bato-adv
کد خبر: ۱۳۸۹۹۴

«پسِ پشت» زندگی مجردی در ایران

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۱

فرارو- زهرا فدایی؛ 1) زنگ تلفن چرت بی‌وقتش را پاره می‌کند. لحظه‌ای بعد صدای پیغام‌گیر، در خانه می‌پیچد. مادر است که قربان صدقه‌اش می‌رود. می‌گوید دلشان برایش تنگ شده. گله می‌کند که دیر به دیر به خانه سر می‌زند. وعده غذای مورد علاقه‌اش را می‌دهد. قبل قطع شدن تماس، آهسته نجوا می‌کند: «پدر حسابی دلخور است.»

چند دقیقه‌ای هوایی می‌شود. برای گرمای خانه و بوی خوش غذا، دلش غنج می‌زد. بوی نای آپارتمان فکسنی، ظرف‌های کثیف تلنبار شده و قوطی‌های خالی کنسرو روی سرش هوار می‌شود. می‌خواهد برود مادر را ببیند و پدر را از دلخوری در بیاورد. اما بی‌حوصله‌تر از آن است که حرف‌های همیشگی را تاب بیاورد. اصلاً تنهایی راحت‌تر است. با خود می‌گوید: «شاید هفته بعد بروم.»

2) شهرهای بزرگ ایران از خانه‌های مجردی پر است. زندگی‌های تک‌نفره یا چند نفره با هم‌خانه‌. آمارها می‌گویند30 درصد از جوانان شهری زندگی مستقل دارند. احتمالاً کمی بیشتر هم هست. اگر با همین شتاب پیش رود، چند سال آینده به 50 درصد هم می‌رسد. 

در کشور ما، کمی پیش از این زندگی مجردی طرفدار نداشت. پسندیده هم نبود. هیچ کس سرش را بالا نمی‌گرفت که پسرم برای خودش خانه گرفته، تنها زندگی می‌کند. کمتر دختری بعد از طلاق به خانه پدری بازنمی‌گشت. پیدا کردن خانه اجاره‌ای برای مجردها سخت بود. اما سرشماری سال 90 نشان داد که خانه‌های تک نفره رو به رشدند. این روزها صاحبخانه‌هایی هستند که این طور آگهی می‌دهند: «فقط مجرد، ترجیحاً خانم کارمند یا دانشجو»

زندگی مجردی نوعی سبک رایج زندگی شده است. نگاه‌های مشکوک و قضاوت‌های منفی هر سال کمتر می‌شوند. این زندگی‌ها دلبخواه باشد یا از سر اجبار، در کلان‌شهرهای تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز و اهواز بیش از شهرهای دیگر جاری است. 

3) می‌گویند زندگی دلبخواه مجردی ناشی از حس استقلال طلبی است و این نوع زندگی مجالی است برای رشد شخصیت و مسؤلیت‌پذیری جوانان. 

اما این وظیفه خانواده است که فرزندانش را برای حضور در اجتماع آماده کند. فرهنگ‌ها و ارزش‌هایش را انتقال دهد و مهارت‌های تشکیل زندگی را به آن‌ها آموزش دهد. به طور کلی تمرین حضور در جامعه از دل اجتماع (خانواده) میسرتر است تا راه انزوا. 

تحقیقات می‌گویند جوانان در زندگی مجردی بیشتر افسرده و منزوی می‌شود و بعدها خطر متارکه تهدیشان می‌کند. درست است که مثال‌های نقضی هم وجود دارد اما با چند شاخه گل هیچ وقت بهار نمی‌آید. 

4) ساده‌انگارانه است که بگوییم ماهواره خراب کرد و حالا صدا و سیما بیاید درست کند. بگوییم همه مشکلات را اینترنت با خودش آورد و سعی کنیم ملی‌اش کنیم. همه آتش‌ها هم زیر سر غرب نیست چرا که غرب خودش هم دارد می‌سوزد. شکاف نسل‌ها یک شبه پیش نیامد که یک ماهه رفع شود. 

بریزیم خانه‌های مجردی را ببندیم، بگیریم، ببریم که چه شود؟ هیچ نمی‌شود وقتی کسی نخواهد به خانواده برگردد. وقتی اعضای خانواده حرف هم را نفهمند. فکر هم را نپذیرند. دیگر نه همدیگر را تاب می‌آورند نه برای هم سودی دارند. 

شکاف که عمیق شود اعضای خانواده از هم فاصله می‌گیرند. مثل هفت پشت غریبه، بودنشان کنار هم معنایی ندارد. ترجیح می‌دهند جدا زندگی کنند جای آنکه سوهان روح همدیگر باشند. مشقت زندگی مجردی یا تحمل چند هم‌خانه، برایشان آسان‌تر از بودن در کنار خانواده است.

5) راست گفته‌اند که «زندگی هم بود، زندگی‌های قدیم»، آن‌روزها اگر خانواده اختلافی داشت، کسی بار و بندیل جمع نمی‌کرد برود دنبال زندگی خودش. دختران هزار و یک مشکل تحمل نمی‌کردند فقط برای اینکه از پدر و مادر جدا زندگی کنند. زندگی پردردسر با همکار و همکلاسی و هم‌خانه، به بودن در کنار خانواده ترجیح نداشت. فشار اقتصادی کم یا زیاد مال همه بود. آن روزگار اسمش قدیم بود. 

اما امروز، زمانه جدید است. جهان پوست انداخته و شکاف‌ها عمیق شده‌اند. شکاف‌هایی که رفته رفته مردم را از هم دور کرده است. دیدارهای فامیلی محدود به عزا و عروسی شد‌اند و سردی روابط در خانواده مثل سرماخوردگی، واگیر و همه‌گیر شده است.

اما چاره چیست؟ شاید حفظ نگاه انتقادی بتواند چشم‌انداز راه خروج را ترسیم کند. ما باید جزء جزء این زندگی را منتقدانه برانداز کنیم، سعی کنیم بفهمیم کجای کار اشتباه بوده است. اجزا را در کلیت ماجرا گرد بیاوریم و ببینیم چه بر سرمان رفته است. باید حواسمان به ترک‌ها باشد که عمیق‌تر نشوند. دمسازی و دم بر نیاوردن اوضاع را بحرانی‌تر می‌کند و فرایند فروریختن چارچوب‌ها را پیچیده تر.

می‌گویند زندگی مجردی، آسیب اجتماعی است. عده‌ای می‌گویند توطئه دشمن است. بعضی می‌گویند اقتضای زمانه است. ما هم از خودمان نمی پرسیم سرمان در کدام برف بود که نفهمیدم نهاد خانواده رنگ باخت. فقط به این جمله اکتفا می‌کنیم: «زندگی هم بود، زندگی‌های قدیم.»

افسرده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
سلام

من پسری 16 ساله هستم. خواهر و برادرام سن اشون رفته بالا... بخاطر مسائل مالی و اینکه کیس مناسبشون رو پیدا نکردن می ترسم در آینده برن مجردی زندگی کنند من خودم شخصا بچه ننه هستم و اصلا همچین فکری به سرم نمیره. ولی واقعا از آینده می ترسم. می ترسم خانواده ای نداشته باشم و همه برن... چرا مسئولین فکری به حال وضعیت مردم نمی کنند؟ چرا با این همه منابع ما گشنه می خوابیم؟ من نمی خوام افسرده بشم....
احمد
POLAND
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
به نظر بنده تمامی کسانی که موافق مجردی هستن علتش وضعیت اقتصادیه و یکم راحت طلبی وگرنه موجودیت انسان بااین حرفها سازگار نیست
اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
من با اینکه میگین زندگی مجردی احتمال متارکه را بعد از ازدواج افزایش می ده کاملا مخالفم. اتفاقا چیزی که الان درصد طلاق را در جامعه افزایش داده دخالت والدین فضول ایرانی در زندگی بچه هاشون و سعی در تحت کنترل درآوردن اونها حتی بعد از ازدواج است. به نظرم یه دوره زندگی مجردی واسه جوان ها لازمه تا یاد بگیرن که مستقل فکر کنن و یاد بگیرن واسه زندگیشون بعد از ازدواج خودشون تصمیم بگیرن.
شهروندپیگیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
218 کامنت تا کنون! و اکثراً هم در مدح مجردی!!
خدای من به کجا داریم می ریم؟!
مسئولین آسوده بخوابید...
مرد متأهل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
سلام ،
من سه ساله زن گرفته ام ، بخدا بدبخت و افسرده و بی حالم .
میگم ای کش اصلاً نبودم .
بخدا زندگی مجردی آخ عشقه ،
لااقل اگه پیش رفقاتی هیشکی نمیگه چرا دیر اومدی ؟ لااقل هروقت خواستی میری دیدن پدر و مادرت، لااقل اگه پول هم نداشته باشی میتونی خودت سرکنی ، لااقل هیچوقت زورکی نمیری خونه مادر زنت . زندگی مجردی ، زیستن از نو
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
عزیزم به نظر من خیلی بده آدم بعد ازدواج بگه بدبخت و افسردست.یا باید ازدواج نمیکردی یا حالا که ازدواج کردی باید تلاش کنی هم از خودت هم از خانوادت افسردگی و بد بختی رو دور کنی
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۲۲
اسماعیل زاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
من در یک سوییت 30 متری 3 ساله که مجرد زندگی می کنم و از زندگی هم راضی ام و حاضر نیستم این کوخ مجردی رو با کاخ ازدواج عوض کنم. هیچ هم افسردگی نگرفتم و حریم خصوصی ام رو خیلی دوست دارم. برام هم مهم نیست با این کارم بنیان های خانواده نابود می شه یا آسیب اجتماعیه. اجتماع سی برابر به من بیشتر آسیب زده و اگر این کار من به اجتماع آسیب می زنه خوشحالم هم می کنه.
پس زنده باد مجردی....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
خیلی وضعت خرابه
منصور
UNITED KINGDOM
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
ازدواج کنند تا زن و بچه آسفالت گاز بزنند؟
مهناز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
علاقه به زندگي تنها و فردي خوذدش يك نشانه ي افسردگي است. انشاء الله از خدا بخواه يك شريك خوب واسه زندگيت تقدير كنه و خودت هم سعي كن واسه اون شريك خوبي باشي. اين هنره زندگيه ....
هموطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
روزگار سخت است اما بی همراهی سخت تر.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
نظر اين آدم خطرناك نيست اون مثبت هايي كه خورده عمق فاجعه رو نشون ميده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
جانا سخن از زبان ما میگویی. به شخصه اگه بتونم به جامعه ای که پدر من رو داره درمیاره آسیب بزنم خوشحال هم میشوم/ منظور از جامعه رو عاقلان دانند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
خوش به حالت. از صمیم قلب می گم خوش به حالت. ای کاش من هم یه سوئیت مجردی داشتم و مستقل زندگی می کردم. قدر زندگیتو بدون. در ضمن هر چقدر هم در توانت هست با زندگی مجردی به این اجتماع آسیب بزن. دمت گرم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
اتفاقا من هم چند سالی هست به همین شکل زندگی می کنم و راضی هستم
متاهل تو خونه 200 متری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
واقعاً خوش به حالت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
بنده 14ساله مجردی زندگی میکنم. هیچ مشکلی هم باهاش ندارم. زندگیم هم از خیلی از متأهل های دور و ورم که می بینم خیلی پاکتر، سالم تر و بذت بخش تره! هر جا می رم خونه می گیرم خدا می دونه سال بعد نمی ذارن برم. می دونم خیلی از مجردها اینجوری هستن. خانواده به خودی خود ارزش نیست. خوبش خوبه. بدش از همه بدی های دنیا بدتره. آدمو فاسد و افسرده و ناامید می کنه. این نسل بیدار شده و دیگه لالایی تو گوشش اثر نداره، از این می ترسن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
من هم چند سالی هست مثل توام. اوایلش یه ذره افسرده بودم اما الان اوضاعم بد نیست و کنترل خوبی روی زندگیم دارم.
با تمام قدرت نظرات صاحبان قدرت، تلویزیون، سنت گرایان و مدعیان را رد میکنم.
ناشناس
UNITED STATES
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
ایول به هرچی آدم مجرد
اگاه گ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
اقای اسماعیل زاده لحظه ای تفکر جدی وبدون لجبازی پی به نادرست بودن یک بعدی متن می بریم در حالی که ادمها چه مجرد وچه متاهل ابعاد گوناگونی دارند همانطوری که می دانید انانی که با دیدن تمامی ابعاد انسانی حرکت می کنند از همه سالمتر و کامیابترند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
این افکار پوسیده رو باید ریخت دور ..بچه ها باید طوری تربیت بشن که از 18 سالگی بتونن تنها زندگی کنن..نه اینکه تا 50 سالگی مامانشون براشون نهار درست کنه
سیاوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
با اینکه میدونم نظر اقای اسمائیل زاده با اصل وجود انسان تضاد داره ولی با این شرایط و اوضاع با نظرشون کاملا موافقم
منم مجردم و زندگی پاک و سالمی دارم و به هیچ عنوان دوست ندارم با ازدواج برای خودم مشکل و دردسر ایجاد کنم
سری رو که درد نمیکنه دستمال نمیبندند
وحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
منم دلم میخواد اینجوری زندگی کنم. خوش به حالت!
زندگی اجتماعی هیچی جز افسردگی واسم نداشت. الان هم که مثلا دارم با جامعه زندگی میکنم، واسه تنهاییم رو اووردم به سیگار. خوب نیست ولی از جامعه بهتره...
غزل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
اگه به کسی ظلم نمی کنی و اهل فسق و فجور و اعتیاد و خرابکاری نیستی نوش جانت آفرین به شعور بالات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
دمت! مخلص مرام
آرمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
در یکی از بولتن های وزارت بهداشت خواندم حدود 80% از ناهنجاریهای شدید جنسی مربوط به متاهلین هست. سهم مجرد ها ناچیز بود. کمتر از 3 درصد. حالا این سووال مطرح است که جرا جامعه درست(( برعکس)) فکر و رفتار می‌کند؟

این را بدانید اکثر مجردهای ایران درست ترین آدمهای این مملکت هستند. بنده حاضر نیستم وقتی توانایی قبول مسوولیت دختر مردم را ندارم با فریبکاری و فیلم بازی کردن او و خانواده‌اش را بدبخت کنم. ولی خیلی از دوستان را می‌شناسم که جور دیگری هستند.

مثلا کسی که با خانمی مسن تر و متاهل در فامیل خود روابط داشت و بعد یک دختر بدبختی را نشان کرد و گرفت و هنوز با فرد قبلی هم... و بقیه اش را هم که خودتان می‌توانید حدس بزنید.
ناشناس
CANADA
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
افرین ارمان جان...
کاملا درسته وقتی من حقوق ماهیانه ام به یک سکه نمیرسه چرا برم 500 تا سکه مهر کنم؟
وقتی کلی خوش میگذرونم میرم فوتبال سینما مسافرت خارج از زندگیم هم راضی هستم چرا باید ازدواج کنم؟ وقتی بعد ازدواج باید 2-3 نفرو نون بدم کرایه خونه بدم پول مانتو شیرخشک پوشک و........ و اعصابم خورد باشه چرا باید ازدواج کنم؟
ببخشید این حرفو میزنما ولی از نظر جنسی هم اصلا فشاری روم نیست دیگه نوجوون نیستم و میتونم بدون دغدغه جنسی و عاطفی از زندگیم لذت ببرم...نووجون که بودم خیلی دوستی کردم و الان به قول یه بنده خدایی ...و هیچ احساسی نسبت به جنس مخالف ندارم پس با افتخار میگم زنده باد مجردی...
ک /
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
بهترین پاسخ را خانم "مهناز"داد.
اضافه کنم:
من هم مجردم یک اطاق از خودم دارم اما پدر و مادر را ترک نمیکنم.با اینکه اختلاف نظر هم دارم.
مجردی در یک سوئیت بعد از مدتی افسردگی شدید میاره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
بزن تو رگ
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
من هم خیلی دوست دارم یک اپارتمان کوچک داشته باشم و برای خودم راحت زندگی کنم.
سروناز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
کامنتها رو خوندم...این چه طرز تفکریه که اکثر آقایون دارند.الان اکثر خانم های ما تحصیلکرده هستند و شاغل و با ازدواج نه تنها سر بار نیستند بلکه میتونند کمک خرج شوهرشون هم باشند.
چه اشکالی داره زندگی دو جوان کنار هم که هم تنها نباشند هم به هم کمک کنند؟
همچنین چرا فکر میکنید دخترها توقعشون بالاست.من به عنوان یک دختر تنها توقعم اینه که یک نفر منو از این خونه نجات بده!
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
(انزوا) هم راهکار درستی نیست.
به نظرمن تو به حداقل ها راضی شدی وگرنه لذت زندگی را فقط در خانواده می توان چشید.البته منظورم خانواده پدرومادری نیست میخوام بگم راهکار اصلی در ازدواج و تشکیل یه خانواده جدیده.وگرنه من خودم دلم بیشتر از تو پره!
niki
JAPAN
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
bazi oghat jabre zamane baese tanhaiee adama mishavad va natijatan zendegiee mojaradi.......vali dar tanhaiee zendegiee mojaradi tanha chizi ke benazare man viran konandas fkr kardan be eshtabahate gozashte va namak pashidan be zakhmhaie ghadim albaghiee moshkelate mojaradi tahamolesh sakht nistaaa............
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
لطفا با حروف انگلیسی ننویس، کسی حوصله خوندنش رو نداره.
اگه فونت فارسی نداری لزومی نداره کامنت بدی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
اینهم درسته.
غضنفر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
خانم فدایی متن قبلیتان راجع به جدی نگرفتن مسایل توسط ایرانیان قوی تر و مستدل تر بود
سپاس از حسن ظن شما
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
سلام من خودم 20 سال مجرد و مستقل زندگي كردم. دقيقا در سالهايي كه به مجرد ها به شكل جزامي تو مملكت نگاه مي كردند. البته الان چند سالي است كه متاهل شدم از زندگيم هم خيلي راضي هستم ولي هنوز بعضي وقتها حسرت روزهاي مجردي رو مي خورم. من مي خواستم بگم كه اصلا به كسي چه مربوطه كه مردم مجردند يا متاهل! من پس از تاهلم مجبور به معاشرت با كساني شدم كه قبلا فكر معاشرت با آنها نه براي من جالب بود و نه براي اونها ولي دارم ميبينم كه متاسفانه خيلي از زندگي هاي مجردي از اين زندگي هاي متاهلي پاك تره! چه زن باشه و چه مرد فرقي نمكنه فساد به اندازه تكان دهنده اي در هر دو وجود داره! آقايون و مسئولين كه نگران افزايش زندگي مجردي هستند و فكر مي كنند كه وكيل مردمند و بايد در اين زمينه چاره انديشي كنند بايد بدانند مردم قيم نمي خواهند اگر هم بخواهند قيمي نادان نمي خواهند! فساد در امور اقتصادي مثل رشوه و اختلاس و كلاه برداري و چك برگشتي وضعيت اسفبار تري از اين موضوع داره. فساد در زندگي مجردي بده و قابل قبول نيست ولي قابل تحمل تر از حتي يك مورد فساد در زندگي متاهلي است. آيا آقايان فكري به حال فساد در زندگي متاهلي مي كنند كه به صورت روزانه رو به افزايشه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
عالی بود .دست مریزاد
اگاه گ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
درمقابل این نوع منطق ولجبازی سکوت و تعقل بهترین راه است
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
mesl hamisheh khanomm fadaee kheili khoob bood natarsid elatha ra niz begoied ,
فرشاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
من الان 34 سالمه ودارم تنهایی زندگی میکنم تو محله افسریه تهران. دوست دارم ازدواج کنم ولی با آپارتمان متری سه میلون تو افسریه با این خرج ومخارج و با این حقوقا کیه که قبول کنه با من ازدواج کنه؟واقعا موندم با این شرایط سخت زندگی اونوقت مسئو لین میگن تعداد بچه ها رو هم زیاد کنین؟؟؟؟؟؟ من که هیچوت نمیگذرم از اونایی که جوونای هم نسل منو سوزوندنو زندگی رو ازشون گرفتن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کیمیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
خیلی ها هستن که حاضرن با شما ازدواج کنن! :) به شرطی که بزارین اونم بره سر کار و باهم مخارجتونو بدین. نگاه متعصبانه به زن که باید فقط تو خونه باشه نداشته باشین، هم کار شما راه می افته و هم یه دختر که تو خونواده سنش رفته بالا راحت میشه. کاش میشد نگاه به دخترایی که سنشون بالاست یه کمی بهتر میشد. قول میدم خواستگاری دخترای 22 ساله میرین که جواب نمیگیرین. چرا نمیرین سراغ دختری به سن 30 تا 33 سال؟
خودم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
کیمیا خانم داری برای امثال خودت تبلیغ میکنی؟
هیچ پسری حاضر نیست با دختر ترشیده ازواج کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
دختر ترشیده، شعور چیز خوبیست پسر جان، نفهم و بی فرهنگ نباشید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
به دختر 30 تا 33 سال میگن ترشیده؟ من نمی دونم کی به مناطق پشت کوه برق رسانی شده که بعضی ها از اینترنت استفاده می کنن؟!
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
اشکال از اصل ... غیر اسلامی انگلیسی سرچشمه میگیره شما هم همه دلایل رو نوشتین الا دلایل اصلی که باعث شده جامعه ما به این روز کشیده بشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
این اصلا درست نیست که انگلیس را متهم کنیم از قدیم گفتن ملت رو سفت بگیر همسایه ات را دزد نکن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
وخدا جهان سوم را آفرید و ذهن های بیمار،کژاندیش،تنبل،آکبند و متوهم جهان سوم انگلیس را تا تمام کم کاری ها و بی عرضگیهای خود را به دیگران نسبت دهند و خود را فرشته ومعصوم بدانند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
با اين كامنت ياد دايي جان ناپلئون افتادم كه همش ميگفت: كار كاره انگليساست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
بابا چیه تا حرف میزنیم یه دایی جان ناپلوئون پیدا میشه و" میگه کار کار اینگلیسی هاست"
بی مسولیتی مسولین و تنبلی و بی تدبیریشون رو با اینگلیس اینگلیس توجیه نمیشه
فرشید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
به انگلیس چه ربطی داره ؟ مشکل میدونی از کجاس بشین واسط تعریف کنم برادر جان ...
مشکل از اونجا شروع شد که اونقدر نون درآوردن سخت شد که پدر خونه و یا شاید مادر خونه هم مجبور شدن از خروس خون صبح تا بوق سگ کار کنن تا شکم بچشون رو سیر کنن نتیجه چی شد اونقدر والدین و بچه ها از هم فاصله گرفتن که بعد 10-20 سال نه پدر بچش رو شناخت نه بچه فهمید پدر چطور فکر میکنه
مشکل از کجا شروع شد ؟ از اونجایی که اونقدر بیکاری زیاد شد که دیگه توی شهرستان ها کسی رو واسه بیگاری هم نمیخوان جوونا مجبورن تکی تکی یا چن نفری پاشن برن شهر های بزرگ خونه بگیرن کار کنن که دیگه آویزون خونوادشون نشن و سر سفره سرشون رو زیر نندازن
باعث اینا انگلیس بود ... ؟ به شعور خودت و خودمون توهین نکن خواهشا ... چشاتو باز کن یه بار هم واقعیت رو ببین
افشين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
نبايد به همه چيز به عنوان يك آسيب اجتماعي نگاه كنيم ، حتي مي توانيم در اين مسايل هم دنبال نقاط مثبت و قوت بگرديم. چرا همه چيزهاي جديد بدند؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
چون جدیدند؟!
ناشناس
UNITED STATES
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
ازدواج یعنی اسقرار دو جبهه متخاصم در یک سنگر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
واسه طرز تفکرت متاسفم!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
منم برا فضولی شما متاسفم
ناشناس
UNITED STATES
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
دمت گرم گل گفتی جبهه جنگه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
ما هم (+ها) واسه طرز تفکرتو متاسفیم!!!!!
نگار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
علت زندگي مجردي در ايران به خاطر افزايش فردگرايي است و اين موضوع در تمام كشورهاي پيشرفته تجربه شده، بنابراين افزايش زندگي مجردي در كشور ما هم اجتناب ناپذير است.
مش ممل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
زندگي مجردي خوبه، ولي حيف كه ميگن طول عمرو كاهش ميده!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
عمر کوتاه خیلی خوبه که . نه پ عمر نوح !
گیج
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
اوس ممد تویی بابا؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
اینا ایدئولوژیه ممل جان چون خانواده به نفع شیوه تولیدشونه آونرو تبلیغ می کنن اگه نبود هزار دلیل علمی برای مجردی می تراشیدن. خانواده فریب تاریخه ممل جان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
" وقتی اعضای خانواده حرف هم را نفهمند. فکر هم را نپذیرند. دیگر نه همدیگر را تاب می‌آورند نه برای هم سودی دارند".
اصل مطلب همینه،تمام!
ناشناس
UNITED STATES
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
زندگی مجردی، بخشی ناگزیر از زندگی امروزی ما شده، چون همه چیز به همه چیز باید بیاید.
فاطمه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
من هم می خواستم مجردی و مستقل زندگی کنم ولی چون ننه بابام امل بودند و من دختر ، نشد که بشه . و الان در سی و سه سالگی همچنان مجبورم با پدر و مادر و خواهر برادرهای رو اعصاب زندگی کنم . شوهری هم که سرش به تنش بیارزه گیرم نیومد . الان هم از لجم زندگی مجردی رو محکوم می کنم و امیدوارم مسئولان با شدددت باهاش برخورد کنند .
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
درکتان می کنم. اما باید راهی جست...
شراره
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
عزیزم بهت حق می دم که عصبانی باشی. اما مشکل شما راه داره. باور کن بیشتر دخترهایی که زندگی مجردی دارند در ابتدا با همین مشکل مواجه شدند. راهش استقلال کامل مالیه. و البته کمی سرسختی.
موفق باشی.
ناشناس
FRANCE
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
خجالت نمی کشید پدر و مادر خود رو امل خطاب می کنید. شرم آوره واقعاً
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
خواستن توانستن است. من هم برات آرزوی موفقیت می کنم.
ناشناس
UNITED STATES
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
موفق باشی فاطمه جان منم مشکل شما رو دارم.زنده باد آزادی فردی بدون دخالت والدین
مهدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
پدر مادر شما امْل نيستن شما خيلي بيتربيتي كه پدر و مادرت رو اينجوري صدا ميزني
مهدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
بدبخت كسي كه با تو ازدواج كنه اينطوري به بابا مامانت ميگي امّل به شوهرت چي ميخاي بگي
ايشالا بترشي سيرترشي
ک م
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
فاطمه خانم
من پسرم و مجرد مثل شما.
روزی که ازدواج کردید و بچه دار شدید.میفهمید والدین شما از شما بهتر بودند.دوستانه عرض کردم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
درسته عصبانی هستی ولی این هیچ توجیهی نداره که به پدر و مادرتان توهین کنین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
البته این ها مجرد مجرد هم نیستند اسمش فقط مجردی است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
نه بخدا، بیرونش مردمو کشته، توش خودمونو. از این خبرا هم نیست. کاش بود جان تو
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
باحقوق 500 تومان امکان ناره کسی ازدواج کنه ، بلی اگر کسی ماهیانه حداقل 2 میلیون داشته باشه ویک خونه هم داشته باشد میشود زندکی وازدواج کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
امکان ناره؟؟ سلام روله
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
قربانت برم. کجا بیدی روله. شی می نی؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
عشق واقعی بینشون باشه می کنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
روله البته باید آیمه زندیشم پیدا با ها!
فاطمه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
خیلی باحال این یه تیکه درود بر اقوال ایرانی با این لحجه های باحالشون!!
پریدخت
GERMANY
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
در این کنج تنهایی ،
موجودی بیهوده ام
چون سطری خط خورده
یا برهانی رد شده .
نیروی شوراننده ی طوفان را
در فضای تهی کاری نیست .
و آنچه در این پستوی عطاری است
به بازار پر غوغا بفرستید !
هنگامی که مرمر جان ها را می سائیم
تا با درخشی شگرف جلوه کند
و بر انگشت دل ها ، می دمیم
تا با فروغ تلاش ها بتابند ،
نباید از رنج نژندی خیز و ملال افزا
پرهیز داشت .
درود بر بردباری پی گیران !
دوست دارم :
چون پشگان سمج با نغمه ی مکرر
به سوی آماج بروم ،
تا آنجا که سیلی سرنوشت بیدارم کند ،
و یا چون موران دلاور
به بارهای گران تاخت برم
تا آنجا که گام گذرنده ی زمان
مرا فرو مالد .
آری - آه ای یادهای مخملی در زندان خاطره ها ،
ای جام های زرین سرشک ها
ای شیرازه ی عاج بر کتب رازناک
و ای سبد دردهای خزانی ....

پریدخت .
حافظ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
اسم تان قشنگ است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
شعرش رو نخوندی، گیر دادی به اسمش؟!! اصل مطلب رو دریاب.
یاس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
چه زیبا سروده اید
شاعره
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
ای دختر پری، هم اسم ت زیباست و هم شعرت.بری کلا!!
حافظ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
شعرش را خوندم؛ نپسندیدم، اصلی در کار نبود اما برای خانم پری دخت آرزوی موفقیت داریم.
رها
UNITED STATES
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
سن که رسید به سی سال باید دیگه جداشی از خونه وخانواده بری خونه مجردی واسه خودت حال کنی چون دیگه حوصله واعصاب و...واست نمیمونه یک نسل سوخته دهه 60
جوان 16 ساله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
بله من هم در همین حوالی ام. نمی دونم چه خاکی به سرم بریزم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
بچه 16 ساله ملتفت نشدی!؟ گفت سی سال. حالا غصه نخور یواش یواش بزرگ می شی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
دهه پنجاهیها جزغاله شده اند . بخصوص اواخر پنجاه . بعله .
مهدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
جوان 16 ساله دركت ميكنم چي ميگي الان به لخاظ شرايط سني استقلال رو دوس داري ولي ارامشي كه بعدها در كنار خاوناده داري رو توي هيچ خلوتي بدست نمياري
يه نگاه به كسايي كه خانوادشون رو از دست دادن بنداز و خدارو شكر كن
ک مثل کتاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
این اسمش نسل سوخته نیست.
نسل سوخته ماییم که تو 40 سالگی والدینمان را هرچند با عقاید متضاد ترک نکردیم.در حضورشان با یک دختر تلفنی صحبت نکردیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
من 27 سالمه و هنوز به سن 30 سالگی نرسیدم ... درسته زندگی مجردی رو دوست دارم ولی نمیتونم پدر و مادرم رو که در این سن بهم احتیاج دارن به امید خدا رها کنم ... واسه همین برای زندگیم برنامه ریختم که از لحاظ روحی کم نیارم
آرزو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
به قول يه دوستي : اي دم به تله نداده‌ها بگو باريكلا...
adib
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
مجردی برای کسایی که همسرانی فیلسوف و «سخت تحلیل گر» گیرشون می اد، واقعا مشکله. حتی آدم حاضره تو جوب هم باهاشون زندگی کنه و هی مجردها رو بکوبه.....
ملت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
نیاز به ویرایش استدلالی دارد!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
خوبه اسمش ادیب بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
ملت راست میگه، نیاز به ویرایش استدلالی دارد، ظاهرا زیادی تحلیل کردی، مغزت پیچ پیچی شده
ناشناس
FRANCE
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
منم هم یکساله به مجردها و زندگی مجرذی پیوستم . راضی هستم و خوبه . نمی خوام تبلیغ کنم ولی راحتم و کسی نیست بگه چرا ؟
ناشناس
UNITED KINGDOM
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
همه انهائی که زندگی مجردی را انتخاب میکنند ار تیپ مرفهین بی درد نیستند یقینا مسائل اقتصادی و عدم شرایط تشکیل خانواده در این موارد نقش دارد حتما امید داشتن پیوندهای خانوادگی را مستحکم میکند حتما استفاده از اداب و سنن ملی در پیوند روابط خانوادگی نقش خواهد داشت برگزاری مراسمی مثل عید نوروز چهارشنبه سوری شب یلدا جشن مهرگان و ... تفوت فرهنگ ما با کشورهای غربی میباشد اگر از خیر اینها بگذریم والنتایم و کریسمس و.. جا ی انها را خواهد گرفت و فرهنگی تقویت میشه که زندگی مجردی هم جز ان میباشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
عزیز مرفه کیلو چند جوونای بیکاری که تو شهرستان کار پیدا نمیکنن و به امید کار فوج فوج به شهر های بزرگ مهاجرت میکنن بیشترین قشر مجردی رو تشکیل میدن
موسوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
فلسفه ازدواج چیه؟؟؟؟

خداوند تو قرآن میگه از جنس خودتان برایتان همسرانی قرار دادیم تا در کنار ایشان به آرامش برسید . بله آرامش وقتی من مجرد در این عالم مجردی آرامش دارم و ناآرامی متاهلین را همه روزه شاهدم و شلوغی راهرو های دادگاههای خانواده گواه این ادعاست چرا خود را به ورطه ناآرامی و جنجال بیاندازم ؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
نه تو مجردی آرامش مطلق هست نه تو متأهل بودن خوشبختی صد در صد. هر کردم مشکلات خودشونو دارن ولی من که جفتشو تجربه کردم در مجموع می گم متأهلی بهتره البته به شرطی که همسر سازگار داشته باشین. ولی بازم هرکس روحیه خاص خودشو داره و هرجور که دوست داره باید زندگی کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
ناشناس جان گفتي همسر سازگار؟!!! مگه تو قرن 21 گير مياد؟!
مریم
GERMANY
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
پس پشت زندگی مجردی در ایران . پس اگر ما اعتراف کنیم که وضعیت امروزی جوانان مجرد و.....کشورمان ایران بطور کلی آفریده ی پنداربافی های ما نیستند ، بلکه تنها صورت قضیه می باشند و ماهیت آن و یا این بحران اجتماعی تا کنون ( متاسفانه ) بطوری جدی کار شناسی و در حیطه ی جامعه شناسی اجتماعی هنوز آسیب شناسی نشده است ؛ گزافه گویی نکرده ایم .!!!! مریم .
سیاوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
یاد یه استادم افتادم که جمله هاش اینقدر کشششششش دار بود یادش میرفت فعل مناسب بزاره(عکس شما)
جمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
اسلام دین اعتداله و ما بعنوان یک مسلمان باید همیشه از دریچه اسلامی به مسائل نگاه کنیم 0 اسلام هم موافق ازدواج است 0 مشکل در انتخاب های غلط است که زندگی را تلخ میکند0
سجاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
کاملا درسته
دقت در انتخاب
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
دقت در انتخاب حرف مفته. eyes wide shut
هر چه چشاتو باز کنی باز رو بعضی از چیزا بسته می مونه. زور نزن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
جمید بابا، برو بخواب، مگه بابات نگفت ساعت 9 شب بری تو تختخواب؟ فردا مدرسه-ت دیر میشه
آرمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
در مساله ازدواج دقت چندان هم فکر نکنم جواب بدهد. همان شانس را اجالتا بچسبید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
هر کی هر طوری دوست داره باید بتونه زندگی کنه؟ما می توانیم نظر بدیم نه دخالت کنیم مشکل از زمانی شروع شده که دولت شدن قیم مردم
آرمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
حرف حساب
صغرا بيگم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
بابا شوهر گيرمون نمياد چه كنيم؟!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
اسمت رو عوض کن شاید گیرت بیاد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
توقعات رو اکه کم کنی شوهر هم گیر میاد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
جدا از شوخی این یکی از مهمترین دلایل تجرد خانم هاست. که البته ریشه های فکری و فرهنگی هم دارد. قبلاً شوهر فقظ شوهر بود . الان باید غمخوار و دوست و عشق و بانک و اسب و شتر و صبور . لال باشه
کامران 35 ساله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
من تحصیلکرده و شاغل هم هر چقدر جستجو کردم دختری ازم خوشش نیومد، مجرد موندم.
شناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
ناشناس جان، اگه اسمشو بذاره فلورا مشکلش حل میشه!ای مشاور ای حلال ای مشکل گشا ای...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
صغرا جان با اين اسمي كه داري 60 را رد كرده اي زياد به خودت سخت نگير زندگي 100 سال اولش سخته.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
شرط ميبندم كسي كه اين كامنت رو گذاشته پسره!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
بدبختانه مسئله تا حد زیادی لاینحل است؛ گمانم...؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
والله به خدا حرف حق رو گفتین، کسی که مرد زندگی باشه پیدا نمی شه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
باید می نوشتی مرد درست و حسابی پیدا نمی شه .
ک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
ماهم میگیم زن گیرمون نمیاد.
خب عزیز من توقعمان از زندگی بالاست.مشکلات درست ولی ما هم در زندگی مشترک توقعمان بالاست.
کاوه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
من الان 2 ساله مجردی زندگی می کنم.بهترین سالهای عمرم بوده.نه تعهدی نه مشکل مالی - نه اعصاب خردی - آرامش و رفاه مطلق.با هر کی دوس داری رفت وآمد میکنی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
"بوی نای آپارتمان فکسنی، ظرف‌های کثیف تلنبار شده و قوطی‌های خالی کنسرو روی سرش هوار می‌شود. می‌خواهد برود مادر را ببیند و پدر را از دلخوری در بیاورد." این تصویر سازیتون با اون تصاویری که من دیدم خیلی متفاوته. بله برای یه آدمی که برای خودش ارز قائل نیست شاید این طور باشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
والا من دوستم مجردی زندگی می کنه، خونش دسته گل به خدا، آشپزی هم میکنه در حد تیم ملی، تازه بوکسور هم هست، تیپ و قیافه و تمیزیشم حرف نداره، شما احتمالا از طویله ای جایی بازدید کردی، همه اینا بستگی به شخصیت فرد داره، اگر فردی با این چنین شخصیتی ازدواج ه م بکنه و یا با پدرو مادرش زندگی کنه همونی که هست میشه به نوع دیگری. از کوزه همون برون تراود که در اوست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
فکر کنم نویسنده مقاله هرجور که هست می خواد یه آدم مجرد رو آدمی تنها و افسرده وجلوه بده که دائواً داره کنسرو می خوره!!! حتماً آب هم از سر حوض می آره!! گذشت اون دوره ها. الان هر کس به هر دلیلی داره مجردی زمدگی میکنه، باید هوای خودشو از هر نظر داشته باشه و به خودش برسه. مجرده، ایدز که نداره.
سورنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
همه انسانها به جفت و مخاطب نياز دارن هر زن يا مرد مجرد اگه شرايط روحي و رواني و مالي داشته باشه حتماً ازدواج مي کنه مگر اينکه مسائل عشقي و عاطفي مانع باشه
نا شناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
بعضی وقتها خانواده به جای کانون محبت و دل گرمی کانون ناراحتی و روان پریشی است. فرق نمی کند چه پدر و مادر چه برادر و خواهر. نابودی یک انسان بهتر از نابودی چند انسان بیگناه است. الان خیلی از بچه ها در خانواده ها گروگان هستند و حاصل امیزش های غیر عقلانی هستند. طرف بچه درست میکند ولی اعصاب ندارد. و... لذا مردم باید بزرگواری به خرج دهند و کمی با این موضوع خانه های مجردی متمدنانه برخورد کنند. در ارتباط با فساد یا هر کار دیگرو اگر طرف فساد می کند بچه بدبخت که دنیا نمی آورد تا تا عمد دارد بیچاره شود. طرف فساد میکند فقط به خودش ظلم میکند....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
آخه انقدر وضع مالي خرابه و زنان توقعات بالا دارند كه ادم بي خيال ازدواج ميشه ...
از اون طرف ترس از تنهايي در آينده باعث ميشه ادم به سمت ازدواج بره ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
من نمی دونم اینکه یک انسان توقع داشته باشه باهاش مثل یک انسان برابر رفتار بشه انتظار زیادیه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
به خدا هم پدر و مادر راحت تره و احترامشون حفظ میشه هم خود جوون منش و شخصیت به دست میاره و قدر قابلیتها، موقعیتها و پدر و مادرشو بیشتر می دونه، ولی الان با این وضعیت گوشکوب هم نمی شه اجاره و کرد و با باقی حقوق زندگی کرد
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
با زندگیت نساز زندگی را بساز!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
عزيز دل
يه چند بار كه بخواي زندگيتو بسازي كارت به جايي مرسه كه با زندگيت كه هيچ با مرگت هم حاضري بسازي
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
ای بابا ! نفس ات از جای گرم بلند می شه !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
والله امروز مجردها سالمتر از خيلي از متأهل ها هستند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
همیشه اینطور نیست متاهلی از خیلی لحاظ بهتره حداقل ازنظر پایگاه اجتماعی خانواده و عشق هم باشه زندگی بهشت میشه
مجرد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
ایول،ایول
شهروندپیگیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
بلد نیستیم زندگی کنیم و بدتر از آن نمی خواهیم یاد بگیریم، بعد می گیم زندگی ظلم خداست!!
اكبري
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
گاهی حس آخرین بیسکوییت ساقه طلایی رو دارم، شکسته و تنها!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
فاز منفی نده دادا محکم باش. زندگی مجردی ازت آدم می سازه یه چیزایی از دست می دی ولی خیلی چیزا بدست می اری.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
این احساس رو ما با زندگی در خانواده هشلهفمون داریم !
مهدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
مرده اين جملتم اكبري جان
خدا از تنهايي نجاتت بده البته در هر وضعيتي خيري هست
نازخاتون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
بی تو هرگز ، با تو عمراً
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
اونایی که زن ندارن، فقط زن ندارن. اونایی که زن دارن فقط زن دارن...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
زندگی مجردی رو هم مردونه کردید ؟ زنهای مجرد رو هم لطف کنید و ببینید !
سعید جوان 30 ساله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
من خیلی به پدر و مادرم علاقه داشته و دارم ولی سر مسائل بسیار بسیار پوچ با این عزیزان در گیر شدید می شدم و از دست من حرص می خوردند.(سردرد وغیره.) ولی از وقتی خانه مجردی گرفتم خداوکیلی هم پدر و مادرم از من راضی ترند و هم عمرشان بیشتر شده و از خطر سکته دور شدند.خدا هم از من بیشتر راضیه.اعتقاد دارم در محیط کوچک خانواده بین پدر و مادر با فرزند تنش شدید عصبی زیاد پیش میاد و راه آن خانه مجردی است.
آرمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
این حرف سعید را باید با آب طلا نوشت.
بنده تجربه عملی در این باره دارم.
شهروندپیگیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
به جای زندگی مجردی بهتر نبود بروی یاد بگیری چجور باید با پدر و مادرت زندگی کنی؟
پسر.مجرد1
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
ما که از شما سنمان بیشتره و تلخی بیشتری دیدیم.من میگم شما هم ایراد دارید.
حافظ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
جریده رو که گذرگاه عافیت تنگ است.
یعنی که مجرد باش که عبور از گذرگاه سلامتی مجال رد شدن دو نفری رو نمیدهد!! اینو حافظ شیراز گفته
ناشناس
UNITED STATES
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
زنده باد مجردی
هموطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
ما که هیچ خیری ازش ندیدیم!
ناشــــــــــــناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
کی میگه توقع خانوما بالاست؟ نمیگم نیست اما همشون اینطوری نیستن. من کم کمش ده تا دختر میشناسم که همه خواستشون از ازدواج اینه که شوهر آیندشون بزاره برن سرکار و اینکه طرف فقط یه لیسانس فکسنی داشته باشه. ماشاالله پسرای ما همه از تحصیلات گریخته ان. نه تحصیلات دارن نه جربزه اجازه سرکار رفتن دادن بعد میخوان بیان و یه دختر مهندس بگیرن ببرن که فقط براشون بشوره و بسابه و بپزه. تازه تو جلسه اول آشنایی سوال دوم میگن دستپختتون چطوره؟ آدم کم حرصش میگیره؟ از همه معیارات این مهمتره؟ همه اون دخترا ترجیح میدن رو پای خودشون بایستند به جای اینکه با چنین پسرایی ازدواج کنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
احسنت
آرمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
نه. پسر های فهمیده بسیارند ولی خودشان را آفتابی نمی‌کنند به بعضی علل(...). پسر کاردرست اونی نیست که ده برابر ظرفیتش در جامعه و خیابان خود نمایی میکند.
پسر ها هر چه توپر تر باشند از پر رویی دورترند و زیاد هم توی چشم نمی‌آیند. خیلی‌ها تحصیلات دارند و بعضی هم بدون تحصیلات واقعا پسر بوده و انسان خوبی هستند.
خود ناشــــــــــــــــناسم!
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
من حاضرم ازدواج کنم به شرطی که طرف مقابلم بفهمه که منم دوست دارم تو اجتماع باشم و کار کنم و پابه پای اون رشد کنم . نه اینکه فقط و فقط مقدمات رشد اونو و اسایش اونو فراهم کنم. آقا آرمان تا جایی که من دیدم یه دونه پسر خوب تو صدتاشون شاید پیدا بشه. همشون گرایشات بی ربط و تصورات بدوی دارن . فقط ظاهر این قضیه است که تفکراتشون با ده نسل قبلشون عوض شده اما حقیقت این نیست ، عین پدربزرگاشون فکر میکنن. برا من بیست تا هم خواستگار بیشتر اومده اما فقط دو تا کارمند و دو تا مهندس بودن که همیناشونم راضی نشدن من سرکار برم. کجان این پسرای خوب؟؟ منقرض شدن. همین
مهندس مجرد مستقل بچه مثبت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
مجردی برای خانمها موجب افسردگی است و برای آقایون باعث آرامش روح و روان
ندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
مهندس جون تا اخر عمرت مجرد بمون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
خود گویی و خود خندی ! اون زمان که مردها همه چیز رو به نفع خودشون تموم کردند گذشته! الان زنان حضور دارند . بعله ! ما هستیم !
پسر مجرد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
وا قعا مهندسی؟!!!!!!!!!!!
ژنتیک حتما!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
چه ایرادی داره...این طرز فکر و باید ریخت دور..هر فردی به نظر من بعد از 18 سالگی باید عرضه تنها زندگی کردن داشته باشه و مستقل باشه..نه مثل ما ایرانی ها که یک مادر همیشه نگران پسر 45 سالشه که سرما نخوره....
سروناز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
من هم اگرچه با خانواده زندگی میکنم ولی زندگی ام دست کمی از مجردی ندارد.در طبقه ای جدا به سر میبرم و روزی یکی دو کلمه بیشتر با پدر ومادرم صحبت نمیکنم اگر بیشتر شود بدون شک دعوا و درگیری است.
زندگی با خانواده:
پدر عصبی و منزوی
خواهر مطلقه
مادر روز به روز در حال شکسته شدن
زندگی در چنین خانواده ای چه دلخوشی دارد؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
خوش انصاف لااقل جاتو با خواهرت عوض کن، ایشون مشکلاتش بیشترن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
"مادر روز به روز در حال شکسته شدن"
می دونم چی میگی. بمیرم برای مادرم و مادرت.
هواشو داشته باش.
م.ت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
توکل بخدا.
نذار زندگی خوردت کنه.تحمل کن.
(پسری با شرایط نزدیک به شما)
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
انسان به امید و عشق زنده است ورنه بیشتر خانواده های ایرانی با مصائب بسیاری هم اکنون دست به گریبانند.
سروناز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
ممنون از همدردیتون ولی...
هیچم خواهرم مشکلاتش بیشتر از من نیست.اون شاغل هستش و بیشتر روز بیرون از خانه است و اکثرا در حال گشت و گذاره.
و لی من چی ...لیسانسه بیکارم...
همچنین جایی که من زندگی میکنم بیشتر شبیه به انباری است و هیچکس حاضر نیست سالی یکبار هم به اتاقم سر بزنه...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
من هم مشکلی در زندگی مجرد نمی بینم. معلوم است هر کسی که کاری داشته باشه و بتونه باید این زندگی را تجربه کنه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
من و دوست دخترم 3ساله داریم باهم زندگی میکنیم خیلی هم راضی هستیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
به به دیگه چی
پسر مجرد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
این مجردی نیست.ازدواج ثبت نشده است /
آی کیو
وکیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
پسر مجرد منظورش اینه هر کدوم تو یک اتاق زندگی میکنن فقط یکسری مشاعات دارن!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
چاخان ! خونه رو از کجا گیر آوردی ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
اینقدر سخت نگیرین منم مجردی زندگی کردم برای 8 سال بعد هم ازدواج کردم .هم از زندگی مجردیم راضی بودم هم یه خورده هم از زندگی متاهلی . الزاما نه اون بده نه این
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
بچه ها سلام
هیچوقت فراموش تکنید که خود شما هم روزی پدر و مادر خواهید شد .بهتر است همین امروز رفتار مناسب با پدر و مادرتان داشته باشید . ضمنا جامعه مجردی یعنی جامعه خودخواه و بدون عشق خواهش می کنم قبل از انتخاب زندگی مجردی خوب فکر کنید و اینده را در نظر بگیرید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
معلومم نیست . شاید نشدیم !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
ما که عمریه در تنهائی زندگی کردیم ولی تازه نامزدی کردم دیگه خسته شدم از این نوع زندگی مجردی هم خوبه اما حدی داره.
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
مقاله بسیار خوبی بود و ابعاد تازه ای از زندگی در جامعه رو حداقل به من نشون داد
شهروندپیگیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
فرارو، مقاله شما مشکلی نداشت ولی بعضی کامنت ها (به دلیل اینکه تحلیل هیچ روانشناس و متخصصی را همراه ندارد) بسیار خطرناکه.
جدی جدی می تونه با سرنوشت عده ای بازی کنه.
لطفاً مراقب باش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
اگر با كسي شريك تجاري شدي اگر قرارتان بر اي تصميم گيريها تفاهم باشد بالاخره به يك نتيجه با هم برسيم و .. مطمئن باش شراكتتان يا خراب مي شود يا اگر مجبوري ادامه دهي با جنگ اعصابه. مشكل ازدواجهاي جديد و عدم آرامش توي آنها به علت شراكت به همين نحوه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
من 5 ساله مجردي زندگي مي كنم . يه خونه و ماشين مناسب خريدم و درامد مناسبي هم دارم . حس مي كنم فرصت براي انجام كاراي ديگه كم ميارم و بيشتر درگير كارم . تنها دليلي كه باعث مي شه به ازدواج فكر كنم اينكه يه نفر تو زندگي كمكم كنه و بهم آرامش بده. اشتباهي كه خانمها مي كنن اينكه اگه پسري باهاشون ازدواج مي كنه حتما" عاشقشون شده و بنابراين هر كار مي كنن اون پسر بايد قبول يا تحمل كنه. من 34 سالمه و فكر مي كنم بعد از 30 سالگي ديگه عشق مفهومش كمتر مي شه و عقلانيت جاي اونو مي گيره. فكر ميكنم اگر دو نفر عاقل باشن و هنر تحمل بعضي رفتارها و تعامل رو داشته باشن امكان اينكه ازدواج خوبي اتفاق بيفته خيلي بيشتره و زه بالاتر مي ره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
بسيار سنجيده گفتي.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
لزوما عشق معنای حماقت و افتادن در ورطه ی احساسات بچه گانه نیست، بل اوج انسانییت آدمی است. بنده 32 سالمه؛ اما عشق در وجودم غوغا می کند، گرچه تنها و... .گمان کنم متفکری در این باره گفته است که عشق خردمندانه ترین و نفرت ابلهانه ترین رفتار آدمی است.
مهدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
مادرت رو درياب سرو ناز اگر از دستش بدي دلتنگ يك لحظه غر زدن و گير دادناش ميشي
خدا برات حفظش كنه
ملت شریف ایران!
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
حساس نشو!
سروناز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
ممنون...اگرهم ذره ای امید به این زندگی باشه توی چشمهای مادرمه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
به نظر من ریشه این مشکلات به آمریکا بر میگردد که باید در فرصت مناسب آبرویش را ببریم.
نسرین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
من 29 سالمه و چهارساله ازدواج کردم فقط به خاطر حرف مردم و اینکه به استقلال برسم واز خانه پدری بیرون برم ...الان یک بچه دارم ولی خیلی پشیمونم زندگی مشترک تو این شرایط اقتصادی اشتباهه بزرگه به خصوص وقتی بچه میاد ...اگه خانواده ام اجازه می دادند مجردی زندگی کنم هرگز ازدواج نمی کردم .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
خوب الان نمي شه جدا شيد؟!
شهروندپیگیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
خدا لعنت کند باعث و بانی این همه ظلم را...
همه کامنت ها یک طرف، این یکی دلم را آتش زد...
خدایا با کجا می رویم؟
ک م
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
نسرین جان تحمل کن.میدونم سخته.زندگی برای همه آدمها سخته.باورکن.انشاالله موفق باشی.جای برادرت گفتم :)
(من پسر و مجردم)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
شرایط افتضاح اقتصادی داریم .اما اگه وارد یک زندگی شدی وظیفه داری که بهترین شرایط رو توش فراهم کنی چه مرد چه زن.و حالا با بچه این وظیفه سنگین تره . اگه آسوده دل باشی همه چیز خوب خواهد بود. تحمل هم لازمه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
منم هم يك خواهر 32 ساله دارم كه دوست نداره ازدواج كنه و داره مجردي زندگي ميكنه پدرم طردش كرده و گفته ديگه حق نداره خانه بيايد او هم با 4 تا از دوستانش خانه اجاره كرده و هر 5 نفر كار ميكنند و داره بهشون خيلي خوش ميگذره منم وقتي ديپلم گرفتم اگر پدرم خواست مجبورم كنه ازدواج كنم ميرم پيش خواهرم خيلي هم خانه اشان تميز است هر روز هم يكي غذا درست ميكند دست پخت همشون همخوبه.
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
منم از هفته دیگه زندگی مجردیمو دارم شروع میکنم، امیدوارم خوب باشه، اگه کسی نظری یا نکته ای داره که بتونه کمکم کنه ممنون میشم اعلام کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
نکن اين کارو افسرده ميشي ازدواج کن بهتره بعد از يکسال مجردي به حرف من مي رسي
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
خوش به حالت فقط داداش مواظب باش خوشی لگد نزنه بهتو بری زن بگیری به خدا زندگی مجردی و اسایشش رو با بهشت عوض نمیکنم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
زندگی مجردی در حد تجربه کردن مناسبه نه برای اینکه بخای ادامه بدی . من از زمان دانشگاه مجردی زندگی کردم تا الان که سه ساله دارم کار میکنم. اگه امکانات میداشتم ازدواج میکردم
سرد و گرم چشیده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
مگه ابوعلی سینا که ازدواج نکرد افسردگی گرفت؟!
من خودم با علاقه ازدواج کردم ...فقط یه ماه زندگی کردم اما به اندازه 10 سال زجر کشیدم...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
ابو علی سینا صیغه(همسر موقت) داشته.شما همه تاریخ را کامل نخواندید.
امیر رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
مگه با این شرایط میشه ازدواج کرد وقتی بیش از 90درصد دخترا دوست پسر دارن ودختر عاقلو سرسنگین خیلی کم گیر میاد من که دیگه تصمیم گرفتم با هیچ دختری دوست نشم از دختر خانوم ها هم میخوام با این کارای احمقانه لگد به بخت خودشون نزنن وبه فکر زندگی سالم باشن
کیمیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
امیررضا خان، همچین مطمئن میگی نود درصد دخترا که انگار آمارگیر هستی. نه جانم . تند نرو. تا جایی که من می بینم، پسرا نشد نداره قبل ازدواج رابطه ای نداشته باشن. دخترا که تو دامن خونواده ، اگرم دوست پسر دارن دیگه نود درصد نیستن. من هرچی دختر دور و برم هست همه سالمن ، یه دخترخاله داشتم که دوست پسر داشت، مامانش اینا فهمیدن زود عروسش کردن، اما بقیه که اصلا تو این فازا نبودن، همگی دست جمعی هنوز مجردیم و منتظریم که یه پسر سالم که 10 درصد پسرای جامعه شاید باشن بیان جلو، متاسفانه پسرای الان یا محجبه و روبنده بند میخوان یا دختر سانتال مانتال... میانه نداره.
اديب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
وااااااااااااای بر ما واى بر مسئولين فرداى قيامت جواب مسلمانان از دين.....جدا فردا قيامت خارج شدن دين افرادى كه بخاطر معيشت به گرمأى خانواده را بخاطر اينكه پدر خانواده جوابگو مخارج خانواده نيست و فرزندذكور به اجبار تن به زندگى مجردى ميدهد !گناهان و تجربه ولنگارى با زنان هرزه و دوست دختر از اينجا شروع و بچه هاى نامشروع و الوده به گناه : چرا و چگونه شده چرا دولت فكر گسستن خانواده نيست؟تمام از دين خارج و و و دولته:بيدار بشيد از خواب غفلت اسلام و خانواده ايرانى درخطر است:ياحق
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
جملاتت توهین امیزه هر زندگی مجردی هرزگی نیست. مثل این بنگاهی ها حرف میزنی
زهرا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
میگم مرد هم مردای قدیم. تو همه کامنتا که خوندم به چشم میاد که چقدر پسرای جامعه راحت طلب هستن، میگن ازدواج نمی کنیم چون نمیتونیم خرج زن و بچه بدیم. از طرفی دخترا کامنت میزارن که ماشرط ازدواجمون اینه که بریم سرکار.... دخترا شدن مثل مردای قدیم، پسرا شدن راحت طلب و از زیرکار در رو........ روزگاریه داریم ها....
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
من خودم 2سال مجردی زندگی میکردم بعد تنهایی بهم فشار اورد ازدواج کردم...کاشکی میمردم تو تنهایی و ازدواج نمیکردم بچه ها قدر مجردیتونو بدونیدو ازدواج نکنید به خدا زندگیتون داغون میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
مزخرف میگی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
اشکال امثال تو اینه که عاشق ظاهر و شکل و قیافه میشید و بعد پشیمان می شوید که سودی ندارد . بهتره اگه می خواهید تنها نباشید ، دنبال عروسک نباشید دنبال یک انسان از جنس مخالف باشید .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
تا جایی که فهمیده‌ ام.....
قرار نبوده این‌قدر وقتمان را در آخور‌ های
سر پوشیده‌ی تاریک بگذرانیم
به جای چریدنِ زندگی و چهار نعل تاختن دردشتهای بی‌مرز .
قرار نبوده تا نم باران زد دست‌ پاچه شویم و زود
چتری ازجنس پلاستیک روی
سر‌ بگیریم مبادا مثل کلوخ آب شویم .
... قرار نبوده اینقدردور شویم و مصنوعی .
ناخن‌های مصنوعی ،
خنده‌های مصنوعی ،
آواز‌های مصنوعی ،
دغدغه‌های مصنوعی .
حتما‌ً قرار نبوده بزهایی باشیم که
سنگ‌ نوردی مصنوعی در سالن میکنند به
جای فتح صخره‌های بکر زمین .
هر چه فکر می‌کنم میبینم قرار نبوده
ما اینچنین با بغل دستیهای‌ مان در
رقابت‌ های تنگانگ باشیم تا اثبات کنیم
جانور بهتری هستیم ، این همه
مسابقه و مقام و رتبه و دندان به هم نشان
دادن برای چیست ؟
قرار نبوده همه از دم درس خوانده‌ بشویم ،
از دم دکترا به دست بر روی
زمین خدا راه برویم ،
بعید بدانم ....راه تعالی بشری از دانشگاهها و
مدرکهای
ما رد بشود …!
باید کسی هم باشد که گوسفند ها را هی کند ،
دراز بکشد نیلبک بزند با سوز
هم بزند و عاقبت هم یکروز در همان هیات
چوپانی به پیامبری مبعوث شود .
یک کاوه لازم است که آهنگری کند
که درفش داشته باشد که به حرمت عدل از جا
برخیزد و حرکت کند …
قرار نبوده این‌ همه در محاصره‌ی
سیمان و آهن ، طبقه روی طبقه برویم بالا
،قرار نبوده این تعداد میز و صندلی‌ِ کارمندی
روی زمین وجود داشته باشد
بی‌شک این همه کامپیوتر و پشت‌های
غوز کرده‌‌ی آدمهای ماسیده در هیچ
کجای خلقت لحاظ نشده بوده ؛
تا به حال بیل زده‌اید ؟
باغچه هرس کرده‌اید ؟
آلبالوو انار چیده‌اید ؟…
کلاً خسته از یک روز کار
یَدی به رختخواب رفته‌اید ؟
آخ که با هیچ خواب دیگری قابل مقایسه نیست …
این چشم‌ها برای نور مهتاب یانور ستارگان کویر ،‌
برای دیدن رنگ زرد گل
آفتابگردان برای خیره شدن به جاریِ آب شاید ،
اما برای ساعت پشت ساعت ،
روز پشت روز ، شب پشت شب خیره ماندن
به نور مهتابی مانیتورها آفریده
نشده‌اند .
قرار نبوده خروس ها دیگر به هیچ کار
نیایند و ساعت‌ های دیجیتال به‌
جایشان صبح‌ خوانی کنند .
آواز جیر جیرک‌ های شب‌ نشین حکمتی داشته حتماً ،
که شاید لالایی طبیعت
باشد برای به خواب رفتن‌ ما تا قرص خواب‌ لازم نشویم
و اینطور شب تا صبح
پرپر زدن اپیدمی نشود .
من فکر میکنم قرار نبوده کار کردن ،
جز بر طرف کردن غم نان ، بشود همه‌‌ی
دار و ندار زندگیمان ، همه‌ی دغدغه‌ی زنده بودن‌مان .
قرارنبوده کنار هم بودن و زاد و ولد کردن ،
این همه قانون مدنی عجیب و
غریب و دادگاه و مهر و حضانت و نفقه
و زندان و گرو کشی و ضعف اعصاب داشته
باشد .
قرار نبوده اینطور از آسمان دور باشیم و
سی‌ سال بگذرد از عمر‌مان و یک
شب هم زیر طاق ستاره‌ ها نخوابیده باشیم .
قرار نبوده من از اینجا و شما ازآنجا ،
صورتک زرد ..!به نشانه‌ی
سفت بغل کردن و بوسیدن و
دوست داشتن برای هم بفرستیم .
چیز زیادی از زندگی نمیدانم ،
اما همینقدر میدانم که این‌همه
"قرارنبوده" ای که برخلافشان اتفاق افتاده ،
همگی‌ مان را آشفته‌ و سردرگم کرده …
آنقدر که فقط می‌دانیم خوب نیستیم
از هیچ چیز راضی نیستیم
اما سر در نمی‌آوریم چرا ؟
شعر از مسعود شاهرخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
آقا اين حرفها چيه كه مجردي زندگي كردن معضل اجتماعيه نه خير قربان اين يك ضرورت جوامع رو به رشد و غير عشيره اي است كه در آن افراد پس از آنكه احساس استقلال مالي و عاطفي كردند ميروند تا با مشكلات زندگي روبرو شده و اتفاقا بسيار خود ساخته ميشوند اتفاقا كساني كه اينگونه زندگي را تجربه ميكنند اغلب پس از ازدواج كمتر سر وگوششان ميجنبد چون اگر ميخواستن كاري بكنند در دوران مجرديشان ميكردند
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
با سلام زندگی مجردی هم سخته به خاطر تنهاییش هم راحته به خاطر اینکه یه نفری خرجت کمتره پدر بی پولی بسوزه یه نفر اینقدر داره که دو سه تا زن میگیره یکی هم اینقدری نداره که خودش بخوره چه برسه به زن و بچه وای از بی عدالتی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
سانسورچی
lili
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
هه هه...چقدر پسر ترشیده زیاده!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
این پسرا میتونستن ترشیده نیستن . میتونستن برن با یه دختر ازدواج کنن و اونو بدبخت کنن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
يه بار يه خارجي ازم در مورد اين قضيه سوال كرد . گفتم عمدتا" بدليل شرايط اقتصادي اينطوري شده. گفت شما كه كشور پولداري هستيد. همه دارن حسرتتون و مي خورن. گفتم بي مدريتي دولتي و چيزاي ديگه باعث شده . گفت : چرا دولت مورد سوال قرار نمي ديد ؟ گفتم فايده اي نداره . فقط آمار دروغ مي ده . گفت :‌چرا قيام نمي كنيد؟ مگه چند بار زندگي مي كنيد؟ براي فرزندانتون چي؟ ديگه نمي دونستم چي بگم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
سلام-زندگي مجردي مال الان نيست. بيست سال پيش وقتي رفتم پيش بابام گفتم پول بهم بده گفت ببين دختر جان اگر ميتوني خرج دانشگاه تو بدي برو درس بخون اگه نه بيا بشين تو خونه.خب اين شد مجبور شديم خرج زندگي مونو خودمون در آريم .هم كار ميكرديم هم درس ميخونديم.تازه بعدش هم كه واسه خودمون كسي شديم ،سايه پدر از سر ما رفت اينشد كه حالا بايد كل خانوداده را تامين ميكرديم. شكر خدا زندگي هممون خوبه ولي خدا وكيلي هيچ مردي رو نديدم كه شهامت اينو داشته باشه با يه همچي آدمي مثل من ازدواج كنه. الان هم اصلا ناراحت نيستم كه ازدواج نكردم چون روزهاي جووني مو تو تنهايي و گرفتاري گذروندم و يه با غيرت هم پيدا نشد. چون همه دنباله .... . خلاصه گاهي اوقات روز گار نسخه مارو ميپيچه نه ما نسخه روزگار رو .مسئولين همون موقعش هم مسئول نبودند الآن كه فاتحشون خونده است. شكر خدا تو زندگي اولش خدا رو داشتيم آخرش هم خدا رو داريم .كي ميگه مجردها تنهاند .تو تنهايي است كه آدم ساخته ميشه.انوقت ميبينه اين خداست كه به آدم حال ميده نه بنده خدا. اونهايي كه به هر دليل مجردي زندگي ميكنند سرشونو بگيرن بالا .يا علي مدد.دست حق به همراهتون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
تو تنهايي است كه آدم ساخته ميشه.انوقت ميبينه اين خداست كه به آدم حال ميده نه بنده خدا.
این جمله ات عالی بود دختر خیلی حال کردم...
مجله فرارو