bato-adv
کد خبر: ۱۵۲۶۲۵
یادداشت سردبیر

بازیگران بازیِ "انتخابات یازدهم" چه کسانی هستند؟

در این انتخابات شاید، باید صورت بندی‌های رایج از جریان‌های سیاسی را تعلیق کنیم و تا مدتی به فراموشی بسپاریم؛ و برای توصیف شکاف‌های موجود چنگ در گریبان صورت‌بندی دیگر اندازیم و تحت دو مقوله تندروی و میانه‌روی شکاف‌ها را فهم کنیم.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۶ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
فرارو-محمد نوین؛ در این انتخابات شاید، باید صورت بندی‌های رایج از جریان‌های سیاسی را تعلیق کنیم و تا مدتی به فراموشی بسپاریم؛ و برای توصیف شکاف‌های موجود چنگ در گریبان صورت‌بندی دیگر اندازیم و تحت دو مقوله تندروی و میانه‌روی شکاف‌ها را فهم کنیم.

بر قرار صورت‌بندی با دو مقوله تندروی و میانه‌روی، در یک طرف جدال سیاسی انتخابات، «طیف تندرو» با دو رویکرد «بنیادگرایانه» و «متجددانه» قرار دارد و در سوی دیگر «طیف میانه‌رو» با دو رویکرد «اصلاح‌طلبانه» و «محافظه‌کارانه».

تندروهای بنیادگرا
تندروهای بنیادگرا خواستار رجعت به گذشته‌اند. اینان در تاریخ انقلاب و تاریخ اسلام با نگاهی ذاتگرایانه سودای بازگشت دارند و اساسا تحول جهان را بر نمی‌تابند و از این رو همه چیز را با تحویل به «بنیادهای گزینش شده» درک ‌می‌کنند.

بنیادگرایان با همین نگاه وارد معرکه سیاست شده و در اندیشه سیاسی خود در باب مشروعیت حکومت بیش از هر چیزی به شرعی و اسلامی بودن آن رای می‌دهند. در سیاست خارجی نیز با پاردایم مقابله و قدرت نمایی با جهان هم سخن می‌شوند.

اینان در سیاست داخلی و در بحث آزادی هم اقتدرطلبانه و با مشت آهنین ورود پیدا خواهند کرد و بیش از هر طبقه‌ای دل در گرو  حمایت طبقه محروم بسته‌اند. سعید جلیلی نماینده این جریان سیاسی در انتخابات خواهد بود.

متجددان رادیکال
متجددان رادیکال که با تکیه بر مفاهیم جهان مدرن در اندیشه رفرم عمیق و اساسی در ساختار نظام حاکم بر ایران هستند، مدتی است بر مدار قهر و آشتی با انتخابات می‌گردند.

اینان که جمهوری خواه‌اند و به دموکراسی باور دارند، به واسطه محافظه کاران و بنیادگرایان دیرزمانی است که از ساختار سیاسی ایران حذف شده‌اند و به همین دلیل در انتخابات پیش رو نماینده‌ای ندارند و به احتمال قوی استراتژی تحریم انتخابات را در پیش گیرند.

میانه‌روهای محافظه‌کار
میانه روهای محافظه کار، فرآیند تطور انقلاب اسلامی را بر زمینه‌ای واقعگرایانه درک می‌کنند و با قبول اشکالات و یا تاکید بر ضعف‌های عمدتا مدیریتی و تکنیکی سعی در برطرف کردن این مسائل در بستری نرم و آرام دارند.

اینان خاستگاه مشروعیت حکومت را شرع، قانون و مردم می‌دانند. در سیاست خارجی به تنش زدایی باور دارند و به همین واسطه از تحمیل هزینه گزاف به نظام پرهیز خواهند کرد.

در سیاست داخلی بر آرامش و ثبات تاکید می‌کنند و در بحث آزادی با آزادی کنترل شده سعی خواهند کرد، آرامش و اعتماد را به جامعه بازگردانند.

در انتخابات پیش رو محمد باقر قالیباف و علی اکبر ولایتی نامزدهای این جریان خواهند بود.

میانه‌روهای اصلاح‌طلب
میانه روهای اصلاح طلب به اصلاح گام به گام باور دارند و می‌اندیشند که باید با صبر و حوصله توسعه سیاسی را پیش برد و ساختار معیوب را اندک اندک اصلاح کرد.

تغییر هر چند می‌بایست ساختاری باشد اما باید جز به جز باشد و نباید به نفی کلی نظام کشیده شود. اینان خوب می داند که مرغ سیاستمدار یک پا ندارد و نباید میز مذاکره و چانه زنی با نظام را ترک کرده و قهر کنند.

برقراری دموکراسی و اعطای آزادی‌ها در داخل و تنش زدایی و تعامل با جهان خارج شاید مهمترین دغدغه این جریان باشد. محمد رضا عارف معاون اول دولت اصلاحات نماینده این طیف در انتخابات است.

حسن روحانی که نشانی دیگر بر سر و تن دارد و به واسطه اتفاقاتی که در مناسبات قدرت در سال هشتاد و هشت رخ داده است اکنون گزینه دیگر این جریان است. هر چند که روحانی همانند اصلاح‌طلبان در سیاست داخلی بر طبل دموکراسی حداکثری نخواهد کوبید. و فاصله آشکاری با مبانی آنان خواهد گرفت.

سپیده دم 25 خرداد
گفتمان "میانه‌رو" و "تندرو" دو گفتمان رقیب در جدال سیاسی ریاست جمهوری‌اند. در سپیده دم بیست و پنج خرداد، ایران شاهد خواهد بود که رای و نظرها، به تندروها نزدیک تر بوده است یا میانه روها.

رای به هر کدام از این جریان‌ها، پیامدهای و تبعات خود را در پی خواهد داشت، هم‌چنان که انتخاب محمود احمدی‌نژاد...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
بوی سوخت میاد. اصلاح طلب ها دارن می سوزن
نه سازش نه سوزش.....
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
زنده باد آفای دکتر روحانی و طرفدارانش!!
انشا الله به خواست خدا پیروز انتخابات خواهیم بود!
erfan
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۴
agha man mikham ray bedam .be ki ray bedam ?
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۳
غربزدگی بهتر است از عربزدگی
فاطمه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
سلام خدمت شما
نظراتتون رو خوندم خیلی بحث شده بود اتفاقا درستش هم همینطوره تا فردی لایق انتخاب بشه فقط خواستم به عنوان عضوی از جامعه بگم که بهتر و با بصیرت بیشتر انتخاب کنید تا بعدا فرد انتخاب شده به رهبر عزیزمون دهن کجی نکنه و ما رو از رایمون پشیمون نکنه.
علی یارتان.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۰۰
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
"باید با صبر و حوصله توسعه سیاسی را پیش برد و ساختار معیوب را اندک اندک اصلاح کرد."
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
عزيزم اين مقالاتي كه تو روزنامه ها و سايتها مي خوني بيشتر بيان احساسات و آرزوهاي نويسنده هاست نه تحليل مبتني بر واقعيات. اگر بنا بود اصلاحات موفقيتي بدست بياره طي اين چندين سال لااقل 20درصد حاكميتو بدست مي آورد نه اينكه با سرانش مثل مجرمان و خائنين برخورد بشه. اين شرايط اصلاح پذير نيست...قبول كن
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
دوست عزیزم امیر، لطفا" این را هم در نظر بگیرید که اگر هم قابلیت اصلاح ندارد دست پخت خودمان است و لاغیر. جامعه ای با آمار بالای کم سوادی و آمار پایین مطالعه، جامعه ای که پیش از آن که بیاندیشد به احساس و تعصب خود رجوع می کند بی نردید دست پختی بهتر از این نخواهد داشت. چاره ای نیست. تنها می ماند حفظ آرامش و گام به گام پیش رفتن که در تلاطم اوضاع آن چه پیروز می شود باز هم احساس و نه عقلانیت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
روحانی=عارف
همه شرکت کنید
اطلاع رسانی کنید
تفرقه مساوی شکست هست
شرکت همه+اتحاد=پیروزیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
Dr. Aref
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
Aref خوبه
کلمه دو سیلابی
راحت تلفظ می شه
پدر خارجی ها دراومد تا این کلمه احمدی نژاد رو تلفظ کنند!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
شما فقط به فکر خارجی ها باشید. غرب زده های بدبخت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
غربزدگی بهتر است از عربزدگی
فدشک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
خاتمی به روحانی رای میدهم.

ماهم هستیم
بهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
اگه عرف کنار بره، بهتر اینه که به ولایتی رای بدیم. چون تندرو نیست و سواد و کارنامه سیاسیش از بقیه کاندیداها بسیار قوی تره. دنبال تنش زدایی در سیاست خارجی هست و قدرت و عزم این کار رو هم داره. نسبت به تاریخ و فرهنگ و هنر و تمدن ایران نگاه بسیار مثبتی داره که در بین مسئولین نظام، این یک امتیاز بسیار ویژه محسوب میشه. ملی گرایی یکی از مهمترین ویژگی هاییست که ما باید بر روش تمرکز کنیم.
با این همه امیدوارم عارف کنار نره چون رای اول من عارف هست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
حالا بهرام جون واقعا می تونی بگی دلیلی هم داری که با این اوصاف به روحانی رای ندی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
وقتی اینطوری روی ولایتی تمرکز کرده ای لابد دیگران را اصلا" ندیده ای!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
واقعا از روحانی که خیلی بهتره. بابا برید سابقه روحانی را بخونید . اول راست گرا بوده. حالا که میبینه در راستی ها رای نداره خودشو چپی نشون میده.
من غرضی را هم به روحانی ترجیح میدهم. خوبه آدم مرد باشه به خاطر یه مشت رای هی تغییر موضع نده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
جلیلی با اسم مستعار بهرام اومده!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
صد سال سیاه هم به روحانی رای نمی دهیم، کاش یک کم عارف مرد بود و به طرفداراش پشت نمی کرد و کناره گیری کنه!!
سپیده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
بله معلومه ...من کلابه اقای ولایتی رای میدم...ایشون دراولویتن...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
روحانی در سال 87 درباره دانشجویان چه گفت؟ اراذل و اوباش
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
برو بابا... در ضمن 78 نه 87!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
به دانشجویان نبود به لباس شخصی های نفوذی بود ای کاش در مناظره این را از روحانی می پرسیدند تا جوابشان را بدهد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
ایول زدی تو خال. برید سابقه این ادم را بخونید بعد این جوری ازش طرفداری کنید. حالم از این همه توجیه بهم میخوره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
من نمیدونم چرا مردم با اینکه از این موضوع مطلع شدن باز هم از روحانی حمایت میکنن مگر به خاطر همین بی احترامی ها از احمدی نژاد متنفر نشدیم؟؟؟؟
مسیحا
UNITED STATES
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
خطاب به طرفداران اصلاحات:

نتایح نظرسنجی ها بعد از آخرین مناظره، رشد قابل توجه حسن روحانی را نشان می دهد. در صورت ائتلاف نیز آراء به نقطه ای خطرناک برای جریانی می رسد که به هر ترتیب ممکن در پی حفظ مصادر قدرت است. تهدید به رد صلاحیت حسن روحانی یک بازی نیست، یک واقعیت است که نشان می دهد به همان ترتیبی که کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی درست بود، مسیر طی شده پس از آن هم قابل دفاع است. اگر ائتلاف شود، آراء خاموش بسیاری هم به سبد رای کاندیدای ائتلاف واریز خواهد شد. رفقا، پایتان را از لای در بر ندارید
، قدرت طلبان یا باید به بازی جمهوریت و انتخابات خاتمه دهند و یا بپذیرند که رای مردم با آنها نیست و قدرت را واگذار کنند. برای این کار هم مشارکت در انتخابات، حتی با کاندیدای حداقلی، یکی از راه هاست
هم ولایتی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
در اینجاست که ما میگیم زپلشک
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
شما زپلشكتو نشخوار كن، ما هم انتخابات رو ميبريم. اينجوري تو هم مشاركت كردي در حد همون زپلشك
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
این قضیه رد صلاحیت دروغی بود که خودشون برا ی افزایش آرا مطرح کردند. چقدر شما ساده اید.
برید به این ها رای بدهید تا چهر سال دروغ بشنوید
سامان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
زپلشکو را احمدی نژاد به همتون گفت با دروغهاش چه ویرانه ای برای شما ساخت حالا هم خواب ریاست جلیلی را ببینید .درود بر متفکران
نابود باد متحجران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
ناز نفست مسیحا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
فكر ميكنم تحليلت درسته.
اصطلاح بازي جمهوريت و انتخابات كه گفتي واقعا درسته.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
اصولگراها بدجور ترسیدند امیدوار باشید تا پیروزی نهایی راهی نیست و تو ای فراروی خائن قواعد بازی رو رعایت کن و آدم باش شاید روزی ملت ایران به شما اقبال نشون دادند همانطور که به علی مطهری روی خوش نشون دادن و او رو توی جمع خودشون پذیرفتن
ناشناس
GERMANY
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
دست آورد حداد از کانداتوری یک جفت کفش از تبریز !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
و یک نه بزرگ از ملت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۴
چقدر درمورد شخصیت ها بد صحبت میکنید.
احمد
GERMANY
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
حضور رفسنجانی در انتخابات و رد صلاحیت وی همان استارتی بود که فتنه گران نیازمندش بودند . احمد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
بخواب بابا حال نداري
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
تو از المان اینو فهمیدی؟؟؟تنها گفتی یا خانجونتم کمکت کرد؟؟؟
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
ای کاش تحلیل و بررسی شما احمد عزیز بیش از یک خط بود تا عنوان یک مقاله ی وزین سیاسی - فرهنگی را مثل طوقی زرین به گردن می انداخت.
خوب مرد حسابی یک مقدمه ای، یک توضیحی، یک موخره ای، نتیجه گیری ای، استدلالی، منطقی، دلایلی، مدارکی.... این که نمی شود آدم پابرهنه وارد مجلسی شود و بر شیخ آن جمع بی دلیلی بشورد و بی دلیلی هم برود.
والله که مانده ام در این خط شما!
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
اینجا با اسم "احمد" یه خورده پایین تر هم با اسم "محمود" و "مهربان"
"احمد مهربان" از اعضای سخن پراکنی تیم جلیلی در اینترنت. وی پی ان هم که داره ردیف! احتمالا از بچه های بالا گرفته!
اینجا صحبت از رفسنجانی و فتنه میکنه در حداقل 2 یا 3 کامنت دیگه ای که گذاشته هم دری وری میگه.
ايمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
معلومه كه در مقدمه بالا قسمت ميانه روهاي اصلاح طلاب ميخوان بين شون اختلاف بيندازن زنده باد عارف و روحاني
جانبازان سرافراز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
پیشاپیش میلاد با سعادت حضرت ابوالفضل و روز جانباز به همه جانبازان عزیز ایران خصوصا جانباز سر فراز کشورمان اقای دکتر سعید جلیلی را تبریک عرض مینماییم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
جانباز واقعی عضو قطع شده اش را وسیله فخر فروشی و ارتزاق قرار نمیدهد
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
خوب بگو، این اصلا" چه ربطی داشت؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
دوست عزیز جانبازان اجر خود را از خدا خواهند گرفت و ملت ایران هم همیشه ممنون دار آنان هستند ولی این دلیل نیست که اینان همه فن حریف هستند ریاست جمهوری مناسب آقای جلیلی نیست ! والسلام
سارا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
هیچ ربطی به جلیلی نداشت....
مستانه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
کاش اقای جلیلی مردانگیه حضرت ابوالفضل رو داشت و برای بالا کشیدن خودش به دیگر کاندیداها برچسب جریان تردید رو نمی چسبوند. اسم شهدای کربلا رو که میاری وضو بگیر.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۴
خواهشا یه کم مودبانه تر درمورد کاندیدا صحبت کنیم وقتی اخلاق در بین ما به این شکله چه توقعی از دولتمردان داریم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
این بنده ی خدا یک تقسیم بندی خوبی کرده. چرا کامنت ها اصلا ربطی به نوشته ی ایشون نداشت؟
مهدی1
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
نظر امیر رو که به نظر اول پاسخ داده بود تایید می کنم.
ضمنا این طبقه بندی یه خورده اشکال داره. الآن رضایی کجای این طبقه بندی قرار میگیره!؟
بهتره بگیم قالیباف و ولایتی تندروهای بنیادگرا هستن و رضایی میانه روی محافظه کار.
و در پایان هم به نظرم آقای نوین نباید همه میانه روها را با هم یکسان و در تقابل با تندروها بیان می کردند.
اما در کل مطلب خوبی بود مخصوصا توصیف روحانی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
رضایی میانه رو نیست میان حق و باطل ایستاده برای اینکه تاوان اشتباهان هیچ جریانی را نده و خودش را کدخدا منش نشان می دهد در حالی که ایشون یک التقاطی بیش نیست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
فکر کنم محسن رضایی به درستی بیرون قرار گرفته است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
رضایی عوام فریب است ماجرای 4 سال پیش را فراموش نکنید که چگونه یک شبه رنگ عوض کرد
یکی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
هر چند شاید چاپ نشود، ولی من به وظیفه عمل میکنم، نه به نتیجه.
این سایت طرفدار قالیبافه برای همون از رضایی ننوشته. جلیلی رو شیخ معرفی کرده. ولایتی که رای زیادی نداره، پس میمونه روحانی و رضایی. روحانی رو تقریبا خوب دونسته، البته بعد از قالیباف و رضایی رو هم نتونسته بهش یه اسم ببنده کلا ننوشته.
یا اباالفضل، سلام بر زندگی، محسن رضایی
مهدی1
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
دوستان من منظورم حمایت از رضایی نبود. چون مطلب راجع به انتخابات یازدهمه من گفتم جایگاه رضایی و غرضی هم باید مشخص بشه.
"ناشناس اول و سوم" کاملا با شما موافقم اما وقتی نویسنده این مقاله ولایتی و قالیباف رو میانه رو معرفی کرده من گفتم دسته بندی رو اینطور تعریف کنیم بهتره.
اما در پاسخ به "یکی" هم باید بگم که این اسم بستن نیست هرکس یه دیدگاهی داره ولی رضایی جهتگیریش نامشخصه.
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
گروه هاشمی/ گروه فتنه/گروه انحرافی/گروه تردید/ گروه ؟
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
آخریش باحال بود "گروه علامت سئوال". خوب سئوال دارند بندگان خدا تو چرا ناراحتی؟
مستانه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
گروه هاشمی/ گروه فتنه/گروه انحرافی/گروه تردید ... اری ما عاشقانه این گروه هارا دوست میداریم به کوری چشم بعضی ها
مهربان
GERMANY
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
زنده باد انگستان . زنده باد استعمار پیر . آزادی سال هاست که در ایران مرده است . مگر بر آزادی .مهربان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
خوبي؟
عليرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
چطوري دكتر مهربان؟

كجايي مرد كل بورس تهران دنبالت ميگرده؟
بنیادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
آقای نویسنده! شما اصلاً می فهمی بنیاد یعنی چی؟ رادیکال یعنی چی؟ یا فقط تو مخت کردن هرجا اسم خدا و پیغمبرشنیدی ازش فرار کنی؟ متأسفم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
بنياد يعني تو. راديكال يعني تو اي ريشه سوم، اي مكعبات، اي انتگرال سه گانه، اي بنيادگراي منزوي
azad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
"بنياد يعني تو. راديكال يعني تو اي ريشه سوم، اي مكعبات، اي انتگرال سه گانه، اي بنيادگراي منزوي "
دمت گرم ناشناس ، خیلی خندیدم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
جیمیل بالا نیومد
من احتمالا درسمو مشروط میشم
قرار بود واسه استادم دیروز بفرستم پروژه رو هنوز بیدارم ولی بالا نمیاد
برادر شهید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
وقتی سر دبیر فرارو این آقا باشه معلومه نظرات حمایت از جلیلی عزیز رو سایتش نمی گذارد
از کرمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
آقایان شاید مطلبی که مینویسم ربطی به موضوع نداشته باشد! ولی باور کنید امشب بعد از مدتها از خانه بیرون رفتم تا گشتی در شهر بزنم میدانید با چه صحنه هایی روبرو شدم! بخدا قلبم بدرد آمد از اینهمه تبلیغات کذایی برای انتخابات شورای شهر! خیابانها و چهار راهها و میادین شهر کرمان پر بو از تصاویر و بنرهای چندین متری کاندیداها! آیا این کاندیداها برای خدمتگذاری و خدمت به مردم چنین تبلیغات گسترده ای انجام میدهند؟کسی میداند هزینه هر بنر 6 یا12 متری چقدر میشود؟ بخدا با بنری که حدود 6 در 8 متر بود روبرو شدم یعنی 48 متر مکعب که تمام نمای ساختمانی در یکی از میادین شهر را گرفته بود ؟ مگر چقدر درآمد دارند این منتخبان مردم در شورای شهر! شاید بگویید که خود کاندیداها خرج نمی کنند! و طرفدارانشان این مخارج را انجام میدهند! آیا باید باورمان بشود که در اینصورت بعد از انتخاب کاندیدا ، این طرفدار هیچ توقعی ندارد که چندین برابر هزینه را با رانت درخواست کند!؟ مگر تبلیغات قانون و روش قانونی ندارد؟ چرا این همه هزینه!؟ پس کو هیءت های نظارت و بازرسی شورای نگهبان! ؟ آیا نباید از همین الان در بی قانونی این کاندیداها شک کرد! کسانی که میگویند شرکت کردن در انتخابات وظیفه و واجب شرعی است! آیا مردم باید به این بی قانونیها رای بدهند! ؟ گر باور نمیکنید یکی از خبر نگارانتان را بگویید تا گشتی در شهر کرمان بزند تا مهر تاییدی بر نوشته هایم بشود! پخش کرون این همه عکس، پوستر، بنر، تقویم، سررسید،خودکار و خودنویس، جا کلید، نهار و شام دادن به هواداران و اطرافیان آنها در محله های کم درآمد! مگر چه خبر است در شوراهای شهر و روستا که این همه خرج و مخارج و جنگ و دعوا بر سر این پست که ظاهرا بدون حقوق و برای خدمتگزاری است!؟ آیا باید باورمان بشود که هیچ خبری نیست و همه اش برای خدمتگزاری است!! شما را بخدا درج کنید تا شاید مسءولین مربوطه به فکر بیافتند!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
نظارت!!!!!!!!!!!!! شوخی نکن نصفه شبی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
آره معلومه که وقتی آقای روحانی برای هر روز شصت هزار تومان میده برید ازش بپرسید این پول ها را از کی گرفته.
اما حالا برید تو ستاد جلیلی همه دارن برای خدا کار می کنن تا کشور دست نا اهلان نیوفته که یک شبه به باد دهند.
دوستان چشم خود را به واقعیت باز کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
نا شناس09:02 ستاد جلیلی یا بسیجی اند یا سپاهی. این قماش آدمها طرف جلیلی اند چون منافع آنها در دست جلیلی است دقیقا مثل زمان احمدی نژاد اونها حتی خدمات درمانیشون کاملا رایگان هست. پس چرا میگی برای خدا؟
محمد علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
بابا اين سردبير داره خودش رو خفه ميكنه كه به اسپانسر اصلي سايتش(قاليباف) رأي بديد و بقيه رو بيخيال شيد. زيرپوستي داره از روحاني هم رد صلاحيت ميكنه(هر چند که روحانی همانند اصلاح‌طلبان در سیاست داخلی بر طبل دموکراسی نخواهد کوبید. و فاصله آشکاری با مبانی آنان خواهد گرفت.) كه حتي به فكر ائتلاف هم نباشيد و يا به عارف(كه رأي لازم رو نمياره) رأي بديد يا به گزينه‌هاي خودش.(سردبير مرد باش و منتشرش كن)
ارواح خبيثه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
بازيگران:
الناز شاكردوست
ليلا حاتمي
مهراوه شريفي نيا
بهاره رهنما
.......
ارواح خبيثه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
من ارواح خبيثه ام هر جا باشين ميام سراغتون زير پتو روي پتو لاي پتو خلاصه تو خواب و بيدار ميام سراغتون مواظب خودتون باشيد....
موسوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
در تایید حرف " از کرمان" باید بگم رفیق عزیز درست میگی واینجاست که باید گفت آفرین بر استکبار جهانی امریکا! که دراون حکومت پلید! وخوی استکباری ! وضد بشری!! بقول حضرات ما درحالیکه خودشون عشق نیویورک سیتی رو دارند، چرا که اونجا اگر فردی درامریکا بیش از مقدرا اندکی مثلا" سال 2010 حدود 2 دلار بیشتر به کاندیدا یی کمک کنه، وزارت قوی خزانه داری سراغش میره وسین جیمش میکنه که چرا؟! اگر شرکت خصوصی ای مبلغی به کاندیدایی کمک کنه، چنان زیر وروش میکنند وبعدا" زیر ذره بینش میذارند که سوئ استفاده نکنه، که اصلا شرکتها دل ودماغی ندارند کمک کنند! فقط همون طرفدارها اونهم نفری چند دلار ونه بیشتر! واقعا که اونها دین خدا و روش پیامبران رو اجرا میکنند ونه ماها! کمی دقت کنند این مرتجعینی که اسم امریکایی وغربی که میاد فورا" کهیر میزنند واونوقت سفرهای درمانی وتفریحیشون بغرب بنام درمانی باز، زبانزد ملت شده!! مرگ بر استکبار!! امریکایی که ملتش رو میکشه!!؟ اینها رو کاندیدای حضرات میگه هان!! میگه فقیرن ملت های غربی ودولتها نمیذارن اطلاعات برسه به ملتهاشون!!!!؟؟ خنده و باز هم لبخندی دردآور...
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
جناب محمد نوین، هم بسیار مغرضانه و به دور از انصاف نوشتید و هم کاملا سعی می کنید نظراتتون رو به مخاطب تلقین کنید. این رسم نویسندگی سیاسی نیست. موفق باشید
هلو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
خوب اسم کاندیداهای هر قسمت رو هم مگفتین ای تحلیلگر...
از کرامات شیخ ما این است
شیره را خورد گفت شیرین است
بردبار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
به خدا هر کی به این اصلاح طلبا رای بده ضرر میکنه فقط قالیباف
سامان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
دیگه دارم جوش میارم...................!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
مهدوی کنی: آقای جلیلی شرح صدر ندارد / اگر با احساسات رای بدهید دوباره پشیمان می شوید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
ایشون مارو مسخره کردن یا خودشونو اول از احمدی حمایت میکنن بعد میگن جلیلی خوبه دوباره میگن جلیلی بده!درگیرن با خودشون
azad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
خب چون مهدوی کنی با قالیبافه
زنده باد روحانی
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
ملتی را سر کار گذاشته اند. تصمیم و انتصاب را گروهی پشت دربهای بسته میگیرند . و ما مشغولیم .به یزدان اگر ما خرد داشتیم -- کجا این سرانجام بد داشتیم!!
آذربایجان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
اگه عارف و روحانی ائتلاف نمیکردند رای نمیدادم و لی الان دیگه به روحانی رای میدم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
اره منم به روحانی رای میدم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
مهدوی کنی: آقای جلیلی شرح صدر ندارد / اگر با احساسات رای بدهید دوباره پشیمان می شوید
هو البصیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
پیامک های دروغین و تخریب کننده!!

رای ما جز جلیلی نباشد
حرف ملت همین یک کلام است
کار اصحاب تردید و سازش
در همین دور اول تمام است
خيرخواه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
اگر قوانين واحكام اوليه اسلام طي سي سال گذشته اجرا مي شد وتحت عنوان مصلحت وآئين نامه ودستورالعمل تغيير نمي كرد ، امروز كشور وضع ديگري داشت .قوانين بيمه ، كار ، زندان كردن بدهكار ، ماليات بردرآمد وماليات برارزش افزوده وبانكداري وگمرك وتعزيرات حكومتي و.....تماما مغاير شرع ويا قانون اساسي بوده وبه ضرب مصلحت كه مي بايست موقتا اجرا مي شد امروز (مانند قانون كار ) دائمي شده وگويا خداوند متعال نمي دانسته ( نستجير بالله ) كه بيمه را بايد اجباري كرد !وآن را يك عقد دانسته كه ايجاب وقبول لازم دارد ، بايد در قانون ماليات ها سازمان هم خودش مدعي باشد وهم قاضي وآنهم علي الراس بر اساس قرائن وشواهد بدون سند ومدرك براي مردم ماليات تعيين كند!! و....مگر حضرت امام (ره ) در سال 63 حكم نكردند كه ورود دولت به كارهاي اقتصادي كه از عهده مردم بر مي آيد حرام است ، آيا اجرا شد ؟ اگر همين حكم شرعي حضرت امام اجرا مي شد ، امروز ما در بخش اقتصاد به اين روز مي افتاديم ؟ پس اصولگراها و اصلاح طلب ها تا اين زمان به دنبال حكومت كردن بودند، نه پياده نمودن مردم سالاري ديني كه در آن حفظ كرامت وشرافت انسان ها اصل مي بود واينگونه در ادارات دولتي تكذيب وتحقير قانوني نمي شدند .
sina
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
آیا به نظرتون استدلال این نوع درست است؟!!!!...
یه بنده خدایی بود که تو یه جاده ای میرفت میرسه به یه جایی که انتهاش یه دره بود و راه دیگه ای هم وجود نداشت! بعد با خودش استدلال میکنه که چون راه دیگه ای وجود نداره پس برای اینکه دست رو دست نزارم و کاری کرده باشم خودمو میندازم تو دره ، درسته که میمیرم ولی حداقل نسبت به سرنوشت خودم بی تفاوت نبودم !!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
فقط کریم باقری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
اگر احمدي نژاد از خاندان هزارفاميل بود اينقدر مورد هجمه قرار نمي گرفت. او تنها رئيس جمهور مردمي بود كه مردم به ياد دارند.
سامان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
شماازوضع مملکت راضی بودی؟!
محمود
GERMANY
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
برادر محترم آقای سر دبیر ، مخاطبین عزیز ؛ همان طور که بهتر میدانید - متاسفانه وضعیت امروز ما نه تنها خشنود کننده نیست - بلکه بسیار هم نگران کننده است . ما هم اکنون نه آن چیزی هستیم که دیروز بوده ایم ؛ و نه آن چیزی هستیم که انتظار داریم فردا باشیم . اکنون ما بیشتر با بحران تبیین می شود . محمود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
این گفته شما
"هر چند که روحانی همانند اصلاح‌طلبان در سیاست داخلی بر طبل دموکراسی نخواهد کوبید"
این هم بیانیه آقای روحای
"ملت عزيز ايران

گفتمان اعتدال و اخلاق، گفتمان فراگير سازندگي، اصلاحات و اصولگرايي است؛ گفتمان حكمراني خوب و حاكميت راستگويي و درستكاري است؛ گفتمان منافع و امنيت ملي، حقوق شهروندي، آزادي و آباداني، امنيت و آرامش، انسجام و وحدت ملي، ‌ثبات و پايداري است. گفتمان اخلاق و ميانه‌روي، دوري از افراط و تفريط، و اولويت ايران و ايراني است. آنچه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني آن را اعتدال اسلامي و تداوم فرهنگ اصيل اهل‌بيت و حكومت راستين ايشان خوانده است، و حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي دوري از افراط‌‌گرايي و گريز از تندروي ناميده است."
هستی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
قالیباف احمدی نژاده دومه برای تبلیغ به عنوان فرمانده در نظام یک دوره خوب عمل کرده ک اون پست هرگز قابل مقایسه با ریاست جمهوری نیست.فقط فقط فقط روحانی.اصولگراها با چسباندن الکی خود به دین پدر مردم و دراوردن یک مشت بی سوادند.همه ی ایرانی ها با خدا هستن.ذاتن دین دارن.نیازی به تظاهر الکی اینها ندارن
سارا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
اینوخوب گفتی باهات 100000در100000موافقم..........
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
فراروی کثیف من ذیگه مطلباتو نمی خونم تو خاینی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
همه شرکت کنیم برای پیروزی
اطلاع رسانی کنید
رای ندادن =رای به اصولگرا

عارف=روحانی=رفسنجانی=خاتمی=موسوی
مشمولی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
اگر سعید جلیلی تا ظهر امروز رسما از رقابتها کنار نکشد باید نگران بود. نگران رای سازی برای او و ریختن آرای دیگران به نام او. در شرایط عای جلیلی محبوبیت قابل محاسبه ندارد و دست بالا زیر 8 میلیون رای خواهد داشت. اگر ساده باور باشیم که حکومت این دوره خیلی نجیبانه رفتار خواهد کرد لابد باید منتظر شکست جلیلی بود در حالیکه شکست او شکست سیاستهای هسته ای 8 سال اخیر قلمداد میشود. شاید امیدی که احمدی نژاد از آن دم میزند همین پیروزی تصنعی جلیلی باشد و تدام دولت و سیاستهای کنونی احمدی نژادی. باید بهوش بود و نظام را از خطر بزرگی که در آن بی اعتمادی قطعی مردم را در بر خواهد داشت آگاه ساخت. هنوز ساز و کار نحوه برگزاری انتخابات و رعایتهای قانونی برای این دوره تشریح و تصریح نشده است لذا امکان هر اتفاقی میرود.
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین