bato-adv
کد خبر: ۱۲۳۴۳۴

خطر «کلاه قرمزی» برای سینمای ایران!

شاید فروش بالای «کلاه قرمزی» خبر خوشی برای سینمای ایران باشد اما این فروش، خطرات در کمین ادامه حیات این سینما را برجسته‌تر می‌کند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۱
خبرگزاری فارس نوشت: 

شاید فروش بالای «کلاه قرمزی» خبر خوشی برای سینمای ایران باشد اما این فروش، خطرات در کمین ادامه حیات این سینما را برجسته‌تر می‌کند.
 
این روزها مهم‌ترین اتفاق سینمایی ایران، اکران «کلاه قرمزی و بچه ننه» است. فیلمی که همه از زمستان سال قبل در انتظار اکران آن بودند و پس از عدم اکران در فیلم‌های نوروز 91، سرانجام با آغاز نمایشش هم جانی به کالبد سینمای ایران داد و نوید بهبود وضع اقتصاد سینما را داد و هم سرانجام باعث شد اختلافات پیش آمده در ماجرای اکران امسال ختم به خیر شود و حالا هر سینمایی می‌تواند کلاه قرمزی را نشان دهد.

استقبال فراوان از اکران این فیلم که فروشش به سرعت آن را به باشگاه میلیاردی‌ها نزدیک می‌کند، از بسیاری جهات قابل بررسی است اما برای سینمای ایران خبرهای چندان خوبی را به همراه ندارد. شاید بتوان با تکیه بر ارقام حاصله از گیشه نوید آشتی مخاطب با سینما را داد اما نگاهی موشکافانه‌تر می‌تواند این استقبال بالا را یکی از نشانه‌های در خطر بودن سینمای ایران ارزیابی کند.

«کلاه قرمزی و بچه ننه» ضعیف‌ترین قسمت سه‌گانه سینمایی کلاه قرمزی است که با تکیه بر خاطرات کودکان دهه شصت فروش بالایی را به خود اختصاص داده است. جبلی و طهماسب رویا‌فروشانی هستند که این روزها با حداقل زحمت و زنده کردن چند خاطره شیرین در اذهان مخاطب، سیل پول را سمت دفتر تهیه‌کنندگان فیلم سرازیر می‌کنند و کسانی که برای تجدید خاطره با این همیشه کودک شیرین‌زبان به سینماها می‌روند، اکثرا مغبون از سینما خارج می‌شوند.

کلاه قرمزی مرغ تخم طلای جبلی و طهماسب است که این روزها در نبود هیچ مرغ تخم‌گذار دیگری، در سینما یکه‌تازی می‌کند. ساختار ضعیف و داستان سرهم‌بندی شده فیلم که نیمه اول آن به یافتن توالت و نیمه دوم آن به شستن بچه و یافتن همسر اختصاص دارد، کمترین شباهتی به داستان لطیف و انسانی «کلاه قرمزی و پسر خاله»ندارد. طهماسب و جبلی هم که نگران از دست دادن مرغ تخم طلای خود هستند، چه در مجموعه‌های تلویزیونی و چه در این فیلم، با کمترین ریسکی هر شخصیت عروسکی دیگری را شبیه کلاه قرمزی درست کرده‌اند تا مبادا مخاطب از دست برود و محتاطانه مشغول تکرار خود هستند.

البته ناگفته نماند که به زحمت می‌توان «کلاه قرمزی و بچه ننه» را جزو فیلم‌های ژانر کودک ارزیابی کرد. جبلی و طهماسب باز هم محتاطانه ترجیح داده‌اند همان مخاطبان دهه شصت را در کنار خود نگاه دارند و با توجه به افزایش سن این مخاطبان، فیلم سرشار از شوخی‌های بزرگانه است که بسیاری از آن‌ها مناسب کودکان نیست. ترانه‌های فراوان فیلم هم قدرت ترانه‌های قدیمی کلاه قرمزی را ندارند و تنها بهانه‌ای به دست مخاطبان حاضر در سینما داده‌اند که برای لحظاتی غم خود را فراموش کنند تا سالن سینما از صدای دست‌هایشان پر شود.

 حتی حمید جبلی هم با بازی طنازانه خود نتوانسته فیلم را از سقوطی که از میانه گریبانش را گرفته نجات دهد و چند ثانیه مکثی که فیلمسازان قبل از ظهور شخصیتش در فیلم گذاشته‌اند تا رونمایی از حمید جبلی با تشویق تماشاگران همراه باشد، کمترین حسی را در حاضران در سالن ایجاد نکرده است. فیلمی که نیمه اولش تنها رسالت شاد کردن مخاطب را (تقریبا به هر قیمتی) انجام داده، از زمان آغاز فصل دادگاه‌ها تبدیل به چنان اثر کشداری می‌شود که همه می‌خواهند با پایان این بخش‌ها زودتر از سالن سینما بیرون بروند.

راز فروش بالای کلاه قرمزی را باید در نامش جست‌و‌جو کرد و سازندگان این فیلم هم هوشمندانه ضعف‌های بی‌شمار فیلم را پشت این نام پنهان کرده‌اند. فیلم مثل قالی پر رنگ و لعابی است که آشغال‌ها را با جارو زیرش پنهان کرده‌اند اما کپه آشغال‌ها از سوراخ قالی خود‌نمایی می‌کند.

سینمای ایران این روزها مخاطبانی دارد که به او بی‌اعتماد هستند و اغلب به جای اینکه فیلمی را در آن ببینند، صبر می‌کنند تا دو ماه بعد و با نصف قیمت، در کنار مایحتاج خانه یک نسخه از آن فیلم را به خانه ببرند و هر چند بار که می‌خواهند ببینند. این که این مخاطبان حاضرند «کلاه قرمزی و بچه ننه» را با پرداخت پول در سینما ببینند البته جای خوشحالی دارد، اما فروش زیر صد میلیونی فیلمی که نام یک خواننده محبوب را به عنوان بازیگر یدک می‌کشد، در یک بازه زمانی مشابه نشان می‌دهد مخاطب به شدت بی‌اعتماد به سینما، تنها به اندیشه‌های پیش آزموده روی خوش نشان می‌دهد و نوآوری و تجربه دیدن آثار جدید در سینمای ما جایی ندارد.

سینمای بدون نو‌آوری در بدنه‌اش که گاه گاه به لطف درخشش یک فیلمساز یا حضور یک ستاره شاهد استقبال مقطعی تماشاگران باشد، نمی‌‌تواند در دراز‌مدت اقتصاد پویایی برای تداوم فعالیتش داشته باشد و حتی با حمایت‌هایی بی‌دریغ دولتی هم محکوم به شکست است. این زنگ خطر جدی مدت‌هاست برای سینمای ما به صدا در آمده و برای یک عاشق سینما تنها امید در این میان، همت مسئولان سینما برای خروج از باتلاقی است که هر روز بیشتر در آن فرو می‌رود.
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
مردم كلاه قرمزي را دوست دارند. اما اينكه برنامه هاي آن قدري كم محتواست به نظرم غيرقابل ترديده. كلاه قرمزي پتانسيل خيلي بيشتري داره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
سلام، اکثر هموطنان احساسی با مسئله برخورد میکنند. اصلاً تحقیق و بررسی نمیکنند.بیشتر در مورد اظهارات خود دقت کنید
navid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
هر چه باشد از اخراجی ها بهتر است!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۹
شاید تمام مشکلات ما حل شده و فقط حل مشکل عروسک مانده است
مرضیه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
دوستان یه کم واقع بین باشیدمن هم تاقبل ازاینکه فیلم روببینم درمقابل کسانی که ازفیلم انتقادمیکردندموضع میگرفتم،ولی بعدازدیدن فیلم واقعامتاسف شدم بابت هزینه ووقتی که صرف دیدن این فیلم کردم وبیشترمتاسف شدم که ازاین فیلم به عنوان ناجی سینمای ایران یادمیشه باورکنیدکه فیلم خیلی بی محتواومسخره بود هیچ پیام اخلاقی هم نداشت وسراسرلودگی بود.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۹۷
مجید
UNITED KINGDOM
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
نوشته ای پر از عقده! متاسم برای شما!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
کافی است سه فیلم کلاه قرمزی را حتی در ذهن مقایسه کنید تا بفهمید این آخری چقدر افت کرده است. در باره برنامه های نوروزی کلاه قرمزی هم با وجود شخصیت های جدید و موفق، ساختار برنامه ها ضعیف تر شده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
اقا مچید بااین همه خط قرمز شما چه انتظاراتی داریدتازه جیگر را هم سانسور کردند بابا همه مثل اقای ده نمکی دستشان باز نیست
نیما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
من کاملا با مجید موافقم
مردم ما دنبال بهانه ای برای خنده هستند نه این دلایل الکی نویسنده
حتما باید فیلم بی محتوی اخراجیها ساخته بشه؟
البته من که میدونم این نظر رو تو سایت نمیزارید...
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
این نقد نشان دهنده ترس نویسنده خاص!!! آن از فروش بیشتر از فیلمهای ضعیفی مثل اخراجیها وچند فیلم سیاسی دیگست حالا خود دانند.
دوست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
اقایان جبلی وطهماسب روانشناسی مخاطب وجامعه را خوب میدانند که با یک عروسک سالهاست مردم را میخندانند و بازار سینما وتلویزیون را گرم میکنند بهتراست حضرات سینماگر از این دو نفر درس جذب مخاطب بیاموزند چرا که عروسک فراوان است وکمدیهای لوس فراوانتر....
حمیدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
باز یکی موفق شد شما از حسودی دق کردید؟؟از این حرفا سر قهوه تلخ مهران مدیری هم زیاد زدید...کلا چشم ندارید موفقیت این و اونو ببینید.ایرج طهماسب و حمید جبلی هرچقدر هم کم زحمت کشیده باشن همینقدر که ذائقه مخاطب رو میشناسن یعنی این که موفق هستن.انقدر بخیل نباشید
پویا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
دوستان شما بوی سوختگی رو حس نمیکنید....!!!؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
واقعا سوختگی نیست. چرا نمی خواهید قبول کنید این فیلم از قبلی ها بسیار ضعیف تر است.
سیاوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
خوب درست فیلم ضعیفه،فیلم 300م ضعیف بود و کمترهزینه را به دست تهیه کننده گذاشت ولی فروشش عالی بود! شما چرا در زمان اکران یک فیلم تبلیغات منفی میکنید!؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
چرا در مورد اخراجی ها از این نقد ها نبود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
شما که چشم دیدن فروش بالی اینطور فیلمها را ندارید اظهار نظر نکنید خواهشن برید کلاس کار فیلمهای خودتون بالا ببرید تا شما هم به اینجا برسید حسودا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
نبايد فروش و اكران آن بيش از اخراجي ها و ...........باشد!!!!!!!!!
میثم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
نقدی خوب و به جا اما به شدت تند و تیز بود. به تندی لحن یک کودک دبستانی در ساعت تعطیلی! اما حرف های خوبی داشت. حرف های تامل برانگیز. من یک دهه شصتی هستم و فکر می کنم یک دهه شصتی تنها چیزی که از زندگی احمقانه ی امروز می خواهد لحظه ای آرام و بی استرس است. ینابر این با توجه به اینکه سینمای ما ، یا استرس آفرین است یا خنده آفرین (معمولا لودگی وشوخی های خیلی چیپ) همیشه گزینه دوم انتخاب می شود! دهه هفتادی ها هم که فقط هیجان طلب هستند و کلا اهل سینمای داخلی نمی توانند باشند.
فرزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
از دید آقایان فیلمهای ماننده قلاده های طلا مطلوب هستند، حداقل این فیلمها ماننده کلاه قرمزی با سرمایه شخصی ساخته میشوند ، نه ماننده فیلم قلاده های طلا و .... که از پول بیت المال میلیاردها خرج میشود و در موقع اکران سینماها را کامل در دست میگیرد تا ........بگذریم...راستی دوست دارم نقد آقای فراستی را در مورد کلاه قرمزی ببینم، مطمئنا ماننده نقد قلاده های طلا به لکنت زبان نمی افتند و بارها و بارها تکرار نمیکنند که فیلم سفارشی نیست!!!!! حتما مجدداً ماننده بلبل زبانشان باز شده و در نقش یک منتقد بی رحم ظاهر میشوند....!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
احسنت
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
امان از جهالت و بي سوادي!
شما كه مطلع نيستي سعي كن كمتر نظر بدي. در ايران تقريبا هيچ فيلمي نيست كه بدون حمايت سازمان هاي دولتي مثل حوزه هنري و فارابي و امثالهم توليد بشه.
همون جدايي نادر از سيمين جون هم با بودجه هاي دولتي ساخته شده. يا نارنجي پوش «جناب استاد»! كه 120ميليون خرجش شده و شهرداري فخيمه 800 ميليون را به جناب استاد هديه كرده است.
پس الكلي حرف نزن فرزاد.
پول دولت و مردم را ميگيرند و آروغ روشنفكري ميزنند.
ناشناس
UNITED STATES
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
از اون اخراجی های بی مزه خیلی بهتر بود

آقای طهماسب همه زندگی ما دهه 60ی هاست

آقا نویسنده که این متن رو نوشتی ، قکر کنم وقتی آخرین نقطه رو گذاشتی به خودت گفتی آفرین ! عجب نقدی کردم :) ! اما متاسفانه نه داداش ، مزخرف بود .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
آفرین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
حرف دل ما دهه 50 ای های روز زدی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
حرفاش کاملا درسته و دقیقا نظر منه اگرچه گاهی وقتها اغراق کرده. ولی با این همه من از فیلمی که دیدم لذت بردم بازم میرم می بینم
رفیق خوب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
عزیزان شما منظور نوشته رو موجه نشدید، گفته به پای کلاه قرمزی و پسرخاله نمی رسه. واقعا راست میگه نه این نه اون قسمت دوم مثل قسمت اول نیستن.
راست میگه موزیک های قسمت اول یادتونه؟؟ یادتونه که نوار کاستش اومد؟؟ من هنوزم حفظمشون ولی قسمت دوم و سوم چی؟؟ تازه اینا باید خیلی بهتر باشن چون علم سینما هم کلی پیشرفت کرده...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
شاید شما اونموقعه بچه تر بودی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
خبرگزاري فارس نوشت:.........!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
تا کور شود هر آنکه نتواند دید.........
مخاطب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو (فارس)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
خیلی نقد بدبینانه و ناشیانه ای بود پیشنهاد می کنم فیلم را ببینید بعد نقد کنید!
مانا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
چه خبر از قلاده های طلا !! پرفروش ترین فیلم تاریخ !!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
معلومه بعضیا هنوز یه جایی شون به خاطر فیلم قلاده های طلا درد میکنه
دانیال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
قلاده های طلا که واقعا اسکار باید میگرفت جون عمش!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
معلومه از دیدن این فیلمها قلب هر انسان ازاده ای به درد می یاد ولی انگار بعضی ها چشم دیدن موفقیت یک فیلم مردمی رو ندارن وبدجوری یه جاییشون می سوزه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
این مسئله حتی تو هالیوود هم اتفاق می افته برای مثال وقتی فیلم های چند قسمتی مثل بتمن ، مرد عنکبوتی یا هری پاتر به اکران در میان میزان فروش ان ها با فاصله زیادی از بقیه فیلم های در حال اکران قرار داره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
این مسئله حتی تو هالیوود هم اتفاق می افته برای مثال وقتی فیلم های چند قسمتی مثل بتمن ، مرد عنکبوتی یا هری پاتر به اکران در میان میزان فروش ان ها با فاصله زیادی از بقیه فیلم های در حال اکران قرار داره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
میشه بدونیم مثلا تو اخراجی ها مخصوصا اخریش از چه نوع طنزی استفاده میشه؟؟؟!!!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
طنز ت... تخیلی بود عزیز دلم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
میشه بدونیم مثلا تو اخراجی ها مخصوصا اخریش از چه نوع طنزی استفاده میشه؟؟؟!!!
منصف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
نه دوست گرامي،كدوم بوي سوختگي؟منم با ايشون موافقم،كلاه قرمزي از نظر فني و هنري و فيلمنامه و .... كجاش اينقدر قابل ستايش و استقباله؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
توی این اوضاع شاید مردم باخاطرات خوش بچگی وقدیم ساعتی خوش بودن همین بس
کهندل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
حسادت خوب نیست این یادت باشه حمید جان خدا قوت
کاشی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
با اینی که فیلم کلاه قرمزی و بچه ننه در حد یک فیلمی با فروش میلیاردی نیست موافقم ولی جوابتان در سینمای مریض و سانسور شده ایرانه نه در فیلم کلاه قرمزی یا بینندگان آن .
وقتی سینمای ما از طرفی جلوی یک سری فیلمنامه های خوب با بازیگران خوب را می گیره و یا سانسورشان میکنه یا ممنوع الپخش و از طرفی دیگر برای یک سری فیلمهای بی پایه و اساس و اغلب ضد مردمی مثل اخراجیها ، پایان نامه ، قلاده ها و ... با هزینه های تبلیغات بی رویه تلویزیونی و محیطی پخش می کنه و حتی به ارگانهای دولتی برای دیدن این فیلمها و فروش بالایشان نامه های تهدید آمیز و اجباری می فرسته یک فیلمی بدون هیچ مسیله سیاسی مثل جدایی نادر از سیمین و ورود آقایان ممنوع و یک فیلم عروسکی به قول شما ضعیف مثل کلاه قرمزی بدون تبلیغات سرسام آور و با هزینه های کم تولید فروشهای میلیاردی دارندو این هشدار مردم با هوش و فهیم است به دولتمردان و سیاسیونی که سینما و تلویزین ما را به نابودی می کشانند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
افرین
کاشف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
یک زمانی برنامه هائی مثل هنر هفتم از تلویزیون پخش می شد که با تحلیلهای فیلمهائی که پخش می کرد ذائقه مخاطبان را بهبود می بخشید ولی بعدها قطع شد
وقتی دو نفر به یک فیلم نگاه می کنند برداشتهای متفاوتی از آن می کنند و این برداشتها مربوط به طرز نگاه و بینش هر فرد می شود کسی که فیلمهای هندی را می پسندد قطعا سینمای ایران را هم خواهد پسندید در ضمن به نظر می آید مردم در ایران بیشتر بدنبال تفریح و وقت گذرانی هستند تا دیدن یک فیلم خوب
الهه
UNITED ARAB EMIRATES
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
اتفاقن سراسر فيلم براي من مخاطب دهه شصت جالب بود. شما با اين نقدتون به شعور مخاطبيني كه از اين فيلم استقبال كردند توهين كردي. ايون رو بدون اين عروسك كلاه قرمزي و پسرخاله نيست كه مردم رو جذب كرده. ديالوگ هاي اين عروسك هاست كه هنوز تازه ست. هنوز حرف توشه. و اينها نشونه تفكر پشت اين ديالوگ هاست. متاسفم كه به شعور مردم توهين مي كنيد. چطور فيلمي مثل اخراجي ها رو كه پر از شوخي هاي مبتذله و هنوز هم تكه كلام هاي اون فيلم ورد زبون مردمه رو نشانه سقوط سينما نمي دونيد؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
دوستان که کامنت می گذارید سخت نگیرید این خبر نقل از خبرگزاری فارس است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
دوستان خبرگزاری فارس نگران هستند که کلاه قرمزی فیلمهای سفارشی اخراجیهای 3 و قلاده های طلا را تحت الشعاع قرار بده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
مردم کلاه قرمزی را بعنوان یک فیلم نگاه نمی کنند بلکه با کلاه قرمزی زندگی می کنند . پسر خاله را دوست دارند چون تولید زندگی ، طراوت و شادی می کند . کلاه قرمزی کسی را تحقیر نمیکند کسی را مورد قضاوت قرار نمی دهد ، هم بچه ها دوستش دارند هم بزرگترها ، اصولا انرژی مثبته ، تازه لکنت زبان هم داره ، با دنیای جدی سیاستمدارها و فلاسفه ، اقتصادانان هم فاصله زیادی داره ، بعضی از منتقدین بداخلاق هم از این قافله مثتثنی نیستند . مهم هم نیست چون کلاه قرمزی دوستان زیادی داره ، پسر عمه زا ، فامیل دور حتی بع بعیی و البته آقای مرجی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
نقد بسیار سنجیده و فارغ از هر گونه سوء نیتی بود من دیروز این فیلم رو دیدم و واقعیت روم نشد از دقیقه چهل به بعد سینما رو ترک کنم شوخی های سخیف و درجه چند خاطرات گذشته من رو هم نابود کرد!!! البته فکر نمیکنم دستندرکاران فیلم هم انتظار این استقبال رو داشتند و حرجی بر اونها نیست ولی باید گفت این زنگ خطر سالهاست در حال نواختنه و همه جز گوشهایی که باید بشنوند آن را میشنوند!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
هیچ کس نمی شنوه مخصوصا تهیه کننده فیلمهایی مثل اخراجی ها و قلاده های طلا
یک دهه شصتی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
من فیلم را ندیدم اما مطمئنم ببینم خوشم میاد.فکر میکنم باید بگم دست سازندش درد نکنه چون فقط ایشون دهه بد و پر ازفلاکت مارو درک کرده.نگید آقا!اینقد تند نگید!ای کاش راجع به قلاده ها هم راحت و تند میگفتید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
تحلیلی کوچه بازاری بود!
موسوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
شاید فیلم ضیعف بود ولی همین که مارو به یاد روزای خوبه بچه گیمون برد عالی بود
فاطمه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
سینما با وجود حسودایی مثل شما در خطره...
مریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
این حرفا همش از سر حسادته . چشم ندارین موفقیت یکی را ببینین . مثل موقعی که اصغر فرهادی اسکار گرفت . آقای فراستی معتقد بود جایزه سیاسی بوده !!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
با اينكه جدايي نادر بسيار قشنگ بود ولي شك نكن جايزه سياسي بوده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
اره کل سینما گرای دنیا بی کارن تو برنامه ای مثل اسکار بیاین خودشونو قاطی بازی سیاسی با ایران بکنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
می خوام شک کنم. اصلا مطمئنم سیاسی نبوده! شما مشکلی داری؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
iهر فیلمی که بچه را جذب کند خانواده را به سینما می کشاند
خواننده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
واقعا نقد خوبي بود. ولي جامعه سياست زده و بت ساز ما متاسفانه با عينك خودي و غير خودي به همه چيز نگاه مي كند.
منصفانه بخواهيم قضاوت كنيم به نظر من به لحاظ كيفيت "اخراجي ها" و "كلاه قرمزي و بچه ننه" هر دوتا بسيار بي كيفيت بود. قسمت دردناك اين است كه از ده نمكي من هيچ توقعي ندارم ولي از ايرج طهماسب و جبلي چرا!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
عزیزم چرا مقایسه میکنی ، مگر طهماسب و یا جبلی مدعی چیزی هستند . کلاه قرمزی یک اثر تلویزیونی و پر مخاطب عام است که بعضا سازنده آن یک صبح تا شب آن را ساخته و اصولا نه سرمایه میلیلاردی صرف کرده و نه ادعای هل من مبارز به تولیدات انیمیشن جهانی دارد . اگر اقبال مردم را بدست آورده دلایل گوناگون دارد که بعضا در کامنت ها به آن اشاره شده است . حمید جبلی و طهماسب در اوج کلاه قرمزی بایکوت شدند زمانی بود که هر جا نگاه میکردی تاثیر داشتند ، روی لوازم تحریر ، چاپ پوشاک کودکان و نوجوانان ، سرویس خواب اتاق بچه ها ، تولید اسباب بازی ، تولید کاست و محصولات فرهنگی و.... متوقفش کردند ، اذیت کردند و کار به جائی رسید که عطاء کار را به لقایش بخشیدند و رفتند ... در صنعت فیلم سازی جهان از هنرمندانحمایت و اسطوره می سازند تا تولید ثروت و الگو سازی کنند مثلا عروسکی به نام باربی می سازند و پیرامون آن میلیاردها دلار سرمایه را به گردش می اندازندو یا فرهنگی را به جوامع مختلف غالب می کنند ویا از یک شخصیت مجازی چون تام و جری هزاران ایده احیاء می کنند ... الان مرضیه برومند ( مدرسه موشها) کجاست ، کپل و دم دراز چی کار می کنند . اصولا با توجه به جامعه جوان و نوجوان ایران چند کارگردان، نویسنده و تهیه کننده و یا کدام نهاد حمایت کننده از این نوع محصولات را داریم ... بی خیال درد بسیار است ولی خواهشا و انصافا مقایسه نکن ، جنس کلاه قرمزی و عشقی که در این کار بی کیفیت است فرسنگها با تولیدات میلیاردی اتاق فکر آقایان فاصله دارد...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
این اقا یا خانوم با اسم مستعار خواننده شاید بابت کامنت های دیگران این قیاس مع الفارغ رو کرده اما شما هم ناخود آگاه در پایان گویا ناخواسته با اثار میلیاردی اونو مقایسش کردی!!! اما خواهشن دیگران هم اگر در مورد اصل مطلب نظری دارن اعلام کنند و در نظراتشون دنبال دم دراز و کپل نگردن!!!
مارال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
واقعا فیلم مسخره ای بود چرا قبول نمیکنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
چون مقایسه می کنیم با فیلمهایی مثل اخراجیها و قلاده های طلا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
هر فیلمی میتونه ساخته بشه این مردمند که باید ذائقه فیلم ساز رو با رفتن یا نرفتن به سینما تغییر بدن والا فیلم ساز قطعا باید به مسائل اقتصادی هم توجه کنه و منطق هم اینو میگه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
واقعا به نظر من هم فیلم خیلی خوب و پر معنی ای بود و هم خنده دار و جالب! ولی خوب سلیقه ایه دیگه! ;)
پیمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
آره این فیلما خوب نیستن فقط قلاده های طلا،اخراجی ها و ملک سلیمان خوبه!!!!!!
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
گل گفتی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
قطعا به اندازه قلاده های طلا خطر ندارد.
آقوی همساده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
خبرگزاری فارس نوشت!!!!!!!!!!!!
خبر گذاری فارس ....

خدمتی کردید به خبر گذاری فارس ها این نقدشون تو سایت خودشون هم انقدر خواننده داره؟
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
مگر نه اینکه "مردم" مخاطب لین فیلم هستن ... پس فروش بالا نشان از رضایت مردمه! حال اینکه چرا سطح توقع مردم پایین اومده دلیل رو جای دبگه باید جست و جو کرد نه در اثری که این دو عزیز که در هر حال برای مردم و شادیشون کار میکنن ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
چرا در مورد اخراجی ها از این نقد ها نبود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
منتظر اینگونه نقد ها در باره فیلم ملیونی اخراجی ها و قلاده طلا بودیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
همه باید این فیلمو ببینن.. گویا خیلی ها دوست دارن اینگونه نیاشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
جالبه!! وقتی انواع فیلم های(ها) اعم از اخراجی ها . افراطی ها..اکران میشه. خبری از نقد نیست
جوان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
اقا اين فيلم ضعيف است چون براي رنج سني كودك و نوجوان ساخته شده نه براي جنابعالي 60 ساله كه با نوه ونتيجه به سينما برويد
ولی الله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
خبرگزاری ناز ناز اولین خبر گزاری عروسکی که هنوز معلوم نیست به چه نهادی وابسته است طی گزارش کوتاه خبری اعلام کرد که کلاه قرمزی پس از بدرقه ی پسر خاله که با قطار عازم تعطیلات سیاسی این چند روزه ی تهران بود، پس از باز گشت از میدان راه آهن و حرکت به سوی میدان ولی عصر نرسیده به میدان منیریه جلوی خیابان فرعی شهید پیران عقل لوله ی آب ترکید و چیزی نمانده بود تا ترکش های آن به این عروسک خوش فیلم اصابت کند .
گزارشگران سینمایی بدون غرض و مرض می گویند که این عروسک از بس فیلم های آبکی بازی کرده که لوله های آب شهری تراکم حجم انبوه آب را نداشته وباعث شکستگی و نشت آسفالت خیابان شده است . کارشناسان و صاحب نظران آن ور مرز در تحلیل این واقعه ،این حادثه را طرحی از پیش تعین شده و در راستای عملیات عروسک زدایی از پرده های سینمایی کشور قلمداد می کنند و به وزارت ارشاد هشدار داده اند تا این قدر با احساسات فیلم سازان داخلی کشور بازی نکنند .
ما برای صحت و سلامت این خبر منتظر دفتر روابط عمومی کلاه قرمزی و پسر خاله می مانیم که شاید آن را تکذیب یا توضیحاتی راجع به آن بدهند .
bi seda
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
سلام من این فیلم رو ندیدم ولی اخرین فیلم بجا وخوبی که دیدم فیلم اصغر فرهادی بود تا حالا هم که اخراجی ها وپایان نامه و قلاد ه های طلا رو دیدم به نظر اخراجی ها گذ شته از ادبیاتشون که مخصوص حال خودشونه منصفانه تر بود همه این فیلما با یه تفکر ساخته میشه و هیچ دولتی اجازه نمیده بطور صریح بر علیه اون کشور فیلمی ساخته بشه لطفا هر چیزی رو نبینید واگه هم میبینید منصفانه قضاوت کنید اینم بگم دوستان که مردم ما به ظاهر اگاهند ولی ایا مردم عادی سر از سینما وفیلم سازی در میارند نه متاسفانه چون سطح مطا لعه پایین اومده مردم فقط منتظرن ببینن دیگران چی میگن ولی باز هم باور نمیکنن همه گیج شدن مردم ما حتی اطلاعات نسبی هم ندارن چه برسه به تحلیل یک فیلم درسته فیلم خوب پیداست ولی هر فیلمی رو باید با کاری که روش انجام شده مقایسه کرد نه با اسم وتبلیغاتش ممکنه به فرض یکی از گارگردانای خوب ما بعد مدتها یه فیلم بد هم بسازه پس نباید تمام پیشینه ی یک گروه رو خراب کرد بیاید بی غرض فیلم بسازیم وبیقصد ان فیلم رو ببینیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
بيبين كلاه قرمزي خيلي هم خوبه و جدايي نادر از سيمين هم اصلا سياسي نيست چون در طول برنامه جايزه اسكار با يكي از افراد حاضر در جمع مصاحبه كردند گفت كه من خيلي از دين اسلام و ايران خوشم امد و موقعي كه ميخواستن جايزه رو بدن اقاي اصغر فرهادي مدونا گفت (تقديم به ايران) پس انقدر بدبخت نباش كه فيلم قلاده هاي طلا با اخراجي ها رو بگي خوبه مخصوصا اخراجي ها با اون كارگردان فاسدش فهميدي. در ضمن اقاي ايرج طهماسب و جبلي انقدر شيرين هستند كه همه از همه مشكلاتشان در زمان پخش فيلم رها مي شوند. خيلي بدبختي و كوته فكر
خوزستانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
البته فکر کنم جایزه رو سلما هایک به آقای فرهادی داد!
غزل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
اینقدر متعصب نباشید.خوب راست می گه کلاه قرمزی هم شد اعتبار سینمای ما ؟ کی به هری پاتر و ارباب حلقه ها و ...برسیم ؟ کی ؟
عاطفه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
حالا مثلا ارباب حلقه و هری پاتر چه مفاخری اند؟ چه پیام اخلاقی میدن به آدم؟ خیلی با مفهوم اند؟ یعنی میخوای بگی فیلم موفق یعنی نهایت استفاده از جلوه های ویژه؟
صابر
UNITED KINGDOM
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
نمیدونم با این تفاسیر از ضعف ها و خنداندن های زورزورکی یا اخراجیها افتادم. پس اون چی بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
كلاه قرمزي فيلمي مردمي است با مفاهيمي كه فراموش شده.بنابراين شما زياد نگران ضعف تكنيكي نباش!!!!هر از گاهي در اين زمانه كه حال خوشي نداريم چيزي پيدا مي شود كه لحظاتي ما را از همه ناراحتي هايمان دور مي كند البته كه شما بايد ناراحت بشويد.ناراحتي شما از عدم اقبال از امثال قلاده هاي طلا است ...
فرامرز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
تاوقتى وزيرارشاد وهمكارانش به مردم اعتقاد نداشته باشند روزبه روز وضع سينما بدترمى شود.
چرا فكرمى كنند مردم ماعقل وشعور ندارند كه خود خوب راازبد تشخيص دهند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
دلیل فروش اظهر من اشمس است مردم سینما نمی روند که فیلم ببینند می روند تفریح چه بهتر که با همسر وبچه برند وچه فیلمی مفرح تر از این . مردم ما گریزان از سیاسیون هستند فیلمهای مورد پسند فیلم شناسان هم همه سیاسی هستند
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
سلام.من هم یک دهه شستی هستم . و یک طرفدار کلاه قرمزی . کلا سینما به ندرت می رم ولی همه فیلم های کلاه قرمزی رو رفتم . من هم با نظر نویسنده موافقم فیلم خیلی خیلی افت کرده بود .
سعيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
همه پاراگرافهاي مقاله پر از کينه و عقده بود ولي من فقط درباره اين متن که گفته ايد(راز فروش بالای کلاه قرمزی را باید در نامش جست‌و‌جو کرد و سازندگان این فیلم هم هوشمندانه ضعف‌های بی‌شمار فیلم را پشت این نام پنهان کرده‌اند... )بايد بگويم که اگر فقط به خاطر اسم فيلم بود که مردم به سينما رفته اند يک عده اي که رفتند و ديدند که فيلم بد بود چرا به بقيه مردم نگفتند که بد هست تا بقيه به سينما نروند . پس نشان مي دهد مردم از فيلم راضي بوده اند
شیما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
در عین ضعیف بودن ولی تکون دهندست.....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
اگه فارس نیوز بگه بده پس حتما عالیه
جمال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
حسود هرگز نياسود
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
چون خوب فروخته داری میسوزی عزیزم؟
جهان آرا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
درسته که این قسمت از کلاه قرمزی به قسمت اول نمی رسه ولی دیگه بی انصافیه که بگیم آقای طهماسب و همکارانشان با خاطرات دهه شصتیها پول در میاورند . نویسنده محترم ظاهرا زیاد به برنامه های شبکه های ایرانی توجهی ندارند زیرا تمام قسمتهای کلاه قرمزی در این چندساله هم تماشگر بزرگسال و هم کودکان و خردسالان را جذب می کند . ظاهرا نخبه کشی و از بین بردن افتخارات دیگران چون سوژه دیگه ای نداریم جزو رسوم جدید شده است . اگر تاجیکستان به کلاه قرمزی پناهندگی بدهد و تاریخ تولید آنرا مال خود کند ظاهرا آقای نویسنده دوباره برای دفاع از کلاه قرمزی دوباره مثنوی باقی می کنند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
دوستای عزیز، بیایید با هم مهربون باشیم تا خدا هم باهامون مهربون باشه، من اغلب نظرات رو پر از حرص و کینه دیدم، وقتی که وضع زندگی تو جامعه سخت میشه مردم باید بیشتر هوای همو داشته باشن، لطفاً بیایید بدون توهین به عقاید همدیگه از یکدیگر پشتیبانی کنیم، یکی جدایی نادر از سیمین دوست داره یکی قلاده های طلا، من هیچ کدوم رو ندیدم ولی طرفدارای هر دو فیلم برای من محترم هستن، خواهش میکنم بیاییم با هم مهربون برخورد کنیم.
مجله فرارو