bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۸۵۲۲۵

انتقاد جمهوری اسلامی از مولوی عبدالحمید

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان «علمای اهل سنت زاهدان و انتظارات» نوشت:
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۳
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان «علمای اهل سنت زاهدان و انتظارات» نوشت:
4 مرزبان ايراني كه در تاريخ 17 بهمن گذشته عناصر گروهك تروريستي موسوم به "جيش العدل" آنها را ربوده بودند، سرانجام اين هفته با اعمال نفوذ مولوي عبدالحميد امام جمعه اهل سنت زاهدان آزاد و ديروز وارد خاك كشور شدند. نقش انكارناپذير مولوي عبدالحميد در آزادي اين 4 مرزبان، نكاتي را به همراه دارد كه توجه به آنها حائز اهميت است.

اولين نكته اينست كه مولوي عبدالحميد چرا در همان روزهاي اول بعد از ربوده شدن مرزبانان براي نجات آنها اقدام نكرد؟ كسي كه قدرت اعمال نفوذ در گروهك تروريستي جيش العدل را دارد و در عمل نشان مي‌دهد كه مايل به حل مشكل است مي‌تواند اين اقدام را سريع‌تر و در روزهاي اول انجام دهد و اجازه بروز عوارض منفي و ضايعات مترتب بر اين اقدام تروريستي را ندهد.

دوم اينكه گروهك تروريستي جيش العدل در اطلاعيه‌اي كه به مناسبت آزادسازي مرزبانان ربوده شده منتشر شد اعلام كرده است: "علماي اهل سنت كه داراي جايگاه بزرگي در جامعه اهل سنت ايران هستند، از ابتداي ماجرا، ميانجي‌گري كرده و سعي كردند اين ماجرا به خير و خوبي حل شود كه نهايتاً شوراي مركزي و رهبري سازمان جيش العدل رأي به آزادي نظاميان داده و آنها را تحويل هيأت اعزامي دادند. اين تصميم خالصانه در پاسخ به مطالبه علماي اهل سنت و در راستاي نشان دادن حسن نيت و انسان دوستي اتخاذ شد تا ايران هم در راستاي آزادي زندانيان اهل سنت گام بردارد و در غير اينصورت بر مشكلات و مسائل منطقه افزوده خواهد شد و اين آخرين اقدام در نوعش نخواهد بود."

قسمت اول اين اطلاعيه نشان مي‌دهد تماس علماي اهل سنت و شخص امام جمعه اهل سنت زاهدان با ربايندگان مرزبانان از همان روزهاي اول برقرار بوده، به همين دليل انتظار اين بود كه اجازه نمي‌دادند يكي از اين مرزبانان به شهادت برسد. قسمت دوم اطلاعيه نيز نشان مي‌دهد تروريست‌هاي رباينده مرزبانان، خود را طلبكار مي‌دانند و در مقابل آزادسازي مرزبانان انتظار دارند علماي اهل سنت براي آزادي زندانيان وابسته به اين گروهك، كه آنها را به غلط و با سوءاستفاده از فرصت "زندانيان اهل سنت" مي‌نامند، كمك نمايند.

اين، يك توقع بيجا و نوعي باج‌خواهي است. زيرا گروهك تروريستي موسوم به جيش العدل، با مطرح كردن اين توقع، از يكطرف آزادسازي سربازان بي‌گناهي كه درحال انجام وظيفه مرزداري ربوده شده‌اند را يك امتيازدهي تلقي مي‌كند و حتي از به شهادت رساندن يكي از مرزبانان بي‌گناه كه يك جنايت آشكاراست سخني به ميان نمي‌آورد و از طرف ديگر، زندانيان مجرم وابسته به خود، كه به جرم اقدامات تروريستي در زندان به سر مي‌برند، را با مرزباناني كه مشغول خدمت به وطن بودند و در يك عمليات تروريستي ربوده شده‌اند، يكسان مي‌پندارد!

قطعاً اين بخش از اطلاعيه گروهك تروريستي موسوم به جيش العدل، داراي محتواي تروريستي، خلاف قانون و ترويج خوي جنايتكارانه است و علماي اهل سنت با توجه به تعاليم نوراني اسلام بايد آن را محكوم كنند و با انتشار اطلاعيه و ايراد سخنراني اقدام به پاسخگوئي نمايند و بر اين نكته نيز تكيه كنند كه نظام جمهوري اسلامي با اهل سنت مشكلي ندارد و زندانيان مورد اشاره گروهك جيش العدل اشرار وابسته به اين گروهك هستند.

سومين و مهمترين نكته اينست كه انتظار اكيد از علماي اهل سنت و شخص امام جمعه اهل سنت زاهدان اينست كه تمام توان خود را در جهت اصلاح آن دسته از جوانان استان خود كه مرتكب اقدامات شرورانه مي‌شوند بكار بگيرند و اين لكه ننگ را از پيشاني مجموعه سيستان و بلوچستان پاك نمايند. وجود افراد شروري همچون عبدالمالك ريگي معدوم و بقاياي گروهك تروريستي وابسته به او كه مزدوراني براي تأمين اهداف بيگانگان هستند و براي ايجاد ناامني در كشور اسلامي ايران به نقشه راه ترسيم شده توسط دستگاه‌هاي جاسوسي و اطلاعاتي استكباري و بعضي دولت‌هاي منطقه عمل مي‌كنند، براي استان بزرگ سيستان و بلوچستان، كه مردمي با ايمان، مقاوم و سخت كوش دارد، قابل قبول نيست.

اگر اين گروهك تروريستي اعتراف نمي‌كرد كه براي علماي اهل سنت احترام قائل است و اگر امام جمعه اهل سنت زاهدان اعلام نمي‌كرد كه در جريان جزئيات آزادي مرزبانان قرار دارد و براي ورود همراه با امنيت آنان به كشور به مسئولين مربوطه كمك كرده، شايد انتظاري از علماي اهل سنت سيستان و بلوچستان و شخص مولوي عبدالحميد براي مهار تروريست‌ها و جلوگيري از شرارت‌هاي آنها وجود نداشت، ولي با توجه به واقعيت‌هاي ياد شده اين انتظار وجود دارد كه علماي اهل سنت و شخص امام جمعه زاهدان با نفوذي كه در اشرار دارند براي ريشه كن كردن شرارت‌ها و پاك كردن لكه ننگ تروريسم از دامن استان بزرگ و مؤمن پرور سيستان و بلوچستان تلاش نمايند.

آنها قطعاً مي‌دانند كه نظام جمهوري اسلامي هرگز در برابر باج‌خواهي اربابان بزرگ اشرار يعني سران استكبار جهاني تسليم نشده و نخواهد شد چه رسد به دست نشاندگان حقير آنها كه اصولاً به حساب نمي‌آيند.

بنابر اين، ادامه شرارت‌ها در استان سيستان و بلوچستان ضمن اينكه راه به جائي نخواهد برد، فقط لكه ننگي بر پيشاني و دامن اين استان خواهد بود، استاني كه نبايد اجازه داده شود جايگاه والايش به چنين لكه‌هائي آلوده گردد.

از شخص مولوي عبدالحميد اين انتظار وجود دارد كه با تلاش مستمر خود، استان سيستان و بلوچستان را از وجود اشرار و تروريست‌ها پاك كند تا اين تهمت ناروا متوجه وي نباشد كه در موارد بحراني با استفاده از نفوذ خود بر اشرار، تلاش مي‌كند توجه دولتمردان جمهوري اسلامي را براي گرفتن امتيازاتي به نفع خود جلب نمايد. امام جمعه زاهدان، هنگامي حسن نيت كامل خود را مي‌تواند به اثبات برساند كه تمام توان خود را در جهت ريشه‌كن ساختن اشرار از استان سرفراز سيستان و بلوچستان بكار گيرد و كاري كند كه اين استان از لوث وجود آنان پاك شود.
bato-adv
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
مولوی عبدالحمیدوعلماءاهل سنت وظیفه خودشون رودرقبال هموطن هاشون روانجام دادند.دستشون هم درد نکنه.
اما اینکه اهل سنت درتهران مسجدندارندبهونه است.خب بیان زمین بخرندبسازنندمگه توتهران کلسیا وکنیسه نداریم.اهل سنت که ازخودمون هستندبیان بسازنداگه دولت یا شهرداری جلوگیری کرداونموقع حق دارنداعتراض کنند.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
من خودازاهالی همان استان هستم باید اعلام کنم کسی که این انتقاد را نوشته به هیچ وجهی شناخت از فرهنگ اداب رسوم جغرافیاوپیشینه استان سیستان وبلوچستان نداشته وفقط براساس شنیدها وبرداشت شخصی نسبت به انتشار ان نموده امنیت استان بااحترام به اعتقادات مردم استان چه شیعه وچه سنی خواهد بودمتاسفانه باتندروی وعدم ملاحضه به مراتبی که در ابتداء به ان اشاره کردم در این چندسال شاهد ناامنی زیادی بودیم امید وارم این دوستان اگر کمکی درجهت ایجاد امنیت و... نمی کنند با انتشار اینگونه نوشته ها ارامش وشادی مردم را بهم نزنند. ازمولوی عبدالحمید وتمام کسانیکه باعث ازادی مرزبانان و جلوگیری از ریخته شدن خون بیشتر بیگناهان شدن تشکر میکنم. اجراکم عندالله
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
بایدازمولوی عبدالحمیدتشکرویژه کرد فکرمی کنم نویسنده کمتر بویی از انصاف درسرمقاله رعایت کرده چو به گشتی طبیت ازخود میازار چراغ ازبهر خاموشی نگه دار
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
از زحمات مولوی ممنونیم ..واقعا تشکر
ناشناس
GERMANY
۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
من نمی دونم چرا عده ای فکر میکنند اهل سنت یه چیزی بهشون بدهکاره
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۰۲
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
حالا كه كارمون راه افتاده نبايد با تحليل هاي اينگونه دلايل زمينه اي بروز اينگونه ناهنجاريها را فراموش كنيم . مولوي عبداحميد اگر بر اين گروه ها نفوذ دارند كه يك تنه قادر به پاكسازي منطقه از علت و معلول نيستند. لذا نبايد انتظارات را به قدري بالا ببريم كه اين ظرفيت منطقه اي موجود هم از دست برود .
رسواگر فتنه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
به هرحال من ترجیح میدم از حضرت آیت الله مولوی عبدالحمید و همه فعالین در این قضیه مخصوصا سرکار خانم گوهر عشقی تشکر کنم .
تربچه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
باید این منتقدین بالفطره را دست همان جیش العدلی ها داد تا بفهمن اصلا" میانجیگری یعنی چه و ممکن است چقد طول بکشد تا نتیجه دهد. البته باید براشون میانجی گری نکرد تا بیشتر بفهمن
غزل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
برای نویسنده ی روزنامه ی جمهوری اسلامی متأسفم که به مسائل سطحی نگاه می کند و با نوشتن چنین مقاله هایی به جای فرصت سازی، فرصت سوزی می کنند! جای کمی تدبیر در اندیشه ی چنین روزنامه نگارانی خالی است!
ایراندوست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
حالا اگر رایزنی های مولوی عبدالحمید قبل از کشته شدن اون سرباز عزیز انجام می شد میدونید بجای این مقاله یک مقاله دیگه تو روزنامه منتشر می شد به این مضمون که:

مولوی عبدالحمید با همدستی جیش العدل سعی کرده است تا جایگاه خود را در نظام جمهوری اسلامی محکم تر کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
پیشنهاد: مستقلشون کنید. بعد از یک سال، از ترس القاعده، درخواست بازگشت به سرزمین اصلی را میدهند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
بهتر نبود در کنار انتقاد از ایشان، نیم نگاهی هم به وضعیت مناطق مرزنشین میکردید و دولت را به ساماندهی وضعیت معیشتی این مناطق ترغیب مینمودید؟ در هر حال دست خداوند به همه مسئولین و افرادی که برای رفع این معضل تلاش کردند، اجر بدهد.
saeed
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
از روزنامه جمهوری اسلامی ، یک تحلیل ضعیف اینچنینی واقعا بعید بود .
توصیه میکنم این روزنامه سریعا از علمای اهل سنت عذر خواهی و از اقدامات ارزنده ی آنها تشکر کند نه اینکه به حسن نیت آنان لگد بزند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
امیدوارم گروهبان دانایی فر عزیزمون زنده باشه
امیدوارم گروه موسوم به جیش العدل ایشون رو آزاد کنن
از مولوی و بقیه افرادی که این مسئله رو حل کردن سپاس
درود بر زندگی و زنده اندیشان از هر مذهب و قومیت
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
درودبرشما با پاسخ مناسبتان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
مقاله خیلی لحن زننده ای داره
اصلاح طلب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
... هر چی که از ذهن میگذره نباید روی کاغذ بیاد و نشر عمومی پیدا بکنه . کاش مینوشتند که مسولان باید از همه ظرفیتهای ملی در جهت حل مشکلات اینچنینی و مشکلات فرهنگی و اقتصادی و... استفاده کنند.
سوادکوه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
ما از مولوی عبدالحمید بخاطر جسارت این روزنامه عذر میخواهیم
ناشناس
UNITED STATES
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
امیدوارم درجه دار عزیز نیز بسلامت برگردد لیکن باید به فیلم شروع گروگانگیری هم نیم نگاهی بیندازید که سربازان وطن با زیر شلواری پیک نیک و نه سرپست بودند
رسواگر فتنه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
رسواگر بالا جعلی است من دل خوشی از عبد الحمید و اون پیر زن ندارم
خداجو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
اشراردراین موضوع ثابت کردندکه باهمه خوی شرارت به علمایشان احترام ویژه میگذارندومانندماشیعیان نیستندکه هرروزباکوبیدن برطبل تفرقه وهتاکی به علماوفضلایی مانندایت الله رفسنجانی وخاتمی وصانعی .....انهم دررسانه ها موجبات بداخلاقی درجامعه راترویج میدهدم .بیاییم حداقل این یک ادب راازبی ادبان بیاموزیم.فراروشمانیزاین نکته که باعث کمی فکرکردن بعضی هامی شود راچاپ کن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
بیکاری و فقر را در استانهای مرزی از بین ببرید شک نکنید دیگر کسی نمی تواند جوانان این مرز و بوم را گول بزند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
سایر استان ها هم بیکاری توش موج میزنه
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
قطعا همینطور است که شما میفرمایید
پیمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
بیکاری قبول ولی هرکس که بیکاره باید اسلحه دست بگیره و مردم بیگناه رو بکشه؟!
ایرانی عام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
کاملا" با نظر ناشناس 8:48 موافقم.
ضمنا" به دوستان دیگرم یادآوری می کنم که درسته در استانهای دیگه هم مشکلات زیادی داریم ولی مشکلات مرزنشینان مضاعف است و ضمنا" حداقل برای حفظ تمامیت ارضی باید توجه بیشتری به این مناطق کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
خب عزیز دل برادر
نقش اونایی که وظیفه اصلی داشتن و کنار کشیدن خودشون رو هم میگفتی
فرض کن این اقا اصلا کاری نمیکرد
یعنی تا الان همه کشته شده بودن؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
باید از این فرصت برای نزدیکی اقوام و شیعه و سنی در کشور استفاده کرد. تا فرصت برای دخالت و شرارت عربستان ایجاد نشه. اگه ما به هموطنای سنی مذهبمون بیشتر احترام می گذاشتیم و حق و حقوقشون رو به رسمیت می شناختیم فرصت دست تفرقه افکنان نمی دادیم. من به سهم خودم از جناب مولاتا عبدالحمید خیلی ممنونم و رفتارشون رو نمونه ی رفتار یک مسلمان واقعی می دونم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
انتظار داره جیش العدل معذرت خواهی بکنه!
خوب عزیز من، گروگان گرفته بودن که باج بگیرن دیگه، نمی خواستن خاله بازی کنن که!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
خودتون هم نميدونيد چي ميخوايد. از يه طرف مي گيد چرا اقدام نكرده. بعد ميگيد چرا از همون اول باهاشون درارتباط بوده. واقعا مسخره ست.
همه مردم ايران متشكر مولوي عبدالحميد هستند. دستش هم درد نكنه. اگر اون نبود معلوم نيست چند تاي ديگه شون قرار بود شهيد بشن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
مولوی عبدالحمید از جونش میترسه چون تحت فشار این گروه ها است واین اقدام مشکوک بدین دلیل انجام شد که از حضور علمای اهل سنت سیستان در همایش عربستان جلوگیری بعمل آمد
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
اتفاقا مولانا از الله میترسد نه ازغیر او وآزادی این مرزبانان علاوه بردخالت مولانا فتواهای دیگر علمای منطقه را درپی داشت برای آزادی آنها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
احمد آقا شما اهل تسنن هستی؟
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
بله مولانامیترسندفقط ازخدا
مومن مسلمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
از مولوی عبدالحمید و تمامی کسانی که در آزادی گروگانها نقش داشته اند صمیمانه سپاسگزاری می کنم.
ضمنا" فرض کن احمدآقا اهل تسنن باشه . شما مشکلی دارید؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
اينم جاي دستت درد نكنه!!! اينو بايد بهش بگيم، نون خوردن و نمكدون شكستن!! بهترين عبارتي كه در خصوص اين سرمقاله به ذهنم ميرسه
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
درود برشما برای پاسخ مناسبتان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
خواهشا با این گونه تحلیل ها به اختلاف شیعه و سنی دامن نزنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
نویسنده حالش خوب هست؟؟؟ حالا طلبکار هم شدی
نکته سنج
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
این نویسنده محترم که همچین ادعایی داره، خودش برای آزادی گروگانها په کاری کرده؟!
تاريخ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
روزنامه محترم جمهوري اسلامي
لطفا به جاي گرمي و امني كه خوش كرده ايد و به بركت امتياز و رفاه و جاه، بر آتش دشمني و كينه ندميد. به جاي درك شرايط خاص منطقه ي سيستان و بلوچستان كه بسيار محروم و مظلوم است،به اعداي غيرتمندانه و آمرانه و صدور فرامين ملوكانه نپردازيد. علماي محترم اهل سنت زاهدان كه مشي اعتدالي دارند نشان داده اند كه درصدد حل مشكلات مكنطقه و رفع سوتفاهمات موجود هستند. در شرايطي كه منطقه در آتش نفاق فرقه گرايي مي سوزد و تيرزهرآگين كينه و نفرت زندگي مردم خاورميانه از شام تا يمن و عراق و افغانستان و شبه قاره را فراگرفته است. بايد از علماي برجسته اي مانند مولوي عبد الحميد حمايت كرد و به ايشان كه به درستي انساني شريف و آگاه است احترام گذاشت و توجه كرد.مردم بلوچستان نيز به همان اندازه بقيه مردم ايران از حقوقي غيرقابل خدشه برخوردارند. اگر ايشان ايراني هستند و تابعيت ايران دارند پس چرا سهمشان از قدرت و ثروت اين كشور ناچيز است.؟آقاي جمهوري اسلامي. شما كه آن سربازان را فرزند وطن ميخوانيد،بايد همان حس و تلقي را از جوانان بلوچستان هم داشته باشيد و آنان را فرزندان ايران زمين بدانيد. تا تبعيض در عمل و نگاه هست.جيش العدل زنده مي ماند. تا تعصب هست ريگي ها امكان حيات مي يابند.؟ شما به جاي حمله به روحانيون و نيروهاي محلي بلوچ كه مي توانند نقش مهمي در امنيت منطقه و كشور داشته باشند، چرا از ضرورت رفع محروميت سخن نمي گوييد. چرا از حق مسلم مردم بلوچ سخن نمي گوييد.
من به عنوان يك ايراني ساكن تهران،همدردي عميق خود را با مردم بلوچستان دارم و به نوبه خودم از قدردان تلاش و زحمات شخصيت برجسته و محترم اهل سنت مولوي عبدالحميد هم هستم.درود ميفرستم به ايشان همچنان كه بارها نشان داده اند تعهدشان به ايران و ايراني و به اسلام اعتدالي و عقلاني كمتر كساني نيست كه از سر تفنن يا تعصب بر طبل تفرقه و كينه مي زنند و ادعاي پژچ وطن دوستي شان گوش فلك را كر كرده. بي آنكه به درستي مقوله امنيت را دريابند.
درود بر همه ي ايرانياني كه انسانيت،حقوق برابر همه ي ايرانيان و صلح و دوستي را سرلوحه زندگي و فكر و عمل خود قرار مي دهند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
دمت گرم. این مقاله واقعاً بی ادبانه و نابخردانه نوشته شده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
شلوغش نکن روزنامه ی جمهوری اسلامی

بازم هم ایشون که کاری کردند شماها چی کار کردید صدا و سیما میلی که حتی خبری هم نرفت
شیعه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
باز گلی به جمال جناب آقای مولوی عبدالحمید که باعث آزادی فرزندان وطن شد به جای انتقاد باید از ایشان وتمام کسانی که کمک کردند تشکر رسمی شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
این جای دستت درد نکنه است؟
شاهد
UNITED STATES
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
سلام
مقاله بی جا و بی مورد و بی منطقی بود. به جای تشکر, مغلطه کردن و به جای ایجاد اتحاد , تفرقه انداختن کار خوبی نیست.
با تشکر فراوان از محضر مبارک مولوی , امیدواریم ایشان زیر سایه حق عمر طولانی داشته باشند.
یک تهرانی مقیم خارج
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
معما چون حل شود آسان شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
مگر براي مولوي عبد الحميد ارزشي قائل هستند ؟ به او اجازه خروج از كشور نمي دهند /
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
ما مردم ایران از مولانا خیلی ممنونیم. اسم ایشون در ذهن مردم ماندگار شد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
با گفتگو و مذاکره است که مشکلات حل میشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
بهتره قبل از هر انتقادی این سوال مطرح بشه که حکومت چه کاری کرده برای از بین بردن زمینه های اجتماعی که موجب گرایش جوانان این خطه به این گونه گروههای شرور شده است. آیا واقعا عدالت و مساوات در منابع ملی سهمی به آنها رسیده. آیا طبق قانون اساسی به این مردم توجه شده؟ سوزن به خود زدن بسی شایسته تر از جوالدوز به دیگران زدن هست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
انقدر از این حرفا بزنن که این خط ارتباطی هم قطع بشه
بیغ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
سلام
نویسنده گرامی، اصل مطلب را فراموش کرده و انگشت اتهام را به سوی مولوی عبدالحمید چرخانده است.
انتظار نویسنده زمانی درست است که تمامی اختیارات استانی در اختیار مولوی باشد که نیست.
نمی شود که ایشان مبتنی بر تعالیم اسلامی ارشاد کند و هیچ تغییری در سطح زندگی مردمان شریف سیستان و بلوچستان ایجاد نشود. نویسنده درک نمی کند آدمی برای عبادت خدا هم که شده نیازمند امکانات اولیه رفاهی است.
نویسنده بزرگوار تنها سه کارخانه در استان سیستان و بلوچستان را نام ببر! لطف کن سهم تولیدات کشاورزی این استان را در کل کشور نگاه کن!
مرد حسابی، حال که جناب مولوی با تلاش مستمر توانسته جان این عزیزان را نجات دهد می گویی چرا از اول اجازه داد که گروگان گرفته شوند! مگر ایشان گروگان گرفته بود! مروت هم چیز خوبی است و عقل خوبتر از آن!
جای تشکر، جناب مولوی را تهدید هم می کنید که چه و چه!
حضرات سیاستگذاری که در هشت سال گذشته بر شکاف اجتماعی افزودند و همچنان نیز تلاش دارند شکاف های اجتماعی فرهنگی را بیش از پیش کنند متهمین اصلی هستند نه مولوی عبدالحمید.
انصاف، انصاف و باز هم انصاف داشته باشید.
موید باشید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
ای کاش این امکان وجود داشت که اونا میتونستن پاسخی به این مقاله بدن که منتشر بشه.
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
واقعا از سایت فرارو میخوام خدمت علمای اهل سنت برسه و پاسخ اونها رو به این مقاله ی سخیف و بی منطق چاپ کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
نوشته منطقی ای بود، البته کمی تند رفته بودند.
بنظرم دو کار اساسی باید انجام شود:
اولا اینکه دولت سعی کنه در اون منطقه اشتغال زایی کنه و محرومیتش رو کاهش بوده.

دوما سپاه و نیروهای امنیتی با تمام قدرت وارد بشن و این گروهک و امثال اون رو برای همیشه از بین ببرن، حتی اگر نیاز باشه در خارج مرز ها عملیات انجام بدن.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
خلاصه منطقی بود یا تند؟ میشه واضح تر بگی آقای عقل کل ناراحت؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
برخورد با معلول یک جنبه از قضیه است اما بدیهی است که تا زمانی که به ریشه معضلات پرداخته نشود، مسئله به صورت ریشه ای حل نمیشود!
ایرانی بدبخت شده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
خودت هنوز تکلیفت با خودت روشن نیست. نمیدونی منطقی بوده یا افراطی اونوقت برای دیگران خط و نشان می کشی ناشناس تبر بدست؟؟؟ خدا عقل و انصافت بده.
عبدالله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
از روزنامه جمهوری اسلامی انتظار چنین مقاله سخیفی نمیرفت. این طرز برخورد طلبکارانه با علمای شریف اهل سنت استان سیستان و بلوچستان که متاسفانه هیچ وقت به مطالبات بر حق آنان توجه نشده است از انصاف به دور است. وظیفه من به عنوان یک ایرانی تشکر از این بزرگواران است.
هم وطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
هيچ كس حتي مردم و علماي اهل سنت بلوچ اقدام تروريستي را تاييد نمي كنند. قطعاً مولوي عبدالحميد از اعتبار و نفوذ خود براي آزادي مرزبانان مايه گذاشته است و اين امر مرهون درخواستهاي عموم ملت به ويژه هنرمندان، ورزشكاران و دانشگاهيان داخل و خارج از كشور است. اين تفسير بدبينانه رزونامه جمهوري اسلامي از ارزشهاي روحاني گرانقدر مولوي عبدالحميد نمي كاهد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
این وظیفه علمای اهل سنت هست که در مقابل این کروهکها بایستند و مانع از ایجاد لکه ننگ بر پیشانی استان شوند یا اینکه وظیفه حکومت اسلامی است که این استان را از این وضعیت نا به سامان و محروم خارج سازند و مردم این منطقه را از نظر زبان و مذهب به رسمیت شناخته و در ابادانی و رونق منطقه بکوشند تا این گروهکها به راحتی نتوانند روی جوانان تاثیر بگذارند و انها را جذب کنند و زمانی که مردم نسبت به دولت و حکومت خود اعتماد داشته باشند و شاهد ارتقای سطح زندگی خود از هر لحاظ باشند این گروهک ها خود به خود از قدرت و نفوذشان کم می شود و ضمنا" با از مولوی عبدالحمید تشکر کرد نه انتقاد که جان این 4 نفر را نجات داد واقعا چرا باید وضعیت مرز و مرزبانان به این گونه باشد که دو ماه تمام جامعه در التهاب به سر ببرد روزنامه جمهوری اسلامی باید نسبت به این وضعیت معترض باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
مقاله نویس نگفته علمای اهل سنت با چه امکاناتی قرار است مقابل گروهکها بایستد و این لکه ننگ را از پیشانی این استان پاک کند. شما پول نفت و درآمد کشور را صرف و هزینه تهران کنید آنوقت با افزایش محرومیت در استانهای مرزی از افرادی چون مولوی عبدالحمید با دست خالی انتظار معجزه داشته باشید!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
ظاهرا مسئولان روزنامه جمهوری اسلامی فراموش کردن که حفاظت از سربازان مملکت وظیفه مسئولان هست نه علما و ...! گیرم نفوذ این عالم سنی نبود آیا باز هم امیدی به اقدامات دولت مردان بود؟!!! تاریخ و گذشته چیزی غیر از این نشون میده پس بهتره طلبکار نباشیم
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
روزنامه جمهوری اسلامی منطقی انتقاد کرده و درست می گوید
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
در هر منطقه ای یک مرض شایع است. یک جا مالاریا یک جا سرطان و در کشور ما هم مرض توهم توطئه! خدایا خیلی ها را از توهم توطئه نجات بده
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
شما ها ارزش ولیاقت خوبی کردن بهتون نیست اگه کار خیری میکندانتقاد واگر سکوت کندانتقاد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
واقعا براي اين روز نامه متاسفيم به جاي اصلاح و تغيير در عملكرد منطقه اي ، دارندچه مي گويند
حمید رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
من نه سنی هستم و نه حساسیت خاصی برای شیعه و سنی بودن دارم (در واقع همه مسلمانیم)!
اما به عنوان یک ایرانی انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی و استدلال بیان شده را مغرضانه، بی ربط و بی منطق میدانم.
همانطور که همه میدانیم حل چنین شرایطی کاملا امنیتی بوده و هر کس با هر عنوان و توان نفوذ نباید راسا و بدون هماهمنگی با مسئولین مربوطه اقدامی کند.
بدیهی است بیشتر از من و شمای نویسنده مقاله، مسئولین پرونده از میزان نفوذ و کاربری هر شخص مطلع بوده و قطعا اگر صلاح میدانستند زودتر از اینها از این راه سعی در حل مشکل می نمودند.
شخصا بعنوان یک ایرانی از هموطن خود آقای مولوی عبدالحمید برای زحماتی که در جهت آزادی گروگانها کشیده اند کمال تشکر را دارم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
در واقع همه ي ما انسانيم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
واقعاً جای تاسف داره بجای انتقاد باید از ایشان تشکر می شد که بالاخره با درایت خود جان این سربازان را نجات دادند. مطمئناً بعد از مدتی ایشان از این سمت کنار گذاشته می شوند! برعکس سایر کشورها که در مواقع این چنینی از همه راهها جهت حفظ جان شهروندانشان استفاده می کنند ما هم در صدد بستن راههای احتمالی برای روزهای مبادا هستیم!!! آیا شهید شدن همه این سربازان اوضاع منطقه را بیش از پیش امنیتی و طرفهای درگیر را جری تر نمی کرد؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
این سرمقاله بیشتر نوعی اتهام زنی به مولوی عبدالحمید بود. اما باید به جای این که ایشان را همدست اشرار و تروریست ها قلمداد کنبم، به ادامه ی سیاستهای دوره یخاتمی در رفع تبعیض از اقلیتهای دینی و قومی بپردازیم. اینشالله آقای ر.حانی در این کار موفق شوند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
یک عقده گشایی وحمله بی دلیل به مولوی عبدالحمیداست.هیچ دلیلی برای این پرخاش نیست وبرعکس عملکرداین مردشریف ستودنی است.
محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
درودبرمولاناعبدالحمیدوروحانی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
جيش العدل تحت شرايظي و در بستر خاصي رشد ميكند لظفا تهران بستر را با عمل از بين ببرد و ايراد بني اسراييلي از مولوي نكيريد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
وجود تبعیض و نابرابری و عدم رعایت عدالت در توزیع ثروت و امکانات کشور در مناطق مختلف آن باعث بروز شکافهای بیشتر شده و خواهد شد!!! برعکس سایر کشورها که با ایجاد امکانات اقتصادی و گردشگری زمینه پیشرفت استانهای مرزی خود را فراهم می کنند همه استانهای مرزی ایران مناطق عملیاتی و تمنیتی هستند!!!!
رسواگر فتنه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
فقط باید هر چه زودتر امنیت مناطق شرقی به سپاه پاسداران واگذار شده و تروریست های زندانی اعدام و تروریست های مستقر در مرز پاکستان دستگیر شوند .
کمی عقل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
قبلا" بوده و نتیجه اش را هم دیده ایم! شاید شما کوچکتر از آنی هستی که به خاطر داشته باشی ولی ما میدانیم که چه خواهد شد.
بجای تیر و تفنگ عقل و منطق و انصاف را بکار بگیر رسوای دوعالم شاید که بخشایش خداوند شامل خالت شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
عجب منطق زورگویانه ای! اگر همه ی راه حلها در همین کارهای نظامی بود که نمره ی ما بیست بود. اما الان نمره ی ما 1 هم نیست. چون هنوز یاد نگرفتیم که باید به دین و فرهنگ همدیگه احترام بگذاریم و تفاوت فرهنگی هم را بپذیریم. به جای این کارها همین مولانا را بکنید استاندار منطقه و بعد ببینید دیگه اثری از شرارت خواهید دید!!!!
نیکان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
اصولا هیچ شخص و کشوری نباید در آزاد سازی گروگانها برای خودش بخواهد امتیاز نامشروع بگیرد . اما توجه و رعایت حقوق اساسی افراد ، گروهها و کشورها باید موضوع بحث طرفین قرارگیرد . ضمن اینکه بنظر من توان مذاکره با گروگانگیر ها و حتی تروریستها ، میتواند یک نقطه قوت برای یک نظام باشد .
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
البته بهتر بود روزنامه جمهوری اسلامی به این نکته مهم توجه می کرد که توجه دولت مرکزی به حقوق اقلیت ها زمینه بروز چنین حق خواهی ها و سهم طلبی ها را تا حد زیادی از بین می برد. همه اقلیت ها و اقوام ما از منابع و منافع ملی ایران سهمی دارند مبادا ما که در اکثریت و شیعه مظهر عدالت یعنی مولا علی هستیم این نکته را نادیده بگیریم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
مشکل استان سیستان و بلوچستان مشکل فرهنگی است نه مشکل سیاسی،دینی و امنیتی اصلا مردم نمی دانند کشور یعنی چی؟مرز یعنی چی؟... فقط خوشان و قومشان را می بینند چون همیشه در همان جا بوده اند .اینقدر که به آنجا کارشناس امکانات و...ارسال شد به کردستان یا گلستان که سنی نشین هم هستند ارسال می شد .آنجا از تهران هم پیشرفته تر می شدند و به یک قطب کشاورزی و صنعتی تبدیل می شدند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
الان مسجد سلیمانی ها رو نفت و گازن خونه هاشون منفجر میشه از بسکه گاز نشت میکنه... اونوقت لوله کشی گاز ندارن!!!! اولین چاه نفت خاورمیانه رو اونجا زدن برید ببینید بچه هاشون تو چه وضغیتی زندگی میکنن بعد ادعای طلب کنید از فرزندان بیگناه مردم!! بقول این دوستمون شما مشکلتون اینه که همه چیز رو قومیتی می بینید وگرنه بقیه مردم هم تو همین شرایط دارن زندگی میکنن! شما بیا برو بقیه ایران رو ببین بعد بگو در حـــــق مــــــــا تبعیض!!! شـــده آدم بیگناه بکش!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
این گروه ها راه به جایی نمی برند به یاد نمی آورم در هیچ کجای دنیا گروهی مسلحانه توانسته باشد حاکمیتی را به تمکین وا داشته باشد این ها اگر داعیه ی عدالت خواهی دارند باید مسالمت آمیز مبارزه کنند وگرنه در نهایت آلت دست حامیان مالی خود می شوند
يه بنده خدا
UNITED KINGDOM
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
طبق اين منطق و توقع مقاله نويس؛ لطفا از امامان جمعه همه شهرهاي ايران هم بخواهيد در رابطه با اصلاح جوانان شرور منطقه خود سريعا و بصورت جدي اقدام نمايند !( البته اگر وقتش رو دارند!)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
وظیفه امامان جمعه همینــــــه اصلا
از جنگ سنی و شیعه کی سود می بره؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
باید دید ما برای اهل سنت چه کرده ایم.
آیا می دانید اهل سنت در تهران که مرکز کشور است هیچ مسجدی ندارند؟
آیا می دانید هیچ سنی در رده اول و دوم دولت پست یا مسئولیت ندارد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
اهل تشیع هم در ریاض و مکه مسجد ندارند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
ناشناس 11:43 خوب این چه ربطی به اهل سنت ایران و مردم سیستان و بلوچستان داره؟! چون اهل تشیع در ریاض و مکه مسجد ندارن ما باید به هموطنان خودمون ظلم کنیم و تبعیض قائل بشیم؟!
ایرانی آزاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
در ایران بیش از 10 میلیون از 75 میلیون ایرانی اهل سنت هستند.
تازه تو چکار به جای دیگه داری؟ اگر مسلمانی و راست میگویی خودت بر اساس عدل و انصاف رفتار کن برادر من.در فلانجا چکار می کنند به مردم خودشون مربوطه نه به من و توی ایرانی شیعه یا سنی!
حسین
UNITED KINGDOM
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
ریاض حکومت خودکامه و سرکوبگری داره.

آیا ما هم باید مثل اونها باشیم؟؟
چجوری ما رو با عربستان مقایسه کردی؟؟؟
ناشناس
TURKEY
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
10 میلیون اهل سنت؟!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
اي شيعيان محترم شما براي اهل سنت كه همه ايراني اصيل هستند چه كرده ايد؟طبق وضعيت موجود از ميان ما شيعيان تعداد افرادي كه احتمالا راهي بهشت خواهند شد از انگشتان يك دست هم كمتر خواهد بود لا اقل براي اين سنيها و بقيه اجازه دهيم دنياي خود را بسازند واينجا راحت تر زندگي كنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
وقتی شماها هیچ غلطی نتونستین بکنین، بسیار بیجا میکنید که به مولوی عبدالحمید گیر میدین! اگه ذره ای انصاف داشتید، میدونستید که ایشان از همان روزهای اول پیگیر بودند ولی صحبت با گروگان گیر با صحبت با افراد معمولی متفاوت است که گویا شما قدرت درک این موضوع رو هم ندارید و تنها بر مبنای حب و بغض شخصی افراد را قضاوت میکنید. این موضوع البته به ضریب هوشی کمینه ای نیاز دارد که شوربختانه نویسندگان این روزنامه تندرو از آن نیز بی بهره اند.

مردم ایران از شخص مولوی عبدالحمید و تمامی علمای اهل سنت برای تلاش در جهت آزادی سربازان میهن سپاسگزارند!
امير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
يادم هست زمانى كه ريگى دستگيرواعدام شد خيلى ها فكر كردند ريشه اين گروه خشكيده شد ولى اين طور نشد تا زمانى تبعيض ، فقر، بى احترامى به عقايد اهل سنت وجود دارد اين گونه مسايل هم وجود دارد
ناشناس
UNITED STATES
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
من واقعا نمی دونم چی بگم ولی مثل آدمایی نباشیم که نمک نشناس هستند، با اون همه تبلیغات قدرت توسط ..... کاری از پیش نبردند آنها جای انتقاد دارند در شرایط فعلی
اميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
كم ارزش كردن اقدام مولوي عبدالحميد اونم با دلايل غير منطقي ، از روزنامه اي مثل روزنامه ي جمهوري اسلامي بعيد بود !! اگر نيت نويسنده اين بوده كه نشه جوري كه كسي به خودش غره بشه ، بايد بگم از تجربه ي تحصيل توي دانشگاه سيستان و بلوچستان و آشنايي نسبي با شخصيت و افكار مولوي عبدالحميد ، به خلاف خيلي هاي ديگه ايشون انساني نيستن كه چنين حب و بغض هايي توي وجودشون راهي داشته باشه .
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
انصافا مقاله بیجا و بی موقع نگاشته شده است باید از مولوی عبدالحمید تشکر و قدر دانی کرد.
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
من روزنامه جمهوری اسلامی ونقش مدیرمسئول محترم آن ارج می نهم ولی این مقاله واقعا بی مورد وبی اساس است.ازآقای مهاجری واقعا بعیدبود.
آدم فکر میکنه دارد مقاله کیهان را می خواند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
خواهش مي كنم با اين تحليل هاي نابجا باعث تنش ديگر نشويد و به جاي اين اظهارات ناپخته از علماي اهل سنت تشكر كنيد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
مزخرف گفته ! انگار مولوی عبدلحمید سربازو رو گروگان گرفته . من واقعا شرمنده شدم وقتی این مطلب سخیف رو خوندم و به عنوان یک ایرانی خوشحال از ازادی گروگان ها از علمای اهل سنت تشکر می کنم و به نویسنده و مدیر مسئول این روزنامه هم می گویم : خجالت بکش .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
از روزنامه جمهوری اسلامی انتشار چنین گزارشی بعید بود. اگر باز هم اتفاقی اینچنینی افتاد دیگه نرین به این علما التماس کنید. این گروه های تروریستی ساخته دولت پاکستان هستند. آیا زور مولوی عبدالحمید به دولت پاکستان هم میرسد؟ اگر دیدین حالا مجبور شدن آزاد کنند اونها انتظار اینهمه واکنشهای داخلی و بین المللی را نداشتند و برای فرار از گندی که زدند خواستند منت بگذارند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
خيلي رو ميخواد اين حرفا....اگه همين پادرميوني و فشار سايتها و اجتماع نبود مطمئن بود همرو ميكشتن...نه دولت نه پاكستان هيچ كس براي اينها كاري نكرد..بازم به همون ريش سفيدا و علما...
یکی
UNITED STATES
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
لطفا یه کاری نکنید تو مشکلات بعدی ( خدای نکرده ) این علمای محترم هم پا پیش نگذارن و بشود آنچه نباید شود
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
دست مولوی درد نکند اولا ثانیا یکی بپرسد شما چه مقاله ای دادید تا حس انسان دوستی و مسلمانی در رگ این ادم ربایان به جنبش دراید و این سربازها ازاد شوند این خط وخط بازی های شما همه را ازهم منزجر میکند من یادم است تا همین چند سال پیش براحتی فامیل شیعه با فامیل اهل سنت ازدواج میکردند وهیچ مشکلی هم نبود این افراطی گری های دو طرف است که مردم را از هم بیزار میکند .بلاخره از قدیم گفتن خوبی چه بدی داشت که تو یک عمر نکردی از طرفی طرف مقابل یعنی ادم ربایان در هر صورت خلاف کار هستند و با منطق کاری ندارند همین که یک نفر بلاخره این نامردمان را از خر شیطون پائین اورد دستش درد نکند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
انگار نویسنده مقاله از وضعیت اسفبار آن منطقه آگاهی کامل ندارد. جلوی ضرر را هر جا بگیری منفعته. تا علل رشد تروریست و خشونت در منطقه بررسی نشود حرکت های کور و کینه توزانه ادامه خواهد یافت.
ناشناس
IRAQ
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
آقای مولوی از ابتدا این اقدام رو محکوم کرد . ایشان زمانی به ایفای نقش خود پرداخت که مقامات از ایشان خواستند این دلیل بر رابطه با انها یا تایید حرکت انها نمیشود . بعد از کجا مقاله نویس روزنامه جمهوری اسلامی همه محکومین سنی این استان را تروریست می نامد.؟
ایکاش در این استان که اکثریت ان از برادران سنی هستند به مولوی جایگاه بهتر داده شود و از نظرات ایشان در اداره استان استفاده شود.
میر حسین از همدان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
به جای تشکر از مولوی عبد الحمید بهش اتهام هم زده بود! اگه می خواین مشکل سیستان حل بشه
1-با افغانستان وارد مذاکره بشین که آب هیرمند رو باز کنه تا کشاورزی جان بگیره.
2-چند تا کارخانه اونجا بسازین تا بیکاری و فقر کم بشه وگرنه باز هم از این اتفاق ها می افته.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
جناب آقای مولوی عبدالحمید به عنوان یک ایرانی به هموطن های خود کمک کرده و من هم به عنوان یک هموطن از ایشان متشکرم امیدوارم با تلاش دولت روحانی و همه مردم منطقه فقر از این استان ریشه کن بشه و مردم این منطقه هم متناسب با دیگر نقاط ایران از در


امدهای کشور سهم ببرند تا دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم و باور داشته باشیم هوش سرشار مردم سیستان و بلوچستان آنقدر زیاد است که اگر کمی امکانات و توجه به این مردم بشود به تنهائی قادر هستند ببیش از ده درصد از درآمدزائی و تولید دانش را برای ایران عزیز داشته باشند
وفا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
از روزنامه جمهوري اسلامي اين تحليل ضعيف و سطحي بعيد است، اولا همه علت و معلول دست اين بنده خدا نيست، دوماً شما بايد يك نگاهي به منطقه و سهم مسئولين در ارتقاء منطقه داشته باشيد، سوما وقتي كسي مي‌خواهد نسخه بپيچد بايد نگاه جامع و عميقي داشته باشد، مسئولين، نظاميان و مردم همه بايد دست به دست هم بدهند تا ديگر اين اتفاقات تكرار نشه و اراذل و اوباش هم جرات رشد نداشته باشه، مسئولين براي آباداني تلاش كنند، مردم و بزرگان منطقه نبايد محدوديت و محروميت را بهانه كنند و جوانان خودشان را رها كنند نظاميان هم بايد از لحاظ امكانات سخت افزاري و نرم افزاري خودشان را تقويت كنند. اين نگاه اين روزنامه عجيب و آبكي و بي مايه است. ضمنا اين لكه بر پيشاني استان نيست، مشتي اراذل و اوباش در نقطه صفر مرزي و خارج مرز براي ديگران خوش رقصي مي‌كنند چه ربطي به مردم بزرگوارو محروم استان داره؟
موسوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
بابا گلی به جمال روزنامه وزین! ج.ا ! رفیق باز خوبه نگفتی اصلا اینها فیلم بوده وخود مولوی اینکار رو گفته بکنید تا من پادرمیونی کنم و آزادشون کنیم وبعد از روزنامه ج. اسلامی جایزه بگیرم! بخدا شرم آوره که بزرگی چون مولوی عبدالحمید با اینهمه نامهربانی که از حضرات متعصب دیده باز فقط میگه ما با بزرگان نظام درارتباط هستیم و حرفهای متفرقه رو به حساب نمیاریم درحالیکه اگر مثل خود آقایون تحمل که تحمل یه انتقاد کوچیک رو ندارند ایشون هم میخواست رفتار کنه، باید سالی 50 بار قهر میکرد! این مرد بزرگ با بزرگواری تمام این خدمت رو به هموطنانش انجام داده اونوقت بجای تشکر وقدردانی که نیازی بهش نداره این مرد خدا، اینگونه فضا رو الوده میکنید؟ شرم آوره بخدا...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
چرا سعی در ترویج بی اعتمادی دارید به جای اینکه از زحمات اشخاص قدردانی شود سخنی را به زبان می آورید که فاصله ها را بیشتر می کنداین را باید بپذیرید که هموطن بلوچ و سیستانی شهروند این کشورند و وبه رغم اختلاف در مذهب حقوقی دارند و مسولین بایدبه حقوق آنان توجه کنند قطعا" آنها نیز دست از خشونت خواهند کشید اظهار محبت و احسان شیوه ائمه ماست چرا ماها از این افتخار گریزانیم
طنزنگار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
مولوی عبدالحمید! به جای همه مسئولان و روزنامه نگارانی که سال ها در برابر اینگونه مسائل و ماجراها سکوت می کردند تا جان برخی جوانان به خطر بیفتد از شما مچکریم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
قابل توجه روزنامه جمهوری اسلامی ؛ لطفا تشکر کنید بجای ایرادگرفتن های کودکانه !!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
دست مولوی گویا نمک نداره!!!
مرد بودین خودتون آزاد میکردین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
واقعیت این است که برخورد تهاجمی با موضوع راه حل مشکلات اقلیتها نیست آقایانی که مالک ریگی را با صرف هزینه هاو کلی عملیات پیچیده دستگیر واعدام کردند . آیا مسئله خاتمه یافت. حل این مشکلات جز با رفع اختلافات مذهبی ، تکیه بر ملت سازی , اشتغال ورفع محرومیت ممکن نیست ,تا این مشکلات است,تا جهل ونادانی و سوء استفاده از احساسات مذهبی هست کارخانه ریگی سازی فعال است وبا از بین بردن یکی دیگری جایش را می گیرد. پس شمارا بخدا اینقدر بر طبل تفرقه نکوبید ، سنی وشیعه نکنید، عرب وعجم و ترک وبلوچ ننگویید همه ما ایرانیانی هستیم با حقوق برابر وباید از مواهب کشور خود بطور مساوی بهرمند شویم
نبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
برای قضاوت هرچیزی بایدباتسلط برجزئیات طرفین دعوا،بدون اغماض ،منصفانه حکم داددرحالیکه هیچکداممان قاضی نیستیم ،لطفآمسائل شیعه وسنی به میان نیاوریدکه هردو مسلمان وبرادرندمگردرجنگ ایران وعراق دوشادوش همدیگربادشمن جنگ نکردند،آرزوی روزی دارم همه دینهاومذاهب باهم درصلح وامنیت وآرامش زندگی کنند
بابک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
مولوی مچکریم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
رجزخوانی بعد از حل شدن مشکل. زنده باد مولوی عبدالحمید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
از مولوی عبدالحمید فقط بايد متشكر بود. اين نقد و صحبتها حرف اضافي و غير مسئولانه است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
واقعا چرا از اول اقدام نکرد وقتی انقئر تاثیر داره
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
اولا این جنبش برای خود مستقل است دوما علاوه بر دخالت موثر مولانا فتوا ی دیگر علما هم پشت این آزادی بود وحرمت علما وشخص مولانا بخاطر جایگاه مردمی است نه اینکه در جیش العدل نفوذ داشته باشدوجیش العدل به قول خودش برای مردم منطقه فعالیت میکند
madjid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
سربازان بي‌گناهي كه درحال انجام وظيفه مرزداري ربوده شده‌اند .......
اگه اینطوری دراز کشیدن و پف فیل خوردن انجام وظیفه و مرزداریه پس
من هم 18 روز تعطیلات رو داشتم در منزل مرزداری میکردم ....
به بقیه مقاله بقیه پاسخ مناسب دادند
بهنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
لب مرز پف فیل کجا بود؟
برادر اون که دیدی ریخته قند بودن نه پف فیل!!
خواب از روی خستگی و کسالت رو با دراز کشیدن اشتباه گرفتی

من وقتی اون قابلمه های سیاه و داغون رو دیدم دلم به حالشون سوخت. که اونا از توش نیمرویی بتونن بخورن.
پف فیل کجا بود؟
madjid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
بهنام جان سلام ، چند نکته ضروری را خدمتت عرض کنم :
اولاٌ خواب از روی خستگی با خواب از روی کسالت فرق دارد
دوم اگر این سربازان عزیز از روی خستگی یا هرچی میخواستند چرتکی بزنند بایستی حداقل یکی از آنها به نوبت نگهبانی میداد نه اینکه هر پنج نفر با لباس منزل در نقطه صفر مرزی بخوابند
سوماً که از همه مهمتر است اینکه یک قبضه تیربار مربوط به این عزیزان در بیرون چادر رو به مهاجمان احتمالی را رها کرده و استراحت میکردند میدونی یعنی چی ؟ یعنی اگه یه بچه هشت ساله هم به اینها حمله میکرد میتوانست در دم همه را بکشد
ضمناٌ خودم سرباز دوران دفاع مقدس هستم ودر منطقه فکه در سال 67 بوده ام و در آنجا بجای کتری از پیت حلبی (روغن 5 کیلویی) استفاده میکردیم و هیچ کس هم دلش برایمان نسوخت در آخر میفرمایی لب مرز پف فیل کجا بود ؟ همانطور که قند را حمل میکنند پف فیل هم قابل حمل ونقل است
بهنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
علیک السلام برادر
در مورد سهل انگاری حق باشماست
اما من فیلم رو کامل از یوتیوب دیدم و اون که از سطل پخش شده پف فیل نبود بلکه قند بود. همین!
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
نميشه دهن اين مردم را بست فردا خواهند گفت كه چرا مولوي عبدالحميد اسلحه به دست نگرفت و يك تنه براي مبارزه با جيش العدل نرفت .
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
اقا جون شما یک هفته برو در روستاهای سیستان وبلوچستان زندگی کن بعد بیا نظر بده فقر وبیکاری ......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
آقا جون شما بیا برو روستاهای کرمان، ایلام، کهگیلویه، چهارمحال، خوزستان،.... بعد بیا ببینم اونا دارن تو ثروت و نعمت راه میرن فقط سیستانی ها تو فقرن؟ طلبکارید از همه اما نمیدونید بقیه هم مثل شما، شایدم بدتر از شما باشن و دم نمی زنن!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
ای کاش قدری انصاف در وجود نویسنده این مقاله و هم فکرانش بود !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
یک فرض : دانایی زنده و سالم باشد و آنها قصد معامله داشته باشند . با این برخورد ها چه نتیجه ای به دست می آید؟ اگر خدای ناکرده چنین اتفاقی تکرار شود ، روزنامه جمهئری اسلامی از نفوذش برای نجات فرزندان میهن استفاده می کند ؟ یا اصلاً فقط برای حرف غیر مسئولانه زدن در صحنه است ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
انتقاد بجا و شايسته است
معني ندارد بعد از اين همه تحميل هزينه و آبرو ريزي و شهادت يكي از هموطنان مدعي خير خواهي باشيم
به علاوه برخي رفتار هاي ايشان زمينه ساز تروريست بوده
نازنین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
وظیفه دولت خدمات رسانی به مردم ایرانه با هر قوم و دینی که میخواد باشه نباید ما به اختلافات مذهبی دامن بزنیم و یا فرق بگذاریم که نتیجه اون ایجاد یک همچین گروههایی در جامعه باشه
حمید رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
من نه سنی هستم و نه حساسیت خاصی برای شیعه و سنی بودن دارم (در واقع همه مسلمانیم)!
اما به عنوان یک ایرانی انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی و استدلال بیان شده را مغرضانه، بی ربط و بی منطق میدانم.
همانطور که همه میدانیم حل چنین شرایطی کاملا امنیتی بوده و هر کس با هر عنوان و توان نفوذ نباید راسا و بدون هماهمنگی با مسئولین مربوطه اقدامی کند.
بدیهی است بیشتر از من و شمای نویسنده مقاله، مسئولین پرونده از میزان نفوذ و کاربری هر شخص مطلع بوده و قطعا اگر صلاح میدانستند زودتر از اینها از این راه سعی در حل مشکل می نمودند.
شخصا بعنوان یک ایرانی از هموطن خود آقای مولوی عبدالحمید برای زحماتی که در جهت آزادی گروگانها کشیده اند کمال تشکر را دارم.
ناشناس
UNITED STATES
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
انتظار بیشتری نمیرفت از اول انقلاب هم اینجوری بوده مگر علمای اهلسنت و خود مردم اهلسنت و بلوچستان شهدای کمی دادند و تلاش کمی برای این انقلاب انجام دادند اما کجاست تقدیر و تشکر کجاست جبران این همکاری ها و برادی ها جز شعار تو خالی وحدت حالا که دیگر شعار هم نیست و توهین و انتقاد بنازم به غیرت و انسان دوستی بلوچ و
اهلسنت که با تمام بی انصافی ها سازگار بودند و با تمام تبعیض ها و محرومیت ها در کنار نظام و انقلاب حرکت کردند .کاش قدر این انسانها دانسته شود . کاش وحدت واقعی ایجاد شود . کاش اهلسنت به عنوان ایرانی نگاه کرده شود .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
اگه مولوی نبود که هر 5 نفرشون رو به کشتن میدادید با این تفکرات احمقانه و طلبکارانه از همه دنیا.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
بنظرم دانایی فر و هنوز زنده نگه داشتن تا عکس العمل ها رو ببینن. خدا بخیر کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
شما ببخشید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
از روزنامه جمهوری اسلامی این جور مقاله نوشتن بعید بود ما باید از تمام کسانی که باعث ازادی سربازان شدند تشکر کنیم
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
جای تاسف دارد از روزنامه جمهوری اسلامی که جنین مقاله ای رامنتشرمیکنه من به نوبه خودم ازهمت جناب مولوی عبدالحمید که تلاش بسیاری برای این موضوع داشتند تشکر میکنم واینده درخشانی راباوحدت وهمدلی بخصوص بابودن اقای هاشمی استاندار محترم برای استان می بینم
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
هرکس که در این امر خیر وانساندوستانه گامی برداشته است قابل تقدیر میباشد.نظر روزنامه مذکور کوته بینی میباشد. نکته آخر این است که فرماندهان این واحد در کنترل وآموزش کوتاهی کرده اند که بایستی بازخواست شوند.
ليلا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
ما هم به نوبه خودمان از مولوي عبدلاحميد متشکريم
يك ذاكر امام حسين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
من به عنوان يك ذاكر اهل بيت از
آقاي مولوي عبدالحميد تشكر ميكنم و اميدوارم باب الحوائج حضرت موسي‌بن جعفر عليه السلام زنداني بغداد در دنيا و آخرت دستگير ايشان باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
مقاله خیلی کوته فکرانه و زیاده خواهانه ایست! با این استدلالی که مقاله نویس کرده ، اصلا نباید گروگانگیری اتفاق می افتاده!!!
عبد خدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
در تهران نشستن و مقاله نوشتن و محکوم کردن این وآن که خیلی راحته.مدیر مسئول این روزنامه چرا اجازه چنین نوشتارهای تحریک بر انگیز را میدهد؟ باید از مولوی عبد الحمید و ریش سفیدان قبائل منطقه بسیار تشکر وقدردانی کرد.
ناشناس
-
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
من فکر نمی‌کنم قضيه‌ی بلوچستان يک مسئله‌ی مذهبی باشه.
چون پاکستان که يک دولت و کشور شيعه نيست
پس چرا بلوچستان پاکستان هم ناامنه و از دولت مرکزی تبعيت نمی‌کنه.
به نظرم اون جا يک نوع تفکر قبيله‌ای حاکمه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
یه عده همیشه از عالم و آدم طلبکارن
و خودشون رو برتر همیشه مظلوم میدونن!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
احسنت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
فرارو چرا نظرمو سانسور کردی؟فقط به خاطر حقوق شهروندی؟خیلی دوست دارم ولی ازت خواهش می کنم به حقوق شخصی کاربرات اهمیت بیشتری بده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
آقای نویسنده
شهادت 16 نظامی و گروگانگیری چند تن از هموطنان ما در سراوان در سال 87 یادت نرفته که دولت محمود خان می خواست با ضرب زور گروگان ها را آزاد کنه اما متاسفانه شهید شدند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
رو که نیست بخدا...
جای تقدیر از مردم محلی و مذهبیون سیستان تازه باقی کار هم شدند
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
تا وقتی این نگاهها در کشور حاکم است که این روزنامه منعکس کرده شرایط جاری در مناطق قومی و مرزی کشور تغییر نخواهد کرد. اگر حل معضلات اجتماعی و امنیتی در قرن حاضر با مشت اهنین امکان پذیر بود روند تاریخ در جهان اینی نبود که ناظر ان هستیم . تروریسم کور به نوعی در بستر تعصبات کور فرصت رشد می یابد این را کی باید یاد بگیریم
بینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
از اقای مولوی عبدالعزیز باید تشکر هم بشود که پادر میانی نموده نه با این تحلیلها که بر روی کاغذ زیبایی دارد و فریبنده نیز میباشد باعث کم رنگ نمودن اقذام به عمل امده شد.
عاشق وطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
پروردگاراایران عزیزمان راازبخل وکینه دورگردان!!!جناب عبدالحمیدواقعاازتلاش وطن پرستانه شماتمام ملت قهرمان تشکرمینمایدازمقامات دولتی انتظارملت است که هرچه بیشتربه ابادانی استانهای مرزی پرداخته!تاجوانانش ازبیکاری بسوی قاچاق مواد*سوخت*وافغانی. نروند.نه اینکه مسایل استانهاراامنیتی کرده وبرای مردم مشگل افرین. مابایستی اتحادمان قوی ترباشدمنابع مان عادلانه تقسیم گردد.تااتحادمان نشکندکه اگرازتندروهای کشورچنین شوددشمن استفاده کرده ایران راسوریه خواهدکرد.وسلام.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
روزنامه جمهوری اسلامی در ابتدای یادداشت میگه چرا از روز اول علمای منطقه اقدامی نکردن،بعدا دوخط پایینتر میگه علمایی که از روز اول ارتباط داشتن!!!
این رسمش نیست.مشکل اون منطقه مذهب متفاوت اهل تسنن نیست.بی عدالتی و فقر و بیکاریه.
من امیدوارم برادران و خواهران اهل تسنن و علمای اونها از همچین یادداشتهایی دلسرد نشن.ما قدردان دلسوزی این عزیزان هستیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
آیا دلیل نوشتن این مقاله چیزی جز ناراضایتی و عصبانیت از دلیل عنوان شده برای آزادی مرزبانان توسط این گروه بود؟ بود یا نبود! ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
دقیقا حرف من هم با اونایی که خودشون رو اهل سنت و خدا و پیغمبر میدونن همین بود!
اگه کنترل این گروه دست علمای اهل سنتـــه پس آیا عواقب رفتار و شهادت نیروهای ما هم می پذیرن؟
آیا نمی تونن اونا رو از خشونت باز بدارند اگر نمی تونن ایران باید نفر به نفر این آدما رو گیر بیــاره و برای اهل سنت واضح مشخص کنه فرق بین تروریست ملعون با یه مسلمون چیـه!
ناشناس
UNITED STATES
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
موضوع کنترل نیست موضوع طرز برخورد ودرایت است.از طرفی خوشحال میشیم اگر دولت ایران نفربه نفر این ادما پیدا کنه وبرای همه مشخص بشه جریان چیه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
بعید مقاله متعلق به جمهوری اسلامی باشه!نکه مال کیهان بوده؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
من از مولوي عبذالحميد قدرداني مي کنم. اين نشان داد که علماي اهل سنت چه ظرفيت عظيمي براي ثبات و آرامش ايران هستند و نشان داده شد که دلسوز ايران هستند و قدرت ميانجي گري آنها و ايجاد توافق خيرخواهانه اشان قابل ستايش است. از اين بزرگواران که سرمايه اجتماعي بزرگي هستند بايد براي بهبود اوضاع و ايجاد وحدت و همدلي استفاده کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
تفرقه افکنی بس نیست؟
دانشجو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
بایدنوع نگاهمان رانسبت به هموطنان اقلیت چه ازبرادران اهل سنت وجه دیگراقلیت ها تغییر دهیم وعلارغم اختلافات عقیدتی درحقوق شهروندی وبشری وبهره مندی ازفرصت ها ازتبعیض خودداری شود وبه مسئله وحدت ملی ونقش آن درامنیت ملی توجه ویژه شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
فقط تشكر اين حرفا زيادي و مخرب است تشكر تشكر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
این گروهگی که خودشون رو مسلمون و سنی میدونن که به ادعای خونخواهی یه نفر از سربازان ما رو دار زدن
بدونن که حتی مادر ستار بهشتی هم براشون نامه نوشت که فرزندان بیگناه مردم رو آزاد کنن
و نمی تونن نیت های شوم خودشون رو پشت این بهانه های مسخره پنهان کنن و راحت آدم های بیگناه رو بکشن!
ملت ایران دست شما رو خونده
غزل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
ما هموطنان سنی مسلکمون رو دوست داریم اختلاف نندازین الکی
مولوی مچکریم
امیر علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
میانجیگری مولوی عبدالحمید در قضیه گروگانگیری مرزبانان در راستای تقویت وحدت مسلمین و عمل انساندوستانه قابل تقدیر قدردانی است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
چطور است یک جعبه شیرینی بگیرید و با یک دسته گل بروید مهمانی جیش العدل. نویسنده یادش بماند که این گروهک شاخه ای از القاعده است که تروریستی ترین سازمانیست که بشر به یاد دارد. اینکه هنوز هم ذره ای ندای وجدان در اینها یافت می شود و به حرف یک انسان صالح گوش می کنند جای شکر دارد.
سعدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
درود بر مولوی عبدالحمید مرد بزرگ واری که فرزندان در بند مان را نجات داد
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
من به عنوان یک شیعه ساکن تهران از ساخت مولوی عبدالحمید به خاطر انتشار این مقاله بی پایه و بدون منطق عذرخواهی میکنم و ازشان بابت تلاش بی شائبه برای آزادی سربازان وطن کمال تشکر را دارم
ناشناس
UNITED STATES
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
فیلمی که جیش‌العدل از دستگیری سربازان منتشر کرده رو ببینید؛خیلی چیزها دستگیرتون میشه که سربازها در چه حالی بودن.
ناشناس
UNITED STATES
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
چرا تهمت میزنی؟در چه حالی بودن؟شرم کنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
این تحلیل کاملا غیر منصفانه بوده و مقام مولوی عبدالحمید را تا همکاری با تروریستهای جیش الظلم پایین آورده است این نوع دوستی و ریش گرو گذاشتن این عالم سنی مذهب را نباید با کینه ورزیهای مذهبی الوده کرد و زحمات ایشان را اینگونه به هدر داد ایشان با خلوص نیت و با توجه به این که از نقطه ضعف این گروهک استفاده کرده توانسته انها را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ازادی گروگانها شود و اگر این کار را نمی کردند مشضخص می شد که هدف آنها نه احقاق حقوق اهل سنت بلکه زیاده خواهیهای شخصی است پس کمی منصف باشیم
ناشناس
-
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
کار دیگه ای نیست که براتون انجام بده، به نظرم یه عذرخواهی هم جناب مولوی انجام بده بد نیستا!
ناشناس
UNITED STATES
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
مولوی عبدالحمید طلایه دار وحدت... تندرو های بی انصاف ایران من و شما مال ماست...مولانا تشکر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
این زیباترین سخنی بود که درباره اهل سنت شنیدم آن هم از قول بزرگترین مرجع تقلید شیعیان جهان آیت الله سیستانی
نگویید برادان اهل سنت بگویید انفسنا اهل السنه-جان های ما اهل سنت
زانیار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
من با وجو اینکه آدم مذهبی ای نیستم اما به مولانا عبدالحمید احترام کامل می گذارم ... ایشان انسانی شریف محترم و خردمندند.
برادر شهید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
حدیث قدسی : من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق من به عنوان یک شیعه سیستانی ساکن استان سیستان وبلوچستان از آیت الله سلیمانی ،جناب مولوی عبدالحمید ،نیروهای نظامی ،انتظامی و...همه افرادی که پیگیری میکنند تا خون افراد بیگناه( از هر قوم وقبیله) ریخته نشودوهمه زیر پرچم اسلام وقرآن زندگی شرافتمندانه ای داشته باشیم وکشور ما مثل سایر ممالک اسلامی دستخوش فتنه بیگانگان نشود تشکر میکنم و از بابت تلاش برای آزادی سربازان وطن دست همه عوامل استانی و کشوری را میبوسم با آرزوی خبر سلامتی و آزادی مرزبان عزیز جمشید دانایی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
شانس هم چيز خوبيه! اون ١٨ نفر زمان احمدى نژاد تو سراوان يادتونه؟ بايد از آقائى روحانى هم تشكر كرد كه از مقامات محلى كمك گرفت و ماجرا ختم به خير شد. اون بيچاره هاى سراوان كه شهيد شدند و هيچ كس هم مؤاخذه نشد!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
مگه اونهارو با خمپاره نزدن!!چه میانجی گری باید میشد!!!
تــــرنـــــم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
لحن نگارنده ی مقاله اصلا شایسته نبود...
در این برهه ی زمانی باید تمام مسلمانان برای مبارزه با تروریسم و سلفی ها با هم متحد باشند و این قبیل اظهارنظر ها فقط و فقط این شکاف را عمیق تر می کند!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
فقط لحنش شایسته نبود؟؟؟؟
محتواش هم افتضاح بود!! باید از مقامات محلی تشکر کرد... مولوی من به عنوان یه شیعه دوازده امامی از تهران از ته قلب ازت تشکر میکنم برادر...
lind
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
بیشتر به نگاه کیهان به مسائل می ماند
محمد
BELGIUM
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
بايد به روزنامه جمهوري اسلامي بخاطر اين مقاله توهين اميز تذكر داد
ناشناس
UNITED STATES
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
من یکی که از روحانیت اهل سنت سپاسگزارم!
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
یه جوری نوشته انگار مولوی یکی از اعضای جیش العدله.وظیفه دستگاههای حکومتیه که در چنین قضایایی دخالت کنند نه شهروندان.جیش العدل خودش رو سنی مذهب میدونه و مولوی عبدلاحمید هم از همین قضیه استفاده کرد و پا در میانی کردوعوض تشکره؟!!!
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
من چرا با پرچم اسلواکی میفتم؟؟؟؟ از فیلتر شکن استفاده نمیکنم.فرارو رسیدگی کن
زرتشت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
ضمن تشکروقدردانی ازاقای مولانا عبدالحمید وهمه کسانی که باعث ازادی این سربازان به اغوش گرم خانوادشان شدندبایدعرض کنم اگر اقای مولانا نبود چه کسی وبا چه جراتی می خواست ای گروگانهارا ازادکند.انهانگرفتندکه خاله بازی کنند گرفتندتاخواسته شان براورده شود.پس حالامولانا همدست گروگانگیرهاشده ادم نمک نشناس
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
به سربازان عزیز هم بگویید شما رفته بودید از مرز محافظت کنید نه بخوابید فیلم را که نگاه میکنیم آدم ناراحت میشود از این شیوه مرزداری پشت تیر بار هم کسی نبود اگر ما محکم ومردانه نگهبانی بدهیم این مشکلات پیش نمی آید
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
والا خجالت هم خوب چیزیه.یکی نیست به این آقا بگه شما برای مرزبانان چیکار کردید.مولوی من از شما معذرت میخواهم
ناشناس
UNITED STATES
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
بله شما همىشه درست مى فرماىىد؟؟؟؟؟؟
سعيد
UNITED STATES
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
جناب مولوى عبدالحميد برادر ممنون كه براي ازادى هم وطنانت كمک كردى
حرف حسسسسسساب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
خب اگه یکی تلاش نکنه که همه میگن چرا سکوت کرده اید. نکنه همدستید.
طرف پای پیاده بلند میشن میرن خواهش وتمنا و به هر زوری شده 4 تا جوون رشید کشور رو رها می کنند هم باز گیر میدین. پس بالاخره چی درسته؟
در ثانی مذاکره چه اشکالی داره. مگر با آمریکا که حامی تمام گروههای تروریستیست مذاکره نمی کنیم؟ حتی آقای ظریف با اونها به گرمی هم برخورد می کنند و لبخند به لب داره.
درهر صورت از سایت خوب شما تشکر
ناشناس
UNITED STATES
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
درست تیتر بزنید بابا اه
مهران از تهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
مقاله فوق بسیار سطحی و در راستای اختلاف در وحدت بود بسیار متاسفم
امیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
سلام
چو به گشتی طبیب از خود میازار
چراغ از بهر تاریکی نگه دار !!
دست همه میانجی ها درد نکند .
ناشناس
CANADA
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
طمع را نبايد كه چندان كنى
كه صاحب كٓرم را پشيمان كنى
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
الان که مقاله رو خوندم خجالت کشیدم این بود عوض تشکر ....واقعاواسه روزنامه متاسفم
از اهالی سار کاشان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
این مقاله بهتر از می توانست باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
واقعا لذت بردم از نظرات هموطنانم در جواب افراطيون روزنامه ج ا .... درود بر مردم ايران زمين ....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
واقعا که خجالت آوره! مگه آزاد کردن گروگانها وظیفه امام جمعه است؟! پس نیروهای نظامی و اطلاعاتی کجا بودند؟؟
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
همیشه تقصیر را گردن دیگران می اندازند هیچ کس مسئولیت را قبول نمیکند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
من شیعه هستم و به وجوب اتحاد بین مذاهب مختلف مسلمانان اعتقاد دارم. و از گروهکهای تروریستی که دم از اسلام میزنند هم متنفرم و بدم میاد و برای نابودی شان دعا میکنم و به نظر من حساب اهل سنت از تروریستها جداست و تروریستها برای کسب موقعیت خودشان را به علمای اهل سنت می چسبانند. من که شیعه هستم معتقدم دشمنی و جر و بحث با مذاهب مختلف اسلامی برخلاف سیره و سنت مولا امیرالمومنین علی ع و دیگر امامان اهل بیت ع و نوعی سبقت گرفتن از ایشان است و به نفع دشمنان اسلام و استکبار جهانی است
مجله فرارو