bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۳۵۴۴۸
سیاست "صبر و قبر" به کجا ختم می شود

ورق بشار اسد برگشت؟!

دمشق دو تکه شده است، قلب آن و حومه آن. شورشیان به حومه دمشق رسیده اند. در محاصره اند و محاصره کرده اند! ورق برای آن ها برگشته است. دوران رکودشان به پایان رسیده است. پول می رسد، سلاح می رسد، جنگجو هم می رسد. اکنون اوضاع به کامشان است. پاتریوت ها هم به مرز ترکیه رسیده اند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۶ آذر ۱۳۹۱
فرارو- سجادزند؛ دمشق دو تکه شده است، قلب آن و حومه آن. شورشیان به حومه دمشق رسیده اند. در محاصره اند و محاصره کرده اند! ورق برای آن ها برگشته است. دوران رکودشان به پایان رسیده است. پول می رسد، سلاح می رسد، جنگجو هم می رسد. اکنون اوضاع به کامشان است. پاتریوت ها هم به مرز ترکیه رسیده اند.

به گزارش فرارو، فشارهای بین المللی بر دولت حاکم سوریه افزایش یافته است. ائتلاف مخالفان توسط 130 کشور جهان به رسمیت شناخته شده است و نشست های پیاپی برای یاری رساندن  به مخالفان حکومت بشار اسد برگزار شده است. از دیروز شنبه فرمان آغاز عملیات استقرار موشک های پاتریوت ناتو توسط سه کشور آمریکا، آلمان و هلند در مرز ترکیه و سوریه صادر شد.

لئون پانتا با سفر به ترکیه و بازدید از پایگاه ها نیروهای آمریکایی در این کشور اعلام کرد 400 نیرویی آمریکایی برای استقرار و هدایت این سامانه موشکی در مرز ترکیه و سوریه فعالیت خواهند کرد. آلمان نیز از اعزام 400 نیروی خود به همراه موشک های پاتریوت به مرز سوریه خبر داد. به این ترتیب سوریه از طرف مرز ترکیه تحت محاصره بین المللی قرار می گیرد.

در کنار استقرار این سامانه موشکی در مرز شمالی سوریه تلاش های دیپلماتیک وسیعی برای افزایش کمک ها مالی و نظامی به ارتش آزاد سوریه  آغاز شده است. پس از توافق مخالفان اسد در قطر و شکل گیری گروه ائتلاف دو نشست برگزار شد. یکی در ژاپن و دیگری در مراکش.

 دو هفته پیش، ‍ژاپن میزبان نمایندگان ۶۰ کشور جهان برای مذاکره پیرامون اعمال مجازات های اقتصادی علیه حکومت سوریه بود. از سوی دیگر اواخر هفته گذشته نشست مخالفان و کشورهای حامی آن ها در مراکش برگزار شد. نشستی که در آن بر افزایش حمایت های مالی و تسلیحاتی از مخالفان به عنوان ابزارهای مرحله انتقالی تاکید شد.

معاذ الخطیب، رئیس "ائتلاف ملی سوریه" بار دیگر از جامعه جهانی خواهان حمایت نظامی شد. او طی سخنانی در نشست مراکش، از حمایت بین‌المللی از ملت سوریه تشکر کرد، اما گفت که مخالفان رژیم بیش از آن به حمایت نظامی نیاز دارند.

مُعاذ الخطیب که در نشست دوحه به عنوان رهبر   ائتلاف مخالفان انتخاب شد، امام جمعه مسجد امویان دمشق بوده است. وی کمتر از سه ماه قبل، از سوریه خارج شد و دارای ارتباطات گسترده با داخل سوریه است.

روز چهار شنبه هفته گذشته نقطه عطفی در وضعیت مخالفان دولت بشار اسد بود، نمایندگان 130 کشور جهان برای اولین بار در مراکش جمع شدند تا حمایت خود را ائتلاف به نمایش بگذارند.

در بیانیه کنفرانس که توسط سعدالدین عثمانی، وزیر امور خارجه مراکش قرائت شد، به بشار اسد بابت کاربرد سلاح شیمیایی هشدار داده شده است: «هرگونه استفاده از سلا‌ح‌های شیمیایی در سوریه، پاسخ قاطع و جدی جامعه جهانی را در پی خواهد داشت.» این چندمین بار است که نسبت به استفاده از سلاح های شیمیایی به دولت سوریه هشدار داده می شود. دولت امریکا نیز هفته گذشته در این باره هشدار داد و آن را خط قرمز دانست.  لئون پانتا نیز روز شنبه گفت در صورت کاربرد سلاح های شیمیایی، امریکا آمادگی دارد به اقدام لازم دست بزند.

این ها فعالیت های بین المللی برای کمک به مخالفان اسد است. اوضاع درگیری ها در سوریه نیز به سمت مخالفان در حال چرخش است. آن ها توانسته اند بخش‌هایی از حومه دمشق را به تصرف در آورند و از طرف دیگر تلاش بسیار وسیعی برای در اختیار گرفتن کنترل فرودگاه دمشق را صورت داده اند. در این بین  واحد های جهادی ارتش آزاد دست به بمب گذاری هایی با تخریب گسترده در دمشق می زنند.

روز پنج شنبه خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که انفجار یک بمب در دمشق، ۱۶کشته بر جای گذاشته است. در همان روز بمبی دیگر در دمشق منفجر شد و جان هشت نفر را گرفت. پایتخت سوریه این روزهای سخت ترین شرایط را تجربه می کند.

جرمی بوئن سردبیر منطقه خاورمیانه بی بی سی در  توصیف شرایط دمشق نوشت: «دمشق در حال سقوط نیست، ولی مرکز آن (جایگاه قدرت) احساس می‌کند که در حال محاصره شدن است. البته وضعیت عیناً به این شکل نیست. حکومت کنترل ورودی و خروجی خیابان‌های بسیاری را در دست دارد. با این حال در اطراف ساختمان‌های دولتی و نظامی، مناطق امنیتی ایجاد شده است تا جلوی حمله بمبگذاران گرفته شود.»

جبهه حامیان اسد
اما در جبهه حامیان اسد سکوت حکم فرما است. با وجود این که مخالفان اسد از روسیه و ایران در خواست کرده اند که حمایت های خود را از دولت حاکم بر سوریه قطع کنند. اما ایران و روسیه تاکنون موضع جدیدی اتخاذ نکرده اند.

سه روز پیش سخنانی به نقل از معاون وزیر امور خارجه روسیه منتشر شد که از سوی  تحلیلگران حرکت روسیه به سمت تغییر موضع درباره اتفاقات سوریه تفسیر شد. خبری که خیلی زود از سوی وزارت امورخارجه روسیه تکذیب شد.

میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گو با خبرگزاری روسی ایتارتاس، سقوط حکومت بشار اسد را غیر ممکن ندانسته و گفته بود بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در حال از دست دادن تسلط خود بر خاک این کشور است. این سخنان با استقبال امریکا مواجه شد.

اما روز گذشته روسیه تغییر موضع خود در قبال سوریه را رد کرد و گفت که سیاست‌های این کشور در قبال بحران سوریه عوض نشد است و هرگز نیز دچار تغییر نخواهند شد. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که که بوگدانوف تنها به نظرات مخالفان دولت سوریه و هواداران آنها در خارج از این کشور اشاره کرده است.

با این حال مفسران می گویند حتی اگر سخنان این دیپلمات ارشد روسی، موضع رسمی دولت روسیه نباشد، نشان می‌دهد که این کشور به صورت جدی در حال اندیشیدن در باره این مساله است. با وجود این که اتفاقات سوریه وارد فاز جدیدی شده است اما مقامات دیپلماتیک ایران، دیگر حامی رژیم بشار اسد در این باره سکوت کرده اند.

برخی از کارشناسان مسائل بین الملل معتقدند "در این شرایط ایران باید خود را آماده شرایط  جدید در سوریه کند و به این مسئله توجه کند که سقوط بشار اسد نه پایان جهان است و نه سقوط محور مقاومت."

محمد علی سبحانی سفیر پیشین ایران در لبنان و اردن  ضمن بیان این مطلب طی یادداشتی در دیپلماسی ایرانی نوشت: «سیاست اولیه ایران مبنی بر حمایت صریح و تمام عیار از دولت بشار اسد و تروریست خواندن مخالفین او اشتباه بوده و ضربه ای به سیاست خارجی انقلابی ما در منطقه محسوب شده است. این اتفاق موجب شد که نه فقط مردم سوریه بلکه ملت های عرب و مسلمان سیاست خارجی ایران را در حمایت از جنبش های آزادی بخش منطقه به شکل جدی زیر سوال ببرند.»

سناریوهای آینده سوریه
با اوضاع پیش آمده در سوریه و چرخش وضعیت به سود مخالفان سناریوهای آینده سوریه اهمیت ویژه ای پیدا کرده‌اند. سناریوهایی که هر کدام با چالش های اساسی روبه‌رو اند. گزارشگر نشریه آلمانی اشپیگل در گزارشی تحلیلی به بررسی این سناریو ها پرداخته است. رانیه سلوم چهار وضعیت احتمالی را پیش بینی کرده است.

سناریو اول؛ پیروزی شورشیان و فرار رزمندگان طرفدار اسد است که سلوم به دلیل اختلاف نظر شدید در میان مخالفان آن را ضعیف ترین سناریو دانسته است. دومین سناریو مذاکره و برکناری بشار اسد است که به اعتقاد گزارش گر اشپیگل احتمال تحقق آن وجود دارد اما به شرط آنکه روسیه با این سناریو موافق باشد و در کانون قدرت حامیان اسد علیه او کودتا شود.

سومین سناریو؛ دخالت خارجی است که بنا به نوشته رانیه سلوم احتمال لشگرکشی به سوریه وجود ندارد و آمریکا بارها اعلام کرده است در شرایطی لشگر کشی می کند که سوریه دست به استفاده از سلاح های شیمیایی بزند. سلوم در این باره نوشت: «می‌توان تصور کرد که اندکی پس از سرنگونی رژیم، نیروهای نظامی خارجی دست به حمله‌ای هدفمند و از نظر زمانی محدود بزنند تا سلاح‌های شیمیایی را تحت کنترل خود درآورند. ولی برای همین عملیات باید ۷۵ هزار سرباز را بسیج کرد.»

اما آخرین سناریو که از نظر این تحلیلگر نشریه اشپیگل محتمل ترین آن نیز است، ترسناک ترین سناریو موجود نیز می باشد. بنا به نوشته سلوم؛ سناریوی جنگ‌سالاری مدت‌هاست که شکل گرفته و می‌تواند، صرف‌نظر از این‌که بشار اسد آزاد، زنده یا مرده باشد، به همین صورت ادامه یابد. بر این اساس هیچ گروه شبه‌نظامی نخواهد توانست تمام کشور را تحت کنترل خود درآورد. بنابراین قدرت در میان گرو‌ه‌های مختلف، بسته به هر منطقه‌ای، تقسیم خواهد شد.

این سناریو سلوم آشکارا به رنگین کمان قومیت ها در سوریه اشاره دارد. وی در این باره نوشت: «مرزبندی شبه‌نظامیان بر اساس تمایلات مذهبی و قومی شکل خواهد گرفت، مثلا گروه‌های جهادگرا، اسلام‌گرایان معتدل، گروه‌های مختلف کرد، مسیحی، دروزی، علوی و شیعی. اسد و هودارانش می‌‌تواند یکی از این گرو‌ها باشد. میان این سازمان‌ها نیز هر بار مناقشه‌ای درمی‌گیرد.»

این دقیقا همان چیزی است که یکی از دیپلمات های ارشد مراکشی که با اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه همکاری می کند درباره وقوع آن هشدار داده است. مختار لمانی در این باره می گوید: «اگر طرفین به تفاهم دست نیابند، نتیجه آن یک دولت شکست‌خورده است که جنگ سالاران برای تصاحبش رقابت خواهند کرد: مانند سومالی.»

لمانی می‌گوید اوضاع در سوریه می‌تواند حتی بدتر از سومالی شود. سومالی به نسبت جدا از کشورهای اطرافش بود، ولی سوریه به واسطه روابط فامیلی، مذهبی و قومیتی، رابطه تنگاتنگی با همسایگانش دارد. اخضر ابراهیمی نیز بارها درباره سومالی شدن سوریه هشدار داده است.

تحلیل کاندولیزا رایس وزیر سابق امور خارجه آمریکا نیز همین است. رایس در این باره معتقد است که در سوریه تمامی جریان ها، اعم از سنی ها، شیعیان و کردها هر کدام منطقه ای را در این کشور در اختیار دارند که هر کدام از آنها بر اساس ارتباطات قومی با یکدیگر متحد شده اند.

رایس در تحلیلی که در واشنگتن پست منتشر شد بزرگ ترین اشتباه در قبال دولت بشار اسد را این دانست همواره در مقام کسی که قوم گرا است، با او برخورد کرده اند. رایس نوشت: «این مساله باعث شده است تا کشتارهای فجیعی در سوریه رقم بخورد که نسبت به آن بی اهمیت بوده ایم.» وزیر امور خارجه سابق آمریکا با بیان اینکه قرار نیست درباره سوریه حادثه لیبی تکرار شود عنوان کرد در این جا همه چیز فرق می کند و چنین تصمیمی به مثابه قماری خطرناک محسوب می شود.

رایس سناریو لیبی را خطرناک می داند، سناریو لیبی دخالت خارجی بود. به نظر می رسد این تحلیل در میان سران کشورهای غربی هم وجود دارد. آن ها تمایلی ندارند به سوریه لشگر کشی کنند یک دلیل آن می تواند هویت مرزی سوریه باشد. کشوری که با اسرائیل مرز مشترک دارد و در صورت حمله نظامی غرب به آن و رقم خوردن وضعیتی که چیزی برای از دست دادن در آن نداشته باشد دست به اقدام نظامی علیه اسرائیل بزند و همانگونه که بشار اسد تهدید کرده بود جنگ منطقه ای عظیمی به راه بیافتد.

به این ترتیب به نظر می رسد محتمل ترین سناریو همانی باشد که هم اکنون در حال پیگیری است. سناریویی که تحلیلگر اشپیگل به آن اشاره کرده است و اخضر ابراهیمی از آن وحشت دارد. سناریو گسترش جنگ داخلی تا  تجزیه غیر رسمی و علنی سوریه، این سناریو نه به حمله نظامی گسترده و ایجاد جنگ منطقه ای می انجامد و نه این که حیات اسرائیل را تحت شعاع قرار می دهد، وجود آشوب در سوریه مزایایی برای اسرائیل نیز دارد.

اسرائیل از قدرت گرفتن بنیادگرا ها و سلفی ها در سوریه وحشت دارد و آرزویش سقوط اسد و ایجاد یک حکومت سکولار در سوریه است. اما ائتلاف مخالفان سوریه قابلیت شکل گیری یک حکومت سکولار را ندارد. این ائتلاف از گروه های جهادی و سلفی، اخوان المسلمین، سنی ها، کردها، روشنفکران سکولار و... تشکیل شده است که هر یک تفکرات خاص خود را دارند.

از سوی دیگر اسرائيل هم برای دولت سوریه و هم برای گروه‌های مخالف بشار اسد دشمن محسوب می‌شود. دلیل این دیدگاه تسخیر تپه‌های جولان در سال ۱۹۶۷ میلادی است که تا امروز ادامه دارد. اشغال سرزمین‌های سوریه یک مقوله ناسیونالیستی فرا‌حزبی و فرا‌دینی برای تمام مردم سوریه است. هر گروه سوری که در حال حاضر با دولت اسرائیل نزدیکی نشان دهد، به اعتبار و مرام خود در بین مردم سوریه ضرر خواهد زد.

از طرف دیگر وضعیت کنونی موجب شده است که روابط ایران با برخی کشورهای عربی حامی مخالفان اسد و همچنین ترکیه شکر آب شود. این خواست اسرائیل است و دولت این کشور وضعیت کنونی را به سود خود می داند. بنابراین دولت اسرائیل وجود یک دولت شکست خورده چه مخالفان باشند و چه بشار اسد را به در راستای منافع خود می بیند.

ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت بازرگان، سیاست کنونی غرب در قبال اوضاع سوریه را سیاست "قبر و انتظار" خواند. وی در این باره معتقد است: «به نظر می‌رسد که خواست و دغدغه اصلی کشورهای غربی در سوریه در برکناری یک دولت خودکامه خلاصه نمی‌شود و بلکه حذف آخرین حلقه از حضور راهبردی روسیه در منطقه و متلاشی ساختن ارتش سوریه و تغییر مناسبات خاورمیانه به نفع جریان تندرو حاکم بر اسراییل و در نهایت، جلوگیری از پدید آمدن صلح پایدار در منطقه و ممانعت از به رسمیت شناخته شدن سرزمین مستقل فلسطین، ابعاد مهم‌تری از خواست و عملکرد دولت‌های اروپایی و امریکا را در مساله سوریه روشن می‌کند.»


bato-adv
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
به نظر من بشار اسد بايد كمي كوتاه بياد و با مخالفان وارد مذاكره بشه
منوچهری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
شاید دولت اسد ازجنس زبیرباشد که خودش وکشنده اش درقعر جهنم باشند.
دولت اسد به معنی واقعی نقطه ای نیست که مراد مخالفین ومهامینش باشد بلکه مخالفین اورا هدف قرارداده اند تا اسرائیل را مستقیم یا غیرمستقیم برای امریکا وغرب امن کنند .
وحمایت کننده گان او نیزدوگروه حق وباطل مثل ایران و روسیه هستند که ازبقاء اسد برای آنان حق وباطل مشهود است .
خداوند آنچه صلاح خیر است برای جامعه انسانیت بالاخص اسلام ناب محمدی مرحمت فرماید.
نگرانم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
خواهش میکنم کمکش کنید. من نگرانم
رحيم
UNITED STATES
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
راجع به برادران فلسطيني بايدگفت :در جنگ ايران وعراق مواضع وحرفهاي خود را عملا بيان فرمودند
اما ساليان سال است كه ما عادت كرديم هميشه روي اسب بازنده شرط بندي كنيم
كشور بعدي هم عراق است كه اگه مشت به شكم مبارك
سردمدارانش بزني قورمه سبزي إز ان مي زندبيرون!!! 
بنیامین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
اوضاع به این زودی بهبود نخواهد افتاد . ولی لااقل می تواند از عواقب دلخراش و وخیم تر آن تا حدودی جلو گیری کرد . مسئله ترس از آمریکا یا مقاومت ایران نیست . سرسختی بی مورد ایران بر روی پاره ای از مسائل درست مثل ادای قمارباز حرفه ای پای میز قمار < در آوردن است . اسد بزودی از بین خواهد رفت و وضع سوریه درست مثل عراق خواهد شد . یعنی حالت برزخی . ایران به دلایل اختلافات داخلی در بین حکومتیان و نیز بی سامانی قدرت و عدم تایید مردمی نیز از یک تصمیم گیری عاقلانه بی بهره و عاجز است بنابراین چشم بسته بر مواضع اشتباه خود پا فشاری می کند . احتمال یک جنگ خارجی برای ایران دور از ذهن است البته اگر کار خطرناکی نکند . ولی آنچه مسلم است رکود کمر شکن اقتصادی بزودی ایران را از هر لحاظ زمین گیر خواهد کرد و این خواست کشورهای همسایه است از جمله ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس ..!! بنابراین در یک چنین شرایطی ایران به یک انزوای عمیق و کشنده ای دچار خواهد شد که حتی از طرف نزدیکترین دوستان خود مثل حماس و مشعل ... نیز ذره ای اعتبار نخواهد داشت .
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۵۸
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
سیاست ایران در قبال سوریه اشتباه محض است تا دیر نشده است باید برای جلوگیری از خونریزی اسد را ترقیب کرد از لجاجت دست برداشته و از سوریه خارج شود.
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
سیاست ایران حمایت از مظلوم بوده و هست . اگر اسد هم تا حالا مقاومت کرده برای دفاع از مظلومینی بوده که از شر سلفی های وحشی در امان نبودند
امیرحسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
اصلا سیاست بلدنیستی که این جوری حرف می زنی.یک نگاه به نقشه و موقعیت سوریه و نقش کلیدی ان برای ایران بنداز می فهمی چه تهدیدی برای اسرائیل است.تمام تلاش غرب برای نجات اسرائیل است.گرفتی داداش.
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
اقا حامد عزیز این سلفیهایی که شما انها را وحشی میخوانی همه ازفلسطین امده اند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
ديرنشده...كجايي؟ازاول هم معلوم بود كه كار اسدتمام
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
کجای اسد مظلوم است که 42 سال برگزاری هر گونه تجمع در سوربه ممنوع بوده؟
شاید اسد برای ایران بهترین گزینه باشد، اما باید این واقعیت را پذیرفت که برای مردمش بهترین گزینه نیست. اگر بود یک حرکت کوچک مخالفان به این سرعت رشد نمی کرد و به این وسعت و دامنه نمی رسید.
آینه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
رو اسب لنگ شرط بندی میکنند ولی رو اسب مرده نه...پس با شما موافقم دوست ناشناس
مسلمان ناب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
امیر حسین جان. اگر سوریه برای ایران مهم است باید ما از یک جنایتکار جنگی حکایت کنیم. اسلام یعنی این؟
سهند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
ترقیب نه ترغیب
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
حقیقت اینه که همونطور که سید حسن نصرالله عزیز گفت آمریکا داره القاعده رو از کشورهای مختلف آفریقایی توی سوریه جمع می کنه تا بشار اسد رو زمین بزنه وگرنه مردم عادی تفنگ و بمب دست نمی گیرند
نمكو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
همه گرفتاريهاي انسانها از جهل و ناداني آنهاست استكبار جهاني از سادگي و فقر برخي از انسانها براي پيشبرد اهداف خود استفاده مي كند . كه اين موضوع در كشور سوريه اتفاق افتاده . يك گروه از انساهايي كه به نام دين تيشه به ريشه دين مي زنند شده اند آلت دست استكبار و آنها نيز يك سري از آدمهاي بيخبر و جاهل را اجير كرده اند كه نقشه استكبار را عملي كنند . نقشه استكبار ايجاد اسراييل بزرگ و امن است كه مثل يك طاعون در جامعه اسلامي شيوع پيدا كرده . طي 60 سال نتوانستند با جنگ مستقيم با مسلمانان، نقشه خود را عملي كنند . تا اينكه به اين نتيجه رسيده اند كه از عوامل بي خرد خودشان در بين مسلمانان مثل شيخ احمق قطر و پادشاه لوده و شكم پرست سعودي و امير عروسك صفت امارات استفاده كنند و به اسلام و وحدت امت اسلامي آسيب وارد كنند اينها همانهايي هستند كه اسلافشان باعث واقعه صفين و جمل و ... و عاشورا شدند . خداوند ريشه همه كساني كه به اسلام خيانت مي كنند و آب به آسياب دشمن مي ريزند بخشكاند
محسن
UNITED KINGDOM
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
اسد از طرف ایران بسیار بد راهنمایی شد باید اصلاحات جدی میکرد قبل از اینکه این همه مردم را به قتل برساند.
الان کار بجایی رسیده که بسیاری از شیعه کینه به دل گرفته اند انتقام خونینی از علویان گرفنه خواهد شد.
آینه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
نظر محسن کاملا درسته...اگه از روز اول آدم نمیکشت الان وضع اینطوری نبود تصور کنید کسی که باباش رو کشتن الان چه جوری میتونه با حکوما الاسد کنار بیاد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
بشاراسد رئیس جمهورمادام العمراست وباقی خواهدماند.
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
اگه رئیس جمهور هستند ، مادام العمرش چه معنی داره ؟
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
برادر ارجمند هیچ چیز ابدی نیست!!نه مال نه دولت و نه حکومت و نه قدرت و نه.....فقط نام نیک در این دوره کوتاه زندگی برادر عزیز جاودانه است...با کشتار بیش از 50 هزارنفر از هم وطنان هرگز نام نیک که نمیماند که هیچ ,بلکه لعنت ابدی به همراه دارد ان شالله**
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
مگر اسد پیغمبره؟!
رحمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
من حاضرم مخارج جنابعالی را بدهم و شما یک هفته بروی آنجا زندگی کنی . امثالی مثل شما
ابتدائی ترین موقعیت سیاسی را هم نمی توانند تشخیص دهند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
معمر غذافی هم مادام العمر بود!
ناشناس
UNITED STATES
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
آره. ولی چیز زیادی از عمرش نمونده
محمد
UNITED STATES
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
راست میگویی! آقای اسد ادعــا دارد که ریاست ایشان ارث پدرش است... مگرنیست؟
البته همه میدانیم پدر... شده اش هم تعداد زیادی آدم کشت،
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
حکومت به ظلم باقی نمی ماند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
حرف آخر و هدف اصلی را آقای ابراهیم یزدی زد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
حرف آخر نشنیدی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
سمند می بینم!!! یا واقعا سمنده؟
مجید110
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
هم سمند میبینی هم واقعا سمنده
یه بازار داشتیم ماشین میانداختیم بهشون اونم فعلا پرید
دوباره باید قالب ایرانی بشه...
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
نه بابا پرايده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
اگه دقت کنید آرم ب ام و رو میینید
ناشناس ج
-
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
ما هرگز کاری نکنیم که دشمنان قسم خورده اسلام و قرآن خوششان بیاید یک نمونه از خوشحالی دشمنان اسلام (اسراییل )است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
مملکت با کفر می ماند اما با ظلم نه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
ولی اونایی که در سوریه ظلم کردند همان خائنانی بودند که فرار کردند
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
همه کشورهای دنیا تمایل دارند حوزه نفوذ خود را گسترش دهند . در تعجبم که ایرانیها مایلند آن را از دست بدهند . دمکراسی جدید سوریه و رعایت کامل حقوق بشر توسط مفتی های عربستان و سایر حکام منطقه مبارکتان باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
مشکل اينجاست که جايی که بايد نفوذ داشته باشيم تا حقمون رو بگيريم مثل مساله دريای خزر، خليج فارس و منابع نفتی و گازی، موضوع آذربايجان و.. دستمون از پامون درازتره. اين نفوذ هم در واقع نفوذ روسهاست و ما فقط داريم مخارجش رو می پردازيم! ضمنا کشورهايی به دنبال نفوذ ميرن که داخلشون رو آباد کردن !
طقفث
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
یکبار خودت بخوان ببین چی نوشتی؟
زارع
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
البته سقوط بشاراسد به نفع شیعیان نیست ومخالفان اهم همه از مردم سوریه نیستند وسلفیها که مردمی جنایتکار ومفسد هستند نیز جزو انها هستند.اما ایران ودوستان بشار باید در مورد انجام اصلاحات به او هشدار میدادند. اگر بشار اسد قبلا به اصلاحاتی مهم از قبیل مبارزه با فساد اداری دست زده بود الان وضع سیاسیش بغرنج نمیشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
انسانیت مهتر از عقیده مذهبی است.
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
اتفاقا اصلاحات شروع شد و انجام هم شد و داشت ادامه پيدا ميکرد
ولي آمريکا و اسرائيل اصلا با اين موضوع کاري ندارند اونها ميخان که سوريه حتما از دست ايران دربياد و هيچ کاري هم با اصلاحات بشار اسد ندارند و حتي اگر بشار بره باز هم ميخان که سوريه رو از دست ايران در بيارن و بتونن ارتباطو قطع کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
آنچه درسوریه درحال اجراست به ضررایران وروسیه وچین می باشددروضعیت خطرناک دولت سوریه حاشیه مدیترانه رادردست خواهدگرفت ودست آن برای کمک به مقاومت بازترازدولت برسمیت شناخته خواهدبودوآنگاه است که اسرائیل ازچندطرف حمله خواهددیدبه یاری خدانصرت ازآن یاران حق خواهدبود.
دموکراسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
عزیز چندین دهه است که ایران به اشتباه فکر می کند روسیه دوست و حامیش است ولی زهی خیال باطل. همیشه در لحظات حساس و تایین کننده به ایران پشت کرده.... مطمئن باش به سوریه هم پشت می کنه چون همه به فکر منافع مملکت و ملتشون هستند به غیر از ایران ... آینده نشان خواهد داد.
تالی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
به همین سادگی؟
ارش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
بزرگترین خدمت به اسراییل همینه
ملت سوریه نابود و ضعیف میشه
چی بهتر از این برا اسراییل
ما جقد با هوشیم واقعا!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
واقعا مطمئنی اسرائیل دوست داره بشار بره؟ یه کم فکر کن. یه کوچولو. البته در طی فکر کردن تلویزیون نیگا نکن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
واقعا
مخصوصا شما
محسن
UNITED KINGDOM
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
اسراییل طرفدار جدی و تیفوسی اسد است ولی دیگر کار اسد تمام است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
دفاع از بشار در مقابل اعتراضات مردمي در حقيقت شاد كردن اسرائيل بود
معین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
بس است دیگر.بس است خون ریزی.بس است دروغ و نفاق.بس است!
کچل
UNITED STATES
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
در هر کشوری که قدرت در دست یک نفر بماند عاقبتش این است.اگر قدرت را میشد با رای مردم تغییر داد کار به جنگ نمیکشید. همه کشورهای تک قدرتی باید عبرت بگیرند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
ایول ایول داش کچلو ایول.....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
مخصوصا بحرین
راستی چرا بحرین و عربستان همین نیست؟
مرگ بر اسراییل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
در جهان هم عاقبت آمریکا همین است انشائالله هر چه زودتر نابودی استکبار جهانی را جشن بگیریم. مرگ بر آمریکای خوناشام مرگ بر اسراییل بچه کش
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
کی گفته قطر عربستان بحرین اردن دیکتاتوریه خیلی هم جمهمری فقط تو این جمهوریا یه نفر تصمیم میگیره اونم به نفع اسراییل
جالبه که چشماتون رو بستین و تحت تاثیر رسانه های غربی قرار گرفتین
درسته که سیاست کثیفه و بی پدر و مادر ولی اوناییکه فک میکنن رسانه های خارجی فارسی مفتکی واسه شما خبر و فیلم و مسابقه و سرگرمی فراهم کردن که نوش جان کنید و حال کنید واقعا ساده و احمقید
کاش کمی مطالعه داشتیم بعد نظر می دادیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
احمد آقا همه احمقن و مزدور بيگانه و تحت تاثير دشمن الي تو و ده بيست نفر از همفكرات. آدم مطلع سرتو كردي تو ديگ مسگري مي كني فكر مي كني همه دنيا همينه
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
فقط خداوند می داند چه کسی بر حق است . بهرحال کشتن انسانها شدیدا در قرآن منع شده است . بهترین روش ، روش دیپلماتیک می باشد.
محمد
UNITED STATES
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
برادر عزیز، وقتی در یک کشوری 40هزارنفر کشته میشود(البته تاحالا) و شاید هم همین میزان یا بیشتردر زندانها باشند چندصدهزار نفر هم به کشورهای دیگر پناهنده شده اند و... هنوز نمی شود دانست که کی برحق است؟ فقط یک سوال...آیا آقای اســد قبل از این همه کشتار نمی توانست برای جلوگیری از این همه کشت وکشتار و برادرکشی والبته دشمنی بین مردم این کشور نگون بخت با گفتگو با این همه مخالف بنفع کشورش کنار برود؟
ارمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
برادر عزیز در قران مجید کشتن بعضی از انسانها مانند کسانی که زنای محسنه یا ... انجام داده اند تکلیف و واجب قلمداد شده چطور این حرف را میزنی. اتفاقاً گاهی اوقات مثلاً در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران کشتن متجاوز بسیار کار ثوابی است الکی اظهار نظر نکن کمی فکر کن داداش جان.
یاشار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
فرارو تشکر تشکر
تنها سایتی که 100 درصد واقعیت رو میگه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
مادام الاعمر یعنی دیکتاتوری و دیکتاتوری یعنی سقوط!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
جناب آقای صالحی اعلام موضع!!! کردند و فرمودند: ایران اجازه نمی دهد بشار سقوط کند!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
این اقا تازه وزیر شده . تا بیاد دیپلماسی یاد بگیره یه کم وقت میبره . لطفا خرده نگیرید . تازه چائسکو که فراموش نکردید چطوری در فروگاه مورد استقبال قرار گرفت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
ان شاءا... که خودش هم برگرده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
عاقبت ظلم به مردم همين است
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
چه جالب! ماشینی که له شده یه ماشین ایرانیه (سمند) . به زودی شاهد از بین رفتن محبوبیت ایران در سوریه خواهیم بود . از تفکرات سیاسی ایران گرفته تاااااااااااااااا کالاهای ایرانی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
نترس اینها هم که به قدرت برسند بازهم ایران با پول نفتش اونا را هم میخره ،چون سوریه که اقتصادی نداره همیشه با بند بازی خودش را اداره کرده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
هیچ چیز ابدی نیست....هیچ حکومتی پایدار نیست...من نمیگم تاریخ میگه
hosein
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
الا حکومت حق از غدیر تا کربلا واز کربلا تا ظهور مهدی موعود (عج) اذا جاء نصرالله والفتح من هم نمیگویم تاریخ گفته میگوید وخواهد گفت
ناشناس
UNITED STATES
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
حمایت از سوریه در حال حاظر بهترین تصمیم برای کشور ماست
منصور
UNITED KINGDOM
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
خیر بد ترین تصمیم بوده و عواقبش بسیار زود معلوم خواهد شد. دیگر ایرانی نخواهد توانست وارد خاک سوریه شود و زنده برگردد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
فعلا بهترین واکنش برای جمهوری اسلامی ایران در مقابل وقایع سوریه, حمایت از بشار اسد در برابر تروریستهای مسلحی است که مردم بیگناه را با تانک و هواپیما و بمب خوشه ای میکشند.
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
آخه احمق جان تروریستهای مسلحی که شما نام میبری تانک و هواپیما و بمب خوشهشان کجا بود ؟ لابد منظورت نیروهای بشار بوده نه ؟
اسماعیل
JORDAN
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
اکر اهل بصیرت هستی که هستی دفا ع ایران از بشار اسد نه بخاطر اسد است بلکه بخاطر این موضوع است که کشور نقطه اتکا مقاومت است شما این رابدانید
هابیل
GERMANY
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
باز گفت بصیرت!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
کدوم مقاومت. هیچکس به اندازه اسرائیل از موندن اسد سود نمی بره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
بصیرتت ما را کشته.اسی جون.
سالك
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
عزيزان ايران اسلامي موضعش شخص خاصي نيست بلكه اراده مردم است و بشتيباني از مردم ازاده و مسلمان و تلاشهاي جمهوري اسلامي اين است كه مخلفان و موافقان دور يك ميز جمع شوند و براي كشورخودشان تصميم بگيرند بدون دخالت خارجي و اعتقاد دارد با جنك و خونريزي دمكراسي ايجاد نمي شود در حاليكه ميبينم مزدوران چچني افغانستان و پا كستان و ليبي و اعراب مرتجع با پولهاي عربستان و قطر ووتسليحات غرب برادر كشي راه انداخته اند تا اسرائيل را خوشحال كنند و ايران اسلامي موضعي انتخاب نكرده كه پشيمان شود و حق هميشه پيروز است 
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
با بمباران مناطق مسكوني چطور ؟موافقيد يا مخالف سالك جان؟
کیاسری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
مگه مخالفان کم می کشند ، اصلا کشتار رو کی شروع کرد . به نظر شما اصلا معلومه مخالف ها کیا هستند . مردم سوریه هم اونا رو نمی شناسند . بشار اسد فقط یک قربانی برای کشور های عرب های متعصب و اقتدار گرا مانند عربستان و قطر بیشتر نیست. کمی به وجدان خود مراجعه کنید نه به هیاهوی رسانه ای.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
شما خودتو به خواب زدی.
در ابتدا تظاهرات مردم مسالمت آمیز بود ولی نیروهای بشار اسد مردم رو قتل عام کردند، اونها هم اسلحه بدست گرفتن تا هم از خودشون دفاع کنن و هم با ظالم بجنگند.
سهراب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
نميداني كشتار را كي شروع كرد؟ تا 6 ماه مردم بدون هيچ سلاحي ( حتي چوب وسنگ) به خيابان مي آمدند وراهپيمايي آرام داشتند اما در همان 6 ماه هزاران نفر با گلوله هاي ارتش كشته شدند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
حمایت از بشار اسد به معنی تایید صد در صد از ساختار نظام سوریه نیست اما اگر شورشیان حمایت کنیم باید جواب گوی قتل عام هایی که اون ها انجام دادن نیز باشیم
تو این دنیا بیطرف وجود نداره
یا حق یا باطل
محسن
UNITED KINGDOM
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
دولت باید به وضوح از جنایات اسد انتقاد میکرد که نکرد
نتات
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
ورق بشار و حامیانش خیلی وقته که برگشته.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
آفرين
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
بی گناه پای دار میره ولی بالای دار هرگز
در وعده خدا فقط مومنین شک نمیکنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
اتفاقن من خودم در طول زندگیم، در طول همین زندگی کوتاهم، در طول تاریخ بماند، بی گناههای زیادی رو دیدم که بالای دار رفتن.
ایران خودرو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
سمند وانت شده ای آخر عمری تو غربت سخته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
پس این جلساتی که تو ایران گذاشتن برای مذاکره چی بود؟
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
ایران اگه به بشار اسد پشت کنه دیگه برای هیچ گروهی قابل اعتماد نخواهد بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
مگر الآن هست؟ نديدي حتي حماس هم...
feri
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
شاید بهتر باشد کودتایی با هماهنگی اسد رخ دهد و وی کنار رود و دولتی تندروتردر باطن و ملایم تر درمقابل غرب در ظاهر روی کار بیاید آنگاه از همه سو جریانات تغییرخواهد کرد. چرا که هم اسد رفته و هم کودتا شده وبعضی نظامیان که به ظاهر مخالف اسد هستند آمده اند و هم احتمالا آتش بس خواهد شد آنگاه با تجدید نیرو میتوان حرکت کرد.
هخعه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
اگر ایران. یا بشار خطری برای اسرائیل بود . چرا در این چند سال فشنگی از طرف بشار به اسرائیل شللیک نشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
شما بهتره تاریخ جنگ اعراب و اسراییل و بلایی که اسراییل سر اون همه کشور عربی آوورد رو بخونی بعد اظهار فضل کنی هخعه
ناشناس
UZBEKISTAN
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
اسد رو هم خدا بیامرزدش
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
ایشالا حق به حق دار برسه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
همیشه حق به حق دار می رسه
ولی زمانش معلوم نیست
با یه جابجایی قدرت حق و باطل مشخص نمیشه
اگر این جوری باشه حکومت حق معاویه بود که بهش رسید.
مقاومت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
زنده باد بشار و پدرش که از زمان جنگ تا حالا طرفدار ایران بوده اند.انصاف نیست ما در این شرایط انها را تنها بگذاریم
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
استاد!! یاد رفته اسد عضو حزب بعثه؟ در زمان جنگ هم موضع بیطرف اعلام کرد ولی جزو حامیان صدام بود.
دوست عزیز! منابع دیگه ای جز کیهان و 20:30 برای کسب اطلاعات وجود داره!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
من هم موافقم. بشار سوریه را جزو محور مقاومت قرار داده و پیشمرگ ایران بوده.غرب و اسراییل میخوان با ساقط کردن او مقاومت و ایران را بشکنند.باید از بشار حمایت کرد تا اسراییل نتونه بیاد سر وقت ایران.اما باید مجبورش کرد که دموکراسی رو حاکم کنه توی سوریه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
مردم سوريه در مورد حكومت و كشور خودشون تصميم مي گيرند. بهتره ما كاسه داغ تر از آش نشيم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
فکر کردی عاشق چشم ابروی ما بودن تا پول داری رفیقتم عاشق بند کیفتم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
ناشناس عزيز اگر اينگونه است چرا خود حماس كه اصل مقاومت است اسد را قبول ندارد ودر جبهه مخالفان اوست؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
شما ها رو کجا تربیت میکنن؟ چی میبینین؟ اصلا میدونی دموکراسی چیه؟ دموکراسی تو سوریه برپا بشه که اونجا هم میشه گل و بلبل و بشاری هم نمیمونه. تو کدوم مردم دنیا رو دیدی که عاشق جنگ و بقول شما مقاومت باشن؟ دوست من چه بخوای چه نخوای، چه با مقاومت چه بی مقاومت، چه با دین چه بی دین، دنیا به سمت صلح و دموکراسی میره...
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
حکومت اسداول وآخر-دیریازودسقوط خواهدکرد,اما حکومن بعدی چنان کشتاری خواهدکردکه مردم سوریه وحتی همسایگان آن ازجمله ترکیه حسرت دوران اسدراخواهندخورد.
مازیار
UNITED STATES
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
سیاست میگه "بشار باید بمونه" ولی دین میگه " رییس جمهور آدم کش باید بره" ..چه تناقضی!!!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
ایران باید تا آخر از دولت سوریه دفاع کند حاضریم به عنوان سرباز به کمک دولت سوریه وملت سوریه برویم شما فکر میکنید حتی دولت سوریه شکست بخورد مردم راحت میشوند ؟ ایران باید همانطور که سوریه در هشت سال دفاع مقدس وتحت فشار اعراب کمکمان میکرد به ملت سوریه کمک کند وبهترین طرحها برای نابودی سلفیها در سوریه به اجرا بگذارد
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
سرنوشت قذافي براي اسد نزديك است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
عاقبت همه دیکتاتورها مثل هم است
ابراهیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
سلام
بدبختی ما همینه که همیشه دوست داریم از کار ، اندیشه ما تعریف و تمجید کنند ولی این شیوه ای است که همیشه مطابق میل ما جواب نمی ده خدایی ما این چند سالی که با سوریه روابط دوستانه داشتیم چرا همیشه از کارهاش تعریف و تمجید کردیم؟ چرا فقط بشار اسد و طرفدارن او را نماد ملت سوریه می دانستیم ؟چرا در مورد حقوق مردم و اصلاحات با بشار اسد صحبت نکردیم؟چرا خطر به دست افتادن حکومت به دست تندروها را به ایشان نگفتیم؟چرا در مورد نارضایتی هایی که مردم ازش داشتند با ایشان صحبت نکردیم؟چرا نگفتیم اقای بشار اسد حکومت باید هم مشروعیت و هم مقبولیت داشته باشد سعی کن در به دست اورن ان تلاش کنی ؟و دها سوال دیگر که میشود بر این پرسید و جواب نگرفت . این نشان میدهد که ما در دوستیمون صادق نبودیم اگر ما صادق بودیم می توانستیم با آن محبویتی که بین مردم سوریه برای خود جلب میکردیم الان دست بالا را در حل بحران سوریه داشتیم و می توانستیم بحران کشور دوست را به خوبی حل کنیم ولی متاسفانه ما اینطور که مسئولین مملکت میگویند در بین ملت سوریه محبوب نیستیم بلکه دیگران هستند که با مجهز کردن عده ایی میتوانند از عدم محبوبیت ما و دولت بشار اسد بر علیه منافع خودشان بهره برداری کنند . افسوس که ما هر چی کاشتیم دیگران درو کردند ای کاش توی سوریه هم همان سیاست لبنان و فلسطین را پیاده میکردیم یعنی برای موافقان مقاومت ماهیگیری یاد میدادیم نه ماهی ، چون صدتا مثل حکومت بشار اسد را میشود شکست داد ولی یک تشکلی مثل حزب الله لبنان را تا زمانی که به همین شیوه را در پیش بگیرد نمی شود شکست داد چون فرق است بین ملت و دولت کسی موفق است در سیاست خارجی که با ملتها باشد اما نمی دانم چرا ما برای دراین مورد چرا همچین سیاستی را انتخاب کردیم
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
دو طرف دعوا خوب گوش کنند.
در سوریه آب گل آلود است خوب و بد مشخص نیست. رسانه های داخلی خبر را سانسور می کنند و رسانه های خارجی هم همینطور. اما شما به قبل از از این آشوب ها بر گردید که سوریه هیچ فرقی با دیگر کشورهای عربی ظالم نداشت. جنگ و نزاع را خود بشار شروع کرد و غرب و وهابی ها هم از این بهانه استفاده کردند. ایران هم فقط و فقط به خاطر ضدیت سوریه با اسرائیل است که بشار حمایت کرده و لاغیر اما سوال اینجاست به چه قیمتی؟ به قیمت کشتار مردم؟ این آتش را بشار شروع کرد و گفتم که غرب و آمریکا و عربهای سلفی و وهابی استفاده کردند. بشار رفتنی است...
حسین از بوشهر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
پس از مطالعه نظرات فهمیدم که بعضی ها واقعا از بصیرت و سیاست خبری ندارند چه فرقی دارد بین سلفی ها و اسرائیلی ها گل سر سبد آنها مرسی را در حمله به غزه دیدیم پشتیبانی از دولت اسد حمایت از آرمان مقاومت است که اگر نبود اسد را محور مقاومت برای اسرائیل اینقدر شکننده نبود دشمن بهتر از شما مسیر را شناخته که دشمنان مخالف اسد شده اند خدا داند چه آید امید است برای امت اسلام خوش آید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
آقاي بشار اسد رئيس جمهور محبوب ملت سوريه است در زمان او سوريه آزادترين ؛ پيشرفته ترين ؛ مرفه ترين ؛ خوشبخت ترين كشور دنيا است و فقط آمريكاي جهانخوار و امپرياليست جهاني به ميخواهند اين خوشبختي را از مردم سوريه بگيرند و روسيه كه يكي مظهر مردم سالاري در جهان است و حتي آقاي استالين كه در گذشته سابق رئيس جمهور آنان بوده است و در جهان به نيكو كاري و انسان دوستي و مهرباني شهرت دارد. ميخواهند از مردم سوريه و رئيس جمهور متدين آنان يعني آقاي بشار اسد حمايت كنند.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
ایران سیاستش کاملا درسته.... مگه غیر اینه که اعلام کرده ما خواهان حل و فصل مسالمت آمیز بحران هستیم. بین ایران و سوریه هم پیمان دفاعی مشترک وجود داره که در صورت حمله به سوریه یا ایران از جانب اسرائیل یا دیگران ایران و سوریه حامی نظامی همدیگه هستن.
ایران اول به اسرائیل نگاه میکنه بعد سیاستشو تعیین میکنه . وقتی اسرائیل از مخالفا حمایت میکنه وقتی عربستان و قطر و آمریکا و غرب از مخالفا حمایت میکنن معلومه که ایران موضعش بر ضد موضع این دولتها باشه.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
اگر به سمت مخالفان اسد نگاه كنيم از طرف امريكا - اسرائيل -انگليس -عربستان و... كه همه تحت نفوذ صهيونيست ها هستند همايت ميشوند در اين صورت بدانيد راه اسد درست است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
اتفاقات سوریه وارد فاز جدیدی شده است اما مقامات دیپلماتیک ایران، دیگر حامی رژیم بشار اسد در این باره سکوت کرده اند!!!! کدام مقامات دیپلماتیک که همیشه مسیر اشتباه دو میرند! تازه هفته گذشته مهره های سوخته سوریه مهمان ما بودندو پذیرائی شدند!
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
با این تعداد آدم بی فکر سیاسی اسرائیل حق داره هیچ وقت از ما نا امید نشه.....
آقایون و خانم های شبه روشنفکر و ملی گرا ...آن زمانی که حزب بعث عراق (با چراغ سبز صهیونیست جهانی)به این مملکت حمله کرده بود و به ناموس ایران تعرض میکرد تنها کشوری که از اعراب پشت ما بود همین سوریه حافظ اسد بود.......


حالا منفی بده ....نمی فهمی دیگه
روح الله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
اگر به اتفاقات خاورمیانه از دید آخر زمانی نگاه کنیم میبینیم که سفیانی قراره از سوریه خروج کنه و به جنگ شیعیان امام زمان و سید خراسانی بیاید .
در زمان ظهور اوضاع دمشق مثل مشک زده است و در مصر و یمن انقلاب رخ میدهد .امام جعفر صادق (ع) میفرمایند:هر کس مرگ عبدالله را برای من تضمین کند من ظهور را برای او تضمین میکنم.همه ما میدانیم نام پادشاه نیمه میت عربستان چیست.ظهور نزدیک است ان شاالله.خودتان را آماده کنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
بهترین گزینه برای ایران اینه که تودقیقه نودبشاراسدرومحکم بزنه زمین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
من يادم مياد از تاريخ چهل ستون كه چطور شاه اسماعيل صفوي بدليل جوانمردي و عدم استفاده از سلاح گرم مقابل عثماني شكست خورد
رهبران ما هم بخاطر طرفداري اسد از ايران در جنگ با عراق حالا ازش حمايت ميكنن ولي فكر ميكنم حمايت بيشتر شكست سياسي براي ايرانه ، ديگه شخص مهم نيست
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
حذف اسد قسمتی از نقشه راه امریکا برای از بین بردن حکومتهای ضد امریکایی و مقاومت وایجاد حلقه امنیتی برای اسراییل است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
منصفانه قضاوت کنیم ! شورشیان ، مردم سوریه اند؟ منافقین کشور خودمون و مزدورانی از کشورهای عربی برای دم تکان دادن پیش اربابشون اسرائیل وآمریکا به جان مردم بیگناه و مظلوم سوریه افتادند ! مثل فتنه 88 ایران خودمون ! بله اصلاحات باید در سوریه انجام بشه ولی با نظر مردمش نه دزدان یاغی ؟ ! مگر میشود مردم سوریه بچه های بیگناه و زنان بی دفاع خودشون را بکشند و بگویند ما آزادی می خواهیم ؟ اگه اینطوره ، مثل اون آدمیه که موقع دعوا با همسایه ، شیشه های خونه خودش را می شکنه ! مواظب باشیم دشمن چه می کند؟ بحث بشار نیست ، بحث سر لخاف ملاست! امنیت بیشتر اسرائیل ، جبران شکست اسرائیل در جنگهای 33 ، 22 و 8 روزه و نهایتاً مهار محور مقاومت و مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی ؟ ! ! که انشاء الله مثل همیشه شکست خواهند خورد
ناشناس
UNITED KINGDOM
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
میدونید ایران خودرو چقدر در سوریه هزینه کرده ؟!!!
سعیدط
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
حزب اله و حماس وبشار اسد سربازان خط مقدم جنگ ایران وامریکا هستند.فقط ملیت اونا فرق میکنه.درود بر محور مقاومت مرگ بر اسراییل ونظم نوین مد نظرشون. الهم عجل لولیک الفرج
بهروز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
درصورت شکست دولت سوریه به نفع آمریکا واسرائیل خواهد بود وبه فرموده مقام معظم رهبری (هرجا پای آمریکا واسرائیل درآن باشد ما مخالفت خواهیم کرد ودرمقابل آن خواهیم بود )
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
اصلا راهی عربستان با اسرائیل می روند ایران نباید آن را را بروند میدونم در سایت فرارو بیشتر طرفداران غرب کامنت میزارند ولی دوستان واقعا این درست نیست آیا میشود راه ما با راه عربستان یکی باشد؟ از همه لحاظ عرض میکنم عربستان از لج ما ایرانیان در سوریه میجنگد یعنی این عزیزان اینو نمیدونند؟
ناشناس
UNITED STATES
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
امور سوریه را باید به مردمش بسپاریم .ایران هم باید سیاست خارجی خود را تغییر دهد . اگر مسئولین ما سیاست حفظ منافع کشور و مردم خودمان را سرلوحه قرار دهند و دنبال ماجراجویی نباشند . وتمام هم خود را جهت تقویت زیرساختاهای اقتصادی وصنعتی کنند . و این تفکر را که با داشتن قدرت نظامی برتری امکان دارد را به داشتن توان علمی اقتصادی و صنعتی میتوانیم برتری یابیم تغییر دهند خیلی مسائل حل میشود
محمد صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
پیش از شما بسان شما بیشمارها//با تار عنکبوت نوشتند روی باد//کاین دولت خجسته ی جاوید زنده باد
دكتر شفيعي كدكني
زورو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
مگر رييس مثلا جمهوري پاسخگوومسئول تمام اختلاسها،دزديها،وفساد موجود دردستگاههاي دولتي نيست؟ پس چرا اين اقاي ترسوي بدقواره،به هيچ كس پاسخگو نيست؟ مگرقدرت چشم تنگش راكوركرده است كه اين همه فساد وتباهي رانميبيند؟وسكوت ميكند!
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
باسلام دوستان بزرگواران بشارخودش باحماقتش ضمینه نابودیش رافراهم کردربطی به حمایت ایران ودشمنی اسراییل هم بااونداردماهم بادشمنان اسلام ودشمنان شیعیان مخالفیم ولی دلیلی نداردازظلم حاکمی به ملتش حمایت کنیم برای دوستان ضدانقلابی هم که پیش خودخیال باطل دارندکه بعدازسوریه نوبت ایران است نیز عرض کنم زهی خیال باطل این حکومت باخون شهدایش وعلم علمایش بیمه شده ماملتی متمدن هستیم وحکمیتمان نیاز به چاره اندیشی داردکه انهم انشاالادرانتخابات اتی میسرخواهدشدنه حکومتمان ورهبری عزیزمان به امیدسربلندی ایران وایرانی پاینده باداسلام ناب محمدی زنده باد ایران زنده باد صلح زنده باد رفاه متاسفم برای کسانی منفی میدهندبندانی ازخوزستان
عبدالمجيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
چه بكش بكشي گرفته دركشورهاي اسلامي .مسيحيان ويهوديان دارند به ريشمان .ميخندند. لبنان آماده باش بعد بعدازسوريه توهستي عربستان آماده باش بسوي توهم خواهند آمد بعد ازعربستان شما بگويد نوبت كيست كيست
علی خاکباز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
دیگر چیزی از سوریه نماند که مخالفان بخواهند بر ان حکومت کنند تازه بعد اسرنگونی اسد مشگلاتشان شروع شده است انه الان طرفداران اسد را ترور می کنند فردا هم طرفداران اسد انه را ترور می کنند موشک جواب موشک بعد از رفتن اسد وضعیت سوریه از افغانستان هم بدتر می شود شاهنامه اخرش خوشست
سامان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
گروهای سلفی ووهابی تندرو اسم گردانهای خود را یزید بن معاویه و شهید صدام حسین میگذارند.میگویند هر که 7 شیعه را بکشد به بهشت میرود ودر صورت پیروزی حرم حضرت زینب را با خاک یکسان می کنند !! چرا باید از این ها حمایت کرد؟؟؟؟
عبدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
منتظر خروج سفیانی از شام هستیم.امدن ان ملعون و کشتن بسیاری از علویان با دستهای کثیفش در راه است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
اول سوریه بعد ایران
بهلول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
خواب ديدي خير هم نيست شرش دامن خودت رو ميگيره وطن فروش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
دیکتاتورهای غربی چه زود فرو می افتند و لی دیکتاتورهای وابسته به روشیه و چین چه آدم کشند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
بشار اسد حامی شیعیان و علویان است مگر دیروز سلفیان یک حسینیه را به اتش نزدن
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
الملك يبقي مع الكفر و لا يبقي مع الظلم........كوردلان بدانند اين وعده الهي است
lمهدیس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
دولت ایران باوجود اینکه ملت در زیر بار فشارهای تحریم وکمبود های مختلف هستند همه تلاشش رابرای حمایت از سوریه کردامابنظرمیرسدنهایتا این تلاشها بیفایده است همه حرفهای دوستانی که معتقدندنابودی دولت فعلی سوریه به نفع اسراییل ست،درست.امادولت سوریه دیکتاتوری بوده وطی سالیان گذشته ستم وکشتار زیادی کرده وظواهروشعائر اسلامی رارعایت نمیکندهم واقعیتی انکار ناپذیر است
Meek
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
تا مقطعی حمایت منطقی بود و با توجه به نگرشهای اسلامی ما قابل توجیه، ولی نکند گام بگام بمقطعی برسیم که لازم باشد تشرهای ما به اسد در سطح بین المللی شنیده شود. البته مسئله اجتهاد است ولی
خدای نکرده نرویم بسوی توسعه طلبی و امپریالیسم.
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
بهتر اینست کما فی السابق متحد خود بشار اسد را تنها نگذاریم تنها گذاشتن اسد در این زمان و یا همراهی او در این زمان برای ما یک نتیجه دارد و ان ادای وظیفه میباشد
Meek
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
به والله العلی العظیم چهار- پنج بار خواندم، از حواس اضافی ششم و هفتم هم استفاده کردم، ولی نفهمیدم چه میگوئید!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
متاسفم براي تفكرت .افسوس مي خورم كه چقدر بي تفاوتي نسبت به مشكلات داخلي كشور خودت
ن گ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
جالب است نظام سلطه از انسوی دنیا امده و با استفاده از اختلاف درون کشورها برانها تسلط وکشور عزیز ما را محاصره ومتظر زمان مناسب برای دخالت وتغییر نظام به دلخواه خود است وما همچنان درگیر اختلافاتیم چه باید کرد ......خدایا به ملت مسلمان ایران و ملتها ی مسلمان وحتی غیر مسلمان شجاعت ومقاومت وپیروزی در مقابل نظام سلطه وزورگویان عنایت بفرما
سلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
اخه سبزهای خودمان هم همین کارها را انجام داده اند فقط نمیشد سلاح و جنگجو به انها رساند!برای همین از پیروزی عربستان قطر اسراییل امریکا در سوریه خوشحال می شوند نفرین بر این سایت!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
نه تنها صالحی بلکه رئیس پوتین هم نمیتواند مانع سقوط اسد دیکتاتور شود عاقبت دیکتاتور ها این است بنگرید به سرنوشت چائوسشکو دیکتاتور رومانی صدام قذاغی مبارک بن علی و.....
سامان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
اسد گورش رو با دستاش کنده. حکومتی که برای بقای خودش مردم کشور خودش رو یعنی صاحبان واقعی کشور خودش رو به فجیع ترین شکل های ممکن بقتل می رسونه هرگز ماندنی نیست.
محمد جعفر باقرپور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
بسمه تعالی: چی شده دولت ترکیه ومتحدان نامردش کاسه ازآش داغ ترشده اند میدونی برای چی ؟ برای اینکه دلشان نه برای ملت خودشان سوخته ونه به ملت سوریه" بشار اسد بهانه است اینها نقشه آمریکاو (اوباشیطان) واسرائیل ملعون است. تاایران انقلابی را تضعیف کنند کور خونده اند انقلاب وملت ایران ورهبری قاطع آن آنهارا به ذلت وخواری کشانده ومکشانند(الیس بصبح الغریب)(ومکرومکرالله والله خیرماکرین) پیروزی نزدیک است...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
اليس بصيح الغريب!!!!!!!!!!!!!!!!
همين نشون ميده چقدر اسلام و دين ميفهمي
اون اليس الصبح بقريب است باقرپور جان!!!!!!!
برو قرآن بيشتر و با دقت بيشتر بخوان.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
اليس بصبح الغريب!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
در عجبم که عربستان و قطر دنبال دموکراسی در سوریه هستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
من هم موافقم فقط؛ این پادشاه عربستان نمیخواد به دیار باقی بشتابه؟بنده خدا از فسیل هم فسیل تر شده
یونس
UNITED STATES
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
واقعا این دوستانی که اینجور کامنت دادن فکر می کنن امارات،قطر و عربستان که چه میدانند انتخابات چیست دلشان به حال حکومت مادام العمر اسد سوخته و میخواهند دموکراسی برقرار شود
به نظر من سوریه بخاطر موقعیت استراتژیکش اهمیت زیادی برای دو طرف جنگ دارد و هنوز ایران و روسیه چشم امید به متحد خود دارند و به این راحتی ها نمی گذارند اسد سقوط کند
از مرحوم حافظ اسد سوال شده بود چرا مثل سایر کشورهای عربی از عراق که عرب هست حمایت نمی کنی که او هم جواب داده بود در روزگاری که همه اعراب علیه سوریه هستند ایران پشت سوریه را خالی نمی کند
زنده باد سوریه
زنده باد اسد
پوریا
UNITED KINGDOM
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
اگه روز اول بشار اسد بجای سرکوب وحشیانه تظاهرات مسالمت آمیز مردم تن به خواسته هاشون میداد هم وضع خودش بهتر بود هم وضع کشورش!

جالبه یه عده میان اینجا از اسد به بهانه حمایت از فلسطین حمایت میکنن اما جالبه که فلسطین خودش انواع و اقسام کمک هارو به مخالفان اسد میکنه!!!!از اعزام جنگجو تا حمایت دیپلماتیک!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
ظلم رفتنیه، کمی خونین تر، دیر یا زود
مجله فرارو