bato-adv
کد خبر: ۱۳۲۴۶۴

مطهری: هاشمی بيايد از مشكلات عبور می‌كنيم

علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس در گفتگویی، با بیان اینکه دوره مدارا با احمدي‌نژاد گذشته و وي بايد پاسخگوي خيلي از سوالات باشد، به بررسی شرایط موجود در کشور و طرح سوال از احمدی نژاد پرداخت و در آخر هم از حضور هاشمی در انتخابات گفت: وجود ايشان در يك دوره چهار ساله مي‌تواند راهگشا باشد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۲۷ آبان ۱۳۹۱
علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس در گفتگویی، با بیان اینکه دوره مدارا با احمدي‌نژاد گذشته و وي بايد پاسخگوي خيلي از سوالات باشد، به بررسی شرایط موجود در کشور و طرح سوال از احمدی نژاد پرداخت و در آخر هم از حضور هاشمی در انتخابات گفت: وجود ايشان در يك دوره چهار ساله مي‌تواند راهگشا باشد.

گفت و گوی علی مطهری با روزنامه اعتماد، به این شرح است:

آقاي مطهري اين روزها شما و برخي از همفكران‌تان مانند مجلس هشتم به دنبال طرح سوال از ‏رييس دولت هستيد. اما مثل دفعه قبل برخي مخالف هستند. اما اين بار شما مخالفان را به ‏افشاگري درباره سوابق قبل از انقلاب‌شان تهديد كرديد. تنها كسي كه به اين تهديد واكنش ‏داشت آقاي حدادعادل بود. آقاي مطهري چرا بحث‌ها اينقدر دارد خانوادگي مي‌شود؟
من زياد نمي‌خواهم اين بحث ادامه پيدا كند. فقط مي‌خواستم اشاره داشته باشم كه اينها بالاخره ‏خودشان را جمع كنند. ولي خيلي صلاح نمي‌دانم كه اين بحث ادامه داشته باشد. ‏

يعني شما هم شيوه آقاي احمدي‌نژاد را در پيش گرفتيد و تنها به تهديد كردن و افشاگري ‏قناعت مي‌كنيد؟
به نظرم الان زود است كه بخواهم در اين مورد صحبت كنم. چون همان موقع من اشاره كردم كه اگر اينها ‏بخواهند به روش خود ادامه بدهند آن‌وقت من در اين مورد صحبت مي‌كنم. هنوز روشن نيست كه اينها چه ‏خواهندكرد. به نظر من راجع به اين موضوع اگر صحبت نشود بهتر است. ‏

اما آقاي حداد خيلي اصرار داشتند كه شما به دنبال سوابق انقلابي‌‌شان برويد و حتي در اين مورد ‏شما را رجوع داده‌اند به مادرتان كه از ايشان بپرسيد نظر استاد مطهري راجع به ايشان چه بوده. ‏آقاي مطهري، نظر استاد راجع به آقاي حدادعادل چه بود؟
من اگر بخواهم نظر استاد را بگويم ادامه همان بحث مي‌شود. ‏

‏ آقاي دكتر، علت مخالفت شديد فراكسيون رهپويان مجلس از مخالفت با طرح سوال، حب ‏احمدي‌نژاد است يا اثبات قدرت خودشان در مجلس؟ علت اين همه تلاش براي نيامدن احمدي ‏نژاد چيست؟
ببينيد من معتقدم كه ما بايد حسن ظن داشته باشيم. ما همان چيزي را كه خودشان بيان مي‌كنند، دليل ‏مخالفت فرض مي‌كنيم. آنها بر اين اعتقاد هستند و مي‌گويند كه برداشت ما از صحبت‌هاي رهبري اين ‏است كه در شرايط امروز سوال از رييس‌جمهور به صلاح كشور نيست، اگرچه عمل و فعل اين افراد گواه ‏چيزي غير از اين است. ‏

چه چيزي؟
اينها در پس گرفتن امضا‌ها استناد مي‌كردند به نظر رهبري. بعضي اينها مي‌گفتند ما اطلاع داريم كه ‏رهبري با اين سوال مخالف هستند و بنابراين خوب است كه شما امضايتان را پس بگيريد. اما بعدا حرف‌شان ‏را عوض كردند كه ما نگفتيم رهبري با طرح سوال مخالف‌اند بلكه گفتيم برداشت‌مان اين است.

خب اين ‏دوگانگي و تناقض در حرف‌هاي آقايان بود. يعني موقعي كه آقاي لاريجاني مطرح كرد كه رهبري در اين ‏مورد نظري ندارد اينها مجبور شدند حرف‌شان را عوض كنند. ‏به نظرم مخالفت اينها بيشتر ناشي از نگراني است كه از حضور آقاي احمدي‌نژاد در مجلس دارند.

علاوه ‏براين، فكر مي‌كنند با توجه به سخنان اخير رهبري اين كار به صلاح كشور نيست. تا اينجا حق اين عده ‏است كه مخالفت كنند و هيچ ايرادي به كارشان وارد نيست. ‏

‏مخالفان تا الان لابي‌گري هم در اين مورد در مجلس انجام داده‌اند تا نظر نمايندگان موافق ‏سوال را برگردانند؟
خب هر نماينده‌يي حق اظهارنظر و لابي‌گري در مجلس براي پيش بردن نظر خود و استفاده ازنفوذ ‏كلامش را دارد. اين يك امر طبيعي در مجلس است، چون ما داريم مي‌گوييم «مجلس شورا»، يعني محلي ‏كه جاي گفت‌وگو و شور است.

اما اشكالي كه وجود دارد در انتساب نظر خود به رهبري است. در مواردي ‏ديديم كه اينها مي‌آيند به صراحت نظر خود را به رهبري منسوب مي‌كنند و در حقيقت با اين كار نماينده ‏را فريب مي‌دهند كه اين كار درست نيست. ‏

علت اين همه واهمه از حضور آقاي احمدي‌نژاد در مجلس چيست كه آنها را وادار به اين كار ‏مي كند؟
اين عده معتقدند كه خود آقاي احمدي‌نژاد به دنبال چنين فضايي مي‌گردد تا بيايد و كشور را بحران زده ‏جلوه دهد. البته اين موضوع براي ما روشن نيست. ‏چون من معتقدم اگر آقاي احمدي‌نژاد بخواهد حرفي بزند و كشور را دچار بحران بكند خب تريبون‌هاي ‏مختلفي را در اختيار دارد و صرفا مجلس نيست.

هر روز ايشان در معرض صحبت و مصاحبه است. من فكر نمي‌كنم اين استدلال خيلي محكم باشد. اصل قضيه به نظر من اين روحيه محافظه كاري است كه در بعضي از ‏اين دوستان وجود دارد كه كلا با هرگونه تنشي مخالف هستند. در واقع مي‌خواهند روحيه محافظه كاري و ‏سازش خود با تخلفات را بر مجلس تحميل كنند. ‏

يعني شما و موافقان سوال به دنبال تنش هستيد؟
ما معتقديم كه بسياري از تنش‌ها و تقابل‌ها چون منجر به اصلاح امور مي‌شود مفيد است. اين طور نيست ‏كه هر تنشي بد باشد. ما آرامش مي‌خواهيم اما نه آرامش قبرستاني. ما خواهان آرامشي بر اساس قانون ‏هستيم.

اگر رهبري هم توصيه به وحدت و تعامل مي‌كنند مقصودشان وحدت با حفظ اصول و تعامل بر ‏اساس قانون است، نه وحدت با زير پا گذاشتن اصول وتعامل مبتني بر بي قانوني. اگر صحبت‌هاي رهبري را ‏بخواهيم آن‌جور تفسير كنيم كه هر وقت ايشان صحبت از همدلي و تعامل كنند ما بايد همه وظايف ‏نمايندگي مجلس را كنار بگذاريم با فلسفه وجودي مجلس سازگار نيست.

خب اين نگاه در آقاي حداد وجود ‏دارد كه در مديريت ايشان در مجلس هفتم هم وجود داشت. ‏امروز اين دوستان سعي دارند روحيه مجلس نهم را به سمت مجلس هفتم سوق بدهند، اما مجلس پذيرا ‏نيست. آقاي حداد رياست فراكسيون اقليت را برعهده دارد و اين روحيه در اين فراكسيون تبلور يافته است. ‏

آقاي مطهري با اين تحليلي كه شما از مخالفان طرح سوال داشتيد و اينكه «اينها گريزان از ‏تنش هستند.» پس بايد نتيجه گرفت كه نيت‌شان خير است حتي اگر اشتباه باشد. ‏
ظاهر قضيه همين است. ‏

باطنش چي؟
باطنش ديگر احتمالات است و ما براساس احتمالات نمي‌توانيم قضاوت كنيم. ممكن است اينها در باطن قول ‏و تعهدي به دولت داده باشند كه مثلا ما اين سوال را منتفي مي‌كنيم. ‏

آقاي مطهري يكي از تفاوت‌هاي شما با ديگر نمايندگان در نقد صريح دولت است. اين صراحت ‏به چه دليل است؟ و يا به قولي چرا شما مي‌توانيد اما ديگران نه؟
اولا ما نمايندگان ديگري هم داريم كه اينها نقدهاي صريح و موثري دارند كه بيان مي‌كنند و منحصر به من ‏نيست. اما شايد يك علت اينكه من بيشتر اظهارنظر مي‌كنم به دليل احساس خطري است كه دارم. شايد ‏برخي از نمايندگان آن احساس خطري را كه من دارم ندارند.

من به لطف مجاورت با شهيد مطهري و حضور ‏در جريانات نهضت اسلامي بالاخره تا حدودي از نزديك شاهد تحولات بودم. با بسياري از گروه‌هاي سياسي ‏و انحرافات سياسي آشنايي دارم. گاهي شبيه آن انحرافات را در زمان خودمان مي‌بينم و همين باعث مي‌‏شود كه بيشتر احساس خطر كرده و هشدار بدهم. ‏

به لطف انس با آثار ايشان فكر مي‌كنم كه برخي انحرافات فكري را گاهي به درستي و زودتر از ديگران ‏تشخيص مي‌دهم و اعلام نظر مي‌كنم. اين در حالي است كه ممكن است ديگران اين موضوع را خطر ‏مهمي تلقي نكنند اما بعد از مدتي به اين موضوع مي‌رسند.

فرض كنيد خطر مكتب ايران يا ليبرال بودن ‏اين دولت در امور فرهنگي را من اولين نفري بودم كه در مجلس هشتم مطرح كردم. خيلي‌ها آن موقع با حرف‌هاي من مخالفت مي‌كردند اما بعد از چند سال به اين حرف‌ها رسيدند.

حتي برخي ‏از آنها مي‌آمدند و اعتراف مي‌كردند كه حق با شما بود. ‏موضوع ديگر بر مي‌گردد به صراحت لهجه كه اين يك امر ذاتي است. بعضي افراد صريح‌اللهجه هستند و ‏نمي‌توانند در لفافه صحبت كنند. اين به شخصيت خود افراد بر مي‌گردد. خود آقاي احمدي‌نژاد اين ‏خصلت را دارد. ‏

آقاي مطهري اشاره مي‌كنيد كه برخي ديگر از نمايندگان هم انتقاد مي‌كنند. شايد اين حرف ‏صحيح باشد. اما برخي از اظهارات منحصر به خود شماست. نمونه‌اش هم به اظهارنظر شما در ‏مورد برخي از افراد سپاه برمي‌‌گردد. شما به عنوان نخستين مقام مسوول به صراحت از دخالت برخي از سپاهيان در ‏انتخابات نام برديد، فكر نمي‌كنيد اين ادبيات براي شما توليد دردسر كند؟ ‏
من طرح اين موضوع را يك امر خيلي عادي مي‌دانستم و اصلا فكر نمي‌كردم كه اينقدر سرو صدا ايجاد ‏كند. ‏براي اينكه موضوع دخالت برخي افراد سپاه در انتخابات آينده تكرار نشود و اين موضوع اصلاح شود اين ‏حرف را زديم.

من اين موضوع را يك مطلب بديهي و روشن مي‌دانستم. خب در انتخابات مجلس نهم ‏برخي افراد سپاه از بعضي كانديداها حمايت كرده بودند. حرف من چيزي بيشتر از اين نبود. اين حمايت نه ‏به معناي اين است كه اينها اقدامي كرده باشند كه نتيجه انتخابات را در برخي حوزه‌ها تغيير داده باشند. ‏

اما همين مقدار ورود سپاه هم خلاف نظر امام(ره) است و اصلا به صلاح سپاه وهرنيروي نظامي نيست چون ‏باعث تفرقه در آن مي‌شود كه اگر ما در شرايط جنگ قرار بگيريم اين دسته‌بندي‌ها مضر است. اين يك ‏هشدار بود و فكر مي‌كردم يك امر ساده‌يي است. اما گويا اين‌طور نبود.

من قبول دارم بعضي اظهارنظرها ‏منحصر به خود من بوده و ساير نمايندگان چنين اظهارنظري نداشته‌اند. من احساس مي‌كردم كه در ‏بعضي قضايا حتما بايد اظهارنظر كنم و اين را وظيفه خودم مي‌دانستم.

خب من دو وظيفه دارم؛ يكي ‏نمايندگي و ديگري حفظ شأن انتساب به شهيد مطهري. در اصل، دو وظيفه را بر دوش خودم احساس مي‌كنم. ‏اگر نماينده هم نبودم قاعدتا همين اظهارنظرها را داشتم. اما وظيفه‌ام به عنوان يك نماينده بيشتر است. ‏

در هر صورت اين اظهارات توليد دردسر مي‌كند، آيا شما حاشيه امنيت داريد؟
نه، حاشيه امنيتي در كار نيست. شما ديديد در انتخابات مجلس نهم هيات اجرايي صلاحيت من را رد ‏كرد. يا مثلا سازوكار 8+7 آمدند اسم من را از فهرست اصولگرايان با وجود آنكه راي آورده بودم حذف ‏كردند.

يعني هيچ ملاحظه‌يي از سوي آنها وجود ندارد. منتها من خودم شخصا معتقدم چون بر اساس منطق ‏و استدلال و يك سلسله مباني فكري و عقيدتي ثابت اظهارنظر مي‌كنم و كمتر اظهارنظر احساسي مي‌كنم، بهانه‌يي براي برخورد وجود ندارد ضمن اينكه اين تفكر با استقبال جامعه مواجه شده و برخورد با آن ‏كار آساني نيست. ‏

احضار احمدي‌نژاد به مجلس هشتم با آن حاشيه به نظر كار سختي مي‌آمد اما سرانجام به ‏فرجام رسيد. به نظر شما چرا نظام در آن زمان اجازه شكسته شدن اين تابو را به شما و ديگر ‏مجلسي‌ها داد؟ آيا دادن اين فرصت به شما و دوستان‌تان به معناي پايان مداراي نظام با شخص ‏آقاي احمدي‌نژاد نبود؟
من فكر مي‌كنم پافشاري و سماجتي كه ما نشان داديم كه حتي كار به استعفاي من كشيد و تاثير آن بر ‏افكار عمومي، به شكلي شد كه ديگر امكان مخالفت با اين سوال وجود نداشت، اصل كار يك كار قانوني بود و ‏دليلي هم براي مخالفت وجود نداشت.

البته من از نظر مقامات عاليرتبه خبر نداشتم كه موافق بودند يا ‏خير. اما تخلفات پي در پي دولت و يازده روز خانه‌نشيني هم زمينه را مهيا كرد. فضا كاملا آماده بود. ‏

يعني نظام زياد موافق سوال و آمدن احمدي‌نژاد نبود؟ ‏
بله، علايم نشان مي‌داد كه زياد موافق اين آمدن نيستند. اما خب پافشاري كرديم و فضايي كه در رسانه‌ها ايجاد شد و فشار افكار عمومي ديگر اجازه نمي‌داد كه به صراحت با اين كار مخالفت بشود. ‏ضمن اينكه در آن اواخر هم رهبري در كرمانشاه صحبت‌هايي داشتند كه مي‌شد اين طور برداشت كرد كه ‏ايشان مخالفتي با طرح سوال نداشتند.

ايشان تاكيد كردند كه «نمايندگان مجلس وظايفي دارند، رهبري نه ‏در كار آنها دخالت مي‌كند نه حق دخالت دارد و نه امكان چنين چيزي وجود دارد.»به نظرم اين به سوال برمي‌گشت. چون هنوز اين بحث مطرح بود كه آيا رهبري موافق سوال است يا ‏مخالف. من فكر مي‌كنم در واقع ايشان موافق انجام وظيفه قانوني است. ‏

آقاي دكتر اين چراغ سبز را آيا نمي‌شود به معناي پايان مداراي نظام با دولت ناميد؟
نه، نمي‌شود گفت به اين معني است. به‌طور كلي رهبري نمي‌خواهد جلوي وظايف و اختيارات قانوني ‏نمايندگان و مسوولان كشور را بگيرد. مگر در موارد خيلي خاص كه مصلحت خيلي بزرگي و خطر انحراف از ‏مسير اسلام وجود داشته باشد، كه لازم باشد ايشان دخالت كند.

اصل اوليه اين است كه هر قوه‌يي به ‏وظايف خودش عمل كند. بالاخره من فكر مي‌كنم بيشتر اصرار و پافشاري ما موثر بود. ‏

به نظر شما خط قرمز نظام در تعامل با مقامات عالي مثل روساي جمهور كجاست؟
شايد مثلا اين باشد كه در مقابل آرمان‌هاي انقلاب مانند صدور انقلاب ايستادگي كنند و يا به نوعي با دشمن ‏همراهي بكنند. مثل كاري كه بني‌صدر كرد. بني‌صدر با اتحادي كه با مجاهدين خلق داشت به نوعي در ‏مقابل نظام ايستاد. خب به همين دليل هم لازم ديده شد كه از طرف نمايندگان مجلس استيضاح شود. ‏

در رفتار آقاي احمدي‌نژاد همراهي با دشمن ديده مي‌شود؟
همراهي آگاهانه كه وجود ندارد ولي ممكن است به خاطر حساسيت و تعصبي كه ايشان نسبت به برخي از ‏دوستان و نزديكان خود دارد گاهي به‌طور ناخودآگاه اقداماتي انجام دهد كه بر خلاف مصالح انقلاب باشد. ‏

به نظر شما آيا احمدي‌نژاد آستانه تحمل نظام را لبريز كرده كه حال قصد برخورد با آقاي ‏احمدي‌نژاد وجود دارد؟
سوال به معني برخورد نيست. من فكر مي‌كنم هنوز به آن حد نرسيده كه بخواهيم بگوييم احمدي‌نژاد در ‏مقابل نظام ايستاده است. مشكل ايشان تكروي و قانون‌گريزي است. احمدي‌نژاد آن ‏قانوني را كه خودش منطبق بر قانون اساسي مي‌داند و مي‌پسندد اجرا مي‌كند و قانوني را كه شخصا ‏منطبق نداند اجرا نمي‌كند.

اين نشان مي‌دهد كه استعداد تك‌روي در او وجود دارد و اگر مجلس قوي در ‏برابر ايشان وجود نداشته باشد كم‌كم تك‌روي‌ها راي نهادينه مي‌شود. مشكل اساسي ايشان همين است ‏و مشكلاتي هم كه امروز در كشور ما به وجود آمده ناشي از همين موضوع است.

ايشان معتقد است كه چون ‏من راي مستقيم مردم را دارم مي‌توانم در همه جا به تشخيص خودم عمل كنم، در حالي كه رييس‌جمهور ‏هر مقدار هم كه راي داشته باشد مجري سياست‌هاي كلي نظام و قوانين مصوب است نه آراي خودش. ‏

احمدي‌نژاد اعتقاد چنداني به قانون ندارد و دوست دارد دستش در خيلي جاها باز باشد و آنچه خودش ‏تشخيص مي‌دهد اجرا كند. بي‌انضباطي مالي او كه ناشي از همين بينش است براي كشور مشكل درست ‏كرده است.

‏‏ يعني به نظر شما هنوز آقاي احمدي‌نژاد خط قرمزي را زير پا نگذاشته؟
در مقاومت 11 روزه‌يي كه از خودش نشان داد از خط قرمز عبور كرد. يا مقاومتي كه در برابر معاون اولي ‏آقاي مشايي نشان داد. ‏

اگر آقاي احمدي‌نژاد در دور اول رياست خود چنين رفتاري داشت آيا باز هم امكان انتخابش ‏در دور دوم بود؟
بعيد بود كه راي بياورد. البته ايشان هم زيرك بود و بسياري از اعتقادات قلبي خودش را در دور اول بروز ‏نداد. اما در دور دوم چون ديگر نيازي به راي مردم نداشت بسياري از مكنونات قلبي خود را بروز داد. ‏

او آدم زيركي است. من فكر مي‌كنم وضعيت را تا پايان دوره خودش مديريت مي‌كند. احمدي‌نژاد نشان ‏داده در زماني كه احساس خطر مي‌كند خودش را جمع و جور مي‌كند. بي‌حساب و كتاب كار نمي‌كند و ‏اگر ببيند برخورد جدي است عقب‌نشيني مي‌كند. در ماجراي خانه‌نشيني هم وقتي بحث استيضاح جدي ‏شد كوتاه آمد. در جريان استيضاح مرحوم كردان هم وقتي ديد قضيه جدي است، در مجلس حضور پيدا نكرد. ‏

فكر مي‌كنيد اگر اصلاح‌طلبان پيروز انتخابات رياست‌جمهوري دهم مي‌شدند و امروز امور را ‏در دست داشتند الان اوضاع چطور بود؟
فكر مي‌كنم اوضاع بهتر از الان بود. براي اينكه اين مقدار قانون‌گريزي در آنها وجود نداشت. ‏بيشتر انتقاداتي كه ما به اصلاح‌طلبان داشتيم به مسائل فرهنگي برمي‌گشت كه به نظرم اين دولت ‏از اين نظر از اصلاح‌طلبان جلوتر است. ‏

آقاي مطهري، يكي از محورهاي سوال بحث ارز است. شما فكر مي‌كنيد اين مابه‌‏التفاوت نرخ ارز به جيب چه كسي مي‌رود؟
مساله خيلي براي ما روشن نيست. البته مجلس قانوني تصويب كرد كه اين مابه‌التفاوت بايد به ‏خزانه وارد شود. ولي اينكه تاكنون به چه شكلي عمل شده مشخص نيست. يكي از ظن‌ها اين ‏است كه بعضي از اين دلال‌ها كه مرتبط با بانك مركزي بودند اين وسط نقشي را ايفا مي‌كرده‌ و ‏خلاصه رانت‌خواري عمده وجود داشته است.

البته حرف زياد است. قضاوت در اين مورد مشكل ‏است. ‏حتي گفته مي‌شد كه دولت قصد دارد با افزايش نرخ ارز مابه‌التفاوت نرخ مرجع تا نرخ آزاد را ‏صرف يارانه‌ها كند. البته دولت تكذيب كرد. اما بر خلاف اين تكذيب، اظهارنظرهاي صريحي از ‏سوي برخي از مقام‌هاي دولتي وجود داشته كه اين تكذيب را دچار ترديد مي‌كند.

به علاوه دولت ‏در پرداخت يارانه‌ها دچار كسري بودجه است، قبلا از بودجه نفت برداشت مي‌كرد، حالا كه فروش ‏نفت كاهش پيدا كرده به نظر مي‌رسد كه مي‌خواست از راه افزايش نرخ ارز وارد شود.

مشكل ‏اينجاست كه از ابتدا قانون هدفمندي يارانه‌ها درست اجرا نشد و دولت سهم هر نفر را زياد در نظر ‏گرفت و به همه دهك‌ها هم پرداخت كرد. ‏

به نظرم اگر سوال از رييس‌جمهور خوب مطرح شود مي‌تواند شامل همين موضوع هم بشود. ‏البته بخشي از افزايش قيمت ارز ناشي از تحريم‌هاست چون دولت بايد ارز موجود را حفظ كند. در ‏حال حاضر ما ارز به مقدار كافي داريم اما اگر يك مبارزه چهار يا پنج ساله را پيش بيني كرده باشيم ‏طبيعي است كه بايد يك مقدار با احتياط عمل كنيم. ‏

به نظر شما اين موارد در سوال از رييس‌جمهور روشن مي‌شود يا همچنان دولت اصرار ‏بر تكذيب خواهد داشت؟
اين موضوع به نحوه طرح سوال بستگي دارد. ولي به‌طور كلي يك سوءتدبيري در كار دولت وجود ‏داشته است. ‏

اين سوءتدبير تعمدا بوده؟
نه. دولت نمي‌آيد خودش را خراب كند. يك مقدارش ناشي از كم‌تجربگي و بي‌توجهي به توصيه‌‏هاي كارشناسان و نهادهاي نظارتي مثل ديوان محاسبات بوده و يك مقدارش هم به جدي نگرفتن ‏تحريم‌ها برمي‌گردد. ‏

آقاي مطهري اكنون 34 سال از پيروزي انقلاب گذشته. شما به عنوان شخصي كه در ‏پاره‌يي از موارد منتقد سياست‌هاي نظام و در مواقعي مدافع آن بوديد، فكر مي‌كنيد ‏مهم‌ترين ضعف استراتژيك جمهوري اسلامي چيست؟
يكي از اين ضعف‌ها رابطه اصل ولايت فقيه با ساير اركان نظام جمهوري اسلامي است كه زياد ‏مشخص نيست. يا مثلا همين بحث سوال و حواشي آن ناشي از آن است كه رابطه ميان ولايت فقيه با مجلس زياد ‏مشخص نيست. ‏

يك عده تصور مي‌كنند مجلس در هر موضوعي بايد موافقت ولي فقيه را بگيرد و بعد اقدام كند ‏و يك عده مخالف هستند و مي‌گويند ما اختيارات و وظايف خودمان را داريم و بايد كار خودمان را ‏انجام بدهيم.

اگر يك مصلحت مهمي در ميان باشد ولي فقيه حكم حكومتي مي‌دهد و ما اطاعت ‏مي‌كنيم. اينها بايد روشن بشود. ‏يا رابطه قوه قضاييه با اصل ولايت فقيه روشن نيست. آيا قوه قضاييه مي‌تواند مقامات عاليرتبه ‏نظام را شخصا و بدون اطلاع رهبري مورد مواخذه قرار بدهد يا خير؟ مرزها چون مشخص نبوده ‏آسيب‌هايي هم به كشور ما زده است. ‏

به‌طور خلاصه اگر بخواهيم بگوييم، نوع برداشتي كه ما از ولايت فقيه داريم آسيب‌هايي به كشور ‏وارد كرده است. ‏يعني در جاهايي نبايد موضوع ولايت فقيه را وارد مي‌كرديم ولي وارد كرديم و بعد آسيب ديديم. ‏

بهترين مثال همين انتخابات 88 است. يكي از ريشه‌هاي بحران 88 اين بود كه عده‌يي از ‏اصولگرايان اصرار داشتند كه كانديداي اصلح مورد نظر رهبري آقاي احمدي‌نژاد است. ‏خب طبيعي است كه وقتي چنين موضوعي مطرح مي‌شود جامعه به دو قطب تقسيم مي‌شود و ‏ديگر انتخابات آزاد معني خود را از دست مي‌دهد. ‏در حالي كه ما مي‌گوييم ولي فقيه اگر نظري هم داشته باشد از طريق شوراي نگهبان اعمال مي‌كند. اين مرزها زياد روشن نيست. ‏

يكي ديگر از ضعف‌هاي ما برداشت اشتباه برخي از اين جمله معروف امام كه «حفظ نظام از اوجب ‏واجبات است.» بوده است. گاهي فكر مي‌كنيم براي حفظ نظام خيلي كارها مباح مي‌شود در حالي ‏كه اين‌طور نيست.

نمونه‌اش هم قتل‌هاي زنجيره‌يي است و اخيرا هم قتل ستار بهشتي، كه البته ما ‏اين مساله را تا آخر دنبال مي‌كنيم و اجازه نمي‌دهيم لوث شود. از آقاي توكلي هم كه اين موضوع ‏را در نطق خود مطرح كردند تشكر مي‌كنم، چون ما نمايندگان بايد قبل از همه از حقوق مردم ‏دفاع كنيم. ‏

امروز هم اين تفكر وجود دارد. البته نه به آن شدت. اين نوع برخوردها خطرناك است. همين ‏برخوردها باعث مي‌شود ما جلوي آزادي بيان را بگيريم. ‏اينها كمك به حفظ نظام نيست. نظام يك موجود سست نيست كه با يك باد بلرزد. ‏

اين ضعف‌ها چطور برطرف مي‌شود؟
اين حرف‌ها زياد بايد گفته شود. امثال من هم زياد اين حرف‌ها را زده‌ايم. ‏روحانيت نقش مهمي دارد و بايد اين مسائل را در مساجد بگويند تا مثلا براي انتخابات رياست ‏جمهوري توده مردم از سوي برخي افراد فريب نخورند كه مثلا نظر آقا روي اين شخص است.

بايد ‏تبيين كنند كه در انتخابات بايد هر كس نظر خودش را اعمال كند. اگر قرار بود كه رييس‌جمهور را ‏رهبري معين كنند ديگر نيازي به انتخابات نبود، خب ايشان يك نفر را منصوب مي‌كردند. ‏

آقاي دكتر يكي از بحث‌هايي كه از سوي شما در مواردي مطرح شده اصلاح برخي از ‏اصول قانون اساسي است. آيا اصلا اين بازنگري مي‌تواند صورت بگيرد؟ ‏
بازنگري در قانون اساسي يك تابو نيست. اصلا اشكالي ندارد هر 10، 20 سالي يك بازنگري ‏صورت بگيرد. مثلا همين اصل 113 قانون اساسي كه مي‌گويد رييس‌جمهور مسوول اجراي قانون ‏اساسي و شخص دوم كشور از نظر اجرايي است، برداشت‌هاي مختلفي از آن شده است.

همين ‏اختلاف نظري كه در بازديد از زندان اوين بين رييس‌جمهور و قوه قضاييه ايجاد شد، ناشي از ‏برداشت‌هاي مختلف از اين اصل بود. ‏رييس‌جمهور مي‌گويد در اينجا قانون اساسي دو شأن و مقام براي رييس‌جمهور قائل شده؛ يكي ‏شأن اجراي قانون اساسي و ديگر رياست قوه مجريه، لذا معتقد است كه من مي‌توانم نظارتي بر ‏عملكرد قوه قضاييه و مجلس داشته باشم و به آنها تذكر و اخطار قانون اساسي بدهم. ‏البته ايشان فراتر از اين رفته و مي‌گويد من قانوني را كه خودم منطبق بر قانون اساسي مي‌دانم ‏اجرا مي‌كنم و غير آن را اجرا نمي‌كنم.

اين، حرف غلطي است. ‏همه اينها در حالي است كه تفسير شوراي نگهبان غير از اين است و مي‌گويد مقصود اين است كه ‏رييس‌جمهور مسوول اجراي قانون اساسي صرفا در حيطه قوه مجريه است. ‏همين طور اصل 175 راجع به صدا و سيما. البته ممكن است موارد ديگري هم قابل اصلاح باشد كه ‏بايد كارشناسان نظر بدهند. ‏

آقاي دكتر در حالي اين روزها به انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم نزديك مي‌شويم كه ‏هنوز انتخابات سال 88 و اتفاقات آن اثرش در جامعه از بين نرفته است. به نظر شما ‏چگونه مي‌توان اعتماد همه اقشار را به دست آورد؟
اگر يك مقدار فضاي اظهارنظر بازتر شود (البته نشانه‌هاي آن هم با برگزاري برنامه‌هاي مناظره ‏در صدا و سيما ديده مي‌شود) به نظرم مي‌تواند به جلب اعتماد مردم و مشاركت بيشتر كمك كند. ‏تجديد نظر در نوع برخورد با متهمان بحران سال 88 مي‌تواند مفيد باشد. البته به نظرم اين يك ‏مساله كلي است و ربطي به انتخابات آينده ندارد. خب خيلي از اين رفتارها در بحران 88 به نظرم ‏ضرورت نداشته و اصلا خوب نبوده است. ‏

نمي‌شود به صرف اينكه بعضي از اين افراد در جلسات يك كانديدايي شركت كرده و يا حتي حرفي ‏هم زده باشند كه شنود شده است آنها را متهم كرد. خيلي از اين افراد بازداشت‌شان قبل از تاريخ ‏‏22 خرداد بوده است و عملا نقشي در آشوب‌ها نداشته‌اند. ‏اين رفتارها قابل قبول نيست و به‌راحتي هم پذيرفته نمي‌شود كه اين افراد در فكر ايجاد يك انقلاب ‏مخملي بوده‌اند. ‏بايد در برخورد با اينها تجديد نظر شود. البته نه براي انتخابات آينده.

اين اصلا خوب نيست و ‏مردم هم متوجه مي‌شوند كه هدف چيست. ‏از ابتدا نبايد اين كار صورت مي‌گرفت و اين مقدار سخت‌گيري نمي‌شد. ‏من قبول دارم كه مثلا آقاي تاج‌زاده و نبوي اظهارات تندي دارند ولي اگر اينها بيرون باشند و ‏حرف‌هايشان را بزنند مشكلي براي كشور به وجود نمي‌آيد. ‏حتي درباره آقايان موسوي و كروبي هم همين نظر را دارم.

اگر قرار است محاكمه بشوند بايد اين ‏كار صورت بگيرد و هر مجازاتي بر اساس محاكمه باشد. ‏زياد قانع‌كننده نيست كه ما مجازاتي را بدون محاكمه اعمال كنيم. اين توجيهاتي هم كه برخي مي‌‏گويند دليل حصر آنها به خاطر آسيب نرسيدن به آنهاست از نظر حقوقي قابل قبول نيست و صرفا ‏يك توجيه است. ‏بايد ماه‌ها پيش اين كار مي‌شد، البته حالا هم بشود آثار خوبي دارد. ‏

به عنوان آخرين سوال، اين روزها گمانه‌زني‌هايي راجع به كانديداتوري آقاي هاشمي ‏مطرح مي‌شود، به نظر شما چقدر اين گمانه‌زني‌ها درست است؟ ‏
من اطلاع دقيقي ندارم. اما شخصا معتقدم كه با توجه به وضع كشور كه اكنون در حوزه اقتصاد، ‏فرهنگ و سياست خارجي دچار مشكل هستيم حضور ايشان در يك دوره چهار ساله مي‌تواند راه‌‏گشا باشد. ‏

اگر آقاي هاشمي بيايد و مردم هم به ايشان راي بدهند اين حضور كمك مي‌كند كه ما زودتر از ‏بحران خارج بشويم. چون شخص ديگري مانند آقاي هاشمي نمي‌تواند نيروها و گروه‌هاي مختلف ‏سياسي را با نگرش‌ها و سليقه‌هاي مختلف دور هم جمع كند. ‏ايشان بيايد تا كشور سروسامان پيدا كند و بعد براي چهار سال بعدي كشور را به يك نفر ديگر ‏بسپارند. ‏
ugi
UNITED STATES
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
آقای مطهری روت نمیشه بگی اصلاح طلبها بیان.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
کاش این سخنان در سال 84 گفته شده بود و مردم تاوان ندانم کاری و تندروی افرادی مثل احمدی نژاده را نداده بودند قطعا در روز قیامت بایستی جابگوی این همه ضرر و زیان ملت را هرکس که حمایت ناشایست از اتفکرات احمدی نژاد کرد را بدهند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
این خصلت بد را از بین ببریم عادت کردیم یکی را بالا ببریم یکی را بکوبیم باید واقعیت را قبول کرد کشور با فشارهای خارجی و خواست افراد در ماندن و برگشت سر قدرت راهی به جایی نخواهیم برد تا زمانی که خواست مردم دخیل نباشد همین است نه اینکه اقای مطهری و یا دیگران کسی را به مردم معرفی کنند
فقط خدا میتونه به دادمون برسه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
خیلی دوست داشتم یکی بهم بگه احمدی نژاد فلان کار مثبت کرد و یا به این دلیل از روئسای جمهور سابق بهتر بوده که انقدر دلم نسوزه که بهش در 4سال اول رای دادم

به امام حسین قسم فریب حرفاشو خوردم.به همین شبهای سوگواری قسم من 2روز اون سال برای رای اوردنش روزه گرفتم
خیلی اوضامون بده.لااقل اوضاع من که خیلی ناامید کنندس
بیسواد هم نیستم که بگم چون بیسوادم کارم به اینجا کشید
خیر سرم مهندسی برق -الکترونیک دارم

الان هرچقدر فکر میکنم میبینم هیچ راهی برای خروج از این وضعیت ناامید کننده فعلی حداقل برای خودم ندارم

یادمه دوره هاشمی رفسنجانی من مقطعه راهنمایی بودم.همون موقع هم خیلی ها گلایه و شکایت داشتن
دوره خاتمی هم خیلی هامون شکایت و گله داشتیم
ولی به جان خودم قسم کارد به استخون نرسیده بود که تو این 8 سال احمدی نژاد رسید.
کارد به استخون رسید.
هستیم تو جامعه میبینیم.
الان با خودم میگم اگه این وضع مملکته پس اون موقعه چی بود؟؟
اگه الان ی سری میگن همچی خوبه و مشکلی نداریم، پس اون موقعه دقیقا ما تو بهشت بودیم. چقدر نمک نشناس بودیم
مطمئنم هیچ کس شکی نداره که تو این دوره احمدی نژاد اسفناک ترین دوران حداقل از جهت اقتصادی از بعد انقلاب داریم سپری میکنیم
اگه میگیم تحریم شدیم که همیشه خدا تحریم بودیم
اگه بگیم خیلی خیلی تحریم شدیم که این از بیخردی ما در سیاست خارجه بود
نمیگم هاشمی ناجیه اصلا،
ولی منم با نظر اقای مطهری موافقم
در شرایط فعلی و برای حداقل کمی بهبود این وضعیت هاشمی گزینه خوبیه
ما الان نباید فقط ی رئیس جمهور انتخاب کنیم. بنظر میاد باید یکی انتخاب کنیم که برای 4 سال بتونه مملکت با تدابیری فقط سرپا نگه داره. بتونه ی جوری همه گروه های سیاسی و حتی تجار بزرگ اقتصادی و گرد هم بیاره
یادمون باشه مملکتی توی دنیا حرف برای گفتن داره که تجار و کسای که واردات و صادرات خوب بلد باشن و داشته باشه
تو این هفت سال انگار 8سال جنگ کردیم.دقیقا شرایط شده همونطور
بنظرم حتی نظام هم بخطر می افته.خیلی مهمه تو این 4 سال پیش رو کی بیاد رو کار. اگه بازم یکی که فقط بلده حرفای قشنگ قشنگ بزنه بیاریم رو کار دیگه باید قید همچی بزنیم
نمیدونم فقط امیدوارم حداقل زندگی ادمهای مثل من که فقط میخوان ی لقمه نون حالال ببرن سر سفره زن و بچشون درست بشه
تازه داشتم سروسامون میگرفتم که..................

یاحسین شهید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
برادر عزیزم با خواندن نظرتان قلبم به درد آمد از ته دلم امیدوارم روزی زندگی شما و همه جوانان ایرانی خوب شود الهی آمین
ولایت مدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
به نام خدا من از اقای احمدی نژاد هم دل خوشی ندارم که این را میگویم اما اقای مطهری عوام فریبی نکنید مگر یادتان رفته که اقای هاشمی میخواست رایاست جمهوری خود را دائمی کند مگر یادتان رفته ایشان میخاست شورای رهبری را ایجاد کند اقای هاشمی خود یک قانون گریز است برای عمل نکردن به خیلی از مواد قانون اساسی.در ضمن هاشمی به علت محودیت سنی نمی تواند کاندید شود.
امیدوارم این نظر مثل نظرهای دیگر سانسور نشود
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
آقای هاشمی نمی خواست ریاست جمهوری را دائمی کند برخی از نمایندگان مجلس می خواستند آن را سه دوره کنند تا تو دوره که البته آن طرح از اول محکوم به شکست بود. آقای هاشمی فرشته نیست معصوم هم نیست، مانند همه! اما در دولت او همه طیفها فعال بودند در زمان ریاست او بر مجلس با وجود حضور طیف های وسیع در مجلس مدیریت او خیلی خوب بود. او می تویاند روح دولت وحدت ملی را تقویت کند هرچند من هم به انتقاد دارم چرا که آزادی در ادبیات او قربانی توسعه است... در هر حال اگر کسی بهتر است و طرح بهتری دارد بیاید بسم الله به شرطی که دروغ نگویند!
ولایت مدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
مننون از چاپ نظر ها
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۱
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
آقای مطهری
کشور هیچ مشکلی ندارد و اگر هم داشته باشد با تدبیر رهبری برطرف خواهد شد.در کشوری که ولایت هست ، بن بست نیست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
ببخشيد شما تو كدوم كشور زندگي مي كنيد كه مي گيد كشور هيچ مشكلي نداره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
کشور را محدود به خودتان نکنید.هر کسی حد اکثر میتواند از طرف خودش صحبت کند.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
داداش شما ایران هستید ؟
نام آشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
کشورشماکجاست ماهم بیاییم آنجا.ماایرانی هستیم ودرکشورمامتاسفانه یک سری مشکلات وجودداردوچاره کارهم پاک کردن صورت مسئله نیست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
وقتی ی عده هر چقدر اندک غمه نان و کار و خیلی چیزایه دیگه رو نداشته باشن خوب معلومه مشکلی نیسیت تو کشور همه چی آرومه ما چقد خوشبختیم
پارسا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
همین توهم و اوهام این دوستان هست که فکر می کنند در کشور هیچ مشکلی نیست ! که ما رو لا اقل من ِ جوون رو به این حال و روز انداخته...
irani
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
یعنی واقعا نمیدونم چی بهت بگم.کاملا مشخص که نفست از جای خیلی گرم درمیاد. خدا شفای عاجل عنایت فرماید.
نام آشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
عاقلان دانند.
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
رهبري خودشان را در چهارچوب قانون اساسي و شاررع مقدس مي بينند ...شما با اين طرز تفكر تيشه به ريشه رهبري و قانون اساسي و ما ميزنيد. قدري مطالعه كنيد و اصلا به دفتر ايشان ايميل بدهيد روشنتان ميكنند ....
ناشناس محترم يك دفاع بد از هزار حمله خطر ناك مهلك تر است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
بدون شك رهبري از بسياري از مشكلات باخبر هستند، درضمن ما رهبري داريم كه خود ساليان سال در مسند قوه مجريه بوده‌است و از مشكلات موجود در آن با خبراست
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
آقای مطهری از شما که نماینده مجلس هستید و در مرکز قانونگذاری تشریف دارید بعید است که چنین سخن گویید ! مگه شما نمیدانید سن کاندیدای رئیس جمهوری در ایران در قانون آن کمتر از 75 سال نوشته شده و حضور جناب هاشمی منع قانونی دارد ؟ در ضمن جناب هاشمی چندین بار از کاندید شدنش تکذیب کرده شما را به هرچه مقدساته بروید دنبال یک شخصیت معتبر و ملی دیگر فرق نمیکنه از چه جناحی باشه فقط به فکر مردم باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
طفا یک نفر در این مورد روشن گری بکنه. ایا واقعا منع سنی و قانونی برای حضور اقای هاشمی وجود داره؟
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
آقا محمد از شما بعیده قانون 75 سال برای رئیس جمهور که هنوز تصویب نشده تازه شورای نگهبان هم مخالفتشو اعلام کرده
عزیز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
اون برای نماینده های مجلسه که باید حداقل 30 و حداکثر 75 باشن. حتی این اصلاحیه جدید که میخوان بزنن برای انتخابات ریاست جمهوری، خلافه قانون اساسیه و از اونجایی که قانون عادی (مصوب مجلس) محسوب میشه، نمیتونه بر قانون اساسی ارجح باشه و اگر این کار صورت بگیره مسلما سیاسیه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
برای انتخابات مجلس و شورای شهر شرط سنی وجود دارد اما برای سایر انتخابات تا کنون قانونی مبنی بر تعیین شرط سنی به تصویب نرسیده است
ولایت مدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
به استحضار برسانم که محدودیت سنی وجود دارد که نماینگان ان را میخواستند بر دارند که با قانون جدید انتخابات این امر برداشته شد و خوشبختانه هاشمی نمی تواند کاندید شود خدارا صد هزار مرتبه شکر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
خيلي از اصلاح طلبان هاشمي را قبول ندارند ولي در اين موقغيت كه جامعه دوقطبي شده و عملا دولت يك قطب را از صحنه خدمتگزاري حذف نموده و از اين طريق خسارات مادي و معنوي وحشتناكي را به جامعه زده است ورود هاشمي از منظر درمان زخم خوب است و با ورود ايشان از منظر سياست خارجي نيز مي توان خيلي كار كرد و بوي‍ژه كارهاي هسته اي را هم پيش برد بدون عقب نشيني
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
همین که مطهری از هاشمی حمایت کرده نشان دهنده اینه که دوباره با یک دولت وحدت ملی ...... رو به رو هستیم.
کم مونده اوباما هم از هاشمی حمایت کنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
درود بر مطهري خدا پدرت را بيامرزد
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
درود بر مطهری من مطمئنم هر کسی کاندیدا بشه وعلی مطهری براش تبلیغ کنه حتما رای می یاره
نا شناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
نه دوست عزیز، مردم ما وحشتناک غیر قابل پیش بینی اند، الان همه طرفدار هاشمی اند، فردا خدا می دونه به کدوم محمود جان جدید رای میدن. افسوس از جهل و نادانی ما مردم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
نه اینکه خودش تو تهران هشتم شد ...
ولایت مدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
سلام اقای ناشناسس شما بهتر جای خودت نظر بدی نه دیگران من به نوبه خودم طرفدار هاشمی نیستم
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
درود بر هاشمی و مطهری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
پيشنهاد: رئـِس جمهور يازدهم آيت ا... رفسنجاني براي 4 سال فقط- معاون اول دكتر قاليباف- وزير فرهنگ دكتر مطهري و در رياست جمهوري دوزادهم، رئـِس جمهور قاليباف
ولایت مدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
دورود بر امام خمینی
دورود بر امام خامنه ای
دورود بر شهیدان بهشتی ومطهری .باهنر .رجایی و همه 72 تن دیالمه شهید ایت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
منطقی ترین راه حل حضور هاشمی است که کاملا با رهبری هماهنگ اند و این در شرایط فعلی خیلی اساسی است
ولایت مدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
معلوم است شما اصلا منطق بلد نیستید وچیزی از منطق بلد نیستید
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
آفت امروز کشور ما تندروی هست.امروزه از تریبونها رسمی بوی نفاق و دودستگی می آید . این اظهار نظرها در جامعه اظهار نظر رسمی نظام تلقی می شود که متاسفانه به ناامیدی و از صحنه دور شدن مردم را به دنبال دارد. به جای اینها استفاده تمام و کمال از همه طیفها می تواند پویایی و استقلال کشور را در بر داشته باشد. بدون لحاظ نمودن تمامی طیفها که ممکن است ابتدا مشکلاتی را در بر داشته باشد هر گونه روشی منجر به جدی شدن بحرانها در تمامی ابعاد خواهد شد.
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
با توجه به افکار درست و صداقت ایشان، به نظرم نهایتا سر از اوین در بیاورند!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
بهتر است مردم خود تصمیم بگیرند اقای مطهری مردم ایران کاملا" واقفند به تمام امور و خود بهتر از شما تجزیه و تحلیل میکنند..
لاله
UNITED STATES
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
خوب تجزیه و تحلیل کردن مردم وفتی مهم است که بموقع صورت بگیرد اگر بعد از شعارهای عوام فریبانه احمدی نژاد در دور اول مردم این سخنان را مورد تحلیل قرار می دادند واحساسی برخورد نمی کردند این کابینه نامدیر بر سرکار نمی آمد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
کسانی که منفی دادند ایا مردم و افکار عمومی را انکار میکنند !؟
ولایت مدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
لاله خانم خدمت شما عرض کنم که عوام فریب شما هستید و هم فکری های شما ما از صدقه سر امام خامنه ایی از فتنه هایی که معاندین نظام میکنند سربلند بیرون میاییم و اطمینان میدهم که هاشمی رفسنجانی نمی تواند کاندید شود و ملت هم نیازی به ایشان ندارند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
آخه اظهار نظر ایشون چه منافاتی با تصمیم مردم داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولایت مدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
اقای مطهری بهتر است شما به جای پیشنهاد دادن که کی بیایید بهتر است به حرف امام خامنه ای گوش کنید وجو جامعه را سیاست زده نکنید تا به قول رهبر عزیزم خائن به نظام نشوید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
آقای مطهری سخنان بسیار مستدل و متینی ارائه نمودند بدون حب و بغض بخواهیم نظر بدهیم حرفها کاملا سنجیده و صحیح است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
اگر چه لطماتی که مردم ما در طول این 7 سال خوردند بی سابقه بوده و ندانم کاریهای اقای احمدی نژاد موجب شده مردم سرخورده شوند اما کسانی که دوران اقای رفسنجانی را بیاد دارند بخوبی می دانند که در زمان ایشان مردم کم نکشیدند / جریان قتلهای زنجیره ای، تورم ، جریان خودسر ، نبود آزادی بیان و قلم وووو خیلی چیزهای دیگر که در دوران سازندگی اتفاق افتاد / اما بنظر بنده بهترین دوران در طول 33 سال مربوط به اقای خاتمی بود ایشان جریان ازاد اندیشی را نهادینه کرد ، حکومت را در برابر مردم پاسخگو دانست،تورم سالیانه بسیار ناچیز بود ،تنش در روابط بین الملل را کاهش داد وووو..... تنها ایرادی که به دوران اقای خاتمی می توان گرفت تعدادی از اطرافیان ایشان بودند که تمامیت خواه بودند اما در کل اقای خاتمی بهترین رئیس جمهور کشور بودند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
قتل های زنجیره ای مربوط به دوره آقای خاتمی هست.
.لی ربطی به رئیس دولت نداره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
به نظر من هم با این اوضاع آشفته ای که آقای احمدی نژادبا تند روی ها و قانون گریزی هاش تو عرصه داخلی و خارجی برای این مملکت ایجاد کرده فقط یه آدم پخته و با تجربه مثل هاشمی می تونه کمی اوضاع ایران رو به ثبات برسونه الان دیگه باید جناح بندی ها رو کنار گذاشت و اختلاف نظر با اشخاص و اسمها رو فراموش کرد الان فقط ایران و مردمش مهم هستند که تو این شرایط باید حفظ بشن . با این اوضاع نابسامان اعتماد خیلی از اقشار حتی اونایی که طرفدار سر سخت احمدی نژاد و نظام بودند از بین رفته.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
اشکال ما همین است که دنبال کسی هستیم که در زمان ایشون اختلاف طبقاتی شکل گرفت باید توجه کرد که زمانه و تفکرات و خواسته مردم تغییر کرده نه کسانی که یک زمان مسولیتی داشتند..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
دوست عزیز کاملا درست است که زمانه و تفکرات و خواست مردم تغییر کرده اما همین خواست مردم بود که احمدی نژاد را برای باراول و فقط به خاطر مقابله با هاشمی که همه اورا مسئول اختلاف طبقاتی می دانند و به ثروت اندوزی های افسانه ای متهم می کنند پیروز میدان کرد. دور دوم هم که خوب داستان خودش را دارد اما واقعا احمدی نژاد چه بر سر این مملکت آورد آیا کم هستند کسانیکه بی نام و نشان تر از آقای هاشمی پول های باد آورده به جیب می زنند و اقتصاد کشور با توجه به سودو منفعتی که قرار است نصیبشان شود تعیین می شود. شاید خیلی ها به درست و یا غلط هاشمی را مسئول شروع بحرانهای اقتصادی و نابرابریهای طبقاتی بدانند ولی متاسفانه با توجه به شرایط بد موجود تنها قدرت و نفوذ و سیاست هاشمی است که می تواند کشور را از این مخمصمه های داخلی و خارجی نجات دهد.
ولایت مدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
اقای ناشناس خدمت شما عرض کنم که همه مشکلات اقتصادی ما از زمان هاشمی شروع شد بیشترین شکاف های اقتصادی از ساست های غلط ولابی های ایشان بود فکر کنم شما سن کمی دارید وخبر ندارید به احمدی نژاد هم انتقاد وارد است عملکرد خوبی نداشت ولی عملکرد ایشان از هاشمی بهتر بود من هم طرفدار احمدی نژاد یا شخص خاصی در ریس جمهوری نیستم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
دوست گرامی نه مطهری به اوین خواهد رفت ونه هاشمی خواهد آمد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
فردي كه مورد اعتماد مردم باشد فقط خاتمي است و بس
ولایت مدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
فرد مورد نظر ما باید فردی ولایت مدار وصادق باشد نه خاکستری برای شما متاسفم که فردی که دایم رنگ عوض میکند فرد مورد اطمینانی نخواهد بود حتی برای شما ناشناس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
نه دوست عزیز اینطوریا هم نیست. من خودم طرفدار اصلاح طلبان هستم اما خاتمی را مرد میدان نمی دانم. مرد عبور از بحران نیست. اصلا و ابدا.
بنده خدا
NETHERLANDS
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
فكر ميكنم هفت سال و نيم زمان كافي براي همه مردم بوده باشه تا بفهمند كي دوست و كي با شعار و خالي بندي دشمن مملكت بوده-سابقه هاشمي و پايبنديش به دين و مملكت و رهبري ثابت شده، انشاء الله بزرگان وساطت كنند و ايشان قبول كنه تا بياد و مملكت را از اين گرداب مشكلات رها كنه-هاشمي يك سياست مدار كار كشته است كه با تعامل صحيح هميشه همچون امير كبير خير خواه و وفادار به اين خاك بوده-به هر حال از آقاي مطهري هم بخاطر قضاوت صحيح،خير خواهانه و پيشنهاد حظور هاشمي عزيز خيلي ممنون هستم
مهسا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
بنده کسی راصالح میبینم که حرف وعملش یکی باشه ودرضمن پرونده خوبی داشته باشه واستقلال فکری داشته ودارای دیدگاههای مردم پسندداشته باشد.وبرای رهایی ازبحرانهای موجودراه حلهای قوی داشته باشند.
عبدالله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
اقای مطهری اولا نظر شما در انتخابات فرد دیگری می باشد و همه این کارهها بخاطر ایشان می باشد دومآ اره اقای رفسنجانی بیایند کارههای نیمه تمام را تمام کنند تا از این هم که هست بدبختر بشیم
محمد مانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
از صداقت آقای مطهری خوشم آمد این هم به خاطر آشنایی ایشان با دیدگاه شهید مطهری است از آقای مطهری انتظار است که غیر از حرف زدن در همین مثایلی که عنوان کردند گام های عملی هم بر دارند با توجه به جایگاه شان هم در مجلس هم به لحاظ انتصاب های نسبی و سببی که با برادران لاریجانی و قوه قضاییه دارند . اگر نیاز به روشنگری است برای تصمیم سازی کوتاهی نکنند و به مردم هم گزارش بدهند که چکار کرده اند و اگر نتوانسته اند کاری کنند چرا؟ با این کار هم خدا خشنود می شود هم بندگان خدا.
هادی دلیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
باسلام
احتراما
من با تمامیه نقطه نظرات جناب آقای دکتر مطهری خصوصا درارتباط با کاندیداتوری آیت اله هاشمی رفسنجانی موافقم واضافه مینمایم ایشان(هاشمی) بمنزله امیرکبیر در این دوران میماند وشجاعت وصداقت ودلسوزی که از ایشان سراغ دارم تنها راه برون رفت از این بن بست را فقط در وجود ایشان میبینم.
والسلام
شمس شکاریان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
احسنت آقای مطهری واقعا" کشور و نظام مقدس ما نیاز به انسانهای معتدل و دلسوزی مانند شما ، هاشمی و سید محمد خاتمی دارد. تا انشااله از بحران خارج شود . انشاالله
feri
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
برادر بزرگوار جناب مطهری آیا آقای هاشمی میتوانند جمع ضدین را با هم داشته باشند و آیا اصولا با یک چنین جمعی میتوان به سرمنزل مقصود رسید؟ معنی نظر شما این است که منافع همه گروههارا آقای هاشمی تامین میکنند و دیگر دعوایی سر قدرت وثروت که متعلق به ملت است باقی نمی ماند.... نخیر آقای این صلاح کشور نیست و آقای هاشمی هم نه امیر کبیراست و نه مرد بحران فقط مرد معامله است . لطفا اینطور افکار مردم را منحرف نکنید . ایشان امتحان خود را در طول 8 سال ریاست جمهوری پس داده اند نباید شما از ناآگاهی جوانان امروز که در دوره ریاست آقای هاشمی کودک بودند سوء استفاده کنید . باید جوانان امروز دوره ایشان یعنی از سال 1367 تا 1375 را مطالعه کنند و بدانند که چگونه دلار از 140 تومان به 700 تومان رسید به نام تک نرخی شدن اما تک نرخی نشدو نرخ تورم را در آن زمان و مدیر سالاری و ساکت کردن مخالفین و مطبوعات به طرق گوناگون و......باید به آگاهی جوانان برسد و جوانان بدانند که معنی آزادی به زعم ایشان و فرزندانشان خانواده محترمشان چیست.
نيرالله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
اقاي مطهري واقعا خدا پدرتو بيامرزد، حرفهات جالب و كاملا به جاست آفرين بر شجاعت و شهامت و صداقتت،اميدوارم در انتخابات 92 حماسه ديگري همچون دوم خرداد 76 رقم بخورد.
محمد حسین نزاد از شهرستان طبس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
مسئولین- احزاب -گروه ها و مردم عزیز شما را به خدا قسم میدهم به مسائل احساساتی برخورد نکنید دشمن با ترفند وتفرقه سالها برنامه ریزی کرد تا سیاست مدارانی که برای این کشور مفید هستند ازما بگیرند وجدا کنند که البته تا اندازه ایی موفق شدند من مطمئن هستم موافقان ومخالفان منصف ایشان با برگشت ایشان موافقند چرا نباید برای بهبود کشور درحد اعلی ازوجود آقای هاشمی استفاده نکنیم شما را به خدا افراط گری احساسات لجبازی قدرت نمایی را کنار بگذارید و برای استفاده ازسیاست هرکسی ازجمله آقای هاشمی برای سربلندی کشورمان استفاده کنیم شما ببینید همین آمریکایی که ما هرروز به او مرگ میفرستیم چطور مسئولین آن با هم متحد هستند به والله اختلافات جمهوری خواهان ودمکراتها درآمریکا خیلی بیشتر ازاحزاب کشور ماست ولی درباطن با هم متحد ویکدل هستند واختلافاتشان را به میان مردم واحزاب دیگر نمی آورند پس در کشور ما باید این چنین باشد ما مردم آرزوداریم که بین سپاه پاسدارن ما که قطب عظیمی برای کشوراست وسایر مسئولین ازجمله آقای هاشمی تفاهم وحدت واحترام وگفتگو باشد مثل زمان جنگ شک نکنید که آقای هاشمی ضره ایی ازانقلاب ورهبری جدا نشده اند واینگونه تفکر تفکر دشمن وافراط گران است باید ازآقای احمدی نژاد رئیس جمهور هم حمایت کرد امیدوارم که درکشور طوری پیش رود که بین همه مسئولین اتحاد وهمدلی ورفاقت وبرادری باشد واگرهم اختلاف سلیقه داشته باشند به میان مردم نکشند والسلام
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
درود بر هاشمي سلام برمطهري
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
نوشداروی این ایران خاتمیست و این را بعد از انتخابات 92 همه خواهند فهمید در حالی که دیر شده و مشایی کار خودش را کرده . فرارو منعکس کن
amene
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
واقعا به نظر من هم در مجازات بعضی ها باید تجدید نظر بشه مثلا باید آقایان کروبی و موسوی و تاج زاده به اشد مجازات خود برسند تا شاید اندکی از این سختیها و ناراحتی های گذشته از دل هموطنان عزیزم رخت ببندد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
به هاشمی رای نمیدماااا
جوان ايراني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
به نظرم الان اوضاع كشور وحشتناكترين زمان استو ممكن آمريكا و غرب بخواهند جنگ راه ببيندازند توراخدا - بچه بازي درنياريد دوباره ايران با بمب ويران ميشودو 200 سال ديگر عقب ميفتيم . فعلا بايد سياست داشت و هاشمي بهترين گزينه است هرچي باشد مثل افغانستان و عراق نميشيم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
اشکال ما همین است که دنبال کسی هستیم که در زمان ایشون (بعد از جنگ) اختلاف طبقاتی شکل گرفت باید توجه کرد که زمانه و تفکرات و خواسته مردم تغییر کرده نه کسانی که در یک زمانی مسولیتی داشتند مردم خود آگاهند....
مجله فرارو