bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۰۶۰۲۶
حسین راغفر "تاثیر تصمیمات بهاری بر اقتصاد" را تحلیل می‌کند

چرا ایران به یکی از بزرگترین بازارهای مصرف کالاهای لوکس تبدیل شده است؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد که تصمیمات یک شبه و خلع الساعه در اقتصاد بر اساس منافع گروه های خاصی شکل می گیرد و مسئله اصلی بروز چنین تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های هم ریشه در فساد سازمان یافته و نهادینه شده در اقتصاد کشور دارد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۳

فرارو- یک کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد که تصمیمات یک شبه و خلق الساعه در اقتصاد بر اساس منافع گروه های خاصی شکل می گیرد و مسئله اصلی بروز چنین تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های هم ریشه در فساد سازمان یافته و نهادینه شده در اقتصاد کشور دارد.

پس از گذشت نزدیک به یکسال از آزاد شدن نسبی واردات خودرو، با حجم موتورهای بالا، سخنگوی دولت اعلام کرد که سخنگوی دولت گفت: واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالای 2500 سی سی با تصویب هیات دولت ممنوع شد.

دکتر حسین راغفر، استاد دانشگاه در گفتگو با فرارو درباره تصمیمات یک شبه و اینکه چرا در دروه ای اجازه واردات خودرو با حجم بالای موتور در ایران داده می شود و در دوره ای این تصمیم لغو می شود با تاکید بر اینکه تاثیر تصمیمات بهاری و یا زودگذر روی اقتصاد و فعالان اقتصادی می تواند مخرب و جبران ناپذیر باشد گفت: مهمترین تاثیر چنین تصمیمات زودگذری می تواند پیش پینی ناپذیری سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی باشد.

وی با بیان اینکه در اقتصاد بیمار و ناسالم ایران تصمیمات آنی و زودگذر قصه تکراری شده است گفت: اقتصاد ایران بر پایه مناسبات ناسالمی پایه گذاری شده است که البته آنقدر تکرار شده است به عنوان یک پدیده متعارف پذیرفته شده و در چارچوب بخشی از نظام معرفتی، عمومی شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: اقتصاد ایران، اقتصاد بیماری است که روی شبکه ای از منافع گروه های خاصی از قدرت و ثروت متمرکز است و تصمیمات و سیاست گذاری ها اصولا بر اساس منافع این گروه ها تعیین می شود.

وی ادامه داد: قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که دولت چرا دستور العمل تازه ای صادر کرده است که بر اساس آن واردات خودروهای بالای 2500 سی سی ممنوع شده است باید به این موضوع پرداخت که چرا اساسا کشوری که در تور تحریم های بین المللی گرفتار است اساسا باید مجوز واردات خودروهای لوکس به کشور را صادر کند.

راغفر تصریح کرد: چرا باید ایران به یکی از بزرگترین بازارهای مصرف کالاهای لوکس تبدیل شود و شاهد واردات گسترده خودروهایی لوکسی باشیم که خرید آن تنها در توان قشر محدودی است.

این استاد دانشگاه افزود: پاسخ به این سوال کاملا واضح و مشخص است مجوز ورود کالاهای لوکس از جمله خودروهای گرا قیمت به سادگی صادر می شود به این دلیل که منافع عده ای و طیفی در گرو این واردات است و منافع آنها بر منافع عموم جامعه تحمیل می شود.

وی تصریح کرد: اما اینکه چرا پس از مدتی ممنوعتی هر چند محدود برای واردات این خودروها ایجاد می کند هم سوال دیگری است که آن نیز پاسخ مشخص خود را دارد و آن اینکه باز منافع همان گروه های وابسته به قدرت و ثروت ایجاب می کند که این محدودیت اعمال شود تا به واسطه آن روی خودروهایی که پیش از این وارد شده است مانور قیمتی بیشتری بدهند تا از این طریق پول بیشتری به جیب آنها سرازیر شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: بعد از مدتی هم وقتی آنها این سودهای کلان را به جیب زدند و نیاز به تصمیمی جدیدی پیدا کردند، دوباره شاهد آن خواهیم بود که واردات محدود شده آزاد و آنها می توانند سود خود را با آزاد شدن واردات به جیب بزنند و این چرخه همچنان تکرار می شود.

راغفر با بیان اینکه این مسئله صرفا محدود به واردات خودرو نیست بلکه درباره سایر کالاهای لوکس همچون تلفن همراه نیز چنین چرخه معیوب و چنین مناسبات ناسالمی وجود دارد گفت: وجود این مسئله از زیر ساخت های اقتصادی ایران نشان گرفته است. زیر ساخت اقتصاد ایران متاسفانه یک زیرساخت پرمسئله ای است که در آن محرک ملی اقتصاد، منافع ملی نیست بلکه منافع گروه های وابسته به قدرت و ثروت است. به همین دلیل شاهد این اتفاقات عجیب و غریب هستیم.

وی افزود: بروز این پدیدها هم ناشی از نهادینه شدن فساد در بدنه اقتصادی است که برپایه مناسبات ناسالم بنا گذاشته است. در این اقتصاد، اصلی ترین محرک، تدوین سیاست های تامین کننده منافع گروه های خاصی است که در لایه های مختلف جامعه حضور دارد و با جریان های قدرت و ثروت در ارتباط هستند تا به واسطه این سیاست بتوانند اقدام به توزیع درآمدهای بادآورده نفتی و بازتولید آن کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شاهد بوده ایم که در این نظام اقتصادی ناسالم، غارتگری که در اقتصاد عبارت شناخته شده ای است در ابعاد مختلف ظهور و بروز پیدا می کند که نمونه ای از آن را چندی پیش رییس جمهوری با اعلام غارت 2میلیارد دلاری در آمدهای نفتی فاش کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: بنابراین آنچه در این اقتصاد اتفاق افتاده این است که تصمیمات در راستای تامین منافع عموم جامعه گرفته نمی شود و اساسا منافع ملی در تصمیم گیری ها خیلی نقشی ندارند و متاسفانه منافع کسانی که در تصمیم گیری دخالت دارند با منافع گروه های صاحب ثروت گره خورده است.

وی تاکید کرد: این تصمیمات یک شبه و خلع الساعه هم بر اساس منافع این گروه های شکل می گیرد و مسئله اصلی بروز چنین تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های ریشه در فساد سازمان یافته و نهادینه شده در اقتصاد کشور دارد.

راعفر در ادامه گفت: البته فساد خود معلول عوامل و مناسبات خاصی است و برپایه این مناسبات شکل می گیرد که اصلی ترین عامل آن انحصار قدرت و ثروت است و در ایران انحصار کنترل درآمدهای نفتی و منابع طبیعی که بیشترین منبع ثروت محسوب می شود در اختیار دولت است.

وی افزود: عامل دیگری که منجر به شکل گیری فساد می شود مسئله تشخیص صلاحدید اینکه منابع ثروت در کجا مصرف شود به عهده خود افرادی است که این قدرت انحصاری را در اختیار دارند و نکته مهمتر اینکه این گروه ها به کسی پاسخگو نیستند به این ترتیب انحصار در قدرت، انحصار در تصمیم گیری ها، انحصار در تشخیص هزینه کرد درآمد حاصل از منابع ثروت در کنار مصونیت از در برابر پاسخگویی شرایطی برای شکل گیری فساد ایجاد می کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: فساد البته اشکال مختلفی دارد که یکی از اشکال آن شکل غارتی است که نمونه ای از آن را در دولت های نهم و دهم به ابعاد گسترده ای شاهد بودیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی در خاتمه گفت: اصلی ترین علتی هم که فساد در این ابعاد و به اشکال مختلف به خصوص در دولت نهم و دهم بروز پیدا کرد انسداد سیاسی در کشور بود که این خود زمینه شکل گیری فساد در ابعاد بی سابقه را فراهم کرد.

برچسب ها: راغفر اقتصاد فساد
bato-adv
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
توي اقتصاد بيمار غده هاي سرطاني اينجوري رشد ميكنن ديگه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
چون توی ایران کسی مالیات نمیده جز کارمند و بازاری خرده پا در نتیجه کسی نمی ترسه که زندگی لوکسش توجه اداره مالیات رو جلب کنه و شر به پا بشه!
نیما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
علتش را می توان ثروتهای باد اورده ایی دانست که در اثر تورمهای چند صد درصدی یا استفاده از رانت های کلان دید که یک شبه انقدر ثروت گیرشان می اید که نمی دانند با اینهمه پول چه کنند.
احمدى
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
عزيزم سوال از احمدى نژاد بپرس ببين چى جواب ميده كه نود درصد اين مسايل در دوره او بوجود امده،
اعتدالگراب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
بیشترین خودروهای لوکس در 1 سال گذشته وارد کشور شده ا ست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
عزیزم

اقتصاد فاسد رانتی در دهه 60 شروع شد در دوران هاشمی شکوفا !! شد در دوران خاتمی آهسته تر ادامه یافت ودر دوران معجزه هزاره سو ترکید و همه جا رو به گند کشید!!
ا ر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
اتوگالری عزیز
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۸۶
شهـرستان بوكان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
ميگم اين عكسى كه واسه اين مطلب انتخاب كرديد محتوياتش اندازه ى كل شهـر ما مى ارزه !!
تهرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
....وکل زندگی وزحمت 40 ساله من و خانواده ام در تهران.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
وهمه ارزوها و جوانی های خیلی ها.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
آفرین. من هم به عنوان یک تحصیل کرده اقتصاد در مکتیب چنین اساتیدی اولینی موضوعی که بعد از اعلام خبر ممنوعیت واردات به گوشم رسید همین موضوع بود این جملات را باید مثل شعار هفته در گوش همه کنیم که انتظار منافع عمومی را از بدنه اجرایی جامعه نداشته باشند چرا که بدنه اجراییبه جز قشر خاصی یا خود قسر منتفع هستند یا وابستگان و اجیر شدگان آنها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
واسه من که ارزشی نداره ! نگید گربه دستش به گوشت نمیرسه ... در آمربکای شمالی و اروپا هم این چیزها ملاک زندگی خوب نیس هر نشان دهنده ی ... در ایران که ... حوصله ندارم حتی ارزش کامنت هم نداره ...
سیاه قلم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
مردم ما تنبل بار امده اند . از کودکی گفتند باهوشترین پولدارترین متمدن ترین و... دنیا هستیم ولی اگر پول نفت نباشه هیچی نیستیم . تقسیم ثروت بسیار نا عادلانه است . متوسط در امد مردم خیلی پایینه اگر چه متوسط فعالیت و مطالعه و ... هم خیلی پایینه !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
و كل روياها و آرزوهاي من
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
حضرت علی (ع) : هر جا دیدی کاخی بنا شده , بدان حق فقیری ضایع شده است !
يغما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
باور كنيد اقتصاد ايران بايد ناسالم باشه ، اقتصاد سالم انسان هـاى سالم مى خواد ...

البته يه مورد خيلى مهـمى كه فراموش شده " عقده " است ، نوع زندگى ما ايرانى هـا باعث شده به مقدار زيادى عقده اى بشيم و بخواهـيم بهـترين هـاى دنيا رو داشته باشيم وَلو اينكه اين بهـترين ها هـيچ تطابقى هـم با اصل زندگى و محيط ما نداشته باشه ...
خونه ها و خودروى هـايى كه منطبق با بافت شهـر هـايى مثل موناكو و سانفرانسيسكوه ، هـيچ سنخيتى با شهـر هـاى ايران نداره ، شهـر هـايى كه از شمال تا جنوبش به اندازه ى سال هـاى نورى توش فاصله ى طبقاتى موج مى زنه مطمئنا نميتونه دليل درستى براى وجود پنت هـاوس و مازاراتى باشه !!!

فرارو تو رو خدا سانسور نكن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
احسنت
رسواگر فتنه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
نوش جانمان پولشو داریم چرا نخریم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
زر + زور + تزویر
اسمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
شما اگر پول داشتی الان در یک هتل خوب اروپایی بودی.لاف نزن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
رسول جان منفی دوست داری؟
علیسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
مطمئنم موتورم نداری چه برسه به مازراتی:)))))))
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
چقدر تو جلب توجه دوس داري!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
چون راه برای پولدار شدن بعضیا بازه !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
کلا راه برای پولدارا همیشه بازه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
دکتر راغفر:

"...تصمیمات در راستای تامین منافع عموم جامعه گرفته نمی شود و اساسا منافع ملی در تصمیم گیری ها خیلی نقشی ندارند و متاسفانه منافع کسانی که در تصمیم گیری دخالت دارند با منافع گروه های صاحب ثروت گره خورده است."
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
میزان مالیات من کارمند از خیلی از مالیات این عزیزان بیشتره !!!! کدام عدلت اجتماعی ؟
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
ای ول مازاراتی گرن کاپریو
من تو یه شهر پنجاه هزار نفری زندگی میکنم.یه بابایی همشهری ما اولین مدلشو تو ایران وارد کرد.یک میلیارد و دویست ملیون خریده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
همشهریتون کارش چیه ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
بازار کالاهای لوکسسس! نویسنده عزیز حدود 90 درصد انچه که لوکس می دانید جزو کالاهای اولیه هر انسانی در جهان امروز به حساب میاد! گرچه اگر منظور شما فاصله طبقاتی است راه کار آن هم نظام اقتصادی و مالیاتی شفاف است!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
کالا های اولیه انسانی! یا شما خیلی انسان هستی و یا من اصلا انسان نیستم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
ما 10هزارتومن رو یارانمن اضافه کنن میشه لوکس کجایی بابا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
ماشينهاي چندصد هزار دلاري توي خود آمريكا هم براي مردم روياست. اونجا متوسط قيمت ماشينايي كه ملت سوار ميشن نهايتا سي چهل هزار دلاره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
بسیاری از کارشناسان اقتصادی بزرگ دنیا معتقدند که

اقتصاد تابعی از سیاست است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
بر عکس فرمودین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
ببخشید سیاست تابعی از اقتصاد است در تمام دنیا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
اون کارشناسا خیلی لوکس زندگی میکنن
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
بنظر من اگه پولا اینجوری خرج بشه بهتر از اینه که انبارش کنن و ادای فقیرا رو دربیارن.

مشکل پول خرج کردن ثروتمندا نیست مشکل پول نداشتن بخش بزرگی از جامعه هست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
این پول خرد هایی است که مردم می بینند. و اصل پول ها جای دیگری است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
و البته روش پول دراوردن اکثر ثروتمندها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
آقای حسین

در کشور ما به قول دکتر راغفر وبسیاری ازکارشناسان اقتصادی چون ساختارهای اقتصادی فاسد است واز همان اول کج و بر مبنای رانتخوری (فساد) بنا نهاده شده است اکثر اون کسانی که صاحب ثروت هستند ثروتشان نامشروع رانتی غیرقانونی و پولشویی و حرام محسوب می شود
ثروت ثروتمندان جامعه از جیب اقشار بزرگی از جامعه برداشته شده است مال خودشان نیست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
مشکل پول نداشتن بخش بزرگی از جامعه است = خوردن حق دیگران توسط بخش کوچک جامعه (ثروتمندان
)
پایداری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
لیبرالیسم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
لیبرالیسم اقتصادی افسار گسیخته مافیایی
دریادل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
وقتی پولهای بادآورده و رانتی به دامن عد ه ای ریخته می شود باید این پولها به گونه ای هزینه شود .
یادم در دهه 60 زندگی بدون تشریفات مورد نظر و افتخار بود اما امروز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
گو گوش شنوا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
متاسفانه ما ايرونيا خيلي خوش گذرونيم.............
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
الن همه دارن از خوش گذرونی میام نه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
"ایرونیا"؟!
این ایرون که میگی کجاست؟ تو نقشه پیداش نکردم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
ایران بهشت پولدارها جهنم فقرا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
ایران بهشت رانتخوران و صاحبان ثروتهای باد آورده یه شبه!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
ایران راهیست بسوی بهشت با استفاده از پراید یا زوری
askari
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
اگه جلوی دزدی ها و ویژه خواری ها گرفته بشه نیازی نیست به چرایی این مسائل پرداخته بشه،هرچند که این ماشین ها هم کسی رو به جایی نمیرسونه و فقط باعث تلف شدن عمر صاحبان این ماشین ها می شود.
ارشام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
آيا ميدانيد:
1- براي هر خودرو وارداتي بين ٤٠ تا ٥٥ درصد ارزش خريد حقوق و عوارض گمركي پرداخت ميشود
٢- به ازاي هر دستگاه ٥ درصد عوارض نوسازي ناوگان امدادي (آمبولانس) پرداخت ميشود
٣- براي شماره گذاري خودرو وارداتي ١٠ درصد ارزش عوارض و ٤ درصد ارزش ماليات و عوارض پرداخت ميشود
٤- براي شماره گذاري هر خودرو وارداتي بطور متوسط ٤ الي ٥ دستگاه خودرو فرسوده با ميانگين ارزش ٤/٣ ميليون تؤمان إسقاط ميشود
٥- و آيا به نظر شما واردات ١/٥ تا ٢ ميليارد دلاري خودرو در برابر واردات ٢ ميليارد دلاري لوازم ارايش و ٣٥٠ ميليون دلاري موز فاجعه است؟
sam
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
کاملا با شما موافقم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
لوازم ارایش نباشه رشد ازدواج منفی هم میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
براوو!

این میشه یه مطلب تحلیلی و نه احساسی
بابا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
نه دوست عزیز قیاس مع الفارق نمودید
1.بفرمایید چقدر ارز از مملکت خارج میشه؟ مملکتی که برای تامین داروها و اقلام حیاتی دچار کمبود بودجه ست
2.درصدی از عوارض سیگار هم صرف مصارف عام المنفعه و بهداشتی و درمانی میشه، نظرتون چیه؟
3.قیاس رقم واردات خودرو با لوازم آرایش -یا از این بدتر موز-به جا نبود.شما فقط دو عدد رو با هم مقایسه میکنید در حالی که دوکیلو نخود با دو کیلومتر اتوبان قابل قیاس نیست
عوامل زیادی هست که باید در تحلیلتون مدنظر قرار بدید. به طور مثال لوازم آرایش مورد مصرف بیش از 50 درصد مردم این جامعه است. خودرو های لوکس چطور؟ چند صدم درصد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
با بابا موافقم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
یه فرصتی داشته باشم میرم میگردم ببینم امار خرید مازراتی تو کشورهای اروپایی و ژااپن چطوریاست! این شرکتهای خودروسازی لوکس فقط برای خاورمیانه کار میکنند, که پول باد اورده نفت رو خرج میکنند!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
نه جناب بزرگترین خریدار خودروهای لوکس امریکا و چینه . خیلی از این حرفها جنبه تبلیغاتی داره
حق گو 1111
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
این مازراتی گرن تریسمو در گرونترین حالت 130 هزار دلار قیمتش هست حالا با دلار 3 هزار تومانی قیمتش میشه 390 میلیون تومن

چی میشه که تو این مملکت بخاطر گمرکی و هزار کوفت و زهرمار دیگه قیمتش تا 1.750 میلیار هم میرسه !!! (همین الان چندتا نمایشگاه گذاشتن)

تازه اگر بخاطر بی کفایتی بعضیا نبود دلار هم همون 1200 بود اونوقت میشد چقدر ؟ حداکثر 150 میلیون !!!

پس ببین اونقدرا هم که فکر میکنین لوکس نیستن اما تا برسه دست مشتری باید جیب هزار نفر رو پر کنه
نتیجه ش میشه همین که اینجا قیمت همه چی صد برابره !!!!!!!!!!!

فرارو نامردی منتشر نکنی ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
ببین عزیز حق گو
اولا ما فعلا نگران این که برای خرید این اتول معظم, کیسه آن مایه دار معزز چقدر سبک شده نیستیم. مهم اینه که تو این شرایط وانفسای ورشکستگی و بی پولی اقتصاد مملکت, چقدر ارز داره از کیسه کشور کنده میشه.
ثانیا شما خیلی غصه اون بندگان خدا رو نخور. اتفاقا خیلی هم خوشحالن که این ماشین قیمتش تا این حده. وگرنه اگر خدای نکرده 300-400 تومن بود از فردا هر خز وپیلی مازراتی سوار میشد! میگی نه ازشون بپرس
کارشناس بانکی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
بله در تمام دنیا برخی از محصولات وسیله ای هساند برای امرار معاش برخی هم برای ذخیره ارزش و برخی هم وسیله ای برای پولشویی...
در گذشته و در زمان جهش نرخ ارز برخی از مسئولین به همراه رانت خواران قصد داشتند بسیاری از منابع ارزی را به کمک ابزار واردات از بانک مرکزی خارج کرده و به سه برابر قیمت بفروشند و پول آن را در جیبشان بگدارند.
بنا بر این از غفلت سیاسیون و هرج و مرج دولت دهم سوء استفاده کرده و دست به این کار زدند...
داعش
UNITED STATES
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
پولی که از طریق زحمت و هوش اقتصادی نباشد و از راه رانت باشد نتیجه اش همین میشود فرارو مرد باش درجش کن
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
واقعا مشکل مملکت وجود 4 تا خودوری مازراتی است؟ چرا برای ابد واردت خودرو را آزاد نمی کنید که ملت شریف ایران نفس بکشند؟آیا ملتی که این همه شهید داده و سختی کشیده باید با سوار شدن پراید و پژو در جاده های ناامن ایران نابود شوند؟؟؟
آیا ملت نجیب ایران، شایسته سوار شدن بر خودوری ارزان و ایمن کره ای وژاپنی نیستند؟؟؟ ما از مردم افغانستان کمتریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
کاش به همین سادگی بود که شما فرمودید جناب علی آقا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
با دومیلیارد دلار میشه یه کارخانه مازراتی ساخت یا 1000واحد تولید ی با 300000نیروی کار یا کیفت آموزشی برد بالا تا مجبور نباشیم برای تحصیلا ت تکمیلی بریم غرب یا...اما چه حیف کشور فقط زمان انتخابات برای ماهاست ودر روز های دیگه برای از ما بهترون(لعنت بر تدبیر وامید که ما در رکود جون میدهیم دولت لبخند)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
حضرت عباسی یکسری مدل پول ها با مرامم سازگار نیست وگرنه از این ماشینا داشتم !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
جالبه وقتی صحبت یه مسئله کوچک سیاسی باشه همه درصد تاثیر گذار فریادشان در می آید که و ااسلاما و وااسفا ، ما وقتی صحبت رانت ، فساد و دزدی حق مردم است صدا از هیچکس در نمیاید ؟ این به معنی چیست ؟ مگه جمهوری نیست اینجا ؟ مگه ما پیرو امام علی علیه سلام نیستیم ، مگه شوخی داریم
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
یک شبه، تعرفه شکر و ماشین و موبایل را بالا بردند و روز بعد پائین آوردند. ببینید چه کسانی در این میان سود بردند..

اين حرف ٥ سال پيش بود صبح بخير استاد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
ماشن یک میلیاردی لوکس است ولی ماشین 25 هزاردلاری گران نیست امیدواریم دچار افراط و تفریط نشویم
sam
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
با سلام

از نظر من واردات خودروهای بالای 2500 سی سی دارای مزایای ذیل می باشد.

1ـ از آنجایی که کمپانی های خودروسازی آخرین نمونه تکنولوژی های خود را در خودروهای لوکسشان عرضه می کنند، ورود این خودروها باعث می شود که از نزدیک با این تکنولوژی ها آشنا شویم. مثل تکنولوژیMAGIC BODY CONTROL که در مرسدس کلاس اس مدل 2014 عرضه می شود و یا تکنولوژی PDCC در پورشه کاین.

2ـ ورود این خودروها بهترین سرمایه گذاری در زمینه واردات است زیرا این خودروها به دلیل کیفیت بالایی که دارند دیرتر از مد می افتند و کیفیت خود را در درازمدت بهتر حفظ می کنند. مثلا طبق آمار سایت JD POWER که به کیفیت انواع کالاها می پردازد ، خودروهای پورشه به همراه مرسدس بنز و لکسوس بالاترین رتبه های کیفی را دارا هستند.

3ـ خیلی خیلی بهتر است که به جای ورود کالاهای یک بار مصرفی چون پوشاک، لوازم آرایشی ، موز و نارگیل و شکر و ....که خیلی از آنها غیراستاندارد و فاسد هم باشند ، خودروهای باکیفیت و لوکس وارد شود. چون یک خودروی باکیفیت حداقل 30 سال در کشورمان کارکرد دارد. باتشکر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
اقای سام ، شما در مورد کشوری صحبت میکنی که حداقل حقوق 200 دلار امریکاست و برای من نوعی با این حقوق اصلا مهم نیست که بنز و ... از چه تکنولوژی استفاده میکنن
مردمان کشور من شب دارن با بربری و نوشابه شکمشونو سیر میکنن .
حرف شما زمانی درست است که تعرفه واردات ماشین بشه صفر درصد و فیمت دلار هم بشود 1000 تومان که من ماشین مورد نظرمو با اون اپشن بخرم مضلا 65000 دلار نه اینکه با 65000000 تومن سوار ام وی ام بشم
ناشناس
TURKEY
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
چطور وجود چند خودرو اخرین سیستم در شهری به بزرگی تهران نشان از بازار بزرگ کالای لوکس شده . تولید کالاهای لوکس را تحقیق کنید چه تعداد است و به کدام کشورها صادر میشوند و ایران در کجای جدول صادرات انها قرار دارد.
مثلا از ان نوع کالای مورد نظر در تهران بیشتر است یا در استانبول.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
ایران بیش از 2 سال تحت شدید ترین تحریمها قرار گرفته است


بسیاری از پروژه های عمرانی خوابیده .........
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
من اصلا اهل ماشین نیستم ولی انصافا هروقت از جلو این نمایشگاه تو خیابون بهشتی رد میشم گیج میشم!
امیر
UNITED KINGDOM
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
مشکل اصلی وجود فساد و رانت هستش نه سوار شدن ماشین لوکس ،اگه اقتصاد سالم باشه چرا نباشند کسانی که پول خلاقیت وتواناییهای اقتصادیشون رو نتونن خرج کنن و ماشین خوب سوار شوند،اینطور تفکرات کمونیستی که بگین همه باید نداشته باشند راه حل نیست .
آریوبرزن
UNITED KINGDOM
۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
با تشکر از همه عزیران در فرارو و خسته نباشید به نظر بنده همه اینها نشانه های فروپاشی اخلاقی یک جامعه است که به بیراه ای میرود که در آن فقیران روز به روز فقیرتر و ثروتمندان روز به روز تنومند تر و ثروتمندتر میشوند. در جامعه ما عادی شده که یک تازه به دوران رسیده از فرط ثروت و فخر فروشی پورش و مازراتی سوار شود و در همین خیابانها هزاران نفر به گدایی مشغول باشند. این وضعیت تا کی ادمه خواهد یافت ؟؟ آیا با شعار عدالت این همه نابرابری بر طرف میشود؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
به علت ندید پدیدی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
از ثمرات دولت مهرورز بود.
فقر و فساد و تبعیض احمدی نژاد بپا خیز!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
"این استاد دانشگاه ادامه داد: فساد البته اشکال مختلفی دارد که یکی از اشکال آن شکل غارتی است که نمونه ای از آن را در دولت های نهم و دهم به ابعاد گسترده ای شاهد بودیم."
!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
اقتصاد ایران هم مثل قانون خدمت سربازی شده .. که دمشون گرم برای من که خیلی سود داشت ... همه چیز تو این مملکت بستگی به بخت واقبال داره ...
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
اقا ياىخانم حقگو والله مازراتي و لامبورگيني و بنتلي تو كشورهاى اروپا جزء ماشينهاى لوكس حساب ميشه و همه كس نميتونه انها را بخره .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
چون متاسفانه مردم کشور من احساس حقارت میکنن و چارشو تو خریدن کلیه اجناس خارجی اعم از دستمال کاغذی - شیر - شکلات بگیر تا ماشین و .... که چش و چال همسایه و فک فامیل و در بیارن و ارضا روانی بشن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
اینها که تعداد محدودیست ولی سراغ بلور و چینی و وسایل منزل که بروید میبینید که چه آشعالهایی از چین میاید و با چه قیمتهایی یه فروش میرسد مثلا کاسه بشقاب نگیندار و متاسفانه خانمها خرید میکنند .اگر لوازم لوکس خارجی نخریم دیگر سرما یه های کشور کمتر خارج میشود.
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv