bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۸۴۵۴۷

(تصاویر) دربار در عصر قاجار

تاریخ انتشار: ۲۲:۱۴ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۳
فرارو- آنتوان سوروگین بی شک یکی از مهمترین عکاسان زمان قاجار به شمار می رود. 

به گزارش سرویس عکس فرارو، آنتوان سوروگین معروف به «آنتوان خان» عکاس‌ ایرانی-گرجستانی زمان ناصرالدین شاه قاجار با مجموعه عکس هایش از مردم، مکان ها آداب و رسوم، مشاغل و خصوصا اقوام ایرانی در عین حال که یکی از نخستین عکاسان ایرانی است و به لحاظ هنری تصاویر درخوری به ثبت رسانده به لحاظ تاریخی، دارای اهمیت و اعتبار ویژه ای است.
 
آنتوان که فرزند پدر و مادر گرجی تبار مقیم ایران بود در سفارت روسیه در تهران به دنیا آمد و  از سنین جوانی همراه با برادرانش امانوئل و کولیا نزد عکاس معروف روسى دیمترى ایوانویچ ژرماکوف در تفلیس عکاسى را آموخت. 

او در سال ۱۸۷۰ میلادی بار دیگر به ایران بازگشت و در تبریز ساکن و سپس به دستگاه ولیعهد مظفرالدین میرزا راه یافت و از او لقب «خانى» گرفت؛ وی بعد از آن به تهران آمد و در خیابان علاءالدوله (فردوسى) کنار در شرقى میدان مشق یک عکاسخانه دایر کرد. 

سوروگین در این زمان از عکاسان نزدیک به ناصر الدین شاه محسوب می شد و گفته می شود که شاه قاجار علاقه‌ی زیادی به عکس‌های دربار و پرتره وی داشت.

بیشتر عکس‌های گرفته‌شده آنتوان خان متعلق به سال‌های ۱۲۴۹ تا ۱۳۰۹ خورشیدی است و او به علت این‌که توانایی صحبت کردن به زبان فارسی را مانند زبان مادری داشت، به خوبی توانست با اقشار فرهنگی مختلف مردم ایران ارتباط برقرار کند. عکس‌‌های او از دربار سلطنتی، حرمسراها، مساجد و بناهای یادبود دیگر ادیان بسیار شاخص بود و او را متمایز با دیگر عکاسان مشهور اروپایی در ایران می‌کند. 

گفته می شود که در دوران مشروطه، آنتوان خان به جمع مشروطه خواهان پیوست و به همین خاطر محمدعلی شاه قاجار دستور داد بمبی را در خانه کنار عکاسخانه‌ی وی منفجر کنند؛ بر اثر این حادثه یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های عکاسی دوران قاجار از بین رفت. 

همچنین در دوران رضا شاه پهلوی دو هزار نگاتیو شیشه‌اى پرارزش سوروگین توقیف شد که تا سال‌ها بعد در دست خاندان پهلوی بود.

عکس های این عکاس ایرانی اکنون در «گالری هنر فریر» در واشنگتن، موزه‌ی ملى نژادشناسى شهر لیدن و موزه عكس آمستردام هلند نگهداری می شود. در اینجا قصد داریم در مجموعه ای چند قسمتی نگاهی به عکس های این عکاس ایرانی بیاندازیم؛ عکس هایی که جدا از ارزش زیبایی شناختی هر یک سندی تاریخی از زندگی ایرانی در نزدیک به چندین دهه پیش است. لازم به ذکر است عبارات ذیل هر عکس تنها توضیحی است که درباره آنها ذکر شده است.


مراسم سلام در کاخ گلستان


ضیافت درباریان در کاخ گلستان


جشن در کاخ گلستان


درشکه ناصرالدین شاه


تابوت ناصرالدین شاه در مراسم تشییع

تابوت ناصرالدین شاه در کاخ 


ضیافت درباریان در کاخ


انتظار برای بار عام ناصرالدین شاه


گارد شاهی در شهر


صفوف خدم و حشم دربار


اردوی شاهی 


مقامات در محکمه داخل کاخ گلستان


مراسم ازدواج عزیزالدوله یا ملیجک با اختر الدوله دختر شاه


مراسم سلام در کاخ گلستان


مراسم سلام در کاخ گلستان


مراسم سلام در کاخ گلستان 


مراسم سلام در کاخ گلستان


مراسم سلام در کاخ گلستان


میز پذیرایی در کاخ گلستان


مراسم های جشن نوروز در کاخ گلستان


مراسم استقبال از رضاشاه در میدان توپخانه

bato-adv
نام فرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
عکس های قدیمی زیبا و زیر خاکی بود ممنون از گذاشتن این عکسها خاطرات قدیم را زنده می کند
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
ممنون
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
ممنون
ناشناس
Malaysia
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
واقعا چه لباس های زیبایی. حیف که دیگر لباس سنتی و ملی نداریم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
اون فیله اون وسط چی میگه؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۴۴
ناشناس
Canada
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
حضور روحانیت درباری چشمگیر است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
جسارتا جهت اطلاع عرض می کنم که به گفته کارشناسان تاریخ و به استناد برخی عکسهای مشابه در آن دوره تجار و بازرگانان هم از عبا و عمامه استفاده می کردند. کما اینکه در عکسی که در خانه مشروطیت اصفهان نیز موجود است از مجموع 600 نفری که در عکس دیده می شوند با اینکه عمدتا عبا و عمامه دارند تنها چند نفر انگشت شمار روحانی هستند و مابقی تجار و کسبه اصفهان می باشند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
ناشناس 7:27
جسارتا عرض میکنم که با کمی دقت عبا و عمامه روحانی و تجار کاملا قابل تشخیص است.
ناشناس
Canada
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
جسارتا مغلطه نفرمایید ما ببو نیستیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
تجار از عبا استفاده میکردند ولی عمامۀ آنها به این شکل که در عکس میبینید نبوده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
ناشناس 07:27 باید جسارتاً خدمتتان عرض کنم آن مدل عمامۀ خاص در مورد تجار که با مدل عمامۀ روحانیون متفاوت بوده است ، در عکس 7 از بالا قابل مشاهده است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
حضور حدود 18 نفر در مراسم ازدواج مساله مهمی را اثبات نمی کند که بخواهیم آن را چشمگیر بدانیم یا به کل روحانیت توسعه دهیم. ضمن اینکه ممکن است حضور آنان هم توجیه داشته باشد.
ناشناس
United States
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
ناشناس 7:27
جسارتاً شماها اگه با چشم هم حقیقت رو ببینید سرتون رو برمیگردونید می گید نه همونی که من می گم درسته
نامدار
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
عكس ها حرف هاي زيادي براي گفتن دارند.سپاس فراوان
پیام
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
بعله مخصوصا صلابت گارد شاهی رو نشون میده:)
چرا اینقدر داغونن؟شایدم خستن...شایدم بد عکس
همایون
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
در تأیید فرمایشتان، یک جمله‌ی زیبایی در این مضمون در زبان عرب وجود دارد: ربما صوره اغنی من الف کلمه
robbamaa suratan aqnaa men alfe kalematen
رسواگر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
اسم این رضا خان قلدر ملعون رو چرا آوردید ؟

قاجاریه شرف دارد بر پهلوی .
پیمان
Canada
۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
اگه همین رضا خان قلدر نبود الان تو داشتی پهن گاو رو توی صحرا آتیش می زدی تا توی زمستون گرم بشی!!!!!!!
ناشناs
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
یوووووواااااااااش...
ناشناس
United Kingdom
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
قاجاريه شرف دارد بر پهلوي!!!!!!!!!!!!!!!!!! اولين بار بود اين حرف را مي شنيدم!
شمقدر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
رسوا جون سهمیه منفی امروزت هم دادم
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
آره با همین منطق هست که امثال رسواگرفتنه دنبال تجدید دوره قاجاریه البته با شکل و شمایل جدید هستند !!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
خوشم میاد فرارو همه نظرهای این رسواگر فتنه رو منتشر میکنه.
اونم یه عالمه منفی میخوره بازم دست بر نمی داره!
رسواگر فتنه شما یا هیچ اطلاعی ولو اندک از تاریخ و مسائل اجتماعی نمدارید و یا آن که در غبار توهمی که با روایت های فردی برای خود ساخته‌اید غرق شده‌اید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
قاجار نصف ایران رو حراج کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
تاریخ بخون رسوا جون...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
ناشناس 10/41 من هم مثل تو اولین باره که این حرف رو میشوم و مسلما اخرین بار هم خواهد بود...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
فرارو جان کاش عکس این رسوا رو هم می گذاشتی ببینیم چند تا منفی حوالش میشه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
رضا شاه بود که کشوری که نه کارخانه داشت نه جاده نه راه آهن نه حتی شناسنامه برای شهرونداش را کمی از حالت عقب ماندگی خارج کرد!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
رسوا جان،پس ژاپن اسلامی که میگن همون قاجاریه است ؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
فرارو عکسهای مردم عادی کوجه و بازار اواخر قاجار را بگذار مشکل این بحث خود به خود حل میشود.
ناشناس
Canada
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
اها از نوه نتیجه های قاجاری! خوب از اول میگفتی
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
برای رضاشاه همین بس که از یک کشور ملوک الوایفی و آشوب زده کشوری متحد و قدرتمند پدید آورد، با مالیات قند و چای راه آهن ساخت، ده ها کارخانه و.. احداث کرد اما از آنجا که نفس قدرت فساد آور است ایشان نیز دچار این استبداد و فساد شدند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
این رسوا دوست داره متفاوت باشه و متفاوت حرف بزنه اینجوری بیشتر در مرکز توجه قرار میگیره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
البته امثال رسوا بدشان نمی آید زنان به حالت دورۀ قاجار ( عکس 8 ) برگردند که یا پرده نشین بودند و هیچ محلی از اعراب نداشتند و یا در حرمسراها مشغول دسیسه چینی بودند
ناشناس
Canada
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
باشه, از این به بعد خواستیم تاریخ بخونیم اسم ایشون رو حذف میکنیم, اسم شما رو میاریم جاش.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
جاده شمال تا حالا نرفتی!! 20 ساله میخواید یه جاده بسازید توش موندید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
تعجب کردم از این جمله شرافت قاجاریه بر پهلوی اما وقتی نام گوینده را دیدم از تعجب بدر امدم
ناشناس
United States
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
باید هم از قاجاریه خوشتون بیاد دوران شاهنشاهان اسلام پناه
Raptor
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
خداازاین شاههای قجرنگذره که ایران روبه باد دادن...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
مموت که شاهای قاجار رو رو سفید کرد...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
و دنباله هاشون!!
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
خدا میدونه این قزاق بیسواد(رضاخان)چه بلای سر این ملت آورد به خصوص سر ما گیلانیها
رسواگر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
پیمان جون اصن اشتراک فکری رو میبینی ؟
منم به همین نکته اشاره کردم ...
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
خبر جدید!!! پیمان و رسواگر فتنه یک نفر هستند. راهی برای نشان دادن وجود هم رای ...
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
طبیعیه رسواگرجان!هر انسان آزاده و انقلابی از این مردک قلدر متنفره...ومن الله توفیق
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
لطفا تعداد منفي ها رو ببينيد .........
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
رضا جان میتونی اینطوری فکر کنی...من فکر میکردم فقط حاج حسین شریعتمداری در تئوری توطئه تخصص داره نگو شما دست ایشون رو از پشت بستی!!ضمنا بنده در مسائل فتنه و اینچورچیزا هیچ دخالتی نمیکنم چون نظر خاصی ندارم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
اگه رضاخان گیلانی بود پیمان نظر دیگه ای داشت ولی چون مازندرانیه...

پیمان دقیقا تعریف کن رضاشاه چه بلایی به سر شما گیلانی ها آورد؟
علی
United States
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
هرکسی هم اشتباهاتی داره و هم کار های درست و خوب...رضا شاه کارهای خوبش به نظر عموم خیلی بیشتر از بعضی کارهای بدش بوده...
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
لطفا به نمایندگی از گیلانیها نظر نده
گیلان همیشه ملی اندیشیده نه منطقه ای و قومی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
اگه همون قزاق این همه راه وپل نساخته بود 20 سال دیگه باید صبر میکردین شاید در 4 دوره ریاست جمهوری بعدی اتوبان تهران شمال افتتاح میشد
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
قدیم فقط کار درباریا سلام دادن بوده و خوردن .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
الان چی؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
هميشه همينطور بوده، هست و خواهد بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
بقول شهریار:قزاق کچل نخست وزیر شد/وضع مملکت کارد و پنیر شد
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
شهریار فعلا جواب اون یارو که گفت شعر علی ای همای رحمت .....مال من بوده است را بده تا بعد شعرهای دیگه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
ناشناس9:11 استاد شهریار در قید حیات نیستن که بخوان جواب کسی رو بدن.ضمنا شما به خاطر یک بیسواد به شاعر فرهیخته آذربایجان توهین نکن
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
شاهنامه هم مال من بوده ، فردوسی بیاد جواب بده !
خط فکر انگلیسی همینه که هرکی تفکر اسلامی - انقلابی داشته زیر سوال ببرند . و دشمنان اسلام رو تقدیس کنند .
جالبه که از اسرائیلیها و رضاشاه گرفته تا اوباما و شرمن تو اینجا لایکشون بالاست .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
من یک فارسم و ارادتمند به شاعر ترک زبان کشورمون شهریار عزیز... توهین نکنین لطفا..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
بروید معنای فرهیخته را دریابید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
واقعا این شعر مال شهریاره؟! بعید میدونم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
الشعراء یتبعهم الغاوون

شعرا رو یک عده گمراه پیروی میکنند.
ناشناس
United States
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
عجب تعصبی کوری دارید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
خداوند قاجار و پهلوی را لعنت کند که مملکت را چند قرن به عقب انداختند هر چند که انگلیسیهای خبیث نیز در آن نقش داشتند .وضعیت اروپا را در همین سالها بررسی نمائید معلوم میشود اینها چه خاکی بر سر کشور کردند .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
اگر اصلاحات رضا شاه نبود الان ما از افغانستان بدتر بوديم بي انصاف
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
چون نام پهلوی را آوردی یک منفی دادم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
امیدوارم در این سالها کسانی که زمام کشور را در دست دارند کشور را به پیش ببرند و به درجه ای از پیشرفت برسیم که اروپایی ها به گردمان هم نرسند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
معلومه حتي يك صفحه از تاريخ رو نخوندي كه قاجار رو با پهلوي يكي ميكني. تاريخ سلطنت رضا شاه رو بيطرفانه مرور كن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
انگلیس گارد سلطنتی دارد ما هم گارد سلطنتی داشتیم.
سید
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
چه بخور بخوری داشتن اقایون...
iranian
Netherlands
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
با کمال تاسف مثل همیشه کامنت گذاران به جای بررسی کامل عکسها که بسیا گویا و شفاف است و به جای پرداختن به احوالات اجتماعی ان دوران شعار های مرگ بر این و مرگ بر ان را آغاز کرده اند . به شخصه در آمستردام هلند ایران پژوه های را دیده ام که ساعت ها تک تک این عکس ها را بررسی و با ذره بین مورد مطالعه قرار میدهند تا نحوه لباس پوشیدن . جنس لباس , جنس ساختمان و مصالح به کار رفته و.....را مورد شناسایی قرار دهند ولی ,,,,, بگذاریم من تصور میکنم با بررسی هایی که در مورد دوره قاجار انجام دادم عکس دهم از عکسها که با عنوان صفوف خدام و حشم دربار نامبرده شده مربوط به حمل جهاز اختر الدوله دختر ناصر الدین شاه است که به عقد عزیز السلطان یا همان ملیجک دوم در آمد هست { ملیجک اول پدر عزیز السلطان میباشد } و عکس ١١ که اردوی شاهی نامگذاری شده یا در باغ وحش اختصاصی ناصر الدینشاه در دوشان تپه ( خیابان تهران نو در منطقه کهن و امامیه ) میباشد و یا در جلالیه و در هنگام مسابقات اسب دوانی . با تشکر محض اطلاع
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
کاشکی از بد ترین چیزها بهترین درسها را میگرفتیم !!از توجه ات خوشم امد
ناشناس
Netherlands
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
آقا ممنون فرارو جان توی عکسهای سری قبلی هم مانند همچین اشتباهاتی بود
لطفا کمی بیشتر بررسی کنید تاریخ جای آسان انگاری نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
برای افراد غیر متخصص در عکاسی اون چیزا جذاب نیست... ما تاریخ اجتماعی و سیاسیمون مهمتره تا جنس لباس اجدادمون...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
افرین به این سواد
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
خرافات از زمان صفویه و قجریه رواج پیدا کرد .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
خرافات از زمان هخامنشی و با پرستیدن آتش شروع شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
خرافات همیشه همه جا در همه کشورها و ادیان رخنه کرده سر هیچی دعوا نکنین .. درضمن در تاریخ اومده که ایرانیها آتش نمی پرستیدن برای همین هم زرتشتیها دینشون توحیدی است و در قانون اساسی به رسمیت شناخته شد
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
مرگ بر شاهان ظالم.چه ماد چه هخامنشی چه پارس چه اشکانی چه صفوی چه پهلوی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
ناشناس 11:16
برات متاسفم که تاریخ اجدادت رو هم نمی دونی البته اگر ایرانی باشی...
آتش حکم نمادین داشته نه که بپرستنش و ایرانیان قبل از ورود اکثر ادیان یکتاپرستی داشته اند
اینارو باید کتابای تاریخ مدرسه یاد شماها می دادن که ندادن...
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
بیسواد 11:16!!!هخامنشیان اتش رو به عنوان پاک کننده و گرما دهنده مقدس میداشتند و خدای یکتا رو میپرستیدند.خیلی از قوانین حقوق بسر از منشور کوروش بزرگ گرفته شده.در زمان هخامنشیان دریادار زن داشتیم وزنان مثل مردان از حقوق انسانی بهره مند بودند.درضمن دخترها رو بعد از تولد در شبه جزیره زنده به گور میکردند!!!خرافات اونجا بود نه در ایران!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
مصداقی هم داری؟ مهدی جان؟ زمان ساسانیان نمیدونی چه خبر بوده!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
قاجار رو فراموش کردی!
ناشناس
Canada
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
همش تقصیر کوروشه !! باید همون موقع حکومت رو جمهوری اعلام میکرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
تعصبات قومی رو تو کامنتا ببینید و کیف کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
خرافات با نژاد اصیل اریایی همیشه پیوند داشته از زمان آیین میترایسم تا زمان الان و چهارشنبه ترقه ای
ناشناس
United States
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
ناشناس 11:16 شما اصلا می دونید خرافات یعنی چی که می گید از زمان هخامنشی شروع شد ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
ظالم ،شاه و غیرشاه نداره محمد آقا
ناشناس
United States
۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
گارد شاهي خود گوياي وضع پادشاهي در ايران اون زمان بوده. همشون وارفته با لباسهاي گشاد و بد فرم و كج و كوله و كفشهاي كثيف و گلي!!!! در يكي از سفرنامه هاي ناصر شاه اومده كه هفته ها حمام نگرفته بوده و با ملكه ي انگليس هم ملاقات مي كرده. اين هم بخشي از تاريخ ماست.
سمیه
Canada
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
خدا را شکر که همیشه دیگرانی هستند که محکومشون کنیم و همه تقصیرها را بندازیم گردنشون. قاجار هم که دیگه رفتند و قدرتی ندارن که از خودشون دفاع کنند. پهلوی هم که ملعون بود و عامل کلی از بدبختی ها. از طرفی بیشتر مشکلات و بدبختی های ما زیر سر انگلیس و آمریکا و روسها و عربها و .... است. ما مردم ایران که هیچ مشکلی نداریم خدا را شکر....
ولی فقط یه مشکل کوچولو داریم. اینکه فکر نمی کنیم و همیشه راحت ترین راه را انتخاب می کنیم. در این مورد هم راحت ترین راه اینه که مشکلات را بندازیم گردن دیگران و مثل خاله زنک ها همش لعن و نفرین کنیم....
طرز رانندگی ما در ایران نشانگر خیلی چیزهاست، فقط به قول معروف داریم چاله را بیشتر هم می زنیم و بوی تعفنش داره خودمونو خفه می کنه.
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
در تائید حرف سمیه خانم همانطور که جناب آقای زیباکلام هم گفتند مثلا در کودتای 28 مرداد هیچ خارجی چه انگلیسی و چه آمریکائی در کودتا حضور فیزیکی نداشتند بلکه پول خرج کردند (البته به ما اینطوری گفتن ما هم تائید میکنیم) همه کارهارو ایرانیها کردن و همینطور هیچکس در طول 5-6 ساعتی که جریان کودتا در حال انجام بود هیچ دفاعی از مملکت و دولت مصدق نکرد. واقعا این نگفته‌های تاریخ خود تاریخ دیگری رقم می‌زند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
سمیه خانم با شما کاملاً موافقم+++++++++++
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
گذشته ها گذشته ! اصلاً همۀ افرادی که در گذشته بر ایران حکمرانی میکردند بد بودند ! حال باید دید در حال حاضر ما چه کرده ایم و چه خواهیم کرد تا آیندگان با این لحن که در مورد قاجار سخن میگویند در مورد این دوران نگویند
شعار
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
بله - بله

اونوقت شماها که الان این چیزا رو فهمیدید چرا امروز هیچ کاری نمی کنید تا خودتون رو تغییر بدید چرا هنوز آش همون آش هست و کاسه همون کاسه؟!
ناشناس
United States
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
دقیقاً حرف درستی زدید تا زمانی که توهم دشمن داریم و همه گناه رو می اندازیم گردن دشمن هیچگاه نخواهیم توانست حقیقت رو دریابیم
علي
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
عكسهاي بسيار جالبي هستند دست شما درد نكند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
تصور کنید تصاویر کنونی کشور ما که در در صد سال دیگر توسط یک ایرانی دیده می شود...فکر نکنم احساس که هم اکنون ما از دیدن این تصاویر داریم با احساس ایرانی صد سال بعد چندان تفاوتی بکند .....امیدوارم که او همین گونه نوشته ای را که من هم اکنون دارم می نویسم درباره وضع فعلی اش ننویسد
صبا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
نکبت و بدبختی از این عکسها می باره! چرا هیچ کس تو این عکسها شاد نیست و کسی نمی خنده؟ حتی در مراسم جشن و نوروز و دربار.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
اون موقع دوربین تازه اومده بود و فکر میکردن جلوی دوربین باید جدی باشن...لطفا سطحی اظهار نظر نکنین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
شاد نبودن آدما تو عکس ها به این ربط داره که کلا ایرانی ها شادی شون رو زیاد نشون نمی دن ولی اگر عزاداری بود .....
شما تو این مجالس شادی مثلا تو تو کیش که مردم واسه تفریح می روند رو نگاه کنید. مجری برنامه ها خودش رو می کشد تا مردم تو آهنگ ها دست بزنند و یا تشویق کنند هنرمندان رو
ولی اگر یه مجلس روضه خونی بود همه سعی میکردند تا صدای هق هق بلندی تری داشته باشند.
مشکل از جای دیگر است...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
عزیز هموطنم به نظر من آنچه از کودکی تا بحال میتونم درباره احساس ذاتی هموطنانم بگم اینه که گرایش ایرانیها به غم عصبانیت و استرس بیش از آرامش مهربانی وشادی است منظور خاصی هم ندارم .
حق
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
چون واقعا ماخيلي عقب افتاده بوديم ونياز داشتيم كه بريم از كشورهاي پيشرفته فرهنگ و معاشرت ياد بگيريم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
درآنزمان و با دوربین های جلد چوبی قدیمی ، چه عکس های با کیفیتی گرفته ، واقعا آنتوان عکاس ماهری بوده است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
پیمان جز البته که شما را باید مثل رسواگر فتنه کشف کرد ببخشید دیر شناساییت کردم

ولی عزیز دلم این قزاق بیسواد با تمام بی سوادیش کارهای کرده که هنوز پس از 90 سال کسی نتونسته بکنه نمونش تونل کندوان است که دوستان باسواد 20 سال است می خواهند یک جایگزین درست کنند که ....

بی خیال اخوی

نکنه تو هم رسوا گر فتنه هستی که با نام مستعار پیمان هم میایی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
آن نشان شيري كه سلاطين قجر بر روي دروازه ها و تاج و پرچمشان نشانده بودند فقط كاربرد داخلي داشت و براي حفظ منافع ملت در ميادين خارجي بخاري از آن بلند نمي شد!!!!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
به یاد تهدید به بست تنگه هرمز و قضیه این پنج سرباز اسیر افتادم.....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
مراسم های جشن نوروز در کاخ گلستان جمله غلط
مراسم جشن نوروز .... جمله درست
ناشناس
Canada
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
مراسم جمع نیست عزیزم. مفرده. جمع رسم میشه رسوم.
مراسمها درسته.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
عزیز برادر نا شناس

شما هنوز متوجه نشدی که کسی آتش نمی پرستیده چون اهل مطالعه نیستی و فقط می شنوی و به شنیده ها اکتفا می کنی

آتش در قدیم چون به سختی ایجاد می شده نقش حیاتی در زندگی مردم آن زمان داشته است پس به عنوان یک عنصر حیاتی گرانقدر و با ارزش بوده است ( فقط همین )

پس خواهشمند است مطلبی را انتشار دهید که ناشی از سند یا دلایل تاریخی باشد حرف شما صرفا در لجبازی دوستی بوده که گفته خرافات از زمان صفویه و قاجاریه بیرون آمده است

البته آن هم مستند نیست تنها دلیلی که برای آن موجود است رقابت دولت شیعی صفوی با دولت سنی عثمانی بوده است که بالجبار مجبور خلق ایدئولوژی جهت جلوگیری از نفوذ فکری دولت عثمانی در منطقه بوده است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
موافقم اینقدر هم به نیاکانتان توهین نکنید بابا اگه اونا نبودن شما هم نبودید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
بله حق با شماست.البته منظورم هموطنان زرتشتی نبود ضمنا مذهب شیعه از همان آغاز تشکیل در ایران آغاز بکار کرد و در زمان آل بویه ترویج و در زمان صفویه رسمی شد
سعد
China
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
اگر چه نقد های بسیار بر پهلوی وارد است لیکن زیر ساخت های ایران امروز از دوران پهلوی است
خودم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
در توضيحات مربوط به عكس يكي مانده به آخر، نوشته مراسم زورخانه هاي در كاخ گلستان در حاليكه در توضيح زير همين عكس در سري عكسهاي قبلي نوشته شده مراسم زورخانه اي در ميدان ارگ تهران، بالاخره كاخ گلستان در ميدان ارگه يا ميدان ارگ وسط كاخ گلستانه؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
دمت گرم فرارو واسه عکسات
امید میر حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
اولا که لقب ملیجک عزیز الدوله نبوده بلکه عزیز السلطان بوده...قاجارها خاک ایران رو به توبره کشیدن...
رسواگر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
اما با دین مردم بازی نکردند
مثل اون پهلوی مردم که کشف خجاب ی نمونه نشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
واقعا خيلي مهمه كه يك عكس مربوط به 100 يا 150 سال پيش بگيري و هنوزم صحيح و سالم بمونه...
الآن يك عكس بگيري بعد 5 سال كدر ميشه..
ناشناس
United States
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
رحمت خدا بر میرزارضا کرمانی که ناصرالدین شاه رو به درک واصل کرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
ولی بعدش مظفرالدین شاه اومد. ناصرالدین شاه خیلی بهتر از پسرش بود. نقله که ناصرالدین شاه گفته نگران رسیدن مرگش هست نه به خاطر خودش به خاطر ملت و مملکت چون پسرش یک دیوانه اس و عقل درستی نداره و مملکت رو نابود می کنه. میرزا رضا ناصرالدین شاه رو کشت اما بعدش چی؟! خودش اعدام شد و یکی بدتر جانشین شاه شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
خسته نشدین هی مرگ بر این و آن نثار میکنید!؟ باید بدونید تنها مرگ مغزی است که برایش چاره ای نیست و یحتمل خیلی ها دچار مرگ مغزی از نوع مجازی هستند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
ترور کردن (حتی شمر) کار ناپسند و بدور از اخلاق هست و فرد ترور کننده مجرم و مستحق بدترین مجازات است. هیچ تروریستی جز اعماق جهنم نصیبش نخواهد شد!
ناشناس
United States
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
رضا خان چه کار کرد که ایران را در یک دهه از این وضعی که در عکسها می بینید نجات داد. پدر مدرنیسم ایران.
امیر
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
خدا لعنت کنه سلسله قاجار رو که ایران رو صدها سال عقب بردند و به قول امید میرحسین خاک ایران رو رو به توبره کشیدن!
دکتر بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
خداییش این همه ادم دور وبر شاه میچرخن که چی بشه؟ این چه جور شاه مسخره ای بود که نصیب ما ایرانیها شد.
یکی از این همه ادم بیکار اگه دانشمندی شده بود الان حداقل تو ی یه صنعتی اول بودیم
نیگا توروبخدا چقدر ادم علاف تو عکسا واستادن که چی؟ انگار قیامت شده قراره نعوذبالله خدارو ببینند و جواب پس بدند؟ اون همه زن بیچاره رو بگو که معلوم نیست چند ساعت (روز؟!) تو بیابون علاف نشستند که سایه خدا ! (ظل اله لقب ناصرالدین خان به معنای سایه خدا) رو ببینند !!!
ناشناس
Canada
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
ممنون از عكسهاى جالب و جذابى كه گذاشتيد ولى يه سوالى براى من پيش اومده چرا ايرانيى نبوده كه عكس بگيره عكسهاى قديمى حداقل تا جاييكه من به ياد ميارم توسط غير ايرانيها گرفته شده. البته گفتيد ايرانى گرجستانى ولى منظورم ايرانيه اوريجيناله
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
براتون متاسفم
اگه رضا شاه نبود امروز ما این ایران رو به شکل گربه نداشتیم
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
خدمت دوست رسواگر فتنه:
مگر به قول شما و دوستانتان فتنه نمرده است؟ پس چرا هنوز شما در پی رسوای آن هستی؟
کیان
United States
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
حضور گرم و شفاف روحانیون چه زیباست!!!!!
از تاریخ قاجار در ایران خجالت میکشم!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
فرارو بیشتر بذار خیلی قشنگه
اسدالله خان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
خیانتی که قجر کرد یک هزارم انرا را پهلوی نکرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
شاهان و مقامات قاجار مفت خورانی بودند که مملکت رو بر باد دادند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
در عکس 8 از بالا که انتظار بار عام را نشان میدهد وضع و ظاهر زنان جالب است
ناشناس
Canada
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
من هر چی گشتم جنتی رو ندیدم تو عکسها. کسی نمیدونه چرا؟
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
داشتم به کفشاشون دقت می کردم،خیلی با کفشای امروزی فرق نداره، به شلواراشونم دقت کنید، خداییش اندازه است در واقع راسته است، برام جالب بود.ممنون
وحیده
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
بدرود بر مردان وزنان غیور که مردانه روبروی صدام نامرد ایستادند وانگذاشتن یک وجب ازخاکستر ایران به بیغما برود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
رضا شاهی که جلوی ملت خودش اینهمه سر و صدا می کرد جلوی ارتش متفقین کاری نتونست بکنه و آخر سر فرستادنش تو جزیره ی آدم خوارها تو آفریقا
کورش
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
آنتوان سوروگین گرجی بی شک یکی از مهمترین عکاسان دوره خود بوده است ،به همین علت از دوستان عزیز می خواهم آثار این هنرمند بزرگ را در اینترنت یافته تا موارد بسیار بیشتری از آن دورها آشکار گردد
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
چرا از عکسای مردم و فقر و فلاکتشون نشون ندادید؟
omid
United States
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
به تاریخ خودتان افتخار کنید به قاجار به پهلوی به نادر به زندیه و.... نمی توانید خودتان را انکار کنید.این بزرگترین اشتباه است هم قاجار خدمات داشته و هم پهلوی و هم دیگران.تاریخ یک ملت خود آن ملت است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
عکسهای جالبی بود لطفا از این عکسهای تاریخی زیادتر بذارید باتشکر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
ملیجک یکی از خوش شانس ترین ایرانی های موجود هستش !!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
من هر موقع اینچور عکسها رو می بینم فکر میکنم همه اشون رفتند بزودی ما هم به اونها ملحق خواهیم شد انشاء الله انا بکم لاحقون
مهران
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
بعدازترور ناصرالدین شاه تاروی کار امدن رضاشاه ایران یکسره قحطی نا امنی طاعون و...بود.
شابیل
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
آن زمانها امیرکبیری نیز وجود داشت که موقع قتل خود به قاتل خود سفارش داد که به شاه بگوید : دارالفنونی ساختم که روزی از هر آجر آن هزاران امیرکبیر بیرون خواهند آمد . با وجود تلاشهای امیرکبیرها در دهها سال گذشته هنوز عقلانیت و تفکر توسعه وفرهنگ پیشرفت را نهادینه نکرده ایم و مشغول توهین به این و آن هستیم.ژاپن با انقلاب میجی چه ترقی عجیبی کرداما ما با وجود این همه تاریخ درخشان دچار هاله نوریم!
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین