هر کاری) مخالفت هستند. فارغ از برخوردهای طنزآمیز در شبکه های اجتماعی، برخی کارشناسان نسبت به این موضوع دو واکنش متفاوت نشان دادند. برخی علت دریافت یارانه توسط مردم ایران و مخالفت مردم سوئیس با این موضوع را ناشی از تفاوت سطح فرهنگ و آگاهی دو ملت دانسته و مردم ایران را زیاده طلب، فاقد انگیزه کار کردن و دارای نگاه کوتاه مدت خطاب کردند. در مقابل برخی دیگر علت این تفاوت رویکرد را مربوط به ساختارهای متفاوت در دو کشور دانسته اند. اینکه ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... در دو کشور متفاوت است و اگر مردم ایران نیز در شرایط مشابه مردم سوئیس قرار داشتند واکنشی شبیه آنها نشان می دادند.

علت تفاوت رویکرد مردم ایران و سوئیس در قبال دریافت یارانه چیست؟

دکتر حمیدرضا جلایی پور استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اجتماعی و سیاسی در گفتگو با فرارو گفت: «آنچه در موضوع اخیر کمتر به آن پرداخته شد این بود که مردم سوئیس حق دارند راجع مسائل عمومی خود رفراندوم کنند و این امر ارتباطی هم به دولت ندارد. یعنی اگر نتیجه این رفراندوم مثبت بود تازه آنگاه وظیفه دولت شروع می شد که باید چگونه نظر مردم را تامین کند.»

وی ادامه داد: «آنچه در این اتفاق جالب توجه بود این است که طرفین این طرح (موافق و مخالف) به آرای برابر و عمومی اعتقاد داشتند و به جای آنکه به ادامه مناقشات سیاسی بپردازند به آرای عمومی مراجعه کردند.»

وی افزود: «اما آنچه شاید برای ما در ایران عجیب باشد این است که حدود 77 درصد مردم سوئیس با این طرح که ظاهرا مصداق «هلو برو تو گلو» است مخالفت کردند. لذا اکنون این سوال پیش آمده که چرا اکثریت مطلق مردم سوئیس با این طرح مخالفت کردند.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «در پاسخ به این سوال باید به دو عامل اشاره کرد که شامل هم دلایل عاملیتی و هم عوامل ساختاری می شود. در ارتباط با عوامل عاملیتی باید گفت مردمی که در سوئیس هستند فقط تحت تاثیر کنش و عقلانیت ابزاری یا سودمحور (کوتاه مدت) نیستند؛ بلکه تحت تاثیر کنش و عقلانیت اخلاقی و مدنی نیز قرار دارند. یعنی آنها معتقدند پول زمانی ارزش دارد که کار کنند و وقتی کار نمی کنند غیراخلاقی است که پولی دریافت کنند.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر در ارتباط با عوامل ساختاری باید گفت مردم سوئیس این تصمیم را در جامعه ای خاص اتخاذ کردند. یعنی در این جامعه ما شاهد ساختارهای سیاسی پاسخگو و ساختارهای اقتصادی مالیات بده هستیم؛ ساختارهایی که مبتنی بر تبعیض نیست.»

وی افزود: «به عبارت دیگر سوئیسی ها با آنکه متشکل از مردمی با مذاهب و زبان های مختلف هستند اما همه در مقابل قانون برابر بوده و آن ساختارها حاصل این برابری است.»

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی تصریح کرد: «لذا وجود چنین عوامل و شرایط ساختاری در کنار آن عوامل عاملیتی جامعه ای شکل داده که وقتی چنین مطالبه ای از سوی چپ های افراطی مطرح می شود، مردم آن جامعه به این شکل مدنی به آن پاسخ می دهند. یعنی ابتدا مسئله را با مراجعه به آرای عمومی حل می کنند و ثانیا نه با انگیزه های پوپولیستی بلکه کاملا عاقلانه و اخلاقی به آن می پردازند.»

وی افزود: «به نظر من با نتیجه ای که در این رفراندوم بدست آمد سوئیسی ها به تمام پوپولیست های دنیا درس دادند و به تمام شهروندان متاثر از عقلانیت ابزاری نشان دادند که ملت های دیگری هم وجود دارند که در ارتباط با منافع آنی به صورت دیگری برخورد می کنند. (اگرچه تعهد به کنش و عقلانیت اخلاقی سوئیسی ها در بلند مدت برای آنها نفع اقتصادی هم دارد).»

جلایی پور گفت: «اما در ایران موضوع کاملا متفاوت است. از یکسو مردم به شدت تحت تاثیر عقلانیت و کنش ابزاری و سودمحور هستند (و دیگر مانند گذشته سنتی و تقدیری نیستند) و عنوان می کنند وقتی امثال بابک زنجانی تا خرخره می خورد چرا ما باید یارانه را برای پرداخت بهای آب و برق نگیریم.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر ساختارها در ایران تبعیض آمیز است و در واقع ایران برای همه ایرانیان نیست. در ایران وقتی انتخابات برگزار می شود برای سیدحسن خمینی هم حقی وجود ندارد، حتی اگر چهار مرجع تقلید هم اجتهاد وی را تایید کنند. حسن خمینی نباید وارد انتخابات شود چون اگر بیاید نفر اول تهران و فرد مهمی می شود.»

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی طبیعی است که مردم از دریافت یارانه خودداری نکنند افزود: «لذا در ایران شرایط ساختاری و عاملیتی یکدیگر را تقویت می کنند و چنین شرایطی را شکل می دهند.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «حتی زمانی که حدود 2.5 میلیون نفر از شهروندان مدنی در ایران به درخواست دولت از دریافت یارانه انصراف دادند در تبلیغات هم آنها را تشویق نکردند و امروز برخی از آنها پشیمان شده اند.»

وی ادامه داد: «یکی از خطراتی که این شرایط برای کشور ایران دارد این است که عده ای می خواهند انحصارطلبی کنند اما چون مردم آنقدر رشد کرده اند که به آنها رای ندهند می آیند به سیاست های پوپولیستی متوسل می شوند و مثلا عنوان می کنند در صورت پیروزی 100 هزار تومان به هر نفر پرداخت می کنیم. البته انتخابات 92 نشان داد که این سیاست های پوپولیستی در آن دوره جواب نداد. اگرچه امروز دوباره برخی هوس کردند تا فردی را با وعده افزایش یارانه (250 هزار تومان به هر نفر) مطرح کنند.»

جلایی پور در پاسخ به این سوال که جنابعالی اولویت را در علت رویکرد مردم ایران در قبال دریافت یارانه به ساختار یا عاملیت می دهید؟، گفت: «من اولویت را به ساختار می دهم و معتقدم ابتدا ساختارها باید اصلاح شود و نباید از مردم طلبکار بود که چرا در چنین ساختار و شرایطی با عقلانیت ابزاری عمل می کنند.»

وی ادامه داد: «در چنین ساختار تبعیض آمیزی حداقل کاری که مردم می توانند انجام دهند این است که به هزینه و فایده خود در موضوعات مختلف بپردازند. چنانکه شما می بینید وقتی ایرانی ها به کشورهایی همچون سوئیس مهاجرت می کنند همچون مردم سوئیس هم عمل می کنند و مالیات می دهند.»
ویرو گردی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
یعنی اونام پایتخت نشین شون(اهالی برن) به بقیه شهروندان سوییسی فخر می فروشن و شهروند درجه دو و سه دارن؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
اصلا توایران کی از مردم نظر خواست.خودشون طرح رواجرا کردن ،بعدقیمتها رو 10برابر بردن بالا یک سالی به به وچهچه کردن که چقدر طرح خوبیه ونتیجه داده. بعد هم گفتند حالا برید انصراف بدین.واقعا مردم چه کاره اند تو این اوضاع.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
حرف زیاد ولی وقتی بگیم و چاپ نشه و سانسور بشه چه فایده. بزار این عقده حرف حرق تو دلم بمونه
غلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
در ایران وقتی مدیران و روسا و بزرگان حقوق چند میلیونی میگیرن و برای گرفتن غذا تو یه همایش سر و دست میشکونن و اگه گیرشون نیومد قهر میکنن و همپای قشر فقیر و کم درآمد یارانه میگیرن، مقایسه ای دیگه نمیشه کرد. اگه سوئیس مثلا با کویت مقایسه میشد بهتر بود. آخه اینجا تو کشور خودمون تو همه شهرها و بخشها و روستاها و مراکز استانها رباخواری،دزدی، کم فروشی،گران فروشی، پولشویی و اختلاس و هزار نوع فعل حرام دیگه براحتی انجام میگیره اونوقت بایدم توقع داشته باشیم یارانه مون رو بیشتر کنن.در کشوری که روزبروز فقرا فقیرتر میشوند و روزی هزاربار آرزوی مرگ دارند ....
حجت
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
یه کلوم ختم کلوم:
اگه فکر کردین با این تیاتر بازی کردن ها می تونین یارانه رو حذف کنین ولی قیمتارو افزایش بدین کور خوندین. اول خدماتی که قرار بود به اونایی که انصراف دادن بدین رو بدین بعد از این حرفا بزنین. جوری دولتی ها می گن شب عزاس که انگار از جیب مبارک و از حلقوم زن و بچوشن کندن و می دن. این پول از گران کردن های بی حد و حسابه نه چیز دیگه. هر وقت که به اندازه سوئیس حقوقو کردین. به اندازه سوئیس خدمات دادین و رفاه ایجاد کردین بیاین ننه من قریبم بازی
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۱۳
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
فرق از زمین تا انتهای راه شیری هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
جلایی پور که دیگه مشخصه چه جور اصلاح طلبی هست. یه کشوری یه کاری کرده حالا شما همین جور تیتر بزنید گزارش بگیرید تا قیامت.انگار تنها کشور توی دنیا فقط همین سوسیس کالباسه.یادتون باشه یارانه حق همه ماست،به جای اینکه این مبالغ بره تو شکم چند تا مسئولی که هر چی میخورن سیرمونی ندارن،بره تو جیب مطبوعاتی که به هرزه نویسی و چرند بافی مشغولن،خرج میتینگ های سیاسی تبلیغاتی بشه،احزابی که هیچ فایده و ثمره ای جز دادو هوار کردن و از مردم مایه گذاشتن،ووو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
خواهشا" جواب ناشناس 12:27 را بخونيد! سوسيس كالباس! اين نمونه تفكر تابان ايراني و خاورميانه اي ماست!
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
صدای این پژوهشکر ما از جای گرمی بلند میشه مدیران نالایق ما ماهی چند میلیون حقوق میگیرند انوقت یه پنجاه تومان را برای مردم زیادی میبنند خدا وکیلی وضع مردم ما را با مردم به قول دوستمون کشور سوسیس کالباس رو کقایسه کنید زمین تا آسمان فرق داره
ناشناس
Russian Federation
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
اینکه روشنفکر نماهای زیر 18 سال که اینجا کامنت می ذارن چه لذتی از خار و ذلیل نشون دادن مردم ایران میبرن رو نمیدونم اما مردم ایران اگر با فرهنگ تر و با شعور تر از مردم سوئیس نباشن کمتر از اونها نیستن این فقر و بیکاری است که باعث شده مردم ایران نیازمند 45 هزار تومان بشن بعد شما اومدی یارانه 45 هزار تومانی که نمیشه باهاش یه قبض برق داد رو با یارانه 2500 یورویی اونم در یه کشور مرفه مثل سوئیس مقایسه می کنی کی به شما اجازه چنین مقایسه ای داده ادم با سواد مگه پراید رو با بوگاتی مقایسه می کنه؟
ناشناس
Germany
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
هر وقت با کیلو کیلو تدبیر کشور و وضع مردمشو کردین عین سوئیس ما هم عین اونا در رابطه با یارانه عمل می کنیم. شما فعلا" برو فکری برای برجام نافرجامت و فیشهای حقوقی نجومی بکن قطع کردن حق مسلم مردم پیشکشت. میخواین بگین بالاخره تو چهار سال میخواهیم بغیر از حرافی و همایشهای چرت یک کاری انجام بدیم؟!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
فرق در شعورشان است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
البته یارانه سوئیسی ها معادل حقوق یک ماه است اما در ایران پول پفک و ادامس است نویسنده کینه توزانه این متن را نوشته است .
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
فرقشون در بلوغ اجتماعی و فرهنگی، فرقشون در آزادی تفکر و اندیشه اس، فرقشون در قانونمداریه، فرقشون در اخلاق مداری و ارج گذاشتن به اخلاقه، فرقشون ارج گذاشتن به کرامت انسانی! اینها چیزهاییست که جامعه ایرانی به طور کامل ازش بی بهره اس و در جامعه ما وجود نداره! بزرگترین دشمن این کشور نه آمریکاست نه عربرستان. بزرگترین دشمن این کشور فقر و نبود این مسائل است. متاسفانه بزرگترین دشمن این کشور مردم این کشور هستند
ناشناس
Germany
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
اینهمه با فکر منورت بلغور کردی یه کلوم از تفاوت مناسبات اقتصادی و وضع معیشتی مردم هم گفتی یا شیرین کاریهای اصلاح طلبا مانعشه؟ اون آزادی که اونا دارن سر از روابط نامشروع درون خانوادگی هم درآورده جناب محقق. حساب نسل غربگرای فعلی رو هم از ملت متمدن و باشعور ایران جدا میکنی. افتاد؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
قسمت اخرش رو بد اومدی رفیق مشکل اصلی مسئولان و مردم هستند ، ازماست که برماست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
"اینها چیزهاییست که جامعه ایرانی به طور کامل ازش بی بهره اس و در جامعه ما وجود نداره!" دوست عزیز من یادمه قبل از انقلاب مردم اینطوری نبودند. وقتی دیدن مقدس نماها با پول ملت چه می کنند یواش یواش ملت هم خراب شدند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
این مقایسه اساسا موضوعیت ندارد و به آن حتی نمی توان قیاس مع الفارق اطلاق کرد. هر کشوری باید در چارچوب جغرافیایی، فرهنگی و منطقه ایی مقایسه شود.
ازین منظر مقایسه سوییس با اتریش و مقایسه ایران با افغانستان و عراق قابل توجیه است.
ناشناس
Russian Federation
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
کاملا موافقم اینا یه مشت بچه زیر 18 سالن که فقط میخوان بگن ما ایرانی ها بدیم آمریکایی ها و اروپایی ها خوبن این براشون عقده شده دوست دار اینطوری عقده هاشون رو خالی کنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
14:09
چندسالته عمو؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
نه عزیزم ما بیشتر به تن پروری عادت کردیم و خب عده ایی خاص هم به مفت خوری
بهرامی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
اگر مردم سویس در ایران بودند و این وضع زندگیشان بود چی؟ در آمریکا 40 میلیون نفر از مردم کمک ماهیانه از دولت می گیرند، در آلمان هر فردی تا 18 سالگی ماهیانه پول تو جیبی از دولت می گیرد، در سویس در نروژ در فنلاند مردم حقوق بیکاری می گیرند ولی من در ایران بیمه بیکاری ندارم چون هیچ وقت کاری پیدا نکرده ام. در تایوان نرخ بیکاری نزدیک به صفر است در سنگاپور هر خانوار ماهیانه به میانگین حدود 80 میلیون تومان به پول ما درآمد دارند.

در ایران اتفاقا خدمات تامینی و بیمه ای دولت به مردم از هر اقتصاد لیبرالی کمتر است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
حقوق بیکاری حقوق بی دلیل نیست . باید هم پرداخت بشه اما تا وقتی که معلوم باشه اون فرد کار پیدا نمیکنه و یا توان کار نداره . این مقایسه شما با اینکه مردم پول مفت و بی دلیل بگیرن و بعد چند سال افتصادشون نابود بشه فرق داره
ناشناس
Sri Lanka
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
دوست عزیز بهتر نیست به جای شنیده ها بر واقعیات استناد میکردید؟
اون حقوق نوجوانان آلمانی (در قبال هزینه های آلمان) در حد چندرغازه و صرفا برای جلوگیری از آفتابه دزدی جوانها!
سنگاپوری درآمد بالایی داره، در مقابلش یکی از گرانترین کشورهای دنیا هم هست!

همه اینها به کنار، چیزی از بی مسئولیتی ما کم نمیکنه. ما ایرانی ها از فقیرترینمون تا اون پورشه سوار حاضر نیستیم به خاطر منافع ملی و جمعیمون اندکی از آسایش ظاهریمون کاسته بشه.
ناشناس
Canada
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
این را هم بگویید که در ایران یک کارکن به اندازه 10% یک کارکن کشورهای غربی کار نمی کنند. اکثرا می خواهند کار نکرده و زحمت نکشیده صاحب همه چیز بشوند. از طرفی ساختار مملکتی هم متناسب همین جمعیت تنبل و تن پرور است.
ناشناس
United States
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
فرق زیاده از محمود و طرفدارانش بپرس
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
کنش عقلانی و سود محور در تمام دنیا به یک شکل است.
چرا کسی در خبرها نمی گوید در ازای پرداخت چنین یارانه ای، دولت سوییس چه امکانات و خدماتی را خصوصی می کند؟
و یا چه تعهداتی را از خود سلب کرده و به عهده یارانه بگیران می گذارد؟
همیشه از عبارات توهین آمیزی که با جمله «ایرانی جماعت...» شروع می شود متنفر بوده ام.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
احسنت...
حسین
Germany
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
دوست عزیز هیچگونه خدماتی قرار نبود حذف بشه. من بخاطر کار در سوییس و زندگی در آلمان آشنایی مختصری با سیستم سوسیالیتی یا همون به قول خودمون تامین اجتماعی دو کشور دارم. اصلا سعی در کم ارزش کردن این رای مردم سوییس با این گفتار و همچنین کمرنگ کردن ضعف فرهنگ کار مردم کشورمون نکنید. حاضرم به جرات بگم از هر 10 ایرانی 8 نفر نمیتوانند شرایط زندگی مردم آلمان یا سوییس رو حتی برای 1 سال تحمل کنند.
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
مگر کسی قسمت دوم را انکار و یا و پنهان کرده بود؟
تو ایران هم ملت میدونستند قراره یارانه سوخت و حاملهای انرژی خذف بشه، ولی باز تشنه ی پول تو جیبی بودن. الانم احمدی نژاد بگه دوره بعد ماهی دویست میدم و یارانه آب و نان و دام و کشاورزی رو حذف میکنم، فکر میکنی ملت بهش رای نمیدن؟ با کله رای میدن...
فرق اساسی فرهنگ بین ما و اونا وجود داره، فبول کن برادر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
فرق ؟ شما بگو اصلا چه تشابه ای دارند . حال شما خوبه ؟
یاسر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
آیا خود شما از یارانه انصراف دادید با شمایی هستم که به حسن رای دادین خوب برای اینکه شما هم به بقیه درس بدین همین الان از گرفتن یارانه انصراف بدین
ناشناس
Sri Lanka
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
بله من انصراف دادم.
سوالی داشتید؟
فرزند شهید
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
من مستاجرم و فقط یک ماشین دارم و حقوقم برای گذران زندگی کافی اگر به بیکاری برخورد نکنم اما از دریافت بارانه انصراف دادم چون خودم و خانواده ام رو مستحق دریافت یارانه نمیدونم. لیس للانسان الا ما سعی
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
بنظر من هیچ جای دنیا هیچ کس از اینکه ماهی 2000 یورو مفت بره تو جیبش ناراحت نمیشن. نکته اینجایت که مردم سویس گامهای بعدی این اتفاقو میبینن و میتونن پیش بینی کنن در ازای این یارانه مطمنا چیزای دیگه ای (پایین اومدن سطح بهداشت، رفاه و کیفیت زندگی) رو با همون کیفیت قبل نخواهند داشت. اما در مملکت ما همه فقط حال رو میبینند. سیاستمدار دنبال کسب رایه و بدون لحاظ کردن جنبه های کارشناسی قضیه دست به انجام کار میزنه و مردم هم فقط حال رو میبینن که 50 تومن رفته تو جیبشون ...
رامین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
رفراندوم در سوییس شرمندگی در ایران
ناشناس
United States
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
محض احتیاط مرگ بر امریکا
ناشناس
-
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
برو بم
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
اصلا قابل مقایسه نیستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
فرق ما با آنها برای سویسی ها کار و تلاش ملاک عمل است وما راحتی و تنبلی این را از ساعات کارکرد مفید هر دو جامعه میتوان به نتیجه رسید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
مقایسه سوییس با ایران بی انصافی است. ایران همان افغانستان است به اضافه نفت.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
احسنت-بهترین اظهار نظر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
+++++++++++++++++++++++++
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
وقتی استاد دانشگاهی بدون مطالعه دقیق و فقط اظهار نظر می کند وای به حال دیگران مردم سوییس در حال حاضر یارانه می گیرند و از خدمات اجتماعی قدرتمندی برخوردار هستند در واقع این رفراندوم طرحی برای جایگزینی دیگر خدمات اجتماعی و یارانه هایی بود که می گرفتند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
در انجا برای برگزاری رفراندوم ابتدا مردمک باید 60000 امضا جمع کنند و دولت باید برگزار کند و در انجا دولت از مردم خواست به یارانه نقدی نه بگویند اینجا ریس جمهور رفت ثبت نام کرد و مردم را تشویق کرد ثبت نام کنند بعد التماس میکرد اختیاری کنار بکشند
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
به نظر من نیازی به این تکلفات در گفتار نیست. موثرترین عامل، بحث «اعتماد به نظام اقتصادی» است. در کشوری مثل سوئیس نظم اقتصادی بالا و فساد اقتصادی بسیار پایین است. شما یک نمونه اختلاس بزرگ در این کشور سراغ ندارید. مردم در این کشور می دانند که اگر یارانه نگیرند این اقتصادی که در دست دولت هست برای خودشان هزینه می شود. همه چیز هم در فضای اقتصادی شفاف است. مردم می دونند که این پولها کجا و چگونه هزینه می شود. اما در کشور ما این شفافیت وجود ندارد. نسبت به نظام اقتصادی (حالا فرقی هم نمی کنه که دولت اصلاح طلب باشد یا اصول گرا) بی اعتمادی وجود دارد. شما همه پرسی بگذارید که به هر کدام از مردم فقط 5 هزار تومان در ماه بدهید. باز این رای می آورد. نه این که مردم ایران مشکلی داشته باشند. این واکنش طبیعی ناشی از بی اعتمادی است. من اگه این 5 تومن را نگیریم چی می شود؟ میره یه جایی حیف و میل می شود. ضمنا این بی اعتمادی یک روزه که حاصل نشده است. بالاخره مردم که کور و کر نیستند. دارند می بینند که چه پولهایی را امثال خاوری خوردند و فرار کردند. باید اعتماد را به مردم برگرداند تا مردم همراه شوند. بدون این نمی شود. عنصر اساسی در فرهنگ سازی بالا بردن سطح اعتماد مردم است. با تشکر از فرارو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
بهترین نظر
متاسفانه در رابطه با اینجور مسائل اکثرا فقط بلدند خودزنی کنند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
جمله درست اینه
زیاده طلب، فاقد انگیزه کار کردن و دارای نگاه کوتاه مدت
و نه چیزه دیگه
و این هم به دلیل عقب افتادن فرهنگی ما در طول چندین صده گذشته است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
صده نه سده درسته. تازه ما که تو این سی و چند سال اینطور شدیم.
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
در واقع اول باید پرسید
فرق"" مسو لین"" "ایرانی‌" با "سوئیسی‌"در چه چیزهایی است؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
آفرین!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
شما مطمئنی اقتصاد سوئیس دست دولته؟!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
فرقش این است که در ایران برای اینکار رفراندومی نمیخواست .احمدی نژادی آمد خود تصمیم گرفت و خود پرداخت کرد البته..... مقداری قیمت حامل های انرژی را نیز بالابرد با پرداخت ماهانه 455000ریال در دلار 9600ریال در زمان رفتی هم همان مبلغ را به دولت بعدی با دلار 298500 ریال واگذاشت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
1000000000آفرین
مجید
Germany
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
فرقش را بذارید من بگم استاد دانشگاه واینا هم نمیخواد نظر بده.
فرق تو اینه که تو سوییس ملت میدونن منابع ملی شون سر جاش خرج میشه پس می گن کار بکنیم خوب بهتره خرج خودمون میشه.
تو ایران فرق داره منابع معلوم نیست کجا میره یهو میبینی سر در میاره تو پیج بچه پولدار ها یا بابک زنجانی ها ....
اینه که میگن همین 45 تومن هم گرفتنش غنیمته
فرق فرهنگ و اینا نیست حاجی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
دمکراسی سوییس دمکراسی مستقیم یعنی تصمیم گیری برای همه چیز با مراجعه مستقیم به رای مردم نام دارد و ما مردم ایران هم به همین شکل دمکراسی احتیاج داریم
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
در این صورت خیلی زود هرج و مرج ما را با خود خواهد برد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
هرج و مرج آرشی!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
ایران ویران من
حسین
United Kingdom
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
یه سر برید تو خیابون لطفا.
پاسخ همه سوالاتون رو میگیرید.

از در و دیوار و نوشته ها بگیر تا مردمی که تو خیابون هستن رو با سوییس مقایسه کنید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
نکته ای که آقای جلایی پور نگفته یا اصلا متوجه آن نشده اند، که من فکر میکنم با اینکه استاد دانشگاه هستند دومی درست باشد، این است که اگر سوئیسی ها رای مثبت می دادند با توجه به اینکه کشورشان تحت توافق نامه شینگن هست نمی تونستن از ورود آدمای بیکار بقیه کشورها جلوگیری کنن. نتیجه اینکه باید پول مفت به یونانی ها، پرتغالی ها و امثالهم می دادند.
خوبه الکی خارجی ها را بالا نبریم و خودمونو کوچیک نکنیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
سویس جزو اتحادیه اروپا نیست و جزو واحد پولی اروپا یورو نیست.
Hamid
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
سوئیس جزء شنگن نیست ! و هر اروپائی اگر بخواهد به آنجا برود باید اجازه کار بگیرد. چرا بایستی نظری بنویسی که اصلا صحت نداشته باشد.
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
اما آثار تزریق پول مفت به هر مبلغی در همه جوامع یکسان است:
اول تورم
بعد تن پروری
بعد حیف و میل
بعد ........
فرقشان این است که همیشه خودشان را درست میدانند برای همین شخصی مثل احمدی نژاد برای محبوبیت کاذب بین مردم خودپسند و سودجو ،بدون رفراندوم و بی اعتنا به نظر اقتصاد دانان دست به توزیع 13 دلار یارانه میکند تا بعدها مردم را در دزدیها شریک کرده باشد!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
استدلال سوييسى ها از پس زدن يارانه: رشد اقتصاد كند ميشه
استدلال ايرانى ها از دريافت يارانه: ما نخوريم يكى ديگه مى خوره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
درود
سعید مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
ما باید خودمان را خودمان مقایسه کنیم چون کشور من فرهنگ مخصوص خودش را دارد و مسولینش هم با همه دنیا فرق دارند مردم ایران به چه کسانی باید اعتماد کنند کسانی مردم را خودی و غیر خودی کردند وقتی 700 میلیلرد دلار معلو منیست کجا خرج شده وقتی منافع ملی یک کشور بطور واضح در کشور هزینه نمیشود و مردم اعتمادی به مسولین ندارند بحث یارانه نیست بحث واکنش مردم است به تبعیض ها به رفتار حکما در برابر مردم مردم ایران هم به خوبی می فهمند اگر این پولها صرف منافع ملی و زیر ساخت ها برای رفع بیکاری می شد برای مملکت زنددگی را هم میداند مگر در زمان جنگ به کسی چیزی می داند که فرزندان ما در شکستن خط برای نابودی متجاوز سبقت می گرفتند بحث عدم حرکت مسولین با مردئم است که جامعه را در بیکاری و فقر و فهم فرهنگی نگاه داشتند اری مردم ما هم وقتی جامعه بدون تبعیض و شکوفا داشته باشند همان عمل کرد را دارند ولی ما با این انحصار مسولین هر گز بهبود پیدا نمی کنیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
چقدر مشتاق سوئیس هستید امروز خیلی ها میرن اروپا به صورت قاچاقی با همین مهاجران سوری مثلا آلمان، شما هم برید سوئیس
ناشناس
United States
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
اینکه خیلی ها مجبور میشند دیارشون رو ترک کنند اصلا راحت نیست امیدوارم زمانی برسه که تفکر خاص به فکر اصلاح کشور خودمون بیافته
رستمی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
فرق در اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم . احساس مسئولیت مسئولین نسبت به مردم . پاکدستی سلامت امور اداری
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
در ایران مراکزی که فقط برایشان هزینه میشود و هیچ سودی ندارند زیاد است و بالطبع شغلهای کاذب بدون سود ، مثلا موسساتی که به اصطلاح به امور فرهنگی مشغول هستند .
ناشناس
Germany
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
بخند و بخند!۰۰۰با سوئیسیها؟
سوآل بهتر و بجا: مقایسه با ترکها،و عربها وهمسایه های دیگرتان ۰اگر سوئیسیها فارسی بلد بودند با خواندن این گونه »آرزوهای خیالی « از خنده بیحال میشدند۰ این بمانند این است که سیاه پوستهای آفریقا ئی بخواهند رنگ پوستشان را با پوست سفید پوست سوئیسی مقایسه بکنند۰ بعلاوه پیش کشیدن چنین سوآلی گواه عدم تعادل روحی و نفرت »نا آگاه« از خود است!
روح اله
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
یعنی واقعا اگر ما از یارانه صرف نظر کنیم پول صرف رقاه مردم میشه یا میره توی جیب اقا زاده ها .....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
چون یک ایرانی میدونه نگیره پولو از دستش رفته..
مثلاً می خواد تو کشور خودش سرمایه گذاری بشه ولی از یک کشور دیگه سر در میاره...
اصلا اونقدر فساد زیاده نیازی نداره فکر نگرفتن پولو بکنی...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
قیاس نظام اقتصادی سوئیس و ایران، قیاس مع الفارغ است و تفاوت از زمین تا آسمان و شاید هم بیشتر است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
فرق آنها در مسئوولینی است که برای آبادی کشورشان از منافع خودشان هم می گذرند اما اینجا میلیونی تاراج می کنند و...
پژمان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
بنظرم تنها راه حل واسه ایران خفه شدن توده ی پرمدعای مردم است و بس...یادش بخیر دکتر اباذری که می گفت این مردم احمقن ، الان میدونم چه گفته ی نابی گفته
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
داستان زیر داستان درد و رنج تک تک ماست می نویسم شاید وجدان بیداری بخواند و قدمی بردارد
مردم شریف ایران امروز همان مردمی هستند که روزی جوانش وقتی می خواست که درشب عملیات در میدان مین روی مین بخوابد تا همقطارانش از روی تن پاره پاره اش عبور کنند اول پوتینش را در آورد و گفت بیت المال است نباید از بین برود و رفت هزاران هزار مثل این دسته گل پر پر شد و جانش را داد جانی که قیمتی برایش متصور نیستیمنه به تومان نه به دلار به قول شاعر

به پاس هر وجب خاکی از این ملک
چه بسیار است آن سرها که رفته
زمستی بر سر هر قطعه زین خاک خدا داند چه افسرها که رفته
روی صحبتم با آن به اصطلاح کارشناسانیست که مردم ما را کوتاه نظر و خود را تافته جدا بافته می بینند
اول ،چند نفر از شما مثل من جرات داشتید و دارید که یارانه رو حق خودتون ندونید و نگیرید؟
مردم چاره ایی ندارند 45 هزار تومان برای سفره ایی که توی هر وعده چهار پنج دست به درونش می رود پول یک و نیم کیلو گوشت هست که باعث می شود شکم خانواده سیر شود
معلم ، کارگر،پلیس و ... که ماهی 1 تا 2 میلیون حقوق می گیرد و امروز با مراجعه به دکتر ویزیت 50 تومانی دیروز دا 60 تومان می بیند غید یارانه رو بزند باید دزدی کند!!!!!
کارشناسی که میاد می گه دولت ماهی 3هزار میلیارد یارانه می ده و با این پول می شه تمام بیمارستانهای مملکت رو به روز کرد یا با پول دو ماه یارانه می شه تمام جاده های مملکت رو اتوبان کرد اینها راست می گن ولی مگه در دولت قبل 850 میلیارد دلار پول نفت !!!!!!توی مملکت نیامد؟ خوب 850 میلیارد که پول یارانه 100 سال این مملکت بود چرا جایی آباد که نشد حتی زیرساختها هم به فروش رفت؟
یک سر به بیمارستانهای تهران بزنید ببینید مردمی که از شهرستان به همراه مریض می آیند در چه شرایط سختی بسر می برند ،یعنی کسی فکر نمی کرد با پول 850 میلیارد سرایی برای آنها بسازد؟ یا به فکر تعویض پورشه ها بودند؟
بنزین که می زنیم یا بنزین کمتری دریافت می کنیم یا ترکیب بنزین و گازوئیل می گیریم که این باعث شده هیچ خودرویی نتواند به صورت واقعی معاینه فنی دریافت کند و هوا آلوده شده و همه دارند میمیرند
خودرو با چند برابر قیمت واقعی وارد می شود البته به بهانه حمایت از تولید داخلی اما واقعیت چیز دیگریست که اینجا جای بحثش نیست
وقتی یک فرد ثروتمند می خواهد مثلا بنز سوار شود حتما این کار را می کند و مابه تفاوت آنرا که یه دولت تقدیم کرده حتما از من خواهد گرفت یا ویزیتش را گران می کند یا در گوشتش چربی میکند یا در بنزینش گازوئیل می کند و ......

به ملت توهین نکنید شرایط امروز و نوع برخوردی که با مردم شده امروز همون مردم فداکار قبلی رو به قول شما تن پرور و کوته بین و ..... کرده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
ممنون. خیلی عالی گفتید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
قیاس درست نیست! کجا را با کجا مقایسه کی گمید!؟
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
فرقش این است که در ایران یک کارگر 800 هزار تومان حقوق می گیرد و یک مدیر دولتی 80 میلیون تومان ولی در سویس این اختلاف طبقاتی تا این حد شدید نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
ماينجا بخاطر يارانه بيشتر بچه ميارن
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
به نظر آقای به ظاهر کارشناس اگه یه سوئیسی بخواد زخمش رو بخیه بزنه مسئولین بیمارستان بهش میگن برو 160 کیلومتر اونورتر!!!؟؟
تو سوئیس اگه بارون بباره مردمش آسم میگیرن؟!
تو سوئیس هزینه درمان یه دندون برابر با یه ماه حقوقه؟؟!
تو سوئیس خود به خود از شارژ اینترنت کم میشه؟؟!
تو سوئیس هر مسئولی هر کاری دلش میخواد میکنه؟!
تو سوئیس تالاب ها رو از بین میبرن تا نفت بیشتری استخراج کنند؟؟!
و هزاران سوال دیگه...
پس لطفا مردم رو بابت یارانه 45500 تومانی سرزنش نکنید!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
مسئولین هر ملتی لایق همون مردم هستند
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
بنده با نظر محمدآقا موافقم. اگر قرار است کسی سرزنش شود، این مسئولین هستند نه مردم.
ناشناس
Romania
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
این دولت دیگه رفتنیه با این زهرافشانی ها به ملت هم برنمی گرده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
فرق یه سوئیسی با ایرانی اینه که سوئیسی ها بیکاری خیلی پایینی دارند برای تحصیل کرده ها تو اون کشورها کار هست از کار کردن تو بزرگترین شرکت های دارویی دنیا تا بزرگترین شرکت ها فناوری دنیا. در ایران با توجه به بیکاری 50 درصدی جوانان، مردم امیدی به نظام اقتصادی کشور ندارند برای همین حتی از یارانه 1000 تومنی هم نخواهند گذشت
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
ضریب جینی که شاخص عدالت اجتماعی است در سوئیس 0/2 است یعنی فاصله طبقاتی از نظر رفاه اجتماعی کمترین در دنیا است یعنی اینطور نیست که یکی در آمد ماهانه میلیاردی داشته باشد ویکی هم هیچ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
شما این مسئله رو چرا همش از بالا به پایین میبینید؟ یه بار هم از پایین به بالا ببینید. همش القا میکنید که مردم سوئیس این همه پول نگرفتن پس مردم ما هم نباید بگیرن. شما بهتره بگید که چه دولت ثروتمندی داره که حاضر میشه 200 برابر یارانه ما به مردمش یارانه بده. چه رفاه اقتضادی دارن. چه کشور مدرنی دارن. چقدر مردمشون به آیندشون اطمینان دارن. چقدر کشور با ثباتی دارن. اگه مردم ما هم میدونستن که وقتی پیر شدن از گرسنگی نمیمیرن و اگه میدونستن آینده بچهاشون تامینه، هیچوقت این 45 تمنو با این همه منت نمیگرفتن. مردم ما یارانه رو میگیرن چون به فقیرن، چون کسی از فرداش خبر نداره، چون دولت از مردم حمایت نمیکنه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
فرقش اینه سوییس با درآمد سرانه 80 هزار دلار در سال در صدر کشورهای جهان قرار داره. ایران با 5 هزار دلار درآمد سرانه در رتبه هشادم دنیا پایین تر از کشورهایی مثل عمان، اردن، آنگولا و پرو است.
بخواهییم نخواهییم ایران یک کشور جهان سومی و فقیر است.
ناشناس
-
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
ویکی پدیا: سرانه 38706 دلار و رتبه ششم را داراست
موندم چطوری 19 تا هم مثبت گرفتی
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
از همه عزیزان که کامنت گذاشتند سپاسگذارم و به نظر همه احترام میذارم. یه پرسش دارم و اون اینکه : اگر جای سوئیس از نظر جغرافیایی با ما عوض میشد و سوئیسیها همسایه گانی مانند عراق، افغانستان و عربستان داشتند باز اینهمه پیشرفت میکردند ؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
ششاید این نظر باشه ولی از قدیم گفتن: چشمه باید خودش بجوشه.
ناشناس
United States
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
احمدی نژاد را صادر کنید سوییس، مردم سوییس می ان پناهنده می شوند ایران و یارانه می خواهند. البته ایران پر از احمدی نژاد است و
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
آفرین
hashem
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
هموطن فکر کن قیاس کن نتیجه صحیح را بگیر
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
پدرجان يك دليل مهم آنها سرازير شدن ميلونها نفر براى گرفتن يارانه به سوييس است! و غارت جهان سوم را نيز نبايد از ياد برد!
علي
Romania
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
يادمه يه زماني كشور ما هم قرار بود مثل سوئيس شود اما نگذاشتند .
ناشناس
Romania
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
بابا چقدر اهانت؟؟؟؟ به این مردم بی زبان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کمی کمتر دزدی کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تفاوت ما با هر کشور دیگری قانون مداری و انسانیت است که ما هزار ماشاءاله آخرشیم؟؟؟؟؟؟انگاری کل دزدان دریایی، زمینی و هوایی توی این مملکت خیمه زدند. کی این وضعیت تموم می شه هیچ کس نمی دونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سینا
Netherlands
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
مردم ایران یکی از بهترین و نجیب ترین ملت های دنیا هستند
آخه این چه قیاسی که انجام میدید درست مثل وقتی که میخاین قیمت بنزین رو مقایسه کنید با کشورهای اروپای مقایسه میکنید اما درآمد رو با اونجا مقایسه نمیکنید
من تو نروژ زندگی میکنم اینجا بهداشت مجانی هزینه دندانپزشکی تا ۲۵ سالگی مجانی دانشگاه مجانی در حین تحصیل حقوق میگیرد که دغدغه ای نداشته باشید اگر بیکار بشید حقوق بیکاری میگیرد و کلی مزایا دیگه . در ضمن همین مردم کوچکترین حقی ازشون ضایع بشه پوست از سر مسئول مربوطه برمی دارن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
موقعيت هم مهمه سويس وسط اروپاست كسي بهش كاري نداره جمعيتش هم اندازه تهران يست مقايسش با ايران درست نيست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
این مقایسه ای که جناب کارشناس انجام داده واقعا یک مغالطه بزرگ است ... مقایسه ای که بدون توجه به جوانب گوناگون و تفاوت ها و شرایط مختلفی که بین این دو کشور وجود دارد، انجام شود واقعا بی مختوا و بی ارزشه.
همت
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
يعني شعور چقدر بالاست كه مياد مردم ايران رو كه بدبخت ترين مردم جهان هستن رو با مرفه ترين مردم جهان كه داراي كشوري از نظر امنيت و اسايش بالاي جهاني هستش مقايسه ميكنه!!!!!!
يادتون رفته كه مردم ما همون مردمين كه بخاطر اينكه پول نفت بياد سر سفرشونو به احمدي نژاد راي دادن و حالا همونا دارن به احمدي نجاتشون فحش ميدن و سنگ روحانيو به سينه ميزنن
ما همچين ملتي هستيم
خخخخخخخخخخخخخخ
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
سرمایه اجتماعی پایین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
سوئیس!!!!!!!!!!!!!
ایران ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فرارویک بیت شعرگذاشتم برای این مطلب بلاگفا بلعیدش پس مقایسه نکنیم.
عباس اریان
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
در سال 58 بنده راننده تاکسی بودم فلکه سوم تهران پارس مسافر پیاده میکردم دیدم مردم صف استاده اند پرسیدم برای چی وایستاده اند گفتند برای زمین ثبت نام میکنند چون مسافرانم همه پیاده شده بودند من هم در صف ایستادم نفر چهلم شدم بعدا گفتند هرکس بخواهد برود به زادگاهش هم زمین میدهیم هم وام ساخت ان زمان بنیاد مسکن به کاخ مرمر تغییر مکان داده بود وبرای پیگیری نتیجه باید به انجا مراجعه میکردیم مراجعه کردم پرونده ام را دادند دستم و مرا به شهری مایل بودم فرستادند ودر ان شهر هم کفتند تا یکی دوماه دیگر خانه را می سازیم و تحویل می دهیم در ان زمان با فروش ملک ارثی توانستم خانه ای در حومه کرج بخرم نامه از بنیاد مسکن ان شهر دریافت کردم که نوشته بود خانه درخواستی ما اماده تحویل است سه نوبت نامه امد به ان بنیاد مسکن ان شهر ماجعه کرد م و گفتم که این خانه را به متغاضی دیگری بدهند کارمند مربوطه ناراحت شد که اگر نیازی نداشتی چرا ثبت نام کردی به ان مسئول جوان یاداورشدم که حضرت امام فرموده بودند کسانی که ازخود خانه دارند از بنیاد مسکن خانه نگیرند لذا منهم انصاف دادم الان ان خانه بیش از صدوپنجاه ملیون ارزش دارد والان که در این سن و سال از کار افتاده وحدود پنج سال است که بیکار هستم ونیاز به کمک دارم کسی به فریادم نمرسد در همین زمان حال اگر ماهی سه هزار تومان هم به من یارانه اضافه کنند حتما میگیرم و دعایش هم میکنم چون واقعا شرمنده اهل و عیال شده ام
Hamid
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
دولت سوئیس در آمدش فقط از مالیات تامین میشود. حال اگر مردم بااین تصمیم مخالفت کرده اند دلیلش این نیست که آنها انسانهای خوبی هستند علت آن فقط این است که آنها می دانند ماایات آنها بشدت بالا خواهد رفت.
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
فرقش اینه که
در ایران به اسم دادن یارانه به مردم گوشت کیلویی 3500 تومان شده 35000 تومان 1000درصد افزایش
فیش گاز 5000 تومانی شده 150000 تومان 3000درصد افزایش
بنزین 100 تومانی 80 درصد تولید داخل شده 1000 تومان با 1000 درصد افزایش
دکتر 2500 تومانی شده 100000 تومان 4000 درصد افزایش
فیش آب 2500 تومانی شده 50000 تومان 2000 دصد افزایش
درآمد دولت از محل مالیات با 10000 دصد افزایش با انواع تعرفه ها مالیات ارزش افزوده مالیات مشاغل و غیره
و درآمد سرشار نفت که درآمد حتی 10میلیردی آن چون خالص است مساوی در آمد خالص صادرات ترکیه با 150 میلیارد دلار صادرات میشود
ولی همه این فشارها را وارد شده حالا به این فکر افتادند مبلغ ناچیز پرداختی را هم قطع کنند
در سویس اگر 3 درصد چیزی گران شود همه میریزن خیابون ایجا رو کسی با اونجا مقایسه کنه معلومه خیلی بیسواده یا خودش رو به خنگی زده یا مردم رو خنگ فرض کرده
دولت قبل با این درآمدهای سرشار داخلی خزانه رو تحویل داده حالا دولت جدید گریه زاری می کنه و مردم رو بیسواد فرض کرده
چویل
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
یارانه که جای خود را دارد این ملت در کودتای 28مرداد که دولت مصدق را با کودتای از بین بردندفکر میکنید چه به مردم دادند به هرکدام از انها فقط یک تومان که معادل 10ریال که البته در زمان خودش پول کمی نبود هرکس که شعار میداد مرگ بر مصدق شب قبلش 10ریال را گرفته بود ودر جیبش بود ان هم از دست کودتا چیان امریکایی که بودجه این را هم از طرف دولت امریکا پرداخت میکردند شعبان بیمخ میشود شعبان تاجبخش ولی این مردم هم با شعار پوپولیستی مسحور شدند دیگر عادت کردیم به بینظمی های اقتصادی ورشد بادکنکی مسولین که سوزنی امکان دارد انهارا بترکاند
ناشناس
United Kingdom
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
کارشناسی که از واقعیت های جامعه خبر نداره نباید نظراتش منتشر بشه
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
مردم ایران معتقدند که اگر پول یارانه را نگیرند مسئولین آنرا اختلاس کرده و هاپولی می کنند .
سوسان
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
وقتی مطمئن هستی بعد از بازنشستگی ماهی 30 میلیون تومان درآمد داری قید این چند سال رو میزنی وقتی مطمئن هستی میری دکتر یک ریال خرج نمیکنی وقتی مطمئن هستی تو بیماری سخت یک پاپاسی خرج نمیکنی و...قید این یارانه رو میزنی یک مثل تورکی میگه گربه موش رو برای احسان دادن نمیگیره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
چه ربطی داشت خیلی قشنگ داری اهداف سیاسیت رو دنبال میکنی ای کلک
مجله فرارو