bato-adv
کد خبر: ۱۵۲۱۶۹

مناظره داغ نماینده جلیلی و نماینده روحانی

تاریخ انتشار: ۰۱:۰۳ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۲
نماینده سعید جلیلی با اشاره به عملکرد دولت اصلاحات در موضوع هسته‌ای گفت: در آن دوره روند به‌گونه‌ای شد که ما به جایی رسیدیم که همه فعالیت‌های هسته‌ای را تعلیق کردیم و وضعیت اصلاً به نفع ما نبود.

به گزارش تسنیم، یکی از ‌مناظره‌های انتخاباتی‌ امشب با حضور نمایندگان سعید جلیلی و حسن روحانی حول موضوع سیاست داخلی و خارجی در «دیروز، امروز، فردا» با اجرای رنجبران برگزار شد.

علی باقری به نمایندگی از سعید جلیلی و محمود واعظی به نمایندگی از روحانی روبه روی یکدیگر قرار گرفته و در مورد مسائل مختلف، از جمله پرونده هسته‌ای ایران به مناظره پرداختند.

باقری در ابتدای برنامه در پاسخ به اینکه آیا اختیارات رئیس جمهور را متناسب با وظایف وی می‌دانید، گفت: قانون اساسی بر اساس بررسی‌های دقیق و کارشناسی در اوایل انقلاب توسط جمعی تحت عنوان خبرگان قانون اساسی به تصویب رسید. بعد از حدود ده سال از اجرای آن، با توجه به برخی اشکالات اجرایی، بخشی از این قانون از جمله حیطه اختیارات و دامنه وظایف رئیس جمهور با دستور حضرت امام این قانون مورد بررسی مجدد قرار گرفت. چیزی که در قانون اساسی داریم، مطابق با واقعیات جامعه امروزی ماست، البته در اجرا و عمل شاید با فراز و نشیب‌هایی مواجه باشیم اما این چالش‌ها معلول کاستی اختیارات یا وظایف رئیس جمهور در قانون اساسی نیست.

وی ادامه داد: در همه دنیا این وجود دارد که برای یک مقام یا دستگاه و نهاد وظایف و اختیاراتی را مشخص می‌کنند اما در عمل ممکن است اشکالاتی وارد باشد. چیزی که ما تصور می‌کنیم، این است که قانون اساسی ما در مورد اختیارات و وظایف رئیس جمهور متناسب است و رئیس‌جمهور می‌تواند با داشتن این اختیارات، وظایف محوله خود را به خوبی انجام دهد.

باقری افزود: ظرفیت‌های مختلفی هم در این مسیر در اختیار رئیس‌جمهور است که می‌توان به ارتباط با مجلس و همی‌نطور ارتباط با مقام معظم رهبری اشاره کرد. هرگاه که رئیس‌جمهور با معضل و مشکلی برخورد کند، می‌تواند از این طریق آن موانع و معضلات را با راه‌حل‌های درست و منطقی برطرف کند تا این تصور به وجود نیاید که قانون اساسی ما نواقصی دارد که باعث عدم تناسب ماموریت رئیس‌جمهور با اختیارات وی می‌شود.

واعظی نیز در پاسخ به همین سوال گفت: من با آقای باقری هم عقیده هستم که قانون اساسی ما کامل و برگرفته از مطالعه دقیقی است. حضرت امام وقتی در پاریس تشریف داشتند، تیمی را در این مورد و به سرپرستی حبیبی مامور کردند. آقای روحانی با توجه به تجربیات گسترده‌ای که در مسئولیت‌های مختلف کسب کرده‌اند، معتقد هستند که با این قانون اساسی می‌توان به راحتی کار کرد.

وی ادامه داد: ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا یک عده ای حرف دیگری می‌زنند و بعضی دولت‌ها وقتی با مشکل و ناکارآمدی روبه‌رو می‌شوند، به جای بازگشت به خودشان، به دنبال ایراد گرفتن از قانون اساسی هستند؟‌ به نظر من این قانون‌گریزی است. چیزی که در هشت سال گذشته در مورد اختلاف دولت و مجلس و اجرا نشدن قانون و اختلاف با قوه قضاییه شاهد آن هستیم، به عدم تفسیر درست از قانون اساسی و جایگاه دولت باز می‌گردد. رئیس جمهوری که به جایگاه خود واقف و قانونمدار باشد، هیچ وقت دیگران را متهم نمی‌کند.

نماینده روحانی همچنین گفت: من فکر می‌کنم این دوران هشت ساله و اختلافات بین قوا، باید سرمشقی برای آیندگان باشد تا بتوانند قانون را اجرا کنند.

باقری در بخش دیگری از برنامه در پاسخ به این سوال که نامزد مورد حمایت شما برای پاسخگویی به مردم چه سازوکاری اندیشیده است، گفت: یکی از سازو‌کارهای مشخص برای پاسخگویی دولت به مردم، روابط عمومی‌های دستگاه‌های مختلف است که البته این روابط عمومی‌ها کفاف نیاز واقعی جامعه را در گستره کشور پهناور ما نمی‌دهد. یکی از عرصه‌های دیگر ارتباط مستقیم مسئولان دستگاه‌های مختلف با مردم است که یا با سفرهای مسئولین به مناطق مختلف و یا جلسات عمومی که با حضور مردم برگزار می‌شود، این امر محقق می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از روش‌هایی که می تواند موجب پاسخگویی مسئولین در مقابل مردم شود و این پاسخگویی منجر به رفع نواقص و معضلات شود، اجرای دقیق اصل 8 قانون اساسی در مورد امر به معروف و نهی از منکر است. باید این واقعیت را بپذیریم که در یک جامعه دینی زندگی می‌کنیم. ما به این اعتقاد داریم که دین برای همه ابعاد زندگی ما دستورهای مشخص و معینی صادر کرده که همگی راه‌گشاست. امر به معروف و نهی از منکر یکی از فروع دین ماست که در قانون اساسی نیز به آن توجه شده است. در قانون اساسی این موضوع تصریح شده که رابطه بین دولت و مردم و مردم نسبت به دولت باید در این چهارچوب تعریف شود.

 باقری افزود: یکی از سازو‌کارهایی که در کشورهای غربی برای این امر مورد استفاده قرار می‌گیرد، نهادهای حزبی است‌ اما چون در ایران نتوانسته‌ایم نهاد حزب را به صورت سازمان‌یافته شکل دهیم، تصور می‌کنم ما اگر بتوانیم سازو کار معین و مشخصی را برای نهادینه کردن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ایجاد کنیم، دولت می‌تواند به بهترین روش در مقابل جامعه و مردم پاسخگو باشد و از طرف دیگر نیازها، پیام‌ها و مطالبات مردم به مسئولان منتقل می‌شود. این رفت و برگشت منجر به اطلاع‌رسانی شفاف به بخش‌های جامعه می‌شود و هم مسئولان خودشان را مقابل این خواسته‌ها پاسخگو می‌دانند.

واعظی هم سازوکار روحانی برای پاسخگویی به مردم را اینطور شرح داد که هردولتی باید این اصل را بپذیرد که خدمتگزار مردم است‌ البته نه فقط در ادعا، بلکه باید در رفتار و عمل که یکی از آنها پاسخگویی است و دولت باید نشان دهد که خدمتگزار مردم و جامعه است.

وی ادامه داد: به نظر من پاسخگویی چهار اصل دارد. اصل اول این است که ما به نهادهای نظارتی کشور احترام بگذاریم. نهادهای نظارتی در دوبخش هستند، یکی در بخش دولت و دیگری در قوه قضاییه؛ آن که در بخش دولت هست، معنایش این است که قبل از ارتکاب جرم، سازوکارهایی انجام شود که مسئولین دولتی اصلاً نتوانند به طرف جرم و خلاف بروند. سازوکارهایی مثل شورای اقتصاد، شورای پول و اعتبار، سازمان برنامه و بودجه جزو سازوکارهای دولتی هستند که متاسفانه طی هشت سال گذشته به طور کلی منحل شده است.

واعظی افزود: سازوکارهای قوه قضاییه هم در قالب نهادهای نظارتی مختلف وجود دارند که این ها عملاً رقیب دولت نیستند و به دولت کمک می‌کنند. اصل دوم از سازوکار پاسخگویی دولت به مردم، سازوکارهایی است که در ارتباط با مردم است. به نظر من آمار دادن به مردم، شفاف بودن با آن‌ها و مردم را محرم دانستن مسائل مهمی است. سومین اصل سازوکار‌های مرتبط با مطبوعات و رسانه است. ما باید اجازه دهیم رسانه نقد کند و شفاف باشد. ما نباید رسانه را درمقابل خود ببینیم بلکه باید آن را به عنوان پلی بین دولت و مردم بدانیم.

نماینده روحانی همچنین اظهار داشت: دخیل کردن نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه در تصمیم‌سازی و در تصمیم‌گیری‌های دولت هم چهارمین اصل پاسخگویی است. اگر به این چهار عامل به خوبی توجه داشته باشیم، قطعاً شاهد این نخواهیم بود که دولت در یک فضای غبار آلود تصمیم بگیرد و در نتیجه فقط یک عده خاص از این فضا بهره‌برداری کند.

باقری در ادامه در مورد سفرهای استانی دولت و نظر جلیلی در این مورد اظهار داشت: سفرهای استانی معلول یک نقیصه در سامانه اجرایی کشور است. به دلیل نقص موجود در این سامانه نیاز متقابل مردم و دولت تامین نمی‌شود و تعامل دوجانبه برقرار نمی‌شود. بر این اساس یک ضرورت وجود دارد که دولت در عرصه‌ها و مناطق جغرافیایی مختلف ورود پیدا کند.

وی افزود: تصور می‌‌کنیم سفرهای استانی به عنوان یک راهکار موقت برای  دستیابی به سامانه کارایی دولتی قطعاً مورد نیاز است و باید ادامه پیدا کند‌ البته این موضوع هدف نیست و دولت باید به سمت افزایش کارایی حرکت کند و اشکالات اجرایی را برطرف کند و بعد از آن اگر سفر استانی هم هست، نباید برای رفع معضلات و گره‌ها باشد.

نماینده روحانی نیز در پاسخ به همین سوال اظهار داشت: به نظر من سفر استانی بسیار خوب است و حتماً باید ادامه پیدا کند اما نه به شکلی که امروز شاهد آن هستیم. ما الان بیشتر شاهد یک نمایش از سفرهای استانی هستیم. من بارها درجلسات هیات دولت شرکت کرده‌ام. کدام هیات دولت در دنیا وجود دارد که ظرف دو ساعت 185 مصوبه داشته باشد؟ این یک نقص است و معنایش این است که ما کارهایی که می‌توانیم به خود ِ استان محول کنیم، آن را در دست خودمان می‌گیریم.

وی ادامه داد: به نظر من سفر استاتی باید انجام شود و هیات دولت به آگاهی برسد اما باید قبل از آن کار کارشناسی انجام شود نه کار نمایشی.

نماینده جلیلی در بخش دیگری از برنامه در مورد نگاه نامزد مورد حمایت خود راجع به آزادی رسانه‌ها و مطبوعات گفت: رسانه پل ارتباط بین حاکمیت و مردم است. اما ممکن است در این میان مشکلی ایجاد شود و آن این است که امکان دارد نهادهای قدرت و ثروت برای پیشبرد اهداف خود از ابزارهای مختلف سوء‌استفاده کنند. یکی از ابزارهایی که این نهادها از آن سوء‌استفاده می‌کنند، ابزار رسانه است. ما اگر بتوانیم سازوکاری پیش‌بینی کنیم که این نهادهای قدرت و ثروت نتوانند روی رسانه‌ها تسلط پیدا کنند، قطعاً آزادی رسانه‌ها در چهارچوب قانون هم می‌تواند تامین کننده اهداف دولت در مسیر کشور باشد و هم می‌تواند ابزار ارتباط واقعی مردم و دولت باشد.

وی افزود: رسانه در این صورت می‌تواند در ابعاد مختلف بستر‌ساز پیشرفت و توسعه باشد. ما فکر می‌کنیم آزادی رسانه‌ها در چهارچوب قانون و مقررات می‌تواند این هدف را تامین کند، اما باید مراقب بود که این تهدید متوجه رسانه‌ها نشود. گاهی ملاحظه می‌‌شود در بک شهر دور‌افتاده‌‌ای دچار خسارت شدیدی می‌شود اما رسانه‌ها به آن هیچ توجهی نمی‌کنند اما یک اتفاق کوچک در تهران به شدت در رسانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. این همان نکته مهم است که کسانی که در تهران زندگی می‌کنند، این امتیاز را دارند که کوچکترین مشکل خود را سریعاً به اطلاع مردم برسانند‌ اما کسانی که از پایتخت در هستند، بزرگترین مشکلشان هم به درستی منعکس نمی‌شود. این امر باعث می‌شود اولویت‌های جامعه و دولت دچار اخلال شود.

واعظی نیز در مورد نگاه روحانی راجع به آزادی مطبوعات اظهار داشت: من با نظر آقای باقری موافقم و معتقدم مطبوعات باید آزادی‌هایی داشته باشند. بنده با ساختار‌شکنی مخالفم و فکر می‌کنم آزادی باید تعریف شفافی داشته باشد. ما باید پذیرای انتقاد دلسوزانه باشیم. اگر دولتی انتقادهای دلسوزانه را نپذیرد، منجر به خودسری و در نهایت دیکتاتوری می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر سال اولی که آقای احمدی‌نژاد به سازمان ملل رفتند و بعد از بازگشت مساله هاله نور را مطرح کردند، مطبوعات ما به یک نوع بلوغ رسیده بودند و این آزادی را در اختیار داشتند که این موضوع را نقد می‌کردند، قطعاً امروز شاهد جریان خرافاتی و انحرافی در دولت نبودیم. به نظر من راه جلوگیری از خودسری هر دولتی این است که ما باید آزادی بیان و مطبوعات داشته باشیم و از نقد و انتقاد نترسیم.

واعظی افزود: وقتی جلوی نقد گرفته می‌شود، هم سیستم دولت فشل می‌شود و هم مسیر به سمت این می‌رود که دولت حس می‌کند هرکاری که انجام می‌دهد، درست است. ما در ایران تشکل‌های مختلفی داریم، وقتی دولت با این‌ها برخورد می‌کند و مطبوعات در مقابل آن سکوت می‌کند. مثلاً خانه سینما منحل شد،آیا این در راستای توسعه سیاسی و مشارکت عمومی است یا خیر؟

نماینده روحانی گفت: اگر انتقاد دلسوزانه و آزادی بیان و مطبوعات را در کشور پذیرا باشیم، شاهد بسیاری از نابسامانی‌ها و انحراف نخواهیم بود.

باقری در ادامه مناظره تلویزیونی خود در مورد دیدگاه سعید جلیلی راجع به قانون آزادی اطلاعات و نوشتن آیین‌نامه اجرایی آن اظهار داشت: شفاف بودن اطلاعات یکی از ابزارهای نظارتی است که هم در اختیار قوه مجریه است و هم می‌تواند به تناسب در اختیار دیگر دستگاه‌های نظارتی قرار بگیرد. خیلی از مشکلاتی که امروز در قوه مجریه مشاهده می‌کنیم، معلول همین عدم شفافیت است. مثلاً وقتی اختلاس سه هزار میلیارد را به صورت دقیق نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید ‌این مساله چیزی است که سیستم بانکی ما باید مدعی آن باشد چون سیستم بانکی ما به نوعی مورد تعرض قرار گرفته اما چرا این اتفاق نیفتاد و دستگاه دیگری باید بیاید و به این مساله رسیدگی کند؟ یکی از دلایل اصلی‌اش همین عدم شفافیت اطلاعات و عدم تقاطع اطلاعات است.

وی ادامه داد: مجموعه‌ای از اطلاعات در یک بخش از دستگاه است و مجموعه‌ای دیگر از اطلاعات در بخش دیگری از آن دستگاه، حتی گاهی در یک دستگاه واحد اطلاعات مختلف تولید می‌شود اما با هم ارتباط داده نمی‌شود. اگر این ارتباط برقرار شود، جلوی خیلی از مفسده‌ها را می‌توان گرفت و نیازی به دخالت یک دستگاه نظارتی نخواهد بود.

باقری افزود: شفافیت اطلاعات برای جلوگیری از مفاسد مختلف یک ضرورت است. من فکر می‌کنم یکی از دستورکارهای اولیه دولت آینده باید این باشد که در عرصه‌های مختلف ‌با اولویت دستگاه‌های حساس در عرصه‌های مختلف، سازوکارهایی شکل بگیرد که این اطلاعات به موقع و کارا تولید شود و در جا و موقعیت مناسب با هم ارتباط برقرار کنند تا بتواند وضعیت خوبی را نمایش دهد و فضا را برای بازنگری اقدامات فراهم کند.

واعظی نیز در این مورد گفت: فکر می‌کنم اجرای این قانون خیلی دیر شده است. هر نظام و دولتی باید در رفتار خود بامردم شفافیت را سرلوحه کار خود قرار دهد. در گذشته هم به نوعی برای مبارزه با فساد انوع و اقسام جلسات برگزار شده، جلساتی که بعضاً در سطح سران قوا و معاونین آن‌ها تشکیل می‌شده اما در عمل دیدیم که توفیقی حاصل نشد و دلیلش هم عدم وجود شفافیت و وجود خط قرمزها و نگاه قانون‌گریزی است.

وی افزود: ما نیازمند نوشته شدن آیین‌نامه اجرایی این قانون هستیم. ما با مساله رانت‌خواری و فساد برخورد خوبی نداشتیم و بیشتری شعاری عمل کرده‌ایم. چرا باید دزدی 3 هزار میلیارد تومانی انجام شود. آیا بخش خصوصی این توان را دارد که بدون کمک دیگران به چنین ثروت عظیمی دست پیدا کند؟ آن هم در شرایطی که مردم ما الان برای گرفتن 20 میلیون وام جهیزیه با مشکلات زیادی روبه رو هستند.

واعظی ادامه داد: وضعیت بد اقتصادی امروز نتیجه عدم وجود شفافیت است. امروز شاهد این هستیم که در کشور یک سری افراد که تا چند سال پیش نمی‌شناختیمشان، ثروتمند شده‌اند و این نتیجه عدم شفافیت است. عدم شفافیت این است که مردمی که الان دارو و مواد اولیه ندارند، ‌شاهد واردات بیش از 500 دستگاه پورشه و مازراتی هستند. یک سری مسائل شفاف نیست. حتماً لازم است که به این وضعیت بی‌سامان دولت، سامان داده شود.

علی باقری نماینده سعید جلیلی در پاسخ به این سوال که نگاه جلیلی به مفاسد اقتصادی چیست، گفت: بحث مفسدی اقتصادی مهم است چراکه مفاسد اقتصادی با نگاه ارزشی ما مغایرت دارد بنابراین باید بر اساس وظیفه دینی با آن مقابله کرد ضمن آنکه مفاسد اقتصادی سامانه‌های اجرایی دچار خلل می‌کند و از حرکت رو به جلو باز می‌دارد.

وی با بیان اینکه 2 نگاه در خصوص مفاسد اقتصادی وجود دارد، گفت: نگاه اول پیشگیرانه و نگاه دوم درمان‌گرایانه است و من معتقدم باید نگاه پیشگیرانه‌ای را داشته باشیم.

باقری با بیان اینکه وظایف و اختیارات شهروندان با کارگزاران نظام متفاوت است، اظهار داشت: باید مسئولان جمهوری اسلامی ایران با مسئولان نظام‌های دیگر تفاوت ماهوی داشته باشند بر این اساس معتقدم باید یک کارویژه‌ای تحت عنوان اخلاق و اعمال کارگزاران در نظام دینی تعریف کنیم، ‌در این صورت می‌توانیم از مفاسد جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم کسانی که در چارچوب نیستند، در نظام رشد کنند.

محمود واعظی نماینده حسن روحانی نیز ضمن تائید مطالبی که از سوی علی باقری بیان شد، گفت: متاسفانه اخلاق در جامعه ما جایگاه خود را از دست داده است. در حالی که انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود، بر این اساس باید اخلاق و باورهای دینی را تقویت می‌کردیم ولی امروز شاهد برخی از بداخلاقی‌هایی هستیم که شکل گرفته است، مخصوصا اینکه این بداخلاقی‌ها از سوی گروه‌هایی انجام شده است که باید سرمشق جامعه باشند، به همین جهت حجت‌الاسلام حسن روحانی یکی از شعارهای انتخاباتی خود را احیای اخلاق و منشور حقوق شهروندی اعلام کرده است.

نماینده حسن روحانی با بیان اینکه در نظام اسلامی مسئولین باید متدین و خودساخته باشند و خود را خدمتگزار مردم بدانند، به انتقاد از عملکرد دولت فعلی پرداخت و گفت: برخی‌ها معتقدند که ما هر تصمیمی گرفتیم، مردم باید آن را عمل کنند. این موضوع در دولت جا افتاده است و هر تصمیمی که می‌خواهد، به اسم مردم انجام می‌دهد.

وی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی 3 اصل را مورد توجه قرار داد.

مبارزه دولت با مفاسد، مبارزه جامعه مدنی با مفاسد و مبارزه مردم با مفاسد 3 اصل مهمی بود که نماینده حسن روحانی به آن پرداخت و گفت: در مبارزه دولت دست قوه مجریه باز است و در جامعه مدنی باید احزاب و مطبوعات جایگاه خود را پیدا کنند، در خصوص مردم نیز باید بگویم که مردم باید این احساس را پیدا کنند که دولت مال آنهاست. الان شکافی بین بخشی از مردم با دولت ایجاد شده است و مردم احساس می ‌کنند که دولت متعلق به آنان نیست در حالیکه قوه مجریه متعلق به همه اقشار است.

در ادامه این برنامه تلویزیونی مجری برنامه از علی باقری نماینده سعید جلیلی پرسید نگاه جلیلی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در عرصه سیاست خارجی چیست که وی در پاسخ تاکید کرد: سیاست خارجی باید به‌گونه‌ای باشد که برای کشور ایجاد فرصت کرده و باید از تهدید پیشگیری کند، ضمن آنکه باید منافع ملی ما را به نحو مطلوب تامین کند.

نماینده سعید جلیلی با بیان اینکه سیاست خارجی فقط وظیفه تامین منافع امنیتی را ندارد بلکه می‌تواند منافع اقتصادی را جلب کند، اظهار داشت: ما روابط خوبی را با کشورهای  منطقه برقرار کرده‌ایم و این روابط باعث شده است که بستر مناسبی را در بخش اقتصادی برای خود به دست آوریم، از این رو سیاست خارجی فعال می‌تواند تامین‌کننده منافع اقتصادی در داخل کشور باشد.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی باید به‌گونه‌ای باشد که اجازه تهدید داده نشود، افزود: اگر هم تهدید ایجاد شد، باید آن تهدید را دفع کنیم یا آن را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که به فرصت تبدیل شود.

محمود واعظی نماینده حسن روحانی در ادامه برنامه «‌دیروز امروز فردا»‌ با بیان اینکه نمی‌شود سیاست داخلی و خارجی را از هم جدا کرد، اظهار داشت:‌ سیاست خارجی و داخلی بر روی همدیگر اثر می‌گذارند ولی مهم این است که مسئولین تصمیم‌گیری کنند که سیاست خارجی در خدمت چه اهدافی قرار گیرد. در چشم انداز 20 ساله کشور که تقریبا سندی است که همه جریان‌های مختلف در  تنظیم آن مشارکت داشتند و مقام معظم رهبری آن را تایید فرمودند، تعامل موثر و سازنده با جهان به عنوان راهبردی که باید به این هدف رسید مشخص شده است، همچنین در این سند بر الهام بخشی جمهوری اسلامی در جهان اسلام و جایگاه اول فناوری در منطقه تاکید شده است.

وی افزود:‌ باید نگاه‌کنیم که آیا سیاست‌خارجی در این عرصه حرکت می‌کند؟‌ سیاست خارجی ما در یک مسیر بی‌راهه در حال حرکت است و قطعا باید این سیاست خارجی باز تعریف و تغییر پیدا کند. امروز سیاست خارجی ما کمکی به اقتصاد ایران نمی‌کند،  بلکه هزینه‌های زیادی را متوجه سیاست خارجی ایران می‌کند.

نماینده حسن روحانی ادامه داد: دلیل اصلی تحریم‌ها این بوده است که رئیس دولت نتوانست از ادبیاتی استفاده کند که این ادبیات در خدمت سیاست خارجی ما باشد.‌‌ در دستگاه سیاست خارجی‌ کشورمان نیروهای بسیار زبده داریم که توانایی بالای تجزیه و تحلیل دارند و از همه جا شناخت دارند.

واعظی خاطرنشان کرد: در این دولت از موضوعاتی مانند هولوکاست ا‌ستفاده و از عمق تاریخ درآورده شد و ما نفهیمیدم با چه هدفی این انجام شد‌ یا کارهای عجیب و غریبی که انجام می‌شد و مواضعی که امروز علیه کشور و روز بعد مخالف آن کشور اتخاذ می‌شد لذا ‌در مجموع باید پرسید که این چه سیاست خارجی است که نه در خدمت اقتصاد است و نه در خدمت سیاست خارجی است. با این سیاست خارجی ما با همسایگان روابط خرابی داریم و رابطه ما با اروپا و بسیاری از کشورها خراب است. ما امروز همسایه مان را رها کرده‌ایم و به سمت آمریکای لاتین رفته‌ایم. من مخالفتی ندارم که سیاست‌خارجی‌ ما تا آمریکای لاتین کشیده‌ شده است ولی زمانی رابطه با آمریکای لاتین خوب محسوب می‌شود که ما با کشورهای منطقه روابط خوبی داشته باشیم.

همچنین در ادامه این مناظره، علی باقری در پاسخ به این سئوال که مذاکرات ایران با 1+5 را چگونه می‌بینید،‌گفت: مذاکرات هسته‌ای صرفا مخصوص مذاکرات هسته‌ای نیست یعنی این موضوع مربوط به نظام قدرت جهانی در تقابل با جمهوری اسلامی ایران است. آنطوری که مقام معظم رهبری فرمودند، آنها با ایران هسته‌ای مخالف نیستند، بلکه با ایران اسلامی مخالف هستند. ما دو تجربه در مورد موضوع هسته‌ای داریم. یک تجربه در دوره اوائل 80 بود و یک تجربه‌ای‌هم امروز در این مقطع که بر اساس آن پیش می‌رویم. تجربه‌ای که در مقطع اول داشتیم، با این نگاه بود که ما باید به دنبال سهم خودمان در نظام بین‌الملل باشیم نه به دنبال حق خودمان. همانطور که آقای روحانی هم در سخنان خود مطرح کردند، ما باید با کدخدای دنیا کار بکنیم. پذیرش کدخدا در دنیا مخالف تعالیم حضرت امام و مخالف مبانی حکومت جمهوری اسلامی ایران است. اصلا ما یکی از اهدافمان مقابله با نظام سلطه است.

وی تصریح کرد: وقتی ما پذیرفتیم در دنیا کدخدایی وجود دارد، قائل به این هستیم که سهم ما را آنها بدهند و به دنبال احیا حق خود نیستیم. در همین چارچوب روند تعامل با کشورهای غربی و اروپایی در آن مقطع انجام گرفت که مذاکرات مختلفی را در تهران، بروکسل و پاریس داشتیم. نهایت این روند تعاملی این بود که هرچه آنها می‌خواستند، پذیرفتیم و به آنها دادیم. در پایان این دوره و در تاریخ 10 مرداد 1384 جناب آقای روحانی نامه‌ای را به آقای البرادعی می‌نویسند که این نامه در کتاب ایشان آمده است.

نماینده سعید جلیلی در ادامه بخش‌هایی از کتاب روحانی را قرائت کرد و گفت: این  نامه سرنوشت نگاه هسته‌ای از منظر کسی که قائل به تعامل کدخدا گونه و دریافت سهم خود ازنظام سلطه است. ایشان در نامه خود اینگونه می‌نویسند "علی رغم تلاش‌های صادقانه خود و حداکثر انعطاف (‌چون کشورهای اروپایی در انتهای این مذاکرات به ما پیشنهادی دادند که آن پیشنهاد گفته بودند که شما باید چرخ سوخت را جمع بکنید و دیگر فعالیت هسته‌ای نداشته باشید) سه کشور نه‌تنها حقوق ایران را برای توسعه صلح‌آمیز هسته‌ای مورد توجه قرار نمی‌دهند، بلکه حتی در حد اصلاح محدودیت‌های غیر قانونی و ناموجهی که بر اقتصاد و توسعه فناوری ایران اعمال شده نیز پای‌بند نیستند و ایران مابه‌ازای بسیار اندکی دریافت کرده است، پیشنهاد سه کشور اروپایی در زمنیه تقاضاها از ایران بسیار طولانی اما در مورد پیشنهادهای ارائه شده به ایران به صورت مضحکی کوتاه و نارساست. فقدان هر گونه تلاش برای ایجاد ظاهری متوازن این پیشنهاد را به دستور استعماری کاپیتولاسیون شبیه می‌سازد. پیشنهاد یاد شده توهینی به ملت ایران است که سه کشور اروپایی باید به خاطر آن از ملت ایران پوزش بطلبند.

باقری با خواندن بخش‌های دیگر نامه حسن روحانی خاطر‌نشان کرد‌: در ادامه آقای روحانی می‌گویند که "اگر در مقابل نگوییم هیچ، ایران مابه ازای اندکی دریافت کرد و بارها اقدام‌های اعتماد‌ساز خود را افزایش داد و تنها با قول‌های انجام نشده و درخواست های بیشتر روبه‌رو شد." عرض من این است که اگر ما قائل نشویم که باید به دنبال احقاق حقوقمان در جامعه بین‌الملل حرکت نکنیم، نه به دنبال گرفتن سهم خودمان از کدخدا، ما در صورتی که تعامل هم نکنیم، به یک چنین سرنوشتی دچار خواهیم خواهیم شد، بنابراین ما باید به دنبال  احقاق  حق خودمان باشیم.

به گزارش تسنیم، محمودواعظی در واکنش به سخنان باقری که بیان کرده بود نباید به دنبال گرفتن سهم خود بلکه باید به دنبال گرفتن حق خود در نظام بین‌الملل باشیم،‌ گفت: در این بحث مشخص است که نگاه آقای جلیلی و دولت ایشان در استمرار سیاست خارجی دولت آقای احمدی‌نژاد است. این سیاست خارجی یک سیاست خارجی تقابل‌جویانه است، یعنی اینکه سر جنگ با همه داشتن این سیاست خارجی قطعا نمی‌تواند منافع ملی و امنیت ملی ما را تامین بکند. اینکه ما یک سیاست تندروانه پیش گرفتیم و این اینکه با همه کشورهای‌ مختلف سر جنگ داریم، این ما را یاد سیاست دولت طالبان می‌اندازد. طالبان وقتی بر سر کار آمد، از همین مبنا استفاده می‌کرد، حتی ممکن است خط‌دهنده آنها به طوری القاعده باشد. این سیاست غلط است. نتیجه غلط بودن را نیز به عهده مردم می‌گذاریم. طبیعی است که ما دو طرف نمی‌توانیم یکدیگر را متقاعد بکنیم، زیرا دو اندیشه متقابل در زمینه سیاست خارجی داریم.

وی افزود: بنده از سال 64 تا به امروز در کار سیاست خارجی‌ هستم و انواع و اقسام مذاکرات را کردم و پرونده‌های مهمی را داشته‌ام و در این زمینه هم درس خوانده‌ام‌ لذا دلم برای کشور می‌سوزد و لذا فکر می‌کنم این سیاست نتیجه‌اش این می‌شود که با مطرح کردن بحث هولوکاست، اسرائیل مظلوم می‌شود. سیاست خارجی که به نوعی تحریم اقتصادی برای ما به ارمغان می‌آورد و پنج قطعنامه سازمان ملل و دو بیانیه برای ما می‌آورد. امروز برای من خیلی تعجب‌آور است که برخی از این کاندیداها در مورد اقتصاد صحبت می‌کنند، چگونه است که نمی‌دانند ‌با برخی از برنامه‌های داخلی تمام مشکلات اقتصادی را حل می‌کنیم.

نمایند حسن روحانی در ادامه این مناظره با بیان اینکه دولت آقای جلیلی به دنبال استمرار سیاست خارجی آقای احمدی‌نژاد است،‌گفت: این سیاست خارجی بزرگترین ضربه را به اقتصاد کشور می‌زند و تا زمانی این سیاست حاکم است، نه موضوع مذکرات هسته‌ای حل می‌شود و نه اقتصاد کشور. ما از حقوق هسته‌ای کشورمان به هیچ وجه نباید کوتاه بیاییم. سطح مذکرات هسته‌ای پایین آمده است. آقای روحانی با سه وزیر مذاکره می‌کردند ا‌ما امروز با توجه به اینکه جایگاه آقای جلیلی به عنوان د‌بیر شورای عالی امنیت ملی بسیار بالاتر است، با معاونین وزرا صحبت می‌کنند و انگلیس هم مدیر‌کل می‌آید و آلمان هم مدیر‌کل می‌آید. حتما باید این روش تغییر پیدا کند. شما نمی توانید که از یک طرف با همه بجنگید و از یک طرف با 1+5 بر سر میز مذاکره بنشینید.

باقری در واکنش به سخنان نماینده حسن روحانی با بیان اینکه باید اجازه بدهیم که مردم خودشان در مورد صحبت‌های ما قضاوت کنند، گفت: ما باید به مخاطب احترام بگذاریم تا خودش از صحبت‌های کارشناسان برداشت کند. سیاست خارجی آقای جلیلی وقتی در وزارت خارجه بودند، سیاست مشخصی بود. خیلی از سیاست‌های اعمالی را قبول نداشتند و امروز  هم همینگونه است. ایشان مسئول سیاست خارجی ایران نیستند‌، بلکه مسئول پرونده هسته‌ای کشورمان هستند. می‌توانیم بهترین رویکرد ایشان را ‌در مذاکراه با 1+5 و مذاکراتی که در زمینه هسته‌ای انجام شده است، ببینیم. این گفت‌وگو‌ها هم رو به جلو است و در طول چند سال گذشته ما وضعیتی را شاهد بودیم که طرف مقابل یک زمانی می‌گفتند ‌اصلا ما وارد گفت‌وگو نمی‌شویم تا ایران تعلیق نکند اما بعد مجبور شدند و بعد از اینکه ما تعلیق نکردیم، وارد گفت‌وگو ها شده‌اند و  عقب‌نشینی‌های دیگر که آخرین عقب‌نشینی‌های‌شان در همین آلماتی یک بود، یعنی از پیشنهادی که در بغداد دادند‌، در آلماتی یک عقب‌نشینی کردند.

وی با بیان اینکه روند گفت‌وگوهای ایران با 1+5 یک روند پویا و رو به جلو بود، تصریح کرد: عمدتا این گفت‌وگو ها با ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران همراه بود. این را طرف مقابل هم اذعان کرده است. حتی خود آمریکایی‌ها در مقاله‌ای مهم در گفت‌وگوهای آلماتی نوشتند که دلیل شکست گفت‌وگوها این بود که اولا غربی‌ها آمادگی مذاکرات را نداشتند و دوم اینکه آنها کیف تحریم‌ها را همراه خودشان نبردند. اینکه طرف گفت‌وگوی ما در چه سطحی یک بحث است اما مهم نتیجه گفت‌وگو است. آیا ما در گفت‌وگو ها به دنبال این هستیم که با یک مقام بالاتر یا پایین‌تر مذاکره کنیم و باهم دست بدهیم و بخندیم یا اینکه به دنبال تامین منافع ملت ایران هستیم؟

نماینده جلیلی خاطر‌نشان کرد:‌ در آن دوره روند به‌گونه‌ای شد که ما به جایی رسیدیم که همه فعالیت‌های هسته‌ای را تعلیق  کردیم و وضعیت  اصلاً به نفع ما نبود. من مثالی در این زمینه بزنم. درسا1387 بنده گفت‌وگویی داشتم با کوپر معاون سولانا در وین و ایشان این حرشف را زد که شما چرا این پیشنهاد را در وین به ما دادید؟ گفت ما آن زمان هر‌چه به شما می‌گفتیم، شما گوش می‌کردید و ما بر این اساس قدرت شما را کم ارزیابی کردیم و فکر کردیم شما خیلی ضعیف شدیم و چنین پیشنهادهایی را به شما کردیم‌ ولی در عین حال دیدیم که وقتی دولت عوض شد ما اشتباه کرده‌ایم.‌ اگر ما با این نگاه به سمت طرف مقابل برویم که آمریکا به عنوان دشمن در راس آن قرار دارد؛ قطعاً حق خودمان را بدست نمی‌آوریم.

باقری اظهار داشت: نکته آخر این است که ما باید به دنبال حق خود باشیم نه اینکه بر سر حقوق خود معامله کنیم. در دوره قبل ما بر سر حقوقمان معامله کردیم ولی در حال حاضر ما در مسیر تثبیت حقوقمان گام بر می‌داریم.

محمود واعظی در ادامه با بیان اینکه باید قضاوت را به مردم محول کنیم، اظهار داشت: من از مردم این سئوال را دارم که آیا شما از نظر سیاست خارجی وضعیت کشورمان بهتر است یا در‌گذشته؟ آیا ایرانیان خارجی  کشور در حال حاضر در وضعیت بهتری به سر می‌برند یا در گذشته؟ آیا گذرنامه ایرانی امروز عزت بیشتری دارد یا در گذشته؟ وضعیت اقتصادی، معیشتی و ... امروز بهتر است یا در گذشته؟ اینکه ما شش سال مذاکره بکنیم و دلمان را به این خوش کنیم که برای طرف مذاکره کلاس درس گذاشته‌ایم و ... و آنها را توجیه کرده‌ایم، آیا این مذاکره است. به نظر من این مذاکره نیست. مذاکره یک‌هنر است و این است که افراد بتوانند از حقوق ملت‌شان دفاع بکنند.‌ ‌در دو سالی که آقای روحانی مذاکره کردند، قرار بود پرونده را به شورای امنیت ببرند اما ما در این زمان پرونده نداشتیم، قطعنامه هم نداشتیم. آیا اینکه امروز مذاکره شده ‌و اینهمه تحریم شده، بهتر است یا دوران قبل که این مسائل نبوده است.

وی با طرح این سئوال که اگر آمریکا مشکل دارد، چرا ما در 1+5 مذاکره می‌کنیم، گفت: مگر آمریکا در 1+5 حضور ندارد. بستر ‌هسته‌ای در دوران آقای هاشمی درست شده ‌و بعد در دولت آقای خاتمی ادامه پیدا کرده است. دولت بر یک بستر آماده بوده است. مثل یک پسر حاجی که میراث زیادی به او می‌رسد اما به جای اینکه این میراث را اضافه بکند، ولخرجی و حاتم‌بخشی می‌کند.

واعظی در پایان تصریح کرد: در گفت‌وگوهای هسته‌ای نتیجه برای ما مهم است. دیپلماسی با شعار پیش نمی‌رود و نتیجه‌محور است. آقای باقری می‌گویند که آقای جلیلی جرو سیاست خارجی نبوده‌اند، در صورتی که در طی این 8 سال وی از سیاست خارجی دولت احمدی‌نژاد حمایت کرده‌ است. وظیفه آقای جلیلی در شورای امنیت هماهنگ کردن مسائل  سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... است و بخش زیادی از نابه‌سامانی‌هایی که وجود دارد را باید شورای امنیت پاسخگو باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
آقای باقری قربونت تو این چند سال حق ما رو خوب گرفتی حالا می فهمم حق ملت ایران از نظر شما و کاندیداتون فقر و تحقیر بین المللی هست لطف کنید بذارید ما همون سهممون رو بگیریم لااقل سهممون از دنیا تولید ثروت بود و افتخار ملی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
آقاي واعظي حرف قشنگي زد و گفت: اين تيم مذاكره كننده جلسه مذاكره را با كلاس درس اشتباه گرفته... از رئيس جمهور قبلي چين پرسيدند نظرت در مورد آمريكا چيست؟ گفت ما مشكلات بسياري با آمريكا داريم و آمريكا با ما صادق نبوده و ضرباتي هم به چين وارد نموده اما نميتوانيم به مردم كشورمان بگوئيم برويد در خانه هايتان لوبيا بكاريد و بخوريد و در فقر زندگي كنيد چون ما ميخواهيم با آمريكا مبارزه كنيم... همانطور كه ميبينيد چين هم عزت خود را دارد و هم رابطه خوبي با غرب داريد..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
من انتظاري که از آقای باقری و جليلي داشتم تسلط و تبحر آنها به فن بيان و مناظره بود که از اون در جهت احقاق حق ايران در مذاکرات استفاده کنند چه اونکه انتظار از مسئولان اين بود که بهترين افراد رو براي اين هدف انتخاب کنند ولي با اين شرايط براي همه مردم مشخص شد که اينها توانايي دفاع از منافع ايران رو نداشته و ندارند، در تعجبم که چطور چند سال مهم ترين چالش ايران که مستقيما زندگي امروز و آينده تک تک ايرانيان متاثر از آن بوده است دست اين افراد ناتوان بوده است و با اين شرايط اصلا تعجب نمي کنم که چرا اکنون داعيه رياست و مديريت ايران را دارند. در راهي که اينها ميشه گفت قبلا در وزارت خارجه تجربشو داشتن اين نتيجش شد، در مورد مديرت اجرائي جمهوري که اصلا تجربه ندارند خدا به داد ما برسه اگر اينها بخوان رئيسش باشند!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
من تعجب میکنم که آقای روحانی که به بیان خودشان هرچه غربیها خواستند انجام دادند ولی غربیها به خواسته های آنها وقعی ننهادند، هنوز هم درس عبرت نمیگیرند و کاسه بدست به دنبالشان راه افتاده اند. سیاست خارجی مقتدر با التماس بدست نمی آید بلکه با رعایت شان ملت و صحبت منطقی بدست می آید در این مناظره من کاملا حق را به آقایان باقری و جلیلی میدهم و برای آقایان روحانی و واعظی متاسفم.
شهاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
درود بر دکتر حسن روحانی

اخبار دکتر حسن روحانی در سایت : www.reisjomhoor.blogfa.com
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۲۳
salam
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
مناظره بسیار خوبی بود . مشخص گردید آقای روحانی برای جلوگیری از ضرر مردم تن به عقب نشینی از غنی سازی داده است . اما آقای جلیلی اگر مملکت به خاک سیاه بنشیند و هزاران فناوری و کارخانه بخوابد و هزاران متخصص بیکار شوند حاضر به عقب نشی نیست . همان سیاستی که سوریه را بدل به خاک سوخته کرده است.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
یک سوال اساسی: ما در دوره آقای هاشمی بحث هسته ای را شروع کردیم ولی این گرفتاریها برایمان به وجود نیامد ولی در دوره اصلاحات این مشکلات شروع شد به نظر شما چرا؟
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
واژه عقب نشینی صحیح نیست چون ما آن زمان سانتریفیوژ به تعداد زیاد نداشتیم .
ضیایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
انقدر داغ بود که وسط مناظره خوابم برد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
خود گویی و خود خندی عجت مرد هنرمتدی بنده خدا اگر امنیت ملی دست دکتر روحانی بود الان نقشه راه آمریکا و تکه تکه شدن ایران داشت پیاده میشد چرا باور نمیکنیر هیچ قدرتی دلش برای ما نسوخته و دنبال منافع خودشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
همان عقب نشینی ها سوریه را به خاک سوخته تبدیل کرد. چه عقب نشینیم چه مقاومت آمریکا خودش رو صاحاب دنیا میدونه.
سروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
اگر آقای روحانی می خواد باز مثل خاتمی قرارداد ترکمنچای! امضا کنه تا آمریکایی ها تحریم رو بردارند و این را هنر می داند و می گوید با این روش ایرانی ها محترم تر می شوند ، پس زمان شاه که بهتر بود هم حسابی نوکر آمریکا بودیم هم تحریم نبودیم تازه امریکا اف 14 هم به ما میداد. آقای روحانی و عارف همان روش شاههای قاجار رو می خواهند پیش بگیرند یعنی به بیگانگان امتیاز می دهیم و سر خم می کنیم تا به ظاهر محترم بمانیم! جالبه نماینده آقای روحانی گفته " معلومه که دو تفکر مختلف نمی توانند به تفاهم برسند" این یعنی چی؟ یعنی اونا که حرف ما رو قبول نمی کنند پس ما کوتاه میاییم درب انرژی هسته ای و ... را پلمپ می کنیم و می گوییم چشم. به خاطر خود شیرینی پیش غربی ها اینقدر ملت ایران رو خوار نکنید لطفا.
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
به نظرم ما باید اول زیرساخت های کشورمون رو باسیاست های روحانی درست بکنیم بعد که درمقابل تحریم ها قوی شدیم و روی پای خودمون وایسادیم باید بریم سراغ انرژی هسته ای و سیاست های تهاجمی آقای جلیلی ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
2000000000000000000 مثبت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
دم روحانی گرم درست میگه
ناشناس
UNITED STATES
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
احسنت به آقای واعظی
خوب از پس آقای باقری برآمد. کسی که مانند رئیسش فقط جمله میسازد و تجربه ای ندارد.

"مذاکره یک‌ هنر است و این است که افراد بتوانند از حقوق ملت‌شان دفاع بکنند"
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
در دوره به اصطلاح اصلاحات(معلوم نیست چی اصلاح شد) قضیه هسته ای ایران لو رفت و تا کنون این همه هزینه برای کشور به وجود آورده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
آقای ظرفیت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
درود بر روحانی و اعتدال اسلامی
سید محمد خاتمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
رییس جمهور تدارکاتچی بیش نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
اگر اغراق نباشد می گویم ده بر صفر به نفع واعظی!! باقری در این یک ماه هرچه توانست سیاه نمایی کرد اما خداوند اورا در این شب عزیز بر جایش نشاند!! تا او باشد که دیگر برای دنیا بی انصافی و بی تقوایی نکند!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
نماینده روحانی فقط به دولت بدوبیراه میگف کار بزرگی نکرد .دروغگو هم هستن تازه
کاوه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
نماینده روحانی به دولت بدو بیراه نگفت ، بلکه واقعیتهای جامعه رو گفت.
یا وضع درآمد و وضع اقتصادی امثال شما خوبه ، یا تو ایران زندگی نمیکنید !!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
خاک توسرت فرارو
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
خوب چرا؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
بابا ادب
وطن پرست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
خاک تو سر تو و امثال تو که با تعصبات بیجا و بی تدبیرانه اتان ایران عزیزمان را به ویرانه کشاندید .حیف ایران که امثال شما بی مقداران هوای پاکش را الوده ساخته اید.
زنده است اصلاحات جاودان است فرارو
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
كمال همنشين در تو اثر كرده ناشناس
طرفدار فرارو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
خاک تو سر خودت.
فرارو تاییدش کن که من همیشه میگم جواب توهین هوهینه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
خاک تو سر خودت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
متاسفم برای امثال تو که شعور فهم این موضوع را نداری که مناظره بین کسای دیگه ای بوده و فرارو اونو منتشر کرده ،و امثال تو نمی توانند یک نظر منطقی بدهند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
روحانی 1 جلیلی 0
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
روحانی 10 جلیلی 0
بیسمارک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
مردم 1 جلیلی 0
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
روحانی 10 جلیلی 0
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
روحانی 6. جلیلی 0
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
واقعاً خوش به حال آقایان جلیلی و باقری که غم نانی ندارند و برایش مهمتر از همه چیز ادامه دادن تفکر ماجراجویانۀ احمدی نژاد است؛ واقعاً متأسفم که ما به کجا می رویم. آیا ظلمی که چین و هند می کنند و در اوضاع بحرانی کشور ما تنها به فکر منافع خود هستند و پول نفت ما را نمی دهند(به گفتۀ آقایان هاشمی و ولایتی) و در عوض کالا به ما می دهند حال شما ها به چه چیزی افتخار می کنید؛ یکی از همین افراد که اکنون نقش مشاور این آقایان را دارد به دانشگاه ما آمده بود و ادعا می کرد جنگ با آمریکا قطعی است. تفکر این افراد اینگونه است جنگ و تحریم. درود بر مرد تدبیر و اعتدال
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
کاش اقای باقری در مورد این جمله مردم کوچه بازار که " اگر جلیلی بیاید وضع بدتر می شود " توضیح می دادند
حق زندگی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
خوب اگه مداکرات دور و تسلسلی ادامه نداشته باشه که این آقایان هیچکاره اند! پس حق دارند از آن دفاع کنند و بخواهند سالیان سال !!!! ادامه داشته باشه!
hadi
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
آفرین به واعظی و روحانییییییییی
Nima
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
جليلي واقعا فكر مي كني كاري انجام دادي تا حالا؟مملكت خوابيده،مردم افسرده،بابا ترو به خدا چشاتون باز كنيد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
من تا نصفه خوندم ... اول باقری حرف می زد .. بعد واعظی می گفت بله من با آقای باقری موافقم !!!! ولی ....

عجب مناظره ای ...
نانا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
خیلی واعظی مستدل سخن گفتند ایشان در این مورد هم پر سابقه تر هم پخته تر از باقری که هیچ خود جلیلی هستند
جلال
POLAND
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
فقط روحانی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
زمان آقای خاتمی انتقدر با سیاست رفتار کردند که اروپا هیچوقت همسو با آمریکا نبود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
من خیلی می ترسم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
الان نظر من نه تو غیر قابل انتشار ... نه تو منتشر شده ... کجاست... الان ... دقیقا
به عشق روحانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
جلیلی مبتکر نامه‌های احمدی‌نژاد به بوش و مرکل و سارکوزی!
آخر این آدم با این سطح تفکر می خواهد بشود رییس جمهور!!!!
وحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
حقا و امصافا من از طرفداران جلیلی نیستم و شاید هم به ایشان رای ندهم ولی بنظرم برنده واقعی مناظره نماینده جلیلی بود نه روحانی.لذا جلیلی 3 روحانی 0.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
اگر 8 سال دیگه آقای جلیلی رئیس جمهور بشه می شه گفت: ایران؛ خداحافظ.
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
آقای واعظی برنده مناظره بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
تنها كسي كه بتونه اين شرايط رو جمع كنه فقط اقاي روحاني.من كه فقط به عشق ايشون راي ميدم.اگه ايشون نبود راي نمي دادم.درود بر روحاني كه شجاعانه حرف دل مردم رو زد
بینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
انصافا اقای روحانی جهت منا فع کشور از بین بد وبدتر بد را انتخاب کرده اند تا کشور ومردم دچار مشکل نشوند
قشرضعیف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
یادم میادچه کسانی مثل شیراک ودورئیس دولت دیگردرتهران برای مذاکره می آمدندحالاچی کاترین اشتون سه ماه اقای جلیلی رامنتظریک تماس تلفنی پس ازالماتی1گذاشت آخرشم تماس نگرفت توانکاراهم حاضربه کنفرانس خبری نشدمن به هیچ عنوان اصلاح طلب نیستم ولی حرفهای آقای واعظی درخصوص عزت ایرانی روقبول دا رم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
جلیلی 100 روحانی پوچ
مریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
رای ما ائتلاف عارف و روحانی
میلاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
عارف و روحانی بی سوادو چه به مملکت داری؟
دختر ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
چرا آقایون در مورد مسله هسته ای نظر مردم و جوانان این مملکت را نمیخواهند ؟ من به عنوان یک جوان ایرانی این مقاومت که مارا به خاک سیاه مینشاند نمیخواهم. گرفتن حقوقمان از راه های دیگر هم امکان پذیر است.
جانباز 70 درصد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
بنده این مناظره را به دلیل حساسیت دیدم آقای باقری چیزی برای گفتن نداشت و این آقای واعظی بود که با منطق و علم پاسخ آقای باقری را داد. دیشب من خیلی تاسف خوردم که 6 سال است موضوع هسته ایی ما دست چه انسان های سطحی نگری داده شده است. و از طرف دیگر درایت آقای روحانی و مشاورانش را احسنت گفتم. باور کنید اگر از این قبیل مناظره ها برگزار شود به طور حتم مردم از عمق فاجعه ایی که در کشور در حال اتفاق است با خبر می شوند. امروز به واسطه رفتار غلط سیاست خارجی اکثر کارخانه ها تعطیل شده، ارزش پول ملی سقوط کرده و فقر و دروغ و فریب و فحشا بی داد می کند آن وقت نماینده جلیلی از فرصت سازی دم می زند آن هم اشاره ایی به قهر دنیا با ما نمی کند و ارزش سیاست خارجی را برقراری رابطه با کشورهای آمریکای لاتین می داند این در حالی است که کشورهای همسایه مانند قطر و ترکیه و کویت و امارات و عربستان را به دشمن تبدیل کرده ایم
محمد از ایلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
چناب اقای واعظی که دیشب میگفتین مردم زمان قبل از احمدی نزاد وضع بهتر بود یا الان.....شما که فکر میکنید ان زمان وضع بهتر بود چرا پرونده هسته ای ایران را درست نکردید چرا پرونده هسته ای به اینجا رسید شما که بعنوان یک دیپلمات برجسته کشور مثال پسر حاجی را برای اداره کشور بیان میکنید به نظر من نمیتوانید حتی یک نانوایی خوب را هم اداره کنید چه برسه به پرونده ی چندین ساله ایران طوری شما بیان میکنید انگار یک گلستانی را تحویل احمدی نژاد دادن و احمدی نژاد ان را به خاک تبدیل کرده نظر نهایی پرونده هسته ای ایران دست رهبریست پس لطفا برای رای و جلب نظر مردم و گول زدن انهابه غرب باج ندید هرچند مردم با حرفای شما گول نمیخورند.حضرتعالی دیشب فرمودید ایا وضعیت مردم در الان بهتر است یا در گذشته؟باید به عرض شما برسانم که در زمان اقای روحانی امریکا و جرج بوش درگیر جنگ با عراق و افغانستان بود و گرنه به کشور شما هم حمله میکرد و الانم در زمان اقای احمدی نژاد بر علیه ما امریکا و باراک اوباما دارن برعلیه ما میجنگند منتها جنگ اصلحه نیست جنگ تحریم است.بسیار بسیار بسیار بسیار متاسفم از اقای دکتر باقری که دیشب نتوانستند پاسخ شمارا محکم بزنند و بنظر من اقای جلیلی باید حتما اقای باقری را تعویض کنن جناب اقای واعضی بنده طرفدار جلیلی نیستم ولی باید به سمع نظر شما برسانم که غرب با محوریت امریکا به ما ودولت و نظام ما میگوید شما نه حق ساختن نانوایی دارید و نه حق پختن نان هر وقت هم گرسنه تون شد ما براتون نان میفرستیم و هر وقت برخلاف میل ما رفتار کردید ما نان شما را قطع میکنیم در اینجا به شما(واعضی) و غرب و خانم اشتون و امریکا میگویم که ما به لطف خدا هم نانوایی را خودمان میسازیم و هم نان را خودمان می پذیم پس دست از این چماق و هویچ بازیهاتون بردارید و خودتان را بیشتر از این خسته نکنید
موسوی نشب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
ولی در مورد " اداره نانوایی " نظر امام با شما کاملا" در تضاد است . میدونید که ؟!!!!!!!
کاوه جانباز جنگ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
محمد جان
کسی ادعا نکرده ایران در زمان آقای خاتمی گلستان بود.
اما ادعا میکنیم که در زمان احمدی نژاد وضع اقتصاد و روابط بین الملل ، افتضاح بوده و هست.
سرمایه ی نفت رو به بالاترین قیمت فروختند و پولش رو بجای سرمایه گذاری نفله کردند .
پول کشورمون رو توی دنیا بی ارزش کردند.
یک ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
آقای جلیلی کل مملکت ر و فقط مذاکره هسته ای میبینه و فقط دوست داره از مذاکره با اشتون خانم ازش سوال کنند و بعد باد در گلو بندازه و بگه ما انرژی هسته ای را بوجود آوردیم و کشف کردیم اصلا کاسف اتم منم ؟؟؟؟
سیدمحمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
من نمیدونم اگه دو واژه ظرفیت وفرصت نبود آقای جلیلی چطوری میخواست صحبت کنه؟؟؟!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
عجب!
نماینده آقای جلیلی تاکید بر امر به معروف و نهی از منکر میکند!
هنوز نمیداند که چه سوء استفاده ای از این کار میشود و چه افراد غیر موجهی با همین ماموریت و گاها از سر حب وبغض شخصی مزاحم نوامیس مردم میشوند!
حتی نیم نگاهی هم به نظرات فقهی ندارند که یکی از آنها اطمینان از اثر بخشی است!
فائزه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
ارزو میکنم دکتر عارف یا دکتر روحانی رای بیاره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
نماینده روحانی هم مثل خودروحانی دروغگوحرفهای خودشوتکرارمیکرد.فقط به دولت انتقادمیکرد انگارخود روحانی معصوم تشریف دارن اینم یکی مثل خاتمی وهاشمی که نمیزاشتن کمترین انتقادرو به دولت بکنند
کاوه جانباز جنگ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
ناشناس 11:44 سلام
بحثهای روحانی انتقاد به دولت نیست.
بلکه بیان واقعیتهای جامعه ی ماست .
بیان دلار 3590 تومانیه
بیان بیکاری روز افزون جوانای این مملکته
بیان ایجاد شغل برای جوانای چینیه !!!!!
بیان تورم چند صد درصدیه !!!!!!
بیان گرانی وحشتناکه .
بیان چند برابر شدن قیمت مسکن و جند برابر شدن کرایه خانه هاست .
مثل اینکه تو این کشور زندگی نمیکنی ، ناشناس جون .
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
اينا چه كردند؟؟
اورانيم را "غنــــــــي" كردند ومردم را "فقيــــــر "كردند
همایون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
غم عزت و شرف بیشتر از غم نان است ،اگر با عزت و قدرت باشیم غم نان هم بعد از مدتی سختی برای همیشه حل می شود اما اگر بخواهیم با ذلت مقابل دشمنان برخورد کنیم شاید چند صباحی نان ارزان تر بخوریم ولی همیشه از این در ترسیم که دوباره راه را بر ما تنگ نکنند ،باید خودمان زمین بازی را تعریف کنیم و به نقطه ی برسیم که تهدید ها به صورت همیشگی و استراتژیک از سر ما برداشته شود باید مقاوم باشیم،بدا به حال کسانی که بخواهند عزت ایرانی را در مقابل نانی بفروشند گرچه همین تکه نان در برابر عزت نیز به دهانشان نخواهد رسید و هم نان را از دست میدهند هم نام را .............اگر کمی بلند مدت و واقعی فکر کنیم باید جلوی زورگویی دشمن بایستیم ،و خود را از نقطه ی خطر رهایی بخشیم و به نقطه ی رهایی از تهدید نائل شویم تا از سر قدرت مذاکره کنیم نه از سر ضعف ،نباید در تاریخ این کشور ترکمنچای تکرار شود ......ما باید ایستادگی را از شهدای این مملکت یاد بگیریم ،وقتی بحث فدا شدن جان بود آنها ایستادگی کردند حال که بحث نان است من و تو آیا نباید ایستادگی کنیم ؟؟؟؟؟؟؟
پس کجاست غیرت ایرانی؟
خداوند وعده به پیروزی حق داده است ،پس در جریان حق باشیم غمی نخواهیم داشت ،پیروزی بزرگ در راه است.
انشا الله...........
مهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
گفتار حماسی جلیلی و باقری انسان را به یاد بیانیه های طالبان می اندازه
ناشناس
AUSTRALIA
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
ما اگه اصلا انرژی هسته ای نخوایم کیو باید ببینیم؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
احسنت به آقای واعظی حرف های مردم زدند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
آن زمان که دشمن به جانمان حمله کرد،، شهدا ما را شرمنده کردند،نکند این روزها که دشمن به نان مان حمله کرده است شرمنده شهداء شویم.
برای عزت ایرانی و ایران اسلامی مقاومت خواهیم کرد.........
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
معلومه شکمت سیره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
از ما مایه نذار.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
جلیلی قبلا مطمئن نبودم که باید به تو رای بدم ولی الان مطمئنم..........
فقط فقط جلیلی..................
پیشرفت با عزت در سایه مقاومت....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
دایی من در جنگ شهید شد ،برای ایران اسلامی که با عزت بماند ......احمدی روشن ها رفتند که من و تو به دشمن باج ندهیم........خودمان ایران را می سازیم......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
تو الان از دل زن و بچه احمدی روشن خبر داری؟؟؟؟؟؟
مردم فهیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
عموی منم برای همین که ایران را به دشمن ندهیم شهید شد. برای همین هم میخواهیم از دست امثال جلیلی نجات پیدا کنیم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
شکم سیرها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
جلیلی قهرمان رئیس جمهور ایران.........
نظر من از یک بنده خدا دیگه که مردد بودن بین اون و جلیلی دیگه الان روی جلیلی .......


جلیلی به پیش که ایران با عزت را می خواهیم....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
توی این هشت سال عزت رادیدیم !!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
انصافا باید اعتراف کرد که جلیلی خیلی قوی ظاهر شد..........
شناسا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
شما اصلا" میدونی انصاف چیه ببم؟؟؟؟
سمیه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
مشخصه. به صورت خیلی خیلی قوی از کلمه ظرفیت استفاده کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
استاد! جلیلی که خودش نبود، نماینده اش رو فرستاده بود!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
واقعا جالب بود. آقای باقری می گن بذارید مردم خودشون قضاوت کنند... نگران نباشید آقای باقری، مردم مدتی هست که تو این آشفته بازار اقتصادی و خفقان سیاسی در حال قضاوت کردن اند...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
خیلی جالب بود . نماینده روحانی به هیچ وجه در پرونده هسته ای ورود پیدا نکرد !!! و نشون داد تمام حرف های طلبکارانه روحانی در برنامه گفتگوی ویژه دروغ و دغلبازی بوده. باقری خیلی عالی بود. ای کاش بیشتر وقت می دادند.
محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
ناشناس محترم
اصل بحث برسر انرژی هسته ای بود.
معلومه تو خواب بودی و وسطای بحث بیدار شدی
هاشم زاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
جلیلی درآسمان هاسیرمیکندسیاست مداربایدبتواندتشخیص دهدکجاعقب نشینی کندوکجاتهاجمی برخوردکندولی افسوس ازیه دندگی بعضیا
به آفرید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
دوستان نکته ی ظریفی بسیار زیبایی در این مناظره بود و اون این بود که کتاب آقای دکتر روحانی با در برداشتن تمامی حقایق در اختیار عموم حتی کسانی که منتقدشن بو یعنی اعتماد کرده به مردم و حقایق رو سالها پیش با مردم درمیون گذاشته...حتی نامه ای که بر علیه خودش میدونست استفاده خواهد شد در کتاب گنجونده...تا بخونیم و در جریان تمام جزئیات باشیم...ولی در این 8 سال چقدر صداقت دیدیم و چقدر جزئیات با مردم در میون گذاشته شده؟ چقدر؟؟؟
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
سایت که اصلاح طلبه نظراتش هم معلومه.
دوستان محترم آیا ما در زمان آقای روحانی تعلیق فعالیت های هسته ای را داشتیم یا نه ؟ آیا وزیر کشورهای خارجی به ای را آمدند و ما را تهدید کردند یا نه؟ این بدبختی است که انسان آبرو و عزت خود را به بیگانه بدهد تا سفره اش رنگین تر شود.هیچ ملتی در دنیا این کار را نمی کند جز دولت خاتمی و نماینده اش روحانی. واقعا ندیدن تا چه حد؟
روحانی برای پرونده ما کاری نکرد جز سرافکندگی.غربیها هم می دانند حتی غربی ها از این موضوع خوشحال بودند. خاک بر سر ما که از خوشحالی آنها خوشحالیم و از ناراحتیشان غصه میخوریم.یکی گفته که جنگ با آمریکا قطعی است مگر جنگ ما با آمریکا شروع نشده؟
سلطانی نیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
اقایان طرفدار روحانی واقعا کوتاه فکر و بیسواد هستید که عقب نشینی را پیشرفت می دانید البته انتظاری بیش از این از طرفداران آقای روحانی و نماینده اشان نمی توان داشت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
امثال آقای جلیلی تا ایران را به قحطی و بدبختی و فلاکت کره شمالی مبتلا نکنند دست بردار نیستند !!!
عماد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
دكتر سعيد جليلي شايستگي سكان رياست جمهوري رو داره. . . مردي ازجنس مردم
حاشيه نداره،ازفرهنگ سياسي بالايي برخورداره،روحيه ضداستكباري داري، وابسته به ثروت نيست،وابسته به قدرت نيست،ولايت مداره، جانبازه به عنوان داوطلب بسيجي درجبهه حضور داشته ديگه چي بگم. . .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
مثل احمدی نژاد که ازجنس مردم بود!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
حاشیه هاش همین شماها لباس رو شلوارا هستید
رحمتی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
احمدی نژادم از جنس مردم بود !!!!!!!!!!!!!!!!
اما ............
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
دستاوردهاي عظيم هسته اي باهرقيمتي هم كه بدست آمده باشد به خواري دربرابر بيگانه مي ارزد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
کدوم خواری برادر من؟
انگار الان خیلی عزت داریم؟ وضع شما رو نمی دونم جحوریه
آیا مردی رو که جلوی زن و بچه س شرمنده میشه رو دیدی؟ که خورد می شه از شرمندگی. خانواده ای که از شدت نداری جلوی در و همسایه شرمنده س و حتی برای پول نونش باید بره جلوی در همسایش، رو دیدی؟ وقتی بین خودمون عزت نداریم از کدوم عزت حرف می زنی؟
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
یک سوال از اقای جلیلی :اقای جلیلی به چه حقی از نام وعکس شهدایی هسته ای به نفع خودش در تبلیغات انتخاباتی استفاده میکند!!!!!!؟؟؟؟؟؟
ناشناش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
برتری تفکر و تعقل بر دروغ، سیاه نمایی و دستگاه پرونده ساز.
امیررضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
من ک ب قالیباف رای میدم
ولی کلا با هرکی ک جلوی جلیلی وایسه موافقم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
جدا از موضوع هسته ای:
آقای باقری در پاسخ به سوال مجری در مورد پاسخگویی به مردم، از «پاسخگویی دولت به مردم از طریق دستگاه روابط عمومی» صحیت کرده اند. شما را به خدا قضاوت کنید. یعنی درک نماینده ی رییس جمهور از لزوم پاسخگویی به مردم باید اینقدر اندک باشد؟ این پاسخ نشان داد که تیم آقای جلیلی اصلا خود را نیازمند به پاسخگویی به مردم نمی داند و درک درستی از پاسخگویی دولت به مردم ندارد.
هو البصیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
روحانی مرد اعتدال ، پس رفت انرژی هسته ای ، مرد ضعف در مقابل زور گویان . کلید دار رفع مشکلات با حربه عقب نشینی !!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
از رجانیوز اومدی؟
حامی جلیلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
این آقای واعظی میگه اونموقع تحریم و قطع نامه نبوده راست هم میگه بنده خدا.چون هرچی اونا میگفتن میگفتیم چشم قبوله.دیگه نیازی به قطع نامه نبود عزیزم.شهدای هسته ای رو یادمون بیاریم.تولید کیک زرد رو یادمون بیاریم.و جلیلی احمدی نژاد نیست . درود بر جلیلی
کورکورانه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
راست میگه ما هر روز بجای نان کیک زرد سر سفره مونه!!!!!!!!!
رضایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
روحانی برای رفاه حال مردم هر کاری تونست کرد.
اما جلیلی فقط تونست تحریم و تورم و انزوا برای ایران بیاره و بس.
حامی جون ، فهمیدی یا دوباره بگم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
هاله ،حاله
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
آقای باقری کاملا منطقی صحبت می کرد به خلاف /اقای واعظی که با هیاهو و شیوه غیر منطقی سعی داشت سعی داشت آقای باقری رو مغلوب کنه مدل صحبت کردنش عین خود آقای روحانی بود از نظراتی که گذاشتید
معلومه که نظرات مخالفتون رو قرار نمیدید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
همه تونن نشستید تو ستاد جلیلی هی نظر می دید واسه فرارو
رحمانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
اگه چشمات رو باز کنی ، نظراتت رو تو سایت فرارو میبینی ،
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
اگه جلیلی ادامه دهنده راه احمدی نژاد نیست چرا اعلام برايت نمیکند شایدم فقط باید روحانی و عارف از فتنه اعلام برایت کنند ؟؟؟؟
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
اون نامه اقای روحانی یک نامه به خارج محسوب میشود ما که نمیتونیم به خارجی ه بگیم امتیاززاامون زیاده دست شما درد نکنه به م خیلی حال دادین باید امتیاززاای گرفته شده بسیار کم جلوه داده بشه تا جای چانه زنی بیشتر باقی بمونه اقای جلیلی وباقری با علم به این موضوع از این نامه سواستفاده میکنند!
کیان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
آیا باید دعا کنیم . نذر کنیم. شمع روشن کنیم تا در انتخابات اسم آقای جلیلی از صندوق ها بیرون نیاید.نه بهتر است همه در رای گیری شرکت کنیم و با انتخاب افراد معتدل ، میانه رو و واقع گرا "نه" قاطع و شفافی به سیاستهای خانمان برانداز تندگویان و تندروان بگوییم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
اگه جلیلی ادامه دهنده راه احمدی نژاد نیست چرا اعلام برايت نمیکند شایدم فقط باید روحانی و عارف از فتنه اعلام برایت کنند ؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
با وجود این که من همه ی تلاشمو می کنم که آقای جلیلی رای نداره ، ولی باید بگم که ایشون در زبان از شبیه اجمدی نژاد بودن اعلام برائت کرده ،
خوب ولی در عمل همون عوام فریبی های احمدی، همون روش تبلیغاتی احمدی ، همون حامیان احمدی ،همون نظرات احمدی و.. رو داره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
وای بر ما که در این هشت سال اخیر سیاست خارجی کشور دست چه کسانی بوده که حتی به ابتدایی ترین موارد گفتگو اشنایی نداشته
وقتی کشور بدون حضور نیروهای پخته و کاردان اداره شود نتیجه این میشود که امثال جناب باقری اینهمه قطعنامه و تحریم را نشان پیشرفت کشور میداند
برادر باقری مردم عقل دارند چشم دارند گوش دارند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
خوب است که مسوولین نیز این نظرات را مطالعه کنند . ما جوانان ایران با چه زبانی بگوییم که جنگ نمی خواهیم. دشمن طلبی نمی خواهیم . خسته شدم از بس که دکمه ی تلویزیون را زدم و شنیدم در ترکیه در میانمار در افغانستان در عراق در پاکستان ودر هر گوشه ی دنیا مسلمانی کشته شد ویا مسلمان نما هایی کشتند . ای مسوولین گوش بدهید : آیا شما از دهان این مردم طبل جنگ و گرسنگی و فقر می شنوید . آخر این چه اقتصاد و تولیدی است که به خاک سیاه نشسته ایم و شما هنوز می گویید رو به جلو هستیم . مگر جلوی شما به بیراه باشد ...یا دغدغه ی نان ندارید . مردم در بوشهر ی که من زندگی می کنم تا 5 یا 6 سال قبل گدای محلی نبود و لی این روز ها از پیرزن و پیر مرد گرفته تا دختران جوان 15 یا 16 سال گدایی می کنند . آخر آقایان جلیلی و احمدی نژاد و دیگرانی که در سایه هستید و ریشخند می زنید این چه سیاست طلبکارانه ایست که هیچ عایدتان شده . بترسید از روزی که مردم دیگر خسته شوند و پای صندوق های رای نیایند . آن روز یقین که مردم را در خیابان ها خروشان می بینید ولی کار از کار گذشته. نکنید این کار ها را . به زندگی و سلامت مردم اهمیت بدهید .
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
باقري فقط بلده مثل جليلي با كلمات ظرفيت و فرصت جمله بسازه.
با اين ديدگاهشون ( البته اگر بشه بهش گفت ديدگاه)
و در نتيجه تحريمها مملكت رو به اينجا رسوندن هنوزم از رو نميرن.
برام فرقي نميكنه كه كي انتخاب بشه، مهم اينه كه جليلي و حداد انتخاب نشن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
خدا رو شكر تكليف اقاى جليلي و وابستگى ايشان به دولت فعلى كاملا مشخص شد.بيخود نيست اقاى رياست جمهورى ساكت و ارام شده اند و نميگويند...
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv