bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۵۱۹۲۲

زیباکلام: هاشمی و خاتمی زودتر به خود بیایند

یک استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره شرایط دو نامزد منتسب یا نزدیک به جریان اصلاحات یعنی عارف و روحانی و احتمال حمایت هاشمی و خاتمی از یکی از این دو، اظهار کرد: بزرگترین مشکل جریان اصلاحات، ضعف رهبری آن طی سال‌های گذشته بوده است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۲
یک استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره شرایط دو نامزد منتسب یا نزدیک به جریان اصلاحات یعنی عارف و روحانی و احتمال حمایت هاشمی و خاتمی از یکی از این دو، اظهار کرد: بزرگترین مشکل جریان اصلاحات، ضعف رهبری آن طی سال‌های گذشته بوده است.

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عده‌ای تلاش می‌کنند به زور آقای خاتمی و آقای هاشمی را به عنوان رأس این جنبش نگه دارند اما واقع مطلب این است که وقتی به مواضع این دو بزرگوار بویژه از سال 84 به این سو نگاه می‌کنیم، جای اما و اگرها و نقاط خالی زیاد است.

وی با بیان اینکه "انتظار این است که در رأس یک جنبش گسترده مانند جنبش اصلاح‌طلبی در ایران، رهبری توان و تحرک بیشتری از خود نشان دهد"، ابراز عقیده کرد: با ثبت‌نام آقای هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری موج امید و شور گسترده‌ای در میان طرفداران اصلاحات به وجود آمد و همین موجب ردصلاحیت ایشان شد. اصولگرایان هم این مساله را دیدند و متوجه شدند و تنها راه این بود که آقای هاشمی ردصلاحیت شود وگرنه با آمدن هاشمی، می‌رفت که یک سونامی بزرگ‌تر از سونامی دوم خرداد به وجود آید.

زیباکلام افزود: در شرایط فعلی اینگونه به نظر می‌رسد که انگار نه انگار که چنین اتفاقی افتاده است و در مقابل شوری که با آمدن ایشان به وجود آمد و با ردصلاحیتش از بین رفت، هیچ واکنشی از سوی رهبران جریان اصلاحات شاهد نبودیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه "وظیفه اجتماعی رهبر یک جنبش، می‌طلبد که پرتحرک‌تر باشد"، گفت: از دو هفته‌ای که از ردصلاحیت آقای هاشمی می‌گذرد. ما کوچک‌ترین واکنشی از آقای خاتمی ندیدیم در حالیکه میلیون‌ها طرفدار جریان اصلاحات خواهان این هستند که اعلام موضع کنند و بگویند که تصمیم این است که از آقای عارف پشتیبانی شود یا آقای روحانی یا اینکه از هر دوی اینها بخواهند به عنوان اعتراض از ادامه حضور انصراف دهند.

وی با بیان اینکه "میلیون‌ها طرفدار بالقوه جریان اصلاحات خواهان اعلام موضع آقای هاشمی و آقای خاتمی هستند اما هر قدر که به اینها نگاه می‌کنند واکنشی نمی‌بینند"، تصریح کرد: کمترین واکنشی که از آنان انتظار می‌رود این است که درباره آقای عارف یا آقای روحانی موضع بگیرند و حتی اگر با هیچ‌یک از این دو موافق نیستند به طور صریح اعلام کنند که از کسی حمایت نمی‌کنند. هم آقای هاشمی سکوت کرده است و هم آقای خاتمی. من برای این همه شور و امیدی که در بدنه اجتماعی جریان اصلاحات به وجود آمده افسوس می‌خورم و دلم می‌سوزد، چراکه هیچ رهبری برای آنان وجود ندارد.

زیباکلام تاکید کرد: اگر آقای هاشمی یا آقای خاتمی به خود نیایند، دیر و یا زود جنبش دموکراسی‌خواهی آنان را کنار خواهد گذاشت و رهبری این جنبش در ایران متوقف خواهد شد. از نظر جامعه‌شناسی، شرایط دموکراسی‌خواهی در ایران به وجود آمده است و نمونه بارز آن موجی است که با آمدن هاشمی رفسنجانی ایجاد شد و این نشانگر نارضایتی گسترده مردم به ویژه اقشار تحصیلکرده جامعه از اصولگرایان است. اگر هاشمی و خاتمی به هر دلیلی محافظه‌کاری نشان دهند، به نظر من جنبش دموکراسی‌خواهی آنان را کنار خواهد گذاشت.

این استاد دانشگاه در برابر این پرسش که "از نظر شما جریان اصلاحات از میان عارف و روحانی کدامیک را انتخاب خواهد کرد؟"، پاسخ داد: مهم‌تر از اینکه در این انتخابات از چه کسی باید حمایت شود، این است که به هر نحو موضع‌گیری شود. از نظر من آقای حسن روحانی باید نامزد اصلی اصلاح‌طلبان شود و آقای عارف به نفع ایشان کنار برود و آقای روحانی ایشان را به عنوان معاون اول خود منصوب کند.

وی با بیان اینکه "معتقدم توان سیاسی آقای روحانی بیشتر از آقای عارف است"، اظهار کرد: آقای عارف از نظر مدیریت و پیچ و خم اجرایی، نامزد مناسب‌تری است اما صلاحیت و پختگی و روابط عمومی آقای روحانی با سایر مراکز قدرت بیشتر است. هریک از این دو نفر که نامزد اصلاح‌طلبان باشند اصولگرایان به راحتی اجازه نخواهند داد که آنان کار کنند. برای گذشتن از این سربالایی دشوار، آقای روحانی را برای پیمودن این راه بهتر می‌دانم.

زیباکلام در پایان خاطرنشان کرد: البته این تصمیم که از میان آقای روحانی یا آقای عارف کدامیک نامزد اصلاح‌طلبان باشند، این دو نیستند که باید تصمیم بگیرند بلکه رهبری جریان اصلاحات باید این تصمیم را بگیرد و بگوید هر کسی که می‌خواست به من خاتمی یا هاشمی رای دهد، به فلان شخص رای دهد. باید بدنه جریان اصلاحات یاد بگیرد که مبارزه سیاسی، بدون رهبری، فرماندهی و سازماندهی نیست.
bato-adv
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
آقای خاتمی عزیز جز خدا از هیچکس نترس و نگران نباش. آنچه نگرانتان می کند به هر حال رخ خواهد داد. من به عنوان یک ایرانی و معترض به شرایط موجود ، از شما تقاضا دارم پا پیش بگذارید. با توجه به شرایط حین کاندیداتوری آقای هاشمی ، کسی جرات نمی کند به شما تعرض کند. هر کسی به عقل ناقصش چنین چیزی خطور کند با امواج مردم مواجه خواهد شد. پا پیش بگذارید لطفا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
وقتی نتیجه از پیش معلومه چه نیازی به شرکت در انتخاباته؟؟؟ جلیلی رئیس جمهوره والسلام
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
بعد از اینکه عارف باشه وروحانی باشه و ....................قالیبافی هم بلد باشه باشه ....باید امید به اجرای احتمالی تمام ظرفیتهای قانون اساسی را داشته باشه باشه باشه باشه باشهههههههههه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
http://www.qomefarda.ir/news/7064
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
http://www.nazareakhar.ir/
درنظر سنجي انتخابات شركت كنيد
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۷
منیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
"آقای عارف از نظر مدیریت و پیچ و خم اجرایی، نامزد مناسب‌تری است اما صلاحیت و پختگی و روابط عمومی آقای روحانی با سایر مراکز قدرت بیشتر است. هریک از این دو نفر که نامزد اصلاح‌طلبان باشند اصولگرایان به راحتی اجازه نخواهند داد که آنان کار کنند. برای گذشتن از این سربالایی دشوار، آقای روحانی را برای پیمودن این راه بهتر می‌دانم."
واقعیت تلخ است اما بیاید واقع بین باشیم و خرداد 84 دیگری نسازیم
منتظر اجماعیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
عارف بهتر است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
دکتر عارف
مهین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
به علم رای میدم دکتر عارف
منیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
از نظر من بهتر آنانی بودند که حتی توان ثبت نام نداشتند اما اینجا حرف بهتر و بدتر در میان نیست، اینجا حرف از امکانات موجود و استفاده از آنهاست برای رسیدن به حداکثر خواسته هامان.
می توانیم لجباز باشیم، می توانیم بی منطق باشیم، می توانیم با لجبازی و بی منطقی احمدی نژادی دیگر خلق کنیم و از طرفی هم می توانیم با کوتاه آمدن از برخی خواسته ها و اجماع فضایی بسازیم که در آینده ای نه چندان دور به حداکثر هایمان برسیم
به امید صبر و منطق و درایتی که مدتهاست از بین عقلا و عوام ایرانی رخت بربسته
میم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
هی نگید عارف بهتره یا روحانی
بگید اتحاد
دو دسته نشید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
اگر اجماع اصلاح طلبان صورت نگیرد من رای نمی دهم
مهرداد
UNITED STATES
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
زیبا کلام:هریک از این دو نفر که نامزد اصلاح‌طلبان باشند اصولگرایان به راحتی اجازه نخواهند داد که آنان کار کنند.
اگر دوباره قراره اینا رای بیارن واین نذاره کار کنن واون نذاره کار کنن پس من رای نمیدم.دیگه حوصله این بازیهارو ندارم.
اصلاحات
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
هریک از این دو نفر که نامزد اصلاح‌طلبان باشند اصولگرایان به راحتی اجازه نخواهند داد که آنان کار کنند.
(وای بر ما کجا زندگی میکنیم!!!!!!)
هرگروهی بیاد نمیزاره گروه دیگه کار کنه!!!!! وای بر ما
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
اتفاقا عارف انتخاب بهتري است!
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
مثل هميشه تحليل بسيار سنجيده واستخوان داري بود.ازايشان جز اين انتظار نمي رود.مبادا اين سرزمين از مردان اگاهي چون زيبا كلام خالي گرددكه دراين برهوت دموكراسي خواهي تك ستاره اي درخشان است....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
ایشان چجور تک ستاره ای هستند که رد صلاحیت هاشمی را پیشبینی نکرده بودند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
نگفت نوسترآداموسه که اینجور طلبکاری!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
ناشناس دوم! واقعا چه جور میشد رد صلاحیت شناسنامه انقلاب را پیش بینی کرد؟
تقی پور گروی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
بله تک ستاره ای که تقریبا تمام تحلیل هایشان برعکس از آب در میاد. بهتره تحلیل های ایشون رو از یکی دوماه گذشته مرور کنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
شدیدا منتظر نظرتون بودیم کمی تاخیر داشتید ولی عارف اقبال مردمی بیشتری دارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
آقای خاتمی امروز مردم هوشیار و تحصیلکرده این مرزو بوم شما را بعنوان محور مبارزه با افراطیون و مردودین در سیاست و اقتصاد میدانند و در برابر تاریخ قرار گرفته اید لطفا تصمیمی تاریخی و شجاعانه اتخاذ فرمایید منتظریم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
آقای خاتمی عزیز جز خدا از هیچکس نترس و نگران نباش. آنچه نگرانتان می کند به هر حال رخ خواهد داد. من به عنوان یک ایرانی و معترض به شرایط موجود ، از شما تقاضا دارم پا پیش بگذارید. با توجه به شرایط حین کاندیداتوری آقای هاشمی ، کسی جرات نمی کند به شما تعرض کند. هر کسی به عقل ناقصش چنین چیزی خطور کند با امواج مردم مواجه خواهد شد. پا پیش بگذارید لطفا
آرمون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
تعامل روحاني با ساير منابع قدرت بهتر و سياست مدار قوى تري است
مصطفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
با توجه به سابقه روحانی اعتلاف با او زیر سوال بردن اصلاح طلبان است. برای برگشت به قدرت نباید تن به هر اعتلافی داد نبایست اجازه داد که مارا نردبان رسیدن به اهداف احمدی نژادی خود کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
مصطفی جان!
شما رأیت به جلیلی یا قالیباف رو بنویس و نگران "ائتلاف" عارف و روحانی نباش!!!
عسل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
آقای زیباکلام! عجله نکنید. واسه ائتلاف هنوز زوده. چند روز به انتخابات بهتره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
بنده ضمن احترام به نظر اقاي زيبا كلام و قبول اجماع با نظر نهايي ايشان مخالفم
به هر حال ايشان بنا بر نگرش سياسي كه دارند به اين نتيجه رسيدند اما من به عنوان يك جامعه شناس احتمال موفقيت اقاي عارف را بيشتر مي دانم
اينكه تئوريسنهاي اصلاح طلب وضعيت روز جامعه را قبل از انتخاب رسد نكنند بسيار نگران كننده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
جامعه شناس!
رصد!!!!!!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
شما واقعا" جامعه شناسید؟ پس بدون عجله تایپ کنید تا رصد را رسد نیاورید. از یک جامعه شناس که با علوم انسانی سروکار دارد بعید است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
فقط عارف
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
بیاین درایت داشته باشیم و به اینایی که فقط این و فقط اون می گن رای مثبت یا منفی ندیم تا دوستان عدالت محوری که فکر می کنن خیلی باهوشن تیرشون به سنگ بخوره
ما منتظر اعلام نظر می مونیم و هماهنگ عمل می کنیم حتی اگه انتخاب بزرگان با انتخاب ما فرق داشته باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
روحانی بهتر است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
این کار باید از دو سال قبل انجام میگرفت و بعد از رقابت درون حزبی یکی معرفی میشد و همه تمام قد ازش حمایت میکردند!
نه یک هفته قبل از رای گیری!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
البته چون معلوم نبود کی تایید میشه یا نمیشه! ضمن اینکه هنوز اولویت مردم هم مشخص نیست.
هر چند به نظر شخصی من عارف هست اما هر کی رو خاتمی تایید کنه به اون رای میدم.
امروز وبسایت خاتمی هم گفته برای اجماع تلاش میکنه و نظرش رو به زودی اعلام خواهد کرد
البته خودتون khatami.ir را ببینید و کمی شکیبا باشید و به دو نامزد فرصت بیان دیدگاهاشون رو بدید
عارف روحانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
ما به نظرسنجی تمکین خواهیم کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
دکتر عارف الان رای بیشتری داره من خودم با روحانی بودم ولی الان دکترعارف رای بیشتری داره...لطفا روحانی به نفع عارف کنار بره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
دکتر عارف ما هستیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
آقاي هاشمي و خاتمي اگه بتونن بهتره روي ولايتي اجماع كنن . شايد با اين راه حل بتونن يه نفس تازه به اصلاح طلبها بدن. چون ولايتي تنها كسيه كه احتمال راي آوري داره و پدركشتگي هم نداره با هاشمي . اما قاليباف و جليلي اونجور نيستن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
حال شما خوبه ایشالا
سید محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
عارف رای من بوده ولی با توجه به اقبال بیشتری که به روحانی میبینم به روحانی رای میدم. برای جلوگیری از بروز حادثه تلخ 84 خواهش میکنم ائتلاف کنید. اگه ائتلافی پیش نیاد اونوقت به این نتیجه می رسم که قدرت طلبی اصولگرا و اصلاح طلب نمیشناسه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
دکتر عارف زنده باد به تبریز بیا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
آقای عارف لطفا برو تبریز.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
عارف به مشهد بیا ما همه با تو هستیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
دکتر عارف رای ملت ایران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
ریس جمهور باید روحانی باشد عارف باشد عادل باشد رضای خدا را در نظر بگیرد جلیل القدر باشد بی غرض باشد ولایتمدار باشد اگر قالیبافی هم بلد باشد دیگه چه بهتر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
یخ کنی
ساسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
حال کردم با این جک جدید..........
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
عارف
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
عارف محبویت بیشتری پیدا کزده
شاهد
BELGIUM
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
هنوز زودست
بایدعارف وروحانی آزادانه وبدون دخالت شخص ویاا شخاص دیگری به توافقی برسند که یکی از آندو بنفع دیگری انصراف بدهد.
آنگاه تک کاندیدای این جبهه باید باهاشمی وخاتمی مذاکره کندواز نظرات آنهاآگاه ودر صورت توافق از آندو تقاضای پشتیبانی تمام عیار کند وآنها هم وارد کارزار شوند وهرکس که باسیاست اصولگرایان مخالف بوده وهست.
وامادرسال80 کسی خاتمی را نمیشناخت ولی وقتی مردم با چهره ،سخنان وقولهای او که اغلب عملی هم نشدند روبرو شد بسوی او متوجه شدند وازوپشتیبانی تمام وکمال کردند، پس میتوان روحانی را هم که حال نوبت اوست وجوانتر از آندو زود به اوج رساند این کار رسانه ها ومردم است، از روحانی گفتم زیرا شخصا روحانی را به عارف ترجیح میدهمزیراکه عارف کم رنگ است.
باید برنامه روحانی مشخص ورروشن باشد بخصوص در قبال هموطنان زن یعنی حقوق مادران ، همسران،دخترانوخواهران، اوباید بداند بدون مردم وبدون احترام بخواسته های آنها موفق نخواهد شد عهد رفسنجانی، خاتمی واحمدی نژاد گذشتهاست زیرا دنیا ومردم تغییر کردهاند.
بیا تا گل بر افشانیم ومی در ساغر اندازیم فلک را سقف بشکافیم وطرحی نودر اندازیم
بینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
درحقیقت الان هواداران میلیونی اصلاحات بلا تکلیفند این بزرگواران زودتر تصمیم بگیرند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
سکوت سید عزیز خودش هزاران حرف داره اگه خوب گوش کنی...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
استاد متفکر حوزه سیاسی پروفسور زیبا کلام عالی تحلیل فرمودند.
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
اقاي خاتمي و اقاي هاشمي بايد به صحن بيان چون بايد به خاطر مردم حركتي بكنن
ولي مطئنا الان حمايتي رو اعلام نمنيكنن چون ميدونن همون ادم هاي سودجو قبلي قصد به تخريب نامز ها ميكنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
ارتقائ امنيت ملي ، حفظ يكپارچگي كشور، كاهش فشار اقتصادي،اشتغال زايي ،جلوگيري از مهاجرت نخبگان وكاهش جو ياس وسرخوردگي بايد اولويت كاري رييس جمهور باشد هر گونه سهل انگاري و سكوت معتمدان مردم بهاي گزافي دارد فرصتها را در يابيد كه چون ابرها در گذرند.
هو البصیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
دکتر جلیلی «شعار» نمی‌دهد و حال آن که موج تبلیغاتی بر اساس «شعار» شکل گرفته و گاه اوج می‌یابد. سخنان وی رنگ و بوی شعاری ندارد و شعارهایش نیز چون بر اساس یک منطق مدیریتی است، جوّی ایجاد نمی‌کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
واقعا آقای زیبا کلام انسان صادق و دلسوزی هستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
فعلا هر دو باید بمانند تا فشار ها تقسیم شود ضمنا دو تریبون فعال باشد بهتر است
ناشناس
CHINA
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
مهم اجماع است و پذیرفتن رهبری خاتمی و هاشمی. هر کدام را که اعلام کنند باید بی حرف و حدیث و بدون کاشتن تخم جدایی، بپذیریم تا از بخت پیروزی را بیابیم. نقاط اشتراک این دو عزیز زیاد است. باید رهبری اصلاحات زودتر اعلام موضع کند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
اینها که می نویسند فقط روحانی یا فقط عارف احتمالا از اعضای ستادهای اصولگرایان هستند. ما منتظر می مانیم تا خاتمی یا هاشمی بگویند از کدام یک حمایت می کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
آفرین
ماه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
موافق نیستم که صرفا دلیل انتخابمان گرایش فکری کاندید مورد نظر باشد بلکه تواناییش در حل مسابل اقتصادی و جهانی هم نقش مهمی دارد. وقتی تمام فکر کاندیدا فقط اثبات طرز فکر گروهش باشد از پرداختن به معاش مردم باز می ماند
مژان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
من شخصا دلیل این همه انفعال و محافظه کاری آقای خاتمی رو متوجه نمی شوم. ما این همه ایشان را دوست داریم ولی هرگز شاهد موضع گیری قوی و قاطعانه از جانبشان نبوده ایم. چرا؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
هم عارف و هم روحانی باید تا آخر در انتخابات حضور داشته باشند . اکثریت مردم بی تفاوت شده اند و احتمال پیروزی کاندیداهای فوق زیاد نیست . زمان سازماندهی و اقناع طرفداران اصلاحات نیز از دست رفته است . نیروهای اصلاح طلب در این انتخابات باید حضوری سمبلیک داشته باشند.
Mehbof
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
بی تردید عارف باهوش ترین فرد بین کاندیداها ، مدیر اجرایی ورزیده و یک تکنوکرات آگاه است. ولی به نظر من ، در صحنه بازی قدرت روحانی بهتر می تواند بازی کند. این دو مکمل هم خواهند شد. من هم با عارف معاون اول و روحانی رییس جمهور موافقم. مگر اینکه تا روز انتخاب اتفاق خاصی بیافتد !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
دکتر روحانی و عارف هر دو خوب هستن اما الان رای دکتر عارف توی شهرها خیلی زیاد شده من تمام دوستام شهرهای مختلف می گن عارف رای میاره از روحانی می خواهیم که اعتلاف کنه و معاون اولی را بپذیرد وگرنه دوباره مملکت روبه عقب خواهد رفت..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
اما دوستان عجله نکنید زهبران اصلاحات دارند شرایط را ارزیابی می کنند اصولگرایان هم منتظرند ببینند واکنش طرف مقابل چیه.
بگذارید هر دو باشند حرفشان را بزنند و تا می توانند رای جذب کنند بعد نزدیک انتخابات یک نفر بره کنار. این بهتر نیست؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
بعضی وقت ها با خودم فکر می کنم که حتما چیزهایی هست که خاتمی می داند و ما نمی دانیم.
شاید به همین خاطر خیلی از کارهایی را که ما انتظار داریم انجام نمی دهد.
شاید سید نگران اخرتش است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
فقط به گزینه ائتلاف رأی میدهم و در غیر اینصورت چون 84 تکرار میشود نمیخواهم در آن سهیم باشم!
اینطور که معلومه اصولگرایان خوب توانستند میان اعتدال گرایان و اصلاح طلبان تفرقه بیاندازند! واقعا رفتار برخی از اصلاح طلبان (البته اگر اصلاح طلب باشند!) که از 84 درس نگرفته اند، شگفت انگیزه! همین برخوردهای احساسی سبب شکستن آرای آیت الله هاشمی در دور نخست شد و کشور را به دردسر بزرگ انداخت!
درود بر عارف! درود بر روحانی!

فرارو جان! نمیدونم چرا نظراتم رو منتشرنمیکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
امیدوارم صبح 25 خرداد توی تیتر کیهان اسم جلیلی نباشه
امیدوار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
فرصت بسیار اندک است. مبادا اشتباه استراتژیک سال 84 را دوباره مرتکب شویم. یاد بگیریم ائتلاف و همکاری باهم برای رسیدن به اهداف مشترک و رفع تهدیدهای مشترک.
اصلاح طلب از قم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
بهتر است تا آخرين لحظه عارف و روحاني از فرصت مهم حضور در تلويزيون و تبليغات استفاده كنند يعني تا آخرين مناظره هر دو حضور داشته باشند و بعد از آن اجماع كنند. حتما بايد اجماع كنند تا اشتباه 84 تكرار نشود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
مهم نیست که چه کسی رای بیشتر ی دارد مهم هماهنگی خاتمی و هاشمی است .
هر کس ایندو بگویند چشم
فصل الخطاب خاتمی و هاشمی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
روحانی با هرکس بره دور دوم صد در صد طرف مقابلش رای میاره. یکبار در مورد هاشمی این اتفاق رخ داد ولی درس نگرفتن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
موافقم روحانی الان رای نمیاره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
دکتر عارف به مشهد بیا ما همه با تو هستیم
مجله فرارو