bato-adv
کد خبر: ۲۶۴۱۹۸
عباس عبدی در گفتگو با فرارو تحلیل کرد

چرا اصولگرایان باختند؟

«اینکه بیش از دو سوم مجلس نهم و موجود (که همه اذعان دارند اصولگرا است) رای نیاورده است چطور می توان تفسیر به پیروزی اصولگرایان در انتخابات کرد؟! کجای دنیا 80 درصد یک مجلس که تماما از یک جریان سیاسی است رای نمی‌آورد و باز هم آن جریان را در انتخابات جدید پیروز شده تلقی می‌کنند؟! لذا این فرایند در یک جایی معیوب است و این بلاهت است که یک رسانه ای تیتر می زند اصولگرایان حائز اکثریت آرا شدند. و این بدتر از شکست است.»
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴
چرا اصولگرایان باختند؟
فرارو- «اینکه بیش از دو سوم مجلس نهم و موجود (که همه اذعان دارند اصولگرا است) رای نیاورده است چطور می توان تفسیر به پیروزی اصولگرایان در انتخابات کرد؟! کجای دنیا 80 درصد یک مجلس که تماما از یک جریان سیاسی است رای نمی‌آورد و باز هم آن جریان را در انتخابات جدید پیروز شده تلقی می‌کنند؟! لذا این فرایند در یک جایی معیوب است و این بلاهت است که یک رسانه ای تیتر می زند که اصولگرایان حائز اکثریت آرا شدند. و این بدتر از شکست است.»

عباس عبدی تحلیل گر مسائل سیاسی و فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با فرارو گفت: « یکی از مهمترین علل شکست اصولگرایان وحدت آنها بود؛ چون اصولگرایان به مقوله وحدت خیلی صوری نگاه می کنند و معتقدند اگر در انتخابات 92 شکست خوردند به این دلیل بود که به وحدت نرسیدند.»

چرا اصولگرایان باختند؟
وی ادامه داد: «بنده از قبل انتخابات نوشته بودم که این وحدت به ضرر اصولگرایان تمام خواهد شد چون آنها به این دلیل دنبال وحدت بودند که اصلاح طلبان را رقیب خطرناک خود می دیدند و لذا وحدت آنها صوری بود و گر نه ارائه صرفاً یک لیست با این همه افراد متضاد که وحدت محسوب نمی شود؛ بلکه وحدت باید در عمل باشد و بازتاب آن در لیست دیده شود.»

وی افزود: «من نمی دانم مثلا آقای آل اسحاق چگونه می تواند در کنار جبهه پایداری قرار بگیرد؟ در لیست اصولگرایان برخی مخالفین برجام در کنار موافقین آن و برخی مخالفین سیاست های دولت در کنار موافقین آن قرار گرفته و اسم آن را وحدت گذاشته بودند؛ در حالی که وحدت بین اینها ناشدنی است.»

این تحلیل گر مسائل سیاسی تصریح کرد: «مشکل اصلی وحدت در میان اصولگرایان برداشت آقای حداد عادل بود که فکر می کرد می تواند با یک لیست، مشکل را حل کند.»

عبدی با بیان اینکه بهترین کار این بود که اصولگرایان با دو یا سه لیست وارد انتخابات می شدند تا هر لیست بازتاب بخشی از ماهیت آنها باشد و فضا را دو قطبی نکند، گفت: «البته اگر اصولگرایان با دو یا سه لیست می آمدند، احتمالا در این طرف هم دو یا سه لیست شکل می گرفت؛ اما وقتی اصولگرایان با یک لیست آمدند، اصلاح‌طلبان هم یک لیستی شدند.»

این تحلیل گر مسائل سیاسی در بیان علت دوم شکست اصولگرایان گفت: «دلیل دوم کارهای عجیب و غریبی بود که اصولگرایان در بازه تبلیغات انجام دادند که نمونه بارز آن نشست و برخاست با کلاه مخملی ها بود که به نظر من چنین کاری به معنای پذیرش شکست در درون خود، از قبل از برگزاری انتخابات است.»

وی ادامه داد: «به نظر من هضم یک کله پاچه برای یک کودک دو روزه راحت تر از این است که رئیس فرهنگستان یک کشور با کلاه مخملی ها همایش برگزار کند؛ چراکه این اقدام اصلا قابل درک نیست و نشان دهنده این است که اصولگرایان قبل از روز انتخابات نتیجه را باخته بودند.»

وی افزود: «اشتباه دیگر اصولگرایان انگلیسی نامیدن لیست رقیب بود که یک اشتباه فاحش بود که فقط از سوی افراد کوته بین برمی آید. من اصلا درک نمی کنم که اصولگرایان چرا باید اینکار را می کردند؟ مگر انگلیس چکاره است که بخواهد به انتخابات ایران خط بدهد؟»

وی ادامه داد: «متاسفانه این ذهنیت غلط در اصولگرایان وجود دارد که معتقدند برخی در داخل کشور هستند که از خارج خط می گیرند و از بس این موضوع را تکرار کردند در دام این اشتباه فاحش افتادند.»

وی افزود: «اگر بخشی از اصولگرایان به این موضوع باور دارند ناشی از عدم اعتماد آنان به جامعه است و بخشی دیگر از بس این موضوع نادرست را تکرار کردند خود نیز آن را باور کردند. اما بیان این موضوع چه از روی باور و چه تاکتیکی، باعث عصبانیت مردم شد و اگر این کار را نمی کردند این واکنش را در مردم ایجاد نمی کردند.»

عبدی در بیان دیگر علت شکست اصولگرایان گفت: «لیدری و راهبری لیست اصولگرایان جبهه پایداری بود و اصولگرایان در این انتخابات چوپ جبهه پایداری و طرفداران احمدی نژاد را خوردند.»

وی ادامه داد: «به نظر من مردم با اصولگرایان واقعی دشمنی ندارند و افرادی مانند آل اسحاق فرد محترمی‌ است، یا علی رغم اختلاف نظری که با احمد توکلی دارم ایشان انسان خوبی است؛ یا خانم دستجردی فرد محترمی است اما این افراد وقتی کنار جبهه پایداری و احمدی نژادیها قرار گرفتند به دلیل حساسیت مردم نسبت به گذشته این گروه یکجا آنها را رد کردند.»

وی افزود: «لذا وقتی دو قطبی در انتخابات شکل گرفت این دو قطبی بیشتر علیه اصولگرایان بود تا اینکه بخواهد به نفع اصلاح طلبان باشد. چون مردم نامزدهای اصلاح طلبان را نمی شناختند و رای به آنها در واقع نه به اصولگرایان بود.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: «این موضوع در انتخابات خبرگان هم به شکل دیگری رخ داد چون بخشی از اصولگرایان اساسا انتخابات و رای مردم را قبول ندارند اما چون فکر می کنند برنده می شوند در انتخابات شرکت می کنند. مثلا آقای مصباح یزدی به لحاظ نظری رای مردم را قبول ندارد اما به لحاظ عملی می آید و می گوید تبلیغات هم نمی کنم؛ اما سوال این است که با این تفکر اساسا چرا در انتخابات شرکت می کنید؟»

چرا اصلاح‌طلبان بردند؟
عبدی در پاسخ به این سوال که علت پیروزی اصلاح طلبان در این انتخابات چه بود؟، گفت: «اصلاح طلبان با درسی که از گذشته گرفتند تقریبا بی نقص عمل کردند. در درجه اول آقای خاتمی خیلی خوب برخورد کرد و بعد تمام نیروهایی که لیست دادند به دلیل تحت فشار قرار داشتن خیلی خوب لیست را بستند و حتی چند نفر از اصولگرایان را هم در لیست قرار دادند.»

وی ادامه داد: «اصلاح طلبان همچنین تبلیغات خیلی ساده و بی آلایشی داشتند و شعارهای دهن پرکن هم ندادند. با این حال این رای فقط رای ایجابی به اصلاح طلبان نبود و آنها چون خوب کار کردند توانستند رای منفی بالقوه موجود علیه اصولگرایان را زنده کنند و لذا بخشی از آرای اصلاح طلبان ناشی از رای سلبی به اصولگرایان بود.»

اصولگرایان چه باید بکنند؟
وی افزود: «با این نتیجه اصولگرایان باید تغییری در وضعیت خود بدهند، و به این پرسش پاسخ دهند که چرا این همه حساسیت منفی در مردم نسبت به آنها وجود دارد. به نظر من اصولگرایان سنتی باید راه خود را از احمدی نژادیها و پایداری جدا کنند اما چون آنها گمان دارند که نمی توانند با اصلاح طلبان رقابت کنند به اشتباه به پایداری ها نزدیک می شوند و قربانی این گروه می‌گردند.»

عبدی در پاسخ به این سوال که آیا شکست کامل نامزدهای اصولگرا در تهران می تواند برای آنها در مجلس ایجاد مشکل کند؟، گفت: «یکی از مشکلات این است که اصولگرایان نیروهای کیفی خود را در مجلس از دست دادند و چون نمایندگان شهرستان ها مدام باید در سفر به شهرستان باشند کمتر در مجلس نقش ملی خواهند داشت و اساسا نمایندگان تهران هم حرفه ای تر هستند.»

وی ادامه داد: «لذا باید گفت «سر» نیروهای اصولگرا دیگر در مجلس وجود ندارد و از این بابت واقعا حیف شد که افرادی مانند توکلی و ابوترابی فرد که می توانستند در مجلس حضور داشته و مفید باشند در این فضای نفرت از تندروهای اصولگرا از بین می روند و چاره ای ندارند و باید در بیرون مجلس فعالیت کنند. البته من با این ساختار انتخابات که یک گروه بتواند همه نامزدهایش در مجلس برنده شود مخالفم و باید به سمت انتخابات سهمیه‌ای رفت ولی قانون اساسی یا تفسیر از آن باید راه را باز کند.»

در کل کشور چه جریانی برد، چه جریانی باخت؟
عبدی درباره نتیجه انتخابات مجلس دهم در سراسر کشور گفت: «اولا اینکه برخی رسانه های اصولگرا عنوان می کنند 60 درصد راه یافتگان به مجلس اصولگرا هستند امری مطابق با واقع نیست. بخشی از این افراد چون می خواهند در مجلس حضور داشته باشند در ده سال گذشته خود را با معیارهای شورای نگهبان تطبیق داده و گرنه ممکن است از اصلاح طلبان هم اصلاح طلب تر باشند.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر نیروهای رده یک و دو اصلاح طلبان ردصلاحیت شده بودند و نتیجه بدست آمده به معنای این نیست که اصلاح طلبان ضعیف هستند.»

وی افزود: «اینکه بیش از دو سوم مجلس نهم و موجود (که همه اذعان دارند اصولگرا است) رای نیاورده است چطور می توان تفسیر به پیروزی اصولگرایان در انتخابات کرد؟! کجای دنیا 80 درصد یک مجلس که تماما از یک جریان سیاسی است رای نمی‌آورد و باز هم آن جریان را در انتخابات جدید پیروز شده تلقی می‌کنند؟! لذا این فرایند در یک جایی معیوب است و این بلاهت است که یک رسانه ای تیتر می زند اصولگرایان حائز اکثریت آرا شدند. و این بدتر از شکست است.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره آرایش سیاسی مجلس دهم گفت: «در این باره قطعی نمی شود نظر داد چون ترکیب سیاسی مجلس تا حدود زیادی تحت تاثیر «فضا» است. به طور مثال همین مجلس تا وقتی احمدی نژاد در قدرت بود، طرفدار احمدی نژاد بود و وقتی روحانی آمد تا حدودی طرفدار روحانی شد. لذا «فضا» تاثیرگذار است و این «فضا» در انتخابات تهران معنا پیدا می کند.»

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
هم وطن. برد و باخت مهم نیست زنده باد ایران و هر ایرانی وطن پرستی که منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح می دهد و برای پیشرفت و توسعه این کشور تلاش می کند خواه اصلاح طلب باشد یا اصول گرا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
واقعا افرادي مثل وحيد دستگردي- يحيي آل اسحاق- ابوترابي فرد اينها افراد محترم و حتي مفيدتر از بعضي از ليست اصلاح طلبان هستند. ولي متاسفانه خودشون با دست مبارک، خودشون رو محروم کردند.
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
عاشق قسمت کلاه مخملی ها هستم :دی
فوق العاده بود
کلانی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
تحلیل آقای عبدی بسیار جالب بود و کمتر کسی اونرو دقیق خونده. کامنتاهم بیشتر شبیه کامنتای طرفدارای قرمز و آبیه. نه مردم به برخی از اسمهای بزرگ پیام بسیار بسیار بزرگی داره.
الم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
در مشهد اصولگرایان به مجلس راه یافتند
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۲۸
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
آقای عبدی! نتیجه را کرسی های مجلس تعیین می کنند نه تحلیل های جانبدارانه ی شما. اصلاحطلبان همیشه بعد از انتخابات دنبال بهانه جویی و ارائۀ تحلیل های وارونه و آسمان ریسمان بافتن هستند که بگویند مردم طرف ما هستند اما همیشه در نهایت عقب می مانند!! ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
آره بابا این جماعت که هیچ وقت حرف حق رو قبول نمی کنن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
هنوز این مردم را نشناختی. تیم دسته سوم اصلاح طلبان تیم دسته اولی اصولگرایان را 30 به هیچ شکست داد. تحلیل هم نیازی نیست که خودت را خسته کنی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
وقتی هم نوا با دشمنان مردم را از واصطلاح غلط "تندروی دینی" می ترسانید همین می شود!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
یعنی میخوام ببینم اصلاحطلبا بعد از انتخابات حرفی جز "اما" و "اگر" و "شاید" و "به نظر می رسد" و "اگر چنان بشود" و "شاید فلان بشود" و "در واقع اینطور است که" و ... دارند یا نه؟!! آقاجان، امار کاملا روشنه! ببینید لطفا!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اکثریت نسبی، متعلق به لیست های مورد حمایت آقای هاشمی (ائتلاف اصلاح طلبان) است البته در تهران و برخی شهر ها اون هم بیشتر به خاطر بهبود شرایط اقتصادی و آزادی های بیشتر (تساهل دینی)؛
اما حدود 50 درصد رای دهندگان هم هستند که موافق شما نیستند اونا رو هم خوبه در نظر بگیرید!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
دقیقا!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
این جماعت اصلاحطلب که بعد از این نتیجۀ واضح اینقدر حاشا میکنند وای به حال وقتی که واقعا پیروز بشن!!!!!! خدا به داد اون موقع برسه!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
مجلس تا حد زیادی دست اصولگراهاست.
اصولگرا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
من بعنوان یک شهروند تهرانی از اینکه رایم باعث خوشحالی دشمنان انگلیسی و وهابی و داعشی نشد خدا را شاکرم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اگر باور ندارید که اصولگراها پیروز شده اند لااقل قبول کنید که نباختند! در شرایط امروزی این امار برای اصولگرایان برد محسوب میشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اصولگرایی نباخت اما متوجه خطر شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
آقای عبدی با حرفا انگار داره دل خودشو خنک میکنه. اصلا حرفاشون مطابق واقعیت جامعه نیست.
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
قای عبدی اشتباه می کنید تمام اصولگرایان مخالف احمدی نژاد در لیست بودند برای همین رای نیاوردند
ایرانی 69
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
فرارو جان شما در حدی نیستید که به ما اصوالگراها بگی چه بکنیم چه نکنیم .
همین حالا شم با تهران تو کل ایران از ما 32 کرسی کمتر دارید.
تا الان 137 به 105 هستیم (با احتساب تهران)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
دوست عزیز خوش باش با اکثریت تان.
امیدوارم کسانی که به مجلس وارد می شوند فقط و فقط یک چیز را مدنظر قرار دهند:
منافع ملی ایران و عزت ایرانیان!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
بعضی از حوزه ها اصلا نامزد اصلاح طلب نداشت...
شورای نگهبان لطف کردن همه رو قلع و قمع کردند...
تازه این لیست امیدمون وای ااگه لیست بزرگالامون رو میفرستادیم !!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
برو از اون اسمت خجالت بکش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
از یک سایت اصلاحطلب، تحلیل شکست اصولگراها را باور نکنید! به هر حال باید از این حرفا بزنن!!! باز هم نتیجه ای که از صندوقها بیرون می آید تعیین کننده است نه این جور موضع گیری های پسا انتخاباتی.
ایرانی 69
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
ناشناس 15.22 مشکلت با اسم من چیه
ایرانی ام و متولد 1369
شما برو از طرز فکرت خحالت بکش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اره خوب بایدم به اینگونه رای گرفتن از برخی از هموطنانی که متاسفانه در شهرستانها و دهات در ازای چلوکباب و جوجه کباب و یه گونی سیب زمینی و... انجام میدید افتخار هم بکنید!!!! یادتون باشه از حضور بسیاری افراد از جبهه اصلاحات در مرحله تایید صلاحیت با ناجوانمردی تمام ممانعت به عمل آمد!با دست بسته این نتیجه رقم خورد !!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اصول گرها باخت رو باور ندارند!
دقیقا بعد از انتخاب روحانی هم همین حرفا رو میزدند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
من به عنوان اصولگرا هنوز باختی ندیدم. اصلا چرا دم از باور میزنید؟ نتیجه معلومه. باور نیاز نداره! این امثال آقای عبدی ها هستند که میخواهند بباورانند!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اصولگراها اگر واقعیت را می دیدند که حال و روزشان اینطوری نبود . علی رغم ردصلاحیتهای گسترده اینچنین سرانشان ناک اوت شدند . خداوند هدایتشان کند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اصول گرایان باختند؟!!! پس ببخشید میشه بگید اصلاحطلبان چی شدند؟!!! اصلاحطلبان هم در اراء باختند و هم در مرام و وجدان! واقعا رأیی که پشت آن لبخند آشکار انگلیس باشد چقدر پیروزمندانه است!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اولا اینکه اکثریت افرادشاخص اصلاح طلب بصورت قانونی حذف شدند.
دوما اینکه با وجود همه مشکلات اصلاح طلبان در میدان ماندند و مردم را فراخواندند. مردم هم لبیک گفتند.
سوما اینکه دنبال برد و باخت نباشید. زنده باد ایران. زنده باد شما. زنده باد همه افرادی که دلشان برای ایران می سوزد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اوهام، کی می خواهید از این توهم بیرون بیائید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اصولگرا ها نباختند بلکه منهدم شدند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اصولگرایان به هر حال نمایندگان بیشتر را روانه مجلس کردند و راضی هستند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اصولگراها که نمیبازن. فقط از حالت برنده به یک حالت برنده دیگه تغییر موضع میدن

داداش خودتونو چی فرض کردین یعنی مثلا سوپر من شدین؟ عزیز سرلیست اصولگراها از نفر سی ام لیست اصلاح طلبها هم شکست خورد تو تهران دنبال چی میگردی؟!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
ببخشید که ما نیمدونستیم اصولگرایان جام اخلاق رو بردند؟؟!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
هرچند اصولگراها پیروز مطلق نشدند اما به هر حال شکست هم نخوردند. انصاف هم خوب چیزیه!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
چطور شکست نخوردن؟کله گندهاشون ته جدولن دیگه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
تیتیری که انتخاب شده خودش نشان از این دارد که میخواهید شکست دوبارۀ خودتان را با مدد هجمه های رسانه ای جبران کنید. اصولگراها پیروز قطعی شده اند و مجلس در دست ان هاست.
ایرانی 69
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
جوگیرباز یدر آوردن اینا
وگرنه تا الان 137 تا کرسی باماست تازه بدونه دور دومی ها و اصلاح طلبان و اعتدالیون 105 تا کرسی دارن
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
باشه شما خوبی
بعد از انتخاب روحانی ، کیهان تیتر زد که روحانی اصولگراست
یادتون رفته گویا
اصلا شما خوبی و شما امام رو از فرودگاه اوردی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
روحانی اصلاحطلب نیست. الان هم همینو میگیم. اصلاحطلبان به روحانی امید بسته اند اما هنوز حاجت روا نشده اند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اصولگرایان باختند چون اتمسفر انتخابات امسال متناسب با آنان نبود. اصولگرایان امسال هر کاری می کردند می باختند و در مجموع بهترین شیوه را عمل کردند. این انتخابات نشان داد که در سال 1392 هم اگر اصولگرایان وحدت می کردند و یک نفر را برای ریاست جمهوری معرفی می کردند باز هم می باختند. فعلا چند سالی دور دور اصولگرایان نخواهد بود تا وقتی که مردم این بار از اصلاح طلبان خسته و ناامید شوند و به اصول گرایان اقبال نشان دهند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اصولگرایان با این روش و بی اهمیت بودنشان نسبت به منافع کشور برای همیشه از صحنه سیاسی ایران حذف خواهند شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اصلاحات و اعتدال به قدر کافی تجربه کسب کردن دیگه هیچ وقت اصول گرا نخواهیم داشت در راس قدرت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
نه خیر!
مردم می خواهند ببینند کاری که انقلابی تر ها برای اقتصاد کشور نتوانستند بکنند شما با رابطه بهتر با غرب و آمریکا می توانید بکنید یا نه؟!
پوریا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
آره مردم محققن همه ایرانم موش آزمایشگاهی!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
به نظر اگر قرار باشه باخت اصلاحطلبان تحلیل بشه خیلی بیشتر از این ها حرف برای گفتن هست. جالبه که اصلاحطلبان از تمام ایران فقط به تهران نظر دارند چون نفعشان در همین است!!!! باز هم توهم خود پیروز بینی!! باز هم توهم خود بیشمار بینی!!! کی میخواهید کمی اگاهانه به اطرافتان نگاه کنید؟ بگذریم از اینکه طبق میل دشمنان این کشور عمل کردید و برای آن خوشحال هم هستید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اگر کمی اصاف داشتی اینقدر به خودت عذاب نمی دادی. 90 درصد کاندیداهای اصلاح طلبان رد صلاحیت شدند، در حقیقت با تیم رده سومی خود مثل یک لشکر شکست خورده آمدند و لشکر تا دندان مسلح اصولگرایان را شکست دادند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
ناشناس 15:17 ، این حرف از آن استدلال های عجیب و غریب است! مردم هرکدام که رای دادند به لیست طیف فکری خود رای داده اند. بالاخره اصلاحطلب ها که به اصولگراها رای نداده اند که این حرف را میزنید. لیست اصلاحطلب ها هرقدری هم که دسته چندمی بوده باشد باز هم اصلاحاتی ها به همان ها رای داده اند و اگر بجای ان ها افراد قویتری هم بودند باز هم اصولگراها به ایشان رای نمی دادند که رایشان اضافه شود! نقشه اراء تقریبا همینی هست که الان میبینید.
ناشناس
Russian Federation
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
مردم خواهان مبارزه واقعی با فسادند اصولگرایان جیب خود را زیادی پر کرده بودند و اینهمه فقر و بیکاری زاییدند .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
برادر جان. واقعیت این است که اصولگراها در کشور اقبال بیشتری دارند. این حرف ها دیگر توجیه است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
ای کاش به واقعیت توجه می شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
بزک نیت بهار میاد کمبوزه با خیار میاد
سید یحیی اطحی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
جناب عبدی امیدوارم به هوش و کیاست جناب هاشمی ایمان اورده باشید و دیگر گل بخودی نزنید این شما و جناب گنجی و امثالهم بود که با تخریب هاشمی در دوران اصلاحات برخلاف منش و رسم خاتمی ما را به قهقهرا بردید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
این طوری هم نمیشه گفت که باختند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
نتیجه امیدوار کننده است اما هنوز هم اصولگراها غلبه دارن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اقای عبدی این انتخابات نشان داد که امید چندانی به انتخاب دوباره روحانی نیست! این که تهران بر اثر عواملی انتخاب متفاوتی دارد دلیل نمیشه که در کل کشور هم همین نگاه حاکم باشه. اگر این انتخابات ریاست جمهوری بود و فقط قرار بود یک نفر انتخاب بشه که کار تمام بود!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
وقتی آقای عبدی بخواهد تحلیل بدهد مگر انتظاری جز این هم هست؟!!! لطفا واقعگرایانه تحلیل کنید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
خیلی ساده، چونکه مردمی نیستند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
منظورتون اینه که تهرانی نیستند؟!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
یه جوری میگه مردمی! انگار 99 درصد در تهران رای آوردند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
متاسفانه مردم از دولت تدبیر و امید راضی نیستند. تهران هم به دلیل خاصی رایش متفاوته. من خودم تهرانی ام میدونم که تهرانیا چشونه!! با این حساب باید منتظر دولت اصولگرا هم باشیم.
ناشناس
United States
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
دشمنی را کنار بگذارید. حقیقت این است که با تمام رد صلاحیتها و تبلیغات منفی اصلاح طلبان ثابت کردند حذف شدنی نیستند و مردم نشان دادند با تمامیت خواهی و انحصار طلبی مخالفند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
رای تهران تعیین کننده است و پیروزی اصلاح طلبان خیلی پر معناست انشا الله مقامات این رای را درک کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
از طرف خودت صحبت بفرما. نتایج انتخابات چیز دیگری داره میگه اونقدر هم واضحه که تحلیلهای عجیب شما و همکیشان ارزشیتون نتونه خدشه ای بهش وارد کنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اگر اصلاحطلبان میخواهند که باور کنند پیروزند بحث دیگری است اما با نتیجه ای که بدست امد در دوران روحانی مچکریم مردم در نهایت به اصولگرایی رای دادند. این یعنی خداحافظ دولت تدبیر!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
بدون احزاب واقعی مملکت نهیتا روی خوش نخواهد دید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
شما مردم تهران رو ملاک قرار دادی و داری از همه مردم خرج میکنی. مردم از اصولگراها نفرت دارن؟!!! پس چرا بیشتر از هم رای آوردن؟!!
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
تعدادشون خیلی بیشتر بود
12 سال مجلس دستشون بود پس 12 سال هم کلی رابطه داشتند
بزار بهتر بگم
اصلاح طلبا 7 نفره تو زمین حریف بردند بازی رو (زمین حریف به خاطر سابقه - 7 نفره به خاطر رد صلاحیتی خیلی مهره های بزرگ مثل یادگار امام )
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
با این حسابی که من دیدم اگر احمدی نژاد بیاد دوباره رئیس جمهوره.
ناشناس
Germany
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اصولگرایان در تهران و شهرهای بزرگ باختند ولی در مورد شهرهای کوچک نمیتوان با قطعیت گفت . چون قبیله گری در شهرهای کوچک در نتایج تعیین کننده تر هستند تا گرایش های سیاسی و البته شاید تحلیل های مردمان شهرهای کوچک بیشتر محلی هست . همشهری های من بخاطر گاز کشی در روستاهای غرب گیلان به نامزد اصولگرای دوره ی قبل رای دادند و گازکشی منازلشون را به حساب نماینده دوره قبل گذاشتن.
آنچه مسلم هست 80 درصد اصولگرایان دوره قبل از نظر مردم مردود شدند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
آقای عبدی واقعا فکر میکنید مردم تهران به خاطر این حرفا این رای رو دادن؟ اصلا موضوع تهران چیز دیگری است. تا وقتی متوجه حقیقت نباشیم هر روز غافلگیر میشویم و باید تحلیل های موافق باد بزنیم!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
جریان اصولگرا باز هم برنده شد.
ناشناس
Romania
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اصولگراها نه تنها باختند بلکه تمام شد اصولگرایی
دلشون به نماینده هایی که با 20 یا 30 هزار رای انتخاب شدن خوشه
رئیس مجلس نشون میده چه اتفاقی افتاده که هنوز نفهمیدن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
آره بابا شما خوبید!
دیگه بیشتر از این هم میشه واقعیت را ماستمالی کرد؟
اصولگراها بعد از همۀ این حرف و حدیث هایی که ایراد فرمودید باز هم بیشتر از بقیه وارد مجلس شدند! چرا میخواهید الکی دلخوشی بدهید؟
ناشناس
Romania
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اصولگراها نه تنها باختند بلکه تمام شد اصولگرایی
دلشون به نماینده هایی که با 20 یا 30 هزار رای انتخاب شدن خوشه
رئیس مجلس نشون میده چه اتفاقی افتاده که هنوز نفهمیدن
تهرانیها
Moldova, Republic of
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ کند گه دانه
ناشناس
Romania
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اصولگراها نه تنها باختند بلکه تمام شد اصولگرایی
دلشون به نماینده هایی که با 20 یا 30 هزار رای انتخاب شدن خوشه
رئیس مجلس نشون میده چه اتفاقی افتاده که هنوز نفهمیدن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اقای عبدی هنوز دوهفته از حمله جنابعالی به اقای هاشمی به خاطر ارائه لیست خبرگان نمی گذرد واگر ان لیت نبود امروز امثال مصباح ویزدی انتخاب شده بودند
ناشناس
Romania
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اصولگراها نه تنها باختند بلکه تمام شد اصولگرایی
دلشون به نماینده هایی که با 20 یا 30 هزار رای انتخاب شدن خوشه
رئیس مجلس نشون میده چه اتفاقی افتاده که هنوز نفهمیدن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
در تهران رای مردم حداکثر 40 به 60 به نفع اصلاح طلبان است همین!
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
نمیدونم کی این نظر رو دادی دوست عزیز
ولی در تهران هر سی نماینده لیست امید با داشتن یک چهارم آرا به صورت مستقیم و بدون رفتن به دور دوم وارد مجلس شدند
و البته 15-16 نفر از خبرگان - این وسط فقط مشخص نیست که آقای جنتی باشند یا خیر که انشاالله ایشون هم رای نمیاورند
15:30
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
همینه دیگه معنی برد و باخت انتخابات رو نمی فهمی!
کل لیست اصلاح طلبان که رفت مجلس چند درصد رای دهنده ها بود؟!
لیست اصولگرا ها که نرفت چند درصد؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
این انتخاباتی که من دیدم یعنی زنگ خطر برای دولت امید. آقای روحانی اولین رئیس جمهور 4 ساله نشی!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
شما ناراحت نباش رواحی یه دوره دیگه راحت هستش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
به نظر من نتیجه انتخابات به نفع اصلاحطلبی نیست. حالا چه خوشمان بیاید چه نیاید ... در نظر داشته باشیم که این انتخابات در زمان دولت تدبیر انجام شده و معمولا مردم در هر دوره ای طرف طیف حاکم رو میگیرن اما در این انتخابات اینطور نشد و بغیر از تهران بقیه مردم به اصولگراها روی خوش نشون دادن. این یعنی ارکان مردمی دولت چندان محکم نیست. از ما گفتن بود.
ناشناس
Romania
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اصولگراها نه تنها باختند بلکه تمام شد اصولگرایی
دلشون به نماینده هایی که با 20 یا 30 هزار رای انتخاب شدن خوشه
رئیس مجلس نشون میده چه اتفاقی افتاده که هنوز نفهمیدن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
امیدوارم آنقدر آزادی پس از بیان در مملکت ایجاد شود که آقای عبدی حرف دلش را براحتی بزند و کمتر در جاده خاکی حرکت کند
به راه بادیه
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
از متن: «هضم یک کله پاچه برای یک کودک دو روزه راحت تر از این است که رئیس فرهنگستان یک کشور با کلاه مخملی ها همایش برگزار کند»
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
پیش بینی این نتیجه سخت نبود چرا که آقای جلیلی در انتخابات 92 رای بسیار پایینی داشت و نظر مردم دوباره تکرار شد
يغما
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
تو بد ترين ترين احذاب سياسى تاريخ جهـان ، بلاشك اصول گرا هاى ايران وجود دارند ...
رو چه اصولى پايبند هـستيد آخه !
احذاب راست گراى اكثر حكومت هـا، افراط گرى هـم كه مى كنن واسه اينه كه همه ى چيزاى خوب رو بدون كم و كاستى واسه سربلندى مردم خودشون مى خوان ولى شما چى !! واقعا ما مردم هـيچ وقت متوجه نشديم شما چى واسه مردم داريد غير از نفرت و پوچى و نااميدى و سرشكستگى … البته اينو خوب مى دونيم واسه خودتون از اين نمد كلاه بسيار است ....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اصولگرا تما اقدامات وتلاش خود را انجام دادند رد صلاحیت های گسترده واحراز صلاحیت دقیقه 90 و حذف چهر ه های معروف اصلاحات . اما اصلاحات عقلانی واحد را جایگزین کردند واز نا عادلانه بودن هم نترسیدن چون خدا با آنان بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
حتی در تهران هم امار اصولگراها بالا بود و فقط به خاطر لیستی رای دادن نتونستن بالا بیان. در بقیه شهرها هم اصولگراها قدرتمند ظاهر شدند. تازه این در دوان تدبیر و امیده. احتمالا بعد از این دوره مردم بازهم تغییر عقیده میدن و به سمت اصولگرایی بر میگردن.
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
دوستان عزیز
اولا یک سوم نمایندگان در گذشته اصول گرا بودند ولی در آینده میبینید به جبهه اصلاح طلب ها میپیوندند برا یمصلحت
دوما اگر شما اصول گرایان خوشحالید ما هم خوشحالیم
اصلا فرض کنید شما بردید
من هم راستش علاقه مندم شما فکر کنید بردید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
عرفان جان. من میبینم که بردیم! حالا اگه شما میخوای فکر کنی من هم برایت خوشحال میشوم!
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
خب پس بردتونو تبریک میگگم دوست عزیز
ما حرکت میکنیم حرف نمیزنیم
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
دقیقا همان اشتباهی که در انتخابات سال 88 کردید و تهران را کل ایران حساب کردید و با ادعای تقلب مملکت را به آشوب کشیدید الان هم همان اشتباه را دارید مرتکب میشوید با این تفاوت که درآن سال ادعای تقلب کردید ولی اصولگرایان براحتی شکست را (البته فقط در تهران) قبول کرده اند و آشوب نکرده اند....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
عبدی جون برو کفتراتو بپرون....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
آقایون اصولگراها همگی سایت خبرگزاری فارس و جوان و ... ول کردن تشریف آوردن سایت فرارو، خوش اومدید چه خبرا؟؟ شما کجا اینجا کجا؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
باختند؟!!! ... فکر کنم باید برخی واژه ها رو باز تعریف کنیم!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
عزیزان با تمام کثافت کاری های اافساد طلبان این اصول گرایان هستند که اکثریت کرسی های مجلس شورا و خبرگان را بدست آوردند. می تونید به لیست منتخبین مراجعه کنید. می خواهید این رو توی کله تان فرو کنید یا از درک آن قاصرید .دیگر خود دانید. سایت فرارو این مساله را برای طرفدارانت تحلیل کن گرنه همچنان در شوک باخت خواهند ماند
چوادسکاکی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
بک سیاستمدا رمثل باهنرکه متوجه موج عظیم علیه افراطیها رادید وکاندیدانشد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
من به عنوان یک اصولگرا میگم که نظام واقعا برنده شد. چون هم طیف فکری جبهه انقلاب را روانه مجلس کرد و هم مشارکت در انتخابات را بالا برد.
امير
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
توجه آقاي عبدي را به اين تكته جلب مي كنم كه اكثر نمايندگان مجلس نهم كه به مجلس دهم راه پيدا كردند با برائت از اصولگرايي و به عنوان مستقل يا اصلاح طلب به مجلس دهم رسيدند مثل پزشكيان، مطهري، لاريجاني، نعمتي و ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
رئيس مجلس آينده هم لاريجاني است.
حميد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
من خودم به اصلاح طلبان راي دادم ولي ليستي راي ندادم بلكه افرادي مانند محجوب كه بيشتر فرصت طلب محسوب ميشه تا اصلاح طلب را حذف كردم يا خانم حسيني با 30 سال سن چه تجربه اجرايي داره تا بتونه در مجلس در موافقت يا مخالفت با طرحها و لوايح اظهار نظر كنه؟ بنابراين تعدادي از اونها رو حذف كردم و افرادي مانند آل اسحاق، ابوترابي، توكلي رو جايگزين كردم چون معتقدم مجلس اولا بايد چند صدايي باشد و در ثاني از افراد كيفي استخوان خرد كرده و باتجربه خالي نشود چون در اينصورت از آن طرف پشت بام خواهيم افتاد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
خوب اینجور که شما میگید عارف باید بشه رییس مجلس
اگه نشد، یعنی دروغ پردازی و توهم اکثریت که در اصلاح طلبان وجود داره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
آقای عبدی خواهش میکنم دیگه از دیوار هیچ کجا بالا نرو......
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
باز بعد انتخابات شد و اصلاحطلبا غریو خودپیروزمندی سر داده اند!!! جان من چقدر شماها ماهید! آخیییییییی ..... شوخی کردما!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
نتیجه یک رقابت نابرابر برای اصلاح طلبان بد نیست .ولی نظام باید یک روز برای همیشه تکلیف احزاب را مشخص کند چهار حزب شناسنامه دار درست کنند ومردم به حزب رای دهند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
آقای عبدی واقعا میتونید جواب خدا را هم همینطور بدهید؟ چرا به مردم تهمت میزنید؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اصولگرایی دیگر وجود ندارد . آنچه درآینده وجود خواهد داشت اصلاح طلب های کنونی و در مقابلشان احزاب ایران مدرن خواهند بود که تمام تفکرات ناب دنیای مدرن را درایران پیاده خواهند کرد و جامعه ای عاری از فقر و فساد را به مدد تجهیز کشور به علم و تکنولوژی روز دنیا ایجاد خواهند کرد.جریان های ایران مدرن در 20 سال آینده از ایران کشوری مترقی در کلاس جهانی همتراز با آلمان و کره وژاپن خواهند ساخت.
ناشناس
United States
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
آقای عبدی اگر کواکبیان از سمنان کاندید میشد و رای می آورد و نعمتی از اسدآباد کاندید می شد و رای می آورد آن وقت پیروزی درست بود
هاشمی حرف درستی زد روحانی 3درصد هم رای نداشت به خاطر حمایت من شد 51 درصد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
چرا نداره جون دركي از خواست مردم ندارند چون خودشان را حق ميدانند وديگران را باطل چون دگم هستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
رای آقای عارف به تنهایی به اندازه ی مجموع رای 40 نماینده ی شهرستانی هست که با تعداد رای های چند ده هزاری پیروز شدن . با این وزن بالای سیاسی امکان نداره کسی غیر از ایشون رییس مجلس آینده باشند .
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اصولگرایان باید شاکر خداوند باشند که شورای نگهبان همیشه هواشونو داشته و البته این بار خیلی خیلی بیشتر. اگر جناح اصولگرا حمایت و جانبداری‌های یک طرفه شورای نگهبان را نداشت، تا حالا چیزی از اصولگرایی باقی نمانده بود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
حکایت اصول گراها حکایت کسی که خودش و به خواب زده و هیچ جوره نمیخواد بیدار بشه
گنجی پور
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
اقای عبدی
کار برای خدا دلسردی نداره
هرکس در خط اسلام و اصول انقلاب باشه همیشه پیروزه .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
ببخشید من نمیدونم معنی اصولگرا اصلا چیست؟
اصلا غیر از مشتی شعار اینها اصولی برای خود تعریف نکرده اند.
این چه اصولی است که توکلی و کوچک زاده دور آن میتوانند جمع شوند؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
همشون کوچک زاده اند بهمین خاطر باختند
ناشناس
Moldova, Republic of
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
در سال ۹۲ و ۹۴ علت شکست اصولگرایان خود برتر بینی و انحصار طلبیشون بود و بس درود بر بانیان اصلاحت
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
آقای عبدی
پیشنهاد میکنم نگاهی به مقالات خودتان درمورد آقای هاشمی که بعد از انتخابات سال 76 نوشتید بیاندازید.
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
جناب عبدی عزیز!
رهبر این مملکت اولین نفری بود که درباره نفوذ و خط دهی انگلیسی صحبت کرد. منظورتون از کوته فکر کیه حالا؟!
بعد هم چشم بستن بر روی حقایق آشکار کوته فکریست و گرنه این کشور هنوز هم دارد تاوان حیله گری های انگلیس و آمریکا و استحاله شدن برخی مسئولینش را میدهد. اگر در داخل همه افراد سالم بودند چرا جریان 88 رخ داد؟ خوبست از فتنه خیلی نگذشته که اینطور الزایمر گرفته اید!
هرحرفی بزنید نمی توانید منکر تبلیغات و نفوذ انگلیسیها و وهابیون در انتخابات بشوید! دلیل شکست اصولگرایان ضعف خودشان است درست می فرمایید اما بنا نیست هر توهمی که در سر دارید را به ذهن مردم القا کنید. همین مردم تهران یک روز به مجلس اصولگرایی و به احمدی نژاد رای دادند و یک روز دیگر به روحانی و دردشان معیشت و رفاه است. بماند که بداخلاقیهای سیاسیون به مردم تهران هم سرایت کرده. صداقت همیشه راهگشاست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
بخشی از تحلیل آقای عبدی به نظر درست هست و آن اینکه بیشتر لیست اصلاح طلان رای مردم ناآشنا بود! اما یک تحلیلی هم در رجانیوز به قلم آقای یامین پور هست و ان هم جای تءمل دارد: پیروزی اصلاح طلبان در تهران یک برد سیاسی نیود که بیشتر یک برد فرهنگی و سبک زندگی بود... به هرحال من به مجلس متعادل از دو طیف و مستقل اعتقاد داشته و بر همین مبنا رأی دادم و به نظرم صرفنظر از نتایج تهران درکل مجلس دهم از تکیب هوبی برخوردار هست.. نکته جالب در مورد اصلاح طلبان این هست که بالاخره در هر انتخاباتی یک مسئله ای را پیدا می کنند و خود را مظلوم جلوه می دهند و دنبال مقصر می گردند..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
خبر فوری

تا اصولگرایان نخواهند لحن و بیان خود را تغییر دهند
موفقیت از آن اصلاح طلبان است.
محسن
Germany
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
عزیزان اصلاح طلب پیروزیتان مبارک، بزارید اصولگراها فکر کنند برنده شدن و در این خواب خرگوشی بمونن،این به نفع اصلاح طلبهاست، کسی که شکست رو قبول نکنه نمیتونه به جبران اشتباهات و پیروزی مجدد فکر کنه و این دقیقا به نفع ماست ، هرچی گفتن بگین آره شما خوبین
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
این جمع کثیر اصول گرا به من پاسخ بدهند که...
در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد شما جماعت کجا بودین! جایی که تورم بیداد میکرد... جایی که با حرفای مسخره خون مردم رو تو شیشه میکردن... جایی که در دوران تحریم مریض قلبی برای پیدا کردن دستگاه قلبی ساخت اسرائیل دچار مشکل میشد، شماااا جماعت کجا بودین
بنظرم اصول گراها یه شعار واقعی دارن : اینکه به هرشکل و نحوی که شده باید پای اصول مسخره شون بایستند، توی این راه هم فقط دارن تظاهر به دینداری میکنند
حداقل دستاوردی که دولت روحانی داشته، نرخ تورم پایین تر و بررررررررجام و رفع تحریم ها بوده
مجله فرارو