bato-adv
کد خبر: ۱۸۹۵۲۱
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت

"ژن‌های نخبه از کشور می‌روند!"

تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت می‌گوید: حدود ۵۰ درصد دانشجویان نخبه گروه پزشکی کشور بعد از فارغ التحصیلی از کشور می‌روند و اکثر آ‌نها بر نمی‌گردند، اگر این روند ادامه پیدا کند، کشور دچار فقر ژنتیکی از ژن افراد نخبه می‌شود.

به گزارش فارس، ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری و توجه ایشان بر توسعه علمی کشور موجب شد تا برای بررسی راهکارهای وزارت بهداشت برای تحقق این سیاست‌ها به سراغ قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برویم.

شاهین آخوندزاده  در این گفت‌وگو به خروج نخبگان از کشور، حقوق کم و زندگی زیر خط فقر رزیدنت‌ها در ایران، هدر رفتن بودجه پژوهشی کشور در موازی کاری‌ها، چرایی عدم ابداع دارو در کشور و کاهش رشد علمی کشور در سال 2013 اشاره‌ داشت.

این تحولی که 10 هزار میلیارد تومان در نظام سلامت ایجاد خواهد کرد به چه صورت است؟
در بیمارستان‌های ما دانشجویانی هستند که بعد از قبولی در یک آزمون سخت، مشغول گذراندن دوران دستیاری خود هستند. این دانشجویان تمام خدمات یک پزشک متخصص را ارائه می‌کنند، شیف شب می‌ایستند اما در نهایت ماهی 500 هزار تومان حقوق می‌گیرند. این حقوق در آمریکا 4 هزار دلار است. یعنی حقوقی که می‌تواند تشکیل خانواده بدهد و وسایل رفاهی را برای خانواده خود فراهم کند. آیا فردی حاضر است 15 روز بی‌خوابی بکشد تنها برای ماهی 500 هزار تومان؟

مردم ما آن 200 پزشک تاپ را می‌بینند که درآمدهای چند صد میلیونی دارند. ما باید پزشک را با مناعت طبع تربیت کنیم با فقر نمی‌توان پزشک تربیت کرد. مدیر بیمارستان روزبه یکبار به من گفت که در بیمارستان «اَنترن»ی داریم که غذای ظهر را داخل کیسه فریزر می‌ریزد و با خود می‌برد. زمانی که با این انترن صحبت کردم گفت من متأهل هستم و حقوقم کفاف زندگیم را نمی‌دهد، برای همین ناهار خود را برای شام همسرم می‌برم.

با این سیستم نمی‌توان پزشک خوب تربیت کرد. بعد نگاه کنید که به کارگر ساده تولید کننده پراید حقوق یک میلیون تومانی داده می‌شد اما به پزشک آینده ما با خدمات آنچنانی 200 تا 500 هزار تومان پرداخت می‌شود، پراید با این همه مشکلات کجا و خدمات پزشک کجا؟

البته این کمبودها دلیل نمی‌شود که طبیب به بیمار نرسد. پزشک وظیفه‌اش رسیدن و ارائه خدمت به بیمار است. و ما هم به خاطر آن باید از مردم عذرخواهی کنیم. اولین بار است که وزیری آمده و می‌گوید با اعتبار فعلی نمی‌توان خدمت رسانی کرد و نیاز به اعتبار بیشتری است.

چرا وزارت بهداشت کمی از بودجه خود را به بخش پژوهش اختصاص نمی‌دهد؟

من به عنوان یک ایرانی و استاد دانشگاه می‌گویم در شرایط فعلی بخش درمان بسیار مهمتر از پژوهش است. ما ابتدا باید درمان را درست کنیم و بعد آموزش و پژوهش. اما با توافق با وزیر قرار شده یک تا 3 درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها به بخش پژوهش اختصاص ‌یابد.

نقش شرکت‌های دانش بنیان وزارت بهداشت چیست؟
این شرکت‌ها کارشان این است که بر مبنای پژوهش تولید و خدمات ارائه کنند که این بسیار به رشد اقتصادی کمک می کند. امسال دولت حدود 600 میلیارد تومان برای این شرکت‌ها اختصاص داده شده است.

دستاوردهای این شرکت‌ها چیست؟

این شرکت‌ها با ساختن نمونه داخلی تجهیزات و داروها مانع خروج ارز از کشور می شوند. همینطور بخشی از دانشمندان و فارغ التحصیلان ما در این شرکت‌ها مشغول به کار می‌شوند، اشتغالزایی به معنای کلی هم از دیگر دستاوردهای این شرکت‌ها است. مهمترین دستاورد این شرکت‌ها شاید آن اعتماد به نفسی باشد که تولید و پژوهش به دانشمندان ما می‌دهد و با تحقق شعار ما می‌توانیم روحیه آنها را تقویت می‌کند.

مهمترین برنامه‌های معاونت تحقیقات و فناوری در سال جدید چیست؟
ما چند اقدام در دست اجرا داریم. یکی اینکه مطالعات کوهورت در سطح کشور انجام دهیم. این مطالعات اطلاعات خوبی از وضعیت سلامت در کشور ما می‌دهد. برای مثال، دکتر ملک‌زاده(معاون وزیر بهداشت) اولین مطالعه کوهورت را در استان گلستان انجام داده که یکی از نتایج این مطالعه مشخص کرد، برخلاف باور عموم مردم که مواد مخدر افیونی مانند تریاک را دوای پیشگیری برخی امراض مانند بیماری‌های قلبی و عروقی می دانند، تریاک چند برابر خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان را بالا می‌برد.

در حقیقت این مطالعات می‌تواند نشان دهد که ما چه مشکلات بهداشتی داریم، چه اقداماتی باید انجام دهیم یا چه تغییراتی در سبک زندگی خود بدهیم. در مجموع امسال 5 مطالعه کوهورت صورت می‌گیرد که مقدمات آنها انجام شده و در دست اقدام هستند.

اقدام دوم توافقی است که با بنیاد ملی نخبگان انجام شده تا دوره پزشک محقق راه‌اندازی شود تا با ایجاد فرصت‌های تحقیقی و توجه به دانشمندانمان، مانع خروج آنها از کشور شویم.

این خروج نخبگان تا چه حد نگران کننده است؟
ما نیروی متخصص تربیت می‌کنیم، یک پزشک تاپ؛ مثلاً از 100 نفر برتر کنکور پزشکی 70 نفر اول به دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌آیند. متأسفانه بخش قابل توجهی از این افراد بعد از اینکه فارغ‌التحصیل شدند، کشور را ترک می‌کنند. سر خودمان را کلاه می‌گذاریم و می‌گوییم این مهاجرت در همه جای دنیا هست؛ من این حرف را قبول ندارم. مهاجرت 10 درصد نه اینکه 50 درصد. باز تأکید می کنم من این حرف را قبول ندارم.

ما باید شرایطی ایجاد کنیم که این نخبگان در کشور باقی بمانند. درسته که مهاجرت در همه جای دنیا هست اما نه در این حجم زیادی که از ایران خارج می‌شوند. ما داریم نیروی متخصص تربیت می‌کنیم اما وقتی زمان استفاده از این نیرو می‌رسد، کشورهای دیگر میوه آن را می‌چینند.

چند درصد نخبگان کشور را ترک می‌کنند؟ آیا این 50 درصد که می‌گویید مستند است؟

چون هیچ چیز مستندی وجود ندارد مشاهدات خودم را می‌گویم. من معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم. من چون در کلاس درس با آنها مواجه می‌شوم نگاه می‌کنم می‌بینم که از 10 دانشجوی برتر، در 2 سال اول 5 یا 6 نفر آنها از کشور رفته‌اند. و این یعنی بالای 50 درصد.

این برای ما عذاب است. مثل اینکه بچه مان را داریم از دست می‌دهیم. ما باید شرایطی ایجاد کنیم که این افراد انگیزه در ایران ماندن را داشته باشند.

برای نگه‌داشتن این افراد چه برنامه‌هایی دارید؟

ما باید شرایط را جذاب کنیم تا آنها در کشور باقی بمانند. مثل همان دوره‌های پزشک محقق که با همکاری بنیاد ملی نخبگان در دست اجراست. تعداد زیادی از این نخبگان به علت کارهای تحقیقاتی می‌روند. مثلا می‌گوید دانشگاه هاروارد برای فلان تحقیق به ما این مقداری پول و تجهیزات می‌دهد. ما در این دوره‌ها به آنها پروژه‌های تحقیقاتی می‌دهیم و در همین حین حقوقی معادل یک استادیار برای آنها در نظر می‌گیریم و بعد از طی کردن این دوره‌ها به آن نخبه می‌گوییم که شما اکنون به عضویت هیأت علمی فلان دانشگاه درآمده‌اید.

همین طور 10 آزمایشگاه جامع در حال راه‌اندازی است که در این آزمایشگاه‌ها تمام لوازم انجام یک تحقیق وجود دارد و دانشجویان می‌توانند از این تجهیزات استفاده کنند. در فاز اول در 10 دانشگاه بزرگ و در فاز دوم به دنبال راه‌اندازی آزمایشگاه در لایه‌های بعدی می‌رویم.

نخبگانی که از کشور خارج می‌شوند، آیا به کشور باز می‌گردند یا خیر؟
بعضی از آنها گاهی به ایران می‌ایند اما خیلی‌ها دیگر به ندرت و این 2 پیامد منفی برای کشور دارد. یکی اینکه سرمایه انسانی ما که مهمترین سرمایه است را از دست می‌دهیم و دوم اینکه کشور دچار فقر ژنتیکی از ژن افراد نخبه می‌شود. چرا که این افراد در خارج از کشور تشکیل زندگی می‌دهند و نسل آینده ایران را از داشتن نخبه محروم می‌کنیم.

من دانشجویی دارم که قصد دارد این هفته از کشور خارج شود، این فرد در تمام طول دوران تحصیل از نفرات برتر دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود و یک بار هم در جشنواره رازی برگزیده شده است اما متأسفانه قصد دارد که از کشور خارج شود. در وصف او باید بگویم که این پزشک جوان که امیرحسین مدبرنیا نام دارد، در آزمون ورودی سیستم پزشکی آمریکا که تمام غیر آمریکایی‌ها باید در آن شرکت کنند توانسته است بالاترین نمره تاریخ آزمون را کسب کند.

توجه کنید که بالاترین نمره تاریخ آزمون نه اینکه در این دوره اول شده باشد. من مطمئن هستم که این فرد طی 10 سال آینده جایزه نوبل را برنده می‌شود و من بارها گفته‌ام که روز رفتن امیرحسین، خواهم گریست.

این نخبگان چرا از کشور خارج می‌شوند؟
توجه داشته باشید که خیلی از نخبگان ما مشکل مالی در ایران ندارند اما به دلیل عدم توجه مسئولان به آنها، کشور را ترک می‌کنند. وقتی می‌بینند که در ایران دیده نمی‌شوند و بود و نبودشان فرقی ندارد، به جایی مهاجرت می‌کنند که به آنها توجه می‌کنند.

این برمی‌گردد به همان مشکلی که در ابتدای گفت‌وگو به آن اشاره کردم. تحقیر کردن نخبگان با حقوق‌های 500 هزار تومانی. وقتی ما به رزیدنت خود که از نخبگان محسوب می‌شود ماهی 500 هزار تومان حقوق می‌دهیم و به کارگر ساده یک میلیون تومان، این فرد دچار سرخوردگی می‌شود.

البته بخشی از علت خروج هم بازمی‌گردد به موضوع علاقه به پژوهش و تحقیق که در این راستا سعی کردیم همان طور که قبلاً گفتم مشکلات را برطرف کنیم.

برگردیم به اقداماتی که در سال جاری در دست اقدام دارید.

بله در کنار انجام مطالعات کوهورت، راه اندازی دوره پزشک محقق و 10 آزمایشگاه جامع، ما طرح حمایت از نشریات علمی پژوهشی را در دستور کار داریم تا رتبه علمی کشور را در دنیا افزایش دهیم. اکنون حدود 85 مجله ما در ( database scopus) نمایه می‌شود که ما می‌خواهیم تعداد آنها حداقل به 120 مورد برسد.

همینطور در اقدامی دیگر 100 پروژه «پسا دکترا» طراحی کرده‌ایم که در این 100 مورد، به دانشجویانی که تخصص و مدرک دکترا خود را گرفته‌اند می‌گوییم که زیر نظر یک استاد درجه یک به انجام کارهای تحقیقاتی بپردازند و بعد از یک سال که به این افراد هم حقوق استادیاری داده شد، در صورت عملکرد مثبت به عضویت هیأت علمی دانشگاه درآیند. 
برچسب ها: ژن های نخبه ایران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
من دانشجوی مقطع دکتری تخصصی(Ph.D) دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم. ماهی 640 تومن حقوق میگیرم.خوابگاهم نمیدن بیرون خونه گرفتم با دوستام. نفری 300 اجاره میدیم. سر ماه از بابام پول تو جیبی میگیرم. دوستم رفته آمریکا ماهی 2500 دلار از دولت آمریکا پول میگیره. به گفته خودش ماهی 1000 دلار پس انداز داره. حالا نخبه چرا باید تو این مملکت بمونه؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
در وزارت علوم که هیمین حقوق مختصر رو هم نمیدن
پس این دانشجو ها چی بگن
همه جای دنیا علوم انسانی محترم شمرده میشه، ولی در ایران دانشجویان علوم انسانی در مقابل دانشجویان پزشکی نیز تحقیر می شوند
وضع خیلی خرابه. بخیال من دلواپس ...
ولش کن حال من خوبه!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
آمار ترک کشور ِ دانشجویان و فارغ التحصیلان مهندسی از این هم بدتر است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
من "دلواپسم"! اصلا ژن نخبه به چه درد میخوره؟!
صبا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
مگه فقط تو پزشكي نخبه داريم؟ تيترو عوض بفرماييد
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۸
قاسم
UNITED STATES
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
اا تازه متوجه شدی شماااااا؟
بسيجي اصلاح طلب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
سالهاست كه دچار فقر ژنتيكي شده ايم
بهترين هاي ما ارند مي روند
اينجا جا تنگ است براي كسي كه بخواهد كار كند
اگر ارتباطات نداشته باشي بيچاره اي
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
فرار مغزها فقط حربه ایست برای چاپیدن ملت با کلمه عوام فریب و چون این واژه دیگر برای مردم رو شده نویسنده قصد به روز کردن این کلمه را داشته و پا را هم فراتر گذاشته و خواستار امتیاز برای فرزندان آنها شده . من خودم شاهدم که تعداد زیادی از حضرات مفتخور نخبه داری فرزندان عقب افتاده اند که یعنی با احتساب ژنتیک در امتیاز نخبه گی باید به کودن بچه های آنها هم تعظیم کرد.برو این دام بر مرغ دگر نه .
محمد
UNITED STATES
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
موندم,دلواپس بشم یا نه!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
سعی کن مچکر باشی !!!!
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
یکسری آدم دلواپس ! از خدا میخواهند همه ژن های نخبه بروند و با بقیه راحت تر باشند!!!!!!
دلواپس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
دلواپسم دلواپس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
سربازی و سربازی و سربازی ......
چرا مرغ شما یک پا داره ؟ در دوران صلح شما کارگر مجانی میخواهید یا سرباز واقعی ؟ اجازه بدید کسانی که دانشگاه قبول میشوند سربازی خود را در صورت تمایل بخرند و برای مسافرت به خارج و گذراندن دوره ای مرتبط کوتاه مدت هفت خوان رستم را رد نکنند .
نازنین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
واقعا کی به فکر این موضوعه؟ به خصوص در 8ساله گذشته وقتی که جوانی با این همه مشقت درس میخونه و بهترین دانشگاه کشور قبول میشه واقعا چه آینده ای برای آن هست؟ جز اینکه از دانشگاه که فارغ اتحصیل شد بیکاره و در عوض امثال زنجانیها چند شغله!! وقتی که در سیستم مدیریتی از جوانهای نخبه استفاده نمیشه نتیجه اش میشه فرار مغزها و افزایش فساد مالی در کشور!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
لابد من که تو ایرانم در دانشگاهی درس خوندم که هیچ پرورش استعدادی نداره حتی استعداد کور میکنه دارای ژن منگلی و خنگی و کودنی هستم.
نه منم اگه راهی بود جایی بود شکوفا میشدم. به جان شما.
انوشیروان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
تحقیر نخبگان، عدم وجود شغل برای بسیاری از دانشجویان در شرف فارغ التحصیلی مقطع دکترا، نامیدی از آینده، بذل و بخشش جایگاه ها و پست های مدیریتی به افراد فاقد شرایط تحصیلی ولی متعهد و درحاشیه قرار گرفتن نخبگان و برعکس سپردان زمام امور برنامه ریزی به دست افرادی که به مراتب از زیر مجموعه های تحت نظر خود ناآگاه ترند. آری همین 500 هزار تومان وزارت بهداشت را وزارت علوم به دانشجوی دکترای دربه در خود نمی دهد. ده هادانشجوی دکترا با رتبه های عالی دانشگاه های دولتی در تهران می شناسم که در شزف دفاع از رساله هستند با انبوهی بدهی ، بدون شغل و امید شغلی. طبق فرمایش بزرگان دین هر گاه زمام امور در اختیار ناآگاهان قرار گیرد و نخبگان در حاشیه قرار گیرند آغاز دوره زوال خواهد بود. 3000 نفر بدون آزمون دکتر و هیئت علمی شدند و جای هزاران نخبه را اشغال نموده اند. نگرانی در مهاجرت نخبگان نیست نگرانی در اشغال موقعیت نخبگان به وسیله صاحب نفوذ های بیسواد است. این آقا بهتر است برای این مشکل گریه کند نه برای کسی که به دنبال محقق شدن آرزوهای به حق خود است.
بیست و سی
UNITED STATES
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
زنی که در خانه نشیند و به فکر فرزندان آینده مملکت نباشد نخبه نیست....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
زن ؟؟؟؟ يا ژن ؟؟؟
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
نفهمیدم چی گفتی ولی خیلی پر معنا بود
حقگو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
انتشار این اخبار اغراق آمیز در اوضاع حساس کنونی آبی است بر اسیاب دشمن هشیار باشید دشمن در کمین است.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
تا اونجایی که من یادم هست ما همیشه در "اوضاع حساس کنونی" بوده ایم.
حساس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
اوضاع حساس " کنونی " کی تموم میشه؟ جوونی و عمر ما که در این " کنون " !!!! تمام شد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
با توجه به ساعت ارسال میشه حدس زد حقگو و بیست و سی یا یکی هستن با دو سیستم یا دو نفر کنار هم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
میشه کمی منطقی صحبت کنی؟
نازنین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
از نظر شما بیان واقعیتهای جامعه آب در آسیاب دشمن ریختن و مسائل حاشیه ای و پوچ دغدغه و دلواپسی شماست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
من همه این صحبت ها رو قبول دارم الا اینکه با کارگر مقایسه شده که هیچ ربطی نداره.....اینکه اونها حقوقشون کمه کاملا" درسته ولی 1میلیون تومن هم برای یک کارگر یعنی زیر خط فقر.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
نظر من قابل انتشار نبود؟ من که چیزی نگفتم و اتفاقا سعی کردم به جایی کسی بر نخوره...
اینم یه دلیل بر رفتن...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
شما الان اینکار ها را میکنید. دولت بعدی ممکن است مثل دولت آقای احمدی نژاد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
جناب دكتر چرا ناراحتی کمش این که اونجا به اندازه لیاقتشون بهشون احترام میذارن. خواهر من یکی از همین نخبهاست با دکترای علم و صنعت یک سال بیکار حتی تو شهرستانهای کوچک هم کار بهش ندادن چرا نره وقتی ادمهایی که با رانت اومدن جای اون رو گرفتن
یک پرستار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
چرا فقط پزشک ها را میبینیم .. بیشتر پرستار های فارغ التحصیلی از دانشگاه های شهید بهشتی و تهران نیزبعد گذراندن طرح خود به خارج از کشور میروند و مسلما حقوق دریافتی ان ها در خارج بی نظیر متفاوت است. از طرفی هم یک دست سلامت پرستار ها هستند که متاسفانه افرادی در سطح فرهنگی دیگر این شغل را پر کرده و خدمات مطلوب را نمیدهند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
نخبه میخواهید چکار اونقدر رسواگر فتنه و بیست وسی و ... دوروبرتون دارید الی ماشاالله
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
چرا در صدا وسیما ما جایی برای نخبگان نیست؟چرا ما امیرحسین مدبرنیا را ما تا به حال ندیدیم وفقط باید برنامه های کلیشه ای وخسته کننده صدا و سیمارو تماشا کنیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
اطلاع رسانی به جای خود.به عنوان یک مسوول بفرمایید برای این مساله چی کار کرده اید؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
به قول استاد زبان ما:
Who Cares??
سینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
به کارگر ساده یک میلیون تومان نمی دهند !! طبق قانون تامین حداقل حقوق که به یک کارگر ساده می دهند حدود 650 هزار تومان است. که با حق جذب و حق مسکن و ... میشه 750 هزار که البته قرار است زیر 1 میلیون تومان ، معاف از مالیات باشه، اگر طرف بیمه باشه با کسورات بیمه و ... همان 650 دستش را میگیرد!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
حالا اسم کارگر سایپارو نمیبردی نمیشد
کاشکی اسم این پزشک نخبه هم نمیبردی
بهتره آدم کلی صحبت کنه یک میلیون تومان که پولی نیست کارگر بیچاره هم مشکل داره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
چه عجب یکی از مسئولین حامی قشری شدند حالا یه نفر هم پیدا شه از مهندسان و فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی دفاع کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
واقعا انگار ديگر هيچ امد باقى نمانده هيچ چيز سر جايش نيست خدا به دد ملت بريد
مجله فرارو