bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۲۹۵۱۲

نامه‌ای سرگشاده توکلی درباره مذاکرات لوزان

احمد توکلی درباره مذاکرات لوزان معتقد است: جزییات اهمیت بسیاری زیادی می یابد؛ چنان که مشاهده کردیم که برداشت وزارت خارجه آمریکا چقدر با برداشت ما متفاوت بود و به همین دلیل از نظر ملت و دولت ایران به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۶ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۴
احمد توکلی درباره مذاکرات لوزان معتقد است: جزییات اهمیت بسیاری زیادی می یابد؛ چنان که مشاهده کردیم که برداشت وزارت خارجه آمریکا چقدر با برداشت ما متفاوت بود و به همین دلیل از نظر ملت و دولت ایران به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. 
 
احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گزارشی از مذاکرات لوزان به مردم ارائه کرد که در ادامه می‌آید:
 
از اولین ساعات بامداد 12 فروردین 1394، که بیانیه لوزان را دکتر ظریف و خانم موگرینی، مشترکا ولی به دو زبان فارسی و انگلیسی اعلام کردند، دیپلماسی عمومی غرب و به ویژه آمریکا، به شکل تهاجمی متون و دعاوی متفاوتی را پیرامون نتایج مذاکرات مطرح کردند که ابهامات زیادی را برانگیخت. نوع نقد برخی منتقدان بیانیه مشترک و برخی رفتارهای مذاکره کنندگان و حامیانشان  نیز بر این شبهات افزود. آن چه در این گزارش تقدیم میشود حاصل دقت در اسناد، برخی نقدها یا حمایت های تأییدی، انتظارات برانگیخته شده و واکنش های رفتاری این ده روز است.
 
1. در باره نتایج مذاکرات لوزان متون متفاوتی منتشر شده است. به کدام متن باید استناد کرد؟ بدیهی است که بیانیه مشترکی که ظریف از طرف ایران  و موگرینی از طرف 5 + 1 رسما ارائه کردند، باید مستند واقع شود. هیچ دلیل شرعی و عقلی وجود ندارد که سخن مسئولِ مأمور از طرف نظام در مذاکره با دشمن کنار بگذاریم، و قول دشمن را مستند قرار دهیم، مگر میشود کسی که خود را پایبند به نظام بداند و قول دشمن را ترجیح دهد؟ به ویژه آن که این جا متن وزارتخارجه آمریکا نمی تواند سندیت متن موگرینی را که نماینده رسمی آمریکا و 5 کشور دیگر بود، کاهش دهد. اگر به همین نکات توجه میشد برخی انتقادات تند و بی مبنای شرعی و عقلی انجام نمیشد و مردم را ناراحت و دودل نمی کرد.
 
2. آیا تا همین جا این بیانیه مشترک برای ایران دستاوردی نداشته است؟ اگر به یاد آوریم که ما از اول چه میخواستیم و آنان چه میخواستند، پاسخ این پرسش داده می شود. ما از ابتداء می گفتیم غنی سازی و داشتن فناوری هسته ای حق ملت ایران است و به هیچ وجه از این حق صرف نظر نمیکنیم. ولی حاضریم تضمین دهیم که برنامه ما کاملا صلح آمیز است. در مقابل، آنان میخواستند که ما مطلقا از فناوری هسته ای حرف هم نزنیم و مدعی بودند که ما چون قصد بمب سازی داریم، مانند لیبی باید تمام تاسیسات را برچینیم و حتی پیچ و مهره ها را هم برای آن ها بفرستیم. و برای رسیدن به این مقصود به تحریم های به قول خودشان، فلج کننده دست یازیدند. البته تحریم هایشان ما را فلج نکرد ولی به دلیل آن که این تحریم ها را ظالمانه و موجب زیان مردم خود میدانستیم، لغو تحریم ها نیز بر خواسته های ما اضافه شد.

حال در بیانیه مشترک به صراحت می آید که:
 
" ما به این منظور در اینجا گرد هم آمدیم تا راه حل فراگیری برای برنامه هسته ای ایران بیابیم که ماهیت صرفا صلح آمیز آن باید تضمین شود. و راه حل جامعی نیز برای لغو همه تحریم ها به دست آوریم."
 
در این جملات به روشنی آنان به حق ملت ایران تمکین کرده اند. و همچنین بیانیه، از این صریح تر از حق غنی سازی و حق تحقیق و توسعه در این حوزه برای ایران یاد می کند ولی از محدودیت ها نیز سخن میگوید:
 
" همچنان که ایران برنامه هسته ای صلح آمیز خود را دنبال میکند، ظرفیت غنی سازی، سطح   غنی سازی و ذخائر ]محصول غنی شده  [برای دوره مشخصی محدود خواهد بود. ... تحقیق و توسعه ایران بر روی سانتریفیوژها مطابق قلمرو و برنامه زمان بندی  توافق شده، صورت خواهد گرفت."
 
این را مقایسه کنید با آن توقعات قلدرمآبانه و استکباری 12 سال پیش که ما تعلیق را برای دو سال پذیرفتیم و پروتکل الحاقی را داوطلبانه قبول کردیم، ولی در پایان دو سال، آنان گفتند به هیچ وجه حق غنی سازی را در هیچ سطحی ندارید و حتی میگفتند که چند دستگاه سانتریفیوژ برای کارهای تحقیقاتی هم برای شما ممنوع است! حالا اذعان خواهید کرد که این یک دستاورد سترگ است. خدای را سپاس.
 
3. آیا این دستاورد در خطر نیست؟ به دلایل مختلف این دستاورد ممکن است کاملا پایدار نماند. نخست آن که طرفین تصریح کرده اند که این بیانیه برای هیچ یک از دو طرف الزام آور نیست؛ دوم آن که طبق اصل توافق شده در مذاکرات ژنو(آذر ماه 1392)، " هیچ توافقی معتبر نیست تا در همه امور توافق صورت بگیرد"  و چون هنوز مذاکره در تمام موارد به نتیجه نرسیده است، این تصمیمات هم معلق است؛  و سوم آن که جزئیات بسیار تعیین کننده ای باقی مانده است که عدم توافق در هر یک از آن ها میتواند عدم پذیرش ما یا آنان را در پی داشته باشد و باعث انکار مجدد تمامی حقوق ما از طرف 5+1 گردد.

البته تا همین جا این اعترافات جدی، که دستاورد ما را شکل میدهد، چنان روشن و تغییر موضع غرب نسبت به سال های اول منازعه به قدری فاحش است که تجدیدنظر احتمالی بعدی غرب، در افکار عمومی جهانی، ما را تا اندازه زیادی محق نگاه میدارد.. الحمدلله رب العالمین.
 
4. آیا این دستاورد تثبیت نشده فقط ثمره زحمات آقای ظریف، همکارانش در وزارت خارجه و دولت است؟ آقای ظریف خود به این پرسش چنین پاسخ داده است: "  آن چه به دست آمده ثمره 12 سال تلاش و ایستادگی دولت ها است."  واقعیت این است که کار از سال 1369 در دولت آقای هاشمی آغاز شد. و روزهایی که در دولت آقای خاتمی همین تیم، از آقای روحانی تا آقای ظریف مسئول مذاکره بودند و به دلیل آن که دستشان در چانه زنی خالی بود، تعلیق را پذیرفتند، تا روزی که آقای سید محمد خاتمی به دلیل نقض عهد طرف غربی، در روزهای پایانی صدارتش، تعلیق غنی سازی را بکناری نهاد و نطنز را مجددا براه انداخت؛ و سال های مسئولیت آقای احمدی نژاد که با اقدامات گسترده، سطح غنی سازی به 20 درصد و تعداد سانتریفیوژها به 19 هزار رسانده شد و در نتیجه امروز دست تیم ظریف و دولت روحانی برای چانه زنی و مذاکره پر شده است، همه، در اینکه امروز تیم دکتر ظریف بتواند هنر خویش را نشان دهد، موثر بوده اند(صرف نظر از انتقاداتی که به عملکردها در هر یک از دوره ها میتوان داشت). حمایت بیدریغ مردم و تحمل سختی ها و مقاومت جانانه آنان، همچنین تلاش خستگی ناپذیر دانشمندان جوان ما، به ویژه شهیدان گرانقدر هسته ای نیز، تعیین کننده بوده است. البته انصاف آن است که بگوییم تدابیر شجاعانه و هدایت های دلسوزانه رهبری چون روحی در تمام این فرایند دمیده میشد. سپاسگزار همه آنان هستیم. شکر تنها خدای راست.
 
5. آیا خطوط قرمز که برای حفظ منافع ملی ما تعیین شده رعایت شده است؟  ادعاهای متفاوتی در طرفین وجود دارد که در برداشت از همین بیانیه مشترک خودنمایی میکند. این تفاوت ها و کلی گویی در بیانیه، ابهاماتی را سبب شده است که اجازه نقد محکم و نهایی را نمی دهد.  به همین دلایل جزییات اهمیت بسیاری زیادی می یابد. چنان که مشاهده کردیم که برداشت وزارت خارجه آمریکا چقدر با برداشت ما متفاوت، و به همین دلیل از نظر ملت و دولت ایران به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. به عنوان مثال، دو مرحله ای بودن که نباید پذیرفته شود و نخواهد شد، تکلیفش روشن نیست.

دو مرحله ای بودن به معنای دو بار بیانیه دادن نیست؛ بلکه بدین معناست که انجام تعهدات طرف مقابل موکول شود به زمانی بعد از انجام تعهدات ما. دلیل غیرقابل پذیرش بودن دو مرحله ای نیز همین روحیه نهادینه شده عهدشکنی 5+1 است که تمام تاریخ ایران و جهان در قرون اخیر گواه بر آن است. حتی در زمان آقای خاتمی که ما تعلیق را پذیرفتیم و به آن عمل کردیم، آنان تعهدات خویش را نقض کردند. نمونه دیگر از ابهاماتی که عبور از خط قرمز به نظر میرسد، پذیرش پروتکل الحاقی است که مجلس آن را ممنوع کرده است.

حالا دوستان ما میگویند ما داوطلبانه پذیرفته ایم و الزام آور نیست تا تصویب مجلس را بخواهد! در حالیکه چه داوطلبانه بپذیرید چه از سر اکراه بپذیرید، بالاخره چون پذیرفته اید، ملزم به عمل بر اساس آن هستید. در این فرض یکی از خطوط قرمز بسیار مهم امنیت ملی که حفظ اسرار نظامی کشور است شکسته خواهد شد که نه مردم نه رهبری ونه مجلس رضایت نخواهند داد. یا تحقیق و توسعه که از جمله طبیعی ترین حقوق هر فرد و جامعه ای است و با جمله:
 
"مطابق قلمرو و برنامه زمان بندی  توافق شده، صورت خواهد گرفت."  قید خورده است، در هاله ابهام قرار دارد؛ امری که باز از نظر ایران غیر قابل صرف نظر کردن است.
 
6. آمریکا و اروپا عهدشکنند و قابل اعتماد نیستند. آیا با دولت های عهدشکن و غیرقابل اعتماد میتوان مذاکره کرد و پیمان بستِ؟ اگر بنا بود که تنها با متعهدان پیمان بسته شود، بیشتر پیمان ها در طول تاریخ بسته نمیشد. در سوره توبه خداوند به مسلمانان زمان نزول می فرماید مشرکان در باره شما هیچ خویشاوندی و پیمانی را مراعات نمیکنند و بعد ادامه میدهد " لَا یَرْقُبُونَ فِی مُؤْمِنٍ إِلًّا وَلَا ذِمَّةً وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ ﴿١٠﴾ در باره هیچ مؤمنی هیچ خویشاوندی و عهد و پیمانی را رعایت نخواهند کرد و آنان اساسا عهدشکن و تجاوزگرند" در عین حال دستور میدهد که اگر پیمان بستید تا زمانی که آنان بر پیمان استوارند، شما هم پیمان را نگسلید.

یعنی به رغم آن وصف عهدشکنی و شایسته اعتماد نبودن، هم مذاکره و هم معاهده مجاز است البته به شرط آن که مصلحت عمومی اقتضاء بکند. رهبر فرزانه ما در مجموع شرایط مصلحت را در مذاکره دید که فرمود: " با اینکه به مذاکره با امریکا خوشبین نبودم اما از این مذاکرات موردی با تمام وجود حمایت کردم و اکنون نیز حمایت می کنم."(19/01/94) بنابراین، نه تنها به خاطر مذاکره ملامتی متوجه ظریف و تیمش نیست(چنانکه برخی منتقدان ادعا کردند) بلکه برای 16 ماه مذاکرات نفسگیر به طوری که نه قطع و قهری پیش آید و نه تسلیم و ذلتی به بار آید، باید خدای را شاکر بود و از این مجاهدت سنگین و هنرمندانه تیم ظریف و رئیس جمهور تشکر کرد.
 
7. آیا تحریم ما را به پای میز مذاکره کشانده است؟ این ادعای ِآمریکا و اروپا و برخی از وادادگان غربگرا است، که با واقعیات تأیید نمیشود. مذاکره وقتی آغاز شد که ما بر حق خویش که کسب و داشتن فناوری  هسته ای صلح آمیز اصرار داشتیم و غرب مارا به داشتن مقاصد نظامی متهم می کرد. و آن سال 82 بود در حالی که تحریم های به قول آنان فلج کننده چهار پنج سال بعد آغاز شد. واقعیت این است که به چند دلیل شوق 5+1 ، به ویژه آمریکا برتی مذاکره بیشتر بود که بحمدالله این روزها بر زبان اوباما، کری و یا تحلیلگران متعدد غربی آمده است: 1) جایگزین پر هزینه و کم نتیجه مذاکره یعنی جنگ، آنان تصریح کردند که ایران نشان داد که هشت سال هم لازم باشد مقاومت خواهد کرد.
 
2) ادامه فرصت ایران برای پیشرفت بیشتر در فناوری هسته ای و ساخت بمب به زعم آنان، به روشنی به کسانی که ترک میز مذاکره را به آمریکا توصیه میکردند، پاسخ میدادند که یک بار این را تجربه کردیم غنای صفر درصد به 20 ،و 100 سانتریفیوژ به 19 هزار رسید. نباید اشتباه را تکرار کرد.

 3) رشد فزانده نفوذ ایران در منطقه از لبنان تا یمن. البته این هم یک واقعیت است که ما نیز به مذاکره علاقه مند بودیم تا یکی از دو حسن را به دست آوریم: یا توافق صورت میگیرد که با رفع تحریم های ظالمانه و تثبیت مشروعیت حق ما، پیروزی دیپلماسی هسته ای به دست می آید؛ یا با لجاجت و بدعهدی طرف مقابل، منطقی بودن و مظلومیت ما در افکار عمومی جهانی تثبیت میشود که لااقل پیروزی در دیپلماسی عمومی به دست می آید که خود باعث کاهش تدریجی مشروعیت تحریم ها میگردد و فشار ها کم میشود. امیدواریم اولی بشود ولی هر کدام شد ما خدا را ستایش میکنیم.
 
8.  آیا اگر کارها بر اساس بیانیه لوزان با رعایت خطوط قرمز تمام شود، مشکلات اقتصادی حل میشود؟ فرض کنید کارها بر وفق مراد پیش برود و اگر چه از دستاورد هایی صرف نظر میکنیم، انشاءالله تمام خطوط قرمز  که تعیین کننده حداقل منافع ملت و نظام است، رعایت شود، قاطعانه باید گفت مشکلات بیکاری و تورم، فقر و نابرابری مرتفع نخواهد شد. چون انتظارات مثبت میگردد، ممکن است در همان روزها و هفته های اول کاهشی در قیمت ها را شاهد باشیم.

همچنین بعد از چند ماه به تدریج هزینه های تحریم که خود را در بالا بودن قیمت کالای وارداتی نشان میداد، کاسته شده و شاخص قیمتها را متمایل به پائین نماید. همچنین میل به تولید و سرمایه گذاری افزایش خواهد یافت.

ولی در بلند مدت دیدگاه ها و واقعیت های رفتاری و ساختاری نامناسب خودشان را بر همه چیز تحمیل میکنند. تا وقتی:
 
• فردگرایی رایج شده باقی باشد و بنی آدم که اعضای یک پیکر بودند حالا دیگر پاره های گسسته از هم باشند
 
• اشرافیت اداری و خانوادگی زشتی اش را باز نیابد
 
• مدیریت ناوارد و ناصالح به شکل تباری یا جناحی یا حزبی و قومی وابسته سالاری را بجای شایسته سالاری بنشاند
 
• فساد سیستمی موجود ادامه داشته باشد
 
• پیوند بین ثروت و قدرت تداوم یابد
 
• علم و دانش، دین و اخلاق در اداره کشور حضور جدی نداشته باشند و امور سلیقه ای حتی توسل به امور مغیباتی بی پایه وجود داشته باشد
 
• مدل های بومی برای فهم و تدبیر امور بکار گرفته نشود و مدلهای تحمیلی دیگران معمول باشد
 
• وابستگی به نفت ادامه داشته باشد
 
• چشم و همچشمی در مصرف و تنبلی در تولید بر نیفتد
 
• کار تقدس نیابد و بیکارگی منفور نشود
 
• عزت مندی فردی و ملی تقویت نشود
 
• آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات تقویت نگردد
 
• نظام پارلمانی با نظام حزبی و  انتخابات حزبی تکمیل نگردد
 
• تمایلات منطقه ای و نگاه خرد بر تقنین و نظارت مجلس حاکم باشد
 
• قانون بر روابط مردم با مردم و مردم با حکومت حاکم نباشد
 
• اقتصاد دولتی جایش را به اقتصاد مردمی  نسپارد
 
• ... و اقتصاد مقاومتی جانشین اقتصاد رانتی نفتی دولتی نگردد
 
مشکلات کم و زیاد میگردند ولی به طور اساسی حل نمیشوند.
 
در پایان چند توصیه به دولت دارم:
 
1. مذاکره موضوعیت ندارد بلکه طریقیت دارد. یعنی مذاکره برای مذاکره نیست بلکه میخواهیم انشاءالله منافع ملی را با حداقل هزینه تأمین کنیم. بنابراین چرا عجله؟ کاملا درست است که نباید زمان سوزی کنیم ولی تحت فشار در روزها و شب های آخر به شکل طاقت فرسا کار کردن نه با دستورات اخلاق کار در اسلام سازگار است چون موجب خرابی نتیجه میشود، و نه با دستورات روانشناسی کار. به ویژه با دشمن مکاری روبرو هستیم که همین میتواند تکنیک خسته کن فریب بده باشد.
 
2. دولت باید برای امری بدین اهمیت پیوست تبلیغات رسانه ای داشته باشد. تیمی از قوی ترین روزنامه نگاران باید با هدایت یک مقام دولتی کاردان، مسئول تهیه و اجرای این پیوست شود. این کار، کاری صددرصد ملی است. از تمام رسانه های وفادار و کاردان و زیرک میتوان دعوت کردکه به شکل تیمی و ملی نه صنفی، در این مجاهدت حضور داشته باشند. در عصر انفجار اطلاعات بی اعتنایی بدین موضوع موجب خسران است. چنانکه در همین ماجرا دیدیم که آمریکایی ها چگونه با آمادگی بلافاصله با انتشار برداشت! خود از بیانیه مشترک به همه، حتی داخلی ها خط دادند و اختلافات داخلی را دامن زدند، ولی وزارتخارجه ما هنوز نگفته است که بالاخره گزاره برگ(فکت شیت) فارسی منتشر میشود یا نه.
 
3. دولت باید راهبرد جدیدی برای رفتارش با منتقدان تعیین کند. چگونه است که روزها و ماه ها مذاکره با دشمنان صورت میگیرد ولی دولت از همنشینی با منتقدان مذاکره کناره میگیرد؟ شما با دشمن خارجی مینشینید از دوست داخلی پرهیز دارید؟ اصلاح این روش قدرت چانه زنی شما را واقعا و در برابر دشمن بالا میبرد و از آن مهمتر، تفاهم ملی را در  این میدان مهم افزایش میدهد و با دعاوی دولت در تحمل نقد سازگار است.
 
4. تیم های مذاکره کننده پیش از ظریف را با خود همراه ببرید. تیم جلیلی و تیم لاریجانی را. این کار غیراز بهره مند ساختن تیم ظریف از تجربیات گذشته کان و منافع بندهای پیشین، نشانه سعه صدر دولت است که ریاستش را تحکیم میبخشد. همچنین تیمی از قویترین دبپلمات های مسلط به زبان انگلیسی و حقوق بین الملل را.
 
5. مذاکره کنندگان باید چنان مذاکره کنند که بتوانند در داخل به روشنی در سطوح مختلف از کار خود دفاع کنند. بالاخره روز دهم تیر یا مدتی بعد از آن باید همه چیز کاملا علنی شود. آن روز انشاءالله باید روز سرفرازی مذاکره کنندگان ما باشد.
 
6. برای دولت زیبنده نیست که این تصور شایع شود که با توافق همه مشکلات اقتصادی حل میشود. چون اولا این موضوع چنانکه در بند های قبلی اشاره شد حق نیست و ثانیا و به همان دلیل حق نبودن، انتظارات نادرستی به دنبال دارد که چون محقق نمیشود، حرمان و ناامیدی در پی دارد و سرمایه امید را که این دولت دستمایه خویش قرار داده، کاهش میدهد.
bato-adv
علي
China
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
افرين برشما
مخصوصا توصيه هاي اخر واقعا حقيقي و جدي است اگر تحقق نيابند مشكلي حل نحواهد شد و همچنان به ساز شعار و عوام فريبي بايد دميد
بیست وسی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
تحریم ها ما را فلج نکرد و به پای میز مذاکرات نکشاند....!!!!!!مبالغه و ترس از گفتن وقایع
محمد تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
من که نفهمیدم احمد توکلی چه گفت شاید سواد درک مطلب را ندارم
ولی مطلبی را که می دانم این است
سیل بیکاران تحصیل کرده فراوان شده
بال رفتن سن ازدواج زیاد شده
رانت و فساد اداری
برگشت چک های پاس نشده زیاد شده
این ها بخشی از اثرات تحریم است
آیا احمد توکلی هنوز هم مایلند به موارد بالا بیشتر افزوده شود یا قضیه هسته ایی فیصله داده شود و مملکت
رو به آبادانی بیشتر رود
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
منطقی و منصفانه بود، صرف نظر از پیشنهاد به همراه بردن اعضای تیم های قبلی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
جناب آقای توکلی نهایتأ این صنعت هسته ای با تمامی مشگلاتش چه فایده ای برای ملت ایران در حال حاضر ودر آینده دارد و دقیقأ کدامین خاسته را برآورده خواهد کرد ودر زندگی روزمره افراد چه تاثیرخوب ومثبت خواهد داشت ،مسلمأ امید ملت رسیدن به یک صنعت کامل در سطح بین المللی بوده است ،آیا این دست اورد جواب گوی آن انتظار است ؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶۴
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
با احترام به كلام منطقي مخالف من
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
قابل تامل بود...
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
حالم مامانده بودیم که توکلی کی به مردم گزارش میده!!!!!!!!!!!!!!
حسینیان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
جناب آقای توکلی
عنایت بفرمایید کمی در مورد گرانی ، تورم، بیکاری که اساس خانواده های محترم را نابوده کرده و میکند سخن بگویی این همه موج سواری برای 4 روز دنیا ارزش داره؟مردم که یکی از آنها من نوعی باشم به گفته های شما باور ندارم .شما در مورد اتهاماتی که از طرف....به شما وارد شد جواب قانع کننده ای به مردم ندادی.
ک م
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
خوب بود
شادمهر
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
اقای توکلی نمیدونم چرا ولی حمایت بی چون و چرای شما و سایت تحت امرتون ! از احمدی نژاد توی سال 88 هیچوقت از ذهنم بیرون نمیره
sasan
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
شما که چندین ساله نماینده مردم هستید چی کار کردین تا حالا؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
حرف های شیرینی می زنید جناب توکلی عزیز اما مسأله اینجاست که حتی خودتان هم به آنها عمل نمی کنید. شما 6 سال از 8 سال آقای احمدی نژاد بی هیچ پرده پوشی از او حمایت کردید چون فقط از طیف خودتان بود و چون مصلحت اقتضا می کرد! و چشم خود را بر این همه خسارتی که آن جناب با بی تدبیری تمام به بار آورد و اصلاح طلبان هشدار دادند و تمامی هشدارهای شان به عینه و مو به مو درست از آب درآمد بستید و الان که به همت مردم و بزرگان، فضا قدری معقول شده است احساس بیانیه دادن تان گل نموده است!

به عمل کار برآید، به سخن دانی نیست
احمد کامیابی مسک
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
با درود به نمایندۀ دانای مردم ایران، سخنان ایشان را بطور کامل تأیید و امیدوارم دولت به آنها توجه کند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
با تشكر. مراتب تاييد جنابعالي به مسئولان مربوطه اعلام گرديد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
منم نظر بدم
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
بنظرم کاملا منطقی بود نکات ایشان.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
حمت زیادکشیدیدتامتن را انشائ فرماییدولی پیشنهادات اساسا ومتاسفانه ناپخته است.انچه انجام شده درساختاربهینه بوده وادامه ان نیز با همان ساختارمیتواندحامی حقوق ملت باشد.قربان جدت توکلی جان
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
با سلام
انصافا متنی حرفه ای ، چابک و منطقی نگارش شده و کمتر از آقای توکلی بنده نگارش متنی به این منصفانه و فراگیر دیده بودم . واقعا متشکرم که این چنین در تحکیم وحدت تیمی ، سعی در کمک به کشور بویژه تیم مذاکره کننده دارد . به حق واژه تیم ایرانی هست ، چرا که مراکزی در ورود به شهرها قدیم بوده که به تیمچه معروف بودند و تجار در آنجا با سایر تجار(حتی رقبای خود) می نشتند و استراتژی فروش کالا و تجارت در آن منطقه و زمان را طرحریزی می نمودند . لذا باید کار تیمی خوبی در داخل تا تیرماه صورت بگیرد ، چرا که تجربه نشان داده که اگر همگان از ابتدا در مسیر طراحی کار و برنامه حضور داشته باشند ، قطعا در زمان اجرا بسیار کمتر مخالفت خواهند نمود .
به امید سرفرازی ملت ایران و کشور اسلامی ایران که در سایه راهبری مدبرانه و داهیانه امام خامنه ای به حول خداوند متعال محقق خواهد شد .
امین
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
جلیلی رو ببرن مذاکرات که چکار کنه اونوقت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ الله اکبر به این نمایندگان. انشالله اسفندماه مردم جواب شما هارا خواهند داد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
نفست از مجلس گرم شورای اسلامی در میاید برادر
ناشناس
United States
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
آقای توکلی، با عرض معذرت، بامداد ۱۴ فرودین بود... البته ممکن است گفته شود چه تفاوتی دارد؟!.. ولی‌ از همین عدم توجه به این مسائل جزئی است که ناقاان خود را در جای میبینیم که ۱۲ سال سرمایه و زمان ملت ایران در گیر این مذاکرات شد، و احتمالا ۱۲ سال دیگر هم خواهد شد!
ناشناس
United States
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
دوستانی که عملیات خیبر را یادشان هست می‌دانند که ایران چه اندازه سرمایه و شهید برای آزادی جزائر مجنون و میدان نفتی‌ آن که با میدان نفتی‌ آزادگان ما مشترک است، داد، ولی‌ حالا به یمن تحریم، عراق با کمک شرکت‌های غربی تولید نفتی‌ خود را از این میدان مشترک ، یعنی‌ عصاره خاک و خون شهیدان ما، به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسانده و تا یکی‌ دو سال ینده با تکمیل آن به حداقل بیش از یک میلیون بشکه میرسند، ولی‌ ما همچنان حداکثر تولیدی ۵۰ هزار بشکه یی خواهیم داشت، و همچنان درگیر اینکه توافق باید فاز بندی باشد(بٔر اساس توافق آقای ظریف در لوزان) یا بلافاصله درگیریم!!!!!
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
احمد توکلی اصولگرای خوبی است...از بقیه خیلی بهتره
ناشناس
United States
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
می‌بینید آقای توکلی مشکل از کجا است؟!... حالا که آنها بٔر اساس تامل و نشان دادن حسن نیت بزرگ، حاضر شدند از حرف اولیه خود کوتاه بیایند، اعلام می‌کنیم که نتیجه کار ما بوده و آنها را به عقب راندیم و چه چه چه.... می‌خواهیم باز هم با شعار بگوییم ما موفق بودیم و همه سؤ مدیریتها در مدیریت جریان هسته‌ای را به پوشانیم و برای خود و خط فکری خود امتیاز کسب کنیم... خوب با این اخلاق و منطق ، نمیتوانیم به جای برسیم، کاما اینکه در همه سال‌های گذشته هم ، بدور از شعار به جایی‌ نرسیدیم...وقتی‌ چند هزار سانتریفیوژ داشته باشید، ولی‌ کّل اقتصاد و مملکت در جا میزانه و حتی رشد منفی داره و اکثریت از شرعت اقتصادی و اجتماعی به فغان آمده‌اند، همان به جایی‌ نرسیدن است... ترکیه در ابتدای این ۱۲ سال از ایران به مراتب از نظر اقتصادی و درآمد سرانه و در نتیجه نفوذ در دنیا و منطقه عقب رتر بود، ولی‌ حالا افتخار ما این است که ریس جمهورش را که چنین قبل از آمدن به ایران در مورد ما اظهار نظر کرده، تونستیم برا مذاکره به تهران بیاوریم و از این طریق بگویم، تحریم اثری ناداشته!!!!!
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
امروز 26 سالم شد ! توی 26 سالگی بیکاری ذلت بار مدرک مزخرف کارشناسی ارشد . شب بیداری و فقر و هزاران آرزو بر دل مانده !
آقای توکلی تحریم ها برای شما هیچه برای من همه چیزه !
آقای توکلی من میخوامک زندگی کنم چیز زیادیه ؟نه تو را پهلوی شکسته ی زهرا چیز زیادیه ؟شما که ماشالله همه زندگیتون جوره نگاه کردی به پایین شهر ؟
نگاه کردی ببینی چجوری همسال های من مثل شمع آب میشند ؟یکساعت خودت را گذاشتی جای جوانی که تاصبح راه میره ؟اگر قرار بود با تحریم مشکلات ما حل بشه تو 8 سال گذشته حل میشد !انقدر سم پاشی کردید تو این چند روز که دیگه انتظارات را هم ازبین بردید !دست شما ها درد نکنه خوب مانع از کاهش دلار شدید !ماشالله برید لذت ببرید و شاد باشید که دلار گرون شد .منم که دلم از دار دنیا 14میلیون پول میخواد که برم ماشین بخرم تا باهاش کار کنم این آرزوی مهال را احتمالا بگو خواهم برد . کاشکی بدنیا نیومده بودم من دهه شصتی سوختم آتیش گرفتم و آب شدم ولی آب شدنم را کسی ندید !اینا را من برای کی میگم مگه فرقی هم برای نسل سوخته میکنه !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
از خدا میخوام به همه جوانان نازنین مملکتم کمک کنه مخصوصا به احسان عزیز...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
آقای توکلی سال های سال به ناحق از کسانی پشتیبانی بی دریغ کردید که شعارشان این بود که:آنقدر قطعنامه صادر کنند که قطعنامه دانشان پاره شود. حالا که عاقلانی پیدا شده اند لطفا اجازه دهید کارشان را بکنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
اگه شما چیزی بلد بود 8سال با همکاری محمود انجام دادید ورفت.حالا نوبت ظریف و دکتر روحانی است و این وظیفه را ملت بر دوش اینها گذاشته است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
متن دقیق و متینی بود...
اورانیوم غنی شده
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
یا الله..................
داود
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
تشکر از متن روشنگر، دقیق و منصفانه جناب توکلی، امید که همه ی ما چنین نگاه کارشناسانه، ملی و اخلاق مدارانه ای به مسائل داشته باشیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
برخی مشکلات اقتصاد کشور از چندین دهه است مثل نفتی و دولتی بودن
تورم دو رقمی
نداشتن بهر ه وری
رانتی بودن و ... دکتر توکلی خوب نوشتند امیدوارم دولتمردان به کار گیرند
اگر صد میلیارد دلار یکباره در اقتصاد کشور وارد شود کمتر از دوسال در کشور آشوب خواهد شد و بیماری هلندی و تورم چند رقمی رخ و بدتر از تحریم می شود دولت باید برنامه برای کار و تولید داشته باشد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
بيشتر پيشنهاد هاي ايشان سياسي است و هنوز ايشان قلبا با تيم دولت قبل است به قسمت دوم بخش چهارم نوشته ايشان خيلي جالب است تيم جليلي را هم همراه كنيد يا تيمي از روزنامه نگارها. بهتر بود ايشان مسئله را بزرگتر مي ديد مثلا مي گفت از اساتيد حقوق مخصوصا حقوق الملل و اساتيد حوزه هاي فن آوري هسته اي كه تجارب شناخته شده دارند استفاده كنيد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
منافع ملی را فقط کسانی می توانند تأمین کنند که رای اکثریت مردم و اعتماد اکثریت مردم را داشته باشن.

نه نمایندگان اقلیت کوچک مردم که به اکثریت تحمیل شده اند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
جلیلی را کجای دلمان بگذاریم؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
اوووووه!!!!!!!!!!!!
پسر شیک پوش
United States
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
باز این اقا با نزدیک شدن انتخابات پیداش شد...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
توافق کوفتمون شد از بس امثال توکلی هر روز نامه نوشتن...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
آقای توکلی شما که اقتصادان هستید وچندین سال نماینده مجلس بودید توی این دوران که بیشترین فشار بر خانواده های ضعیف ومتوسط وارد شد باعث بر طرف شدن کدام مشکل از این مردم شدید ودربسیاری از اتفاقاتی که افتاد شما در برابر مردم مسئول بوده وهستید وحالا ا که بیتیاز دولتی که بیشتریندتلاش آن حل مشکلات مردم است انتقاد میکنید حداقل یک سوزن هم به خود بزن شاید کمی از خواب بیدار شوید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
الان جليلي بره كه چي بشه ؟ آخه برادر من يه چيزي ذگيد كه شدني باشه . لاريجاني با چه سمتي بره ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
احسنت به این منطق
ناشناس
Australia
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
"4. تیم های مذاکره کننده پیش از ظریف را با خود همراه ببرید. تیم جلیلی و تیم لاریجانی را."
کم مونده بگه من را هم با خودتان ببرید!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
اینقده طولانی بود حال نداشتم بخونمش.
یکی خلاصشو بگه ببینیم چی گفته
ناشناس
United States
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
آقای توکلی سال های سال به ناحق از کسانی پشتیبانی بی دریغ کردید که شعارشان این بود که:آنقدر قطعنامه صادر کنند که قطعنامه دانشان پاره شود. حالا که عاقلانی پیدا شده اند لطفا اجازه دهید کارشان را بکنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
این تحلیلها فقط به درد خود این آقایان می خورد. بهتر است بگذارند تیم ظریف خودش این مسائل را دنبال کند.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
خدا حفظ کنه اصولگراهایی مثل آقای توکلی رو
ناشناس
United States
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
باا همه چيز موافقم الا همراه بردن تيمهاى قبلى. يكى از دلايل موفقيت اين تيم تغيير اساسى در تركيب آن بود. ميتوان تجردبيات آنها را ازايشان شنيد ولى همراه بردن آنها جز شكست سو دى ندارد
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
جناب توکلی عزیز.اینکه تیم مذاکره کننده تقویت بشه شکی نیست اما اونی که معارف اسلامی خونده با اونی که روابط بین الملل نمیتونه تو ی ظرف قرار بگیره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
تیم مذاکره کننده همه افراد مومن و خداجوی هستند و بر اساس دین و اعتقادات و عزت ایران مذاکره می کنند. اگر غیر از این باشد که روابط بین الملل به تنهایی یک رابطه ی شیطانی می شود.
علی
Kuwait
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
منطقی و بجا بود.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
بسیار زیبا و دقیق تحلیل شده خصوصا بندهای آخر
واقعا" بی انصافی است تمام مشکلات خود را به تحریم ربط بدهیم تا زمانی که ساختار و رفتار ها اصلاح نگردد حتی اگر آمریکا در ایران سفارت بزند اقتصاد یران درست نمی شود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
" به همین دلیل از نظر ملت و دولت ایران به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. " من نمی دونم تا کی هر کی هر وقت که خواست حرف خودش رو از جانب مردم میزنه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
تيم جليلي رو انصافا نه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
اين شروطى كه ايشان گذاشته به طور خلاصه يعنى تا زمانى كه ايران كشورى توسعه يافته نشود، مشكلات حل نمى شود. بنده هم با آن موافقم اما افكار و روشهايى از نوع آقاي توكلى يكى از اصلى ترين موانع توسعه نيافتگى كشور است و ايشان و همفكرانش از شاخص ترين مصاديق همان ايرادهايى است كه برشمرده اند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
توجه کردین بعد از عید نونوایی تافتونی ها نونو از 375 کردن 500. بربری هم کوچکتر شد. نون دوباره گرون شده ولی این بار دولت صداشو در نیاورده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
مگه وقتی اختلاس کردین و 800 میلیارد دلار بردین صداش و در آوردین؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
خدا پدر آدم منصف را بیامرزد. حرف حساب رو باید گوش کرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
آفرین
گمنام
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
بیانیه شامگاه 13 فروردین قرائت شد
محمود
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
سلام
خداوند را شاكريم كه افراد دلسوز نظام با احساس مسئوليت و انشاء عالمانه و اشاره به نكات ضروري و با ارزش روشنگر راه مسئولين مي شوند و انشاءالله گوش شنوا و نصيحت پذير دقت نمايد و در مسير پيش رو به كار بندد تا به هدف عالي برسد به همه خدمتگزاران نظام خسته نباشي عرض مي كنم به اميد پيروزي حق بر باطل....
کارگر
-
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
شمابه فکر منافع و میز خود هستید .
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
سلام جناب دکتر ضمن احترام به نظرات جنابعالی بهتر بود بیشتر در مورد جنبه های اقتصادی صحبت می فرمودید چون رشته و تخصص شماست و اظهار نظرهای سیاسی را به کارشناسان و متخصصان مربوط که الحمدلله کم نیستند محول می کردید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
به نظر من حرفهاي اقاي توكلي منطقيه ولي جائي نديدم كه دولت اين موفقيت رو به نام خودش ثبت كرده باشه
مجله فرارو