bato-adv
کد خبر: ۲۱۹۶۳۲

پدر ١٣ساله: همسن‌و‌سال‌هایم بازی می‌کنند

بهزاد آریش کمی بیشتر ‌از دوهفته است که پدر شده. همسرش زینب ١٥سال دارد و خودش ١٣سال. از عمر ازدواجشان دوسال می‌گذرد. سواد ندارد و نمی‌تواند تخمین بزند همسرش فرزند چندم خانواده است یا متولد چه سالیست.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۳
بهزاد آریش کمی بیشتر ‌از دوهفته است که پدر شده. همسرش زینب ١٥سال دارد و خودش ١٣سال. از عمر ازدواجشان دوسال می‌گذرد. سواد ندارد و نمی‌تواند تخمین بزند همسرش فرزند چندم خانواده است یا متولد چه سالیست.

در میدان شهر محل زندگی‌اش کارگری می‌کند. مرتب در طول گفت‌وگو تکرار می‌کند که زندگی سخت است و خرج،‌ گران و از مسوولان کمک می‌خواهد. پاسخ خیلی از سوا‌ل‌هایم را با «قسمت است و قسمت بود» می‌دهد.

مصاحبه  شرق با «پدری که در کودکی پدری می‌کند» را در ادامه می‌خوانید:

‌چند سال داری؟
١٣سال

‌همسرت چند ساله است؟
١٥سال.

‌فرزندتان دختر است یا پسر؟
پسر است.

‌چند روزه است؟
١٧‌روزه.

‌اسمش چیست؟
امیرصادق.

‌چند وقت است که ازدواج کرده‌ای؟
دو‌سال.

‌خودت می‌خواستی ازدواج کنی یا با اصرار خانواده ازدواج کردی؟
هر دو، هم خودمان خواستیم و هم خانواده گفتند. دختر عمو پسرعموییم.

‌اسمت چیست؟
بهزاد آریش.

‌اسم همسرت چیست؟
زینب [...].

‌مگر دخترعمو پسرعمو نیستید؟ چرا نام خانوادگی‌تان فرق دارد؟
پدرم عوضش کرده است.

‌درس خوانده‌ای؟
نه، بی‌سوادم.

‌همسرت چطور؟ درس خوانده؟
نهضت [سوادآموزی] می‌رفت.

‌الان چطور؟
نه الان نمی‌رود.

‌همسرت می‌تواند از نوزادتان نگهداری کند؟
نه مادرخانمم جورش را می‌کشد. تمیزش می‌کند. می‌شویدش و... .

‌شغلت چیست؟
کارگرم.

‌کجا کار می‌کنی؟
سر میدان می‌ایستم.

‌خرج زندگیتان درمی‌آید؟
خدا بزرگ است و کمک می‌کند، زندگی مان می‌چرخد.

‌کجا زندگی می‌کنید؟
خانه مادر زنم. در پول آب و گاز و برق کمک می‌کنم اما باید اتاق اجاره کنیم. چون پدر زنم فوت کرده و پنج تا بچه‌اند. آنها هم چیزی ندارند.

‌دیگر فرزندان مادر زنت چند ساله‌اند؟ آنها هم ازدواج کرده‌اند؟
١٣ساله، ١٤ساله، ١٢ساله، ١٨ساله و ٢٠ساله. دوتا از دامادها هم با ما زندگی می‌کنند.

‌همسرت فرزند چندم است؟
پنجم.

‌اما تو که گفتی خواهر و برادر ١٢و١٣ساله دارد. یعنی آنها کوچکترند؟
نمی‌دانم.

‌پدر و مادرت به شما کمک می‌کنند؟
کمک خرج عروسی مان را دادند، دیگر خودتان می‌دانید گرانی است.

‌پدرت چکاره است؟
پدرم ٦٠سالش است. شغلی ندارد. قبلا فرش و قالیچه می‌فروخت اما حالا ناتوان شده و مستمری می‌گیرد و خرج می‌کند.

‌شما چندتا بچه هستید؟
بابایم دوتا زن دارد. از زن اول پنج تا پسر و یک دختر دارد. مادر من زن دوم است و همین یکی هستم. خواهر و برادرهایم همه ازدواج کرده‌اند.

‌مادرت چندسال دارد؟
٣٥‌سال.

‌کجا زندگی می‌کنید؟
کرمان، {...... }.

‌برای عقدتان مشکلی پیش نیامد؟ چون سن تو کم است، نیازی به مجوز گرفتن نداشتی؟
نه راحت عقد کردیم. کسی چیزی نگفت.

‌سخت نبود برایت با این سن کم ازدواج کنی؟ ‌
چرا اما فکر کردم بهتر از این است که معتاد شوم. «ول» شوم. آخر همه جوان‌ها اینجا معتاد هستند. گفتم بروم دنبال زندگی‌ام و سر و سامان بگیرم. کار کنم.

درآمدت ماهانه چقدر است؟
ماهانه نیست. روزی است. روزی ٣٠هزارتومان اما یک روز است، ١٠روز نیست.

‌با این درآمد می‌توانی هزینه‌های پسرت را تامین کنی؟
کم است اما پدر و مادرم کمک می‌کنند، مادر خانمم مستمری می‌گیرد.

‌مادر خانمت خرجی از کجا می‌آورد؟
پدرخانمم عمل قلب باز کرد اما فوت کرد. برج هشت. مادرخانمم دنبال کارهای مستمری است اما هنوز هیچی بهش ندادند.

‌پدر خانمت چه کاره بود؟
او هم کارگر بود. دوتا زن و ده تا بچه دارد. آنها هم زندگی شان پر از مشکل است. همه در زندگی شان مشکل دارند.

‌همسر دوم عمویتان چند ساله است؟

٣٢ سال. سه دختر دارد. آنها شیراز زندگی می‌کنند.

‌عمویت که بیمار بود و خرج زندگی‌اش درنمی‌آید چطور دوبار ازدواج کرد؟ آن‌هم در شیراز؟
قسمت خدا بود خانم. هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی قسمت را بگیرد. هیچ‌کس نمی‌داند.

‌از زندگی چه می‌خواهی؟
اینکه نانی دربیاورم و با زن و بچه‌ام بخورم. بتوانم خانه بخرم. همین.

‌دوست‌داری بچه‌ات چه کاره شود؟

دوست دارم باسواد شود. کاری کند که به او افتخار کنم.

‌می‌خواهی چندتا بچه داشته باشی؟
با این وضعیت خرج و گرانی، همین یکی را بزرگ کنم به سرانجام برسانم بس است. خیلی مشکل داریم. حس می‌کنم سخت است؛ زندگی سخت است. بچه کوچک و مریضی و بدبختی. خانه می‌خواهیم. آواره‌ایم. کمک می‌خواهیم اگر مسوولان کمک کنند ممنونشان هستیم. چشم ما به دست آنهاست و دست آنها در دست خداست. کمک کنند خانه‌ای بسازیم و زندگی‌ای به هم بزنیم.

‌خانه خانواده خانمتان کجاست؟
خانواده خانمم در یک پارکینگ زندگی می‌کنند.

‌وسایل گرم‌کننده و سرد‌کننده دارید؟
بخاری نداریم. یک اجاق گاز است که همیشه وسط اتاق روشن است.

‌وسایل خانه چطور؟ یخچال؟ تلویزیون و...؟
یخچال داریم اما تلویزیون نه.

‌چند نفر در آن پارکینگ زندگی می‌کنند؟
هشت نفر خودمانیم، سه تا داماد و سه تا دختربچه یکی از دامادها.

‌متولد چه سالی هستی؟
نمی‌دانم به خدا متولد چه سالی هستم.

‌همسن و سال‌ها و دوستانت تو را می‌بینند چه می‌گویند؟ چه کار می‌کنند؟
همسن‌و‌سال‌هایم بازی می‌کنند. مدرسه می‌روند. هیچی نمی‌گویند. خدا قسمت کند موفق شوند. اگر هم چیزی بگویند می‌گویم قسمت بود. قسمت بود زود عروسی کنم و خدا زود بهم بچه بدهد.

‌دوست داشتی الان مدرسه می‌رفتی؟
بله، دوست داشتم باسواد بودم، اما چون زیر دست نامادری بودیم مارا مدرسه نگذاشتند.

‌مادرت کجاست؟

مادرم طلاق گرفت و رفت. آنها پیر بودند. در روستا زندگی می‌کردند. امکانات نبود. حالا چندسالی‌است آمدیم شهر و امکانات هست.

ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
در انعکاس خطبه نهج البلاغه ناتوانید اما راحت اهانت ها را می گذارید بار الها ناآگاهان را آگاهی بخش و صلاح ناپذیران را فرصت ستان تا هم بار خودشان را سنگین تر نکنند و هم موجبات اغوای بیشتر دیگران نشوند اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن و اهلک اعدائهم .
فرابین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
به قول نیما شاعر سپید:
غم این خفته چند
خواب از چشم ترم می دزدد...
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
این مسخره بازی ها یعنی چی!
مهدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
نه به اين شوري نه اين بي نمكي.
سن متعادل ازدواج به نظر بنده با داشتن دامد متوسط به بالا براي اقايان حداقل25 سال و براي خانم ها 20 سال مناسب است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
بازم آفتاب در میاد یکی می میره یکی به دنیا میاد یکی زن میگیره یکی طلاق میده
صبح ها گنجشگ ها سر و صدا می کنن. دل خیلی می شکنه. نامردی ها هستن. چرخ فلک میچرخه. هیچی عوض نمیشه. یکی پولدار میشه یکی ورشکست. یکی خیانت میکنه یکی همچنان وفادار. یه جا بارون میاد سیل میشه یه جا خشک میشه بیابون میشه وووو...
خدا هم اون بالا نگاه میکنه این پسر چه با زن و چه با پسر و چه بدون اونها فرقی به حال هستی نداره
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۰۹
سجاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
این پسر بچه تحت جبر محیطی اشتباه کرده با این حال به قول خودش ا اعتیاد بهتره. ازش شماره حساب بگبرید کمکش کنیم. رگه‌های مردانگی در صحبت‌هایش وجود دارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
قبلا که سنشونو 12 و 13 گفته بودن! خدایا بچه ها چقد زود بزرگ میشن! انگار همین هفته پیش بود!!!! حالا دو سه سال بزرگتر شدن :)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
دقیقا این بنیاد برکت بیاد کمک ها رو جمع آوری کنه آگهی بزنه ، بنده خدا از حرفاش معلومه اینقدر زیاد بودن نتونسته بره درس بخونه حداقل دیپلمی چیزی!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
دمش گرم با اینکه زندگی سختی داره اما اصلا ناراضی نیس مردونگی رو باید از این بچه یاد گرفت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
1000 متر زمین برای ساختن ویلا به خودش می دهیم و 1 میلیون تومان هم به حساب پسرش می ریزیم ، چطوره ؟ خوبه دیگه ....
بدو بدو ، حراجش کردیم تا همه بچه دار بشن ، تا جمعیت افزایش پیدا کند و تا نسلمان همچنان جوان بماند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
حالا ما داریم تو رفاه کامل زندگی میکنیم و کلیم سر پدر مادرامون غرم میزنیم...خجالت کشیدم...
ناشناخته
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
باید به حال این جماعت و این تفکر گریست نه اینکه لاف مردانگی زد....با اونهایی هستم که عیار بازی راه انداختند و بوی مردانگی از حرفهای این عاقبت نامعلوم به مشامشون رسیده..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
این مصاحبه خیلی واسم جالب بود بحث جبر و اختیار خیلی جالب بود واسم.
بنده خودم رو عرض میکنم کاری به دیگران ندارم ، تو محله بزرگ شدم که مواد مخدر از نون راحتر گیر میومد، پدرم 6 تا فرزند داشت و با سختی بزرگ شدیم خیلی حرفارو نمیشه راحت زد ولی خیلی سخت بزرگ شدیم ولی هیچوقت از بچگی دوس نداشم مثل بقیه اطرافیانم باشم، به اطرافم نگاه میکردم و کارایی که افراد فقیر میکردنو نگا میکردم و همینطور کسایی که واسشون تابستونا کار میکردم و موفق بودن، درس خوندم حتی از اینکه جلومو بگیرن فراری بودم و بهترین جا واسم مدرسه بود، چون قدر زندگیمو میدونستم با جوون کندن درس خودندم و دانشگاه ملی قبول شدم چون راه دیگه نداشتم ارشدم رو دانشگاه تهران گرفتم و از وقتی خودمو شناختم کار کردم ، راستش نمیخوام قصه بگم یا از خودم تعریف کنم شاید اوضاع من از ایشون کمی بهتر بود ولی الان من تو سن 29 سالگی هم خونه دارم هم ماشین و ازدواجم کردم، این حرفای جبری و خودتونو به دست جبر دادن خیانت به انسانیت و روح بزرگتونه
عبد الله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
بعضی ها مسخره بازی رو از حد گذروندند این پسرک هنوز متوجه نیست که چطور روزگار به بازیش می گیره و به غلط کردن وادارش می کنه.
فرجاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
جای تاسف داره
سن ازدواج هم به تمسخر گرفته شده
این پدر و مادر کم سن و سال خود نیاز به آموزش و تربیت دارند
چطور می توانند یک کودک را تربیت کنند؟
به نظرم باید قانونی برای سن ازدواج در نظر گرفته شود تا شاهد این اتفاقات ناخوشایند نباشیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
تو برو بچه خودت رو خوب تربیت کن. همین کافیه . فتوا نده برا دیگران
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
‌با این درآمد می‌توانی هزینه‌های پسرت را تامین کنی؟
کم است اما پدر و مادرم کمک می‌کنند، مادر خانمم مستمری می‌گیرد!!!!!!!!!!!!!!
بچه است به خدا..
ایرانی 69
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
واقعا باعث ناراحتی هست .پسره میگه اگر زن نمیگرفتم معتاد میشدک یعنی از بد و بدتر ایشون بد رو انتخاب کردن.
ولی بچه ها مطمئن باشید خدا تنهاشون نمیذاره و انشالله از زندگی کردن باهم خوشحال باشن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
هم زوج هم خانوادشون راضی هستن شما چرا کاسه داغتر از آش میشین؟!!خدا ارحم الراحمینه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
فقط خواندن شرح حال اين آدم و اوضاع خانواده خودش و خانمش بخوبي نشان ميده توي اين كشور كه چهارمين ذخيره نفت و دومين ذخيره گاز دنيا رو داره چه خبره؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
باتوجه به سیاست دولت در امر ازدیاد جمعیت لازم است که حمایت مالی بکنند در صورت بی توجهی به اینگونه خانواده ها چند سال دیگر بر جمعیت بیکار و خدای نکرده بزهکار افزوده شده و اولین مشکل برای جامعه خواهد بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
آقایان مسئول کجایید این مطلب رو بخونید؟؟؟؟ فقر و فلاکت از این نوشته میباره. پسره میگه همه جوانها اینجا معتاد هستند!!!! واقعا توی شهرستان ها اوضاع اینطوریه؟
ناشناس
UNITED STATES
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
۱۳:۲۱
پ ن پ ! نیس که تو تهران پارک جوانان و ایرانشهر تو روز روشن مواد پخش میکنن خیلی گل و بلبله!
همچین میگه شهرستان که انگار خودش کجایی هست
بانو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
ولی با این سن کم عقلش رسیده که بگه ازدواج و سختیها و نداری و ...بهتر از اعتیاده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
14:50
محض اطلاعتون نسل اندر نسل بچه همین تهرانم. ولی برخلاف شما این چیزا برام مهم نیست. به آدم بودن و آدم موندنم بیشتر از هر چیزی افتخار می کنم. اینکه از درد مردم درد بکشم و با شادیشون شاد بشم. حالا مال هر شهری میخوان باشن. چه فرقی می کنه؟ اینکه این آقا میگه من برای فرار از اعتیاد زن گرفتم به نظر خیلی دردناکه و یک دنیا حرف داره. وگرنه منم میدونم توی همین تهران خودمون هم اعتیاد زیاده و علنا مواد دست به دست میشه. یه چیز دیگه: من برخلاف شما برای خوشگذرونی و مزه پرونی کامنت نمیذارم. فکر می‌کنم حتی اگر یکی از این کامنت ها یکی از مسئولان رو تکون بده خودش خیلی ارزش داره...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
همينجوري جمعيت مان زياد بشه عاليه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
جيگرم كباب شد .
چقدر دردناك.
چقدر آدم دارن تلف ميشن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
خودشون بدبختن و یه مشت دیگه رو هم به دنیا میارن و تلف میکنن. بعد میگن قسمت بود خدا خواست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
"خودشون بدبختن و یه مشت دیگه رو هم به دنیا میارن و تلف میکنن. بعد میگن قسمت بود خدا خواست"........کاملن موافقم
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
همه چیز که پول نیست، شاید این شخص خوشبخت ترین آ دم روی زمین باشد. باید از دید خودش به زندگیش نگاه کنید. ان شاءالله آینده فرزندش هم از خیلیهای دیگه بهتر میشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
تفکر غلط جفتشونو بیچاره می کنه
ایرانی 69
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
اگر کنک ازتون بر نمیاد لااقل انقدر نفوذ بد نزنید.
میگی چکار کنن الان طلاق بگیزن؟؟؟ بچه شون رو بدن بهزیستی؟؟؟؟؟
لطفا خبرگزاری فرارو شماره تماسی بذاره جهت کمک به این خانواده .بالاخره هستند کسانی که هنوز هم به داد هم نوعاشون برسن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
ایرانی69
نفوس بد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
نفوس بد نزن...خدا خودش روزی رسونه
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
جناب ایرانی69.لطفن (لطفآ)درهنگام نگارش به حروف الفبادقت فرمایید.مثلن (مثلا)کمک راکنک-ونفوس رانفوذو....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
حالا مگه آپولو هوا کرده انقد تو بوق و کرنا میکنید
ما هم اون زمانها اگر موقعیتش بود 10 سالگی ازدواج می کردیم اما اون موقع رسم بود بزرگترا ازدواج کنن حالا هم که رسمه کوچکترا ازدواج کنن.
البته ما به دنیا اومدیم فقط نگاه کنیم
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
دقیقا همینطوره. ما برای دیدن و حسرت بردن دنیا اومدیم. تمام اونهایی که به ما قبلا عمو و دایی میگفتند زن و سه چهار تا بچه دارند و الان دیگه من به اونها میگم عمو!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
این جملت رو: "اون موقع رسم بود بزرگترا ازدواج کنن حالا هم که رسمه کوچکترا ازدواج کنن.
البته ما به دنیا اومدیم فقط نگاه کنیم" تو خبر قبلی مربوط به این برداشتی نه؟! قانون کپی رایت رو رعایت کن عزیزم...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
قبل از حرف زدن یه خورده فکر هم بکن!
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
عزیزهای من! هیچوقت از اینکه ازدواج نکردین متاسف نباشید. ازدواج خیلی خوبه ولی درستش نه اینکه هر جور شد. ازدواج غلط از چاله به چاه افتادنه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
مطمئنم دهه شصتی هستی مثل خودم اینو یه بارم گفته بودی منم با هات موافقم هزار تا
ناشناس
UNITED STATES
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
برادر این بنده خدا که دهه شصتی نیست!
دهه هشتادی هست!!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
دوستان اسن دوستمون راست میگه منم دهه شصتی ام و مجرد کلا نسل سوخته میخوای دهه شصتی ها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
واقعا ما ماليات مي ديم تا جمعيت كشور اينجوري زياد شه!!! اين آدما چه فايده اي براي جامعه مي تونن داشته باشن؟؟

چجوري اجازه عقد براي بچه صادر شده!!!
ایرانی 69
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
شما مالیات میدی یا از گیر مالیات فرار میکنی؟؟
مالیات شما داره تو آموزش و پرورش خرج میشه نمیدونی برو از اداره مالیات بپرس بهت میگه .هیچی از مالیات شما به این خانواده نمیرسه الکی منت سرشون نذار آدم خنس.
خدا اجازه عقدشون رو داده و انشالله خدا به داد همه بنده هاش برسه
saed
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
فرارو هر کفری رو چاپ میکنی الا کامنتهای مارو ....
ناشناس 10:10مگه سیب وپرتقاله که فایده داشته باشه خودش داره میگه بیسواده -فقیره -مادرش طلاق گرفته - پدرش دوتا زن گرفته -زیردست نامادری بزرگ شده - محلشون معتاد نباشی بهت گیر میدن -والا خیلی همت داشته خواسته معتاد نباشه وکارگری میکنه تا یه لقمه نون در بیاره به بچهای خودتون نگاه کنین ببینه این جنم رو توشون میبینین بچه ای که پدرمادر بالا ی سرشه صبح سرویس از دم در خونه سوارش میکنه میبره میاره تو خونه گرم ونرم نهارش آمادس آب پرتقالش رو سر وقت میخوره روزی دو کیلو میوه توحلقش میریزه تا پشت لبش سبز نشده 15تا رابطه خارج از شرع درست میکنه پول توجیبیه ماهیانش برابر حقوق خیلی هاست که صبح تا شب کار میکنن ولی همین شاخ وشمشاد نه درس میخونه نه میدونه برای چی دنیا اومده اگه کوک نزنه خونوادش شانس آوردن سربازی هم که براش میخرن وبا کلی پول میره - اینور آبو که به گند کشیده شاید اونور آب ادم بشه شاید بشه شایدم نشه من از امید این بچه توی این ناامیدی که گریبان همه رو گرفته چهار شاخم
خدا حفظش کنه وبه زندگیش سروسامون بده آمین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
ایرانی 69، من یه کارمندم و مالیات میدم و از گیر مالیاتی هم فرار نمی کنم . اصلا هم راضی نیستم که یه بچه 13 ساله فقیر مالی و فرهنگی بچه دار بشه و هزینه به کشور اضافه کنه. فقط بلدید بگید خدا پیغمبر حکم حرام حلال. هیچ منطقی در شما متحجرین وجود نداره
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
در پاسخ به saed
چه ربطی داره؟ مگه کسی گفت اونطوری خوبه؟ دوتاشون تاسف بار هستن.
محمود
-
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
خیلی توهین آمیزه حرفت . منظورت از فایده چیه؟مثلا دیرتر ازدواج میکرد فایده داشت؟باید توی شرایط اون بنده خدا بودی اون موقع قضاوت میکردی.کاش کار و نقش خودت رو تو جامعه میگفتی تا بقیه در باره مفید بودنت اظهار نظر کنند.
بهرام
ROMANIA
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
سعید این حرف تو که شد عذر بدتر از گناه این چه صحبتیه که شما میکنید هر کاری یک حداقل شرایطی رو میخواد یه پسر 11 ساله بر چه اساس و منطقی رفته ازدواج کرده و در 13 سالگی رفته بچه دار شده.این که نه خودش سواد داره و نه توانایش رو داره چرا رفته بچه دار شده.اگر کسی در این سن جرمی کند به علت بچه بودن محاکمه اش نمیکنند حالا رفته مثلا تشکیل خانواده داده.مگه عصر حجره که این کارا بشه.مگه بچه دار شدن هنره اگه اینجوریه که با فناوری های جدید هرچقدر میخواهید بچه تولید کنید.اصل تربیت صحیح بچه است کسی که بچه دار میشه باید هم این مواردی که نام بردی و تو اونا یه جوری مذموم دونستی رو براش فراهم کنه وگرنه چون خودش بچه طلاق بود واین همه سختی کشیده باید یکی دیگه رو به وجود بیاره که سختی بکشه. فردا روزی اگه دزد و معتاد و قاچاقچی تو جامعه زیاد شد اولین کسانی که میگن اعدامشون کنید امثال شماها هستید از یه طرف از این ازدواجها و از این تولدها حمایت میکنید از اون طرف از اعدامشون حمایت میکنید.به نظر من اگر این بچه میرفت معتاد میشد خیلی بهتره بود تا یکی دیگه رو به وجود بیاره و بدبخت کنه.
در ضمن فرارو این حرفا هیچ ربطی به کفر نداره این حرفها حرفهای منطقی و علمی و عقلی است که یکی از ارکان جوامع متمدن است لطفا چاپ کن
شمیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
چرا اینطوری حرف میزنی؟ مگه خودت چه فایده ی مهمی داری؟ خیلی راحته که پشت سیستمت اینجوری درباره بقیه قضاوت کنی آره؟ خانواده هر کسی انتخاب خودش نیست اون با توجه به شرایطش داره کار درستی میکنه.تو چه میدونی شاید بچه ای که به دنیا اومده براش کلی برکت داشته باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
واقعا خسته نباشيد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
فقر مالي در كنار فقر فرهنگي
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
هی میگه مسئولین کمک کنن مسئولین کمک کنن...
همه ما فکر میکنیم پول باید بهشون برسه. مسئولین، شما رو به خدا به فرهنگ این مردم کمک کنین.
توحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
فقر، فقر، فقر و بازهم فقر!
کاش یا فقر این عزیزان برطرف شود و اگر نمی شود، حداقل جلوی زاد و ولد بی حساب کتابشان گرفته شود.
اینها فقط فقر می زایند! فقر، فقر و بازهم فقر!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
خواهر همکارم از بی پولی رنج میبرن ولی بخاطر دریافت یارانه بچه میارن در حال حاضر هم نه تا بچه داره ... اکثر روستاهای حنوب غربی و شرقی ایران این وضعیت رو دارن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
11:54 جوک میگی؟ خرجش که از دخل یارانه بیش تره
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
ناشناس 11:54
بنظر شما یارانه در زاد و ولد نادرست، مقصر بوده یا شعور و فرهنگ اون آدم؟
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
یارانه هابرای عده ای تنهاپولی است که آنهادرماه میبینند.ببین چقدردامنه فقردرکشورزیادشده است.چکارمیشودکرد.اگریارانه هابصورت غیرنقدی شودبه خدابه آنهاظلم میشودبالاخره آدم به پول(اسکناس)هم برای پرداخت سایرنیازهای زندگی احتیاج دارد.دریافت یارانه هادرماههای اول معجزه می کردحتی عده ای باتوجه به اولادرفتندماشین سواری(پراید)قسطی خریدندولی حالاچی؟؟یکی توی سرخودویکی توی سرپرایدو میزنند.
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
یکی را می دهی صد گونه نعمت یکی را نان جو اغشته با خون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
بي عقلي چه ربطي به چيزي داره كه تو گفتي ؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
باعث تاسفه!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
نمیدونم چی باید بگم !!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
عاقا نمیدونی چ مینویسی خو؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
طوری نیست یه 13سال بگذره پسرت زن میگیره و میره سر خونه و زندگیش .... فقط یه کمک خرج عروسی میدی و دیگه خلاص ....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
دقیقا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
البته تا اون موقع خودشم زن دوم رو گرفته و یه ده دوازده تایی کور وکچل به اجتماع اضافه کرده
ناشناس
UNITED STATES
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
طرف سن و سال زن و خودش رو نمیدونه سن مادر و زن عموش رو میدونه و سن خواهر و برادر زنش رو هم میدونه.خخخخ. در ضمن گفته مادرم ۳۵سالشه و چون پیر بودن از هم جدا شدند... مادر من ۵۷سالشه نمیگه پیر شده. منم که یه دختر ۳۱ساله مجردم هزارتا ارزو دارم و هنوز بعد این میخوام ازدواج کنم و جوونی کنم. به قول یکی که گفته بچه که بودیم بزرگتر ازدواج میکردن الان که بزرگ شدیم کوچیکترا ازدواج میکنن کلا مادهه شصتی ها نسل سوخته ایم
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
منم دهه شصتیم تو این کشور تقاص تمام کارهای اشتباهی که انجام شد را از نسل دهه شصتیا گرفتن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
فقر مالی چه ربطی به این قضییه دارد اینها ناشی از فرهنگ غلط یک خانواده است که کنترل روی بچه های خود ندارند چه بسا خانواده هایی بودندودر روستا زندگی میکردند با امکانات کم همه فرزندان انها دکتر ومهندس شدند
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
گل گفتی عزیز من اگه هیچی نداریم اقلا شعور داشته باشیم و فرهنگ.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
درسته خانواده روستایی رو میشناسم که پسرشون استاد دانشگاه و دخترشون دبیر شده...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
و صد البته که بیشتر دکترا و مندسا و ادمای موفق روستایی هستند اگه باور نمیکنید میتونید خودتون یه تحقیق کوچکی ترتیب دهید و با سوال کردن از همچین ادمایه موفقی که زاده شهر هستن یا روستا تقریبا یه میانگینی دستتان میاد که قضیه را روشن میکند به امید موفقیت و پیشرفت تمام مردم ایران زمین شهری و روستایی
mani
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
فقر فرهنگی و عقب موندگی اینها از فقر مادی شون خیلی بیشتره !!!!
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
بارک الله!
جواد سیرجان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
درسته عامل همه این ازدواجها فقر فرهنگی است
فرزانه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
اون کسی که می گه یکی را می دهی صد گونه نعمت!

این حرف بوی کفر می ده....خدا به انسان ها عقل و اختیار داده....مردی که نداره شکم خودش رو سیر کنه چرا باید بره دو تا زن بگیره!!! که باز بزنه اون زن و بچه رو هم بدبخت کنه!!! چرا پسر بچه 13 ساله که دو سال پیش 11 ساله بوده رو زن بدن؟؟!!! باز این چرا الان بچه داره بشه؟؟؟!!!!

بفرما مسئولان تحویل بگیرند، وقتی وسایل پیشگیری از بارداری رو قطع کنند و یا روی زاد و ولد افراد نظارت نداشته باشند، تحویل بگیرند. طبقه فقیر که نمی تونه بره وسایل پیشگیری رو آزاد بخره و در نتیجه زاد و ولد بی برنامه زیاد می شه و باز چرخه فقر فرهنگی علمی و ..گسترش پیدا می کنه!!!

سرنوشت انسان دست خودشه!! انسان خودش می تونه راه زندگیش رو مشخص کنه که مثلا عالم باشه یا جاهل!! فقیر باشه یا ثروتمند .

اون کسی که می بینی بیشتر داره، نشسته درس خونده، فکر کرده باید چکار کنه تا کشتی زندگیش رو پیش ببره که موفق باشه و ....
گل آقا
UNITED KINGDOM
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
اگر دستم رسد بر چرخ گردون
از او پرسم که این چون است و آن چون
یکی را می دهی صد گونه نعمت
یکی را نان جو آغشته در خون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
باز خوبه این پسر ( ببخشید این مرد ) متوجه شده بچه دار شدن و بچه بزرگ کردن یلخی و کیلویی نیست !
ناشناس
ROMANIA
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
عالی گفتی!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
حالا چرا 2 تا 2تا زن گرفتن این پدر و عمو؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
حتما اونها هم ترسیدن معتاد بشن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
فقر فرهنگی و جهل عامل همه بدبختی هاست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
کلا خانواده ی خوش اشتهایی دارند ,چندتا ازدواج, چه خبره ,من چندتا ازدواج برای جلوگیری از اعتیاد دیدم آخرش هم همون که نباید بشه شد .انشااله که خدا کمکشون کنه ,ولی دیگه بچه دارنشو لطفا .
زهره
UNITED KINGDOM
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
فقط خدا کنه حداقل بچشون اینده ی خوبی داشته باشه. گاهی از اینکه ایرانیم ناراحتم گاهی هم به خاطر اینکه ایمانم شاید حاصل بزرگ شدن توی همچین محیطی بوده خدا رو شکر میکنم. کاش اونایی که روی صندلی های گرم و نرم نشستن بدونن چقدر وظیفشون سنگینه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
چه انتظاری از آینده این بچه با این شرایط والدین و محیطی که در آن بزرگ می شود خواهیم داشت وقتی شرایط درامدی پدر خانواده اینطوری است قطعا نه مدرسه خواهد رفت و اگر هم برود با انواع عقده ها بزرگ خواهد شد و بعید است زندگی نرمالی و آینده نرمالی داشته باشد دور و بر ما که اینطور خانواده ها عاقبت به خیر نشدند!
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
تو هم بازی میکنی عزیزم. اسباب بازیا فرق داره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
با یه برنامه ریزی صحیح و یه مدیریت بدون فساد میشه لااقل از چنین افرادی در جهت حرکت روبه جلو مملکت استفاده کرد و از ورود برادران افغان به داخل کشور جلوگیری کرد درضمن با بالا بردن سطح فرهنگی مردم از رشد بی رویه چنین افرادی در جامعه هم جلوگیری نمود تا به تدریج تعادل سالم اجتماعی در کشور برقرار بشه . مطمئنا تمامی این کارها یک شبه امکان پذیر نیست ولی به شرطی که واقعا مدیران جامعه که حکم پدر خانواده رو دارن به مسائل اعتقاد داشته باشن در غیر اینصورت جامعه در حکم خانواده همین قشره و اداره جامعه هم مثال مدیریت همچین خانواده هائی هست.
منم
NETHERLANDS
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
خدا عاقبتمون رو ختم بخیر کنه....آمین
مهدیه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
تو این گزارش ،بیشتر از فقر اقتصادی، فقر فرهنگی آدم رو ناراحت میکنه
به قول دکتر شریعتی:فقر ، همه جا سر می كشد ........
فقر ، شب را " بی غذا " سر كردن نیست .......
فقر ، روز را " بی اندیشه" سر كردن است
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
درسته که فقر و مشکلات فرهنگی عامل این مصائبه، ولی این پسر خیلی مرد بوده که میگه ازدواج کردم تا معتاد نشم و سر و سامان پیدا کنم.
اگه فرمانداری اون شهر فکری به حال مسکن این زوج نوجوان بکند، من به سهم خودم مبلغی واریز خواهم کرد؛ ولی حاضر نیستم پول نقد به این زوج بدم، چون احتمالاً برنامه ای ندارن که چطور خرجش کنن و کمک های مردم ممکنه به هدر بره
ناشناس
UNITED STATES
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
برای اینکه معتاد نشیم باید بزنیم زندگی 3 نفر رو نابود کنیم؟
آسمان آبی
KUWAIT
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
آیا در همچین خانواده ای واقعا با ازدواج جلوی اعتیاد گرفته میشه؟ با عرفی که تو خانوادشون هست حتما یه زن دیگه هم میگیره:(((
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
مسئولین چرا باید کمک کنن؟
من درس نخونم 11 سالگی ازدواج کنم 13 سالگی بچه دار بشم بعد داد بزنم مسئولان رسیدگی کنید؟
ما با اینجور جماعت شدیم 80 میلیون.
بعد میگیم چرا احمدی نژاد اومد
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
در ظاهر بله به خودش مربوطه نه به مسئولین. ولی در باطن، مسئولین ما هستند که تقصیرکارند. از چه عاملی انتظار فرهنگ سازی هست جز مسئولین؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
آخه مسئولين قول دادن 1000000 تومن بدهند. يا دارن تبليغ ازدياد جمعيت مي كنند.
مجید ای پی
ROMANIA
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
خیلی دلم سوخت اما نه برای فقر مالی اونها بلکه واسه فقر فرهنگیشون
اونا مقصر نیستن باید بهشون یاد میدادن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
همین ها باعث میشن کیفیت زندگی در کشور پایین بیاد
قابل توجه مسئولین محترم! اینطور افزایش جمعیت و زاد و ولد به چه درد می خورد؟ این بچه نون خودش رو نمی تونه در بیاره اونوقت می خواد خرج زن و بچه بده آخه؟
فرزندش در آینده چکاره خواهد شد اگر بتواند بزرگ شود و وسط راه از بین نرود؟ نه خرجی نه دارویی نه غذای درست و حسابی نه منزل درستی ...؟ پدری که به گفته خودش هم سن و سالانش بازی می کنند چگونه می تواند این زندگی را سرو سامان دهد؟ خودش بیسواد خانمش بیسواد فردا می تواند هزینه تحصیل فرزندش را در حالیکه لقمه نانی برای خوردن ندارد تامین کند؟ واقعا جای تاسف است واقعا
2015
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
بنظر من همه يه جورايي درگير مشكلات اقتصادي هستند حالا خود ما كه ادعا تحصيل ميكنيم خدايش توي كرايه اياب و ذهاب مانده ايم و همه جوره فكراي ناجور به ذهنمان خطور ميكند ازنظر بنده كار بسيار بزرگي كرده كه حتي ما خودمان جرات آن را در اين سن 28 نداريم و خيلي چيزاهاي ديگر
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
قربونت برم اگه تحصیلات برات پول نداشته اونقدر فرهنگت رو بالا برده که مثل انسان برای زندگیت تصمیم بگیری.
مهران
GERMANY
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
جهان سوم جاییست که ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
جهالت جهالت و جهالت
مجيدخان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
بنده خدا تقصير نداره. قبل از اينکه متن رو بخونم تفکر خوبي راجع بهشون نداشتم. الان مي‌بينم شرايط بدشون باعث شده. اگه الان تو يه خانواده خوب متولد شده بودن، شرايطشون اين نبود. نبايد ملامتشون کرد. بايد بهشون کمک بشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
تو رو خدا بهشون كمك كنيد
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
که چی؟ بره یه زن دیگه بگیره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
"کمک می‌خواهیم اگر مسوولان کمک کنند ممنونشان هستیم. چشم ما به دست آنهاست و دست آنها در دست خداست."
ببین با کیا شدیم 78 میلیون نفر!!
ناشناس
ROMANIA
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
رکورد می زنیم عزیزان زیاد نگران نباشید.
سعيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
دقت کنید تو حرفاش چند بار از قسمتم بوده میگه خودتون ریشه این بد بختی رو بفهمید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
"آخر همه جوان ها اینجا معتاد هستند"حرف راست رو از بچه بشنو!افسوس!
سنگ پا
ROMANIA
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
"اگر مسوولان کمک کنند ممنونشان هستیم. چشم ما به دست آنهاست و دست آنها در دست خداست." همین یک جمله باعث تاسف بسیار است.
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
همین یک جمله رو درسته با هدف دیگه ای گفته ولی خیلی عمیقه. مسئولین نتونستن روی شعور و فرهنگ جامعه کار کنن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
این بچه باید تحت حمایت دولت قرار بگیرد ، قطعا این ازدواج پایدار نخواهد بود . شخصیت و نگاه این دو نوجوان هنوز شکل نگرفته و با توجه به سختی و مشقت موجود که در زندگی آنان مشهود است و همچنین عدم صلاحیت آنان و حتی اطرافیانشان در تامین معاش و تربیت کودک ، مراجع ذیصلاح باید سریعا وارد شده و هر سه کودک را تحت نظارت و حمایت خود قرار دهند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
تنها راه حل ساده همینه اما سنگ رو یکی دیگه میندازه تو چاه بدبختیش واسه دولته .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
"مراجع ذیصلاح باید سریعا وارد شده و هر سه کودک را تحت نظارت و حمایت خود قرار دهند"
آغا دمت گرم این جمله ت عجیب خوب بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
کار اینها غیر قانونی بوده. ازدواج زیر سن قانونی بوده. هیچ کس هم هیچ چیز نگفت!
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
آفرین به جرات و غیرت مردونگیت ... بابا ما 30 سالمونه همچین جراتی نداریم آفرین پسر ..... موفق باشی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
جرات نمی خواد بلا نسبت اون پسر بچه که خودش هم نمی دونه هنوز چکار کرده حماقت می خواد ازدواج کردن که کاری نداره همه کسانی که جرات ندارند به خاطر بعدشه دیگه بعد هم دیگه گرسنگی کشیدن و بی خانمانی و آوارگی اگه اسمش شجاعت و مردونگیه خوب بسم الله
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
این جراته؟ جرات، فرقش با بچگی کردن چیه بنظرت؟
ناشناس
UNITED STATES
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
جرات نمی خواهد ، کافیه بتونی توی یک پارکینگ با چند باجناق دیگرت و در کنار بچه هایتان با یک بخاری گازی زندگی کنید
علی ف
ROMANIA
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
فاصله جسارت با حماقت خیلی کمه معمولا بعضیا اشتباه میگیرن .بابا این طرف خونه نداره مادر زنش هم تو پارکینگ زندگی میکنه بیکاره بچه است اونوقت میگی جرات؟ این غیر از بدبخت کردن خودش و زنش چندین نفر دیگه رو هم با آوردنشون تو این دنیا با این وضع بدبخت میکنه این مردونگیو غیرته ؟؟؟؟
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
داستان غم انگیز زندگیش بسیار ناراحت کننده تر از ازدواج زودهنگامش هست.

فقر و بیسوادی و بیکاری و...

اصلا یه لحظه یادم رفت تو سن 13 بچه دار شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
تا الآن به اين تلخي نخنديده بودم...
ناشناس
FRANCE
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
خدایی اینجا دمکراسی زیر سوال نمیره
موقع رای دادن این جماعت با این طرز فکر با دیگرن برابرند
مجتبی
ROMANIA
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
خدایی اگه میشد هزارتا لایک میزدم
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
یعنی گل گفتی نمیدونم چند درصد جامعه از این روشنفکرن هستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
قسمت بود!!!! واااااي خدااا!! خودت ظهور كن.
نرگس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
واقعا باعث تاسف است
پدر ومادر این پسربچه(پدر 13 ساله ) مسئول هستند.‌
دیگر فرزندان مادر زنت چند ساله‌اند؟ آنها هم ازدواج کرده‌اند؟
١٣ساله، ١٤ساله، ١٢ساله، ١٨ساله و ٢٠ساله. دوتا از دامادها هم با ما زندگی می‌کنند.

شما که فقر مالی دارید چرا بچه دار می شوید؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
چه مسخره بازی ازدواج نه خاله بازی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
دمت گرم...از تو حرکت از خدا برکت
نازنین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
خیلی مسخرست تو این مملکت همه چیز به بازی گرفته شده
ابی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
فقر فرهنگی
از فقر مالی خیلی بدتره
خدا انشالله مشکلات همه مردم را حل کنه
مسئولان درد یعنی.....
مهرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
آدم نمی دونه چی باید بگه .......
آدم نمیدونه بگه کی مقصر بوده .....
این پسر بچه در خانواده ای به دنیا اومده که چند همسری بسیار امری عادی بوده ..
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
این دیگه خیلی توجیه خنده داریه که اگه زن نمی گرفتم باید تو این محل معتاد می شدم!!!
یعنی تو کل اون محل یک نفر (فقط یک نفر) مجرد غیر معتاد وجود نداره؟!
اراده و همتت منو کشته!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
اعتیاد به مجرد و متاهل بودن ربطی نداره فامیل ما بعد از ده سال ازدواج با داشتن یک فرزند معتاد شد و زنش طلاق گرفت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
بقیه معتاد به مواد مخدرن ، مردای خونواده اینا به ازدواج و بچه دار شدن اعتیاد دارن ! والا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
با وجود این افراد در جامعه نبازی به در نظر گرفتن بودجه 600 میلیار تومانی برای افزایش جمعیت نیست ، بودجه مملکت را لطفاً خرج کار های دیگر بکنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
به این سوال و جواب در متن گفتگو توجه کنید:
متولد چه سالی هستی؟
نمی‌دانم به خدا متولد چه سالی هستم.....
نتیجه با شما
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
(چشم ما به دست آنهاست و دست آنها در دست خداست)!!!
تا طرز فکرش مردم اینه ؛ وای به این مملکت(بخوانید قبیله)
دوکتور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
رفتی به قهقرا بیچاره
ایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
حالا تا 150 میلیون جا داریم...... برنامه ریزی شده هم هست. همه مثل این بنده خدا با بدبختی نفس می کشیم و زادو ولد هم می کنیم.......
بنده خدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
كمك نميكنيد نمك روي زخم نپاشيد
یاسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
با سلام
دوستان همه ی این مشکلات از ابتدا از فقر فرهنگی و تفکرات غلط شروع میشه و مشکل بعدیش بی توجهی مسئولین به مسئله اعتیاد هست.
واقعا چه میگذرد برما؟ ای وای برما ،وای برما ، وای برما
ناشناس
BRAZIL
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
واقعا اوج فقر فرهنگی رو میشه از صحبتهای این نوجوان دریافت. کسی که خودش هنوز اول راهه و میتونه آیندش رو متحول کنه اونوقت میگه "دوست دارم بچه ام باسواد شود. کاری کند که به او افتخار کنم." آخه خودت چرا پس به این فکر نیستی و این آرزو رو برای بچت گذاشتی؟ من نمیفهمم این چه سنتی هستش که طرف تا صداش کلفت شده براش زن میگیرن!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
در هندوستان سالانه صدها هزار نفر در پیاده روها بدنیا می آیند و به همین تعداد در پیاده روها می میرند ، بدون اینکه سرپناه و تجربه ای از یک خانه را داشته باشند . اما در اروپا پیش از بدنیا آمدن کودک حقوق او تامین ، مطالبه و تا پایان مرگ و حتی پس از مرگ نیز منظور می شود. داستان توسعه یافتگی و عقب ماندگی است !!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
بنام انکه زندگی داد و فکرت آموخت .
دوستانی که اینقدر مایوسانه حرف می زنید اگه لازم است بدنید من 18 ساله بودم ازدواج کردم ، دو تا پسر داشتم وارد دانشگاه شیراز شدم در دوران تحصیل در دانشگاه فرزند سومم بدنیا امد بعد از دانشگاه 4 سال بیکار بودم اما شکر خدا با فکر و بازو نان در می اوردم و سپس مشغول کار دولتی شدم پس از یک سال فرزند چهارمم بدنیا امد ، فرزند بزرگم ازدواج کرده و دو تا پسر داره البته یک تو راهه ، فرزند دومم لیسانس کامپیوتر گرفته و الان در حال انجام خدمت سربازی می باشد ، فرزند سومم در دانشگاه رشته آی تی می خواند و فرزند چهارمم کلاس پنجم ابتدایی می باشد ، پیش هیچکس دست دراز نکردم حتی خانواده ام گرچه از نظر مالی ضعیف بودند اما الان خدا بهم همهچی داده الهی شکر جوانان دل به خدا بسپارند در ضمن خودم انشاالله بهمن ماه برای ادامه تحصیل در رشته تکتونیک وارد دانشگاه ازاد شیراز می شوم .پس جوانان بدانند یه جو غیرت وتوکل به خدا و کمی صبر لازم است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
جناب دکتر مهندس .
زمان شما ، زمان قاجار بوده احتمالا . الان غیرت و توکل نمی خواد . پارتی و آشنا می خواد .
مهم نیست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
ایول......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
برادر عزیز شرایط زندگی این کودکان 13 ساله را بخوان و بعد با حال و روز خودت و خانواده ات در زمان ازدواج مقایسه کن!!! هشت نفر بعلاوه سه داماد دیگر و بچه هایشان در محیط یک پارکینگ که نهایت امکاناتش یک اوجاق گازاست غذا می خورند ، زندگی می کنند و همه همانجا میخوابند!!! هیچ کدام از زوجین سواد ندارند، پدر و مادر و اقوامی که بتوانند کمکشان کنند وجود ندارد ،عملا بیکار است و فقط سه روز در ماه کار دارد و پدر همسری که بعلت بیماری قلب در گذشته و مادر خانمش با آنان سر می کند و...!!! شاید امثال شما استثناء باشید اما کودک 13 ساله از زندگی زناشویی چه درکی دارد؟ آیا می توان گفت انتخابش از روی عشق و یا عقل بوده است وآیا اصولا رویا و تصویری از همسر آینده اش داشته است ؟آیا بواقع این ازدواج می تواند دوام و استمرار داشته باشد و از آن مهمتر سرنوشت کودک سومی بنام فرزند !!!!
دانشگاه شیرازی واقعی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
حرفات متناقضه. از یه طرف چهار سال دانشگاه و چهار سال بعد از دانشگاه با سه تا بچه بیکار بودی از طرف دیگر میگی پیش هیچکس دست دراز نکرده ای. میشه بگی اون هشت سال خانواده پنج نفری ات از کجا آوردن خوردند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
حرفات به درد بیست و سی میخوره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
حالا اینقدر به این سبک زندگیت افتخار نکن و تبلیغش نکن.لزوما چون شما اینجور زندگی کردی بهترین حالت نبوده یا اینکه شاید همه نتوانند یا دوست نداشته باشند در 18 سالگی ازدواج.کنند ودر حالی که در حال گرفتن لیسانس هستندبابای دو سه بچه قد و نیم قد هم باشند در حالیکه همکلاسی های دانشگاهیشون تازه کم کم.دارند معنی جنس مخالف و عشق و ازدواج رو درک می کنند.من شخصا اصلا دوست ندارم در حالیکه بچه بزرگم ازدواج کرده و دو تا بچه داره فرزند کوچکم تازه کلاس پنجم باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
جالبه که بسیاری از مردان دو زنه حتی در سیر کردن شکم همان یکی هم مشکل دارند ولی زن دوم می گیرند من از یکیشان اینو پرسیدم جواب داد که زن اولم دیگه قیافش خیلی چروک شده و قابل تحمل نیست بنده خدا زن این جماعت هم بدلیل فقر و بدبختی و سختی و کار و بچه زیاد زود تر شکسته می شوند و اینچنین شوهر های بی معرفت سرشان هوو می آورند. عجب دور تسلسلی!
یه ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
مشکل این بنده خدا ریشه ای ست. پدر دوزنه ... عمو دو زنه ... زندگی در پارکینگ به اتفاق 200 نفر دیگه ... نمی فهمم ... اصلا درک نمی کنم ... من با داشتن یه حقوق خوب و کافی و منزل و ماشین و پس از گذشت 5 سال از زندگی هنوز سر بچه داشتن یا نداشتن مردد هستم ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
تو هم از اون ور پشت بوم افتادی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
به خدا بچگی کردی اگر بچه بیار اصلا تو بگو مولتی میلیاردی تو ایران آدم بچه میاره آخه آدم بی عقل؟؟؟؟گناه اون بچه چیه باید تو قفس بزرگ بشه/؟؟نکن برادر من نکن ایمیل بده راهنمایت کنم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
به نظر شما میشه سیب زمینی داد رای گرفت ؟!! حالا هر کی میخواد باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
خانواده ایده آل برای بعضی ها سن ازدواج زیر دبیرستان
ناشناس
ROMANIA
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
ماشالا با اين سوادو تحصيلات حالا هيم بچه دار ميشن ١٠ تا ١٠ تا به اين جمع فرهيخته اضافه ميشه
ناشناس
UNITED STATES
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
بعد هم تقاضای کمک از مسئولین میکنن!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
پيشنهاد ميكنم يك سرشماري از اين خاندان صورت بگيره. نرخ زاد و ولدشون خيلي بالاست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
واقعا براي اين تفکر متاسفم
" مرد بوده ازدواج کرده"
" اگر ازدواح نمي کردم بايد معتاد مي شدم"
برادر من مگر مردي به ...
اميدوارم الان که ازدواج کرده معتاد نشه ؟
توجيه هاي بي پايه و اساس تا کي ؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
ای کاش هر اشتباهی را مرتکب نمیشدیم و بعد به خدا نسبت بدیم.آخه خدا عقل داده واسه چی؟
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
لطفا شماره حساب بدین .همه باید کمک کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
هه هه یکی باید بیا به خود ماها کمک کنه!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
چرا همه باید کمک کنن؟!!!!
اصلا نباید به کسی که آگاهانه خودشو انداخته تو چاه کمک کرد وگرنه تعداد این افراد روزبه روز بیشتر میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
چرا فامیلی خانومش سانسور شده؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
تو كه با حقوق و ماشين وخونه بعد 5 سال مرددي از اون طرف بي فرهنگي افتادي
بانو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
دوستانی که دم از فقر فرهنگی میزنن میخوان بگن این بنده خدا که از ترس اعتیاد و هزار گرفتاری ناشی از اون ازدواج کرده و نون بازوش رو میخوره و سرش تو لاک خودشه فقیر فرهنگیه؟؟؟؟چون سواد نداره و ..بعد جوونایی که مثلا تحصیلات و درآمد و امکانات دارن ولی از ازدواج شونه خالی میکنند چون یا براشون محدویت میاره و نمیتونن هر روز با یکی باشن یا گرفتار انواع اعتیادن از لحاط فرهنگی غنی اند؟؟؟؟فرهنگ رو چی معنا میکنیم ما؟؟؟نداشتن سواد و پول بیفرهنگیه یا عزیزانی که همه امکانات زندگی رو دارند اما به بهانه های پوچ و الکی خودشون رو از لذت پدر و مادر بودن محروم میکنن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
آخه یعنی چی ؟ اگه کسی از اعتیاد بترسه باید زندگی 2 نفر دیگرو نابود کنه که معتاد نشه ؟
آدم واسه لذت خودش یه انسان دیکه جای اسباب بازی به وجود بیاره
طاها
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
حالم بد شد به خدا
شهرزاد
UNITED STATES
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
طبقات پایین اجتماعی اقتصادی بازیچه می شن... اخه این خودش روو هواست چرا باید بچه داشته باشه توو این وضعیت؟ اونوقت انتظار دارید بچش قاتل و مجرم و در بهترین حالت ی الاف سر کوچه نشه؟ میبینید حرفاشو ! می گه چشممون به دست دولته...نفت و دولت این ملتو بدبخت کرده...چرا همه ایرانی ها چشمشون ب دولته! چرا هیچکس چشمش ب خودشو و توانایی هایش نیس. تا اینه همینم می مونیم.
طاها
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
واقعا متاسفم واسه همچین پدر ومادرایی. بعضیا به بدبختیشون کمک میکنن
ناشناس
ROMANIA
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
آفرین طاها. درست گفتی
طلبه ایلامی قم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
حالا اینقدر راجع بهشون بگید و بنویسید تا یه بلایی سر خودشون بیارن...طلاق بگیرن خودکشی کنن... چه میدونم؟!!!شماهام بیکارین به خدا!!!بابا به جای این فضولیها یه فکری به حالشون بکنین مشکلاتشون حل بشه
شيوا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
نميدونم چرا بدبخت بيچاره ها فكر ميكنند ازدواج بر هر درد بي درمان دواست!
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
جوان نترس است عاقبت کار را نمیداند برای همین است که جرئت پیدا میکند .

چطور چندین نفرزیر یک سقف ....زندگی میکنند.

زندگی جهت این دو نفر با لقمه نانی کافی است و چادری که زیر آن بخوابند.
مانند هندوستان که بچه ها در خیابان به دنیا مآیند و در خیابان از دنیا میروند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
اینایی که میگین کار درستی کرد،یعنی امکان نداره این فرد بعد چندسال از سر ناچاری معتادشه.اها شاید هروقت حس کرد میخواد معتادشه به فکر زن دیگر میافتد!!!دلم براش میسوزه و حتی نمیشه تصور کرد.اون مطمئناقربانی شرایط ومحیطش هست.4تا بزرگتر برا کم کردن فشار زندگی رو خودشون این دو زوج بی تجربه بخصوص پسر را وارد یک تجربه ترسناک و سختی کردن....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
تاوان بی عقلی وخاله بازی شما رودولت ازکجابیاره بده ازجیب ملت؟هرکی خربزه میخوره پای لرزش هم میشینه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
"چرا اما فکر کردم بهتر از این است که معتاد شوم. «ول» شوم. آخر همه جوان‌ها اینجا معتاد هستند. گفتم بروم دنبال زندگی‌ام و سر و سامان بگیرم. کار کنم.
"
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
دولت فخیمه کم کم داره به شعارهای افزایش جمعیت و ازدواج در سن کم نزدیک میشه..... باید تبریک و دست مریزاد گفت....که جهل و عقب ماندگی نشانه هایش نمایان میشود....هیهات و هیهات!!!!!
فرابین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
آفرین بر نفس دلکش و لطف سخنت
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
این بچه از خیلی ها که ادعای روشنفکریشون همه جا رو پاره کرده با شرف تره . اوناییم که دارن محکومش میکنن شاید به متن خبر خوب توجه نکردن یه بچه داره این حرفا رو میزنه به بچه های 13 ساله دورو برتون نگاه کنین . تازه وقتی ازدواج کرده 12 سالش بوده . انتظار داشتین حتما میرفت دنبال پیشگیری و ..... طرف میگه دوس دارم برم تو کوچه بازی کنم با همسنام . چرا اینقد تند روی میکنین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
تو خودت اگه متن رو خوب خونده بودی گفته دو سال ازدواج کرده الان هم که 13 سالشه یعنی موقع ازدواج 11 ساله بوده نه 12 ساله!!!
اونوقت اینجوری داری دیگرون رو راهنمایی می کنی تا متن رو خوب بخونن؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
بابایم دوتا زن دارد. از زن اول پنج تا پسر و یک دختر دارد. مادر من زن دوم است و همین یکی هستم. خواهر و برادرهایم همه ازدواج کرده‌اند.!!!!

ایول به بابات :))))
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
من 34 سالمه میترسم زن بگیرم با این خرج و مخارج . اونوقت این نیم وجبی زن داره :))
12345
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
من نمیدونم چه اینده ای قراره برای این مملکت رقم بخوره؟؟؟؟
اصلا چیزی نمیشه در مورد این بنده خدا گفت.
امیدوارم زندگیت متحول بشه و راه دیگه ای رو در پیش بگیری
فرابین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
تو طرز فکرش هم یه تحولی صورت بگیره بد نیست.
سارا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
دلم گرفت کاش میشد یجوری بهشون کمک کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
به قول فامیل دور من دیگه حرفی ندارم
هومن
GERMANY
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
هزاران نکته در این یه جمله نهفته هست ! هنوز متن و نخوندم و تازه به این جمله رسیدم باید تاسف خورد فقط ... "همسرش زینب ١٥سال دارد و خودش ١٣سال. از عمر ازدواجشان دوسال می‌گذرد. سواد ندارد و نمی‌تواند تخمین بزند همسرش فرزند چندم خانواده است یا متولد چه سالیست "....!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
یه نفر یه ور عالم یه غلطی کرده . شما یه ور دیگه عالم همه رو زیر سوال بردین ؟ من الان 3 میلیون قسط درست کردم ماهانه برای خودم . شما علما بفرمایید به کی باید فحش بدم ؟ خوب به دولت و ملت چه ربطی داره آخه . غلطیه که خودم کردم . ولی داشت یادم می رفت کسی هست منو به فرزندخواندگی قبول کنه ؟
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
بنی آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
فرارو لطفا شماره حساب
منتظریم،
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
ادامه این شعر می گه چو عضوی بدرد آورد((روزگار))
دگر عضوها را نماند قرار
امیدوارم متوجه شده باشی این اتفاق ناخواسته براش رخ نداده یعنی مصداق شعر برای مواقع حوادث و اتفاقات ناخواسته است نه خودخواسته
با این حساب بایتی شما به همه معتادها پول و کمک کنید تا اونها راحت تر بتونن مواد تهیه و دود کنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
باید به حال این مملکت خون گریه کرد!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
این اواخر چیزهای میبینم و میشنوم که از تعجب دهنم باز میمونه. من بعنوان یک ایرانی فکر میکردم این اتفاقات مال زمانهای گذشته است و در زمینه فرهنگ کار شده و دیگر ما به زمان قدیم و بدویت برنمیگردیم ولی وقتی یک سری اتفاقات را میبینم واقعا از ته دلم برای اون آدمهای که برای رشد و تعالی و فرهنگ و شعور این مردم کار کردن و در نهایت به اینجا رسیدیم تاسف میخورم
فرابین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
به اینجا که رسیدیم باید متوجه شیم که:
به قدر کفایت روی رشد و تعالی و فرهنگ و شعور این مردم کار نشده!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
متوجه نشدم یعنی من که تا ۲۶ سالگی ازدواج نکردم'باید معتاد شده باشم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
من کاری به این حرفاتون ندارم. انشاءالله که خوشبخت بشن روزی خدا میده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
خب حالا من چیکار کنم؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
حالا جالبه که تعصبی نداشتن روی این که همسرش دو سال ازش بزرگتره !
ندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
واقعا

از اين نظر از خيلي از خانواده هاي مثلا تحصيل كرده ايراني با فرهنگتر بوده اند!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
دارم بالا ميارم از اين فقر فرهنگي
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
ايكاش همه آدمهايي كه كامنت گذاشتند بجاي نوشتن نفري 10هزار تومان به حساب اين بنده خدا مي ريختند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
حق این فرد از نفت چیست
shahrad
UNITED STATES
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
چی بگم؟ از کجا بگم؟ یکی بعلت ازدواج در سن بالا از اونور بوم میفته یکی هم مثه این گل پسر از اینور بوم .. خلاصه باید بیفتی پایین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
آموزش و پرورش چکار می کند که بجه های این مملکت بیسواد هستند. واقعاً جای خجالت دارد که در قرن 21 بچه های 12- 13 ساله اش بیسواد است.
Mehdi
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
این بچه به دلیل اینکه زیر دست مادر نبوده مدرسه نرفته و احتمالا برای اینکه هزینه های زندگی پدرش بالا بوده این بچه رو مجاب کرده اند ازدواج کنه.
به دلیل آگاهی پایین خانواده پدری، علیرغم مشکل مالی احتمالا راه های جلوگیری از بارداری را نمی دانسته اند.
آگاه کردن مردم در این زمینه بسیار می تواند جلوی بارداری های ناخواسته را بگیرد.
باید حد اعتدال را در کنترل جمعیت و فرزندآوری بدون حساب و کتاب رعایت نمود.
سیاست های کنترل جمعیت که در حال حاضر کلا لغو شده اند باید در چنین مناطقی که مردم فقط به دلیل عدم آگاهی از راههای جلوگیری از بارداری فرزندان زیادی به دنیا می آورند اجرا شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
با این سیاستهای دولت در افزایش فرزند آوری که بخصوص در عدم وجود رایگان وسایل جلوگیری از حاملگی و مخصوصا در مناطق فقیر تر جامعه فقط این گونه خانوا ده ها با افزایش جمعیت مواجه خواهند بود چرا که خانواده های با سطح بالاتر تحصیلات به هر طریق ممکن بصورت کاملا آگاهانه بچه دار می شوند لذا باید بسیار نگران آینده این مرز و بوم با این سیاستهای بدون پشتوانه علمی و فقط وابسته به قضا و قدر باشیم؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
کاملا مشهوده که این فقر معرفتی و فرهنگی است که فقر اقتصادی را تشدید می کنه. آرزوی خوشبختی برایشان دارم.
مجله فرارو